• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:03
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Dat zou mogelijk kunnen hoor, maar in de service manual die zojuist gedeeld is, is er ook een pagina Washer Nozzles (Adjust). Of gaat dit over het verplaatsten van het sproei-element? Geen idee :-)

https://service.tesla.com...15-4E36-814B-BDA4BF687238

[Afbeelding]

Hier nog een link met reallife foto's: https://service.tesla.com...90-A737-8298278807E0.html
Er zijn 3 straaltjes per wisserarm. 2 vanaf het uiteinde van de arm (Dus middenpunt van het blad) en eentje vanaf de basis van de arm.

Op het eerste oog, bij stilstand lijken ze prima te sproeien, maar het mist vooral een beetje volume. Doch was dat bij mijn 2024 Y ook al zo, (ik heb nu een Juniper), tussen die 2 modellen voelt het consistent "kut" :+ dus.

Het is me te koud buiten om het even uit elkaar te halen, ik wacht mijn ""superieure"" Ali sproeiers wel even af, die lijken in elk geval een beetje te richten, wellicht lost dat mijn issues op. T lijkt allemaal nét een beetje volume en power te missen, maar doordat het niet goed wist is het alsnog niet erg zuinig met de sproeiervloeistof :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AH9L-TKJruKoCy5feU-dCrc5xE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxpBXFumxS8haseaA8BsIb7B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8Ob0bLlDqCEBujsMBt0kGTXj2s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CHsOlFpJZv3LWPxxb8UjAxT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 06-01-2026 12:55 ]

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Dat zou mogelijk kunnen hoor, maar in de service manual die zojuist gedeeld is, is er ook een pagina Washer Nozzles (Adjust). Of gaat dit over het verplaatsten van het sproei-element? Geen idee :-)

https://service.tesla.com...15-4E36-814B-BDA4BF687238

[Afbeelding]

Hier nog een link met reallife foto's (maar volgens mij de oude Y): https://service.tesla.com...90-A737-8298278807E0.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il3EFjvmYabOG5dboNU5kFsmxfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJxuQBaCZNhL1nLsEgk3tr3O.jpg?f=fotoalbum_large

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:22
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:52:
[...]

Er zijn 3 straaltjes per wisserarm. 2 vanaf het uiteinde van de arm (Dus middenpunt van het blad) en eentje vanaf de basis van de arm.

Op het eerste oog, bij stilstand lijken ze prima te sproeien, maar het mist vooral een beetje volume. Doch was dat bij mijn 2024 Y ook al zo, (ik heb nu een Juniper), tussen die 2 modellen voelt het consistent "kut" :+ dus.

Het is me te koud buiten om het even uit elkaar te halen, ik wacht mijn ""superieure"" Ali sproeiers wel even af, die lijken in elk geval een beetje te richten, wellicht lost dat mijn issues op. T lijkt allemaal nét een beetje volume en power te missen, maar doordat het niet goed wist is het alsnog niet erg zuinig met de sproeiervloeistof :9
[Afbeelding][Afbeelding]
Blijkbaar hebben ze het design veranderd. Thanks voor de foto's.

• turkeyhakan
Ik zou inderdaad even een service request indienen bij Tesla dan... het design is veranderd t.o.v. de oudere modellen.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:12
Davidas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Bij normale buitentemperatuur zijn ze dat ook maar nu door de laag sneeuw zakken ze verder in de nacht. Wat is de ervaring van anderen hier?
Voor het rijden op de sneeuw heb ik ze terug op 2.9 gezet van 3.1
Voor nog meer grip op sneeuw zou zelfs nog iets lager mogen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
Met al dat ontdooien is het effectieve bereik drama.
De accu staat al op 36% met net iets meer dan 100km op de teller (MY 2025 juniper SR)

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Dan zou ik zeggen of ze zijn verkeerd afgesteld of ze zijn vies/ (deels)bevroren. Zo zouden ze je voorruit schoon moeten maken:

[Afbeelding]

Zie ook: YouTube: How Tesla Model 3 screen washers work (Super Slo Mo!)
Wat een heerlijke slomo. Vraag me af hoe het bij mij is. Bij geeft een hoop maar voor mmn gevoel niet zoals op 't filmpje. Interessant om eens naar te kijken.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Mar.tin
WouterL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:13:
De accu staat al op 36% met net iets meer dan 100km op de teller (MY 2025 juniper SR)
Lange stukken? Korte stukjes? Ik heb vanmorgen naar werk (80km) na aan de paal voorverwarmd te zijn, rechterbaan rustig aan (90) 129Wh/km gereden volgens mij. (MY Juniper RWD)

Maar ik kan me goed voorstellen dat als het veel korte stukjes zijn met steeds tussendoor opwarmen zonder tussenkomst van een laadpaal dat niet zo lekker is voor je range inderdaad :+. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sovbAa3dwdnu7p91rVCVll8dF2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjn9tKrpwFmnRCaeWvSVMt1U.jpg?f=fotoalbum_large

• WouterL
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:23:
[...]

Lange stukken? Korte stukjes? Ik heb vanmorgen naar werk (80km) na aan de paal voorverwarmd te zijn, rechterbaan rustig aan (90) 135Wh/km gereden volgens mij.

Maar ik kan me goed voorstellen dat als het veel korte stukjes zijn met steeds tussendoor opwarmen zonder tussenkomst van een laadpaal dat niet zo lekker is voor je range inderdaad :+. [Afbeelding]
Veel korte stukken inderdaad. Op lange stukken valt het verbruik nog best mee. Dat defrosten kost een hoop.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
Hier ook, ontdooien verbruikt een hoop. Daarbij komt dat ik echt niet met 90 op de snelweg ga rijden (ja nu wel met dit weer maar normaliter niet).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:25
In de zomer heb ik voor mijn woon-werk afstand 7% nodig.
Deze ochtend vertrokken met 76%, voorverwarmd gedurende 10 min zonder aan de paal te hangen. Toen ik in de auto stapte zag ik 72%.
Aankomst op het werk: 62%, dus exact het dubbele, en dat over een afstand van 32km.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• WouterL
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:05:
[...]

In de zomer heb ik voor mijn woon-werk afstand 7% nodig.
Deze ochtend vertrokken met 76%, voorverwarmd gedurende 10 min zonder aan de paal te hangen. Toen ik in de auto stapte zag ik 72%.
Aankomst op het werk: 62%, dus exact het dubbele, en dat over een afstand van 32km.
Ik verwarm altijd voor zonder paal, want bezit geen eigen oprit. Wel kabelgoot + mogelijkheden, maar te veel gedoe. Dus voorverwarmen = grote hit op mijn accu.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Momenteel hier ook wat geschrokken van het verbruik. Is dit normaal verbruik voor een Juniper LR AWD?

Ik ben wel vertrokken zonder voor de verwarmen maar toch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckFqNs4RQ6P3MRjiY2UlhosYhzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rbRAQklCXtX8unqBGilWEOYw.png?f=fotoalbum_large

Wat zou eigenlijk het voordeligste zijn? Enkele kW verstoken op voorhand aan voorverwarmen, of gewoon meer verbruiken en koud vertrekken?

• Mar.tin
Fire69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:33:
Momenteel hier ook wat geschrokken van het verbruik. Is dit normaal verbruik voor een Juniper LR AWD?

[Afbeelding]

Wat zou eigenlijk het voordeligste zijn? Enkele kW verstoken op voorhand aan voorverwarmen, of gewoon meer verbruiken en koud vertrekken?
Zou het niet extreem willen noemen, het is gewoon koud, nat, zouterig, onzuinig weer.

Het zuinigst is natuurlijk niet voorverwarmen, gewoon koud instappen wegrijden.
Is het slechtst voor het weergegeven verbruik in de auto, maar kost de minste energie overall. Alles wat je een niet-in-gebruik-zijnde auto niet warmstookt is zuiniger.

Een koude (0C) accu opwarmen (30 minuten) en cabine ontdooien is zo 3-5kWh aan stroom. De warmtepomp zal ook ietsje efficiënter zijn als hij kan pompen met continu verse rijwind ipv stilstaande lucht als hij op de oprit staat.

Ik probeer meestal een soort van middenweg te pakken en 10 minuutjes voor vertrek de heater aan te zetten, scheelt hoeveel hitte hij in de accu gaat pompen, en heb ik toch een warme cabine.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 06-01-2026 14:43 ]

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:53
Fire69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:33:

[Afbeelding]

Dit is een stuk minder dan mijn 2019 Model 3 dual motor deed, deze zat makkelijk in dit koude weer op 260 wh/km
Mijn model 3 highland zit nu met deze omstandigheden rond de 200 wh/km.

Maar kwa hoeveelheid energie verstoken verstook je technisch gezien meer als je hem voorverwarmd, alleen zie je dat niet zozeer in de rij statistieken terug.
Enige voordeel is dat je dus je accu wat minder belast omdat deze het nog van het net afhaalt, maar ik doe meestal 5 minuten voor vertrek even de verwarming aanzetten, en dat is puur omdat dan het ijs gesmolten is.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:42:
[...]

Een koude (0C) accu opwarmen (30 minuten) en cabine ontdooien is zo 3-5kWh aan stroom.
Maar als je een rit van 30 minuten gaat doen en dit niet van te voren doet, dan zal dit alsnog tijdens de rit worden gedaan?

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Maar als je een rit van 30 minuten gaat doen en dit niet van te voren doet, dan zal dit alsnog tijdens de rit worden gedaan?
Maar dan heb je direct lol van je warme cabine ipv verlies aan de lucht. Het is technisch gezien onzuiniger, hoeveel onzuiniger hangt van allerlei factoren af.

Vanmorgen heeft ie mijn accu staan warmstoken naar 25C, vanaf 0 graden (accutemp). En bij aankomst naar werk was mijn accu nog maar 14C, dus hij heeft tijdens de rit (vermoedelijk) hitte uit de accu voor de cabine gebruikt. Dus hij buffert als het ware hitte in de accu om je range te vergroten. Als hij hem anders uit restwarmte tijdens het rijden langzaam warmgestookt had, was dat wellicht overall zuiniger geweest.

Ik zal morgen eens vertrekken met alleen een minuutje voorverwarmen om de ergste kou uit de cabine te hebben, kijken wat het verschil is op hetzelfde traject :).

Ik was vanmorgen óók aan het opladen dus heb niet helemaal zuiver wat het voorverwarmen gekost heeft.
MIjn auto heeft van +- 6:00 tot 7:30 staan verwarmen en laden (ik was een uur later weg dan de planning was), heeft 13,71kWh gekost volgens de laadpaal. Dat heeft 8% lading opgeleverd, dus zeg even afgerond dat er 7kWh gebruikt over 1,5 uur is om de accu en cabine op te warmen en houden.

Ik weet van andere keren dat alléén voorverwarmen +- 7kW doet als hij ook de accu opwarmt. Dus voor +- 30 minuten voorverwarmen ben je 3,5kWh verder (ongeveer).

Dus uitgaande van ongeveer gelijke weersomstandigheden en rijstijl zou dan de verwachting zijn:
Volledig voorverwarmde rit: 9,88kWh (uit de accu) - 129Wh/km - 77km
Niet voorverwarmd = 13,88kWh (uit de accu) - 174Wh/km - 77km

Ben benieuwd, mijn vermoeden is dat het er ergens tussenin ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door Mar.tin op 06-01-2026 15:10 ]

• Fire69
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ja, dat was mijn vraag ook zo'n beetje :)
Als je thuis voorverwarmt, tot welke temp warmt hij de batterij dan op?
Ik merkte dat ik tijdens het rijden eigenlijk nooit hoger dan ~15 graden kwam.

[edit]
25 graden dan blijkbaar. Maar die temperatuur zakt dan geleidelijk terug.
Het zal op zich allemaal niet zo veel schelen in verbruikte kW dus.
Misschien dat je range iets beter is, maar als je de extra km's niet echt nodig hebt maakt het dus niet zoveel uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Fire69 op 06-01-2026 15:09 ]

• Mar.tin
Fire69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Ja, dat was mijn vraag ook zo'n beetje :)
Als je thuis voorverwarmt, tot welke temp warmt hij de batterij dan op?
Ik merkte dat ik tijdens het rijden eigenlijk nooit hoger dan ~15 graden kwam.

[edit]
25 graden dan blijkbaar. Maar die temperatuur zakt dan geleidelijk terug.
Het zal op zich allemaal niet zo veel schelen in verbruikte kW dus.
Misschien dat je range iets beter is, maar als je de extra km's niet echt nodig hebt maakt het dus niet zoveel uit.
In mijn ervaring is de temperatuur ook nog weer afhankelijk van je SOC en / of de buitentemp.
Vandaag bij 88% vertrek -2C buiten 25C
Gister bij 57% vertrek -2C buiten 20C
Zondag bij 80% vertrek +2C buiten 23C

Allen royaal voorverwarmd tot het bacon-icoontje in de app weg was.

En in alle gevallen, comfort mag ook wat kosten. Ik ben gek op zuinig rijden, maar ga er niet voor zitten vernikkelen in de kou, gewoon lekker warm moet t zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 06-01-2026 15:14 ]

• Fire69
  • Nu online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:14:
[...]

In mijn ervaring is de temperatuur ook nog weer afhankelijk van je SOC en / of de buitentemp.
Vandaag bij 88% vertrek -2C buiten 25C
Gister bij 57% vertrek -2C buiten 20C
Zondag bij 80% vertrek +2C buiten 23C

Allen royaal voorverwarmd tot het bacon-icoontje in de app weg was.

En in alle gevallen, comfort mag ook wat kosten. Ik ben gek op zuinig rijden, maar ga er niet voor zitten vernikkelen in de kou, gewoon lekker warm moet t zijn.
Ik ga ook niet in de kou zitten hoor :) Ik verwarm gewoon een paar minuten op voorhand de auto.
Deze voormiddag stond het interieur op -2C, na 5min was het netjes 22C binnen :)

Wel een mooie slipper gemaakt trouwens. Ik moet dus dringend gaan shoppen naar winterbanden...

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:32
Silversurfer1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Heb je er Jackpads onder bij de krik?
Krikpunten in de dorpels zijn stevig genoeg.
Alleen moet je zorgen dat je een krik hebt die niet kan wegglijden zodat die dan op de accupack komt te leunen; bv zo'n Fiat Ducato krik..

Voor beschadigangst kun je er bv een stukje rubber op plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDgduiVKC5mwwj0Yxnh0aLZzk_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pm0UJX7sGNpjwqeAcCP0j8zM.jpg?f=fotoalbum_large

Draadloos laden op onze Zon

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Maar dan heb je direct lol van je warme cabine ipv verlies aan de lucht. Het is technisch gezien onzuiniger, hoeveel onzuiniger hangt van allerlei factoren af.

Vanmorgen heeft ie mijn accu staan warmstoken naar 25C, vanaf 0 graden (accutemp). En bij aankomst naar werk was mijn accu nog maar 14C, dus hij heeft tijdens de rit (vermoedelijk) hitte uit de accu voor de cabine gebruikt. Dus hij buffert als het ware hitte in de accu om je range te vergroten. Als hij hem anders uit restwarmte tijdens het rijden langzaam warmgestookt had, was dat wellicht overall zuiniger geweest.

Ik zal morgen eens vertrekken met alleen een minuutje voorverwarmen om de ergste kou uit de cabine te hebben, kijken wat het verschil is op hetzelfde traject :).

Ik was vanmorgen óók aan het opladen dus heb niet helemaal zuiver wat het voorverwarmen gekost heeft.
MIjn auto heeft van +- 6:00 tot 7:30 staan verwarmen en laden (ik was een uur later weg dan de planning was), heeft 13,71kWh gekost volgens de laadpaal. Dat heeft 8% lading opgeleverd, dus zeg even afgerond dat er 7kWh gebruikt over 1,5 uur is om de accu en cabine op te warmen en houden.

Ik weet van andere keren dat alléén voorverwarmen +- 7kW doet als hij ook de accu opwarmt. Dus voor +- 30 minuten voorverwarmen ben je 3,5kWh verder (ongeveer).

Dus uitgaande van ongeveer gelijke weersomstandigheden en rijstijl zou dan de verwachting zijn:
Volledig voorverwarmde rit: 9,88kWh (uit de accu) - 129Wh/km - 77km
Niet voorverwarmd = 13,88kWh (uit de accu) - 174Wh/km - 77km

Ben benieuwd, mijn vermoeden is dat het er ergens tussenin ligt.
Plus: een voorverwarmde accu kan ook beter/sneller regenereren. Veiliger, en ook zuiniger. (Voor jou als Juniper rijder misschien iets minder relevant, want blended braking)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 06-01-2026 16:20 ]

• emmerx
Daniel. schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:52:
[...]

Ook al heb je een setje zomer en winterbanden dan raad je voor de winter de all-season aan? Dit lijkt mij los van de test ook het best voor mij om te doen. Sowieso wissel ik in de winter naar 19" i.p.v. 20" en dat scheelt ook wel. Voor het wisselen maakt het niet uit want dat doe ik ook zelf.
Voor Nederland zijn allseasons prima 'winter'banden.
Zelfs als er sneeuw ligt. Alleen met ijzel is het iets minder met studless

AllSeason scheelt behoorlijk wat rolweerstand t.o.v. winterband, uiteraard wel een goede band nemen zoals bv Michelin CrossClimate2 of Goodyear Vector 4S en dan liefst in 18" want ook dat is efficiënter.

En zodra de sneeuwkans verdwijnt en de temperatuur boven 0 is dan meteen weer de sticky zomerbanden (bij mij PilotSport5 voor en Primacy4+ achter) op.
Betere efficiency, maar vooral de remweg is een stuk beter op droog; én nat.

[ Voor 11% gewijzigd door emmerx op 06-01-2026 17:19 ]

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:53:
Sinds paar weken de Y Juniper, nu eigenlijk pas de sproeiers gebruikt, maar ze sprayen wel heel erg laag. Eigenlijk spuit ie onder tegen de ruitenwisser aan (links) en dus onhandig en zeker niet over de hele ruit. Is dit normaal voor de Juniper of hoort hij over de heel ruit te sprayen? Rechts spuit er ook iets, niet veel, maar ook heel laag. Moet erg veel sprayen nu omdat de ruit niet schoon wordt, net name bovenin.
Heb je wel winterscreenwash?

Zaterdag een rit gemaakt naar Luxemburg. Constant de sproeiers gebruikt, niks aan de hand. Toen ik in België aankwam zakte de temperatuur naar -2°C en na 10 minuten kwam er niks meer uit de sproeiers. Hoorde wel het motortje dus ik dacht leeg, maar dan vond ik het weer vreemd dat ik geen melding kreeg.

Zo'n 2,8 liter winterscreenwash erin gegooid en na 3 kwartier en na meerdere pogingen gedaan te hebben had ik weer een dikke straal. Het bevriest dus heel snel. Gaat wel om een Model S maar misschien wel een puntje van aandacht. En toch een nadeel ontdekt van een EV. :P

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• pdidi
  • Niet online
Chinese Model Y komt nu standaard met zwarte hemelbekleding en 16" scherm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWsj5WEcRh1tKBVVyyj3Sch1BN4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SeSeuSqt4rzRmyaSwKTXGnmB.jpg?f=user_large

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-01 16:35
100km gedaan met 64% van de batterij? Dat is stevig :o

• WouterL
this schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:35:
[...]

100km gedaan met 64% van de batterij? Dat is stevig :o
Dat dacht ik :P

• Aldusso
  • Niet online
pjot1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Heb je wel winterscreenwash?

Zaterdag een rit gemaakt naar Luxemburg. Constant de sproeiers gebruikt, niks aan de hand. Toen ik in België aankwam zakte de temperatuur naar -2°C en na 10 minuten kwam er niks meer uit de sproeiers. Hoorde wel het motortje dus ik dacht leeg, maar dan vond ik het weer vreemd dat ik geen melding kreeg.

Zo'n 2,8 liter winterscreenwash erin gegooid en na 3 kwartier en na meerdere pogingen gedaan te hebben had ik weer een dikke straal. Het bevriest dus heel snel. Gaat wel om een Model S maar misschien wel een puntje van aandacht. En toch een nadeel ontdekt van een EV. :P
Ja :-). Net nog ff gekeken naar het servicebulletin, daar zie ik dat er meerder punten zijn waar hij sproeit, maar het is er bij mij maar 1, dus toch maar service verzoek aanmaken. Kan idd goed zijn dat slangetje niet goed is, maar ga ik zelf niet aan prutsen

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:22

ChUcKiE

Dus........

emmerx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
[...]

AllSeason scheelt behoorlijk wat rolweerstand t.o.v. winterband, uiteraard wel een goede band nemen zoals bv Michelin CrossClimate2 of Goodyear Vector 4S.

En zodra de sneeuwkans verdwijnt en de temperatuur boven 0 is dan meteen weer de sticky zomerbanden (Pilot Sport voor en Primacy achter) op.
En deze: Continental allseasoncontact 2 (235/45R18, 98Y extra load), die lijken ook goed uit de testen te komen. Ik was van plan om voor deze te gaan.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Aldusso
  • Niet online
emmerx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
[...]

AllSeason scheelt behoorlijk wat rolweerstand t.o.v. winterband, uiteraard wel een goede band nemen zoals bv Michelin CrossClimate2 of Goodyear Vector 4S.

En zodra de sneeuwkans verdwijnt en de temperatuur boven 0 is dan meteen weer de sticky zomerbanden (Pilot Sport voor en Primacy achter) op.
Als je toch 2 sets banden heb, dan neem je toch winterbanden naast de zomerbanden ipv all seasons ? 8)7 All-seasons zijn vaak prima maar zeker niet gelijk, met name in die omstandigheden waar ze voor bedoelt zijn. Rolweerstand van de betere winterbanden is gelijk aan goede Allseasons en in de winter verbruik je sowieso al stuk meer. Met deze dagen echt wel verschil hier, mijn winterband tegen de Y met all-seasons van de buurman zie je flink verschil in sneeuw en sneeuw-glad wegdek.

• Tommie12
Tesla onder druk
Het aandeel Tesla
TSLA-3,30%
verliest 3 procent. Handelaars verwijzen naar de speech van Jensen Huang van Nvidia. Huang heeft op de techbeurs CES in Las Vegas een redenerend AI-model voorgesteld om auto’s zelfstandig te laten rijden. CEO Jensen Huang zegt dat Alpamayo ‘het eerste redenerende AI-model voor autonome voertuigen’ is. Mercedes-Benz zal de technologie inbouwen in zijn CLA-model. Huang benadrukte ook dat 'Nvidia helemaal anders te werk gaat dan Tesla en Waymo'.

Dit bericht maakt me wel benieuwd. Als Nvidia de puzzel rond autonoom rijden als eerste oplost is dit wel een probleem voor Tesla, Waymo etc. Het zou ook betekenen dat het een non-automotive bedrijf is wat de puzzel op lost.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nav alle info/discussie/ervaringen over het lekkere glijden op gladde stukken, wel of geen abs, wel of geen regen-braking, etc:

Is de conclusie nou dat het eigenlijk in deze omstandigheden beter zou zijn als je volledig géén regen-braking zou hebben?

Zo ja, dat kan je als het goed is toch instellen met een Enhance Commander?

En laat ik er nou net eentje gekregen/gekocht hebben van @ybos (niet voor regen-braking perse hoor, maar voor al het andere) -> hij reageerde op mijn vraag naar een commander. Echt geweldig qua prijs en omgang/fijn contact met hem. Snel aansluiten.
Zitten zelfs twee s3xy buttons bij, dus regen uit zetten zou een mooie functie voor zo'n knop zijn.

Safer Winter Driving

High regen levels allow the motors to provide greater resistance, forcing the car to slow down rapidly when you lift your foot off the accelerator. If you are on a slippery road in winter conditions, this can lead to loss of traction and sliding. Reducing or even turning off regen in these situations can significantly reduce skidding, ensuring better control and safer winter driving.

Edit: de bron van bovenstaande is wel Enhance zelf...

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 06-01-2026 17:34 ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
Dat vind ik ook het bizarre aan het hele winterbanden verhaal. Veel mensen rijden op HonkyTonky Winterpro met een DOTcode uit het jaar kruik. Die hebben echt niet meer grip dan gloednieuwe (zomer) Michelins...

• Mar.tin
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:03:
Tesla onder druk
Het aandeel Tesla
TSLA-3,30%
verliest 3 procent. Handelaars verwijzen naar de speech van Jensen Huang van Nvidia. Huang heeft op de techbeurs CES in Las Vegas een redenerend AI-model voorgesteld om auto’s zelfstandig te laten rijden. CEO Jensen Huang zegt dat Alpamayo ‘het eerste redenerende AI-model voor autonome voertuigen’ is. Mercedes-Benz zal de technologie inbouwen in zijn CLA-model. Huang benadrukte ook dat 'Nvidia helemaal anders te werk gaat dan Tesla en Waymo'.

Dit bericht maakt me wel benieuwd. Als Nvidia de puzzel rond autonoom rijden als eerste oplost is dit wel een probleem voor Tesla, Waymo etc. Het zou ook betekenen dat het een non-automotive bedrijf is wat de puzzel op lost.
Naar mijn nederige mening, kijkend naar wat FSD14.2 nu al doet, op de echte weg, in echte auto’s, in een hele brede range situaties, dan heeft Tesla het al opgelost.
Los van wellicht twijfels over de sensorsuite ga je zelfrijden niet oplossen vanaf een bureaustoel.

Perfectie in autorijdland bestaat niet, en het is zéker beter dan de gemiddelde bestuurder voorzover dat te beoordelen is van filmpjes uit zowel de EU als de VS

Ben erg benieuwd naar februari en of er dan wat begint te gaan hier in de EU.

• Tommie12
Allewijn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:12:

Safer Winter Driving

High regen levels allow the motors to provide greater resistance, forcing the car to slow down rapidly when you lift your foot off the accelerator. If you are on a slippery road in winter conditions, this can lead to loss of traction and sliding. Reducing or even turning off regen in these situations can significantly reduce skidding, ensuring better control and safer winter driving.
Als het de verkopers van de Sexy buttons zijn die dit geschreven hebben, dan is het duidelijk een 'wij van WC-eend' verhaal.
Dus.. wie quote je hier?

• Tommie12
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Ben erg benieuwd naar februari en of er dan wat begint te gaan hier in de EU.
Wat gebeurt er in Februari?
De RDW gaat het in elk geval dan nog niet goedkeuren, die uitspraak van Elon is 'busted'.

• Mar.tin
Allewijn schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:12:
Nav alle info/discussie/ervaringen over het lekkere glijden op gladde stukken, wel of geen abs, wel of geen regen-braking, etc:

Is de conclusie nou dat het eigenlijk in deze omstandigheden beter zou zijn als je volledig géén regen-braking zou hebben?

Zo ja, dat kan je als het goed is toch instellen met een Enhance Commander?

En laat ik er nou net eentje gekregen/gekocht hebben van @ybos -> hij reageerde op mijn vraag naar een commander. Echt geweldig qua prijs en omgang. Snel aansluiten.
Zitten zelfs twee s3xy buttons bij, dus regen uit zetten zou een mooie functie voor zo'n knop zijn.

Safer Winter Driving

De conclusie is denk ik: voorzichtig rijden, en de systemen know best. Al het andere is echt minimarginaal at best.

Doe mij maar een voorspelbare auto, dan dat ik vergeten was dat hij niet regenereerde omdat ik dat uitgezet heb zoals hij dat de overige 59.000km per jaar doet, en dat weer verwarring zaait met onbekende gevolgen. Corrigeren voor een onvoorspelbaar wegdek is genoeg complexiteit wat dat betreft wmb :+

• emmerx
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Als je toch 2 sets banden heb, dan neem je toch winterbanden naast de zomerbanden ipv all seasons ? 8)7 All-seasons zijn vaak prima maar zeker niet gelijk, met name in die omstandigheden waar ze voor bedoelt zijn. Rolweerstand van de betere winterbanden is gelijk aan goede Allseasons en in de winter verbruik je sowieso al stuk meer. Met deze dagen echt wel verschil hier, mijn winterband tegen de Y met all-seasons van de buurman zie je flink verschil in sneeuw en sneeuw-glad wegdek.
AllSeasons zijn even goed met verse losse sneeuw (CC2 in ieder geval).
Winterbanden zijn alleen beter in bevroren sneeuw en ijzel, vanwege meer open profiel.

Naar wintersport (maart) neem ik daarom allseasons; veel beter in droog.
Eerst 1000km rijden beter tot aan voet van de berg en als daar dergelijke 'ijssneeuw'problemen zijn dan monteer ik binnen 2 min mijn EasyGrip EVO sneew'kettingen' met studs/spikes voor de laatste 40km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug_xUn_JklEpK2Jm7-tgXE2BOCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHbp7xIo1740AcGN9AiZtcq3.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOz7i9k7oCDhcsHcvjB4hGMdPVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9KCFuqmWqqoNxTUQofuXl1w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door emmerx op 06-01-2026 18:13 ]

• Mar.tin
emmerx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Winterbanden zijn alleen beter in bevroren sneeuw en ijzel, vanwege meer open profiel.

Naar wintersport (maart) neem ik daarom allseasons; veel beter in droog.
Eerst 100km rijden beter tot aan voet van de berg en als daar dergelijke 'ijssneeuw'problemen zijn dan monteer ik binnen 2 min mijn EasyGrip EVO sneew'kettingen' met studs/spikes voor de laatste 40km.

[Afbeelding]
Je kettingen lijken me een beetje slapjes :+ :9

• Mar.tin
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Wat gebeurt er in Februari?
De RDW gaat het in elk geval dan nog niet goedkeuren, die uitspraak van Elon is 'busted'.
Dat het RDW een berichtje heeft gedaan wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren.

Tenzij ik ergens ander nieuws heb gemist onverhoopt de afgelopen week.

In alle gevallen weten we pas meer over hoe “solved” fsd is als het aan onze kant van de plas is. :)

• turkeyhakan
Begrijp ik het goed dat je de ontdooistand gebruikt met dit soort weersomstandigheden? Zo ja, zonde om dat elke keer te gebruiken. Ik zou het echt alleen doen op het moment dat de auto volledig bedekt is met sneeuw en mogelijk is bevroren :-) Anders is de normale stand meer dan voldoende.

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:03:
Tesla onder druk
Het aandeel Tesla
TSLA-3,30%

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe dit helemaal anders zou zijn. Volgens mij meer een "goed voorbeeld doet volgen", want FSD 14.3 zou toch ook al AI Reasoning krijgen? Echt nieuws is het ook niet, Tweakers had hier zelfs al een item over vorig jaar

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 06-01-2026 18:28 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31
pdidi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:34:
Chinese Model Y komt nu standaard met zwarte hemelbekleding en 16" scherm
[Afbeelding]
Mooi weer als eerste gespot!

De onderdelen staan al in de parts catalog China. Het wordt Mammoth Black genoemd. Zou leuk zijn om je auto mee te retrofitten als het ook hier beschikbaar komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNT7BzK1XyVNtLYlWcrcQ0sgBmE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve4ojDpVkeH7Pw3E20YrQRGg.jpg?f=fotoalbum_tile

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:10:
[...]

De onderdelen staan al in de parts catalog China. Het wordt Mammoth Black genoemd. Zou leuk zijn om je auto mee te retrofitten als het ook hier beschikbaar komt.
[Afbeelding]
Mammoth Black. En ik altijd maar denken dat een Mammoet bruin was

• Aldusso
  • Niet online
emmerx schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Winterbanden zijn alleen beter in bevroren sneeuw en ijzel, vanwege meer open
Dat is niet zo. All sealspons doen het prima maar in echte winterse omstandigheden stuk minder dan (goede) winterbanden. Net als op droog (bij koude)

• WouterL
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Begrijp ik het goed dat je de ontdooistand gebruikt met dit soort weersomstandigheden? Zo ja, zonde om dat elke keer te gebruiken. Ik zou het echt alleen doen op het moment dat de auto volledig bedekt is met sneeuw en mogelijk is bevroren :-) Anders is de normale stand meer dan voldoende.
De normale verwarming ontdooit ook prima de voor en achteruit dus? Goed om te weten :)

• pdidi
  • Niet online
WouterL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:27:
[...]

De normale verwarming ontdooit ook prima de voor en achteruit dus? Goed om te weten :)
Als het buiten koud genoeg is (ik geloof minder dan 10 graden), dan gaan idd de voor- en achterruit verwarming ook aan. Als het warmer is helaas niet en dan is de ontdooi stand de enige workaround om dit alsnog vanuit de app te kunnen doen (en dan moet je handmatig de ingestelde binnen temperatuur naar normale waarde brengen)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16
Maurice- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Prijzen zijn nog niet inzichtelijk? Het vervangen van een Hemel inclusief de A/B/C stijlen bij onze Oosterburen is niet te betalen. Ik vind het zelf wel veel sjieker staan op 1 of andere manier, ik zou niet meer terug willen naar blank/créme.

• turkeyhakan
WouterL schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Absoluut. Ik gebruik niet anders :-) Heel af en toe (hooguit 10-15 minuten!) de ontdooistand, als ik het idee heb dat de laadpoort bevroren is. Dan moet het dus echt goed gesneeuwd hebben en hebben gevroren.

Maar als je niet gaat laden, is de ontdooistand wat mij betreft ook overbodig. (Mijn mening)

Gewoon de reguliere modus gebruiken voor dagelijks zou ik adviseren ;-)

De ontdooistand gaat op standje HI volop blazen. Dat kost enorm veel energie.

[ Voor 16% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 19:49 ]

• turkeyhakan
Ik heb trouwens een tip, voor het geval jullie dit nog niet wisten: sinds medio juli/augustus 2024 wordt de auto niet meer wakker gemaakt als je de Tesla app opent. Om de auto wakker te maken kun je een opdracht versturen of het scherm naar beneden trekken. Dat laatste werkte bij mij niet altijd even goed (dan wilde die wel en dan weer niet verbinden).

Ik kwam er per toeval achter dat je ook gewoon op de auto zelf kunt klikken om de auto wakker te maken. Fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV5R8DoPX08NL1VsIVFOrn1C8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxDZHH9FF9OrO9Pgw94YijkI.png?f=fotoalbum_large

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:40
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:55:
Ik heb trouwens een tip, voor het geval jullie dit nog niet wisten: sinds medio juli/augustus 2024 wordt de auto niet meer wakker gemaakt als je de Tesla app opent. Om de auto wakker te maken kun je een opdracht versturen of het scherm naar beneden trekken. Dat laatste werkte bij mij niet altijd even goed (dan wilde die wel en dan weer niet verbinden).

Ik kwam er per toeval achter dat je ook gewoon op de auto zelf kunt klikken om de auto wakker te maken. Fijn!

[Afbeelding]
Ja dat klopt, maar heb het idee dat bij het check van de app, alsnog communicatie met de auto plaatsvind wat weliswaar niet de auto wakker maakt, maar alsnog wel energy gebruikt. Ik zie namelijk alsnog energy verlies door de app in de auto.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43
Fire69 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:29:
[...]

Ik ga ook niet in de kou zitten hoor :) Ik verwarm gewoon een paar minuten op voorhand de auto.
Deze voormiddag stond het interieur op -2C, na 5min was het netjes 22C binnen :)

Wel een mooie slipper gemaakt trouwens. Ik moet dus dringend gaan shoppen naar winterbanden...
Kijk ook even naar de Michelin CrossClimates. Die hebben de voordelen van een winterband maar niet het nadeel van snelle slijtage.

Analoog komt weer helemaal terug

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:08
Vandaag vreemde ervaring: ik liep langs een Model X en de stadslichten gingen aan en de spiegels klapten uit . Toen ik doorliep hoorde ik een geluid dat mijnTesla Model Y maakt als hij afsluit. Ik heb niet geprobeerd of de Model X echt open was, maar het leek zo. Er was niemand in de buurt verder. Ik heb mijn telefoon als sleutel voor onze model Y. Is dat normaal bij een Model X in Sentry stand?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Kijk ook even naar de Michelin CrossClimates. Die hebben de voordelen van een winterband maar niet het nadeel van snelle slijtage.
Hoe schat je de prestaties in de zomer in als je het vergelijkt met een goede zomerband, bijvoorbeeld de Michelin PilotSport?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:29
Mackeessie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:14:
Vandaag vreemde ervaring: ik liep langs een Model X en de stadslichten gingen aan en de spiegels klapten uit . Toen ik doorliep hoorde ik een geluid dat mijnTesla Model Y maakt als hij afsluit. Ik heb niet geprobeerd of de Model X echt open was, maar het leek zo. Er was niemand in de buurt verder. Ik heb mijn telefoon als sleutel voor onze model Y. Is dat normaal bij een Model X in Sentry stand?
Wellicht dat iemand per ongeluk in de app of op een snelkoppeling de auto open had gemaakt en daarna ook weer gesloten?

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:08
Sypheron schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Wellicht dat iemand per ongeluk in de app of op een snelkoppeling de auto open had gemaakt en daarna ook weer gesloten?
Zou wel heel toevallig zijn. Ik ben er 2 keer langs gelopen, 1e keer zag ik de stads lichten aan gaan, spiegels wel of niet weet ik niet, maar de 2e keer, half uur later, gingen weer de stadslichten aan , en klapten de spiegels open en hoorde ik het afsluit signaal. 2e keer lette ik er meer op.

• emmerx
Roenie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Hoe schat je de prestaties in de zomer in als je het vergelijkt met een goede zomerband, bijvoorbeeld de Michelin PilotSport?
Mooie vergelijking onder Nederlandse omstandigheden (dus geen sneeuw):
https://www.tyrereviews.c...-Sport-5-vs-Primacy-5.htm
Is ook een 'originele' YouTube versie van ...

AllSeason banden doen het dus heel goed in droog, maar zijn dus veel minder goed in natte omstandigheden dan zomerbanden. En dat hebben we dan weer wel heel vaak in NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be5gmlyAtxQ3uQqbg3gFNqr-PkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rd0eC4zZyA2UOaVNFCd7Kexj.png?f=fotoalbum_large

"snow capabilities will always destroy wet capabilities"
Dus z.s.m die winterbanden/ AllSeasons weer omwisselen voor zomerbanden zodra het iets warmer wordt.

Tyre Review heeft voor begin dit jaar een eigen test gepland met daarbij ook de winterband van Michelin (Alpin) en uitgebreid met aanvullende sneeuwtests in losse sneeuw en plaksneeuw danwel ijs.
"Tyre Reviews will be performing a test like this in early 2026 so stay tuned for more information."

Deze reviewer (Jonathan) doet echt grondig onderzoek en is niet net als ADAC (en dus ook ANWB) altijd overdreven blij met de (Duitse) Conti's...
YouTube: Summer, All Season and Winter Tire Differences!

Al is hij wel erg positief over Michelins, vnl vanwege de fluwelen side wall 8)7

YouTube: The BEST All Season Tires For 2025/26 - Tested and Reviewed

[ Voor 59% gewijzigd door emmerx op 07-01-2026 04:46 ]

• turkeyhakan
megabeat schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Ja dat klopt, maar heb het idee dat bij het check van de app, alsnog communicatie met de auto plaatsvind wat weliswaar niet de auto wakker maakt, maar alsnog wel energy gebruikt. Ik zie namelijk alsnog energy verlies door de app in de auto.
Heb je dit gemonitord? Of baseer je wellicht je conclusie o.b.v. de afgelopen dagen?

Het weer heeft namelijk ook invloed op de actieradius (in km). Gisterenavond weggezet met 448 km. Nu net opnieuw gekeken en er is 3 km verdwenen. Wat mij betreft komt dit door het koude weer, daar ik dit gedrag normaliter niet zie. Zelfs niet toen ik de auto weken stil had gezet in de zomer :-)

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:21
Zijn er mensen die obd adapters gebruiken in de Model Y?

Op 31-12 onze 2019 M3 ingeruild voor een Model Y. In de M3 gebruikten we de OBDLink MX+ om data uit te lezen via een laptop.
Nu blijkt dat bij de Juniper upgrade (denk ook Highland) e.e.a. fysiek is veranderd qua bekabeling.
De splitter die we in de M3 gebruikten (tussen de twee voorstoelen, op de vloer aan de achterkant van het middenconsole) werkt niet meer want die bekabeling is nu weg.

Deze youtube video laat zien hoe, met een andere splitter, de OBD adapter aan te sluiten. Iets meer ingrijpend, maar lijkt wel te doen.
Heb nu de andere splitter besteld maar ben nieuwsgierig of er andere mensen die zo een adapter in gebruik hebben.

Crosspost, ik post deze vraag ook in Accessoires, weet niet zeker waar de vraag hoort.
In beide topics komt obd niet voor.

[ Voor 1% gewijzigd door MartinPTweak op 07-01-2026 09:39 . Reden: post in accessoires is verwijderd ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:56
MartinPTweak schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:41:
Zijn er mensen die obd adapters gebruiken in de Model Y?

Op 31-12 onze 2019 M3 ingeruild voor een Model Y. In de M3 gebruikten we de OBDLink MX+ om data uit te lezen via een laptop.
Nu blijkt dat bij de Juniper upgrade (denk ook Highland) e.e.a. fysiek is veranderd qua bekabeling.
De splitter die we in de M3 gebruikten (tussen de twee voorstoelen, op de vloer aan de achterkant van het middenconsole) werkt niet meer want die bekabeling is nu weg.

Deze youtube video laat zien hoe, met een andere splitter, de OBD adapter aan te sluiten. Iets meer ingrijpend, maar lijkt wel te doen.
Heb nu de andere splitter besteld maar ben nieuwsgierig of er andere mensen die zo een adapter in gebruik hebben.

Crosspost, ik post deze vraag ook in Accessoires, weet niet zeker waar de vraag hoort.
In beide topics komt obd niet voor.
Als ik kijk naar get advies van Enhance (sexy buttons etc) die raden aan rechtsvoor bij de deurstijl dus ik ga er even van uit dat daar de beste aansluiting zit.

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:39
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:53:
Sinds paar weken de Y Juniper, nu eigenlijk pas de sproeiers gebruikt, maar ze sprayen wel heel erg laag. Eigenlijk spuit ie onder tegen de ruitenwisser aan (links) en dus onhandig en zeker niet over de hele ruit. Is dit normaal voor de Juniper of hoort hij over de heel ruit te sprayen? Rechts spuit er ook iets, niet veel, maar ook heel laag. Moet erg veel sprayen nu omdat de ruit niet schoon wordt, net name bovenin.
Bij het lezen van dit bericht dacht ik, hé dat heb ik ook. Valt me op dan op de linkerarm enkel vanuit het onderste deel vloeistof komt. Iets nauwkeuriger gekeken gister middag en kwam tot de ontdekking dat 1 van de nozzles uit het eerste deel verdwenen is. Hierdoor is de rest druk te laag en komt er geen vloeistof uit het 2e deel.

Krijg ook met dit winterweer, de ruiten niet goed schoon met al dat pekel.

Hoe het hoort te zijn:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5H03ntIV6Gw5dujXFfywbdoF0oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCx6J6zHnTwJMuEbJIfdYuAT.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe het nu is: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYRp9olXQDw95MPxX9yO3Se46Ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGAan4U4PKnG3ZGZNpULkcgg.jpg?f=fotoalbum_large

• megabeat
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:35:
[...]

Heb je dit gemonitord? Of baseer je wellicht je conclusie o.b.v. de afgelopen dagen?

Het weer heeft namelijk ook invloed op de actieradius (in km). Gisterenavond weggezet met 448 km. Nu net opnieuw gekeken en er is 3 km verdwenen. Wat mij betreft komt dit door het koude weer, daar ik dit gedrag normaliter niet zie. Zelfs niet toen ik de auto weken stil had gezet in de zomer :-)
Even een plaatje van Google waarbij er in de Energy app bij parkeren tabblad gemeten wordt hoeveel er verbrukt wordt door de app. Soms zie ik daar 1-2% staan (ook in warmer weer) en ja de auto slaapt gewoon.

https://encrypted-tbn0.gs...mFvPMDfWNwYP_gemLQ5e&s=10

• turkeyhakan
megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:00:
[...]

Even een plaatje van Google waarbij er in de Energy app bij parkeren tabblad gemeten wordt hoeveel er verbrukt wordt door de app. Soms zie ik daar 1-2% staan (ook in warmer weer) en ja de auto slaapt gewoon.

https://encrypted-tbn0.gs...mFvPMDfWNwYP_gemLQ5e&s=10
Van wanneer is deze foto? Ik heb mijn auto 6 weken stil laten staan en heb echt geen 1 a 2 % verbruik gehad per dag, ook niet per week.

• megabeat
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Van wanneer is deze foto? Ik heb mijn auto 6 weken stil laten staan en heb echt geen 1 a 2 % verbruik gehad per dag, ook niet per week.
Is een random foto van Google, mijn auto staat nu al 3 dagen stil en heeft bij standby 3.9% verloren. In het voorbeeld staat er 3.2 waar bij mij 3.9 staat. In de zomer is het standby verbruik praktisch nihil. De wagen staat buiten zonder laadkabel erin.

Overigens was mijn punt bij mobile app (soms)ook verbruik staat, ondanks dat de app de auto niet wakker maakt.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:27
Mackeessie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 01:08:
[...]

Zou wel heel toevallig zijn. Ik ben er 2 keer langs gelopen, 1e keer zag ik de stads lichten aan gaan, spiegels wel of niet weet ik niet, maar de 2e keer, half uur later, gingen weer de stadslichten aan , en klapten de spiegels open en hoorde ik het afsluit signaal. 2e keer lette ik er meer op.
Als een auto 2x open gaat als je er langs loopt uit toeval, kun je beter direct een Staatslot gaan kopen ;)

Heb je al eens gekeken in je Tesla app of er niet nog een 2e voertuig is opgenomen? (klik op de naam van je auto boven het plaatje)

Tesla heeft bij mij ook een keertje 'per ongeluk' een random andere Tesla toegevoegd in mijn app. Kon zien waar het ding stond en als ik wou had ik m zo mee kunnen nemen. Reden voor de (foutieve) actie van Tesla was dat ik verzocht had de vorige eigenaar van de tijdelijke voorloopauto te verwijderen, omdat dat op geen enkele manier lukte. (einde lease termijn auto)

Ik vind het sowieso bijzonder dat Tesla ook zichzelf zomaar toegang kan verschaffen tot elke auto. Als je een service afspraak maakt, zetten zij hem remote in een andere modus en kan iedere medewerker er zo in weg rijden.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• turkeyhakan
Danny the dog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:59:
[...]Ik vind het sowieso bijzonder dat Tesla ook zichzelf zomaar toegang kan verschaffen tot elke auto. Als je een service afspraak maakt, zetten zij hem remote in een andere modus en kan iedere medewerker er zo in weg rijden.
Helemaal mee eens. Ik vind niet dat dit zo maar zou mogen.

Ik heb al een keer gehad dat een medewerker zonder mijn toestemming mijn auto heeft benaderd en is gaan klussen. Volgens mij heb ik hem wel duidelijk gemaakt dat hij dit niet nog een keer moest proberen, zonder eerst even aangebeld te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door turkeyhakan op 07-01-2026 09:07 ]

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:06:
[...]

Helemaal mee eens. Ik vind niet dat dit zo maar zou mogen.
Als je een service afspraak hebt is het toch logisch dat de medewerkers toegang hebben? Als je voorheen met je sleutel naar de dealer ging werd die ook door allerlei medewerkers gebruikt om de auto te verplaatsen etc.

Lijkt mij sterk dat ze je auto zonder reden verder op afstand overnemen, maar dat het technisch kan klopt.

• turkeyhakan
SL65 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Als je een service afspraak hebt is het toch logisch dat de medewerkers toegang hebben? Als je voorheen met je sleutel naar de dealer ging werd die ook door allerlei medewerkers gebruikt om de auto te verplaatsen etc.

Lijkt mij sterk dat ze je auto zonder reden verder op afstand overnemen, maar dat het technisch kan klopt.
Zie ook mijn ervaring met een mobile service engineer :-) (hierboven)

• pdidi
  • Niet online
megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Overigens was mijn punt bij mobile app (soms)ook verbruik staat, ondanks dat de app de auto niet wakker maakt.
Als de auto slaapt, staat Bluetooth nog wel aan. Als de sleutel in de app verbonden is kan ik me voorstellen dat er wat verbruik aan de Mobile App wordt gekoppeld

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Zie ook mijn ervaring met een mobile service engineer :-) (hierboven)
Maar dan had je toch een afspraak?

• turkeyhakan
Tommie12 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Maar dan had je toch een afspraak?
Klopt, maar in de app staat aangegeven dat je wordt gebeld vlak voor arrival. Dat is niet gebeurd. Dat een service engineer aanbelt lijkt mij dan het minste wat ze kunnen doen. De auto stond immers op mijn oprit.. en de voordeur is 5 meter verder.

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:02
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Klopt, maar in de app staat aangegeven dat je wordt gebeld vlak voor arrival. Dat is niet gebeurd. Dat een service engineer aanbelt lijkt mij dan het minste wat ze kunnen doen. De auto stond immers op mijn oprit.. en de voordeur is 5 meter verder.
Eens. Bellen dat je er bijna bent is wel een must. Dan weet je dat ze er bijna zijn en dat ze meteen je auto in gaan. Wel zo prettig om dat te weten. Hier hadden ze wel netjes gebeld 5 minuten voordat ze er waren. Ze hadden mijn stuur vervangen onder garantie.

• Tommie12
turkeyhakan schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Geen idee hoe lang het geleden is, maar Tesla is de 'contactvrije procedures' toch ook aan het bijsturen.

Ca 9 maand geleden had ik een afspraak bij een Service Center voor de achterklep (vervangen scharnieren onder garantie). Daarvoor is er ook een procedure waar normaal de hele communicatie via de app verloopt.
Toen ik aan kwam en dat via de app meldde en me dan in de 'koffiekamer' zetten kwam er een half uur later toch iemand langs die even kwam bevestigen waarvoor ik er was en hoe lang het zou duren. En als de interventie klaar was, dan kwam dezelfde man me ook vertellen wat hij gedaan had en waarde auto stond. (kon ik ook zien in de app, maar was toch iets persoonlijker)

• Aldusso
  • Niet online
tinusterror schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Bij het lezen van dit bericht dacht ik, hé dat heb ik ook. Valt me op dan op de linkerarm enkel vanuit het onderste deel vloeistof komt. Iets nauwkeuriger gekeken gister middag en kwam tot de ontdekking dat 1 van de nozzles uit het eerste deel verdwenen is. Hierdoor is de rest druk te laag en komt er geen vloeistof uit het 2e deel.

Krijg ook met dit winterweer, de ruiten niet goed schoon met al dat pekel.
Thanks voor de foto - ik ga straks ook even kijken. Heb je een service afspraak gemaakt hiervoor ?

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:46
Mackeessie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:14:
ik heb dat ook een keer gehad met mijn Tesla toen ik aan kwam lopen, de lichten knipperden (spiegels is me niet opgevallen of die uitgeklapt waren) en gegoolged waarom:

When a Tesla's lights blink while parked, it's usually due to Sentry Mode activating (notifying someone is near), a software glitch, an over-the-air update, or sometimes low temperatures, but it can also signal a failing battery or wiring issue requiring service, with Sentry Mode and updates being the most common causes, often fixed by disabling Sentry or updating software.

PSN ID: Svennie-NL

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:15
Svennie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:46:
[...]

ik heb dat ook een keer gehad met mijn Tesla toen ik aan kwam lopen, de lichten knipperden (spiegels is me niet opgevallen of die uitgeklapt waren) en gegoolged waarom:

When a Tesla's lights blink while parked, it's usually due to Sentry Mode activating (notifying someone is near), a software glitch, an over-the-air update, or sometimes low temperatures, but it can also signal a failing battery or wiring issue requiring service, with Sentry Mode and updates being the most common causes, often fixed by disabling Sentry or updating software.
Haha, daar staat een hoop onzin bij. Dat de lampen aangaan is 100% sentry mode. Die geeft daarmee aan dat hij je gezien heeft.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• tinusterror
Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:30:
[...]

Thanks voor de foto - ik ga straks ook even kijken. Heb je een service afspraak gemaakt hiervoor ?
Ingeschoten en erachteraan gebeld! Met dit weer is het dramna om de ruiten schoon te krijgen.
Maar tot nu toe kan ik pas 15 januari terecht! Lekker handig :)

• Aldusso
  • Niet online
tinusterror schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Ingeschoten en erachteraan gebeld! Met dit weer is het dramna om de ruiten schoon te krijgen.
Maar tot nu toe kan ik pas 15 januari terecht! Lekker handig :)
Top. Wilde even kijken net, maar inmiddels waait het en is er een soort van sneeuwstorm hier. De linker wisser (bestuurderskant) wil niet omhoog, (enkel 2-3 cm) is dat normaal of moet ik er meer kracht op zetten. Nu niet gedaan, maar lastig foto te maken, moet ik over de auto gaan liggen....

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Top. Wilde even kijken net, maar inmiddels waait het en is er een soort van sneeuwstorm hier. De linker wisser (bestuurderskant) wil niet omhoog, (enkel 2-3 cm) is dat normaal of moet ik er meer kracht op zetten. Nu niet gedaan, maar lastig foto te maken, moet ik over de auto gaan liggen....
Even op de tablet in servicestand zetten zal veel schelen ;)
Om de ruitenwissers van uw Tesla in de servicestand te zetten, volgt u de onderstaande stappen via het touchscreen:
Zorg ervoor dat de auto in de "P" (Parkeerstand) staat en de ruitenwissers uitgeschakeld zijn.
Tik op het touchscreen op het auto-pictogram (Bediening).
Ga naar het menu "Service".
Activeer de optie "Ruitenwisserservicemodus" (Wiper Service Mode).
De ruitenwissers bewegen nu naar een positie op de voorruit waar u ze handmatig kunt optillen (slechts een klein stukje) om de bladen te vervangen, schoon te maken of te beschermen bij koud weer.

[ Voor 37% gewijzigd door RaRo74 op 07-01-2026 10:35 ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Rick121956
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:54
Hallo ik lees met aandacht jullie info
Ik heb sins dec 2025 een model y awd marineblauw vorige auto 3,5 jaar ioniq5
Maar mij kwam nu de vraag op hoe werkt nu eigenlijk de toegang naar de auto
Bij mij gaat pas de knipperlicht aan en de spiegels uitklappen als ik de deur hendel bedien en ik lees een stukje terug dat de auto al iets doet als je hem benaderd

• megabeat
Rick121956 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
Hallo ik lees met aandacht jullie info
Ik heb sins dec 2025 een model y awd marineblauw vorige auto 3,5 jaar ioniq5
Maar mij kwam nu de vraag op hoe werkt nu eigenlijk de toegang naar de auto
Bij mij gaat pas de knipperlicht aan en de spiegels uitklappen als ik de deur hendel bedien en ik lees een stukje terug dat de auto al iets doet als je hem benaderd
Dat model x verhaal dat de spiegels uitklappen bij sentry detectie snap ik niet, vergeet dat.

De auto wordt ontgrendeld als je telefoon wordt gedetecteerd (binnen enkele meters) van de auto obv bluetooth en je aan de hendel trekt. Als je er voorbij loopt wordt de auto niet geopend/ gestart.

• tinusterror
[...]

Niet alleen op sevice stand. Om de arm helemaal te openen moet je de kap open doen. En heeft inderdaad flink weerstand op de veer.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:15
[...]

Kijk ook maar uit dat je de arm dus niet tegen je frunkklep aan laat komen, want daar zit hij een beetje onder als hij in de uit stand staat. Even de Service stand gebruiken zoals al werd geopperd.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
megabeat schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Dat model x verhaal dat de spiegels uitklappen bij sentry detectie snap ik niet, vergeet dat.

De auto wordt ontgrendeld als je telefoon wordt gedetecteerd (binnen enkele meters) van de auto obv bluetooth en je aan de hendel trekt. Als je er voorbij loopt wordt de auto niet geopend/ gestart.
Wat een stelligheid! Laat ik stellen dat deurgrepen naar buiten komen, spiegels uitklappen en verlichting knippert als het voertuig werd benaderd.. betreft model S😊

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Rick121956
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:54
Voor mij duidelijker is verschil in gedrag tussen de modellen

• replica17
Ik moet binnenkort winterbanden bestellen voor mijn model Y AWD LR (juniper).

Is het echt nodig om voor een gehomologeerde band te kiezen, of maakt dat in de praktijk weinig uit? Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen met foam inserts (schuimring) in winterbanden: levert dat merkbare voordelen op, of is het vooral een risico op loslaten / extra trillingen?

Ik twijfel momenteel tussen deze twee opties:

Michelin Pilot Alpin 5 — niet gehomologeerd voor Model Y
Continental WinterContact TS 870 P — wel gehomologeerd

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• megabeat
Hieke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Wat een stelligheid! Laat ik stellen dat deurgrepen naar buiten komen, spiegels uitklappen en verlichting knippert als het voertuig werd benaderd.. betreft model S😊
Ja dat gedrag kan ik niet goed verklaren, wilde alleen aangeven dat hoe een model y opengaat en de posts over die model s sentry detectie geen relatie met elkaar heeft, of ik mis iets 🥲

• Allewijn
  • Niet online
Beetje gekke vraag misschien, maar is er hier iemand die grafisch mogelijk een beetje handig is?

Mijn zoontje is nml. hélemaal gek van Nederlandse Politie (voertuigen).
Nu is het sinds kort natuurlijk mogelijk om je eigen custom wrap te ontwerpen en als PNG bestand te uploaden naar je Tesla.
Zodat je die looks dus visueel op het scherm en in de app ziet.
(Dus nee, geen ECHTE wrap)

Diverse buitenlandse Politie voertuigen zijn door anderen al ontworpen.
Maar geen Nederlandse...

En hij heeft zelfs even in het echt bestaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbR36VDfDobEs0cfvNQH7a-mgvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNHkyMOWdWlCDRwJDn0niize.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNYEJXMB85csfif84odB7rSf17E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bjqUrKpWFOxOe84dtdtthtgQ.webp?f=fotoalbum_tile
Onder andere via https://studio.tesla-wrap.com/ kan je een eigen wrap ontwerpen.
Helaas lukt het mij niet (realistisch).
Ook AI (chatgpt en gemini) snappen het telkens nét niet.

Dit is de lege PNG (voor mijn legacy model Y, je kan ze voor elk model downloaden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecR9CJTvZr1Yj5bpmHTSxi6aKsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTLF20I5Tgkss2cnR17fbrxR.png?f=fotoalbum_large

Dit is de look:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RGkoIhonP3VbPCLGrQFYJUVYTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qsNTS89mGZWrByKqPkKFlLw7.png?f=user_large

Dus echt de nieuwe brede rood-blauwe striping over voorste panelen en voordeuren heen, logo op achterdeuren, Gegevens 112 en 0900-8844 op zijkant, Logo en striping op motorkap en kofferklep, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 07-01-2026 17:18 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
Allewijn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:31:

Onder andere via https://studio.tesla-wrap.com/ kan je een eigen wrap ontwerpen.
Heb je Grok al eens geprobeerd? Die neemt het wat minder nauw met de regeltjes èn is van dezelfde meneer als Tesla en X. Wellicht doet die wel wat je wilt :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Aldusso
  • Niet online
replica17 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:

Is het echt nodig om voor een gehomologeerde band te kiezen, of maakt dat in de praktijk weinig uit? Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen met foam inserts (schuimring) in winterbanden: levert dat merkbare voordelen op, of is het vooral een risico op loslaten / extra trillingen?

Wilde zelfde de Conti's (had ik op vorige auto - zeer fijn) maar mijn leasemij (Ayvens) gaf aan dat Pirelli de voorkeur heeft bij Tesla, en dus zitten er op Pirelli's Sottozero 3 op. Nu deze dagen kan ik zeggen dat hij in winterse omstandigheden zeer goed bevalt. Geluid iets meer dan de zomerbanden, maar valt eigenlijk niet op. Dus tevreden!

• Allewijn
  • Niet online
Danny the dog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Heb je Grok al eens geprobeerd? Die neemt het wat minder nauw met de regeltjes èn is van dezelfde meneer als Tesla en X. Wellicht doet die wel wat je wilt :)
Zojuist geprobeerd, maar met mijn prompt kunsten bakt die er helemaal niks van.
Daarna heb ik hem maar even in Unhinged/Losgeslagen modus gezet. Me kapot gelachen, maar geen resultaat.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:00
Aldusso schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Wilde zelfde de Conti's (had ik op vorige auto - zeer fijn) maar mijn leasemij (Ayvens) gaf aan dat Pirelli de voorkeur heeft bij Tesla, en dus zitten er op Pirelli's Sottozero 3 op. Nu deze dagen kan ik zeggen dat hij in winterse omstandigheden zeer goed bevalt. Geluid iets meer dan de zomerbanden, maar valt eigenlijk niet op. Dus tevreden!
Yes. Ook via Ayvens en ook de Pirelli's. Prima banden. Nog geen grip gemist (scheelt dat ze net nieuw zijn)
En inderdaad wel iets meer geluid dan op de zomerbanden maar dat heb je altijd met winterbanden.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:34
replica17 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:

Ik heb sinds afgelopen vrijdag de Continentals onder mijn M3, Ik was verbaasd hoeveel grip ik heb onder de huidige winterse omstandigheden met deze banden. Deze bevallen mij, tot dusver, dus ook zeer goed. Of ze meer of minder geluid maken dan mijn zomerbanden (Hankook) weet ik echt niet, ik heb de audio altijd dusdanig hard staan dat ik dat geluid echt niet hoor.

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Voltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:
  • Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
  • Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
  • Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
  • Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is
Bij mij was het gisteren weg. 2x 30min zonder onderbreking. Heeft er nog iemand een probleem?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:29
Ik heb ook de Pirelli's, standaard uit de shop van Tesla zelf met de Crossflow velg op mijn Juniper.
Rijden echt prima met deze omstandigheden. Ik heb het gevoel dat ik echt stevig op de weg lig.
Voelde op één moment de auto heel kort even uitbreken tijdens regenereren en daarna zich direct herpakken en met volle grip weer rechttrekken. Tot dusver uitermate tevreden!
Moet daarbij wel eerlijk bekennen dat ik nog geen hele "hoge" snelheden heb gereden in deze omstandigheden, waarbij "hoog" relatief is en voor zover dat kan natuurlijk.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:40
Allewijn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:31:
Beetje gekke vraag misschien, maar is er hier iemand die grafisch mogelijk een beetje handig is?

Mijn zoontje is nml. hélemaal gek van Nederlandse Politie (voertuigen).
Nu is het sinds kort natuurlijk mogelijk om je eigen custom wrap te ontwerpen en als PNG bestand te uploaden.
Diverse buitenlandse Politie voertuigen zijn door anderen al ontworpen.
Maar geen Nederlandse...

En hij heeft zelfs even in het echt bestaan:
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is de lege PNG (voor mijn legacy model Y, je kan ze voor elk model downloaden):
[Afbeelding]

Dit is de look:
[Afbeelding]

Dus echt de nieuwe brede rood-blauwe striping over voorste panelen en voordeuren heen, logo op achterdeuren, Gegevens 112 en 0900-8844 op zijkant, Logo en striping op motorkap en kofferklep, etc.
Niet bang dat je, net als bij te donkere ramen, bij controle de wrap ter plaatse van je auto af mag peuteren :?

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:07
ybos schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Niet bang dat je, net als bij te donkere ramen, bij controle de wrap ter plaatse van je auto af mag peuteren :?
Het gaat hier om een virtuele wrap in de auto visualisatie op je scherm....
Denk niet de politie je daarvoor zal staande houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuz op 07-01-2026 17:07 ]

PSN: Sluuz

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:40
Sluuz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Het gaat hier om een virtuele wrap in de auto visualisatie op je scherm....
Denk niet de politie je daarvoor zal staande houden.
Ik neem aan dat hij de opzet van de wrap niet voor zn zoontje gaat maken om op het scherm te laten zien...

• replica17
renem schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Ik heb sinds afgelopen vrijdag de Continentals onder mijn M3, Ik was verbaasd hoeveel grip ik heb onder de huidige winterse omstandigheden met deze banden. Deze bevallen mij, tot dusver, dus ook zeer goed. Of ze meer of minder geluid maken dan mijn zomerbanden (Hankook) weet ik echt niet, ik heb de audio altijd dusdanig hard staan dat ik dat geluid echt niet hoor.
Welke exacte versie van de continental heb je?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Allewijn
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Natuurlijk alleen gevisualiseerd op het scherm IN de auto :*)

Zoals dit dit. Maar dan NL.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFoFf6w2Nc1bBuKHekfs8jYLrFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yjcqgeh1tR4tv1wpeEhhvzMF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Allewijn op 07-01-2026 17:16 ]

Pagina: 1 ... 185 186 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: