• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Er is een nieuwe Long Range (of eigenlijk Mid Range) versie van de Model Y Standaard gehomologeerd (Variant YB8LR). Nog onduidelijk wat voor een accu het is (LFP, LMFP, NCA, NCM), maar waarschijnlijk een verkleinde NCA of NCM accu omdat deze lichter is en een grotere capaciteit heeft dan de CATL 6M LFP accu. Het opvallende is dat het waarschijnlijk een nieuwe leverancier betreft (de code 6 is voor CATL, de 5 voor LG, de 7 voor BYD, de 1 en 3 voor Panasonic en nu dus de 8 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8lAZNBUzEYadJzzwHuYnBX9oPw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vcDVRoe3PI33ZwbccUGv4Pxd.png?f=user_large
bron

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 07-01-2026 18:31 ]

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:20
replica17 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Welke exacte versie van de continental heb je?
Ik weet niet wat je precies wilt weten?
Het gaat om de TS870P 235/40 R19 V XL

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
RaRo74 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Even op de tablet in servicestand zetten zal veel schelen ;)

[...]
Volgens mij kun je de wissers zelfs handmatig langs de ruit bewegen tot ze in de service stand staan. Dat doe ik meestal met autowassen.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:18
pdidi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:55:
Er is een nieuwe Long Range (of eigenlijk Mid Range) versie van de Model Y Standaard gehomologeerd (Variant YB8LR). Nog onduidelijk wat voor een accu het is (LFP, LMFP, NCA, NCM), maar waarschijnlijk een verkleinde NCA of NCM accu omdat deze lichter is en een grotere capaciteit heeft dan de CATL 6M LFP accu. Het opvallende is dat het waarschijnlijk een nieuwe leverancier betreft (de code 6 is voor CATL, de 5 voor LG, de 7 voor BYD, de 1 en 3 voor Panasonic en nu dus de 8 )

[Afbeelding]
bron
Dus…. Eigenlijk zou daarmee weer de eerder weggevallen RWD-SR ‘Premium’ terugkomen :+

Laat me dan alvast de prijs voorspellen: € 45.990.

[edit] Te snel gelezen, ze gaan dus juist de andere kant op; het wordt een Standard Plus achtig iets. Benieuwd wat daar de prijs van wordt!

[ Voor 5% gewijzigd door Danny the dog op 07-01-2026 18:57 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27
Toch nog even een vraag over banden/velgen.
Ik ben net even bij de bandenboer om de hoek langs geweest.
19" velgen met Pirelli P-Zero zou op 2650€ komen. Dan kan ik eigenlijk beter bij Tesla zelf bestellen voor 2450€.
Ik vroeg hun ook voor een prijs voor 18" maar dat kon/mocht niet omdat de auto standaard met 19" komt? Is dat zo? Mijn vorige auto (Kia) kwam met 18" en had ik zelf online 16" voor besteld en laten opzetten.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Fire69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:09:
Ik vroeg hun ook voor een prijs voor 18" maar dat kon/mocht niet omdat de auto standaard met 19" komt? Is dat zo? Mijn vorige auto (Kia) kwam met 18" en had ik zelf online 16" voor besteld en laten opzetten.
18" staat gewoon in het rijtje standaard maten voor een Model Y:
https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html
(weliswaar met een weer veel te brede velg voor een 235 band, 7.5J zou de juiste maat zijn)
Dus 18" op een MY zou gewoon moeten passen.

Als ik ooit een MY koop, dan gaan de wielen die erop zitten linea recta op Marktplaats, en zoek ik passende after-market velgen 18x7.5J met een ET rond de 40, en de juiste draaglast en monteer er Michelin CrossClimate op in 235/55R18. Dat geeft maximaal comfort en dan blijven de velgen tenminste heel.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 07-01-2026 19:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:43
19" velgen met Pirelli P-Zero zou op 2650€ komen. Dan kan ik eigenlijk beter bij Tesla zelf bestellen voor 2450€.
Dan was dat denk ik geen e-niro, want die heeft een minimum van 17"of je moet erg veel mazzel hebben.

Als je een maat kleiner gaat is het in ieder geval goed opletten dat je niet ergens tegenaan komt, zoals de remklauwen.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:03

BasilFX

BasilFX

Mijn Model Y Juniper in de kleur Marine Blue is met een héél klein puntje schade geleverd. Genoteerd bij Tesla bij het afleveren, maar ik kan eigenlijk niet wachten op Tesla. Hij gaat namelijk volgende week naar de detailer voor PPF.

De kleurcode is PB02, maar omdat de kleur zo nieuw is, is het feitelijk nergens op kleurcode te bestellen. De detailer heeft ook navraag gedaan, maar ook zijn toeleverancier kent deze code nog niet.

Iemand toevallig een idee? Zat zelf te kijken naar wat er in de buurt komt. Ik vind de ID.7 Aquamarine Blue er het meest op lijken, maar dat is op basis van foto's. Het puntje zit op de hoek van de linker achterdeur, en valt nauwelijks op. Je moet het weten.

(Ja, ik heb Tesla al gevraagd, maar die reageren niet. A.s. maandag gaat ie voor een beoordeling van het puntje + trekhaak).

http://www.basilfx.net

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
18 inch (Aero) velgen op een Model Y Juniper komt echt heel nauw met de remklauwen en zou ik niet meer aanraden, ondanks de betere range met 18".
YouTube: Tesla Model Y Juniper on 18” inches AERO rims from Tesla Model 3 #te...

Draadloos laden op onze Zon

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

emmerx schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:49:
[...]

18 inch (Aero) velgen op een Model Y Juniper komt echt heel nauw met de remklauwen en zou ik niet meer aanraden, ondanks de betere range met 18".
YouTube: Tesla Model Y Juniper on 18” inches AERO rims from Tesla Model 3 #te...
De Model Y standaard heeft ook 18 inch stalen wielen af fabriek. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier andere remklauwen zijn gemonteerd?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:50:
[...]

De Model Y standaard heeft ook 18 inch stalen wielen af fabriek. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier andere remklauwen zijn gemonteerd?
Lijkt mij ook niet...
Ik overweeg ook een 18" winterset.
Misschien zelfs zwart staal... Dat zag ik laatst in 19 inch (best groot voor staal!!) op een EV Skoda. Stoer!

Heb nu op mijn 2024 legacy MY rwd de standaard 19" zomer set, waar ik met leuke zwarte Ali wieldoppen, die mooi óver de velgranden heen vallen en dus groter lijken, veel plezier van heb. Elke stoeprand die ik per ongeluk toch raak lach ik om. Want voor 40 euro een nieuwe dop.

Vroeger veel gehuild, bij Audi's met mooie originele 19 en 20 inch wielen wanneer ik een stoepje raakte...

Nam toen altijd 16, 17 of max 18 inch (stalen) velgen in de winter. Heerlijk. Veel meer comfort. Niet bang voor pekel. Een bak grip met winterbanden en altijd weer leuk qua looks als ik in april weer terug wisselde naar mooie zomer wielen.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:45
[...]

Ik heb bij mijn vorige auto gereden met krappere ruimte. Daar paste een papiertje tussen dus het was vrij. Dit was wel aan de spaakkant van de velg en niet aan de binnenkant maar dit lijkt me kwa ruimte mogelijk. Jammer dat hij in het filmpje niet gewoon aan het wiel draait want dan merk je snel genoeg of het ergens aanloopt.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Fire69
Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:25:
[...]

(weliswaar met een weer veel te brede velg voor een 235 band, 7.5J zou de juiste maat zijn)
Bedankt, goed om weten dat het gewoon in de handleiding staat! :)
Als ik ooit een MY koop, dan gaan de wielen die erop zitten linea recta op Marktplaats, en zoek ik passende after-market velgen 18x7.5J met een ET rond de 40, en de juiste draaglast en monteer er Michelin CrossClimate op in 235/55R18. Dat geeft maximaal comfort en dan blijven de velgen tenminste heel.
Ik denk dat het vooral een probleem was bij de vorige MY, bij mijn Juniper steekt de velg in ieder geval niet voorbij de band.
gjcvro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Dan was dat denk ik geen e-niro, want die heeft een minimum van 17"of je moet erg veel mazzel hebben.

Als je een maat kleiner gaat is het in ieder geval goed opletten dat je niet ergens tegenaan komt, zoals de remklauwen.
Het was een 12-jaar oude Sportage diesel ;)

Als ik de maten uit bovenstaande post aanhoudt (en dus uit de handleiding) zou je denken dat het geen probleem kan zijn :)
[...]

Maar dit toont dan weer aan dat het wel een probleem kan zijn :?
revolution-nl schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Bizar inderdaad.

Net even gezocht en 18" lijkt dus wel gewoon mogelijk, zelfs op een Performance met grotere remklauwen.

Ik weet het allemaal niet goed meer nu :P

• Allewijn
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Zou je ET40 kiezen omdat ze dan ietsjes verder naar buiten komen? En dat icm minder breedte dan origineel (235 ipv 255) compenseert dat weer en zijn de looks ook 'ok' en niet zo lelijk diep de wielkasten in liggende?

En waarom zou je winterbanden in 235 kiezen?
Waarom bijv niet 245 of 255?
Ik snap dat smallere banden makkelijker grip hebben in sneeuw... Maar staat misschien wel wat knullig en breedte kan ook weer voordelen hebben. We rijden maar een paar dagen per jaar in echte sneeuw....

Ik lees overigens ook dat originele m3 aero velgen bij sommigen echt maar net/net niet passen op MY.
Er zijn nml verschillende voorste remklauwen. Ik heb nog de iets grotere. Er zijn ook versies geweest die iets kleinere klauwen hadden. Ander merk en ik meen zelfs minder zuigers... Maar kan er even niks over terug vinden (ik bedoel geen performance klauwen. Echt ook op de rwd versies al).

Edit: weer gevonden. Eerst hadden ze zoals ik al zei grotere 4 pots klauwen van Brembo. Ergens in 2024 zijn ze over gegaan op kleinere 2 pots klauwen van Hitachi.
https://www.facebook.com/share/p/1Keq8i4fVt/

[ Voor 19% gewijzigd door Allewijn op 07-01-2026 20:39 ]

• Fire69
Ik wou net even kijken bij Tesla om eventueel het 19" Crossflow winterpakket te bestellen, maar dat lukt niet?
Op de site zeggen ze dat je via de app moet bestellen, in de app vind ik nergens waar je kan bestellen... :?

[edit]
Ik merk net dat bij andere producten je wel kan bestellen dus ik veronderstel dat ze uit voorraad zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Fire69 op 07-01-2026 20:28 ]

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:38
Fire69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:25:
Ik wou net even kijken bij Tesla om eventueel het 19" Crossflow winterpakket te bestellen, maar dat lukt niet?
Op de site zeggen ze dat je via de app moet bestellen, in de app vind ik nergens waar je kan bestellen... :?

[edit]
Ik merk net dat bij andere producten je wel kan bestellen dus ik veronderstel dat ze uit voorraad zijn.
Bedoel je deze?
https://shop.tesla.com/nl...-model_y?sku=2013452-00-A

• Fire69
Yep.
"Kopen in de Tesla app".
Maar dat lukt dus niet.

Trouwens door jouw link gemerkt dat ze in NL 250€ goedkoper zijn dan in BE :-(

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Allewijn schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:12:
Zou je ET40 kiezen omdat ze dan ietsjes verder naar buiten komen? En dat icm minder breedte dan origineel (235 ipv 255) compenseert dat weer en zijn de looks ook 'ok' en niet zo lelijk diep de wielkasten in liggende?

En waarom zou je winterbanden in 235 kiezen?
Waarom bijv niet 245 of 255?
Ik snap dat smallere banden makkelijker grip hebben in sneeuw... Maar staat misschien wel wat knullig en breedte kan ook weer voordelen hebben.
Kijk even naar de link van Tesla die je hierboven qoute. 235 is de standaard breedte voor 18", net als de kleinere ET.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:23
Ik was gisteren bij Tesla Amsterdam om het interieur van de nieuwe standaard modellen te bekijken. Er stond wel een MY maar nog geen M3 in de nieuwe uitgeklede standaard uitvoering.
Wellicht bij jullie al bekend maar mij viel op:
- de middenconsole is bij de voeten open en ziet er daar nu heel basic uit
- voordeel is dat je nu ook voorin van plaats kan ruilen (tijdens het rijden :-)
- de portieren zijn op het plaatwerk duidelijk minder fraai afgewerkt met slechts wat omgefelsde randen
- stoelbediening is via het scherm niet meer met knoppen op de stoel
- luchtroosters achter zijn met de hand te richten
- leeslampjes zijn basic en schijnen fel in het gezicht

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:38
Fire69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Yep.
"Kopen in de Tesla app".
Maar dat lukt dus niet.

Zijn deze velgen wel compatibel met het model en uitvoering die je in je app hebt staan; bij meerdere velgen heb ik geen knop om te kopen, behalve velgen die wel compatibel zijn met de auto die ik rijd.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:51
TeslaNerd schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:54:
- voordeel is dat je nu ook voorin van plaats kan ruilen (tijdens het rijden :-)
Er zijn genoeg filmpjes en blogs te vinden over de standaard versie.

Verder denk ik niet dat dit de bedoeling is van de open middenconsole. Eerder een materiaal besparing.

• Fire69
nosuchuser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:03:
[...]

Zijn deze velgen wel compatibel met het model en uitvoering die je in je app hebt staan; bij meerdere velgen heb ik geen knop om te kopen, behalve velgen die wel compatibel zijn met de auto die ik rijd.
Het zijn dezelfde als die er nu onder zitten, alleen dan met winterbanden :)
Ik kan in de app wel gewoon Uberturbines of Geminis voor een 2020-2024 MY in mijn mandje doen, terwijl ik toch echt een Juniper heb.
Ik kan bvb wel de aerodoppen voor de Juniper Crossflows bestellen.

[edit]
Ik heb een serviceticketje aangemaakt, we zien wel wat ze ervan zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 07-01-2026 21:37 ]

• gewoontim
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:29
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:44:
[...]

Ja, komt bij mij ook wel eens voor, zelfs als de auto op de oprit staat en er waarschijnlijk BT verbinding en wifi is...
Maar ik heb wel meer connectieproblemen. Ticket loopt en heb al een paar experimenten gekregen van Tesla, voorlopig zonder resultaat.

Deze morgen: ik start thuis een podcast (auto heeft dan wifi), en 5 minuten (ca 5km verder) later stopt die podcast met 'netwerkfout'. Ik weet wel zeker dat er op dat hele traject perfecte dekking is van 4/5G.
Ik duw op het podcast graphic, en na een paar seconden begint die terug te spelen, maar wel vanaf het begin... Moet ik weer gaan zoeken waar ik juist was.

Superieure Tesla software of modem zeker...
Gek, bij mij werkt het dan wel weer feilloos met BT of wifi. Misschien dan ook maar eens een ticket maken.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Zijn de wintersets niet gewoon uitverkocht? Ik las eerder al iets over leveringsproblemen.

[ Voor 192% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 07-01-2026 22:19 ]

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:23
Iemand al de sexy dash besteld?

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-01 10:18
Yep, maar uiteraard nog niet geleverd.
Meteen de dag dat die gelanceerd werd.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08
pdidi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:55:

[Afbeelding]
bron
Laat ze alsjeblieft weet een beetje de premium kant op gaan. Ik was in de running voor de 45k variant maar met het wegvallen van die is het een enorme downgrade van m'n huidige MY naar de standard en een te hoge stap naar de LR van 50k.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
Ja ik snap het ook niet helemaal. Hou gewoon het T Ford principe aan en was met een kleiner model op de proppen gekomen.

• jongetje
SL65 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:38:
Ja ik snap het ook niet helemaal. Hou gewoon het T Ford principe aan en was met een kleiner model op de proppen gekomen.
Ik wel, ze kunnen hiermee veel beter concureren met een Skoda Elroq. Daar heb je een uitgeklede versie van voor eveveel/meer geld dan een model 3 of y standaard.
Snap serieus niet dat mensen een Elroq kiezen. Zo goed bekend staat de software van VAG/Skoda niet (is ook mijn persoonlijke ervaring).

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:15
SL65 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:38:
Een kleiner model is niet per definitie ook gunstiger geprijsd. Als je een heel nieuw platform met productielijnen en onderdelenstromen op moet starten ...
Tesla zag hier méér heil in, dan is dat waarschijnlijk niet zonder reden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
nerovectra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Een kleiner model is niet per definitie ook gunstiger geprijsd. Als je een heel nieuw platform met productielijnen en onderdelenstromen op moet starten ...
Tesla zet 100% in op FSD, en dan de robotaxi. Alles wat nu uitkomt is gerommel in de marge. Ook de software updates stellen eigenlijk niks voor. (nieuwe lightshow iemand? of een Kerstman op het scherm? )
Als FSD lukt is het jackpot, als het niet lukt, dan hebben ze een megagroot probleem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• nerovectra
jongetje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Ik wel, ze kunnen hiermee veel beter concureren met een Skoda Elroq. Daar heb je een uitgeklede versie van voor eveveel/meer geld dan een model 3 of y standaard.
Snap serieus niet dat mensen een Elroq kiezen. Zo goed bekend staat de software van VAG/Skoda niet (is ook mijn persoonlijke ervaring).
Ik snap dat mensen zoals wij niet voor een Elroq kiezen. Maar ik snap ook dat mensen die niet beter weten en de prioriteiten elders hebben liggen, makkelijker voor een Elroq kiezen. Een Skoda is naar mijn idee nog steeds, of juist nu, zakelijk het meest verantwoord.

• Tommie12
nerovectra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Maar ik snap ook dat mensen die niet beter weten en de prioriteiten elders hebben liggen, makkelijker voor een Elroq kiezen. Een Skoda is naar mijn idee nog steeds, of juist nu, zakelijk het meest verantwoord.
Let's agree to disagree...

Het is niet nodig om mensen die niet blindelings fan zijn van Tesla weg te zetten als onwetenden...

• SL65
nerovectra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Fair point. Er is wel echt een markt voor hier, maar dan moet de prijs ook lager zijn als wat er nu aangeboden wordt. Een kleine hatchback met de aandrijflijn van een performance zou wel gaaf zijn.

Ja de concurrentie… prijs/kwaliteit is gewoon heel hoog. Maar heb ook zat werkgevers gezien die allemaal gare lease deals hebben waardoor je vast zit aan beperkte selectie auto’s. Maar goed dat is niet voor hier.

[ Voor 16% gewijzigd door SL65 op 08-01-2026 09:07 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56
Unsupervised FSD is duidelijk verder weg dan men ons wil laten geloven.. Als zo'n duidelijke situatie niet herkent wordt als kruising met verkeerslichten, wat is er dan nog meer mogelijk?
https://imgur.com/a/j0gh9QD

In de reacties komt daarnaast ook meermaals terug dat wanneer een verkeerslicht langdurig op rood staat maar er geen verkeer komt deze de aaname doet dat het verkeerslicht niet werkt en "gewoon" gaat rijden.

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice- op 08-01-2026 09:08 ]

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:29:
[...]

Laat ze alsjeblieft weet een beetje de premium kant op gaan. Ik was in de running voor de 45k variant maar met het wegvallen van die is het een enorme downgrade van m'n huidige MY naar de standard en een te hoge stap naar de LR van 50k.
Het is nog vreemder. In de laatste homologatie e4*2007/46*1293*51 is de Model Y LR RWD (YS5MR) verdwenen.

• Oekol
pdidi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Het is nog vreemder. In de laatste homologatie e4*2007/46*1293*51 is de Model Y LR RWD (YS5MR) verdwenen.
Hoe moet ik dit zien, auto's die al gefabriceerd en verkocht zijn? Of auto's die een registratie bij rdw hebben gekregen om bijv te testen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Hoe moet ik dit zien, auto's die al gefabriceerd en verkocht zijn? Of auto's die een registratie bij rdw hebben gekregen om bijv te testen?
Nee, dit is het nieuwste RDW Typegoedkeuringsnummer *51 met daarin alle Variant codes. Het duurt meestal een paar maanden voordat Tesla's hiermee geproduceerd en op de markt komen. De Model Y Standaard wordt nu met *50 uitgebracht, de Model Y Premiums nog met *49.
Speculatie mode aan: Dat de Model Y LR RWD nu verdwenen is van de *51 kan 2 dingen betekenen: of hij gaat van het toneel verdwijnen (lijkt mij onwaarschijnlijk) OF er komt een nieuwe variant in *52 met mogelijk een nieuwe (Europese LG?) accu, maar is die op dit moment nog niet klaar voor goedkeuring

• Oekol
pdidi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Nee, dit is het nieuwste RDW Typegoedkeuringsnummer *51 met daarin alle Variant codes. Het duurt meestal een paar maanden voordat Tesla's hiermee geproduceerd en op de markt komen. De Model Y Standaard wordt nu met *50 uitgebracht, de Model Y Premiums nog met *49.
Speculatie mode aan: Dat de Model Y LR RWD nu verdwenen is van de *51 kan 2 dingen betekenen: of hij gaat van het toneel verdwijnen (lijkt mij onwaarschijnlijk) OF er komt een nieuwe variant in *52 met mogelijk een nieuwe (Europese LG?) accu, maar is die op dit moment nog niet klaar voor goedkeuring
Lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Maar richting de 45k, of 46k voor een premium RWD zou precies in mijn straatje passen en dan neem ik de mindere audio voor lief. Het is of de auto verlengen of iets nieuws kiezen.

De range wordt wel steeds minder dus opzich ben ik wel klaar voor een mooie verse nieuwe accu die wat verder gaat dan de WLTP van 455 toen ik de auto kreeg.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Fire69 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:50:
[...]

Yep.
"Kopen in de Tesla app".
Maar dat lukt dus niet.

Kan je niet even de grens over rijden dan? Lijkt mij dat zo iets ook gewoon aan de toonbank besteld kan worden.

Lekker!

• pdidi
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Maar richting de 45k, of 46k voor een premium RWD zou precies in mijn straatje passen en dan neem ik de mindere audio voor lief. Het is of de auto verlengen of iets nieuws kiezen.

De range wordt wel steeds minder dus opzich ben ik wel klaar voor een mooie verse nieuwe accu die wat verder gaat dan de WLTP van 455 toen ik de auto kreeg.
Misschien is er nog hoop voor je: in de *51 is nl. nog wel steeds de nu niet meer verkrijgbare Model Y Premium SR RWD met CATL LFP accu opgenomen (YS6MR), dus wie weet gaat die een comeback maken

• nerovectra
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Let's agree to disagree...

Het is niet nodig om mensen die niet blindelings fan zijn van Tesla weg te zetten als onwetenden...
Laat ik het dan anders formuleren: als je geen Tesla hebt of regelmatig dit forum bezoekt, dan is de kans klein dat je weet hoe prettig bepaalde aspecten aan onze Tesla's werken. Althans zo ervaar ik de mening die anderen veelal ventileren over Tesla.

• Tommie12
nerovectra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Laat ik het dan anders formuleren: als je geen Tesla hebt of regelmatig dit forum bezoekt, dan is de kans klein dat je weet hoe prettig bepaalde aspecten aan onze Tesla's werken. Althans zo ervaar ik de mening die anderen veelal ventileren over Tesla.
Maar omgekeerd ook. Als je alleen Tesla volgt, dan zie je ook niet hoe ze op bepaalde punten stevig achter lopen intussen en dingen als Service echt niet beter doen dan anderen.
En vooral... beloftes nakomen...

Ik heb intussen weer 4 chatpagina's lopen over wegvallende internetverbinding en daardoor slechte navigatie, podcasts en internetradio. (waarom betaal ik voor Premium connectivity?), en na een opnieuw gepushte update is het resultaat nog altijd noppes. Iedere keer proberen ze iets, en ik moet het testen... Om iedere keer weer te moeten zeggen dat het niet werkt.

De bal ligt terug in hun kamp. Ik heb gevraagd wanneer Apple Carplay komt, dan kan ik premium connectivity opzeggen en laat ik alles lopen via de telefoon. Antwoord: ze weten van niks.

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-01 21:27
[...]

Het zou mij niets verbazen als er dit medio jaar nog acties komen zoals een inruilbonus of voorraadacties op de LR RWD , zodat deze meer richting de 47 gaat. Het gat is nu wel erg groot inderdaad.

• SL65
@Tommie12
Je kan premium nu al opzeggen toch? Wat is voor jou nog de toegevoegde waarde vergeleken met een automatische hotspot van je telefoon in de auto?

• Maurice-
SL65 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:32:
@Tommie12
Je kan premium nu al opzeggen toch? Wat is voor jou nog de toegevoegde waarde vergeleken met een automatische hotspot van je telefoon in de auto?
Dat! Met een onbeperkte bundel en de routine Bluetooth koppeling=hot spot aan mis je niets zonder Premium Connectivity (tenzij je perse sentry van afstand wil monitoren). In die zin blij met de verstoring waardoor ik nu een tientje per maand bespaar :7

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01 19:38
@Tommie12
Premium Connectivity is wel makkelijker in gebruik, ik had het ook ooit, maar werk nu ook via de hotspot van de GSM. En al is het makkelijker via de iPhone-automatiseringen dan vroeger met mijn Android, dan nog gaf Premium Connectivity meer gebruiksgemak.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Maurice-
flupp schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Premium Connectivity is wel makkelijker in gebruik, ik had het ook ooit, maar werk nu ook via de hotspot van de GSM. En al is het makkelijker via de iPhone-automatiseringen dan vroeger met mijn Android, dan nog gaf Premium Connectivity meer gebruiksgemak.
Met Android kan dat ook heel simpel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIdknehjl7ayGOerp8vQpMbt1f8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rC5wxgb2u0dhhmCfTsopC7RX.jpg?f=fotoalbum_large

Na een seconde of 5 is er verbinding, geen gemis (sinds automatisch verbinden bij Tesla kan, geen handeling nodig).

• nerovectra
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:55:
[...]

[Afbeelding]

Na een seconde of 5 is er verbinding, geen gemis (sinds automatisch verbinden bij Tesla kan, geen handeling nodig).
Ik vrees dat mijn Pixel dit nog niet kan. Waar in de instellingen is dit?

• beyazz06
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Dat! Met een onbeperkte bundel en de routine Bluetooth koppeling=hot spot aan mis je niets zonder Premium Connectivity (tenzij je perse sentry van afstand wil monitoren). In die zin blij met de verstoring waardoor ik nu een tientje per maand bespaar :7
Alleen werkt de hotspot verbinding (iig bij mij) 9 van de 10 keer niet. Echt super irritant, nu meen ik mij te herinneren dat dit niet aan de Y ligt, maar aan Apple.. blijft vervelend.

Aan de andere kant, telefoon connect middels Bluetooth automatisch en ik start dus eenvoudig op de telefoon men muziek voordat ik de rit begin..

• Tommie12
@Tommie12
Die overweging maak ik idd. Wat me tegen houdt is het bekijken van sentry data op afstand en de dashcam beelden, maar ook de navigatie als sattelietbeelden.

• Maurice-
nerovectra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:07:
[...]

Ik vrees dat mijn Pixel dit nog niet kan. Waar in de instellingen is dit?
Standen en routines.

• Oekol
[...]

[Afbeelding]

Goed om te weten. Is dit ook werkbaar met twee telefoons in de auto? Als in werk is altijd verbonden maar geen onbeperkt. Prive zou kunnen maar dan moet ik wel bereikbaar blijven op de zakelijke.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:48
Koplampverwarming, is dat iets waar jullie met dit soort weersomstandigheden ook behoefte aan hebben? Bestaat zoiets? Zou het voor Tesla niet mogelijk zijn om dit te introduceren?

Onderstaande foto kwam ik tegen op Reddit. Nu is verse sneeuw makkelijk af te vegen. Maar als het gaat vriezen.... snijd je je handen open als je het probeert af te krabben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvMKcEEbPGzNuWJbbxvdm3EOVA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdhkbLFDCUUcCYtUK0YTQGV9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 08-01-2026 11:30 ]

• SL65
Ja dat zou ik zeker handig vinden. Heb vorige winter al een paar keer gehad dat ik de koplampen ijsvrij moest maken omdat ik anders niks zag. Het luxe probleem van moderne auto’s met koplampen waar geen warmte meer vanaf komt.

• Tommie12
@Tommie12
Werkt dat intussen echt goed?

Mijn premium connectivity moet ik aan of uit zetten via de lease (ik betaal zelf). MAar als ik het uit zet, dan kan ik het niet morgen terug aan zetten.

• Danny the dog
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Mijn premium connectivity moet ik aan of uit zetten via de lease (ik betaal zelf). MAar als ik het uit zet, dan kan ik het niet morgen terug aan zetten.
Kun je Premium Connectivity niet declareren als privé kosten voor je lease auto bij je werkgever en zodoende ca. de helft terugkrijgen via korting op de bijtelling? Mij kost het 'maar' ca. € 5/maand op die manier.

Voor mij is naast Spotify ook Netflix/Youtube voor de kids achterin de belangrijkste beweegreden.

• SL65
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:34:
[...]

Dat durf ik niet helemaal te zeggen. Had het voorheen altijd aanstaan, maar had soms problemen met de connectie (al is dat nu opgelost doordat je de connectie kan houden tijden het rijden als optie). Toen ik ook nog eens ver over mijn toenmalige databundel ging met een software update was ik er klaar mee.

Zal het binnenkort weer eens testen. Nu gebruik ik het af en toe voor Netflix bij een supercharger.

• Tommie12
Danny the dog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Kun je Premium Connectivity niet declareren als privé kosten voor je lease auto bij je werkgever en zodoende ca. de helft terugkrijgen via korting op de bijtelling? Mij kost het 'maar' ca. € 5/maand op die manier.

Voor mij is naast Spotify ook Netflix/Youtube voor de kids achterin de belangrijkste beweegreden.
Nee, zo werkt dat in B niet.

• Danny the dog
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Nee, zo werkt dat in B niet.
In B?

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03:47
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:06:
Unsupervised FSD is duidelijk verder weg dan men ons wil laten geloven.. Als zo'n duidelijke situatie niet herkent wordt als kruising met verkeerslichten, wat is er dan nog meer mogelijk?

[YouTube: 8 januari 2026]

In de reacties komt daarnaast ook meermaals terug dat wanneer een verkeerslicht langdurig op rood staat maar er geen verkeer komt deze de aaname doet dat het verkeerslicht niet werkt en "gewoon" gaat rijden.
Unsupervised is vooral een juridische kwestie. Er is geen enkele fabrikant die aansprakelijk wil zijn , of alle juridische rompslomp. Fsd rijdt nagenoeg perfect door het verkeer en vele malen beter dan een mens kan doen. Dat is zo langzamerhand wel bewezen. Unsupervised zal voorlopig alleen mainstream worden voor robotaxis in geografisch gemarkeerde omgevingen en andere specifieke ingekaderde toepassingen.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:34

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 10:14
turkeyhakan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:29:
Koplampverwarming, is dat iets waar jullie met dit soort weersomstandigheden ook behoefte aan hebben? Bestaat zoiets? Zou het voor Tesla niet mogelijk zijn om dit te introduceren?

Onderstaande foto kwam ik tegen op Reddit. Nu is verse sneeuw makkelijk af te vegen. Maar als het gaat vriezen.... snijd je je handen open als je het probeert af te krabben.

[Afbeelding]
Ik had dit afgelopen maandag. Sochtends viel het op dat de koplampen vol sneeuw lagen, dus het er netjes afgeveegd. Maar savonds op de terugweg niet aan gedacht. Zodra ik van het verlichte parkeerterrein af was zag ik niets meer... Toch maar even gestopt. Net als in de foto waren de koplampen nog prima zichtbaar voor andere weggebruikers. Maar ze deden niets meer voor het verlichten van de omgeving.

Bij andere auto's nooit last van gehad omdat de koplampen over het algemeen aan de voorkant van de auto zitten. Bij de Model3H zitten ze meer aan de bovenkant.

TheS4ndm4n#1919

• Maurice-
karel_G_1981 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Unsupervised is vooral een juridische kwestie. Er is geen enkele fabrikant die aansprakelijk wil zijn , of alle juridische rompslomp. Fsd rijdt nagenoeg perfect door het verkeer en vele malen beter dan een mens kan doen. Dat is zo langzamerhand wel bewezen. Unsupervised zal voorlopig alleen mainstream worden voor robotaxis in geografisch gemarkeerde omgevingen en andere specifieke ingekaderde toepassingen.
Heb je het filmpje bekeken? Geen mens zou daar met z'n volle verstand doorrijden. Daarnaast zie je (als je in een alternatieve, niet zo positieve, loop zit) regelmatig noodstops bij voorbij waaiende blaadjes.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:45
RocketKoen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:23:
[...]
Ik had dit afgelopen maandag. Sochtends viel het op dat de koplampen vol sneeuw lagen, dus het er netjes afgeveegd. Maar savonds op de terugweg niet aan gedacht. Zodra ik van het verlichte parkeerterrein af was zag ik niets meer... Toch maar even gestopt. Net als in de foto waren de koplampen nog prima zichtbaar voor andere weggebruikers. Maar ze deden niets meer voor het verlichten van de omgeving.

Bij andere auto's nooit last van gehad omdat de koplampen over het algemeen aan de voorkant van de auto zitten. Bij de Model3H zitten ze meer aan de bovenkant.
Nou, ik heb gisteren genoeg auto's gezien waarbij de koplamen zo besneeuwd waren dat je er bij het rijden echt niks meer aan had. En schoonmaken ho maar ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• turkeyhakan
[...]

Het nadeel van LED verlichting helaas.. de lampen worden niet meer warm, waardoor ze dus niet ontdooien. Idem voor vocht in de achterlichten bijv. :-)

Dit stelt ook niet echt gerust moet ik zeggen 8) (nieuwe Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLCpEP32L9UXNVTDOmh2aif7PJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFDNZSJfbo4KkseIMNN9qWEd.png?f=fotoalbum_large

• Oekol
turkeyhakan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Het nadeel van LED verlichting helaas.. de lampen worden niet meer warm, waardoor ze dus niet ontdooien. Idem voor vocht in de achterlichten bijv. :-)

Dit stelt ook niet echt gerust moet ik zeggen 8) (nieuwe Y)

[Afbeelding]
Heb je een garage en vergeet je hem dicht te doen haha

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:23
[...]

Is een HV battery swap bij Tesla dan niet een meer aantrekkelijke optie?
Ik heb vorige jaar eens een offerte gevraagd voor een battery swap en dat was ca 8500 euro

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
Tegen temperaturen (diep) onder nul en sneeuwval of zelfs regen is echt niets te beginnen.
In de landen waar het "véél" winter is zullen ze ook (méér) thuis blijven als er 10-25cm sneeuw valt op een dag of ze hebben hun voertuigen (en dan met name de banden) er beter op uitgerust. Je ziet dat NL ook geen moeite heeft met sneeuw, alleen met sneeuw die valt.

Zélfs als je koplampen / achterlichten wél halogeen zijn en nog 60W per lamp (of 20W per achterlicht) uitstralen is de werking daarvan onder 0 en sneeuw ook al vlot beperkt, deze problematiek is echt niet nieuw of uniek voor LED's. Het helpt misschien niet écht dat er geen 50kW aan hitte onder de motorkap vandaan komt.

Ik heb overigens zelf weinig last van plakkende sneeuw met het rijden, en rijd de hele week gewoon al op en neer naar werk (80km enkele reis) dus heb al wel wat sneeuw voorbij zien komen :+.

De verwarmde ruitenwissers is erg lekker met dit weer merk ik, geen ijsklompen aan je wissers is top.

• pdidi
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:29:

[Afbeelding]
Dan maar ook meteen kentekenplaatverwarming

• Tommie12

• Oekol
TeslaNerd schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Is een HV battery swap bij Tesla dan niet een meer aantrekkelijke optie?
Ik heb vorige jaar eens een offerte gevraagd voor een battery swap en dat was ca 8500 euro
Heb je dat voor een leaseauto gedaan?

• Tommie12
[...]

Hoe zou een robotaxi om gaan met lampen en camera's die vol ijs of modder komen te zitten?
Dan moeten er toch ondooi en reinigingssystemen voorzien worden.

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Als het bewezen was, dan reed het toch rond zeker, en in veel meer gebieden.
De business er achter is enorm, en er zijn heel veel partijen mee bezig, en toch blijft het beperkt...

De juridische kwestie kan simpelweg opgelost worden door te zorgen dat de fabrikant de verzekering neemt ipv de eigenaar, en daar kan je dan per maand voor betalen ipv je eigen verzekering.
Als het zo veel malen veiliger is en minder ongevallen oplevert moet die verzekering een pak goedkoper worden.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:00
[...]

[Afbeelding]

Welke app gebruik je hiervoor? Dit ziet er lekker makkelijk uit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-01 19:38
[...]
[Afbeelding]
Ik geloof niet dat mijn oude (en intussen ook al een tijdlang vervangen) Android dat kon. Goed dat het nu wel al lijkt te kunnen.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Fire69
Daniel. schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Welke app gebruik je hiervoor? Dit ziet er lekker makkelijk uit.
Bij Samsung zit het in de settings ingebouwd. Standen en Routines.

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:06:

[YouTube: 8 januari 2026]

Iets klopt er niet. Het knipperlicht naar links staat niet aan

• Maurice-
pdidi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Iets klopt er niet. Het knipperlicht naar links staat niet aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FFS_nhgpoVm0s6gfmd8VNcPtsHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mLhQvynp7ZJ3dCn71fz3fAx.jpg?f=fotoalbum_large
Zou het kunnen verklaren. Meerdere reacties eronder met eenzelfde ervaring.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:09
Mackeessie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Bij mij zitten de Hancook FlexClimates er het hele jaar onder. Deze zomer ermee gereden en geen verschil gemerkt tov de vorig zomer met de originele zomerbanden. Ook stroomgebruik vergelijkbaar.
Ik heb sinds maandag de FlexClimates eronder; in volle sneeuw (10cm in onze wijk) + slush + modder + ijzel + whatever geen krimp. Gisteren half België plat; ik had een smile op mijn gezicht de hele dag :-)
Compleet positief op dit moment.
Ze zullen bij echt zomers weer iets minder strak sturen en remmen, maar we spreken hier eigenlijk over kleine % verschil. Serieus, wie doet er een absolute noodstop van 100-0 bij droog weer?
En bij nat weer zijn ze beter dan de OEM-ecobanden zonder profiel.
Ze zijn comfortabeler (dat is echt merkbaar voor alle passagiers), even stil/stiller (enkel iets meer afrolgeluid bij hevig remmen de laatste meters voor stilstand) en verbruik is veel minder dan de winters (Kumho WP52+) die ik vorige week heb gebruikt bij dezelfde temp.

Ik rapporteer objectief terug per seizoen

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:28:
[...]

[Afbeelding]
Zou het kunnen verklaren. Meerdere reacties eronder met eenzelfde ervaring.
Dat is volgens mij geen verklaring waarom het knipperlicht naar links niet aan stond. De Tesla was duidelijk van te voren naar links voorgesorteerd om links af te slaan. My 2 cents: er werd gewoon met de hand gereden. Het is met AI zo makkelijk om dit soort filmpjes (en dan met name die meta data) achteraf toe te voegen dan wel aan te passen. Helaas maar waar, ik vertrouw alleen nog maar filmpjes die tijdens het rijden zowel het touch screen als de weg laat zien. Zeker op Reddit waar de Tesla haat echt enorm is.
Op GitHub had iemand hier vorig jaar al voor gewaarschuwd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wugEKWaMAYcFBzuyeNv0gyp3sII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u15RguSFsZIjcis3qOmIuAJM.png?f=fotoalbum_large

Hier al iemand die er een tool voor heeft gemaakt en bevestigd dat het makkelijk is om de meta data te veranderen

[ Voor 28% gewijzigd door pdidi op 08-01-2026 15:47 ]

• turkeyhakan
Trouwens, nog een tip. Ik denk dat de doorsnee berijder van een Tesla hier niet naar kijkt, maar mocht je ooit op zoek zijn naar een specifiek onderdeel, dan kan je die hier tot op de details (met prijzen) opzoeken: https://epc.tesla.com/nl-NL/

(ik zie net dat deze link al eerder voorbij is gekomen, voor de nieuwe lezers dan maar : _/-\o_ )

[ Voor 17% gewijzigd door turkeyhakan op 08-01-2026 15:44 ]

• Maurice-
pdidi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Dat is volgens mij geen verklaring waarom het knipperlicht naar links niet aan stond. De Tesla was duidelijk van te voren naar links voorgesorteerd om links af te slaan. My 2 cents: er werd gewoon met de hand gereden. Het is met AI zo makkelijk om dit soort filmpjes (en dan met name die meta data) achteraf toe te voegen dan wel aan te passen. Helaas maar waar, ik vertrouw alleen nog maar filmpjes die tijdens het rijden zowel het touch screen als de weg laat zien. Zeker op Reddit waar de Tesla haat echt enorm is.
Op GitHub had iemand hier vorig jaar al voor gewaarschuwd
[Afbeelding]
Met die redenatie was het ook heel simpel geweest om het knipperlicht wél aan te zetten. Evenals de uitschakeling van FSD in de bocht. Zoals ik al schreef, er reageren ook tevreden Tesla rijders dat het hen in tijdsbestek van jaren ook een enkele keer is voorgevallen.

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Met die redenatie was het ook heel simpel geweest om het knipperlicht wél aan te zetten. Evenals de uitschakeling van FSD in de bocht. Zoals ik al schreef, er reageren ook tevreden Tesla rijders dat het hen in tijdsbestek van jaren ook een enkele keer is voorgevallen.
Ok, stel het is een echt filmpje. Dan blijft de vraag waarom staat het knipperlicht niet aan, terwijl er overduidelijk naar links wordt voorgesorteerd op een rijstrook met een dikke pijl naar links? En waarom wordt die bocht naar links heel erg crappy genomen (veels te krap)? Het ziet er echt gewoon uit alsof zijn vrouw zelf heeft gereden.
De issues met het door een rood stoplicht rijden zijn volgens mij meestal (altijd?) gerelateerd bij het afslaan naar rechts, waarbij de Turn On Red regel ten onrechte werd uitgevoerd

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 08-01-2026 16:00 ]

• Maurice-
pdidi schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Ok, stel het is een echt filmpje. Dan blijft de vraag waarom staat het knipperlicht niet aan, terwijl er overduidelijk naar links wordt voorgesorteerd op een rijstrook met een dikke pijl naar links? En waarom wordt die bocht naar links echt heel erg crappy genomen (veels te krap)? Het ziet er echt gewoon uit alsof zijn vrouw zelf heeft gereden
Hij schrijft eronder dat ze schrokken toen ze doorhadden dat ze door rood reden en de vrouw trok het stuur op dat moment uit de AP. We zullen het nooit weten.. Maar mijn ervaring is juist dat elke miskleun van FSD standaard wordt afgedaan als fake.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:46
Aries.Mu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ik heb sinds maandag de FlexClimates eronder; in volle sneeuw (10cm in onze wijk) + slush + modder + ijzel + whatever geen krimp. Gisteren half België plat; ik had een smile op mijn gezicht de hele dag :-)
Ze zullen bij echt zomers weer iets minder strak sturen en remmen, maar we spreken hier eigenlijk over kleine % verschil. Serieus, wie doet er een absolute noodstop van 100-0 bij droog weer?
Ze zijn comfortabeler (dat is echt merkbaar voor alle passagiers), even stil/stiller (enkel iets meer afrolgeluid bij hevig remmen de laatste meters voor stilstand) en verbruik is veel minder dan de winters (Kumho WP52+) die ik vorige week heb gebruikt bij dezelfde temp.

Ik blijf al die winterbanden of flex climate of all-season of whatever dingen serieus overroepen vinden. Zeker met EV's. Vroeger met mijn Mercedes C-klasse stond ik bij de minste sneeuw zo vast als iets met een 'zware' motor op de voorwielen en niks gewicht op de achterwielen die aandrijven. Nu met de Tesla (in Belgie ook) met de gewone zomerbanden met 22.000km kon ik gewoon overal rijden door eender welke sneeuw hier. Ook in een goot vertrekken was geen probleem. Ik vermoed vooral door de gelijke gewichtsverdeling ipv vooraan het zwaartepunt.

Ik heb nog nooit zo makkelijk door sneeuw gereden als met de Tesla 3. Ook de tractiecontrole werkt prima. Je kan gewoon 'gas' geven en de auto blifjt mooi rechtdoor rijden. Paar keer manueel eens even uitgezet om te zien hoe die dan zich gedraagt en dan kan breekt de achterkant uiteraard makkelijker uit. Enkel bij stoppen moest je af en toe wat uitkijken, daar speelt het hogere gewicht van een EV in nadeel natuurlijk. Maar dan ging het over platgereden sneeuw of ijsplekken, daar helpt geen enkele band tegen.

Maar winterbanden op een Tesla 3 in Belgie, ik snap het niet. Tenzij je naar Oostenrijk of andere skigebieden zou rijden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jarus20 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Ik blijf al die winterbanden of flex climate of all-season of whatever dingen serieus overroepen vinden. Zeker met EV's. Vroeger met mijn Mercedes C-klasse stond ik bij de minste sneeuw zo vast als iets met een 'zware' motor op de voorwielen en niks gewicht op de achterwielen die aandrijven. Nu met de Tesla (in Belgie ook) met de gewone zomerbanden met 22.000km kon ik gewoon overal rijden door eender welke sneeuw hier. Ook in een goot vertrekken was geen probleem. Ik vermoed vooral door de gelijke gewichtsverdeling ipv vooraan het zwaartepunt.

Ik heb nog nooit zo makkelijk door sneeuw gereden als met de Tesla 3. Ook de tractiecontrole werkt prima. Je kan gewoon 'gas' geven en de auto blifjt mooi rechtdoor rijden. Paar keer manueel eens even uitgezet om te zien hoe die dan zich gedraagt en dan kan breekt de achterkant uiteraard makkelijker uit. Enkel bij stoppen moest je af en toe wat uitkijken, daar speelt het hogere gewicht van een EV in nadeel natuurlijk. Maar dan ging het over platgereden sneeuw of ijsplekken, daar helpt geen enkele band tegen.

Maar winterbanden op een Tesla 3 in Belgie, ik snap het niet. Tenzij je naar Oostenrijk of andere skigebieden zou rijden.
Ik was van plan om de pilot sports volgend jaar te vervangen voor all-seasons maar met de ervaringen van afgelopen dagen twijfel ik daar erg over. Ik kom namelijk prima uit de voeten met de zomerbanden in deze omstandigheden, geen centje pijn _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pjot1
  • Niet online
[...]

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Rij zelf een model S 75d en hiervoor een Bmw 320d. En de S is wat dat betreft hetzelfde als de Model 3 maar de Bmw daar had je echt winterbanden nodig want het was gewoon levensgevaarlijk! Met de Tesla zit je gewoon zelfverzekerder achter het stuur.

Maar daar zit ook het gevaar. Een winterband kan net het verschil maken tussen wel of geen aanrijding. Als je 1 meter eerder stil staat kan dat net een aanrijding schelen. Als je het verschil merkt bij een andere auto zit dat verschil ook bij een Tesla. Dat doet niks af aan de band.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ik rijd ze alleen maar omdat ik met enige regelmaat in DE rijd en het daar verplicht is om juiste spullen te hebben voor de omstandigheden. Voorderest kom ik inderdaad op mijn zomers ook prima rond. Worst-kaas heb ik dan nog wel de vrijheid om die 3 dagen sneeuw per jaar te beslissen om gewoon thuis te blijven.

Desalniettemin, heb ik de afgelopen dagen regelmatig een klein pretje gehad om het vermogen om kort even gas te geven, en dan z'n kont 10cm naar links of rechts te wiebelen en dan te concluderen "ja het is hier glad" :+

• Tommie12
revolution-nl schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Ik was van plan om de pilot sports volgend jaar te vervangen voor all-seasons maar met de ervaringen van afgelopen dagen twijfel ik daar erg over. Ik kom namelijk prima uit de voeten met de zomerbanden in deze omstandigheden, geen centje pijn _/-\o_
Het grote verschil zal je zien als je eens goed moet remmen....
Zeker als je zomerbanden onder de 3-4mm zitten, dan is het verschil groot.

• Fire69
[...]

Tja, ik heb in de sneeuw van de afgelopen twee dagen slechts één keer de auto gebruikt, om 3km te rijden. En op die rit heb ik dus een serieuze zijdelingse schuiver gedaan in een bocht waar ik ongeveer 30 reed.

Dus laat ons zeggen dat ik niet akkoord met je ga ;)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
We hebben sinds kort een model 3 uit 2019 gekocht en het bevalt allemaal goed, alleen ik sta steeds te hannesen met het opladen. Heb nog geen laadpaal, dus doe het met de thuis/nood/granny lader. Werkt allemaal goed, alleen ik krijg die stekker er niet uit. Handleiding gekeken, dus auto van het slot, knopje ingedrukt op de lader, lampje wordt wit en dan muurvast. Na heel veel proberen krijg ik hem dan eindelijk los, maar geen idee hoe ik het gedaan heb.

Daarna even staan testen, dus knopje indrukken, klepje gaat open. Dan stekker erin en wachten tot het logootje groen kleurt. Knopje indrukken, logo kleurt wit en dan krijg ik hem er wel gelijk uit.

Lijkt erop dat als de auto lang staat te laden (+/- 20 uur), ik de stekker niet los krijg. Doe ik dan iets verkeerd? Vergeet ik een handeling? Of is er iets anders aan de hand?
[...]

.. Enkel bij stoppen moest je af en toe wat uitkijken, daar speelt het hogere gewicht van een EV in nadeel natuurlijk. Maar dan ging het over platgereden sneeuw of ijsplekken, daar helpt geen enkele band tegen.
De remweg met een winterband is natuurlijk wel degelijk korter.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• jongetje
Eppo © schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:17:
Vergeet ik een handeling? Of is er iets anders aan de hand?
En als je via de app, het scherm in de auto de laadpoort ontgrendelt of door de deurklink rechtsachter lang vast te houden, als je dat hebt ingesteld? (zo doe ik het altijd)

• Allewijn
  • Niet online
Aries.Mu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Je bedoeld de Hankook iON flexclimate?
In welke maat op je MY? Je hebt ook rwd?

Ik lees nml hierboven van een aantal anderen dat ze op hun zomerbanden pijnloos door deze sneeuw kunnen rijden. Rwd versies?

Want ik heb gek genoeg, op de originele 4mm+ profiel Hankook zomerbanden op mijn rwd MY voor het eerst ervaren dat ik echt onmogelijk mijn wijk uit kwam.
Zo sterk dat ik het op moest geven en hem eigenlijk niet eens terug de oprit op kreeg. Met slip start ook is het me uiteindelijk gelukt, maar ik kom dus mooi niet naar werk.

En geloof me, ik weet echt hoe ik in sneeuw moet rijden en kan van alles uit de kast rukken, ik heb beroepshalve vele aanvullende rij en slip opleidingen en ervaring met sneeuw, ijs, rwd, fwd, awd.
Maar het ging niet...
Nog nooit gehad met vorige auto's op winterbanden (fwd en quattro).

Dus wil ik juist wél nu een winterset of all season set (en twijfel over die keuze).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01 10:14
Tommie12 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Hoe zou een robotaxi om gaan met lampen en camera's die vol ijs of modder komen te zitten?
Dan moeten er toch ondooi en reinigingssystemen voorzien worden.
Naar een wasstraat navigeren? Of de klanten de boel schoon laten maken (doet airbnb ook).
Zou wel leuk zijn als we terug gaan naar de oude volvo ruitenwissers op je koplamp.

TheS4ndm4n#1919

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
Oekol schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Goed om te weten. Is dit ook werkbaar met twee telefoons in de auto? Als in werk is altijd verbonden maar geen onbeperkt. Prive zou kunnen maar dan moet ik wel bereikbaar blijven op de zakelijke.
Mijn model 3 kan niet via Bt met 2 telefoons tegelijk verbinden, dus dan werkt Android automation (opstarten hotspot) o.b.v. de Bt verbinding met de auto niet voor je privé mobiel, als je zakelijke verbinding voor de car kit belangrijker is.
Je kunt wel een NFC tag op je lader in je auto plakken en die als voorwaarde voor je routine gebruiken op je privé mobiel: Start Hotspot.
[...]
Ik blijf al die winterbanden of flex climate of all-season of whatever dingen serieus overroepen vinden. Zeker met EV's.
....
Onder normale NL omstandigheden zijn allseasons prima in de winter, zeker als je niet net als ik (banden nerd) meerdere sets wielen hebt liggen en gereedschap om heel snel te kunnen wisselen...

Ik heb de afgelopen dagen getest met echte sneeuw en dan zijn de verschillen echt groot (zie een eerdere post).
Zeker op aangevroren sneeuw (dus ijs/ijzel) is de remweg zoveel korter met echte winterbanden;
met zomerbanden ben je dan passagier i.p.v. bestuurder.
Die ijzel komt eraan dit weekeinde, dus iedereen kan het voor zichzelf gaan ondervinden.

[ Voor 44% gewijzigd door emmerx op 08-01-2026 18:45 ]

Draadloos laden op onze Zon

• EvolutionX
Oeps :) Had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit zou kunnen gebeuren...

https://www.reddit.com/r/...s/1q75ul6/is_this_normal/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VDLCqV--s2brQyf9ij5IokrUuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztr97l0g5NDvbiBkngOVOPkO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door EvolutionX op 08-01-2026 20:07 ]

• EvolutionX
edit:dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door EvolutionX op 08-01-2026 20:07 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:26

Shiro

Serenity

Allewijn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Je bedoeld de Hankook iON flexclimate?
In welke maat op je MY? Je hebt ook rwd?

Ik lees nml hierboven van een aantal anderen dat ze op hun zomerbanden pijnloos door deze sneeuw kunnen rijden. Rwd versies?

Want ik heb gek genoeg, op de originele 4mm+ profiel Hankook zomerbanden op mijn rwd MY voor het eerst ervaren dat ik echt onmogelijk mijn wijk uit kwam.
Zo sterk dat ik het op moest geven en hem eigenlijk niet eens terug de oprit op kreeg. Met slip start ook is het me uiteindelijk gelukt, maar ik kom dus mooi niet naar werk.

En geloof me, ik weet echt hoe ik in sneeuw moet rijden en kan van alles uit de kast rukken, ik heb beroepshalve vele aanvullende rij en slip opleidingen en ervaring met sneeuw, ijs, rwd, fwd, awd.
Maar het ging niet...
Nog nooit gehad met vorige auto's op winterbanden (fwd en quattro).

Dus wil ik juist wél nu een winterset of all season set (en twijfel over die keuze).
Misschien ligt het ook aan waar je je bevind en wanneer je gereden hebt. Ik heb sinds december mijn Hankook iON FlexClimate in de maten 255/45/19 voor mijn RWD model Y.

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met zomerbanden op sneeuw, maar om de achterkant uit te laten breken, moet je wel echt voor de gein wat extra gas bij geven in de bochten.

Ik zit zelf in Zuid Holland en van zondag tot woensdag hebben we alleen maar vers sneeuw gehad, geen centje pijn door vers sneeuw, maar merk wel vandaag met dooi van afgelopen nacht, dat de sneeuw papperig begint te worden, juist vandaag was het echt wel glibberen, vooral als alle sneeuw van de afgelopen dagen niet opgeruimd is en rijsporen in de sneeuw zit, dan blijf je erin of je glijdt vanzelf wel weer terug in de rijspoor en er zijn delen waar je gas kan geven, maar dat je gewoon niet sneller ga dan 15 kmpu omdat tractie control blijft ingrijpen, maar dat was dus alleen vandaag bij gesmolten papperige sneeuw.

Ik kan mij voorstellen dat mensen met hun zomerbanden en een dosis gezond verstand prima redden op vers sneeuw, maar dit papperige ellende van vandaag in Zuid Holland, ik geloof het gelijk als men problemen heeft om überhaupt parkeerplekken met sneeuwbultjes uit te komen als ze nog zomerbanden hebben, maar als je ergens zit waar het nog niet dooit, kan ik me ook voorstellen dat men nog steeds zegt dat het allemaal prima gaat.

Ofwel, de Hankook iON FlexClimate zijn prima, maar waan je niet onoverwinnelijk met dit weer :)

Gaat interessant worden dit weekend trouwens als alles weer keihard gaat aanvriezen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Juniper RWD

Pagina: 1 ... 186 ... 191 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: