• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SL65 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Of de verwarming vooraf aanzetten. Lang leven de luxe :)
Komend van een auto zonder die luxe loop ik steeds naar de Tesla en bedenk dan vlak voordat ik er ben: "ik had even de verwarming aan moeten zetten." En op een of andere manier doe ik dat de dag erna weer niet.

Als ik er wel aan denk is het heerlijk. Nooit meer krabben en lekker warm als je instapt. En heel lang hoeft dat ding ook niet aan te staan.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:32
daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Parallel import is al geweigerd door de RDW. Gelukkig maar. Dat ding wil je nier niet op de weg. Van mij mogen ze ook die andere bakbeesten van de weg halen.
Tsja dan kun je ook alle busjes, vrachtwagens en grote suvs van de weg halen, ook zware vierkante blokkendozen. Maar met de ontwikkeling van de veiligheidssystemen wordt rijden steeds veiliger. Automatisch remmen etc.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:18
Roenie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Komend van een auto zonder die luxe loop ik steeds naar de Tesla en bedenk dan vlak voordat ik er ben: "ik had even de verwarming aan moeten zetten." En op een of andere manier doe ik dat de dag erna weer niet.

Als ik er wel aan denk is het heerlijk. Nooit meer krabben en lekker warm als je instapt. En heel lang hoeft dat ding ook niet aan te staan.
En hij kan het ook nog volgens een tijdschema zodat je ‘s morgens in een warme auto stapt. :)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Blommie01 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:13:
[...]

En hij kan het ook nog volgens een tijdschema zodat je ‘s morgens in een warme auto stapt. :)
Alleen dan moet je ook een brein hebben dat zich iets van tijdschema's aantrekt. Laat ik dat nu net niet hebben ;)

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:19
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Ja maar die hoeven toch niet hoog te zijn? Of ga je ook uit eten in een sterren restaurant omdat de baas betaald? Ik vind het niet meer dan logisch dat je je baas niet onnodig hoge kosten laat betalen.
De ideale werknemer. :)
Baas: "Je krijgt opslag".
Werknemer: "Nee dank je. Ik wil je niet onnodig op kosten jagen".

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:32
Elsdeniep schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:17:
[...]

De ideale werknemer. :)
Baas: "Je krijgt opslag".
Werknemer: "Nee dank je. Ik wil je niet onnodig op kosten jagen".
Dat lijkt mij wat anders. Duur uit eten en dure laadpaal pakken is wat anders dan een opslag. Maar goed.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-03 22:13
Mijn Kia EV6 heeft een snow mode, dit is eigenlijk soort van combinatie van super chill mode en regen 0%.

Vreemd dat Tesla dit niet heeft, wat kan ik als alternatief het beste doen? Vooral regen zie ik als grootste risico.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:15
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Dat lijkt mij wat anders. Duur uit eten en dure laadpaal pakken is wat anders dan een opslag. Maar goed.
Behandelen van resources zoals een auto zou niet anders dan zijn dan als ik het zelf zou hebben. Dus ik zou er goed mee omgaan en als het kan de goedkopere lader zoeken.

Als de baas maar blijft betalen dan zou ik als laadpas aanbieder minder geneigd zijn om competitief te prijzen, dan stijgen de kosten voor iedereen.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:27
megabeat schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Wat ik doe met palen die pas vereisen bij loskoppelen.

Bak open
Pas pakken uit bak
Pas aanbieden bij paal
Dan schiet de vergrendeling af bij de paal en auto
Kabel eruit halen
Kabel en pas in bak
Ja dus maakt niet uit of je de kabel eerst uit paal of auto haalt, zolang je maar eerst pas scanned bij de paal om de vergrendeling eraf te halen

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-03 20:27
nDirect090 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Ja dus maakt niet uit of je de kabel eerst uit paal of auto haalt, zolang je maar eerst pas scanned bij de paal om de vergrendeling eraf te halen
De auto moet eerst van het slot "open zijn".
Alleen de achterbak openen ontgrendeld bij mij de auto niet.
Als de auto van het slot is en je doet de laadpas bij de oplader ontgrendeld hij de auto en laadpaal kant.

Voordat de paal de kabel los laat na het scannen duurt meestel wel 3-5 seconden

[ Voor 7% gewijzigd door wootahH op 03-01-2026 11:36 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:57
wouter.N schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:26:
Mijn Kia EV6 heeft een snow mode, dit is eigenlijk soort van combinatie van super chill mode en regen 0%.

Vreemd dat Tesla dit niet heeft, wat kan ik als alternatief het beste doen? Vooral regen zie ik als grootste risico.
ABS zal wel werken, niet alleen met de remmen, maar ook via de beperking van de regen.

In elk geval, bij het versnellen is de regeling echt goed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
megabeat schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:27:
[...]

Behandelen van resources zoals een auto zou niet anders dan zijn dan als ik het zelf zou hebben. Dus ik zou er goed mee omgaan en als het kan de goedkopere lader zoeken.

Als de baas maar blijft betalen dan zou ik als laadpas aanbieder minder geneigd zijn om competitief te prijzen, dan stijgen de kosten voor iedereen.
Maar als de baas vervolgens niets doet om je daarbij te helpen heb ik uiteindelijk ook zoiets van dan kies ik wat het makkelijkste is, niet het goedkoopste.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

De tractiecontrole van Tesla is mega. Pogingen tot uitbreken mislukken met mijn M3RWD standaard. Als je in video's de ervaringen in de sneeuw ook ziet zijn die ontzettend goed, zelfs met RWD.

• Tommie12
gjcvro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Maar als de baas vervolgens niets doet om je daarbij te helpen heb ik uiteindelijk ook zoiets van dan kies ik wat het makkelijkste is, niet het goedkoopste.
De vraag is…. Heeft hij al geprobeerd om gewoon naar de Suc te gaan en de stekker in te steken. Als je dan niks afgeschreven krijgt op je eigen CC en het laden start, dan zal de rekening wel bij de leasemaatschappij of werkgever landen.

Toen ik mijn Tesla kreeg ging SUC laden op mijn persoonlijke CC en moest ik declareren. Na een paar mailtjes naar de LeaseMij en nog wat aandringen (Arval Belgie liep sterk achter op Arval NL) hebben ze dat veranderd.
Nu kan ik bij Tesla laden en ik heb een laadpas voor de andere laders.

• megabeat
gjcvro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:39:
[...]

Ja dat is een goed punt, kenbaar maken bij de baas dat je wel goedkoper wil maar heel moeilijk wordt gemaakt, dan verder met je leven inderdaad.

Offroad mode aanzetten. Al weet ik niet of non-Ps die mode hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• megabeat
nDirect090 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:30:
[...]

Ja voor de vattenfall en Allego palen bij mij in de buurt is het snelst om de pas te scannen bij de paal en dan de rest te doen. In mijn geval dus eerst kabel uit de paal. De bak is al open omdat mij pasjes in de achterbak liggen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Nope. Dat hebben in ieder geval de RWD's niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:59
Het batterij voorverwarmings symbool is nieuw voor mij. Heeft dit te maken met de kou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF7afMNXPGHfaW9lx10brdce4QM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4RQ9N56cL3OFXY0BwVFFKFU.jpg?f=fotoalbum_large

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:42

De acceleratie op Chill modus is voor mijn M3H in dit weer voldoende.
patrickt35 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:10:
Het batterij voorverwarmings symbool is nieuw voor mij. Heeft dit te maken met de kou?
[Afbeelding]
Ja. Heeft te maken met accu temp.

• patrickt35
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:32:
[...]

Ja. Heeft te maken met accu temp.
Ik zou wel willen dat ik dit actief kon inschakelen aangezien de Tesla chargers hier zowat om de hoek zit.

• daemonix
  • Niet online
patrickt35 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Ik zou wel willen dat ik dit actief kon inschakelen aangezien de Tesla chargers hier zowat om de hoek zit.
Dan zeg je tegen je Tesla dat je naar de SuC gaat. Dan zet hij de verwarming aan. ;)

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-03 21:22
Gisteren is onze Tesla voor onderhoud bij Tesla service geweest, alleen nu staat de app nog in “in service” stand. Waarschijnlijk omdat ik de kostenraming niet kon openen. Gaat om een leaseauto. Opnieuw installeren van de app heeft niet geholpen, iemand een oplossing??
C.A.H. schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:40:
Gisteren is onze Tesla voor onderhoud bij Tesla service geweest, alleen nu staat de app nog in “in service” stand. Waarschijnlijk omdat ik de kostenraming niet kon openen. Gaat om een leaseauto. Opnieuw installeren van de app heeft niet geholpen, iemand een oplossing??
De opties via 1 seconde Google opdracht werken niet?
If your Tesla is stuck in Service Mode, first try exiting via the touchscreen (Controls > Service Mode > Exit Service Mode) or by performing a soft reboot (hold both scroll wheels down for 5+ seconds); if it persists, it might be a lingering service center issue or a software glitch requiring you to schedule service through the app or call Tesla support, as some settings might need a technician to clear from their end, say Reddit users.

• C.A.H.
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-03 21:22
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:47:
[...]

De opties via 1 seconde Google opdracht werken niet?

[...]
Haha, nee helaas niet, heb wel van alles geprobeerd en gezocht voordat ik hier om hulp vroeg hoor. Denk misschien dat of de leasemaatschappij de kostenraming nog moet goedkeuren, of tesla service iets kan betekenen maar deze zijn beide pas maandag weer bereikbaar helaas.

En de auto zelf geeft trouwens niks aan, deze staat gelukkig niet in de service stand. Gaat puur om de app

[ Voor 10% gewijzigd door C.A.H. op 03-01-2026 12:55 ]

C.A.H. schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Haha, nee helaas niet, heb wel van alles geprobeerd en gezocht voordat ik hier om hulp vroeg hoor. Denk misschien dat of de leasemaatschappij de kostenraming nog moet goedkeuren, of tesla service iets kan betekenen maar deze zijn beide pas maandag weer bereikbaar helaas.

En de auto zelf geeft trouwens niks aan, deze staat gelukkig niet in de service stand. Gaat puur om de app
Dan zou ik idd maandag maar eens bellen idd.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:34:
[...]

Oh zal z’n baas blij mee zijn
Ik snap je reactie niet zo. Het is toch heel normaal dat bij een lease wagen vandaag de dag een laad pasje bij bijzit. Dan is het toch ook niet zo gek dat ie wil dat de Superchargers langs daar opladen. Het ander resultaat is dat hij gewoon bij een HP lader van Fastned of iets anders gaat opladen.

• patrickt35
C.A.H. schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Heb vorige week in Frankrijk hetzelfde meegemaakt na het vervangen van mijn ruitenwisserbladen.
Een extra serviceverzoek ingeschoten met uitleg van het probleem.
Kreeg eerst een kostenberekening van 159,--🤔
Half uur later was alles in de app weer als normaal.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-03 11:57

Tesla heeft toch ook een ‘gladde ondergrond’ mode alleen snap ik niet wat het verschil is met automatisch.

• Auto detecteert voortdurend de kenmerken van de
huidige ondergrond en past Tractie Controle automatisch
aan.
• Gladde ondergrond verdeelt de tractie evenredig over alle
wielen om te zorgen voor meer grip en stabiliteit onder
gladde omstandigheden, zoals regen, sneeuw of ijs.
OPMERKING: Zelfs als deze instelling is uitgeschakeld,
detecteert de Model Y voortdurend de kenmerken van de
huidige ondergrond en wordt Tractie Controle
automatisch aangepast.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-03 21:13
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Hmm jammer Zwitserland hoort niet bij de EU dus zou het alleen gaan om Zwitserland. Heb er wel een gereserveerd dus hoop dat het ooit gaat lukken 8)
Zou ook graag een cybertruck erbij kopen afhankelijk van prijs en voorwaarden. Er moet dan natuurlijk wel officiële ondersteuning van Tesla zijn. Waar het om gaat in dit stuk is dat het blijkbaar niet heel moeilijk is de cybertruck te laten voldoen aan UNECE regels, dat geeft hoop. Het is de vraag of Tesla de moeite wil doen voor zo’n (in Europa) niche product.

• daemonix
  • Niet online
mv_ak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Tesla heeft toch ook een ‘gladde ondergrond’ mode alleen snap ik niet wat het verschil is met automatisch.

• Auto detecteert voortdurend de kenmerken van de
huidige ondergrond en past Tractie Controle automatisch
aan.
• Gladde ondergrond verdeelt de tractie evenredig over alle
wielen om te zorgen voor meer grip en stabiliteit onder
gladde omstandigheden, zoals regen, sneeuw of ijs.
OPMERKING: Zelfs als deze instelling is uitgeschakeld,
detecteert de Model Y voortdurend de kenmerken van de
huidige ondergrond en wordt Tractie Controle
automatisch aangepast.
De Chill mode voldoet uitstekend. Je merkt gewoon niet dat het glad is. Wel normaal, dus voorzichtig en binnen de grenzen van de weg blijven rijden. Zowel een paar jaar geleden in Hamburg gemerkt als gister toen we echt een gladde weg op gingen.

HyperBart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Ik snap je reactie niet zo. Het is toch heel normaal dat bij een lease wagen vandaag de dag een laad pasje bij bijzit. Dan is het toch ook niet zo gek dat ie wil dat de Superchargers langs daar opladen. Het ander resultaat is dat hij gewoon bij een HP lader van Fastned of iets anders gaat opladen.
In mijn geval: mijn werkgever biedt mij een laadpas aan voor mijn leasewagen, buiten de lease maatschappij om. Dan kan er geen automatische doorbelasting naar de Tesla eigenaar (==LM) plaats vinden. De enige mogelijkheid is dan om de laadpas in de Tesla app toe te voegen (wat bij mij niet kan want Shell Recharge pas)

• karel_G_1981
daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]

De Chill mode voldoet uitstekend. Je merkt gewoon niet dat het glad is. Wel normaal, dus voorzichtig en binnen de grenzen van de weg blijven rijden. Zowel een paar jaar geleden in Hamburg gemerkt als gister toen we echt een gladde weg op gingen.
Valt me op dat de auto heel natuurlijk controleert drift. Ik gaf gisteren wat teveel gas in een gladde bocht en de kont ging wat opzij maar prima gecontroleerd zij stapje zonder dat het tricky werd (m3 rwd) volgens mij werken de systemen prima automatisch ook bij gladheid.

• Maurice-
  • Nu online
Wel handig dat je tegenwoordig in 1 oogopslag ziet dat er geen Tesla's betrokken zijn bij ongevallen door gladheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSRXrUHHDB_rP5v66lkMDClgwcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZggFpOA7JNqzoneXOBWKJ3aD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkZWEi0VjYDxRCttIwkNvWg8Pos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtXOmtDaX99usIOn0XJXcVh0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0VXqeIy7qGUWr3glVWrYFXE4bI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihC9vEQ6geaV6NNIDQvnTGj1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iI5vjiFkxOxDPfbvBzroLgzULA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X80yA5GozJ6u2O2oXKxk91mH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVx3Jp9EG_D1e8skst9IZLrzmL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8umZ47foHDlM1BrUq0YNNrk.jpg?f=fotoalbum_large
Maurice- schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:55:
Wel handig dat je tegenwoordig in 1 oogopslag ziet dat er geen Tesla's betrokken zijn bij ongevallen door gladheid.
Een auto gaat een overmoedige bestuurder niet helpen hoor. https://www.ad.nl/loon-op...-in-loon-op-zand~a6434035

[ Voor 57% gewijzigd door Inspired op 03-01-2026 15:10 ]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:34
Ik denk dat je de grap mist :+

3960wp SE | Model Y RWD

• Blommie01
pdidi schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
[...]

In mijn geval: mijn werkgever biedt mij een laadpas aan voor mijn leasewagen, buiten de lease maatschappij om. Dan kan er geen automatische doorbelasting naar de Tesla eigenaar (==LM) plaats vinden. De enige mogelijkheid is dan om de laadpas in de Tesla app toe te voegen (wat bij mij niet kan want Shell Recharge pas)
Natuurlijk kan dat wel. Ik heb ook een laadpas buiten de LM om. De kosten voor het laden bij Tesla Superchargers wordt gewoon apart door de LM met mijn baas verrekend.
Xrypta schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat je de grap mist :+
Oh, sorry. Wist niet dat mensen grappen maakten over ongevallen met zwaargewonden en levens. Goeie grap idd.

• Maurice-
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Oh, sorry. Wist niet dat mensen grappen maakten over ongevallen met zwaargewonden en levens. Goeie grap idd.
Poeh, lange tenen. Met jouw nieuwsbericht bevestig je precies mijn punt. Alle auto's zijn auto's behalve Tesla's.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:34
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Oh, sorry. Wist niet dat mensen grappen maakten over ongevallen met zwaargewonden. Goeie grap idd.
Niet gelijk zo zuur hè, jaar is pas begonnen O+

Hij doelde op dat indien er een ongeluk met een Tesla gebeurd (zoals jouw link bevestigd) er altijd in de titel van een bericht het merk word benoemd. Bij alle overige koppen betreft het slechts een algemene noemer zoals 'automobilist' of 'bestuurder'

3960wp SE | Model Y RWD

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Nou als ie laadt bij Tesla Superchargers. Die zijn namelijk het goedkoopst. De auto / laadpas staat toch op naam van het bedrijf? Dan gaat de rekening automatisch naar dat bedrijf.

Vind het sowieso raar en zelfs beetje aso als dat je niet zou uitmaken. Zie het hier ook. Mensen laden aan de duurste palen omdat de baas toch wel betaald. En de prijzen blijven daardoor ook hoog bij die palen. Maar goed. Off topic.
Ik wilde het bij je eerste reactie al vertellen maar hield me toen in maar: NIVEA (!), niet invullen voor een ander.

Er zijn zat bedrijven die via de leasemij een fixed tarief hebben voor AC en DC laden. Wij hebben 't ook op het werk. Het maakt geen fluit uit waar je laad. Zo is alles voorspelbaar voor de werkgever ipv in jouw situatie dat het daadwerkelijk uitmaakt waar je laadt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:39

Tesla in standaard doet het beter dan de meeste snow modes!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Blommie01
Makkelijk schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Tesla in standaard doet het beter dan de meeste snow modes!
Bij mijn Tesla Y AWD is "snowmode" vol vermogen en traction control uit... *O*

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 13:08
patrickt35 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:10:
[Afbeelding]
Dit zal de accu helaas niet volledig voorverwarmen, zoals hij dat doet als je navigeert naar een snellader.
Het voorverwarmen van de accu, zodat je echt snel kunt laden, zal echt alleen gebeuren als je de auto aan zet en navigeert naar een snellader.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Maurice- schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hoeft toch niet wekelijks herhaald te worden?
Danny the dog in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• Tommie12
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Juist niet offroad. Offroad laat veel meer slip toe….

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-02 22:12
pdidi schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, je zou gewoon de supercharger moeten kunnen gebruiken. Leasemaatschappij stuurt factuur naar je werkgever. Tenzij je leasemaatschappij dat niet geregeld heeft met de superchargers maar ik heb ook een losse laadpas buiten de leasemaatschappij om en laad alsnog bij de superchargers zonder mn pas te koppelen

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-03 10:19
Mijn tesla 3 sr uit augustus 2025 wil niet opladen als ik de stekker er in steek. LPF batterij.

De software versie is 2025.44.25.3

Ik heb de auto al gereset door middel van beide scroll wieltjes in te drukken.

Hij geeft geen foutmelding enkel geef hij aan opladen gepauzeerd. Op opladen hervatten klikken geeft geen verandering.

Batterij is wel nog behoorlijk vol maar wilde hem
Voor morgen naar 100% brengen ( nu 86%). Volgens mij heb ik hem na de update nog niet aan de laadpaal gehangen alleen weet ik dit niet 100% zeker. (Ik heb dit ook gisteravond geprobeerd > zelfde resultaaat vandaag opnieuw geprobeerd na rijden & na resetten )

Moet ik hem gewoon aan de laadpaal laten hangen vanavond of heeft iemand een idee ?

• Flexiilex
Tribledragon schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:25:
Mijn tesla 3 sr uit augustus 2025 wil niet opladen als ik de stekker er in steek. LPF batterij.

Hij geeft geen foutmelding enkel geef hij aan opladen gepauzeerd. Op opladen hervatten klikken geeft geen verandering.

Voor morgen naar 100% brengen ( nu 86%). Volgens mij heb ik hem na de update nog niet aan de laadpaal gehangen alleen weet ik dit niet 100% zeker. (Ik heb dit ook gisteravond geprobeerd > zelfde resultaaat vandaag opnieuw geprobeerd na rijden & na resetten )

Moet ik hem gewoon aan de laadpaal laten hangen vanavond of heeft iemand een idee ?
Staat er geen slim laden aan waardoor het laden nu stopt? Of laden op basis van dynamische prijzen?
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Juist niet offroad. Offroad laat veel meer slip toe….
Juist wel. Lees maar eens ervaringen op Reddit van mensen met echte winters. Je wilt
juist niet dat een motor instant stopt bij slip in de sneeuw. Iets wat hij zonder offroad wel doet. Ook is de verdeling van vermogen tussen voor en achter beter met de offroad mode en zal de auto de regen beter regelen tussen voor/achter. Nu zal het in Nederland/België met 2 cm sneeuw allemaal weinig uitmaken. :)

• Tribledragon
Flexiilex schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:27:
[...]

Staat er geen slim laden aan waardoor het laden nu stopt? Of laden op basis van dynamische prijzen?
Het heeft nooit aangestaan in ieder geval. En ik kan niet terugvinden dat dit aan staat. De planning is leeg en staat niets ingevuld. Onder opladen vind ik ook niets over dynamische prijzen

• Tommie12
Inspired schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Juist wel. Lees maar eens ervaringen op Reddit van mensen met echte winters. Je wilt
juist niet dat een motor instant stopt bij slip in de sneeuw. Iets wat hij zonder offroad wel doet. Ook is de verdeling van vermogen tussen voor en achter beter met de offroad mode en zal de auto de regen beter regelen tussen voor/achter. Nu zal het in Nederland/België met 2 cm sneeuw allemaal weinig uitmaken. :)
In diepe sneeuw en met winterbanden mag er wat slip zijn, maar op een weg met aangereden sneeuw wil je geen slip, tenzij je graag in de gracht parkeert.

• daemonix
  • Niet online
Ah, je moet ook geen batterij van een politieke partij nemen. LFP werkt stukken beter als batterij. :P

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-03 11:41
Ik heb vandaag het leukste knopje van mijn Model3 ontdekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdQiCDd7ijOC_3QZg1SYD_5PrTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUkOqYwXQKkuSp67T4SbLaQx.jpg?f=fotoalbum_large

Dacht dat het om extra gevoelige tractiecontrole ging, maar 'helaas' zet het de tractiecontrole vrijwel uit !
Dus in de sneeuw lekker uurtje driften met mijn standaard software: weer een klein kind.

Werkt helaas maar tot 50 km/u...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFhVt7ooyD8ljt-j10jgLFlflAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSQXkTYt7eXkzowHYGEduS1s.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn met deze (en een omgebouwde m3 Performance) aan het testen op het circuit en daar viel me al op hoe goed de auto in balans is met semi-slicks.
YouTube: 20250929 CPZ Mi3 Test DNRT Inter State 245/40

Maar ook met winterbanden en SlipStart in de sneeuw kun je deze auto perfect controleren.

Vroeger met mijn BMW (en TCS op Uit) had ik dan een schuldgevoel over de 'zinloze' fossiele brandstof.
Ik was nu continu electrified !
Auto hangt nu aan de lader, zodat als de slipbaan wat meer sneeuw heeft gevangen ik weer een uurtje kan gaan buitenspelen.

[ Voor 24% gewijzigd door emmerx op 04-01-2026 22:46 ]

Draadloos laden op onze Zon

• gjcvro
emmerx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:04:
Ik heb vandaag het leukste knopje van mijn Model3 ontdekt:
[Afbeelding]
Dacht dat het om extra gevoelige tractiecontrole ging, maar 'helaas' zet het de tractiecontrole vrijwel uit !
Werkt helaas maar tot 50 km/u...

Dus in de sneeuw lekker uurtje driften met mijn standaard software: weer een klein kind.
[Afbeelding]

We zijn met deze (en een omgebouwde m3 Performance) aan het testen op het circuit en daar viel me al op hoe goed de auto in balans is met semi-slicks. Maar ook met winterbanden in de sneeuw kun je deze auto perfect controleren.

Vroeger met mijn BMW (en TCS op Uit) had ik dan een schuldgevoel over de 'zinloze' fossiele brandstof.
Ik was nu continu electrified !
Auto hangt nu aan de lader, zodat als de slipbaan wat meer sneeuw heeft gevangen ik weer een uurtje kan gaan buitenspelen.
Geen oordeel hoor, doe wat je niet laten kunt, zeker als er niemand last van heeft, maar als het zinloze fossiele brandstof was, is het nou zinloze elektriciteit. En waarschijnlijk op dit moment indirect nog steeds fossiele brandstof :9

• emmerx
gjcvro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Geen oordeel hoor, doe wat je niet laten kunt, zeker als er niemand last van heeft, maar als het zinloze fossiele brandstof was, is het nou zinloze elektriciteit. En waarschijnlijk op dit moment indirect nog steeds fossiele brandstof :9
Nee hoor bromsnor, de elektriciteit komt van mijn eigen winterpanelen, bij deze lage zonstand.
Net als winterbanden veel beter onder deze omstandigheden :+

Dit soort slippen kost heel weinig energie en is heel goed voor de voertuigbeheersing; beter nog dan de slipschool met natte baan.

De efficiëncy van de model 3 RWD onder deze omstandigheden is wel bedroevend: >600 Wh/km
Daar moet Tesla nog wel even aan werken, want ik reed niet echt heel hard...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnlYaZno-72W9dO8etcGwOgPhPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4h8s0nDcQHSsvDdr1bBLVof.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: Tesla Model 3.SlipStart wonder button

[ Voor 43% gewijzigd door emmerx op 03-01-2026 23:22 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-03 19:58

of heb je iets gepland qua laden?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Flexiilex
Tribledragon schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Het heeft nooit aangestaan in ieder geval. En ik kan niet terugvinden dat dit aan staat. De planning is leeg en staat niets ingevuld. Onder opladen vind ik ook niets over dynamische prijzen
My bad. Ik bedoelde iets van slim laden meteen integratie met tibber of zonneplan oid. Of je laadpaal die dat ook kan

• Tribledragon
CEdS schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
[...]

of heb je iets gepland qua laden?
Ik had er niets ingezet qua planning.

Ik dacht wie weet helpt plannen wel om door de pauzering te komen dus heb ik er vanavond na het probleem en geen oplossing te vinden een laadsessie ingepland en nu is hij wel aan het opladen. De workaround heb ik nu dus gevonden. Benieuwd of deze noodzakelijk blijft -> dan wordt het tesla bellen. Of iets eenmaligs waar hij door nu te laden doorheen is gevallen

Update … zojuist gevonden in de app van tesla (ik heb een tesla lader) dat er een tijdslot in de lader stond waarop hij mocht laden. Of dit heb ik er perongeluk ingezet met kijken .. of dit is er met een update als basis instelling ingekomen. (Laatste lijkt me onwaarschijnlijk dus probleem zat waarschijnlijk toch tussen de bank en de telefoon)

Probleem was dus niet mijn auto > maar mijn instellingen van mijn tesla lader.

[ Voor 28% gewijzigd door Tribledragon op 03-01-2026 22:16 ]

• karel_G_1981
daemonix schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:58:
[...]

Parallel import is al geweigerd door de RDW. Gelukkig maar. Dat ding wil je nier niet op de weg. Van mij mogen ze ook die andere bakbeesten van de weg halen.
Niet mee eens ik hou wel van die trucks. Jarenlang in een Dodge ram v8 gereden, heerlijk.

Ander veaagje kun je in de m3 de elektronische hulpen uitschakelen ? Of kan dat alleen bij de P ? Wilde een achtje slippen in de sneeuw maar dat ging niet 🫣

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:00:
[...]
Ander veaagje kun je in de m3 de elektronische hulpen uitschakelen ? Of kan dat alleen bij de P ? Wilde een achtje slippen in de sneeuw maar dat ging niet 🫣
Daar heb je track mode voor nodig, dat zit alleen op de P.

Of de Slip Start optie zoals iemand een paar berichten hierboven noemde, maar die is daar niet voor bedoeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 03-01-2026 23:27 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• emmerx
Taro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Niet dus; kan de standaard model 3 (AWD evt op alleen achtermotor zetten)
Kijk mijn post hierboven...

Elektrisch rijden hoeft echt niet alleen zuinig en saai te zijn (met chats over tankpassen en fiscale leasevoordeeltjes)!

Voor alle 'frisse' posters hieronder:
Alle stunts zijn uitgevoerd door een professionele autocoureur in een gecontroleerde omgeving.
Do not try this at home (als je er geen plezier in hebt).

[ Voor 49% gewijzigd door emmerx op 04-01-2026 00:17 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Topicstarter
emmerx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:27:
[...]

Niet dus.
Kijk mijn post hierboven...
Had ik al toegevoegd idd, maar dat is er officieel natuurlijk niet voor bedoeld :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• patrickt35
emmerx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Nee hoor bromsnor, de elektriciteit komt van mijn eigen winterpanelen, bij deze lage zonstand.

Dit soort slippen kost heel weinig energie en is heel goed voor de voertuigbeheersing; beter nog dan de slipschool met natte baan.

De efficiëncy van de model 3 RWD onder deze omstandigheden is wel bedroevend: >600 Wh/km
Daar moet Tesla nog wel even aan werken, want ik reed niet echt heel hard...

[Afbeelding]

YouTube: Tesla Model 3.SlipStart wonder button
Nu vind ik de locatie niet zo heel geschikt om wat te gaan glijden met een Tesla. Wanneer mijn auto daar stond geparkeerd zou ik je vriendelijk verzoeken om er mee op te houden.
Ook je filmpje heeft het niveau van een kleuter.

• turkeyhakan
  • Nu online
Sorry, maar ik begrijp niet helemaal waarom je aan het slippen bent op een krappe parkeerplaats in een woonwijk (met allemaal auto’s)? Lijkt mij toch niet helemaal de plek ervoor?

• jongetje
emmerx schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Met winterbanden zou je in de sneeuw toch minder moeten slippen? Dat is toch het hele idee van winterbanden.

Ben wel benieuwd naar de opbrengst van je zonnepanelen in de winter. Mijn (10) panelen doen deze tijd rond de 1,5kWh per dag.

• daemonix
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:13:
[...]

Met winterbanden zou je in de sneeuw toch minder moeten slippen? Dat is toch het hele idee van winterbanden.

Ben wel benieuwd naar de opbrengst van je zonnepanelen in de winter. Mijn (10) panelen doen deze tijd rond de 1,5kWh per dag.
Vermogen en koppel bepalen of je slipt. Te veel vermogen haalt ook grip bij winterbanden weg. Winterbanden zijn geen wondermiddel waardoor er niets meer kan gebeuren. Ook op puur ijs maakt het niet meer uit, daar helpen alleen spijkerbanden.

• karel_G_1981
Taro schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Of de Slip Start optie zoals iemand een paar berichten hierboven noemde, maar die is daar niet voor bedoeld.
Cool!😎

• jongetje
daemonix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Vermogen en koppel bepalen of je slipt. Te veel vermogen haalt ook grip bij winterbanden weg. Winterbanden zijn geen wondermiddel waardoor er niets meer kan gebeuren. Ook op puur ijs maakt het niet meer uit, daar helpen alleen spijkerbanden.
Lees even waarop ik reageer...

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Modbreak:De laadpalen discussie stopt hier, en kan verder in het juiste topic:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ik zal de nodige posts daar ook naartoe verhuizen. Thanks!

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 04-01-2026 12:43 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:47
Ik ben de Juniper aan het defrosten, met een pak sneeuw erop. Staat nu al 45 min aan, maar ligt nog steeds een dikke laag sneeuw op, jammer. Hij begon op 43 graden, maar is teruggegaan naar 28 graden, is dat normaal? De defrost mode staat nog aan. Ik laat het nog even aan staan, over een kwartiertje geef ik het op. Vroeg mij al af of de betere isolatie van de Juniper impact zou hebben.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

GarageGoblin schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:42:
Ik ben de Juniper aan het defrosten, met een pak sneeuw erop. Staat nu al 45 min aan, maar ligt nog steeds een dikke laag sneeuw op, jammer. Hij begon op 43 graden, maar is teruggegaan naar 28 graden, is dat normaal? De defrost mode staat nog aan. Ik laat het nog even aan staan, over een kwartiertje geef ik het op. Vroeg mij al af of de betere isolatie van de Juniper impact zou hebben.
Geen idee of dat wel of niet hoort, maar ik laat defrost (of eerder: gewoon de blower op 21 graden) meestal iets van 5 minuten aan staan en veeg dan het meeste even weg met een raamwisser en laat het dan verder defrosten (ramen). Scheelt wachten en je hoeft niet alsnog te gaan staan krabben.

Er zit afaik geen verwarming in het dak of de voorklep, dus je kan denk ik heel lang wachten voor een pak sneeuw echt eraf smelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 04-01-2026 12:54 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-03 20:56
Hier is volgens mij het iglo principe van toepassing waardoor het héél lang duurt om alle sneeuw te laten smelten. Daarnaast denk ik dat ie eerst stevig verwarmt en daarna probeert het met minimaal energieverbruik op temperatuur te houden.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 20:29
Vanochtend hetzelfde gedaan met mijn M3 Highland. Er lag bijna 10 cm sneeuw op. Na 15 minuten defrosten kon ik de sneeuw er moeiteloos afvegen.

Het is onrealistisch te verwachten dat alle sneeuw van de auto smelt. Daarvoor is de auto te goed geïsoleerd ;)

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-03 11:19
wouter.N schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:28:
[...]

Ik heb het zelf gedaan met een lakstift en opvulmiddel van Amazon. Het was snel gedaan en het resultaat was veel netter dan verwacht.

Dit was de juiste voor mijn Juniper;
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

[...]
Ben wel benieuwd naar het resultaat. Heb je een foto van 'voor' en 'na' de behandeling?

• turkeyhakan
  • Nu online
45 min defrost modus? Wow, dat is nogal wat en wat zal dat een hoeveelheid energie hebben gekost :-)

Ik probeer het gebruik van die modus zo veel mogelijk te beperken. Ik heb gelezen dat er scheuren kunnen ontstaan in de voorruit. Vaak icm een kleine schade zoals steenslag en dan vervolgens enorm veel warme lucht (op standje HI) op een ijskoude voorruit..

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-03 21:04
Vanmorgen was het -1 buiten en +1 graad in de auto met ca. 20 cm sneeuw op de auto.
5 minuten voor vertrek defrost aangezet en daarna even met handen/armen alle sneeuw verwijderd en deze valt er dan zo af.

Sneeuw heeft inderdaad een isolerende werking :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:14
Ik gebruik het idd voor het defrosten van de ruiten en zo, niet om alle sneeuw te smelten :Y)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:37:
[...]

Sommige denken, als ik gisteren zag hoe men op de snelweg reed, dat winterbanden wel degelijk een wondermiddel zijn.. man man, ze scheurden letterlijk langs mij.

De kont van de Y brak overigens bij 10/15 km per uur bij een rotonde nog uit 😄 was gewoon behoorlijk glad!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
beyazz06 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:07:
[...]

Sommige denken, als ik gisteren zag hoe men op de snelweg reed, dat winterbanden wel degelijk een wondermiddel zijn.. man man, ze scheurden letterlijk langs mij.

De kont van de Y brak overigens bij 10/15 km per uur bij een rotonde nog uit 😄 was gewoon behoorlijk glad!
Sommige denken dan ook weer dat ze met 40 kilometer midden op de weg moeten gaan rijden. Je kunt ook te bang zijn. 3 rijstroken en dan op de middelste (uiteraard terwijl er rechts niks rijdt) gaan rijden en anderen uitlokken om rechts in te halen. En uiteraard is het geen uitlokken vanuit de bestuurder zijn/haar kant, het is letterlijk onkunde. Soms zie je mensen achter het stuur en zie je letterlijk dat er wel licht brandt, maar niemand thuis is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Blommie01
Oekol schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:21:
[...]

Sommige denken dan ook weer dat ze met 40 kilometer midden op de weg moeten gaan rijden. Je kunt ook te bang zijn. 3 rijstroken en dan op de middelste (uiteraard terwijl er rechts niks rijdt) gaan rijden en anderen uitlokken om rechts in te halen. En uiteraard is het geen uitlokken vanuit de bestuurder zijn/haar kant, het is letterlijk onkunde. Soms zie je mensen achter het stuur en zie je letterlijk dat er wel licht brandt, maar niemand thuis is.
Helemaal mee eens... Met een paar goede winterbanden moet het wel heel raar gaan om niet gewoon normaal door te kunnen rijden. Die dingen zijn namelijk voor gemaakt.

Nederlanders kunnen gewoon niet in deze omstandigheden rijden en zijn veel te bang. In landen waar het echt winter is rijden ze ook geen 40km/h op doorgaande- en snelwegen.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20
Sommige zijn te bang met dit weer andere overmoedig.
Gisteren ritje door de stad met mijn Y AWD, nou die brak in een bocht gewoon uit terwijl ik niet boven de 25 was in een flauwe bocht.
Rest van de weg een 30 a 35kmh was 4 baans waarvan de linker verse sneeuw was en de rechter plat gereden sneeuw/ijs.
Over het linker gedeelte heb je meer grip gewoon maar goed dat blijft niet lang natuurlijk als er meer links gaan rijden.
Maar laatste stukje achter een Duitser gereden ik weet niet of hij er vaker reed maar 15 a 20kmh was echt wel langzaam, maar goed we sukkelen er wel achter met gepaste afstand natuurlijk want dat doet ook niet iedereen.
Gewoon veilig rijden en wat voor de een veilig voelt in zijn auto is voor de ander in zijn auto dat niet.
Blommie01 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Nederlanders kunnen gewoon niet in deze omstandigheden rijden en zijn veel te bang. In landen waar het echt winter is rijden ze ook geen 40km/h op doorgaande- en snelwegen.
Niet helemaal eerlijke vergelijking. Vorige winter in Zweeds Lapland geweest en daar wordt niet gestrooid en maar beperkt schoongemaakt. Toch reed het daar veel makkelijker omdat de sneeuw niet echt glad was door de enorme kou. Opvriezende wegdelen hier zijn met winterbanden veel gevaarlijker

• Blommie01
pdidi schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:58:
[...]

Niet helemaal eerlijke vergelijking. Vorige winter in Zweeds Lapland geweest en daar wordt niet gestrooid en maar beperkt schoongemaakt. Toch reed het daar veel makkelijker omdat de sneeuw niet echt glad was door de enorme kou. Opvriezende wegdelen hier zijn met winterbanden veel gevaarlijker
Je moet het allemaal gewoon een beetje aanvoelen in de sneeuw... De meeste rijden veel te krampachtig. De auto gewoon het werk laten doen en een beetje glijden door overstuur is helemaal niet erg. Dat kun je makkelijk opvangen zodra je weer grip hebt doordat je winterbanden zich ingraven. Zeker met een AWD is dat leuk werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 04-01-2026 18:34 ]

• AlphaBlack_NL
  • Laatst online: 27-02 10:43
Iemand al een ritje aangedurfd op de e-Primacy EV banden in deze omstandigheden?

• Blommie01
AlphaBlack_NL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:40:
Iemand al een ritje aangedurfd op de Primacy EV banden in deze omstandigheden?
Dat is toch een zomerband?

• AlphaBlack_NL
Precies, vandaar mijn vraag ;-) Heb die er als particuliere Tesla rijder er nog gewoon onder zitten. Met mijn vorige auto durfde ik het wel aan maar het zal wel thuis werken worden.

• Blommie01
AlphaBlack_NL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:52:
Precies, vandaar mijn vraag ;-) Heb die er als particuliere Tesla rijder er nog gewoon onder zitten. Met mijn vorige auto durfde ik het wel aan maar het zal wel thuis werken worden.
Doe Nederland een lol en blijf lekker thuis morgen als je geen winterbanden hebt... ;)

• emmerx
Ik heb gisteren met mijn model 3 rwd in de sneeuw wat rondjes gedaan met verschillende banden,
in volgorde van grip onder deze omstandigheden:
  • Inter State DNRT Endurance (245/40 semi slicks)
  • Michelin Primacy EV (235/45)
  • Michelin Primacy 4+ (245/45)
  • Michelin Pilot Sport 5 (245/45)
  • Michelin Cross Climate 2 (245/45)
  • Pirelli SottoZero T0 (235/45)
Met de eerste 3 banden zou ik de weg niet op gaan in de sneeuw.
Qua tractie spannend en nog te doen, maar remmen is te spannend.
edit:
5 jan - Ik had vanochtend bijna een modelY met zomerbanden achterop toen ik voor stoplicht remde met de winterbanden; die dacht wat die model3 doet kan ik ook. Niet dus, en ik kon gelukkig nog stukje doorrijden om aanrijding te voorkomen. Prutser was goed geschrokken van zijn -gebrek aan- grip met de Primacys ...)
De Pilot Sport 5 deed het verrassend goed qua remmen,
maar echt veilig ben je pas met goede AllSeason of echte winterbanden.

Mijn aanrader: de Michelin Cross Climate 2 is geweldig in droog, redelijk in nat en heel goed in de sneeuw.

Bij de GoodYear Vector 4seasons gen3 was de sneeuw bijna op;
dus die werd dus zomaar test'winnaar' , zo zonder sneeuw ...

Ik zou voor een privé auto een extra setje velgen (of meedere zoals ik...) kopen met all seasons, prima voor NL (dec-feb) en naar wintersport (Michelin Easy Grip EVO in achterbak).
En een krik om zelf te kunnen wisselen: Fiat Ducato schaarkrik van Mp werkt super.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igsJMsZAtfVs2AFx9LuAQpvMY6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2yl04cjhWtKuUsNXQtrDHTn5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVGbepcAByRsOgLPqICVRVmtPxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eY0XpapM9idAq7TLfyCDyUVK.jpg?f=fotoalbum_large

Met de krik en een 24V boormachine gaat het nu in 3 minuten per wiel:
in kwartier klaar voor opnieuw inleren van de TPMS ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yInaZAzn3Le8L54hRCv45ACkGhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSavqMl3RcIHyw1B4qXLgNy1.jpg?f=fotoalbum_large
.
.
AlphaBlack_NL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Klinkt als een leuke test ;) Thx!
Zeker, ook al is niet iedereen op dit forum het daar mee eens ....

[ Voor 65% gewijzigd door emmerx op 05-01-2026 13:16 ]

• AlphaBlack_NL
emmerx schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:00:
[...]

Ik heb gisteren met mijn model 3 rwd in de sneeuw wat rondjes gedaan met verschillende banden,
  • Inter State DNRT Endurance
  • Michelin Primacy EV
  • Michelin Primacy 4+
  • Michelin Pilot Sport 5
  • Michelin Cross Climate 2
  • Pirelli SottoZero T0
Met de eerste 3 zou ik de weg niet opgaan in de sneeuw.
Qua tractie nog te doen, maar remmen is spannend.

Klinkt als een leuke test ;) Thx!
De Pilot Sport 5 zal het wel zo goed doen vanwege het zachte rubber 8)

• beyazz06
  • Niet online
AlphaBlack_NL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:52:
Zolang je rustig, gecontroleerd rijdt is het nog te doen. Je moet wel even letten met regeneratief remmen, niet te snel je pedaal los laten en vooral bij bochten niet te scherp/snel in rijden.
emmerx schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:00:
[...]

• Inter State DNRT Endurance (245/40 semi slicks)
  • Michelin Primacy EV (235/45)
  • Michelin Primacy 4+ (245/45)
  • Michelin Pilot Sport 5 (245/45)
  • Michelin Cross Climate 2 (245/45)
  • Pirelli SottoZero T0 (235/45)
Met de eerste 3 banden zou ik de weg niet op gaan in de sneeuw.
Qua tractie spannend en nog te doen, maar remmen is te spannend.

Michelin Cross Climate is geweldig in droog, redelijk in nat en heel goed in de sneeuw.

Bij de GoodYear Vector 4seasons gen3 was de sneeuw bijna op;
dus die werd zomaar testwinnaar ...

Ik zou voor een privé auto een extra setje velgen (of meedere zoals ik...) kopen met all seasons, prima voor NL (dec-feb) en naar wintersport (Michelin Easy Grip EVO in achterbak).
En een krik om zelf te kunnen wisselen: Fiat Ducato schaarkrik

...
Met de krik en een 24V boormachine gaat het nu in 3 minuten per wiel:
in kwartier klaar voor opnieuw inleren van de TPMS ...
Wat zou je tweede keuze zijn aangezien de sneeuw al bijna op was bij de GoodYear Vector 4seasons gen3?

[ Voor 60% gewijzigd door beyazz06 op 04-01-2026 22:22 ]

• Rubenator123
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-01 16:14
Beste allemaal,

Ik rijd nu een jaar in een Model 3 Highland Long Range RWD. Binnenkort switch ik van werkgever en neem de auto niet mee, dus ik ga opnieuw leasen. Ik wil sowieso weer een Model 3, maar twijfel tussen de Standard Range (let op, niet de nieuwste (uitgeklede) Standard-uitvoering en de Long Range (die ik nu heb)).

Ik heb destijds bewust voor de LR gekozen vanwege de grotere range. Nu hoor ik van een collega met een Higland Standard Range dat zijn accutype (LFP) structureel tot 100% geladen kan worden, terwijl bij de LR max. 80% wordt aangeraden. Dat betekent in praktijk dus 20% verschil in bruikbare batterij.

Mijn vraag: hoe groot is het praktijkverschil in range tussen een Highland SR (100% geladen) en een Highland LR (80% geladen)? Komt de SR in de buurt van de LR, of blijft de LR duidelijk in het voordeel?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

• Blommie01
beyazz06 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:19:
[...]

Zolang je rustig, gecontroleerd rijdt is het nog te doen. Je moet wel even letten met regeneratief remmen, niet te snel je pedaal los laten en vooral bij bochten niet te scherp/snel in rijden.
Lekker in de weg gaan rijden voor de rest die wel gewoon normaal (op winterbanden) door kunnen rijden. |:(
Rubenator123 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:30:

Ik heb destijds bewust voor de LR gekozen vanwege de grotere range. Nu hoor ik van een collega met een Higland Standard Range dat zijn accutype (LFP) structureel tot 100% geladen kan worden, terwijl bij de LR max. 80% wordt aangeraden. Dat betekent in praktijk dus 20% verschil in bruikbare batterij.
Verschil is toch gewoon 20%? Je kunt een LR ook gewoon tot 100% laden zolang je er maar direct mee op pad gaat. Per saldo kom je dan altijd verder met een LR.

Ik laad mijn Y AWD meerdere keren per week tot 100% om de maximale range te halen...

[ Voor 44% gewijzigd door Blommie01 op 04-01-2026 22:42 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Beste allemaal,

Ik rijd nu een jaar in een Model 3 Highland Long Range RWD. Binnenkort switch ik van werkgever en neem de auto niet mee, dus ik ga opnieuw leasen. Ik wil sowieso weer een Model 3, maar twijfel tussen de Standard Range (let op, niet de nieuwste (uitgeklede) Standard-uitvoering en de Long Range (die ik nu heb)).

Mijn vraag: hoe groot is het praktijkverschil in range tussen een Highland SR (100% geladen) en een Highland LR (80% geladen)? Komt de SR in de buurt van de LR, of blijft de LR duidelijk in het voordeel?

SR hier, diegene waar jij naar kijkt.
Praktisch bereik is meer dan 400km.
Bijzonder zuinig bakje.

• gjcvro
Beste allemaal,

Is die nog te bestellen dan? Het is nu volgens mij standaard of premium lr.
@Rubenator123 een LR RWD heeft nog steeds meer range op 80% dan een Standaard op 100%. Ook kun je de oude SR RWD niet meer bestellen. Verder kan/mag een LR gewoon naar 100%. Het is amper slechter dan LFP op 100% zetten. Bij een leaseauto zal ik er sowieso niet wakker van liggen. Ik zet mijne standaard op de oude limiet van 90%. En als ik 300+ op een dag moet gaat hij naar 100%.

• karel_G_1981
De Michelins? Die werken prima en heb die ook. Ik rij altijd met zomerbanden, je hebt iets minder grip maar dat kun je prima compenseren. Winterbanden zijn in Nederland niet nodig. Heuveltje op met de rwd is lastig op ijs merkte ik bij een oprit.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-03 19:58
Beste allemaal,

Ligt aan de afstand per rit. Zelf heb ik een 3 LR RWD sinds december, daarvoor heb ik 11 jaar een S gereden, ik rijd met de 3 alleen lange afstanden, >700 km per keer, het grote voordeel is dat je maar heel weinig hoeft te laden. Vorige week had ik een rit van 720 km, ik was met 80% vertrokken en heb na een kleine 500 km. 12 minuten geladen om de rit te kunnen vervolgen en met 30% lading aan te komen. Inmiddels heb ik alweer 3 lange ritten gemaakt (>700 km) en het is een genot tov de S, hier deed de laadtijd je de das om, scheelt zeker 1,5 uur)
De laadsnelheid is belangrijkere factor qua tijd dan de range.. En een SR doorladen van 80 naar 100% zal ook wel ff duren.
Voor de korte stukken en om en rond het huis hebben we een Inster en dat bevalt ook prima.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• BigSmurf
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Winterbanden zijn in Nederland niet nodig.
Ik krijg van deze zin echt een rolberoerte inmiddels. Als je thuisblijft met omstandigheden zoals vandaag en afgelopen dagen en óók niet met noodgevallen alsnog de weg opgaat: ja.

Gooi er anders alsjeblieft gewoon all seasons onder of neem winterbanden. De dank van alle veiligheidsdiensten en chauffeurs die de weg écht op moeten de afgelopen dagen is groot.
Pagina: 1 ... 183 ... 217 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: