• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

RvV

pdidi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Als je een CATL 6L batterij hebt, heb ik daar al eens de volgende theorie voor geopperd (je bent nl. niet de eerste die merkte dat de range medio vorig jaar omhoog ging). De CATL 6L was bij levering voor de Model Y softwarematig "geknepen" tot 60kWh, terwijl die in de Model 3 62kWh was. Check deze wiki op TFF. Het lijkt er dus op dat Tesla deze inmiddels niet meer knijpt en dat de CATL rijders er dus 2 kWh "gratis" bij hebben gekregen. De accu guru op TFF heeft hiervoor echter geen sluitend bewijs gezien
Nope, een BYD accu hier. Misschien hebben ze daar ook iets mee gedaan. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.

Y'24

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Je kunt het zelfs zien als je de bliksemschicht klikt in het menu en dan de Supercharger aanklikt. In dat menu zie je de snelheid, welke beschikbaar of dus ook kapot en ook de faciliteiten en eventueel pincode om binnen te komen.
Ik zal de vraag nogmaals stellen. ;) Als ik sta te laden bij een supercharger zie ik heel 3 en y's proberen te gaan laden bij kapotte stalls. Mijn auto (model s) geeft dat wel aan sinds ik mcu2 heb. Ik vroeg me dus af of de auto dit niet aangeeft of dat mensen er niet naar kijken.

Maar krijg de indruk dat mensen er gewoon niet naar kijken. :P

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:29
RvV schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Nope, een BYD accu hier. Misschien hebben ze daar ook iets mee gedaan. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.
Hier wel CATL LFP, maar op een model 3 RWD uit 2023. 7,5km of 1,2kWh degradatie.
1x per week tot 100% laden meestal (thuis), weinig supercharging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHPmWtPhx0gg5jREfOKyzsvySwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EccsIfTGpyy7AlhLIqQl6Urb.jpg?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik overweeg een Model Y Standard te kopen, maar kan helaas nog weinig ervaring terugvinden.
De Standard wordt geleverd met 18'' Aperture-velgen en Hankook zomerbanden. Weet iemand of de auto ook nieuw geleverd kan worden met winterbanden i.p.v. de zomerbanden?

De gedachte hierachter is dat ik dan de stalen Aperture velgen in de winter gebruik, en voor de zomer een mooie set aluminiumvelgen aanschaf.

[ Voor 21% gewijzigd door avdl72 op 21-01-2026 19:42 ]

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:42
pdidi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:38:
[...]

De belangrijkste degradatie factor is aging (ouderdom). Dat kun je goed zien in de volgende grafiek. Bij 60 maanden was de gemiddelde range 448km, 1 jaar later bij 72 maanden 432km. Dus dat lijkt heel erg op jouw cijfers
[Afbeelding]
hier ook. model 3 LR september 2019. 124k km en zit op 441km

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:23
LastSamurai schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Aan de andere kant mag je er wel 1600 kg mee trekken dus ik klaag niet.
Als je een BE-rijbewijs hebt. Zonder BE is het max 983kg voor de Y AWD (3500- 2517 TMM van de auto). Ik vermoed dat niet iedereen zich dat realiseert.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:34

ChUcKiE

Dus........

Kiwi_Kevin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:17:
[...]

De Model Y performance uit eind 2022 voor 30.600 met 107k km op de teller is dan wel een scherpe deal toch? De uberturines lijken zowaar nog heel of hersteld. Voordeel van kopen bij Tesla zelf is een jaar garantie en de gratis upgrade naar EAP.

Wat wel gek is, is dat er 2023 model staat, terwijl hij uit december 2022 is. Ook is het een gerepareerd model en is het een beetje vaag of dat kleine of grote schade is geweest. Wellicht iets voor @ophof94

[Afbeelding]
Die zag ik ook staan, ziet er prima uit , niet teveel kilometers, trekhaak en EAP en niet zo duur. Enige twijfel kan zitten in het feit dat die gerepareerd is…

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50
pjot1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Ik zal de vraag nogmaals stellen. ;) Als ik sta te laden bij een supercharger zie ik heel 3 en y's proberen te gaan laden bij kapotte stalls. Mijn auto (model s) geeft dat wel aan sinds ik mcu2 heb. Ik vroeg me dus af of de auto dit niet aangeeft of dat mensen er niet naar kijken.

Maar krijg de indruk dat mensen er gewoon niet naar kijken. :P
Dat laatste inderdaad. Eerder moest je op de pinpoint drukken en tegenwoordig als je aankomt is er een popup als ik het mij goed herinner. Zovaak kom ik er ook weer niet. Vooral vakantie en als je keer meer dan 300km op een dag aflegt.

Maar ik weet altijd waar ik niet staan moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 21-01-2026 21:40 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ophof94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:44
ChUcKiE schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Die zag ik ook staan, ziet er prima uit , niet teveel kilometers, trekhaak en EAP en niet zo duur. Enige twijfel kan zitten in het feit dat die gerepareerd is…
Ja dat is een beetje mijn angst. Stel ik wil er ooit van af, dan kan men zien dat er schade is geweest aan die auto. En ik heb gebeld met Tesla en ik kan deze auto bestellen, maar mag hem niet van te voren proefrijden en zelfs niet zien. -O-

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:01
Luckeh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Ik struikelde over een hond in m'n garage tegen een doos aan en via een miraculeuze behoud van momentum activiteit flikkerde m'n ladder tegen de zijkant van de auto en ik heb een vergelijkbare deuk in de zijkant :/
@Allewijn
Ik had schade aan mijn deur, een deukje zo groot als een vingerafdruk. 1.500 euro schade, betaald door de tegenpartij. De deur is ook van aluminium en de reparatietarieven voor Tesla zijn exorbitant hoog.
Gevraagd aan het herstelbedrijf hoe dat zit: Het uurtarief is 120 Euro voor EV's ipv 80 Euro voor een gemiddelde ICE. Dat komt omdat ze bij een EV allerlei apparatuur nodig hebben om veilig te kunnen werken was de verklaring.

Ik vond het een heel vreemd verhaal, immers "er zit toch evenveel werk in een soortgelijke deur in een Panda en een Tesla?" "Neee meneer" er werd gewezen op een dure BMW "die zit ook in het hoge tarief".

Tegenwoordig krijg je een klanttevredenheids onderzoek van de verzekeraar, daar heb ik toch even melding gemaakt van deze situatie.

Analoog komt weer helemaal terug

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:30
ophof94 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Ja dat is een beetje mijn angst. Stel ik wil er ooit van af, dan kan men zien dat er schade is geweest aan die auto. En ik heb gebeld met Tesla en ik kan deze auto bestellen, maar mag hem niet van te voren proefrijden en zelfs niet zien. -O-
Ja ik begrijp die aanpak echt niet.. Betaal maar 250 aan en als het toch tegenvalt, koop binnen een week even een andere veel te hoog geprijsde occasion - anders geld kwijt. Wie doet dat nou?

Bij “hoge uitzondering” kunnen ze hem wel vasthouden voor een proefrit, maar wellicht dat voor dit model teveel testpiloten langskomen.

Ook de reden van reparatie is niet inzichtelijk bij navraag, je zou verwachten dat ze de historie direct in het systeem kunnen zien. Zelfde voor de SOH, doen ze ook geheimzinnig over terwijl elk ander autobedrijf ook voor Tesla een batterijrapport levert.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:24

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

anti elppa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:42:
[...]

hier ook. model 3 LR september 2019. 124k km en zit op 441km
Komt allemaal wel redelijk bij elkaar in de buurt.
Hier een Model 3 LR 2019 met 160k op de teller en geeft bij 100% lading een bereik van 435km.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
avdl72 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:39:
Ik overweeg een Model Y Standard te kopen, maar kan helaas nog weinig ervaring terugvinden.
De Standard wordt geleverd met 18'' Aperture-velgen en Hankook zomerbanden. Weet iemand of de auto ook nieuw geleverd kan worden met winterbanden i.p.v. de zomerbanden?

De gedachte hierachter is dat ik dan de stalen Aperture velgen in de winter gebruik, en voor de zomer een mooie set aluminiumvelgen aanschaf.
Voor zover ik weet altijd zomerbanden, winter kun je er los bijkopen. Volgens mij is daar geen variatie op mogelijk, ik zou je even door een verkoper laten informeren.

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:00
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:01:
[...]

@Allewijn
Ik had schade aan mijn deur, een deukje zo groot als een vingerafdruk. 1.500 euro schade, betaald door de tegenpartij. De deur is ook van aluminium en de reparatietarieven voor Tesla zijn exorbitant hoog.
Gevraagd aan het herstelbedrijf hoe dat zit: Het uurtarief is 120 Euro voor EV's ipv 80 Euro voor een gemiddelde ICE. Dat komt omdat ze bij een EV allerlei apparatuur nodig hebben om veilig te kunnen werken was de verklaring.

Ik vond het een heel vreemd verhaal, immers "er zit toch evenveel werk in een soortgelijke deur in een Panda en een Tesla?" "Neee meneer" er werd gewezen op een dure BMW "die zit ook in het hoge tarief".

Tegenwoordig krijg je een klanttevredenheids onderzoek van de verzekeraar, daar heb ik toch even melding gemaakt van deze situatie.
Ik had deze (zelf veroorzaakte) parkeerschade: €3400, dus maar wel de verzekering aangesproken 😟
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i15XwQKICWpZSPgEYd8Y6s6I6Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMD2p9CzsdLKAVKc1MDdeLcV.jpg?f=fotoalbum_large

SR+ sept 2019 wit

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: