Bedankt! Ik was al aan het zoeken naar dit bericht.Felyrion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:17:
[...]
Klopt, zelfde issue hier. Dacht eerst dat het aan YT premium lag, want na switchen naar spotify was het meestal gefixt en kon je na een tijdje terug switchen. Laatste tijd lijkt het erger.
Hier eerder in het topic is hier iets over genoemd:
[...]
Waar kan ik dit melden? Ik zie dit niet zo direct?jongetje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:43:
@Pasteis @saviour Hebben jullie dit ook bij Tesla gemeld? Hoe meer meldingen hoe meer aandacht iets (meestal) krijgt.
Heeft iemand ervaring met dit soort afdichtingen?
:strip_exif()/f/image/GP77g5YQtkE23ILcb89UYx6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou dat nou werken? Zou je dan daadwerkelijk minder geluid horen?
Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet:strip_exif()/f/image/7ECjdF5Xv2SnvyI733KlrK7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit lijkt bij de Juniper Y echt onmogelijk. Het lukt me in iedergeval niet.
Iemand misschien een andere suggestie om de kabel netjes en onzichtbaar weg te werken?
:strip_exif()/f/image/GP77g5YQtkE23ILcb89UYx6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet
:strip_exif()/f/image/7ECjdF5Xv2SnvyI733KlrK7Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dit lijkt bij de Juniper Y echt onmogelijk. Het lukt me in iedergeval niet.
Iemand misschien een andere suggestie om de kabel netjes en onzichtbaar weg te werken?
bij een juniper of highland ga je er geen drol mee bereiken. Bij een oude Y en 3 had het wel klein beetje effect. Ik heb ze ook bij de mijn oude 3. Vooral ook met buitenhouden van vuil in de deuren, klep, frunk etcjdenijs schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:33:
[Afbeelding]
Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet [Afbeelding]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Dag iedereen!
Ik heb momenteel een MY RWD 2024 (LFP 60 kwh) en bevalt prima!
Zo goed zelfs, dat we als 2e wagen ook gaan kijken voor een Tesla, weliswaar 2dehands.
We zijn op zoek naar een 2022 of recenter model 3 of model Y (LR, SR, RWD, AWD zijn allemaal mogelijk).
Weten jullie welk model uit welk jaar ik absoluut moet vermijden met betrekking tot een 'slechtere' batterij of maakt het allemaal niet zo veel uit?
Er zijn namelijk zoveel verschillende batterijen gebruikt : panasonic, LG, CATL, BYD,...
Bedankt!!
Zo goed zelfs, dat we als 2e wagen ook gaan kijken voor een Tesla, weliswaar 2dehands.
We zijn op zoek naar een 2022 of recenter model 3 of model Y (LR, SR, RWD, AWD zijn allemaal mogelijk).
Weten jullie welk model uit welk jaar ik absoluut moet vermijden met betrekking tot een 'slechtere' batterij of maakt het allemaal niet zo veel uit?
Er zijn namelijk zoveel verschillende batterijen gebruikt : panasonic, LG, CATL, BYD,...
Bedankt!!
Super. Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Helpt met de overweging.djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb in een voorloper oud model gereden. Niet zelf voor gekozen dus.
Mijn eerste indrukken na 1000 km in de Juniper:
Afwerking is inderdaad luxer, dat is geen dealbreaker maar wel fijn. Vooral de ledstrip is fijner dan ik vooraf dacht.
Gelamineerd glas: ik had een groter verschil verwacht, maakt niet veel uit.
Onderstel: is heel veel comfortabeler. Geen gebonk meer over kleine oneffenheden of verkeersdrempels.
Stoel ventilatie heb ik nog niet gebruikt.
Electrisch verstelbare achterbank en scherm achterin is nice to have, maar niet meer dan dat. Achterbank verwarming wordt wel gewaardeerd door de familie.
De hendel voor P/R/D mis ik wel. Vooral bij inparkeren zit ik steeds in de lucht naar niks te hengelen.
De richting aanwijzer hendel heeft ook geen echte klik meer, dat was ook even wennen.
Camera's zijn beter van kwaliteit. Front camera is ook heel fijn.
Instelbare regeneratie leuk om te hebben, maar in de standaard stand zijn ze ongeveer gelijk.
Standaard audio is redelijk vergelijkbaar.
Sofrware is verder niet wezenlijk anders, behalve.....:
De auto-pilot. Dat is echt vervelend. Bij het wisselen van rijstrook springt de oude terug op een TACC, bij de nieuwe gaat hij uit. Hierdoor is de AP in wat drukker verkeer heel vervelend om te gebruiken. Dus daarom gebruik ik nu vooral de TACC.
Verder is de buitenkant veel moderner/mooier, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
En ik heb die nieuwe accu nu, dus veel meer range. Met de kerst bij -4 op de snelweg was dat wel lekker.
Ik zit eigenlijk nooit achterin dus heb nooit koude billen :-)jongetje schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:05:
[...]
De achterbank is met de oude toch ook elektrisch verstelbaar. Enige verschil is dat de stoelen bij de oude niet elektrisch weer omhoog komen na het neerklappen.
En als het om stoelverwarming gaat heeft de oude op alle 3 de plekken achterin stoelverwarming en de nieuwe alleen de 2 buitenste...
Maar achterbank verwarming had die oude ook al denk ik.
Hier is een topic voor! Tesla Model 3 occasion kopenMatteC schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:41:
Dag iedereen!
Bedankt!!
Staan ook vele antwoorden op je vragen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Als het goed is met een serviceverzoek via de app.Pasteis schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:28:
[...]
Waar kan ik dit melden? Ik zie dit niet zo direct?
Bedankt voor je reactie, maar ik heb het zelf al opgelost. Ik had de S3XY strip gemonteerd en de Commander van achter tussen de stoelen, in de deurstijl gemonteerd, maar was vergeten het kleine stekkertje ( in het snoertje zit een grote- en kleine stekker) te monteren. Heel stom, maar nu werkt alles weer en is de melding in het service menu ook weg.Blommie01 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:14:
[...]
Heb ik afgelopen zomer ook gehad...
Maak direct maar een service afspraak. Er is een unit defect en moet vervangen worden.
In je service menu kun je zien wat er defect is.
Kan ik ook direct de skins toepassen in mn M3h zonder een usb stick te gebruiken?pdidi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:56:
Leuk voor de kids tijdens de kerstvakantie. Voor wie nog inspiratie moet opdoen is er een snel groeiende wrap collectie en een site met de mogelijkheid om deze meteen in 3d te bekijken en ontwerpen
[Afbeelding]
Nee je moet ze op je stick/SSD (die ook gebruikt wordt voor sentry bijv) plaatsen in een nieuwe map "Wraps":Jmtpes schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:44:
[...]
Kan ik ook direct de skins toepassen in mn M3h zonder een usb stick te gebruiken?
Van de Tesla GitHub:
How to Use Custom Wraps
Download the template for your specific vehicle model (see links below)
Edit the template with your custom design (fill in the white areas)
Save your design as a PNG file (512x512 to 1024x1024 pixels, max 1 MB)
Load your wraps onto a USB drive in a folder called Wraps
Apply in your Tesla: Toybox → Paint Shop → Wraps tab
Mocht je voor een "ouwe Y" gaan: deze waren erg hard geveerd en er waren klachten over windgeruis op de zijruit. Vanaf begin 2023 (ik meen zelfs dec 2022) Is de vering aangepast en is dubbel glas in de zijruit geplaatst. Dit komt het rijcomfort te goede ,hoewel oneffenheden op de weg bij lage snelheden nog steeds goed voelbaar zijn. In de Juniper is alles nog weer wat verfijnder qua comfort.dChained schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:38:
Voor de mensen die de oude Y VS de juniper Y hebben vergeleken.
Zouden jullie de informatie willen delen? Als in links naar blogs etc.?
Ben aan het oriënteren om de m3 19 te vervangen voor een Y.
Vandaag een proefrit gedaan in de nieuwe Y en dat is wel een wereld van verschil..
[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 28-12-2025 18:37 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Heb zelf de Magbak en daar zit een pry-tool bij waarmee je de bekleding en dashboard los kunt halen.jdenijs schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:33:
[Afbeelding]
Nog een vraag..
Ik heb een magsafe houder gekocht met oplaad functie die ik aan de zijkant van het scherm heb hangen. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om het snoertje netjes weg te werken. Het snoertje wat bij de houder zat was veel te kort dus ik heb een usb verlengkabel gekocht. Het idee was om de kabel netjes weg te werken zoals deze meneer doet [Afbeelding]
De kabel aan de zijkant kun je er tussen duwen als je iets hebt om de “gleuf” een beetje open te zetten.
Is tricky, maar uiteindelijk wel te doen. Heb dit filmpje gebruikt destijds.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 28-12-2025 19:33 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wie weet met welke spraakopdracht je het navigatie volume kan muten/aanzetten?
Ik heb die actie onder het linker scrollwieltje gezet. Met lang indrukken schakel ik zo de spraak begeleiding aan en uit.djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:23:
Wie weet met welke spraakopdracht je het navigatie volume kan muten/aanzetten?
En anders staan hier alle veel stemcommando’s die je kunt gebruiken. Je zoekt ‘demp stembegeleiding’.
[ Voor 22% gewijzigd door Danny the dog op 28-12-2025 20:57 ]
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Hoi vraagje, ben sinds 1 week trotse bezitter van een Model Y RWD Long range , nu is het natuurlijk best koud en hoor ik de warmtepomp (gok ik) best blazen, wel buiten binnen een beetje, maar voel ook heeeeel lichterlijk het stuur vibreren, het is geen tril maar een soort resoneren ofzo, is dat "normaal"
Dit spraakcommando werkt niet en heeft nooit gewerkt ondanks dat het in de handleiding staat. Het stopt je route, meer niet. Ik bedien het daarom ook met het linker scrolwieltje. Als je de auto op Engels zet werkt het wel: "mute voice guidance"Danny the dog schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:43:
[...]
Ik heb die actie onder het linker scrollwieltje gezet. Met lang indrukken schakel ik zo de spraak begeleiding aan en uit.
En anders staan hier alle veel stemcommando’s die je kunt gebruiken. Je zoekt ‘demp stembegeleiding’.
Oh wauw…. Ik gebruik zelf geen voice commando’s, maar de officiële Tesla website / handleiding leek me toch wel een goede bron.WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:08:
[...]
Dit spraakcommando werkt niet en heeft nooit gewerkt ondanks dat het in de handleiding staat. Het stopt je route, meer niet. Ik bedien het daarom ook met het linker scrolwieltje. Als je de auto op Engels zet werkt het wel: "mute voice guidance"
Bijzonder dat Tesla zich zo profileert, ook kijkend naar andere ‘features’ die niet (helemaal) doen wat ze zouden moeten doen.
Anyways, voor mij werkt de programmeerbare knop ook het beste, zoals je zelf ook aangeeft.
Verwijderd
Bij koude buitentemperaturen voel je inderdaad, als je erop let, een aantal draaiende motoren licht trillen (die draaien in een soort “slecht-rendement-mode”, en verbruiken daarbij -gewild- méér stroom dan strikt nodig zou zijn in normale omstandigheden). Dit om warmte te genereren. Je moet er wel op letten, vind ik zelf, maar wat jij voelt en hoort zal dat wel zijn.Vegetto schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Hoi vraagje, ben sinds 1 week trotse bezitter van een Model Y RWD Long range , nu is het natuurlijk best koud en hoor ik de warmtepomp (gok ik) best blazen, wel buiten binnen een beetje, maar voel ook heeeeel lichterlijk het stuur vibreren, het is geen tril maar een soort resoneren ofzo, is dat "normaal"
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2025 23:25 ]
Het wordt nu langzaamaan duidelijk dat batterijen even lang meegaan als de auto zelf: circa 250K km (LG) tot 400K km (Panasonic) voor de NMC batterij. Waarschijnlijk gaat de LFP batterij langer mee.MatteC schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:41:
Dag iedereen!
Bedankt!!
Bij de MY is het bouwjaar vanaf 2023 comfortabeler dan daarvoor. Kijk uit naar een model met hardware 3 of hoger.
Een paar dagen geleden werd er door een aantal forumleden de staat van de batterij gepost. Tussen die postings stond ook een verwijzing naar een internetsite met alle type batterijen en de veroudering daarvan. Daar vind je alle info. met dank aan @pdidi
https://tff-forum.de/t/um...ation-s3xy/294980?u=pdidi
Lees dit ook: https://endure-network.eu...g/?utm_source=copilot.com
[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 29-12-2025 00:50 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Nou ik heb mijn MY nu al bijna 3 jaar en de laatste 6-8 weken is het een drama. Daarvoor had ik het alleen maar als ik de grens over reed.Pasteis schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:35:
Ik denk dat de ingebouwde modem gewoon niet echt goed is.
Ik raak momenteel elke rit wel een keer de verbinding kwijt. Dan geen spotify en geen routebepaling. Omdat ik meerdere routes heb naar kantoor start ik voor het instappen maar Waze op tegenwoordig voor het geval het weer eens niet werkt in m'n MY.
Ik heb ook een 2023 Y, en viel me eigenlijk eerst op met vakantie en grens overgang.Luckeh schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:09:
[...]
Nou ik heb mijn MY nu al bijna 3 jaar en de laatste 6-8 weken is het een drama. Daarvoor had ik het alleen maar als ik de grens over reed.
Ik raak momenteel elke rit wel een keer de verbinding kwijt. Dan geen spotify en geen routebepaling. Omdat ik meerdere routes heb naar kantoor start ik voor het instappen maar Waze op tegenwoordig voor het geval het weer eens niet werkt in m'n MY.
Maar ondanks ik niet zoveel rijd (auto nu op 23k) heb ik het ook al een paar keer gehad.
Misschien gewoon ticket inschieten denk ik heb ook premium erbij dus vind dat het gewoon moet werken zoals bij mijn gsm.
Ja. Is normaal. Verbruik is positief met WP maar voor de rest was een model zonder veel fijner. Geen kabaal, geen trillingen en sneller warm.Vegetto schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
'24 MY RWD en hetzelfde sinds enkele weken (en enkele software updates). Nooit last gehad van wegvallen van de verbinding, nu lijkt het ieder uur wel een keer voor te komen.Luckeh schreef op maandag 29 december 2025 @ 01:09:
[...]
Nou ik heb mijn MY nu al bijna 3 jaar en de laatste 6-8 weken is het een drama. Daarvoor had ik het alleen maar als ik de grens over reed.
Ja, dat herken ik ook, maar het duurt echt niet lang.Vegetto schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:05:
Sony A7 iv en wat recycled glas
Voor de Krokusvakantie richting Sauerland overweeg ik voor mn MY RWD de All Seasons van Hankook Flexmate iON óf de Michelin CrossClimate 3.
Ik lees veel ervaringen hier maar zijn er ook voorkeuren? En valt de velg netjes naar binnen bij beide banden? Dwz zit er een velgbeschermer in de band? Ik heb ooit een setje banden op mn M3 gehad waar de velg wel heel lelijk naar buiten viel.
Ik lees veel ervaringen hier maar zijn er ook voorkeuren? En valt de velg netjes naar binnen bij beide banden? Dwz zit er een velgbeschermer in de band? Ik heb ooit een setje banden op mn M3 gehad waar de velg wel heel lelijk naar buiten viel.
Terug van Franse wintersport. MY24 SR RWD (BYD) 4 personen zonder dakkoffer. 1089km in 13uur (1102km incl omrijden SuC's). Nooit harder dan 125km/u gereden. 5 SuC's in totaal was 100 minuten, 217kWh, €67. SoC @ start was 39% na voorverwarmen, SoC @ eind 7%. Ik denk zo'n 90% AP/Autosteer gereden. Meteen mijn langste rit
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 29-12-2025 14:30 ]
Toevallig ben ik afgelopen vrijdag terug uit Oostenrijk gereden met een RWD uit 2023, circa 970km (inclusief omrijden naar SC's), precies 12u over gedaan en vier stops gemaakt van gemiddeld 25 minuten.
Dit was de vijfde keer dat ik deze trip maakte en de eerste keer deze winter. Het was ook de eerste keer dat ik voor 90% op AP heb gereden. Eerdere keren had ik toch last van phantom braking maar vooral van het té langzaam weer op snelheid komen na een remactie. Dat lijkt nu toch echt een heel stuk beter te zijn, ik irriteerde me er in ieder geval niet meer aan.
Dit was de vijfde keer dat ik deze trip maakte en de eerste keer deze winter. Het was ook de eerste keer dat ik voor 90% op AP heb gereden. Eerdere keren had ik toch last van phantom braking maar vooral van het té langzaam weer op snelheid komen na een remactie. Dat lijkt nu toch echt een heel stuk beter te zijn, ik irriteerde me er in ieder geval niet meer aan.
Ik vind het lane departure systeem maar vreemd.
Ik heb het systeem op warning staan, omdat ik al een paar keer heb gehad dat hij mij midden de weg op duwt op buitenwegen waar je echt ruimte moet maken voor tegenliggers. Maar zelfs met de waarschuwing (trillen) aan, doet hij soms vreemde dingen. Zo reed ik straks wat ver naar de linkerkant op een 80 weg, ik zag dat het scherm de lijn als blauw aangaf en de auto begon mij te waarschuwen, maar in plaats van dat hij mij terugduwt (wat eigenlijk ook niet de bedoeling is omdat ik hem op warning heb staan), had ik het gevoel dat hij mij juist meer naar de lijn toe trok. Moest zelf weer terug naar rechts trekken en wat tegendruk geven.
Daarnaast mijn ervaring met voice commando's; Ik gebruik het ook veelal om de dynamiek te wisselen tussen standaard en chill. Althans, dat probeer ik. Standaard snapt hij prima, maar Chill gaat hij vaak automatisch "vertalen" naar een hele boel andere dingen die er niet eens op lijken. Iemand een met welk eventueel "verlengd" commando ik beter naar Chill modus zou kunnen wisselen met stemcommando? Ik zeg nu dus alleen maar "Standaard" en "Chill" en dat werkt zeker voor standaard altijd prima.
Ik heb het systeem op warning staan, omdat ik al een paar keer heb gehad dat hij mij midden de weg op duwt op buitenwegen waar je echt ruimte moet maken voor tegenliggers. Maar zelfs met de waarschuwing (trillen) aan, doet hij soms vreemde dingen. Zo reed ik straks wat ver naar de linkerkant op een 80 weg, ik zag dat het scherm de lijn als blauw aangaf en de auto begon mij te waarschuwen, maar in plaats van dat hij mij terugduwt (wat eigenlijk ook niet de bedoeling is omdat ik hem op warning heb staan), had ik het gevoel dat hij mij juist meer naar de lijn toe trok. Moest zelf weer terug naar rechts trekken en wat tegendruk geven.
Daarnaast mijn ervaring met voice commando's; Ik gebruik het ook veelal om de dynamiek te wisselen tussen standaard en chill. Althans, dat probeer ik. Standaard snapt hij prima, maar Chill gaat hij vaak automatisch "vertalen" naar een hele boel andere dingen die er niet eens op lijken. Iemand een met welk eventueel "verlengd" commando ik beter naar Chill modus zou kunnen wisselen met stemcommando? Ik zeg nu dus alleen maar "Standaard" en "Chill" en dat werkt zeker voor standaard altijd prima.
Ook voor @djiedjee. Gevalletje crappy vertaling. Welke wel werken: "Aan/Uit/Demp/Harder/Zachter Spraaknavigatie". Tijd dat Grok naar ons toe komtWhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:08:
[...]
Dit spraakcommando werkt niet en heeft nooit gewerkt ondanks dat het in de handleiding staat. Het stopt je route, meer niet. Ik bedien het daarom ook met het linker scrolwieltje. Als je de auto op Engels zet werkt het wel: "mute voice guidance"
never mind
[ Voor 98% gewijzigd door Baze op 29-12-2025 15:52 ]
Misschien je uitspraak wat aanpassen. «tsjil» is het enige commando wat ik ken en werkt.Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Over die Lane departure ingrepen. Volgende keer een dashcam video van maken om rustig terug te kijken wat er gebeurt. Je kunt nu ook stuurbewegingen terugzien in de opnames. Kun je ook meteen checken waar de belijning precies was
Met mijn uitspraak zou niets mis moeten zijn, hij herkent het namelijk initieel als Chill, maar springt daarna over op een ander woord en kan er vervolgens niets mee. Erg vreemd omdat hij het dus wel herkent als Chill, zal eens kijken of mijn vrouw het een keer wil filmen.pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:51:
[...]
Misschien je uitspraak wat aanpassen. «tsjil» is het enige commando wat ik ken en werkt.
Over die Lane departure ingrepen. Volgende keer een dashcam video van maken om rustig terug te kijken wat er gebeurt. Je kunt nu ook stuurbewegingen terugzien in de opnames. Kun je ook meteen checken waar de belijning precies was
Dank voor de tip, ik zal het eens recorden met de dashcam!
Even geprobeerd: "Acceleratie Chill" werkt ookSypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:58:
[...]
Met mijn uitspraak zou niets mis moeten zijn, hij herkent het namelijk initieel als Chill, maar springt daarna over op een ander woord en kan er vervolgens niets mee. Erg vreemd omdat hij het dus wel herkent als Chill, zal eens kijken of mijn vrouw het een keer wil filmen.
Dank voor de tip, ik zal het eens recorden met de dashcam!
Ik herken dat gevoel van tegen de lijn geplakt te worden in plaats van terug naar het midden van het vak. Originele model y 2024 RWD.Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Klopt in het Nederlands werkt het slecht in het Engels is het (beperkt) bruikbaar . Wordt echt hoog tijd voor grok integratieWhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:08:
[...]
LDPS trektt soms inderdaad richting een lijn waarvan je verwacht dat ie je er bij vandaan zou moeten houden. Vreemd genoeg had ik laatst in een 2024 Polo exact dezelfde ervaring. Daardoor meen ik de conclusie te moeten dat het een functie heeft. En o ja, handgeschakeld icm een benzinemotor was in mijn gedachten best altijd een fijne combinatie ...Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Ik heb nu 28.000 km onder de Flexclimates doorgetrokken en heb een dreun door de auto vanaf 80 km/u. Ik vermoed dat de foam zoals bij sommige Michelins losgekomen is.r0bb schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:22:
Voor de Krokusvakantie richting Sauerland overweeg ik voor mn MY RWD de All Seasons van Hankook Flexmate iON óf de Michelin CrossClimate 3.
Er lijkt wèl iets mis, al zie ik zo 1,2,3 geen verband tussen deze meldingen. Waarschijnlijk kan een service request er op afstand wel chocola van maken.Paling1 schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:05:
Ik kom in het service menu van mijn M3 een ontelbare hoop waarschuwingen tegen:
[Afbeelding]
Iemand een idee of dit kwaad kan? Is er iets mis?
Die melding van de TPMS snap ik, maar die ctrl type mismatch?
Ok , nu moet ik wel een Enhance Commander voor mijn legacy MY kopen:
https://www.facebook.com/share/r/14RqwtZe7jK/
Ze hebben nu de optie om Tesla's Emergency lance departure warning UIT te schakelen.
Dat is voor mij het enige irritante piepje/waarschuwing die ik nooit uit kon zetten (ja elke rit handmatig, maar dat deed ik dan in praktijk nooit) en best wel eens als ik net op een wit lijntje kom gelijk die irritante piep.
Dus nu wil ik wel echt een commander. Voor dit én voor AP automatisch weer aan na baantje wissel én dat mijn ruitenwissers altijd uit blijven.
Had nou iemand recent de hier eentje te koop die past op mijn legacy 03-2024 MY?
Ik kan het even niet terug vinden maar staat me iets van bij....
Ze hebben nu de optie om Tesla's Emergency lance departure warning UIT te schakelen.
Dat is voor mij het enige irritante piepje/waarschuwing die ik nooit uit kon zetten (ja elke rit handmatig, maar dat deed ik dan in praktijk nooit) en best wel eens als ik net op een wit lijntje kom gelijk die irritante piep.
Dus nu wil ik wel echt een commander. Voor dit én voor AP automatisch weer aan na baantje wissel én dat mijn ruitenwissers altijd uit blijven.
Had nou iemand recent de hier eentje te koop die past op mijn legacy 03-2024 MY?
[ Voor 15% gewijzigd door Allewijn op 29-12-2025 19:54 ]
Ik heb er 1 in mijn Model 3 LR RW (geleverd op 8 dec 2025). Alle updates uitgevoerd maar de Emergency lane departure warning uitschakelen zit er niet in......Allewijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Werkt op dit moment alleen nog op legacy modellen, niet de Highland en Juniper.CEdS schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:18:
[...]
Ik heb er 1 in mijn Model 3 LR RW (geleverd op 8 dec 2025). Alle updates uitgevoerd maar de Emergency lane departure warning uitschakelen zit er niet in......
Thanks! Ga ik proberen!pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:56:
[...]
Even geprobeerd: "Acceleratie Chill" werkt ook
[ Voor 21% gewijzigd door Sypheron op 29-12-2025 20:34 ]
Je zou ook nog voor de Vredestein Quatrac Pro(+) variant kunnen gaan. Die hebben ook iets van een velgbeschermer.r0bb schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:22:
We hebben na de lease alleen nog de achterzijde 2 stuks laten vervangen voor onze LR AWD 2019.
Na 22,5k nog 5,4mm over bij chill mode / rustig rijden. Zou er nog 17k mee kunnen rijden tot 3,5mm. Eigenlijk teleurgesteld in de duurzaamheid. Veder geen klachten over de banden. Eerder deze week gecontroleerd Vredestein was 11,5 euro per 1000 kilometer en 10,5 voor Michelin Crossclimate gemiddeld. Michelins pretenderen nog 10k - 20k langer mee te gaan.
Dus ga maar voor Crossclimate's
Helaas voor het buitenland (Frankrijk, Les 3 Vallées, ook krokus) wordt er geadviseerd te vervangen tussen de 3-4mm.
APK in NL is dat er minimaal 1,6 mm profiel ook op moet zitten voor all-weather banden.
Voor aandrijving heb ik nog ex-lease Hankook Kinergy 4S erop liggen. Lijkt ook amper te slijten ook rond de 4,5mm.
[ Voor 16% gewijzigd door dr.nld op 29-12-2025 21:40 . Reden: APK NL ]
Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD 2019
Ik herken dat naar de lijn toetrekken ook. Toen ik begin deze maand in Nieuw Zeeland was, had ik een Chery Tiggo 4 huurauto, die had het ook maar nog een tandje erger. De eerste 5 uur die ik er mee reed had ik constant ruzie met het stuur. In de avond gevonden hoe ik het uit kon zetten maar ff vergeten dat het bij de volgende rit weer aanstond. De volgende morgen daardoor een stoeprand geraakt en schade aan de velg 😤 Gelukkig is het in de Tesla niet zo erg.Sypheron schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:24:
Die Vredesteins (en EV variant) zijn middelmatig at best.dr.nld schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:00:
[...]
Je zou ook nog voor de Vredestein Quatrac Pro(+) variant kunnen gaan. Die hebben ook iets van een velgbeschermer.
We hebben na de lease alleen nog de achterzijde 2 stuks laten vervangen voor onze LR AWD 2019.
Na 22,5k nog 5,4mm over bij chill mode / rustig rijden. Zou er nog 17k mee kunnen rijden tot 3,5mm. Eigenlijk teleurgesteld in de duurzaamheid. Veder geen klachten over de banden. Eerder deze week gecontroleerd Vredestein was 11,5 euro per 1000 kilometer en 10,5 voor Michelin Crossclimate gemiddeld. Michelins pretenderen nog 10k - 20k langer mee te gaan.
Dus ga maar voor Crossclimate's
Helaas voor het buitenland (Frankrijk, Les 3 Vallées, ook krokus) wordt er geadviseerd te vervangen tussen de 3-4mm.
APK in NL is dat er minimaal 1,6 mm profiel ook op moet zitten voor all-weather banden.
De CC3 Sport heeft maar 6.8mm en gaat volgens Autobild niet zo lang mee. Dan neem je beter een Goodyear of Bridgestone.
De Hankooks zijn echt wel AAA met hun ION-range.
Ik heb ze nu zelf ook besteld en ga eens kijken wat ze bij zomerse temp gaan doen. In dit weer is elke zachtere band beter. De standaard Hankooks zijn kneiterhard als ze koud zijn. Echt een eco-band.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24
De commander blijft dit wel kunnen nu het niet meer kan in de Tesla?Allewijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
Lijkt erop van wel. In mijn Model 3 Highland werkt het nog als vanouds.Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:40:
[...]
De commander blijft dit wel kunnen nu het niet meer kan in de Tesla?
Doe me ff pbAllewijn schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
MY en M3(H) geleverd/goedgekeurd voor juli 2024 hebben volgens mij nog steeds de optie om het per rit in het menu Autopilot uit te zetten. Jouw MYP23 heeft neem ik aan ook nog de optie?Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:40:
[...]
De commander blijft dit wel kunnen nu het niet meer kan in de Tesla?
Bij het gebruik van TACC en het dichterbij de belijning komen ga het stuur vibraren en soort van tegensturen. Maar ik heb nu een paar keer gemerkt dat wanneer ik naar het midden terug stuur, de auto soort van aan die lijn blijft plakken en weerstand geeft. Komt dit iemand bekend voor?
En mijn Tesla vindt mij kennelijk een geval van chronische vermoeidheid. Ook goed om te weten.
En mijn Tesla vindt mij kennelijk een geval van chronische vermoeidheid. Ook goed om te weten.
[ Voor 14% gewijzigd door aschja op 29-12-2025 22:50 ]
Begrijp van @Allewijn dat dit met een nieuwe firmware niet meer kan? Welke firmware versie is dat @Allewijn ? Hij heeft een 03-24 Model Y.pdidi schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:33:
[...]
MY en M3(H) geleverd/goedgekeurd voor juli 2024 hebben volgens mij nog steeds de optie om het per rit in het menu Autopilot uit te zetten. Jouw MYP23 heeft neem ik aan ook nog de optie?
Als stil protest nu na jaren premium connectivity opgezegd vanwege de wegvallende verbinding. Met de routine Bluetooth verbinding= hot spot aan mis je er eigenlijk niets aan (*als je onbeperkte data hebt). Binnen 10 seconden na instappen werkt Spotify al.
Daarnaast, mocht je de behoefte hebben om net voor het slapen gaan je bloeddruk een oppepper te geven raad ik de Autoblog Wouter review van de MYP aan...
Daarnaast, mocht je de behoefte hebben om net voor het slapen gaan je bloeddruk een oppepper te geven raad ik de Autoblog Wouter review van de MYP aan...
Ik heb de Hankook Flexclimate, geluid is hetzelfde als de Hankook zomerbanden die standaard met de model Y mee kwam, range lijkt ook redelijk gelijk, hoewel het door de kou wat lastig te vergelijken is. Qua velg bescherming, de Hankook Flexclimates biedt wel wat bescherming, niet riant, maar bij een stoeprandje is het eerst de band dan pas de velg.r0bb schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:22:
Overigens is de standaard Michelin cross climate 3 niet beschikbaar voor de standaard 19 inch van de model Y, je zit dan aan de Cross climate 3 sport vast, wat zoals eerder werd genoemd minder profiel heeft. Houdt niet echt over als je begint met 6,8mm en bij 4mm je al officieel je wintersport locatie niet meer mag bezoeken. De Flexclimate begint rond de 7.8-7.9mm profiel trouwens, toch een hele mm meer
Juniper RWD
Want? Geen zin/tijd om 20 minuten video te kijken...Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik vind die vent sowieso verschrikkelijk in zijn spraak en doen maar hij haalt de usual suspects aan als negatieve punten. Scoort natuurlijk wel lekker.pjot1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:05:
[...]
Want? Geen zin/tijd om 20 minuten video te kijken...
Ik herken een paar van die punten wel maar overall is het natuurlijk een goede auto voor een scherpe prijs. Maar die conclusie (überhaupt een conclusie) laat hij achterwege.
* De UI ligt hem niet van Tesla (mij ook niet maar is dus persoonlijk)
* 0-100 tijden worden niet gehaald. 4.07s ipv 3.50 .
* De remmerij heeft hij wat over. (Te kleine remmen met kans op overhitting bij mishandelen)
* De kofferbak afdekking (inderdaad een zielig ding)
* Geen CarPlay ondersteuning
* Geen parkeersensoren
* Sommige settings niet blijvend in beeld of UI niet zo aan te passen zoals je dat wel zou willen of denken dat dit kan. (Liep ik overigens ook tegenaan maar past ook bij punt 1)
Die hoedenplank is wel echt kansloos naar mijn idee. Maak daar of een mooi oprolbaar scherm van of gewoon een knappe hoedenplank.
[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2025 00:41 ]
Hij weet ook deels gewoon niet hoe de software werkt. Stoelverwarming en stuurverwarming icoontjes kan je naar de onderste balk slepen, die heb ik altijd in beeld. Heb ook genoeg mensen horen grappen over een te groot scherm in een auto, maar nu is het een probleem dat navigatie niet groot genoeg in beeld is.GeeMoney schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:35:
[...]
Ik vind die vent sowieso verschrikkelijk in zijn spraak en doen maar hij haalt de usual suspects aan als negatieve punten. Scoort natuurlijk wel lekker.
Ik herken een paar van die punten wel maar overall is het natuurlijk een goede auto voor een scherpe prijs. Maar die conclusie (überhaupt een conclusie) laat hij achterwege.
* De UI ligt hem niet van Tesla (mij ook niet maar is dus persoonlijk)
* 0-100 tijden worden niet gehaald. 4.07s ipv 3.50 .
* De remmerij heeft hij wat over. (Te kleine remmen met kans op overhitting bij mishandelen)
* De kofferbak afdekking (inderdaad een zielig ding)
* Geen CarPlay ondersteuning
* Geen parkeersensoren
* Sommige settings niet blijvend in beeld of UI niet zo aan te passen zoals je dat wel zou willen of denken dat dit kan. (Liep ik overigens ook tegenaan maar past ook bij punt 1)
Die hoedenplank is wel echt kansloos naar mijn idee. Maak daar of een mooi oprolbaar scherm van of gewoon een knappe hoedenplank.
Om premium op te zeggen daar denk ik ook aan, moet ik wel mijn abonnement naar onbeperkt zetten.Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
Als stil protest nu na jaren premium connectivity opgezegd vanwege de wegvallende verbinding. Met de routine Bluetooth verbinding= hot spot aan mis je er eigenlijk niets aan (*als je onbeperkte data hebt). Binnen 10 seconden na instappen werkt Spotify al.
Eerst maar eens kijken wat dat kost.
Ja Woutertje, na stukje al uitgezet.
Tja Autoblog en elektrische auto’s. Als je altijd zo negatief over Tesla’s bent, waarom maak je dan überhaupt de video denk ik dan. Om over de kennis van de auto nog maar te zwijgen…
Misschien dat de beste man helemaal bijdraait als er een elektrische 911 op de markt komt.
Misschien dat de beste man helemaal bijdraait als er een elektrische 911 op de markt komt.
Het werkt hier nog altijd op een Model 3 Highland met firmware 2025.44.25.3. Nevermind ik dacht dat het om TACC en AP ging ipv Lanekeepinggeluidjes.Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:53:
[...]
Begrijp van @Allewijn dat dit met een nieuwe firmware niet meer kan? Welke firmware versie is dat @Allewijn ? Hij heeft een 03-24 Model Y.
[ Voor 10% gewijzigd door Rogar op 30-12-2025 09:16 ]
Wouter is altijd al enorm biased geweest als het om Tesla gaat, negatieve punten worden uitvergroot positieve punten worden enorm afgevlakt. Daarnaast wordt er structureel foutieve informatie gegeven.Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
Of het door persoonlijke voorkeuren komt of door bepaalde geldstromen, geen idee maar met autojournalistiek heeft dit niets te maken. Het is wel een perfecte manier om jezelf als journalist ongeloofwaardig te maken.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik denk dat je zijn bericht verkeerd leest.. De commander kan het nu PERMENENT uitzetten, waarbij het normaal allen per rit kan.Inspired schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:53:
[...]
Begrijp van @Allewijn dat dit met een nieuwe firmware niet meer kan? Welke firmware versie is dat @Allewijn ? Hij heeft een 03-24 Model Y.
ps even vraagje hierover.Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
Werkt Netflix dan ook nog?
Niet dat ik dat veel gebruikte tijdens het laden bij een supercharger.
Ondertussen aan het kijken naar ander abonnement.
heb 2min gekeken en daarna afgezet, wat een popie jopie midlife crisis idioot met zijn grijs geverfde haar. Niet om aan te horen. Gelukkig word hij volledig met de grond gelijk gemaakt in de comments op youtube.revolution-nl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:13:
[...]
Wouter is altijd al enorm biased geweest als het om Tesla gaat, negatieve punten worden uitvergroot positieve punten worden enorm afgevlakt. Daarnaast wordt er structureel foutieve informatie gegeven.
Of het door persoonlijke voorkeuren komt of door bepaalde geldstromen, geen idee maar met autojournalistiek heeft dit niets te maken. Het is wel een perfecte manier om jezelf als journalist ongeloofwaardig te maken.
mbt premium conn. echt nergens last van bij mijn 2 model 3's. Wel bijzonder. Ja oke, ik kom 1 x per week/ 2 weken in antwerpen, en bij hazeldonk duurt het soms 5min voor ik weer verbinding heb aan de belgische kant. Maar dat is al 6,5 jaar zo
[ Voor 13% gewijzigd door anti elppa op 30-12-2025 10:08 ]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Toen ik mijn MY net had (Maart) had ik de stuurverwarming onderaan gezet. Op een bepaald moment was het plots verdwenen en ik krijg het gewoon niet meer terugwootahH schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 00:47:
[...]
Stoelverwarming en stuurverwarming icoontjes kan je naar de onderste balk slepen, die heb ik altijd in beeld.
Is er een limiet op het aantal iconen in de quick-launch misschien? Als je 4 apps hebt daar kan je dan de stuurverwarming er niet meer naast zetten?
Je kan ook overdrijven. Dat grijze haar is echt niet geverfd. Excentriek is ie wel met z'n roze 911 met gouden velgen. Daarnaast is Wouter best een prima kerel. In de tijd dat zijn dochtertje ernstig ziek was hebben we de echte Wouter ook wel eens gehoord op BNR. Dat staat los dat hij hier de plank wel mis slaat. Maar datzelfde zie ik bijv. bij BNR met Bas van Werven. Waar Wouter de Nationale Autoshow had. Van Werven is ook extreem biased naar EV's. Je moet daar gewoon een beetje doorheen kijken/luisteren. Dit zijn doorgewinterde petrol fanaten.anti elppa schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:33:
[...]
heb 2min gekeken en daarna afgezegd, wat een popie jopie midlife crisis idioot met zijn grijs geverfde haar. Niet om aan te horen. Gelukkig word hij volledig met de grond gelijk gemaakt in de comments op youtube.
mbt premium conn. echt nergens last van bij mijn 2 model 3's. Wel bijzonder. Ja oke, ik kom 1 x per week/ 2 weken in antwerpen, en bij hazeldonk duurt het soms 5min voor ik weer verbinding heb aan de belgische kant. Maar dat is al 6,5 jaar zo
Ik zou zeggen kijk de recente review van Wouter eens van de Kia EV4 en de IX3, en daarna de review van de MYP. Dit heeft niets met journalistiek te maken. Niet OK als je zo met je werk omgaat.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat maken jullie je druk om de mening van 1 persoon. Dat soort gasten doet alles voor de kijkcijfers en hoe meer ophef er ontstaat hoe beter. Lekker niet aan meedoen en op je eigen ervaring met de auto af gaan.
Ja Netflix werkt ook. Volgens mij werkt alles behalve bijvoorbeeld de satelliet weergave van de kaart en alle files op de kaart. Tesla had hier ook een hele tabel van met de verschillen.SpikeHome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:31:
[...]
ps even vraagje hierover.
Werkt Netflix dan ook nog?
Niet dat ik dat veel gebruikte tijdens het laden bij een supercharger.
Ondertussen aan het kijken naar ander abonnement.
[ Voor 9% gewijzigd door SL65 op 30-12-2025 09:58 ]
Ik vind het een prima review overigens van Wouter en prima genuanceerd. Ja hij zit er naast met track mode en de stoelverwarming, met in brede stroken ben ik het met hem eens. Het geheel is een prijs kwaliteitsverhaal, het is geen BMW (die is beter), maar zeker ook geen VW (die is slechter).
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Zit Wouter er al niet naast qua PK's, hij heeft het over 460 PK, terwijl het 460 kW (627 PK) moet zijn?
Ik bekijk zijn reviews wel vaker, kijkt anders naar de wagens dan sommige auto reviewers, maar soms zit hij gewoon maar wat te lullen als hij er niet akkoord mee is. Kan wel geen 2 reviews van hem na mekaar kijken, na 15' vind het wel welletjes geweest
Ik bekijk zijn reviews wel vaker, kijkt anders naar de wagens dan sommige auto reviewers, maar soms zit hij gewoon maar wat te lullen als hij er niet akkoord mee is. Kan wel geen 2 reviews van hem na mekaar kijken, na 15' vind het wel welletjes geweest
Bizar. Ik krijg net de melding dat de auto de software 2025.44.25.3 wil installeren…
Maar die staat er al op ?
Ik heb de update dus maar niet laten installeren.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben de gelukkige eigenaar van een MY LR 2023. De afgelopen week, met een wat koudere periode, valt mij op dat de auto meer moeite heeft met regenereren. Wanneer ik de auto start, zonder voor te verwarmen, zie ik dat regeneratie beperkt is en er een stippellijn staat van zo’n 5 streepjes. Na een stuk rijden worden dit er wel minder, maar na een stop begint het opnieuw. Gisteren heen en weer van Den Haag naar Antwerpen gereden en op de terugweg was regeneratie eindelijk weer volledig beschikbaar. De auto had dan ook in een warme parkeergarage gestaan. Vanmorgen echter weer de 5 stipjes.
Ik weet dat de auto met koud weer meer moeite heeft met regenereren/ dat dit beperkt beschikbaar is. Ik kan me van de afgelopen winters echter niet herinneren dat het in deze mate beperkt was. Ik begin me nu dan ook af te vragen of dit normaal is?
Ik weet dat de auto met koud weer meer moeite heeft met regenereren/ dat dit beperkt beschikbaar is. Ik kan me van de afgelopen winters echter niet herinneren dat het in deze mate beperkt was. Ik begin me nu dan ook af te vragen of dit normaal is?
This train carries saints and sinners
Zeker!the_robin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:29:
Ik kom mij ook eens melden in dit draadje, op dit moment heb ik een M3 LR uit 2019, maar ik merk dat ik hier redelijk wat windgeruis in hoor, en zit ik te overwegen een nieuwere versie aan te schaffen. Een facelift of zelfs highland. Ga ik deze upgrade echt merken? Of zal ik toch richting een MY moeten gaan kijken?
Ik heb mijn 2019 M3 SR+ omgewisseld voor een 2024 M3 Highland, en da's een wereld van verschil qua geluid.
Het komt nu weer in de buurt van de MB C-klasse die ik vóór mijn 2019 M3 reed. En die was superstil...
Dat is helaas een groot nadeel bij Tesla, ze gebruiken standaard een velg die ca 1 inch te breed is voor de band die erom zit. De kans op stoeprandschade is daardoor enorm. Ik begrijp daar niks van, bij andere merken hoeft dat toch ook niet?r0bb schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:22:
Ik lees veel ervaringen hier maar zijn er ook voorkeuren? En valt de velg netjes naar binnen bij beide banden?
Zo zit bij de MY een 255/45R19 om een 9.5" brede velg, terwijl voor die maat 8.5" de aanbevolen breedte is (volgens het Bridgestone Databook).
Bij de 18" is het al niet anders. Daar zit een 235/55R18 op een 8.5J velg, terwijl 7.5J de gebruikelijke maat is.
Is dat om de omzet van velgenreparateurs op peil te houden?
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2025 11:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar stiekem ben ik het toch wel een beetje met hem eens.WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:55:
Wat maken jullie je druk om de mening van 1 persoon. Dat soort gasten doet alles voor de kijkcijfers en hoe meer ophef er ontstaat hoe beter. Lekker niet aan meedoen en op je eigen ervaring met de auto af gaan.
De Tesla software maakt ècht het verschil niet (meer).
We hebben nog steeds phantombrakes, een navigatiesysteem dat alleen zelfstandig om wil gaan met Tesla's eigen SuC's (gelukkig kun je anderen al wel zien en zelf plannen, progressie!), een gemankeerd parkeersensorsysteem, automatische ruitenwissers doen het nog steeds niet fatsoenlijk (èn lijken niks bij te leren) en we hebben nog steeds een auto die om het minste of geringste volledig in de paniekmodus schiet.
Het zou zoveel beter kunnen.
Daarentegen krijg je wél de meeste features (stoelkoeling, overal verwarmde stoelen, bewaking, camera's, etc.) en de meeste pk's voor je euro's.
Het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Dat is weer iets nieuws en heb ik sinds de laatste update ook last van.sjors123 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:41:
Ik ben de gelukkige eigenaar van een MY LR 2023. De afgelopen week, met een wat koudere periode, valt mij op dat de auto meer moeite heeft met regenereren. Wanneer ik de auto start, zonder voor te verwarmen, zie ik dat regeneratie beperkt is en er een stippellijn staat van zo’n 5 streepjes. Na een stuk rijden worden dit er wel minder, maar na een stop begint het opnieuw. Gisteren heen en weer van Den Haag naar Antwerpen gereden en op de terugweg was regeneratie eindelijk weer volledig beschikbaar. De auto had dan ook in een warme parkeergarage gestaan. Vanmorgen echter weer de 5 stipjes.
Nooit eerder meegemaakt dat ik zelf het rempedaal in moet drukken om af te remmen dus een geheel nieuwe beleving
Eerste keer is wel even schrikken maar het rempedaalreflex zit er nog steeds in.
[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 30-12-2025 12:18 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Ik kijk hun reviews al een tijdje niet meer moet ik toegeven. Er zal ook een behoorlijke dosis Tesla/Musk bias in zitten.revolution-nl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:53:
[...]
Ik zou zeggen kijk de recente review van Wouter eens van de Kia EV4 en de IX3, en daarna de review van de MYP. Dit heeft niets met journalistiek te maken. Niet OK als je zo met je werk omgaat.
Het is een beetje vreemd, soms bij -4 heb ik volle regeneratie ( koude start), en soms bij 0 helemaal niets meer. Maar vaak gemiddeld 3-5 streepjes als ik met dit weer rijd.sjors123 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:41:
Regeneratie gaat grofweg met ongeveer hetzelfde vermogen als snelladen, dus met koud weer is dat beperkter. Overigens is 5 streepjes voor mij nog niet merkbaar, dus als het meer dan de helft is dan wel.
Wouter reviewt geen auto's, hij doet dit omdat ie er indirect z'n boterham mee verdient. En misschien kunnen jullie wel raden hoe relevant hij nog voor z'n fans is als ie positief gaat schrijven over elektrische auto's. Oftewel, marketing ... en hoe meer er gereageerd wordt hoe "waardevoller" zijn kanaal.SL65 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:46:
Tja Autoblog en elektrische auto’s. Als je altijd zo negatief over Tesla’s bent, waarom maak je dan überhaupt de video denk ik dan. Om over de kennis van de auto nog maar te zwijgen…
Ik lees zojuist op Nu.nl dat er een Tesla Model Y is betrokken bij een ongeval en dat deze in tweeën is gebroken. Ik wist niet dat dit kon. Wat heftig!
https://www.nu.nl/binnenl...tende-ernstig-gewond.html
Ik luister wel altijd de nationale autoshow met Wouterrrr, Meindert en Noud, heerlijke podcast. Wouterrrr heeft het niet zo op tesla dat is wel bekend en daarom maakt hij zich er wel erg slordig vanaf met allemaal aannames en onjuistheden. Jammer Wouter! Volgende keer beter graag. Vraag me af of ie launch control heeft gebruikt bij de metingen? Ik meen dat de myp met de nieuwe batterij ruim 500 pk had en ook gewoon track modus.Maurice- schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:43:
Met >200 km’s tegen een boom dan krijg je dat. De bestuurder wonder boven wonder het wel overleeft.turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:28:
Ik lees zojuist op Nu.nl dat er een Tesla Model Y is betrokken bij een ongeval en dat deze in tweeën is gebroken. Ik wist niet dat dit kon. Wat heftig!
Een BMW en een Mercedes krijgen ze ook en 2en dus waarom geen Tesla? Als het maar hard genoeg gaat, en de inslag net verkeerd. Hopen dat ze het de bestuurder nog eens tijdens een normaal gesprek kunnen vragen.turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:28:
Wat betreft de software ben ik het niet met je eens. Ik vind dit nog steeds een verademing. Het werkt prima, snel en t.o.v. een Kia EV 3 aanzienlijk prettiger. Alleen zie ik het nut van het beeld op de rechterkant van het scherm niet wanneer ik rij.pimk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:54:
[...]
Maar stiekem ben ik het toch wel een beetje met hem eens.
De Tesla software maakt ècht het verschil niet (meer).
We hebben nog steeds phantombrakes, een navigatiesysteem dat alleen zelfstandig om wil gaan met Tesla's eigen SuC's (gelukkig kun je anderen al wel zien en zelf plannen, progressie!), een gemankeerd parkeersensorsysteem, automatische ruitenwissers doen het nog steeds niet fatsoenlijk (èn lijken niks bij te leren) en we hebben nog steeds een auto die om het minste of geringste volledig in de paniekmodus schiet.
Het zou zoveel beter kunnen.
Daarentegen krijg je wél de meeste features (stoelkoeling, overal verwarmde stoelen, bewaking, camera's, etc.) en de meeste pk's voor je euro's.
Het is maar net waar je gevoelig voor bent.
Paniek herken ik soms. De ruitenwissers, tja, tis niet anders. Parkeren gaat prima op vision. De nieuwe y heeft een frontcamera. Die zou ik graag willen hebben. Navi voldoet meestentijds, al ben ik niet de norm omdat ik gewend ben aan een navi die zwaar verouderd was op mijn vorige auto. ( soms mis ik zelfs de oude kaarten, zeker op vakantie…..)
O
@karel_G_1981 @gjcvro de weg waar het ongeval heeft plaatsgevonden lijkt mij niet echt een weg waar je zo hard kunt rijden. Ik ken de plaats verder ook niet.
Nu.nl heeft het over een "auto". Vrij uniek! Of betreffende redacteur heeft te weinig autokennis om er een Tesla in te herkennen.turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:28:
Hier staan wat meer foto's
https://noordernieuws.nl/...stig-ongeval-in-woonwijk/
Met de telefoon overdwars is het beter te zien.
To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles
Als ik naar de boom kijk is dit met inmense snelheid gebeurd. Die stam van de boom is bijna gehalveerd. Maar ja de auto dus ookSpiral schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:58:
Hier staan wat meer foto's
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Hebben jullie al voorgehad dat de auto aan het laden is, maar dat de telefoon app gewoon zegt dat de auto aan het slapen is?
Ik heb het vooral voor als ik de laadsnelheid aanpas of de laadsessie even afbreek en terug start. Dan klopt de app soms niet meer met de realiteit.
Ik heb het vooral voor als ik de laadsnelheid aanpas of de laadsessie even afbreek en terug start. Dan klopt de app soms niet meer met de realiteit.
Ze hebben het veranderdnerovectra schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:52:
[...]
Nu.nl heeft het over een "auto". Vrij uniek! Of betreffende redacteur heeft te weinig autokennis om er een Tesla in te herkennen.
:strip_exif()/f/image/jGA0MhaWwmygo3rAGHJv52Ar.png?f=user_large)
Op deze site staat inderdaad meer info, ook over de inzittenden:
De bestuurder, een 85-jarige man uit Delden, overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Een 62-jarige vrouw uit dezelfde woonplaats raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
[ Voor 30% gewijzigd door Danny the dog op 30-12-2025 14:23 ]
Heel sneu! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een 85-jarige man bewust met zo'n hoge snelheid heeft gereden. Zou hij het stroompedaal hebben verward met het rempedaal? Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.Danny the dog schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:19:Op deze site staat inderdaad meer info, ook over de inzittenden:
De bestuurder, een 85-jarige man uit Delden, overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. Een 62-jarige vrouw uit dezelfde woonplaats raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Ja, super irritant want ik rij graag iets rechts van het midden en nu “lijmt” hij me steeds vaker vast aan de rechterlijn als ik iets te dichtbij kom met slingeren tot gevolg. Ik zet laneassist dus ook vaak uit op N wegen en al helemaal op van die 60km wegen zonder middenlijn en de buitenste lijnen iets verder naar binnen toe, zit je de hele tijd met een trillend stuur in je handen.aschja schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:49:
Bij het gebruik van TACC en het dichterbij de belijning komen ga het stuur vibraren en soort van tegensturen. Maar ik heb nu een paar keer gemerkt dat wanneer ik naar het midden terug stuur, de auto soort van aan die lijn blijft plakken en weerstand geeft. Komt dit iemand bekend voor?
Ik ben niet chronisch vermoeid gelukkig maar wordt wel regelmatig gemaand de besturing over te nemen terwijl ik de hele rit al zelf aan het rijden ben
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Geldt ook voor mij: 5 streepjes merk ik nagenoeg niets van. Maar het blijft wel opvallend ivm eerdere winters. Het is nu ook weer niet zo dat het vriest dat het kraaktmegabeat schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:24:
[...]
Het is een beetje vreemd, soms bij -4 heb ik volle regeneratie ( koude start), en soms bij 0 helemaal niets meer. Maar vaak gemiddeld 3-5 streepjes als ik met dit weer rijd.
Regeneratie gaat grofweg met ongeveer hetzelfde vermogen als snelladen, dus met koud weer is dat beperkter. Overigens is 5 streepjes voor mij nog niet merkbaar, dus als het meer dan de helft is dan wel.
This train carries saints and sinners
Ik vermoed inderdaad ook dat dit een noodlottige samenloop van omstandigheden is geweest, gezien de leeftijd van de bestuurder en het feit dat zijn vrouw er naast zat. Hopelijk kan zij op enig moment duidelijkheid scheppen over wat er gebeurd is. Tot die tijd blijft alles speculatie...turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:29:
[...]
Heel sneu! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een 85-jarige man bewust met zo'n hoge snelheid heeft gereden. Zou hij het stroompedaal hebben verward met het rempedaal? Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.
Afschuwelijk!turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:29:
[...]
Heel sneu! Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een 85-jarige man bewust met zo'n hoge snelheid heeft gereden. Zou hij het stroompedaal hebben verward met het rempedaal? Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.
Verrast door niet werkende regeneratie waardoor in een reflex het stroompedaal verward werd met het rempedaal?
Aan de boom te zien is het vreselijk hard gegaan. Echt heel hard!
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Nee, nu ik meer foto's zie (en de leeftijd lees) is het niet waarschijnlijk dat het een doldwaze snelheidsduivel was. Staat inmiddels ook dat de bestuurder overleden is, dus erg triest.turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:46:
@karel_G_1981 @gjcvro de weg waar het ongeval heeft plaatsgevonden lijkt mij niet echt een weg waar je zo hard kunt rijden. Ik ken de plaats verder ook niet.
Ik zie geen tesla Y op foto. Dan zou ik ook het accupakket moeten zien. Wel vervelend, de bestuurder is overleden..turkeyhakan schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:28:
Edit, wanneer ik naar de achterlichten kijk is het toch een Y. Ook andere foto’s gezien
[ Voor 10% gewijzigd door peerke 1960 op 30-12-2025 15:36 ]
Misschien is het een update van het modem zodat het internet niet constant uitvalt.Tommie12 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:34:
Bizar. Ik krijg net de melding dat de auto de software 2025.44.25.3 wil installeren…
Kreeg net de klassieker van de klantenservice met feedback van het engineeringteam: Wij onderzoeken het momenteel, maar er is geen oplossing beschikbaar. Wij adviseren om de voertuigsoftware up-to-date te houden door softwareupdates te installeren
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/Z86WF4wVjSIpqHjW7o0Zwt6c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VAmnbOaHMUMBDb437J5ctjDh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/wJnXClUkfD1oVYsPs7ZyI0n0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tXXebjnfDVjBfbewkGxI5hpc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9kSdPAfyBnluEmB2QMxeqI7d.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rKLUXCNlKZ004PGd3mdHcqDN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/WOlPv1H2l6kClvrMhDotUYtS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2BNo41bPfoHtLLNJJamGGXMT.jpg?f=fotoalbum_large)