flupp schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:10:
[...]
@
Tommie12 heeft ook wel gelijk in mijn aanvoelen. En jij ook. Ik stelde mijn vraag van daarnet om erachter te komen wat ik het best had gedaan om wel
sturend te
blijven rollen (rechtdoor rijden was geen optie tenzij ik in de bosjes wou rijden 😅). Dát was hetgeen ik wilde hebben. Maar ik weet niet wat de auto op dat moment aan het uitspoken is geweest. Mijn snelheid was niet hoog, dus het effect van regeneratie zal niet sterk hebben meegespeeld, en er is ook niets gebeurd. Maar op dat moment wilde ik niet ook nog een béétje regeneratie, ik had het geapprecieerd indien de elektronica mijn wielen met rust had gelaten.
Vandaar dat een inzicht als (indien van toepassing op mijn Model 3) “wanneer de auto bij regeneratie merkt dat er een slippend wiel is, wordt regeneratie uitgeschakeld” nuttig kan zijn. Of wie weet zou het forceren van een korte ABS-ingreep ook (door op dat moment
uitgeschakelde regeneratie) kunnen veiligstellen dat de wielen effectief
blijven rollen. Dat
blijven rollen, dáár was ik naar op zoek.
Beroepsmatig heb ik wat kennis over ABS en anti-slipregeling, maar dan voor vrachtwagens en zware aanhangwagens.
Wat jij wenst is niet altijd het beste om een aanrijding te vermijden.
Mijn advies bij paniek is altijd om gewoon de rem goed hard in te duwen.
Bij een oude auto met versnellingsbak helpt het om de koppeling in te duwen, bij een EV is het hard remmen en rustig sturen in de richting waar je naar toe wil.
Met dit weer en op straten die amper gestrooid worden, maar waar toch wel een paar auto's door rijden wordt de sneeuw tot ijs samengedrukt en dit wordt echt enorm glad. Wrijvingscoeficcient is dan iets van 2% (zeker met zomerbandjes), waar een natte weg 60-70% is en een droge weg 80-90%.
Als er niks is om je aan vast te houden, dan ga je glijden...
Er zijn altijd mensen die dan van een ABS wonderen verwachten en denken dat het zonder beter was... nope.
Laat de wetenschap maar over aan de systemen, echt 99,99% van de bestuurders kan de prestaties van een goed werkend ABS niet evenaren, ook gewoon al doordat een ABS per wiel anders kan ingrijpen wat je als chauffeur nooit kan (je hebt gewoon geen 4 rempedalen ..)
Die overige 0,01% heeft namen als Max V, Sebastien Ogier of Thierry Neuville. Die doen anderen dingen en vooral, ze rijden véél meer geconcentreerd en hebben in elke bocht een plan van aanpak.
(en ja, met winterbanden gaat dat allemaal net iets beter, maar ook die halen op ijs amper een wrijvingscoefficient van 10% in de slechtste omstandigheden. )