• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Squishie schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:23:
[...]

Over 3 weet ik niet zeker of dat per se vanaf 2023 is, bij een nieuwe EV6 uit 2025 kan het gewoon nog uitgezet worden. Denk eerder Tesla ding ofzo om je naar FSD te pushen.
Helaas niet:

https://www.anwb.nl/belan...gente-snelheids-assistent
Sinds medio 2022 heeft de Europese Commissie ISA verplicht gesteld in nieuwe automodellen. Vanaf 7 juli 2024 is het verplicht op alle nieuw geregistreerde auto’s. In tegenstelling tot wat veel mensen denken grijpt dit systeem, volgens definities van de Europese Commissie, nog niet actief in. In de toekomst moet het systeem ooit in staat zijn om de gebruiker in snelheid te begrenzen tot de geldende snelheidslimiet ter plaatse. Met andere woorden; een automobilist kan dan nooit harder rijden dan de maximumsnelheid op de weg waar deze op rijdt. Deze vorm van ISA zal actief ingrijpen op het rijgedrag en de te rijden snelheid. Technisch zijn we nog niet zover. Daarom wordt er vooralsnog gesproken over ISA als waarschuwend systeem.

Het ISA-systeem dat verplicht is gesteld, waarschuwt de automobilist alleen bij snelheidsoverschrijdingen. Zowel visueel als met een audiosignaal of haptisch signaal (trillend stuur, trillende pedaal etc.). Vooralsnog kan ISA nog uitgeschakeld worden door de bestuurder, maar zal deze standaard bij het starten van het voertuig altijd weer aan staan.
Let vooral op de laatste zin :)

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 08-12-2025 09:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:53
Ja ik ben er erg blij mee dat het zo makkelijk uit te zetten is bij tesla. Ik kom veel andere auto's tegen waar je dus 3 menu's door moet, elke keer weer om het uit te zetten.
Of nog erger, mijn moeder heeft net een hagel nieuwe audi A3 opgehaald, daar kan je het dus niet meer uitzetten. Overal rondgezocht of het echt niet kan, ook niet met een soort van hack bij een tuner of wat. Nee dus. Echt helemaal gek word je ervan

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:53
Rainesh schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
[...]

Kan niet uit nee, wetgeving. Waarschijnlijk dat in de toekomst methodes voor zullen komen maar ik heb er een hard hoofd in.
Dank u. Nu is het dus hopen dat Tesla de optie op uitzetten niet ineens gaat veranderen in het kan niet meer uit via een update. Dan zou ik bijna mijn lease auto inleveren en in mijn oude M3LR 2019 gaan rijden zakelijk

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Voor Tesla kan het "automatisch uitgezet worden" (lees: het wordt voor je gedaan door iets) via de Commander.
Ik mag van harte hopen dat het bij VAG niet zo blijft, bij BMW is het bv. lang het set-knopje op het stuur inhouden en dan is het uit.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:30
aschja schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:33:
Hebben jullie de pincode ingesteld?
Ja voor het starten en voor het dashboardkastje.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
anti elppa schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:00:
[...]

Dank u. Nu is het dus hopen dat Tesla de optie op uitzetten niet ineens gaat veranderen in het kan niet meer uit via een update. Dan zou ik bijna mijn lease auto inleveren en in mijn oude M3LR 2019 gaan rijden zakelijk
Ik vrees dat het zo ver gaat komen dat je het helemaal niet meer uit kunt zetten. Iets met wettelijk verplicht en de idiote manier waarop wetgeving dingen af wil dwingen. En eigenlijk gek, want als iedereen zich ineens aan de snelheid gaat houden hebben we een begrotingstekort.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:30
Tweak_ers schreef op maandag 8 december 2025 @ 02:14:
[...]

Laadkosten is een ding van je werkgever, niet van de LM.
Je dient de declaraties in bij de LM en die sturen de factuur gewoon naar je werkgever door, minus eventuele voorschotten.

Het zal de LM weinig interesseren wat duurder of goedkoper is. Je werkgever daarentegen.
Die werkgever van mij luistert naar de wagenparkbeheerder. Ik kan voor 33.8 ct/kWh incl btw bij de openbare Vattenfall laadpaal laden met de Vattenfall laadpas maar de MTC pas kost op diezelfde laadpaal 66.5 ct/kWh incl btw. Wagenparkbeheerder geeft aan na een jaar aan handmatige declaraties dat dit niet de bedoeling is en werkgever volgt hen terwijl het aantoonbaar goedkoper is dat ik declareer.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
mcduck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:29:
[...]
...
Sentry mode is killing (vreet continue 250W), dus idd even dubbelchecken dat dit uit staat. Nooit gebruiken als auto niet aan de lader zit, los van incidentele gelegenheden.
....
Beetje late reactie hierop, maar dit getal was me bijgebleven nav je post en ik kan toch niet geloven dat dit klopt. (no offense btw)

250 W continu = 24u x 0,25 kWh = 6 kWh/dag
Bij een 'standard range' batterij is dit ca 10% van de capaciteit per dag (!!)
Ofwel, als je je auto nauwelijks gebruikt, mag je hem dus iedere week opladen, alleen al hiervoor (100 - 20%, LFP).

Ik merk trouwens wel dat de batterij van mijn Juniper SR 'Premium' aanzienlijk sneller zijn/haar procentjes verliest met dit koudere weer. Sentry staat thuis uit, elders aan. Maar of het daadwerkelijk wat toevoegt...

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13
https://www.bright.nl/nie...de-laatste-tien-jaar.html

Schrikken jullie van dit soort berichten? Als particuliere koper vraag ik me dan toch af of ik niet vaker een regular check-up moet doen. Om roest te voorkomen op de remmen trap ik sowieso 1x in de zoveel tijd flink op de rem. Maar om de vering te controleren heb ik te weinig verstand van auto's.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

goldmemberf1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:50:

Schrikken jullie van dit soort berichten? Als particuliere koper vraag ik me dan toch af of ik niet vaker een regular check-up moet doen. Om roest te voorkomen op de remmen trap ik sowieso 1x in de zoveel tijd flink op de rem. Maar om de vering te controleren heb ik te weinig verstand van auto's.
* Notna kijkt naar de URL

Ah, Bright. NEXT!

Bright moet je vooral niet heel serieus nemen. Ik heb dergelijke berichtgevingen wel meer gezien en allemaal is het nog sensationelere en clickbatier dan de volgende. Dus nee; ik schrik hier absoluut niet van. Lees vooral ook de relativering uit het bron artikel voor de nodige nuance.

Xbox Live ID:Notna8310

• gjcvro
  • Nu online

En het volgende bericht is dat EV's meer remstof uitstoten omdat ze zwaarder zijn.. oftewel heel veel is blabla.
Neemt niet weg dat ik inderdaad af en toe de rem er bij pak, al is het alleen maar dat het afremmen net te traag gaat naar mijn zin. We hebben 2 EV's, bij beide zijn de schijven nog gewoon schoon.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:13
Notna schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:54:
[...]

* Notna kijkt naar de URL

Ah, Bright. NEXT!

Bright moet je vooral niet heel serieus nemen. Ik heb dergelijke berichtgevingen wel meer gezien en allemaal is het nog sensationelere en clickbatier dan de volgende. Dus nee; ik schrik hier absoluut niet van. Lees vooral ook de relativering uit het bron artikel voor de nodige nuance.
Ik zie toch niet heel veel nuancering in dat stuk.

The suspension issues are a different story.
We have been reporting on Tesla’s suspension problems for years. They have been NHTSA investigations about it and recalls. It is disappointing to see that even on 2-to-3-year-old Model Ys, these parts are still failing at an alarming rate. When nearly one in five cars is failing its first mandatory inspection, you can’t just wave that away as “FUD.”

Is dat een onderdeel wat ik na 2 jaar moet gaan (laten) checken?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001

Hier staan ze in de top 10:
https://www.consumerrepor...eliable-cars-a7824554938/
d:)b

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:41
Hoe kun je zien of TACC aan staat ?

Als AS aan staat dan zie je de auto tussen de blauwe lijntjes rijden maar bij TACC zie je dat niet.
Had laatst dat we dachten dat ie uitstond maar hij stond stiekem toch aan. Het moet ergens te zien zijn maar waar ?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:56:
[...]

Kan niet uit nee, wetgeving. Waarschijnlijk dat in de toekomst methodes voor zullen komen maar ik heb er een hard hoofd in.
De laatste versie van Regulation (EU) 2019/2144 of the European Parliament and of the Council of 27 November 2019 (approved 1-9-2025) vermeldt in Artikel 6.2.b nog steeds het volgende:

2. Intelligent speed assistance shall meet the following minimum requirements:
(b) it shall be possible to switch off the system; information about the speed limit may still be provided, and intelligent speed assistance shall be in normal operation mode upon each activation of the vehicle master control switch

Er staat dus zelfs dat het uit moet kunnen

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:40
gjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:46:
[...]

Ik vrees dat het zo ver gaat komen dat je het helemaal niet meer uit kunt zetten. Iets met wettelijk verplicht en de idiote manier waarop wetgeving dingen af wil dwingen. En eigenlijk gek, want als iedereen zich ineens aan de snelheid gaat houden hebben we een begrotingstekort.
Ik kan het vanuit de overheid wel begrijpen. Het is haar taak om de burgers te beschermen. Te snel rijden heeft een behoorlijk aandeel bij oorzaken van zwaar letsel of erger. Dan is het toch logisch dat ze daar iets aan doen? Blijkbaar werkt het plaatsen van snelheidsbeperkingsborden niet helemaal, dus dan moet het op een andere manier.

Dat het vervolgens voor geen meter werkt is niet de schuld van de wetgever. Die gaat niet vertellen hoe fabrikanten het moeten doen om het werkend te krijgen, maar wel dat ze er iets mee moeten doen.

Ik zet het systeem ook altijd uit in mijn Tesla, maar dat is omdat het niet goed werkt en de snelheid al verkeerd heeft bij het uitrijden van de wijk omdat hij het verkeerde bord leest. Maar als het echt allemaal wel goed zou werken, en mijn Tesla stopt met de verkeerde borden te lezen, dan is het toch niet zo heel erg dat je een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt?

De bal ligt bij de fabrikanten nu.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Danny the dog schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
[...]

Beetje late reactie hierop, maar dit getal was me bijgebleven nav je post en ik kan toch niet geloven dat dit klopt. (no offense btw)

Ofwel, als je je auto nauwelijks gebruikt, mag je hem dus iedere week opladen, alleen al hiervoor (100 - 20%, LFP).
Ja, dat klopt zo'n beetje exact. Sommige zeggen 200 W continu, sommigen 300 W, maar zoveel is het.
Sentry is ook niet bedoeld om de hele dag aan te hebben staan, zeker niet als je hem niet aan de lader hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• gjcvro
  • Nu online
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:57:
[...]

Ik kan het vanuit de overheid wel begrijpen. Het is haar taak om de burgers te beschermen. Te snel rijden heeft een behoorlijk aandeel bij oorzaken van zwaar letsel of erger. Dan is het toch logisch dat ze daar iets aan doen? Blijkbaar werkt het plaatsen van snelheidsbeperkingsborden niet helemaal, dus dan moet het op een andere manier.

Dat het vervolgens voor geen meter werkt is niet de schuld van de wetgever. Die gaat niet vertellen hoe fabrikanten het moeten doen om het werkend te krijgen, maar wel dat ze er iets mee moeten doen.

Ik zet het systeem ook altijd uit in mijn Tesla, maar dat is omdat het niet goed werkt en de snelheid al verkeerd heeft bij het uitrijden van de wijk omdat hij het verkeerde bord leest. Maar als het echt allemaal wel goed zou werken, en mijn Tesla stopt met de verkeerde borden te lezen, dan is het toch niet zo heel erg dat je een waarschuwing krijgt dat je te snel rijdt?

Laten we het er op houden dat ik een andere zienswijze heb, en een steeds grotere hekel begin te krijgen aan de vele regels die zogenaamd in ons belang zijn. Als het de zorg is voor de snelheid zouden we ook in plaats van een airbag een stalen pin op het stuur kunnen zetten. Wil je wedden wie voorzichtiger rijdt?

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:09
Eens, ik kan met het vanuit de wetgever goed voorstellen maar de snelheid klopt zo vaak niet (niet alleen bij Tesla, reed afgelopen week met een leen Picanto van een maand oud van de garage en die deed het net zo slecht) dat ik ongeveer als pavlov-reactie de snelheidsmeldingen uitzet.

/post

• xFeverr
LastSamurai schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:45:

Als AS aan staat dan zie je de auto tussen de blauwe lijntjes rijden maar bij TACC zie je dat niet.
Had laatst dat we dachten dat ie uitstond maar hij stond stiekem toch aan. Het moet ergens te zien zijn maar waar ?
Dan is de MAX-aanduiding blauw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aw1aFBT5jwufH9BoKdXL_bxyfi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZRYz5YMiQQLE0pGxc0D0b4lt.png?f=user_large

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Inderdaad. Dat het moet is al erg genoeg, dat de fabrikanten het niet fatsoenlijk kunnen doen is gewoon dubbel zo erg.

Mijn Tesla ook. De basisregel dat tijdelijke snelheidsbegrenzingen opgeheven worden na een kruising kent hij niet. Op autosnelwegen met een snelheidsbegrenzing op het portaal neemt hij die wel over, maar als het portaal uit staat blijft hij staan.
Op andere plekken gewoon een verkeerde snelheid. 30 km/h terwijl het 80 is en er nergens een bord staat. Of zo'n leuk bord van iemand die 50 geworden is wordt opgepikt. En in op het industrieterrein waar ik werk, binnen de bebouwde kom, geeft hij 50 op de hoofdweg en 80 als ik een zijweg inrij. |:(

• xFeverr
gjcvro schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:00:
[...]

Laten we het er op houden dat ik een andere zienswijze heb, en een steeds grotere hekel begin te krijgen aan de vele regels die zogenaamd in ons belang zijn. Als het de zorg is voor de snelheid zouden we ook in plaats van een airbag een stalen pin op het stuur kunnen zetten. Wil je wedden wie voorzichtiger rijdt?
Oke, dit is niet de plaats voor dit soort discussies. Maar er zijn een hele hoop maatregelen die gebeuren om je te dwingen trager te rijden. Zoals drempels, versmallingen, scherpe bochten, rotondes, kronkelwegen, bomen dichtbij de weg plaatsen, etc. etc. etc. En dat helpt al enorm.

En die airbag is er toch ook gewoon voor als iemand anders tegen jou aanrijdt? Wat is dat nou weer voor vergelijking. Intussen vallen er dagelijks vele doden en daar is snelheid een grote oorzaak van. Dat gaan we hier toch niet ontkennen?

• mcduck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:41
LastSamurai schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:45:

Het enige waar je dit aan kunt zien is:
- het woordje "MAX" wordt blauw
- de getoonde snelheid hierboven wordt dik gedrukt.

Ik vind dit ook vrij summier, zelf weet ik het meestal nog wel dat het aan staat, maar ik zie dat anderen in mijn auto nog wel eens vergeten dat TACC nog aan staat (nadat ze zelf een poosje extra gas hebben gegeven). Autopilot/autosteer wordt op het scherm veel meer obvious getoond dat het aan staat (op meerdere manieren).

[EDIT] xFeverr was me voor. Dat dus.

• pdidi
  • Niet online
[...]

Het is natuurlijk niet voor niks dat je het systeem uit moet kunnen zetten. Fouten van wegbeheerders, vandalen die een bord weghalen, grapneuzen die een bord plaatsen/aanpassen/onleesbaar maken, wegwerkers die borden vergeten op te ruimen, etc

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sterker nog, het cijfer bij Tesla wordt gedrukt door de Cybertruck. De Y scoort veel hoger.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oud nieuws, kwam een week geleden al naar voren en dit is confirmation bias.
Alle andere merken hebben vaste onderhoudsintervallen en daar wordt heel veel preventief vervangen, of APK+onderhoud betekent eerst onderhoud om door de APK te komen en daardoor geen APK afkeurpunten.
Bij een Tesla gebeurt dat niet dus daar is het eerst APK met afkeurpunten, dan repareren en dan wel APK.

En lees voor APK gerust TÜV.

In ander nieuws:
Tesla Now a Top 10 "Most Reliable" Car Brand per Consumer Reports
Dat is niet te rijmen met elkaar, vaakst stuk, meest betrouwbaar?
Ik ga niet zeggen dat het tweede rapport wel klopt, maar dat van de TÜV is ook biased.

Overigens presteerde mijn garage waar ik mijn Tesla bracht voor nieuwe banden+APK het ook om als APK afkeurpunt op het rapport te zetten dat de banden wettelijk aan vervanging toe waren.

• gjcvro
  • Nu online
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:05:
[...]

Oke, dit is niet de plaats voor dit soort discussies. Maar er zijn een hele hoop maatregelen die gebeuren om je te dwingen trager te rijden. Zoals drempels, versmallingen, scherpe bochten, rotondes, kronkelwegen, bomen dichtbij de weg plaatsen, etc. etc. etc. En dat helpt al enorm.

En die airbag is er toch ook gewoon voor als iemand anders tegen jou aanrijdt? Wat is dat nou weer voor vergelijking. Intussen vallen er dagelijks vele doden en daar is snelheid een grote oorzaak van. Dat gaan we hier toch niet ontkennen?
Precies, dit is niet de plaats voor dit soort discussies.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:03:
[...]

Inderdaad. Dat het moet is al erg genoeg, dat de fabrikanten het niet fatsoenlijk kunnen doen is gewoon dubbel zo erg.

Mijn Tesla ook. De basisregel dat tijdelijke snelheidsbegrenzingen opgeheven worden na een kruising kent hij niet. Op autosnelwegen met een snelheidsbegrenzing op het portaal neemt hij die wel over, maar als het portaal uit staat blijft hij staan.
Op andere plekken gewoon een verkeerde snelheid. 30 km/h terwijl het 80 is en er nergens een bord staat. Of zo'n leuk bord van iemand die 50 geworden is wordt opgepikt. En in op het industrieterrein waar ik werk, binnen de bebouwde kom, geeft hij 50 op de hoofdweg en 80 als ik een zijweg inrij. |:(
Uit de demo ritten in Duitsland blijkt dat de logica hoe hard er mag worden gereden in FSD zit. Waar het met AP mis gaat, gaat het met FSD goed. Wij moeten het dus nog doen met de verkeersregels en bord herkenning in het oeroude Autopilot

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:11:
[...]

Uit de demo ritten in Duitsland blijkt dat de logica hoe hard er mag worden gereden in FSD zit. Waar het met AP mis gaat, gaat het met FSD goed. Wij moeten het dus nog doen met de verkeersregels en bord herkenning in het oeroude Autopilot
AP is al 10 jaar oud. Dat het in FSD wel kan vind ik geen excuus om het 10 jaar te laten liggen. Want het is niet zo alsof in die 10 jaar er geen ontwikkeling van de AP was.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:13:
[...]

AP is al 10 jaar oud. Dat het in FSD wel kan vind ik geen excuus om het 10 jaar te laten liggen. Want het is niet zo alsof in die 10 jaar er geen ontwikkeling van de AP was.
Ik kan niet beoordelen of het in de afgelopen 10 jaar niet verbeterd is. Maar de beeldherkenning in Autopilot op basis van een 10 jaar oude architectuur kan natuurlijk niet zomaar gebruik maken van de FSD AI technologie.

• xFeverr
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:03:
[...]

Ik heb deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF7gg-eORxarUdmOVZV651gbszc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tz8LP9RWnGoV4jyRw6Zw0w9p.png?f=fotoalbum_large

De Tesla ziet het einde 30 bord (is een zone-bord) en zo zie ik het ook op het scherm als virtueel verkeersbord staan op de 3D-visualisatie. Maar dan ga je voorlangs een ander 30-zone-bord om een standaard 50-weg op te rijden, en toch pakt de Tesla het 30-bord waar ik dus niet voorbij ben gereden.

Ja, dan is het al pet vanaf het moment dat ik de wijk uit ben. Nu is de gemeente al meer 50-borden aan het bijplaatsen overal, maar het is nog niet genoeg. En dit soort situaties lijken mij wel op te lossen. De auto laat ook op de 3D-weergave zien dat ik er niet aan voorbij rijdt maar er voorlangs ga.

Nogmaals: als het zou werken zou ik het echt niet elke keer uitzetten. En ik vindt het, als iemand die helaas al wat verkeersboete's op de mat heeft gehad dit jaar, best een goed idee. De uitwerking van fabrikanten schiet alleen nog tekort.

• pdidi
  • Niet online
xFeverr schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb deze situatie:

[Afbeelding]

De Tesla ziet het einde 30 bord (is een zone-bord) en zo zie ik het ook op het scherm als virtueel verkeersbord staan op de 3D-visualisatie. Maar dan ga je voorlangs een ander 30-zone-bord om een standaard 50-weg op te rijden, en toch pakt de Tesla het 30-bord waar ik dus niet voorbij ben gereden.

Ja, dan is het al pet vanaf het moment dat ik de wijk uit ben. Nu is de gemeente al meer 50-borden aan het bijplaatsen overal, maar het is nog niet genoeg. En dit soort situaties lijken mij wel op te lossen. De auto laat ook op de 3D-weergave zien dat ik er niet aan voorbij rijdt maar er voorlangs ga.

Nogmaals: als het zou werken zou ik het echt niet elke keer uitzetten. En ik vindt het, als iemand die helaas al wat verkeersboete's op de mat heeft gehad dit jaar, best een goed idee. De uitwerking van fabrikanten schiet alleen nog tekort.
Ik durf inmiddels wel te beweren dat FSD dit moeiteloos oplost. Op het Duitse forum werd een Tesla medewerker aangehaald die al aangaf dat op plekken waar de snelheid verkeerd bepaald werd en de bestuurder extra gas gaf, deze automatisch binnen 3 dagen werden aangepast vanwege de voortdurende trainingen

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 08-12-2025 12:29 ]

• mcduck
Danny the dog schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
[...]

Ik merk trouwens wel dat de batterij van mijn Juniper SR 'Premium' aanzienlijk sneller zijn/haar procentjes verliest met dit koudere weer. Sentry staat thuis uit, elders aan. Maar of het daadwerkelijk wat toevoegt...
Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is het verlies met stilstaan bij mij rond de 1-2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Het is een bekend probleem. De main/FSD CPU wordt dan namelijk aan gehouden voor de beeldverwerking en die kost nu eenmaal zo veel energie. Doordat de video data daar langs *moet*, was is geen manier om de beelden puur het door de efficiëntere MCU te verwerken, tenminste niet in de iets oudere modellen.

Afgelopen jaar heeft Tesla met veel tamtam een Sentry Mode update uitgebracht die "tot 40%" bespaart, maar volgens mij is gebleken dat het (in ieder geval op de wat oudere Tesla modellen) weinig verschil maakt. Dus nog steeds gooi je erg veel energie weg met Sentry mode aan op de accu. Standaard uitzetten dus, tenzij je ergens incidenteel de omgeving écht niet vertrouwd oid. Tijdens het laden is het natuurlijk minder een probleem.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:33
mcduck schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:
[...]

Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is dit rond de 2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Het is een bekend probleem. De main/FSD CPU wordt dan namelijk aan gehouden voor de beeldverwerking en die kost nu eenmaal zo veel energie. Doordat de video data daar langs *moet*, was is geen manier om de beelden puur het door de efficiëntere MCU te verwerken, tenminste niet in de iets oudere modellen.

Afgelopen jaar heeft Tesla met veel tamtam een Sentry Mode update uitgebracht die "tot 40%" bespaart, maar volgens mij is gebleken dat het (in ieder geval op de wat oudere Tesla modellen) weinig verschil maakt. Dus nog steeds gooi je erg veel energie weg met Sentry mode aan op de accu. Standaard uitzetten dus, tenzij je ergens incidenteel de omgeving écht niet vertrouwd oid. Tijdens het laden is het natuurlijk minder een probleem.
Die 40% besparing was alleen op de CT van toepassing, nog niet op de rest zover ik weet. Zelfs met die besparing is het verbruik fors.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
mcduck schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:23:
[...]

Je kunt het niet geloven (deed ik eerst ook niet), maar toch is het zo, zoals Maasluip ook al bevestigde. Zoek het maar eens op. En ja, met Sentry mode AAN (op de accu) op mijn 2019 SR+, zou ik inderdaad rond de 10% (of meer) energie per dag weggooien. Zonder Sentry is het verlies met stilstaan bij mij rond de 2% per week. Er zijn dan ook maar weinig mensen die dit regulier gebruiken.

Ik had de reactie van Maasluip idd ook gelezen. Ik moet dit wel even een plekje geven in mijn leven :|
Sentry aan/uit... is daar een makkelijkere / snelle manier voor, anders dan via het menu? Want dan zet ik het vanaf nu ook maar gewoon uit en enkel aan als ik 'in da hood' parkeer O-)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• mcduck
megabeat schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:26:
[...]

Die 40% besparing was alleen op de CT van toepassing, nog niet op de rest zover ik weet. Zelfs met die besparing is het verbruik fors.
Ah ja dat was het. Klopt in het verhaal dus. Voor mij is het in ieder geval de moeite niet waard om er zoveel accu verlies tegenaan te gooien.

In het begin Sentry mode wel eens een poosje gebruikt voor de gein, maar eigenlijk alleen tijdens het laden. Grappige video van een half-slapende buurvrouw die 's ochtends heel vroeg de kofferbak probeerde open te maken, vervolgens verward naar de zijkant van de auto liep, toen pas ineens besefte dat het niet hun witte Polestar was. Oké ik geef toe er is wat gelijkenis: beide auto's zijn wit en hingen aan de laadpaal haha.

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
[...]

Ik kan niet beoordelen of het in de afgelopen 10 jaar niet verbeterd is. Maar de beeldherkenning in Autopilot op basis van een 10 jaar oude architectuur kan natuurlijk niet zomaar gebruik maken van de FSD AI technologie.
Nee, maar je ziet een bord langs de weg dat een andere snelheid oplegt als wat de weg oplegt, daarna passeer je een zijstraat, dan weet je dat dat bord wat je eerder gezien hebt niet meer geldig is. Daar heb je geen FSD AI voor nodig. Dit is gewoon een simpele programmatische actie.

• pdidi
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:31:
[...]

Nee, maar je ziet een bord langs de weg dat een andere snelheid oplegt als wat de weg oplegt, daarna passeer je een zijstraat, dan weet je dat dat bord wat je eerder gezien hebt niet meer geldig is. Daar heb je geen FSD AI voor nodig. Dit is gewoon een simpele programmatische actie.
Zoveel landen in Europa zoveel andere regels. In Duitsland geldt dit bv niet. Vandaar dat wij daar veel bekeuringen krijgen denk ik ;)

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:44:
[...]

Zoveel landen in Europa zoveel andere regels. In Duitsland geldt dit bv niet. Vandaar dat wij daar veel bekeuringen krijgen denk ik ;)
De duitsers zijn echt dom, want in het artikel staat dat het de facto wel zo is:
Da Streckenverbote nicht nach jeder Einmündung wiederholt werden, kann dem ortsunkundigen Kraftfahrer bzw. der ortsunkundigen Kraftfahrerin kein Tempo- oder auch Überholverbotsverstoß vorgeworfen werden, wenn er oder sie nach dem Einbiegen kein Verkehrszeichen passiert.
Dus het is niet af te dwingen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
pdidi schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:20:
[...]

Ik durf inmiddels wel te beweren dat FSD dit moeiteloos oplost. Op het Duitse forum werd een Tesla medewerker aangehaald die al aangaf dat op plekken waar de snelheid verkeerd bepaald werd en de bestuurder extra gas gaf, deze automatisch binnen 3 dagen werden aangepast vanwege de voortdurende trainingen
Dat zou ik persoonlijk nog niet durven beweren.
Ik zie recent heel veel klachten voorbij komen van FSD die verkeerde borden interpreteert als snelheidsborden.
Borden met 'End <X> zone', 'Route <XX>', etc worden blijkbaar heel vaak als een snelheidslimiet gezien.
Ook fouten die snel automatisch opgelost worden durf ik in twijfel trekken. Influencers zoals Dirty Tesla klagen dat ze op sommige punten al jaren iedere keer een melding maken over foutief gedrag (vaak navigatie) en het gebeurt nog steeds.
FSD (en de training) zullen dus zeker geen wondermiddel zijn.

[edit]
https://xcancel.com/Sawye...tus/1997480496905777193#m

Demo van Hyundai's Self-driving systeem.
Dit werkt toevallig ook enkel met 8 camera's. Ik dacht dat iedereen radar en lidar nodig had?
De UI lijkt ook wel verdacht hard op die van Tesla... :|

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 08-12-2025 15:02 ]

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:26
Ik vind de kop wel grappig: "Deze Tesla gaat het vaakst stuk van alle geteste auto’s in de laatste tien jaar'". Het stuk gaat over de TUV keuring in Duitsland niet over het "stuk"gaan van Tesla's. En dat TUV verhaal is bekend, dimlicht van veel Tesla's staat te hoog, remmen worden te weinig gebruikt, dus veel roest op de schijven en slijtage van de rubbers in de ophanging. Remmen ligt aan de bestuurders, ze gebruiken de remmen minder, ook door het geweldige regeneratie systeem, one padel driving van Tesla. En ook de slijtage van de ophangingsrubbers heeft met de bestuurders te maken. Ook een beetje aan de auto natuurlijk, want Tesla's nodigen meer uit tot stevig rijden.
Overigens valt mij op bij mijn Model Y LR mei 2023 de remmen( schijven) na 53.000km er prima uitzien, terwijl ik zelden het rempedaal gebruik. Ergens heb ik gelezen dat Tesla de remmen nu een beetje laat slepen in vochtig weer om de schijven schoon te houden. Geen hard bewijs, maar bij mij lijkt dat goed te gaan.
Wat betreft de verlichting, ik had eerst een M3 uit 2019 en daar stonden de dimlichten na een update vaak verkeerd, maar die zette ik dan simpel met de software weer goed. Geen tegenliggers die mij met groot licht er op wezen dat ze verblind werden. Ook mijn huidige Model Y met matrixlicht geeft geen reactie van tegenliggers. Dus een APK keurig nu zou geen probleem geven.

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Weet iemand of er voor de performance modellen ook wel eens speciale kortingsacties komen?

Ik heb interesse in de Model Y performance en wacht op een aantrekkelijke aanbieding maar de meeste aanbiedingen zoals de 0% huurkoop aanbieding zijn meestal alleen geldig voor de standaard of longe range modellen.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:26
Fire69 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:18:
[...]

Dat zou ik persoonlijk nog niet durven beweren.
Ik zie recent heel veel klachten voorbij komen van FSD die verkeerde borden interpreteert als snelheidsborden.
Borden met 'End <X> zone', 'Route <XX>', etc worden blijkbaar heel vaak als een snelheidslimiet gezien.
Ook fouten die snel automatisch opgelost worden durf ik in twijfel trekken. Influencers zoals Dirty Tesla klagen dat ze op sommige punten al jaren iedere keer een melding maken over foutief gedrag (vaak navigatie) en het gebeurt nog steeds.
FSD (en de training) zullen dus zeker geen wondermiddel zijn.

[edit]
https://xcancel.com/Sawye...tus/1997480496905777193#m

Demo van Hyundai's Self-driving systeem.
Dit werkt toevallig ook enkel met 8 camera's. Ik dacht dat iedereen radar en lidar nodig had?
De UI lijkt ook wel verdacht hard op die van Tesla... :|
FSD zoals het was in Europa is niet te vergelijken met de huidige FSD versies zoals in de USA en de versie's waar nu video's op Youtube te zien zijn van YouTubers die in Duitsland en Frankrijk ermee rondgereden hebben in demonstratie Tesla's. Dat is echt indrukwekkend te zien hoe de auto dan op FSD rondrijdt. Snelheden kloppen daar wel tov de borden.
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: