• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:29
Bobo221 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:37:
Ik had gisteren geladen bij een SuperCharger. Begonnen om 19:58 tot 20:45.

De prijs zakt om 20:00 van € 0.38 naar € 0.29 maar toch rekent Tesla voor de hele oplaad sessie het hogere tarief. Het scheelt een paar euro hooguit maar vind het niet netjes.
Wat zijn de prijzen voor de TOU (time-of-use, gebruikstijd)?

Bij bepaalde Supercharger-stations verschillen de Supercharging-kosten op verschillende tijdstippen van de dag. Bij deze Supercharger-stations zullen de Supercharging-kosten tijdens de piekuren hoger zijn dan tijdens de daluren. De prijzen en piektijden worden beide weergegeven in de navigatietoepassing op het touchscreen van het voertuig en in de Tesla-app.

Opmerking: De Supercharging-prijs is afhankelijk van de tijd dat uw voertuig is aangesloten en verandert niet als de prijs tijdens de oplaadsessie verandert.

https://www.tesla.com/nl_...supercharging#tou-pricing

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

De prijs zakt om 20:00 van € 0.38 naar € 0.29 maar toch rekent Tesla voor de hele oplaad sessie het hogere tarief. Het scheelt een paar euro hooguit maar vind het niet netjes.
Kwestie van de regels kennen. Andersom werkt het precies hetzelfde, maar klaag je er ongetwijfeld niet over. :)

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-03 16:38
Voltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:
  • Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
  • Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
  • Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
  • Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is
Van wie heb je dit gehoord? Zou top zijn want dit speelt echt al maanden. |:(
SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:
Van mij hoeft dat voorverwarmen als ik op vakantie ben ook niet, want we nemen altijd een langere stop en de auto is dan klaar dus moet ik die verplaatsen.
En als de auto trager laad is die gewoon klaar als wij ook klaar zijn,

Snap wel dat ze liever hebben dat ik zsm weer van de laadplek af ben voor een volgende.
Zodra tijdens navigatie naar een snellader de tekst in beeld komt dat de batterij wordt voorbereid/voorverwarmd dan kun je daar op klikken. De tekst verdwijnt dan en ik ga er dan ook vanuit dat de voorverwarming stopt

• beyazz06
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:10:
[...]

Hobbelen en misselijk worden bij 50 in een Y is niet normaal.
Als we dan toch aan het mierenn**ken zijn, waarom weet ik overigens niet, maar hij geeft aan "bijna misselijk" van te worden.

Ofwel je kunt ook proberen inhoudelijk te reageren. Maar goed, zal op dit bericht ook wel eenzelfde oneliner van je krijgen🙃

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:51
beyazz06 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:16:
[...]

Als we dan toch aan het mierenn**ken zijn, waarom weet ik overigens niet, maar hij geeft aan "bijna misselijk" van te worden.

Ofwel je kunt ook proberen inhoudelijk te reageren. Maar goed, zal op dit bericht ook wel eenzelfde oneliner van je krijgen🙃
Hij bevestigd anders zonder twijfel dat dit niet hoort. Oftewel, Tesla Service inschakelen en niet afwachten met banden uitlijnen.

• beyazz06
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:21:
[...]
Hij bevestigd anders zonder twijfel dat dit niet hoort. Oftewel, Tesla Service inschakelen en niet afwachten met banden uitlijnen.
Zeg ik dat dit wel hoort?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
beyazz06 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:50:
[...]

In beginsel klonk het als broodje aap in de oren, echter heb ik het staan testen en het klopt..
Nee, het is geen fabeltje hoor:
YouTube: Why Those Secret Rubber Flaps Behind Your Rear Bumper Are Important

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Nee, maar inhoudelijker kan het bijna niet.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-03 05:36

Andersom ook. Als je om 7:58 begint met laden en om 8:00 gaat het hogere tarief in, dan is je hele laad sessie volgens het oude tarief.

Tip voor volgende keer: even wachten met inpluggen tot 20:00

TheS4ndm4n#1919

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:14
abbeyrules schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:56:
Vraagje: gisteren moest ik naar huis met een bijna lege batterij. Moest 90km en de auto gaf aan dat ik nog 100km kon, dus ik zag het wel zitten om direct naar huis te rijden. Desnoods het laatste stukje wat langzamer. Als ik de navigatie instel dwingt de Tesla me naar de supercharger. Is er een manier om dat te negeren, dat ie dus gewoon naar de bestemming navigeert zonder laden ook al denkt ie dat de lading te laag daarvoor is? Gewoon zo laten staan heeft 2 nadelen: je ziet alleen de tijd / afstand / lading tot de supercharger en niet tot de eindbestemming. En de auto gaat voorverwarmen zodat het superchargen sneller gaat. Maar ik wil niet superchargen en ook dat extra stroomverbruik niet kwijt zijn aan voorverwarmen. Dus uiteindelijk maar zonder navigatie gereden. 2% over toen ik thuis was. Maar kan ik die stop er dus uit halen?
Als je op de "..." bolletjes klikt, kun je ook de minimum charge bij aankomst instellen.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mjvdzwet schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:00:
[...]

Ik heb geen Premium abonnement, maar ervaar ook problemen via de hotspot de laatste tijd.
De laatste tijd voelt Premium niet echt Premium. Regelmatig moet ik tijdens een rit m’n hotspot aanzetten. Hopelijk wordt het snel opgelost.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-03 16:52
dreamscape schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:12:
[...]

Achter de bumper zit een stalen balk, de 'bumper beam'. Die zit op zes (voorheen acht) punten vastgeschroefd aan de carrosserie. Als je de trekhaak hebt, zit die op de plek van die bumper beam, op dezelfde montagepunten. Het maakt voor schade aan een Model 3 of Y echt niet of je wel of geen trekhaak hebt als iemand achterop rijdt. Voor de tegenpartij is dat een ander verhaal. ;)
Die extra schade voor de tegenpartij is de reden dat je in Duitsland formeel de plicht hebt de trekhaakkogel te demonteren als ie niet in gebruik is. Ik wist het ook niet, maar je kunt hierdoor mede aansprakelijk gesteld worden. De Nederlandse WA verzekering geeft hiervoor waarschijnlijk gewoon dekking, maar wellicht goed om te weten.

• nerovectra
jdenijs schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:15:
Dat ik wel jammer..... Geen Frunk verlichting meer vanaf modellen (eind) dec 2025 dus.
Wat stomme besparing zeg..

Ik hoop dat er binnenkort iemand een workaround vind en hier plaatst.
https://www.action.com/nl...rlichting-met-sensorlamp/

• nerovectra
this schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:23:
[...]

Ik heb het moment dat ik in die Tesla stapte, die Joe Mode aangezet nadat ik er indertijd zo vaak over had gelezen hoe irritant al die piepjes zijn.
En soms vraag ik me af hoe luid het wel niet is zonder die Joe Mode als dat al zo veel verschil zou maken.
Ik heb zelfs de bewuste update die het piepje voor TACC/AP bevatte, meer dan een maand uitgesteld omdat ik echt geen zin had in ELKE keer een piep te horen als ik TACC/AP aan/uit zet.
Maar er zaten in die latere updates toch features die ik echt wou, dus uiteindelijk geplooid.
Dit had ik óók gelezen voordat ik bestelde en dat was voor mij de reden om Joe mode juist niet aan te zetten. Ik ben aan het volume van de Boeing chimes gewend, maar heb de Joe mode nog achter de hand voor als het me écht gaat irriteren.

• nerovectra
Ethirty schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:32:
[...]

Gelukkig een Commander, dus we gaan binnenkort eens de rijstrook waarschuwing het zwijgen opleggen. Zolang Tesla de 60km wegen niet snapt heb ik geen zin om elke keer dat ik de streep raak een hartverzakking te krijgen.
Kan de commander de lane departure warning automatisch uitschakelen? Dan krijg ik m'n wederhelft wel warm voor een commander.

• nerovectra
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:54:
[...]

Vanaf 2027 moet ik vrees ik een andere wallcharger, omdat ik dan echt SLIM moet gaan laden (nu nog pv, vast contract, jaar salderen, etc dus maakt niet uit op welk tijdstip ik oplaad).
Daar kijk ik niet naar uit... Want het handige geïntegreerde knopje ga ik echt missen. Hopen dat er snel een mooie load balancing + slimme gen4 TWC komt oid.
Dat moet nu natuurlijk óók al, alleen heb je op dit moment nog geen financiële stimulans 😉

• nerovectra
Allewijn schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:18:
[...]

Vorige week is mijn 2024 MY naar Tesla geweest, waar ze een body controller module hebben vervangen ivm mijn (vaak actieve) foutcode VSEC_a222.
Super nette service/proces zoals altijd, maar helaas komt de foutcode een dag later gewoon weer terug:

[Afbeelding]

STORING BANDENSPANNINGSCONTROLESYSTEEM.
Dus nu weer een service verzoek ingediend.
Stel je voor dat ze het niet kunnen oplossen....
Benieuwd.

Wat merkte jij nou van jouw identieke foutcode en hoe was dat opgelost?
Geen updates van de bandenspanning gedurende anderhalve week, en een af toe wèl werkend phonekey.

Aan jouw kant nog vorderingen?

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
nerovectra schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:33:
[...]

Geen updates van de bandenspanning gedurende anderhalve week, en een af toe wèl werkend phonekey.

Aan jouw kant nog vorderingen?
Vorige week weer bij Tesla geweest waar ze dit keer (dus na de vorige keer de body controller module vervangen te hebben) alle 4 de tpm sensoren hebben vervangen, banden er af, er op en nieuw gebalanceerd etc...
Ik reed weg, dag later wéér VCSEC_a222 foutcode met actieve waarschuwing. Maar niet elke rit. Soms weg. Ook niet herleidbaar naar één specifieke bandendruk. Gewoon random ziet hij soms een of meerdere bandendrukken een paar minuutjes niet. Springt dan weer ineens bij. Etc.

Dus nu weer een reparatie verzoek ingediend.
Alleen dit keer nog niks gehoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMcBajfJuhB8aU9UQKUCIht6bG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tVrV6xyPJZe6kpq8O1NdYub.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Allewijn op 25-12-2025 22:40 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:16
nerovectra schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:01:
[...]

Die extra schade voor de tegenpartij is de reden dat je in Duitsland formeel de plicht hebt de trekhaakkogel te demonteren als ie niet in gebruik is. Ik wist het ook niet, maar je kunt hierdoor mede aansprakelijk gesteld worden. De Nederlandse WA verzekering geeft hiervoor waarschijnlijk gewoon dekking, maar wellicht goed om te weten.
Heb je daar ook een bron voor?
In Duitsland is een pilot project gestart om FSD Supervised in te zetten voor een shuttle service. Onder begeleiding van de Minister van Verkeer en Tesla Automation (dochter bedrijf Tesla). Opvallend dat ze een legacy Model Y gebruiken. Hier nog een filmpje

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 25-12-2025 23:21 ]

• nerovectra
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:53:
[...]

Heb je daar ook een bron voor?
Nee, iemand gesproken die in Duitsland een Aufprall ondergaan heeft en daar opmerkingen over kreeg. Het lijkt niet wettelijk geregeld, maar Duitse verzekeraars zouden er "iets mee kunnen". ADAC meldt het héél voorzichtig: https://www.adac.de/verke...hmbare-anhaengerkupplung/
De plicht is er dus informeel, en niet formeel zoals ik stelde 😁

[ Voor 17% gewijzigd door nerovectra op 25-12-2025 23:12 ]

• nerovectra
Allewijn schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:39:
[...]

Vorige week weer bij Tesla geweest waar ze dit keer (dus na de vorige keer de body controller module vervangen te hebben) alle 4 de tpm sensoren hebben vervangen, banden er af, er op en nieuw gebalanceerd etc...
Ik reed weg, dag later wéér VCSEC_a222 foutcode met actieve waarschuwing. Maar niet elke rit. Soms weg. Ook niet herleidbaar naar één specifieke bandendruk. Gewoon random ziet hij soms een of meerdere bandendrukken een paar minuutjes niet. Springt dan weer ineens bij. Etc.

Dus nu weer een reparatie verzoek ingediend.
Alleen dit keer nog niks gehoord.

[Afbeelding]
Bij mij waren álle tpms sensoren tegelijkertijd met vakantie. Ik rijd overigens met aftermarket sensoren. Maar wel héél toevallig dat zowel de BLE van de sensoren als de phonekey op exact hetzelfde moment verzaakten en ook de draad uiteindelijk weer oppakten.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:24
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 25-12-2025 23:15 ]

• gjcvro
nerovectra schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:07:
[...]

Nee, iemand gesproken die in Duitsland een Aufprall ondergaan heeft en daar opmerkingen over kreeg. Het lijkt niet wettelijk geregeld, maar Duitse verzekeraars zouden er "iets mee kunnen". ADAC meldt het héél voorzichtig: https://www.adac.de/verke...hmbare-anhaengerkupplung/
De plicht is er dus informeel, en niet formeel zoals ik stelde 😁
Ja, en ook nog eens als je zelf de schade veroorzaakt, niet als iemand achterop rijdt bij je. Dus gooi ik het er nog even op dat het niet hoeft, en informele plicht klinkt als een contradictie. :+

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:28:
[...]

Zodra tijdens navigatie naar een snellader de tekst in beeld komt dat de batterij wordt voorbereid/voorverwarmd dan kun je daar op klikken. De tekst verdwijnt dan en ik ga er dan ook vanuit dat de voorverwarming stopt
Dat vroeg ik me ook wel eens af of dat zo zou zijn.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-03 21:56
Mijn MY Juniper lijkt opeens niet meer in slaapstand te willen. Niks veranderd in de auto, niks in de app. Vol geladen, voor de deur gezet en hij blijft ‘geparkeerd’ in de app. Helaas verdwijnen er binnen een paar uur zo al een paar procent.

Wellicht iets ivm de vrieskou op het moment?
Hebben meer mensen hier ‘last’ van?

(Sentry, USB power, cabin overheat etc allemaal uit)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:06
Danny the dog schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:59:
Mijn MY Juniper lijkt opeens niet meer in slaapstand te willen. Niks veranderd in de auto, niks in de app. Vol geladen, voor de deur gezet en hij blijft ‘geparkeerd’ in de app. Helaas verdwijnen er binnen een paar uur zo al een paar procent.

Hoelang al? Met kou duurt het soms bij mij 3-4 uur, maar vaak gewoon na 10 minuten al. Enige keer dat ik dit 24/7 had was problemen met laagvolt batterij.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:49

Geen last van.
Heb je een reset van het infotainment gedaan door de scrollwheelknoppen op het stuur een tijdje tegelijk ingedrukt te houden?

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-03 19:07

Low power mode inschakelen, en het nog eens 24h aankijken. Met deze mode ben je er zeker van dat je toch niet per ongeluk een optie aan hebt laten staan die de auto wakker houdt. Zou ook meteen reset met beide knoppen op stuur en rem ingedrukt doen.
Als je daarna nog steeds zo'n drain ziet dan is de kans groot dat de laagspanningsaccu defect begint te raken. Zo snel mogelijk (laten) vervangen!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:37
wouter.N schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:01:
Hier (Dec Y AWD) ook geen Frunk verlichting helaas.
Denk dat dat te maken heeft met dat je de bak nu kunt vullen met water / ijs.

• the_robin
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:08
Ik kom mij ook eens melden in dit draadje, op dit moment heb ik een M3 LR uit 2019, maar ik merk dat ik hier redelijk wat windgeruis in hoor, en zit ik te overwegen een nieuwere versie aan te schaffen. Een facelift of zelfs highland. Ga ik deze upgrade echt merken? Of zal ik toch richting een MY moeten gaan kijken?

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06
nerovectra schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:13:
[...]

Kan de commander de lane departure warning automatisch uitschakelen? Dan krijg ik m'n wederhelft wel warm voor een commander.
In de Youtube update video wordt idd uitgelegd hoe die LDW uitschakeling werkt, maar na de update vind ik niet de mogelijkheid om dit in te stellen. Weet iemand toevallig hoe?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:41
@the_robin Boek een proefrit zou ik zeggen. Mijn ervaring is dat niets zo persoonlijks is als geruis, stoelen, maar ook audio ed.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20
Het is een Juniper, die zijn er nog maar sinds maart dit jaar. Laagvolt accu gaat echt niet binnen een jaar kapot. Ik zou even resetten en knopjes aan en weer uitzetten.

• CEdS
the_robin schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:29:
Ik kom mij ook eens melden in dit draadje, op dit moment heb ik een M3 LR uit 2019, maar ik merk dat ik hier redelijk wat windgeruis in hoor, en zit ik te overwegen een nieuwere versie aan te schaffen. Een facelift of zelfs highland. Ga ik deze upgrade echt merken? Of zal ik toch richting een MY moeten gaan kijken?
Ik ben recent van een S uit 2014 naar een 3 LR RW (750km) overgestapt. Wat een verschil, ondanks dat de S heel soepel rijdt is die 3 in alles beter. Behalve het scherm, wat een klein priegelscherm en dan wordt ook nog eens 40% afgesnoept voor nutteloze info van het overzicht van de medeweggebruikers. Ik zou ff een proefrit gaan maken.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 18:20
ja verschil is enorm. Ik rijd de LR2019 en een M3P uit 2024 highland door elkaar elke week, maar is echt gigantisch verschil kwa geluid en bouwkwaliteit interieur. Ook merk ik bij deze koude dagen veel minder kou van de ramen af komen omdat het dubbelglas is. zomer werkt het natuurlijk ook de andere kant op

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 21:48
SpikeHome schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 00:50:
[...]

Dat vroeg ik me ook wel eens af of dat zo zou zijn.
Je ziet dat heel makkelijk aan het verbruik. Voorverwarmen jaagt je verbruik gigantisch hard omhoog.
Eenmaal je op dat tekstblokje klikt, zakt het weer.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03 12:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb 5 jaar een 2019 SR+ gereden, toen overgestapt naar Highland, even kort een 2023 RWD gereden en nu weer een Highland.

Het verschil tussen de 2019 en en de Highland is enorm groot qua windgeruis en bouwkwaliteit, en ook een stuk beter dan een 2023 Facelift, de 2023 zit er ergens tussen in qua windgeruis zit deze dichterbij de highland dan de 2019. Bouwkwaliteit is meer naar het midden.

Na de 2023 besloten weer te kopen ipv zakelijk te leasen, nog heel even getwijfeld of ik voor een Highland of een 2023 zou gaan. Met de bouwkwaliteit, kwaliteits /comfort beleving, HW4 was ik er snel over uit en is het toch weer een Highland geworden.

Grappig genoeg liep ik na de overstap van de 2019 naar de Highland nog wel eens te voeteren op het minder sportieve onderstel, en is dit omgeslagen toen ik weer een tijdje met de 2023 reed en weer overstapte naar de Highland. Het onderstel is minder sportief maar zoveel meer verfijnder en comfortabeler.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 18:20
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb 5 jaar een 2019 SR+ gereden, toen overgestapt naar Highland, even kort een 2023 RWD gereden en nu weer een Highland.

Het verschil tussen de 2019 en en de Highland is enorm groot qua windgeruis en bouwkwaliteit, en ook een stuk beter dan een 2023 Facelift, de 2023 zit er ergens tussen in qua windgeruis zit deze dichterbij de highland dan de 2019. Bouwkwaliteit is meer naar het midden.

Na de 2023 besloten weer te kopen ipv zakelijk te leasen, nog heel even getwijfeld of ik voor een Highland of een 2023 zou gaan. Met de bouwkwaliteit, kwaliteits /comfort beleving, HW4 was ik er snel over uit en is het toch weer een Highland geworden.

Grappig genoeg liep ik na de overstap van de 2019 naar de Highland nog wel eens te voeteren op het minder sportieve onderstel, en is dit omgeslagen toen ik weer een tijdje met de 2023 reed en weer overstapte naar de Highland. Het onderstel is minder sportief maar zoveel meer verfijnder en comfortabeler.
kan me idd in de hele verhaal goed vinden. Mbt het onderstel ook, en ik ben daardoor juist voor de M3 performance gegaan omdat ik dat zachte van de highland LR helemaal klote vond. Nu bij de P kan ik ook kiezen of ik hard of zacht wil. De zachte stand gebruik ik nog wel eens als ik bij onze zuiderburen ben

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:32

In Frankrijk heb je SC’s die voor 9:00 0,19 € zijn, begin je om 8:59 te laden dan rekenen ze de hele sessie 19 cent. Heel netjes.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

anti elppa schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:07:
[...]

kan me idd in de hele verhaal goed vinden. Mbt het onderstel ook, en ik ben daardoor juist voor de M3 performance gegaan omdat ik dat zachte van de highland LR helemaal klote vond. Nu bij de P kan ik ook kiezen of ik hard of zacht wil. De zachte stand gebruik ik nog wel eens als ik bij onze zuiderburen ben
Ja die keuze zou ik ook wel willen hebben, nu moet ik zeggen dat de het oude model qua gasreactie onderstel ook gewoon een auto die zoveel scherper is dan een highland, daarbij was de 2019SR+ ook gewoon een heel stuk sneller dan de latere RWD's onder de 70kmh scheelt dat enorm veel. De hele auto is enorm veel nervier en vind ik qua afstemming beter kloppen dan een highland. Dat voelt toch als een compromis. Wel een compris wat voor 90% van de ritten fijner is, maar waarbij je bij 10% toch het rijplezier mist.

Helaas viel een P buiten budget en kwam ik ook met trekgewicht niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2025 10:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gisteren strakke actie...
Aero wieldoppen eraf en de afdekdoppen voor de naaf erop, zo geregeld, samen met mn zoontje
Dan de spatlappen erop. Hmmm in de schaduw niet handig, ik zet de auto wel ff in de zon. Krrraaaak, rij zo over een Areo dop heen. Heb ze zo allevier in de kliko gegooid :X

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:43
Silversurfer1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:25:
[...]

Denk dat dat te maken heeft met dat je de bak nu kunt vullen met water / ijs.
Het is pas vanaf ergens Oktober/November veranderd. Mijn Maart Juniper heeft ook een drain maar wel nog de knop/verlichting.

• nerovectra
Menesis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:17:
Ik heb het idee dat mijn late '21 Model 3 long range iets teveel verbruikt.
Bij 80km/u en 0 graden omgeving op een rit van 45 minuten bij 80km/u ligt het verbruik rond de 18 Wh/100 km.
Dezelfde rit reed ik later op de dezelfde dag met een Xpeng G3 terug, en die verbruikte rond de 14 Wh/km en
Beiden op winterbanden, mijn model 3 banden op 42 PSI..

Wat zou ik kunnen verwachten van een long range model 3 bij 80 km/u en 0 graden?
Stonden de windmolens op de heen- en de terugweg dezelfde kant op gericht?

• ybos
  • Nu online
nerovectra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:18:
[...]

Inderdaad wind mee/tegen scheelt veel. Mogelijk ook heen stijging, terug daling in hoogtemeters, scheelt ook.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:23
nerovectra schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:18:
[...]

En even warm in beide auto's?

• pjot1
  • Niet online
Beide auto's voorverwarmd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• CEdS
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:17:
Gisteren strakke actie...
Aero wieldoppen eraf en de afdekdoppen voor de naaf erop, zo geregeld, samen met mn zoontje
Dan de spatlappen erop. Hmmm in de schaduw niet handig, ik zet de auto wel ff in de zon. Krrraaaak, rij zo over een Areo dop heen. Heb ze zo allevier in de kliko gegooid :X
Zou je een foto willen plaatsen aub, ben benieuwd hoe het er uit ziet :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:23
CEdS schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:35:
[...]

In de Youtube update video wordt idd uitgelegd hoe die LDW uitschakeling werkt, maar na de update vind ik niet de mogelijkheid om dit in te stellen. Weet iemand toevallig hoe?
Ik zag die mogelijkheid ook niet. Voor zover ik het kon nagaan werkt die lane departure warning uitschakelen alleen bij commanders die in de voorstijl worden gemonteerd. Die van mij zit tussen de stoelen en heeft die mogelijkheid niet. Wel wordt dit in de toekomst mogelijk.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• CEdS
bert pit schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:31:
[...]

Ik zag die mogelijkheid ook niet. Voor zover ik het kon nagaan werkt die lane departure warning uitschakelen alleen bij commanders die in de voorstijl worden gemonteerd. Die van mij zit tussen de stoelen en heeft die mogelijkheid niet. Wel wordt dit in de toekomst mogelijk.
Ik heb de commander, dat driehoekige ding in mijn rechtervoorstijl gemonteerd.....

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:11
CEdS schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:38:
[...]

Ik heb de commander, dat driehoekige ding in mijn rechtervoorstijl gemonteerd.....
Was dit in het begin niet alleen voor de S & X of de oude 3 & Y? Staat mij bij dat ‘t niet meteen voor alle modellen beschikbaar is.

• bert pit
CEdS schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:38:
[...]

Dan heb je mazzel want nu werkt het alleen op de oudere modellen My en M3, maar er komt een update voor de nieuwere modellen.
YouTube: Update 5.12 | Unlock New Tesla Automations & Features

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-03 19:54

Shiro

Serenity

Ik was vanochtend op een positief manier verast door mijn Model Y Juniper SR Premium. Ik wist niet dat Tesla het had en heb het voor de zekerheid ook opgezocht om te bevestigen dat het niet mijn verbeelding was, maar blijkbaar kan de Juniper de gewone remmen ook gebruiken als je gas los laat en probeert af te remmen. Waar je voorheen met een hoge SoC en lage temperatuur zoals afgelopen nacht bij het loslaten van je gas totaal geen regen hebt en je gevoel hebt alsof je auto met normale snelheid doorrijdt, remt de Juniper blijkbaar bij.

De auto remde vanochtend even veel bij door alleen gas los te laten terwijl de accu koud was en het -4 buiten was, tegenover remmen bij normale temperatuur en lage SoC, waar je wel volledig regen hebt. Ook bevestigd door te kijken op het scherm, waar je normaal dus een groen balkje ziet afhankelijk van hoeveel je afremt, zag ik dus niks, terwijl ik wel gevoel had dat ik afrem door alleen gas los te laten.

Na wat zoeken op Reddit iets over kunnen vinden, maar volgens mij is dit nog niet echt algemeen kennis bij de meeste Tesla/Juniper rijders?
https://www.reddit.com/r/...e_first_tesla_with_brake/

Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Shiro op 26-12-2025 18:07 ]

Juniper RWD

• gjcvro
Shiro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:01:
Ik was vanochtend op een positief manier verast door mijn Model Y Juniper SR Premium. Ik wist niet dat Tesla het had en heb het voor de zekerheid ook opgezocht om te bevestigen dat het niet mijn verbeelding was, maar blijkbaar kan de Juniper de gewone remmen ook gebruiken als je gas los laat en probeert af te remmen. Waar je voorheen met een hoge SoC en lage temperatuur zoals afgelopen nacht bij het loslaten van je gas totaal geen regen hebt en je gevoel hebt alsof je auto met normale snelheid doorrijdt, remt de Juniper blijkbaar bij.

De auto remde vanochtend even veel bij door alleen gas los te laten terwijl de accu koud was en het -4 buiten was, tegenover remmen bij normale temperatuur en lage SoC, waar je wel volledig regen hebt. Ook bevestigd door te kijken op het scherm, waar je normaal dus een groen balkje ziet afhankelijk van hoeveel je afremt, zag ik dus niks, terwijl ik wel gevoel had dat ik afrem door alleen gas los te laten.

Na wat zoeken op Reddit iets over kunnen vinden, maar volgens mij is dit nog niet echt algemeen kennis bij de meeste Tesla/Juniper rijders?

Blended braking heet het volgens mij, en eigenlijk idioot dat tesla dit niet al veel langer toepast, bij onze niro werkt het al jaren zo.

• ybos
  • Nu online
CEdS schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:22:
[...]

Zou je een foto willen plaatsen aub, ben benieuwd hoe het er uit ziet :)
Bij deze :) (en ja, hij is wat vies :X )
Moet zeggen, de naafdoppen vanuit Tesland (waarschijnlijk gewoon via Ali) zien eruit alsof ze OEM zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lV5lwpp9KkvBFgaYsM6c74eE7zE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZegcq73oODtsQS3ea8C4bXR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 26-12-2025 18:58 ]

• BigSmurf
  • Niet online
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:27:
[...]

Inderdaad wind mee/tegen scheelt veel. Mogelijk ook heen stijging, terug daling in hoogtemeters, scheelt ook.
Reed woensdag richting het oosten bij net boven nul, windkracht 5 tegen, flink stuk snelweg, vrijwel constant 135 km/h op de AP: gemiddeld 260 Wh/km. Met voorverwarmd aan de laadpaal, zonder conditioneren voor snelladen. Dat verbruikt ie in de zomer met planken op de autobahn bij lange na niet eens. Kou en wind zijn gecombineerd echt een bitch.

Overigens was dat vroeger met je diesel net zo, alleen merkte je dan niet zo snel dat je 1 op 9 reed in plaats van 1 op 18. :+

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 20:57
AlphaBlack_NL schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:34:
[...]

Van wie heb je dit gehoord? Zou top zijn want dit speelt echt al maanden. |:(
Vanuit tesla zelf nav een ticket die ik hierover gemaakt had en veel heen en weer gaan met ze.

Belangrijkste voor mij is dat ze het hebben kunnen reproduceren, ermee bezig zijn het te fixen en er niets mis is met mijn auto.

Nu nog hopen dat ze het ook snel kunnen oplossen....

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:07
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:54:
[...]

Moet zeggen, de naafdoppen vanuit Tesland (waarschijnlijk gewoon via Ali) zien eruit alsof ze OEM zijn

[Afbeelding]
Ik heb de originele doppen. Ziet er inderdaad het zelfde uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq1xmGTUEwveEWR0omi_qSIjqUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh5ogWp4k3nqw6oR1tddUOEx.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Shiro schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:01:

Tesla heeft er bij de introductie van de Juniper een post/filmpje over gemaakt. Maar dat het ook werkt om beperkte regeneratie te compenseren wordt daaruit niet echt duidelijk. Mooie feature. Het vreemde is dat het niet in de Owners Manual staat van de Juniper, maar wel in de US versie van de Model 3 (NATA had daar in 2022 ooit een artikel over):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcymFqQh8Wf4arNnoOSoy8Fhu1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dr6myIz8Sw86YhmC6TeFoS0c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 26-12-2025 20:19 ]

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:53
De seals sluiten na een aantal jaar minder goed aan, daarom heb ik de seal linksvoor aan autokant al laten vervangen, rond de 200 euro. Dat scheelde wel wat, nu hoor ik niet constant windgeruis, alleen een beetje als de wind erop staat. Met de kou sluiten de seals sowieso minder goed aan. Daarvoor werkt zoiets goed:

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_image

Maar na ervaring met dit soort deuren zonder lijst, zou ik niet snel meer voor een auto gaan met dit design. De monteur zegt gewoon "binnen specificatie" en verandert verder niks, dus zelf maar bezig geweest.

Wat het probleem grotendeels zou oplossen, is een extra, platte seal lijmen op de seals waar de ramen tegenaan komen. Niet aan de bovenkant, maar de zijkant van de seals, rondom, waardoor er een derde plek is waar de ramen tegenaan rusten. Dan krijg je iets wat in de buurt van een highland komt kwa windgeluid iig.

De deuren zijn verder geen probleem, daar heb ik ondertussen per deur 2 seals extra, die zijn goed afgesloten. Dit maakte iig een groot verschil in weggeluid. Auto's die langsrijden op een 80km weg bijvoorbeeld hoor ik bijna niks van.

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-03 12:53
Sinds een aantal dagen verbruikt de Tesla app veel batterij % op mijn android telefoon. (S23u)
App reeds opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft. Zelfs in de vliegtuigstand vreet het batterijen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• CEdS
ybos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 18:54:
[...]

[Afbeelding]
Het overwegen waard want het ziet er een stuk beter uit als die doppen....bedankt voor het delen.

• JSTPS
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door JSTPS op 26-12-2025 22:50 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 22:25
Sinds een paar dagen zie ik voor ik de auto uitstap het volgende scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7220pv97yTOQ0C4QWSeHATvgek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3VJ6hd9yYQVsY4wnFTAViIL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb de indruk dat het verwarmingssysteem wel automatisch werkt. Alleen de automatische stoelverwarming en stuurverwarming gaat niet automatisch aan.
Herkent iemand dit?
Ik heb al een reset gedaan met de knoppen op het stuur.

• JSTPS
Foutje

[ Voor 129% gewijzigd door JSTPS op 27-12-2025 00:20 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben opzoek naar mat zwarte spiegel kappen, nu zie ik op internet vooral kappen die over de orginele kappen gaan. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit netjes wordt. Iemand ervaring met aftermarket spiegelkappen?
Napsju schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:02:
[...]

Ik heb de originele doppen. Ziet er inderdaad het zelfde uit.
[Afbeelding]
Ik ben voor de ali-doppen gegaan, die de hele velgen bedekken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MOGEDIP8fmSn4QEZLClGqak6cQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DIL4kbvWBDcSUK4K4kGfHRGq.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 26-12-2025 23:11 ]

• Blommie01
Mackeessie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 22:43:
Sinds een paar dagen zie ik voor ik de auto uitstap het volgende scherm:
[Afbeelding]
Ik heb de indruk dat het verwarmingssysteem wel automatisch werkt. Alleen de automatische stoelverwarming en stuurverwarming gaat niet automatisch aan.
Herkent iemand dit?
Ik heb al een reset gedaan met de knoppen op het stuur.
Heb ik afgelopen zomer ook gehad...

Maak direct maar een service afspraak. Er is een unit defect en moet vervangen worden.

In je service menu kun je zien wat er defect is.

[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 26-12-2025 23:15 ]

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:06
hveck75 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:53:
Sinds een aantal dagen verbruikt de Tesla app veel batterij % op mijn android telefoon. (S23u)
App reeds opnieuw geinstalleerd maar het probleem blijft. Zelfs in de vliegtuigstand vreet het batterijen. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Hmm het vreet bij mij ook batterij, volgens de batterij app 60% van het verbruikte energie deze nacht.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:09:
Ik ben opzoek naar mat zwarte spiegel kappen, nu zie ik op internet vooral kappen die over de orginele kappen gaan. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit netjes wordt. Iemand ervaring met aftermarket spiegelkappen?

[...]
Ik heb deze er nu 2 jaar opzitten:
https://a.aliexpress.com/_EJF50j6

Dit zijn vervangende kappen in mat zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1Szzja3CTyK37g-hWMD6eC8qdY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLWWFKZtH9uGAJ32edrGSr3F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KN5UzyUwYPiC892ZFVyp8rAXi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weNL505E7VJ22mkmL6jbemBl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door mjvdzwet op 27-12-2025 06:33 . Reden: Tekst wat opgeschoond ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mjvdzwet schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:27:
[...]

Ik heb deze er nu 2 jaar opzitten:
https://a.aliexpress.com/_EJF50j6

Dit zijn vervangende kappen in mat zwart.
[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks! Besteld :)

• beyazz06
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:09:
[...]
Ik heb ze eroverheen gedaan en moet zeggen dat het er zeer netjes uitziet. Je moet echt heel goed van dichtbij kijken wil je de witte kappen eronder kunnen zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ndaPI1fD0vrqUXHqNi1VpvyEK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERbKlXKpl44v4LtLNtmdwpnT.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWPeLgAwlUURTDTz0YZbtHdNBb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sx3ZXoyvNKrafmyXJ0QVlitj.jpg?f=fotoalbum_large

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08-03 19:41
revolution-nl schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:15:
[...]

Ja die keuze zou ik ook wel willen hebben, nu moet ik zeggen dat de het oude model qua gasreactie onderstel ook gewoon een auto die zoveel scherper is dan een highland, daarbij was de 2019SR+ ook gewoon een heel stuk sneller dan de latere RWD's onder de 70kmh scheelt dat enorm veel. De hele auto is enorm veel nervier en vind ik qua afstemming beter kloppen dan een highland. Dat voelt toch als een compromis. Wel een compris wat voor 90% van de ritten fijner is, maar waarbij je bij 10% toch het rijplezier mist.

Helaas viel een P buiten budget en kwam ik ook met trekgewicht niet uit.
Je kan ook nog wel wat met de modus, in het 2019 model reed ik ook meestal op chill modus, zeker met passagiers. Nu met highland vind ik chill modus veel te lafjes rijden en heb ik m op standard.

• bert pit
megabeat schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 05:27:
[...]

Hmm het vreet bij mij ook batterij, volgens de batterij app 60% van het verbruikte energie deze nacht.
Even de vraag in AI stellen, dan krijg je 6 mogelijke oplossingen.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 09:06
Iemand die wellicht het volgende herkent?

Soms als ik achteruit wil gaan rijden dat de auto niet gaat als ik het gas indruk (auto staat in R uiteraard).
Dan geef ik iets meer gas en dan vliegt de auto ineens achteruit. Alsof de rem blijft hangen (kan dat technisch gezien?).

Dit heb ik nu 3 keer merkbaar gehad.
Wellicht is het met vooruit rijden ook, maar merk ik dat minder omdat dat makkelijker onder te controle houden is.

Model Y Juniper (AWD LR)

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-03 11:14
xares schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:57:
Iemand die wellicht het volgende herkent?

Soms als ik achteruit wil gaan rijden dat de auto niet gaat als ik het gas indruk (auto staat in R uiteraard).
Dan geef ik iets meer gas en dan vliegt de auto ineens achteruit. Alsof de rem blijft hangen (kan dat technisch gezien?).

Dit heb ik nu 3 keer merkbaar gehad.
Wellicht is het met vooruit rijden ook, maar merk ik dat minder omdat dat makkelijker onder te controle houden is.

Model Y Juniper (AWD LR)
Bij vochtig weer (vliegroest) en ook bij vriesweer gaan de remblokken vastzitten aan de schijven en aangezien de parkeerrem er automatisch op gaat zitten ze dan na een tijdje muurvast. Om ze dan los van de schijven te krijgen is veel kracht nodig en geeft dat soms een flinke knal. Bij mijn 2019 M3 LR RWD was dat ook zo, vooral na regen ondanks dat de auto binnen staat. Nu bij de 2020 S merk ik het minder maar die heeft ook nog wat meer koppel en AWD..

Kwestie van met beleid het pedaal kort intrappen om de remmen te lossen.

• Benjiman23
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 22:40
snip: hoort in vraag en aanbod

[ Voor 77% gewijzigd door We Are Borg op 27-12-2025 19:44 ]

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 09:06
gertk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]

Bij vochtig weer (vliegroest) en ook bij vriesweer gaan de remblokken vastzitten aan de schijven en aangezien de parkeerrem er automatisch op gaat zitten ze dan na een tijdje muurvast. Om ze dan los van de schijven te krijgen is veel kracht nodig en geeft dat soms een flinke knal. Bij mijn 2019 M3 LR RWD was dat ook zo, vooral na regen ondanks dat de auto binnen staat. Nu bij de 2020 S merk ik het minder maar die heeft ook nog wat meer koppel en AWD..

Kwestie van met beleid het pedaal kort intrappen om de remmen te lossen.
Met knal bedoel je dat geluid als ze los komen? Dat ken ik van de model 3. Maar dat was altijd meer als de auto een tijdje stil heeft gestaan.

Het is ook als ik een stuk gereden heb en dan wil achteruit gaan parkeren thuis op de oprit.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu met het koude weer dat mijn model 3 uit 2019 bij voorverwarmen een hoge pieptoon maakt.
Voorheen hoor je de auto bijna niet.
Nu bij het laden piept hij ook dus zal wel komen dat de accu koud is.

Zie trouwens net dat de verg onder mijn achterlicht onder de rand eraf schilfert…
Volgende ding wat ik op kan gaan lossen…

[ Voor 43% gewijzigd door Crxtreem op 27-12-2025 14:54 ]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-03 11:14
xares schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:31:
[...]

Met knal bedoel je dat geluid als ze los komen? Dat ken ik van de model 3. Maar dat was altijd meer als de auto een tijdje stil heeft gestaan.
Klopt, ging met redelijk wat geweld soms...
Het is ook als ik een stuk gereden heb en dan wil achteruit gaan parkeren thuis op de oprit.
Nee dan zou dat niet moeten gebeuren. Melding maken c.q. serviceverzoek.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb nu deze melding in de auto gekregen nadat tijdens de wintersport er redelijk vaak in en uitgestapt is in de auto op de achterbank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwVdnYEz2gUmlQj9Y_-xnYqWj0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPXbhFk0l9tYZt24sdUzZvUn.jpg?f=fotoalbum_large

Verder in het service menu is de middelste gordel rood.

Iemand dit eerder gezien? Ik heb iets gelezen over een kabeltje naar het gordelslot wat defect zou kunnen zijn.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05:36
Ik heb een M3 Highland. En krijg de laatste tijd indruk dat mijn connectiviteit van Tesla Premium slechter aan het worden is. Ik heb steeds vaker dat mijn internet het niet goed doet. Het was eerst vooral bij Spotify, maar ik heb het ook steeds vaker bij de andere apps zoals YT Premium of de navigatie. Gedurende de autorit krijg ik het ook steeds vaker niet aan de praat, waar voorheen even schakelen tussen apps werkte.

Herkennen anderen problemen met het internet/4G van hun auto?

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jep. Ik ervaar ook al weken problemen met de verbinding.

• Blommie01
Pasteis schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:35:
Ik heb een M3 Highland. En krijg de laatste tijd indruk dat mijn connectiviteit van Tesla Premium slechter aan het worden is. Ik heb steeds vaker dat mijn internet het niet goed doet. Het was eerst vooral bij Spotify, maar ik heb het ook steeds vaker bij de andere apps zoals YT Premium of de navigatie. Gedurende de autorit krijg ik het ook steeds vaker niet aan de praat, waar voorheen even schakelen tussen apps werkte.

saviour schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:46:
Jep. Ik ervaar ook al weken problemen met de verbinding.
Is al eerder hier voorbij gekomen. Schijnt iets met de modem te zijn die zijn verbinding verliest....

[ Voor 10% gewijzigd door Blommie01 op 27-12-2025 20:50 ]

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22

Felyrion

goodgoan!

Klopt, zelfde issue hier. Dacht eerst dat het aan YT premium lag, want na switchen naar spotify was het meestal gefixt en kon je na een tijdje terug switchen. Laatste tijd lijkt het erger.

Hier eerder in het topic is hier iets over genoemd:
Voltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:
  • Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
  • Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
  • Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
  • Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-02 11:37
Voor de mensen die de oude Y VS de juniper Y hebben vergeleken.

Zouden jullie de informatie willen delen? Als in links naar blogs etc.?

Ben aan het oriënteren om de m3 19 te vervangen voor een Y.

Vandaag een proefrit gedaan in de nieuwe Y en dat is wel een wereld van verschil..

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
Ik heb sinds ik mijn model 3 highland heb vaak de foutmelding “gaspedaal ingedrukt, schakelen niet mogelijk” als je de rem indrukt om weg te gaan. Herkent iemand dit? Een paar keer de rem indrukken lost dit vaak op.

[ Voor 12% gewijzigd door Heijmenberg99 op 27-12-2025 21:43 ]

• jongetje
@Pasteis @saviour Hebben jullie dit ook bij Tesla gemeld? Hoe meer meldingen hoe meer aandacht iets (meestal) krijgt.

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34
Crxtreem schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:12:
Ik heb nu met het koude weer dat mijn model 3 uit 2019 bij voorverwarmen een hoge pieptoon maakt.
Voorheen hoor je de auto bijna niet.
Nu bij het laden piept hij ook dus zal wel komen dat de accu koud is.
Ik heb exact hetzelfde als ik 'smorgens aan kom lopen bij de auto. Als ik de stekker eruit haal is de hoge pieptoon weg. Verder doet alles het prima dus maak me er niet druk om :).

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Leuk voor de kids tijdens de kerstvakantie. Voor wie nog inspiratie moet opdoen is er een snel groeiende wrap collectie en een site met de mogelijkheid om deze meteen in 3d te bekijken en ontwerpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH_uwpoi11cgcInLtji20RNISR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQLjNBLEGwxGCLqRpcCcUTI3.png?f=fotoalbum_large

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
dChained schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:38:

Vandaag een proefrit gedaan in de nieuwe Y en dat is wel een wereld van verschil..
Wel ervaring, geen blogs.
Wat wil je weten?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-03 11:56
dChained schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:38:

Heb van sept 24 t/m sept 25 in de “oude” Y gereden een 42.000 km, en sinds eind sept 25 in de nieuwe Y alweer bijna 15k km’s dus als je specifieke vragen hebt. Gooi maar door.

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:37
Fire69 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:22:
[...]

Het is pas vanaf ergens Oktober/November veranderd. Mijn Maart Juniper heeft ook een drain maar wel nog de knop/verlichting.
Ja wellicht zijn daar dan problemen mee geweest? Heb je de bak al eens gevuld met water / ijs? Ik heb overigens wel een lamp in mn Y RWD 2023 maar als ie vol zit wordt de lamp wel geblokkeerd.

Ja, en als je een ticket in schiet gaar Tesla de schuld leggen bij de provider….

Sony A7 iv en wat recycled glas

• dChained
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-02 11:37
djiedjee schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:25:
[...]

Wel ervaring, geen blogs.
Wat wil je weten?
Mar.tin schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Heb van sept 24 t/m sept 25 in de “oude” Y gereden een 42.000 km, en sinds eind sept 25 in de nieuwe Y alweer bijna 15k km’s dus als je specifieke vragen hebt. Gooi maar door.
Bedankt voor jullie reactie.
  • Wat is het grootste verschil?
  • Doe je het alleen voor de luxe afwerking of ook het rijgenot door het betere onderstel?
  • Is de verbetering in software en camera’s etc. merkbaar?
  • Wat waren jullie overwegingen om te switchen? Er is namelijk een groot prijsverschil nu met de 2de hands markt.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
pdidi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:56:
Leuk voor de kids tijdens de kerstvakantie. Voor wie nog inspiratie moet opdoen is er een snel groeiende wrap collectie en een site met de mogelijkheid om deze meteen in 3d te bekijken en ontwerpen
[Afbeelding]
Deze is geweldig! https://www.tesla-wrap.co...3b-4b43-89ff-85e0146daf11

In de 3d viewer komt die er niet goed uit. Vandaag maar eens proberen in de auto zelf hoe het er uit komt te zien.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:33
dChained schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:55:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie reactie.
  • Wat is het grootste verschil?
  • Doe je het alleen voor de luxe afwerking of ook het rijgenot door het betere onderstel?
  • Is de verbetering in software en camera’s etc. merkbaar?
  • Wat waren jullie overwegingen om te switchen? Er is namelijk een groot prijsverschil nu met de 2de hands markt.
Ik heb in een voorloper oud model gereden. Niet zelf voor gekozen dus.

Mijn eerste indrukken na 1000 km in de Juniper:
Afwerking is inderdaad luxer, dat is geen dealbreaker maar wel fijn. Vooral de ledstrip is fijner dan ik vooraf dacht.
Gelamineerd glas: ik had een groter verschil verwacht, maakt niet veel uit.
Onderstel: is heel veel comfortabeler. Geen gebonk meer over kleine oneffenheden of verkeersdrempels.
Stoel ventilatie heb ik nog niet gebruikt.
Electrisch verstelbare achterbank en scherm achterin is nice to have, maar niet meer dan dat. Achterbank verwarming wordt wel gewaardeerd door de familie.

De hendel voor P/R/D mis ik wel. Vooral bij inparkeren zit ik steeds in de lucht naar niks te hengelen.
De richting aanwijzer hendel heeft ook geen echte klik meer, dat was ook even wennen.
Camera's zijn beter van kwaliteit. Front camera is ook heel fijn.

Instelbare regeneratie leuk om te hebben, maar in de standaard stand zijn ze ongeveer gelijk.
Standaard audio is redelijk vergelijkbaar.

Sofrware is verder niet wezenlijk anders, behalve.....:
De auto-pilot. Dat is echt vervelend. Bij het wisselen van rijstrook springt de oude terug op een TACC, bij de nieuwe gaat hij uit. Hierdoor is de AP in wat drukker verkeer heel vervelend om te gebruiken. Dus daarom gebruik ik nu vooral de TACC.

Verder is de buitenkant veel moderner/mooier, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
En ik heb die nieuwe accu nu, dus veel meer range. Met de kerst bij -4 op de snelweg was dat wel lekker.

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:12:
[...]
Ja, en als je een ticket in schiet gaar Tesla de schuld leggen bij de provider….
… hetgeen ik dus niet geloof, dat verhaaltje van “we zijn het aan het uitzoeken met een grote (Nederlandse) provider”. Want als ik Spotify wil beluisteren via de hotspot van mijn telefoon, dan ondervind ik de laatste tijd precies hetzelfde: meer onderbrekingen, lange onderbrekingen en moeizaam herstellen van wifi (!) connectiviteit. En dat heeft nu eens totaal niéts met eender welke (Belgische!) provider te maken.

En tot nu slagen slagen ze er nog in om de meesten van ons hun verhaaltje te doen geloven. Mijn inschatting is dat ze ergens een hardnekkig timingprobleem hebben, het niet onmiddellijk weten te vinden, en intussen met die uitleg wegkomen zonder al te veel imagoschade.

• jongetje
djiedjee schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]
Electrisch verstelbare achterbank en scherm achterin is nice to have, maar niet meer dan dat. Achterbank verwarming wordt wel gewaardeerd door de familie.
De achterbank is met de oude toch ook elektrisch verstelbaar. Enige verschil is dat de stoelen bij de oude niet elektrisch weer omhoog komen na het neerklappen.
En als het om stoelverwarming gaat heeft de oude op alle 3 de plekken achterin stoelverwarming en de nieuwe alleen de 2 buitenste...
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:56:
[...]

… hetgeen ik dus niet geloof, dat verhaaltje van “we zijn het aan het uitzoeken met een grote (Nederlandse) provider”. Want als ik Spotify wil beluisteren via de hotspot van mijn telefoon, dan ondervind ik de laatste tijd precies hetzelfde: meer onderbrekingen, lange onderbrekingen en moeizaam herstellen van wifi (!) connectiviteit. En dat heeft nu eens totaal niéts met eender welke (Belgische!) provider te maken.

En tot nu slagen slagen ze er nog in om de meesten van ons hun verhaaltje te doen geloven. Mijn inschatting is dat ze ergens een hardnekkig timingprobleem hebben, het niet onmiddellijk weten te vinden, en intussen met die uitleg wegkomen zonder al te veel imagoschade.
Idd, maar Tesla gebruikt dat verhaaltje wel…
Met als resultaat dat je navigatie slecht werkt, je zwarte vlekken krijgt iedere keer je de grens over gaat etc. Waarom wordt er geen 20km vooruit aan data geladen als je nabij de grens komt. Je zou denken dat dat niet meer is dan een paar lijnen software en een paar parameters.

Ik denk dat de ingebouwde modem gewoon niet echt goed is.

[ Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 28-12-2025 10:19 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1 ... 179 ... 218 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: