• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:59
chielmi schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:04:
[...]

De officiele Tesla site met cold weather best practices heeft een mooie animatie dat je ook best wat gepast geweld mag gebruiken ;)
[Afbeelding]
Je kan het bestuurdersportier ook via de app openen :Y Geen geweld nodig :N

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:25
bestbeforeee schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Vervelend ja. Laat je het zitten of laat je het opnieuw spuiten?
De auto is geleased dus ik laat het repareren. Je ziet het niet helemaal op de foto maar die krassen gaan van voorwiel tot achterwiel. Auto is net 2 maanden oud.... ik ga er zo liever geen vier jaar mee rijden.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-03 21:59
Heb gisteren op Youtube een review gekeken over de Engelse Model Y Standard. De auto heeft de look van een standard, voor en achterkant hetzelfde, interieur ook, maar heeft wel de Crossflow 19" velgen en komt standaard in het grijs. De standard wordt verkocht voor £41.990 wat neerkomt op €48.126.........wat een verschil met de rest van Europa (en Amerika). Moet wel zeggen dat het niet verkeerd uitziet met die wielen. De neus ziet er een beetje uit als een Highland, maar met smallere koplampen, best sportief. Alleen de achterlichten vind ik te simpel en saai uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj1-eb42c78-m__k57dq7fmwlp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzqVH9pLXVPtWgPX8mMUVzPm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door shinken82 op 01-01-2026 12:17 ]

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:33
LastSamurai schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:48:
[...]

De auto is geleased dus ik laat het repareren. Je ziet het niet helemaal op de foto maar die krassen gaan van voorwiel tot achterwiel. Auto is net 2 maanden oud.... ik ga er zo liever geen vier jaar mee rijden.
Dat is een beste ja. Wel benieuwd hoeveel het kost om de hele zijkant opnieuw te spuiten..

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:36
jongetje schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:03:
[...]

Als ik vooruit een vak inrijd, naast een stoep, dan zie ik die stoep niet in mijn spiegels en camera's, die kijken namelijk naar achter... En ja, achteruit inparkeren is handiger, maar dan kan ik de boodschappentassen niet uit de achterbak halen.
En daar hebben ze weer een mooie frunk voor! :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:26
Cijfers van de BOVAG zijn binnen, het was inderdaad nog behoorlijk close!

Best verkochte modellen in 2025:
1. Skoda Elroq (11.960 registraties, 3,1% marktaandeel)
2. Kia EV3 (10.973 registraties, 2,8% marktaandeel)
3. Tesla Model Y (10.790 registraties, 2,8% marktaandeel)
4. Kia Picanto (8.858 registraties, 2,3% marktaandeel)
5. Toyota Aygo X (6.947 registraties, 1,8% marktaandeel)

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-02 08:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEqeG-tIB8u1MtJZji8T8Rkyj4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kha8MHyouJwP0CACTOOC9n1z.jpg?f=fotoalbum_large

Wij ook helaas schade op de nieuwe juniper rechts achter, nog geen maand oud. Vrouwlief in een te kleine parkeergarage, zo’n grote ronde staander geraakt. Kan niet goed beoordelen of de schade enkel kras is, als kijkt naar de dorpel en deurpunt, hoort dit zo of is het verbogen? Kan het niet goed zeggen ook niet als ik naar de andere kant kijk. volgende week een afspraak bij de hersteller. Is m’n eigen auto van de zaak.

Verder nog een vraag; zouden jullie winter/zomer banden steeds van velg wisselen of zal ik de tesla extra velgen set eenmalig kopen? Iemand hier tips in? Vraag me af of bandenwissel steeds goed voor zo’n velg is.

[ Voor 7% gewijzigd door Opzouten op 01-01-2026 12:49 ]

• Sypheron
Opzouten schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:48:
[Afbeelding]
Verder nog een vraag; zouden jullie winter/zomer banden steeds van velg wisselen of zal ik de tesla extra velgen set eenmalig kopen? Iemand hier tips in? Vraag me af of bandenwissel steeds goed voor zo’n velg is.
Ik maak mij altijd meer zorgen om de kwaliteit van de band (gaat toch best met wat geweld altijd die dingen van en op de velgen krijgen) dan de velg. Heb om die reden zelf gekozen om een extra set velgen met banden er bij te nemen. Maakt de wissel ook een stuk makkelijker.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-03 00:08
Knor66 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:30:
[...]

Het grappige is dat Hankook hier wat min weg gezet wordt. Echter er is geen banden fabrikant net als Hankook, die zich nagenoeg geheel toegelegd heeft op EV banden, en niet voor niets zijn ze leverancier van de Formule E banden.
Ik heb zomer en 4-seizoenen banden van Hankook en ben zeer tevreden.
Bij mij zitten de Hancook FlexClimates er nu 18.000 km onder, bevallen prima. Nog geen bromgeluiden en goede grip.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-03 21:21

Shiro

Serenity

[Afbeelding]

Dat ligt denk ik aan wat je prioriteiten zijn en ook hoeveel kilometers per jaar je maakt. Ik zit zelf ook met het dilemma van of ik een extra set velgen neem of niet, ik maak max 15.000 kilometers per jaar, dus elke keer wisselen is ook wat overdreven.

Voor nu heb ik gekozen voor all seasons met sneeuwvlok icoon(Hankook Flexclimate), zodat ik ook mee op wintersport kan. Ik ga na de winter ook nog mee door rijden denk ik. Of ik moet heel goedkoop de crossflow velgen van de juniper op de kop kunnen tikken, maar ze zijn vaak best wel prijzig.

Daarnaast, opslag van banden en wisselen kost je ook rond de 75 euro per keer, dus zowat rond 150 euro per jaar alleen aan wisselen en opslag. Je kan het uiteraard ook zelf doen, maar dan moet je nog wel ruimte hebben om banden op te slaan. Overall, best wel wat gedoe.

Juniper RWD

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41
Oekol schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:42:
[...]

En daar hebben ze weer een mooie frunk voor! :)
Leuk voor 1 tasje, maar daar krijg ik de week boodschappen niet in.

Als alles in de frunk had gepast dan had ik geen Y gereden...

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 01-01-2026 13:39 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:57
RF1000 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:50:
Hier ook tevreden over mn Hankook zonnebanden. De Pirelli p-zero winterbanden die er nu onder zitten mogen ze wmb direct in de kliko gooien. Vanaf 120km/u een monotoon gezoem. Heel irritant.

Tevens iedere keer bij wissel (Highland. Jan 25) gedoe met balanceren. Moet bijna iedere keer terug. Ben al van Euromaster locatie gewisseld.
Ik heb de Michelin Crossclimate (2 denk ik) als winterband. Bevalt goed en doet wat hij moet doen. Iets meer geluid en ook gevoelig voor goed balanceren, maar winterbanden maken meestal nog wat meer kabaal.
Ik gebruik deze ook gewoon op wintersport en twijfel of ik nog wel wil wisselen naar zomerbanden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-03 00:08
Shiro schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat ligt denk ik aan wat je prioriteiten zijn en ook hoeveel kilometers per jaar je maakt. Ik zit zelf ook met het dilemma van of ik een extra set velgen neem of niet, ik maak max 15.000 kilometers per jaar, dus elke keer wisselen is ook wat overdreven.

Voor nu heb ik gekozen voor all seasons met sneeuwvlok icoon(Hankook Flexclimate), zodat ik ook mee op wintersport kan. Ik ga na de winter ook nog mee door rijden denk ik. Of ik moet heel goedkoop de crossflow velgen van de juniper op de kop kunnen tikken, maar ze zijn vaak best wel prijzig.

Daarnaast, opslag van banden en wisselen kost je ook rond de 75 euro per keer, dus zowat rond 150 euro per jaar alleen aan wisselen en opslag. Je kan het uiteraard ook zelf doen, maar dan moet je nog wel ruimte hebben om banden op te slaan. Overall, best wel wat gedoe.
Bij mij zitten de Hancook FlexClimates er het hele jaar onder. Deze zomer ermee gereden en geen verschil gemerkt tov de vorig zomer met de originele zomerbanden. Ook stroomgebruik vergelijkbaar.

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:46
Ik ben een nieuwe eigenaar van een mooie M3 LR uit 2023 (oud model). Zijn er forumleden die de vering hebben aangepast/laten aanpassen voor een meer comfortabele rit? Ik zie op internet dat eigenaren ook hebben geprobeerd de highland veringen erop te zetten. Blijkt tot goede resultaten te leiden. Geen idee of het in Nederland ook te doen is en wie er ervaring heeft.

• Opzouten
Ik ga dus op wintersport vandaar dat ik wel iets moet doen

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:56

duderuud

Sliden is koel

desaff schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:42:
Ik ben een nieuwe eigenaar van een mooie M3 LR uit 2023 (oud model). Zijn er forumleden die de vering hebben aangepast/laten aanpassen voor een meer comfortabele rit? Ik zie op internet dat eigenaren ook hebben geprobeerd de highland veringen erop te zetten. Blijkt tot goede resultaten te leiden. Geen idee of het in Nederland ook te doen is en wie er ervaring heeft.
Ik zou eens een garagebedrijf of tuner bellen voor een Bilstein, Eibach of KW kit. De complete basis sets kosten zo’n €1000 ex montage en zullen een flinke verbetering zijn tov de standaard dempers.
Ga je alleen voor de dempers (zoals de B4) dan ben je zo’n €500 kwijt.

Motor-Forum.nl

Opzouten schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:46:
Ik ga dus op wintersport vandaar dat ik wel iets moet doen
Voor 1700 heb je velgen met winterbanden en TPMS bij Tesla. Als je wat handig bent krikje erbij en lekker zelf wisselen. Vind dat persoonlijk veel fjn er dan twee keer per jaar naar de kwikfit om te laten wisselen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Opzouten
Inspired schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Voor 1700 heb je velgen met winterbanden en TPMS bij Tesla. Als je wat handig bent krikje erbij en lekker zelf wisselen. Vind dat persoonlijk veel fjn er dan twee keer per jaar naar de kwikfit om te laten wisselen.
2200 voor mijn model juniper, ik heb ze gekocht op velg :)
Opzouten schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:22:
[...]

2200 voor mijn model juniper, ik heb ze gekocht op velg :)
De oude passen ook gewoon afaik.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sypheron schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:43:
Cijfers van de BOVAG zijn binnen, het was inderdaad nog behoorlijk close!

Best verkochte modellen in 2025:
1. Skoda Elroq (11.960 registraties, 3,1% marktaandeel)
Ik weet 100% zeker dat er een hele zwik Elroqs "vrijwillig" door dealers is gekocht die wel op kenteken staan maar niet op naam van een klant.
Ik kreeg zelfs reclames "wil u nu nog een Elroq tegen belastingtarieven van 2025? Ze zijn nog beschikbaar!".

Signatures zijn voor boomers.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
[Afbeelding]

Wij ook helaas schade op de nieuwe juniper rechts achter, nog geen maand oud. Vrouwlief in een te kleine parkeergarage, zo’n grote ronde staander geraakt. Kan niet goed beoordelen of de schade enkel kras is, als kijkt naar de dorpel en deurpunt, hoort dit zo of is het verbogen? Kan het niet goed zeggen ook niet als ik naar de andere kant kijk. volgende week een afspraak bij de hersteller. Is m’n eigen auto van de zaak.

Hm, hier aan het overwegen om de overstap te maken van een Volvo XC40 SMSR MY23. Echter vraag ik me af of er wezenlijk verschil bestaat tussen Tesla met camera afstandsbepaling en de Volvo met dedicated afstandssensoren. Mijn vrouw vreest dit soort scenario's en dan is het iets veiliger om te weten of de wagen die zij voornamelijk rijdt hier wat bescherming tegen geeft middels signalen... O-)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-03 13:08
austin_77 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Hm, hier aan het overwegen om de overstap te maken van een Volvo XC40 SMSR MY23. Echter vraag ik me af of er wezenlijk verschil bestaat tussen Tesla met camera afstandsbepaling en de Volvo met dedicated afstandssensoren. Mijn vrouw vreest dit soort scenario's en dan is het iets veiliger om te weten of de wagen die zij voornamelijk rijdt hier wat bescherming tegen geeft middels signalen... O-)
Ik vind Tesla Vision echt slecht werken. Daarom zet ik hem op de ultrasoon sensoren. Ik kan gelukkig switchen tussen die twee manieren.

• Sypheron
Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:35:
[...]

Ik weet 100% zeker dat er een hele zwik Elroqs "vrijwillig" door dealers is gekocht die wel op kenteken staan maar niet op naam van een klant.
Ik kreeg zelfs reclames "wil u nu nog een Elroq tegen belastingtarieven van 2025? Ze zijn nog beschikbaar!".
Dat zou maar zo kunnen, maar dat betekent dus wel dat de auto officieel al een eerste zakelijke eigenaar heeft gehad dan toch? Anyway, is redelijk off topic :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sypheron op 01-01-2026 17:56 ]

[...]

Het is het nèt niet. Ik wil de volgende keer weer dedicated sensoren. Zowel voor parkeren als voor de regen.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:39
fisherman schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Ik vind Tesla Vision echt slecht werken. Daarom zet ik hem op de ultrasoon sensoren. Ik kan gelukkig switchen tussen die twee manieren.
Vergeef mij onwetendheid, maar heeft de model Y dan ook ultrasoon sensoren? Of alleen camera's? Want je zou dan verwachten dat dit soort ongelukjes mogelijk voorkomen kunnen worden?

• Sypheron
austin_77 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Vergeef mij onwetendheid, maar heeft de model Y dan ook ultrasoon sensoren? Of alleen camera's? Want je zou dan verwachten dat dit soort ongelukjes mogelijk voorkomen kunnen worden?
De nieuwe modellen hebben alleen camera's. Enkele oudere modellen hebben nog camera's en sensoren.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

De Y heeft alleen camera’s.
De 2019 modellen 3 serie ultrasoon en misschien het jaar erna ook nog.

Ik heb een Y en het werkt wel redelijk op AP op wat nukken na.
Mijn vorige vag’s hadden ook nukken.
Bij beide wist ik ermee om te gaan.

Maar wilde mijn 2023 model u weg doen voor de nieuwe Y.
Vanwege dit soort dingen kies ik momenteel niet voor de nieuwe Y.
Echter ook niet voor de ID7 of cla die op mijn lijstje stonden.
En blijf nog lekker rijden met de Y.
Die bevalt nog goed eigenlijk.

Ik rijd overigens privé.

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:35:
[...]
Duh.

<sarcasm mode>
Ik heb er het volle vertrouwen in dat zoiets bij Tesla nóóit zou gebeuren!
</sarcasm mode>

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2026 18:25 ]

Verwijderd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Duh.

<sarcasm mode>
</sarcasm mode>
Klopt. Doen ze niet. Wel LMs in het verleden.

SpikeHome schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:13:
[...]

Ik heb een Y en het werkt wel redelijk op AP op wat nukken na.
Mijn vorige vag’s hadden ook nukken.
Bij beide wist ik ermee om te gaan.

Maar wilde mijn 2023 model u weg doen voor de nieuwe Y.
Vanwege dit soort dingen kies ik momenteel niet voor de nieuwe Y.
Echter ook niet voor de ID7 of cla die op mijn lijstje stonden.
En blijf nog lekker rijden met de Y.
Die bevalt nog goed eigenlijk.

Ik rijd overigens privé.
Er zijn ook Ys met sensoren. Rond 10-2021 zijn ze gestopt. Niet heel veel Ys dus maar ze zijn er wel.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:45
[...]

Ik moet zeggen dat, na alle horror verhalen hier, het me alles meevalt hoe TACC werkt.
Vandaag nog een rit van een paar honderd km gemaakt, door de regen, druk verkeer.

De vorige auto (VW) werkte misschien iets nauwkeuriger, maar het valt me niet tegen.

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:55
Inspired schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:41:
[...]
Er zijn ook Ys met sensoren. Rond 10-2021 zijn ze gestopt. Niet heel veel Ys dus maar ze zijn er wel.
Nou, mijn Berlin built MYP uit 10-'22 heeft nog gewoon ultrasone sensoren. Dus nog zeker jaartje langer doorgegaan.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:51

sanzut

It's always christmas time

Sypheron schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Dat zou maar zo kunnen, maar dat betekent dus wel dat de auto officieel al een eerste zakelijke eigenaar heeft gehad dan toch? Anyway, is redelijk off topic :)
Kenteken aanvragen (en toekennen) staat denk ik los van tenaamstellen. Nieuwe teslas staan ook bij RDW op kenteken, en met dat kenteken ook al in RDW Open Data / RDW OVI zichtbaar. Toch worden die pas bij aflevering op naam gezet en ben je dan eerste eigenaar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:17:
[...]

Duh.

<sarcasm mode>
</sarcasm mode>
Tesla werkt niet zo, een locatie heeft geen voorraad, Tesla heeft voorraad. Bij traditionele automerken werkt dat anders.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Verwijderd

Inspired schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Klopt. Doen ze niet. Wel LMs in het verleden.
Ah ja. Want die zijn natuurlijk bovengemiddeld bezorgd om Tesla’s verkoopcijfers. Met als extra bonus een hele reeks eind-van-het-jaar-dus-bij-verkoop-na-5-jaar-minder-restwaarde.

Je gelooft dit nu toch zélf niet ???

• fisherman
[...]

Ik heb een model 3 (MY23). Die heeft ook nog echte sensoren naast tesla vision.
Dan krijg je gewoon nog in centimeters te zien hoe ver je van een object verwijderd bent.

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04:46
duderuud schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Ik zou eens een garagebedrijf of tuner bellen voor een Bilstein, Eibach of KW kit. De complete basis sets kosten zo’n €1000 ex montage en zullen een flinke verbetering zijn tov de standaard dempers.
Ga je alleen voor de dempers (zoals de B4) dan ben je zo’n €500 kwijt.
Ja top! Ik ga op zoek naar een tuner of garagebedrijf. Ik heb op internet wel iets voorbij zien komen maar dat zijn verlagingssets. Dat hoef ik niet.
Verwijderd schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Ah ja. Want die zijn natuurlijk bovengemiddeld bezorgd om Tesla’s verkoopcijfers. Met als extra bonus een hele reeks eind-van-het-jaar-dus-bij-verkoop-na-5-jaar-minder-restwaarde.

Je gelooft dit nu toch zélf niet ???
Tesla gaat zelf geen auto’s op naam zetten idd. Dat kortingen geven en einde Q price drops heeft daar weinig mee te maken. Maar goed, zou zeggen kijk hoeveel Ys er op voorraad staan bij Tesla morgen met een 2025 kenteken.

JPDeckers schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:48:
[...]

Nou, mijn Berlin built MYP uit 10-'22 heeft nog gewoon ultrasone sensoren. Dus nog zeker jaartje langer doorgegaan.
Kan er een jaar naast. :) Ging me er ook meer om dat er dus sowieso wel Ys zijn met sensoren.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:32
[...]

De meeste hebben alleen camera’s. Maar ik vind dat prima werken. Je kunt het zien en hij geeft aan in scherm met oranje rood hoe ver je ervan af zit. De nieuwe 3 en Y hebben ook bij de voorbumper een camera.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10
Silversurfer1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:01:
[...]

De meeste hebben alleen camera’s. Maar ik vind dat prima werken. Je kunt het zien en hij geeft aan in scherm met oranje rood hoe ver je ervan af zit. De nieuwe 3 en Y hebben ook bij de voorbumper een camera.
Ja de camera’s zijn prima. Ik heb helaas zelf geen camera in de voorbumper dat is af en toe wel handig als je niet achteruit inparkeert.

• bert pit
[...]

Werkt gewoon prima. Zowel visueel als auditief.
Gewoon een keer achteruit parkeren tot aan de lange piep. Dan achter de auto kijken hoeveel ruimte er nog is.

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 01-01-2026 21:46 ]

• fisherman
SpikeHome schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:13:
[...]

Mijn model 3 van eind 2022 heeft gewoon sensoren hoor. Icm met de AMD Ryzen processor kun je dan switchen tussen Tesla Vision en parkeersensoren.
Ik vind dat Tesla Vision echt rampzalig werken. Maar het zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn.
De camera aan de voorkant bij nieuwere modellen zal ook wel helpen natuurlijk.

• bert pit
fisherman schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Mijn model 3 van eind 2022 heeft gewoon sensoren hoor. Icm met de AMD Ryzen processor kun je dan switchen tussen Tesla Vision en parkeersensoren.
Ik vind dat Tesla Vision echt rampzalig werken. Maar het zal waarschijnlijk een kwestie van wennen zijn.
De camera aan de voorkant bij nieuwere modellen zal ook wel helpen natuurlijk.
Klopt ik heb mijn MY eind januari 2023 besteld met de sensoren en herinner mij dat ik via de app akkoord moest gaan met het leveren zonder sensoren, dat zal in februari zijn geweest. De levering was in maart 2023 en er zaten geen sensoren meer op.
De eerste Vison was rampzalig, maar de huidige doet het prima.

• Molukker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-02 10:44
Molukker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:24:
Sinds vanochtend een probleem met de frunk op de nog geen maand nieuwe MY Juniper. Meerdere keren ging het alarm af ivm dat de frunk was geopend. Eenmaal buiten gekeken was hij gewoon dicht. Krijg nu de melding “Voorbakvergrendelingssensor vereist onderhoud” op het scherm.

Kan nu ook niet meer dan 24 km/u rijden. Heel naar dit. Gebeld met Tesla Road Assistance 24/7 en die geven aan om de auto te resetten, 30 minuten te laten “slapen” en daarna verder te kijken..
Update: Tesla wegenwacht was 31-12 & 01-01 niet aan het werk dus moest het oudjaarsdag af laten slepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo7ez7ES_fNu9YFeHL6_i3AzYe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vTeri6BLk46VvOsYoUPDYfi.jpg?f=fotoalbum_large

Met moeite een leenauto kunnen krijgen, maar gelukkig wel gelukt. Moest wel zelf naar Utrecht toe. Heb een MYP uit 2022 als leenauto gekregen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
Oekol schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:55:
https://www.almeredezewee...-over-a6-tot-accu-leeg-is

Dat is handig dat de auto automatisch op de vluchtstrook parkeert bij een lege accu. Handig voor de politie ;)
Op welke stack gebeurd dit dan is Autopilot slim genoeg om het op de vluchtstrook te zetten of zal dit toch FSD zijn geweest.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk. Het is behelpen met een M3P. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-03 07:10
royalt123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:33:
Ik ontgrendel via de achterdeur door de klink 3 seconden open te houden.
Deze functie is standaard ingebouwd in de Tesla-software.
Het werkt goed, al oogt het wat vreemd voor buitenstaanders. :P

[...]
Hoog tijd voor weer wat promotie voor de underrated Tesla keyfob. Zonder je telefoon er bij te hoeven pakken kun je als je aan komt lopen de auto openen, de frunk openen, de trunk openen én (kwam ik ook pas achter nadat ik de keyfob al 4 jaar in gebruik had) de laadpoort openen. Je hoeft dan ook de laadsessie op de laadpaal niet meer te stoppen met de laadpas.

5 jaar geleden aangeschaft, inmiddels gebruik ik de keyfob al weer bij m'n tweede Tesla. Beste centen die ik aan mijn Tesla's besteed heb

• daemonix
  • Niet online
Hek030 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Hoog tijd voor weer wat promotie voor de underrated Tesla keyfob. Zonder je telefoon er bij te hoeven pakken kun je als je aan komt lopen de auto openen, de frunk openen, de trunk openen én (kwam ik ook pas achter nadat ik de keyfob al 4 jaar in gebruik had) de laadpoort openen. Je hoeft dan ook de laadsessie op de laadpaal niet meer te stoppen met de laadpas.

5 jaar geleden aangeschaft, inmiddels gebruik ik de keyfob al weer bij m'n tweede Tesla. Beste centen die ik aan mijn Tesla's besteed heb
Ouderwets hoor, zo'n ding noemen ze bij de andere automerken een 'sleutel'. :P

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Hek030 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Ook de laadkabel ontgrendelen kan met de fob ;)

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Hek030
adjego schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ook de laadkabel ontgrendelen kan met de fob ;)
Excuus, dat bedoelde ik inderdaad met de laadpoort openen. Dat is de beste feature _/-\o_

• jongetje
  • Laatst online: 11:41
Hek030 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Excuus, dat bedoelde ik inderdaad met de laadpoort openen. Dat is de beste feature _/-\o_
Misschien ben ik dan apart ofzo. Maar of je nu op het klepje drukt en de poort floept omhoog, of je pakt je keyfoob uit je zak, drukt op het knopje en steekt hem weer terug in je zak. Dan is op het klepje drukken terwijl je ernaast staat om de kabel erin te steken toch veel handiger?

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:18
Ik snap het gebruiken van een sleutel bij een Tesla ook niet...

Ik ben juist blij dat ik van dat ding af ben...

En sinds de Watch app is het helemaal feest...
Hek030 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Ik druk gewoon op de laadpoort en dan gaar hij open. Waarom zou je daar een sleutel voor aanschaffen en meenemen?

[ Voor 49% gewijzigd door Blommie01 op 02-01-2026 12:13 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-03 21:13
Ik zat ff op te letten, verschillende dodelijke auto ongelukken maar merk auto werd niet genoemd. ( laatste een Renault bij de nos, staat in het bericht alleen “auto”) Alleen bij tesla noemen ze altijd het merk, blijft toch merkwaardig

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:47

RvV

karel_G_1981 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:27:
Ik zat ff op te letten, verschillende dodelijke auto ongelukken maar merk auto werd niet genoemd. ( laatste een Renault bij de nos, staat in het bericht alleen “auto”) Alleen bij tesla noemen ze altijd het merk, blijft toch merkwaardig
Ja klopt. Dit soort dingen. Ik zal niet zeggen dat het altijd zo is, maar wel vaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwI9lZJqaBq5p63wjtKbFfH-vME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MIzDO3VUuumbtehOGkuN29ZC.png?f=user_large

Y'24

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37
Blommie01 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:08:

[...]

Ik druk gewoon op de laadpoort en dan gaar hij open. Waarom zou je daar een sleutel voor aanschaffen en meenemen?
We hebben het niet over de laadpoort openen, maar het ontgrendelen en stoppen van een publieke laadsessie. Ik moet altijd publiek laden en zou ook niet zonder mijn fob willen.

Ik kom aanlopen, met de fob; achterklep open, laadsessie beëindigd, laadkabel ontgrendeld. Tegen de tijd dat ik bij de auto ben hoef ik niks anders meer te doen dan de losse kabel pakken, achter in de auto leggen en de klep weer dicht.

Zonder fob is dat toch een heel andere ervaring.

https://wren.co/join/Devian

• megabeat
  • Laatst online: 11:52
Devian schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:46:
[...]

We hebben het niet over de laadpoort openen, maar het ontgrendelen en stoppen van een publieke laadsessie. Ik moet altijd publiek laden en zou ook niet zonder mijn fob willen.

Ik kom aanlopen, met de fob; achterklep open, laadsessie beëindigd, laadkabel ontgrendeld. Tegen de tijd dat ik bij de auto ben hoef ik niks anders meer te doen dan de losse kabel pakken, achter in de auto leggen en de klep weer dicht.

Zonder fob is dat toch een heel andere ervaring.
Zit de kabel dan niet vast aan de paal nog? Of heb jij openbare palen die zonder aanbieden pas de sessie kan stoppen en ontgrendelen?

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:37
megabeat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:59:
[...]

Zit de kabel dan niet vast aan de paal nog? Of heb jij openbare palen die zonder aanbieden pas de sessie kan stoppen en ontgrendelen?
Nop, ook los bij de paal.

Daarnaast heb ik een elektrische frunk, en daarbij is de fob ook erg handig.

https://wren.co/join/Devian

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:25
djiedjee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:58:
[...]

Via het scrollwiel duurt het ook iets te lang voordat het menu oploopt.
Ook irritant: eerst stopt de muziek.
Dat moet ik dan later weer zelf aanzetten.

"Aan spraak navigatie" werkt trouwens wel, maar zeker niet altijd. In het scherm zie ik echt de meest bijzondere woorden voorbij komen die hij denkt te verstaan. Soms wordt dat op magische wijze toch weer omgezet in een werkende opdracht.
Vandaag “aan spraaknavigatie” getest en dat werkt, blij mee! “Uit” werkt ook trouwens. Niet echt een logische en natuurlijke manier van een spraakcommando formuleren, maar goed, het doet wat het moet doen. Bedankt voor de tip! :)

• Fanyt
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-03 13:53
De laadpas vanuit mijn werk kan ik niet toevoegen als laadpas voor de tesla supercharger. Is er een manier dat de navigatie alleen superchargers van derden laat zien tijdens een reis?
Tijdens een reis kiest de navigatie namelijk standaard die van Tesla om te laden, ookal heb laden bij derden aangevinkd in de instellingen.

• Hek030
Blommie01 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:08:

[...]

Ik heb ook een Apple Watch. Die gebruik ik dan weer om de auto voor te laten verwarmen via de oranje actie knop. De keyfob inderdaad voor stoppen laadsessie en ontgrendelen van de poort (dan kun je de kabel er aan de laadpaal kant ook gewoon uit trekken zonder de laadpas te hoeven gebruiken, en bij een snellader kun je ook gewoon de kabel terughangen zonder laadpas).

Watch en keyfob is ihkv gebruiksgemak de ideale combinatie. Telefoon gebruik ik eigenlijk nooit meer actief voor de auto.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Bij een supercharger kan je ook gebruik maken van het knopje op de stekker om je laadpoort te openen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:21
Ik heb deze kit geïnstalleerd op de laadkabel en heb nu het knopje thuis, werkt voor ontgrendelen en vergrendelen van de laadpoort. Super handig!

https://www.evchargeking....connector-kit-32a-crimped

[ Voor 18% gewijzigd door robbinonline op 02-01-2026 16:54 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• Molukker
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-02 10:44
Molukker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Update: Tesla wegenwacht was 31-12 & 01-01 niet aan het werk dus moest het oudjaarsdag af laten slepen.

[Afbeelding]

Met moeite een leenauto kunnen krijgen, maar gelukkig wel gelukt. Moest wel zelf naar Utrecht toe. Heb een MYP uit 2022 als leenauto gekregen.
Nieuwe update: Auto vandaag kunnen ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1IbA2GjEc4mym0NU1WpglT3xY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbScXabAJXMG8bPtgtsumzLF.jpg?f=fotoalbum_large

• Blommie01
Fanyt schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:12:
De laadpas vanuit mijn werk kan ik niet toevoegen als laadpas voor de tesla supercharger. Is er een manier dat de navigatie alleen superchargers van derden laat zien tijdens een reis?
Tijdens een reis kiest de navigatie namelijk standaard die van Tesla om te laden, ookal heb laden bij derden aangevinkd in de instellingen.
Dat wordt gewoon rechtstreeks via de leasemaatschappij/fleetowner geregeld. Je hebt geen pas nodig om bij Tesla te laden.

Wellicht handig om dit even met de LM af te stemmen zodat dit goed ingesteld wordt. Die superchargers is juist wat zo fijn is aan een Tesla. Zeker in het buitenland.

[ Voor 16% gewijzigd door Blommie01 op 02-01-2026 18:28 ]

Nee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Volgens deze test is tesla Y AWD juniper toch minder zuinig dan de enyaq coupé RS

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:42
Ik heb sinds vandaag een soort ratelend geluid na het uitstappen uit mijn M3 2025. Als ik de climate control aanzet hoor je niks, maar zodra je dit uitzet hoor je een ratelend geluid. Iemand enig idee? Zou dit door de kou komen? Of iemand soortgelijke ervaringen gehad hiermee? Kan pas over 11 dagen terecht bij een SC. Zie video:

https://youtube.com/shorts/LrRKDZYLcoc?si=l692uBJp3Nefw43M

• ndjong
  • Niet online
NLM1K schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:34:
Ik heb sinds vandaag een soort ratelend geluid na het uitstappen uit mijn M3 2025. Als ik de climate control aanzet hoor je niks, maar zodra je dit uitzet hoor je een ratelend geluid. Iemand enig idee? Zou dit door de kou komen? Of iemand soortgelijke ervaringen gehad hiermee? Kan pas over 11 dagen terecht bij een SC. Zie video:

https://youtube.com/shorts/LrRKDZYLcoc?si=l692uBJp3Nefw43M
Ik heb dit vorige winter ook gehad, er is toen een stuk ijs bij de radiator ventilator terechtgekomen. Even een uurtje in een parkeergarage parkeren dan smelt het vanzelf weg, tenzij het buiten ondertussen ook al goed begint te dooien.

• Animal
  • Laatst online: 04-03 17:05
Aangezien mijn euro 5 dieseltje vanaf 2027 niet meer het centrum in mag ben ik ook aan het kijken voor een M3 SR occasion. Ik heb een oprit dus een laadpaal monteren moet me wel lukken. Verder gebruik ik voor andere vaak evcc en home assistent om het laden te optimaliseren.

Alleen heb ik totaal geen zin om bij die louche marktplaats auto boeren een Tesla te moeten kopen

• Silversurfer1
Waarom zou je dat willen? Tesla Superchargers zijn stukken goedkoper.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:05
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:32:
[...]

Waarom zou je dat willen? Tesla Superchargers zijn stukken goedkoper.
Omdat hij er (zelf) niks voor moet betalen als het via de laadpas gaat.

• Silversurfer1
HyperBart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:32:
[...]

Omdat hij er (zelf) niks voor moet betalen als het via de laadpas gaat.
Oh zal z’n baas blij mee zijn

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-03 20:27
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:34:
[...]

Wanneer zal die wel blij zijn dan.
Declareren kost ook tijd= geld (van de baas).
En een laadpas gekoppeld aan tesla app betaal je met bijvoorbeeld eneco ook rond de 70 cent. Kan je net zo goed andere chargers pakken.
[...]

Moet zijn baas het maar beter regelen. :)

• Silversurfer1
wootahH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:47:
[...]

Wanneer zal die wel blij zijn dan.
Declareren kost ook tijd= geld (van de baas).
En een laadpas gekoppeld aan tesla app betaal je met bijvoorbeeld eneco ook rond de 70 cent. Kan je net zo goed andere chargers pakken.
Nou als ie laadt bij Tesla Superchargers. Die zijn namelijk het goedkoopst. De auto / laadpas staat toch op naam van het bedrijf? Dan gaat de rekening automatisch naar dat bedrijf.

Vind het sowieso raar en zelfs beetje aso als dat je niet zou uitmaken. Zie het hier ook. Mensen laden aan de duurste palen omdat de baas toch wel betaald. En de prijzen blijven daardoor ook hoog bij die palen. Maar goed. Off topic.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:37
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Nou als ie laadt bij Tesla Superchargers. Die zijn namelijk het goedkoopst. De auto / laadpas staat toch op naam van het bedrijf? Dan gaat de rekening automatisch naar dat bedrijf.

Vind het sowieso raar en zelfs beetje aso als dat je niet zou uitmaken. Zie het hier ook. Mensen laden aan de duurste palen omdat de baas toch wel betaald. En de prijzen blijven daardoor ook hoog bij die palen. Maar goed. Off topic.
Je weet als werknemer toch niet wat de leasemaatschappij (en vervolgens je werkgever) betaald voor het laden? BP belast ons wagenpark voor dinosap landelijk hetzelfde (lage) tarief ongeacht je tankt langs de snelweg of bij prijsvechters.

• karel_G_1981
2026 is begonnen , dit wordt voor Tesla in Nederland het jaar van FSD , grok, model YL , Europese goedkeuring cybertruck en release roadster. Of een jaar van loze beloftes , ben benieuwd haha

• Silversurfer1
Maurice- schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Je weet als werknemer toch niet wat de leasemaatschappij (en vervolgens je werkgever) betaald voor het laden? BP belast ons wagenpark voor dinosap landelijk hetzelfde (lage) tarief ongeacht je tankt langs de snelweg of bij prijsvechters.
Ik geloof niet dat het zo werkt bij laadpalen. Ionity, Fastnet etc rekenen volgens mij gewone (hoge) tarief door. Ik zou als baas zeggen, je laadt maar lekker bij de Supercharger. En als je dat niet wilt prima betaal je het maar zelf.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:19
[...]

Vergoeding van deze kosten is onderdeel van de beloning (in natura).

• Blommie01
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik geloof niet dat het zo werkt bij laadpalen. Ionity, Fastnet etc rekenen volgens mij gewone (hoge) tarief door. Ik zou als baas zeggen, je laadt maar lekker bij de Supercharger. En als je dat niet wilt prima betaal je het maar zelf.
Dan zou mijn reactie zijn: zorg dan maar dat mijn laadpas er werkt of dat je het gewoon automatisch met de LM verrekent, anders zoek je het maar lekker uit. Ik laad tot dat allemaal geregeld is gewoon op plekken waar mijn pas werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 03-01-2026 10:06 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:56
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:01:
2026 is begonnen , dit wordt voor Tesla in Nederland het jaar van FSD , grok, model YL , Europese goedkeuring cybertruck en release roadster. Of een jaar van loze beloftes , ben benieuwd haha
Bron voor die Cybertruck belofte voor 2026?

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Rij nu een maandje met een M3. Na een paar dagen mistte ik al een achter ruitenwisser, maar met de sneeuw van de laatste dagen is het echt rete irritant dat die er niet op zit.
Tot nu toe altijd auto's gehad waar zo'n ding gewoon op zat. Maar hier kan ik maar slecht aan wennen.
Wat ook bijzonder irritant is dat er bij het openen van de kofferbak gratis een bak sneeuw van de achterruit naar binnen glijdt.... Super ontwerp :(

• SL65
Achterruit verwarming aan helpt redelijk. Maar dit is voor een sedan heel gebruikelijk, niet dat je er wat aan hebt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-03 22:31
Paling1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:22:
Rij nu een maandje met een M3. Na een paar dagen mistte ik al een achter ruitenwisser, maar met de sneeuw van de laatste dagen is het echt rete irritant dat die er niet op zit.
Tot nu toe altijd auto's gehad waar zo'n ding gewoon op zat. Maar hier kan ik maar slecht aan wennen.
Wat ook bijzonder irritant is dat er bij het openen van de kofferbak gratis een bak sneeuw van de achterruit naar binnen glijdt.... Super ontwerp :(
Gewoon de camera aanzetten, die werkt bij een T wel met rijden en niet zoals vele andere auto's dan niet.
Ik kijk nooit in mijn achteruit.

• Silversurfer1
Blommie01 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Dan zou mijn reactie zijn: zorg dan maar dat mijn laadpas er werkt of dat je het gewoon automatisch met de LM verrekent, anders zoek je het maar lekker uit. Ik laad tot dat allemaal geregeld is gewoon op plekken waar mijn pas werkt.
Dat is zo fijn met een Tesla, je hebt geen laadpas nodig bij de Supercharger. 'Stekker' erin en klaar.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:27
Mektheb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Gewoon de camera aanzetten, die werkt bij een T wel met rijden en niet zoals vele andere auto's dan niet.
Ik kijk nooit in mijn achteruit.
Maar dan zie ik m’n navigatie weer amper :P

• Silversurfer1
Elsdeniep schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:20:
[...]

Vergoeding van deze kosten is onderdeel van de beloning (in natura).
Ja maar die hoeven toch niet hoog te zijn? Of ga je ook uit eten in een sterren restaurant omdat de baas betaald? Ik vind het niet meer dan logisch dat je je baas niet onnodig hoge kosten laat betalen.

• karel_G_1981
this schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Bron voor die Cybertruck belofte voor 2026?
Geen officiële Tesla , maar een goedkeuring in Zwitserland door een bedrijf . Dus zolang Tesla hier zelf niet effort in gaat steken zal het niet heel kansrijk zijn behalve voor parallel import. Ik denk dat er best markt voor is. kijk maar eens naar al die Dodge Rams en for F150’s die hier massaal rondrijden en nu onbetaalbaar zijn door de slurptax.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:27
Wat is de correcte volgorde van ontkoppelen bij publieke laadpaal? Op werk heb ik nu al een paar keer voor schut gestaan omdat ik eerst de kabel uit de auto haal, en daarna uit de paal wil trekken. Blijkbaar wilt de paal hem niet vrijgeven. Moet hem eerst uit de paal halen? Dan lijkt het wel te werken maar voelt onwennig

• Blommie01
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:39:
[...]

Dat is zo fijn met een Tesla, je hebt geen laadpas nodig bij de Supercharger. 'Stekker' erin en klaar.
Daarom ook mijn reactie. Als je baas het zo organiseert dat dat niet werkt wat verwacht je dan van mij 🤷🏻‍♂️

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:25
Voor 2 Euro koop je bij Action een wissertje. Voor vertrek even de sneeuw eraf vegen en al je (First World) problemen zijn opgelost.

• Silversurfer1
Blommie01 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Daarom ook mijn reactie. Als je baas het zo organiseert dat dat niet werkt wat verwacht je dan van mij 🤷🏻‍♂️
Oh ja mag van je baas niet laden bij een Supercharger? Oke vreemd dan idd.

• Silversurfer1
nDirect090 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:43:
Wat is de correcte volgorde van ontkoppelen bij publieke laadpaal? Op werk heb ik nu al een paar keer voor schut gestaan omdat ik eerst de kabel uit de auto haal, en daarna uit de paal wil trekken. Blijkbaar wilt de paal hem niet vrijgeven. Moet hem eerst uit de paal halen? Dan lijkt het wel te werken maar voelt onwennig
Laadpas langs de paal en hij ontkoppelt bij de laadpaal en de auto. Maakt niet uit welke je er daarna eerst uit trekt.

• Silversurfer1
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Geen officiële Tesla , maar een goedkeuring in Zwitserland door een bedrijf . Dus zolang Tesla hier zelf niet effort in gaat steken zal het niet heel kansrijk zijn behalve voor parallel import. Ik denk dat er best markt voor is. kijk maar eens naar al die Dodge Rams en for F150’s die hier massaal rondrijden en nu onbetaalbaar zijn door de slurptax.
Hmm jammer Zwitserland hoort niet bij de EU dus zou het alleen gaan om Zwitserland. Heb er wel een gereserveerd dus hoop dat het ooit gaat lukken 8)

• Blommie01
Silversurfer1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Oh ja mag van je baas niet laden bij een Supercharger? Oke vreemd dan idd.
Ik mag zeker wel laden van mijn baas. Bij de Tesla superchargers wordt dit automatisch (zoals het hoort) direct door de LM verrekent en ik heb een laadpas waarmee ik in heel Europa kan laden. Ik laad onderweg eigenlijk alleen maar bij Tesla Superchargers. Ik heb er aardig wat in Europa gezien :)

Ik heb er zelfs nog een benzinepas van mijn baas als backup bij voor als ik een huur- of leenauto heb.

Ik reageerde op een vraag die gesteld werd door @Fanyt

[ Voor 19% gewijzigd door Blommie01 op 03-01-2026 11:06 ]

• megabeat
  • Laatst online: 11:52
nDirect090 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:43:
Wat ik doe met palen die pas vereisen bij loskoppelen.

Bak open
Pas pakken uit bak
Pas aanbieden bij paal
Dan schiet de vergrendeling af bij de paal en auto
Kabel eruit halen
Kabel en pas in bak

• daemonix
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Parallel import is al geweigerd door de RDW. Gelukkig maar. Dat ding wil je nier niet op de weg. Van mij mogen ze ook die andere bakbeesten van de weg halen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je ziet bijna geen enkele sedan met een achterruitwisser doordat de vorm dat minder nodig maakt. Hatchbacks hebben dat vrijwel altijd.

• SL65
WhoDoYaThinkIAm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Voor 2 Euro koop je bij Action een wissertje. Voor vertrek even de sneeuw eraf vegen en al je (First World) problemen zijn opgelost.
Of de verwarming vooraf aanzetten. Lang leven de luxe :)
Pagina: 1 ... 182 ... 217 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: