gjcvro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:27:
[...]
Ik rij in een oudere auto nog wel een met zo'n tomtom kastje van een jaar of 5 oud, nog steeds is die ervaring veelal beter dan 90% van de vaste navigatiesystemen, zelfs al is het maar een 6" schermpje. Maar heeft waarschijnlijk ook mee te maken dat tomtom voor mij het eerste navigatiesysteem was.
Nou de software van TomTom op die dingen was ook gewoon heel goed. Wij hebben er ook nog lang mee gereden in een van onze auto’s. File-info was ook top en deed geen gekke fratsen uithalen met omleidingen die toch niks opschoten. En de route-infobalk aan de zijkant was ook echt goed: kon je zien waar je ellende op de route had en hoeveel vertraging dat gaf.
Als er een omleiding verderop de route was, dan wachtte het systeem tot je bijna bij dat punt om de omleiding te nemen was. Dan werd er nog even gekeken of het nu nog steeds wel sneller was. Ipv domweg alvast de omleiding als route instellen, ookal is dat pas over 100km. Kuch Google Maps kuch.
Maar ook een hoop kleine dingetjes. Mijn Tesla geeft volgens mij 15km(!) van te voren al aan dat ik na de afrit naar rechts moet. Daar heb je nog helmaal niets aan. De TomTom gaf dan alleen rechtdoor + aantal km’s aan als het nog meer dan 10km was. En hoe dichterbij je kwam, hoe meer info je kreeg, zoals afritnummer en borden om te volgen.
En het hield ook rekening met wat je eindbestemming was. De oprit van de snelweg hier heeft zowel ‘Breda’ als ‘Rotterdam’ op het bord staan. Als mijn eindbestemming Breda was, dan gaf hij aan om Breda te volgen. En als ik richting Rotterdam moest, dan kwam er dus Rotterdam te staan. Want die moet je toch langer volgen. Dat doet de Tesla niet, die pakt waarschijnlijk de eerste plaatsnaam van het bord dat hij kent zonder daar verdere logische keuzes in te maken.
En zo zijn er nog wat grote en kleine dingetjes die TomTom écht heel goed deed. Het ging een stukje verder, zichtbaar en onzichtbaar, bewust en onbewust, dan alleen maar een route uitstippelen en gewoon wat instructies geven. En dat maakte het zo fijn. En het verbaast me zo erg dat nog niemand dat zo goed heeft weten te krijgen.