• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 16:33
Laadpoort ging net niet open, ik denk door de vorst ? Ondanks voorverwarmen en 2 korte ritjes.
Heb met de laadpas er een beetje tussen gedaan en met de hand geholpen. Kan dat kwaad?

Heb dit nog niet eerder gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 05-01-2026 09:42 ]

Plenkske schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:38:
Laadpoort ging net niet open, ik denk door de vorst ? Ondanks voorverwarmen en 2 korte ritjes.
Heb met de laadpas er een beetje tussen gedaan en met de hand geholpen. Kan dat kwaad?

Als hij gewoon weer open/dicht gaat niet denk ik. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:25

Op de Juniper bleef het raam aan de bestuurderszijde 'plakken' vanmorgen. Ik hoorde het pas naar beneden ploppen toen de deur al open was en ik instapte. Auto was reeds sneeuwvrij sinds gisteren en ik had hem al laten ontdooien.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Plenkske
Hier ook sinds gisteren sneeuwvrij.
@Inspired zal het nog eens proberen als hij klaar is met laden ;)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zullen we discussie omtrent het nut van zomer vs winterbanden in deze omstandigheden even laten voor wat het is? Niet heel erg ontopic hier (afgezien van wélke banden geschikt zijn) en het krijgt een nogal nare toon tussen de voor- en tegenstanders :). Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Lekker in de weg gaan rijden voor de rest die wel gewoon normaal (op winterbanden) door kunnen rijden. |:(

[...]
-weg- bericht hierboven niet gezien 😇

[ Voor 28% gewijzigd door beyazz06 op 05-01-2026 10:23 ]

• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtj_YlOz9N4B5mwW5TtqMEFh6pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2EcIn0i7f2FvxGpNYyDeO9v.png?f=fotoalbum_large

Vraagje over tesla mate ik twijfel ofdat het wel klopt wat ik nu heb ingevuld.
Wat moet ik nu invullen bij Custom Battery Capacity (kWh) when new ?
Tesla model Y juniper 2025 sr rwd (prenium) van Maart een van de eerste die is uit gegeven in Tilburg.
Range bij ophalen was 434km 100% batterij.
Volgens chatgpt is het 434 km × 0,133 kWh/km ≈ 57,7 kWh
Term Waarde
Chemisch/bruto ~62–63 kWh
Nominal Full Pack ~60–61 kWh
Usable (TeslaMate) ~57–58 kWh

Ik heb al in het service menu zitten neuzen maar ook niks wijzer geworden.
Volgens TFF forum een catl 6m LFPx 64,5 kWh maar dat klopt volgens mij niet.
In de verzekerings papieren staat 58kWh. :?

[ Voor 11% gewijzigd door jupinator op 05-01-2026 10:37 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42

RvV

jupinator schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]

Tesla model Y juniper 2025 sr rwd (prenium) van Maart een van de eerste die is uit gegeven in Tilburg.
Term Waarde

Waarom moet je daar iets customs invullen? Als hij bij "Usable (new)" een bepaalde waarde aangeeft vanaf het begin, dan is dat wat mij betreft gewoon de capaciteit van die nieuwe auto. Bij mij was dat 59,7 ipv 60,7? wat het volgens de specs had moeten zijn.

Y'24

[Afbeelding]

Term Waarde

Obv WLTP zou je zeggen 120 * 500 = 60kWh. Al is het bij Tesla altijd wat onduidelijk en ook niet altijd een vast gegeven aangezien nog wel eens met de constant rommelen.

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

Ik gebruik daar ook regelmatig mijn Museumkaart voor. Werkt perfect. :D
Weer een reden om die te verlengen dit jaar. :)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:33

Als je de ontdooistand gebruikt, wordt ook de laadpoort verwarmd. Er zit een verwarmingselement in. Het is een beetje jammer dat dit element niet werkt als je de auto voorverwarmd (op de reguliere manier). Dat je hebt gereden maakt ook niets uit.

Denk dat het geen kwaad kan en anders kom je er snel genoeg achter :-) Ik heb er een paar keer een klap op gegeven, daar ik geen tijd had om te wachten en toen ging die ook open.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:48
Edit: zag nu pas de MBR.
Post weg
@turkeyhakan je was snel maar ik had het net voor je post ook gezien bij het scrollen, haal de quote dan ook even weg ;)

[ Voor 169% gewijzigd door HyperBart op 05-01-2026 10:59 ]

• turkeyhakan
HyperBart schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:56:
Edit: zag nu pas de MBR.
Post weg
@turkeyhakan je was snel maar ik had het net voor je post ook gezien bij het scrollen, haal de quote dan ook even weg ;)
Bij deze d:)b

[ Voor 72% gewijzigd door turkeyhakan op 05-01-2026 11:04 ]

turkeyhakan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Als je de ontdooistand gebruikt, wordt ook de laadpoort verwarmd. Er zit een verwarmingselement in. Het is een beetje jammer dat dit element niet werkt als je de auto voorverwarmd (op de reguliere manier). Dat je hebt gereden maakt ook niets uit.

Denk dat het geen kwaad kan en anders kom je er snel genoeg achter :-) Ik heb er een paar keer een klap op gegeven, daar ik geen tijd had om te wachten en toen ging die ook open.
Wel jammer dat Tesla de API niet meer uitbreid. Valt me wel wat tegen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:55
Inspired schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Wel jammer dat Tesla de API niet meer uitbreid. Valt me wel wat tegen.
Wat is het probleem? Via de app kan je toch ontdooien?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
Wat laat de Highland RWD zich geweldig sturen in de winterse omstandigheden, op een neer 70 kilometer binnen- en N-wegen gereden. Wat een verschil ook met ICE achter aangedreven BMW's die ik hiervoor reed. Super smooth trekt hij je recht wanneer de kont wat uit begint breken. Ga met plezier de weg op!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[Afbeelding]

Term Waarde

Er zit inderdaad een 64,5kWh Netto LFP accu in. Netto is in deze: bruikbare capaciteit, inclusief buffer (dus ook de capaciteit beneden 0%). WLTP gaat ook altijd uit van de Netto bruikbare capaciteit (dus tot de auto er mee stopt, niet zodra deze op 0% staat)
Daarnaast haal je wat WLTP en Real Range (vaak EPA) cijfers door elkaar. Voor Tesla accu's die ook in de US worden geleverd zijn de Real Range cijfers de EPA cijfers. Voor de accu's die niet in US verkrijgbaar zijn (zoals jouw CATL 6M) gebruikt Tesla een schatting voor de Real Range die in de buurt komt van EPA.
Die 434km die je noemde is dus de geschatte Real Range van Tesla op basis van 19" wielen. De verbruiks constante (Rated Consumption, zie deze post hoe je die zelf kunt bepalen) die daar bij hoort is 0,1476Wh/km, niet de 0,133Wh/km wat WLTP is. Netto capaciteit van de accu is dan 434*0,1476=64kWh

[ Voor 21% gewijzigd door pdidi op 05-01-2026 12:14 ]

• turkeyhakan
Maurice- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:35:
Wat laat de Highland RWD zich geweldig sturen in de winterse omstandigheden, op een neer 70 kilometer binnen- en N-wegen gereden. Wat een verschil ook met ICE achter aangedreven BMW's die ik hiervoor reed. Super smooth trekt hij je recht wanneer de kont wat uit begint breken. Ga met plezier de weg op!
Het grootste nadeel aan Tesla's (vanaf een bepaald MY) is dat regeneratief remmen niet uitgezet/beperkt kan worden. Dit kan volgens mij wel met de S3XY commander, maar die heb ik niet.

Dit is erg gevaarlijk! Ik wil graag zelf kunnen bepalen hoe hard ik rem. Als ik mijn gas loslaat, dan begint de auto al te glijden (ik heb ook nog eens winterbanden).

Ook als je in de zomer wat sportiever rijdt (zonder gebruik te maken van de track mode in mijn 3P), is in sommige situaties de heftige regen echt ongewenst :-) In een bocht laat ik dan bijv. het gas los, maar dan breekt de achterkant bijna uit i.v.m. het remmen.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01 10:13
WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:09:
[...]

Vandaag even getest: alleen "demp spraaknavigatie" werkt in mijn MY 2026. Alle andere commando's met "spraaknavigatie" er in begrijpt de auto niet. Aangezien ik de aanwijzingen 90% van de tijd uit heb staan zou het fijn zijn als ik deze met een spraakcommando zou kunnen activeren.
Goed te weten, ik krijg het steeds niet voor elkaar, dus ga ik proberen.
Welke toverspreuk werkt om navigatiestem weer te laten horen?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:55
pimk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Zie hierboven:
Aan spraaknavigatie bijvoorbeeld

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:28
turkeyhakan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Het grootste nadeel aan Tesla's (vanaf een bepaald MY) is dat regeneratief remmen niet uitgezet/beperkt kan worden. Dit kan volgens mij wel met de S3XY commander, maar die heb ik niet.

Dit is erg gevaarlijk! Ik wil graag zelf kunnen bepalen hoe hard ik rem. Als ik mijn gas loslaat, dan begint de auto al te glijden (ik heb ook nog eens winterbanden).

Ook als je in de zomer wat sportiever rijdt (zonder gebruik te maken van de track mode in mijn 3P), is in sommige situaties de heftige regen echt ongewenst :-) In een bocht laat ik dan bijv. het gas los, maar dan breekt de achterkant bijna uit i.v.m. het remmen.
Ik heb met mijn vorige auto door regenereren een keer een flinke slip gemaakt in een bocht. Kan zijn dat het er wat glad was door nat wegdek, maar die auto had voorwielaandrijving.
Dat is echt ronduit levensgevaarlijk inderdaad. Bij regenereren werkt de ABS uiteraard niet en glijd je gewoon rechtdoor.
Dan zou je dus eigenlijk hard bij moeten remmen om de ABS te laten werken en bij te kunnen sturen, maar dat een niet natuurlijke reactie als je gaat glijden om dan heel hard te gaan remmen. Dus je glijdt dan gewoon rechtdoor.
Vanmorgen met de model 3 in de sneeuw merk je helemaal niets van dat gladde weer. Ook met optrekken niet. En dan heb ik gewoon de RWD. Die doet het gewoon heel erg goed in de sneeuw.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:45
Ik heb de laatste weken op random momenten dat mijn telefoonsleutel niet meer wordt herkend. Meer een ongemak dan iets anders, maar dan moet ik dus mijn telefoon tegen de deurstijl houden en dan ook even op de middenconsole leggen om te kunnen rijden. De instellen staan allemaal goed en later op de dag kan ik dan wel weer instappen zonder handmatige handelingen. Verwijderen en opnieuw toevoegen heeft niet geholpen.

Ook is het bij deze temperaturen lastig om de laadklep te openen als dit niet direct na het rijden is. Voordat er sneeuw lag was even ontdooien genoeg, maar gisterenavond moest ik echt een goede 20 minuten wachten voordat hij voldoende ontdooid was om open te gaan.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:20
pimk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Dat is: “aan spraaknavigatie”. Met “uit spraaknavigatie” gaat ie weer op stil.
Acceleratiemodus: “acceleratiemodus chill” of “acceleratiemodus standaard”.
(Stoel-)verwarming en ruitenwissers zijn ook prima met je stem te bedienen.

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:53
-Al gevonden-

[ Voor 94% gewijzigd door Gelukszak op 05-01-2026 13:45 ]

• pdidi
  • Niet online
WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Dat is: “aan spraaknavigatie”. Met “uit spraaknavigatie” gaat ie weer op stil.
Acceleratiemodus: “acceleratiemodus chill” of “acceleratiemodus standaard”.
(Stoel-)verwarming en ruitenwissers zijn ook prima met je stem te bedienen.
En omdat je met het linker scrollwheel het navigatie volume soms verklooid als je net je muziek harder of zachter wilt zetten, zijn ook de commando's "Harder/Zacher Spraaknavigatie" handig

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
fisherman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Bij regenereren werkt de ABS uiteraard niet en glijd je gewoon rechtdoor.
Is dat zo? Zo voelt het niet (maar dat kan ook komen door de lagere accutemperatuur).

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Is dat zo? Zo voelt het niet (maar dat kan ook komen door de lagere accutemperatuur).
Uitgaande van deze warning denk ik idd van niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmwNMw24zSUNog3tjWeziB1EEnI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NevNLlZ6RSIGqiTe8kHShFR0.png?f=user_large

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:22
CasterTroy schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Ik gebruik daar ook regelmatig mijn Museumkaart voor. Werkt perfect. :D
Weer een reden om die te verlengen dit jaar. :)
Moet je die niet digitaal hebben... dan werkt het niet..

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Is er een manier om de geluiden van de telefoon harder te zetten?
Spraak staat op een acceptabel niveau, maar ik kan de telefoon bijna niet horen overgaan als ik gebeld word.
Als ik op dat moment aan de volumeknop zit, gaat uiteindelijk het spraakvolume ook omhoog.
Ik heb 'Joe mode' aanstaan.

• Harrynak63
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-01 08:13
chielmi schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:43:
[...]

Je bent in ieder geval niet de enige in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84059020

Reset zal waarschijnlijk niet helpen. Serviceverzoek insturen zodat de frunk sensor vervangen kan worden!
Hier hetzelfde probleem. Juniper Performance, 1 maand oud.
Hele slot vervangen vorige week maar probleem is sinds gisterenavond weer terug. Wat een drama.
Iemand al iets gehoord van een definitieve oplossing?

• Plenkske
turkeyhakan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Ik had de ontdooistand gebruikt, maar daarna kwamen de 2 korte ritjes (en min of 10 stilstand). Misschien weer bevroren in die tijd.
Net ging de poort gewoon zelf dicht na het laden, en even geprobeerd opnieuw te openen en dat werkte ook weer als normaal.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:45
Gelukszak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:17:
Heeft iemand een tip hoe ik makkelijk de bevroren chargeport van een M3H kan ontdooien? Het lijkt erop dat restjes bevroren sneeuw voorkomen dat de klep omhoog gaat. Als ik de chargeport via de app open, verandert daar de status maar het klepje gaat niet omhoog.
Alvast bedankt
Afhankelijk van hoeveel sneeuw erop ligt dus de ontdooistand via de app 5-20 minuten aanzetten. Als je aan het rijden bent kan je ook de achterruitverwarming aanzetten. Ik heb gelezen dat die gekoppeld is aan de chargeport verwarming. Deze wijsheid komt van Reddit, dus of het 100% klopt weet ik niet. Mijn M3 2019 kan iig niet via het servicemenu enkel de chargeport laten verwarmen wat ik ook wel lees op internet. De handleiding in de auto zelf geeft ook de ontdooistand via de app aan om de chargeport te ontdooien.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• pdidi
  • Niet online
Gelukszak schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:17:
Heeft iemand een tip hoe ik makkelijk de bevroren chargeport van een M3H kan ontdooien? Het lijkt erop dat restjes bevroren sneeuw voorkomen dat de klep omhoog gaat. Als ik de chargeport via de app open, verandert daar de status maar het klepje gaat niet omhoog.
Alvast bedankt
Dit staat er in de Owners Manual (inclusief vertaalfouten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I8ZuDGbQ8p1vzcHBOB1Ab4bCxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3EIm7qjszrCq7zgNLPpjv58g.png?f=fotoalbum_large

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wel grappig, die van mij is in 4+ jaar nog nooit vastgevroren, ook niet in koudere omstandigheden dan afgelopen dagen. Ontdooistand gebruik ik ook nooit, gewoon op het ventilatortje 10-15 minuten van tevoren en je hoeft hooguit met een wissertje de losgekomen sneeuw en ijs van je voorruit en/of achterruit te vegen.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
pdidi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Dit staat er in de Owners Manual (inclusief vertaalfouten)

[Afbeelding]
Ja zag ik ook deze morgen. Deze service optie heb ik echter niet (voorverwarmen laadpoort) (M3H 2024)

Laadpoort (vergrendeling wordt besproken in de handleiding) is iets anders dan laadklep, die wordt verder niet verwarmt of ontdooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Heinemancp op 05-01-2026 14:08 ]

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-01 17:59

martjah

Appel

BigSmurf schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:56:
Wel grappig, die van mij is in 4+ jaar nog nooit vastgevroren, ook niet in koudere omstandigheden dan afgelopen dagen. Ontdooistand gebruik ik ook nooit, gewoon op het ventilatortje 10-15 minuten van tevoren en je hoeft hooguit met een wissertje de losgekomen sneeuw en ijs van je voorruit en/of achterruit te vegen.
Dit zal aan de omstandigheden liggen. Vorig jaar ging bij mij de laadpoort van de Ford Mustang Mach-E niet open op de terugreis van ski vakantie. De vergrendeling van de laadklep werd warm tijdens het laden waardoor het ijs ontdooide, vervolgens reed ik naar de volgende stop met een temperatuur van -15 graden waardoor het water weer vast vroor terwijl het klepje dicht was en dan stond ik weer te "rammen" op de laadklep totdat hij los schoot. Dit was allemaal het gevolg van laden in de sneeuw, een aantal dagen eerder, waardoor er sneeuw/water bij de laadpoort zat achter de klep.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-01 15:54
Malfunctions schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:08:
Ik heb de laatste weken op random momenten dat mijn telefoonsleutel niet meer wordt herkend. Meer een ongemak dan iets anders, maar dan moet ik dus mijn telefoon tegen de deurstijl houden en dan ook even op de middenconsole leggen om te kunnen rijden. De instellen staan allemaal goed en later op de dag kan ik dan wel weer instappen zonder handmatige handelingen. Verwijderen en opnieuw toevoegen heeft niet geholpen.

Ook is het bij deze temperaturen lastig om de laadklep te openen als dit niet direct na het rijden is. Voordat er sneeuw lag was even ontdooien genoeg, maar gisterenavond moest ik echt een goede 20 minuten wachten voordat hij voldoende ontdooid was om open te gaan.
Ik heb hier al maanden last van. Ik heb een Android (OnePlus 12). Bluetooth uit en aanzetten helpt ook, maar het is mega irritant. Vooral als het regent :P Heb nog steeds geen oplossing gevonden.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:42

Felyrion

goodgoan!

[...]

Ik heb met mijn vorige auto door regenereren een keer een flinke slip gemaakt in een bocht. Kan zijn dat het er wat glad was door nat wegdek, maar die auto had voorwielaandrijving.
Dat is echt ronduit levensgevaarlijk inderdaad. Bij regenereren werkt de ABS uiteraard niet en glijd je gewoon rechtdoor.
Dan zou je dus eigenlijk hard bij moeten remmen om de ABS te laten werken en bij te kunnen sturen, maar dat een niet natuurlijke reactie als je gaat glijden om dan heel hard te gaan remmen. Dus je glijdt dan gewoon rechtdoor.
Vanmorgen met de model 3 in de sneeuw merk je helemaal niets van dat gladde weer. Ook met optrekken niet. En dan heb ik gewoon de RWD. Die doet het gewoon heel erg goed in de sneeuw.
Volgens mij is het zo dat de regen van de (huidige?) Tesla gewoon merkt dat het begint te slippen en vermindert de regen totdat dat niet zo is. Niet exact ABS, maar wel dezelfde werking.

Zie bijvoorbeeld deze praktijk tests:

YouTube: Tesla Regen Braking vs Snow Covered Roads

YouTube: Watch This Before Driving Your Tesla In The Snow - Tesla Regenerativ...

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• pdidi
  • Niet online
Heinemancp schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Ja zag ik ook deze morgen. Deze service optie heb ik echter niet (voorverwarmen laadpoort) (M3H 2024)

Laadpoort (vergrendeling wordt besproken in de handleiding) is iets anders dan laadklep, die wordt verder niet verwarmt of ontdooit.
Er staat dat Auto ontdooien (via Planning in te stellen) ook voor de klep is (maar dat kan ook aan de crappy vertaling liggen):
U ook kunt voorkomen dat klep van de laadpoort vastvriest met behulp van instellingen van Planning

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 05-01-2026 14:57 ]

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
pdidi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Er staat dat Auto ontdooien (via Planning in te stellen) ook voor de klep is (maar dat kan ook aan de crappy vertaling liggen):
U ook kunt voorkomen dat klep van de laadpoort vastvriest met behulp van instellingen van Planning
Ja maar ik viel er vooral over dat ik de optie Controls > Service > Inlet Heater niet heb, iemand die dit wel heeft?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik heb nog nooit gehad dat mijn auto begon te glijden met regenereren. Daarentegen gaat hij wel helemaal bananas als ik probeer te remmen op sneew of ijs. Dan gaat de ABS aan, gaat regenereren uit en remt hij voor geen meter. Als in: remweg is duidelijk langer dan met gas los.

Misschien dat het op puur ijs anders is, maar ik ben nog altijd blij met one-pedal-driving met regenereren.
Regenereren werkt alleen als de wielen draaien, dus dan heb je geen ABS nodig. Als de wielen stoppen met draaien dan stopt ook het regenereren.

Signatures zijn voor boomers.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:09
Felyrion schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is het zo dat de regen van de (huidige?) Tesla gewoon merkt dat het begint te slippen en vermindert de regen totdat dat niet zo is. Niet exact ABS, maar wel dezelfde werking.

Zie bijvoorbeeld deze praktijk tests:

YouTube: Tesla Regen Braking vs Snow Covered Roads

YouTube: Watch This Before Driving Your Tesla In The Snow - Tesla Regenerativ...
klopt helemaal. VAnmorgen meerdere keren gehad. MAar moet wel zeggen dat ik in dit weekend vooral met de oude M3LR onderweg was en dat de lage regen stand (wat bij die auto nog wel kan) net iets fijner was om mee te rijden.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• pdidi
  • Niet online
Heinemancp schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:01:
[...]

Ja maar ik viel er vooral over dat ik de optie Controls > Service > Inlet Heater niet heb, iemand die dit wel heeft?
Even gechecked: ik ook niet (MY24)
Zie nu ook dat dat blijkbaar niet in alle Tesla's zit (US only?):
Some vehicles are equipped with a charge port inlet heater that turns on when you turn on the rear defrost in cold weather conditions
De vraag is dus: als je deze optie niet in het service menu hebt staan, werkt het dan toch als je de achterruitverwarming aanzet? Morgen maar eens wat sneeuw op de connector leggen

[ Voor 42% gewijzigd door pdidi op 05-01-2026 16:48 ]

• fisherman
Maasluip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb nog nooit gehad dat mijn auto begon te glijden met regenereren. Daarentegen gaat hij wel helemaal bananas als ik probeer te remmen op sneew of ijs. Dan gaat de ABS aan, gaat regenereren uit en remt hij voor geen meter. Als in: remweg is duidelijk langer dan met gas los.

Misschien dat het op puur ijs anders is, maar ik ben nog altijd blij met one-pedal-driving met regenereren.
Regenereren werkt alleen als de wielen draaien, dus dan heb je geen ABS nodig. Als de wielen stoppen met draaien dan stopt ook het regenereren.
Mijn model 3 doet dat gelukkig ook niet, maar een EV met voorwielaandrijving kan dat echt heel snel doen.
Ligt natuurlijk ook aan de mate van regenereren. Mijn vorige auto deed dat met een vertraging van 70kW op de voorwielen. Dat is best flink als het glad is.

• Mar.tin
  • Laatst online: 16:51
Ik denk wat mensen gemakkelijk vergeten door de uitstekende tractiecontrole, dat er nog steeds een klomp rubber / metaal van 2000kg tot stilstand gebracht moet worden. En hoeveel mooie trucs je ook kan uithalen om zo'n ding rechtdoor te houden op een weg, of acceleratie inperken om tractie te houden, zo weinig kan je met een te korte remweg op een te gladde ondergrond. Daar is gewoon niets aan te redden.

Dat zal eenieder die rechtdoorglijdt op een onverwacht ijzig stuk wegdek ongetwijfeld aanvoelen als "de auto deed niets". Maar uiteindelijk is er op een stuk ijs weinig te redden helaas.

Als ik vanmorgen mensen zag scheuren om me heen op de momenten dat het eigenlijk niet gaat (op een ijzige / besneeuwde linkerbaan met 100km/h+ voorbij komen "vliegen" op een kromming in de snelweg bijvoorbeeld). En dan diezelfde mensen "angstig" 60 zie gaan rijden op een droog, schoon, rechtdoor stuk snelweg. Tja, ik zal het nooit begrijpen denk ik, ook al rijd ik dit traject (Apeldoorn > Nieuwegein) al 15 jaar dagelijks. :+.

Was erg gelukkig met mijn warme, ontdooide, ijsvrije Y vanmorgen. Ga zo eens kijken of ik dat zo op de terugweg weer ben :)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:44
Als ik mijn gas loslaat, dan begint de auto al te glijden (ik heb ook nog eens winterbanden).

In een bocht laat ik dan bijv. het gas los, maar dan breekt de achterkant bijna uit i.v.m. het remmen.
Gas loslaten staat door de regeneration eigenlijk gelijk aan flink in de ankers gaan. One pedal driving is gewoon anders met je ‘gaspedaal’ omgaan dan in een ICE.

Als je dat niet wil moet je dus track mode hebben in een P of de S3XY commander waarbij je helemaal los kunt gaan qua instellingen van de regen, FWD/RWD/AWD en zelfs traction control en auto-hold helemaal uitzetten.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• fisherman
Hebben jullie die balk aan de linkerkant weleens gezien met streepjes aan de bovenkant? Ik heb het nog niet gezien. Wel aan de onderkant. Als de accu te koud is, dan kan deze minder goed regenereren.
Maar aangezien vol vermogen vragen bij acceleren met een koudere accu niet heel goed is, ga ik er vanuit dat ook het vermogen bij acceleren beperkt wordt en dus niet alleen bij regenereren. Terwijl dat bij regeneren wel duidelijk visueel weergegeven wordt in het scherm.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-01 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fisherman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:36:
Hebben jullie die balk aan de linkerkant weleens gezien met streepjes aan de bovenkant? Ik heb het nog niet gezien. Wel aan de onderkant. Als de accu te koud is, dan kan deze minder goed regenereren.
Maar aangezien vol vermogen vragen bij acceleren met een koudere accu niet heel goed is, ga ik er vanuit dat ook het vermogen bij acceleren beperkt wordt en dus niet alleen bij regenereren. Terwijl dat bij regeneren wel duidelijk visueel weergegeven wordt in het scherm.
Ja hoor, bij de 2019 SR+ met NMC zag ik deze regelmatig bij lage SOC, wanneer de motor de accu voorverwarmde voor het snelladen en bij lange stukken autobahn.

Bij de RWD met LFP eigenlijk nooit gezien. De andere karakterstieken van LFP, de accu wordt verwamt met de warmtepomp en de snelheid gecapped is op 201kmh ipv 225kmh.

Daarintegen wordt de laadsnelheid bij regeneren berg-af en koude temperaturen wel veel sneller beperkt tov de NMC.

Het is precies andersom dus.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:49
[...]
Dan laat je toch het gas niet helemaal los? Of denk ik nou te simpel?

• gjcvro
fisherman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Mijn model 3 doet dat gelukkig ook niet, maar een EV met voorwielaandrijving kan dat echt heel snel doen.
Ligt natuurlijk ook aan de mate van regenereren. Mijn vorige auto deed dat met een vertraging van 70kW op de voorwielen. Dat is best flink als het glad is.
Nope, De andere EV is voorwiel aangedreven, ook geen centje pijn met regenereren. Kwestie van goed omgaan met je gas en anders vangt de abs het wel op denk ik, maar die heb ik nog niet gevoeld.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Net nog even met mijn M3 RWD (Highland V1) op een glad stuk gewoon het stroom pedaal losgelaten.

Het systeem gaat dan inderdaad pulserend regenereren, dus vlak voordat het wiel gaat slippen wordt de regeneratie verminderd. Dus een zelfde soort gedrag als ABS.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
Mooi moment om over zomerbanden te hebben, maar n.a.v. de ANWB zomerbanden test sta ik op het punt om 4x Continental Sportcontact 7 aan te schaffen.

Lees alleen dat sommige banden voorzien zijn van absorberende foam, die geluidjes eruit filteren. Of andere EV banden, alleen dan lees ik daar de reviews van (bijv deze), en dan heb ik er niet veel vertrouwen in.

Verder nog afwegingen die ik mee zou kunnen/moeten nemen?

• gjcvro
Is het bij meer mensen dat ergens zo rond de plek waar je de pas moet houden de sneeuw weg is op de middenstijl? Dus niet waar de camera zit, maar ongeveer 5 cm boven de rand van het glas. zowel links als rechts zie ik het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQAKDYsgsj88UaueNwp7mQyIEo8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gq9sZsjdTOKNdSnfOGpqPi1n.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door gjcvro op 05-01-2026 20:01 ]

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
emmerx schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Ik heb gisteren met mijn model 3 rwd in de sneeuw wat rondjes gedaan met verschillende banden,
in volgorde van grip onder deze omstandigheden:
  • Inter State DNRT Endurance (245/40 semi slicks)
  • Michelin Primacy EV (235/45)
  • Michelin Primacy 4+ (245/45)
  • Michelin Pilot Sport 5 (245/45)
  • Michelin Cross Climate 2 (245/45)
  • Pirelli SottoZero T0 (235/45)
De Pirelli SottoZero T0 (235/45) komen dus het beste uit jouw test?
Dit is ook een winterband of niet? Tesla verkoopt volgens mij de Pirelli SottoZero 3.

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:52
Red devil schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:45:
Mooi moment om over zomerbanden te hebben, maar n.a.v. de ANWB zomerbanden test sta ik op het punt om 4x Continental Sportcontact 7 aan te schaffen.

Lees alleen dat sommige banden voorzien zijn van absorberende foam, die geluidjes eruit filteren. Of andere EV banden, alleen dan lees ik daar de reviews van (bijv deze), en dan heb ik er niet veel vertrouwen in.

Verder nog afwegingen die ik mee zou kunnen/moeten nemen?
Mijn model y werd vanuit tesla geleverd met deze sportcontact 7 en ze bevallen prima!

Lekker stil, goede grip en de slijtage valt me alles mee terwijl ik toch redelijk agressief optrek.

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 15:09
[...]

Ik heb gisteren met mijn model 3 rwd in de sneeuw wat rondjes gedaan met verschillende banden,
Met de eerste 3 banden zou ik de weg niet op gaan in de sneeuw.
Qua tractie spannend en nog te doen, maar remmen is te spannend.
edit:
5 jan - Ik had vanochtend bijna een modelY met zomerbanden achterop toen ik voor stoplicht remde met de winterbanden; die dacht wat die model3 doet kan ik ook. Niet dus, en ik kon gelukkig nog stukje doorrijden om aanrijding te voorkomen. Prutser was goed geschrokken van zijn -gebrek aan- grip met de Primacys ...)
De Pilot Sport 5 deed het verrassend goed qua remmen,
maar echt veilig ben je pas met goede AllSeason of echte winterbanden.

Mijn aanrader: de Michelin Cross Climate 2 is geweldig in droog, redelijk in nat en heel goed in de sneeuw.

Bij de GoodYear Vector 4seasons gen3 was de sneeuw bijna op;
dus die werd dus zomaar test'winnaar' , zo zonder sneeuw ...

Ik zou voor een privé auto een extra setje velgen (of meedere zoals ik...) kopen met all seasons, prima voor NL (dec-feb) en naar wintersport (Michelin Easy Grip EVO in achterbak).
En een krik om zelf te kunnen wisselen: Fiat Ducato schaarkrik van Mp werkt super.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met de krik en een 24V boormachine gaat het nu in 3 minuten per wiel:
in kwartier klaar voor opnieuw inleren van de TPMS ...

[Afbeelding]
.
.

[...]

Zeker, ook al is niet iedereen op dit forum het daar mee eens ....
Goed dat je dit hier deelt. Nog een reden om de CrossClimates te nemen: Ze zijn praktisch onverslijtbaar. Je kunt er dus makkelijk twee keer zo lang mee rijden als met een winterband. Bovendien kun je er na de winter mee doorrijden als het profiel nog 4 mm heeft.
Vandaag naar een leeg parkeerterrein gereden om even te 'voelen' hoe het in de sneeuw rijdt. Ik heb MY LR dus alle wielen aangedreven en het is werkelijk de beste auto die ik ooit heb gehad als het om handeling in de sneeuw gaat.
Ook een hellingproefje op sneeuw en verijsde sneeuw ging moeiteloos.

Analoog komt weer helemaal terug

• fisherman
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Ja hoor, bij de 2019 SR+ met NMC zag ik deze regelmatig bij lage SOC, wanneer de motor de accu voorverwarmde voor het snelladen en bij lange stukken autobahn.

Bij de RWD met LFP eigenlijk nooit gezien. De andere karakterstieken van LFP, de accu wordt verwamt met de warmtepomp en de snelheid gecapped is op 201kmh ipv 225kmh.

Daarintegen wordt de laadsnelheid bij regeneren berg-af en koude temperaturen wel veel sneller beperkt tov de NMC.

Misschien is dat het. Ik heb ook een LFP RWD.
Maar sowieso is vol vermogen met een koude accu niet zo goed.

• fisherman
gjcvro schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:35:
[...]

Nope, De andere EV is voorwiel aangedreven, ook geen centje pijn met regenereren. Kwestie van goed omgaan met je gas en anders vangt de abs het wel op denk ik, maar die heb ik nog niet gevoeld.
Bij blokkeren van de wielen door regenereren grijpt ABS niet in. Dat werkt alleen op de mechanische remmen.
Wellicht werkt dat met de Tesla anders.
Ik heb vandaag een paar keer abrubt het bedaal losgelaten om hem proberen te laten blokkeren, maar dat gebeurde niet.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-01 21:47
[...]

edit:
5 jan - Ik had vanochtend bijna een modelY met zomerbanden achterop toen ik voor stoplicht remde met de winterbanden; die dacht wat die model3 doet kan ik ook. Niet dus, en ik kon gelukkig nog stukje doorrijden om aanrijding te voorkomen. Prutser was goed geschrokken van zijn -gebrek aan- grip met de Primacys ...)

Mijn aanrader: de Michelin Cross Climate 2 is geweldig in droog, redelijk in nat en heel goed in de sneeuw.

Ik zou voor een privé auto een extra setje velgen (of meedere zoals ik...) kopen met all seasons, prima voor NL (dec-feb) en naar wintersport (Michelin Easy Grip EVO in achterbak).
En een krik om zelf te kunnen wisselen: Fiat Ducato schaarkrik van Mp werkt super.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
.
.

[...]

Heb je er Jackpads onder bij de krik?

• gjcvro
fisherman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Bij blokkeren van de wielen door regenereren grijpt ABS niet in. Dat werkt alleen op de mechanische remmen.
Ik heb vandaag een paar keer abrubt het bedaal losgelaten om hem proberen te laten blokkeren, maar dat gebeurde niet.
dat is dan ook weer zo. geen idee hoe ze het geregeld hebben, ik heb er tot op heden nooit last van gehad.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:51
[...]

edit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
.
.

[...]

Ook al heb je een setje zomer en winterbanden dan raad je voor de winter de all-season aan? Dit lijkt mij los van de test ook het best voor mij om te doen. Sowieso wissel ik in de winter naar 19" i.p.v. 20" en dat scheelt ook wel. Voor het wisselen maakt het niet uit want dat doe ik ook zelf.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• DiGiDoG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:08
gjcvro schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:59:
Is het bij meer mensen dat ergens zo rond de plek waar je de pas moet houden de sneeuw weg is op de middenstijl? Dus niet waar de camera zit, maar ongeveer 5 cm boven de rand van het glas. zowel links als rechts zie ik het.

[Afbeelding]
Jep, heb ik ook. Juniper 2025

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:59
9:10 bij a12/a2 vandaag, bizar rijden met 20 km/h M3P 2024, zomerbanden… een en al ijs, niet tof

• gewoontim
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:53
Meer mensen die last hebben van het volgende? Ik heb recentelijk een tweedehands M3 uit 2019 gekocht. Als hij in slaapmodus komt en hij is niet binnen Bluetooth of wifibereik, is hij niet meer wakker te maken via de app. Ik heb in deze staat snel het servicemenu tevoorschijn getoverd en zie het volgende. Het rare is dat hij na een paar minuten wel weer gewoon actief wordt. Ook als je de modem reset doet hij het gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6KQq4jbTdmrdcO7FNnCu2xXY7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GowGqjhzpWqF5x2A3EWKcqWZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:13
Nvm

[ Voor 127% gewijzigd door Rivanov op 06-01-2026 07:17 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• turkeyhakan
Bulldog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:32:
[...]

De Pirelli SottoZero T0 (235/45) komen dus het beste uit jouw test?
Dit is ook een winterband of niet? Tesla verkoopt volgens mij de Pirelli SottoZero 3.
Ik heb de Pirelli Winter Sottozero 3 in de maat 235/35 R20 92W T0 XL. Dit zijn inderdaad winterbanden die Tesla zelf ook verkoopt. Prima banden, maken wel wat meer geluid dan de zomerbanden.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Radiodurans schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Gas loslaten staat door de regeneration eigenlijk gelijk aan flink in de ankers gaan. One pedal driving is gewoon anders met je ‘gaspedaal’ omgaan dan in een ICE.

Als je dat niet wil moet je dus track mode hebben in een P of de S3XY commander waarbij je helemaal los kunt gaan qua instellingen van de regen, FWD/RWD/AWD en zelfs traction control en auto-hold helemaal uitzetten.
Het is hier al een paar keer geschreven, zodra een auto met ABS merkt dat een wiel gaat slippen wordt regen uit gezet. Er zijn zelfs ICE auto's waar de ABS terug gas gaat geven om dit effect te verminderen als je dat doet in een lage versnelling.
Groot voordeel van een EV is dat het in en uitschakelen van de regen letterlijk in hondersten van seconden kan gebeuren, net zoals bij de aandrijving. En daarom rijdt een EV met goed geregelde ABS en slipregeling zo goed en controleerbaar in de sneeuw, maar ook op nat wegdek.
Als ik in de sneeuw vol op het gas ga, dan kwispelt de auto effe met het achterste, en dan gaat die perfect waar ik die naar toe wil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:35
gewoontim schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:25:
Meer mensen die last hebben van het volgende? Ik heb recentelijk een tweedehands M3 uit 2019 gekocht. Als hij in slaapmodus komt en hij is niet binnen Bluetooth of wifibereik, is hij niet meer wakker te maken via de app. Ik heb in deze staat snel het servicemenu tevoorschijn getoverd en zie het volgende. Het rare is dat hij na een paar minuten wel weer gewoon actief wordt. Ook als je de modem reset doet hij het gelijk.

[Afbeelding]
Lijkt alsof de modem gecrasht is. Wie weet houdt dit fenomeen wel verband met die (sinds enige tijd) steeds opnieuw wegvallende verbindingen (zij het nu met Premium Connectivity, of met een hotspot)

Model 3 LR AWD (model 2023)

• flupp
.

[ Voor 99% gewijzigd door flupp op 06-01-2026 08:31 ]

• Tommie12
gewoontim schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:25:

[Afbeelding]
Ja, komt bij mij ook wel eens voor, zelfs als de auto op de oprit staat en er waarschijnlijk BT verbinding en wifi is...
Maar ik heb wel meer connectieproblemen. Ticket loopt en heb al een paar experimenten gekregen van Tesla, voorlopig zonder resultaat.

Deze morgen: ik start thuis een podcast (auto heeft dan wifi), en 5 minuten (ca 5km verder) later stopt die podcast met 'netwerkfout'. Ik weet wel zeker dat er op dat hele traject perfecte dekking is van 4/5G.
Ik duw op het podcast graphic, en na een paar seconden begint die terug te spelen, maar wel vanaf het begin... Moet ik weer gaan zoeken waar ik juist was.

Superieure Tesla software of modem zeker...

• flupp
fisherman schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:53:
[...]
Ik volgde, kort nadat ik de Model 3 had, eens een (tweede) slipcursus, net omdat je de wielen (met niet uit te zetten regeneratie) niet in vrijloop kunt zetten zoals bij een versnellingsbak-ICE door te ontkoppelen, en ik mij dus afvroeg wat de “best practices” waren.

Qua theoretische uitleg moet ik zeggen dat ik een beetje op mijn honger was blijven zitten (ik twijfel eraan of de rij-instructeur in het nieuwe gegeven was bijgeschoold, ook al klinkt dit misschien enigszins blasé). Dus kon ik ook een theoretisch onderbouwde basis niet gebruiken om verdere inzichten te verkrijgen.

Maar bij het oefenen van uitwijkmaneuvers is het mij wel duidelijk geworden dat je (net zoals bij ICE’s, duh) best niet remt vóórdat/terwijl je uitwijkt. Het was mijn aanvoelen dat het effect van regeneratie pas na die eerste meters begon mee te spelen, en dan ben je wel al opnieuw aan het (ABS)remmen.

Ik merkte dat wanneer je remt terwijl je aan het uitwijken bent, je net zomin controle behield (zo mogelijk zelfs minder) dan bij een (meestal ook nog eens lichtere) ICE. Onderstuur troef op dat moment.

(mijn inzichten, voor wat ze waard zijn)

• flupp
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:27:
[...]

zodra een auto met ABS merkt dat een wiel gaat slippen wordt regen uit gezet. Er zijn zelfs ICE auto's waar de ABS terug gas gaat geven om dit effect te verminderen als je dat doet in een lage versnelling.
Dus, voor mijn “algemene cultuur”… dit betekent m.a.w. dat (ook bij de Model 3?) ook wanneer je niét aan het ABS-blokkerend-remmen bent, de regeneratie (zij het kortstondig) stopt bij één (of meerdere) gedetecteerd(e) blokkerend(e) wiel(en)?

Gisteren had ik behoorlijk onderstuur in een redelijk scherpe bocht (met weinig snelheid en spekglad), maar ik heb mij afgevraagd of ik er op die plaats beter aan had gedaan om te (ABS) remmen. Dus misschien is dit een mee te nemen inzicht: remmen en de ABS in actie laten schieten (altijd minder dan ideaal met gedraaide wielen), of de elektronica zijn werk laten doen (ik remde niet, ik vond het te tricky in die situatie).

• Tommie12
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Dus, voor mijn “algemene cultuur”… dit betekent m.a.w. dat (ook bij de Model 3?) ook wanneer je niét aan het ABS-blokkerend-remmen bent, de regeneratie (zij het kortstondig) stopt bij één (of meerdere) gedetecteerd(e) blokkerend(e) wiel(en)?

Gisteren had ik behoorlijk onderstuur in een redelijk scherpe bocht (met weinig snelheid en spekglad), maar ik heb mij afgevraagd of ik er op die plaats beter aan had gedaan om te (ABS) remmen. Dus misschien is dit een mee te nemen inzicht: remmen en de ABS in actie laten schieten (altijd minder dan ideaal met gedraaide wielen), of de elektronica zijn werk laten doen (ik remde niet, ik vond het te tricky in die situatie).
Kijk, als er echt geen grip is, dan helpt het uitschakelen van de regen ook niet meer om de slip te vermijden.
Met een auto met ABS is mijn reactie toch altijd om gewoon te durven remmen. Als wielen blokkeren zal het systeem die wel terug los maken.
Elke km/h aan snelheid die je op dat moment verliest helpt je om de bocht toch te kunnen nemen, dan wel om de impact kleiner te maken als je toch iets zou raken...

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:58
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Als je rollend en sturend geen grip hebt; probeer dan je wielen recht te zetten en pas weer te sturen als je grip hebt.
Ik denk dat vol in de abs remmen geen grip op gaat leveren. Dan helpt ABS echt niet met grip krijgen, omdat ze of blokkeren of ook rollen en rollend had je al geen grip.

• flupp
Rogar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:27:
[...]
Als je rollend en sturend geen grip hebt; probeer dan je wielen recht te zetten en pas weer te sturen als je grip hebt.
Ik denk dat vol in de abs remmen geen grip op gaat leveren. Dan helpt ABS echt niet met grip krijgen, omdat ze of blokkeren of ook rollen en rollend had je al geen grip.
@Tommie12 heeft ook wel gelijk in mijn aanvoelen. En jij ook. Ik stelde mijn vraag van daarnet om erachter te komen wat ik het best had gedaan om wel sturend te blijven rollen (rechtdoor rijden was geen optie tenzij ik in de bosjes wou rijden 😅). Dát was hetgeen ik wilde hebben. Maar ik weet niet wat de auto op dat moment aan het uitspoken is geweest. Mijn snelheid was niet hoog, dus het effect van regeneratie zal niet sterk hebben meegespeeld, en er is ook niets gebeurd. Maar op dat moment wilde ik niet ook nog een béétje regeneratie, ik had het geapprecieerd indien de elektronica mijn wielen met rust had gelaten.

Vandaar dat een inzicht als (indien van toepassing op mijn Model 3) “wanneer de auto bij regeneratie merkt dat er een slippend wiel is, wordt regeneratie uitgeschakeld” nuttig kan zijn. Of wie weet zou het forceren van een korte ABS-ingreep ook (door op dat moment uitgeschakelde regeneratie) kunnen veiligstellen dat de wielen effectief blijven rollen. Dat blijven rollen, dáár was ik naar op zoek.

• Mar.tin
revolution-nl schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:06:
[...]

De nieuwe Junipers hebben ook nog brake blending, in tegenstelling tot de "oude" modellen Y.
Mijn 2024 RWD (BYD-LFP) Y, en mijn 2022 RWD (CATL-LFP) 3 reduceerden beiden het weergegeven maximale regeneratieniveau op het scherm, en remden dus ook daadwerkelijk minder vlot af bij loslaten rechter pedaal wat nog wel eens "verrassend" was :+, en gaven ook het bekende groene remschijfje bij koude accu's.

Mijn eind sept geleverd RWD Y (nét voor de premiums kwamen), laatst met een accu van -1C weggereden, gaf geen enkele waarschuwing of beperking van regeneratie op het scherm, maar onderwater was er wel degelijk een 0kW regeneratielimiet. (zie ook SMT screenshot hieronder, Max Regen Power midden boven, en min/max cell temp linker en middel kolom 7e rij van boven). Ik heb verzaakt om toen een foto van het autoscherm te maken zie ik.

Met rijden merkte je er niets van, want blijkbaar doen deze modellen gewoon vlekkeloos de afremming met de schijfremmen overpakken. Iets dat mijn 2024 Y en mijn 2022 3 zékerweten niet deden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIXUwu0xxpyqkXLE3B2XRiFuPR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXizRfhGyKYjSc9xciAmBEAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 06-01-2026 10:36 ]

• Tommie12
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:10:
[...]

@Tommie12 heeft ook wel gelijk in mijn aanvoelen. En jij ook. Ik stelde mijn vraag van daarnet om erachter te komen wat ik het best had gedaan om wel sturend te blijven rollen (rechtdoor rijden was geen optie tenzij ik in de bosjes wou rijden 😅). Dát was hetgeen ik wilde hebben. Maar ik weet niet wat de auto op dat moment aan het uitspoken is geweest. Mijn snelheid was niet hoog, dus het effect van regeneratie zal niet sterk hebben meegespeeld, en er is ook niets gebeurd. Maar op dat moment wilde ik niet ook nog een béétje regeneratie, ik had het geapprecieerd indien de elektronica mijn wielen met rust had gelaten.

Vandaar dat een inzicht als (indien van toepassing op mijn Model 3) “wanneer de auto bij regeneratie merkt dat er een slippend wiel is, wordt regeneratie uitgeschakeld” nuttig kan zijn. Of wie weet zou het forceren van een korte ABS-ingreep ook (door op dat moment uitgeschakelde regeneratie) kunnen veiligstellen dat de wielen effectief blijven rollen. Dat blijven rollen, dáár was ik naar op zoek.
Beroepsmatig heb ik wat kennis over ABS en anti-slipregeling, maar dan voor vrachtwagens en zware aanhangwagens.
Wat jij wenst is niet altijd het beste om een aanrijding te vermijden.
Mijn advies bij paniek is altijd om gewoon de rem goed hard in te duwen.
Bij een oude auto met versnellingsbak helpt het om de koppeling in te duwen, bij een EV is het hard remmen en rustig sturen in de richting waar je naar toe wil.
Met dit weer en op straten die amper gestrooid worden, maar waar toch wel een paar auto's door rijden wordt de sneeuw tot ijs samengedrukt en dit wordt echt enorm glad. Wrijvingscoeficcient is dan iets van 2% (zeker met zomerbandjes), waar een natte weg 60-70% is en een droge weg 80-90%.
Als er niks is om je aan vast te houden, dan ga je glijden...
Er zijn altijd mensen die dan van een ABS wonderen verwachten en denken dat het zonder beter was... nope.

Laat de wetenschap maar over aan de systemen, echt 99,99% van de bestuurders kan de prestaties van een goed werkend ABS niet evenaren, ook gewoon al doordat een ABS per wiel anders kan ingrijpen wat je als chauffeur nooit kan (je hebt gewoon geen 4 rempedalen ..)
Die overige 0,01% heeft namen als Max V, Sebastien Ogier of Thierry Neuville. Die doen anderen dingen en vooral, ze rijden véél meer geconcentreerd en hebben in elke bocht een plan van aanpak.

(en ja, met winterbanden gaat dat allemaal net iets beter, maar ook die halen op ijs amper een wrijvingscoefficient van 10% in de slechtste omstandigheden. )

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Moest gisteren een gaatje laten plakken, daarna hebben ze alle banden op 3.2 gezet. Ik vindt dit zelf niet prettig rijden, rij stug. Valt mij op dat ze er bij de garage altijd gek op zijn die banden lekker hard op te pompen.

• Tommie12
Bulldog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:51:
Moest gisteren een gaatje laten plakken, daarna hebben ze alle banden op 3.2 gezet. Ik vindt dit zelf niet prettig rijden, rij stug. Valt mij op dat ze er bij de garage altijd gek op zijn die banden lekker hard op te pompen.
Omdat ze weten dat mensen daar nadien nooit naar kijken en kwaad zijn als het een paar weken later al te laag is zodat ze 'bandenalarm' krijgen.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:45
Tommie12 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Omdat ze weten dat mensen daar nadien nooit naar kijken en kwaad zijn als het een paar weken later al te laag is zodat ze 'bandenalarm' krijgen.
De bandenspanning is bij mij nu zo rond de 2.6/2.7 bij wegrijden en als ze op temperatuur zijn zo'n 2.8/2.9.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:58
flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar bedenk dat als je geen grip hebt door ijs of whatever je geen grip kan genereren door te blokkeren. Want na blokkade kom je weer rollend op een stuk ijs zonder grip.
En wegsturen van de bosjes als je glijdt levert hetzelfde op als insturen op de bosjes: je glijdt er in.

Wat @Tommie12 ook zegt hierboven: kijken waar je heen wilt (je stuurt dan automatisch die kant op) en hopen dat je wielen op tijd grip krijgen om daadwerkelijk die kant op te gaan.

• turkeyhakan
Davidas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
[...]

De bandenspanning is bij mij nu zo rond de 2.6/2.7 bij wegrijden en als ze op temperatuur zijn zo'n 2.8/2.9.
Dat is wel erg laag. Je banden dienen "koud" op 2,9 bar te staan, aldus de fabrieksopgave. Ik zet ze persoonlijk op 3 bar en dan worden ze 3,2/3,3 tijdens het rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 11:33 ]

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:45
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is wel erg laag. Je banden dienen "koud" op 2,9 bar te staan, aldus de fabrieksopgave. Ik zet ze persoonlijk op 3 bar en dan worden ze 3,2/3,3 tijdens het rijden.
Bij normale buitentemperatuur zijn ze dat ook maar nu door de laag sneeuw zakken ze verder in de nacht. Wat is de ervaring van anderen hier?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• flupp
Rogar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:29:

Wat @Tommie12 ook zegt hierboven: kijken waar je heen wilt (je stuurt dan automatisch die kant op) en hopen dat je wielen op tijd grip krijgen om daadwerkelijk die kant op te gaan.
Wat ook is wat ik deed, na 2 slipcursussen en enige rijervaring van 40 jaar (die bosjes achtte ik geen blik waardig 😉)

• turkeyhakan
Davidas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Bij normale buitentemperatuur zijn ze dat ook maar nu door de laag sneeuw zakken ze verder in de nacht.
Je zult hier vast van op de hoogte zijn, maar in de winter daalt de druk in een band. Dus daarom is het ook zo belangrijk om in ieder geval periodiek je bandenspanning te controleren.

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sinds paar weken de Y Juniper, nu eigenlijk pas de sproeiers gebruikt, maar ze sprayen wel heel erg laag. Eigenlijk spuit ie onder tegen de ruitenwisser aan (links) en dus onhandig en zeker niet over de hele ruit. Is dit normaal voor de Juniper of hoort hij over de heel ruit te sprayen? Rechts spuit er ook iets, niet veel, maar ook heel laag. Moet erg veel sprayen nu omdat de ruit niet schoon wordt, net name bovenin.

• turkeyhakan
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:53:
Sinds paar weken de Y Juniper, nu eigenlijk pas de sproeiers gebruikt, maar ze sprayen wel heel erg laag. Eigenlijk spuit ie onder tegen de ruitenwisser aan (links) en dus onhandig en zeker niet over de hele ruit. Is dit normaal voor de Juniper of hoort hij over de heel ruit te sprayen? Rechts spuit er ook iets, niet veel, maar ook heel laag. Moet erg veel sprayen nu omdat de ruit niet schoon wordt, net name bovenin.
Je eerste Tesla? Tesla's hebben op de ruitenwissers een element dat de vloeistof over je ruit sprayt. Mogelijk is deze deels bevroren. En ze sprayen eigenlijk over het algemeen pas ergens halverwege je ruit. Dus ja, het klopt dat er niet van onderen naar boven wordt gesprayd, zo is het systeem nu eenmaal. Ik ervaar geen problemen met ruiten die vies blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orlvpAfIdx03cH2XdmVlWy8Wf0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/82ZekDWZgycbJ8823VRmn8Gc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 12:08 ]

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:42

djbarney

XBL: DeejayBarney

wat soms nog wel ns gebeurt, zeker als alleen onderin de vloeistof gespoten word ipv over de hele ruit, is dat de aanvoerslangetjes die naar de ruitenwissers gaan (naar de plek zoals turkeyhakan ook laat zien) niet helemaal lekker vast zitten, of inderdaad geblokkeerd zijn door viezigheid of ijs.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:33
Davidas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Bij normale buitentemperatuur zijn ze dat ook maar nu door de laag sneeuw zakken ze verder in de nacht. Wat is de ervaring van anderen hier?
Bij gaat het ook zo zoals je aangeeft: bij wegrijden 2.6/2.7. Ik krijg dan ook een melding. Na wat kilometers stijgt deze weer naar 2.8/2.9. Ik laat het maar zo, ga er niets bij doen.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Bulldog schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:51:
Ik ben er wel gek op als ze ze oppompen op 3,1 Bar. Vind ik lekkerder rijden, vooral met korte bochtjes voelt de auto niet als een vrachtwagen.

En verder...ach ergens doen ze je nog een dienst ook. Te zachte banden hebben hogere slijtage van het rubber, net zoals met fietsbanden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Aldusso
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Je eerste Tesla? Tesla's hebben op de ruitenwissers een element dat de vloeistof over je ruit sprayt. Mogelijk is deze deels bevroren. En ze sprayen eigenlijk over het algemeen pas ergens halverwege je ruit. Dus ja, het klopt dat er niet van onderen naar boven wordt gesprayd, zo is het systeem nu eenmaal. Ik ervaar geen problemen met ruiten die vies blijven.

[Afbeelding]
Thanks - ja 1e Tesla (blij mee op wat onhandigheden na) maar bij mij ziet het iets anders uit, het is een mini sproeiertje wat op het linker wisserblad zit, en die sproeit dus tegen de wiper zelf aan (net ff gekeken), en daarom komt er maar een klein beetje vloeistof de 1e 20 cm op de ruit, verder niet. Te weinig om de hele ruit te wissen, komt niet boven de helft uit met 'schone' wisser. Rechts (passagierszijde) is nog minder, sproeier sproeit daar ook tegen het blad aan, maar dan zijwaarts.

• turkeyhakan
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Thanks - ja 1e Tesla (blij mee op wat onhandigheden na) maar bij mij ziet het iets anders uit, het is een mini sproeiertje wat op het linker wisserblad zit, en die sproeit dus tegen de wiper zelf aan (net ff gekeken), en daarom komt er maar een klein beetje vloeistof de 1e 20 cm op de ruit, verder niet. Te weinig om de hele ruit te wissen, komt niet boven de helft uit met 'schone' wisser. Rechts (passagierszijde) is nog minder, sproeier sproeit daar ook tegen het blad aan, maar dan zijwaarts.
Dan zou ik zeggen of ze zijn verkeerd afgesteld of ze zijn vies/ (deels)bevroren. Zo zouden ze je voorruit schoon moeten maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUwbR_mjbFMkDtMXlgbeu32O_-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0zxv7H3AdAMYE2TI1ZLAg3Tv.png?f=user_large

Zie ook: YouTube: How Tesla Model 3 screen washers work (Super Slo Mo!)

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 12:39 ]

• Mar.tin
Aldusso schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Ja de sproeiers zijn waardeloos, maar dat zijn ze al een paar jaar :+ / modeljaren. Heb net een setje van deze https://nl.aliexpress.com/item/1005009560241610.html besteld, komen (als ik het verhaal mag geloven) volgende week al binnen. Ben benieuwd, hier lijkt in elk geval iets aan af te stellen. Concludeer nu ik dit typ wél dat het een setje voor 1 wisser lijkt te zijn 8)7, nouja, kan ik goed A/B onderzoek doen.

• Mar.tin
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Dan zou ik zeggen of ze zijn verkeerd afgesteld of ze zijn vies/ (deels)bevroren. Zo zouden ze je voorruit schoon moeten maken:

[Afbeelding]
Heb er net even naar gekeken, er lijkt geen afstelling mogelijk, zal er zo nog eens heen lopen en een plaatje maken. het is een heel erg cheapo kunstof ding. Heb ook een wisserblad-afstel-hulp die vandaag binnenkomt om met behulp van deze guide de hoek van de wisserbladen te controleren / af te stellen. https://service.tesla.com...FB-85C6-51A718F88D24.html

• turkeyhakan
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Heb er net even naar gekeken, er lijkt geen afstelling mogelijk, zal er zo nog eens heen lopen en een plaatje maken. het is een heel erg cheapo kunstof ding. Heb ook een wisserblad-afstel-hulp die vandaag binnenkomt om met behulp van deze guide de hoek van de wisserbladen te controleren / af te stellen. https://service.tesla.com...FB-85C6-51A718F88D24.html
Aldus de video die ik zojuist heb toegevoegd aan mijn vorige post is afstelling wel mogelijk (einde video) :-) Jij hebt gekeken naar de afstelling van de wisserbladen.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 12:41 ]

• Mar.tin
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Aldus de video die ik zojuist heb toegevoegd aan mijn vorige post is afstelling wel mogelijk (einde video) :-) Jij hebt gekeken naar de afstelling van de wisserbladen.
Zal een paar plaatjes schieten van mijn Juniper wissers, die zien er anders uit, en lijkt geen overduidelijke afstelling op mogelijk zo op het eerste gezicht. BRB

• Aldusso
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Zal een paar plaatjes schieten van mijn Juniper wissers, die zien er anders uit, en lijkt geen overduidelijke afstelling op mogelijk zo op het eerste gezicht. BRB
Klopt, geen afstelling mogelijk, net al even geprobeerd

• Aldusso
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:36:
[...]

[Afbeelding]

Juniper heeft andere sproeiers. Ze zij niet af te stellen, ook niet bevroren. Lees net op US forums dezelfde ongenoegen van dit nieuwere type. Mee leren leven denk ik dan
Zie ook: YouTube: How Tesla Model 3 screen washers work (Super Slo Mo!)

• turkeyhakan
Mar.tin schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Dat zou mogelijk kunnen hoor, maar in de service manual die zojuist gedeeld is, is er ook een pagina Washer Nozzles (Adjust). Of gaat dit over het verplaatsten van het sproei-element? Geen idee :-)

https://service.tesla.com...15-4E36-814B-BDA4BF687238

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_l27bFAB_8l8GL-DXQ3vXLE_XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zL0ZGs3aWZzkN2iWGSvd3uFp.png?f=fotoalbum_large

Hier nog een link met reallife foto's (maar volgens mij de oude Y): https://service.tesla.com...90-A737-8298278807E0.html

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 06-01-2026 12:50 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Nieuwe auto? Terug naar Tesla. Dit moet gewoon goed zijn. Als je er zelf iets aan gaat veranderen heb je er geen garantie meer over.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 184 ... 187 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: