Danny the dog schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:44:
[...]
Kijk, en dàt weiger ik dus uit alle principes. Je gaat toch niet (een serieus bedrag) bijbetalen voor een feature, omdat een andere feature die standaard is niet doet wat die moet doen? En dan bedoel ik niet eens dat ik verwacht dat AutoPilot je slim door het verkeer zou moeten loodsen, maar gewoon een active lane assist zoals zoveel andere merken dat wèl werkend hebben in combinatie met adaptieve cruise control.
No offense op persoonlijk vlak trouwens. Maar zoals velen in dit topic, erger ik me grandioos aan AP en alles dat ermee te maken heeft. Als ik mijn MY terug kon geven, deed ik het. Niet alleen daarom, maar meerdere redenen. De hele 'wij weten beter wat jij wilt dan jezelf' attitude van Tesla.
De Kia EV5 bijvoorbeeld lijkt me echt een beter alternatief. (persoonlijke mening)
Ben het daar niet helemaal mee eens, als je in de handleiding gaat lezen staat er in principe dat AP alleen bedoeld is voor op de snelweg, en daar doet het het overwegend prima (met (voor mij tenminste) slechts zéér sporadisch uitzondering met onze vaag verzonnen spits-vlucht-stroken). Dat het in principe op alle wegen met iets van een streep in te schakelen is is wat dat betreft natuurlijk knullig, zéker omdat er effectief geen TACC meer op de nieuwe wagens zit.
FSD zou wat dat betreft ook geen issues die ik heb oplossen. Maar functionaliteit toevoegen om het allemaal zorgelozer te maken. AP is een lanekeeper. Dat betekent dat inhalen linksom of rechtsom toch wel "gezeik" is. FSD doet dat dan voor je, heerlijk. Net als ingewikkelde kruisingen over rijden, rotondes, etc. Allemaal dingen die het nu niet kan, maar voor mijn momenteel bijna 60k km's per jaar, wel erg lekker.
Even guy-math, met 60.000km per jaar is dat maar €0,125 per km als je het als éénmalige aanschaf koopt (en het "in 1 jaar afschrijft") Dat is maar 1,5 jaar een treinabbo van €399. Dat is maar 2300
taxi kilometers
In mijn geval op basis van cijfers van 9292ov.nl zou het 187 dagen een retour OV werk zijn.
En hoewél het niet helemaal eerlijk is om een rijhulpsysteem te vergelijken met iets waar je écht gereden wordt, mijn 1 uur durende reis naar werk wordt met het OV 1uur en 40 minuten enkele reis. Dus 1,5 uur extra reistijd per dag.
Heb 150.000km in een Leaf met Pro-Pilot gereden, waarvan +- 50.000 met een Comma 2, OG Pro-Pilot doet het in zijn geheel niet op wegen met dubbele middenstreep (aka alles behalve een snelweg dus), comma deed het prima "overal" maar had grote moeite met iets "snellere" slingers (waar AP dan weer geen moeite mee heeft).
Recent ook nog bijna 2000km in een Kia EV3 gereden, die gaat "uit zichzelf" overal meesturen (en niet alleen als de CC aanstaat), maar als die het niet snapt stopt die er zonder melding ook gewoon mee. Dus binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld met een oversteekplaats stuurt dat systeem wél naar rechts. en dan zegt ie "toedeledokie" en dan stopt ie met meesturen, om je, als je niet ingrijpt vrolijk de rechter stoeprand te laten pakken, en zonder waarschuwing moet je daar toch best even bedacht op zijn.
Andere fabrikanten heb ik persoonlijk nog niet mogen ervaren, binnenkort eens een ritje in een nieuwe CLA van een collega.
Dan is AP best een beetje nerveus hier en daar maar het "on-rails" gevoel vind ik erg fijn persoonlijk, ook al komt het her en der met een zenuwachtigheid.
Intern bij Tesla heb ik vooral het idee dat er 3 jaar geleden wellicht projecties liepen om de hele AP stack op korte termijn te vervangen door een FSD subvariant, en dat nooit van de grond gekomen is.
Ik heb al sinds ik een HW4 auto rijd het gevoel dat de huidige AP stack niet opnieuw getraind is voor de nieuwe camera's maar gewoon in een soort van HW3 emulatiemodus draait, en dat het daarom zo janky is.