• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-12 11:18
ZeRoC00L schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:09:
[...]

Nieuwere modellen, heb zelf een y uit ‘23 die heeft het ook niet, volgens mij de m3h wel altijd, weet niet wanneer de piep (op verzoek van de eu) is toegevoegd op de y. Heeft met moment van type aanvraag te maken, werd op een geven moment verplicht.
Ik dacht al die tijd al waar hebben sommige mensen het over, snelheids limiet beep? Nooit gehoord. Maar nooit beseft dat de oudere autos het dus gewoon niet hebben. Nog een voordeel naast de 2x hendel tik en de oude sensoren dus

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:08

duderuud

Sliden is koel

Zo, auto is eindelijk zoals ik 'm wil :)

Auto zelf had ik al in een ceramische coating gezet, nu ook die aero inserts uit de velgen gehaald en de velgen in dezelfde coating gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoqHv5-nBG0DCqZp5OOcAVY-Fg8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gUAvPATyflSwlxz1ZIsCkTAn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ6TF5VmKP62LG72oZ-5HSK5jqY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GofxTwaMR8xress5DhZwyWXX.png?f=user_large

Wel slecht dat de velgen aardig beschadigd raken van die inserts. En dan heb ik ze vewijderd op de meest veilige manier mogelijk door de metalen "ring" vanaf de achterkant eerst te verwijderen en daarna pas de inserts zelf.

Bij het ophalen van de auto zag ik al dat de velgen beschadigd waren. Ik vermoed dat ze in de fabriek er gewoon in geslagen worden met alle gevolgen van dien.

Tesla zou die inserts er eigenlijk als optie bij moeten leveren, dan heb je iig zelf de keuze of je beschadigde velgen wil of niet...

[ Voor 3% gewijzigd door duderuud op 20-12-2025 10:16 ]

Motor-Forum.nl

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:30
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:08:
[...]

Daar moet ik me idd eens op inlezen. Dankjewel!
Jij (praktijk) ervaring met evcc + twc/tesla?

Begint meen ik wel pas bij 6A... Dus bij mij op 3 fasen (pv zitten ook 19 400wp panelen over de 3 fasen verdeeld) pas bij 4,1kW beginnen.

Bijv nu deze winter ochtend: live opwek van totaal 1.4kW over de drie fasen totaal. Daar kan ik dan niks mee... Dan start het laden van mijn Tesla niet... Tenzij ik het net bij schakel om aan te vullen. Maar compleet zonnestroom laden lukt niet.
We hebben hier een leuk topic over evcc. Klopt wat je zegt qua 6A, oplossing (als je box geen opschalen/afschakelen van fases ondersteunt) is twee fases loskoppelen aan de TWC en met 1 fase altijd laden als je daar mee toekomt.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:29:
[...]

We hebben hier een leuk topic over evcc. Klopt wat je zegt qua 6A, oplossing (als je box geen opschalen/afschakelen van fases ondersteunt) is twee fases loskoppelen aan de TWC en met 1 fase altijd laden als je daar mee toekomt.
Ik ga mijn vragen stellen in dat evcc topic! Dank.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:30
anti elppa schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:33:
[...]

pol werkt idd nog steeds niet. Ik heb er geen want zou voor mij vrij weinig toevoegen. Heb er in mijn highland over na zitten denken omdat die club toen met die stalks zou komen. Duurde alleen allemaal veel te lang bij die lui en heb toen chinese stokken besteld, nu 1,5 jaar later nog steeds enorm blij mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUhy9kWUXPeP1K-7HGZ5EoM0lgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTzE0rv1XEIQuC4gxmybxVdK.jpg?f=fotoalbum_large
https://poll.dezeserver.n...yout=1&sort=prc%5B/img%5D

• HyperBart
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb de originele Tesla Wall Connector gen3 op mijn oprit. Het handige van het ingebouwde knopje bovenop de stekker is dat hij daarmee ook unlockt, het laden stopt en ik hem er zo uit kan halen.
Dus ik hoef nooit te klooien met die deurhendel links achter of in de app...
Ja! Dat is dus idd exact hetgene wat ik hier ga nabouwen.

Mijn voortschrijdend inzicht zegt me nu dat er twee dingen gebeuren als je op dat knopje duwt:

De RF module stuurt dat signaaltje van “klep ga open”
De module open het contact tussen de PP en de aarding.

Zou je mij eens een plezier willen doen?
Heb je een multimeter thuis liggen?
Kan je die eens op modus weerstand (ohm) zetten, je pennen juist plaatsen en de weerstand tussen PP en PE meten? Daar zou iets van 220 of 680Ohm moeten komen. En daarna aan je partner of kinderen vragen dat ze (terwijl jij meet) eens op het knopje duwen en inhouden.
Ik gok dan dat de weerstand naar oneindig gaat.
Vanaf 2027 moet ik vrees ik een andere wallcharger, omdat ik dan echt SLIM moet gaan laden (nu nog pv, vast contract, jaar salderen, etc dus maakt niet uit op welk tijdstip ik oplaad).
Daar kijk ik niet naar uit... Want het handige geïntegreerde knopje ga ik echt missen. Hopen dat er snel een mooie load balancing + slimme gen4 TWC komt oid.

Evchargeking heeft dus, zoals anderen ook al noemden, aftermarket kabels waar ook zo'n knopje/zendertje in zit en meer doet dan losse Ali zendertjes die enkel klepje openen maar niet unlocken.

https://www.evchargeking....XmJP4J8G-l2EaAqdVEALw_wcB

YouTube: EVChargeking Tesla Charging Cables

Kabels zijn alleen niet zo mooi qua vorm/slank als o.e.m. hendels.

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-12 13:04
Zijn er al enkelen die een FSD test-drive gemaakt hebben? Wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb een paar weken terug gelijk op de eerste dag m'n kans kunnen slaan in Frankrijk, en heb voor komende maandagmiddag nog een rit gepland staan in Düsseldorf. Nu had ik aanvankelijk rekening gehouden met familie die mee zou komen, onverhoopt kunnen zij niet meer mee wegens omstandigheden. Gezien ik toch ga bedacht ik me, mocht het je nu leuk lijken om mee te gaan, stuur me dan even een PB :)

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Voor wie (nog) geen Model Y heeft, even een lijstje wat ik in de frunk heb gepropt
Laadkabel
Sneeuwkettingen Konig doos
1 paar skischoenen
1 paar wandelschoenen
2 paar snowboots
Gourmetstel
Gereedschap in rol
3 platte zitsleetjes

• Tware
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-12 13:08
justanotherone schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:40:
Zijn er al enkelen die een FSD test-drive gemaakt hebben? Wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb een paar weken terug gelijk op de eerste dag m'n kans kunnen slaan in Frankrijk, en heb voor komende maandagmiddag nog een rit gepland staan in Düsseldorf. Nu had ik aanvankelijk rekening gehouden met familie die mee zou komen, onverhoopt kunnen zij niet meer mee wegens omstandigheden. Gezien ik toch ga bedacht ik me, mocht het je nu leuk lijken om mee te gaan, stuur me dan even een PB :)
Had in oktober een cybertruck gehuurd in austin. FSD is echt fantastisch, slecht 1x ingegrepen van austin naar houston. En dat was bij het invoegen op een drukke weg (hij rijdt best voorzichtig zelfs op 'hurry' mode). Cybertruck rijdt trouwens verdomd lekker voor zon groot bakbeest, stuurt scherper dan een Y

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
@justanotherone
In het grote Tesla topic staat op de laatste pagina al een ervaring.

• Allewijn
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:33:
[...]

Ja! Dat is dus idd exact hetgene wat ik hier ga nabouwen.

Mijn voortschrijdend inzicht zegt me nu dat er twee dingen gebeuren als je op dat knopje duwt:

De RF module stuurt dat signaaltje van “klep ga open”
De module open het contact tussen de PP en de aarding.

Zou je mij eens een plezier willen doen?
Heb je een multimeter thuis liggen?
Kan je die eens op modus weerstand (ohm) zetten, je pennen juist plaatsen en de weerstand tussen PP en PE meten? Daar zou iets van 220 of 680Ohm moeten komen. En daarna aan je partner of kinderen vragen dat ze (terwijl jij meet) eens op het knopje duwen en inhouden.
Ik gok dan dat de weerstand naar oneindig gaat.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5wjHsRQ_iJn1-cv0_JlaO4dm28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nu8N9Y1NpJcc7KtlJ9ibkPke.jpg?f=fotoalbum_large

Deze pinnen? Op deze wijze? Vertel maar.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:35
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:29:
[...]

Je kunt een esp32 via bluetooth aan de tesla koppelen, en dan kun je via Home assistent terug tot zelfs 1A.
Is dan zelfs zo zichtbaar in de app, je kunt dan in de app wel weer plussen, maar niet minnen onder de 6 ;)

Edit: linkje naar een van de 2 projecten:
https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

Ik weet dat er 2 zijn, een verouderde en 1 niet verouderde, geen idee welke deze is, gezien de recente aanpassingen wordt deze in ieder geval nog onderhouden.

[ Voor 18% gewijzigd door gjcvro op 20-12-2025 10:56 ]

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:54:
[...]

Je kunt een esp32 via bluetooth aan de tesla koppelen, en dan kun je via Home assistent terug tot zelfs 1A.
Is dan zelfs zo zichtbaar in de app, je kunt dan in de app wel weer plussen, maar niet minnen onder de 6 ;)
Er gaat een wereld voor me open. Tof dat er dus kennelijk toch mogelijkheden zijn om met weinig live zonnestroom te kunnen laden. Ik ga je links lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 20-12-2025 10:57 ]

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:56:
[...]

Er gaat een wereld voor me open. Tof dat er dus kennelijk toch mogelijkheden zijn om met weinig live zonnestroom te kunnen laden. Waar kan ik hier meer over vinden?
Je moet je alleen wel realiseren dat de efficiëntie bij 1A knap waardeloos is.

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:58:
[...]

Eens. Duidelijk.
Zo laag als 1A hoeft natuurlijk niet. Maar pas starten bij 6A over 3 fasen zou ik graag anders zijn. Om oa de pv winterzon wat meer te benutten zonder thuis batterijen (die ik nog niet heb en nog niet wil).

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb de originele Tesla Wall Connector gen3 op mijn oprit. Het handige van het ingebouwde knopje bovenop de stekker is dat hij daarmee ook unlockt, het laden stopt en ik hem er zo uit kan halen.
Dus ik hoef nooit te klooien met die deurhendel links achter of in de app...

Vanaf 2027 moet ik vrees ik een andere wallcharger, omdat ik dan echt SLIM moet gaan laden (nu nog pv, vast contract, jaar salderen, etc dus maakt niet uit op welk tijdstip ik oplaad).
Daar kijk ik niet naar uit... Want het handige geïntegreerde knopje ga ik echt missen. Hopen dat er snel een mooie load balancing + slimme gen4 TWC komt oid.

Evchargeking heeft dus, zoals anderen ook al noemden, aftermarket kabels waar ook zo'n knopje/zendertje in zit en meer doet dan losse Ali zendertjes die enkel klepje openen maar niet unlocken.

https://www.evchargeking....XmJP4J8G-l2EaAqdVEALw_wcB

YouTube: EVChargeking Tesla Charging Cables

Kabels zijn alleen niet zo mooi qua vorm/slank als o.e.m. hendels.
Ik zie dat ze zelfs een los knopje hebben:
https://www.evchargeking.com/nl/tesla-stekker-kit

• Allewijn
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:56:
[...]

Er gaat een wereld voor me open. Tof dat er dus kennelijk toch mogelijkheden zijn om met weinig live zonnestroom te kunnen laden. Ik ga je links lezen.
Scherp. Er staat zelfs een installatie handleiding bij en alle uitleg over de weerstanden.
Daar heeft @HyperBart wel wat aan!

To connect the green and purple wire, look inside the connector and you will see a wire running from the PP terminal to the PE (earth) terminal. There will be a resistance in the wire (220 Ohm for a 32A connector, 680 Ohm for a 16A version). You need to cut both ends of the resistance to remove it from the wire. The correct resistance is provided by the electronic print.
Connect the purple wire to the PP side wire and the green cable to the PE side of the wire you just cut.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:18

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:58:
[...]

Klopt, maar zonnestroom is in de toekomst toch weinig meer waard.

Ik laad in de bandbreedte van 3 tot 25A op PV, idd middels BLE onder de 6A dmv HA, daarboven pakt EVCC het over door de laadpaal aan te sturen, werkt perfect.

www.google.nl

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-12 12:09
hansvanhengel schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:42:
Even een oud onderwerp weer naar boven halen, maar weet iemand meer over het gerucht van Apple Carplay? Halverwege november ging er nogal wat rond, ergens had ik de hoop dat het deze update er bij zou zitten.
Volgens het laatste dat ik er over las zou het voor de Robotaxi zijn. Omdat je daarmee klanten hebt die niet in het Tesla ecosysteem zitten (dus de app niet hebben) en dan is Apple Carplay een makkelijk alternatief om hen apps te laten gebruiken op het scherm.

• gjcvro
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:58:
[...]

Klopt, maar zonnestroom is in de toekomst toch weinig meer waard.

Ik laad in de bandbreedte van 3 tot 25A op PV, idd middels BLE onder de 6A dmv HA, daarboven pakt EVCC het over door de laadpaal aan te sturen, werkt perfect.
Klopt, vandaar dat ik aangeef dat je het jezelf moet realiseren, als het betekent dat je anders toch stroom "weggeeft" boeit het natuurlijk niet.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
Beetje offtopic maar wilde het toch delen met jullie:
Gespot in Philadelphia
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9xb6SIbNYj6ToKlyh_nq5Z63rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQpk37kYXCeak1UMWoHJMRyr.jpg?f=fotoalbum_large
Het is gewoonweg een lelijke auto maar wanneer je er naast staat is hij toch wel indrukwekkend(vooral groot)
Verder als huurauto een Tesla proberen te scoren maar dit is niet gelukt. In februari naar Houston dus daar misschien meer kans.

[ Voor 14% gewijzigd door patrickt35 op 20-12-2025 12:33 ]

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:28
patrickt35 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:30:

Gespot in Philadelphia

Het is gewoonweg een lelijke auto maar wanneer je er naast staat is hij toch wel indrukwekkend(vooral groot)
Verder als huurauto een Tesla proberen te scoren maar dit is niet gelukt. In februari naar Houston dus daar misschien meer kans.
Met al die spuuglelijke blokhut-SUV’s die hier rondrijden, weet ik niet eens meer of dit een lelijke auto is.

Ik denk het wel.

Model 3 LR (model 2023)

• HyperBart
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]

Deze pinnen? Op deze wijze? Vertel maar.
Schitterende foto.
Je multimeter rode pennetje zit verkeerd, die moet je in dat gaatje steken van de multimeter waar dat V-Ohm-Hz label bij staat.

De meetpennen moet je in het pinnetje linksboven steken (pp) en de andere in de middel centrale dikke pen.

Dan ga je iets van 220 ohm zien.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 13:14 ]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-12 13:26
Yep. Werkt hier al jaren probleemloos. (M3 2019 en nu S 2020)

• HyperBart
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:54:
[...]

Edit: linkje naar een van de 2 projecten:
https://github.com/yoziru/esphome-tesla-ble

Ik weet dat er 2 zijn, een verouderde en 1 niet verouderde, geen idee welke deze is, gezien de recente aanpassingen wordt deze in ieder geval nog onderhouden.
Je hebt een punt, maar ook daar is Tesla een zeer grote uitzondering. Ik word nu met allemaal uitzonderingen geconfronteerd in laad-land waar ik normaal toch goed beslagen qua kennis ten ijs kom.
In principe is het zo dat de spec niet voorzien is om lager dan 6A te signaleren, omdat deze op SAE J1722 gebaseerd is.

Beetje toilet-lectuur:
Wikipedia: SAE J1772
https://electronics.stack...eason-for-minimum-current

Je geeft het ook al heel volledig aan, de app laat het niet toe maar via BLE kan je de boordladers toch lager laten gaan. Belangrijk is dan dat je hele ketting (aansturing software + laadpaal zelf + boordladers) dan end to end weten wat mogelijk is. Je aansturing gaat dan moeten weten "ah het is de tesla, ik weet dat die lager kan, maar omdat de paal minimaal 6A moet doorgeven moet ik nu doorgeven aan de paal dat ie 6A mag doorlaten maar via de auto moet ik dan afknijpen tussen 0A en 6A, als ie hoger gaat dan mag ik dat via de laadpaal door laten geven (via de PWM golf) en dan mag ik tegen de auto zeggen dat hij tot 32A mag gaan want de laadpaal knijpt 'm af).
Redelijk uitzonderlijk wat Tesla allemaal doet.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 13:47 ]

• Allewijn
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:11:
[...]

Schitterende foto.
Je multimeter rode pennetje zit verkeerd, die moet je in dat gaatje steken van de multimeter waar dat V-Ohm-Hz label bij staat.

De meetpennen moet je in het pinnetje linksboven steken (pp) en de andere in de middel centrale dikke pen.

Dan ga je iets van 220 ohm zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBWg1l-_02h_isRSxm-MMMIwi68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wk37SOwjqv5ocJKvRHm7FYZj.jpg?f=fotoalbum_large

Zie foto. En naar oneindig als ik het knopje idd indruk.
Alsjeblieft.

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 20-12-2025 13:49 ]

• HyperBart
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:46:
[...]

[Afbeelding]8

Zie foto. En naar oneindig als ik het knopje idd indruk.
Alsjeblieft.
Jij bent aan het testen met zo een mobiele lader? Of met zo een echte wallbox?
Ik zie op je foto even niet 100% zeker waar je de pennen hebt gestoken dus ik moet even er van uit gaan dat mijn uitleg juist was van de pennen. Maar het lijkt in alle geval wel juist.

Ter referentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__0B7UYfOADjSmMhP-RAkGDLJWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODKUr9c5WEzmfFOPPx5KOxps.png?f=fotoalbum_large

418 Ohm (of M Ohm zie ik?) kan ik niet onmiddellijk thuis brengen.
Ik had ondertussen via de zwemclub een maatje die een Mobile Connector had meegegeven en daar had ik een meting van 220 ohm maar als ik op de knop duwde gebeurde er niets, jij hebt dan toch nog wat anders lijkt het?
@Allewijn , kan je de schaal aanpassen van die meter?

Wallbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJze4C5mxd3M2SdlfUw9I9ZkPF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fmZDaGHb2D342KFTeSIznHuw.png?f=fotoalbum_large

Mobile Connector
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AH0tUoWpSKHvx7brQizj5XbEG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sN0D44an76CuI8yxTjSZvgEv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 13:53 ]

• Allewijn
  • Niet online
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:52:
[...]

Jij bent aan het testen met zo een mobiele lader? Of met zo een echte wallbox?
Ik zie op je foto even niet 100% zeker waar je de pennen hebt gestoken dus ik moet even er van uit gaan dat mijn uitleg juist was van de pennen.

418 Ohm (of M Ohm zie ik?) kan ik niet onmiddellijk thuis brengen.
Ik had ondertussen via de zwemclub een maatje die een Mobile Connector had meegegeven en daar had ik een meting van 220 ohm maar als ik op de knop duwde gebeurde er niets, jij hebt dan toch nog wat anders lijkt het?
@Allewijn , kan je de schaal aanpassen van die meter?

Wallbox
[Afbeelding]

Mobile Connector
[Afbeelding]
Volgens mij klopt je uitleg niet, of hoe ik hem interpreteer. Je vroeg eerste keer weerstand tussen PP en PE (toen stond mijn rode draad idd per ongeluk nog op A ipv ohm)
En tweede keer zei je pin linksboven en pin midden. Maar dat is weerstand tussen CP en PE op een female stekker.

Ik meet voor je op de wallbox. Dus geen mobiele charger. Echt de twc gen 3.
Ik kan de schaal aanpassen voor je. Range stond nu nog op auto.

PP en PE is idd 220 ohm.
Maar als ik knop indruk blijft het 220 ohm.
Dus op knop drukken veranderd er enkel wat tussen CP en PE

[ Voor 3% gewijzigd door Allewijn op 20-12-2025 13:59 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Allewijn ik heb een zelf aangepaste TWC, had een batterij aan de draad voor het knopje gezet en dat werkt prima. Batterij is inmiddels leeg dus momenteel werkt het niet meer, maar dat is op te lossen. Ik mis het niet echt, immers gaat het klepje gewoon open als je er op tikt. Het loskoppelen werkt nog wel met het knopje.
Je kunt de kabel ook meenemen naar een andere laadpaal.

Een schat aan informatie vind je in Zelfbouw Laadpaal ervaringen

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:57
Ik heb net mijn auto opgehaald van de wrapper incl. Glascoating om het af te maken!
Ik ben zeer tevreden!
Nu kan ik na een week eindelijk genieten van de auto. 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pjf53apv3VBGTz5-WJY4LM_RFHI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nPV89qsoKeV6xKr5UUKuTaA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pe-el2 op 20-12-2025 21:42 ]

• HyperBart
Allewijn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:56:
[...]

Volgens mij klopt je uitleg niet, of hoe ik hem interpreteer. Je vroeg eerste keer weerstand tussen PP en PE (toen stond mijn rode draad idd per ongeluk nog op A ipv ohm)
En tweede keer zei je pin linksboven en pin midden. Maar dat is weerstand tussen CP en PE op een female stekker.

Ik meet voor je op de wallbox. Dus geen mobiele charger. Echt de twc gen 3.
Ik kan de schaal aanpassen voor je. Range stond nu nog op auto.

PP en PE is idd 220 ohm.
Maar als ik knop indruk blijft het 220 ohm.
Dus op knop drukken veranderd er enkel wat tussen CP en PE
Mijn fout, ik zat op mobiel (daarom ook pas later die pinout er bij kunnen zetten) en vanuit het perspectief achter de kop. Bedankt nogmaals om hier in mee te gaan. Altijd goed.
Ok, dus PP en PE is 220 Ohm, dat zie ik op die Mobile Connector ook, dus dat loopt gelijk. Dat wil trouwens zeggen dat de kabel rated is voor
220 Ohm 6 mm2 32 Ampère.
Heel bijzonder want die kabel als geheel (bij mij toch) voelt niet zo zwaar aan als een 6mm. Interessant.

Moet ik dus eens gaan kijken wat er bij mij gebeurt op de Control Pilot aka de blokgolf pin als ik op die knop duw.

Ik heb geen scoop liggen en ik heb zelf ooit al eens geprobeerd om de CP via een schakelaartje aan de laadpaal zijde er uit te sluiten maar dan krijg je zoals eerder gezegd een warning. Nu is dat in de specs wel de meest eenvoudige manier om te signaleren (ietwat te bruut weliswaar) aan de auto 'joh, stoppen, nu'. :+

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 14:52 ]

• HyperBart
Beekforel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:09:
@Allewijn ik heb een zelf aangepaste TWC, had een batterij aan de draad voor het knopje gezet en dat werkt prima. Batterij is inmiddels leeg dus momenteel werkt het niet meer, maar dat is op te lossen. Ik mis het niet echt, immers gaat het klepje gewoon open als je er op tikt. Het loskoppelen werkt nog wel met het knopje.
Je kunt de kabel ook meenemen naar een andere laadpaal.

Een schat aan informatie vind je in Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Dit vind ik wel een goeie. Dat impliceert dus dat dat elektronica chipje voor het merendeel dus alleen dat batterijtje nodig heeft om die RF te doen en niets anders. Ik leid daar dan ook uit af dat de signalen die de kop doet door op het knopje te duwen waardoor de auto unlockt heel eenvoudig moeten zijn.

• HyperBart
Weer wat bijgeleerd, lang geleden dat ik nog in het SmartEVSE topic ben geweest, pure nostalgie, daar kwam ook ooit de eerste Tweaker-waardige "verborgen laadpaal" met een socket in de muur vandaan. Hulde.

In alle geval, daar heb ik wat duimpjes uitgedeeld want:
hterhofte schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Ja, door op de zwarte knop te drukken, druk je feitelijk twee aparte knopjes tegelijk in.
  • Een van die knopjes zorgt ervoor dat het printje, gevoed door de 3,3V knoopcel, het RF signaal naar de auto stuurt om het laadklepje te openen (wat alleen werkt als de auto unlocked is en/of als je met je gekoppelde smartphone dicht in de buurt van de auto bent).
  • Het andere knopje lijkt 'iets' te doen met het PP-CP circuit. Sowieso zit het hele printje met twee draadjes (via de pinnetjes en de female connector die slecht contact bij mij maakte) aangesloten op de PP en CP polen van de stekker en komt ook in de plaats van de weerstand die de stekker normaal aan boord heeft om aan de auto aan te geven tot welke stroomsterkte de laadkabel belast kan worden.

Door het knopje in te drukken wordt op zijn minst de weerstand veranderd in dit circuit (of wellicht zelfs wordt het circuit onderbroken?), waardoor de Tesla, indien de stekker erin zit en er mogelijk ook geladen wordt, sowieso het laden stopt en de vergrendering van de stekker haalt.
Zie ook https://www.evchargeking....lation%20Instructions.pdf

En zie ook dit schema: [Afbeelding]
Voor de volledigheid dat schema ook nog even gekopieerd dat het dubbel opgeslagen is en niet snel verdwijnt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv0BPqq96nL31rc23ntobqhZjvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3P31tbLw0oDZKJ5SQehDCd4D.png?f=user_large

Het schema daar is volgens mij voor een zgn SAE_J1772 want ik kan de weerstanden die daarop staan niet matchen met ons Europees systeem. Daar is het merendeel van de kabels (pardon: de kop van de kabel) uitgerust met een weerstand van 220 of 680Ohm, respectievelijk ratings voor 32 of 16A.

Ik ga nog wat verder graven want dit doet me toch weer concluderen dat er een weerstand bijgeschakeld wordt.

• gjcvro
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:46:
[...]

Je hebt een punt, maar ook daar is Tesla een zeer grote uitzondering. Ik word nu met allemaal uitzonderingen geconfronteerd in laad-land waar ik normaal toch goed beslagen qua kennis ten ijs kom.
In principe is het zo dat de spec niet voorzien is om lager dan 6A te signaleren, omdat deze op SAE J1722 gebaseerd is.

Beetje toilet-lectuur:
Wikipedia: SAE J1772
https://electronics.stack...eason-for-minimum-current

Je geeft het ook al heel volledig aan, de app laat het niet toe maar via BLE kan je de boordladers toch lager laten gaan. Belangrijk is dan dat je hele ketting (aansturing software + laadpaal zelf + boordladers) dan end to end weten wat mogelijk is. Je aansturing gaat dan moeten weten "ah het is de tesla, ik weet dat die lager kan, maar omdat de paal minimaal 6A moet doorgeven moet ik nu doorgeven aan de paal dat ie 6A mag doorlaten maar via de auto moet ik dan afknijpen tussen 0A en 6A, als ie hoger gaat dan mag ik dat via de laadpaal door laten geven (via de PWM golf) en dan mag ik tegen de auto zeggen dat hij tot 32A mag gaan want de laadpaal knijpt 'm af).
Redelijk uitzonderlijk wat Tesla allemaal doet.
Ja, ik wilde zelf alles gaan regelen via HA, die geeft via de esp32 door aan de tesla dat die max 1A mag laden. Laadpaal heeft daar weinig mee van doen. Volgens mij is het sowieso dat de auto uiteindelijk bepaalt wat de laadsnelheid is, de laadpaal geeft alleen aan wat zijn max is. Tenminste zo heb ik het zonder documentatie lezen geïnterpreteerd. Ik heb dan ook een relatief simpele laadpaal, die via dipswitches op een snelheid ingesteld kon worden, maar uiteindelijk knalt die gewoon de 3 fase schakelaar om, in het vertrouwen dat de auto niet meer vraagt dan afgesproken. En waarschijnlijk bepalen die dipswitches alleen de weerstand. Ik heb wel eens gedacht om er een SmartEVSE in te bouwen, maar op dit moment is daar nog geen noodzaak voor.

• HyperBart
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:11:
[...]

Ja, ik wilde zelf alles gaan regelen via HA, die geeft via de esp32 door aan de tesla dat die max 1A mag laden.
Klinkt leuk, veel plezier. Ik vond de manier zoals evcc het doet iets netter en universeler. Ook omdat de laadverliezen hoger oplopen en Tesla de enige is die sub-6A kan doen.
Laadpaal heeft daar weinig mee van doen.
Dat ligt er aan, in het thuisladen topic hebben we daar namelijk een intense discussie rond gehad :+ en de slotsom daar was "het ligt er maar aan hoe je het bedoelt maar we spreken over hetzelfde". O+
Volgens mij is het sowieso dat de auto uiteindelijk bepaalt wat de laadsnelheid is, de laadpaal geeft alleen aan wat zijn max is.
Mooi verwoord, dat is het inderdaad ook. Als je met evcc werkt bv speel je niet met de ampere setting van je auto maar wordt continu via de laadpaal dat maximum bijgesteld en op die manier kan je dus de laadsnelheid/het vermogen wat je auto afneemt op en aftoeren.
Tenminste zo heb ik het zonder documentatie lezen geïnterpreteerd. Ik heb dan ook een relatief simpele laadpaal, die via dipswitches op een snelheid ingesteld kon worden, maar uiteindelijk knalt die gewoon de 3 fase schakelaar om, in het vertrouwen dat de auto niet meer vraagt dan afgesproken. En waarschijnlijk bepalen die dipswitches alleen de weerstand.
Neen, dat klopt niet helemaal maar je zit er dicht bij.
Er zijn 2 dingen. De PP en de CP pin.
Proximity Pilot (PP) is een pinnetje wat in de kop doorverbonden is met de aarding (PE) door middel van een klein weerstandje, dat weerstandje is bij ons in BE/NL vaak 680 of 220Ohm, de auto "voelt" die weerstand en weet dat als het 680 ohm is dat de kop (en dus vooral de KABEL waar die kop op hangt) NOOIT meer mag transporteren dan 16A, voelt hij dat er tussen dat PP en PE setje 220 ohm staat dan weet hij dat die kabel rated is voor 32A. Daarom moet je dus altijd de juiste kop (met de juiste weerstand) bestellen voor de kabel die je aan het maken bent.

Leuk weetje: die PP pin is ook een van de kortste pinnetjes in een laadstekker, zodat wanneer iemand met brute kracht en heel snel de laadstekker er uit trekt de auto als eerste contact verliest met die pin waardoor hij onmiddellijk de vermogensafname stopt zodat je geen vonken trekt.

De CP pin is een pin die verbonden is met een heel dun draadje en die loopt tot in je wallbox. Door je wallbox wordt een voltage en een zogenaamde "blokgolf" of PWM gezet en dat is als het ware een gaspedaal voor je auto waarmee hij voelt hoeveel hij mag afnemen.
Ik heb wel eens gedacht om er een SmartEVSE in te bouwen, maar op dit moment is daar nog geen noodzaak voor.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 15:32 ]

• gjcvro
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:18:
Neen, dat klopt niet helemaal maar je zit er dicht bij.
Dat is precies zo ver ik op dit moment de interesse had om te onthouden :+

Niet dat ik je uitleg niet waardeer hoor, ik weet dat die 2 pinnetjes zorgen voor de communicatie tussen laadpaal en auto, en dat daardoor ook de afstemming plaats vind. Ik doelde vooral op de 3x220/230 volt. dat is gewoon aan/uit. de auto bepaalt het opgenomen vermogen en zal dat inderdaad via de signaalpinnetjes "onderhandelen". Dat er 1 korter was wist ik ook, toch is het volgens mij bij KIA zo dat als de poort/stekker niet vergrendeld is hij sowieso met een lagere snelheid laadt omdat dan elke moment de stekker er uit getrokken kan worden. Ik heb daar bij de tesla nog niets over gelezen.

En waarom ik het via HA wil doen: daar kan ik denk ik beter bepalen welke auto er aan het laden is, en wat die wel en niet accepteert, want inderdaad de KIA kapt bij 6A voor zover ik nu weet. Die aansturing moet ik nog uitzoeken via HA. Kan wel, nog niet gebouwd.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:10:
[...]

Dat is precies zo ver ik op dit moment de interesse had om te onthouden :+

Niet dat ik je uitleg niet waardeer hoor, ik weet dat die 2 pinnetjes zorgen voor de communicatie tussen laadpaal en auto, en dat daardoor ook de afstemming plaats vind. Ik doelde vooral op de 3x220/230 volt. dat is gewoon aan/uit. de auto bepaalt het opgenomen vermogen en zal dat inderdaad via de signaalpinnetjes "onderhandelen". Dat er 1 korter was wist ik ook, toch is het volgens mij bij KIA zo dat als de poort/stekker niet vergrendeld is hij sowieso met een lagere snelheid laadt omdat dan elke moment de stekker er uit getrokken kan worden. Ik heb daar bij de tesla nog niets over gelezen.

En waarom ik het via HA wil doen: daar kan ik denk ik beter bepalen welke auto er aan het laden is, en wat die wel en niet accepteert, want inderdaad de KIA kapt bij 6A voor zover ik nu weet. Die aansturing moet ik nog uitzoeken via HA. Kan wel, nog niet gebouwd.
Ik denk niet dat het nodig is om te differentiëren tussen auto's. Mijn Hyundai beperkte het laden tot 500 W als er een deur open ging en liet dat enige tijd zo. Dat is volgens mij Kia/Hyundai specifiek in de software geregeld. De kortere pin is bedoeld om als sense lijn te dienen dat de stekker wordt uitgetrokken (of ingestoken) en daarmee met spoed het laden te onderbreken om geen vlamboog te hebben. Dat zit in het generieke protocol dat voor alle auto's geldig is. Kia/Hyundai is alleen extra voorzichtig.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• gjcvro
daemonix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:29:
[...]

Ik denk niet dat het nodig is om te differentiëren tussen auto's. Mijn Hyundai beperkte het laden tot 500 W als er een deur open ging en liet dat enige tijd zo. Dat is volgens mij Kia/Hyundai specifiek in de software geregeld. De kortere pin is bedoeld om als sense lijn te dienen dat de stekker wordt uitgetrokken (of ingestoken) en daarmee met spoed het laden te onderbreken om geen vlamboog te hebben. Dat zit in het generieke protocol dat voor alle auto's geldig is. Kia/Hyundai is alleen extra voorzichtig.
Jawel, want kia kan maar tot minimaal 6A, Tesla tot minimaal 1A. Verhaal van stekker staat los van dat.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:51
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:45:
[...]

Mijn fout, ik zat op mobiel (daarom ook pas later die pinout er bij kunnen zetten) en vanuit het perspectief achter de kop. Bedankt nogmaals om hier in mee te gaan. Altijd goed.
Ok, dus PP en PE is 220 Ohm, dat zie ik op die Mobile Connector ook, dus dat loopt gelijk. Dat wil trouwens zeggen dat de kabel rated is voor
220 Ohm 6 mm2 32 Ampère.
Heel bijzonder want die kabel als geheel (bij mij toch) voelt niet zo zwaar aan als een 6mm. Interessant.

Moet ik dus eens gaan kijken wat er bij mij gebeurt op de Control Pilot aka de blokgolf pin als ik op die knop duw.

Ik heb geen scoop liggen en ik heb zelf ooit al eens geprobeerd om de CP via een schakelaartje aan de laadpaal zijde er uit te sluiten maar dan krijg je zoals eerder gezegd een warning. Nu is dat in de specs wel de meest eenvoudige manier om te signaleren (ietwat te bruut weliswaar) aan de auto 'joh, stoppen, nu'. :+
De Tesla Mobile Conntector kan met een adapter tot 32A maar wel met 1 fase. Je hebt daar de grote blauwe adapter voor nodig. DIe is er in een 16A en in een 32A versie. Wel maar 1 fase dus de kabel heeft wel maar 3 grote aders.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
Tware schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:43:
[...]

Had in oktober een cybertruck gehuurd in austin. FSD is echt fantastisch, slecht 1x ingegrepen van austin naar houston. En dat was bij het invoegen op een drukke weg (hij rijdt best voorzichtig zelfs op 'hurry' mode). Cybertruck rijdt trouwens verdomd lekker voor zon groot bakbeest, stuurt scherper dan een Y
Ik ga in februari naar Houston en zou graag willen weten hoe je een Cybertruck heb weten te bemachtigen. Heb je hierover meer informatie? Eventueel via PB

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:12
Eerst even wat context, na een lange (en foutieve) bestelling via de LM voor een Model Y heb ik afgelopen vrijdag die van mij mogen ophalen (met als extraatje de nieuwe accu en dus iets hogere WLTP) ter vervanging van mijn Polestar 2 uit 2021 (met Pilot & Plus pack voor de context). Nu na een 800 kilometer heb ik toch wel wat vragen (en lichte ergernissen) naast de geweldige rijervaring en ruimte :)

Vraag 1:
Met mijn Polestar 2 had ik (ook auto)pilot en werd bij een baanwissel de "adaptieve cruise control" aangehouden en pakte de lane assist automatisch weer de nieuwe baan op zodra mijn knipperlicht uitging. Bij de Model Y heb ik twee opties en die heb ik beide geprobeerd. De optie "traffic-aware cruise control" houdt bij een baanwissel de "adaptieve cruise control" vast of beter gezegd aan. De tweede optie "automatisch sturen (beta)" gooit zowel de "adaptieve cruise control" als de "lane assist" uit bij een baanwissel.

Nu heb ik hier bij te lezen en in te lezen op het grote www gezien dat EAP en FSD dit probleem niet hebben en zowel de "adaptieve cruise control" als de "lane assist" bij een baanwissel aanhouden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en raden jullie daarmee aan om te upgraden om dezelfde ervaring als met de Polestar te hebben?
Ik heb ook gekeken naar de oplossing met de Commander, maar dat blijft een halve oplossing want in de korte tijd dat hij uit is verliest de auto al aan snelheid (kracht).

Vraag 2:
In vervolg op bovenstaande, blijft bij EAP als je zelf de baanwissel doet (en dus niet Tesla) dan blijft "adaptieve cruise control" aan maar gaat de "lane assist" uit en moet je deze weer zelf aanzetten. Maar doordat de "single/double click" eruit is is dat dus dan eenmaal klikken en dan zet hij "lane assist" weer aan i.p.v. "adaptieve cruise control" uit?

Vraag 3A:
In vervolg op bovenstaande, met "automatisch sturen (beta)" wil hij maar 10km te hard op de binnenwegen rijden en niet harder. Is dit een instelling want ik heb overal uitgezet dat hij op de max snelheid moet rijden (ook aanzetten autopilot gaat op de huidige snelheid)

Vraag 3B:
Autopilot met automatisch sturen (beta) past tussentijds af en toe zelf de snelheid aan naar de max. Is dit een instelling of is dit hoe automatisch sturen werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arkBp0_P3Fldzge4hmoK5_gv-W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiVlH9DxRPWfBEdrAykSMTO2.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 4:
Autopilot met automatisch sturen (beta) aan zegt netjes "bochtassistentie actief" als ik richting een rotonde rij, remt ook netjes af maar gooit dan vlak voor de rotonde autopilot eraf. Komt dit doordat je dan weer EAP/FSD nodig hebt of doe ik wat verkeerd?

Vraag 5:
Ik was vandaag bij een Tesla supercharger en bij het uitstappen om de laadkabel te ontkoppelen ging ook gelijk de auto uit. Is dit ergens een instelling dat het aanblijft want nu zaten de kinderen ineens naar een zwart scherm te kijken, oftewel kan het uitgaan van alles vertraagd worden i.p.v. direct als ik uitstap? Ik kon hierover zo snel niets vinden behalve de hond (dog) of kampeer (camp) modus te gebruiken? (of heeft iemand dit toevallig met de commander ondervangen?)

Vraag 6:
Een weg hier in de polder is volgens Tesla een 50 weg terwijl er geen borden staan en het gewoon een 80 weg is. Dit moet ik dus laten aanpassen in ?? (heb ergens wat gelezen dat je dit kunt inschieten als change maar kan het niet meer vinden)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
lubbertkramer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:33:
Eerst even wat context, na een lange (en foutieve) bestelling via de LM voor een Model Y heb ik afgelopen vrijdag die van mij mogen ophalen (met als extraatje de nieuwe accu en dus iets hogere WLTP) ter vervanging van mijn Polestar 2 uit 2021 (met Pilot & Plus pack voor de context). Nu na een 800 kilometer heb ik toch wel wat vragen (en lichte ergernissen) naast de geweldige rijervaring en ruimte :)

Vraag 1:
Met mijn Polestar 2 had ik (ook auto)pilot en werd bij een baanwissel de "adaptieve cruise control" aangehouden en pakte de lane assist automatisch weer de nieuwe baan op zodra mijn knipperlicht uitging. Bij de Model Y heb ik twee opties en die heb ik beide geprobeerd. De optie "traffic-aware cruise control" houdt bij een baanwissel de "adaptieve cruise control" vast of beter gezegd aan. De tweede optie "automatisch sturen (beta)" gooit zowel de "adaptieve cruise control" als de "lane assist" uit bij een baanwissel.

Nu heb ik hier bij te lezen en in te lezen op het grote www gezien dat EAP en FSD dit probleem niet hebben en zowel de "adaptieve cruise control" als de "lane assist" bij een baanwissel aanhouden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en raden jullie daarmee aan om te upgraden om dezelfde ervaring als met de Polestar te hebben?
Ik heb ook gekeken naar de oplossing met de Commander, maar dat blijft een halve oplossing want in de korte tijd dat hij uit is verliest de auto al aan snelheid (kracht).
Ik zou eens beginnen met een commander, en vanaf daar je opties verder onderzoeken. Persoonlijk tot er échte FSD in europa is ga ik daar geen geld aan uitgeven. De commander is met de nieuwe Y ook niet perfect omdat je met baanwissel alsnog je voet op het gaspedaal moet zetten. Het is een beetje tobben helaas.
Vraag 2:
In vervolg op bovenstaande, blijft bij EAP als je zelf de baanwissel doet (en dus niet Tesla) dan blijft "adaptieve cruise control" aan maar gaat de "lane assist" uit en moet je deze weer zelf aanzetten. Maar doordat de "single/double click" eruit is is dat dus dan eenmaal klikken en dan zet hij "lane assist" weer aan i.p.v. "adaptieve cruise control" uit?

Vraag 3A:
In vervolg op bovenstaande, met "automatisch sturen (beta)" wil hij maar 10km te hard op de binnenwegen rijden en niet harder. Is dit een instelling want ik heb overal uitgezet dat hij op de max snelheid moet rijden (ook aanzetten autopilot gaat op de huidige snelheid)
Autosteer wil op binnenwegen niet harder dan +10, is irritant als hij foutief de snelheidslimiet overneemt, op andere plekken vind ik bemoeierig maar dat je je aan de limiet moet willen houden of zelf moet sturen ;). Hier is geen weg omheen.
Vraag 3B:
Autopilot met automatisch sturen (beta) past tussentijds af en toe zelf de snelheid aan naar de max. Is dit een instelling of is dit hoe automatisch sturen werkt?
Dit doet hij soms als er een nieuw wegsegment op de onderliggende kaartdata voorbij komt. op AP weinig aan te doen, op TACC heb je het niet als het goed is.
[Afbeelding]

Vraag 4:
Autopilot met automatisch sturen (beta) aan zegt netjes "bochtassistentie actief" als ik richting een rotonde rij, remt ook netjes af maar gooit dan vlak voor de rotonde autopilot eraf. Komt dit doordat je dan weer EAP/FSD nodig hebt of doe ik wat verkeerd?
AP is eigenlijk alleen voor snelwegen, niet voor binnenwegen, en dus ZEKER niet voor rotondes. Het is een lanekeeper, geen zelfrijdende auto.
Vraag 5:
Ik was vandaag bij een Tesla supercharger en bij het uitstappen om de laadkabel te ontkoppelen ging ook gelijk de auto uit. Is dit ergens een instelling dat het aanblijft want nu zaten de kinderen ineens naar een zwart scherm te kijken, oftewel kan het uitgaan van alles vertraagd worden i.p.v. direct als ik uitstap? Ik kon hierover zo snel niets vinden behalve de hond (dog) of kampeer (camp) modus te gebruiken? (of heeft iemand dit toevallig met de commander ondervangen?)
Als je je portier niet dichtsmijt blijft je auto ook aan ;), en als je toch gaat loskoppelen is die 5 seconden deur op kier ook niet zo erg :)
Vraag 6:
Een weg hier in de polder is volgens Tesla een 50 weg terwijl er geen borden staan en het gewoon een 80 weg is. Dit moet ik dus laten aanpassen in ?? (heb ergens wat gelezen dat je dit kunt inschieten als change maar kan het niet meer vinden)
Volgens mij is @Maasluip hier goed in. :).

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02:12
Bedankt voor de moeite om te reageren :)
Mar.tin schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:29:
Ik zou eens beginnen met een commander, en vanaf daar je opties verder onderzoeken. Persoonlijk tot er échte FSD in europa is ga ik daar geen geld aan uitgeven. De commander is met de nieuwe Y ook niet perfect omdat je met baanwissel alsnog je voet op het gaspedaal moet zetten. Het is een beetje tobben helaas.
Commander leek mij ook de beste optie, en vooral om het te kunnen ervaren / proberen. Ik begreep uit de videos dat de commander hem tijdelijk omzet naar traffic-aware (adaptieve cruise control) en na de baanwissel terug op automatisch sturen.
EAP kan ik nog deels onder leasebudget gooien maar met FSD gaat er een deel eigen bijdrage bijkomen. (toch 48 maanden gedeeld door 3800/7500 als bedrag). Het is jammer dat doordat EAP/FSD officieel nog niet is toegestaan dat we daardoor geen "trial" of maandabo kunnen afnemen om het te ervaren in het dagelijks leven wat toch heel anders is dan alleen een proefrit.
Autosteer wil op binnenwegen niet harder dan +10, is irritant als hij foutief de snelheidslimiet overneemt, op andere plekken vind ik bemoeierig maar dat je je aan de limiet moet willen houden of zelf moet sturen ;). Hier is geen weg omheen.
Jammer, maar begrijpelijk en geen probleem als je het weet maar vooral lastig doordat AP maar +10 doet en als de auto dan denkt zonder borden dat je maar 50 ipv 80 mag ga je wel in de ankers.
Dit doet hij soms als er een nieuw wegsegment op de onderliggende kaartdata voorbij komt. op AP weinig aan te doen, op TACC heb je het niet als het goed is.
Klopt onder TACC ervaar ik het niet op dezelfde weg maar via AP wel dat hij hem dan zomaar terugzet naar 80 terwijl hij op 89/90 staat op een langere 80 weg. Had ergens verwacht dat hij dan mijn snelheid hield als het gewoon 80 bleef, vooral omdat je geen marge kunt ingeven als je instelt dat hij bij het activeren de huidige snelheid moet pakken i.p.v. de max
AP is eigenlijk alleen voor snelwegen, niet voor binnenwegen, en dus ZEKER niet voor rotondes. Het is een lanekeeper, geen zelfrijdende auto.
Maar juist op snelwegen de problemen met de baanwissel vanwege de "langzame" rijders :P Maar zonder gekkigheid, het rare is dat de auto met AP (automatisch sturen) dus wel gaat afremmen / aangeeft bocht assistentie actief bij het anderen van een rotonde maar dan vlak ervoor hem eraf gooit. Ook kun je niet zelf in het menu tussen traffic-aware / AP wisselen tijdens het rijden, waardoor ik niet eerst het deel in de polder op traffic-aware kan rijden en de snelweg op AP (wat beide +- 30 min is op mijn uur woon-werk reistijd)
Als je je portier niet dichtsmijt blijft je auto ook aan ;), en als je toch gaat loskoppelen is die 5 seconden deur op kier ook niet zo erg :)
Eens, maar als er een oplossing was geweest om net als de verlichting het pas na 1-2 minuten uit te laten gaan dan had ik dat graag geweten :)
Ga ik hem even een DM doen hoe / wat en hoe ik daarbij kan bijdragen. Het is even wennen komend van een Polestar waar Google onderliggend was en de kaarten daardoor bijna altijd goed op orde waren :)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
lubbertkramer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:51:
Bedankt voor de moeite om te reageren :)
Commander leek mij ook de beste optie, en vooral om het te kunnen ervaren / proberen. Ik begreep uit de videos dat de commander hem tijdelijk omzet naar traffic-aware (adaptieve cruise control) en na de baanwissel terug op automatisch sturen.
EAP kan ik nog deels onder leasebudget gooien maar met FSD gaat er een deel eigen bijdrage bijkomen. (toch 48 maanden gedeeld door 3800/7500 als bedrag). Het is jammer dat doordat EAP/FSD officieel nog niet is toegestaan dat we daardoor geen "trial" of maandabo kunnen afnemen om het te ervaren in het dagelijks leven wat toch heel anders is dan alleen een proefrit.
De commander werkt op de "oude" modellen anders dan op de huidige. Doet in principe niets anders dan AP er weer opgooien na een baanwissel, dus houdt bij de nieuwe modellen niet TACC actief. Vroegâh (toen de dubbelklik nog bestond) bleef TACC ook gewoon actief bij een baanwissel zonder commander. De commander kan TACC niet forceren helaas als je in de AP stand rijdt. Ik verwacht overigens dat als ze FSD in NL/EU uitbrengen dat dat dan ook mogelijk wordt met een maand-abbo.
Jammer, maar begrijpelijk en geen probleem als je het weet maar vooral lastig doordat AP maar +10 doet en als de auto dan denkt zonder borden dat je maar 50 ipv 80 mag ga je wel in de ankers.
Klopt onder TACC ervaar ik het niet op dezelfde weg maar via AP wel dat hij hem dan zomaar terugzet naar 80 terwijl hij op 89/90 staat op een langere 80 weg. Had ergens verwacht dat hij dan mijn snelheid hield als het gewoon 80 bleef, vooral omdat je geen marge kunt ingeven als je instelt dat hij bij het activeren de huidige snelheid moet pakken i.p.v. de max
Maar juist op snelwegen de problemen met de baanwissel vanwege de "langzame" rijders :P Maar zonder gekkigheid, het rare is dat de auto met AP (automatisch sturen) dus wel gaat afremmen / aangeeft bocht assistentie actief bij het anderen van een rotonde maar dan vlak ervoor hem eraf gooit. Ook kun je niet zelf in het menu tussen traffic-aware / AP wisselen tijdens het rijden, waardoor ik niet eerst het deel in de polder op traffic-aware kan rijden en de snelweg op AP (wat beide +- 30 min is op mijn uur woon-werk reistijd)
Ik heb een extra (lokaal) profiel "TACC" gemaakt, die in principe mijn normale gebruikersprofiel is, maar dan ipv AP, de TACC optie aangezet. Je kunt tijdens het rijden wél tussen gebruikersprofielen wisselen, dus zo kun je het een beetje omzeilen. De dagen dat ik veel binnendoor moet rijden gebruik ik het regelmatig, ook al is het wisselen een beetje gedoe vind ik. #bringbackdoubleclick.
Eens, maar als er een oplossing was geweest om net als de verlichting het pas na 1-2 minuten uit te laten gaan dan had ik dat graag geweten :)
Jammer de bammer ;) :)
Ga ik hem even een DM doen hoe / wat en hoe ik daarbij kan bijdragen. Het is even wennen komend van een Polestar waar Google onderliggend was en de kaarten daardoor bijna altijd goed op orde waren :)
Je kunt ook even terugzoeken op zijn posts, het is er afgelopen week nog uitgebreid over gegaan :)

Edit: Maasluip in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

• daemonix
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:39:
[...]

Jawel, want kia kan maar tot minimaal 6A, Tesla tot minimaal 1A. Verhaal van stekker staat los van dat.
Dat maakt niet uit. Als het de Kia is gaat hij niet laden op 1 A , als het de Tesla is wel. Self determinating.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• g13x
  • Nu online
[quote]Mar.tin schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:57:
[...]

Ik heb een extra (lokaal) profiel "TACC" gemaakt, die in principe mijn normale gebruikersprofiel is, maar dan ipv AP, de TACC optie aangezet. Je kunt tijdens het rijden wél tussen gebruikersprofielen wisselen, dus zo kun je het een beetje omzeilen. De dagen dat ik veel binnendoor moet rijden gebruik ik het regelmatig, ook al is het wisselen een beetje gedoe vind ik.

Hoe kan men tijdens het rijden van gebruikersprofiel wisselen?
Ik krijg hier geen optie voor vrij boven in scherm. Kan alleen als je stil staat. Of is dit weer afhankelijk van welke generatie men rijdt (M3H, 2026, geen EAP/FSD)?
Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: