Allewijn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Je bedoeld de Hankook iON flexclimate?
In welke maat op je MY? Je hebt ook rwd?
Ik lees nml hierboven van een aantal anderen dat ze op hun zomerbanden pijnloos door deze sneeuw kunnen rijden. Rwd versies?
Want ik heb gek genoeg, op de originele 4mm+ profiel Hankook zomerbanden op mijn rwd MY voor het eerst ervaren dat ik echt onmogelijk mijn wijk uit kwam.
Zo sterk dat ik het op moest geven en hem eigenlijk niet eens terug de oprit op kreeg. Met slip start ook is het me uiteindelijk gelukt, maar ik kom dus mooi niet naar werk.
En geloof me, ik weet echt hoe ik in sneeuw moet rijden en kan van alles uit de kast rukken, ik heb beroepshalve vele aanvullende rij en slip opleidingen en ervaring met sneeuw, ijs, rwd, fwd, awd.
Maar het ging niet...
Nog nooit gehad met vorige auto's op winterbanden (fwd en quattro).
Dus wil ik juist wél nu een winterset of all season set (en twijfel over die keuze).
Misschien ligt het ook aan waar je je bevind en wanneer je gereden hebt. Ik heb sinds december mijn Hankook iON FlexClimate in de maten 255/45/19 voor mijn RWD model Y.
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met zomerbanden op sneeuw, maar om de achterkant uit te laten breken, moet je wel echt voor de gein wat extra gas bij geven in de bochten.
Ik zit zelf in Zuid Holland en van zondag tot woensdag hebben we alleen maar vers sneeuw gehad, geen centje pijn door vers sneeuw, maar merk wel vandaag met dooi van afgelopen nacht, dat de sneeuw papperig begint te worden, juist vandaag was het echt wel glibberen, vooral als alle sneeuw van de afgelopen dagen niet opgeruimd is en rijsporen in de sneeuw zit, dan blijf je erin of je glijdt vanzelf wel weer terug in de rijspoor en er zijn delen waar je gas kan geven, maar dat je gewoon niet sneller ga dan 15 kmpu omdat tractie control blijft ingrijpen, maar dat was dus alleen vandaag bij gesmolten papperige sneeuw.
Ik kan mij voorstellen dat mensen met hun zomerbanden en een dosis gezond verstand prima redden op vers sneeuw, maar dit papperige ellende van vandaag in Zuid Holland, ik geloof het gelijk als men problemen heeft om überhaupt parkeerplekken met sneeuwbultjes uit te komen als ze nog zomerbanden hebben, maar als je ergens zit waar het nog niet dooit, kan ik me ook voorstellen dat men nog steeds zegt dat het allemaal prima gaat.
Ofwel, de Hankook iON FlexClimate zijn prima, maar waan je niet onoverwinnelijk met dit weer
Gaat interessant worden dit weekend trouwens als alles weer keihard gaat aanvriezen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.