120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Klopt, maar heb niet het idee dat AP zich wat aantrekt van of daar wel of geen dingen op de kaart gedefinieerd zijn. Voorzover ik het de afgelopen 2 ton beleefd heb tussen HW3 en HW4 is het dom lijntjes/wegrand volgen met stevige verschillen tussen afhankelijk van verlichtings en weersomstandighedenpdidi schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:20:
[...]
Het ging om deze post. Ik vermoed omdat er geen uitvoegstrook is gedefinieerd dat de Tesla netjes de rechter lijn zal volgen zonder te beseffen dat ie de afrit aan het nemen is (wat precies de bevinding is van @Mar.tin)
100k met een set wielen, op een Tesla? Dan moet je wel heel voorzichtig rijden? Bij mij is het na 35k km wel over…. Complimenten. Heb je een RWD of LR?TeslaNerd schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:50:
[...]
Ik kreeg mijn Tesla in december 2019 op zomerbanden en heb die direct vervangen door Michelin CrossClimate+ en daar mee gereden tot ca 105.000 km. De 2e set is CrossClimate+ 2 XL en die hadden nog meer dan voldoende profiel gisteren bij de apk op 211.666 km.
Ik ga voor de volgende skivakantie op zoek naar een 3e set CrossClimates ook 235/45R18
Na ca 80k km beginnen ze wel meer herrie te maken 😬
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 18-12-2025 04:49 ]
Ik ben vrij nieuw hier. Heb sinds een maand een nieuwe MY AWD en die bevalt heel erg goed. Heerlijk stille comfortabele auto met lekker veel opties en een ontzettend goede geluidsinstallatie.
Maar... na een maandje rond te hebben gereden in de kop van NH loop ik tegen iets aan wat ik heel irritant vind. Er zijn aardig wat wegen waar de toegestane snelheid niet matcht met de tesla. De N9 bijvoorbeeld, je mag er 80, maar de auto gaat telkens naar 70kmh, elke keer past deze de snelheid zelf weer aan. En de N242, mag je 100, de auto gaat naar 80. En stukken zelfs 60. En zo zijn er nog meer wegen. Heel erg hinderlijk!!
Ik als leek vraag me af of hier iets aan te doen is?
Doe ik iets verkeerd?
misschien even wat posts hierboven lezenChrisInTheCloud schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:47:
Goedemorgen mede tesla gebruikers,
Ik ben vrij nieuw hier. Heb sinds een maand een nieuwe MY AWD en die bevalt heel erg goed. Heerlijk stille comfortabele auto met lekker veel opties en een ontzettend goede geluidsinstallatie.
Maar... na een maandje rond te hebben gereden in de kop van NH loop ik tegen iets aan wat ik heel irritant vind. Er zijn aardig wat wegen waar de toegestane snelheid niet matcht met de tesla. De N9 bijvoorbeeld, je mag er 80, maar de auto gaat telkens naar 70kmh, elke keer past deze de snelheid zelf weer aan. En de N242, mag je 100, de auto gaat naar 80. En stukken zelfs 60. En zo zijn er nog meer wegen. Heel erg hinderlijk!!
Ik als leek vraag me af of hier iets aan te doen is?
Doe ik iets verkeerd?
Welke versie van de app heb je hiervoor nodig? Ik heb 4.51.6, maar die pijl doet helemaal niksOekol schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:11:
In de nieuwe app update is die pijl waar de auto staat en meebeweegt echt heel grappig. Werkt nog goed ook!
Sorry hoor, maar nu begin je paranoia te worden. Je telefoon luistert je niet af. En de Tesla-app al helemaal niet. Op de achtergrond de microfoon afluisteren op iOS gaat sowieso al niet ongezien (probeer maar eens met de ingebouwde dictafoon). En dan zou er ook nog een constante datastream naar Tesla moeten gaan om dat te verwerken (kost een berg energie, voor zowel je telefoon als voor Tesla) en daar moeten dan live navigatievoorstellen uit voortvloeien uit die brei aan geluidsopnames.Danny the dog schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:36:
Gisteren heb ik wat bijzonders ervaren met de Tesla app / de Tesla navigatie.
Ik zei tegen mijn partner dat ik even ergens naartoe zou gaan. Een plek waar ik vrijwel nooit naartoe ga; ben er welgeteld 1x geweest met deze auto. Vervolgens stap ik in mijn MY-Juniper en druk op het navigatiescherm om de bestemming in te voeren. Maar dat was niet meer nodig, want het was letterlijk de eerst aanbevolen bestemming.
Eerlijk gezegd vind ik dit zorgelijk, want er is geen wereld waarin dit niet gekoppeld kan worden aan het afluisteren van mijn gesprekken.
Iemand die soortgelijke ervaringen heeft gehad? Of iemand die weet of er ergens een setting is die ik aan kan passen om dit te voorkomen?
Naar aanleiding van bovenstaande heb ik zojuist onderstaande 3 opties uitgeschakeld. Zijn deze nodig voor een juiste werking van de app / samenwerking met de auto?
[Afbeelding]
Yeah... right...
Je kunt die hele handel uitzetten wat je wil, dit was alsnog gebeurt zo. Misschien ben je dan toch voorspelbaarder dan je denkt, ook zonder je gesprekken af te luisteren.
De Tesla-app heeft de microfoon nodig om bijvoorbeeld door de speakers van je auto te praten wanneer hij op Sentry-modus staat. En iOS komt er meteen een oranje bolletje in beeld als de microfoon in gebruik is.
Camera is voor serviceverzoeken etc. en hiervoor komt een groen bolletje in het scherm.
Beweging en conditie voor de telefoonsleutel, om te controleren of je wel in beweging bent.
Niks aan het handje dus. Je wordt echt niet via de microfoon afgeluisterd.
Vanaf versie 4.51.5 zit deze functie in de app dus je zou het gewoon moeten hebben.Fire69 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Welke versie van de app heb je hiervoor nodig? Ik heb 4.51.6, maar die pijl doet helemaal niks
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Je moet wel verbinding hebben met de auto en je auto moet in de buurt zijn. Zo werkt het bij mij iig. (zonder uwb)Fire69 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Welke versie van de app heb je hiervoor nodig? Ik heb 4.51.6, maar die pijl doet helemaal niks
[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 18-12-2025 09:54 ]
Maar ook niet te dichtbijturkeyhakan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:54:
[...]
Je moet wel verbinding hebben met de auto en je auto moet in de buurt zijn. Zo werkt het bij mij iig. (zonder uwb)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Werkt ook pas als de auto geüpdate is. Gisteren 2025.44.25.3 geïnstalleerd, na de eerstvolgende rit zag ik inderdaad de pijl en de niet kloppende laadstatistieken in de app. Voor zover ik weet update mijn Samsung apps alleen via wifi en als hij verder niet in gebruik is, ergo vooral 's nachts.Davidas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:23:
[...]
Vanaf versie 4.51.5 zit deze functie in de app dus je zou het gewoon moeten hebben.
Valt me wel op dat de wifi ontvangst nogal beroerd is. Ik heb laatst een extra access point in mijn berging gehangen, idee dat de auto hem dan ook wel op zou pakken. Mijn telefoon doet het prima, auto vindt niets. Ook geen andere netwerken, behalve de omvormer van de zonnepanelen van de buren.
ik ben nieuw hier en waarschijnlijk zijn er al meerdere topics over het verzekeren van de Tesla.
Wat ervaren jullie als beste verzekeringsmaatschappij en hebben jullie nog tips?
Om een Model 3 performance All risk te verzekeren met 19 schade vrije jaren:
InsureMyTesla € 92,-
Goede dekking en voorwaarden alleen word de verzekering door Helvetia Group geleid.
Bij Trustpilot zeer slechte reviews en uiterst onbetrouwbaar. Iemand ervaring met InsureMyTesla?
E.A.S. insurance.com € 106,-
Andere verzekeringsmaatschappijen verzekeren niet of met extra voorwaarden.
Inshared, ANWB, Promovendum etc..
heb sinds dit jaar Model Y P allrisk bij Univé met 23 svj voor 100 nog wat euro, was toen enige met 3 jaar aanschafwaarde. Kon ook bij ABN, maar moest je wel een rekening daar hebben.stefan_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
Beste leden,
ik ben nieuw hier en waarschijnlijk zijn er al meerdere topics over het verzekeren van de Tesla.
Wat ervaren jullie als beste verzekeringsmaatschappij en hebben jullie nog tips?
InsureMyTesla € 92,-
Goede dekking en voorwaarden alleen word de verzekering door Helvetia Group geleid.
Bij Trustpilot zeer slechte reviews en uiterst onbetrouwbaar. Iemand ervaring met InsureMyTesla?
zit bij unive voor 82euro per maand all risk met mijn model 3LR 2019. 18 schade vrije jaren. Is geen P uiteraard, maar veel zal het niet schelen. Waarde was ongeveer hetzelfde ivm kleur, trekhaak, acc boost, velgen etcstefan_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
Beste leden,
InsureMyTesla € 92,-
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Hm, nogal speficieke voorwaarden.
Ik zit nu op het werk, dus dat werkt niet. Als ik thuis op de bank zit en de auto op de oprit staat werkt het ook niet
Vanavond even testen op een parking of zo dan.
Mijn andere Y heb ik bij promovendum.
Ik kwam er echter achter dat ze de voorwaarden hebben veranderd en het panorama dak valt niet onder glasschade. Om die reden ben ik geswitched naar ABN die dat wel verzekeren. Daarbovenop is het eigen risico op glas en normale schade daar ook lager.
(18 svj en max no claim)
[ Voor 4% gewijzigd door pe-el2 op 18-12-2025 11:57 ]
Ik heb mijn M3P (morgen ophalenstefan_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
Beste leden,
InsureMyTesla € 92,-
Waarom lukt de jouwe niet daar?
Mijn ervaring bij Inshared is juist dat ze geen extra voorwaarden stellen (ABN ook niet maar daar heb ik geen rekening). Verder is een M3P verzekeren erg lastig merk ik. Zelfs met 17 svj.
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Al geprobeerd je Tesla profiel te resetten in de App? Meestal komt die dan vanzelf tevoorschijn in je nieuwe auto. Weet niet zeker of dan al je settings worden delete. Anders voor de zekerheid even in je oude Tesla een kopie maken van je Tesla profiel naar een lokaal profiel. Dan kun je na de reset de copy terug doen van lokaal naar je Tesla profielbartlauwers schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:28:
Vandaag de nieuwe Model Y standard opgehaald als vervanging voor de 2019 Model 3: blij mee. Betreft auto van de leasemaatschappij (Ayvens). Ik ben dacht ik aardig onderlegd in Tesla na 6 jaar Model 3 maar ik kan nog niet vinden hoe ik het online driver profiel dat ik op de 3 heb en wat zou moeten synchroniseren (doet het ook want ook een keer in een Loaner M3 P gehad) ook beschikbaar krijg op de Y. Auto’s hangen aan hetzelfde Tesla account, beide als berijder dus mogelijk met beperkingen ten opzichte van als je zelf eigenaar bent, maar in de oude auto heb ik wel het online driver Profile maar in de nieuwe niet. Weet iemand hier iets over?
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 18-12-2025 16:49 ]
Die heb ik ook. Die 130mb update.Fire69 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zit bij a.s.r. Voor 160 all risk (wel hoogste eigen risico). 0svjstefan_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
Beste leden,
InsureMyTesla € 92,-
Voor ABN heb je ook geen rekening nodig. Bij mij veruit de goedkoopste met een M3RWD '26, de nummer 2 was €40 duurder per maand.nrdnmg schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:51:
[...]
Ik heb mijn M3P (morgen ophalen![]()
) juist wél kunnen verzekeren bij Inshared.
Waarom lukt de jouwe niet daar?
Mijn ervaring bij Inshared is juist dat ze geen extra voorwaarden stellen (ABN ook niet maar daar heb ik geen rekening). Verder is een M3P verzekeren erg lastig merk ik. Zelfs met 17 svj.
Idd geen rekening nodig en zeker hele goede voorwaarden..komt nu al 2 jaar bovenaan bij mij op independer (als je zoekt op partijen die ook het panorama dak verzekeren)Maurice- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:48:
[...]
Voor ABN heb je ook geen rekening nodig. Bij mij veruit de goedkoopste met een M3RWD '26, de nummer 2 was €40 duurder per maand.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ook lekker met slakjes in de tuin.
[ Voor 12% gewijzigd door GarageGoblin op 19-12-2025 10:12 ]
Heb je er winterbanden bij? Zoja, welke? Ik vraag me af wat leasemaatschappijen doen. Tesla levert namelijk geen winterbanden voor de 18" Aperture velgen van de Standard en bied alleen winterbanden op 19". Ik heb uiteindelijk zonder winterbanden gekozen maar ik kan ook de Aperture velgen niet los kopen voor een redelijke prijs (Tesla vraag 2700 voor enkel de velg) om er zelf 18" winterbanden op te zetten.bartlauwers schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:28:
Vandaag de nieuwe Model Y standard opgehaald als vervanging voor de 2019 Model 3: blij mee. Betreft auto van de leasemaatschappij (Ayvens). Ik ben dacht ik aardig onderlegd in Tesla na 6 jaar Model 3 maar ik kan nog niet vinden hoe ik het online driver profiel dat ik op de 3 heb en wat zou moeten synchroniseren (doet het ook want ook een keer in een Loaner M3 P gehad) ook beschikbaar krijg op de Y. Auto’s hangen aan hetzelfde Tesla account, beide als berijder dus mogelijk met beperkingen ten opzichte van als je zelf eigenaar bent, maar in de oude auto heb ik wel het online driver Profile maar in de nieuwe niet. Weet iemand hier iets over?
ja, gaat gewoon voorinGarageGoblin schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:11:
Waarachijnlijk een stomme vraag, maar: Gooien jullie je natte laadkabel gewoon in de auto? Of is dat een dom idee op de lange termijn?
zonder af te drogen, schoonmaken of wat dan ook.
had die maar geen kabel moeten worden
Thuis gebruik ik die kabel niet omdat mijn laadpaal een vaste kabel heeft.GarageGoblin schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:11:
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar: Gooien jullie je natte laadkabel gewoon in de auto? Of is dat een dom idee op de lange termijn?
Ook lekker met slakjes in de tuin.
Elders... ja, maar mijn kabel ligt in de frunk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik twijfelde juist over achterin. De frunk vind ik dan weer redelijk omslachtig om daarvoor te gebruiken. Heb daar dingen zoals trekhaak en veiligheidshesjes en dergelijke in gelegd.whazaaaa schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:12:
[...]
ja, gaat gewoon voorin
zonder af te drogen, schoonmaken of wat dan ook.
had die maar geen kabel moeten worden
Edit: ik heb uiteraard gekozen voor laadpaal zonder kabel. Vond die er anders echt lelijk uit zien. Daar zit het verschil dus al met de rest.
[ Voor 42% gewijzigd door GarageGoblin op 19-12-2025 10:17 ]
Voorzijde heeft geen bekleding, dus kan beter tegen nattigheid.GarageGoblin schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:14:
[...]
Ik twijfelde juist over achterin. De frunk vind ik dan weer redelijk omslachtig om daarvoor te gebruiken. Heb daar dingen zoals trekhaak en veiligheidshesjes en dergelijke in gelegd.
Die ene handeling extra om op "open" te drukken kan er nog net vanaf 's ochtends als ik wegrij.
Is het handvat inhouden linksachter of de app echt de enige manier om de kabel aan de autozijde (vaste laadkabel) te unlocken?
Bij andere merken heb je een unlock knopje, duw je op, kabeltje los, klaar.
Bij Tesla: deurklink inhouden, deur gaat dan voor niks open, moet je dan nog eens extra dicht gooien, extra vervelend omdat de auto altijd netjes achterwaards maar dicht tegen het huis staat waardoor ik "over de kabel moet reiken" om die klink vast te houden.
Is dat op te lossen als je zo een Tesla zendertje in je laadkop/stekker hebt zitten? Unlockt ie dan ook?
Heeft er iemand een Tesla UMC of Wallconnector die dat kan testen?
[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 19-12-2025 10:43 ]
Als toevoeging hier kan je bijvoorbeeld ook het unlocken van de frunk aan toevoegen. Anders moet je het in de app zelf of in de auto zelf doen (laadkabel, frunk etc.).
[ Voor 31% gewijzigd door SL65 op 19-12-2025 10:51 ]
Ik heb dan wel geen tesla laadpunt maar:HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:40:
Over onhandig gesproken.
Is het handvat inhouden linksachter of de app echt de enige manier om de kabel aan de autozijde (vaste laadkabel) te unlocken?
Bij Tesla: deurklink inhouden, deur gaat dan voor niks open, moet je dan nog eens extra dicht gooien, extra vervelend omdat de auto altijd netjes achterwaards maar dicht tegen het huis staat waardoor ik "over de kabel moet reiken" om die klink vast te houden.
Is dat op te lossen als je zo een Tesla zendertje in je laadkop/stekker hebt zitten? Unlockt ie dan ook?
Hij unlocked toch ook gewoon als je hem aan de laadpaal zijde "ontgrendel" ?
Ik loop 's ochtends langs me laadpunt, hou de pas erbij. Kabel ontgrendeld aan 2 zijde.
In dit tijd doe ik me laptoptas in de auto en doe de frunk open.
Kabel pakken, voorin gooien en wegrijden.
Als je een iPhone hebt: in de Opdrachten-app een opdracht aanmaken “Open laadcontact” en deze op je beginscherm plaatsen. Zo kun je met 1 druk op de snelkoppeling de kabel ontgrendelen. De term “Open laadcontact” is wat verwarrend. Deze opent het klepje als er geen kabel is aangesloten, maar ontgrendelt de kabel als deze wel is aangesloten.HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:40:
Over onhandig gesproken.
Dus nu heb je een mooie laadpaal maar gedoe met een natte, vieze kabel. Ik heb een andere keuze gemaakt.GarageGoblin schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:14:
[...]
Edit: ik heb uiteraard gekozen voor laadpaal zonder kabel. Vond die er anders echt lelijk uit zien. Daar zit het verschil dus al met de rest.
- Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
- Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
- Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
- Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Model Y Juniper LR AWD Ultra Red
top, heb hier de laatste paar weken nu eigenlijk elke rit wel last van, maar altijd op verschillende plekken geweest. hoop dat ze het snel opgelost krijgen dan inderdaad, thanks voor t laten wetenVoltswagen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:25:
Update vanuit Tesla betreft het regelmatig wegvallen van de verbinding:Fingers crossed dus dat het binnenkort permanent opgelost is
- Ze hebben het probleem achterhaald, het zit in de verbindingstest die het modem uitvoert, als deze mislukt valt de verbinding weg. Het modem voert deze test om de 10 minuten uit en zal vanzelf weer verbinding krijgen
- Het lijkt verband te houden met de operator die in NL gebruikt wordt, tesla is dit op dit moment samen met de operator aan het oplossen
- Er is niets mis met de auto zelf en geen reden voor een serviceafspraak
- Als de verbinding wegvalt kan je de modem ook handmatig herstarten met de twee scrolwieltjes
Vaste kabel, andere situatie. Ik ben bekend met jouw manier van werken maar nvt op mijn situatie want vaste kabel.whazaaaa schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:19:
[...]
Ik heb dan wel geen tesla laadpunt maar:
Hij unlocked toch ook gewoon als je hem aan de laadpaal zijde "ontgrendel" ?
Ik loop 's ochtends langs me laadpunt, hou de pas erbij. Kabel ontgrendeld aan 2 zijde.
In dit tijd doe ik me laptoptas in de auto en doe de frunk open.
Kabel pakken, voorin gooien en wegrijden.
Bij mij lijkt het de laatste tijd beter te gaan. Had standaard wegval van Spotify op bepaalde trajecten, dat is niet meer voorgekomen (sinds de nieuwe update?).djbarney schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:33:
[...]
top, heb hier de laatste paar weken nu eigenlijk elke rit wel last van, maar altijd op verschillende plekken geweest. hoop dat ze het snel opgelost krijgen dan inderdaad, thanks voor t laten weten
Ook na de laatste update heb ik er nog geregeld last van.Vendetta_X schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:34:
[...]
Bij mij lijkt het de laatste tijd beter te gaan. Had standaard wegval van Spotify op bepaalde trajecten, dat is niet meer voorgekomen (sinds de nieuwe update?).
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Nja, lelijk over gebruiksgemak, bij mij gaat in dit geval functie over vorm. En dan heb ik nog een aparte situatie, ik heb de laadpaal zelf in de garage gangen, en heb alleen de kabel naar buiten gebracht met een nette kabelhouder.GarageGoblin schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:14:
[...]
Ik twijfelde juist over achterin. De frunk vind ik dan weer redelijk omslachtig om daarvoor te gebruiken. Heb daar dingen zoals trekhaak en veiligheidshesjes en dergelijke in gelegd.
hier hetzelfde inderdaad, heb na de laatste update 3 ritjes gehad en bij alle 3 viel de verbinding weg.Davidas schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:36:
[...]
Ook na de laatste update heb ik er nog geregeld last van.
Gelukkig dat er nu meer duidelijkheid is over de oorzaak en dat tesla er echt mee bezig is om het op te lossen
Model Y Juniper LR AWD Ultra Red
Daar moet de auto wakker voor zijn dus dan moet je toch eerst een deur openen.
Vreemd, ik heb ook een autoverzekering bij ABN en heb daar ook een rekening. Dacht niet dat het anders kan. Ik kan ook nergens bij de verzekering mijn rekeningnummer wijzigen (laat staan naar een andere bank).Maurice- schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:48:
[...]
Voor ABN heb je ook geen rekening nodig. Bij mij veruit de goedkoopste met een M3RWD '26, de nummer 2 was €40 duurder per maand.
De carwash mode heeft ook een opfrissing gekregen afgelopen update, die mist in het overzicht.
Mijn wheel arch cover is beschadigd. Via https://epc.tesla.com/nl-NL/landingpage heb ik de SKU gevonden voor een paar tientjes, maar om te bestellen moet ik een hele service afspraak maken dan gaat de prijs keer 2, dat terwijl ik het zelf prima kan vervangen.
nope, het hoeft niet.Joydashy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:33:
[...]
Vreemd, ik heb ook een autoverzekering bij ABN en heb daar ook een rekening. Dacht niet dat het anders kan. Ik kan ook nergens bij de verzekering mijn rekeningnummer wijzigen (laat staan naar een andere bank).
Je krijgt als niet-klant een andere verzekeringsomgeving.Joydashy schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:33:
[...]
Vreemd, ik heb ook een autoverzekering bij ABN en heb daar ook een rekening. Dacht niet dat het anders kan. Ik kan ook nergens bij de verzekering mijn rekeningnummer wijzigen (laat staan naar een andere bank).
SR+ dat is RWDturkeyhakan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 04:49:
[...]
100k met een set wielen, op een Tesla? Dan moet je wel heel voorzichtig rijden? Bij mij is het na 35k km wel over…. Complimenten. Heb je een RWD of LR?
Nope, in de buurt met keyfob of phone key.Maurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:54:
[...]
Daar moet de auto wakker voor zijn dus dan moet je toch eerst een deur openen.
Een fysieke knop en in een handeling ipv telefoon, twee handen nodig.SL65 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:00:
[...]
Zie de toegevoegde waarde niet in vergelijking met je telefoon, maar dit bestaat ja.
Laden en parkeren moet zo frictieloos mogelijk gaan. Ja, dan je gsm pakken, tronie laten zien, appje openen, control intikken vind ik echt enorm veel gedoe voor iets triviaal als kabel uit trekken.
Ik dacht dat die dingen alleen de laadklep openen. Maar ze unlocken dus ook de kabel?
Zoals gezegd kan een Action button menu helpen voor zoiets. Hoef de app niet eens te openen, maar als dit voor je werkt prima hoorHyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:45:
[...]
Een fysieke knop en in een handeling ipv telefoon, twee handen nodig.
Laden en parkeren moet zo frictieloos mogelijk gaan. Ja, dan je gsm pakken, tronie laten zien, appje openen, control intikken vind ik echt enorm veel gedoe voor iets triviaal als kabel uit trekken.
Yes!pdidi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:13:
[...]
Ik dacht dat die dingen alleen de laadklep openen. Maar ze unlocken dus ook de kabel?
Ten minste als de auto “van het slot is”. Maw: telefoon sleutel moet in de buurt zijn.
Deze functie is standaard ingebouwd in de Tesla-software.
Het werkt goed, al oogt het wat vreemd voor buitenstaanders.
HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:45:
[...]
Een fysieke knop en in een handeling ipv telefoon, twee handen nodig.
De auto gaat toch pas van het slot als je de deurgreep vastpakt?HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:18:
[...]
Yes!
Ten minste als de auto “van het slot is”. Maw: telefoon sleutel moet in de buurt zijn.
Ik heb nooit anders gelezen dan dat het unlocken niet werkt vòòrdat de auto ontwaakt is. Heb je 'm zelf?
[ Voor 16% gewijzigd door Maurice- op 19-12-2025 17:05 ]
Ja, inclusief winterbanden (ik verwacht zonder extra wielenset? Alleen vinkje winterbanden stond aan bij hen zogezegd) maar ik moet daar nog achteraan bij Ayvens. Zal proberen hier te updaten.dading schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:11:
[...]
Heb je er winterbanden bij? Zoja, welke? Ik vraag me af wat leasemaatschappijen doen. Tesla levert namelijk geen winterbanden voor de 18" Aperture velgen van de Standard en bied alleen winterbanden op 19". Ik heb uiteindelijk zonder winterbanden gekozen maar ik kan ook de Aperture velgen niet los kopen voor een redelijke prijs (Tesla vraag 2700 voor enkel de velg) om er zelf 18" winterbanden op te zetten.
Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit
Dank voor de inputpdidi schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:42:
[...]
Al geprobeerd je Tesla profiel te resetten in de App? Meestal komt die dan vanzelf tevoorschijn in je nieuwe auto. Weet niet zeker of dan al je settings worden delete. Anders voor de zekerheid even in je oude Tesla een kopie maken van je Tesla profiel naar een lokaal profiel. Dan kun je na de reset de copy terug doen van lokaal naar je Tesla profiel
@Gelukszak (omdat je een duimpje gaf).pdidi schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:13:
[...]
Scratch that.
Ik heb zonet met mijn Flipper liggen testen, het draadloze signaal unlockt de kabel niet.
De laadklep/flap gaat prima open maar ook al is de auto ontsloten en zelfs de voordeur open dan doet het draadloos signaal niks.
Ergens moeten ze dus toch elektronica-technisch een signaal onderbreken/sturen/aanpassen. Die jongens van Chargeking doen dan toch wat meer dan een 433Mhz afstandsbediening'kje in de kop zetten
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 19-12-2025 19:26 ]
Is toch een Bluetooth signaal, zelfde als bij SuCs?HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:26:
[...]
@Gelukszak (omdat je een duimpje gaf).
Scratch that.
Ik heb zonet met mijn Flipper liggen testen, het draadloze signaal unlockt de kabel niet.![]()
De laadklep/flap gaat prima open maar ook al is de auto ontsloten en zelfs de voordeur open dan doet het draadloos signaal niks.
Ergens moeten ze dus toch elektronica-technisch een signaal onderbreken/sturen/aanpassen. Die jongens van Chargeking doen dan toch wat meer dan een 433Mhz afstandsbediening'kje in de kop zetten
Oh neen dat sowieso niet. SuC en alle andere is geen Bluetooth. De telefoonsleutel wel.Heinemancp schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:37:
[...]
Is toch een Bluetooth signaal, zelfde als bij SuCs?
Ik heb alle SubGhz files hier staan en dat werkt prima om eender welke laadflap van Tesla open te doen.
Het kan op 433Mhz en op nog een frequentie in de USA.
Is echt een signaaltje zoals van die oude bakjes waar je vroeger stopcontacten mee kon schakelen.
Volgende stap is kijken of de PP onderbreken een graceful stop regelt van de laadbeurt. Ik ga tot het gaatje.
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 19-12-2025 21:02 ]
Grok is your friendHyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
[...]
Oh neen dat sowieso niet. SuC en alle andere is geen Bluetooth. De telefoonsleutel wel.
Ik heb alle SubGhz files hier staan en dat werkt prima om eender welke laadflap van Tesla open te doen.
Het kan op 433Mhz en op nog een frequentie in de USA.
Is echt een signaaltje zoals van die oude bakjes waar je vroeger stopcontacten mee kon schakelen.
Volgende stap is kijken of de PP onderbreken een graceful stop regelt van de laadbeurt. Ik ga tot het gaatje.
Het werkt via een bedrade verbinding (een signaal via de pilot-pin of control-piloot in de laadkabel zelf):
Wanneer je op de knop drukt, stuurt de stekker een elektrisch signaal rechtstreeks naar de auto via de kabel.
Dit signaal vertelt de auto om het laden te stoppen (indien bezig) en de mechanische vergrendeling (lock pin) in de laadpoort te ontgrendelen.
Daarna kun je de stekker veilig eruit trekken.
Dit is waarom het altijd werkt bij Superchargers (en Tesla Wall Connectors), zelfs als de auto "slaapt" – het signaal komt direct via de kabel, niet draadloos.
Ter vergelijking met het openen van de laadklep:
Voor het openen van de laadklep (als de auto niet is aangesloten) gebruikt de knop wél een draadloos radiosignaal (RF/UHF, rond 315-433 MHz, vergelijkbaar met een garagedeur).
Maar voor ontgrendelen van de stekker tijdens het laden is het puur bedraad.
Het kan met een S3XY button maar ook dan moet de auto al ontwaakt zijn en dat gaat niet zonder handeling vooraf (via de app of deur openenen).
En wat is de opfrissing?Heinemancp schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:50:
[...]
De carwash mode heeft ook een opfrissing gekregen afgelopen update, die mist in het overzicht.
In mijn vorige auto (met sensoren) kon ik volledig vertrouwen op alleen de achteruitrijcamera en parkeerde ik hem kaarsrecht in een vak, maar met de Model 3 ben ik de afgelopen twee dagen toch een aantal keer behoorlijk bezig geweest (in een vak komen is het probleem uiteraard niet, maar recht staan in het vak).
Ik heb me al verkeken op de zijspiegels, omdat de achterkant wat wijder is en daardoor schuin in de spiegels staat. Daarnaast is de achteruitrijcamera niet centraal geplaatst, maar links van de kofferbakknop.
Verder helemaal niets te klagen hoor, en ik ben vooral erg aan het genieten na het lange wachten.
Ik vind het juist vervelend dat ik geen piepjes meer heb en dus op het scherm móet kijken (ja er zitten piepjes op maar die zijn zo onbetrouwbaar dat ik ze uit heb staan). Recht in het vak vind ik juist een eitje omdat "Vision park assist" meestal de lijnen van het vak laat zien, waar je perfect op kunt uitlijnen. En uitlijnen op de spiegels is vaak gewoon even wennen aan de auto.IrvGotti schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:42:
Misschien een beetje een rare opmerking, maar wat moet ik wennen aan achteruit parkeren in een Tesla zeg.
In mijn vorige auto (met sensoren) kon ik volledig vertrouwen op alleen de achteruitrijcamera en parkeerde ik hem kaarsrecht in een vak, maar met de Model 3 ben ik de afgelopen twee dagen toch een aantal keer behoorlijk bezig geweest (in een vak komen is het probleem uiteraard niet, maar recht staan in het vak).
Ik heb me al verkeken op de zijspiegels, omdat de achterkant wat wijder is en daardoor schuin in de spiegels staat. Daarnaast is de achteruitrijcamera niet centraal geplaatst, maar links van de kofferbakknop.
Verder helemaal niets te klagen hoor, en ik ben vooral erg aan het genieten na het lange wachten.
Ik vertrouw juist helemaal op de piepjes. --- --- --- --------- Is nog nooit fout gegaan. De eerst keer heb ik na het inparkeren wel even buiten gekeken hoeveel ruimte er nog was.Roekeloos schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:09:
[...]
Ik vind het juist vervelend dat ik geen piepjes meer heb en dus op het scherm móet kijken (ja er zitten piepjes op maar die zijn zo onbetrouwbaar dat ik ze uit heb staan). Recht in het vak vind ik juist een eitje omdat "Vision park assist" meestal de lijnen van het vak laat zien, waar je perfect op kunt uitlijnen. En uitlijnen op de spiegels is vaak gewoon even wennen aan de auto.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Begrijp me echt niet verkeerd maar zover was ik al. De eerste zin is al zo triestig als wat. Ja duh dat het via CP of PP is, dat zijn dan ook de enige pinnen waar een vorm van een signaal over gaat.Maurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:23:
[...]
Grok is your friend![]()
Het werkt via een bedrade verbinding (een signaal via de pilot-pin of control-piloot in de laadkabel zelf):
Wanneer je op de knop drukt, stuurt de stekker een elektrisch signaal rechtstreeks naar de auto via de kabel.
Dit signaal vertelt de auto om het laden te stoppen (indien bezig) en de mechanische vergrendeling (lock pin) in de laadpoort te ontgrendelen.
Daarna kun je de stekker veilig eruit trekken.
Dit is waarom het altijd werkt bij Superchargers (en Tesla Wall Connectors), zelfs als de auto "slaapt" – het signaal komt direct via de kabel, niet draadloos.
Ter vergelijking met het openen van de laadklep:
Voor het openen van de laadklep (als de auto niet is aangesloten) gebruikt de knop wél een draadloos radiosignaal (RF/UHF, rond 315-433 MHz, vergelijkbaar met een garagedeur).
Maar voor ontgrendelen van de stekker tijdens het laden is het puur bedraad.
Het kan met een S3XY button maar ook dan moet de auto al ontwaakt zijn en dat gaat niet zonder handeling vooraf (via de app of deur openenen).
CP kan je niet onderbreken, dat is een voltage en PWM lijn, geen open/toe contact. Erg gaat 12V over, auto speelt wat met weerstanden en verlaagt voltages en juuuu. Ik heb de CP er al eens tussen uitgehaald en dan sluit de sessie wel af maar je krijgt warning.
Pp is wat eenvoudiger. Da’s gewoon een weerstand.
Ik heb heel wat laadkabels liggen en ik ga er eens mee aan de slag. Ik koppel wel terug.
Wees gerust, dat ligt niet aan jou. Mijn M3H heeft vaak moeite om automatisch in te parkeren - 3x moeten steken waar je dat zelf in 1x zou doen. Maar ja, je hebt er voor betaald, dus gebruik je het ook maar in de hoop dat niemand kijktIrvGotti schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:42:
Misschien een beetje een rare opmerking, maar wat moet ik wennen aan achteruit parkeren in een Tesla zeg.
Dat is mooi! Maar je berichten hiervoor zijn net zo stellig over zaken waar je het fijne blijkbaar niet van weet. Vandaar.HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:42:
[...]
Begrijp me echt niet verkeerd maar zover was ik al. De eerste zin is al zo triestig als wat. Ja duh dat het via CP of PP is, dat zijn dan ook de enige pinnen waar een vorm van een signaal over gaat.
CP kan je niet onderbreken, dat is een voltage en PWM lijn, geen open/toe contact. Erg gaat 12V over, auto speelt wat met weerstanden en verlaagt voltages en juuuu. Ik heb de CP er al eens tussen uitgehaald en dan sluit de sessie wel af maar je krijgt warning.
Pp is wat eenvoudiger. Da’s gewoon een weerstand.
Ik heb heel wat laadkabels liggen en ik ga er eens mee aan de slag. Ik koppel wel terug.
Underrated comment. Ik zit ff wat bij te lezen en het lijkt erop dat echt niemand dat weet ofzo. Dat is er een paar updates geleden ingekomen. Ik heb het niet heel vaak nodig, maar als ik het nodig heb is het handig en simpel.royalt123 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:33:
Ik ontgrendel via de achterdeur door de klink 3 seconden open te houden.
Deze functie is standaard ingebouwd in de Tesla-software.
Het werkt goed, al oogt het wat vreemd voor buitenstaanders.![]()
[...]
Als ik eerst een deur opendoe (wat ik toch vaak doe om even een tas of jas in de auto te leggen) en daarna op de paal de laadsessie beeindig wordt de kabel ook ontgrendeld, maar ik snap dat die use case niet voor iedereen van toepassing is
UNOX: The worst operating system
Dat is hier wel ter sprake gekomen maar maakt weinig indruk omdat bijna iedereen hier een Commander heeft en die functie dus al jarenKorvaag schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:32:
[...]
Underrated comment. Ik zit ff wat bij te lezen en het lijkt erop dat echt niemand dat weet ofzo. Dat is er een paar updates geleden ingekomen. Ik heb het niet heel vaak nodig, maar als ik het nodig heb is het handig en simpel.
Als ik eerst een deur opendoe (wat ik toch vaak doe om even een tas of jas in de auto te leggen) en daarna op de paal de laadsessie beeindig wordt de kabel ook ontgrendeld, maar ik snap dat die use case niet voor iedereen van toepassing is
Bijna iedereen een commander? Daar zou ik wel eens een poll van willen zien. Volgens mij hebben de meeste mensen zo'n ding niet. Topic zit vol met mensen die misschien wat minder posten maar gewoon een bone stock Tesla hebbenMaurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:35:
[...]
Dat is hier wel ter sprake gekomen maar maakt weinig indruk omdat bijna iedereen hier een Commander heeft en die functie dus al jaren
Ik gebruik het echt nooit. Als het vak ook maar iets krap is dan is er stress bij het leven. In mijn garage kan ie niet normaal parkeren. Stopt 2 meter te vroeg waardoor ie nog half in de garage staat en moet vaker steken dan een blindenosuchuser schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:58:
[...]
Wees gerust, dat ligt niet aan jou. Mijn M3H heeft vaak moeite om automatisch in te parkeren - 3x moeten steken waar je dat zelf in 1x zou doen. Maar ja, je hebt er voor betaald, dus gebruik je het ook maar in de hoop dat niemand kijkt
* Korvaag draait zelf wel aan het stuur
Poll: Heb jij..Korvaag schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:37:
[...]
Bijna iedereen een commander? Daar zou ik wel eens een poll van willen zien. Volgens mij hebben de meeste mensen zo'n ding niet. Topic zit vol met mensen die misschien wat minder posten maar gewoon een bone stock Tesla hebben
• een Tesla met S3XY Commander
• een Tesla zonder S3XY Commander
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Klik voor de tussenstand.
[ Voor 6% gewijzigd door Maurice- op 19-12-2025 23:46 ]
Linkje naar de tussenstand toegevoegd. Maar die vind ik redelijk verrassend dus ik geef je alvast gelijkKorvaag schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:43:
@Maurice-
Werkt die poll nog? Echt eeuwen geleden dat ik die voor het laatst heb gebruikt en toen was ie buggy als wat
Gestemd.. Ctrl F5 en er gebeurt niets. Volgens mij is het nog steeds stuk
En voor het uitzetten van de irritante ISA beepMaurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:52:
[...]
Linkje naar de tussenstand toegevoegd. Maar die vind ik redelijk verrassend dus ik geef je alvast gelijk. Alleen voor de auto resume AP is 'ie toch elke euro al waard? (Ondanks dat dat dus nu niet meer werkt in de YJ en 3'26)
Auto resume van AP werkt trouwens wel nog hoor.
Voor mij persoonlijk niet nodig want ik heb EAP dus hij wisselt (op aangeven) automatisch van baan dus alles blijft prima aan. Daar ga ik geen poll van maken want ik denk dat ik met EAP flink in de minderheid benMaurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:52:
[...]
Linkje naar de tussenstand toegevoegd. Maar die vind ik redelijk verrassend dus ik geef je alvast gelijk. Alleen voor de auto resume AP is 'ie toch elke euro al waard? (Ondanks dat dat dus nu niet meer *zo prettig werkt in de YJ en 3'26)
Edit: startpost iets aangepast met de 'standard 3' er nu in. Heb wat dingen nagelopen maar wil er binnenkort eens goed doorheen met de bezem als @Taro het daar ook mee eens is
[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 20-12-2025 00:14 ]
Altijd, thx!Korvaag schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:12:
[...]
Edit: startpost iets aangepast met de 'standard' er nu in. Heb wat dingen nagelopen maar wil er binnenkort eens goed doorheen met de bezem als @Taro het daar ook mee eens is
Lees hier actief mee, maar mijn aandacht gaat even uit naar andere topics om in te reageren.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
't gros is ouder en heeft nog geen last van de snelheidspiep? En vele zijn ook gewend om zonder te rijden, dus om dan nog te kopen is zonde.Maurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:52:
[...]
Linkje naar de tussenstand toegevoegd. Maar die vind ik redelijk verrassend dus ik geef je alvast gelijk. Alleen voor de auto resume AP is 'ie toch elke euro al waard? (Ondanks dat dat dus nu niet meer *zo prettig werkt in de YJ en 3'26)
Heb er geen foto van gemaakt, maar een UI update. Minder items in de lijst, minder dev-omgeving, auto top-view en knoppen op logische plekken. Ik zou zeggen: probeer het eens uit!
Snelheidspiep gaat hier uit in 1 beweging. Gordel om. Pincode. Rij uit parkeervak en op de weg direct klik uit voordat ik nog 10km/uur rij. Heb de piep al tijden niet meer gehoordgjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:19:
[...]
't gros is ouder en heeft nog geen last van de snelheidspiep? En vele zijn ook gewend om zonder te rijden, dus om dan nog te kopen is zonde.
Huidige tussenstand biedt nog weinig nieuwsMaurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:52:
[...]
Klopt. Ik ging daar ook van uit omdat evchargeking zo een module aanbood die (leek het alleen) op RF werkte. Ik ben redelijk goed op de hoogte hoe een laadpaal in detail werkt en communiceert met een auto. Bij het (in detail) nalopen van hun printje en foto’s van de verbindingen zag ik een link met de PP pin en dat heeft me wat doen fuzzen met de Flipper.Maurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:28:
[...]
Dat is mooi! Maar je berichten hiervoor zijn net zo stellig over zaken waar je het fijne blijkbaar niet van weet. Vandaar.
Wat Tesla doet is ook “buiten spec” of Tesla specifiek. Al mijn opgedane kennis moet daar dus tegen een Tesla context gehouden worden, vandaar
[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 20-12-2025 09:30 ]
ja is hier absoluut langsgekomen toen. Sinds die update gebruik ik het echt altijd. Moet toch mijn tas/ jas achterin gooien, echt perfect dus.Maurice- schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:35:
[...]
Dat is hier wel ter sprake gekomen maar maakt weinig indruk omdat bijna iedereen hier een Commander heeft en die functie dus al jaren
pol werkt idd nog steeds niet. Ik heb er geen want zou voor mij vrij weinig toevoegen. Heb er in mijn highland over na zitten denken omdat die club toen met die stalks zou komen. Duurde alleen allemaal veel te lang bij die lui en heb toen chinese stokken besteld, nu 1,5 jaar later nog steeds enorm blij meeKorvaag schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 23:37:
[...]
Bijna iedereen een commander? Daar zou ik wel eens een poll van willen zien. Volgens mij hebben de meeste mensen zo'n ding niet. Topic zit vol met mensen die misschien wat minder posten maar gewoon een bone stock Tesla hebben
Ja, dat kan ook, dat je het onderdeel van je routine maakt. Ik heb vanaf het begin een commander, dus heb de piep ook nog nooit gehoord.Korvaag schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:49:
[...]
Snelheidspiep gaat hier uit in 1 beweging. Gordel om. Pincode. Rij uit parkeervak en op de weg direct klik uit voordat ik nog 10km/uur rij. Heb de piep al tijden niet meer gehoord
Ik heb de originele Tesla Wall Connector gen3 op mijn oprit. Het handige van het ingebouwde knopje bovenop de stekker is dat hij daarmee ook unlockt, het laden stopt en ik hem er zo uit kan halen.HyperBart schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:40:
Over onhandig gesproken.
Dus ik hoef nooit te klooien met die deurhendel links achter of in de app...
Vanaf 2027 moet ik vrees ik een andere wallcharger, omdat ik dan echt SLIM moet gaan laden (nu nog pv, vast contract, jaar salderen, etc dus maakt niet uit op welk tijdstip ik oplaad).
Daar kijk ik niet naar uit... Want het handige geïntegreerde knopje ga ik echt missen. Hopen dat er snel een mooie load balancing + slimme gen4 TWC komt oid.
Evchargeking heeft dus, zoals anderen ook al noemden, aftermarket kabels waar ook zo'n knopje/zendertje in zit en meer doet dan losse Ali zendertjes die enkel klepje openen maar niet unlocken.
https://www.evchargeking....XmJP4J8G-l2EaAqdVEALw_wcB
YouTube: EVChargeking Tesla Charging Cables
Kabels zijn alleen niet zo mooi qua vorm/slank als o.e.m. hendels.
[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 20-12-2025 10:02 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Welke auto/versies hebben die isa beep dan precies? Ik hebuit 22 en nog nooit gehoord. Ja ik heb 10km harder gereden dan toegestaangjcvro schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 00:19:
[...]
't gros is ouder en heeft nog geen last van de snelheidspiep? En vele zijn ook gewend om zonder te rijden, dus om dan nog te kopen is zonde.
Daar moet ik me idd eens op inlezen. Dankjewel!daemonix schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:58:
@Allewijn EVCC to the rescue voor slim laden met TWC gen3.
Jij (praktijk) ervaring met evcc + twc/tesla?
Begint meen ik wel pas bij 6A... Dus bij mij op 3 fasen (pv zitten ook 19 400wp panelen over de 3 fasen verdeeld) pas bij 4,1kW beginnen.
Bijv nu deze winter ochtend: live opwek van totaal 1.4kW over de drie fasen totaal. Daar kan ik dan niks mee... Dan start het laden van mijn Tesla niet... Tenzij ik het net bij schakel om aan te vullen. Maar compleet zonnestroom laden lukt niet.
Wie weet ooit wat in de meterkast bouwen dat ik fysiek de twc nov-feb naar een 1fase systeem schakel en in overige maanden naar 3 fase
[ Voor 53% gewijzigd door Allewijn op 20-12-2025 10:29 ]
Nieuwere modellen, heb zelf een y uit ‘23 die heeft het ook niet, volgens mij de m3h wel altijd, weet niet wanneer de piep (op verzoek van de eu) is toegevoegd op de y. Heeft met moment van type aanvraag te maken, werd op een geven moment verplicht.nDirect090 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:03:
[...]
Welke auto/versies hebben die isa beep dan precies? Ik hebuit 22 en nog nooit gehoord. Ja ik heb 10km harder gereden dan toegestaan
Edit:
https://nos.nl/l/2526384
[ Voor 3% gewijzigd door ZeRoC00L op 20-12-2025 10:10 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.