De 8k-optie inderdaad. Het is en blijft een gok...Oekol schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:22:
[...]
Trekhaak is een bijtelling dingetje. FSD capability (zit standaard er op toch? Dat het capable is met) of ga je FSD aanschaffen voor die bijna 8k?
Zoals je nu in USA ziet is dat het heel leuk is dat je supervised dan heb aangeschaft, unsupervised is gewoon een ander pakket straks. Dus is het dan wellicht niet zonde van je geld.
Ik zie het mezelf 1 a 2 maanden per jaar gebruiken als we op vakantie gaan naar Portugal. Dan is een maand abbo veel voordeliger.
Rationeel is het wellicht geen goed optie , dat zou het wel zijn als de fsd transfer optie zou blijven voor mensen die het volledige bedrag hebben betaald. Daar lijkt het echter niet op. Dat is jammer want dat zou een goede en nette manier zijn om mensen die hierin hebben geïnvesteerd te belonen . Bovendien hou je mensen zo wellicht loyaal aan het merk. Op dit moment kun je er niet vanuit gaan dat het straks werkt en het wat waard is bij inruil . Een echte gok dus. Heb het zelf gedaan omdat het handig was voor de belastingaangifte . Als je ervoor moet sparen is het een andere afweging die iedereen natuurlijk zelf moet maken. (Abonnement vs eenmalig bedrag)DutchJudge schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:39:
[...]
De 8k-optie inderdaad. Het is en blijft een gok...
Ziet er niet verkeerd uit. Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met dit soort mods, enerzijds ziet er gaaf uit maar anderzijds haalt het een auto ook naar beneden door de niet OEM look. Wanneer de auto dan wat ouder wordt dan is het al snel fout.DeJurist schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:55:
Nog twee foto’s van de achterlichten. In deze configuratie doet hij me echt denken aan een Model Y en een RS7. Ik heb het in ieder geval opgeslagen. Klopt het trouwens dat Tesland tegen betaling ook mods installeert die je ergens anders hebt gekocht?[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik vind deze look juist sterk, omdat we nu in het tijdperk van doorlopende achterlichten zitten. Bovendien is het eens iets anders dan steeds dezelfde Tesla Model 3 te zien. Zelf zou ik er ook een yoke-stuur in hebben gezet. Ik wacht alleen nog tot de Highland M3P onder de 30k zakt voordat ik toesla. Hopelijk gebeurt dat binnen twee jaar, daar ga ik eigenlijk wel van uit.revolution-nl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ziet er niet verkeerd uit. Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met dit soort mods, enerzijds ziet er gaaf uit maar anderzijds haalt het een auto ook naar beneden door de niet OEM look. Wanneer de auto dan wat ouder wordt dan is het al snel fout.
Over smaak valt niet te twistenDeJurist schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Ik vind deze look juist sterk, omdat we nu in het tijdperk van doorlopende achterlichten zitten. Bovendien is het eens iets anders dan steeds dezelfde Tesla Model 3 te zien. Zelf zou ik er ook een yoke-stuur in hebben gezet. Ik wacht alleen nog tot de Highland M3P onder de 30k zakt voordat ik toesla. Hopelijk gebeurt dat binnen twee jaar, daar ga ik eigenlijk wel van uit.
Ik ben zelf met een schuin oog naar een cybertruck stuur aan het kijken
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 01-02-2026 14:03 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat zou ik ook installeren.revolution-nl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:01:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 01-02-2026 14:08 ]
OBDLINK MX+ werkt prima met Scan My Tesla in de MY Juniper dec LR AWD.megabeat schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:02:
Iemand hier met advies welke hardware ik moet aanschaffen voor scan my Tesla? Ik zie groot aanbod harnasses en obd dongles, maar geen idee welke goed werkt.
Dit harness gekocht bij sensotech.
Model Y Juniper (02/2025 -> Present) Diagnostics Cable - Scan My Tesla PRO Original × 1
Deze installatie video gevolgd.
YouTube: How to Connect OBD2 to a 2026 Tesla Model Y Juniper
[ Voor 29% gewijzigd door MartinPTweak op 01-02-2026 14:43 ]
Weet iemand of software update 2026.2.3 teruggetrokken is door Tesla? Eerder deze week kreeg ik een melding dat een software update klaar stond en dat ik met de WiFi moest verbinden om deze te downloaden. Nu heb ik nog geen WiFi in de garage, dus ik dacht vandaag even via een hotspot de update te installeren, maar nu is de update plotseling weg(?). Betreft een M3 LR 2019.
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
snip: vraag en aanbod
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 01-02-2026 18:51 ]
Precies hetzelfde gehad vanmiddag..rogervdh schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:23:
Weet iemand of software update 2026.2.3 teruggetrokken is door Tesla? Eerder deze week kreeg ik een melding dat een software update klaar stond en dat ik met de WiFi moest verbinden om deze te downloaden. Nu heb ik nog geen WiFi in de garage, dus ik dacht vandaag even via een hotspot de update te installeren, maar nu is de update plotseling weg(?). Betreft een M3 LR 2019.
Ik heb in dit topic nog geen review geplaatst van de nieuwe banden. Inmiddels ook wintersport Oostenrijk op en neer ermee gedaan, dus bij deze:
============
Type: Vredestein Quatrac EV’s. Gekozen omdat ze zuiniger en stiller zouden moeten zijn dan gemiddelde all seasons, ivm een meer radiaal profiel ipv "V"-profiel.
Grip: uitstekend, met alle sneeuwval nog geen problemen gehad.
Geluid: onder de 70 km/h duidelijk stiller dan de vorige Michelin Pilot Sport 4 (zomer), boven de 70 geen verschil (gewoon stil). De oude Michelins hadden wél dempende foam, deze Vredesteins niet (zonder dat ze meer geluid produceren).
Kwaliteit/algemeen: bij het plaatsen viel de monteur op hoe mooi deze nieuwe banden in balans waren. De oude Michelins hadden meer dan 100gr lood nodig, deze nieuwe banden gem 10-15gr. Met de vredesteins geen enkele trilling, met de oude Michelins overigens ook niet. Stuur blijft bij de nieuwe ook perfect neutraal.
Verbruik: Lijkt iets hoger dan de vorige (Michelin Pilot Sport 4 zomerbanden), wat enigszins te verwachten was. Lijkt nu gem 10-20 Wh/km meer dan de oude, nu is het sinds de bandenwissel (half december) ook een flink stuk kouder geworden dus daar kan het ook aan liggen (meer energie naar verwarmen accu, dikkere lucht/weerstand etc). Ik blijf het verbruik in de gaten houden en kom hier bij meer gematigde temperaturen in het voorjaar op terug.
Prijs: online gekocht voor pm €148/stuk (Oponeo). DOT code: positieve ervaring, ze waren nog maar een paar weken oud. Zelf kopen op internet en laten monteren bij een auto hobby club bespaarde mij ong €52 per band tov een gemiddelde bandenboer.
============
Type: Vredestein Quatrac EV’s. Gekozen omdat ze zuiniger en stiller zouden moeten zijn dan gemiddelde all seasons, ivm een meer radiaal profiel ipv "V"-profiel.
Geluid: onder de 70 km/h duidelijk stiller dan de vorige Michelin Pilot Sport 4 (zomer), boven de 70 geen verschil (gewoon stil). De oude Michelins hadden wél dempende foam, deze Vredesteins niet (zonder dat ze meer geluid produceren).
Kwaliteit/algemeen: bij het plaatsen viel de monteur op hoe mooi deze nieuwe banden in balans waren. De oude Michelins hadden meer dan 100gr lood nodig, deze nieuwe banden gem 10-15gr. Met de vredesteins geen enkele trilling, met de oude Michelins overigens ook niet. Stuur blijft bij de nieuwe ook perfect neutraal.
Verbruik: Lijkt iets hoger dan de vorige (Michelin Pilot Sport 4 zomerbanden), wat enigszins te verwachten was. Lijkt nu gem 10-20 Wh/km meer dan de oude, nu is het sinds de bandenwissel (half december) ook een flink stuk kouder geworden dus daar kan het ook aan liggen (meer energie naar verwarmen accu, dikkere lucht/weerstand etc). Ik blijf het verbruik in de gaten houden en kom hier bij meer gematigde temperaturen in het voorjaar op terug.
Prijs: online gekocht voor pm €148/stuk (Oponeo). DOT code: positieve ervaring, ze waren nog maar een paar weken oud. Zelf kopen op internet en laten monteren bij een auto hobby club bespaarde mij ong €52 per band tov een gemiddelde bandenboer.
snip: reactie op verwijderde reactie
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 01-02-2026 18:52 ]
Uurtje later nog eens in de auto gaan zitten en toen zag ik de update weer wél en was inmiddels 50% gedownload. Toen weer hotspot gemaakt, telefoon half uur ofzo in de garage laten liggen en toen dus ook de melding dat de update geïnstalleerd kon worden (en inmiddels geïnstalleerd). Nog niet eerder op deze manier gehad....
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960
Zojuist een Model Y Premium RWD met huurkoop optie besteld met de 0,99% rente. In het aanbod van Findio staat echter 1,99% (ondanks dat zowel op de Tesla site als in Findio’s aanvraagformulier 0,99% wordt geadverteerd).
Ben benieuwd of ze het nog honoreren, anders wachten we op de volgende 0,99% aanbiedingen :-)
Wilde het even aangeven om 2 redenen:
- mensen die nu bestellen met huurkoop: let op en lees goed de daadwerkelijke overeenkomst (je tekent nl. voor 1,99% ipv 0,99%)
- Tesla medewerker in Utrecht gaf aan dat de 0,99% actie eindigt. Eigenlijk vrijdag al, dus het kan zijn dat ik al te laat was.
De aangepaste levertijd na maart (1 van de voorwaarden om de 0,99% te krijgen), was volgens de Tesla sales rep geen reden om de 0,99% niet te krijgen.
Findio heeft de overeenkomst aangepast.
Ben benieuwd of ze het nog honoreren, anders wachten we op de volgende 0,99% aanbiedingen :-)
Wilde het even aangeven om 2 redenen:
- mensen die nu bestellen met huurkoop: let op en lees goed de daadwerkelijke overeenkomst (je tekent nl. voor 1,99% ipv 0,99%)
- Tesla medewerker in Utrecht gaf aan dat de 0,99% actie eindigt. Eigenlijk vrijdag al, dus het kan zijn dat ik al te laat was.
De aangepaste levertijd na maart (1 van de voorwaarden om de 0,99% te krijgen), was volgens de Tesla sales rep geen reden om de 0,99% niet te krijgen.
Findio heeft de overeenkomst aangepast.
[ Voor 19% gewijzigd door maxvdh op 02-02-2026 14:48 ]
Bedankt voor je review, klinkt als een goeie keuze dus.mcduck schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:18:
Ik heb in dit topic nog geen review geplaatst van de nieuwe banden. Inmiddels ook wintersport Oostenrijk op en neer ermee gedaan, dus bij deze:
============
Welke (maat) velgen heb je?
Ik vind dat er niet echt als nieuw uitzien...beyazz06 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:02:
[...]
Dit was hem inderdaad, achteraf zag ik in de handleiding van de filters (mann) eenzelfde situatie/procedure uitgelegd. Voelde als een "RTFM" momentje 😅 İn ieder geval dank!
De oude filters zijn overigens nog als nieuw 😲 hebben er 28.000 km in gezeten:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
vandaag de BMS_a079 op mijn LR model 3 uit 9-2019 met 110dkm. Lees dat ik gelukkig nog garantie heb tot 9-2027, heb het gemeld bij tesla via de app. Alleen op vakanties aan de snellader gehangen, volgens de voorschriften altijd geladen tot 90-80%
Iemand recente ervaringen met deze storing, de oplossing vanuit Tesla, de duur van de reparatie. Ik hou mijn vinger crossed dat het garantie is, het staat zo ieder geval wel in de app
Iemand recente ervaringen met deze storing, de oplossing vanuit Tesla, de duur van de reparatie. Ik hou mijn vinger crossed dat het garantie is, het staat zo ieder geval wel in de app
Kan meerdere dingen zijn, waaronder dat de accu vervangen moet worden. Denk dat zo'n beetje alles gerelateerd aan die error wel onder garantie valt. Weet je ongeveer wat je degradatie is? Als het pack stuk is zetten zeer doorgaans een gereviseerde in. Zou dan even goed kijken of het "nieuwe" pack dezelfde of minder degradatie heeft. Al gaat dat waarschijnlijk ook een lastig verhaal worden om het aan te tonen.Joe Dancen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:37:
vandaag de BMS_a079 op mijn LR model 3 uit 9-2019 met 110dkm. Lees dat ik gelukkig nog garantie heb tot 9-2027, heb het gemeld bij tesla via de app. Alleen op vakanties aan de snellader gehangen, volgens de voorschriften altijd geladen tot 90-80%
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat is dubbel... Aan de ene kant kan je zeggen "weinig schade zichtbaar dus auto is stevig" maar aan de andere kant moet je dan ook beseffen dat alle moderne wagens met uitzondering van de kooi waar je in zit net moeten samenplooien want dat zijn allemaal kreukelzones. Die dienen net om al die kinetische energie over meer plooioppervlak op te nemen.Radiodurans schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
Arme Y van achteren aangevallen
![]()
Als je dan zo’n filmpje ziet met beschadigde auto’s dan valt het me altijd op dat zo’n Tesla verdacht weinig schade heeft ivm andere auto’s waar een hele voor- of achterkant er van af ligt.
snip verkeerde topic
[ Voor 92% gewijzigd door MartinPTweak op 02-02-2026 10:34 . Reden: typo ]
We hebben hier toch een heel groot topic voor accessoires? Zie ook onder "Let op:"
Tesla Model 3 & Y Accessoires
Ik ben even benieuwd of hier mensen zijn met dezelfde ervaringen als ik met de M3. Deze auto heb ik sinds 2019 en onlangs viel met me op de de verf afbladdert bij de achterklep. Dit komt doordat de achterklep de bumper raakt, want ook op de bumper zie je sporen. Hebben anderen deze ervaring ook en zou dit nog onder de garantie kunnen vallen? Het is duidelijk niet door mijn toedoen gebeurt.
:strip_exif()/f/image/uSSYdegQagSl9S70LmyV2fes.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SobbRALr7mzVvPOVaZe7qF4t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IOIWQqD6XWt1oZxC7YeNR6V1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jYUacDn7m3jEMavaobzsZrBm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L90bHubFI4BY5LpvaEiHRGEW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uSSYdegQagSl9S70LmyV2fes.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SobbRALr7mzVvPOVaZe7qF4t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IOIWQqD6XWt1oZxC7YeNR6V1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jYUacDn7m3jEMavaobzsZrBm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L90bHubFI4BY5LpvaEiHRGEW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, natuurlijk, bedankt!turkeyhakan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:08:
We hebben hier toch een heel groot topic voor accessoires? Zie ook onder "Let op:"
snip snip verkeerde topic
[ Voor 91% gewijzigd door MartinPTweak op 02-02-2026 10:37 ]
Weer in het verkeerde topicMartinPTweak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:34:
Het zicht achteruit in de spiegel in de MY Juniper Dec 2025 is nogal slecht vanwege het kleine achterraam.
Heeft iemand toevallig deze al in gebruik?
Ben vooral nieuwsgierig of er (g)een vertraging in het beeld is. En of het installeren makkelijk was....
https://www.hansshow.com/...h-live-streaming-recorder
Heb je dit in al die jaren niet gezien? Dat lijkt mij sterk. Op garantie zou ik (persoonlijk) niet rekenen.synorluna schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
Ik ben even benieuwd of hier mensen zijn met dezelfde ervaringen als ik met de M3. Deze auto heb ik sinds 2019 en onlangs viel met me op de de verf afbladdert bij de achterklep. Dit komt doordat de achterklep de bumper raakt, want ook op de bumper zie je sporen. Hebben anderen deze ervaring ook en zou dit nog onder de garantie kunnen vallen? Het is duidelijk niet door mijn toedoen gebeurt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde bouwjaar hier, ook een paar van dat soort plekjes, maar zelf bijgelakt en daardoor onzichtbaar. Of het van dichtklappen klep komt vraag ik me af.synorluna schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ervaring niet, maar deze M3 is hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit Vermont. Deze modellen staan bekend om soms slecht geplaatste carrosserie onderdelen. (panel gaps)synorluna schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een verklaring voor de 'afbladdering' zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de achterklep tijdens het dichtslaan een paar keer de onderliggen de plaat heeft geraakt en daardoor de verf eerst barstje krijgt met corrosie of afbladdering als gevolg. Het lijkt ook zichtbaar op een van de foto's dat het paneel onder de klep geraakt is.
Dit staat op de Tesla site over garantie:
Beperkte garantie tegen doorroesten carrosserie
Deze Beperkte garantie tegen doorroesten van de carrosserie dekt tegen doorroesten (gat in een carrosseriepaneel door doorroesten van binnenuit) als gevolg van een materiaal- of fabricagefout. De Beperkte garantie tegen doorroesten van de carrosserie dekt uw voertuig gedurende 12 jaar bij een onbeperkt aantal kilometers.
Opmerking: Voertuigen die vóór 1 februari 2019 zijn gekocht, worden niet gedekt door de beperkte garantie tegen doorroesten van de carrosserie.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ja, het ziet er niet zo erg uit, maar de kosten lopen wel enorm op.Radiodurans schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
![]()
Als je dan zo’n filmpje ziet met beschadigde auto’s dan valt het me altijd op dat zo’n Tesla verdacht weinig schade heeft ivm andere auto’s waar een hele voor- of achterkant er van af ligt.
Vraag me af of deze nog herstelbaar is. Als het battery pack een kreukje heeft is het over and out.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Oprah Winfrey; hier een lease, daar een lease, iedereen krijgt een lease 🫵😆.
bijzonder dat je dat niet eerder gezien hebt. Of heb je de auto pas net? De mijne uit 2019 heeft het iig niet. Mocht je het laten fixen, dan zou ik iiig je achterklep laten stellen (of zelf doen).synorluna schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:28:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Garantie kan je sowieso vergeten
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Nee, het was me aan 1 kant opgevallen maar ik had niet gezien dat dit kwam door het contact met de bumper, aangezien die rand zwart was van het vuil. Toen ik vorige week met een doek de randen van de deuren ging schoonmaken, viel het me op dat de bumper beschadigd was op dezelfde plek als de achterklep. Dat de achterklep zelf schade had, was me een paar maanden geleden al opgevallen.turkeyhakan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Heb je dit in al die jaren niet gezien? Dat lijkt mij sterk. Op garantie zou ik (persoonlijk) niet rekenen.
Ja, daar lijkt het van te komen omdat de bumper op dezelfde plek beschadigd is als de klep, dus waar ze elkaar raken.CasterTroy schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:38:
[...]
Zelfde bouwjaar hier, ook een paar van dat soort plekjes, maar zelf bijgelakt en daardoor onzichtbaar. Of het van dichtklappen klep komt vraag ik me af.
Ah, dat heb ik wellicht niet goed begrepen dan. Bij mij vertoont de bumper geen schade. Maar wie weet is de bumper ooit vervangen. Ben niet de eerste eigenaar.synorluna schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Ja, daar lijkt het van te komen omdat de bumper op dezelfde plek beschadigd is als de klep, dus waar ze elkaar raken.
Yes. Heb de standaard Model 3 (2019) aero velgen, 235/45 R18. Goed om te noemen inderdaad, want het is zo dat geluidsproductie nogal verschilt per bandenmaat voor het exact zelfde type band. Heb je een andere maat zou zo maar een ander merk all seasons stiller kunnen zijn.BreeeZe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:45:
[...]
Bedankt voor je review, klinkt als een goeie keuze dus.
Welke (maat) velgen heb je?
Deze heb ik in de loop van vorige week ergens gekregen. Geen problemen gehad. Wel op internet hier en daar gelezen dat de update bij sommige mensen verdween. Er schijnt één bekende bug in v2026.2.3 te zijn, dat is dat de externe speaker ineens een te laag volume geeft bij gebruik met lock-sounds. Mijn M3 heeft die speaker niet dus geen last van.rogervdh schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:23:
Een gek ding is wel: deze v2026.2.3 update lijkt mijn auto ZONDER wifi te hebben gedownload, dus volledig via ingebouwde mobiele verbinding. Ik wist voorheen niet dat dit kon. Mijn auto staat altijd buiten WiFi bereik geparkeerd en omdat ik altijd bovenop de laatste Tesla versies zit, gebruik ik normaal bijna altijd mijn hotspot in de auto.
Normaal is mijn hotspot via een iOS automation automatisch geactiveerd zodra ik in de auto komt. Dat werkt goed. Nu heb ik die automation toevallig een poos geleden (voor een vakantie) uitgeschakeld, dus ik heb de afgelopen weken géén hotspot in de auto gehad en dus heeft de Tesla géén wifi gehad. Toch kreeg ik dus vorige week de update gepresenteerd probleemloos geïnstalleerd.
Zonder wifi updaten gebeurd alleen als het echt nodig is, welke versie had je hiervoor? Kan me voorstellen dat de 2026.2 kritische bugs had en de getroffen autos naar 2026.2.3 is gepushed. Ik zit nog op de kerst update en heb nog geen 26.2 gekregen.mcduck schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:17:
[...]
Deze heb ik in de loop van vorige week ergens gekregen. Geen problemen gehad. Wel op internet hier en daar gelezen dat de update bij sommige mensen verdween. Er schijnt één bekende bug in v2026.2.3 te zijn, dat is dat de externe speaker ineens een te laag volume geeft bij gebruik met lock-sounds. Mijn M3 heeft die speaker niet dus geen last van.
Een gek ding is wel: deze v2026.2.3 update lijkt mijn auto ZONDER wifi te hebben gedownload, dus volledig via ingebouwde mobiele verbinding. Ik wist voorheen niet dat dit kon. Mijn auto staat altijd buiten WiFi bereik geparkeerd en omdat ik altijd bovenop de laatste Tesla versies zit, gebruik ik normaal bijna altijd mijn hotspot in de auto.
Normaal is mijn hotspot via een iOS automation automatisch geactiveerd zodra ik in de auto komt. Dat werkt goed. Nu heb ik die automation toevallig een poos geleden (voor een vakantie) uitgeschakeld, dus ik heb de afgelopen weken géén hotspot in de auto gehad en dus heeft de Tesla géén wifi gehad. Toch kreeg ik dus vorige week de update gepresenteerd probleemloos geïnstalleerd.
Over de 2026.2.3 update gesproken:
Het internet zingt rond van de opmerkingen over de (gigantisch) toegenomen data in het geheugen voor Autopilot in de EU. Dit kun je inderdaad zien via Service Mode en is inderdaad een zeldzaam grote verandering.
Iedereen heeft hoop dat dit te maken heeft met de aankomende FSD update in de EU en ik lees veel hoop dat de standaard Autopilot software nu al is verbeterd. Ik kan één ding zeggen: dit is helaas niet zo. Heb vorige week vrij uitgebreid getest met Autopilot in 2026.2.3 en er is 0,0000 verandering in het gedrag. Nog steeds even brak/goed (haat/liefde verhouding).
Ik vermoed het hier puur om de schaduwsoftware gaat. FSD schijnt nu al geruime tijd op onze auto's (dus ook in de EU) stil op de achtergrond te draaien voor decision validation. Dus bij elke input die je zelf aan de auto geeft wordt gecheckt of FSD ongeveer hetzelfde had gedaan, dit levert een grote bak informatie op. Zoek maar eens op FSD Shadow Mode.
Het internet zingt rond van de opmerkingen over de (gigantisch) toegenomen data in het geheugen voor Autopilot in de EU. Dit kun je inderdaad zien via Service Mode en is inderdaad een zeldzaam grote verandering.
Iedereen heeft hoop dat dit te maken heeft met de aankomende FSD update in de EU en ik lees veel hoop dat de standaard Autopilot software nu al is verbeterd. Ik kan één ding zeggen: dit is helaas niet zo. Heb vorige week vrij uitgebreid getest met Autopilot in 2026.2.3 en er is 0,0000 verandering in het gedrag. Nog steeds even brak/goed (haat/liefde verhouding).
Ik vermoed het hier puur om de schaduwsoftware gaat. FSD schijnt nu al geruime tijd op onze auto's (dus ook in de EU) stil op de achtergrond te draaien voor decision validation. Dus bij elke input die je zelf aan de auto geeft wordt gecheckt of FSD ongeveer hetzelfde had gedaan, dit levert een grote bak informatie op. Zoek maar eens op FSD Shadow Mode.
Een vraag voor FSD bezitters:
Ik neem dit binnenkort mee naar een nieuwe Y, hoe doen jullie dit met de verzekering?
Hebben jullie dit opgegeven als accessoires?
Op dit moment heb ik het niet meeverzekerd, maar wanneer ik hem total loss rij ben ik FSD natuurlijk ook kwijt zonder dat er een uitkering van de verzekering komt.
Ik neem dit binnenkort mee naar een nieuwe Y, hoe doen jullie dit met de verzekering?
Op dit moment heb ik het niet meeverzekerd, maar wanneer ik hem total loss rij ben ik FSD natuurlijk ook kwijt zonder dat er een uitkering van de verzekering komt.
[ Voor 33% gewijzigd door A_ve_D op 02-02-2026 13:41 ]
Dit is denk ik de enige reden om de Tesla om wifi zeurt elke week, en de wifi gewoon aangaat na uitzetten zonder dat er een verbinding is. Ik update alleen via hotspot.mcduck schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:29:
Over de 2026.2.3 update gesproken:
Met wifi is het makkelijker data naar het mothership sturen.
Ik zat hiervoor op een versie van ná de kerstupdate. In ieder geval 2025.44.25.3 of later. Ik meen mij te herinneren dat ik na de kerstupdate 2025.44.25 nog een paar kleine bugfix updates heb geïnstalleerd, die presenteerden zich uitzonderlijk kort na elkaar.megabeat schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:22:
[...]
Zonder wifi updaten gebeurd alleen als het echt nodig is, welke versie had je hiervoor? Kan me voorstellen dat de 2026.2 kritische bugs had en de getroffen autos naar 2026.2.3 is gepushed. Ik zit nog op de kerst update en heb nog geen 26.2 gekregen.
Zeker waar, maar in dit geval kreeg ik toch de 2026.2.3 gepresenteerd (gedownload en al), terwijl de auto afgelopen weken voor zover ik weet géén wifi heeft gehad. Ik update normaal ook altijd via hotspot, maar die stond dus uit.megabeat schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Dit is denk ik de enige reden om de Tesla om wifi zeurt elke week, en de wifi gewoon aangaat na uitzetten zonder dat er een verbinding is. Ik update alleen via hotspot.
Naast dat ik een tevreden gebruiker van AP ben en het toch wel dagelijks prima kan gebruiken merkte ik na 2026.2.3 op dat vanuit AP inhalen soepeler verloopt.mcduck schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:29:
Voorheen moest ik na richting aangeven om in te halen het stuur te vaak uit AP drukken vanwege een vertraging. Tijdig richting aangeven en dan pas sturen voorkwam dit maar dat is nu na 2026.2.3 helemaal weg.
Richting aangeven en gelijk een baanwissel is nu vloeiend mogelijk
Daarna zet de Commander het voertuig weer in het midden van de baan op AP
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Zeker ik die enkele GBs per dag geupload worden, als deze aan de wifi komt te hangen. Zoveel zelfs dat ik de snelheid een restrictie heb meegegeven om mijn netwerk niet te overbelasten voor een te lange tijd (en ik niet fatsoenlijk andere dingen kan doen..)megabeat schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Dit is denk ik de enige reden om de Tesla om wifi zeurt elke week, en de wifi gewoon aangaat na uitzetten zonder dat er een verbinding is. Ik update alleen via hotspot.
Ik gebruik AP ook ontzettend veel en het helpt bij mij ook goed tegen vermoeiing op lange ritten. Ben er erg blij mee, maar volledig tevreden: nee zeker niet. Toch wel regelmatig phantom braking, onnodige veiligheids stuurcorrecties etc.RaRo74 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Naast dat ik een tevreden gebruiker van AP ben en het toch wel dagelijks prima kan gebruiken merkte ik na 2026.2.3 op dat vanuit AP inhalen soepeler verloopt.
Voorheen moest ik na richting aangeven om in te halen het stuur te vaak uit AP drukken vanwege een vertraging. Tijdig richting aangeven en dan pas sturen voorkwam dit maar dat is nu na 2026.2.3 helemaal weg.
Richting aangeven en gelijk een baanwissel is nu vloeiend mogelijk![]()
Daarna zet de Commander het voertuig weer in het midden van de baan op AP
MAAR: Inmiddels is dit ongewenste Autopilot gedrag voor mij wel zéér voorspelbaar geworden en weet ik precies in welke situaties AP bijna zeker mist in zal gaan. Ik kan hierop anticiperen door ofwel AP tijdig uit te zetten, ofwel de voet op het gas om direct gas te kunnen geven als hij in de stress schiet. De situaties waarin het fout gaat kan ik grofweg samenvatten in 6 categorieën:
1) Bepaalde viaducten, bochten, of donker/licht gekleurde stukken wegdek waar Autopilot *altijd* gaat phantom braken
2) Bij ook maar iets te moeilijke belijning op het wegdek en daarnaast bij gele lijnen bij wegwerkzaamheden. AP sturen gaat hier bijna gegarandeerd de mist in. (ook in NL in de randstad: bij open spitsstroken gaan vaak mis).
3) Bepaalde bochten met tegenliggers (vooral 80-wegen), ook al is de wegbelijning in topconditie ziet hij tegenliggers dan soms aan als auto's op eigen baan en schiet hij vol in de rem.
4) Ook problemen met Autopilot UIT: onnodige stuurcorrecties met de alarmerende piep waardoor iedereen zich doodschrikt. Heel soms zelfs in de stad, maar regelmatiger op wegen met slechte zijkanten. Afgelopen zomer was dit in Noorwegen op bepaalde wegen met slechte belijning héél erg irritant; continue emergency corrections dan moet je het soms (elke rit opnieuw) uitzetten.
5) Autopilot problemen door fouten in navigatiesysteem: phantom braking op de snelweg komt vooral nog wel eens voor als de navigatie ineens denkt dat je bijvoorbeeld op een parallelweggetje rijdt waar je bijv maar 30 mag. De auto gaat dan ook vrij abrupt in de ankers. Vaak kun je dit probleem ook zien op de kaart.
6) Autopilot problemen door slecht camerazicht. Komt bij mij toch nog erg regelmatig voor: Kan zijn door ongelukkige hoek van zon instraling, door regen in zware buien, en tot slot door beslagen glas voor de hoofdcamera's.
Autopilot is en blijft dan ook zwaar verouderde software (nooit meer echte veranderingen sinds 2019), en is long overdue vervanging. Het goeie nieuws is, aan die vervanging is Tesla keihard mee bezig geweest (FSD), maar die software hebben wij in de EU niet, en afgeleiden van FSD zijn nooit doorgesijpeld de standaard of enhanced autopilot die wij hier kennen.
Om op je opmerking in te gaan: ik heb in het verleden ook wel eens gehad dat vanuit Autopilot inhalen lasting ging. Later werkte het ineens soepeler (bepaalde stuurdruk geven tijdens richting aangeven). Het had bij mij niets met een software update te maken. Maar goed dat je het noemt, ik ga er ook eens specifiek op letten of 2026.2.3 hier anders in is. En je hebt gelijk met S3XY buttons Commander is Enhanced autopilot nergens voor nodig.
[EDIT] categorie 5 en 6 toegevoegd.
[ Voor 16% gewijzigd door mcduck op 03-02-2026 12:26 ]
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:/f/image/GIPBfQ4Dd70Id7xaJiNCCGbz.png?f=fotoalbum_large)
Dat resulteert in vele meldingen en een rood stuur bij gebruik autopilot. (en terecht denk ik dan?)
/f/image/VeGkcAzzVlo7TOACzdudOwoH.png?f=fotoalbum_large)
Kent iemand dit fenomeen? Ik maak de voorruitaan de binnenkant en buitenkant schoon met azijn, maar kan natuurlijk niet bij de camera.Tesla geeft aan dat het vanzelf weg moet gaan. Dat klopt; als de zon er een tijdje op schijnt.
Iemand ervaringen hoe ik daarachter de voorruit kan schoonmaken?
/f/image/GIPBfQ4Dd70Id7xaJiNCCGbz.png?f=fotoalbum_large)
Dat resulteert in vele meldingen en een rood stuur bij gebruik autopilot. (en terecht denk ik dan?)
/f/image/VeGkcAzzVlo7TOACzdudOwoH.png?f=fotoalbum_large)
Kent iemand dit fenomeen? Ik maak de voorruitaan de binnenkant en buitenkant schoon met azijn, maar kan natuurlijk niet bij de camera.Tesla geeft aan dat het vanzelf weg moet gaan. Dat klopt; als de zon er een tijdje op schijnt.
Toch maar een weblog?
Wij zijn net op en neer naar Oostenrijk gereden en 80 % AP aan. Alleen bij wegwerkzaamheden ( heel veel) op TACC ivm de vele losse gele lijnen aldaar. Ging prima maar op het stuk Frankfurt Neurenberg wat vreemde Phantom brakes , wel op de heen en terugweg zelfde locatie. Snelheid ging daar plotseling naar 50, dus waarschijnlijk nog een oude kaart. De weg was daar wel erg nieuwmcduck schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Ik gebruik AP ook ontzettend veel en het helpt bij mij ook goed tegen vermoeiing op lange ritten. Ben er erg blij mee, maar volledig tevreden: nee zeker niet. Toch wel regelmatig phantom breaking, onnodige veiligheids stuurcorrecties etc.
MAAR: Inmiddels is dit ongewenste Autopilot gedrag voor mij wel zéér voorspelbaar geworden en weet ik precies in welke situaties AP bijna zeker mist in zal gaan. Ik kan hierop anticiperen door ofwel AP tijdig uit te zetten, ofwel de voet op het gas om direct gas te kunnen geven als hij in de stress schiet. De situaties waarin het fout gaat kan ik grofweg samenvatten in 4 categorieën:
1) Bepaalde viaducten, bochten, of gekleurde stukken wegdek waar hij *altijd* gaat phantom breken
2) Bij ook maar iets te moeilijke belijning op het wegdek en daarnaast gele lijnen bij wegwerkzaamheden. AP sturen gaat hier bijna gegarandeerd de mist in. (ook in NL in de randstad: de open spitsstroken gaan vaak mis).
3) Bepaalde bochten met tegenliggers (vooral 80-wegen), ook al is de wegbelijning in topconditie ziet hij tegenliggers dan soms aan als auto's op eigen baan en schiet hij vol in de rem.
4) Ook problemen met Autopilot UIT: onnodige stuurcorrecties met de alarmerende piep waardoor iedereen zich doodschrikt. Heel soms zelfs in de stad, maar regelmatiger op wegen met slechte zijkanten. Afgelopen zomer was dit in Noorwegen op bepaalde wegen met slechte belijning héél erg irritant; continue emergency corrections dan moet je het soms (elke rit opnieuw) uitzetten.
Autopilot is en blijft dan ook zwaar verouderde software (nooit meer echte veranderingen sinds 2019), en is long overdue vervanging. Het goeie nieuws is, aan die vervanging is Tesla keihard mee bezig geweest (FSD), maar die software hebben wij in de EU niet, en afgeleiden van FSD zijn nooit doorgesijpeld de standaard of enhanced autopilot die wij hier kennen.
Om op je opmerking in te gaan: ik heb in het verleden ook wel eens gehad dat vanuit Autopilot inhalen lasting ging. Later werkte het ineens soepeler (bepaalde stuurdruk geven tijdens richting aangeven). Het had bij mij niets met een software update te maken. Maar goed dat je het noemt, ik ga er ook eens specifiek op letten of 2026.2.3 hier anders in is. En je hebt gelijk met S3XY buttons Commander is Enhanced autopilot nergens voor nodig.
Inschakelen AP ging ook prima en soepel, stuurbeweging starten en tegelijkertijd richtingaanwijzer aan. Commander deed de rest. Ook erg blij met de SEXY led strip, vooral door de dode hoek waarschuwing. En erg makkelijk om na het inhalen weer naar rechts te gaan.
Ik heb nog software versie:2025.44.25.3 Model Y Dual Motor 2023
Daarvoor kan je een service verzoek voor indienen. Camera binnenzijde voorruit schoonmaken valt onder regulier onderhoud.tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Je kan de kap ook zelf verwijderen en schoonmaken.tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://youtube.com/shorts/esj0RKkdARE
[ Voor 0% gewijzigd door mjvdzwet op 02-02-2026 18:41 . Reden: Tracking verwijderd van link ]
Ik denk dat met machinaal polijsten (rotary) er echt al enorm veel zichtbare schade opgelost kan worden. Misschien zelfs tot een niveau dat je er 'ok' mee bent en je er verder geen schadehersteller op hoeft te zetten/geen verdere kosten.LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]
Ik heb helaas mijn eerste schade te pakken. Witte krassen in het kunststof.
Zou dit nog met een spot repair op te lossen zijn?
Zelfde hier. Ook vorige week terug uit Oostenrijk. Realistisch voor mij 70% op autopilot gereden denk ik. Bij de vele 'baustelles' in Duitsland is Autopilot gewoon niet goed gebruiken, de rest over het algemeen goed. Mijn vriendin 0% autopilot want die heeft liever zelf de controle.Mackeessie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:03:
[...]
Wij zijn net op en neer naar Oostenrijk gereden en 80 % AP aan. Alleen bij wegwerkzaamheden ( heel veel) op TACC ivm de vele losse gele lijnen aldaar. Ging prima maar op het stuk Frankfurt Neurenberg wat vreemde Phantom brakes , wel op de heen en terugweg zelfde locatie. Snelheid ging daar plotseling naar 50, dus waarschijnlijk nog een oude kaart. De weg was daar wel erg nieuw
Inschakelen AP ging ook prima en soepel, stuurbeweging starten en tegelijkertijd richtingaanwijzer aan. Commander deed de rest. Ook erg blij met de SEXY led strip, vooral door de dode hoek waarschuwing. En erg makkelijk om na het inhalen weer naar rechts te gaan.
Ik heb nog software versie:2025.44.25.3 Model Y Dual Motor 2023
Weet niet meer precies waar, wellicht op hetzelfde stuk Frankfurt - Neurenberg dus ook het meermaals autopilot falen gehad, het kwam toen dus o.a. door 'verborgen' parallel weggetjes waar de auto ineens op denkt te rijden, waardoor hij zowel ging afremmen vanwege de lagere limiet, maar soms ook echt fors kon remmen vanwege de beruchte bochtassistent (omdat er plotselinge bochten zaten in die parallelweg waar we dus niet op reden...). Op zich is dit een vrij klassieke navigatiesoftware fout waar Tesla nav nogal eens last van heeft (bij andere software zoals Google Maps is dit al jaren geleden opgelost). In combinatie met Autopilot heeft het alleen wat meer gevolgen tijdens het rijden.
Een groot probleem/nadeel met de Tesla vind ik nog dat daar waar Autopilot niet goed functioneert, de klassieke cruise-control ook niet functioneert (want die werkt met dezelfde randvoorwaarden als Autopilot). Op stukken waar je los van het automatisch sturen nog graag had willen 'TACC'en', kan dat dus ook niet meer en moet alles dus met de hand.
[ Voor 23% gewijzigd door mcduck op 02-02-2026 19:43 ]
Zie: turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
[Afbeelding]
Rook je wellicht in de auto?
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 02-02-2026 19:55 ]
Yep zeer bekend probleem. Zie bovenstaande uitleg (je kan het ofwel door Tesla laten doen of zelf reinigen, zie Youtube. Maar na een tijdje komt het weer terug - vooral nu dus in het vochtige seizoen najaar/winter. Heeft dus niets met roken in de auto te maken (doen mensen dat nog?)tomic schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:58:
Ik heb sinds enkel tijd en met name in de winter een raar fenomeen: mijn camera voor op mijn model 3 2022 heeft last van vocht op de ruit:
[]
[]
Dit is nog zo iets: in mijn 2019 model 3 zit sinds vorig jaar een nieuwe voorruit (bewust gekozen voor origineel Tesla ruit), ik heb nu dus de nieuwere voorruit van het Highland model. Sindsdien heb ik véél meer last van dit beslaan voor de front-camera's. Het ontwerp van het heating element (in het raam) voor de camera's is sinds de Highland voorruiten veranderd.
Wat blijkt na wat rondleven op internet: in deze nieuwere ruiten zit een bekende design failure. De oude ruiten hadden veel meer warmte draden (zigzaggend) voor de camera's in dat compartiment. De nieuwe ruiten hebben er veel minder, zoals te zien is in jouw foto's. Vermoedelijk heeft tesla deze verandering doorgevoerd t.b.v. een scherper beeld voor de camera's. Bij het nieuwe ontwerp zigzagt de zwarte draad er nu meer omheen. Precies tussen die draden in beslaat het nu veel eerder dan bij het oude ontwerp voorruit.
Je kunt het oplossen door zo schoon mogelijk te houden, maar ik had het al vrij snel na plaatsing van een spiksplinternieuw ruit. Tesla heeft sinds een poosje ook de software aangepast vanwege dit nieuwe probleem: je krijgt nu meldingen van met de mededeling om dit onderhoud (cleaner) te doen.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat dan? Want ik heb het idee dat het wit de kunststof onderlaag is. De lak is daar toch weg?Allewijn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:52:
[...]
Ik denk dat met machinaal polijsten (rotary) er echt al enorm veel zichtbare schade opgelost kan worden. Misschien zelfs tot een niveau dat je er 'ok' mee bent en je er verder geen schadehersteller op hoeft te zetten/geen verdere kosten.
Zou je dat polijsten laten doen bij een lokale autoschade hersteller? Ik las hier in het topic dat de Tesla certified body shops vrij prijzig zijn..
@LeBrun heb ooit eens een soortgelijke schade gehad van iets/iemand die langs mijn auto is gegaan. Wat je eerst ook eens kunt doen is gewoon zelf eens met de hand polijsten. Koop een geschikt potje en een doekje bij een bouwmarkt of autozaak. Het zal je verbazen hoeveel het (van wat nu flinke krassen lijken) nog herstelt. Bij mij was 90% weg, een heel klein hoekje vd voorbumper was van dichtbij nog een klein plekje te zien dat heb ik toen maar zo gelaten.
[ Voor 11% gewijzigd door mcduck op 02-02-2026 20:08 ]
In deze kleur vind ik het nog mooier. Ik ga het in ieder geval tegen die tijd wel doen.revolution-nl schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Over smaak valt niet te twisten, maar klopt staat zeker niet verkeerd, maar doet wel afbreuk aan de OEM look en geeft naarmate de auto ouder wordt toch een andere uitstraling.
:strip_exif()/f/image/qaPtnirjzaD9ibb5EPJYbN8e.jpg?f=fotoalbum_large)
En je bedoelt deze Yoke? Weet niet wat ik daarvan moet vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door DeJurist op 02-02-2026 20:20 ]
Terugkomend op softwafe 2026.2.3.. word eens tijd dat ze de maps gaan updaten. Normaal was dit 2x per jaar maar volgens mij heb ik nog steeds 2025.12 o.i.d qua maps versie..
Op de foto is dat voor mij natuurlijk wat moelijk te beoordelen, maar weet je zeker dat je de kunstof onderlaag of primer laag ziet? Is het niet het residue (overdracht van lak/materiaal) van het object waar je langs geschraapt bent?LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat dan? Want ik heb het idee dat het wit de kunststof onderlaag is. De lak is daar toch weg?
Zou je dat polijsten laten doen bij een lokale autoschade hersteller? Ik las hier in het topic dat de Tesla certified body shops vrij prijzig zijn..
Ik ben detailer, deze schade is niet te herstellen met enkel polijsten.LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:57:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. Hoe werkt dat dan? Want ik heb het idee dat het wit de kunststof onderlaag is. De lak is daar toch weg?
Dit kun je niet wegpolijsten. Ook een spot repair is hier geen optie. Om kleurverschil te voorkomen moet de hele voorbumper opnieuw worden gespoten. Reken op een kostenpost van ongeveer €600 tot €800.LeBrun schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]
Ik heb helaas mijn eerste schade te pakken. Witte krassen in het kunststof.
Zou dit nog met een spot repair op te lossen zijn?
Ik reed afgelopen zondag een rit over de afsluitdijk vanuit Friesland naar Boord Holland. Ik kwam vanaf Sneek en de navigatie wilde mij daar van de snelweg af hebben wat sowieso al raar was want rechtdoor was richting de afsluitdijk en als ik daar ging afslaan, moest ik een gek rondje rijden om er dan weer op te komen. Eenmaal doorgereden flipte de GPS hem een paar keer en wilde mij om laten keren. Nog een keer genegeerd en toen was die opeens de hele dijk weg en weet niet hoe hij mij wilde laten omkeren maar herberekende die de route dat die opeens via Lelystad, Almere, Amsterdam en dan Den Helder wilde gaan. Ging ook meteen de Accu voorverwarmen om te laden. Hele navigatie maar uitgezet en wanneer ik bijna over de dijk was navigatie weer aangezet en ging die weer de normale route vervolgen. Ook een paar keer eerder de navigatie al geprobeerd maar toen wilde die mij nog steeds terug laten gaan.Flexiilex schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:37:
Terugkomend op softwafe 2026.2.3.. word eens tijd dat ze de maps gaan updaten. Normaal was dit 2x per jaar maar volgens mij heb ik nog steeds 2025.12 o.i.d qua maps versie..
Zelfde op de terugweg, ik wilde direct naar huis, maar wilde mij eerst naar het zuiden laten gaan, om op te laden en dan weer terug over de afsluitdijk naar huis. Ik wist sowieso dat ik genoeg accu had om Wolvega te halen(5% uiteindelijk). Navigatie op Steenwijk en wilde mij laten laden bij Hoorn en was in omgeving Den Helder. Navigatie ingesteld op Wolvega(zit ook een punt) en opeens weet die dat ik dat haal. Weer op Steenwijk en zelf maar Wolvega ingevuld en dan kan het opeens wel. Nog steeds wilde die mij niet laten laden. Pas toen ik bij Sneek was de navigatie weer opnieuw ingesteld en dan weet die opeens wel dat er een laadpunt zit in Wolvega. Echt vage shit. Gelukkig kunnen we zelf nog nadenken wat logisch is maar dit was echt zo onlogisch als het maar kan zijn.
Mijn gemiddeld was deze rit ongeveer 19kwh per 100km en daar was ik wel redelijk tevreden mee, normaal haal ik niet deze gemiddelde omdat ik altijd redelijk kleine stukken rijd. Vaak 50/60km per keer.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 03-02-2026 01:01 ]
Eerste indrukken met sw 2026.2.3: autopilot lijkt veel beter te werken en adaptive high beam gaat niet meer aan in de bebouwde kom.
Ik heb het verzekerd als accessoire (Univé) heb het ook zwart op wit dat fsd is meeverzekerd zodat ik die 7500 terug krijg bij een total loss .A_ve_D schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:39:
Een vraag voor FSD bezitters:
Datastofzuigen in aanloop naar de fsd switch eind februariHeinemancp schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:00:
[...]
Zeker ik die enkele GBs per dag geupload worden, als deze aan de wifi komt te hangen. Zoveel zelfs dat ik de snelheid een restrictie heb meegegeven om mijn netwerk niet te overbelasten voor een te lange tijd (en ik niet fatsoenlijk andere dingen kan doen..)
Ik heb nog eens goed gekeken en het is inderdaad het wit onder de lak laag. Is je inschatting van 600-800 bij een Tesla certified bedrijf?DeJurist schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:42:
[...]
Dit kun je niet wegpolijsten. Ook een spot repair is hier geen optie. Om kleurverschil te voorkomen moet de hele voorbumper opnieuw worden gespoten. Reken op een kostenpost van ongeveer €600 tot €800.
Hier is 6.4GB gedownload en maar enkele MBs geupload. Dus alleen maar pakketjes met de vraag om data. Geen stofzuigen van data hier, heb wel al die data delen instellingen in de auto uitgezet.karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:53:
[...]
Datastofzuigen in aanloop naar de fsd switch eind februari
Wel erg groot qua omvang, deze update.
[ Voor 11% gewijzigd door The__Virus op 03-02-2026 09:04 ]
Bij mij gaat de adaptive high beam nog steeds aan in de bebouwde kom hoor, als het maar donker genoeg is..turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:31:
Eerste indrukken met sw 2026.2.3: autopilot lijkt veel beter te werken en adaptive high beam gaat niet meer aan in de bebouwde kom.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Doet die bij mij al heel lang, hier van afgelopen maand.karel_G_1981 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 06:53:
[...]
Datastofzuigen in aanloop naar de fsd switch eind februari
Ik heb het niet meegemaakt vanochtend en zag ook reviews op TFF met exact dezelfde ervaringen (en ik vertrek om 5u dus donker genoeg). Normaliter verlicht ik juist het hele dorp, deze ochtend voor het eerst niet :-)cacofant schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:15:
[...]
Bij mij gaat de adaptive high beam nog steeds aan in de bebouwde kom hoor, als het maar donker genoeg is..
Kan iemand mij vertellen wat jullie hiermee bedoelen? Wat heeft het uploaden van data te maken met de mogelijkheden van de auto?Heinemancp schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:39:
[...]
Doet die bij mij al heel lang, hier van afgelopen maand. [Afbeelding]
Ik kreeg ook enige tijd geleden de melding om de 12v accu te vervangen. Ik had verder nergens problemen mee, maar ik kon niet meer update, dus toch maar een afspraak gemaakt om de accu te laten vervangen bij Tesla.
Het frapante was wel dat ik met de originele accu 5 jaar heb kunnen rijden & deze accu na 1 jaar& 2 maanden al kapot was. Nja het blijft een accu dacht ik, maar ik had eigenlijk verwacht dat er wel enige garantie op zou zitten. Helaas bleek dit maar of 1 jaar of 20.000km te zijn, hier zat ik dus net boven helaas. Kan iemand mij bevestigen of het ook daadwerkelijk 1 jaar garantie op de 12v accu is? (ik heb dus 1,2 jaar geleden ook het bekende PTC heater probleem gehad & toentertijd dus ook door tesla een nieuwe accu erin laten zetten)
Het frapante was wel dat ik met de originele accu 5 jaar heb kunnen rijden & deze accu na 1 jaar& 2 maanden al kapot was. Nja het blijft een accu dacht ik, maar ik had eigenlijk verwacht dat er wel enige garantie op zou zitten. Helaas bleek dit maar of 1 jaar of 20.000km te zijn, hier zat ik dus net boven helaas. Kan iemand mij bevestigen of het ook daadwerkelijk 1 jaar garantie op de 12v accu is? (ik heb dus 1,2 jaar geleden ook het bekende PTC heater probleem gehad & toentertijd dus ook door tesla een nieuwe accu erin laten zetten)
Nu woon ik niet langs de afsluitdijk, maar hier heb ik ook wel wat vrees voor als toekomstig MY berijder. Als je leest dat maps pas 6-12 maanden later worden geupdate vraag je je toch af hoe ze daarmee wegkomen als ze ook geen alternatief bieden (Carplay/AA). Daar namen we in 2010 wel genoegen mee maar nu toch niet meer... Als je ziet wat de Tesla's verder allemaal kunnen is dit wel een teleurstelling.Daniel. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:59:
[...]
Ik reed afgelopen zondag een rit over de afsluitdijk vanuit Friesland naar Boord Holland. Ik kwam vanaf Sneek en de navigatie wilde mij daar van de snelweg af hebben wat sowieso al raar was want rechtdoor was richting de afsluitdijk en als ik daar ging afslaan, moest ik een gek rondje rijden om er dan weer op te komen. Eenmaal doorgereden flipte de GPS hem een paar keer en wilde mij om laten keren. Nog een keer genegeerd en toen was die opeens de hele dijk weg en weet niet hoe hij mij wilde laten omkeren maar herberekende die de route dat die opeens via Lelystad, Almere, Amsterdam en dan Den Helder wilde gaan. Ging ook meteen de Accu voorverwarmen om te laden. Hele navigatie maar uitgezet en wanneer ik bijna over de dijk was navigatie weer aangezet en ging die weer de normale route vervolgen. Ook een paar keer eerder de navigatie al geprobeerd maar toen wilde die mij nog steeds terug laten gaan.
Zelfde op de terugweg, ik wilde direct naar huis, maar wilde mij eerst naar het zuiden laten gaan, om op te laden en dan weer terug over de afsluitdijk naar huis. Ik wist sowieso dat ik genoeg accu had om Wolvega te halen(5% uiteindelijk). Navigatie op Steenwijk en wilde mij laten laden bij Hoorn en was in omgeving Den Helder. Navigatie ingesteld op Wolvega(zit ook een punt) en opeens weet die dat ik dat haal. Weer op Steenwijk en zelf maar Wolvega ingevuld en dan kan het opeens wel. Nog steeds wilde die mij niet laten laden. Pas toen ik bij Sneek was de navigatie weer opnieuw ingesteld en dan weet die opeens wel dat er een laadpunt zit in Wolvega. Echt vage shit. Gelukkig kunnen we zelf nog nadenken wat logisch is maar dit was echt zo onlogisch als het maar kan zijn.
Mijn gemiddeld was deze rit ongeveer 19kwh per 100km en daar was ik wel redelijk tevreden mee, normaal haal ik niet deze gemiddelde omdat ik altijd redelijk kleine stukken rijd. Vaak 50/60km per keer.
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
nou dat is niet best voor de verwachtingen over wanneer de nieuwe A16 bij rotterdam toegevoegd gaat worden... Daar wordt mij geadviseerd om door de tunnelbuis naar rechts te gaan om om te kerenDaniel. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:59:
[...]
Ik reed afgelopen zondag een rit over de afsluitdijk vanuit Friesland naar Boord Holland. Ik kwam vanaf Sneek en de navigatie wilde mij daar van de snelweg af hebben wat sowieso al raar was want rechtdoor was richting de afsluitdijk en als ik daar ging afslaan, moest ik een gek rondje rijden om er dan weer op te komen. Eenmaal doorgereden flipte de GPS hem een paar keer en wilde mij om laten keren. Nog een keer genegeerd en toen was die opeens de hele dijk weg en weet niet hoe hij mij wilde laten omkeren maar herberekende die de route dat die opeens via Lelystad, Almere, Amsterdam en dan Den Helder wilde gaan. Ging ook meteen de Accu voorverwarmen om te laden. Hele navigatie maar uitgezet en wanneer ik bijna over de dijk was navigatie weer aangezet en ging die weer de normale route vervolgen. Ook een paar keer eerder de navigatie al geprobeerd maar toen wilde die mij nog steeds terug laten gaan.
PH-MRK request startup
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date de auto verder is, is opvallend.
[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 03-02-2026 10:15 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Ik durf dat stuk ook niet op AP te rijden. Die gaat gegarandeerd in de ankers omdat zowat alles een 30 of 50 KM weg is...Mrkoekie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:26:
[...]
nou dat is niet best voor de verwachtingen over wanneer de nieuwe A16 bij rotterdam toegevoegd gaat worden... Daar wordt mij geadviseerd om door de tunnelbuis naar rechts te gaan om om te keren
Misschien een massale actie starten met serviceverzoeken indienen? Zal dat helpen?Radiodurans schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:32:
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date the auto verder is is opvallend.
Auto high beam gisterenavond naar de voetbal ook gewoon aan. Ik merk geen verschil.turkeyhakan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:03:
[...]
Ik heb het niet meegemaakt vanochtend en zag ook reviews op TFF met exact dezelfde ervaringen (en ik vertrek om 5u dus donker genoeg). Normaliter verlicht ik juist het hele dorp, deze ochtend voor het eerst niet :-)
Het duurt nu inderdaad wel langer dan normaal. Om een idee te krijgen, hier de updates van afgelopen 4 jaar (bron):Radiodurans schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:32:
Navigatie rond de ‘nieuwe’ ring van Groningen klopt ook nog steeds niet. Het contrast met hoe up-to-date de auto verder is, is opvallend.
EU-2025.14-15329 W27/2025
EU-2025.2-15162 W09/2025
EU-2024.32-15126 W44/2024
EU-2024.20-15072 W27/2024
EU-2024.8-14900 W11/2024
EU-2024.2-14843 W1/2024
EU-2023.32-14783 W41/2023
EU-2023.20-14615 W26/2023
EU-2022.40-14215 W45/2022
EU-2022.12-13877 W18/2022
Misschien dat de mogelijke uitrol van FSD in EU er mee te maken heeft dat het nu langer duurt (betere kaarten nodig)
Bijzonder dat dit nog altijd niet geupdate is.Mrkoekie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:26:
[...]
nou dat is niet best voor de verwachtingen over wanneer de nieuwe A16 bij rotterdam toegevoegd gaat worden... Daar wordt mij geadviseerd om door de tunnelbuis naar rechts te gaan om om te keren
Je kunt daar dus ook geen autopilot gebruiken, want dan gaat ie iedere keer op de rem omdat hij denkt dat je gaat afslaan. Handig
Model Y/3 Standaard heten vanaf nu weer "gewoon" Model Y/3. Scheelt weer een hoop typewerk. Dat ze daar niet meteen aan hadden gedacht
Ik was indd gewend dat er aan het einde van het jaar ook nog een maps update zou zijn maar helaas.. wachten nu al bijna een jaar op nieuwe maps, heel frappant waarom dit zolang duurtpdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:29:
[...]
Het duurt nu inderdaad wel langer dan normaal. Om een idee te krijgen, hier de updates van afgelopen 4 jaar (bron):
EU-2025.14-15329 W27/2025
EU-2025.2-15162 W09/2025
EU-2024.32-15126 W44/2024
EU-2024.20-15072 W27/2024
EU-2024.8-14900 W11/2024
EU-2024.2-14843 W1/2024
EU-2023.32-14783 W41/2023
EU-2023.20-14615 W26/2023
EU-2022.40-14215 W45/2022
EU-2022.12-13877 W18/2022
Misschien dat de mogelijke uitrol van FSD in EU er mee te maken heeft dat het nu langer duurt (betere kaarten nodig)
En op die momenten wil je carplay, dat heb ik al eerder geschreven.Flexiilex schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Ik was indd gewend dat er aan het einde van het jaar ook nog een maps update zou zijn maar helaas.. wachten nu al bijna een jaar op nieuwe maps, heel frappant waarom dit zolang duurt
Zelfs met updates 2 keer per jaar blijven de kaarten van Tesla hopeloos achter lopen.
Waze en Google maps worden dagelijks bijgewerkt...
[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 03-02-2026 11:43 ]
Hoe zie je dat voor je om Carplay te gebruiken voor navigatie? Hoe weet de auto dan wanneer er moet worden voorverwarmd, wanneer er moet worden geladen etc?Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
[...]
En op die momenten wil je carplay, dat heb ik al eerder geschreven.
Zelfs met updates 2 keer per jaar blijven de kaarten van Tesla hopeloos achter lopen.
Ofwel gebruik je dan ABRP, maar die laadplanning wordt minder en minder relevant.pdidi schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Hoe zie je dat voor je om Carplay te gebruiken voor navigatie? Hoe weet de auto dan wanneer er moet worden voorverwarmd, wanneer er moet worden geladen etc?
99% van de tijd geraak ik er wel, en in een cirkel van 150km rond mijn woning vind ik wel een laadpaal, trouwens dat kan Waze ook voor je vinden.
Maar laat ons eerlijk zijn, in Europa wordt dat minder en minder nodig. Er staan op meer locaties snelladers dan benzinepompen, en daarvoor had ik nooit een 'tankplanning' nodig.
Verkeersinfo en correcte wegen zijn me veel belangrijker.
De ring rond Antwerpen en Brussel liggen overhoop, en de Tesla navi herkent de files daar niet altijd, of schat het tijdsverlies fout in... Dat doet waze echt 10 keer beter.
Die apps zijn prima (en qua navigatie vaak wat beter dan Tesla) maar zijn punt was de integratie met de auto. Om fatsoenlijk te kunnen supercharger *moet* de auto hiervoor preconditionen (de accu moet goed heet zijn). Op eigen initiatief op bonnefooi stoppen bij een Supercharger levert zeer matige laadsnelheden op. Daarom werkt het geïntegreerde systeem met dynamische laadplanning in een tesla zo fijn ontzettend bij lange reizen.Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ofwel gebruik je dan ABRP, maar die laadplanning wordt minder en minder relevant.
99% van de tijd geraak ik er wel, en in een circel van 150km rond mijn woning vind ik wel een laadpaal, trouwens dat kan Waze ook voor je vinden.
Maar laat ons eerlijk zijn, in Europa wordt dat minder en minder nodig. Er staan op meer locaties snelladers dan benzinepompen, en daarvoor had ik nooit een 'tankplanning' nodig.
Verkeersinfo en correcte wegen zijn me veel belangrijker.
De ring rond Antwerpen en Brussel liggen overhoop, en de Tesla navi herkent de files daar niet altijd, of schat het tijdsverlies fout in... Dat doet waze echt 10 keer beter.
Zolang er nog geen standaard of API is om 3rd party navigatie apps te laten communiceren met de auto, zal Tesla helaas waarschijnlijk ook geen CarPlay etc doorvoeren.
Het ingebouwde systeem werkt fijn, maar dus wel met af en toe matige navigatie omdat Tesla Open Street Maps gebruikt en niet frequent genoeg update. De grafische kaartoverlay van wegen en POI's op het scherm in een Tesla is overigens wél weer van Google Maps en wordt realtime gedownload, daardoor lijkt het zo op het oog actueel terwijl de onderliggende navigatie dus verouderde OSM kaartdata gebruikt).
Zoals ik zei vind ik zelf Google Maps/Waze/ABRP ook prima op de zijlijn, maar wel met wat kanttekeningen: Google Maps is natuurlijk echt onovertroffen en qua pure navigatie en actuele situaties/omleidingen. Maar laadplanning kan daarin niet fatsoenlijk (sinds een poosje geven ze ook Tesla Supercharger bezetting weer, maar die info klopt van geen kant). ABRP is vervolgens mijn favoriet om thuis alvast bij een langere trip even te kijken waar en hoeveel je gaat laden (met een Tesla feitelijk overbodig omdat die zo goed ontzorgt op het gebied van laden). Je kunt in ABRP heel mooi de max snelheid en het verbruik Wh/km afstellen op je verwachting en het totaalplaatje is dan vrij accuraat. Maar ABRP heeft ook irritaties: ook al zet je daar je voorkeur voor snelladers op Tesla Supercharger, nog steeds blijft hij vaak andere laders gebruiken in de routeplanning. Je moet die andere laders/operators dan alsnog handmatig stuk voor stuk blokkeren, totdat de hele route eindelijk alleen met Superchargers is berekend.
Ben eerder nieuwsgierig of ze niet gewoon automatisch updates van iets als Google Maps of Waze in hun eigen systeem kunnen implementeren.Tommie12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:42:
[...]
En op die momenten wil je carplay, dat heb ik al eerder geschreven.
Heb ooit ergens gelezen dat het zo lang duurt bij Tesla omdat ze updates moeten downloaden, dan comprimeren in hun eigen shell, dan uitrollen als (grote) update wat de nodige data kost naar alle miljoenen auto's wereldwijd. Maar als ze iets verzinnen waardoor dat modulair kan, enkel de veranderde wegen updaten, dan zouden ze ook elke update wat nieuwe maps mee kunnen geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Refl op 03-02-2026 12:32 ]
Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)
Is dat de jouwe? Veel sterkte in het reparatieproces.Radiodurans schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:47:
[Afbeelding]
![]()
De mijne staat na meer dan een maand nog steeds te wachten op bepaalde onderdelen in backorder. En dat schijnt nog maar het begin te zijn. 3-6 maand wachttijd blijkt niet uitzonderlijk.
Even een update:Inspired schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:36:
[...]
Kan meerdere dingen zijn, waaronder dat de accu vervangen moet worden. Denk dat zo'n beetje alles gerelateerd aan die error wel onder garantie valt. Weet je ongeveer wat je degradatie is? Als het pack stuk is zetten zeer doorgaans een gereviseerde in. Zou dan even goed kijken of het "nieuwe" pack dezelfde of minder degradatie heeft. Al gaat dat waarschijnlijk ook een lastig verhaal worden om het aan te tonen.
Gisteren afspaak gemaakt met tesla as woensdag. Toen ik thuis kwam proberen te laden echte deed niets, stond onder de 30% en volgens info zou ik moeten kunnen laden. Direct gebeld met tesla en deze gaven aan dat ik het beste direct naar hen toe kon komen. Aangekomen in Den Haag bleek dat ik niet meer verder mocht rijden. Nieuwe accu is besteld en komt pas medio maart binnen. Leen auto gekregen om die tijd te overbruggen. Positief verrast door de service die ik kreeg voor mijn 2019 m3lr met 120dkm.
Wacht maar even met bloemen gooien tot je de auto hersteld terug hebt...Joe Dancen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:37:
[...]
Positief verrast door de service die ik kreeg voor mijn 2019 m3lr met 120dkm.
Dat is inderdaad wat ik verwachtte bij de 'premium en superieure' software.Refl schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Ben eerder nieuwsgierig of ze niet gewoon automatisch updates van iets als Google Maps of Waze in hun eigen systeem kunnen implementeren.
Heb ooit ergens gelezen dat het zo lang duurt bij Tesla omdat ze updates moeten downloaden, dan comprimeren in hun eigen shell, dan uitrollen als (grote) update wat de nodige data kost naar alle miljoenen auto's wereldwijd. Maar als ze iets verzinnen waardoor dat modulair kan, enkel de veranderde wegen updaten, dan zouden ze ook elke update wat nieuwe maps mee kunnen geven.
Basisgegevens van navi offline bij houden, en bij het berekenen en vastleggen van een routen dan de juiste gegevens gaan downloaden en continu verkeersdata opvragen en bijhouden op de route.
Updates mogen dan wat groter zijn, dat maakt amper iets uit want ze gaan toch via wifi.
Meer tesla 3 rijders deze ervaring ?
Hopelijk eenmalig, maar vanochtend zakte het raam van bestuurders deur niet bij openen deur, van mijn ruim 1 jaar oude m3h...
Het openen ging dus nogal apart ( maar toen nog niet echt wakker, dus wat er nu precies gebeurde ...) , maar de deur wilde dus ook niet meer dicht. Het raam zat goed hoog in het frame, waardoor deze dus niet onder bovenframe pastte en daardoor wilde de deur niet meer dicht, kwam tot 10 cm ofzo......
En toen : auto gereset, en alle raambedieningen geprobeerd, maar kwam geen beweging in DAT raam, en aantrekken door de weerstand heen durfde ik ook niet, laat staan dicht" gooien" ....
( Probleem ook alleen bij bestuurders raam, rest ging vlekkeloos )
Dus uiteindelijk maar tesla hulpservice gebeld, die hebben op afstand etc ook (vast) een en ander geprobeerd, want heb tussen gesprekken in lang in wacht gestaan ....
> tijdens wachten wel gemerkt dat door hard op de deurleuning te drukken, ik de deur wel stuk lager = dichter kreeg, maar nog niet gesloten ....
Tesla lukte op afstand niets, en in overleg kon/mocht ik doorrijden naar tesla servicecenter Zwolle ( in Wezep, waar ik in Zwolle Centrum woon) of er kon een monteur langskomen tzt.
Aangezien met redelijk dichte deur de tesla wel wilde rijden en het een kort ritje was , maar ondanks gepiep ivm melding "deur nog openen" zo naar Tesla wezep gereden , waar de melding naar doorgezet was.
En wat denk je: kom ik daar aan , kon uitstappen, en ja hoor, het raam zakt .....
Nog wel even met medewerker gesproken, maar aangezien alles het weer deed en er geen melding bleef staan, maar weer doorgereden naar werk ....
Uiteraard wel gevraagd of ze hier vaker van gehoord hadden, maar dat was niet zo. Ook middeltjes voor rubbers soepel houden niet aan beginnen, ivm dan vieze ruiten etc. Tip zou zijn auto voorverwarmen ( maar dat had ik al wel eventjes gedaan vanochtend ) .
Dus dat wordt komende tijd met geknepen billetjes steeds de deur openen .....
ipv onbeholpen opentrekken ga ik het sowieso met wat meer beleid doen, en wel nagaan of raam zakt voor aan de deur te sjorren ....
Hopelijk eenmalig, maar vanochtend zakte het raam van bestuurders deur niet bij openen deur, van mijn ruim 1 jaar oude m3h...
Het openen ging dus nogal apart ( maar toen nog niet echt wakker, dus wat er nu precies gebeurde ...) , maar de deur wilde dus ook niet meer dicht. Het raam zat goed hoog in het frame, waardoor deze dus niet onder bovenframe pastte en daardoor wilde de deur niet meer dicht, kwam tot 10 cm ofzo......
En toen : auto gereset, en alle raambedieningen geprobeerd, maar kwam geen beweging in DAT raam, en aantrekken door de weerstand heen durfde ik ook niet, laat staan dicht" gooien" ....
( Probleem ook alleen bij bestuurders raam, rest ging vlekkeloos )
Dus uiteindelijk maar tesla hulpservice gebeld, die hebben op afstand etc ook (vast) een en ander geprobeerd, want heb tussen gesprekken in lang in wacht gestaan ....
> tijdens wachten wel gemerkt dat door hard op de deurleuning te drukken, ik de deur wel stuk lager = dichter kreeg, maar nog niet gesloten ....
Tesla lukte op afstand niets, en in overleg kon/mocht ik doorrijden naar tesla servicecenter Zwolle ( in Wezep, waar ik in Zwolle Centrum woon) of er kon een monteur langskomen tzt.
Aangezien met redelijk dichte deur de tesla wel wilde rijden en het een kort ritje was , maar ondanks gepiep ivm melding "deur nog openen" zo naar Tesla wezep gereden , waar de melding naar doorgezet was.
En wat denk je: kom ik daar aan , kon uitstappen, en ja hoor, het raam zakt .....
Nog wel even met medewerker gesproken, maar aangezien alles het weer deed en er geen melding bleef staan, maar weer doorgereden naar werk ....
Uiteraard wel gevraagd of ze hier vaker van gehoord hadden, maar dat was niet zo. Ook middeltjes voor rubbers soepel houden niet aan beginnen, ivm dan vieze ruiten etc. Tip zou zijn auto voorverwarmen ( maar dat had ik al wel eventjes gedaan vanochtend ) .
Dus dat wordt komende tijd met geknepen billetjes steeds de deur openen .....
ipv onbeholpen opentrekken ga ik het sowieso met wat meer beleid doen, en wel nagaan of raam zakt voor aan de deur te sjorren ....
Niet gewoon vastgevroren? Het was best koud vanmorgen. Auto voorverwarming helpt dan meestal wel.Ted038 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:18:
Meer tesla 3 rijders deze ervaring ?
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/h5g9z2dA2o2aY9QEbVqBE92X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DgKItO562s3FflgDka9pRedm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nDn887zhsMXCfMUgCTvOqQfQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fJHlG3Qx9osqkVoy4g340cJf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5wbYgKk2bGymR7ZhtVWU2cbY.jpg?f=fotoalbum_large)