• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05:30
Even iets hé-le-maal anders:

Heb een Y Performance uit 2022, super tevreden ervan want we overwegen om een 2de tesla aan te schaffen ipv de 11 jaar oude Audi. Ga voor de 3 performance denk ik ;)

Ma bon, nu mijn vraag:

Ik heb al lange tijd soms last van irritant metaal op metaal schurend geluid (soms maakt het zoveel kabaal dat de buren het self’s binnenshuis horen) dat komt uit mijn wiel (linksvoor). Tesla al paar keer gekeken en zegt dat er vuil tussen schijf en remmen zit maar ik rem af en toe met de rem alleen om dat te verhelpen maar het probleem blijft. En grappige is, dat het altijd dezelfde velg\wiel is

Nog mensen met die probleem want volgend tesla is het enkel vaak voorkomend met de YP

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
kx22 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:52:
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=3769&range=0

Op deze pagina zie ik meerdere AWD tesla's (model Highland)
Bij sommige staat 428km bereik en bij andere 513km bereik.
Maar als ik via de VIN zoek staat er overal dat het gewoon 60kWh batterijen zijn. Zit hier een fout in of is dit een long range versie?
Je kunt de VIN niet gebruiken om te bepalen welke accu er in zit. Dat kan alleen met de Variant code die bij het kenteken hoort. Variant opzoeken via ovi.rdw.nl en dan op deze site kun je zien welke accu er in zit

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:18
Boy1308 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:16:
Even iets hé-le-maal anders:

Heb een Y Performance uit 2022, super tevreden ervan want we overwegen om een 2de tesla aan te schaffen ipv de 11 jaar oude Audi. Ga voor de 3 performance denk ik ;)

Ma bon, nu mijn vraag:

Ik heb al lange tijd soms last van irritant metaal op metaal schurend geluid (soms maakt het zoveel kabaal dat de buren het self’s binnenshuis horen) dat komt uit mijn wiel (linksvoor). Tesla al paar keer gekeken en zegt dat er vuil tussen schijf en remmen zit maar ik rem af en toe met de rem alleen om dat te verhelpen maar het probleem blijft. En grappige is, dat het altijd dezelfde velg\wiel is

Nog mensen met die probleem want volgend tesla is het enkel vaak voorkomend met de YP
Zit er niet 'gewoon' een steentje tussen je remschijf?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:46
Paar maanden geleden een Model Y uit 2024 overgenomen met 30.000KM op de teller. Auto is vorige week bij Tesla geweest omdat deze overdreven naar rechts trok. Bleek dat naast uitlijning ook beide draagarmen voor moesten worden vervangen, en "knuckles" / rubbers aan de achterkant. Auto rijdt nu weer rechtdoor maar bijzonder dat het nodig was.

Wat nog overblijft zijn rammels, veel rammeltjes. Ik moet Tesla er nog over contacteren maar wacht er maar heel even mee na grote garantie werk van afgelopen week. Een van de rammels is iets wat over de bodem/vloer rolt terwijl er wel vent covers zijn geplaatst. Net even het tapijt opgerold en zie vervolgens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo5zBIFOhm4RnxUdgHO3puJ3DK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9yY9Vsrp6zM0DqWWa3bLXzX.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee wat dit is? Het spul brokkelt af en is keihard. Dit rolt door mijn auto heen. Het meeste heb ik weg kunnen zuigen maar een brok van het spul rolt nog steeds door de auto wanneer ik bochten maak. Is dit van Tesla? Of de vorige eigenaar? Al kan ik me dat laatste bijna niet voorstellen.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:14
pdidi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:37:
[...]

Inderdaad. Heel veel M3P's met Panasonic 3L (2170L) batterij uit 2021/2022 hebben problemen. Is op TFF een dedicated forum voor met al meer dan 4500 posts. Maar ook hier diverse meldingen van langs gekomen. Grote voordeel voor hen is dat het tenminste wel in garantie is gebeurd
Ja mijn m3p heeft hem (helaas) er ook inzitten. Ben wel enigszins bang dat die een keer de geest gaat geven. Zolang het onder garantie is vind ik het prima maar je weet het natuurlijk nooit. Staat nu 80k op de klok

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05:30
Oekol schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:28:
[...]

Zit er niet 'gewoon' een steentje tussen je remschijf?
Heb het wiel er al afgehaald en nagekenenen gereinigd en ook met perslucht geblazen. Niks te zien :?

• pdidi
  • Niet online
nDirect090 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:01:
[...]

Ja mijn m3p heeft hem (helaas) er ook inzitten. Ben wel enigszins bang dat die een keer de geest gaat geven. Zolang het onder garantie is vind ik het prima maar je weet het natuurlijk nooit. Staat nu 80k op de klok
Dan heb je nog een hele tijd/afstand garantie. Af en toe de actieradius bij 100% in de gaten houden (EPA range was 507km bij nieuw). Om een echt goede range indicatie te krijgen dan tot 100% laden, daarna tot beneden 10% en dan weer naar 100% om de BMS goed te kalibreren.
Je kunt ook meedoen met de grote Akku monitoring die op het Duitse Forum wordt gehouden om een idee te krijgen hoe je Akku er voor staat. Hier de huidige stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrCQu_mQN957jWoBalv_nq7lJB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ar9OXKz4MvCK8hWtTOtwbFjM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 13-12-2025 11:28 ]

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:27

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper. Nu doet de navigatie het niet meer goed. De auto rijdt op het scherm zo'n 30 meter rechts. Ik heb een soft reset geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik ben nu een deep reset aan het proberen. Meer mensen met die dit probleem? En zo ja, hoe los je het op?

Beauty is in the eye of the beerholder

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
HellBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:04:
Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper. Nu doet de navigatie het niet meer goed. De auto rijdt op het scherm zo'n 30 meter rechts. Ik heb een soft reset geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik ben nu een deep reset aan het proberen. Meer mensen met die dit probleem? En zo ja, hoe los je het op?
Heb je al een stukje gereden, 10Km o.i.d., vaak komt het dan weer goed.

• pdidi
  • Niet online
Je kunt DAS Reset proberen

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:41
pdidi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:00:
[...]

Dan heb je nog een hele tijd/afstand garantie. Af en toe de actieradius bij 100% in de gaten houden (EPA range was 507km bij nieuw). Om een echt goede range indicatie te krijgen dan tot 100% laden, daarna tot beneden 10% en dan weer naar 100% om de BMS goed te kalibreren.
Je kunt ook meedoen met de grote Akku monitoring die op het Duitse Forum wordt gehouden om een idee te krijgen hoe je Akku er voor staat. Hier de huidige stand:
[Afbeelding]
Nog niet alle accutypes worden benoemd. Ik zie de CATL6m nog niet (te weinig gebruikers ?)en lijkt me dat de accu’s langer meegaan dan uit deze voorspelling komt ? Maar goede tip ik ga ook eens kijken of ik hier aan kan bijdragen

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 13-12-2025 13:12 ]

• pdidi
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:09:
[...]

Nog niet alle accutypes worden benoemd. Ik zie de CATL6m nog niet (te weinig gebruikers ?)en lijkt me dat de accu’s langer meegaan dan uit deze voorspelling komt ? Maar goede tip ik ga ook eens kijken of ik hier aan kan bijdragen
Klopt, de nieuwe LG 5M staat er ook nog niet tussen. Meestal beginnen de meeste rijders zich pas na langere tijd af te vragen hoe de accu er bij staat. Als je naar de cijfers van de LG 5L accu kijkt (dat is de accu die door EV Clinic onder vuur ligt) snap je waarom die findings met enige scepsis worden bekeken op het forum, met name door degene die daar zo ongeveer alles weet over alle Tesla accu's. Hij heeft ook dit overzicht gemaakt en de accu wiki

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Dit was de oplossing. Dankje!

• nDirect090
pdidi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
Interessant! Ik ga me eens inlezen. Ja volgens mij tot 2030 of 180k nog garantie op accu pakket, dus dat is wel een lekkere gedachte

• pdidi
  • Niet online
nDirect090 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:54:
[...]

Interessant! Ik ga me eens inlezen. Ja volgens mij tot 2030 of 180k nog garantie op accu pakket, dus dat is wel een lekkere gedachte
LR, AWD en Performance zelfs 192000km

• pdidi
  • Niet online
HellBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:44:
[...]

Dit was de oplossing. Dankje!
Ik denk dat ik de SeC maar eens een factuur ga sturen ;)

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-12 20:13

charlie7

pr0

ReconE schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:24:
[...]

Sorry, ik had het wat anders moeten schrijven en geen diy gebruiken. Wat goed dat je hier meldt dat je een losse stoel hebt, en mede ervaringen zoekt. Ik denk dan meteen, als ik dit lees, waarom nog zelf iets uitzoeken maar direct een service aanvraag maken. Liefst met spoed achteraan bellen want een nu onfortuinlijke botsing met tegenligger en je vliegt mogelijk met stoel en alles in je riem+airbag, die waarschijnlijk niet geschikt zijn voor de massa en vorm van een volwassene+stoel assembly.
Medeforummer @karel_G_1981 meldt al dat dit apk afkeur is, en dat is natuurlijk niet voor niets.
Maar goed, je hebt al een ticket, wist ik niet, succes met laten herstellen! En je niet laten afwimpelen mocht het bij de eerste keer service niet opgelost zijn.
Geen probleem :)
Zoals ook omschreven door anderen, de stoel zit muur vast, daar maak ik mij geen zorgen om. Er klikt gewoon iets in de zitting van de stoel. Dat is niet prettig.

Ryzen 9800X3D / Asrock 7900XT / 32GB DDR5 6000MHz // Mac Mini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 ProMax Cosmic Orange / AW Ultra 3

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper.
Wow, netjes! Een update zelf pushen hoor ik voor het eerst. Heb je niet gewoon gecontroleerd in het tabje software of er een update voor je klaar stond?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

turkeyhakan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:27:
[...]

Wow, netjes! Een update zelf pushen hoor ik voor het eerst. Heb je niet gewoon gecontroleerd in het tabje software of er een update voor je klaar stond?
Niet zo sarcastisch he? Ik bedoel dat je hem op een gegeven moment aangeboden krijgt en dat je die dan doorvoert.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:07

me1299

$ondertitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3zlEAAmSQm2qsc-udsnFaB4KxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anUjq1CfFZbZEZJZRYJZTQPn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet heel erg onder de indruk van het antwoord van Tesla op mijn vraag voor double click TACC/Autopilot. Ze gaan totaal niet inhoudelijk in op mijn kritiek.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:41
me1299 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:50:
[Afbeelding]

Ik ben niet heel erg onder de indruk van het antwoord van Tesla op mijn vraag voor double click TACC/Autopilot. Ze gaan totaal niet inhoudelijk in op mijn kritiek.
'intentionally simplified'? Zo zou ik het niet willen noemen. Hoe is het simpeler dat je nu zelf gas moet geven om een gevaarlijke situatie te voorkomen...

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

me1299 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:50:
[Afbeelding]

Tesla's end goal is FSD. TACC en Autosteer zijn slechts hulpmiddelen op weg naar dat ultieme doel. Verwachten dat Tesla nog significante effort in TACC en Autosteer gaat steken is denk ik verloren moeite. Ik zou zelf ook wel zo'n ouderwetse speed limiter functie zoals o.a. BMW heeft willen hebben maar de hoop daarop heb ik al jaren geleden laten varen.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:59
Als je op TACC rijdt, en je wisselt van baan, gaat ie dan ook van TACC af? Lijkt me niet toch?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:18
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:07:
Als je op TACC rijdt, en je wisselt van baan, gaat ie dan ook van TACC af? Lijkt me niet toch?
Als je op TACC rijdt niet volgens mij, de oude manier (die ik nog heb) is wanneer je op AP rijdt en inhaalt je terugschiet naar TACC. Dus ga er eigenlijk vanuit dat TACC op TACC blijft zitten. Ik rij alleen vrijwel altijd op AP en op ventwegen, N wegen als die de snelheid niet goed weet op TACC.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:07:
Volgens mij niet.

Heb gisteren een Y performance opgehaald voor een overnight proefrit.
Dus zal straks ff testen.
Met AP en baan wissel gaat alles uit, wat ik zeer slecht vind.
AP werkt wel weer in de stad, maar ik vind de auto twijfelachtig rijden, dus snelheid vermeerderen en vertragen continue, moet ik wel zeggen er waren bouwwerkzaamheden aan de weg.

De YP vraag ik me toch af of de stoelverlengers lang zat zijn, ze zitten heerlijk maar op de lange ritten heb ik er pas last van bij mijn 2023 Y.
Kijken of ik vandaag een langer ritje kan maken, tijd is altijd een probleem ondanks ik de auto vanavond weer terug breng (mag ook morgenochtend maar dat is lastig).

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:38
SpikeHome schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:23:
[...]

Volgens mij niet.

Heb gisteren een Y performance opgehaald voor een overnight proefrit.
Dus zal straks ff testen.
Met AP en baan wissel gaat alles uit, wat ik zeer slecht vind.
AP werkt wel weer in de stad, maar ik vind de auto twijfelachtig rijden, dus snelheid vermeerderen en vertragen continue, moet ik wel zeggen er waren bouwwerkzaamheden aan de weg.

De YP vraag ik me toch af of de stoelverlengers lang zat zijn, ze zitten heerlijk maar op de lange ritten heb ik er pas last van bij mijn 2023 Y.
Kijken of ik vandaag een langer ritje kan maken, tijd is altijd een probleem ondanks ik de auto vanavond weer terug breng (mag ook morgenochtend maar dat is lastig).
Volgens mij zit er toch een kilometerbeperking aan zo'n overnight test drive?

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:59
Thanks @Oekol @SpikeHome .

En met one click heb je de keuze in de instellingen uit of TACC of AP? Dus tijdens de rit kan je alleen het een of de ander inschakelen, met als uitzondering dat je eenmalig per rit kunt instellen dat je niet AP maar TACC wilt inschakelen?

• nDirect090
TACC blijft gewoon actief bij baanwissel. Alleen even opletten dat je op tijd baan wisselt, en niet eerst vaart verminderd op je huidige baan door een achterblijver. Als je dan baan wisselt vind ik dat die op baan 2 te lang doet om weer op snelheid te komen om in te halen (of je moet even zelf gas bijgeven, dat gaat wat vloeiender)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:59:
Thanks @Oekol @SpikeHome .

En met one click heb je de keuze in de instellingen uit of TACC of AP? Dus tijdens de rit kan je alleen het een of de ander inschakelen, met als uitzondering dat je eenmalig per rit kunt instellen dat je niet AP maar TACC wilt inschakelen?
Ja en dat kun je omzeilen door 2 profielen aan te maken en die tijdens het rijden te wisselen als je toch TACC wil ipv AP. Audio herpakt zich dan gewoon maar de navigatie helaas niet.
Pagina: 1 ... 172 173 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: