enorm triest ja, had in mijn 1e reactie verwacht dat het zou gaan om een dronken snelheidsduivel, dat lijkt nu meer op een tragisch ongeval. Vraag me wel af hoe die snelheid zo hoog heeft kunnen zijn.gjcvro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:14:
[...]
Nee, nu ik meer foto's zie (en de leeftijd lees) is het niet waarschijnlijk dat het een doldwaze snelheidsduivel was. Staat inmiddels ook dat de bestuurder overleden is, dus erg triest.
Immense snelheid en dan op zo een type weg. Daar moet toch echt iets gebeurd zijn waarbij iemand maximaal de accelerator in geduwd heeft (onbedoeld, gezien de leeftijd van de bestuurder). Djeezes, die boom, die wijk/omgeving.adjego schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:05:
[...]
Als ik naar de boom kijk is dit met inmense snelheid gebeurd. Die stam van de boom is bijna gehalveerd. Maar ja de auto dus ook![]()
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-12-2025 16:08 ]
Je bent visionair…Oekol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:52:
[...]
Misschien is het een update van het modem zodat het internet niet constant uitvalt.![]()
Kreeg net de klassieker van de klantenservice met feedback van het engineeringteam: Wij onderzoeken het momenteel, maar er is geen oplossing beschikbaar. Wij adviseren om de voertuigsoftware up-to-date te houden door softwareupdates te installeren
Ik had dus een ticket lopen ivm met slechte verbinding.
Ik kreeg de instructie om eerst de taal te veranderen, dan de update uit te voeren en nadien de taal terug te zetten.
Daarvoor hebben ze dus de laatste update nog eens gepusht.
Mijn mening… ze proberen maar wat.
Ik klasseer dat onder: zet je computer eens helemaal uit, trek de stekker of batterij er uit, en herstart dan eens. (Vroeger kon je de batterij van een laptop nog uit nemen.)
We zullen wel zien de komende dagen of het iets heeft opgeleverd.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ja ik hoorde daarna ook pas dat de bestuurder was overleden en de leeftijd van deze bestuurder. Wat triest voor alle betrokkenen.HyperBart schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:07:
[...]
Immense snelheid en dan op zo een type weg. Daar moet toch echt iets gebeurd zijn waarbij iemand maximaal de accelerator in geduwd heeft (onbedoeld, gezien de leeftijd van de bestuurder). Djeezes, die boom, die wijk/omgeving.. Altijd erg maar nu met de feestdagen pikt dat extra, triest.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Er is vaak commentaar op jongeren en snelle auto's, maar wat mij betreft mag die discussie er ook komen over ouderen. Een Y heeft minimaal al een kleine 300pk, per ongeluk het verkeerde pedaal heeft dan een stuk meer gevolgen dan bij een Dacia Spring met 70pk.
TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:23:
Er is vaak commentaar op jongeren en snelle auto's, maar wat mij betreft mag die discussie er ook komen over ouderen. Een Y heeft minimaal al een kleine 300pk, per ongeluk het verkeerde pedaal heeft dan een stuk meer gevolgen dan bij een Dacia Spring met 70pk.
Meer gepast op een ander moment zeker ook omdat een oorzaak nog boven water moet komen.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Gewoon FSD, en er worden heel veel regels overbodig.TheBrut3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:23:
Maar dan wel een echt werkende FSD.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Is jullie Tesla ook zo gevoelig voor vuurwerk? Mijn Y uit 2024 loeit om de haverklap als er maar enigszins een harde knal in de buurt plaats vind - is dit nog ergens mee te onderdrukken? Mijn Y is ook de enige in een hele rij van auto’s bij ons op de parkeerplaats…😱
Volgens de handleiding is er een manier om het te onderdrukken, al kan ik me niet voorstellen dat het zó simpel zou zijn.Pandabeer35 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:55:
Is jullie Tesla ook zo gevoelig voor vuurwerk? Mijn Y uit 2024 loeit om de haverklap als er maar enigszins een harde knal in de buurt plaats vind - is dit nog ergens mee te onderdrukken? Mijn Y is ook de enige in een hele rij van auto’s bij ons op de parkeerplaats…😱
Tik op Bediening > Veiligheid > Alarmsysteem om het alarmsysteem handmatig in of uit te schakelen. Indien ingeschakeld, activeert de Model Y het alarm een minuut nadat u bent uitgestapt, de portieren zijn vergrendeld en geen geldige sleutel is gedetecteerd.
Vorig jaar reageerde die van mij op een enorme explosie waarvan de hele straat dacht dat er een aanslag bij de buren was gepleegd!Pandabeer35 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:55:
Iedereen stond buiten beduusd rond te kijken maar nergens wat te zien
Sentry bood uitkomst en het bleek om een mortier te gaan in een park 500 meter verderop. Iedereen weer gerustgesteld en de conclusie was dat we nog steeds in een rustige straat wonen met welgezinde buren.
Prachtige videobeelden van opgenomen door de camera in de rechter stijl
Minder gevoelig voor knallen e.d. in Dog Mode.nerovectra schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:09:
[...]
Volgens de handleiding is er een manier om het te onderdrukken, al kan ik me niet voorstellen dat het zó simpel zou zijn.
Tik op Bediening > Veiligheid > Alarmsysteem om het alarmsysteem handmatig in of uit te schakelen. Indien ingeschakeld, activeert de Model Y het alarm een minuut nadat u bent uitgestapt, de portieren zijn vergrendeld en geen geldige sleutel is gedetecteerd.
Vandaag even getest: alleen "demp spraaknavigatie" werkt in mijn MY 2026. Alle andere commando's met "spraaknavigatie" er in begrijpt de auto niet. Aangezien ik de aanwijzingen 90% van de tijd uit heb staan zou het fijn zijn als ik deze met een spraakcommando zou kunnen activeren.pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:27:
[...]
Ook voor @djiedjee. Gevalletje crappy vertaling. Welke wel werken: "Aan/Uit/Demp/Harder/Zachter Spraaknavigatie". Tijd dat Grok naar ons toe komt
Ik gebruik de linkerscroll wiel indrukken en dan in dat menuutje aan / uitzetten.WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:09:
[...]
Vandaag even getest: alleen "demp spraaknavigatie" werkt in mijn MY 2026. Alle andere commando's met "spraaknavigatie" er in begrijpt de auto niet. Aangezien ik de aanwijzingen 90% van de tijd uit heb staan zou het fijn zijn als ik deze met een spraakcommando zou kunnen activeren.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja, die functie is bekend. Maar dan moet ik net langer m'n ogen van de weg houden dan met een spraakcommando (ik heb de optie aanstaan dat ik elke keer kan kiezen welke functie er onder het scrollwieltje zit).Oekol schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:17:
[...]
Ik gebruik de linkerscroll wiel indrukken en dan in dat menuutje aan / uitzetten.
Met het scroll menu? Ja ik ook. Gebruik het alleen als ik AP aan heb staan.WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:18:
[...]
Ja, die functie is bekend. Maar dan moet ik net langer m'n ogen van de weg houden dan met een spraakcommando (ik heb de optie aanstaan dat ik elke keer kan kiezen welke functie er onder het scrollwieltje zit).
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Blijkbaar heeft Tesla nog een actie dat als je dit jaar nog een model Y long range AWD besteld je een 5.000€ bonus krijgt. Staat niet op de website meer, maar vertelde de accountmanager mij.
Moet zelf nog beslissen of ik het doe. Het aanbod wat er ligt is wel interessant.
En dan de vraag: enhanced autopilot of niet? Ik lees veel dubbele verhalen hier over of het het waard is of niet
Moet zelf nog beslissen of ik het doe. Het aanbod wat er ligt is wel interessant.
En dan de vraag: enhanced autopilot of niet? Ik lees veel dubbele verhalen hier over of het het waard is of niet
[ Voor 17% gewijzigd door dChained op 30-12-2025 21:55 ]
3800 euro is een hoop geld voor een paar extra mogelijkheden als inparkeren en baanwissel. Vaak traag en onnauwkeurig reagerend volgens de eigenaren. Ofwel de meesten zijn niet enthousiast . Is volgens mij alleen leuk wanneer je deze mogelijkheid erbij krijgt bij de aanschaf van een tweedehands via Tesla.dChained schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:50:
Blijkbaar heeft Tesla nog een actie dat als je dit jaar nog een model Y long range AWD besteld je een 5.000€ bonus krijgt. Staat niet op de website meer, maar vertelde de accountmanager mij.
https://x.com/elonmusk/status/2006105320318189763
Volgens Must is de MY terug de best verkochte auto van het jaar.
Hij geeft verder geen details dus we zullen nog moeten wachten op officiele cijfers.
Hij geeft verder geen details dus we zullen nog moeten wachten op officiele cijfers.
Zou mij niets verbazen. Vooral in de US en Noorwegen als warme broodjes over de toonbank!Fire69 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:20:
En eerlijk gezegd, met de drukte die ik zag tijdens het ophalen van mijn Y in december, zou het mij ook niets verbazen als de eindsprint er ook in NL weer voor gezorgd heeft dat de Y de best verkochte auto is geworden in 2025, ondanks een verschil van +/- 24% met de EV3 zie ik ze dat verschil in December mogelijk zo goedgemaakt hebben.
De cijfers t/m eind November:
Kia EV3 9696
Skoda Elroq 8892
Kia Picanto 8580
Tesla Model Y 7323
Het zou zomaar best close kunnen zijn nog
Sinds vanochtend een probleem met de frunk op de nog geen maand nieuwe MY Juniper. Meerdere keren ging het alarm af ivm dat de frunk was geopend. Eenmaal buiten gekeken was hij gewoon dicht. Krijg nu de melding “Voorbakvergrendelingssensor vereist onderhoud” op het scherm.
Kan nu ook niet meer dan 24 km/u rijden. Heel naar dit. Gebeld met Tesla Road Assistance 24/7 en die geven aan om de auto te resetten, 30 minuten te laten “slapen” en daarna verder te kijken..
Kan nu ook niet meer dan 24 km/u rijden. Heel naar dit. Gebeld met Tesla Road Assistance 24/7 en die geven aan om de auto te resetten, 30 minuten te laten “slapen” en daarna verder te kijken..
https://www.almeredezewee...-over-a6-tot-accu-leeg-is
Dat is handig dat de auto automatisch op de vluchtstrook parkeert bij een lege accu. Handig voor de politie
Dat is handig dat de auto automatisch op de vluchtstrook parkeert bij een lege accu. Handig voor de politie
In deze video wordt een Model 3 getest met enhanced AP. Zo aan het einde geeft hij het resultaat met wat beelden. Ik zou het geld in mijn zak houden en wachten tot FSD er is.dChained schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:50:
[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 31-12-2025 08:00 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Je bent in ieder geval niet de enige in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84059020Molukker schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:24:
Sinds vanochtend een probleem met de frunk op de nog geen maand nieuwe MY Juniper. Meerdere keren ging het alarm af ivm dat de frunk was geopend. Eenmaal buiten gekeken was hij gewoon dicht. Krijg nu de melding “Voorbakvergrendelingssensor vereist onderhoud” op het scherm.
Reset zal waarschijnlijk niet helpen. Serviceverzoek insturen zodat de frunk sensor vervangen kan worden!
Ik wil ook even complimenten geven op de ontdooi functie. Vlekkeloos en die auto is binnen notime op temperatuur en ijsvrij. Chapeau echt.
Klopt dat is 1 van die dingen die echt goed werkt bij tesla. Binnen no time warm en ontdooid. Ben benieuwd wanneer ik voor het eerst deurhendel problemen krijg😊 ik begreep verder dat het aan te raden is de spiegels op niet automatisch inklappen te zetten en de ruitenwissers op service stand (?) ik ga binnenkort naar een wat kouder gebied dus ben beneiuwd hoe het bevalt . Ben er niet zo bang voor aangezien tesla ook veel auto’s verkoopt in poolgebiedenaschja schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:46:
Ik wil ook even complimenten geven op de ontdooi functie. Vlekkeloos en die auto is binnen notime op temperatuur en ijsvrij. Chapeau echt.
Ik zag het later inderdaad, heb hem ook een bericht gestuurd. Blijkt inderdaad hetzelfde probleem.chielmi schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:43:
[...]
Je bent in ieder geval niet de enige in dit topic https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84059020
Reset zal waarschijnlijk niet helpen. Serviceverzoek insturen zodat de frunk sensor vervangen kan worden!
Mobile Service is niet in de buurt, dus het moet afgesleept worden..
Verwijderd
Clickbaitgehalte was alweer niet ver weg. Het woordje Tesla in de kop is altijd wel goed voor een klikje meer, links of rechts.Oekol schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:55:
https://www.almeredezewee...-over-a6-tot-accu-leeg-is
Volgens mij is dit vanwege de efficiency. Hoe vlakker hoe zuiniger.Andrehj schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:49:
[...]
Dat is helaas een groot nadeel bij Tesla, ze gebruiken standaard een velg die ca 1 inch te breed is voor de band die erom zit. De kans op stoeprandschade is daardoor enorm. Ik begrijp daar niks van, bij andere merken hoeft dat toch ook niet?
Zo zit bij de MY een 255/45R19 om een 9.5" brede velg, terwijl voor die maat 8.5" de aanbevolen breedte is (volgens het Bridgestone Databook).
Bij de 18" is het al niet anders. Daar zit een 235/55R18 op een 8.5J velg, terwijl 7.5J de gebruikelijke maat is.
Is dat om de omzet van velgenreparateurs op peil te houden?
Ruitenwissers op servicestand? Van wie heb je dat gehoord? Ik zou er niet aan beginnen.karel_G_1981 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:01:
[...]
Klopt dat is 1 van die dingen die echt goed werkt bij tesla. Binnen no time warm en ontdooid. Ben benieuwd wanneer ik voor het eerst deurhendel problemen krijg😊 ik begreep verder dat het aan te raden is de spiegels op niet automatisch inklappen te zetten en de ruitenwissers op service stand (?) ik ga binnenkort naar een wat kouder gebied dus ben beneiuwd hoe het bevalt . Ben er niet zo bang voor aangezien tesla ook veel auto’s verkoopt in poolgebieden
Mijn 3 heeft in ieder geval wel een optie om het gebied waar de ruitenwissers "rusten", te verwarmen. Ik weet nu even niet meer of hier een apart element voor aanwezig is of dat alleen het gebied rondom de ruitenwissers extra wordt verwarmd.
:strip_exif()/f/image/rQJVpRpRbWC1GBP2vc99CvV9.png?f=user_large)
De spiegels laat ik altijd op automatisch inklappen staan. Nog nooit problemen ervaren (met geen enkele auto).
Als je problemen krijgt met je deurhendel, kun je via de app (via de shortcuts) de bestuurdersdeur alsnog openen. Ter info (voor het geval je dit nog niet wist uiteraard).
[ Voor 8% gewijzigd door turkeyhakan op 31-12-2025 10:09 ]
Ik las het ergens op de Instagram tesla voor arctisch gebied . Kan het berichtje niet meer terugvinden helaas. Goed te weten dat de ruitenwissers verwarmd zijn , wist ik niet .turkeyhakan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:05:
[...]
Ruitenwissers op servicestand? Van wie heb je dat gehoord? Ik zou er niet aan beginnen.
Mijn 3 heeft in ieder geval wel een optie om het gebied waar de ruitenwissers "rusten", te verwarmen. Ik weet nu even niet meer of hier een apart element voor aanwezig is of dat alleen het gebied rondom de ruitenwissers extra wordt verwarmd.
[Afbeelding]
De spiegels laat ik altijd op automatisch inklappen staan. Nog nooit problemen ervaren (met geen enkele auto).
Als je problemen krijgt met je deurhendel, kun je via de app (via de shortcuts) de bestuurdersdeur alsnog openen. Ter info (voor het geval je dit nog niet wist uiteraard).
Valt me op dat de prijzen van Tesla’s in andere landen echt substantieel lager zijn. Vraag me dan altijd af waarom het hier zo duur moet zijn. Kijk hier de tesla prijzen op de Filipijnen: de performance kost daar 44.000 euro en de rwd minder dan 30.000 omgerekend. Ook daar zullen ze wel winst maken.
Wat is er vlakker dan? Want je zit bij een Tesla juist dat de bandwangen vanaf de grond richting de velg naar buiten wijken (en de velg dus buiten de band komt). Door de (veel) te brede velg wordt het frontaal aanzicht van het wiel (en dus de auto) juist groter, zodat de luchtweerstand alleen maar toeneemt.Silversurfer1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:43:
Volgens mij is dit vanwege de efficiency. Hoe vlakker hoe zuiniger.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heeft er iemand ervaring met het herstel van de velgen van de Highland Model 3 Performance?
Mijn vrouw is deze ochtend op een nieuw gestrooide parking beginnen glijden terwijl ze 10kmh reed en met het voorwiel tegen de borduur gereden met wat stoeprand schade als gevolg.
Mijn vrouw is deze ochtend op een nieuw gestrooide parking beginnen glijden terwijl ze 10kmh reed en met het voorwiel tegen de borduur gereden met wat stoeprand schade als gevolg.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Hoe zit dat daar met belasting? Die is in Nederland 21 procent, als dat daar anders/achteraf werkt kun je niet prijzen 1 op 1 vergelijken.karel_G_1981 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:24:
Valt me op dat de prijzen van Tesla’s in andere landen echt substantieel lager zijn. Vraag me dan altijd af waarom het hier zo duur moet zijn. Kijk hier de tesla prijzen op de Filipijnen: de performance kost daar 44.000 euro en de rwd minder dan 30.000 omgerekend. Ook daar zullen ze wel winst maken.
[Afbeelding]
Vervelend. De eerste schade is vaak het ergst! Mijn tip: probeer je er niet te druk om te maken, want voor je het weet blijf je bezig :-) Of je laat de velgen eens in de zo veel tijd repareren, scheelt weer. (waarschijnlijk niet het antwoord waar je op had gehoopt)Broodro0ster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:30:
Heeft er iemand ervaring met het herstel van de velgen van de Highland Model 3 Performance?
Er zijn bedrijven die velgen repareren. Als je zoekt op velg reparatie kom je genoeg bedrijven tegen.
PS: ik heb wel eens gekeken naar https://www.alloygator.nl/ zie ook YouTube: Fitting Your AlloyGator: A Simple Step-by-Step Guide
[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 31-12-2025 10:45 ]
Zullen meerdere oorzaken hebben, maar een snelle Chatgpt leert:karel_G_1981 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
* De Filipijnen hebben recent een 0% invoer-tariefbeleid op elektrische voertuigen en EV-onderdelen ingevoerd om adoptie te stimuleren (geldend tot ten minste 2028). Dit betekent geen of zeer lage invoerrechten op EV’s, wat de prijs drukt.
Reuters
* Daarnaast is de standaard BTW lager dan in Nederland (12% versus 21%).
Wikipedia
Daarnaast zijn marketing afdelingen per land ook heel erg handig om te kijken naar wat men er voor wil geven i.p.v. wat iets kost. In Nederland heb je nou eenmaal relatieve rijkdom en zijn men bereid meer te betalen.
Daarnaast heeft EU wel importheffingen en BPM.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het wss stuk duurder is.
Als er veel ijs in de deurgreep zit, moet je eerst op voorste gedeelte drukkenkarel_G_1981 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:01:
[...]
Klopt dat is 1 van die dingen die echt goed werkt bij tesla. Binnen no time warm en ontdooid. Ben benieuwd wanneer ik voor het eerst deurhendel problemen krijg😊 ik begreep verder dat het aan te raden is de spiegels op niet automatisch inklappen te zetten en de ruitenwissers op service stand (?) ik ga binnenkort naar een wat kouder gebied dus ben beneiuwd hoe het bevalt . Ben er niet zo bang voor aangezien tesla ook veel auto’s verkoopt in poolgebieden
Off-topic, maar autoprijzen zijn net zoals in de supermarkt vrijwel uitsluitend afhankelijk van de prijzen van de concurrenten. Als jij je biologische yoghurt kunt verkopen voor €2,50 terwijl ie inkoop €0,78 kost, zou je dat dan doen?karel_G_1981 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
Ik had inderdaad op het Duitse forum ook al gelezen dat die variant (Sprachnavigation ein/aus) niet bij iedereen altijd werkt. Ik heb nog geen werkend NL alternatief gevonden voor de vertaling van "Sprachanweisung aktivieren". Van alles geprobeerd, helaasWhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:09:
[...]
Vandaag even getest: alleen "demp spraaknavigatie" werkt in mijn MY 2026. Alle andere commando's met "spraaknavigatie" er in begrijpt de auto niet. Aangezien ik de aanwijzingen 90% van de tijd uit heb staan zou het fijn zijn als ik deze met een spraakcommando zou kunnen activeren.
Via het scrollwiel duurt het ook iets te lang voordat het menu oploopt.WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:18:
[...]
Ja, die functie is bekend. Maar dan moet ik net langer m'n ogen van de weg houden dan met een spraakcommando (ik heb de optie aanstaan dat ik elke keer kan kiezen welke functie er onder het scrollwieltje zit).
Ook irritant: eerst stopt de muziek.
Dat moet ik dan later weer zelf aanzetten.
"Aan spraak navigatie" werkt trouwens wel, maar zeker niet altijd. In het scherm zie ik echt de meest bijzondere woorden voorbij komen die hij denkt te verstaan. Soms wordt dat op magische wijze toch weer omgezet in een werkende opdracht.
Ik geef er ‘altijd’ (paar x per jaar) een klap op. Dat is ie wel los. Auto voorverwarmen scheelt ook. Verder nooit problemen met de deurgreep.pdidi schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:44:
[...]
Als er veel ijs in de deurgreep zit, moet je eerst op voorste gedeelte drukken
[Afbeelding]
Denk ook dat de transportkosten lager zijn. De 3 komt uit China dus kortere afstand varen dan naar Europa.SirMemeAlot schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:43:
[...]
Zullen meerdere oorzaken hebben, maar een snelle Chatgpt leert:
* De Filipijnen hebben recent een 0% invoer-tariefbeleid op elektrische voertuigen en EV-onderdelen ingevoerd om adoptie te stimuleren (geldend tot ten minste 2028). Dit betekent geen of zeer lage invoerrechten op EV’s, wat de prijs drukt.
Reuters
* Daarnaast is de standaard BTW lager dan in Nederland (12% versus 21%).
Wikipedia
Daarnaast zijn marketing afdelingen per land ook heel erg handig om te kijken naar wat men er voor wil geven i.p.v. wat iets kost. In Nederland heb je nou eenmaal relatieve rijkdom en zijn men bereid meer te betalen.
Daarnaast heeft EU wel importheffingen en BPM.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het wss stuk duurder is.
Weet iemand of je bij een nieuwe Y de stalk kan weghalen? Ik hoef / wil eigenlijk geen stalk. Veel mooier zonder zoals bij de ‘oude’ 3 Highland. Rij ik vaak in dus weet hoe het werkt. 9 van de 10 x fijner alleen bij rotonde opletten maar dat is ff wennen.
Heb je ook schade aan de auto?Broodro0ster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:30:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Wel grappig dat iemand het vervolgens aan Grog vraagt en dat die beweert dat het niet klopt.Fire69 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:20:
https://x.com/docrussjackson/status/2006125018036498457
Op al mijn auto's hou ik de velgen lang heel. Meestal 3 jaar of langer. Deze auto is nu 3 maand auto dus ik vind het erg zuur.turkeyhakan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:36:
[...]
Vervelend. De eerste schade is vaak het ergst! Mijn tip: probeer je er niet te druk om te maken, want voor je het weet blijf je bezig :-) Of je laat de velgen eens in de zo veel tijd repareren, scheelt weer. (waarschijnlijk niet het antwoord waar je op had gehoopt)
Er zijn bedrijven die velgen repareren. Als je zoekt op velg reparatie kom je genoeg bedrijven tegen.
PS: ik heb wel eens gekeken naar https://www.alloygator.nl/ zie ook YouTube: Fitting Your AlloyGator: A Simple Step-by-Step Guide
Al mijn auto's schade vrij gehouden in het verleden (bedrijfswagens) en dan zie je natuurlijk niks anders als je een keer iets mooi voor jezelf koopt...
Vorige maand is er al een bestelbus achteruit in gereden terwijl ik geparkeerd stond. Over 2 weken wordt er een nieuwe deur geplaatst.
Zal eens kijken naar schade herstellers voor velgen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Sterkte en succes! Ik weet niet hoe het met de velgen op de nieuwe 3/Y Performance is, maar op de oude 3/Y Performance met de 20/21" Überturbine velgen gaat het heel erg snel... (met stoeprandschade) Je hoeft er maar naar te kijken en it's done..Broodro0ster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:26:
[...]
Op al mijn auto's hou ik de velgen lang heel. Meestal 3 jaar of langer. Deze auto is nu 3 maand auto dus ik vind het erg zuur.
Al mijn auto's schade vrij gehouden in het verleden (bedrijfswagens) en dan zie je natuurlijk niks anders als je een keer iets mooi voor jezelf koopt...
Vorige maand is er al een bestelbus achteruit in gereden terwijl ik geparkeerd stond. Over 2 weken wordt er een nieuwe deur geplaatst.
Zal eens kijken naar schade herstellers voor velgen.
@Broodro0ster en @turkeyhakan . Zie Andrehj in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3" Misschien als de community eens met z'n allen gaat klagen bij Tesla dat ze normale velgmaten moeten gebruiken in plaats van degenen die steeds 1 inch te breed zijn dat er daar iemand wakker wordt. Anders blijft dit dweilen met de kraan open.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De deur open laten ploppen lijkt mij een veiliger idee.Silversurfer1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:03:
[...]
Ik geef er ‘altijd’ (paar x per jaar) een klap op. Dat is ie wel los. Auto voorverwarmen scheelt ook. Verder nooit problemen met de deurgreep.
Om het te jinxen: in 3 jaar nooit een velg geraakt met m'n Tesla. Niet de eerste parkeerplaats die je tegenkomt naast een stoeprand pakken is ook een optie. Stukje lopen kan geen kwaad.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
@Broodro0ster en @turkeyhakan . Zie Andrehj in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3" Misschien als de community eens met z'n allen gaat klagen bij Tesla dat ze normale velgmaten moeten gebruiken in plaats van degenen die steeds 1 inch te breed zijn dat er daar iemand wakker wordt. Anders blijft dit dweilen met de kraan open.
Absoluut, maar soms kan het echt niet anders. Ik ga ook niet 20 minuten wandelen, omdat ik dan niet langs een stoeprand hoef te parkeren :-)Maurice- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:57:
[...]
Om het te jinxen: in 3 jaar nooit een velg geraakt met m'n Tesla. Niet de eerste parkeerplaats die je tegenkomt naast een stoeprand pakken is ook een optie. Stukje lopen kan geen kwaad.
Veel beter dan bij de oude modellen. Mijn band steekt een beetje buiten de velg, maar met laag profiel banden en 20" velgen, heb je natuurlijk niet veel wang.turkeyhakan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:44:
[...]
Sterkte en succes! Ik weet niet hoe het met de velgen op de nieuwe 3/Y Performance is, maar op de oude 3/Y Performance met de 20/21" Überturbine velgen gaat het heel erg snel... (met stoeprandschade) Je hoeft er maar naar te kijken en it's done..
Op de 20" velgen is het niet slechter dan een andere sportwagen. Het is beter dan 18" die ik had op mijn oude RWD.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
Maar als je onderstuurt op ijs en dan de boordsteen raakt, dan gaat dat stukje rubber het helaas niet helemaal opvangen.
Vandaag melding gekregen dat ik mijn 12v accu moet vervangen van de Tesla. Ik ben van plan om het zelf te doen, lijkt niet zo moeilijk. Zijn er nog specifiek dingen waar ik dan nog op moet letten of zou ik het voor 196 inclusief installatie aan huis gewoon moeten laten plaatsen?
Ik snap het niet. Je hebt een stuur, camera's en spiegels en toch zie je bijna niet 1 Tesla zonder velgschade. Je ziet de stoepranden toch? Dan hoef je je er toch niet tegenaan te rijden?
Eerlijk is eerlijk, ik kon de eerste dagen mn Tesla ook niet recht in een parkeervak krijgen. (Model S) Terwijl ik wel gewend ben om in grote auto's/voertuigen te rijden.
@Broodro0ster Ik weet nog een goed adres in Noord-Holland. Pm me maar.
Eerlijk is eerlijk, ik kon de eerste dagen mn Tesla ook niet recht in een parkeervak krijgen. (Model S) Terwijl ik wel gewend ben om in grote auto's/voertuigen te rijden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik kreeg net een brief in de bus van de belastingdienst met €96 tot maart ‘26. Dat lijkt me niet correct, want de wegenbelasting gaat toch fors omhoog per 2026?
Ik heb het zelf gedaan met een lakstift en opvulmiddel van Amazon. Het was snel gedaan en het resultaat was veel netter dan verwacht.Broodro0ster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:30:
Dit was de juiste voor mijn Juniper;
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
Gaat per kwartaal, dus volgend kwartaal gaat voor je de hoge prijs in helaas.aschja schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:25:
Ik kreeg net een brief in de bus van de belastingdienst met €96 tot maart ‘26. Dat lijkt me niet correct, want de wegenbelasting gaat toch fors omhoog per 2026?
[ Voor 21% gewijzigd door wouter.N op 31-12-2025 12:30 ]
Welke band heb je dan?Broodro0ster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:12:
[...]
Veel beter dan bij de oude modellen. Mijn band steekt een beetje buiten de velg, maar met laag profiel banden en 20" velgen, heb je natuurlijk niet veel wang.
Bij mij is helaas de velgrand exact gelijk aan de rand van de (winter))band.
:strip_exif()/f/image/RPdC2Pk85xcJu5RFAn3KEsJN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu even zonder doppen maar mormaal gesproken gebruik ik een dop die over de rand valt.
Helaas inmiddels minus 1 dop maar de velg is wel onbeschadigd gebleven dankzij deze bescherming
Pirelli P Zero Elect. Zoals je kan zien steekt de band een beetje uit. Ziet er niet minder uit dan andere auto's op laag profiel banden/velgen.RaRo74 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:31:
[...]
Welke band heb je dan?
Bij mij is helaas de velgrand exact gelijk aan de rand van de (winter))band.
[Afbeelding]
Nu even zonder doppen maar mormaal gesproken gebruik ik een dop die over de rand valt.
Helaas inmiddels minus 1 dop maar de velg is wel onbeschadigd gebleven dankzij deze bescherming![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/wB8I63F0gA49EkhpWFXPAhtP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qw8rgAKVCHamT7B1tG5C9NP6.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks. Ga ik misschien eerst zelf proberen. De schade lijkt op zich wel mee te vallen. Alleen is het wel zeer ruw, dus vlak schuren zal nodig zijn.wouter.N schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:28:
[...]
Ik heb het zelf gedaan met een lakstift en opvulmiddel van Amazon. Het was snel gedaan en het resultaat was veel netter dan verwacht.
Dit was de juiste voor mijn Juniper;
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1
[...]
Gaat per kwartaal, dus volgend kwartaal gaat voor je de hoge prijs in helaas.
Zo doe ik het ook. En mijn vriendin ook.Maurice- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:57:
[...]
Om het te jinxen: in 3 jaar nooit een velg geraakt met m'n Tesla. Niet de eerste parkeerplaats die je tegenkomt naast een stoeprand pakken is ook een optie. Stukje lopen kan geen kwaad.
Maar ja, deze ochtend een ijsplek en doorschoven bij inslaan van een parkeer rij op de parking...
De officiele Tesla site met cold weather best practices heeft een mooie animatie dat je ook best wat gepast geweld mag gebruikenMaurice- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:53:
[...]
De deur open laten ploppen lijkt mij een veiliger idee.![]()
[Afbeelding]
Tesla schijnt een speciaal soort 12 v lood accu te gebruiken, die geschikt is voor het laadsysteem vanuit de grote accu. Ik neem aan dat het om een loodaccu gaat en niet een Lithium accu. Op internet staan diverse lood accu's geschikt voor Tesla met zeer verschillende prijzen, sommige ver boven de € 200,-. Ik zou hem door Tesla zelf laten vervangen.Daniel. schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:17:
Vandaag melding gekregen dat ik mijn 12v accu moet vervangen van de Tesla. Ik ben van plan om het zelf te doen, lijkt niet zo moeilijk. Zijn er nog specifiek dingen waar ik dan nog op moet letten of zou ik het voor 196 inclusief installatie aan huis gewoon moeten laten plaatsen?
Zelf doen vergt wel wat voorbereiding als ik me goed herinner uitzetten via scherm, schakelaar omzetten onder de achterbank, ik heb het laten doen bij aflevering van de auto bij een universele bovag garage en die hebben het verkloot waardoor ik paar weken de auto bij Tesla moest zetten.Daniel. schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:17:
Ik zou het ook laten doen.
Dan leg je er toch bredere banden op met velgenprotectie en het probleem is opgelost?Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
De marketingtechnisch véél belangrijkere WLTP weegt véél zwaarder dan de mening van een handjevol velgkritische West Europeanen. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dus zinloos om te klagen.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:51:
Dit zijn parkeergarage issues. Dus al zouden er camera's schuin vooruit kijken, dan nóg zou dit niet voorkomen worden. Het heeft naar mijn idee vooral te maken met de keuze van het moment van insturen met een stoeprandje aan de linker, rechter, of aan beide zijden.pjot1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:18:
Ik snap het niet. Je hebt een stuur, camera's en spiegels en toch zie je bijna niet 1 Tesla zonder velgschade. Je ziet de stoepranden toch? Dan hoef je je er toch niet tegenaan te rijden?![]()
Precies, moment van insturen! Er komt nog een stuk achter je aan en er zit nog een stuk voor je!nerovectra schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:21:
[...]
Dit zijn parkeergarage issues. Dus al zouden er camera's schuin vooruit kijken, dan nóg zou dit niet voorkomen worden. Het heeft naar mijn idee vooral te maken met de keuze van het moment van insturen met een stoeprandje aan de linker, rechter, of aan beide zijden.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Als het goed is ga je pas vanaf het kwartaal dat volledig in 2026 valt het nieuwe tarief betalen. Ik kreeg voor mijn auto (op naam sinds 5 december) een soortgelijke brief.aschja schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:25:
Dus je moet als klant bredere banden monteren (die bovendien dan qua maat niet voor deze auto goedgekeurd zijn) omdat ze bij Tesla van die achterlijk brede velgen monteren? Dat is wel héél erg de omgekeerde wereld....TheBrut3 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:50:
Dan leg je er toch bredere banden op met velgenprotectie en het probleem is opgelost?
Als ik vooruit een vak inrijd, naast een stoep, dan zie ik die stoep niet in mijn spiegels en camera's, die kijken namelijk naar achter... En ja, achteruit inparkeren is handiger, maar dan kan ik de boodschappentassen niet uit de achterbak halen.pjot1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:18:
Ik snap het niet. Je hebt een stuur, camera's en spiegels en toch zie je bijna niet 1 Tesla zonder velgschade. Je ziet de stoepranden toch? Dan hoef je je er toch niet tegenaan te rijden?
Ik heb hier hetzelfde, met de M3 zit ik heel vaak snuit vs kont niet recht op mijn oprit. Met de BMW gooi ik 'm recht naar achter tot op 5 cm van de houten schutting maar met de M3 denk ik altijd "shit, ik zit er al ergens".pjot1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:18:
Ik snap het niet. Je hebt een stuur, camera's en spiegels en toch zie je bijna niet 1 Tesla zonder velgschade. Je ziet de stoepranden toch? Dan hoef je je er toch niet tegenaan te rijden?![]()
Heel atypisch vormpje (achterkant visueel breder?) als je er mee moet parkeren lijkt het wel, terwijl dat optisch niet zo lijkt als je er buiten staat.
Passen de velgen van de Jupiner Standard eigenlijk op een AWD? Misschien zou dat wel geschikt zijn voor mijn winterbanden.
Nee, je moet niets. Als het niet je ding is, kun je velg beschermers monteren, bredere banden, of zoals ik gedaan heb, smallere velgen in de bestaande banden. Of situaties ontlopen waar iets dergelijks op kan treden. En dan nóg, aangezien een elektrische auto al gauw 2000kg weegt, duwt dat ook extra dóór waardoor het risico per definitie al groter is. Je kunt ook nog een laktstiftje bestellen en ieder kwartaal of half jaar even bijpunten.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:00:
[...]
Dus je moet als klant bredere banden monteren (die bovendien dan qua maat niet voor deze auto goedgekeurd zijn) omdat ze bij Tesla van die achterlijk brede velgen monteren? Dat is wel héél erg de omgekeerde wereld....
Naar die oplossingsrichting heb ik ook al even zitten kijken, maar ik heb moeite om velgen te vinden met goedkeuring voor een Tesla.nerovectra schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:17:
Nee, je moet niets. Als het niet je ding is, kun je velg beschermers monteren, bredere banden, of zoals ik gedaan heb, smallere velgen in de bestaande banden.
Zo kun je op https://www.reifen-vor-or...sla/model+y/003++005-3886 bijvoorbeeld enkel velgen vanaf 19" vinden (terwijl volgens https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html 18" ook kan). En zelfs bij 19" is de smalste maat 9J, terwijl 8.5J normaal is.
Je moet voor 18" dus shoppen bij andere velgen met 5x114.3 steek, maar die moeten dan wel geschikt zijn voor het aanhaalkoppel van 175 Nm. Lastige zoektocht...
Welke velgen heb jij gemonteerd?
Wat ik gehoord heb gaat dit niet werken, moet iets in de software gebeuren bij nieuwe accu, en dit kun je zelf nietDaniel. schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:17:
Je moet hiervoor naar Tesla
Thanks voor het advies in dit topic. Maakt de keuze toch wat makkelijker.dChained schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:29:
[...]
Zojuist een MY LR AWD Stealth Grey 19" besteld.
Verwachtte levering is feb-mrt.
Ik heb Monaco GP6'en in 20". Zijn dan wèl 9j. Ik heb voor die "smallere" velg gekozen omdat ik tóch 20" wilde en mijn bandenspecialist adviseerde om waar mogelijk een smallere velg te kiezen (vanwege dit soort adviezen moet je dus bij specialisten bestellen ipv de goedkoopste). Ik zou de velgen nooit vervangen hebben voor alleen het risico op beschadigingen. Dat risico is ietsje minder, maar verre van zaligmakend 😉.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:24:
[...]
Naar die oplossingsrichting heb ik ook al even zitten kijken, maar ik heb moeite om velgen te vinden met goedkeuring voor een Tesla.
Zo kun je op https://www.reifen-vor-or...sla/model+y/003++005-3886 bijvoorbeeld enkel velgen vanaf 19" vinden (terwijl volgens https://www.tesla.com/own...EB-B8CC-03614AE92B6B.html 18" ook kan). En zelfs bij 19" is de smalste maat 9J, terwijl 8.5J normaal is.
Je moet voor 18" dus shoppen bij andere velgen met 5x114.3 steek, maar die moeten dan wel geschikt zijn voor het aanhaalkoppel van 175 Nm. Lastige zoektocht...
Welke velgen heb jij gemonteerd?
Wat kan je er zo aan verkloten aan het vervangen van een accu als je de instructies volgt. Ben wel bijzonder wat er dan allemaal mis is gegaan.megabeat schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:48:
[...]
Zelf doen vergt wel wat voorbereiding als ik me goed herinner uitzetten via scherm, schakelaar omzetten onder de achterbank, ik heb het laten doen bij aflevering van de auto bij een universele bovag garage en die hebben het verkloot waardoor ik paar weken de auto bij Tesla moest zetten.
Ik zou het ook laten doen.
Het is het 2019 model. Wat ik zie is de stroom onder de achterbank erafhalen en dan vervangen. Het is nog een normale lood-accu accu.
[ Voor 11% gewijzigd door Daniel. op 31-12-2025 17:00 ]
Ik denk het niet, gezien het stuur ook anders is.Silversurfer1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:07:
Weet iemand of je bij een nieuwe Y de stalk kan weghalen? Ik hoef / wil eigenlijk geen stalk. Veel mooier zonder zoals bij de ‘oude’ 3 Highland. Rij ik vaak in dus weet hoe het werkt. 9 van de 10 x fijner alleen bij rotonde opletten maar dat is ff wennen.
Je zal dus een "Highland V1" stuur moeten plaatsen en passende kappen voor de stuurkolom moeten hebben.
:strip_exif()/f/image/HVTLDSXo0WQUIHyZhHiRrmpu.jpg?f=fotoalbum_large)
Of gewoon door en door gekleurde zwarte velgen kopen. Ik rij er al 3 jaar op, gewoon lekker langs alle stoepranden en ik zie er niks van
[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 31-12-2025 17:10 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Omdat dit je 3e tesla is in 3 jaar tijd. Daarom lijkt alles nog steeds nieuw 😝Maurice- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:57:
[...]
Ja ik vermoed niet instructies gevolgd en daarna is het 12volt circuit stuk gegaan.Daniel. schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:51:
[...]
Wat kan je er zo aan verkloten aan het vervangen van een accu als je de instructies volgt. Ben wel bijzonder wat er dan allemaal mis is gegaan.
Het is het 2019 model. Wat ik zie is de stroom onder de achterbank erafhalen en dan vervangen. Het is nog een normale lood-accu accu.
Ik heb op mijn Juniper Vredestein all seasons. Die hebben net genoeg velgbescherming. Met de Hankooks was het spannend geworden om de velgen krasvrij te houden.
Die hebben ze er bij mij vanuit de lease ook onder gelegd. Lijkt vooralsnog voldoende bescherming te geven inderdaad.djiedjee schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:29:
Ik heb op mijn Juniper Vredestein all seasons. Die hebben net genoeg velgbescherming. Met de Hankooks was het spannend geworden om de velgen krasvrij te houden.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dus….vanmorgen om 9:00 voor poging uhhh 8 of 9 naar de SeC geweest voor mijn krakende bestuurdersstoel. Er zou dit keer een loaner voor me klaar staan zodat ik niet weer de hele ochtend daar hoef te wachten.Danny the dog schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
[...]
Ik vind het onbegrijpelijk. Ik heb een splinternieuwe MY... en dan zó behandeld worden, nee, dat kan er bij mij echt niet in. Als het issue niet snel en goed wordt opgelost, is dit sowieso mijn laatste Tesla.
Je voelt hem al aankomen….ze konden wat betreft leen auto niets voor me betekenen. Dus bijna een maand geleden toegezegd en bij de service aanvraag aangegeven, maar toch niet beschikbaar.
Dan maar de stad in gelopen, na 2 uur was de auto klaar. Dus met de monteur ingestapt voor een proefrit. Ik ga zitten, “kraaaaaaak”..
Dus weer teruggewandeld en weer wachten op poging 2 van vandaag. Uiteindelijk om 14:00 was de auto klaar (en niet 13:15 zoals aangegeven in de app. We stappen in en….
Met andere woorden, eind Januari kan ik weer terug voor wederom een nieuw stoelframe..en even een paar dagen van tevoren bellen om te zien of er echt wel een leenauto beschikbaar is….
Mijn God, laat Tesla alsjeblieft stoelen gaan inkopen bij een echte autostoelen fabrikant in plaats van zelf iets te prutsen.
Ik heb die velgen opgegeven. Banden met velgbeschermer en ik kijk uit, maar als het mis gaat probeer ik mijn schouders op te halen.
Proefrit maken in een andere, en als die niet kraakt vragen of ze de stoelen kunnen wisselenThe_Haunted schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:53:
[...]
Dus….vanmorgen om 9:00 voor poging uhhh 8 of 9 naar de SeC geweest voor mijn krakende bestuurdersstoel. Er zou dit keer een loaner voor me klaar staan zodat ik niet weer de hele ochtend daar hoef te wachten.
Je voelt hem al aankomen….ze konden wat betreft leen auto niets voor me betekenen. Dus bijna een maand geleden toegezegd en bij de service aanvraag aangegeven, maar toch niet beschikbaar.
Dan maar de stad in gelopen, na 2 uur was de auto klaar. Dus met de monteur ingestapt voor een proefrit. Ik ga zitten, “kraaaaaaak”..
Dus weer teruggewandeld en weer wachten op poging 2 van vandaag. Uiteindelijk om 14:00 was de auto klaar (en niet 13:15 zoals aangegeven in de app. We stappen in en….
Met andere woorden, eind Januari kan ik weer terug voor wederom een nieuw stoelframe..en even een paar dagen van tevoren bellen om te zien of er echt wel een leenauto beschikbaar is….
Mijn God, laat Tesla alsjeblieft stoelen gaan inkopen bij een echte autostoelen fabrikant in plaats van zelf iets te prutsen.
Deftige configuratie_eLMo_ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:10:
[Afbeelding]
Of gewoon door en door gekleurde zwarte velgen kopen. Ik rij er al 3 jaar op, gewoon lekker langs alle stoepranden en ik zie er niks van(originele zomerbanden op TNA 19”)
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het is niet ideaal, maar voor meer merken geldt dat de ideale banden niet vanuit fabriek onder de auto zitten. Als dat zo was dan hadden Hankooks of Falkens nergens onder gezeten.Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:00:
[...]
Dus je moet als klant bredere banden monteren (die bovendien dan qua maat niet voor deze auto goedgekeurd zijn) omdat ze bij Tesla van die achterlijk brede velgen monteren? Dat is wel héél erg de omgekeerde wereld....
Ik kocht mijn Tesla gebruikt, iemand anders had de pijn van de beschadigde velgen al voor mij genomen.
Recent een stuk gereden met een lekke band, dat heeft helaas wel 1 velg fors meer beschadigd. Nog niet genoeg om onbruikbaar te zijn maar het is wel flink zichtbaar.
Ik zag dat er op Marktplaats wel wat aanbod is, maar er is her en der op de auto wel meer gehavend dus ach. Het is een gebruiksvoorwerp denk ik dan maar...
Recent een stuk gereden met een lekke band, dat heeft helaas wel 1 velg fors meer beschadigd. Nog niet genoeg om onbruikbaar te zijn maar het is wel flink zichtbaar.
Ik zag dat er op Marktplaats wel wat aanbod is, maar er is her en der op de auto wel meer gehavend dus ach. Het is een gebruiksvoorwerp denk ik dan maar...
Ik vrees dat je een ‘maandagochtend’ model hebt. Ik heb nergens last van. En denk de meeste Tesla eigenaren ook niet.The_Haunted schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:53:
[...]
Dus….vanmorgen om 9:00 voor poging uhhh 8 of 9 naar de SeC geweest voor mijn krakende bestuurdersstoel. Er zou dit keer een loaner voor me klaar staan zodat ik niet weer de hele ochtend daar hoef te wachten.
Nou…ik heb in elk geval 1 collega met een Model Y die dit ook heeft. En er staan al wat YouTube filmpjes online met eventuele fixes. Dat komt ergens vandaan lijkt me….Silversurfer1 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:02:
[...]
Ik vrees dat je een ‘maandagochtend’ model hebt. Ik heb nergens last van. En denk de meeste Tesla eigenaren ook niet.
Op mijn M3H al eens een fix gehad, die niet lang werkte, en een nieuw frame, die iets langer werkte.The_Haunted schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:12:
[...]
Nou…ik heb in elk geval 1 collega met een Model Y die dit ook heeft. En er staan al wat YouTube filmpjes online met eventuele fixes. Dat komt ergens vandaan lijkt me….
Ik heb het opgegeven en breng het evt ander issue weer ter sprake, maar voor nu ff klaar mee.
Het grappige is dat Hankook hier wat min weg gezet wordt. Echter er is geen banden fabrikant net als Hankook, die zich nagenoeg geheel toegelegd heeft op EV banden, en niet voor niets zijn ze leverancier van de Formule E banden.TheBrut3 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:09:
[...]
Het is niet ideaal, maar voor meer merken geldt dat de ideale banden niet vanuit fabriek onder de auto zitten. Als dat zo was dan hadden Hankooks of Falkens nergens onder gezeten.
Ik heb zomer en 4-seizoenen banden van Hankook en ben zeer tevreden.
Hier ook tevreden over mn Hankook zonnebanden. De Pirelli p-zero winterbanden die er nu onder zitten mogen ze wmb direct in de kliko gooien. Vanaf 120km/u een monotoon gezoem. Heel irritant.
Tevens iedere keer bij wissel (Highland. Jan 25) gedoe met balanceren. Moet bijna iedere keer terug. Ben al van Euromaster locatie gewisseld.
Tevens iedere keer bij wissel (Highland. Jan 25) gedoe met balanceren. Moet bijna iedere keer terug. Ben al van Euromaster locatie gewisseld.
Ik ben ook niet blij met de (21 inch) p-zero’s. Bij 5-10 graden glij ik ook heel veel. Denk dat ik de volgende winter gewoon op zomer blijf. Zijn verder wel stil. Op de 3 had ik ook p-zero’s (18 inch) en die zoemden ook heel erg. Al had de 2019 Model 3 ook amper isolatie.RF1000 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:50:
Hier ook tevreden over mn Hankook zonnebanden. De Pirelli p-zero winterbanden die er nu onder zitten mogen ze wmb direct in de kliko gooien. Vanaf 120km/u een monotoon gezoem. Heel irritant.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Passen wel maar loont zich niet. Je kunt ze niet via de shop kopen en via een service aanvraag kost het 2700 euro voor alleen de velgen.wouter.N schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:11:
Passen de velgen van de Jupiner Standard eigenlijk op een AWD? Misschien zou dat wel geschikt zijn voor mijn winterbanden.
Ik heb nu ook zomers erop zitten en tot nu toe geen enkele vorm van tractie verlies. Met sneeuw zal het anders zijn.Inspired schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:01:
[...]
Ik ben ook niet blij met de (21 inch) p-zero’s. Bij 5-10 graden glij ik ook heel veel. Denk dat ik de volgende winter gewoon op zomer blijf. Zijn verder wel stil. Op de 3 had ik ook p-zero’s (18 inch) en die zoemden ook heel erg. Al had de 2019 Model 3 ook amper isolatie.
Huh? Dat zijn toch gewoon stalen wielen met wieldoppen?dading schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:25:
[...]
Passen wel maar loont zich niet. Je kunt ze niet via de shop kopen en via een service aanvraag kost het 2700 euro voor alleen de velgen.
Vervelend ja. Laat je het zitten of laat je het opnieuw spuiten?LastSamurai schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:20:
Beetje jammer begin van het nieuwe jaar. Paaltje gemist bij parkeerplek uitdraaien. Van voor tot achter krassen, gelukkig zo te zien geen deuken.....
[Afbeelding]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/CYx6mlMs7f2VdyoLG1n8fFpg.jpg?f=fotoalbum_large)