• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
runob schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:01:
[...]

Net ontdekt dat met de nieuwe model 3 highland 2026 (met hendel) je er ook aan hangt. Het is best wel frustrerend dat dit weg is, met lane change valt je 'gas' weg waar ervoor je gewoon terug viel op TACC en in de nieuwe lane autopilot gewoon terug aanzette met double pull. Ik gebruikte dat ook om te kunnen kiezen tussen beide. Bv voor een reddingsstrook te vormen bij file, heb je TACC nodig want autopilot gaat gewoon blijven centreren.
Het staat gewoon nog in de handleiding dat het er op zou moeten zitten:
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
"Autopilot Activation : Choose how to activate Autopilot . If set to Single Click, both Traffic-Aware Cruise Control and Autosteer engage when you single-press the right scroll button. If set to Double Click, you must double-press the right scroll button to engage Autosteer ."

Enhauto Continuous Autopilot lijkt ook geen oplossing te bieden, die hangen van dezelfde feature af en werkt niet op juniper:
https://www.enhauto.com/pages/faq

Die echo ingevuld maar weinig hoop dat ze dit gaan terug draaien.
Ik heb ook melding gedaan bij Tesla.
Heb nog wel een 2023 model maar aangegeven dat dit een reden is om niet meer voor tesla te gaan.
(naast dat ze ook van het camera systeem af moeten gaan natuurlijk)

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12 18:51
Greatsword schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:04:
Nu leg je dus een behoorlijk bedrag neer voor FSD en in het beste geval moet je als nog achter het stuur blijven zitten om op te letten en in te grijpen indien nodig.

Wat is dan precies de meerwaarde vraag ik me af, want je rit duurt nog steeds even lang en je kan niet echt iets anders gaan doen in de tussentijd toch?.
Ik vind de AP met TACC heerlijk rust gevend, hoef niks te doen enkel de auto en omgeving in de gaten te houden. Ik ben zo terug gereden van de Ardennen vlakbij de grens met Frankrijk tot thuis en kom veel relaxter thuis dan als ik zelf actief moet rijden. Ik vind het heerlijk. Ik rijd er dagelijks mee op elke 80 weg of sneller

PSN ID: Svennie-NL

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
SpikeHome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:37:
[...]

Ik heb ook melding gedaan bij Tesla.
Heb nog wel een 2023 model maar aangegeven dat dit een reden is om niet meer voor tesla te gaan.
(naast dat ze ook van het camera systeem af moeten gaan natuurlijk)
Wat is er mis met het camerasysteem? Dat functioneert toch prima?

De huidige implementatie van AutoPilot is ruk, maar dat heeft weinig met de camera's te maken imho.

• Mar.tin
Greatsword schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:04:
Ik zit er een beetje dubbel in qua FSD. Aan de ene kant vind ik het prachtig dat de technologie er is en steeds beter wordt. Aan de andere kant lijkt het me pas echt interessant als je werkelijk achterin de auto kan gaan zitten om iets productiefs te doen.

Nu leg je dus een behoorlijk bedrag neer voor FSD en in het beste geval moet je als nog achter het stuur blijven zitten om op te letten en in te grijpen indien nodig.

Wat is dan precies de meerwaarde vraag ik me af, want je rit duurt nog steeds even lang en je kan niet echt iets anders gaan doen in de tussentijd toch?.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat het doet met je houding en concentratie bij langere ritten. Als ik namelijk auto rijd ben ik geconcentreerd bezig, ik heb het idee dat als de auto zelf rijd mensen al snel het gevoel krijgen dat ze een medepassagier zijn en lekker om hun heen gaan kijken etc. wat dus weer voor gevaren kan zorgen omdat je dan mogelijk te laat bent met ingrijpen indien nodig.
AP doet best een boel goed, maar er is echt ook plenty op aan te merken. Alles anders dan een vrijwel rechte brede weg is het imho matig bruikbaar (en nu extra in mijn Juniper Y "zonder" TACC). Op de N302 Apeldoorn > Ede rijdt ie eigenlijk altijd tegen de middenstreep aan (HW4 kwaaltje, want mijn HW3 3 deed het niet en heb het nu al met 4 HW4 auto's getest). Binnen de bebouwde kom is elke vlieg reden voor vol ankers uit. En als ik een afrit moet hebben jakkert AP hem gerust voorbij.

Ik ben echt een rustige rijder, veel 2-baans snelwegen op mijn dagelijkse rit, dus meestal rechts achter een vrachtwagen oid, links wordt er zo hard gejakkerd, daar word je met 110-120 nog van de baan gedrukt overdag. Maar bij elke vertraging / afrit / invoegstrook moet ik voor mijn eigen comfort AP er even af halen, want langzaamrijdende files zijn diep ongemakkelijk met het optrekken afremmen van AP, en ruimte geven voor een invoegende auto doet het (begrijpelijk) ook niet.

FSD lijkt (op basis van de video's) overal tenminste een beetje te rijden zoals ik zelf zou willen rijden. Assertief / defensief op de juiste momenten.
Dat is aanzetten en ontspannen meekijken, klinkt wel goed. Dus ik ben vast aan het sparen :9.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
Mar.tin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:14:
[...]

FSD lijkt (op basis van de video's) overal tenminste een beetje te rijden zoals ik zelf zou willen rijden. Assertief / defensief op de juiste momenten.
Dat is aanzetten en ontspannen meekijken, klinkt wel goed. Dus ik ben vast aan het sparen :9.
Kijk, en dàt weiger ik dus uit alle principes. Je gaat toch niet (een serieus bedrag) bijbetalen voor een feature, omdat een andere feature die standaard is niet doet wat die moet doen? En dan bedoel ik niet eens dat ik verwacht dat AutoPilot je slim door het verkeer zou moeten loodsen, maar gewoon een active lane assist zoals zoveel andere merken dat wèl werkend hebben in combinatie met adaptieve cruise control.

No offense op persoonlijk vlak trouwens. Maar zoals velen in dit topic, erger ik me grandioos aan AP en alles dat ermee te maken heeft. Als ik mijn MY terug kon geven, deed ik het. Niet alleen daarom, maar meerdere redenen. De hele 'wij weten beter wat jij wilt dan jezelf' attitude van Tesla.
De Kia EV5 bijvoorbeeld lijkt me echt een beter alternatief. (persoonlijke mening)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Richh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:04:
[...]

De 3 standard is een hele scherpe deal idd, en daar zit ik ook een beetje mee in dubio zelf :)
Ik zou echter wel graag een grotere kofferbak willen dan ik nu heb in mijn 'oude' 3, voornamelijk als er wellicht in de toekomst een 2e kindje is dat wel makkelijk met de kinderwagen en de rest van het rattenplan wat je dan mee moet zeulen. Sowieso, mijn wederhelft heeft de grotere kofferbaktoegang als eis dus de 3 valt gewoon af.

De Y standard is mij toch te karig: geen matrix led, geen spiegelverwarming en geen glazen dak vind ik de grootste missers. Qua uiterlijk is het 't ook net niet. En dan moet ik nog ruim 5k meer betalen, dat vind ik toch echt een slechte deal.
Bij een nieuwe zou ik toch graag naar de premium kijken ivm uiterlijk, stoelventilatie en ambient lighting, maar om daar dan weer duizenden euro's op stuk te slaan...

Maar ja, het is wel jammer. Ik vond online dus mid-2023 als datum voor HW4 en dan zou het nog meer schelen. Het gat is nu relatief klein idd. Ik ga echter niet naar een HW3 auto "upgraden" met FSD zo voor de deur.
Als je niet op hete kolen zit en nog even met je Model 3 vooruit kunt, zou ik toch eerst wachten onder welke condities RDW de eventuele typegoedkeuring gaat geven. Worst case wordt die alleen geldig voor Juniper en M3 2026 (met bumpercam). Alle demo voertuigen en gespotte test voertuigen waren tot nu toe allemaal Juniper en M3 2026. Dat FSD v14 op Legacy MY en M3 met HW4 draait in US wil nog niet zeggen dat RDW die ook gaat meenemen in de typegoedkeuring.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:11
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:12:
[...]

Als je niet op hete kolen zit en nog even met je Model 3 vooruit kunt, zou ik toch eerst wachten onder welke condities RDW de eventuele typegoedkeuring gaat geven. Worst case wordt die alleen geldig voor Juniper en M3 2026 (met bumpercam). Alle demo voertuigen en gespotte test voertuigen waren tot nu toe allemaal Juniper en M3 2026. Dat FSD v14 op Legacy MY en M3 met HW4 draait in US wil nog niet zeggen dat RDW die ook gaat meenemen in de typegoedkeuring.
Goed punt! Het lijkt me toch enigzins onwaarschijnlijk; in Australië is het immers ook naar alle HW4 auto's uitgerold. Maar zeker scherp, zou anders heel zonde kunnen zijn :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
ZeRoC00L schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:40:
[...]
Tesla heeft al aangegeven dat HW3 eigenaren (met FSD koop) een gratis upgrade krijgen. Dan heeft het toch weinig zin om nu al met HW3 hardware aan de slag te gaan, ook niet met een upgrade als je niet 100% zeker bent dat het lukt/goedgekeurd wordt. Dus ja, ik snap deze volgorde wel
[...]
Volgens mij is een HW3 naar HW4 upgrade kostentechnisch vrijwel onmogelijk, omdat dan vrijwel de gehele kabelboom door de auto vervangen moet worden, de camera's zijn nml. op een andere manier aangesloten.

Het is niet eenzelfde soort upgrade als HW2.5 naar HW3, waar alleen de FSD computer vervangen werd en deze ontworpen is op dezelfde formfactor als HW2.5.

Zegt overigens niet dat het niet kan, maar dat het minder waarschijnlijk is. Zeker omdat er heel veel meer HW3 auto's rondrijden, maar wellicht met een voldoende meerprijs van FSD is het kostentechnisch wel haalbaar?

[ Voor 12% gewijzigd door DaCoTa op 09-12-2025 17:35 ]

• pdidi
  • Niet online
De eerste 10 Model Y LR RWD's met de nieuwe LG 5M accu en WLTP 661km zijn uitgeleverd. De configurator is nog steeds niet aangepast (WLPT 622km), dus de accu loterij is weer van toepassing. De reden dat het zo lang geduurd heeft is nogal knullig: ze hadden blijkbaar de verkeerde batterij (CATL ipv LG) gespecificeerd in de typegoedkeuring

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 09-12-2025 19:13 ]

• pdidi
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:31:
[...]

Volgens mij is een HW3 naar HW4 upgrade kostentechnisch vrijwel onmogelijk, omdat dan vrijwel de gehele kabelboom door de auto vervangen moet worden, de camera's zijn nml. op een andere manier aangesloten.

Het is niet eenzelfde soort upgrade als HW2.5 naar HW3, waar alleen de FSD computer vervangen werd en deze ontworpen is op dezelfde formfactor als HW2.5.

Zegt overigens niet dat het niet kan, maar dat het minder waarschijnlijk is. Zeker omdat er heel veel meer HW3 auto's rondrijden, maar wellicht met een voldoende meerprijs van FSD is het kostentechnisch wel haalbaar?
En niet alleen de kabelboom. De stroomvoorziening van de HW3 module is niet voldoende voor HW4, de camera's waarschijnlijk ook niet goed genoeg en als er nog een Intel MCU in zit dan moet die waarschijnlijk ook vervangen worden. Leuk artikel over geschreven in NATA. Niet voor niks dat Musk het een "painful and difficult" exercitie heeft genoemd.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
https://www.notateslaapp....utm_campaign=article_3407

Vettt! Dat is tenminste een mooie nieuwe functie in de Christmas holiday update.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:24
Inspired schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:49:
[...]

Dus nu moeten we de belofte van Elon wel geloven maar die van tien jaar geleden blijkbaar niet? Ik geloof even niet dat ze zomaar een gratis HW4 upgrade gaan geven aan mensen met HW3 en FSD. Volgens mij zitten er nog wel wat kleine letters aan het statement van Elon. Zoals bevoorbeeld dat het alleen zo is als blijkt dat HW4 ècht nodig is.
Ik wacht ook nog wel even tot er iets meer zekerheid is. Ik geloof ome Elon ook niet op z’n blauwe ogen ;-) al vind ik het wel een erg gave ontwikkeling als dit systeem wordt toegelaten.

• pdidi
  • Niet online
Allewijn schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:46:
https://www.notateslaapp....utm_campaign=article_3407

Vettt! Dat is tenminste een mooie nieuwe functie in de Christmas holiday update.
Nice inderdaad. Dit werkt via NAL (Network Abstraction Layer). Hier de URL waar je je video's gemaakt vanaf 2025.44.25 kunt droppen

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05

sanzut

It's always christmas time

Morgen mijn nieuwe Model Y ophalen 🥰.
Nou vraagt de tussenpersoon van mijn verzekering het volgende;
Voor de Tesla wil ik je vragen om voor de zekerheid even na te gaan of de volgende eis op het voertuig aanwezig is:

Let op: De personenauto moet op het moment van diefstal minimaal zijn voorzien van een KIWA/SCM klasse 1 beveiligingssysteem of een zogenaamd af-fabriek beveiligingssysteem.

Mocht je vragen hebben dan verneem ik het graag.
Weet iemand of het standaaard systeem van Tesla voldoet?

• DaCoTa
sanzut schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:10:
[...]
Dat ze dit nog na moeten vragen bij de klant. Dat moet de tussenpersoon aan de verzekering vragen, niet aan jou.

• karel_G_1981
sanzut schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:10:

[...]

Ik had dit ook nagevraagd destijds. Het tesla systeem voldoet niet aan deze eisen en zo’n systeem kan ook niet ingebouwd worden (begreep ik)

Je moet dus schriftelijk bevestiging vragen bij de verzekeraar dat de auto wel verzekerd is met het systeem van tesla (dus een uitzondering) of een andere verzekering nemen. Teslas zijn overigens zeer onaantrekkelijk voor het dievengilde vanwege de manier waarop de auto beveiligd is . Kijk maar eens in de statistieken. Ik zou i.i.g. pin2drive activeren.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:33

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

DaCoTa schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:24:
[...]

Dat ze dit nog na moeten vragen bij de klant. Dat moet de tussenpersoon aan de verzekering vragen, niet aan jou.
Inderdaad, en een verzekeraar die dit nu nog niet weet is wellicht niet zo'n goed idee? En ja ze hebben een prima af-fabriek beveiligingssysteem en nee, het is niet SCM gecertificeerd.

Het staat gewoon op de website van Tesla: https://www.tesla.com/nl_...-safety-security-features en
https://digitalassets.tes...m-Approval-Letter-V2-docx

En pin to drive wordt door sommige verzekeraars verplicht maar niet alle.

[ Voor 5% gewijzigd door mkrmr op 09-12-2025 19:38 ]

• pdidi
  • Niet online
Denk dat de FSD training in Friesland opnieuw moet. Provincie presenteert tweetalige verkeersborden: Nederlands boven, Fries onder
;)

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:38
ericafterdark schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:19:
[...]

De mat bij de bestuurder krult niet?
Nee, die blijft mooi liggen bij me

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:16
Mar.tin schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:05:
[...]

Wat is er mis met het camerasysteem? Dat functioneert toch prima?

De huidige implementatie van AutoPilot is ruk, maar dat heeft weinig met de camera's te maken imho.
Nou krijg vaak melding dat ap niet gebruikt kan worden.
Met vag en radar nooit gehad, en die kijkt door de mist heen wat mij me een keer gered heeft

Verder werkt het wel hoor maar doe mij maar radar.

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06:29
SpikeHome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:50:
[...]

Nou krijg vaak melding dat ap niet gebruikt kan worden.
Met vag en radar nooit gehad, en die kijkt door de mist heen wat mij me een keer gered heeft

Verder werkt het wel hoor maar doe mij maar radar.
n=1 maar mijn vorige Volkswagen uit 2022 gaf met enige regelmaat foutmeldingen op de radar (waardoor volledige uitval) en bij tijd en wijlen meldingen dat de sensoren vies waren waardoor deze minder zouden werken.
Niet super dramatisch maar ook niet feilloos

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:02
Geen probleem, die borden gebruikt FSD toch niet :P

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50
Toch mooi die 5k bonus inruil bij aankoop van een model 3. Kan nu mijn 12 maanden oude 3 RWD inruilen tegen nagenoeg de prijs die ik toen betaald heb en upgrade naar een 2026 M3 performance 🥳

Volgende week staat die klaar

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• pdidi
  • Niet online
Fire69 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:39:
[...]

Geen probleem, die borden gebruikt FSD toch niet :P
Ook op het Duitse forum wordt daar flink over gediscussieerd, want blijkbaar is het in Duitsland minstens zo erg qua onderborden als in Nederland. En FSD zal die toch echt allemaal moeten gaan interpreteren

• karel_G_1981
Ik ben in Nederland zelf ook vaak de kluts kwijt met alle onzinnige beperkingen soms en brij aan borden.. Soms op dezelfde weg per tijdvak, soms staat er geen einde bord . Het is zo onzinnig hier soms, ben idd benieuwd in hoeverre fsd hiermee om
Kan gaan.

• Broodro0ster
Ik heb helaas dikke pech gehad. Er is een bestelwagen schuin achterwaarts tegen mijn nieuwe M3P gereden terwijl ik geparkeerd stond. De auto is 3 maand oud en het bestuudersportier is diep ingedeukt. Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot dat ene portier.

Mijn verzekering kon me een goed schadeherstel bedrijf aanraden. Ik ben daar deze avond langs geweest en ze gaan een nieuwe deur bestellen, de onderdelen overbouwen en dan het voorste portier + aangrezende panelen overspuiten (achterdeur en paneel aan het voorwiel).

De auto is 3 maand oud en nu vraag ik mij af wat als dit een risico is voor mijn garantie. Stel dat na de herstelling de deur gaat ratelen of een van de luidsprekers gaat stuk in die deur, dan kan Tesla mijn garantie weigeren vermoed ik?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Fire69
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:18:
[...]

Ook op het Duitse forum wordt daar flink over gediscussieerd, want blijkbaar is het in Duitsland minstens zo erg qua onderborden als in Nederland. En FSD zal die toch echt allemaal moeten gaan interpreteren
Kijk naar de US, welke borden 'leest' hij daar effectief? Snelheidsborden (waarbij hij zich dus met de recente V14 versies vaak vergist met andere borden) en stopborden, dat is het zowat denk ik?
Broodro0ster schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:40:
[...]
dan kan Tesla mijn garantie weigeren vermoed ik?
Eén van deze kiezen dan om de herstelling te laten doen?
https://www.tesla.com/nl_nl/support/body-shop-support

[edit]
Link aangepast naar NL

[ Voor 20% gewijzigd door Fire69 op 09-12-2025 23:40 ]

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:12
Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland ben je soms overgeleverd aan de keuze van de verzekeringsmaatschappij.
Ik neem aan dat je bij een nieuwe deur sowieso de wettelijke garantie krijgt? Dat is natuurlijk minder dan de 4 jaar van Tesla, maar dat geeft in ieder geval iets.

• Fire69
Sypheron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:07:
[...]

Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland ben je soms overgeleverd aan de keuze van de verzekeringsmaatschappij.
Ik neem aan dat je bij een nieuwe deur sowieso de wettelijke garantie krijgt? Dat is natuurlijk minder dan de 4 jaar van Tesla, maar dat geeft in ieder geval iets.
Ik heb de link aangepast, de automatische redirect had er be van gemaakt.
Hier kan je meestal kiezen:
- ofwel neem je een garage uit een lijst van goedgekeurde garages en regelt de verzekering de betaling
- ofwel kies je zelf een garage die je zelf betaalt en daarna de factuur naar de verzekering stuurt

Maar ik veronderstel dat Tesla goedgekeurde garages wel op hun lijst zullen staan, niet?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:31
robbinonline schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:01:
Toch mooi die 5k bonus inruil bij aankoop van een model 3. Kan nu mijn 12 maanden oude 3 RWD inruilen tegen nagenoeg de prijs die ik toen betaald heb en upgrade naar een 2026 M3 performance 🥳

Volgende week staat die klaar
Gefeliciteerd!

De wereld is krom. Ik heb in 2022 mijn eerste nieuwe auto gekocht (Y Performance). Door andere verplichtingen heb ik deze na 6 maanden te koop gezet. Uiteindelijk met € 18.000 verlies verkocht, daar Tesla de prijzen keer op keer had verlaagd vanaf (ik zal het nooit vergeten) vrijdag 13 januari 2023.

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:51
Wel zojuist update 2025.44.25.1 geinstalleerd en expres s24 op oplader in auto laten liggen om te kijken of dat werkt want deze telefoon heeft geen UWB.
Wel een duidelijk en scherp geluid toen ik wegliep van de auto, Mooie update dit.

• RBruining
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-12 17:22
Zijn er meer mensen die de snelladers zoals Fastned, Ionity, Shell Recharge enz missen in hun Tesla navigatie? Ik heb laders van derden aangevinkt en zowel een soft reboot als harde reboot gedaan. Geen effect, terwijl ze er voor die tijd wel keurig tussen stonden.
Meerdere collega's komen hier de laatste 2 weken achter.
Zelf heb ik een Model Y 2025.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:59
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:12:
Zijn er meer mensen die de snelladers zoals Fastned, Ionity, Shell Recharge enz missen in hun Tesla navigatie? Ik heb laders van derden aangevinkt en zowel een soft reboot als harde reboot gedaan. Geen effect, terwijl ze er voor die tijd wel keurig tussen stonden.
Ja, ome Elon heeft ze terug geschrapt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:13:
[...]

Voor leaserijders maakt de prijs niet zoveel uit. Daar heeft mijn werkgever een stokje voor gestoken. In Nederland mag ik alleen nog snelladen bij SuC. Gelukkig laadpaal thuis dus hoef er bijna nooit te komen

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:21
[...]
En dat dit mij niet eens verwondert zegt ook al iets 🤔

Herkent hij dan wel nog in de navigatie dat je naar een snellader van een andere aanbieder aan het rijden bent (dit in verband met het voorverwarmen)?

Model 3 LR (model 2023)

• Oekol
  • Laatst online: 22:40
[...]

Heb je een link of bericht hierna? Dit staat namelijk haaks op wat ze gereleased hebben.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Mar.tin
Danny the dog schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:44:
[...]

Kijk, en dàt weiger ik dus uit alle principes. Je gaat toch niet (een serieus bedrag) bijbetalen voor een feature, omdat een andere feature die standaard is niet doet wat die moet doen? En dan bedoel ik niet eens dat ik verwacht dat AutoPilot je slim door het verkeer zou moeten loodsen, maar gewoon een active lane assist zoals zoveel andere merken dat wèl werkend hebben in combinatie met adaptieve cruise control.

No offense op persoonlijk vlak trouwens. Maar zoals velen in dit topic, erger ik me grandioos aan AP en alles dat ermee te maken heeft. Als ik mijn MY terug kon geven, deed ik het. Niet alleen daarom, maar meerdere redenen. De hele 'wij weten beter wat jij wilt dan jezelf' attitude van Tesla.
De Kia EV5 bijvoorbeeld lijkt me echt een beter alternatief. (persoonlijke mening)
Ben het daar niet helemaal mee eens, als je in de handleiding gaat lezen staat er in principe dat AP alleen bedoeld is voor op de snelweg, en daar doet het het overwegend prima (met (voor mij tenminste) slechts zéér sporadisch uitzondering met onze vaag verzonnen spits-vlucht-stroken). Dat het in principe op alle wegen met iets van een streep in te schakelen is is wat dat betreft natuurlijk knullig, zéker omdat er effectief geen TACC meer op de nieuwe wagens zit.

FSD zou wat dat betreft ook geen issues die ik heb oplossen. Maar functionaliteit toevoegen om het allemaal zorgelozer te maken. AP is een lanekeeper. Dat betekent dat inhalen linksom of rechtsom toch wel "gezeik" is. FSD doet dat dan voor je, heerlijk. Net als ingewikkelde kruisingen over rijden, rotondes, etc. Allemaal dingen die het nu niet kan, maar voor mijn momenteel bijna 60k km's per jaar, wel erg lekker.

Even guy-math, met 60.000km per jaar is dat maar €0,125 per km als je het als éénmalige aanschaf koopt (en het "in 1 jaar afschrijft") Dat is maar 1,5 jaar een treinabbo van €399. Dat is maar 2300 taxi kilometers
In mijn geval op basis van cijfers van 9292ov.nl zou het 187 dagen een retour OV werk zijn.

En hoewél het niet helemaal eerlijk is om een rijhulpsysteem te vergelijken met iets waar je écht gereden wordt, mijn 1 uur durende reis naar werk wordt met het OV 1uur en 40 minuten enkele reis. Dus 1,5 uur extra reistijd per dag.

Heb 150.000km in een Leaf met Pro-Pilot gereden, waarvan +- 50.000 met een Comma 2, OG Pro-Pilot doet het in zijn geheel niet op wegen met dubbele middenstreep (aka alles behalve een snelweg dus), comma deed het prima "overal" maar had grote moeite met iets "snellere" slingers (waar AP dan weer geen moeite mee heeft).
Recent ook nog bijna 2000km in een Kia EV3 gereden, die gaat "uit zichzelf" overal meesturen (en niet alleen als de CC aanstaat), maar als die het niet snapt stopt die er zonder melding ook gewoon mee. Dus binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld met een oversteekplaats stuurt dat systeem wél naar rechts. en dan zegt ie "toedeledokie" en dan stopt ie met meesturen, om je, als je niet ingrijpt vrolijk de rechter stoeprand te laten pakken, en zonder waarschuwing moet je daar toch best even bedacht op zijn.
Andere fabrikanten heb ik persoonlijk nog niet mogen ervaren, binnenkort eens een ritje in een nieuwe CLA van een collega.

Dan is AP best een beetje nerveus hier en daar maar het "on-rails" gevoel vind ik erg fijn persoonlijk, ook al komt het her en der met een zenuwachtigheid.

Intern bij Tesla heb ik vooral het idee dat er 3 jaar geleden wellicht projecties liepen om de hele AP stack op korte termijn te vervangen door een FSD subvariant, en dat nooit van de grond gekomen is.
Ik heb al sinds ik een HW4 auto rijd het gevoel dat de huidige AP stack niet opnieuw getraind is voor de nieuwe camera's maar gewoon in een soort van HW3 emulatiemodus draait, en dat het daarom zo janky is.

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:01
runob schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:01:
[...]

Net ontdekt dat met de nieuwe model 3 highland 2026 (met hendel) je er ook aan hangt. Het is best wel frustrerend dat dit weg is, met lane change valt je 'gas' weg waar ervoor je gewoon terug viel op TACC en in de nieuwe lane autopilot gewoon terug aanzette met double pull. Ik gebruikte dat ook om te kunnen kiezen tussen beide. Bv voor een reddingsstrook te vormen bij file, heb je TACC nodig want autopilot gaat gewoon blijven centreren.
Het staat gewoon nog in de handleiding dat het er op zou moeten zitten:
https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
"Autopilot Activation : Choose how to activate Autopilot . If set to Single Click, both Traffic-Aware Cruise Control and Autosteer engage when you single-press the right scroll button. If set to Double Click, you must double-press the right scroll button to engage Autosteer ."

Enhauto Continuous Autopilot lijkt ook geen oplossing te bieden, die hangen van dezelfde feature af en werkt niet op juniper:
https://www.enhauto.com/pages/faq

Die echo ingevuld maar weinig hoop dat ze dit gaan terug draaien.
Toch maar geklaagd via service ook, kan maar helpen, met antwoord:
If you are referring to the "double click" function, it is no longer present in the new generation Model Y 2025+ and Model 3 2025+. This will also be updated in the owner's manual at a later time.

• Tommie12
Oekol schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:28:
[...]

Heb je een link of bericht hierna? Dit staat namelijk haaks op wat ze gereleased hebben.
Ik zie het gewoon op mijn scherm, daar heb ik geen bericht voor nodig.

• RBruining
flupp schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:28:
[...]

En dat dit mij niet eens verwondert zegt ook al iets 🤔

Herkent hij dan wel nog in de navigatie dat je naar een snellader van een andere aanbieder aan het rijden bent (dit in verband met het voorverwarmen)?
Dat werkte toch allemaal perfect, dus keurig voorverwarmen als je naar Fastned of een ander gaat. Vreemd.
Wat mij net opvalt; als je via stemcommando vraagt dichtsbijzijnde Fastned lader of lader langs de route of bij eindpunt geeft hij wel alle Fastned laders, die je dan kunt aantikken in het scherm....dus ze zijn wel bekend bij Tesla/Elon 😉

• RBruining
Oekol schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:28:
[...]

Eens! Zo is het aangekondigd en bovendien is de knop onder navigatiemenu "laders van derden" toegevoegd, ik heb zelf dan ook meer het gevoel dat het een fout is die na de laatste update is ontstaan.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:29
Mar.tin schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:58:
[...]
Ben het daar niet helemaal mee eens, als je in de handleiding gaat lezen staat er in principe dat AP alleen bedoeld is voor op de snelweg, en daar doet het het overwegend prima (met (voor mij tenminste) slechts zéér sporadisch uitzondering met onze vaag verzonnen spits-vlucht-stroken). Dat het in principe op alle wegen met iets van een streep in te schakelen is is wat dat betreft natuurlijk knullig, zéker omdat er effectief geen TACC meer op de nieuwe wagens zit.

FSD zou wat dat betreft ook geen issues die ik heb oplossen. Maar functionaliteit toevoegen om het allemaal zorgelozer te maken. AP is een lanekeeper. Dat betekent dat inhalen linksom of rechtsom toch wel "gezeik" is. FSD doet dat dan voor je, heerlijk. Net als ingewikkelde kruisingen over rijden, rotondes, etc. Allemaal dingen die het nu niet kan, maar voor mijn momenteel bijna 60k km's per jaar, wel erg lekker.

Even guy-math, met 60.000km per jaar is dat maar €0,125 per km als je het als éénmalige aanschaf koopt (en het "in 1 jaar afschrijft") Dat is maar 1,5 jaar een treinabbo van €399. Dat is maar 2300 taxi kilometers
In mijn geval op basis van cijfers van 9292ov.nl zou het 187 dagen een retour OV werk zijn.

En hoewél het niet helemaal eerlijk is om een rijhulpsysteem te vergelijken met iets waar je écht gereden wordt, mijn 1 uur durende reis naar werk wordt met het OV 1uur en 40 minuten enkele reis. Dus 1,5 uur extra reistijd per dag.

Heb 150.000km in een Leaf met Pro-Pilot gereden, waarvan +- 50.000 met een Comma 2, OG Pro-Pilot doet het in zijn geheel niet op wegen met dubbele middenstreep (aka alles behalve een snelweg dus), comma deed het prima "overal" maar had grote moeite met iets "snellere" slingers (waar AP dan weer geen moeite mee heeft).
Recent ook nog bijna 2000km in een Kia EV3 gereden, die gaat "uit zichzelf" overal meesturen (en niet alleen als de CC aanstaat), maar als die het niet snapt stopt die er zonder melding ook gewoon mee. Dus binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld met een oversteekplaats stuurt dat systeem wél naar rechts. en dan zegt ie "toedeledokie" en dan stopt ie met meesturen, om je, als je niet ingrijpt vrolijk de rechter stoeprand te laten pakken, en zonder waarschuwing moet je daar toch best even bedacht op zijn.
Andere fabrikanten heb ik persoonlijk nog niet mogen ervaren, binnenkort eens een ritje in een nieuwe CLA van een collega.

Dan is AP best een beetje nerveus hier en daar maar het "on-rails" gevoel vind ik erg fijn persoonlijk, ook al komt het her en der met een zenuwachtigheid.

Intern bij Tesla heb ik vooral het idee dat er 3 jaar geleden wellicht projecties liepen om de hele AP stack op korte termijn te vervangen door een FSD subvariant, en dat nooit van de grond gekomen is.
Ik heb al sinds ik een HW4 auto rijd het gevoel dat de huidige AP stack niet opnieuw getraind is voor de nieuwe camera's maar gewoon in een soort van HW3 emulatiemodus draait, en dat het daarom zo janky is.
Natuurlijk hoef je het niet (helemaal) met me eens te zijn.
Dat AutoPilot volgens de Tesla handleiding alleen bedoeld is voor snelwegen, maakt het nog minder begrijpelijk dat het niet apart uit te schakelen is, als je op een gecombineerde rit gebruik wilt kunnen maken van de cruise control.

Mijn ervaring met bijvoorbeeld die Kia EV3 die je aanhaalt, is juist super positief. De lane assist staat standaard aan bij elke rit, maar is met 1 knop op het stuur uit te zetten. Daarbij kun je met een aparte knop kiezen of de auto actief meestuurt of niet. Na een paar jaar Kia gereden te hebben en (ook tijdelijk) in de EV3, ben ik juist zeer positief over dat systeem.

Ik heb het verder niet over FSD, dat is een andere discussie. Ik heb het over basisfunctionaliteit, die in ieder geval in NL geïmplementeerd is vanwege Europese wetgeving.
runob schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:20:
[...]
Toch maar geklaagd via service ook, kan maar helpen, met antwoord:
If you are referring to the "double click" function, it is no longer present in the new generation Model Y 2025+ and Model 3 2025+. This will also be updated in the owner's manual at a later time.
Dit is dus die attitude van Tesla waar ik zo van walg. Wanneer je de auto aanschaft, weet je dus niet dat je AP en CC niet apart van elkaar kunt aan/uitzetten tijdens rijden. Zou je de handleiding er op naslaan, staat er doodleuk in dat het kan. Leuk dat zo'n document achteraf aangepast wordt.
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:17:
[...]
Eens! Zo is het aangekondigd en bovendien is de knop onder navigatiemenu "laders van derden" toegevoegd, ik heb zelf dan ook meer het gevoel dat het een fout is die na de laatste update is ontstaan.
Het is al een aantal keren aangehaald in dit topic, maar Tesla heeft een bepaalde 'meetmethode' om laders van derden wel of niet te tonen: https://www.tesla.com/nl_...third-party-fast-charging

Een beetje een self-fulfilling prophecy, want als het zo moeilijk wordt gemaakt om de laders van derden te vinden, worden ze weinig gebruikt, voldoen ze niet aan die eigen eis en voila, ze zijn weg!

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• RBruining
Danny the dog schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:07:
[...]

Natuurlijk hoef je het niet (helemaal) met me eens te zijn.
Dat AutoPilot volgens de Tesla handleiding alleen bedoeld is voor snelwegen, maakt het nog minder begrijpelijk dat het niet apart uit te schakelen is, als je op een gecombineerde rit gebruik wilt kunnen maken van de cruise control.

Mijn ervaring met bijvoorbeeld die Kia EV3 die je aanhaalt, is juist super positief. De lane assist staat standaard aan bij elke rit, maar is met 1 knop op het stuur uit te zetten. Daarbij kun je met een aparte knop kiezen of de auto actief meestuurt of niet. Na een paar jaar Kia gereden te hebben en (ook tijdelijk) in de EV3, ben ik juist zeer positief over dat systeem.

Ik heb het verder niet over FSD, dat is een andere discussie. Ik heb het over basisfunctionaliteit, die in ieder geval in NL geïmplementeerd is vanwege Europese wetgeving.

[...]

Dit is dus die attitude van Tesla waar ik zo van walg. Wanneer je de auto aanschaft, weet je dus niet dat je AP en CC niet apart van elkaar kunt aan/uitzetten tijdens rijden. Zou je de handleiding er op naslaan, staat er doodleuk in dat het kan. Leuk dat zo'n document achteraf aangepast wordt.

[...]

Het is al een aantal keren aangehaald in dit topic, maar Tesla heeft een bepaalde 'meetmethode' om laders van derden wel of niet te tonen: https://www.tesla.com/nl_...third-party-fast-charging

Een beetje een self-fulfilling prophecy, want als het zo moeilijk wordt gemaakt om de laders van derden te vinden, worden ze weinig gebruikt, voldoen ze niet aan die eigen eis en voila, ze zijn weg!
Dank, die attitude kennen we ;) 10 jaar geleden konden ze zich dat veroorloven. Nu heeft zelfs de nieuwste Iphone een usb-c aansluiting, om maar eens een vergelijking te maken 8) Ik maak er een Tesla incident van, dan kunnen ze nog ff nadenken of dit nou wel zo verstandig is. :+

• Broodro0ster
Sypheron schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:07:
[...]

Het gaat me niet zozeer om de deur zelf, maar ze moeten alle hardware overbouwen.

Ondertussen contact gehad met Tesla zelf. Die zeiden niet direct dat het een probleem was voor garantie, maar dat ze wel een Tesla approved bodyshop aanraden.
De schadehersteller waar ik gisteren langsgeweest ben, trok zich ook al terug na het stellen van mijn vragen. Hoewel ik er van overtuigd ben dat het een zeer goede garage is na het horen van positieve verhalen van kennissen die daar geweest zijn en het zien van de spuitkabines. Die man is zelf autoliefhebber en had veel ervaring. Jammer, want ik had graag de auto daarheen gebracht.

Na opnieuw overleg met de verzekering hebben we de Tesla approved bodyshops overlopen en een daarvan was ook aangesloten bij mijn verzekering, dus het herstel zal daar doorgaan.

Het is de tegenpartij die betaald, dus ik mag op zich kiezen waar ik ga. Maar mocht er eventuele gevolgschade zijn, is het veel handiger om mijn een schadeherstelbedrijf te kiezen dat samen werkt mijn verzekering. Ook kan ik dan genieten van een vervangwagen op kosten van de verzekering. En mogelijks is de 3e betaler regeling niet bij alle bodyshops van toepassing.

Vanavond ga ik de auto tonen voor expertise. Ik ben benieuwd wanneer hij hersteld zal worden.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-12 18:51

Felyrion

goodgoan!

Laat ik voorop stellen: ik ben nog steeds erg blij met m'n Model 3. Paar maand en zo'n 6000 km verder, heerlijke auto. Alleen dat autopilot is wel echt zwaar teleurstellend.
Voor mij werkt het echt alleen op de snelweg. Als ze nou voor daarnaast nog een "domme" TACC hadden behouden was dat helemaal dikke prima. Maar het huidige systeem is huilen met de pet op.

Van het weekend nog 200km over goed belijnde overzichtelijke N-wegen gereden waar overal 100 mag. Gedurende de heenweg volledig op AP proberen te rijden, maar dat is wel een avontuur zeg. Ik heb 6 keer een plotselinge remactie gehad (dat hij denkt dat het ineens 80 of 60 is). Lekker met mensen achter je die verwachten dat je gewoon de snelheid houdt.
Daarnaast ook de irritatie dat als je een snelheid opgeeft, bijvoorbeeld 103 om een beetje mee te rijden met het overige verkeer, dat hij om de haverklap dat weer naar 100 zet. Onkdanks het instellen van x% overschrijding mag.

_Als_ het werkt is het heel lekker rijden. Snelweg loopt meestal wel goed. Maar ze worden wel echt aan alle kanten ingehaald door de concurrentie op het gebied van de alledaagse rijhulp systemen.
Afgelopen weken meerdere auto's van collega's moeten rijden, en veel merken doen het simpele spul gewoon veel beter, of in ieder geval voorspelbaar, en ook buiten snelweg bruikbaar.

Vorige auto reed ik 70-80% op cruise control, nu is dat bij gebrek aan snelweg kilometers nog geen 25%. Dat is wel erg sneu met zo'n auto die ondertussen wél laat zien meer te kunnen met FSD :'(

Ik hoop écht dat ze met de verdere ontwikkeling van FSD ook één en ander aan de AP gaan verbeteren... maar ik vrees ervoor.

/rant

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Fire69
Danny the dog schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:07:
[...]

Dat is niet hetzelfde probleem. Blijkbaar zijn alle 3rd-party laders plots verdwenen, dus dit lijkt me (hoop ik toch) eerder een bug te zijn. Anders zouden ze de knop om die laders te tonen/gebruiken ook wel terug weghalen.

• SquareOne
  • Laatst online: 21:59
pdidi schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:32:
De eerste 10 Model Y LR RWD's met de nieuwe LG 5M accu en WLTP 661km zijn uitgeleverd. De configurator is nog steeds niet aangepast (WLPT 622km), dus de accu loterij is weer van toepassing. De reden dat het zo lang geduurd heeft is nogal knullig: ze hadden blijkbaar de verkeerde batterij (CATL ipv LG) gespecificeerd in de typegoedkeuring
Ik zie in de file wel de nieuwe batterij. Maar waar kan ik de informatie vinden over de WLTP van de nieuwe batterij?

Ik lees in die twitter post 661KM bij 20". Wat is het dan bij 19"?

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-12 18:43
Nu mijn 2019 M3LR al een week bij het service center staat omdat hij offline was wegens een isolatieprobleem is de diagnose dat de PTC-heater vervangen moet worden. Ik probeer al een paar dagen iemand te spreken te krijgen die me uitlegt hoe het vervangen daarvan het isolatieprobleem oplost, maar dat is me nog niet gelukt.

Via via hoor ik dat het een vaker voorkomend probleem zou zijn bij M3's, maar dat het alleen onder garantie valt als de auto jonger dan 4 jaar is en/of minder dan 80k km's heeft gereden. Niet dat je er verder iets aan of tegen kunt doen, maar zo hebben ze dat nu eenmaal bepaald.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:27

me1299

$ondertitel

Felyrion schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:49:
Laat ik voorop stellen: ik ben nog steeds erg blij met m'n Model 3. Paar maand en zo'n 6000 km verder, heerlijke auto. Alleen dat autopilot is wel echt zwaar teleurstellend.
Voor mij werkt het echt alleen op de snelweg. Als ze nou voor daarnaast nog een "domme" TACC hadden behouden was dat helemaal dikke prima. Maar het huidige systeem is huilen met de pet op.

Van het weekend nog 200km over goed belijnde overzichtelijke N-wegen gereden waar overal 100 mag. Gedurende de heenweg volledig op AP proberen te rijden, maar dat is wel een avontuur zeg. Ik heb 6 keer een plotselinge remactie gehad (dat hij denkt dat het ineens 80 of 60 is). Lekker met mensen achter je die verwachten dat je gewoon de snelheid houdt.
Daarnaast ook de irritatie dat als je een snelheid opgeeft, bijvoorbeeld 103 om een beetje mee te rijden met het overige verkeer, dat hij om de haverklap dat weer naar 100 zet. Onkdanks het instellen van x% overschrijding mag.

_Als_ het werkt is het heel lekker rijden. Snelweg loopt meestal wel goed. Maar ze worden wel echt aan alle kanten ingehaald door de concurrentie op het gebied van de alledaagse rijhulp systemen.
Afgelopen weken meerdere auto's van collega's moeten rijden, en veel merken doen het simpele spul gewoon veel beter, of in ieder geval voorspelbaar, en ook buiten snelweg bruikbaar.

Vorige auto reed ik 70-80% op cruise control, nu is dat bij gebrek aan snelweg kilometers nog geen 25%. Dat is wel erg sneu met zo'n auto die ondertussen wél laat zien meer te kunnen met FSD :'(

Ik hoop écht dat ze met de verdere ontwikkeling van FSD ook één en ander aan de AP gaan verbeteren... maar ik vrees ervoor.

/rant
Waar ik droevig van word is dat de Autopilot van mijn 2019 Model 3 fijner werkt dan die van mijn 2025 Model Y. Soms zegt hij nu ook dat Autosteer aanstaat, resultaat is dat hij in een flauwe bocht op een 80 weg afremt naar 30 km/h, bedankt joh 8)7

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Mar.tin
Malfunctions schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:14:
Nu mijn 2019 M3LR al een week bij het service center staat omdat hij offline was wegens een isolatieprobleem is de diagnose dat de PTC-heater vervangen moet worden. Ik probeer al een paar dagen iemand te spreken te krijgen die me uitlegt hoe het vervangen daarvan het isolatieprobleem oplost, maar dat is me nog niet gelukt.

Via via hoor ik dat het een vaker voorkomend probleem zou zijn bij M3's, maar dat het alleen onder garantie valt als de auto jonger dan 4 jaar is en/of minder dan 80k km's heeft gereden. Niet dat je er verder iets aan of tegen kunt doen, maar zo hebben ze dat nu eenmaal bepaald.
De PTC heater heeft ook een aardedraadje lopen naar het chassis, en kan dus bij een interne kortsluiting een isolatiefout geven.
Ze gaan allemaal éérder of later. M'n ouders hebben net privé die op hun 2019 LR 3 met 340.000km op de klok laten vervangen €900,- ongeveer waarvan het onderdeel €500,- was. Was in een paar uurtjes gepiept. Moeite waard om eht even door Tesla te laten doen. Gelukkig reed die van hun nog wel. (M'n vader heeft een week lang met een dekentje op schoot heen en weer naar werk gereden :+ )
Maar dat het overlijden van de PTC een isolatiefout geeft is niet ongewoon.

Het is voor m'n ouders op een APK na het eerste beetje "onderhoud" dat er bij komt kijken sinds hij van de zaak naar privé is gegaan in sept vorig jaar +- 55.000km geleden.

Uiteindelijk is het in méér of mindere mate gewoon een slijtageonderdeel dat een keer kapot kan gaan, er kan vrij veel (7-12kW) vermogen doorheen, en hij zal vrij veel heat-cycles maken, en dus uitzetten / krimpen.
Voor wat ik zo online gezien heb barsten de keramische elementen op een zeker moment.

Blij is wel dat ze inmiddels revisie 5 of 6 hebben van het onderdeel dus ik zou zo 123 niet verwachten dat het nog een keer moet, en het vervangen is ook geen enorme klus. YouTube: Model 3 Isolation Fault! A Failed PTC Heater Left This Owner Stranded Er hoeft in elk geval niet superveel voor uit elkaar.

Het enige dat ik niet snap is waarom die daarvoor een week bij Tesla zou moeten doorbrengen tenzij ze de éérste paar dagen geen tijd hadden, en pas bij dag 7 ernaar zijn gaan kijken oid.

Overigens is het alleen een (potentieel) probleem bij de pré-warmtepomp (dus 2022?) modellen, alles met een warmtepomp heeft dit onderdeel niet meer :).

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 10-12-2025 15:44 ]

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28

Damian

Insane Obtrusion

Malfunctions schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:14:

Hier zelfde probleem gehad, 2019 M3 AWD. December vorig jaar wilde de auto compleet niet meer aan omdat 12volt accu leegliep en daardoor stuk is gegaan. Accu is vervangen en de PTC heater.

Probleem komt inderdaad veel vaker voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLUtIfJ4hOaoWFyERkTPYH_ehg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0CMDgg9XkrpTUayTLWsyRRho.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 10-12-2025 15:51 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Tommie12
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:15:
[...]

Dat werkte toch allemaal perfect, dus keurig voorverwarmen als je naar Fastned of een ander gaat. Vreemd.
Wat mij net opvalt; als je via stemcommando vraagt dichtsbijzijnde Fastned lader of lader langs de route of bij eindpunt geeft hij wel alle Fastned laders, die je dan kunt aantikken in het scherm....dus ze zijn wel bekend bij Tesla/Elon 😉
Ja, en als je er een toevoegt, dan houdt hij de route zo dat je 20km verder (of terug) nog een Supercharger gaat aanrijden...
De auto kent de locaties (of beter Google kent de snelladers), maar de auto ziet ze niet als laadplaatsen en houdt er geen rekening mee dat je daar terug met 60 of 80% SOC terug vertrekt.

• me1299

me1299

$ondertitel

Ik had een Service Request aangemaakt over het niet meer terugvallen naar TACC bij het wisselen van baan, maar geen enkele reactie van Tesla gekregen. Om een update gevraagd.

Kunnen we niet bij de RDW een melding maken van een potentieel onveilige voertuigfunctie?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-12 18:43
Damian schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:48:
[...]

Hier zelfde probleem gehad, 2019 M3 AWD. December vorig jaar wilde de auto compleet niet meer aan omdat 12volt accu leegliep en daardoor stuk is gegaan. Accu is vervangen en de PTC heater.

Probleem komt inderdaad veel vaker voor.

[Afbeelding]
De prijzen zijn wel omhoog gegaan sinds vorig jaar. Uurloon is nu 142 en het PTC onderdeel 549 en de 12-volt accu is nu 129. Dat zijn forse stijgingen. :')

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

me1299 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:57:
Ik had een Service Request aangemaakt over het niet meer terugvallen naar TACC bij het wisselen van baan, maar geen enkele reactie van Tesla gekregen. Om een update gevraagd.

Kunnen we niet bij de RDW een melding maken van een potentieel onveilige voertuigfunctie?
Die moet je even uitleggen. Wat werkt er precies niet?

Je rijd op TACC (slimme cruisecontrol), dus hij houdt alleen snelheid constant voor je. Je wisselt van strook (ik hoop niet van baan) en dan gaat TACC uit?

• Fire69
Damian schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:02:
[...]

Die moet je even uitleggen. Wat werkt er precies niet?

Je rijd op TACC (slimme cruisecontrol), dus hij houdt alleen snelheid constant voor je. Je wisselt van strook (ik hoop niet van baan) en dan gaat TACC uit?
Nee, je rijd op AP en wisselt van rijstrook. Daarbij gaat alles uit, ook TACC. Gevolg, je gaat vol in de regen braking en riskeert om aangereden te worden als je zelf geen gas bijgeeft.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:36
Fire69 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:10:
[...]

Nee, je rijd op AP en wisselt van rijstrook. Daarbij gaat alles uit, ook TACC. Gevolg, je gaat vol in de regen braking en riskeert om aangereden te worden als je zelf geen gas bijgeeft.
Des te meer ik erover nadenk des te achterlijker het wordt haha

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Das een feature. Geen bug. Daar gaat Tesla niks zinnigs op antwoorden. Ja schaf maar EAP aan.

• Tommie12
Damian schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:17:
[...]

Das een feature. Geen bug. Daar gaat Tesla niks zinnigs op antwoorden. Ja schaf maar EAP aan.
Ja, heb ik gedaan en die werkt gewoon slecht. EAP wisselt traag, dus enkel bruikbaar bij heel licht verkeer, niet in het donker en niet in de regen, en als je wisselt nabij een afrit of een putdeksel heb je een phantom brake.
Als mijn auto privé gekocht was, dan zou ik mijn geld al terug gevraagd hebben.

• me1299

me1299

$ondertitel

Malfunctions schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:01:
[...]

De prijzen zijn wel omhoog gegaan sinds vorig jaar. Uurloon is nu 142 en het PTC onderdeel 549 en de 12-volt accu is nu 129. Dat zijn forse stijgingen. :')
Auto uitlijnen was een een jaar geleden ook al 3x zo duur geworden als 4 jaar terug.

• me1299

me1299

$ondertitel

Damian schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:17:
[...]

Het is een verslechtering van eerdere functionaliteit. Als ik had geweten dat het veranderd was had ik vermoedelijk de auto alsnog genomen maar dat het naast irritant ook nog eens gevaarlijk is vind ik niet te verkopen.

• Oekol
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:17:
[...]

Natuurlijk is dat het. Sterker nog ze hebben laatst aangekondigd om alle laadnetwerken te ondersteunen qua betalen — via het Multipass systeem.

Het is nogal kort voor de kont hoe mensen trachten te reageren op iets wat gewoon in alle waarschijnlijkheid een bug is.
Tommie12 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:44:
[...]

Ik zie het gewoon op mijn scherm, daar heb ik geen bericht voor nodig.
Ik zie de laatste tijd wat negatieve berichten vanuit jouw persoon komen. Jammer om te lezen, ten eerste. Ten tweede: jouw waarheid is niet dé waarheid. Het is namelijk een vrij grote kans dat het een één of andere bug is. Waarom zou Tesla Multipass gelanceerd hebben in NL met uitrol voor rest EU? Of waarom heeft Tesla uitleg op de website wanneer een 3rd party charger wordt meegenomen in het systeem?

Het is zoals je hopelijk ook inziet een hele grote kans dat er ergens een bug is, of dat je gewoon in het menu die chargers hebt uitgezet (of uit is gegaan na een update).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-12 16:50
[...]

Punt is eigenlijk net iets anders. Je neemt controle over de auto (knipperen, sturen oid) en dan is het niet intuïtief als de auto op TACC blijft rijden, je hebt immers controle overgenomen. Dat is denk ik de reden waarom dit is aangepast, er schijnen in de US ongelukken te zijn gebeurd omdat mensen dachten controle te hebben maar TACC aan stond.

• pdidi
  • Niet online
SquareOne schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:03:
[...]

Ik zie in de file wel de nieuwe batterij. Maar waar kan ik de informatie vinden over de WLTP van de nieuwe batterij?

Ik lees in die twitter post 661KM bij 20". Wat is het dan bij 19"?
Veel WLTP info kun je op het Duitse forum vinden. De MY LR RWD is alleen WLTP gecertificeerd voor 20". Voor 19" is de schatting 695km

• Tommie12
Oekol schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:45:

Het is zoals je hopelijk ook inziet een hele grote kans dat er ergens een bug is, of dat je gewoon in het menu die chargers hebt uitgezet (of uit is gegaan na een update).
Die dingen staan aan, en het is geen bug, het is gewoon zoals het werkt.
Laatst reed ik van Oostende naar Mechelen, en ik had onvoldoende om tot Mechelen te geraken.
De navi van Tesla wou me via Brugge sturen wat een behoorlijke omweg is terwijl ik al een tussenstop had ingesteld in Gent bij ionity op het Shell tankstation.
Dat wil de Tesla dus niet begrijpen hé.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je de navi stoppen, en dan navigeren naar die Ionity, en toch wil die dan nog via Bruggen SUc rijden.
Dan moet je 'verwijder alle laadstops' nog duwen en dan pas navigeert die naar de Ionity. Omdat ik maar een paar procent nodig had kon me voorverwarmen niet schelen.

Maar dit doet ondertussen zowat elke recente EV beter.
En als ze het niet beter doen, dan kan je het via Apple Carplay wel beter krijgen.

Ja, Tesla gaat me vervelen. Die zogenaamde verbeteringen via updates brengen me onnozelheden (ik hoef geen kerst lightshow...) maar de echte problemen worden niet aangepakt.

• runob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:01
LastSamurai schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:50:
[...]

Punt is eigenlijk net iets anders. Je neemt controle over de auto (knipperen, sturen oid) en dan is het niet intuïtief als de auto op TACC blijft rijden, je hebt immers controle overgenomen. Dat is denk ik de reden waarom dit is aangepast, er schijnen in de US ongelukken te zijn gebeurd omdat mensen dachten controle te hebben maar TACC aan stond.
Dan zouden ze het bij alle Teslas moeten wegnemen. En met eap pink je ook en is het ineens wel ok om alles te laten aanstaan. Geloof er weinig van. Kan enkel maar bedenken dat het een poging is om eap te pushen en enhauto te cripplen.

• RBruining
[...]

Natuurlijk is dat het. Sterker nog ze hebben laatst aangekondigd om alle laadnetwerken te ondersteunen qua betalen — via het Multipass systeem.

Het is nogal kort voor de kont hoe mensen trachten te reageren op iets wat gewoon in alle waarschijnlijkheid een bug is.

[...]

Ik zie de laatste tijd wat negatieve berichten vanuit jouw persoon komen. Jammer om te lezen, ten eerste. Ten tweede: jouw waarheid is niet dé waarheid. Het is namelijk een vrij grote kans dat het een één of andere bug is. Waarom zou Tesla Multipass gelanceerd hebben in NL met uitrol voor rest EU? Of waarom heeft Tesla uitleg op de website wanneer een 3rd party charger wordt meegenomen in het systeem?

Dank voor je toelichting. _/-\o_ Het is een bug en dat kan een keertje. ;) Reden van mijn post is uiteraard om a) ff te vragen of meer mensen hier last van hadden b) een oplossing vinden voor mijzelf en enkele collega's. Ik zie het voor nu even aan en hou in de gaten waar Tesla mee komt.

• pdidi
  • Niet online
[...]

Dit is inderdaad ook de reden waarom FSDs altijd al zo heeft gewerkt. Het is alles of niets.

• pdidi
  • Niet online
runob schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:17:
[...]

Dan zouden ze het bij alle Teslas moeten wegnemen. En met eap pink je ook en is het ineens wel ok om alles te laten aanstaan. Geloof er weinig van. Kan enkel maar bedenken dat het een poging is om eap te pushen en enhauto te cripplen.
Bij EAP blijft Autosteer actief bij auto lane change, dus andere situatie. Daarnaast is iets wegnemen bij bestaande rijders wel een stap verder dan het op nieuwe modellen niet meer aanbieden. Ik ben het wel helemaal mee eens met @Danny the dog dat het echt niet kan dat in de Owners Manual staat dat iets nog wel zou werken (zoals ik ook al veel eerder had gepost)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:31
Wat is Tesla Service (vaak) toch slecht. Melding gemaakt in de app ivm phantom brakes (sinds een paar weken, de auto stopt dan ook echt en luistert niet naar het verder indrukken van het gaspedaal) en het soms niet kunnen binnentreden van mijn auto.

Alle tijdstippen etc aangeleverd, zou onderzocht worden. Zelfs melding gemaakt via het auto knopje (lang ingedrukt houden).

Ze zouden het netjes uitzoeken. Heeft even geduurd.

1e reactie: “ja, we zien dat u uw locatieinstellingen op uw telefoon niet op altijd aan heeft staan”

Grrrr… echt wel. Zelfs op exacte locatie.

2e reactie: zet bestuurdersportieren ontgrendelen aan in de instellingen. Dan zal u niet meer buitengesloten blijven.

Mijn reactie: maar dat betekent dus dat alle overige deuren gesloten blijven? Dat wil ik niet!

3e reactie: zet sleutelloos rijden en mobiele toegang aan

Mijn reactie: staat AAN. Hoe kan ik mijn auto anders wel binnentreden op de momenten dat het gewoon werkt. Vaak moet ik mijn telefoon uit mijn broekzak halen en naast de deur houden, dan gaat het goed (is ook de melding).

Zo vervelend dit en zo amateuristisch..

• Fire69
[...]

Dan zouden ze het gewoon een optie moeten maken.
Er zijn namelijk wel mensen die wel competent genoeg zijn om dit systeem te gebruiken, er rijden al jaren miljoenen Teslas zo rond en er zijn maar enkele idioten die het niet snappen.

• karel_G_1981
[...]

Bij mij dus niet ondanks de laatste updates. Is veranderd vanaf het model met de stalk en extra camera denk ik.

• Fire69
karel_G_1981 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:44:
[...]

Bij mij dus niet ondanks de laatste updates. Is veranderd vanaf het model met de stalk en extra camera denk ik.
Ja, weet ik, het is enkel voor Juniper en de vernieuwde Highland.
Daarom is het absoluut onlogisch dat ze het weggenomen hebben. Als het een onveilig systeem zou zijn, waarom mogen de miljoenen 'oudere' Teslas er dan wel mee blijven rondrijden...

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-12 18:07
[...]
Kan enkel maar bedenken dat het een poging is om ... enhauto te cripplen.
Als dat hun doel was, hadden ze dat toch al jaren geleden kunnen doen? En niet alleen cripplen, maar gewoon compleet vernietigen als bedrijf.

• karel_G_1981
this schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:07:
[...]

Als dat hun doel was, hadden ze dat toch al jaren geleden kunnen doen? En niet alleen cripplen, maar gewoon compleet vernietigen als bedrijf.
Volgens mij is het regelgeving. Met knoppen op het stuur mag het wel en met stalk niet . Je zou kunnen overwegen te upgraden naar een stuur met knoppen en zonder stalk

• DaCoTa
Tommie12 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:14:
[...]
Laatst reed ik van Oostende naar Mechelen, en ik had onvoldoende om tot Mechelen te geraken.
De navi van Tesla wou me via Brugge sturen wat een behoorlijke omweg is terwijl ik al een tussenstop had ingesteld in Gent bij ionity op het Shell tankstation.
Om dat voor elkaar te krijgen moet je de navi stoppen, en dan navigeren naar die Ionity, en toch wil die dan nog via Bruggen SUc rijden.
Dan moet je 'verwijder alle laadstops' nog duwen en dan pas navigeert die naar de Ionity. Omdat ik maar een paar procent nodig had kon me voorverwarmen niet schelen.
[...]
Ok, dus je moet welgeteld twee handelingen doen: Ionity toevoegen en laadstops verwijderen. Weet niet of je het makkelijker kan krijgen dan dat? En je had Ionity er al in staan, dus dan had je alleen 'verwijder laadstops' hoeven drukken, toch?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:21
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:15:
[...]

De navi van Tesla wou …
Ik krijg hierbij 2 tegenstrijdige beweringen, toch? Werkt voorverwarmen nu wél nog, of net niét meer bij navigeren naar een niet-Tesla lader?

Model 3 LR (model 2023)

• pdidi
  • Niet online
[...]

Op het Duitse Forum is 3 weken geleden ook vastgesteld dat sinds de invoering van Multipass het mis gaat met laadstations van derden. In de auto worden alleen nog maar laadstations van derden getoond waar je via Multipass kunt betalen. Maar het probleem wat ik heb (en misschien dus ook anderen), is dat ik Multipass helemaal niet kan instellen. Waarschijnlijk omdat het een leaseauto betreft en ik geen eigenaar ben. Misschien is dat dan de reden dat er helemaal geen laadstations van derden meer zichtbaar zijn?

• Oekol
[...]

Maar dit doet ondertussen zowat elke recente EV beter.
En als ze het niet beter doen, dan kan je het via Apple Carplay wel beter krijgen.

Ja, Tesla gaat me vervelen. Die zogenaamde verbeteringen via updates brengen me onnozelheden (ik hoef geen kerst lightshow...) maar de echte problemen worden niet aangepakt.
Heh? Je hebt het nu ineens over iets anders. Er werd gesproken over 3rd party geschrapt en waarop jij zegt ja ome Elon verwijderd. Nu is het ineens dit probleem wat wel degelijk irritant kan zijn? :?

• Richh
Kan enkel maar bedenken dat het een poging is om eap te pushen en enhauto te cripplen.
EAP zullen ze niet pushen want dat zal niet meer bestaan over een paar maanden. :)
Waar FSD beschikbaar is, is EAP afgeschaft als optie op een nieuwe auto.
Enhauto is zo niche dat ik dat onwaarschijnlijk acht. En als ze daar vanaf willen zijn er voldoende andere opties.

Waarschijnlijker is dat de knop op het stuur "te makkelijk" een dubbelklik per ongeluk detecteert, waardoor Tesla heeft besloten dat die knop maar 1 functie heeft. Of wellicht mag het van regelgeving niet met zo'n knop zelfs, I dunno.

Desondanks vind ik het wel zonde dat er geen optie is. Vooral bij een rijbaanwissel is het helemaal kut natuurlijk. Zolang er geen FSD is hoef ik hierdoor niet het nieuwe stuur iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-12-2025 21:14 ]

• pdidi
  • Niet online
RBruining schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:12:
Heb je Multipass geactiveerd?

• njcjans
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01:07
Ik rijd sinds kort de model Y juniper, maar de laadklep opent niet meer bij aanraking als ik na het parkeren de laadkabel wil aansluiten.
Is dit een instelling, of een bekend probleem?

• Tommie12
DaCoTa schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:56:
[...]

Ok, dus je moet welgeteld twee handelingen doen: Ionity toevoegen en laadstops verwijderen. Weet niet of je het makkelijker kan krijgen dan dat? En je had Ionity er al in staan, dus dan had je alleen 'verwijder laadstops' hoeven drukken, toch?
Als ik navigeer NAAR een (Ionity) SNELLADER en daar met >15% kan aankomen, waarom stuurt die idiote navi me dan 20km om via Brugge?

En eigenlijk wou ik naar huis zonder omweg wat perfect kan als die me neit per se langs een Tesla SuC wil sturen. Er zijn 3 tankstations op de route met snelladers.

Maar hé, laat ons maar blijven naapen dat de Software van Tesla superieur is boven alles…. NOT.

Wat iemand me ook eens moet uitleggen is dat de navigatiekaarten zo ver achterlopen, en ik geen nieuwe route kan berekenen als ik geen internetontvangst heb…
En dat terwijl de navi gegevens komen van Google, en met die app kan ik wel een nieuwe route berekenen offline en die kaarten zijn wel up to date….

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:11
njcjans schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:20:
Ik rijd sinds kort de model Y juniper, maar de laadklep opent niet meer bij aanraking als ik na het parkeren de laadkabel wil aansluiten.
Is dit een instelling, of een bekend probleem?
Heb je al een reboot gedaan (knoppen op het stuur ingedrukt houden)? Ik had dit laatst ook na een update. Na een reboot was het weer gefixt.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:02
Richh schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:13:
[...]

EAP zullen ze niet pushen want dat zal niet meer bestaan over een paar maanden. :)
Waar FSD beschikbaar is, is EAP afgeschaft als optie op een nieuwe auto.
Mag hopen dat EAP op de bestaande auto’s blijft en dat ze dat niet uitschakelen. Immers dik voor betaalt, en hou graag het automatisch inparkeersysteem. Een upgrade aanbieding voor FSD heeft geen zin want zit vast aan het lease contract.

• Richh
mv_ak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:28:
[...]

Mag hopen dat EAP op de bestaande auto’s blijft en dat ze dat niet uitschakelen. Immers dik voor betaalt, en hou graag het automatisch inparkeersysteem. Een upgrade aanbieding voor FSD heeft geen zin want zit vast aan het lease contract.
Het blijft zeker wel, ze gaan niks zomaar weghalen. Echter wordt de feature niet meer doorontwikkeld.

FSD kan ook als maandabonnement, wie EAP heeft krijgt 50% korting. De upgrade naar FSD kost ook de helft. Zal idd per lease club verschillen of en wat er mogelijk is.

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: