• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
MartinPTweak schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:28:
Vraag over verwarmd stuur (Model Y, Premium AWD dec 2025).
Bovenin het midden is niet verwarmd, is dat bij alle verwarmde sturen zo?
Staat niets in de handleiding over gedeeltelijk verwarmd stuur.....
Nooit op gelet..

Ik heb mijn handen altijd op kwart voor 3 🤔 voelt gewoon warm

[ Voor 44% gewijzigd door Blommie01 op 24-01-2026 21:05 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 23:01
Wordt gewoon warm hier.

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:25
Weet iemand toevallig of dit betekent dat de verwarming niet volledig werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL3ocslXNobngw-NG0WtxfqMDlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRRoW1DNF9tEMIK4AVBsd5uV.jpg?f=fotoalbum_large

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:19
Blommie01 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:02:
[...]
Ik heb mijn handen altijd op kwart voor 3 🤔 voelt gewoon warm
Ik rij wel eens in een bocht, dan draait het stuur >:), en dan voel ik het koude deel....

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:03
Ik hoor Elon Musk ergens roepen...
Een koud stuur? Zo'n typisch probleem dat binnenkort niet meer bestaat...
Soon(tm)...

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-01 22:44
Als dit de richting/strategie is die Tesla kiest… ben ik benieuwd of mensen nog tesla blijven rijden.

nieuws: Tesla verwijdert Autosteer-functie in VS uit Autopilot, gaat naar FSD...

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Vandaag weer eens wat autosteer gebruikt. Best spannend tbh. Een keer uit de bocht gevlogen en weer eens een heel stuk een lagere snelheid dan toegestaan (60 ipv 80). Dat laatste kom ik echt te vaak tegen helaas.

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:20
adwin84 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:14:
Als dit de richting/strategie is die Tesla kiest… ben ik benieuwd of mensen nog tesla blijven rijden.

nieuws: Tesla verwijdert Autosteer-functie in VS uit Autopilot, gaat naar FSD...
Ja desondanks de paywall

Waarom gebaseerd op veronderstellingen
- Dit zal ten vroegste in 2027 gebeuren vanwege release en stabilisatie van FSD in Europa
- Aankoopprijs zal zakken (e.g. productie efficiëntie van Juniper, push voor FSD, concurrentie druk)
- In 2027 kom FSD computer AI5 uit. Software is niets zonder goede hardware, dus dat zit goed. Mensen onderschatten dat Tesla aan software/AI bedrijf is (dat toevallig ook heel goed is in high volume manufacturing) dus dit is een logische strategie.
- De mega-aankoop van 8500 EUR valt weg, nu krijg je het Netflix effect. Tesla is verplicht om FSD te blijven doorontwikkelen, als ik niet tevreden ben dan stop ik het abonnement gewoon. Of tot ik vind dat het toch wel de moeite waard is. Ik denk dat ik weet wat er gaat gebeuren bij 90% van de mensen (die gaan het niet stopzetten)
- Ik kan me een "tiered" model voorstellen: FSD lite met autosteer voor 50 EUR, full FSD voor 120 EUR

In het kort: suckt als consument, briljant voor Tesla (als ze FSD werkend en gehomologeerd krijgen in grootste deel van EU)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:52

Wat een gepiep. Er wordt niets afgenomen, is alleen voor nieuwe leveringen. En dan weet je toch wat je koopt? Bij een VAG auto zit dat ook in duurdere opties of pakketten en niet op de standaard/ basis uitvoering. Maar Tesla is lekker klikwaardig nieuws.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
Hier hetzelfde met juniper, nu wil ik het ook wel weten bij anderen :)

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:39:
[...]

Wat een gepiep. Er wordt niets afgenomen, is alleen voor nieuwe leveringen. En dan weet je toch wat je koopt? Bij een VAG auto zit dat ook in duurdere opties of pakketten en niet op de standaard/ basis uitvoering. Maar Tesla is lekker klikwaardig nieuws.
Lane Assist is standaard op de basis ID.x modellen van VAG

Ik ben in de markt voor een nieuwe auto en na twee Tesla’s komt er denk ik geen derde. Ik vond Tesla echt een pionier op EV gebied, en op sommige punten zijn ze nog steeds onverslaanbaar, maar ik begin mij toch wel steeds meer aan zaken ergeren waardoor ik waarschijnlijk voor een ander merk ga.

Ik heb het gevoel dat Tesla steeds meer last begint te krijgen van de ‘wet van de remmende voorsprong’. En in plaats van nieuwe innovaties zie ik ze steeds meer rare bokkensprongen maken…

[ Voor 56% gewijzigd door Blommie01 op 25-01-2026 08:42 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:14
royalt123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:03:
[...]

Hier hetzelfde met juniper, nu wil ik het ook wel weten bij anderen :)
Ik heb een (nieuw gekochte) Mazda 3 gehad en daar was ook maar een gedeelte van het stuur verwarmd.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:56
SL65 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:11:
Als ik zie dat men vroeger met een eend heel Europa doorkruiste met het gezin dan vind ik dit soort discussies altijd wat grappig. Zou gewoon even proef zitten in een showroom. Model Y is mogelijk praktischer vanwege de hoge zit, maar dat valt niet onder de keuzes begrijp ik. Model 3 zou verder prima moeten zijn, maar ja de klep is natuurlijk wel minder praktisch.
Dat komt omdat de spullen ook wel een stuk groter geworden zijn wegens veiligheidsdingetjes enzovoorts.
Maar de mens past zich ook wel aan aan de ruimte die ze krijgen. Geef iemand meer opslagruimte en ze gaan het gewoon benutten, ook al hadden ze het er voor niet.

Dat gezegd zijnde, ik heb een pasgeborene en een anderhalf jaar oud kindje gehad in de model 3 en dat ging perfect. De grootste maxi cosi's pasten er in en we hadden zo'n hele grote buggy waar 2 kindjes op pasten.
Enige waar je mogelijks op moet letten is dat het in de kofferopening past. Want de koffer zelf is gewoon gigantisch.
Mijn enige ergernis was het lage dak. Dat de auto op zich laag is, is niet zo'n probleem, het is vooral dat de daklijn naar beneden gaat bij de achterdeuren en je dus redelijk diep moet bukken om je kindjes in de stoel te krijgen.

Nu rij ik een Model Y en heb ik nergens meer last van. Alles past er in.
Als je een Y kan kiezen, dan is dat gewoon de praktischere keuze. Maar ik ga zeker niemand de 3 afraden omwille van kindjes.

• this
Die FSD, gaat dat eigenlijk over unsupervised?
Mij zat zuipen en met mijn eigen auto naar huis kunnen rijden.
Of in de avond vertrekken richting het zuiden en de hele tijd kunnen slapen, met een paar laadpauzes er tussen.
Of ...
Sign me up!

Maar supervised? Waarom zou je daar zo veel geld voor willen neerleggen? Dat is toch niet meer dan een heel dure cruise control?

• this
In de klassieke Y is dit ook niet verwarmd.
Ik ben daar wel blij om, dat is imo ook gewoon energieverspilling om heel het stuur te verwarmen.
Nu verwarmt deze enkel de stukken die je normaal vast hebt.
Vind de ruimte van een Y eigenlijk ook best tegenvallen. Veel liters (op papier) maar in de praktijk toch ook een stuk minder praktische ruimte dan mijn vorige stations. (Oud model V60/A4/Superb) Racefiets achterin lukt niet zonder wiel eruit, 4 gemiddelde Samsonite koffers passen niet in de kofferbak etc. Qua (auto) vakanties vond ik de 3 ook prima.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• this
Inspired schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:18:
Vind de ruimte van een Y eigenlijk ook best tegenvallen. Veel liters (op papier)
Dat is wel misleidend, omdat die gemeten zijn zonder hoedenplank. Waar bij quasi elk ander merk die hoedenplank de limiterende factor is voor theoretische liters.

• jongetje
Blommie01 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 01:13:
[...]
Lane Assist is standaard op de basis ID.x modellen van VAG
Lane assist, het actief terug sturen als je over een lijn dreigt te gaan, is iets anders dan de auto pilot van Tesla die actief voor je stuurt. Dat staat bij Tesla ook standaard aan en krijg je alleen met een commander uit.

Nogal logisch dat die op elk nieuw model zit, dat is namelijk wettelijk verplicht door europa.
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Dat is wel misleidend, omdat die gemeten zijn zonder hoedenplank. Waar bij quasi elk ander merk die hoedenplank de limiterende factor is voor theoretische liters.
Viel mij op dat de nieuwe Volvo EX60 ook hun eigen "Liquid" meetmethode aanhouden. Ik vind de bananabox methode van Bjorn nog steeds de meest eerlijke, want het gaat uiteindelijk toch erom hoeveel grotere items je erin kwijt kan. En daar is de MY toch nog steeds een hele goede in (niet zo exceptioneel als de liter cijfers, maar toch)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:35
jongetje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Lane assist, het actief terug sturen als je over een lijn dreigt te gaan, is iets anders dan de auto pilot van Tesla die actief voor je stuurt. Dat staat bij Tesla ook standaard aan en krijg je alleen met een commander uit.

Nogal logisch dat die op elk nieuw model zit, dat is namelijk wettelijk verplicht door europa.
Er zijn 2 verschillende systemen naar mijn weten. De eerste is een waarschuwing bij het verlaten van de rijbaan met een korte stuur correctie om dat te voorkomen. Die is verplicht.
De tweede is actief meesturen en dus zelf automatisch in het midden houden van de baan en ook bochten (tot zekere hoogte) meesturen. Die laatste is niet verplicht maar bieden bijna alle nieuwe EV’s als standaard aan.

Het lijkt/leek erop dat Tesla terug valt naar die eerste optie tenzij je het dure FSD af gaat nemen.

Lane Assist / Lane Keeping Assist.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2026 09:30 ]

• jongetje
@GeeMoney Dat is toch precies wat ik zeg.

Wat bij Tesla auto pilot heet, is bij Volkswagen Travel Assist. En dat zit niet standaard op een Volkswagen IDx wat @Blommie01 noemt.

https://www.volkswagen.nl/nl/features/lane-assist.html

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wordt het niet tijd voor een eigen topic over FSD? Want het is niet iets specifieks voor de 3/Y en dan kunnen mensen die dat belangrijk vinden helemaal los gaan daar.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Lees hier regelmatig dat tesla achter gaat lopen, of op zn minst niet meer leidend is. Dat achterlopen zie ik niet. Wat me opvalt is dat de Tesla degelijk is, gaat weinig aan kapot. Software is robuust. Het geklaag gaat over de gebruikelijke ( vaak kleine) zaken als ruitenwissers, bereik internet, routeplanning die een paar maanden achterloopt, etc. Niks wereldschokkends. Bottemline, nog steeds een van de beste aanbiedingen in de markt. Ik had twee jaar geleden bijna de volvo ex30 gekocht,…………pfffffffffff..😅

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
jongetje schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:34:
@GeeMoney Dat is toch precies wat ik zeg.

Wat bij Tesla auto pilot heet, is bij Volkswagen Travel Assist. En dat zit niet standaard op een Volkswagen IDx wat @Blommie01 noemt.

https://www.volkswagen.nl/nl/features/lane-assist.html
Als Tesla straks alleen maar Lane Assist gaat bieden ten opzichte van wat ze nu als standaard deden (Travel Assist/Lane Keep Assist) dan is dat wel degelijk een achteruitgang natuurlijk. Overigens lijkt dat in Europa nog niet het geval te zijn maar als dat wel gaat gebeuren dan zou ik daar zelf als eigenaar niet blij van worden in ieder geval.

Dat moet mensen toch ook weer te denken zetten of het hem nou echt wel om verduurzaming te doen is of toch ook het spekken van de kas.

@peerke 1960 als je FSD buiten beschouwing laat (en dat is er hier ook nog niet) dan valt mij ook op dat de enorme voorsprong die ze hadden op allerlei gebieden behoorlijk ingehaald is door de concurrentie en dat nieuwe grote stappen dus uit blijven. Voor mij een bevestiging dat we tegen de limieten aan gaan lopen van de huidige technieken. Wat alleen maar weer goed nieuws is voor de consument. (Aanbod en keuze groeit dus de prijzen zullen gaan dalen)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 25-01-2026 09:47 ]

Roenie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
Wordt het niet tijd voor een eigen topic over FSD? Want het is niet iets specifieks voor de 3/Y en dan kunnen mensen die dat belangrijk vinden helemaal los gaan daar.
Ik ben hiervoor inmiddels overgestapt naar Het grote Tesla topic - deel 3

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hopelijk volgen velen jouw voorbeeld 😉

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:01
Roenie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Hopelijk volgen velen jouw voorbeeld 😉
idd. Dat hele FSD boeit me geen drol. Zie het ook voorlopig niet werken in de EU. En zelfs als dat wel zo was zou ik er nooit ook maar 1 euro voor betalen.
autopilot gebruik ik ook alleen maar in de nacht of op vakantie op bv franse tolwegen. NL is veel te druk voor zo'n systeem, en ik rijd graag zelf.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Als Tesla straks alleen maar Lane Assist gaat bieden ten opzichte van wat ze nu als standaard deden (Travel Assist/Lane Keep Assist) dan is dat wel degelijk een achteruitgang natuurlijk. Overigens lijkt dat in Europa nog niet het geval te zijn maar als dat wel gaat gebeuren dan zou ik daar zelf als eigenaar niet blij van worden in ieder geval.
Het is toch overduidelijk waarom deze keuze is gemaakt? In Musks prestatiebeloning staat als een van de voorwaarden: 10 miljoen betaalde FSD abonnementen voor de duur van minimaal 3 maanden. Dan maak je de basic functie zo onaantrekkelijk mogelijk om men naar FSD te pushen. En als dat niet zo gaat zal de prijs waarschijnlijk naar beneden gaan want het gaat niet om de revenue, alleen het aantal gebruikers.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:23
Maurice- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Het is toch overduidelijk waarom deze keuze is gemaakt? In Musks prestatiebeloning staat als een van de voorwaarden: 10 miljoen betaalde FSD abonnementen voor de duur van minimaal 3 maanden. Dan maak je de basic functie zo onaantrekkelijk mogelijk om men naar FSD te pushen. En als dat niet zo gaat zal de prijs waarschijnlijk naar beneden gaan want het gaat niet om de revenue, alleen het aantal gebruikers.
Vrees in NL dat dit minder goed gaat werken, als de basis slecht is dan wordt de hele auto niet meer gekocht.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
megabeat schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Vrees in NL dat dit minder goed gaat werken, als de basis slecht is dan wordt de hele auto niet meer gekocht.
AP was voor mij de minst belangrijke reden om voor tesla te gaan, net als FSD. Ik neem aan dat niet iedereen het belangrijk vind om zo lui mogelijk van A naar B te gaan. AP gebruik ik af en toe op de lange vakantieritten, misschien dat ik daarom FSD aan zou zetten voor een maand of max 2.

[ Voor 13% gewijzigd door gjcvro op 25-01-2026 11:38 ]

Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: