[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 249 Laatste
Acties:

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:24
Behalve bij nieuwe laadpalen, daar is het 46,13 cent.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bij mijn vrouw op werk zijn er 50 laadpalen aangesloten in de (publieke) parkeergarage.

Probeer een mooi tarief te vinden, maar dat is nu t zo makkelijk.

Go charge geeft hem wel aan, maar geen enkele prijs daar klopt met de prijs van de getoonde aanbieder.

Charge price geeft hem nieteens aan.

De verschillende aanbieders waar ik een kaar van heb geven een spreiding tussen de 45 en 65 cent per kWh.

Ding is volgens shell en Eneco van Maxem. Maar daar vind ik weinig van terug in dit topic.
Vattenfall zegt dat ie van evbox is.

Iemand enig idee waar ik een goede prijs voor deze laders kan vinden verder? Betreft garage bisonspoor in maarssen.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:36
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:55:
Bij mijn vrouw op werk zijn er 50 laadpalen aangesloten in de (publieke) parkeergarage.

Go charge geeft hem wel aan, maar geen enkele prijs daar klopt met de prijs van de getoonde aanbieder.

De verschillende aanbieders waar ik een kaar van heb geven een spreiding tussen de 45 en 65 cent per kWh.

Ding is volgens shell en Eneco van Maxem. Maar daar vind ik weinig van terug in dit topic.

Iemand enig idee waar ik een goede prijs voor deze laders kan vinden verder? Betreft garage bisonspoor in maarssen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK_T7UshRvwRBO3W6Et4jczdTDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Su8v4KYRPcJTLkWJY7RIBvjD.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58

Ben even mijn top-5 doorgegaan: Electroverse, Shell, OVO, E-flux en random aanbieder
Electroverse komt op 46 cent en is een goede, betrouwbare aanbieder. Veel goedkoper wordt het denk ik niet. Vind ik voor een parkeergarage op een toplocatie niet gek.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha, ok, blijft dus trial and error.

Anwb zegt 41 cent te rekenen. Das doable. Maar eens proberen.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:31

Stap 1: Zoek uit wat het CPO-tarief is. Doe dit met de app van Allego. Daar vind je het CPO-tarief van € 0,46 per kWh

Stap 2: Bedenk of het tarief van stap 1 hoger is dan een pas met een vast tarief. Neem bijv. de pas van Eneco waar het vaste tarief € 0,54 per kWh is. Als het tarief uit stap 1 lager is, dan gebruik je het tarief van stap 1. Als het tarief uit stap 1 hoger is, dan gebruik je de Eneco pas (of die van Shell, net welke pas met vast tarief jij gebruikt...). In dit geval is het tarief van Allego aantrekkelijker

Stap 3: Check ook nog even de passen met variabele tarieven gebruiken. Voorbeelden zijn Electroverse (€ 0,46 per kWh), OVO Charge (€ 0,64 per kWh), Vattenfall (€ 0,575 per kWh), ChargeNOW (n.v.t.), Chargepoint (€ 0,77 per kWh). Als je een lager tarief vindt, dan gebruik je die.

In jouw geval lijkt de Allego-pas met CPO-tarief dus het goedkoopst. Electroverse kan natuurlijk ook voor hetzelfde tarief.

[ Voor 10% gewijzigd door nathalia op 06-03-2026 13:05 ]

Cupra Born Performance 58 kWh

• nathalia
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:27:
Haha, ok, blijft dus trial and error.

Anwb zegt 41 cent te rekenen. Das doable. Maar eens proberen.
Het tarief van ANWB is € 0,46 per kWh plus € 0,69 per sessie. Geen idee hoe jij op € 0,41 komt...

Het is hier al meermaals gepost: De apps van Allego en ANWB zijn hetzelfde. Alleen rekent Allego geen extra kosten naast het CPO-tarief. ANWB rekent € 0,69 aan kosten naast het CPO-tarief. Waarom dus de ANWB pas gebruiken als je ook met Allego kunt laden?

[ Voor 3% gewijzigd door nathalia op 06-03-2026 13:06 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nathalia schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Het tarief van ANWB is € 0,46 per kWh plus € 0,69 per sessie. Geen idee hoe jij op € 0,41 komt...

Het is hier al meermaals gepost: De apps van Allego en ANWB zijn hetzelfde. Alleen rekent Allego geen extra kosten naast het CPO-tarief. ANWB rekent € 0,69 aan kosten naast het CPO-tarief. Waarom dus de ANWB pas gebruiken als je ook met Allego kunt laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2N6bRI6zf1Kj2zVes7mEE3_3u8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bAiEtcJFC1wBMQkKR02IlQAI.png?f=fotoalbum_large

Christus te paard... Ex btw... Waarom zouden ze dat doen met een particuliere app dan? :X

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2026 13:09 ]

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:56
MikeyMan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:09:
[...]

[Afbeelding]

Christus te paard... Ex btw... Waarom zouden ze dat doen met een particuliere app dan? :X
Zowel in de ANWB-app als bij Allego (wat een verrassing, in de basis is het dezelfde app) kun je, als je het hamburger-menu opent, onder Instellingen kiezen of je de prijzen in- of exclusief BTW wilt zien

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martinBMW schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Zowel in de ANWB-app als bij Allego (wat een verrassing, in de basis is het dezelfde app) kun je, als je het hamburger-menu opent, onder Instellingen kiezen of je de prijzen in- of exclusief BTW wilt zien
Ja dat heb ik nu ook gevonden. Maar lijkt me toch logischer om standaard inclusief btw te tonen. Wat Allego overigens ook doet.

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:00
Ik zie in de MTC app ook 0.38 cent op die locatie. Ex BTW.
MTC doet 1 op 1 doorgeven van CPO tarief; dus die 46 inc btw klopt dan wel aardig.
nathalia schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:43:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5eQS86SKJsiGtyYAp42uhtNA2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44usIMJtrvP6qdU7mNHAaPT5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat hier de verwarring vandaan komt: ik zie die 41 cent ex btw ook. Dus mogelijk zijn er palen die een ander tarief hebben.

Thanks voor die Allego tip, gebruik altijd de MTC app hiervoor; maar als de Allego app dit ook kan, alleen maar goed.

[ Voor 82% gewijzigd door krakendmodem op 06-03-2026 14:08 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:58
nathalia schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Stap 1: Zoek uit wat het CPO-tarief is. Doe dit met de app van Allego. Daar vind je het CPO-tarief van € 0,46 per kWh

Stap 2: Bedenk of het tarief van stap 1 hoger is dan een pas met een vast tarief. Neem bijv. de pas van Eneco waar het vaste tarief € 0,54 per kWh is. Als het tarief uit stap 1 lager is, dan gebruik je het tarief van stap 1. Als het tarief uit stap 1 hoger is, dan gebruik je de Eneco pas (of die van Shell, net welke pas met vast tarief jij gebruikt...). In dit geval is het tarief van Allego aantrekkelijker

Stap 3: Check ook nog even de passen met variabele tarieven gebruiken. Voorbeelden zijn Electroverse (€ 0,46 per kWh), OVO Charge (€ 0,64 per kWh), Vattenfall (€ 0,575 per kWh), ChargeNOW (n.v.t.), Chargepoint (€ 0,77 per kWh). Als je een lager tarief vindt, dan gebruik je die.

In jouw geval lijkt de Allego-pas met CPO-tarief dus het goedkoopst. Electroverse kan natuurlijk ook voor hetzelfde tarief.
Zet dit maar even in de topicstart 8) _/-\o_

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-03 15:26
Pr088 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:50:
[...]

Zet dit maar even in de topicstart 8) _/-\o_
Voor zolang Allego CPO prijzen hanteert.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• nathalia
pmiddeld schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Voor zolang Allego CPO prijzen hanteert.
Wat een negatieve insteek!

Allego heeft heel erg goed nagedacht over een hun nieuwe app. Met de introductie van de nieuwe app laat Allego zien hoe de rol van de laadpasaanbieder verandert. Waar verdienmodellen lange tijd draaiden om opslagen en roaming, verschuift de focus naar gebruiksgemak en voorspelbaarheid. Ze gaan voor glasheldere tarieven zonder extra toeslagen.

Allego is dermate groot in Europa dat ze voldoende verdienen met hun eigen laadpalen en daarom bij roaming het CPO-tarief één op één doorrekenen. We kunnen hier ook blij mee zijn en hopen dat veel pas-aanbieders gaan volgen. Alle pas-aanbieders die CPO-tarief plus een starttarief of opslag per kWh rekenen, kunnen door Allego namelijk wel opdoeken, omdat ze nooit goedkoper dan Allego zullen zijn!

Zie ook https://www.evupdate.nl/e...mingkosten-met-nieuwe-app

[ Voor 5% gewijzigd door nathalia op 06-03-2026 17:54 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@nathalia toch zit er wel wat in. We zouden niet afhankelijk moeten zijn van de goede bedoelingen van een commerciële partij om orde in de chaos te scheppen.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:00
snip: zie topicwarning

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2026 07:06 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2026 06:44 ]

• thomvh

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2026 06:44 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-03 00:30

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nathalia schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:53:
[...]

Wat een negatieve insteek!

Allego heeft heel erg goed nagedacht over een hun nieuwe app. Met de introductie van de nieuwe app laat Allego zien hoe de rol van de laadpasaanbieder verandert. Waar verdienmodellen lange tijd draaiden om opslagen en roaming, verschuift de focus naar gebruiksgemak en voorspelbaarheid. Ze gaan voor glasheldere tarieven zonder extra toeslagen.

Allego is dermate groot in Europa dat ze voldoende verdienen met hun eigen laadpalen en daarom bij roaming het CPO-tarief één op één doorrekenen. We kunnen hier ook blij mee zijn en hopen dat veel pas-aanbieders gaan volgen. Alle pas-aanbieders die CPO-tarief plus een starttarief of opslag per kWh rekenen, kunnen door Allego namelijk wel opdoeken, omdat ze nooit goedkoper dan Allego zullen zijn!

Zie ook https://www.evupdate.nl/e...mingkosten-met-nieuwe-app
Mwah dat is niet helemaal waar, ik ken Allego goed en hun bedoelingen zijn [nu] inderdaad ook goed, maar ook Allego krijgt met roamingkosten te maken. Zo blijft E-flux op E-flux goedkoper, net als Shell Recharge bij Shell Recharge, Ionity bij Ionity of Eneco bij Eneco. Daarnaast is er inderdaad geen garantie zoals @pmiddeld ook aangeeft dat Allego dit blijft doen aangezien dit Allego serieus centjes kost.

Allego heeft de afgelopen jaren meermaals laten zien dat ze makkelijk van strategie en aanpak kunnen veranderen dus het is weldegelijk de vraag hoe lang ze dit gaan volhouden.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
In other news, mijn Excel doet het nog. Zaterdag knutseldag :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jrdkq4SedsBiMaxSvdB0t_CqTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZIoIW13ChcbnXg0mtlbrlOu.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
Hachy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:20:

[Afbeelding]
Zou je deze publiek ergens kunnen delen? Want dit is echt goede info om weer eens tijdens een discussie naar boven te halen dat het echt niet zo duur is.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
thomvh schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Zou je deze publiek ergens kunnen delen? Want dit is echt goede info om weer eens tijdens een discussie naar boven te halen dat het echt niet zo duur is.
Ik heb het op het LinkedIn gedeeld.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:38

[Afbeelding]
Zijn de benzine/diesel prijzen wel actueel?
De GLA’s liggen een stuk hoger nl…

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-03 17:16
Waterblok schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:15:
Ik laad bijna altijd thuis maar als ik bij snellader kom is dat meestal Fastned.
De laatste factuur was 52,30 kWh à 0,69 =36,24 € maar dat klopt niet zou 36,09 € moeten zijn.
Klantenservice kijkt ernaar, er was nog een melding.
Quote mezelf, onduidelijk antwoord maar blijkt dus dat ze gewoon paartienden van cent meer rekenen dan 0,69 tarief wat op de rekening staat.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:32
Waterblok schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:18:
[...]

Quote mezelf, onduidelijk antwoord maar blijkt dus dat ze gewoon paartienden van cent meer rekenen dan 0,69 tarief wat op de rekening staat.
kan best kloppen, normale tarief is 0.77, met de app is het het 10% korting per kwh --> 0.77*0.9=0.693 per kwh. en dat komt overeen met de prijs die je hebt moeten betalen

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-03 17:16
Dank heb de man van Fastned je berekening uitgelegd en geadviseerd de korting op de factuur te vermelden, dat vinden hollanders fijn om te zien....
Nu staat er tarief 0,69 waar 0,693 gerekend wordt.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Puppetmaster
Klopt dat juridisch wel?
Hoor een prijs niet Max. 2 decimalen te hebben?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:20

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Puppetmaster schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:06:
Klopt dat juridisch wel?
Hoor een prijs niet Max. 2 decimalen te hebben?
Bij brandstof tanken gaat het toch ook tot 3 decimalen?

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• thomvh
BehindCorner schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Bij brandstof tanken gaat het toch ook tot 3 decimalen?
Maar daar staan wel 3 decimalen op de rekening....

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Puppetmaster schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:23:
[...]

Zijn de benzine/diesel prijzen wel actueel?
De GLA’s liggen een stuk hoger nl…
Zeker, die heb ik uiteraard even gechecked. GLA ligt altijd fors hoger dan de daadwerkelijke tarieven. Geen idee waarom.

• Puppetmaster
Hachy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Zeker, die heb ik uiteraard even gechecked. GLA ligt altijd fors hoger dan de daadwerkelijke tarieven. Geen idee waarom.
Maar snelwegprijzen zijn ook al een stuk hoger, zie mn post hierboven, dat komt uit de praktijk. :)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hachy schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:24:
Bij deze. Wat een oude troep trouwens, ik zal hem deze week eens herschrijven.
Zo, de TS is geupdate hoor 😅

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:40
Op een vakantieparkje waar ik binnenkort heen ga staan laadpalen met een whopping CPO tarief van 0,98 / kWh (helaas een praktijk die ik meer en meer zie op dit soort locaties). In de Shell app staat deze voor 0,63 /kWh + een starttarief van 0,35 ct.
Kan Shell het daadwerkelijk berekende tarief naar mij achteraf nog aanpassen, of staat dit 'vast' zoals het in de app staat?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RandomNick schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:31:
Op een vakantieparkje waar ik binnenkort heen ga staan laadpalen met een whopping CPO tarief van 0,98 / kWh (helaas een praktijk die ik meer en meer zie op dit soort locaties). In de Shell app staat deze voor 0,63 /kWh + een starttarief van 0,35 ct.
Kan Shell het daadwerkelijk berekende tarief naar mij achteraf nog aanpassen, of staat dit 'vast' zoals het in de app staat?
Kunnen ze doen, maar het is niet terecht. Wat men hier nog weleens doet in die gevallen is een screenshot maken op het moment dat ze het laden starten. Dan heb je bewijs voor het geval de factuur toch ineens anders is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• pmiddeld
Wat @True zegt, maar check ook in de Shell app voor eventuele kleefboetes.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:55
In dat artikel lees ik het volgende:
Altijd het laagste tarief op Allego-palen
Op de eigen publieke laadpunten hanteert Allego het principe “altijd het laagste tarief”. Concreet betekent dit dat de app het standaardtarief vergelijkt met het lokale concessietarief. Is dat laatste lager, dan betaalt de gebruiker automatisch dat lagere bedrag. Het principe geldt voor zowel AC- als DC-laden op het Allego-netwerk en is gekoppeld aan een abonnement binnen de app.

Het is nadrukkelijk geen belofte dat Allego overal de goedkoopste aanbieder is, maar wel dat gebruikers op Allego-palen niet méér betalen dan nodig is binnen het eigen tariefkader.
Als ik het goed begrijp kan ik met de Allego app dus bij mijn lokale Allego paal (42ct/kWh) laden tegen het tarief van de Vattenfall concessie (36ct/kWh) bij mijn in de gemeente.
Dat zou de laadpaal die bij mij voor de deur staat ineens weer een stuk aantrekkelijker maken.

Aan alles komt een eind.

• rienn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:37
Dat was in Zeeland ook. Maar met Shell 55 cent. En dat was het ook echt.

• notzain
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:33
Rijd nu bijna al een maand elektrisch *O* , inmiddels wel de eerste factuur voor het laden via Tap. De kostenplaatje is voor mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb een Tap abbo en laad altijd op bij de Vattenfall laadpaal in de straat met een vaste prijs incl btw. Dan mag ik toch ervan uitgaan dat ik alleen de prijs voor de laadsessie betaal en dat er niks bij komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E51SVFkzZQo0z7noOz0lczzzO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4D4fcTAqnRC6qyZj0PBU426.png?f=fotoalbum_large

Het lijk mij nu dat ik de btw twee maal betaal, 1 keer per sessie en nogmaals over de hele factuur?

Edit: Pardon, ik keek verkeerd in de app!

• RandomNick
notzain schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:55:
Rijd nu bijna al een maand elektrisch *O* , inmiddels wel de eerste factuur voor het laden via Tap. De kostenplaatje is voor mij nog een beetje onduidelijk. Ik heb een Tap abbo en laad altijd op bij de Vattenfall laadpaal in de straat met een vaste prijs incl btw. Dan mag ik toch ervan uitgaan dat ik alleen de prijs voor de laadsessie betaal en dat er niks bij komt?

[Afbeelding]

Het lijk mij nu dat ik de btw twee maal betaal, 1 keer per sessie en nogmaals over de hele factuur?
Op basis van hetgeen je deelt kunnen wij dat niet beoordelen. Ik zie alleen achter de sessies en je abonnement een percentage staan, niet of dit over het regelbedrag al is toegepast.

• nathalia
In principe rekent Shell vaste tarieven bij AC-laadpalen. Het tarief is € 0,55 per kWh plus transactiekosten van € 0,35. Kan je aangeven waar deze laadpaal staat?

• nathalia
notzain schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:55:

[Afbeelding]

Om welke Vattenfall laadpaal gaat het? TAP is vaak niet het goedkoopst op Vattenfall palen...

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Jaapio_B schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:58:
[...]

In dat artikel lees ik het volgende:

[...]

Als ik het goed begrijp kan ik met de Allego app dus bij mijn lokale Allego paal (42ct/kWh) laden tegen het tarief van de Vattenfall concessie (36ct/kWh) bij mijn in de gemeente.
Dat zou de laadpaal die bij mij voor de deur staat ineens weer een stuk aantrekkelijker maken.
Nee zo werkt het niet. Ze vergelijken het tarief met het tarief van de concessie waar die specifieke laadpaal onder valt.

• RandomNick
nathalia schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:25:
[...]

In principe rekent Shell vaste tarieven bij AC-laadpalen. Het tarief is € 0,55 per kWh plus transactiekosten van € 0,35. Kan je aangeven waar deze laadpaal staat?
Hij staat in België. Diverse aanbieders bekeken en eigenlijk berekent iedereen het CPO tarief plus nog wat erop en eventueel nog een servicefee. Als ik er gebruik van ga maken, maak ik inderdaad eerst wel even wat screenshots.

• thomvh
nathalia schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Om welke Vattenfall laadpaal gaat het? TAP is vaak niet het goedkoopst op Vattenfall palen...
Heb je het dan over OVO? Want TAP zou wel gewoon hetzelfde tarief moeten rekenen als Vattenfall zelf rekent?

• thomvh
RandomNick schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:35:
[...]

Hij staat in België. Diverse aanbieders bekeken en eigenlijk berekent iedereen het CPO tarief plus nog wat erop en eventueel nog een servicefee. Als ik er gebruik van ga maken, maak ik inderdaad eerst wel even wat screenshots.
Je kunt anders ook Eneco pas pakken, die heeft ook vast tarief, en dat communiceren ze ook gewoon netjes zo.

• thomvh
Ik heb nu toch een interessante situatie meegemaakt. Ik had contact met EWEGO opgenomen omdat ze mijn BTW nummer niet op de factuur hadden gezet. Echter kreeg ik toen ineens een factuur van ze zonder 19% (Duitse) belasting. Maar volgens mij klopt dit niet. Nu kwam ik toen in een rabbithole terecht.

Tesla:
- Facturen uit elk land met netjes mijn BTW nummer erop en het BTW tarief van elk land. Ze lijken ook werkelijk overal BV'tjes te hebben.

ANWB (I assume Deftpower dus):
- Facturen uit elk land met netjes mijn BTW nummer erop en hun belgische BTW nummer en het BTW tarief van elk land.

OVO:
- Factuur heeft netjes een BTW nummer van het betreffende land. E.g. Duitsland dus 19% BTW.

EWEGO:
- BTW verlegd naar mijn NL BTW nummer (Intracommunicaire dienst), terwijl er alleen in Duitsland geladen is.

Volgens mij maakt EWEGO hier een fout? Maar als ik ga Google'n kom ik juist ook tegen dat er hier blijkbaar nogal wat onenigheid over is. In Belgie is dit bijvoorbeeld wel BTW vrijgesteld voor zover ik het begrijp. Toch interessant dat we als EU daar niet een mooi systeem voor kunnen maken :') VAT MOSS met drempel bedragen is voor kleine ondernemers natuurlijk niet interessant.

• krone177
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-03 13:16
Pr088 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Yep. Het heeft wat moeite gekost om de EWE GO pas te krijgen via mailboxde.com, maar het was die €5 wel waard. Gekoppeld als betaalmiddel aan FastNed-app en klaar (app zegt € 0,74, maar facturatie aan EWE GO is 62 cent). 8)
Heb ook de mailboxde.com route geprobeerd; pas is netjes opgestuurd maar nooit aangekomen in Zittau :-(
Het volledige pasnummer staat wel op factuur, maar Fastned NL is niet voor 1 gat te vangen: je kunt het pasnummer invullen als betalingsmethode, maar Fastned verlangt nu dat je eerst nog even 1x langskomt met de fysieke pas (die ik dus niet heb) om die te activeren. Slim!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:12
thomvh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:33:
Ik heb nu toch een interessante situatie meegemaakt. Ik had contact met EWEGO opgenomen omdat ze mijn BTW nummer niet op de factuur hadden gezet. Echter kreeg ik toen ineens een factuur van ze zonder 19% (Duitse) belasting. Maar volgens mij klopt dit niet. Nu kwam ik toen in een rabbithole terecht.

Tesla:
- Facturen uit elk land met netjes mijn BTW nummer erop en het BTW tarief van elk land. Ze lijken ook werkelijk overal BV'tjes te hebben.

ANWB (I assume Deftpower dus):
- Facturen uit elk land met netjes mijn BTW nummer erop en hun belgische BTW nummer en het BTW tarief van elk land.

OVO:
- Factuur heeft netjes een BTW nummer van het betreffende land. E.g. Duitsland dus 19% BTW.

EWEGO:
- BTW verlegd naar mijn NL BTW nummer (Intracommunicaire dienst), terwijl er alleen in Duitsland geladen is.

Volgens mij maakt EWEGO hier een fout? Maar als ik ga Google'n kom ik juist ook tegen dat er hier blijkbaar nogal wat onenigheid over is. In Belgie is dit bijvoorbeeld wel BTW vrijgesteld voor zover ik het begrijp. Toch interessant dat we als EU daar niet een mooi systeem voor kunnen maken :') VAT MOSS met drempel bedragen is voor kleine ondernemers natuurlijk niet interessant.
Volgens mij doet EWE Go het juist. Ze levert een dienst aan een zakelijke buitenlandse afnemer: btw verlegd.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• thomvh
HansAuutB schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:04:
[...]

Volgens mij doet EWE Go het juist. Ze levert een dienst aan een zakelijke buitenlandse afnemer: btw verlegd.
BTW verleggen geld alleen voor diensten en goederen die het land verlaten, e.g. ik koop stroom in om in NL weer te verkopen. Maar niet als je gaat tanken/laden, die gebruik ik dan. Dat is voor zover ik het begrijp. Dus de stroom zelf is geen dienst maar een goed. Dus de enige manier om dat terug te vragen is via de VAT MOSS regeling.

[ Voor 6% gewijzigd door thomvh op 10-03-2026 13:10 ]

• pmiddeld
krone177 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Heb ook de mailboxde.com route geprobeerd; pas is netjes opgestuurd maar nooit aangekomen in Zittau :-(
Het volledige pasnummer staat wel op factuur, maar Fastned NL is niet voor 1 gat te vangen: je kunt het pasnummer invullen als betalingsmethode, maar Fastned verlangt nu dat je eerst nog even 1x langskomt met de fysieke pas (die ik dus niet heb) om die te activeren. Slim!
Hoe lang heb je gewacht? Bij mij duurde het zo'n 3 weken voor ik bericht kreeg van mailboxde. Heb je ook je mailboxnummer in het adres gezet?

• nathalia
thomvh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:08:
[...]
Heb je het dan over OVO? Want TAP zou wel gewoon hetzelfde tarief moeten rekenen als Vattenfall zelf rekent?
Nee hoor, er zijn pas-aanbieders die variabele tarieven aanbieden: de ene keer hoger dan het CPO-tarief en de andere keer lager dan het CPO-tarief.

Zomaar een voorbeeld van een Vattenfall laadpaal op adres Vossestaart 17 te Wognum

Met de Vattenfall Incharge pas/app: € 0,5222 per kWh
Met de ChargeNow app: € 0,39 per kWh + € 0,35 starttarief
Met de Chargepoint US pas/app: € 0,41 per kWh

Ik zal uitleggen hoe je het het beste kunt uitzoeken:

Stap 1: zoek het CPO-tarief op in de Allego-app. In dit geval € 0,52
Stap 2: check het tarief bij de desbetreffende laadpaal aanbieder, aangezien die soms een tarief onder het CPO-tarief hebben. In dit geval € 0,5222
Stap 3: vergelijk het laagste tarief van de vorige 2 stappen met tarieven van passen die variabele tarieven hanteren. Voorbeelden zijn Electroverse, ChargeNow, OVO Charge, Chargepoint US, InCharge, etc. In dit geval is ChargeNow goedkoper dan Allego uit stap 1
Stap 4: vergelijk het laagste tarief van de vorige 3 stappen en vergelijk dat met een pas met vast tarief (bijv. Eneco € 0,54 of Shell € 0,55. Gebruik de pas met het laagste tarief

In bovenstaand voorbeeld is een tarief uit stap 3 (ChargeNow) dus het goedkoopst.

• thomvh
nathalia schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Nee hoor, er zijn pas-aanbieders die variabele tarieven aanbieden: de ene keer hoger dan het CPO-tarief en de andere keer lager dan het CPO-tarief.

Zomaar een voorbeeld van een Vattenfall laadpaal op adres Vossestaart 17 te Wognum

Met de Vattenfall Incharge pas/app: € 0,5222 per kWh
Met de ChargeNow app: € 0,39 per kWh + € 0,35 starttarief
Met de Chargepoint US pas/app: € 0,41 per kWh

Ik zal uitleggen hoe je het het beste kunt uitzoeken:

Stap 1: zoek het CPO-tarief op in de Allego-app. In dit geval € 0,52
Stap 2: check het tarief bij de desbetreffende laadpaal aanbieder, aangezien die soms een tarief onder het CPO-tarief hebben. In dit geval € 0,5222
Stap 3: vergelijk het laagste tarief van de vorige 2 stappen met tarieven van passen die variabele tarieven hanteren. Voorbeelden zijn Electroverse, ChargeNow, OVO Charge, Chargepoint US, InCharge, etc. In dit geval is ChargeNow goedkoper dan Allego uit stap 1
Stap 4: vergelijk het laagste tarief van de vorige 3 stappen en vergelijk dat met een pas met vast tarief (bijv. Eneco € 0,54 of Shell € 0,55. Gebruik de pas met het laagste tarief

In bovenstaand voorbeeld is een tarief uit stap 3 (ChargeNow) dus het goedkoopst.
Lijkt me wel prijsfouten voor Chargenow en Chargepoint. Vattenfall communiceert zijn prijzen namelijk vrij vast op de website. Zeg natuurlijk niet dat je daar geen misbruik van moet maken!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

[Afbeelding]
Op zich supernice overzich, maar, maar, maar. Ik heb wel een kleine EV bias gevoel:

- 1:6 voor EV is een stretch gemiddeld denk ik (we rijden niet allemaal 100% op kalme cruise control in een tesla)
- Ik heb net iets van 52-54kWh bijgeladen bij een AC charger. Die zegt dat ik 59kWh heb geladen. Dus die 9-12% conversieverlies moet je wel meerekenen in kosten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• nathalia
thomvh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Lijkt me wel prijsfouten voor Chargenow en Chargepoint. Vattenfall communiceert zijn prijzen namelijk vrij vast op de website. Zeg natuurlijk niet dat je daar geen misbruik van moet maken!
Nee, dat zijn geen prijsfouten. Het is precies zoals ik het aangeef: deze MSP's hebben laadpassen waarbij ze variabele tarieven rekenen. ChargeNow en Chargepoint bieden soms tarieven van bijv. € 0,77 per kWh terwijl het CPO-tarief € 0,54 per kWh is. En de andere keer rekenen ze bijv. € 0,39 per kWh terwijl het CPO-tarief € 0,52 per kWh is.

Het nadeel van deze passen is, dat de tarieven soms maandelijks wijzigen, dus goed checken voordat je gaat laden! Vandaar dat ik het bovenstaande stappenplan heb gemaakt.

Overigens is ChargeNow al ongeveer anderhalf jaar de goedkoopste MSP op palen van Vattenfall. Dit hangt overigens wel af van de regio, maar dat komt omdat Vattenfall in sommige regio's wat duurder is dan in andere regio's. ChargeNow heeft z'n prijzen blijkbaar gebaseerd op de goedkoopste Vattenfall regio's, dus de mensen in de duurdere Vattenfall regio's die kunnen hier van profiteren.

• thomvh
nathalia schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Nee, dat zijn geen prijsfouten. Het is precies zoals ik het aangeef: deze MSP's hebben laadpassen waarbij ze variabele tarieven rekenen. ChargeNow en Chargepoint bieden soms tarieven van bijv. € 0,77 per kWh terwijl het CPO-tarief € 0,54 per kWh is. En de andere keer rekenen ze bijv. € 0,39 per kWh terwijl het CPO-tarief € 0,52 per kWh is.

Het nadeel van deze passen is, dat de tarieven soms maandelijks wijzigen, dus goed checken voordat je gaat laden! Vandaar dat ik het bovenstaande stappenplan heb gemaakt.

Overigens is ChargeNow al ongeveer anderhalf jaar de goedkoopste MSP op palen van Vattenfall. Dit hangt overigens wel af van de regio, maar dat komt omdat Vattenfall in sommige regio's wat duurder is dan in andere regio's. ChargeNow heeft z'n prijzen blijkbaar gebaseerd op de goedkoopste Vattenfall regio's, dus de mensen in de duurdere Vattenfall regio's die kunnen hier van profiteren.
Ik denk oprecht dat het vanuit ChargeNow een "fout" in de zin dat ze als ze het goed in check hadden recht zouden trekken. Maar waarschijnlijk het overzicht niet hebben om dat te doen. Ken niet veel bedrijven die namelijk gratis geld weg willen geven. Behalve als er een groeistrategie achter zit (OVO) of dat het onderdeel is van het model door verhoogde prijzen (Eneco of Shell).
Pagina: 1 ... 248 249 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2