• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:28
Paling1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:05:
Net heel even zitten klooien om de trekhaak op mijn M3H te zetten.... Wat een ongelooflijk idioot syteem zeg.... Kapjes van de auto afhalen, trekhaak in een onzichtbaar gat prikken en dan ook nog ergens een stekker op een onmogelijke k*t plek in proberen te steken. Ik ben na een paar minuten maar gestopt om het risico op een trekhaak door mijn achterruit te voorkomen ...
Ik snap echt het nut niet van afneembare trekhaken en al helemaal niet als je elke keer voor gebruik onder de auto moet kruipen.
Ik wens de engineer die dit verzonnen heeft eeuwige jeuk toe....

Van de week maar eens opnieuw proberen.....
Tip: je moet aan de knop trekken, anders gaat hij t gaatje niet in.
Laatst ook aan te vloeken geweest, draaien aan die knop en dan proberen erin te steken, mooi niet. Je moet die draaiknop ook naar buiten trekken, dan klikt hij er zo in.
Stekker is een paar keer doen, dan doe je het blindelings. Ik heb bijna wekelijks een aanhanger achter de 3 dus die trekhaak gaat er 1 keer onder en er nooit meer onderuit :N Dat scheelt wel gedoe. Die trekhaak hadden ze ook een kwak vet opgegooid, bizar. Alleen daarom al zou ik m er nooit meer afhalen, gaat 1 vette bende worden :P

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@ybos
Die vette bende was ik inderdaad ook tegengekomen...
Die stekker zit wel echt op een kl*te plek om in het donker aan te koppelen.
Ik was ook van plan om de trekhaak 1 keer te monteren en daarna nooit meer eraf te halen. Vind het alleen een beetje raar dat er dan een gapend gat onder de auto zit ..

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:57
Paling1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:48:
@ybos

Ik was ook van plan om de trekhaak 1 keer te monteren en daarna nooit meer eraf te halen.
Zou verboden moeten worden. Ik heb nog geen auto gehad waar ik vroeg of laat geen afdruk van een trekhaak had, meestal in de nummerplaat... :(

en nee ik zeg niet dat jij je daar ook schuldig aan maakt

• ybos
stefxx schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:55:
[...]

Zou verboden moeten worden. Ik heb nog geen auto gehad waar ik vroeg of laat geen afdruk van een trekhaak had, meestal in de nummerplaat... :(

Moeten vast gemonteerde trekhaken dan ook verboden worden :?
Oftewel, non argument.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:38
[...]

Sinds kort laat ik juist om die reden mijn trekhaak zitten. Heel lelijk maar het is niet anders dat het nodig is.
Sindsdien parkeren andere auto's niet meer op mijn lip en kan ik normaal uit een parkeervak wegrijden zonder 10 keer te steken.

En ja, ik zie mijn eigen trekhaak op het scherm en nee ik zal nooit een ander doelbewust schade aanbrengen.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
[...]

Tegenovergestelde is ook vaak: Iemand die net ff te laat remt en bij mij schade zou veroorzaken mag nou met een kromme kentekenplaat en/of lekke radiator naar huis, en ik heb geen schade. Zelf heb ik hem nog nooit ergens in gedrukt. Maar het is wel een gepruts om het ding te monteren. Ook de stekker plaatsen is ruk, heb daarom zelf een haakse stekker gemaakt. Er is ook iemand die heeft de stekkerdoos aan de haak zelf gemaakt met een kort verlengkabeltje. Was een mooie oplossing.

adjego in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 22-12-2025 19:00 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Is er nog een manier om dat gat onder de auto een beetje dicht te krijgen als de trekhaak is gemonteerd?
Ben bang dat het een smerige modderbende wordt als ik daar niets afdek.
Ik zat even te googlen en ik zag wel wat dingen om de stekker op een beter bereikbare plek te krijgen, naar die waren behoorlijk prijzig en zagen er allemaal uit alsof je binnen een paar maanden problemen met corrosie in de stekker gaat krijgen.

• gjcvro
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:03:
Is er nog een manier om dat gat onder de auto een beetje dicht te krijgen als de trekhaak is gemonteerd?
Ben bang dat het een smerige modderbende wordt als ik daar niets afdek.
Ik zat even te googlen en ik zag wel wat dingen om de stekker op een beter bereikbare plek te krijgen, naar die waren behoorlijk prijzig en zagen er allemaal uit alsof je binnen een paar maanden problemen met corrosie in de stekker gaat krijgen.
Een 2e plaat kopen en daar een gat in zagen. >:)
Wel opletten, want volgens mij past de zit er verschil in in de bouwjaren.

[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 22-12-2025 20:24 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Paling1 schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:05:
Net heel even zitten klooien om de trekhaak op mijn M3H te zetten.... Wat een ongelooflijk idioot syteem zeg.... Kapjes van de auto afhalen, trekhaak in een onzichtbaar gat prikken en dan ook nog ergens een stekker op een onmogelijke k*t plek in proberen te steken. Ik ben na een paar minuten maar gestopt om het risico op een trekhaak door mijn achterruit te voorkomen ...
Ik snap echt het nut niet van afneembare trekhaken en al helemaal niet als je elke keer voor gebruik onder de auto moet kruipen.
Ik wens de engineer die dit verzonnen heeft eeuwige jeuk toe....

Van de week maar eens opnieuw proberen.....
Leuk gezegd die engineer zie ik nu continue krabben.

Ik heb dan een Y en dat is hetzelfde gedoe.
Al word je er wel handiger in, de kabel bij de Y erin krijgen is ook nog een ding.
Gezien wij kamperen en regelmatig moeten afkoppelen heb ik een kabel van 1m die daar tussen zit zodat ik makkelijk de stekker los kan maken, die kabel gooi ik in het trekhaak gat die 10m naar de laadstation blijft die wel liggen.
Armo schreef op maandag 22 december 2025 @ 01:24:
[...]
Het lijkt er op dat de leeftijd van de accu een van de belangrijke factoren is van de degradatie ipv de gereden km's of percentage DC laden.
Dat blijkt inderdaad ook uit het grote accu degradatie overzicht van het Duitse TFF.
Accu's degraderen ongeveer 0,23-0,26% per maand, terwijl 1 laadcyclus ongeveer maar 0,034% degradatie oplevert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNKnfQAv9rbEZDplV4u6gg0Xckg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ShCsfDuKAcPb5KFpsqR7KTT.png?f=fotoalbum_large

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03 16:27
Ik heb met veel auto last van dat de bekleding aan de zijkant van de centerconsole vaak stuk gaat. Dit vanwege dat ik veel mijn voet/schoen daar tegenaan steun. Is daar iets aan te doen? Ik zie na een week al een afdruk in mn model y zitten.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-03 21:48
gjcvro schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:55:
[...]

Tegenovergestelde is ook vaak: Iemand die net ff te laat remt en bij mij schade zou veroorzaken mag nou met een kromme kentekenplaat en/of lekke radiator naar huis, en ik heb geen schade.
Ben je daar wel zeker van? Je hele achterbumper is een kreukelzone, terwijl je trekhaak op een statisch onderdeel van het chassis gemonteerd is.
Het lijkt me beter om wat schade te hebben in je kreukelzone, dan dat er een ander je chassis indeukt doordat je trekhaak uitstak?

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:39
cacofant schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:54:
[...]

@Maurice- Ik heb besteld via de app, echter moest opnieuw allemaal foto's etc indienen. Nu zul je zien dat eerder inruilbod van vorige week niet klopt?
Volgens SEC Wezep kan je helemaa EAP niet meenemen, tenzij ik eerst upgrade naar FSD, nou lekker dan, dit is me vorige week verteld dat het wel kon?
Ook kan ik geen afleverlokatie aangeven ?
EAP kan je inderdaad niet overzetten. De truc is inderdaad upgraden naar FSD alleen dat kunnen ze overzetten. Daarnaast staat in je inruil dat dat een prijs is gebaseerd op de auto met EAP maar als je die upgrade en overzet blijft je inruil hetzelfde was hier vorige week ook zo. Zelfs met nog 1000km meer gereden blijf de prijs hetzelfde.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• RaRo74
this schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:14:
[...]

Ben je daar wel zeker van? Je hele achterbumper is een kreukelzone, terwijl je trekhaak op een statisch onderdeel van het chassis gemonteerd is.
Het lijkt me beter om wat schade te hebben in je kreukelzone, dan dat er een ander je chassis indeukt doordat je trekhaak uitstak?
Uit eigen ervaring, lang geleden toen auto's nog op benzine reden, kan ik mededelen toen er bij mij op de snelweg iemand achterop reed alleen de trekhaak (preventief?)vervangen moest worden.
Degene die achterop reed zal niet al te laat hebben geremd maar moest wel afgesleept worden vanwege lekkend sap uit de radiator wat door de voorbumper eruit liep.

Nog langer geleden, eind jaren 80 voor de plastic bumpers werd ik achterop aangereden en tegen de trekhaak van mijn voorganger geduwd. Gril, radiator, verdelerkap en bumper van mijn trots waren gespietst terwijl mijn voorganger nagenoeg geen schade had.

Ik vermoed dat het bij een flinke snelheid allemaal niet meer uitmaakt. Helaas ook dat meegemaakt..........
Iedereen kon gelukkig redelijk heel nog zelfstandig uitstappen.

• gjcvro
  • Nu online
[...]

Heel zeker, 3x getest. 2x in de file iemand die net te laat remde, en 1 keer een bulgaar met een autotransporter. Zelf nooit schade.
pdidi schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:46:
[...]

Dat blijkt inderdaad ook uit het grote accu degradatie overzicht van het Duitse TFF.
Accu's degraderen ongeveer 0,23-0,26% per maand, terwijl 1 laadcyclus ongeveer maar 0,034% degradatie oplevert
[Afbeelding]
Leuke data. Blijkt ook maar weer eens dat het pana pack in de LRs uit 2019 op alle fronten beter is dan de LG rommel die ik nu in de Y heb zitten. Vooruitgang zit hem alleen in de marge voor Elon denk ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
@cacofant
robbinonline schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:23:
[...]

EAP kan je inderdaad niet overzetten. De truc is inderdaad upgraden naar FSD alleen dat kunnen ze overzetten. Daarnaast staat in je inruil dat dat een prijs is gebaseerd op de auto met EAP maar als je die upgrade en overzet blijft je inruil hetzelfde was hier vorige week ook zo. Zelfs met nog 1000km meer gereden blijf de prijs hetzelfde.
EAP kun je wel degelijk laten overzetten. Ik heb dat in september voorafgaand aan inruil/levering nog laten doen via de Tesla adviseur. De voorwaarden voor overdracht zijn gelijk aan die voor FSD.

https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transfer

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:06
aschja schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:05:
Ik heb met veel auto last van dat de bekleding aan de zijkant van de centerconsole vaak stuk gaat. Dit vanwege dat ik veel mijn voet/schoen daar tegenaan steun. Is daar iets aan te doen? Ik zie na een week al een afdruk in mn model y zitten.
Ja kunt een Center Console Side Kick Protector kopen. Google maar.
Inspired schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:50:
[...]

Leuke data. Blijkt ook maar weer eens dat het pana pack in de LRs uit 2019 op alle fronten beter is dan de LG rommel die ik nu in de Y heb zitten. Vooruitgang zit hem alleen in de marge voor Elon denk ik.
Dit overzicht laat idd nog beter zien hoe goed de Panasonic 3 was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y02B5en8w9NH7kP-mgvidcPkKBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwQzm1C0q7ypn8H4VomA2gpX.png?f=fotoalbum_large

Het slechte cijfer van de BYD LFP komt waarschijnlijk omdat Tesla de actieradius had aangepast vanwege aangepaste EPA regels maar er nog met de originele EPA range wordt gerekend (439km ipv 393km)
De nieuwe LG 5M en CATL 6M cijfers moeten ook nog met een korrel zout worden genomen (n=2/8)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 23-12-2025 08:36 ]

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-03 11:51
Een half procentpunt per maand. Koekoek. Ik neem aan dat dit enkel de eerste maanden betreft en de degradatie na verloop van tijd per maand minder wordt?
Tesio schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:37:
Een half procentpunt per maand. Koekoek. Ik neem aan dat dit enkel de eerste maanden betreft en de degradatie na verloop van tijd per maand minder wordt?
Alle data kun je hier vinden. Het dashboard en database staan hier. Je kunt ook zelf meedoen. Die 0,5% is een uitzondering (de Panasonic 3L MiC die veel problemen heeft in M3P 2021/2). Accu's degraderen ongeveer 0,23-0,35% per maand

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 23-12-2025 08:56 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ybos schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:25:
[...]

Ik heb bijna wekelijks een aanhanger achter de 3
En je rijdt nooit de stekker kapot? Ik kan doen wat ik wil maar geheid dat als ik met een aanhanger rij, de stekker kapot gaat. Ik weet niet wat ik fout doe.

Signatures zijn voor boomers.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:34:
[...]

Dit overzicht laat idd nog beter zien hoe goed de Panasonic 3 was.
[Afbeelding]

Het slechte cijfer van de BYD LFP komt waarschijnlijk omdat Tesla de actieradius had aangepast vanwege aangepaste EPA regels maar er nog met de originele EPA range wordt gerekend (439km ipv 393km)
De nieuwe LG 5M en CATL 6M cijfers moeten ook nog met een korrel zout worden genomen (n=2/8)
Toch wel bijzonder mijn huidige highland CATL6L zit na 1,5 jaar en 35k km op 1% degradatie, de degradatie van mijn vorige Highland was ook zo laag.

Mijn 2019 SR+ met de Panasonic 1C had de eerste twee jaar een forse degradatie +6% dat vlakte af en deed ik weg met 12.5% na 5 jaar en 135.000km.

Toch scoort de Pana1C beter dan de CATL6L

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:03:
[...]

Toch wel bijzonder mijn huidige highland CATL6L zit na 1,5 jaar en 35k km op 1% degradatie, de degradatie van mijn vorige Highland was ook zo laag.

Mijn 2019 SR+ met de Panasonic 1C had de eerste twee jaar een forse degradatie +6% dat vlakte af en deed ik weg met 12.5% na 5 jaar en 135.000km.

Voor de CATL 6L kan hetzelfde gelden als voor de BYD dat Tesla de range aanpaste ergens halverwege 2024. Wat was je actieradius bij nieuw?

• cacofant
  • Laatst online: 08:37
dene30 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:25:
@cacofant
[...]

EAP kun je wel degelijk laten overzetten. Ik heb dat in september voorafgaand aan inruil/levering nog laten doen via de Tesla adviseur. De voorwaarden voor overdracht zijn gelijk aan die voor FSD.

https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd-transfer
Huh vreemd, in de voorwaarden lees ik ook enkel dat het om FSD gaat, Ik zal dit nog eens voorleggen dan.

Tesla Model 3 RWD (2023)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pdidi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:09:
[...]

Voor de CATL 6L kan hetzelfde gelden als voor de BYD dat Tesla de range aanpaste ergens halverwege 2024. Wat was je actieradius bij nieuw?
Geen idee, tweedehands gekocht. TeslaFi geeft 0,95% degradatie 59,47kWh beschikbaar. Als gemiddelde. Met een recente max van 60,6kWh

Rated range schommelt tussen tussen 434km en 439km.

Rated range nieuw van mijn vorige Highland was uit mijn hoofd 402 km maar dat was met 19 inch Nova dus dat is geen vergelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 23-12-2025 09:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• dene30
  • Niet online
cacofant schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:13:
[...]

Huh vreemd, in de voorwaarden lees ik ook enkel dat het om FSD gaat, Ik zal dit nog eens voorleggen dan.
Dat dacht ik eerst ook en wou daarom ook eerst upgraden naar FSD en dan laten omzetten. Tesla gaf aan dat dat niet nodig was en heeft EAP overgezet.

• dreamscape
  • Laatst online: 10:59
[...]

Achter de bumper zit een stalen balk, de 'bumper beam'. Die zit op zes (voorheen acht) punten vastgeschroefd aan de carrosserie. Als je de trekhaak hebt, zit die op de plek van die bumper beam, op dezelfde montagepunten. Het maakt voor schade aan een Model 3 of Y echt niet of je wel of geen trekhaak hebt als iemand achterop rijdt. Voor de tegenpartij is dat een ander verhaal. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• ybos
Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:02:
[...]

En je rijdt nooit de stekker kapot? Ik kan doen wat ik wil maar geheid dat als ik met een aanhanger rij, de stekker kapot gaat. Ik weet niet wat ik fout doe.
In 6 jaar nog nooit gehad :N
En dan rij ik ook vaak een stuk onverhard in het bos met een hoop hobbels :P

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-03 19:07
revolution-nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:03:
[...]

Hier hetzelfde Model 3H RWD van januari 2024 met 54.000 km. 1 kW degradatie, 1,7% dus in bijna 2 jaar. De CATL 6L lijkt het prima te blijven doen!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22
chielmi schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:24:
[...]

Hier hetzelfde Model 3H RWD van januari 2024 met 54.000 km. 1 kW degradatie, 1,7% dus in bijna 2 jaar. De CATL 6L lijkt het prima te blijven doen!
RWD LR?

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-03 19:07
Nee, standaard range. Of ben ik abuis en gebruikt deze geen CATL 6L?

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:43

johan_solar

kitesurfing and coding

Vandaag mijn 2019 M3LR met 150k km terug van APK, met het nieuws "uw remschijven achter zijn voor >50% verroest, moeten worden vervangen". Komend jaar ga ik maar wat meer remmen met automaat in stand in N denk ik, want dit is eigenlijk zonde.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik dacht dat Tesla dit zelf al deed.
Voor de achterremmen wel even doorremmen, want bij licht remmen kan het zijn dat alleen de voorremmen aangesproken worden.

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 22:16

tomic

Smexylittlebabe!

Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:11:
Ik dacht dat Tesla dit zelf al deed.
Voor de achterremmen wel even doorremmen, want bij licht remmen kan het zijn dat alleen de voorremmen aangesproken worden.
Wat volgens mij ook kan als je sexy buttons hebt: regeneratie op 0% zetten en dan remmen. Dat zou toch alleen de rem schijven moeten activeren?

Toch maar een weblog?

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:30
tomic schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:21:
[...]

Wat volgens mij ook kan als je sexy buttons hebt: regeneratie op 0% zetten en dan remmen. Dat zou toch alleen de rem schijven moeten activeren?
Kan ook via Service Menu, daar staat een speciale optie hiervoor.

• BamSlam_
  • Niet online
Wellicht zou het interessant zijn voor Tesla om een samenwerking op te zetten met Garmin in het kader van de transitie van supervised naar unsupervised FSD?
Garmin’s Emergency Autoland system successfully landed a Beechcraft King Air 200 in Colorado on December 20, 2025, after the pilot became incapacitated, marking the first confirmed real-world use of the technology outside of testing or demonstrations.
...
Emergency Autoland is designed to take over an aircraft if it detects pilot incapacitation or if a passenger activates the system manually. Once engaged, the system selects a suitable airport based on factors including runway length, terrain, weather, and remaining fuel. It then navigates to the airport, communicates with air traffic control using automated voice messages, and performs a fully automated landing. After touchdown, the system applies braking and shuts down the engines.
https://www.aerotime.aero...ing-air-emergency-landing
revolution-nl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:16:
[...]

Geen idee, tweedehands gekocht. TeslaFi geeft 0,95% degradatie 59,47kWh beschikbaar. Als gemiddelde. Met een recente max van 60,6kWh

Rated range schommelt tussen tussen 434km en 439km.

Rated range nieuw van mijn vorige Highland was uit mijn hoofd 402 km maar dat was met 19 inch Nova dus dat is geen vergelijk.
Even dubbel check: een Model Y SR RWD met CATL 6L uit 2022-2024 had nieuw een rated range van 418km. En jouw Model Y geeft nu 434km - 439km aan?
Never mind: je had al duidelijk doorgegeven dat je een M3H SR RWD hebt :)
De CATL 6L is in de M3H overigens een 62kWh accu

[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 23-12-2025 16:31 ]

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:22
Voltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:
  • Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
  • Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
  • Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
  • Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is
Vanmiddag was het weer raak, verbinding weg voor de zoveelste keer. Lijkt dus nog niet opgelost.
Toch best jammer van de 'premium connectivity' :|

• SpikeHome
  • Nu online
JeroenV_ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:32:
[...]

Vanmiddag was het weer raak, verbinding weg voor de zoveelste keer. Lijkt dus nog niet opgelost.
Ik had daar vrijdag middag last van omgeving Schiphol richting Alkmaar.
Denk wel 10m geen verbinding.
Navi scherm was zwart vlak met blauwe lijn hoe ik moest rijden:).
Na 10 minuten begon de muziek weer (internet radio) en kreeg ik weer wegen te zien.
Maar goed dat ik nog op de snelweg zat, ben niet zo bekend daar dus was nog zeker 10m de weg volgen.

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-03 13:53

BreeeZe

Devt

[...]

Was dat toevallig rond 12:00 ? Ik had het vandaag ook, spotify viel opeens stil en gaf een spinner op de plek van de play button, omgeving Amstelveen hier.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BamSlam_ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:53:
Wellicht zou het interessant zijn voor Tesla om een samenwerking op te zetten met Garmin in het kader van de transitie van supervised naar unsupervised FSD?

[...]

https://www.aerotime.aero...ing-air-emergency-landing
Ik denk dat Tesla die samenwerking niet nodig heeft. Ik heb vorige week meegereden in een demorit van FSD (supervised) in Düsseldorf en ik ben overtuigd: het is klaar, het moet goedgekeurd worden, we moeten het kunnen gebruiken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
[...]

Ik heb de laatste week ook af en toe last gehad dat de verbinding weg was. Heb geen premium connectivity, maar even de hotspot gebruikt van mijn telefoon anders kon ik niet navigeren ;w

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:00
johan_solar schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:09:
Vandaag mijn 2019 M3LR met 150k km terug van APK, met het nieuws "uw remschijven achter zijn voor >50% verroest, moeten worden vervangen". Komend jaar ga ik maar wat meer remmen met automaat in stand in N denk ik, want dit is eigenlijk zonde.
Paar weken geleden hier hetzelfde (127k kilometers), achterremmen waren te verroest. Eigenlijk zou er een ‘slim’ systeem/modus in de auto moeten zitten die je er soms even aan herinnert dat de remmen even ‘schoongemaakt’ dienen te worden.

Toch wel zonde van het geld, want dit had eigenlijk niet gehoeven.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:27:
[...]

Ik denk dat Tesla die samenwerking niet nodig heeft. Ik heb vorige week meegereden in een demorit van FSD (supervised) in Düsseldorf en ik ben overtuigd: het is klaar, het moet goedgekeurd worden, we moeten het kunnen gebruiken.
Er is nog helemaal niets klaar. FSD supervised is nog steeds een Level 2 systeem. Pas bij Unsupervised systemen doe je een stap vooruit.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
console schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:52:
[...]

Paar weken geleden hier hetzelfde (127k kilometers), achterremmen waren te verroest. Eigenlijk zou er een ‘slim’ systeem/modus in de auto moeten zitten die je er soms even aan herinnert dat de remmen even ‘schoongemaakt’ dienen te worden.
You should burnish the brakes after replacing brake pads and/or brake rotors. In addition, burnishing the brakes might eliminate a situation where the brakes emit a high-pitched squealing noise while braking, especially if the noise is present while driving in the rain, driving in cold and/or humid climates, or if there is surface rust present on the brake components.
Er is een modus voor, je moet het alleen even zelf uitvoeren.

https://service.tesla.com...24-871E-5EF2F30C8285.html

• BamSlam_
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:27:
[...]

Jij hebt supervised FSD meegemaakt. Ik heb het over de volgende stap: unsupervised.

• RaRo74
[...]

Bij het wassen van de auto en dus ook de velgen kijk ik altijd even naar de schijven hoe ze er op dat moment uitzien. Slim hé :*)
Maar kan ook bij het op spanning brengen van de banden gedurende de seizoenen.
Of in je agenda zetten kan ook.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Ik had geen opmerkingen bij de APK, kijk er zelf ook nooit echt naar. Maar ik denk er wel om en rem zo nu en dan even flink mee. Dat zal toch helpen denk ik dan.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BamSlam_ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:24:
[...]

Jij hebt supervised FSD meegemaakt. Ik heb het over de volgende stap: unsupervised.
Het equivalent van een vliegtuig automatisch laten landen in een noodgeval kan ook gedaan worden door FSD supervised.

• Fire69
  • Nu online
BamSlam_ schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:24:
[...]

FSD gaat al uit zichzelf aan de kant staan als de bestuurder niet reageert op meldingen dat er aandacht op de weg moet gehouden worden. Dus dat Garmin systeem hebben ze helemaal niet nodig.

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-03 14:55

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Nog even terugkomend over de vele piepjes in de Tesla; gisteren gereden in een Kia EV3, pff dat was me een concert……. Waardeer mn Y nu nog meer t.a.v. de rust, ook t.a.v. de ergonomie van het dashboard. ;)

• JeroenV_
BreeeZe schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:19:
[...]

Was dat toevallig rond 12:00 ? Ik had het vandaag ook, spotify viel opeens stil en gaf een spinner op de plek van de play button, omgeving Amstelveen hier.
Nee, was rond 1430 omgeving Dordrecht

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
[...]

Hier ook en ze lossen niks op vis de chat. Of ik de volgende keer wil proberen of de browser werkt.........

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-03 17:23
[...]

Same, het is de laatste tijd echt ellendig, ik heb al meermaals de feedback knop ingedrukt maar als het na januari nog niet beter is zeg ik m op. Ik vind een tientje al aan de dure kant, maar dan verwacht ik ook dat het vlekkeloos werkt.

De tesla spotify client is sowieso echt mega ruk, altijd hetzelfde liedje. Dat ik denk ik toch steeds neer nijg naar een alternatieve client op m'n telefoon waar shuffle wel op werkt

• cacofant
  • Laatst online: 08:37
Contact gehad met Tesla Wezep. Momenteel is het echt alleen maar mogelijk om FSD over te zetten. Er is een tijdje een actie geweest waarbij ook EAP over gezet kon worden maar dat is nu niet meer zo. In EU is de FSD transfer actie verlengd tot eind maart 2026.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Verwijderd

SpikeHome schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:45:
Ik ben helaas na een update van teslamate een stuk data logging kwijt geraakt.
en ben overnieuw begonnen met mijn 2023 van augustus Y AWD (Berlijn)
Backup scripts maken is de boodschap, dus 🙂

Ik vermoed dat de meeste Teslamates op een NAS draaien, en gezien Teslamate in een docker container loopt is een geautomatiseerde backup dan al iets lastiger voor elkaar te krijgen. Maar dan toch bewijst het beschikbaar hebben van backups scripts toch maar mooi zijn nut.

Hier doe ik het met een script dat ik vanaf een andere (Linux) computer start, “wanneer het uitkomt”. Onlangs die backup nodig gehad bij een al enige tijd uitgestelde (maar niet automatische !) Teslamate-update. Daarbij moest de databaseversie worden verhoogd, en dat kon niet tenzij middels een restore van de gebackupte gegevens in die nieuwe versie (waarschijnlijk deed die jou de das om?).

Ik mag hopen dat je intussen werk maakte van jouw backup scripts (en automatische updates hebt uitgezet 😉)

• SpikeHome
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 december 2025 @ 08:55:
[...]

Backup scripts maken is de boodschap, dus 🙂

Ik vermoed dat de meeste Teslamates op een NAS draaien, en gezien Teslamate in een docker container loopt is een geautomatiseerde backup dan al iets lastiger voor elkaar te krijgen. Maar dan toch bewijst het beschikbaar hebben van backups scripts toch maar mooi zijn nut.

Hier doe ik het met een script dat ik vanaf een andere (Linux) computer start, “wanneer het uitkomt”. Onlangs die backup nodig gehad bij een al enige tijd uitgestelde (maar niet automatische !) Teslamate-update. Daarbij moest de databaseversie worden verhoogd, en dat kon niet tenzij middels een restore van de gebackupte gegevens in die nieuwe versie (waarschijnlijk deed die jou de das om?).

Ik mag hopen dat je intussen werk maakte van jouw backup scripts (en automatische updates hebt uitgezet 😉)
Die van mij draait in een donker op een Pi3.
Ja backups belangrijk maar ik ben zelf niet zo handig met docker helaas
Na een jaar en een nieuwe versie van teslamate was teslamate corrupt, volgens mij was dat ook bij de db update.
Even kijken hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen.

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 17:43
Ik heb sinds een week een Tesla Model Y LR RWD, voorheen had ik een Kia E-Niro. echter krijg ik van de mensen te horen waarmee ik aan het bellen ben in de auto dat ik slecht verstaanbaar ben, veel ruis en gekraak. Ik heb de telefoon opnieuw gekoppeld maar dit heeft geen effect gehad.

Zijn er meerdere mensen die dit ervaren of moet ik een service request inschieten ?

[ Voor 5% gewijzigd door bd-casemod op 24-12-2025 09:26 ]

Verwijderd

SpikeHome schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:08:
[...]
Na een jaar en een nieuwe versie van teslamate was teslamate corrupt, volgens mij was dat ook bij de db update.
Dit is het, hè, die docker-omgeving. Ik zou al niet weten hoe ik het vanaf een Windows-computer voor elkaar zou krijgen (tenzij met een bash-shell?). Hier alles met Linux-scripts.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:22
[...]

Slingerende schijven worden wel eens 'aan de auto' afgedraaid. Kan dat ook niet met deze schijven?

• JeroenV_
Oekol schreef op woensdag 24 december 2025 @ 07:33:
[...]
Hier ook en ze lossen niks op vis de chat. Of ik de volgende keer wil proberen of de browser werkt.........
TuneIn radio doet het in ieder geval ook niet kan ik zeggen, dus het ligt niet aan de Spotify app

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SpikeHome schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:08:
[...]

Backupcommando dat ik gebruik:
code:
1
docker compose exec -T database pg_dump -U teslamate teslamate > ./teslamate-$(date +"%Y%m%d").bck

Schrijft vandaag dus naar een file genaamd teslamate-20251224.bck
Het file is gewoon een lange lijst met SQL commando's die je kunt gebruiken om de data te importeren, zo heb ik al eens van de ene naar de andere server gemigreerd.

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:28:
[...]
Backupcommando dat ik gebruik:
code:
1
docker compose exec -T database pg_dump -U teslamate teslamate …
Ja, zo ziet mijn NAS-lokaal script er ook ongeveer uit. En dan ga ik voor extra veiligheid, door het script vanaf mijn computer meteen ook het NAS-resultaat binnen te laten halen, voor het geval de NAS-schijf zélf de geest zou geven.

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:25
Kon zo vlug in eerdere comments niks vinden, maar meer mensen die een afwijkende prijs in de app hebben staan bij de suc’s? De app geeft 0,39/kwh in niet peak aan, maar het scherm in de auto 0,71/kwh (Eindhoven Aalsterweg)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
Sinds de laatste versie van de Tesla app wil deze elke keer bij het starten de gps van mijn telefoon aanzetten. Erg irritant want ik heb juist express mijn gps uitstaan vanwege batterij en dat mijn telefoon (en de apps daarop) mij niet altijd hoeven te volgen.

• BamSlam_
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:27:
Het equivalent van een vliegtuig automatisch laten landen in een noodgeval kan ook gedaan worden door FSD supervised.
Volgens mij kan FSD supervised nog niet via automated voice calls communiceren met hulpdiensten. En sinds software versie 2025.32.3 is er weliswaar "drowsiness detection" die een button om FSD te activeren op het scherm toont. Maar het gaat je zelf niet lukken om die aan te tappen als je helemaal out gaat. Daarnaast zal een Tesla alleen een veilige plek zoeken en daar stoppen wanneer de bestuurder out gaat als FSD reeds geactiveerd is, als ik goed geïnformeerd ben.
In mijn optiek zijn op dit vlak dus nog de nodige verbeteringen mogelijk, die Garmin in haar systeem voor vliegtuigen inmiddels heeft geïmplementeerd.
BamSlam_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:40:
[...]

Volgens mij kan FSD supervised nog niet via automated voice calls communiceren met hulpdiensten.
Alle Auto's in EU hebben verplicht eCall. Bij Tesla heet dat Noodoproep:
"Als de Model 3 is uitgerust met Noodoproep (eCall), neemt een noodoproepsysteem automatisch contact op met hulpverleningsdiensten en geeft het informatie door aan een meldkamer in geval van een ernstig ongeval of noodgeval."

• ybos
Kan ik iemand nog blij maken met een nieuw type stekker voor het oude type commander :?
Met deze stekker kan je de commander plaatsen in de (nieuwe) Y.
Ik heb zelf een highland gekocht en daar is het stekkertje van de voeding net iets breder geworden, en kon dus de commander met dit verloopje niet hergebruiken. Nu de juiste kabel binnen via ENHauto.
bd-casemod schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:26:
Ik heb sinds een week een Tesla Model Y LR RWD, voorheen had ik een Kia E-Niro. echter krijg ik van de mensen te horen waarmee ik aan het bellen ben in de auto dat ik slecht verstaanbaar ben, veel ruis en gekraak. Ik heb de telefoon opnieuw gekoppeld maar dit heeft geen effect gehad.

Zijn er meerdere mensen die dit ervaren of moet ik een service request inschieten ?
Dit klinkt alsof er iets mis is. Zou een request inschieten idd.

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-03 15:01
Comilion schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:09:
Kon zo vlug in eerdere comments niks vinden, maar meer mensen die een afwijkende prijs in de app hebben staan bij de suc’s? De app geeft 0,39/kwh in niet peak aan, maar het scherm in de auto 0,71/kwh (Eindhoven Aalsterweg)
Heb je een laadpas gekoppeld?
Wat was uiteindelijk het bedrag per kwh dat je betaald hebt dan?

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:48
Oké de oudere Model Y staat niet bekend om z'n geweldige rijcomfort, maar ik word gewoon bijna misselijk van pertinent gehobbel in onze 2024 SR, vooral merkbaar bij bepaalde snelheden zoals 50km/u.

Iemand wel eens hiervoor bij Tesla service geweest? Valt er iets af te stellen?

Mogelijk heeft het met de banden te maken, maar lijkt verder niet alsof ze verkeerd uitgelijnd zijn. Mocht het wel met de banden te maken hebben, heeft Tesla daar enige garantie op dat het zin heeft dit bij Tesla te checken of beste gewoon bij een bandengarage?

Ik heb nu spijt dat ik van Model 3 naar Y ben gegaan, rijcomfort is slechter dan welk goedkoop barrel dan ook, dus ik hoop dat er iets mis is en het niet de norm is voor dit model.

Edit: oh heb dit ongenoegen al keer eerder hier geuit zie ik haha :X even vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hertog_Martin op 24-12-2025 21:11 ]

• RaRo74
Hertog_Martin schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:06:
Ik heb nu spijt dat ik van Model 3 naar Y ben gegaan, rijcomfort is slechter dan welk goedkoop barrel dan ook, dus ik hoop dat er iets mis is en het niet de norm is voor dit model.
Ik vrees dat er dan inderdaad iets ernstig mis is met je Y.
Herken dit namelijk totaal niet.
Sterker nog, bandspanning staat bij mij eerder iets te hoog dan te laag en denk dat aan >3.1 bar.

Idd. Is niet normaal. Ook niet met het oude onderstel. De 3 rijdt zeker lekkerder maar wat je beschrijft is niet normaal.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03 22:19
Mogelijk heeft het met de banden te maken, maar lijkt verder niet alsof ze verkeerd uitgelijnd zijn. Mocht het wel met de banden te maken hebben, heeft Tesla daar enige garantie op dat het zin heeft dit bij Tesla te checken of beste gewoon bij een bandengarage?
Kan ook dat nieuwe banden niet mooi rond zijn. Ik heb dat een keer bij een nieuwe Michelin band gehad op een scooter, was net alsof ik op een hobbelpaard zat bij toen ik weg reed bij de banden specialist.
Het is gewoon een defect en kan je omruilen. Bij een auto wel moeilijker aan te tonen tenzij je hem op kan krikken.

[ Voor 9% gewijzigd door justinb81 op 24-12-2025 22:32 ]

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-03 20:21

Rico

Wie dit leest is gek....

Oké de oudere Model Y staat niet bekend om z'n geweldige rijcomfort, maar ik word gewoon bijna misselijk van pertinent gehobbel in onze 2024 SR, vooral merkbaar bij bepaalde snelheden zoals 50km/u.

Edit: oh heb dit ongenoegen al keer eerder hier geuit zie ik haha :X even vergeten.
Wat versta je onder gehobbel? Is dat ook op goed wegdek of alleen bij slecht wegdek?
Als het ook op goed wegdek is dan even naar profile ofzo rijden. Alle wielen laten balanceren en laten controleren op hoogteslag.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Ik merk afgelopen tijd ook regelmatig dat de internetverbinding niet meer werkt tijdens een rit. Spotify of Apple podcast stopt dan ineens met afspelen.

Het openen van een website in de browser werkt dan ook niet. Heel irritant.

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:43:
[...]

Ik merk afgelopen tijd ook regelmatig dat de internetverbinding niet meer werkt tijdens een rit. Spotify of Apple podcast stopt dan ineens met afspelen.

Het openen van een website in de browser werkt dan ook niet. Heel irritant.
Ik heb geen Premium abonnement, maar ervaar ook problemen via de hotspot de laatste tijd.

Tune-in speelt netjes als ik ga rijden.
Wordt dan onderbroken door een Flitsmeister melding en verbindt daarna niet meer.

Ook de voice commando's liggen er dan uit.
Na een aantal minuten wisselen van "zender" werkt dan wel weer, maar de "originele" zender gaat pas weer werken als de auto in sleep is geweest of na een scrollwiel reset.

Het is net of de VPN naar Tesla of de routing sneuvelt.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:36
Vraagje: gisteren moest ik naar huis met een bijna lege batterij. Moest 90km en de auto gaf aan dat ik nog 100km kon, dus ik zag het wel zitten om direct naar huis te rijden. Desnoods het laatste stukje wat langzamer. Als ik de navigatie instel dwingt de Tesla me naar de supercharger. Is er een manier om dat te negeren, dat ie dus gewoon naar de bestemming navigeert zonder laden ook al denkt ie dat de lading te laag daarvoor is? Gewoon zo laten staan heeft 2 nadelen: je ziet alleen de tijd / afstand / lading tot de supercharger en niet tot de eindbestemming. En de auto gaat voorverwarmen zodat het superchargen sneller gaat. Maar ik wil niet superchargen en ook dat extra stroomverbruik niet kwijt zijn aan voorverwarmen. Dus uiteindelijk maar zonder navigatie gereden. 2% over toen ik thuis was. Maar kan ik die stop er dus uit halen?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:18
abbeyrules schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:56:
Vraagje: gisteren moest ik naar huis met een bijna lege batterij. Moest 90km en de auto gaf aan dat ik nog 100km kon, dus ik zag het wel zitten om direct naar huis te rijden. Desnoods het laatste stukje wat langzamer. Als ik de navigatie instel dwingt de Tesla me naar de supercharger. Is er een manier om dat te negeren, dat ie dus gewoon naar de bestemming navigeert zonder laden ook al denkt ie dat de lading te laag daarvoor is? Gewoon zo laten staan heeft 2 nadelen: je ziet alleen de tijd / afstand / lading tot de supercharger en niet tot de eindbestemming. En de auto gaat voorverwarmen zodat het superchargen sneller gaat. Maar ik wil niet superchargen en ook dat extra stroomverbruik niet kwijt zijn aan voorverwarmen. Dus uiteindelijk maar zonder navigatie gereden. 2% over toen ik thuis was. Maar kan ik die stop er dus uit halen?
je hebt gewoon de functie laadstops op de route verwijderen op je navigatie scherm. Dan zijn ze weg

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Comilion
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:25
wootahH schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:02:
[...]

Heb je een laadpas gekoppeld?
Wat was uiteindelijk het bedrag per kwh dat je betaald hebt dan?
Geen laadpas als het goed is, gewoon direct de kabel m’n model 3 ingestoken. Er is uiteindelijk 0,71 per kwh volgens het scherm in rekening gebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaJ1A-vRKjBsYDYS-xkZ1E5X24Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TX1FeSI7qEZO2Ay4EnDQ5qe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAqut5kT1nGvbFex48iebTWX5Q8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8GaJpaMAiZgtaCzmDBha21ia.png?f=fotoalbum_tile

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:56
abbeyrules schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:56:
Je kunt de laad stops verwijderen als je route laat herberekenen geloof ik. Dan kun je onderaan alle laadstops verwijderen kiezen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• SpikeHome
  • Nu online
Van mij hoeft dat voorverwarmen als ik op vakantie ben ook niet, want we nemen altijd een langere stop en de auto is dan klaar dus moet ik die verplaatsen.
En als de auto trager laad is die gewoon klaar als wij ook klaar zijn,

Snap wel dat ze liever hebben dat ik zsm weer van de laadplek af ben voor een volgende.

• RaRo74
SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:
Van mij hoeft dat voorverwarmen als ik op vakantie ben ook niet, want we nemen altijd een langere stop en de auto is dan klaar dus moet ik die verplaatsen.

Snap wel dat ze liever hebben dat ik zsm weer van de laadplek af ben voor een volgende.
Je snapt het maar toch doe je het niet?
Verplaatsen voor een ander wanneer je weer vol genoeg bent of vol kan zijn is toch wel zo netjes?

• gjcvro
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:35:
[...]

Je snapt het maar toch doe je het niet?
Verplaatsen voor een ander wanneer je weer vol genoeg bent of vol kan zijn is toch wel zo netjes?
Ja, maar als je de enige bent op 12 laadpalen is het natuurlijk niet nodig.

• RaRo74
gjcvro schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:00:
[...]

Ja, maar als je de enige bent op 12 laadpalen is het natuurlijk niet nodig.
Mee eens.

Maar waar ligt de grens? 6/12? :*)

• RaRo74
SuC's met 5 is niet ongewoon wanneer ik naar Oostenrijk ga
Kom ik aan, helemaal leeg. Kom ik een kwartier later terug, helemaal vol en staan er zelfs te wachten.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Hertog_Martin onze 2022 Y kwam uit Shanghai en heeft 400km geduurd voor de banden weer rond waren :X

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 19:48
_eLMo_ schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:14:
@Hertog_Martin onze 2022 Y kwam uit Shanghai en heeft 400km geduurd voor de banden weer rond waren :X
Ik rijd niet veel maar na 8000km mag het wel rond zijn dan, en heb een 2024 uit Berlijn.
Maar zal eens naar een Profile gaan

• gjcvro
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:03:
Kom ik aan, helemaal leeg. Kom ik een kwartier later terug, helemaal vol en staan er zelfs te wachten.
De kans daarop lijkt me microscopisch klein, maar ja, het kan zijn dat je net vooraan rijdt in de groep die daar wil stoppen. Wij gaan zelf meestal echt buiten seizoen, en bijna altijd was er keuze genoeg, meestal stond ik alleen of in ieder geval minder dan een kwart.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Shifty47 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:35:
[...]

Toen ik een trekhaak liet monteren heb ik gelijk gevraagd of ze naar de deur wilde kijken want ik had ook wat jij omschreef. Deur sloot slecht en vaak meerdere pogingen nodig. Ik ergerde me er echt kapot aan.. Bleek heel makkelijk te zijn, anders afgesteld door Tesla en nergens meer last van ;)
Nog even terugkomend op dit euvel; ben met de Y langs de servicepunt geweest. Conclusie was dat de deuren "as-desinged" functioneren; er kwam ook een uitleg bij. De auto heeft achterin ergens "gaten" die zou moeten zorgen dat de (lucht)druk in de auto wegtrekt. Dit werkt echter niet goed, waardoor bij het sluiten van een deur er nog druk in de cabine staat waardoor de deur niet altijd even "makkelijk" sluit. Oplossing is een deur/raam open te hebben bij het sluiten van een deur.

In beginsel klonk het als broodje aap in de oren, echter heb ik het staan testen en het klopt.. wanneer ik bijv de bestuurdersdeur nog open heb staan en de passagier deur achter sluit gaat deze in een keer dicht. Is de bestuurdersdeur dicht dan gaat de passagierdeur niet zo makkelijk dicht (behalve als je gaat smijten).

Uiteindelijk hebben ze dus niets aan de deur gedaan.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:48
Hertog_Martin schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:09:
[...]

Ik rijd niet veel maar na 8000km mag het wel rond zijn dan, en heb een 2024 uit Berlijn.
Maar zal eens naar een Profile gaan
Laat ook eens dubbelchecken of de “transportblokken” aan de veerpoten weggehaald zijn bij levering.
Ik vond verder de ophanging ook niet ok, dus aftermarket gegaan. 100x beter nu… maar was wel een investering van 1870€

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

Verwijderd

RaRo74 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:03:
Vergelijk het misschien met jouw praatje bij de slager in een lege winkel. Komt er dan een nieuwe klant binnen, dan ga je niet het praatje abrupt afbreken (ook de slager doet af en toe al eens graag een praatje). Noch het praatje onnodig lang rekken, de volgende klant hoeft niet zo nodig een praatje. Maar je was en blijft wel de eerste in de rij.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Ik heb laatst in een model 3 gereden, ter info ik heb zelf eeneen Y 24", de 3 had in alle opzichten een veel betere wegligging dan de Y. Op zich ook niet vreemd, de Y is tenslotte gebouwd op hetzelfde platform als de 3 maar dan hoger op de poten.

Mijn vermoeden is daarom dat er niet iets mis is met je Y, maar helaas een eigenschap is die hoort bij de auto. Je zou het overigens eenvoudig kunnen testen door een andere Y eens te (proef) rijden.

Ik zei het nog tegen men vrouw, indien we de ruimte van de Y niet nodig zouden hebben, dan had was ik per direct overgestapt naar de 3. Rijdt echt vele malen beter, comfortabel dan de Y.
beyazz06 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:01:
[...]

Ik heb laatst in een model 3 gereden, ter info ik heb zelf eeneen Y 24", de 3 had in alle opzichten een veel betere wegligging dan de Y. Op zich ook niet vreemd, de Y is tenslotte gebouwd op hetzelfde platform als de 3 maar dan hoger op de poten.

Mijn vermoeden is daarom dat er niet iets mis is met je Y, maar helaas een eigenschap is die hoort bij de auto. Je zou het overigens eenvoudig kunnen testen door een andere Y eens te (proef) rijden.

Ik zei het nog tegen men vrouw, indien we de ruimte van de Y niet nodig zouden hebben, dan had was ik per direct overgestapt naar de 3. Rijdt echt vele malen beter, comfortabel dan de Y.
Hobbelen en misselijk worden bij 50 in een Y is niet normaal.

[...]

Zelfde hier… heb nu al 3 weken een chat lopen. Telkens stellen ze vragen en ik geef antwoorden. Maar ze zijn nog aan het onderzoeken…tot ze dan ineens de chat afsluiten vermoed ik.
Dan krijg je te horen dat het waarschijnlijk opgelost is met de volgende update…. Not.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-03 20:23
SpikeHome schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:28:

Het heeft waarschijnlijk ook te maken met het behoud van de batterij.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• ybos
ybos schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:06:
Kan ik iemand nog blij maken met een nieuw type stekker voor het oude type commander :?
Met deze stekker kan je de commander plaatsen in de (nieuwe) Y.
Ik heb zelf een highland gekocht en daar is het stekkertje van de voeding net iets breder geworden, en kon dus de commander met dit verloopje niet hergebruiken. Nu de juiste kabel binnen via ENHauto.
En nog wat om weg te geven voor oud type model 3:
- Setje wielboutcovers voor als je de aero doppen verwijderd
- middenarmsteunbakkie
- bakkie voor de opbergruimte voor

Af te halen in amersfoort of opsturen tegen verzendkosten, of nog beter, kleine donatie richting goed doel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzwl_shrVCpxMgTwbZBhyMzHFpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYQpyMeN6HzdPJu49LoCZofa.jpg?f=fotoalbum_large

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:14
Ik had gisteren geladen bij een SuperCharger. Begonnen om 19:58 tot 20:45.

De prijs zakt om 20:00 van € 0.38 naar € 0.29 maar toch rekent Tesla voor de hele oplaad sessie het hogere tarief. Het scheelt een paar euro hooguit maar vind het niet netjes.

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:11
Bobo221 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:37:
Ik had gisteren geladen bij een SuperCharger. Begonnen om 19:58 tot 20:45.

De prijs zakt om 20:00 van € 0.38 naar € 0.29 maar toch rekent Tesla voor de hele oplaad sessie het hogere tarief. Het scheelt een paar euro hooguit maar vind het niet netjes.
47minuten snelladen kan je ook wat van vinden >:)
Pagina: 1 ... 178 ... 219 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: