• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:11
Fire69 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:01:
[...]
Op reddit denken meerdere mensen dat het hier kan mee te maken hebben:
https://www.msn.com/en-us...ame-autopilot/ar-AA1TQbc2
En dat het dus misschien gewoon om een naamsverandering zou gaan.
Grote kans inderdaad. Autopilot impliceert iets dat het niet is.
Maar laten we ook hopen dat de software erachter verbeterd, want op het moment noem ik het ding 'Auto Annoying' :+

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Danny the dog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Grote kans inderdaad. Autopilot impliceert iets dat het niet is.
Maar laten we ook hopen dat de software erachter verbeterd, want op het moment noem ik het ding 'Auto Annoying' :+
De AP software is gewoon erg oud, al lang niet meer bijgewerkt.
Je merkt aan alles dat ze vol inzetten op FSD (unsupervised). Daarna is het hopen dat de AP stack eens bijgewerkt wordt, maar ik vrees dat ze deze niet te goed willen maken, dan is de noodzaak om FSD af te nemen natuurlijk een stuk kleiner......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:11:
[...]

De AP software is gewoon erg oud, al lang niet meer bijgewerkt.
Je merkt aan alles dat ze vol inzetten op FSD (unsupervised). Daarna is het hopen dat de AP stack eens bijgewerkt wordt, maar ik vrees dat ze deze niet te goed willen maken, dan is de noodzaak om FSD af te nemen natuurlijk een stuk kleiner......
Het zou toch veel logischer zijn om na brede wereldwijde goedkeuring van de FSD stack deze stack overal te draaien en deze te limiteren tot AP functionaliteit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:22

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
SirMemeAlot schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Geen ervaring met Tesla, maar met mijn BMW regelmatig wel wat spot repair gedaan. Het lijkt er op dat dat dit soort diffuser is/niet vast zit aan de onderbumper dus dan kan je mooi alleen die onderbumper spuiten. Dit zou voor een zwart klusje voor paar 100 euro wel moeten lukken en wit denk ik dan wel redelijk in de buurt moeten komen van 650
Offerte gehad van boekhorst Veenedaal voor 1053 euro.. :-( heel de bumper moet gespoten worden blijkbaar.
Eens gaan schoppen bij een andere partij.

Boekhorst gaf aan dat je garantie zou vervalen als je zo'n reparatie zou uit laten voeren bij een ''niet tesla gecertificeerde garage''.. wat is jullie ervaring daarmee?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:49
ColeJ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:33:
Mijn dochter heeft achterin de auto (Model Y 2024) zitten spelen met een paar eikeltjes uit het bos. Leuk dat Tesla dan ventilatiegaten heeft onder de voorstoelen waar dus gewoonweg van alles in kan rollen. Als ik nu een bocht maak dan hoor ik van alles onder de auto van links naar rechts rollen (en andersom). Een snelle blik zegt mij dat dit bijna een onmogelijke klus gaat worden om die eikeltjes daar weg te krijgen.

Echt onvoorstelbaar dat dit zomaar kan gebeuren, waarom zit daar in hemelsnaam geen rooster of iets dergelijks voor. Op Ome Ali en Temu zie ik nu roosters te koop die dat betreffende gat kunnen afdichten. Op dit soort momenten mis ik wel mijn vorige BMW 5, dit voelt zo cheap....
Vergelijkbare situatie gehad maar dan met de stenen van 4 op een rij. Heb z'n smal opzetstukje op de stofzuiger gezet zodat je hem er voor een deel in kunt steken. Daarna beide gaten met doeken 'afgesloten' zodat je wat meer vacuum krijgt. Op deze manier gelukkig alles er uitgekregen.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Update 2026.2 is released, benieuwd wat voor nieuwe features er nog aankomen. Zou mooi zijn als ze iets met de blind spot in combinatie met ambient light doen.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Davidas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:46:
Update 2026.2 is released, benieuwd wat voor nieuwe features er nog aankomen. Zou mooi zijn als ze iets met de blind spot in combinatie met ambient light doen.
Alleen minor improvement, verwacht er niet veel van , tis vrij stil aan het update front al ruim een maand geen update 😢

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
Stylus schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:30:
[...]

Vergelijkbare situatie gehad maar dan met de stenen van 4 op een rij. Heb z'n smal opzetstukje op de stofzuiger gezet zodat je hem er voor een deel in kunt steken. Daarna beide gaten met doeken 'afgesloten' zodat je wat meer vacuum krijgt. Op deze manier gelukkig alles er uitgekregen.
Dit ga ik ook maar proberen, thanks.

• Kiwi_Kevin
  • Laatst online: 14:43
jaapenstaart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:58:
[...]

Yes! Zwarte headliner en 16 inch scherm nu confirmed voor europa, zie de site:
https://www.tesla.com/nl_nl/modely
De standard RWD MY behoudt het huidige scherm volgens de specs op de site. Wordt wel erg lastig om te vergelijken tussen de modellen zo..

• karel_G_1981
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Het zou toch veel logischer zijn om na brede wereldwijde goedkeuring van de FSD stack deze stack overal te draaien en deze te limiteren tot AP functionaliteit.
Eens , ik snap wel dat ze iets moeten met die “autopilot” want die geeft FSD een slechte naam omdat mensen het met elkaar verwarren. Ik mag toch wel hopen dat autosteer functionaliteit blijft . Dus idd een fsd stack als basis waarbij je alleen de oude “autopilot”‘functionaliteit in verbeterde vorm handhaaft ipv die hele functionaliteit eruit te slopen. De standaard autopilot/steer gebruik ik heel vaak op rustige snelwegen.

• karel_G_1981
  • Nu online
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:04:
[...]

De standard RWD MY behoudt het huidige scherm volgens de specs op de site. Wordt wel erg lastig om te vergelijken tussen de modellen zo..
Nee alle modellen y krijgen het 16” scherm , ook de standard

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:09
pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Ook op de bestelpagina zie je nu de zwarte hemelbekleding en zwart-wit wordt dan ook echt zwart-wit
[Afbeelding]
Met de model 3 nog steeds wit hemelbekleding. Dus is enkel voor de y?

• Kiwi_Kevin
  • Laatst online: 14:43
karel_G_1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Nee alle modellen y krijgen het 16” scherm , ook de standard
Ja, maar ze hebben sinds vorige week een Model Y Standaard maar dan met long range accu.. Die krijgt volgens de site de 16 inch display, maar de normale standaard niet, die krijgt 15.4 inch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaxp9OuDWC0ICvHEq2W0lpwIO44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz5GADiKwWkj5cOwXaDBnIlP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qq5WbMHOANpILES-oH4_GFdEMhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMfy7ptoVwSzRtI6JTh143Cw.jpg?f=fotoalbum_large

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Misschien heeft @bert pit nog tips, hij heeft ook ooit zo iets gehad
Aan je geheugen mankeert niets!.
@ColeJ Wat was dat een ergernis bij elke bocht hoorde ik een muntje van de ene naar de andere kant schuiven.
De oplossing: Ik heb de stofzuiger gepakt en op de zuigmond een enigszins geplet kartonnen keukenrol kokertje geplakt met tape. Dat heb ik in dat gat gestoken en ben gaan zuigen. Daarna was het verdwenen.
Succes!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog steeds geen roostertje overheen heb geplakt.

Analoog komt weer helemaal terug

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:04
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Ja, maar ze hebben sinds vorige week een Model Y Standaard maar dan met long range accu.. Die krijgt volgens de site de 16 inch display, maar de normale standaard niet, die krijgt 15.4 inch:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht dat 1 en ander nog aangepast dient te worden. Hier is het aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSTaLaGIVZPYbI8vmtwieFcbaa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OT9UmxrKIJkWyVwlg548rxCP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 23-01-2026 13:04 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:52
Ik begin gemengde gevoelens te krijgen over het CPO programma en de aftersales van Tesla.

Dit weekend wou ik m'n model 3 ('21) laden via de mobile connector. Dit is de 4de of 5de keer dat ik deze mobile charger heb gebruikt. Altijd maximum 9A a 11A omdat ik deze in een gewoon stopcontact steek, en dan ook nog eens maximum een tiental uur.

Ik merkte dat de stekker moeilijker in het stopcontact ging. Op zich niet abnormaal, kan gebeuren.
Maar bij nazicht aan de stekker van de mobile connector zelf zag ik dat deze licht beschadigd is.
Een van de pennen van de stekker lijkt verdikt/gesmolten, en er is wat zwarte aanslag te zien op een pen. Inpluggen ging nadien wel goed en het laden zelf verloopt ook normaal. Ik weet dus niet of dit al zo was tijdens de levering.

Aangezien ik de wagen twee maand geleden mét bijhorende mobile connector tweedehands via tesla heb gekocht ging ik er van uit dat dit wel onder garantie zou vallen en heb ik een service request gemaakt. Na een 5tal dagen eindelijk antwoord:

Mooi niet dus. Er werd me aangeraden om dit niet meer te gebruiken wegens mogelijk onveilig. Ik heb een link gekregen naar de Tesla shop om een nieuwe stekker te bestellen. Mijn verwijzing naar garantie ivm CPO werd afgewimpeld met als reden:
Je hebt dit niet vastgesteld tijdens de levering, en je hebt het al meermaals gebruikt nadien. Dit valt dus buiten garantie.

Dit is toch absurd? Dit is toch geen gebruiksschade zoals een losse of afgebroken pen? Natuurlijk gaat het maar over een stuk van 40 euro, maar hierdoor heeft men vertrouwen in de Tesla after sales echt wel een deuk gekregen. Moest ik bij de levering dan ook de contacten in de laadpoort van de wagen zelf gaan inspecteren? Ik koop net een CPO om zo'n zaken tegen te gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O28Nr1vS8DTImDFvn1EdcPdOAjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjpwB1wY2kno5nC4vSTpXbOn.jpg?f=fotoalbum_large
Sparco schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:10:
Ik begin gemengde gevoelens te krijgen over het CPO programma en de aftersales van Tesla.

Dit weekend wou ik m'n model 3 ('21) laden via de mobile connector. Dit is de 4de of 5de keer dat ik deze mobile charger heb gebruikt. Altijd maximum 9A a 11A omdat ik deze in een gewoon stopcontact steek, en dan ook nog eens maximum een tiental uur.

Ik merkte dat de stekker moeilijker in het stopcontact ging. Op zich niet abnormaal, kan gebeuren.
Maar bij nazicht aan de stekker van de mobile connector zelf zag ik dat deze licht beschadigd is.
Een van de pennen van de stekker lijkt verdikt/gesmolten, en er is wat zwarte aanslag te zien op een pen. Inpluggen ging nadien wel goed en het laden zelf verloopt ook normaal. Ik weet dus niet of dit al zo was tijdens de levering.

Aangezien ik de wagen twee maand geleden mét bijhorende mobile connector tweedehands via tesla heb gekocht ging ik er van uit dat dit wel onder garantie zou vallen en heb ik een service request gemaakt. Na een 5tal dagen eindelijk antwoord:

Mooi niet dus. Er werd me aangeraden om dit niet meer te gebruiken wegens mogelijk onveilig. Ik heb een link gekregen naar de Tesla shop om een nieuwe stekker te bestellen. Mijn verwijzing naar garantie ivm CPO werd afgewimpeld met als reden:
Je hebt dit niet vastgesteld tijdens de levering, en je hebt het al meermaals gebruikt nadien. Dit valt dus buiten garantie.

Dit is toch absurd? Dit is toch geen gebruiksschade zoals een losse of afgebroken pen? Natuurlijk gaat het maar over een stuk van 40 euro, maar hierdoor heeft men vertrouwen in de Tesla after sales echt wel een deuk gekregen. Moest ik bij de levering dan ook de contacten in de laadpoort van de wagen zelf gaan inspecteren? Ik koop net een CPO om zo'n zaken tegen te gaan...

[Afbeelding]
Is dit niet door het stopcontact ontstaan? Dat het daar te heet werd

• Sparco
pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Is dit niet door het stopcontact ontstaan? Dat het daar te heet werd
Een standaard stopcontact kan toch zeker 13A aan voor 10 uur? Zou er dan aan het stopcontact zelf geen schade moeten zijn? Of de automaat die afspringt?
Zat er ook geen temperatuur monitoring in de Tesla stekker, of is dat enkel bij de CEE variant?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De CPO garantie lijkt niet veel meer te bieden buiten de standaard garantie op de auto: https://www.tesla.com/nl_nl/support/certified-pre-owned

Ik ben niet precies bekend met de garantietermen, maar meestal gaat garantie over productiefouten en het is niet duidelijk of daar hier sprake van is. Het lijkt eerder alsof het contact is gaan vonken door slecht contact in het (mogelijk versleten / onvoldoende kwaliteit) stopcontact. De stekker zelf lijkt op het oog in orde (afgezien van het feit dat hij nu aangetast gesmolten is, dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 23-01-2026 13:33 ]

• Pedek
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:32
Sparco schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Een standaard stopcontact kan toch zeker 13A aan voor 10 uur? Zou er dan aan het stopcontact zelf geen schade moeten zijn? Of de automaat die afspringt?
Zat er ook geen temperatuur monitoring in de Tesla stekker, of is dat enkel bij de CEE variant?
Een standaard stopcontact wordt afgezekerd op 20A (althans in België, ik denk ook in Nederland) en kan dus gemakkelijk 13A aan. (Op voorwaarde dat er niet te veel andere belasting op die kring is.)
Wat wel zou kunnen is dat het hier om een versleten stopcontact gaat, waarvan de interne pinnen wat 'uitgezet' zijn. Dan is het mogelijk dat er geen 100% goed contact is en onstaan er minieme vlammenbogen die dit beeld veroorzaken.
Het kan natuurlijk ook dat dit gebeurd is bij de vorige eigenaar en dat Sparco dit niet gemerkt heeft bij de aankoop.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]
Ik vind dit vrij vergezocht na een paar keer gebruik, had je dit meteen opgemerkt voor de eerste laadsessie dan had je zeker een punt gehad.

Maar wie zegt dat dit is ontstaan door een slecht contact gedurende die paar laadsessies die je hebt gehad?
Dit is van die typische schade die door een externe invloed wordt veroorzaak. Dus niet gek dat Tesla dan niet thuis geeft na 5x laden.

Ik laadt de BMW i3s meermaals per week met de mobile connector altijd op max 10a. Langdurig 13a op een shuko vind ik toch wat spannend.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:34
Pedek schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Een standaard stopcontact wordt afgezekerd op 20A (althans in België, ik denk ook in Nederland)
Nope, in Nederland is dat 16A standaard

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:08

sanzut

It's always christmas time

Cxxxx71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:00:
[...]

Hier hetzelfde, en heb er een service request ingeschoten. Ze gaan op afstand het probleem diagnosticeren.

Het is wel begonnen toen het koud werd. Op de enkele dagen dat het wat warmer was, een graadg of 9, had ik er geen last van. De Tesla laadt ondertussen gewoon op, maar het staat wel slordig in de app.
Inspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik heb die meldingen gewoon uitgezet. Heb ook het idee dat hij soms die melding geeft als ik nog met de tag moet bliepen. Als je verder geen issues hebt zou ik het lekker negeren.
Ik heb intussen reactie via de app, ze gaan de oplaadpoort vervangen onder garantie. Zal dus mssn wel een bekend issue zijn?

• Sparco
Bigs schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:32:
De CPO garantie lijkt niet veel meer te bieden buiten de standaard garantie op de auto: https://www.tesla.com/nl_nl/support/certified-pre-owned

Ik ben niet precies bekend met de garantietermen, maar meestal gaat garantie over productiefouten en het is niet duidelijk of daar hier sprake van is. Het lijkt eerder alsof het contact is gaan vonken door slecht contact in het (mogelijk versleten / onvoldoende kwaliteit) stopcontact. De stekker zelf lijkt op het oog in orde (afgezien van het feit dat hij nu aangetast gesmolten is, dan).
Wat dan met de draagarmen die bij sommigen vaak 'verslijten' na 70k, 80k of iets meer km? Die worden toch ook vervangen door Tesla onder garantie? Is dit dan een productiefout of slijtage? En als het een productiefout is, waarom is er dan geen terugroepactie?

Nuja, ik merk dat de mening van de meeste hier afwijkt van mijn initiele reactie. Ik ben er redelijk zeker van dat het 'smelten' niet bij mij is gebeurd, maar uiteraard kan ik dat niet bewijzen. Ik had gewoon gerekend op wat coulance.

Ik ga me eventuele verdere frustraties besparen en 53 euro neertellen voor een nieuwe stekker, of misschien zelfs een CEE stekker.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
Danny the dog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Er zal toch iets voor in de plaats moeten komen, want Lane Keep Assist is verplicht in de EU op nieuwe auto's.

Dus laten we gewoon hopen op een úpgrade 8)
Dat zit er ook gewoon op, en is volledig los van AP vzviw. Dat nudged je gewoon binnen de lijnen als je erover heen dreigt te gaan. Of je autosteer áán of uit hebt staan doet daar niets aan af. Dat werkt gewoon altijd.

AP =/= Lane Keep Assist.

https://www.reddit.com/r/..._lane_departure_settings/

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/tesla-not-honoring-lane-departure-settings-v0-t9nw8jjtkkmb1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=db8506414f66a3443315b32bddafd289ee7967ff Het heeft ook al een losse sectie.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:33
Danny the dog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Er zal toch iets voor in de plaats moeten komen, want Lane Keep Assist is verplicht in de EU op nieuwe auto's.

Dus laten we gewoon hopen op een úpgrade 8)
De EU verplicht enkel Emergency Lane Keeping Systems (ELKS), wat een combinatie is van lane departure warning systems (LDWS) en corrective directional control functions (CDCF).

Er is dus enkel een verplichting om in te grijpen van zodra van het rijvak wordt afgeweken. Een actieve LKAS zoals Autopilot is niet vereist.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25
xFeverr schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Nope, in Nederland is dat 16A standaard
correct, maar veel in belgie doen maar 10A

En vind het raar verhaal om hier tesla op aan te vallen. 99% zeker komt dit eerder door stopcontact.

Vroeger gingen die tesla laders gewoon tot 16A. Vaak zat gewoon 12h geladen non stop op 16A. Geen centje pijn. Tegenwoordig word het altijd geknepen en is het nog maar max 13A.
Hang je de hele handel in de zon, dan zal de lader ook netjes nog verder gaan knijpen. Hierdoor weet ik ook aardig zeker dat het niet de lader is, maar het stopcontact

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
anti elppa schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:58:
[...]

En vind het raar verhaal om hier tesla op aan te vallen. 99% zeker komt dit eerder door stopcontact.

Vroeger gingen die tesla laders gewoon tot 16A. Vaak zat gewoon 12h geladen non stop op 16A. Geen centje pijn. Tegenwoordig word het altijd geknepen en is het nog maar max 13A.
Hang je de hele handel in de zon, dan zal de lader ook netjes nog verder gaan knijpen. Hierdoor weet ik ook aardig zeker dat het niet de lader is, maar het stopcontact
De lader zou bij een oververhittende pin ook moeten gaan knijpen, vér voordat er zaken gaan smelten. Er zou een temperatuursensor in het stekkergedeelte moeten zitten die dit regelt.

Is ook déél van de reden dat er wordt afgeraden om ze met een verlengsnoer aan te sluiten, omdat er dan geen temperatuursensor meer zit in het stopcontact maar je alleen de tussenkoppeling van het snoer aan het meten bent :).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sparco schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:24:
[...]

In Nederland voor de oudere WCD's is het 10 A continu. Geen 13 A en zeker geen 16 A. Staat op de WCD als dit het geval is. Heeft niets met de afzekering te maken, die is voor kortdurende hoge belasting.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 23-01-2026 14:05 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:04

silverball

De wagen voor moderne mensen

Zijn er mensen hier met een nieuwe model 3 met een baby, jonge kinders?

Wij hebben een baby op komst en ik moet een nieuwe leasewagen kiezen. Ik twijfel tussen een model 3, die mijn baas pushed, en een toyota corolla TS. De model 3 moet best veel kofferruimte hebben, maar de laadklep is laag, het is geen echte kombi. Het scheelt wat aan bijtelling, ik krijg in principe een laadplek op kantoor, thuisladen is onmogelijk en laadpalen zijn schaars (staat meestal een weekend lang een bouw busje aan)

Nadeel van een tesla is Musk, maar die overweging moet ik zelf maken. Voordeel is een iets lagere milieu footprint op termijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:11
silverball schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:58:

Wij hebben een baby op komst en ik moet een nieuwe leasewagen kiezen. Ik twijfel tussen een model 3, die mijn baas pushed, en een toyota corolla TS. De model 3 moet best veel kofferruimte hebben, maar de laadklep is laag, het is geen echte kombi. Het scheelt wat aan bijtelling, ik krijg in principe een laadplek op kantoor, thuisladen is onmogelijk en laadpalen zijn schaars (staat meestal een weekend lang een bouw busje aan)

Nadeel van een tesla is Musk, maar die overweging moet ik zelf maken. Voordeel is een iets lagere milieu footprint op termijn.
Grootste nadeel van de kofferbak afmetingen, zoals ik deze week met vakantie weer ervaren heb, dat een koffer of tas net niet op zn zijkant kan door de opening maar dat er nu bovenop de koffer/tas zo'n 20cm ruimte is waarmee je weinig kan.
Het is een hele grote, diepe achterbak, maar zonder vormbare tassen onpraktisch.

• Sparco

Neem al je babyspullen mee naar een Tesla showroom en test het daar uit? of doe een testrit zonder tussenkomst van een medewerker om het allemaal rustig te passen?
Ik heb ook een model 3, en de lage 'laadklep' is inderdaad toch een beperkende factor.

• silverball

silverball

Sparco schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Neem al je babyspullen mee naar een Tesla showroom en test het daar uit? of doe een testrit zonder tussenkomst van een medewerker om het allemaal rustig te passen?
Ik heb ook een model 3, en de lage 'laadklep' is inderdaad toch een beperkende factor.
De auto komt 4 maanden voor de baby, dus dat is net niet handig. Maar het is inderdaad een optie.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Dan ook geen Duitse auto's, Aziatisch, Japans enzovoorts en al helemaal geen brandstofauto want de landen waar de brandstof vandaan komt zijn ook geen lieverdjes.

Ga je, als je een pak melk koopt, ook na of de boer een gedachtengoed heeft wat in jouw straatje past?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• silverball

silverball

pjot1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Dan ook geen Duitse auto's, Aziatisch, Japans enzovoorts en al helemaal geen brandstofauto want de landen waar de brandstof vandaan komt zijn ook geen lieverdjes.

Ga je, als je een pak melk koopt, ook na of de boer een gedachtengoed heeft wat in jouw straatje past?
Fair point, maar deze discussie ga ik niet voeren. Ik had het zinnetje achterwege moeten laten.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:40

Grappig, voor dezelfde keuze gestaan. (TS vanaf bouwjaar 2023/2024)

Uiteindelijk toch voor de Model 3 gekozen vanwege:

- prettigere en responsieve software. Vond ik bij de Toyota mwah mwah.
- totaal geen opbergruimte in de Toyota voorin.
- Geluid in de Toyota vond ik ook mwah mwah t.o.v. de Model 3
- Beenruimte achter gewoon krap in Toyota
- Meer fun om mee te rijden (subjectief)

Uiteindelijk dus de Model 3 geworden.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18

[Afbeelding]
Is het stopcontact aangesloten op een eigen automaat (16A)?

Mijn vader heeft jaren lang op 1x13A (230V) geladen zonder enige problemen met zijn Volvo V60 D6.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
pjot1 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Sorry hoor maar als @silverball die persoon als een nadeel ervaart, mag dat toch. Ik zal nooit meer een VAG product kopen vanwege Martin Winterkorn, die persoon is voor mij het nadeel ondanks dat de VAG groep best wel aardige auto's maakt. Ik vind het in ieder geval geen dooddoener.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voordeel van de Model 3, incl. de frunk en onderrruimte in de kofferbak heb je echt enorm veel bergruimte, Iedere vakantie weer staan wij weer te kijken wat er allemaal in past. Nadeel is inderdaad de laadopening, wij konden kinderwagen en aanverwante altijd goed kwijt maar voor ritjes naar de Ikea en dergelijke is het minder praktisch, bij ons opgelost met de BMW i3 en een trekhaak op de Model 3.

Twee stoeltjes op de achterbank gaat prima, nadeel de auto is erg laag. Ik vond dat niet heel erg maar mijn vrouw van dit minder.

Fijne aan de Model 3 is dat je dus en genoeg ruimte heb, en een een beetje een rijders auto i.p.v. zo'n gezinscontainer.

Tja... Musk.. ga je bij iedere product wat je koopt de CEO beoordelen? Of je kies je nu specifiek Musk omdat daar media aandacht omheen is. Wanneer A. het geval is geen Tesla kopen, wanneer B. het geval dan is dat het een beetje vreemd vind je niet?

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22
daemonix schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:05:
[...]

In Nederland voor de oudere WCD's is het 10 A continu. Geen 13 A en zeker geen 16 A. Staat op de WCD als dit het geval is. Heeft niets met de afzekering te maken, die is voor kortdurende hoge belasting.
Tuurlijk wel 16A
Een standaard Nederlands stopcontact (Schuko, type F) is ontworpen voor een maximale stroomsterkte van 16 Ampère (16A).
Dit is volgens de normen (NEN 1010 en productnormen voor wandcontactdozen) en geldt voor bijna alle huishoudelijke stopcontacten in Nederland.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
turkeyhakan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Is het stopcontact aangesloten op een eigen automaat (16A)?

Mijn vader heeft jaren lang op 1x13A (230V) geladen zonder enige problemen met zijn Volvo V60 D6.
Het kan ook prima, mits alles nog in orde is, maar als je een uitgelubberd of slecht aangesloten stopcontact hebt kan het zomaar zijn dat 1 van de pennen heet wordt. Ook onderweg kan het nog mis gaan, zag van de week een paar lasdoppen langskomen die gesmolten waren. Bleek uiteindelijk 3 of 4 grootverbruikers verderop in de kring te hebben. Een slcht gemonteerde klem of niet goed/strak aangedraaide schroef kan het al veroorzaken. En ook vaak de goedkopere stopcontacten zitten aan de krappe kant vwb gebruikte materialen. Als je daar dan 5 uur lang 13 ampère doorheen trekt gaat het op een bepaald moment stuk.

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03
CasterTroy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Grappig, voor dezelfde keuze gestaan. (TS vanaf bouwjaar 2023/2024)

Uiteindelijk toch voor de Model 3 gekozen vanwege:

- prettigere en responsieve software. Vond ik bij de Toyota mwah mwah.
- totaal geen opbergruimte in de Toyota voorin.
- Geluid in de Toyota vond ik ook mwah mwah t.o.v. de Model 3
- Beenruimte achter gewoon krap in Toyota
- Meer fun om mee te rijden (subjectief)

Uiteindelijk dus de Model 3 geworden.
Onlangs voor een vergelijkbare keuze gestaan, wel tweedehands koop (beiden uit 2021).
We reden een ID.4 (lease) die weg ging ivm. veranderen van werk. Wij hebben eigenlijk vanwege bovenstaande redenen ook voor de Tesla gekozen (en kosten in gebruik, rijden best wat kilometers).

Maar moet zeggen dat met jongere kinderen de ID.4 of station toch wel makkelijker is, denk ik. Wij hebben een tweeling van bijna 5 jaar dus geen (dubbele) kinderwagen meer, als we die nog wel hadden was het denk ik wel de Corolla TS geworden.

• daemonix
  • Niet online
MrDirect schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:20:
[...]

Tuurlijk wel 16A
Een standaard Nederlands stopcontact (Schuko, type F) is ontworpen voor een maximale stroomsterkte van 16 Ampère (16A).
Dit is volgens de normen (NEN 1010 en productnormen voor wandcontactdozen) en geldt voor bijna alle huishoudelijke stopcontacten in Nederland.
Je schrijft het goed. 16 A maximaal. Om een frietpan en dergelijke aan te sluiten. Niet om 8 uur lang hoge stroom te trekken. Maar van mij mag je best eigenwijs zijn hoor Sparco in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 23-01-2026 15:37 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57

Wat is nu je vraag? Ga je in een Tesla topic vragen of je een Tesla moet nemen?

Ik heb 3 maanden een Corolla station gehad als tijdelijke auto en dat rijdt anders dan een "gewone" bezige wagen en zeker anders dan een elektrische auto vanwege de cvt automaat.

En als je de milieu voetafdruk wilt verkleinen kun je beter de baby aansteken afbestellen :+

• silverball

silverball

jongetje schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Wat is nu je vraag? Ga je in een Tesla topic vragen of je een Tesla moet nemen?

Ik heb 3 maanden een Corolla station gehad als tijdelijke auto en dat rijdt anders dan een "gewone" bezige wagen en zeker anders dan een elektrische auto vanwege de cvt automaat.

En als je de milieu voetafdruk wilt verkleinen kun je beter de baby aansteken afbestellen :+
Of een gemiddelde kinderwagen en babyzooi erin past + twee lange volwassenen en misschien later baby en jong kind. Maar dit lijkt dus goed te lukken.

• daemonix
  • Niet online
silverball schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Of een gemiddelde kinderwagen en babyzooi erin past + twee lange volwassenen en misschien later baby en jong kind. Maar dit lijkt dus goed te lukken.
Neem toch een Model Y. ;)

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:09
anti elppa schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Ik laad mijne dagelijks op via stopcontact op 16A in België. Nog nooit problemen gehad. Duurt wel wat langer maar kan hij lekker in mijn garage opladen en droog en warm staan

• daemonix
  • Niet online
Boy1308 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik laad mijne dagelijks op via stopcontact op 16A in België. Nog nooit problemen gehad. Duurt wel wat langer maar kan hij lekker in mijn garage opladen en droog en warm staan
In Belgie zijn de WCD's al langer gecertificeerd op 16 A continu.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:25
daemonix schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:14:
[...]

In Belgie zijn de WCD's al langer gecertificeerd op 16 A continu.
het nieuwe spul wellicht, maar groot deel is oude zooi (ik werk deels in belgie) en das toch echt 10a

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:37

Voor mij voelt de M3h best laag aan nadat ik hogere autos heb gereden (MG zs ev en Kia Niro). Was wel even wennen toen ik de kinderen in zn stoeltje moest erin- en eruittillen. Gelukkig kunnen mijn kinderen nu zelf erin en eruit lopen.

Een buggy gaat prima en tassen met babyspullen ook. Wel opletten dat je geen langwerpige buggy/kinderwagen hebt als ie ingeklapt is. Anders wordt het een beetje passen en meten.

Ik wil je pret niet bederven maar in mijn vorige autos hebben de kinderen nog nooit overgegeven. In mijn m3h heeft helaas de jongste van 4jaar al 2x overgegeven ☹️. Misschien dat ze sneller misselijk worden in een lagere auto?

• daemonix
  • Niet online
Jmtpes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Voor mij voelt de M3h best laag aan nadat ik hogere autos heb gereden (MG zs ev en Kia Niro). Was wel even wennen toen ik de kinderen in zn stoeltje moest erin- en eruittillen. Gelukkig kunnen mijn kinderen nu zelf erin en eruit lopen.

Een buggy gaat prima en tassen met babyspullen ook. Wel opletten dat je geen langwerpige buggy/kinderwagen hebt als ie ingeklapt is. Anders wordt het een beetje passen en meten.

Ik wil je pret niet bederven maar in mijn vorige autos hebben de kinderen nog nooit overgegeven. In mijn m3h heeft helaas de jongste van 4jaar al 2x overgegeven ☹️. Misschien dat ze sneller misselijk worden in een lagere auto?
Heb je Chill mode aan staan, dat scheelt nogal?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:32

ChUcKiE

Dus........

Dat dus…het is vooral hoe je de versnelling/vertraging van de auto gebruikt

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:37
daemonix schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Heb je Chill mode aan staan, dat scheelt nogal?
Bedankt voor het meedenken.
Chill modus staat bij mij standaard aan.

• karel_G_1981
  • Nu online

Hoi er ja echt heel veel in en de opening is krap maar wel groot genoeg voor bv een bugaboo. Klopt voor IKEA kasten e.d. is een Y beter geschikt maar de koffer van de 3 kan echt verrassend veel in. Banken kun je ook nog gedeeld opklappen. Voor ons goed genoeg iig en ruimer als veel andere auto’s. Zou anders ff checken bij een colllega of bij de Tesla verdeler.
Pagina: 1 ... 196 197 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: