• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:02

RvV

pdidi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:
[...]

Als je een CATL 6L batterij hebt, heb ik daar al eens de volgende theorie voor geopperd (je bent nl. niet de eerste die merkte dat de range medio vorig jaar omhoog ging). De CATL 6L was bij levering voor de Model Y softwarematig "geknepen" tot 60kWh, terwijl die in de Model 3 62kWh was. Check deze wiki op TFF. Het lijkt er dus op dat Tesla deze inmiddels niet meer knijpt en dat de CATL rijders er dus 2 kWh "gratis" bij hebben gekregen. De accu guru op TFF heeft hiervoor echter geen sluitend bewijs gezien
Nope, een BYD accu hier. Misschien hebben ze daar ook iets mee gedaan. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.

Y'24

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:59:
[...]

Je kunt het zelfs zien als je de bliksemschicht klikt in het menu en dan de Supercharger aanklikt. In dat menu zie je de snelheid, welke beschikbaar of dus ook kapot en ook de faciliteiten en eventueel pincode om binnen te komen.
Ik zal de vraag nogmaals stellen. ;) Als ik sta te laden bij een supercharger zie ik heel 3 en y's proberen te gaan laden bij kapotte stalls. Mijn auto (model s) geeft dat wel aan sinds ik mcu2 heb. Ik vroeg me dus af of de auto dit niet aangeeft of dat mensen er niet naar kijken.

Maar krijg de indruk dat mensen er gewoon niet naar kijken. :P

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:18
RvV schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:07:
[...]

Nope, een BYD accu hier. Misschien hebben ze daar ook iets mee gedaan. Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.
Hier wel CATL LFP, maar op een model 3 RWD uit 2023. 7,5km of 1,2kWh degradatie.
1x per week tot 100% laden meestal (thuis), weinig supercharging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHPmWtPhx0gg5jREfOKyzsvySwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EccsIfTGpyy7AlhLIqQl6Urb.jpg?f=fotoalbum_large

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik overweeg een Model Y Standard te kopen, maar kan helaas nog weinig ervaring terugvinden.
De Standard wordt geleverd met 18'' Aperture-velgen en Hankook zomerbanden. Weet iemand of de auto ook nieuw geleverd kan worden met winterbanden i.p.v. de zomerbanden?

De gedachte hierachter is dat ik dan de stalen Aperture velgen in de winter gebruik, en voor de zomer een mooie set aluminiumvelgen aanschaf.

[ Voor 21% gewijzigd door avdl72 op 21-01-2026 19:42 ]

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-03 19:16
pdidi schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:38:
[...]

De belangrijkste degradatie factor is aging (ouderdom). Dat kun je goed zien in de volgende grafiek. Bij 60 maanden was de gemiddelde range 448km, 1 jaar later bij 72 maanden 432km. Dus dat lijkt heel erg op jouw cijfers
[Afbeelding]
hier ook. model 3 LR september 2019. 124k km en zit op 441km

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:58
LastSamurai schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Aan de andere kant mag je er wel 1600 kg mee trekken dus ik klaag niet.
Als je een BE-rijbewijs hebt. Zonder BE is het max 983kg voor de Y AWD (3500- 2517 TMM van de auto). Ik vermoed dat niet iedereen zich dat realiseert.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:26

ChUcKiE

Dus........

Kiwi_Kevin schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:17:
[...]

De Model Y performance uit eind 2022 voor 30.600 met 107k km op de teller is dan wel een scherpe deal toch? De uberturines lijken zowaar nog heel of hersteld. Voordeel van kopen bij Tesla zelf is een jaar garantie en de gratis upgrade naar EAP.

Wat wel gek is, is dat er 2023 model staat, terwijl hij uit december 2022 is. Ook is het een gerepareerd model en is het een beetje vaag of dat kleine of grote schade is geweest. Wellicht iets voor @ophof94

[Afbeelding]
Die zag ik ook staan, ziet er prima uit , niet teveel kilometers, trekhaak en EAP en niet zo duur. Enige twijfel kan zitten in het feit dat die gerepareerd is…

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
pjot1 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Ik zal de vraag nogmaals stellen. ;) Als ik sta te laden bij een supercharger zie ik heel 3 en y's proberen te gaan laden bij kapotte stalls. Mijn auto (model s) geeft dat wel aan sinds ik mcu2 heb. Ik vroeg me dus af of de auto dit niet aangeeft of dat mensen er niet naar kijken.

Maar krijg de indruk dat mensen er gewoon niet naar kijken. :P
Dat laatste inderdaad. Eerder moest je op de pinpoint drukken en tegenwoordig als je aankomt is er een popup als ik het mij goed herinner. Zovaak kom ik er ook weer niet. Vooral vakantie en als je keer meer dan 300km op een dag aflegt.

Maar ik weet altijd waar ik niet staan moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 21-01-2026 21:40 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• ophof94
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01-03 17:42
ChUcKiE schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Die zag ik ook staan, ziet er prima uit , niet teveel kilometers, trekhaak en EAP en niet zo duur. Enige twijfel kan zitten in het feit dat die gerepareerd is…
Ja dat is een beetje mijn angst. Stel ik wil er ooit van af, dan kan men zien dat er schade is geweest aan die auto. En ik heb gebeld met Tesla en ik kan deze auto bestellen, maar mag hem niet van te voren proefrijden en zelfs niet zien. -O-

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50
Luckeh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd. Ik struikelde over een hond in m'n garage tegen een doos aan en via een miraculeuze behoud van momentum activiteit flikkerde m'n ladder tegen de zijkant van de auto en ik heb een vergelijkbare deuk in de zijkant :/
@Allewijn
Ik had schade aan mijn deur, een deukje zo groot als een vingerafdruk. 1.500 euro schade, betaald door de tegenpartij. De deur is ook van aluminium en de reparatietarieven voor Tesla zijn exorbitant hoog.
Gevraagd aan het herstelbedrijf hoe dat zit: Het uurtarief is 120 Euro voor EV's ipv 80 Euro voor een gemiddelde ICE. Dat komt omdat ze bij een EV allerlei apparatuur nodig hebben om veilig te kunnen werken was de verklaring.

Ik vond het een heel vreemd verhaal, immers "er zit toch evenveel werk in een soortgelijke deur in een Panda en een Tesla?" "Neee meneer" er werd gewezen op een dure BMW "die zit ook in het hoge tarief".

Tegenwoordig krijg je een klanttevredenheids onderzoek van de verzekeraar, daar heb ik toch even melding gemaakt van deze situatie.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:02
ophof94 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Ja dat is een beetje mijn angst. Stel ik wil er ooit van af, dan kan men zien dat er schade is geweest aan die auto. En ik heb gebeld met Tesla en ik kan deze auto bestellen, maar mag hem niet van te voren proefrijden en zelfs niet zien. -O-
Ja ik begrijp die aanpak echt niet.. Betaal maar 250 aan en als het toch tegenvalt, koop binnen een week even een andere veel te hoog geprijsde occasion - anders geld kwijt. Wie doet dat nou?

Bij “hoge uitzondering” kunnen ze hem wel vasthouden voor een proefrit, maar wellicht dat voor dit model teveel testpiloten langskomen.

Ook de reden van reparatie is niet inzichtelijk bij navraag, je zou verwachten dat ze de historie direct in het systeem kunnen zien. Zelfde voor de SOH, doen ze ook geheimzinnig over terwijl elk ander autobedrijf ook voor Tesla een batterijrapport levert.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:42

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

anti elppa schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:42:
[...]

hier ook. model 3 LR september 2019. 124k km en zit op 441km
Komt allemaal wel redelijk bij elkaar in de buurt.
Hier een Model 3 LR 2019 met 160k op de teller en geeft bij 100% lading een bereik van 435km.

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
avdl72 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:39:
Ik overweeg een Model Y Standard te kopen, maar kan helaas nog weinig ervaring terugvinden.
De Standard wordt geleverd met 18'' Aperture-velgen en Hankook zomerbanden. Weet iemand of de auto ook nieuw geleverd kan worden met winterbanden i.p.v. de zomerbanden?

De gedachte hierachter is dat ik dan de stalen Aperture velgen in de winter gebruik, en voor de zomer een mooie set aluminiumvelgen aanschaf.
Voor zover ik weet altijd zomerbanden, winter kun je er los bijkopen. Volgens mij is daar geen variatie op mogelijk, ik zou je even door een verkoper laten informeren.

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:13
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:01:
[...]

@Allewijn
Ik had schade aan mijn deur, een deukje zo groot als een vingerafdruk. 1.500 euro schade, betaald door de tegenpartij. De deur is ook van aluminium en de reparatietarieven voor Tesla zijn exorbitant hoog.
Gevraagd aan het herstelbedrijf hoe dat zit: Het uurtarief is 120 Euro voor EV's ipv 80 Euro voor een gemiddelde ICE. Dat komt omdat ze bij een EV allerlei apparatuur nodig hebben om veilig te kunnen werken was de verklaring.

Ik vond het een heel vreemd verhaal, immers "er zit toch evenveel werk in een soortgelijke deur in een Panda en een Tesla?" "Neee meneer" er werd gewezen op een dure BMW "die zit ook in het hoge tarief".

Tegenwoordig krijg je een klanttevredenheids onderzoek van de verzekeraar, daar heb ik toch even melding gemaakt van deze situatie.
Ik had deze (zelf veroorzaakte) parkeerschade: €3400, dus maar wel de verzekering aangesproken 😟
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i15XwQKICWpZSPgEYd8Y6s6I6Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMD2p9CzsdLKAVKc1MDdeLcV.jpg?f=fotoalbum_large

SR+ sept 2019 wit

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:01:
[...]

@Allewijn

Bizar. Het 'hoge tarief'. Compleet onterecht als het gaat om standaard plaatwerk herstel.
Volgende week ga ik langs bij de schadegarant verzekering aangesloten hersteller voor de beoordeling/offerte.
Door de deuk precies in dat strakke knikje op de plek zal dat vast geen uitdeuken zonder spuiten worden...

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Schrobz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:29:
[...]

Ik had deze (zelf veroorzaakte) parkeerschade: €3400, dus maar wel de verzekering aangesproken 😟
[Afbeelding]
Oefff ook een gemene schade zeg.
Wat deed het met je verzekering qua stijging?
Ik heb helaas op dit moment nog maar 8 schadevrije jaren door een schade een kleine 3 jaar geleden aan een vorige auto. Dus dat wordt niet prettig.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
Myrdhin schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:20:
Vreemd, ik kreeg het niet voor elkaar bij Tesla. Bij een check gaven ze aan "not eligiable". Wanneer is jouw Model Y geleverd? Die van mij begin december. Gebouwd in Berlijn. Misschien dat ze in de tussentijd iets aan de motoren hebben gewijzigd? Vind je het ok om je complete VIN nummer naar mij te sturen in een prive bericht? Dan kan ik eens bij Tesla gaan navragen wat de verschillen tussen de uitvoeringen zijn.
Een update: gisteren nog een keer met Tesla gesproken. Deze persoon kwam er ook niet helemaal uit maar zag dat het al actief zou moeten zijn. Ik had geen melding o.i.d. gehad en recentelijk ook niet bij software gekeken. Vanmorgen gekeken bij software en de Acceleration Boost staat er nu bij :D

Ik had laatst wel het gevoel dat de auto wat vlotter reageerde bij lagere snelheden maar niet echt bij stil gestaan en geen check bij software gedaan. Nog geen echte 0-100 test gedaan maar het voelt vlotter bij lagere snelheden. Als je boven de 100km/u zit en gas vol intrapt is er niet veel verschil. Meeste merk je tussen 0 en 60km/u. Je wordt iets meer in je stoel gedrukt.

• Roenie
  • Niet online
Myrdhin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:24:
[...]

Een update: gisteren nog een keer met Tesla gesproken. Deze persoon kwam er ook niet helemaal uit maar zag dat het al actief zou moeten zijn. Ik had geen melding o.i.d. gehad en recentelijk ook niet bij software gekeken. Vanmorgen gekeken bij software en de Acceleration Boost staat er nu bij :D

Ik had laatst wel het gevoel dat de auto wat vlotter reageerde bij lagere snelheden maar niet echt bij stil gestaan en geen check bij software gedaan. Nog geen echte 0-100 test gedaan maar het voelt vlotter bij lagere snelheden. Als je boven de 100km/u zit en gas vol intrapt is er niet veel verschil. Meeste merk je tussen 0 en 60km/u. Je wordt iets meer in je stoel gedrukt.
Ik lees wat voorzichtigheid in je bericht. Niet helemaal tevreden?

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
Roenie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:26:
[...]
Ik lees wat voorzichtigheid in je bericht. Niet helemaal tevreden?
Prima tevreden en qua gevoel merk je het wel alleen nog geen "harde" cijfers want ik heb niet zoiets als een Dragy om het te kunnen meten.
Myrdhin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:24:
[...]

Een (oude) LR AWD is ook alleen op 0 - 60 oid langzamer dan een P. Daarboven zijn ze zonder AB al redelijk gelijk. Winst zit hem idd puur in 0-60/70 oid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 09:37
WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Als je een BE-rijbewijs hebt. Zonder BE is het max 983kg voor de Y AWD (3500- 2517 TMM van de auto). Ik vermoed dat niet iedereen zich dat realiseert.
Klopt. Daar heb je gelijk in. En ik denk dat niet iedereen zich ook realiseert dat het om de MTM gaat, de Maximaal Toelaatbare Massa. Dus ook als die handige dubbelasser leeg achter je Y hangt mag je er NIET met een B rijbewijs mee rijden. Omdat de MTM van de combi boven de 3.5 ton uitkomt.

Daarom heb ik een paar jaar geleden BE gehaald. Is in een dag gepiept. Kan het aanraden ook omdat je van een rijinstructeur goed leert rijden met een aanhanger, ineens kun je aanhangers achteruit een bocht omsturen.

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:19

mhe59

Tesla model Y 2023

Vraagje, zijn er Tesla rijders die gebruik maken van ottocast carplay ?

Zo ja wat zijn jullie ervaringen ?

***Laat maar heb even bij Trustpilot gekeken ver weg van blijven

[ Voor 23% gewijzigd door mhe59 op 22-01-2026 13:15 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:50
ophof94 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:44:
[...]

Het is lastig inschatten, ik ben bij 3 of 4 Tesla occasions gaan kijken. Gewoon naar toe gereden zonder af te spreken (op de laatste na, daar had ik wel even vooraf gebeld omdat het 1,5 uur rijden was).

Ik heb er maar 1 mogen testrijden en dat was bij het filiaal die ook het meest behulpzaam was. Daar heb ik, blijkbaar met uitzondering, ook gezien/te horen gekregen wat er dan gerepareerd was. Maar dat varieerde van een velg vervangen tot het repareren van een geschaafde achterpaneel. Dus gerepareerd hoeft niet per definitie echt een reparatie te zijn geweest bij Tesla.

Het niet mogen testrijden heb ik ook altijd apart gevonden. Aan de andere kant heb je 14 dagen bedenktijd, en 1 jaar extra garantie na aankoop.

Die 250 aanbetaling is ook een beetje afhankelijk hoe vrij het filiaal is. Ik had een persoon die mij vertelde dat ik het gewoon kon terug krijgen bij de eerst volgende tesla aankoop. Niet met een berperkte termijn van een week oid. Gewoon ooit. En zelfs dat als ik echt helemaal ervan af wil zien, ik het gewoon terug kon krijgen.

Ik heb het idee dat als je laat zien en merken dat je serieus ben, ze wel wat voor je kunne betekenen. Maar opnieuw, heel erg filiaal/persoon afhankelijk.

• WishmasterNL
  • Laatst online: 16:42

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Meer mensen met een Model 3 uit 2019 waarbij je, als het donker is een "glow"op je camera krijgt bij je knipperlichten?
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Yzbb_RzBGBEZRrzLppFk1U8iR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iNLCI9twQG6C0tGOZkcpy5rW.png?f=fotoalbum_large

Persoonlijk vind ik dat best vervelend.
Bij een collega zie ik dat niet terug, Model Y 2022.

Nu heb ik eens een aanvraag ingeschoten bij Tesla, en die geven aan dat beide camera's vervangen kunnen worden door een verbeterde versie. Dit zou ongeveer €150-€160/camera kosten.

Ik twijfel zelf of ik het dusdanig vervelend vind om ze voor dat geld te laten vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door WishmasterNL op 22-01-2026 10:09 ]

• bert pit
Schrobz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:29:
[...]

[Afbeelding]
Werkelijk ongelofelijk die kosten. Ik snap ook wel dat daar twee vakmannen aan te pas komen die eerst gaan uitdeuken, schuren, plamuren, schuren, en spuiten. Maar laat dat bij elkaar 10 uur werk zijn verdeeld over een paar dagen plus wat overheadkosten, 3.400 Euro is het maandloon van de spuiter... Totaal niet meer in verhouding.

• anti elppa
WishmasterNL schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:08:
Meer mensen met een Model 3 uit 2019 waarbij je, als het donker is een "glow"op je camera krijgt bij je knipperlichten?
Voorbeeld:
[Afbeelding]

Nu heb ik eens een aanvraag ingeschoten bij Tesla, en die geven aan dat beide camera's vervangen kunnen worden door een verbeterde versie. Dit zou ongeveer €150-€160/camera kosten.

Ik twijfel zelf of ik het dusdanig vervelend vind om ze voor dat geld te laten vervangen.
dat is standaard bij model 3 van die tijd. Hebben ze ergens 2021 opgelost geloof ik. Na al die jaren stoor ik me er totaal niet meer aan (ondanks dat ik ook veel in een 2024 M3 rijd)

• anti elppa
bert pit schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Werkelijk ongelofelijk die kosten. Ik snap ook wel dat daar twee vakmannen aan te pas komen die eerst gaan uitdeuken, schuren, plamuren, schuren, en spuiten. Maar laat dat bij elkaar 10 uur werk zijn verdeeld over een paar dagen plus wat overheadkosten, 3.400 Euro is het maandloon van de spuiter... Totaal niet meer in verhouding.
Gaat ook nergens over, had gewoon een paar plekken offertes aangevraagd als ik hem was. Had prima voor de helft gekund.
Ik had vervelend deukje in achterscherm bij mijn model 3 2019. Sommigen wilden daar ook 500+ voor hebben. Uiteindelijk 1 gevonden die het voor 150 deed. Gewoon beetje shoppen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EOarLzJPnW-lT5-f8k5edQASRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6FT7FYNvPtBK3fVrbJ2BKLL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOLYpj9Nh0aNd0H5AVfPBY4jhD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyMQ5Pw5ri9cxsbawL9I5FT9.jpg?f=fotoalbum_large

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51
Voorbeeld:
[Afbeelding]

Herkenbaar, maar ik stoor me er niet genoeg aan gelukkig. :)

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:24

djbarney

XBL: DeejayBarney

Voorbeeld:
[Afbeelding]

volgens mij hadden alle m3's uit 2019 dat in meer of mindere mate, die van mij had het aan 1 kant vrij extreem. komt omdat het zij knipperlicht licht laat schijnen in de behuizing waar ook de camera zit. die camera behuizing hebben ze in een latere revisie lichtdicht gemaakt zodat je dat niet meer ziet. of dat inderdaad zoveel geld waard is, dat is aan jou.. ik heb het uiteindelijk gelaten omdat het een lease was en ik uiteindelijk toch wel weer n andere zou krijgen waarbij het issue niet meer bestond :)

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:58
AppieHamsteren schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:43:
Trekhaak afspraak cancelled.. ben benieuwd wat er loss is.. [Afbeelding]
Ben erg benieuwd wat het probleem is; ik heb zojuist op 19-1-2026 de trekhaak laten monteren.........

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• s3n
  • Laatst online: 20:31

s3n

CEdS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ben erg benieuwd wat het probleem is; ik heb zojuist op 19-1-2026 de trekhaak laten monteren.........
Bij mij komen ze 29-01, maar afspraak is nog niet gecancelled

• CEdS
AppieHamsteren schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:43:
Trekhaak afspraak cancelled.. ben benieuwd wat er loss is.. [Afbeelding]
Voor welk type heb jij een trekhaak gevraagd?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:12
Myrdhin schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Prima tevreden en qua gevoel merk je het wel alleen nog geen "harde" cijfers want ik heb niet zoiets als een Dragy om het te kunnen meten.
Tegenwoordig zit er veel telematry in de dash die via een online tool van Tesla, Tesla dashcam sei explorer, je per frame kunt uitlezen. Ik heb na jaar bezit nu ook een keer een run gedaan van 0 maar 100, frames tellen en kwam op 4.5 seconden in dit weer met soc 50% model 3 lr zonder ab.

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben vrij lang, 2,04m, met een flink torso, en ik zit ondanks dat de stoel helemaal naar beneden staat nog steeds relatief hoog in de Tesla Model Y Juniper, dat heb ik eigenlijk in bijna elke auto, ik kijk vaak tegen een achteruitkijkspiegel aan in plaats van er netjes onderdoor.

Wat ik in de Juniper vooral irritant vind is rijden met nu laagstaande zon, als ik de (gebogen!) zonneklep naar voren uitklap kan ik in eerste instantie nog net onder de klep doorkijken, maar na een paar minuten gaat de klep hangen en zakt hij net genoeg om mijn zichtlijn te blokkeren, rechts is de bevestiging dan ook geen echte klem maar slechts een magneetje.

Ik heb geprobeerd de stoel verder naar achter te zetten maar dat geeft een ongemakkelijke rijpositie en het is ook niet echt een optie voor de mensen achter mij, de stoel staat nu sowieso al bijna helemaal naar achter.

Wat ik nu doe is de zonneklep niet volledig uitklappen richting raam, maar hem "net een stukje open zetten", dan zit echter de klep dicht bij je ogen en dan luistert de positie heel nauw, alternatief is mijn hoofd laten zakken en eronderdoor kijken, maar dat is allebei niet comfortabel op langere ritten.

Heeft iemand met vergelijkbare lengte en zitpositie hier ook last van in de Model Y Juniper, en heeft iemand een oplossing gevonden, ik kan op AliExpress en de bekende 3D print sites niets vinden, ik zit er nu serieus aan te denken om zelf een klein clipje te ontwerpen en te printen waarmee ik de zonneklep stevig kan vastzetten tegen het raam zodat hij niet meer gaat hangen.

• Dushi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 17:02
Hallo, ik heb interesse in een gebruikte Model 3 en heb er een op het oog met een heel mooi interieur, en heb een vraag. Hij is geïmporteerd met een KM-stand van 8.547 km toen hij al ruim 1,5 jaar oud was. Deze KM-stand klinkt vrij laag, hoe kijken jullie hier tegen aan? Kan deze bijvoorbeeld zijn teruggedraaid of is dat niet mogelijk bij Tesla's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrpK119V_hWyuU_nyiZFbdQOPOo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pQOlxpXKWG48tEZUvnzjzdi1.png?f=user_large

• megabeat
Dushi schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:06:
Hallo, ik heb interesse in een gebruikte Model 3 en heb er een op het oog met een heel mooi interieur, en heb een vraag. Hij is geïmporteerd met een KM-stand van 8.547 km toen hij al ruim 1,5 jaar oud was. Deze KM-stand klinkt vrij laag, hoe kijken jullie hier tegen aan? Kan deze bijvoorbeeld zijn teruggedraaid of is dat niet mogelijk bij Tesla's?
[Afbeelding]
Terugdraaien is zeer onwaarschijnlijk. Lage km standen komen ook gewoon voor, in mijn zoektocht heb ook model 3 gezien van 5 jaar oud met 30k op de teller.

Ondanks de vaak gehoorde klachten over bouwkwaliteit zijn die wagens best wel aso proof.

• Danny the dog
  • Laatst online: 03-03 11:04
big_one schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:05:
Ik ben vrij lang, 2,04m, met een flink torso, en ik zit ondanks dat de stoel helemaal naar beneden staat nog steeds relatief hoog in de Tesla Model Y Juniper, dat heb ik eigenlijk in bijna elke auto, ik kijk vaak tegen een achteruitkijkspiegel aan in plaats van er netjes onderdoor.

Wat ik in de Juniper vooral irritant vind is rijden met nu laagstaande zon, als ik de (gebogen!) zonneklep naar voren uitklap kan ik in eerste instantie nog net onder de klep doorkijken, maar na een paar minuten gaat de klep hangen en zakt hij net genoeg om mijn zichtlijn te blokkeren, rechts is de bevestiging dan ook geen echte klem maar slechts een magneetje.

Ik heb geprobeerd de stoel verder naar achter te zetten maar dat geeft een ongemakkelijke rijpositie en het is ook niet echt een optie voor de mensen achter mij, de stoel staat nu sowieso al bijna helemaal naar achter.

Wat ik nu doe is de zonneklep niet volledig uitklappen richting raam, maar hem "net een stukje open zetten", dan zit echter de klep dicht bij je ogen en dan luistert de positie heel nauw, alternatief is mijn hoofd laten zakken en eronderdoor kijken, maar dat is allebei niet comfortabel op langere ritten.

Heeft iemand met vergelijkbare lengte en zitpositie hier ook last van in de Model Y Juniper, en heeft iemand een oplossing gevonden, ik kan op AliExpress en de bekende 3D print sites niets vinden, ik zit er nu serieus aan te denken om zelf een klein clipje te ontwerpen en te printen waarmee ik de zonneklep stevig kan vastzetten tegen het raam zodat hij niet meer gaat hangen.
Je kan ook een 'zonneband' laten plakken aan de binnenkant van de voorruit. Dat liet ik vroeger altijd doen bij (privé) auto's omdat de daklijn daarmee langer lijkt. Kostte destijds een paar tientjes.. Prioriteiten verschuiven als je ouder wordt 8)

Maar zo'n band werkt als een soort zonnebril, waardoor je veel minder last hebt van laagstaande zon. Ze gebruiken daar een folie naar keuze voor, dus ook bijvoorbeeld van die verduisterende folie in percentage naar keuze zoals ook voor zijramen wordt gebruikt.

Je zou eens kunnen informeren bij een lokaal tuning / auto styling bedrijf?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:03
[Afbeelding]
Il vind de -3 km rond eind september interessanter. Mogelijk gewoon geschat vs echt afgelezen, maar slordig want klopt nu niet.

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[Afbeelding]
Twijfel heb je vaak niet voor niets. Nu kan je nog zekerheid zoeken.

Zoek naar consistentie:
  • onderhouds/ inspectiefacturen (km-stand staat daar vaak op)
  • servicegeschiedenis in de Tesla-app (als beschikbaar)
  • algemene staat: banden, remmen, steenslag, interieur moet matchen met 8.500 km[/li]
Stilstand is daarnaast niet ideaal. Vraag hoe de auto is gestald (accu structureel aan de lader of juist lang met lage SOC).

• Schrobz
anti elppa schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Gaat ook nergens over, had gewoon een paar plekken offertes aangevraagd als ik hem was. Had prima voor de helft gekund.
Ik had vervelend deukje in achterscherm bij mijn model 3 2019. Sommigen wilden daar ook 500+ voor hebben. Uiteindelijk 1 gevonden die het voor 150 deed. Gewoon beetje shoppen
Het was sowieso verzekeringswerk, en dit was de dichtstbijzijnde schadehersteller die zowel in het lijstje van de verzekeraar als die van Tesla voorkwam. Onderhandelen over of zoeken naar de beste prijs is dan niet mijn taak denk ik.

SR+ sept 2019 wit

• Schrobz
Allewijn schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:09:
[...]

Oefff ook een gemene schade zeg.
Wat deed het met je verzekering qua stijging?
Ik heb helaas op dit moment nog maar 8 schadevrije jaren door een schade een kleine 3 jaar geleden aan een vorige auto. Dus dat wordt niet prettig.
Je gaat standaard terug met 5 jaar. In mijn geval van 80% naar 60% no-claim korting. Ik had net verlengd voor een jaar, dus dat merk ik volgend jaar pas, en dan gaat de allrisk er toch wel van af.

SR+ sept 2019 wit

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Voorbeeld:
[Afbeelding]

Ik heb ooit een filmpje op yt gevonden waarin ze het zelf oplossen. was alleen volgens mij geen simpele fix.

• megabeat
gjcvro schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Ik heb ooit een filmpje op yt gevonden waarin ze het zelf oplossen. was alleen volgens mij geen simpele fix.
Die feature, blind spot assist kwam pas later en dus was hier geen rekening mee gehouden. Zelf doen kan maar is inderdaad lastig omdat een deel licht op het moederbord komt.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
megabeat schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Die feature, blind spot assist kwam pas later en dus was hier geen rekening mee gehouden. Zelf doen kan maar is inderdaad lastig omdat een deel licht op het moederbord komt.
Klopt, wat ik er nog van weet is dat je de hele unit open moest maken en met een plakbandje afschermen.. Maar is volgens mij gelijmd.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:18
[Afbeelding]
Km stand terugdraaien bij een Tesla? Dat kan zover ik weet niet.

• turkeyhakan
big_one schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Zoek naar consistentie:
  • algemene staat: banden, remmen, steenslag, interieur moet matchen met 8.500 km
Stilstand is daarnaast niet ideaal. Vraag hoe de auto is gestald (accu structureel aan de lader of juist lang met lage SOC).
Waar staat dat deze auto een km stand heeft van 8.500? Dan kun je de rest van de auto toch niet matchen aan een dergelijke lage km stand :)

En verder, zo ver bij mij bekend is kan de km stand van een Tesla niet worden teruggedraaid.

• Dushi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 17:02
big_one schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Zoek naar consistentie:
  • algemene staat: banden, remmen, steenslag, interieur moet matchen met 8.500 km
Dank je wel! Ik heb de dealer gesproken en die wist niets over de onderhoudshistorie te vertellen. De auto was ingeruild bij Tesla zelf en was daarna bij deze dealer belandt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
turkeyhakan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:21:
[...]

Waar staat dat deze auto een km stand heeft van 8.500? Dan kun je de rest van de auto toch niet matchen aan een dergelijke lage km stand :)

En verder, zo ver bij mij bekend is kan de km stand van een Tesla niet worden teruggedraaid.
Hij is uitgeleverd in 2020 maar pas geïmporteerd in 2022 naar NL. Bij die import is een km-stand geregistreerd van 8547km.

• Alper587
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45
Alper587 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Wel jammer dat je niet gewoon aanspraak doet op de garantie en in plaats daarvan extra gaat betalen (660 euro!) om het probleem op te lossen. Nu maak je het jouw probleem terwijl Tesla dit gewoon op moet lossen.
Heb je geen service aanvraag ingediend over de piep? Ik wel en ik zal hier achteraan blijven gaan tot die stomme piep eruit is.... 8)7 Denk ook niet dat ze de hele stuur gaan vervangen maar alleen de module met knopjes dus ik denk dat je er niet veel mee zal opschieten. Dit is gewoon coil whine en er is gewoon iets defect, of aan de bekabeling of aan de batterij.
Nou, nu heb ik ook scherm + stuur (en airbag) laten vervangen maar de piep blijft. 8)7
Misschien heb ik gewoon gevoelige oren....

• turkeyhakan
GeeMoney schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Hij is uitgeleverd in 2020 maar pas geïmporteerd in 2022 naar NL. Bij die import is een km-stand geregistreerd van 8547km.
Ja, maar dat is toch niet relevant voor nu? Dushi heeft interesse in de betreffende auto en kan toch niet terug de tijd in om de km stand van toen te vergelijken met de staat van de auto?

• turkeyhakan
Voorbeeld:
[Afbeelding]

Ik zou het niet laten vervangen. De nieuwere type camera's hebben ook een vervorming in het beeld als er direct licht op schijnt.

• CEdS
CEdS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Voor welk type heb jij een trekhaak gevraagd?
@s3n @AppieHamsteren

Het betreft in ieder geval niet de Model 3, ik heb een ticket ingeschoten en ze gaven aan:
"Your model 3 is not concerned by this issue. It apply only on the new Model Y. You can use your tow normally".

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Weet niet of onderstaande al is langsgekomen, er zijn de afgelopen 2 weken drie wijzigingen voor de Model y doorgevoerd. In Amerika en China zijn bijna alle wijzigingen al doorgevoerd in de Model y.

-- upgrade from a 15.4-inch infotainment touchscreen to the 16.0-inch unit ( zelfde scherm als in de performance, heeft een hogere resulutie)
-- black headliner, replacing the light grey colour previously fitted. It’s standard regardless of whether you select the black or white upholstery option.
-- new dark grey 20" Helix 2.0 wheels for the Model Y.

Ik hoop dat ze bovenstaande ook snel doorvoeren in Berlijn, vooral de zwarte hemelbekleding vind ik een stuk mooier.

[ Voor 5% gewijzigd door Bram op 22-01-2026 15:13 ]

• Danny the dog
Is er iemand die game controllers gebruikt in de 3/Y ?
Blijkbaar kunnen er maar 2 devices tegelijk verbonden zijn via BT. Standaard is de telefoon gekoppeld, wat het lastig maakt 2 controllers te connecten. Daarbij is de verbinding helaas niet erg stabiel.

Zijn er ervaringsdeskundigen op dit vlak?

(MY-Juniper met 2 kids op de achterbank en prem. connectivity)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Danny the dog schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:24:
Blijkbaar kunnen er maar 2 devices tegelijk verbonden zijn via BT. Standaard is de telefoon gekoppeld, wat het lastig maakt 2 controllers te connecten. Daarbij is de verbinding helaas niet erg stabiel.

Ik heb twee telefoons verbonden en twee headsets voor de kids, dus die limiet van 2 BT devices kan ik niet helemaal plaatsen

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Rogar
  • Laatst online: 22:07
revolution-nl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Ik heb twee telefoons verbonden en twee headsets voor de kids, dus die limiet van 2 BT devices kan ik niet helemaal plaatsen
Het scherm achter heeft een limiet van 2 BT-connecties. Je telefoons zijn verbonden met "voor".

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:51
[Afbeelding]
Mijn 2022 Model 3 RWD is ook naar NL gehaald uit Frankrijk op 11k km, na 8 maanden al. Frankrijk (en ook DE) hadden een vrij royaal subsidiebeleid met maar 6 maanden eigendomsverplichting in FR bijvoorbeeld, waardoor die auto's destijds "goedkoop" geëxporteerd werden.

Ik heb toen ik hem 3 januari 2023 (nét voor alle prijsverlagingen destijds) voor €44k gekocht. Dat was €10k goedkoper dan hij in NL (nieuw) was, en nét zo duur als hij ex subsidie in FR was toen, dus voor iedereen een goede deal.

Dus het is niet super ongebruikelijk.

• Rogar
  • Laatst online: 22:07
Danny the dog schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:24:

Je moet even een zoekopdracht doen in dit topic en dan krijg je een lijstje welke compatibel zijn en op welke BT-versie je moet letten. Ik heb ze even niet paraat.

• Mar.tin
Voorbeeld:
[Afbeelding]

Bekend "euvel" van die revisie repeatercamera's. Er zitten gaatjes in het moederbord voor koeling, En door die gaatjes komt dus ook licht van het knipperlicht.

YouTube: Repeater glare and how to fix it (if you dare!)

Voor als je de diepte in wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 22-01-2026 15:40 ]

• A_ve_D
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:35
Bram schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:13:
Weet niet of onderstaande al is langsgekomen, er zijn de afgelopen 2 weken drie wijzigingen voor de Model y doorgevoerd. In Amerika en China zijn bijna alle wijzigingen al doorgevoerd in de Model y.

-- upgrade from a 15.4-inch infotainment touchscreen to the 16.0-inch unit ( zelfde scherm als in de performance, heeft een hogere resulutie)
-- black headliner, replacing the light grey colour previously fitted. It’s standard regardless of whether you select the black or white upholstery option.

Ik hoop dat ze bovenstaande ook snel doorvoeren in Berlijn, vooral de zwarte hemelbekleding vind ik een stuk mooier.
Ik was gisteren in Den Haag voor een Premium RWD en daar werd er aangegeven dat als je nu een bestelling plaatst, de kans 90% is dat je bovenstaande upgrades ook hebt.
Vandaag werd ik gebeld door een medewerker, en toen ik deze vraag nogmaals stelde gaf hij aan dat het niet zeker was dat dit ook naar Europa kwam...

• Danny the dog
revolution-nl schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:29:
[...]
Ok, ik kreeg een melding dat het max. aantal verbindingen bereikt was. Vond het al vreemd. Waarschijnlijk een beperking aan de kant van de controllers dan.
Rogar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:33:
[...]
Het scherm achter heeft een limiet van 2 BT-connecties. Je telefoons zijn verbonden met "voor".
Weer iets geleerd! Ik dacht, als ik iets via BT connect, is het voor 'de hele auto'. Ik ga eens achterin zitten!
Rogar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Je moet even een zoekopdracht doen in dit topic en dan krijg je een lijstje welke compatibel zijn en op welke BT-versie je moet letten. Ik heb ze even niet paraat.
Zal eens zoeken. Ik heb nu 2 controllers van de Action gekocht: € 12,95 per stuk.
Voor iets waarvan ik niet weet of ik het überhaupt kan / ga gebruiken, probeer ik toch altijd op de kleintjes (€) te letten. De versie van genoemde prijs is niet meer te koop zie ik. Eerst was een variant voor PC/Switch en een voor PC/PlayStation. Enkel de laatste lijkt nog in het schap te liggen. Zagen er verder identiek uit.
Individueel werken ze trouwens wel gewoon in de Tesla.

• jaapenstaart
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28
Bram schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:13:

Hier ook gisteren besteld (MY LR AWD) en deze vraag telefonisch gesteld. Mij werd verteld dat het om geruchten gaat en nog niet is bevestigd voor de EU, ook geen garantie dat deze updates überhaupt naar de EU komen. Maar er is zeker wel een kans dat hij wel komt op orders die nu geplaatst worden. Als je het echt zeker wilt weten dan moet je wachten dat de site geüpdatet wordt (zoals ook is gebeurd voor USA en een aantal andere markten).

• Mar.tin
jaapenstaart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Hier ook gisteren besteld (MY LR AWD) en deze vraag telefonisch gesteld. Mij werd verteld dat het om geruchten gaat en nog niet is bevestigd voor de EU, ook geen garantie dat deze updates überhaupt naar de EU komen. Maar er is zeker wel een kans dat hij wel komt op orders die nu geplaatst worden. Als je het echt zeker wilt weten dan moet je wachten dat de site geüpdatet wordt (zoals ook is gebeurd voor USA en een aantal andere markten).
En de website updaten zullen ze pas doen als er géén "oude" modellen meer in de pijplijn zitten.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Ik heb de knoop doorgehakt en FSD gekocht. Nu hopen dat RDW en Tesla mij niet teleurstellen.

Overwegende factoren: ik heb de auto eigenlijk gekocht vanwege FSD (Juniper 3 maanden oud). Hekel aan abonnementen, waarschijnlijk zou ik het altijd uit zetten om te besparen. Verwacht dat abonnement zullen stijgen in prijs wanneer het goed werkt. Verwacht de auto lang te houden, vriendin houdt niet van rijden en als ik een upgrade wil zal ze waarschijnlijk deze auto krijgen, dus 10/15+ jaar bezit vermoedelijk. Ja, ik weet dat ik genaaid kan worden door loze beloftes, het risico.

Totdat FSD er is, is het tijd om te spelen met huidige software!
Ik las hier vaak veel negatieve berichten over automatisch wisselen rijbaan en parkeren, dus hierbij een positief geluid. Ik was aangenaam verrast hoe haak het goed gaat en de snelheid waarin het uitgevoerd wordt.

Ja.. het gaat niet altijd goed. 30% faalt denk ik qua wisselen van baan, maar waarschijnlijk een geval van wennen. Gaat voornamelijk fout als er iemand links achter je zit.

Parkeren nog maar een paar keer geprobeerd. Soms iets te ver de straat op en niet alle plekken worden herkend. Maar toch gaat het lekker snel en vaak gewoon goed. Wel jammer dat je banden vaak bij stilstand gedraaid worden.

• bert pit

Tot aan de oplossing gewoon een petje in de auto leggen.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@GarageGoblin Ik hoop oprecht voor je dat het voor jou voldoende toegevoegde waarde biedt.

Ik heb afgelopen weken een tijdje in een Y gereden met EAP en ik vind het wisselen van rijstrook een hele mooie functie op zondagochtend om 7.00u als ik op een vrijwel lege snelweg rij, maar anders veel te traag en beperkt.

Het werkt niet in de spits, want je moet een behoorlijke hoeveelheid ruimte hebben. Het werkt niet met comfortknipper. Je moet ondanks dat je ruim vooraf naar links gaat alsnog zelf gas bijgeven om hem niet te laten remmen op de auto voor je (net als bij normale AP overigens, maar toch). Met laagstaande zon aan de zijkant werkt het niet, want verblinde camera. En dan hou je nog de losse onduidelijke keren over dat "wisselen niet mogelijk is" en je lekker ongemakkelijk als een tiener die net z'n rijbewijs heeft met knipperlicht aan op dezelfde rijstrook blijft rijden.

Nee, ik doe het wel lekker zelf voorlopig, gaat een stuk makkelijker en vlotter. :)

• RealPG
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-03 08:27
revolution-nl schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
[...]
Dit zijn echt vervangende letters, en deze zijn minder plat dan de orginele. Met autowassen nog irritanter ;)
Waar heb je ze gekocht? Ik heb nl. ook interesse om ze aan te schaffen. Op mijn gebruikte Model 3 heeft de vorige eigenaar ze ook aangebracht. Ze beginnen echter af te bladderen. Denk dat ik wat te enthousiast met de hogedrukspuit geweest ben.

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-02 14:48
[Afbeelding]
Vergeet niet dat het rond corona tijd was, ikzelf reed in de eerste jaren van corona ook maar 7500 per jaar.

• Cxxxx71
  • Laatst online: 17:46
sanzut schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:49:
Ik krijg regelmatig deze melding bij het laden, maand oude MYJ, met de bijgeleverde laadkabel. Als ik er op klik kom ik wel in de app, maar verder geen uitleg of instructies wat ik zou moeten aanpassen?

Iemand een idee of ff service via de app vragen?

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, en heb er een service request ingeschoten. Ze gaan op afstand het probleem diagnosticeren.

Het is wel begonnen toen het koud werd. Op de enkele dagen dat het wat warmer was, een graadg of 9, had ik er geen last van. De Tesla laadt ondertussen gewoon op, maar het staat wel slordig in de app.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:38
*nevermind, reactie niet volledig goed gelezen*

[ Voor 88% gewijzigd door Sypheron op 22-01-2026 20:49 ]

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:16
Ik weet dat het hier vaker aan bod gekomen is, maar hoe vaak komt er een update van wegen in navigatie van Tesla? Hij kent de nieuwe A16 bij Rotterdam nog steeds niet. Google maps toont ‘m keurig. Deze snelweg is al meer dan 3 maanden open, en is een belangrijke route. Moeten we een half jaar wachten? Dat is eigenlijk wel heel lang als je je eigen navigatie serieus neemt.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43

Ik herken je volledig in en ik heb dat probleem ook met alle auto tot nu toe. Ik kijk tegen achteruitspiegel, dashboard zit zo laag dat ik een beetje gevoel krijg van een speelgoed auto :X.

Ikzelf ben nog maar 1.85m. Mijn broer is evengroot en contrast met stoel positie is enorm! Ik kan zelf koppeling niet induwen in zijn stoel positie 7(8)7. Ik zal korte benen en lange torso hebben zeker :')

Die zonneklep is inderdaad enorm irritant en slecht design, door kromming is het ook nog extra lager en het is gewoon onbruikbaar voor me. Iemand die 3d print of alternative zonneklep weet laat me zeker weten :)

Ikzelf rijd ook met juniper. Ik ben wel erg tevreden in het algemeen!

• CEdS
Weet iemand of je de schaal van de kaartweergave kan veranderen en vastzetten? Ik vind de kaart te groot, dus ik zie te veel details, ik zou meer overzicht willen hebben.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
Ingmar7 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:38:
Ik weet dat het hier vaker aan bod gekomen is, maar hoe vaak komt er een update van wegen in navigatie van Tesla? Hij kent de nieuwe A16 bij Rotterdam nog steeds niet. Google maps toont ‘m keurig. Deze snelweg is al meer dan 3 maanden open, en is een belangrijke route. Moeten we een half jaar wachten? Dat is eigenlijk wel heel lang als je je eigen navigatie serieus neemt.
Waarom word er altijd zo dramatisch gedaan wanneer je navigatie niet helemaal up-to-date is? Bij veel merken is er amper een update te bemachtigen of je moet hem laten updaten bij de dealer tegen forse betaling. Ook al staat er een stukje weg niet op, uiteindelijk kom je toch op je bestemming. Dit "probleem" speelt al zolang er navigatie is.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
patrickt35 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Waarom word er altijd zo dramatisch gedaan wanneer je navigatie niet helemaal up-to-date is? Bij veel merken is er amper een update te bemachtigen of je moet hem laten updaten bij de dealer tegen forse betaling. Ook al staat er een stukje weg niet op, uiteindelijk kom je toch op je bestemming. Dit "probleem" speelt al zolang er navigatie is.
Euhh.. De meeste merken hebben Apple Carplay/Android Auto waardoor de maps altijd up-to-date zijn. De jaren van navigatie DVDtjes liggen zelfs bij de Duiters al ver achter ons ;)

• bert pit
CEdS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:39:
Weet iemand of je de schaal van de kaartweergave kan veranderen en vastzetten? Ik vind de kaart te groot, dus ik zie te veel details, ik zou meer overzicht willen hebben.
Voor zover mij bekend, kun je de kaart niet vastzetten, tenzij je het scherm van de chargers opent. Een keer op het scherm tikken en dan het icoontje van laden selecteren. Dan blijft de kaart staan.

• jaapenstaart
jaapenstaart schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:12:
[...]

Yes! Zwarte headliner en 16 inch scherm nu confirmed voor europa, zie de site:
https://www.tesla.com/nl_nl/modely

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
jaapenstaart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 06:58:
[...]

Yes! Zwarte headliner en 16 inch scherm nu confirmed voor europa, zie de site:
https://www.tesla.com/nl_nl/modely
Oude voorraad op dus de rest kan nu ook het nieuwe scherm. Prima oplossing. Die zwarte headliner zie ik niet in de modellen vergelijken tab. Maar wellicht moet je dat op foto's zien?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:13
Ik las dat tesla stopt met autopilot , dat betekent een downgrade ,zou wel een misser zijn denk ik , want fsd is gewoon te duur voor de meeste mensen. Tussen de lijntjes kunnen rijden zou standaard moeten zijn vind ik.

• Mar.tin
karel_G_1981 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:38:
Ik las dat tesla stopt met autopilot , dat betekent een downgrade ,zou wel een misser zijn denk ik , want fsd is gewoon te duur voor de meeste mensen. Tussen de lijntjes kunnen rijden zou standaard moeten zijn vind ik.
Ik zou hopen dat het een voorteken is dat ze eindelijk nabij zijn om AP vanaf de FSD stack te draaien, en dat ze daarom tijdelijk de oude software niet aanbieden.

Maar vermoedelijk is het niet zo'n feest. -O-

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:03
CEdS schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:39:
Ik merkte teveel details na een update met 3d gebouwen. Als je die uitzet (een keer tikken op navigatiescherm toont allemaal knoppen rechts, het onderste "3d blokje" aanklikken) wordt er uitgezoomd tot vorige instelling, dat is prettig voor mij.

Andere optie is de instructiebalk uitvouwen, dan krijg je alle instructies incl een complete route overzicht. Hoe dichter bij je doel bent, hoe meer ingezoomd.

• ZeRoC00L
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb wel het idee dat de prijs zal gaan stijgen als FSD echt beschikbaar komt, dus echt handsfree zonder nag etc....
That didn't take long....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jaapenstaart
Oekol schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:28:
[...]

Oude voorraad op dus de rest kan nu ook het nieuwe scherm. Prima oplossing. Die zwarte headliner zie ik niet in de modellen vergelijken tab. Maar wellicht moet je dat op foto's zien?
Je kan hem zien op het filmpje bij Premium

• Tommie12
  • Laatst online: 20:30
BigSmurf schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
@GarageGoblin Ik hoop oprecht voor je dat het voor jou voldoende toegevoegde waarde biedt.

Ik heb afgelopen weken een tijdje in een Y gereden met EAP en ik vind het wisselen van rijstrook een hele mooie functie op zondagochtend om 7.00u als ik op een vrijwel lege snelweg rij, maar anders veel te traag en beperkt.

Het werkt niet in de spits, want je moet een behoorlijke hoeveelheid ruimte hebben. Het werkt niet met comfortknipper. Je moet ondanks dat je ruim vooraf naar links gaat alsnog zelf gas bijgeven om hem niet te laten remmen op de auto voor je (net als bij normale AP overigens, maar toch). Met laagstaande zon aan de zijkant werkt het niet, want verblinde camera. En dan hou je nog de losse onduidelijke keren over dat "wisselen niet mogelijk is" en je lekker ongemakkelijk als een tiener die net z'n rijbewijs heeft met knipperlicht aan op dezelfde rijstrook blijft rijden.

Nee, ik doe het wel lekker zelf voorlopig, gaat een stuk makkelijker en vlotter. :)
Ik heb exact dezelfde ervaring met EAP.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:39
Ook ik heb al een week véél last van geen verbinding met de wagen. ('21 m3 sr+ met "premium" connectivity. regio Antwerpen)
Vervelend dat Spotify of Apple Music dan niet werkt, maar nog vervelender is dat ik de auto niet kan voorverwarmen en 's ochtends in een wagen toekom met beslagen of aangevroren ruiten, of senty modus niet kan aan of uitzetten vanop afstand.

Verder nog een vraag: een reden waarom ik de m3 heb gekocht was voor de vele veiligheidsfuncties die de wagen heeft. Maar in de praktijk merk ik hier weinig van. Natuurlijk heb ik nog geen ongeval gehad, dus wie weet werkt het wél, maar als ik rij met een Toyota Corolla van '22 merk ik dat de wagen veel proactiever is met bijsturen, afremmen, piepjes voor voetgangers en fietsers...

De enigste keren dat ik feedback van de wagen krijg is als ik bewust veel te snel bij een tegenligger kom, maar dan nog durf ik niet te vertrouwen op de wagen en ga ik zelf in de remmen.

Grijpt dit systeem gewoon véél later in bij Tesla?
jaapenstaart schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Je kan hem zien op het filmpje bij Premium
Ook op de bestelpagina zie je nu de zwarte hemelbekleding en zwart-wit wordt dan ook echt zwart-wit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwe9ktfiH_pAOoGGk4bXJFpja0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tSOBgJ1XHEmOQK31VUCzP8O.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 23-01-2026 08:40 ]

• Danny the dog
Er zal toch iets voor in de plaats moeten komen, want Lane Keep Assist is verplicht in de EU op nieuwe auto's.

Dus laten we gewoon hopen op een úpgrade 8)

Ik zag de post ook, maar op de US site staat nog steeds dat er Autosteer in zit. Nog maar even afwachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc0L7bg4ORn1wWP07I_7XkAtN90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hCYKP0zl1rIoTbiS8oN90x7s.png?f=fotoalbum_large
Ja dit gaat over FSD Unsupervised. In de US begint het kwartje te vallen dat ze alleen maar FSD Supervised hebben gekocht

• Tommie12
  • Laatst online: 20:30
pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Ja dit gaat over FSD Unsupervised. In de US begint het kwartje te vallen dat ze alleen maar FSD Supervised hebben gekocht
Elon Musk geloven kan uw (financiële) gezondheid schaden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Elon Musk geloven kan uw (financiële) gezondheid schaden.
Ook op de NL site hebben ze sneaky de volgende tekst toegevoegd, waarmee aanspraak op Unsupervised lijkt te vervallen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOchvgodQR5zNuBFLsZnioFlvvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKsS7DwDNkVF2yrmh1TS49gH.png?f=fotoalbum_large

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:53
Mijn dochter heeft achterin de auto (Model Y 2024) zitten spelen met een paar eikeltjes uit het bos. Leuk dat Tesla dan ventilatiegaten heeft onder de voorstoelen waar dus gewoonweg van alles in kan rollen. Als ik nu een bocht maak dan hoor ik van alles onder de auto van links naar rechts rollen (en andersom). Een snelle blik zegt mij dat dit bijna een onmogelijke klus gaat worden om die eikeltjes daar weg te krijgen.

Echt onvoorstelbaar dat dit zomaar kan gebeuren, waarom zit daar in hemelsnaam geen rooster of iets dergelijks voor. Op Ome Ali en Temu zie ik nu roosters te koop die dat betreffende gat kunnen afdichten. Op dit soort momenten mis ik wel mijn vorige BMW 5, dit voelt zo cheap....

[ Voor 6% gewijzigd door ColeJ op 23-01-2026 09:34 ]

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42
ColeJ schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:33:
Mijn dochter heeft achterin de auto (Model Y 2024) zitten spelen met een paar eikeltjes uit het bos. Leuk dat Tesla dan ventilatiegaten heeft onder de voorstoelen waar dus gewoonweg van alles in kan rollen. Als ik nu een bocht maak dan hoor ik van alles onder de auto van links naar rechts rollen (en andersom). Een snelle blik zegt mij dat dit bijna een onmogelijke klus gaat worden om die eikeltjes daar weg te krijgen.

Echt onvoorstelbaar dat dit zomaar kan gebeuren, waarom zit daar in hemelsnaam geen rooster of iets dergelijks voor. Op Ome Ali en Temu zie ik nu roosters te koop die dat betreffende gat kunnen afdichten. Op dit soort momenten mis ik wel mijn vorige BMW 5, dit voelt zo cheap....
Wat een ge-eikel!

Misschien heeft @bert pit nog tips, hij heeft ook ooit zo iets gehad

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Ook op de NL site hebben ze sneaky de volgende tekst toegevoegd, waarmee aanspraak op Unsupervised lijkt te vervallen
[Afbeelding]
Alsof unsupervised ooit toegestaan gaat worden in de EU 8)7 Dan zijn de meeste mensen denk ik al 3 auto's verder.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 09:37
Even omkeren en goed schudden.

Maar serieus. Ik ben het met je eens, als er geen eikels invallen dan wordt het wel gruis en steentjes. Ik heb direct vanaf dag 1 een Ali roostertje met klittenband ervoor zitten.
Maar om eerlijk te zijn, mijn ID4 had precies hetzelfde.

Kun je wellicht met een USB endoscoop er in kijken ?

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

World Citizen

FreeReef.nl

12v Stofzuiger erop steken en dan rond gaan rijden? Hopen dat hij er een keer voorbij rolt.

FreeReef.nl

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28
Danny the dog schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Er zal toch iets voor in de plaats moeten komen, want Lane Keep Assist is verplicht in de EU op nieuwe auto's.

Dus laten we gewoon hopen op een úpgrade 8)
Op reddit denken meerdere mensen dat het hier kan mee te maken hebben:
https://www.msn.com/en-us...ame-autopilot/ar-AA1TQbc2
En dat het dus misschien gewoon om een naamsverandering zou gaan.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:57
World Citizen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:01:
[...]

12v Stofzuiger erop steken en dan rond gaan rijden? Hopen dat hij er een keer voorbij rolt.
Ik kreeg het steentje er ooit alleen uit door er een bladblazer op te zetten. Schoot er aan de andere kant zo uit.

En daarna inderdaad roostertjes erop!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:30:
[...]

[Afbeelding]
Dan moet je mij niet bij Tesla zijn maar bij de bureaucraten in Brussel |:(
In Austin rijden er nu al unsupervised robotaxi's zonder human safety monitor _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2026 10:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 196 ... 217 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: