SL65 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:11:
Als ik zie dat men vroeger met een eend heel Europa doorkruiste met het gezin dan vind ik dit soort discussies altijd wat grappig. Zou gewoon even proef zitten in een showroom. Model Y is mogelijk praktischer vanwege de hoge zit, maar dat valt niet onder de keuzes begrijp ik. Model 3 zou verder prima moeten zijn, maar ja de klep is natuurlijk wel minder praktisch.
Dat komt omdat de spullen ook wel een stuk groter geworden zijn wegens veiligheidsdingetjes enzovoorts.
Maar de mens past zich ook wel aan aan de ruimte die ze krijgen. Geef iemand meer opslagruimte en ze gaan het gewoon benutten, ook al hadden ze het er voor niet.
Dat gezegd zijnde, ik heb een pasgeborene en een anderhalf jaar oud kindje gehad in de model 3 en dat ging perfect. De grootste maxi cosi's pasten er in en we hadden zo'n hele grote buggy waar 2 kindjes op pasten.
Enige waar je mogelijks op moet letten is dat het in de kofferopening past. Want de koffer zelf is gewoon gigantisch.
Mijn enige ergernis was het lage dak. Dat de auto op zich laag is, is niet zo'n probleem, het is vooral dat de daklijn naar beneden gaat bij de achterdeuren en je dus redelijk diep moet bukken om je kindjes in de stoel te krijgen.
Nu rij ik een Model Y en heb ik nergens meer last van. Alles past er in.
Als je een Y kan kiezen, dan is dat gewoon de praktischere keuze. Maar ik ga zeker niemand de 3 afraden omwille van kindjes.