• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-03 13:18
Even iets hé-le-maal anders:

Heb een Y Performance uit 2022, super tevreden ervan want we overwegen om een 2de tesla aan te schaffen ipv de 11 jaar oude Audi. Ga voor de 3 performance denk ik ;)

Ma bon, nu mijn vraag:

Ik heb al lange tijd soms last van irritant metaal op metaal schurend geluid (soms maakt het zoveel kabaal dat de buren het self’s binnenshuis horen) dat komt uit mijn wiel (linksvoor). Tesla al paar keer gekeken en zegt dat er vuil tussen schijf en remmen zit maar ik rem af en toe met de rem alleen om dat te verhelpen maar het probleem blijft. En grappige is, dat het altijd dezelfde velg\wiel is

Nog mensen met die probleem want volgend tesla is het enkel vaak voorkomend met de YP
kx22 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:52:
https://www.tesla.com/nl_...geby=plh&zip=3769&range=0

Op deze pagina zie ik meerdere AWD tesla's (model Highland)
Bij sommige staat 428km bereik en bij andere 513km bereik.
Maar als ik via de VIN zoek staat er overal dat het gewoon 60kWh batterijen zijn. Zit hier een fout in of is dit een long range versie?
Je kunt de VIN niet gebruiken om te bepalen welke accu er in zit. Dat kan alleen met de Variant code die bij het kenteken hoort. Variant opzoeken via ovi.rdw.nl en dan op deze site kun je zien welke accu er in zit

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
Boy1308 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:16:
Even iets hé-le-maal anders:

Heb een Y Performance uit 2022, super tevreden ervan want we overwegen om een 2de tesla aan te schaffen ipv de 11 jaar oude Audi. Ga voor de 3 performance denk ik ;)

Ma bon, nu mijn vraag:

Ik heb al lange tijd soms last van irritant metaal op metaal schurend geluid (soms maakt het zoveel kabaal dat de buren het self’s binnenshuis horen) dat komt uit mijn wiel (linksvoor). Tesla al paar keer gekeken en zegt dat er vuil tussen schijf en remmen zit maar ik rem af en toe met de rem alleen om dat te verhelpen maar het probleem blijft. En grappige is, dat het altijd dezelfde velg\wiel is

Nog mensen met die probleem want volgend tesla is het enkel vaak voorkomend met de YP
Zit er niet 'gewoon' een steentje tussen je remschijf?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:34
Paar maanden geleden een Model Y uit 2024 overgenomen met 30.000KM op de teller. Auto is vorige week bij Tesla geweest omdat deze overdreven naar rechts trok. Bleek dat naast uitlijning ook beide draagarmen voor moesten worden vervangen, en "knuckles" / rubbers aan de achterkant. Auto rijdt nu weer rechtdoor maar bijzonder dat het nodig was.

Wat nog overblijft zijn rammels, veel rammeltjes. Ik moet Tesla er nog over contacteren maar wacht er maar heel even mee na grote garantie werk van afgelopen week. Een van de rammels is iets wat over de bodem/vloer rolt terwijl er wel vent covers zijn geplaatst. Net even het tapijt opgerold en zie vervolgens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo5zBIFOhm4RnxUdgHO3puJ3DK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9yY9Vsrp6zM0DqWWa3bLXzX.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand enig idee wat dit is? Het spul brokkelt af en is keihard. Dit rolt door mijn auto heen. Het meeste heb ik weg kunnen zuigen maar een brok van het spul rolt nog steeds door de auto wanneer ik bochten maak. Is dit van Tesla? Of de vorige eigenaar? Al kan ik me dat laatste bijna niet voorstellen.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:11
pdidi schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:37:
[...]

Inderdaad. Heel veel M3P's met Panasonic 3L (2170L) batterij uit 2021/2022 hebben problemen. Is op TFF een dedicated forum voor met al meer dan 4500 posts. Maar ook hier diverse meldingen van langs gekomen. Grote voordeel voor hen is dat het tenminste wel in garantie is gebeurd
Ja mijn m3p heeft hem (helaas) er ook inzitten. Ben wel enigszins bang dat die een keer de geest gaat geven. Zolang het onder garantie is vind ik het prima maar je weet het natuurlijk nooit. Staat nu 80k op de klok

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-03 13:18
Oekol schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:28:
[...]

Zit er niet 'gewoon' een steentje tussen je remschijf?
Heb het wiel er al afgehaald en nagekenenen gereinigd en ook met perslucht geblazen. Niks te zien :?
nDirect090 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 10:01:
[...]

Ja mijn m3p heeft hem (helaas) er ook inzitten. Ben wel enigszins bang dat die een keer de geest gaat geven. Zolang het onder garantie is vind ik het prima maar je weet het natuurlijk nooit. Staat nu 80k op de klok
Dan heb je nog een hele tijd/afstand garantie. Af en toe de actieradius bij 100% in de gaten houden (EPA range was 507km bij nieuw). Om een echt goede range indicatie te krijgen dan tot 100% laden, daarna tot beneden 10% en dan weer naar 100% om de BMS goed te kalibreren.
Je kunt ook meedoen met de grote Akku monitoring die op het Duitse Forum wordt gehouden om een idee te krijgen hoe je Akku er voor staat. Hier de huidige stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrCQu_mQN957jWoBalv_nq7lJB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ar9OXKz4MvCK8hWtTOtwbFjM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 13-12-2025 11:28 ]

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 08:23

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper. Nu doet de navigatie het niet meer goed. De auto rijdt op het scherm zo'n 30 meter rechts. Ik heb een soft reset geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik ben nu een deep reset aan het proberen. Meer mensen met die dit probleem? En zo ja, hoe los je het op?

Beauty is in the eye of the beerholder

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
HellBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:04:
Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper. Nu doet de navigatie het niet meer goed. De auto rijdt op het scherm zo'n 30 meter rechts. Ik heb een soft reset geprobeerd, maar dat werkte niet. Ik ben nu een deep reset aan het proberen. Meer mensen met die dit probleem? En zo ja, hoe los je het op?
Heb je al een stukje gereden, 10Km o.i.d., vaak komt het dan weer goed.
Je kunt DAS Reset proberen

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02:39
pdidi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:00:
[...]

Dan heb je nog een hele tijd/afstand garantie. Af en toe de actieradius bij 100% in de gaten houden (EPA range was 507km bij nieuw). Om een echt goede range indicatie te krijgen dan tot 100% laden, daarna tot beneden 10% en dan weer naar 100% om de BMS goed te kalibreren.
Je kunt ook meedoen met de grote Akku monitoring die op het Duitse Forum wordt gehouden om een idee te krijgen hoe je Akku er voor staat. Hier de huidige stand:
[Afbeelding]
Nog niet alle accutypes worden benoemd. Ik zie de CATL6m nog niet (te weinig gebruikers ?)en lijkt me dat de accu’s langer meegaan dan uit deze voorspelling komt ? Maar goede tip ik ga ook eens kijken of ik hier aan kan bijdragen

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 13-12-2025 13:12 ]

karel_G_1981 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:09:
[...]

Nog niet alle accutypes worden benoemd. Ik zie de CATL6m nog niet (te weinig gebruikers ?)en lijkt me dat de accu’s langer meegaan dan uit deze voorspelling komt ? Maar goede tip ik ga ook eens kijken of ik hier aan kan bijdragen
Klopt, de nieuwe LG 5M staat er ook nog niet tussen. Meestal beginnen de meeste rijders zich pas na langere tijd af te vragen hoe de accu er bij staat. Als je naar de cijfers van de LG 5L accu kijkt (dat is de accu die door EV Clinic onder vuur ligt) snap je waarom die findings met enige scepsis worden bekeken op het forum, met name door degene die daar zo ongeveer alles weet over alle Tesla accu's. Hij heeft ook dit overzicht gemaakt en de accu wiki

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Dit was de oplossing. Dankje!

• nDirect090
pdidi schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
Interessant! Ik ga me eens inlezen. Ja volgens mij tot 2030 of 180k nog garantie op accu pakket, dus dat is wel een lekkere gedachte
nDirect090 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:54:
[...]

Interessant! Ik ga me eens inlezen. Ja volgens mij tot 2030 of 180k nog garantie op accu pakket, dus dat is wel een lekkere gedachte
LR, AWD en Performance zelfs 192000km
HellBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:44:
[...]

Dit was de oplossing. Dankje!
Ik denk dat ik de SeC maar eens een factuur ga sturen ;)

• charlie7
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-03 13:24

charlie7

pr0

ReconE schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 07:24:
[...]

Sorry, ik had het wat anders moeten schrijven en geen diy gebruiken. Wat goed dat je hier meldt dat je een losse stoel hebt, en mede ervaringen zoekt. Ik denk dan meteen, als ik dit lees, waarom nog zelf iets uitzoeken maar direct een service aanvraag maken. Liefst met spoed achteraan bellen want een nu onfortuinlijke botsing met tegenligger en je vliegt mogelijk met stoel en alles in je riem+airbag, die waarschijnlijk niet geschikt zijn voor de massa en vorm van een volwassene+stoel assembly.
Medeforummer @karel_G_1981 meldt al dat dit apk afkeur is, en dat is natuurlijk niet voor niets.
Maar goed, je hebt al een ticket, wist ik niet, succes met laten herstellen! En je niet laten afwimpelen mocht het bij de eerste keer service niet opgelost zijn.
Geen probleem :)
Zoals ook omschreven door anderen, de stoel zit muur vast, daar maak ik mij geen zorgen om. Er klikt gewoon iets in de zitting van de stoel. Dat is niet prettig.

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:03
Ik heb de holiday update net gepushed op mijn MY Juniper.
Wow, netjes! Een update zelf pushen hoor ik voor het eerst. Heb je niet gewoon gecontroleerd in het tabje software of er een update voor je klaar stond?

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

turkeyhakan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:27:
[...]

Wow, netjes! Een update zelf pushen hoor ik voor het eerst. Heb je niet gewoon gecontroleerd in het tabje software of er een update voor je klaar stond?
Niet zo sarcastisch he? Ik bedoel dat je hem op een gegeven moment aangeboden krijgt en dat je die dan doorvoert.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47

me1299

$ondertitel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3zlEAAmSQm2qsc-udsnFaB4KxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anUjq1CfFZbZEZJZRYJZTQPn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet heel erg onder de indruk van het antwoord van Tesla op mijn vraag voor double click TACC/Autopilot. Ze gaan totaal niet inhoudelijk in op mijn kritiek.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:20
me1299 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:50:
[Afbeelding]

Ik ben niet heel erg onder de indruk van het antwoord van Tesla op mijn vraag voor double click TACC/Autopilot. Ze gaan totaal niet inhoudelijk in op mijn kritiek.
'intentionally simplified'? Zo zou ik het niet willen noemen. Hoe is het simpeler dat je nu zelf gas moet geven om een gevaarlijke situatie te voorkomen...

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

me1299 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:50:
[Afbeelding]

Tesla's end goal is FSD. TACC en Autosteer zijn slechts hulpmiddelen op weg naar dat ultieme doel. Verwachten dat Tesla nog significante effort in TACC en Autosteer gaat steken is denk ik verloren moeite. Ik zou zelf ook wel zo'n ouderwetse speed limiter functie zoals o.a. BMW heeft willen hebben maar de hoop daarop heb ik al jaren geleden laten varen.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-03 14:13
Als je op TACC rijdt, en je wisselt van baan, gaat ie dan ook van TACC af? Lijkt me niet toch?

• Oekol
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:07:
Als je op TACC rijdt, en je wisselt van baan, gaat ie dan ook van TACC af? Lijkt me niet toch?
Als je op TACC rijdt niet volgens mij, de oude manier (die ik nog heb) is wanneer je op AP rijdt en inhaalt je terugschiet naar TACC. Dus ga er eigenlijk vanuit dat TACC op TACC blijft zitten. Ik rij alleen vrijwel altijd op AP en op ventwegen, N wegen als die de snelheid niet goed weet op TACC.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:07:
Volgens mij niet.

Heb gisteren een Y performance opgehaald voor een overnight proefrit.
Dus zal straks ff testen.
Met AP en baan wissel gaat alles uit, wat ik zeer slecht vind.
AP werkt wel weer in de stad, maar ik vind de auto twijfelachtig rijden, dus snelheid vermeerderen en vertragen continue, moet ik wel zeggen er waren bouwwerkzaamheden aan de weg.

De YP vraag ik me toch af of de stoelverlengers lang zat zijn, ze zitten heerlijk maar op de lange ritten heb ik er pas last van bij mijn 2023 Y.
Kijken of ik vandaag een langer ritje kan maken, tijd is altijd een probleem ondanks ik de auto vanavond weer terug breng (mag ook morgenochtend maar dat is lastig).

• turkeyhakan
SpikeHome schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:23:
[...]

Volgens mij niet.

Heb gisteren een Y performance opgehaald voor een overnight proefrit.
Dus zal straks ff testen.
Met AP en baan wissel gaat alles uit, wat ik zeer slecht vind.
AP werkt wel weer in de stad, maar ik vind de auto twijfelachtig rijden, dus snelheid vermeerderen en vertragen continue, moet ik wel zeggen er waren bouwwerkzaamheden aan de weg.

De YP vraag ik me toch af of de stoelverlengers lang zat zijn, ze zitten heerlijk maar op de lange ritten heb ik er pas last van bij mijn 2023 Y.
Kijken of ik vandaag een langer ritje kan maken, tijd is altijd een probleem ondanks ik de auto vanavond weer terug breng (mag ook morgenochtend maar dat is lastig).
Volgens mij zit er toch een kilometerbeperking aan zo'n overnight test drive?

• Tesio
Thanks @Oekol @SpikeHome .

En met one click heb je de keuze in de instellingen uit of TACC of AP? Dus tijdens de rit kan je alleen het een of de ander inschakelen, met als uitzondering dat je eenmalig per rit kunt instellen dat je niet AP maar TACC wilt inschakelen?

• nDirect090
TACC blijft gewoon actief bij baanwissel. Alleen even opletten dat je op tijd baan wisselt, en niet eerst vaart verminderd op je huidige baan door een achterblijver. Als je dan baan wisselt vind ik dat die op baan 2 te lang doet om weer op snelheid te komen om in te halen (of je moet even zelf gas bijgeven, dat gaat wat vloeiender)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54
Tesio schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:59:
Thanks @Oekol @SpikeHome .

En met one click heb je de keuze in de instellingen uit of TACC of AP? Dus tijdens de rit kan je alleen het een of de ander inschakelen, met als uitzondering dat je eenmalig per rit kunt instellen dat je niet AP maar TACC wilt inschakelen?
Ja en dat kun je omzeilen door 2 profielen aan te maken en die tijdens het rijden te wisselen als je toch TACC wil ipv AP. Audio herpakt zich dan gewoon maar de navigatie helaas niet.
Fire69 schreef op zondag 14 december 2025 @ 01:40:
[...]

'intentionally simplified'? Zo zou ik het niet willen noemen. Hoe is het simpeler dat je nu zelf gas moet geven om een gevaarlijke situatie te voorkomen...
Simplified als: Hetgeen wat je hebt aangevinkt in de Autopilot settings (TACC of Autosteer of FSD) staat aan of uit. Geen tussenvormen, helaas.
Wat ze hadden moeten doen: een aparte knop voor TACC en een aparte voor Autosteer, maar dat willen ze blijkbaar niet

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 14-12-2025 10:44 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Maurice- schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:12:
[...]

Ja en dat kun je omzeilen door 2 profielen aan te maken en die tijdens het rijden te wisselen als je toch TACC wil ipv AP. Audio herpakt zich dan gewoon maar de navigatie helaas niet.
Dan kun je het beter oplossen met een tesla commander.

TheS4ndm4n#1919

RocketKoen schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:43:
[...]

Dat werkt niet meer in de Juniper en M3 2026 (met knipperlicht stalk). Het enige wat de Commander doet is de dubbelklik simuleren en die is er niet meer

[ Voor 19% gewijzigd door pdidi op 14-12-2025 10:49 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:58
RocketKoen schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:43:
[...]

Dit werkt NIET meer met de nieuwe Model 3 - 2026. Ik heb een M3 2026 en een commander er in gebouwd, juist omdat men op dit forum wist te vertellen dat het de oplossing zou zijn. NOT!!!

Overigens is het rechterzijpaneeltje verwijderen voor de commander ook een crime, het is mij niet gelukt maar met wat gefreubel heb ik wel de bekabeling en de commander kunnen plaatsen.

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:28
CEdS schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:56:
[...]

Dit werkt NIET meer met de nieuwe Model 3 - 2026. Ik heb een M3 2026 en een commander er in gebouwd, juist omdat men op dit forum wist te vertellen dat het de oplossing zou zijn. NOT!!!
Ik lees bijna alles wat hier gepost werd, behalve als het over sleurhutten gaat, en als ik mij goed herinner is dit nooit zo aangekondigd geweest, en al zeker niet door degenen die hier al jaren dagelijks posten.
Overigens is het rechterzijpaneeltje verwijderen voor de commander ook een crime, het is mij niet gelukt maar met wat gefreubel heb ik wel de bekabeling en de commander kunnen plaatsen.
Ik heb ook 2 linkerhanden, maar mij is het wel gelukt... Hoe is het u dan wel gelukt, zonder het rechtzijpaneeltje te verwijderen?

• Maurice-
RigolleM schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:
[...]

Ik lees bijna alles wat hier gepost werd, behalve als het over sleurhutten gaat, en als ik mij goed herinner is dit nooit zo aangekondigd geweest, en al zeker niet door degenen die hier al jaren dagelijks posten.

[...]

Ik heb ook 2 linkerhanden, maar mij is het wel gelukt... Hoe is het u dan wel gelukt, zonder het rechtzijpaneeltje te verwijderen?
Klopt, sinds de eerste Junipers werden geleverd (maart) was hier al te lezen dat het ontbreken van dubbelklik ook niet kan worden opgelost door de commander.

• Fire69
RigolleM schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:21:
[...]

Inderdaad, het is hier al meerdere keren uitgelegd dat het zo niet meer werkt met de commander
Ik heb de commander ingebouwd toen er nog geen video guides waren voor de Juniper (in Maart). Ik wist dus ook niet dat het paneel gewoon kon verwijderd worden (ik volgde een guide van Björn voor een M3). Ik heb het paneel gewoon naar links opzij gewrongen (opletten dat je het handschoenenkastje niet beschadigd zo) en de commander ingeplugd. Toen ik het paneel terug op zijn plaats wou duwen kwam het uit zichzelf los :P

• Maurice-
pdidi schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:39:
[...]

Simplified als: Hetgeen wat je hebt aangevinkt in de Autopilot settings (TACC of Autosteer of FSD) staat aan of uit. Geen tussenvormen, helaas.
Wat ze hadden moeten doen: een aparte knop voor TACC en een aparte voor Autosteer, maar dat willen ze blijkbaar niet
Met het nieuwe stuur is er knop vrijgekomen en die heeft geen functie (dezelfde als de knop ernaast, nutteloos dus). Gemiste kans.

• clj22
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05-03 19:22
Op 1 januari switch ik van werkgever. Mijn huidige leasecontract voor mijn Tesla Model Y wordt overgenomen. Nu is mijn Tesla account echter nog gekoppeld aan het mailadres van mijn huidige werkgever. Moet ik in dit account mijn mailadres wijzigen of moet de Leasemaatschappij hier iets in doen?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:16
ik had vorige week een afspraak gemaakt bij Tesla Amsterdam voor een proefrit in de Model 3 Standaard versie maar dat bleek nog steeds de oude die ik al ken en niet de nieuwe goedkope versie.
Daarom maar een proefrit gemaakt met de Model X plaid om de Autopilot met baanwissel te proberen zonder stalks. Wat een ellende is dat zeg. Het gaat dan via het knopje op het stuur net zoals de richtingaanwijzers maar wat een drama is dat vergeleken met hoe intuïtief dat gaat met stalks.
Ben benieuwd of de nieuwe Model 3 straks ook weer 2 stalks zal hebben (en of de wegbezuinigde parkeersensoren weer terugkomen)?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-03 05:57
Ik meende dat de camera's op de B stijl tegenwoordig ook opgenomen werden? Of is dit alleen bij HW4 (ik heb een 2020 S met HW3). In de 'recent clips' zie ik alleen front, back en left- en right-repeater.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
nerovectra schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:38:
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Veel van ons zullen eerst vijf dingen proberen voordat ze een service verzoek inschieten. En de diagnose routine begint nu eenmaal met stap 1 en houdt geen rekening met enige kennis en ervaring van de berijder.

Voor wat betreft de phonekey: ik heb twee weken rondgereden met niet werkende phonekey, die na verwijderen niet meer opnieuw te koppelen was. Héél toevallig op hetzelfde moment dat de bandenspanningssensoren óók stopten met spanning melden en vcsec-a222. Anderhalve week gedimdamd met service om tot de conclusie te komen dat ik alles wat ze voorstelden al geprobeerd had. Ik had het al soort van opgegeven toen ze het kennelijk tóch van afstand hebben kunnen fiksen.

Kortom: de manier waarop voelt waardeloos, maar auto gerepareerd zonder noemenswaardige tijdsinvestering en er ook maar een kilometer voor gereden te hebben. En mijn technisch Engels is ook weer opgepoetst.
Vorige week is mijn 2024 MY naar Tesla geweest, waar ze een body controller module hebben vervangen ivm mijn (vaak actieve) foutcode VSEC_a222.
Super nette service/proces zoals altijd, maar helaas komt de foutcode een dag later gewoon weer terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4zcrtbDky_F_f9_gkjvGsF0m9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9ij2LNZFqdEL4nBp1NlelzZ.jpg?f=fotoalbum_large

STORING BANDENSPANNINGSCONTROLESYSTEEM.
Dus nu weer een service verzoek ingediend.
Stel je voor dat ze het niet kunnen oplossen....
Benieuwd.

Wat merkte jij nou van jouw identieke foutcode en hoe was dat opgelost?

• this
  • Laatst online: 10-03 15:59
clj22 schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:26:
Op 1 januari switch ik van werkgever. Mijn huidige leasecontract voor mijn Tesla Model Y wordt overgenomen. Nu is mijn Tesla account echter nog gekoppeld aan het mailadres van mijn huidige werkgever. Moet ik in dit account mijn mailadres wijzigen of moet de Leasemaatschappij hier iets in doen?
De leasemaatschappij heeft de controle, jij hoeft niets te doen.

Maar het kan wel interessant zijn om dat account nog snel aan jouw privé email te linken. Zo kan je de historiek meenemen naar je volgende werkgever.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-03 15:37
Heel bijzonder. Net middenin het updateproces naar 2025.44.25.3 gaat de auto opeens heel hard loeien. De ventilator staat op zn max te draaien. En even snel als dat het gestart is stopt deze na 1 minuut weer. Leek alsof de auto een reboot ondertussen deed, omdat ik daarna de HV-accu relais hoorde klikken. Bijzondere gewaarwording.
Deze had ik nog niet gezien. Als je muziek afspeelt op een bluetooth connected telefoon krijg je nu deze melding (waarschijnlijk voor mensen die het Bluetooth knopje niet snel weten te vinden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwKBu0eiEkyZ4nXnZFkMoQBJpqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3QXU68vlaKCpQ2tHW2oQYFG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 14-12-2025 17:08 ]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:27
Afgelopen vrijdag een Juniper opgehaald. Ik zie in de ruiten aan de bestuurders- en passagierszijde een soort vervorming van het beeld in de ruiten? Als een soort shiver. Is dat dubbele glas misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door aschja op 14-12-2025 17:21 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-03 14:56
pdidi schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:45:
[...]

Dat werkt niet meer in de Juniper en M3 2026 (met knipperlicht stalk). Het enige wat de Commander doet is de dubbelklik simuleren en die is er niet meer
Ik ga ze ff mailen met een voorstel (geen idee of dat haalbaar is):
AP uit is direct TACC aan op huidige snelheid, wanneer knipperlicht uitgaat EN AP stond aan, dan TACC uit en AP direct aan. Zou in theorie moeten kunnen, denk alleen wel dat je gek word van de piepjes van deactivatie en activatie :P

• Fire69
ybos schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:32:
[...]

Ik ga ze ff mailen met een voorstel (geen idee of dat haalbaar is):
AP uit is direct TACC aan op huidige snelheid, wanneer knipperlicht uitgaat EN AP stond aan, dan TACC uit en AP direct aan. Zou in theorie moeten kunnen, denk alleen wel dat je gek word van de piepjes van deactivatie en activatie :P
Wie ga je mailen hiervoor, Enhance?
Die kunnen niet doen wat je wil. Ze kunnen enkel het enkel- of dubbelklik signaal versturen, er is geen signaal voor AP of TACC. En het dubbelklik-signaal bestaat niet meer, dus...

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
turkeyhakan schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:37:
[...]

Volgens mij zit er toch een kilometerbeperking aan zo'n overnight test drive?
Nee hoor ze zeiden als die leeg is laad m op bij een Supercharger kosten zijn voor tesla.

• Fire69
https://x.com/Mandablorian/status/2000233715726008797

Eerste Robotaxi gespot in Austin zonder safety monitor.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-03 14:56
Fire69 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:49:
[...]

Wie ga je mailen hiervoor, Enhance?
Die kunnen niet doen wat je wil. Ze kunnen enkel het enkel- of dubbelklik signaal versturen, er is geen signaal voor AP of TACC. En het dubbelklik-signaal bestaat niet meer, dus...
Ik denk dat ze meer kunnen dan wij weten.
Ik weet niet of het door mij komt, maar ik heb al vrij snel de wens ingeschoten om het "uit signaal" van de richtingaanwijzer te gebruiken om AP weer in te schakelen (begin 2020). Dat is ook gelukt met de release van continous AP, dus wie weet kan wat ik nu voorstel ook. Wie niet waagt, wie niet wint.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:50

Dogooder

dus...

Zelf je email adres wijzigen zolang je nog toegang tot het oude adres hebt. Anders kan je gedonder krijgen met verificatie codes die naar je oude mail worden gestuurd.
Wel kan het zijn, weet ik uit ervaring, dat je auto een paar dagen niet meer in je account staat om dat het eigenaarschap ergens tussen 2 leasemaatschappijen hangt.
ybos schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:47:
[...]

Ik weet niet of het door mij komt, maar ik heb al vrij snel de wens ingeschoten om het "uit signaal" van de richtingaanwijzer te gebruiken om AP weer in te schakelen (begin 2020). Dat is ook gelukt met de release van continous AP, dus wie weet kan wat ik nu voorstel ook. Wie niet waagt, wie niet wint.
Wat je ze wel kan vragen: via een button wisselen van profiel (voor zolang Tesla dat nog blijft toestaan voor AP wijzigingen)
Edit: zie dat iemand het al heeft gevraagd, maar dat het (nog) niet kan

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 14-12-2025 19:11 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoi. Ik heb sinds een maand een Model Y (privé) en snap MultiPass nog niet helemaal. Een paar dingen waar ik tegenaan loop:

Laadpalen in app vs auto
In de Tesla-app zie ik véél meer laadpalen dan in de auto zelf, terwijl ik bij beide 'third party laders' aan heb staan en zowel snelladers als gewone laders heb geselecteerd. Als ik thuis ben zegt de navigatie in de auto dat ik minimaal 15 min moet rijden voor de eerstvolgende laadpaal, maar de app laat er tientallen zien. Softwareversie is 2025.44.25.1. Iemand enig idee?

Kaarten toevoegen
Je kunt blijkbaar ook andere kaarten aan MultiPass koppelen naast je Tesla-key. Maar waarom zou je dat doen?

Prijzen zijn een raadsel
MultiPass is soms véél goedkoper (€0,48 vs €0,65 bij Allego), maar soms ook veel duurder (€0,71 vs €0,37 bij InCharge). Nergens een overzicht te vinden, dus ik kom er maar ter plekke achter.
Zijn er andere passen die op bepaalde palen voordeliger zijn? En die bedrijfslaadpalen die vaak flink duur zijn: betaalt iedereen dat gewoon of zijn daar trucjes voor?

Gek genoeg vind ik hier online niet heel veel duidelijke info over. Tnx!

🌞🍃

• Fire69
ybos schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:47:
[...]

Ik heb deze vraag al meerdere zien voorbij komen op reddit en hun discord. Hun antwoord was hetzelfde als wat ik zei. Ik zie niet in waarom ze erover zouden liegen.

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 13:42
Binnenkort dus mijn occasion Y. Voor nu ben ik op zoek naar een goed adresje voor een aankoopkeuring. Werkt Tesla hier zelf aan mee? Ik heb al wel het resultaat van een SoH test en het rapport van een voornamelijk visuele keuring.
kamerplant schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:36:
[...]

Multipass is wel erg tesla specifiek i guess?
Ik begrijp dat Multipass gebaseerd is op Octopus Electroverse. Daar kun je ook prijzen vinden

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:31
Gisteren kwam ik naast een X5 e50 te staan aan de verkeerslichten op de lokale snelweg.

Toen het op groen sprong zag ik zijn neus 15cm de lucht in gaan omdat hij voluit uit de startblokken schoot. Ik was er helemaal niet op voorbereid, maar besliste met enige vertraging toch het pedaal voluit te drukken. Ik dacht eerst dat ik het niet meer ging halen, maar 2 tellen later was ik er al voorbij. Bij elke keer dat hij moest schakelen, zag ik hem zo trager worden. Aan de volgende lichten was hij al klaar met spelen en kwam hij achter me staan ipv naast me :w

Blijft prachtig zo’n Tesla met Lambo power. Leukste auto die al gehad heb.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Oekol

• Fire69

• turkeyhakan
SpikeHome schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:55:
[...]

Nee hoor ze zeiden als die leeg is laad m op bij een Supercharger kosten zijn voor tesla.
Dat laatste kun je tussendoor ook gewoon doen. Jaren geleden was dat nogal een ervaring, was het exclusief voor Tesla :-)

Maar als het goed is staat in de voorwaarden die je hebt getekend wel iets over een km beperking, althans, dat was bij mij wel zo. Zelfs als je een leenauto krijgt van Tesla bij een servicebeurt, zit er een maximum per dag.

• anti elppa
  • Laatst online: 20:11
Broodro0ster schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:08:
Gisteren kwam ik naast een X5 e50 te staan aan de verkeerslichten op de lokale snelweg.

Toen het op groen sprong zag ik zijn neus 15cm de lucht in gaan omdat hij voluit uit de startblokken schoot. Ik was er helemaal niet op voorbereid, maar besliste met enige vertraging toch het pedaal voluit te drukken. Ik dacht eerst dat ik het niet meer ging halen, maar 2 tellen later was ik er al voorbij. Bij elke keer dat hij moest schakelen, zag ik hem zo trager worden. Aan de volgende lichten was hij al klaar met spelen en kwam hij achter me staan ipv naast me :w

Blijft prachtig zo’n Tesla met Lambo power. Leukste auto die al gehad heb.
was ook met een M3P toch? Moet de eerste nog steeds treffen die me wel voor blijft. Heel eerljik ook na 6,5 jaar met de M3LR met acc boost is nog nooit iemand geweest die sneller was

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Verwijderd

anti elppa schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:53:
[...]
was ook met een M3P toch? Moet de eerste nog steeds treffen die me wel voor blijft. Heel eerljik ook na 6,5 jaar met de M3LR met acc boost is nog nooit iemand geweest die sneller was
Wat noemen jullie hier “winnen”? Na 4 seconden moet je alweer van het gas af, want één seconde later kun je je rijbewijs al kwijt zijn 😋

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:32
Het account blijft gewoon werken bij Tesla, echter kun je niet meer bij het e-mailadres waarschijnlijk. Bij je nieuwe werkgever de (nieuwe) leasemaatschappij vragen of ze de auto aan het nieuwe e-mailadres kunnen koppelen. Let wel op, neem voor de zekerheid het pasje mee als het overzetten niet goed gaat. Eventuele punten en laadhistorie op je oude account verlies je wel, tenminste dat was bij mij wel het geval.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zo, mijn '21 Model Y LR (45k km) is net door de eerste APK gegaan en had welgeteld 0 issues.

Alleen de koplampen stonden weer te hoog ingesteld :F Dus die zijn aangepast.

Onderhoud dusver: 1 x nieuwe interieurfilters (zelf gedaan, 27 euro oid) 2x nieuwe ruitenwissers (30 euro?) en 1 set nieuwe zomerbanden (1250 euro). En 1 keer onder garantie een nieuwe laadpoort :)

Ik ben tevree

Xbox Live ID:Notna8310

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:59:
Heh? Ik zou verwachten dat dit allemaal vanzelf gaat? :D Kun je dit überhaupt instellen? :P

🌞🍃

• Notna

Notna

Where are you?®

kamerplant schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:09:
[...]

Heh? Ik zou verwachten dat dit allemaal vanzelf gaat? :D Kun je dit überhaupt instellen? :P
Je kan ze automatisch laten kalibreren, maar laten we zeggen dat de resultaten daarvan..... apart zijn :+ . Is te vinden onder Controls > Service > Adjust Headlights.

• Tesio
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:12:
[...]

Je kan ze automatisch laten kalibreren, maar laten we zeggen dat de resultaten daarvan..... apart zijn :+ . Is te vinden onder Controls > Service > Adjust Headlights.
Dit is mijn grootste ergernis als ik in het donker een MY tegenkom. Je kan er gif op innemen dat ze te hoog staan en je verblind wordt als tegenligger.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:17
Tesio schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:20:
[...]

Dit is mijn grootste ergernis als ik in het donker een MY tegenkom. Je kan er gif op innemen dat ze te hoog staan en je verblind wordt als tegenligger.
Voornamelijk de "oude" Y's (en 3's) maken zich hier schuldig aan, mijn 2024 Y stelde regelmatig vlak na wegrijden de lampen naar standje asociaal, ik vermoed omdat ik op een hele lichte helling (denk aan 5 cm tussen vóór en achterkant) met het neusje omlaag gestaan had dan, tenminste, dat was de overeenkomstige factor die ik kon ontdekken. Als ik bijvoorbeeld wegreed uit de parkeergarage in het centrum stelde hij ze steevast kut in, terwijl ze gewoonlijk prima afgesteld stonden, en ik ze 3000km na aanschaf door een garage (die zéker weten wist hoe dat moest) goed heb laten afstellen.

Het lichtbeeld van mijn Juniper is helemaal recht, en die heb ik nog niet op verblinden kunnen betrappen.

• Tesio
Mar.tin schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:24:
[...]

Het lichtbeeld van mijn Juniper is helemaal recht, en die heb ik nog niet op verblinden kunnen betrappen.
Goed om te weten! Ik wilde dat als een van de eerste dingen aanpassen, maar zal er eens op letten of de nieuwe MY Standard ook goed automatisch is en blijft afgesteld.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-03 18:40
Dogooder schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:00:
[...]
Wel kan het zijn, weet ik uit ervaring, dat je auto een paar dagen niet meer in je account staat om dat het eigenaarschap ergens tussen 2 leasemaatschappijen hangt.
@clj22, dit laatste punt is wel even een relevante.
Dit is mij namelijk ook overkomen. Ik was aan het werk op een projectlocatie in de middle of nowhere en einde werkdag kon ik mijn auto niet meer in, de auto was overgezet van LM1 naar LM2 waardoor de toegang via de app op mn telefoon eraf was.
Dat was even schrikken en ik was blij dat ik mijn druppel met de omgesmolten toegangskaart aan mijn sleutelbos had :O !

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:31
Smobbo schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:52:
[...]

@clj22, dit laatste punt is wel even een relevante.
Dit is mij namelijk ook overkomen. Ik was aan het werk op een projectlocatie in de middle of nowhere en einde werkdag kon ik mijn auto niet meer in, de auto was overgezet van LM1 naar LM2 waardoor de toegang via de app op mn telefoon eraf was.
Dat was even schrikken en ik was blij dat ik mijn druppel met de omgesmolten toegangskaart aan mijn sleutelbos had :O !
En daarom zorg je er voor dat je naast je telefoon altijd de sleutelkaart mee hebt als back-up.
Tot dusver 1 keer nodig gehad, dus het is de moeite!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Smobbo
pretpik schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:59:
[...]

Het account blijft gewoon werken bij Tesla, echter kun je niet meer bij het e-mailadres waarschijnlijk. Bij je nieuwe werkgever de (nieuwe) leasemaatschappij vragen of ze de auto aan het nieuwe e-mailadres kunnen koppelen. Let wel op, neem voor de zekerheid het pasje mee als het overzetten niet goed gaat. Eventuele punten en laadhistorie op je oude account verlies je wel, tenminste dat was bij mij wel het geval.
Je kan zelf je mailadres aanpassen en dan blijft het dus dezelfde account. Ik heb bij mijn overstap gewoon mijn privé e-mailadres gekoppeld, die blijft sowieso toegankelijk voor mij ;) .

• Smobbo
Tommie12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:56:
[...]

En daarom zorg je er voor dat je naast je telefoon altijd de sleutelkaart mee hebt als back-up.
Tot dusver 1 keer nodig gehad, dus het is de moeite!
Haha, dat was voor mij ook de 1e en tot nu toe enige keer in de afgelopen 6,5 jaar dat ik hem nodig heb gehad. Ik was dus blij dat ik dat pasje ooit omgesmolten had en aan m'n sleutelbos had hangen :)

Edit: Ik bedenk me dat ik hem ook bij de bandenwissel steeds afgeef trouwens! Maar dat is niet echt een noodsituatie

[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 15-12-2025 10:58 ]

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:03

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:54:
[...]

Auto is van eind 2021. Druk is 2.9-3.0 bar en een band op 2.6 zie ik nu. Die zal ik eens bij lucht bijgeven.
Ondertussen deze band ook naar 3 bar gebracht, maar helaas blijft de melding staan. Iemand nog ene tip, anders dan een servicerequest inschieten?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• wimpie
  • Niet online
Na alle wijzigingen in EAP, AP, TACC, etc. Is er al een limit functie beschikbaar?

Divide and conquer.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
ChUcKiE schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
[...]

Ondertussen deze band ook naar 3 bar gebracht, maar helaas blijft de melding staan. Iemand nog ene tip, anders dan een servicerequest inschieten?
Zit de band op de juiste plek? Niet dat de velg van bijvoorbeeld links voor nu linksachter zit door de bandenwissel. Dan zit de sensor ook op de verkeerde plek. Heb je alle banden naar 3 bar gebracht?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10

Damian

Insane Obtrusion

wimpie schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:13:
Na alle wijzigingen in EAP, AP, TACC, etc. Is er al een limit functie beschikbaar?
Nee, en die gaat er ook echt niet komen gok ik zo.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:51

duderuud

Sliden is koel

(jarig!)
jongetje schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:16:
[...]

Zit de band op de juiste plek? Niet dat de velg van bijvoorbeeld links voor nu linksachter zit door de bandenwissel. Dan zit de sensor ook op de verkeerde plek. Heb je alle banden naar 3 bar gebracht?
En een paar kilometer rijden voor de nieuwe waardes worden doorgegeven aan de auto...

Motor-Forum.nl

• anti elppa
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:59:
Zo, mijn '21 Model Y LR (45k km) is net door de eerste APK gegaan en had welgeteld 0 issues.

Onderhoud dusver: 1 x nieuwe interieurfilters (zelf gedaan, 27 euro oid) 2x nieuwe ruitenwissers (30 euro?) en 1 set nieuwe zomerbanden (1250 euro). En 1 keer onder garantie een nieuwe laadpoort :)

Ik ben tevree
Nice. Hier hetzelfde. Model 3LR 2019. 123k km. 1e keer apk 2 jaar terug alleen interieur filter en ruitenwissers vervangen (beide uiteraard geen afkeur). 3 maanden terug 2e keer apk. Weer helemaal niets. Echt ongekend hoe goedkoop je kan rijden met een tesla/ EV

• anti elppa
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:43:
[...]

Wat noemen jullie hier “winnen”? Na 4 seconden moet je alweer van het gas af, want één seconde later kun je je rijbewijs al kwijt zijn 😋
hahaha ja maar die kans is ongeveer 0. Flitspalen staan nooit na de stoplichten, en onopvallende politie auto krijgt toch geen meeting voor elkaar binnen die korte tijd weet ik uit ervaring.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-03 15:07
anti elppa schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:20:
[...]

hahaha ja maar die kans is ongeveer 0. Flitspalen staan nooit na de stoplichten, en onopvallende politie auto krijgt toch geen meeting voor elkaar binnen die korte tijd weet ik uit ervaring.
Ik ken iemand die een stoplichtsprintje deed met een onopvallende politieauto achter zich. Over pech hebben gesproken. Die kon bij het volgende stoplicht de auto laten staan en zn rijbewijs inleveren.

Verwijderd

LastSamurai schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:26:
[...]
Ik ken iemand die een stoplichtsprintje deed met een onopvallende politieauto achter zich. Over pech hebben gesproken. Die kon bij het volgende stoplicht de auto laten staan en zn rijbewijs inleveren.
“You win some, you lose some”. Op die manier verlies je, zelfs al won je 😅

• Mar.tin
[...]

offtopic:
Dan doe je wel méér dan een "sprintje" lijkt me, een surveillance moet vzviw altijd een afstandsmeting doen, dus óf je trekt hem binnen de bebouwde kom langdurig naar >100 ofzo, maar voor 1x stevig doortrekken en direct terugzakken (mijn opvatting van een "sprintje") gaat er geen agent je je rijbewijs afpakken, hooguit waarschuwen / bekeuren. Dan hebben ze je al in het oog gehad, heb je al opvallend rijgedrag vertoond en dan is dat de druppel, en dan zullen ze het op een artikeltje 5 moeten gooien, want zonder meting hebben ze verder weinig.

• Mar.tin
ChUcKiE schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:03:
[...]

Heb je er daarna al een paar (kilo)meter mee gereden? Want de sensoren worden pas actief bij beweging.

Heb je al zwarte trim? Of nog zilveren? Afhankelijk daarvan heb je de nieuwe (bluetooth LE) of oude (433mhz) sensoren.
De oude smaak kan nog wel eens een reset nodig hebben in het servicemenu na wisselen van wielen. Maar gezien de leeftijd kan een dode sensor natuurlijk ook.
Als je de nieuwe smaak hebt, en hij werkt niet bij, kan de sensor gewoon overleden zijn, of de ontvanger ervoor, dan zullen er in service mode wel errors staan.

• TeslaNerd
  • Laatst online: 00:16
Waar gaan jullie naar toe voor de apk?
De eerste keer in 2023 had ik een flinke discussie bij Tesla SC Utrecht die rondom de remschijven en remblokken wilden vervangen ivm wat vliegroest terwijl de apk norm voor roest op de schijven vrij ruim is.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• ChUcKiE
  • Laatst online: 23:03

ChUcKiE

Dus........

[...]

Banden zijn niet gewisseld en de velgen ook niet. Er is eigenlijk niets veranderd, behalve dat de bandspanning wat lager was geworden en nu al weer een tijd op orde is. Dik een week geleden en een aantal honderd kilometers terug opgepompt.

Ik zal eens in het servicemenu kijken of ik wat terug kan vinden. De andere drie banden geven wel netjes hun waarden door.

[ Voor 16% gewijzigd door ChUcKiE op 15-12-2025 12:22 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Notna

Notna

Where are you?®

TeslaNerd schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
De eerste keer in 2023 had ik een flinke discussie bij Tesla SC Utrecht die rondom de remschijven en remblokken wilden vervangen ivm wat vliegroest terwijl de apk norm voor roest op de schijven vrij ruim is.
Ik ben zelf naar een Vakgarage geweest, 55 EUR (iets duurder dus tov een non-EV auto. Had ik niet gelijk door, maargoed). Wat wel hilarisch was, want ik had de PIN uitgezet en mijn Bluetooth (telefoon key) uitgezet zodat het pasje gewoon werkt. Komt de beste man naar mij toe dat hij de auto niet inkomt, omdat mijn telefoon gekoppeld zou staan :?

'Ja we hebben dit probleem altijd'

Nou, ik niet :+. Laat maar zien wat je doet

*houdt pas tegen pilaarcamera aan

:+

Dus ik zeg: dat is niet de juiste plek. JAWEL KIJK MAAR, DE CAMERA ZIT DAAR (houdt wederom de pas voor de camera)

* Notna pakt het pasje en houdt het op de juiste plek tegen de pilaar en voila: magisch gaat de auto van het slot.

'Oh'...

Verder een aardige kerel die veel weet hoor, maar je zag wel dat hij met EV's (of specifiek Tesla) weinig van doen had. Hielp ook niet mee dat mijn OS op Engels staat :+

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 15-12-2025 12:40 ]

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
anti elppa schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:20:
[...]
hahaha ja maar die kans is ongeveer 0. Flitspalen staan nooit na de stoplichten...
Op de N65 richting Den Bosch staan de flitspalen na de stoplichten. ;)

• Mar.tin
Gewoon een goede lokale garage. Alles dat niet persé door Tesla gedaan hoeft te worden, laat ik gewoon door een vertrouwde garagist doen (Carrec Zeist in mijn geval).

Dus eigenlijk enkel garantie of specifieke reparaties via Tesla (PTC heater van de auto van de ouders vrij recent).

Tesla is vaak minimaal net zo duur als een "dure" garage, en meestal niet beter is mijn beleving na de afgelopen 7 jaar BEV, 6 jaar een Model 3 bij de ouders (met nu 340k op de klok), en inmiddels zelf ook ruim 3 jaar een Tesla. :).

De service is wel stukken beter geworden, begin 2021 was het echt huilen, onvriendelijke mensen, discussies dat ik m'n sleutelpas niet mee had terwijl ze die voor een tientje konden programmeren etc (terwijl het ook niet in de mail stond dat je 'm mee moest nemen).

3 maanden terug met m'n vorige Y voor een krakende achterklep, vriendelijk ontvangen, kundige monteur, prima opgelost, tegelijkertijd een proefritje gemaakt, en een nieuwe besteld :+.

Vorige week samen met vaders zijn auto gedropt voor de PTC van zijn 2019 Model 3, was zelfde dag nog klaar, volgende ochtend buiten opening opgehaald, keurig gerepareerd, geen mens gesproken, fantastisch.

[ Voor 27% gewijzigd door Mar.tin op 15-12-2025 12:54 ]

Verwijderd

Een weekje geleden mijn remolie laten vervangen bij een niet-Tesla dealer in de buurt waar ik wel vertrouwen in heb. Dit was de tweede poging, nadat de eerste poging was vastgelopen op het niet kunnen activeren van het remcircuit met hun standaard tools en -software. Ik had niets hoeven te betalen, en ik werd al bijna naar Tesla doorwezen, totdat ik hen op het service-menu attent maakte, en dat het daarmee allicht wél kon lukken. De dealer stond er wel voor open om het op die manier toch nog eens te proberen, nieuwe servicebeurt ingepland, dat was vorige week.

Technieker was best bij de pinken, ikzelf wist wel wat er moest gebeuren, maar had het werken met dat service-menu nog nooit in actie gezien. Dus met vereende krachten aan de slag gegaan, en alles vlotjes voor elkaar gekregen. Intussen had ik ‘m ook op de remdrukleiding-test gewezen, en hij wou na de remoliewissel ook wel weten of alles goed voor elkaar was.

Met de auto nog zonder de wielen op de brug faalde die test 2 keer op rij, totdat de technieker op het idee kwam om de wielen te monteren en de auto van de brug te laten zakken. Ik had niet onmiddellijk verwacht dat de test dan wél zou lukken, maar toch wel, toen slaagde die test wel! Ik heb er alle vertrouwen in dat alles in orde is, maar stel mij wel de vraag naar het waarom.

Dus: hoe kan dit eerste falen verklaard worden?

• anti elppa
gewoon naar een boschcar centre hier in het dorp.

• anti elppa
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:11:
Een weekje geleden mijn remolie laten vervangen bij een niet-Tesla dealer in de buurt waar ik wel vertrouwen in heb. Dit was de tweede poging, nadat de eerste poging was vastgelopen op het niet kunnen activeren van het remcircuit met hun standaard tools en -software. Ik had niets hoeven te betalen, en ik werd al bijna naar Tesla doorwezen, totdat ik hen op het service-menu attent maakte, en dat het daarmee allicht wél kon lukken. De dealer stond er wel voor open om het op die manier toch nog eens te proberen, nieuwe servicebeurt ingepland, dat was vorige week.

Technieker was best bij de pinken, ikzelf wist wel wat er moest gebeuren, maar had het werken met dat service-menu nog nooit in actie gezien. Dus met vereende krachten aan de slag gegaan, en alles vlotjes voor elkaar gekregen. Intussen had ik ‘m ook op de remdrukleiding-test gewezen, en hij wou na de remoliewissel ook wel weten of alles goed voor elkaar was.

Met de auto nog zonder de wielen op de brug faalde die test 2 keer op rij, totdat de technieker op het idee kwam om de wielen te monteren en de auto van de brug te laten zakken. Ik had niet onmiddellijk verwacht dat de test dan wél zou lukken, maar toch wel, toen slaagde die test wel! Ik heb er alle vertrouwen in dat alles in orde is, maar stel mij wel de vraag naar het waarom.

heel bijzonder verhaal. Ik heb het afgelopen mei zelf gedaan incl reinigen en smeren rest remsysteem. Perfect gelukt. Tesla is hier voor zover ik kan zien niets anders dan elke andere auto met abs

• anti elppa
Mar.tin schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:38:
[...]
offtopic:
Dan doe je wel méér dan een "sprintje" lijkt me, een surveillance moet vzviw altijd een afstandsmeting doen, dus óf je trekt hem binnen de bebouwde kom langdurig naar >100 ofzo, maar voor 1x stevig doortrekken en direct terugzakken (mijn opvatting van een "sprintje") gaat er geen agent je je rijbewijs afpakken, hooguit waarschuwen / bekeuren. Dan hebben ze je al in het oog gehad, heb je al opvallend rijgedrag vertoond en dan is dat de druppel, en dan zullen ze het op een artikeltje 5 moeten gooien, want zonder meting hebben ze verder weinig.
Dit idd. Heb het ooit gehad bij het invoegen op de snelweg met de motor. Was met een 1000cc, dus 2x knipperen en ik zat ruim over de 250. Zag alleen direct in mijn spiegels een volvo die extreem moeite deed om bij te komen. Direct in de ankers gegaan. stop politie. Vriendelijke lui, ff filmpje kijken in de auto. Meer dan 30km te hard konden ze me niet geven. Had ik nog 10 a 15sec langer het gas open gehouden, dan was ik em wel kwijt geweest ja. Maar om dat in de bebouwde komt bij een stoplicht voor elkaar te krijgen.....dan krijg je nog eerder een artikel 5 idd. Zou dat ook nooit doen. Op een lege snelweg vind ik wat anders.

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:18
[...]

Als het goed is herkent de Tesla na een paar kilometer rijden dat de velg met sensor naar een andere plek is verhuist.

• Mar.tin

Waarom de test faalde, geen idee, meestal staat er wel iets van een reden bij in codes waar niet aan voldaan is. :)

Het erge is dat de servicemanuals van Tesla overwegend gratis toegankelijk zijn en best goed, je moet het nét even weten, maar dat is bij een ander merk niet anders denk ik. Zal toch nog wel nieuwigheid in de markt zijn ofzo, denk dat de mééste Tesla's in NL nog nooit een garage van binnen gezien hebben namelijk.

En dan zullen de meesten wel gewoon naar Tesla gaan voor dit soort zaken, want dat is de "dealer" dus de kennis in de markt blijft ook smal. Met een jaar of 5 zijn er echt bergen occasions en dan zal het wel ingeburgerder zijn.

https://service.tesla.com/nl-NL/vehicle-models/Model3

https://service.tesla.com...45-9C21-67717AD2EE38.html

• Notna

Notna

Where are you?®

Gok: het lijkt mij dat het gewicht van een wiel icm de krachten die spelen bij het draaien van een wiel, meegenomen worden bij de standaard parameters van de remklauwen/schijven waar een dergelijke test op toetst. Het zou mij niets verbazen als de Tesla hier een check op uitvoert (elektronisch) en dat de gemeten waardes dus buiten het bereik vallen (en dus: error).

Maar ik denk dat alleen een monteur met deze ervaring, specifiek bij Tesla, dit kan bevestigen :)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:31
[...]

Als je dat doet zonder slippende banden en binnen de snelheidslimieten, dan hebben ze toch niks te zeggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:13
Tommie12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:28:
[...]

Als je dat doet zonder slippende banden en binnen de snelheidslimieten, dan hebben ze toch niks te zeggen.
In NL hebben we een zogenoemde Artikel 5 die ze uit kunnen delen.
Onverantwoord rijgedrag. Daar valt bijvoorbeeld ook hard optrekken (tot een wheelie aan toe) met een motor, als een idioot weg trekken bij een stoplicht onder etc.
Pagina: 1 ... 173 ... 220 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: