• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:03
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:31:
[...]

Het schijnt in de nieuwe software update te zitten , ik ga ervan uit dat het op alle modellen zou moeten kunnen aangezien er ook al 3rd party oplossingen zijn. Vind dit ook wel een belangrijke upgrade , ook ivm je noodstroom oplossingen
De 3rd party oplossingen gebruiken een trucje om de auto zijn snellaadpinnen te activeren, waardoor je "gewoon" 400V DC op die pinnen krijgt en er mee kan doen wat je wil, waaronder er 230V AC van maken.

In de implementatie van de Performance Y komt er gewoon AC 220 uit de laadpoort terug.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:30
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:32:
[...]

Alleen de performance en Y Long volgens mij.
Hier heb ik gisteren nog over zitten nadenken.
Ik vind het eigenlijk wel erg. De meesten hier hebben een model wat tegenwoordig als 'Premium' verkocht wordt. Eigenlijk zouden we dan toch wel mogen verwachten dat zo'n optie voor ons model ook beschikbaar wordt gemaakt?
Een 'Performance' krijgt meer PK, spoilers, etc. maar een 'Premium' zou toch eigenlijk gewoon alle functionaliteit moeten hebben...

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
Is er iemand bekend mee of V2L ook in europa vrijgegeven gaat worden? Laatst ergens gelezen dat in china dit op de nieuwe Y beschikbaar kwam en eigenaren er ook een V2L stekker bij kregen :?
Zou wel makkelijk zijn zo nu en dan :Y
Hoop dat het ook naar europa komt (en ook naar de 3)
Ik hoop ook dat het naar de oudere/Europese Tesla's komt. Dus ook voor mij 2024 MY, want zou goed passen bij mijn 'noodpakket' voor thuis, zolang mijn zonnepanelen nog niet offgrid werken en ik nog geen thuis accu heb...
Ook handig voor onze vakanties met de caravan, voor als we onderweg even koffie willen zetten etc.

Zolang het (nog) niet vanuit Tesla zelf komt, iemand wel eens zo'n adapter can Ali of Amazon geprobeerd?
(Ik bedoel niet zo'n 1000+ euro kostende kast die ook op de DC pinnen gaat, maar de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)

[ Voor 13% gewijzigd door Allewijn op 06-12-2025 22:15 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Fire69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:16:
[...]

Hier heb ik gisteren nog over zitten nadenken.
Ik vind het eigenlijk wel erg. De meesten hier hebben een model wat tegenwoordig als 'Premium' verkocht wordt. Eigenlijk zouden we dan toch wel mogen verwachten dat zo'n optie voor ons model ook beschikbaar wordt gemaakt?
Een 'Performance' krijgt meer PK, spoilers, etc. maar een 'Premium' zou toch eigenlijk gewoon alle functionaliteit moeten hebben...
Dat kan, maar je wist wat de auto kon op het moment dat je hem kocht, waarom verwacht je nu gratis nieuwe features te krijgen? Nieuwe trucjes in de software ala, maar dit is meer.

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:08:
[...]

Ik hoop ook dat het naar de oudere/Europese Tesla's komt. Dus ook voor mij 2024 MY, want zou goed passen bij mijn 'noodpakket' voor thuis, zolang mijn zonnepanelen nog niet offgrid werken en ik nog geen thuis accu heb...
Ook handig voor onze vakanties met de caravan, voor als we onderweg even koffie willen zetten etc.

Zolang het (nog) niet vanuit Tesla zelf komt, iemand wel eens zo'n adapter can Ali of Amazon geprobeerd?
Bjorn heeft er een filmpje over gemaakt..

• Fire69
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:12:
[...]

Dat kan, maar je wist wat de auto kon op het moment dat je hem kocht, waarom verwacht je nu gratis nieuwe features te krijgen? Nieuwe trucjes in de software ala, maar dit is meer.
Als de hardware al aanwezig is (dat weet ik niet zeker), dan is het gewoon een nieuw trucje in de software.
De YL in China werd eerst ook geleverd zonder V2L en kreeg het via een update.

Verwijderd

[...]

(Ik bedoel niet zo'n 1000+ euro kostende kast die ook op de DC pinnen gaat, maar de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)
Als ik trek heb in een koffie, dan haal ik die wel ergens elders dan uit een koffiezet in mijn auto. Het zou nogal een veelvoud duurder kunnen uitdraaien indien het kopje met stroom uit een stroomconverter van zo’n ongekeurd Chinees Ali-ding moet worden gezet.

• Allewijn
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]

Als ik trek heb in een koffie, dan haal ik die wel ergens elders dan uit een koffiezet in mijn auto. Het zou nogal een veelvoud duurder kunnen uitdraaien indien het kopje met stroom uit een stroomconverter van zo’n ongekeurd Chinees Ali-ding moet worden gezet.
Daarom hoop ik ook dat Tesla zelf met komt met deze functie op de oudere modellen (want het zit in de sw en niet de hw), zoals ze de plug al er bij verkopen voor de Chinese MY L.

• gjcvro
Fire69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:21:
[...]

Als de hardware al aanwezig is (dat weet ik niet zeker), dan is het gewoon een nieuw trucje in de software.
De YL in China werd eerst ook geleverd zonder V2L en kreeg het via een update.
Het kan natuurlijk, ik vind het alleen vreemd dat je er een punt van maakt.
Sowieso zul je een adapter nodig hebben, die uiteraard wel aangeschaft moet worden.

• gjcvro
[...]
de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)
Ben heel benieuwd welke je dan bedoeld. Het zal iets moeten zijn dat de auto zelf ondersteund, dus gaat naar mijn idee niet werken. Enige wat kan werken is je 12v usb omzetten naar 230 volt met een omvormer, of iets dat werkt op de usb standaard. Uit die aansluiting kun je 60 watt halen, maar daar zet je niet zo veel koffie mee.

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ben heel benieuwd welke je dan bedoeld. Het zal iets moeten zijn dat de auto zelf ondersteund, dus gaat naar mijn idee niet werken. Enige wat kan werken is je 12v usb omzetten naar 230 volt met een omvormer, of iets dat werkt op de usb standaard. Uit die aansluiting kun je 60 watt halen, maar daar zet je niet zo veel koffie mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUc6pNyvne_lzdqbAh1FzaL7B-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlOM1paNtcd7DerYTAVjPQqO.jpg?f=fotoalbum_large

geschikt voor buitenmodellen zoals Mg, Byd, Tesla, Kia, Hyundai, Hongqi, Xpeng, enz. V2L, voertuigontladingsapparaat-Fd03
https://a.aliexpress.com/_EQEza9K

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:00
Kan iemand mij bevestigen dat dit normaal is (zie foto)? Ik krijg deze meldingen vrijwel altijd wanneer ik savonds in het donker rijd. Alles lijkt wel gewoon goed te werken. Betreft nieuwe Juniper. Of is dit iets waarmee ik terug naar Tesla moet?

Daarnaast ook nog een vraag. Als ik stabiel 100km per uur rijdt, hoor ik de motor achterin (RWD) beetje irritant zoomen. Hetzelfde geluid wat je krijgt als je hard optrekt/remt, maar dan minder hard en stabiel/continu. Het is afhankelijk van hoe ik mijn hoofd plaats, nu ben ik bijna 2 meter en vroeg ik mij dus af of anderen (die groot zijn?) zich hier ook aan kunnen storen. Soms verbloemt de muziek het, maar soms zoomt het er ook wel irritant overheen.

Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik wil zeker weten dat alles goed is met de auto voordat ik FSD overweeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-4eZBfa-PkSBIZWhiTAHKDWZfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL0uNLdxVmDOwpFcBUKDFkV1.jpg?f=fotoalbum_large

• Fire69
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:39:
[...]

Het kan natuurlijk, ik vind het alleen vreemd dat je er een punt van maakt.
Sowieso zul je een adapter nodig hebben, die uiteraard wel aangeschaft moet worden.
Waarom is dat vreemd? Er wordt hier toch ook regelmatig enthousiast gedaan over eventuele mogelijkheden, zoals Carplay en FSD?
Dat je dan een adapter zou moeten aanschaffen is niks anders dan dat je FSD moet aanschaffen, daarvoor is de hardware toch ook al aanwezig?

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:10
Allewijn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

geschikt voor buitenmodellen zoals Mg, Byd, Tesla, Kia, Hyundai, Hongqi, Xpeng, enz. V2L, voertuigontladingsapparaat-Fd03
Dit staat er bij de beoordeling op Ali :?
Werkt NIET. Dood bij aankomst. Ik had twijfels of dit apparaat zou werken. Ik denk dat het oplichterij is.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48
GarageGoblin schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:14:
Kan iemand mij bevestigen dat dit normaal is (zie foto)? Ik krijg deze meldingen vrijwel altijd wanneer ik savonds in het donker rijd. Alles lijkt wel gewoon goed te werken. Betreft nieuwe Juniper. Of is dit iets waarmee ik terug naar Tesla moet?

Daarnaast ook nog een vraag. Als ik stabiel 100km per uur rijdt, hoor ik de motor achterin (RWD) beetje irritant zoomen. Hetzelfde geluid wat je krijgt als je hard optrekt/remt, maar dan minder hard en stabiel/continu. Het is afhankelijk van hoe ik mijn hoofd plaats, nu ben ik bijna 2 meter en vroeg ik mij dus af of anderen (die groot zijn?) zich hier ook aan kunnen storen. Soms verbloemt de muziek het, maar soms zoomt het er ook wel irritant overheen.

Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik wil zeker weten dat alles goed is met de auto voordat ik FSD overweeg.

[Afbeelding]
Die meldingen zijn helaas normaal voor als het donker is.
Soms werkt daardoor auto lane change niet op de snelweg.

Deze meldingen kreeg ik bij mijn HW3 2019 model 3 en bij mijn 2024 model 3 met HW4 komen deze meldingen ook nog steeds voorbij als ik op een erg donkere snelweg/provinciale weg rij.

Ik zou rustig afwachten totdat het daadwerkelijk is goedgekeurd. Als het net zo gaat als in alle andere FSD landen dan zal iedereen eerst een gratis trial periode krijgen. En zelfs daarna hoef je het niet aan te schaffen, maar kun je maandelijks een abbonement nemen

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:12
Gisteren bijna 500 kilometer gereden, maar man, het lijkt wel of de ruitenwissers na de laatste update nog slechter zijn geworden. Hoe vaak ik ze niet handmatig heb moeten activeren omdat het echt gewoon gevaarlijk werd, denk zeker meer dan 20 keer. Als ze dan eenmaal op gang zijn is het prima, maar het activatiemoment ligt gewoon veel en veel te ver op diverse momenten.

De Tesla developers zouden eens op een dag als gisteren door NL moeten gaan rijden ipv uit een zonnig Californië de software te bedenken.

• RaRo74
JeroenV_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:29:
Gisteren bijna 500 kilometer gereden, maar man, het lijkt wel of de ruitenwissers na de laatste update nog slechter zijn geworden. Hoe vaak ik ze niet handmatig heb moeten activeren omdat het echt gewoon gevaarlijk werd, denk zeker meer dan 20 keer. Als ze dan eenmaal op gang zijn is het prima, maar het activatiemoment ligt gewoon veel en veel te ver op diverse momenten.

De Tesla developers zouden eens op een dag als gisteren door NL moeten gaan rijden ipv uit een zonnig Californië de software te bedenken.
Camera schoon laten maken?
Ik herken dit namelijk niet en nog nooit last van gehad.
Je zou dan zeggen bij wie dit speelt dat het aan het specifieke voertuig ligt en niet aan de software

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:49
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:53:
[...]

Je zou dan zeggen bij wie dit speelt dat het aan het specifieke voertuig ligt en niet aan de software
Ik herken het wel. Zelfs met nieuwe wisserbladen gaan ze te laat aan, wissen ze te traag en zit je continu aan en uit te zetten. En dat om een sensor van 3€ uit te sparen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Tommie12 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:07:
[...]

Ik herken het wel. Zelfs met nieuwe wisserbladen gaan ze te laat aan, wissen ze te traag en zit je continu aan en uit te zetten. En dat om een sensor van 3€ uit te sparen.
Als je de voorruit bij de camera's schoon hebt laten maken (of iig hebt gecontroleerd), heb je wel een punt. Nieuwe wisserbladen alleen lossen dat niet op

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
JeroenV_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:29:

Ik herken het wel, en is ook een van mijn grootste ergernissen met deze Y en de vorige M3. En het zelfs voor elkaar krijgen om de snelheid op TACC te verlagen wegens slecht zicht en ondertussen de ruitenwissers gewoon uit laten 8)7

Vooral dagen met opspattend water en veel korte buitjes zijn gewoon vervelend om lange ritten te maken, je blijft bezig. (En de camera’s waren/zijn schoon, al laten controleren.)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:53
Tommie12 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:07:
[...]

Ik ook. Rijd al 6,5 jaar model 3. Heb een 2019 en een 2024 op de oprit staan. En is in al die jaren nooit goed geweest. Ook niet in de weken net na nieuw ophalen, dus schoonmaken doet er niet toe.1 bak ellende. Mijn audi a3 die ik in 2010 had, werkte wel perfect......en idd, alles om maar gewoon een dom sensortje uit te sparen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Verwijderd

pdidi schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:30:
[...]
Als je de voorruit bij de camera's schoon hebt laten maken (of iig hebt gecontroleerd), heb je wel een punt. Nieuwe wisserbladen alleen lossen dat niet op
Je kunt er niet omheen dat er alweer iets moet zijn veranderd aan de software van de ruitenwissers. Wat voorheen al redelijk heeft blijken te werken is nu alweer minder effectief.

Dan zwijg ik nog van knipperlichten die voorheen aan gingen en aanbleven tot voorbij de bocht, daar waar het nu heel geregeld voorvalt dat ze 2 keer knipperen en daarna zonder boe noch ba vanzelf uitgaan. Als je dat niet tijdig in de gaten hebt volgt een mogelijks onveilig situatie op het kruispunt dat je aan het oprijden bent. Ik begrijp niet dat dergelijke software-aanpassingen zonder enige documentatie (dan tenzij de vermelding “kleine aanpassingen“) door onze strot kunnen/mogen worden geramd. En als het geen moedwillige aanpassing is, dan is het een bug. En dan had die eruit moeten gehaald zijn tijdens regressietesten.

Zo houd ik net zo goed mijn hart vast met die FSD. ALS er al software requirements van zijn opgesteld, dan vraag ik mij af hoe ze DIE dan testen bij iedere nieuwe versie.
anti elppa schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:37:
[...]
Ik ook. Rijd al 6,5 jaar model 3. Heb een 2019 en een 2024 op de oprit staan. En is in al die jaren nooit goed geweest. Ook niet in de weken net na nieuw ophalen, dus schoonmaken doet er niet toe.1 bak ellende. Mijn audi a3 die ik in 2010 had, werkte wel perfect......en idd, alles om maar gewoon een dom sensortje uit te sparen
N=1 Mijn Golf uit 2013 moet ik eerst altijd bij wegrijden de ruitenwissers handmatig een trap geven. Mijn Peugeot's uit 2018 en 2021 kon je de gevoeligheid aanpassen. Maar dat moest je dan ook steeds weer veranderen naar gelang de hoeveelheid regen

Verwijderd

pdidi schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:43:
[...]
N=1 Mijn Golf uit 2013 moet ik eerst altijd bij wegrijden de ruitenwissers handmatig een trap geven. Mijn Peugeot's uit 2018 en 2021 kon je de gevoeligheid aanpassen. En dan moest je dan dan ook steeds weerr veranderen naar gelang de hoeveelheid regen
Moet je nu jezelf eens lezen. Je gebruikt een 2013 Golf om de manke regen”sensor”(!)software van een 2025 Tesla goed te praten 🤯
Verwijderd schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:47:
[...]

Moet je nu jezelf eens lezen. Je gebruikt een 2013 Golf om de manke regen”sensor”(!)software van een 2025 Tesla goed te praten 🤯
Ik reageer alleen op de hosanna verhalen hoe perfect het al jaren zou zijn op andere Auto's. Mijn ervaring de afgelopen 40 jaar iig niet.

• Allewijn
  • Niet online

[Afbeelding]
Het eerste is normaal. Ik heb het vaak in pikkedonker in de polder. Zodra er weer paar straatlantaarns komen, verdwijnt melding.
Ze zouden de melding qua tekst moeten veranderen. Er is niks geblokkeerd of verblind. Het is gewoon simpelweg te donker voor de camera(s) om voldoende te zien... Niks kapot. Gewoon zoals iedere camera moeite heeft met duisternis.

Je tweede probleem klinkt me niet bekend. Dat hoort niet. Hier motor muisstil. Als ik je een advies mag geven: rij naar een Tesla centre en vraag om proefrit met een gelijke versie. Luister daar en vergelijk. Kom je er veel sneller achter dan tig service requests en monteurs die beoordelen dat het 'normaal' is.

• JeroenV_
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:53:
[...]

Jep, dat heb ik laten doen omdat ik ook redelijk wat irritante remmomenten had met autopilot. Heeft daarbij ook niet geholpen maar dat is een ander topic.

Gisteren was zo'n dag met veel korte buien, motregen etc... dan werkt het gewoon niet goed.
Kijk, als het plotseling als een malle begint te regenen is er geen issue, maar juist zo'n langzaam opbouwend buitje laat de regendruppels op je raam oplopen tot het punt dat je bijna niets meer ziet en dan moet je uiteindelijk zelf maar ingrijpen. Of als je voorganger door een plas heen rijdt en de spray op je voorruit komt, ook zo'n moment dat de automatische wissers gewoon niets doen als het blijkbaar volgens de auto te weinig is, terwijl ik dan amper zicht meer heb. En dat inderdaad allemaal om een sensor uit te sparen |:(
pdidi schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:50:
[...]

Ik reageer alleen op de hosanna verhalen hoe perfect het al jaren zou zijn op andere Auto's. Mijn ervaring de afgelopen 40 jaar iig niet.
De oplossing van Tesla is gewoon minder dan een fatsoenlijke sensor. Kun je proberen goed te praten maar de grote meerderheid heeft toch echt klachten. Als het goed regent doet hij het prima overigens. Bij miezer en zwaar bewolkt weer heeft hij het vaak lastig. Ik geloof ook niet dat er na 7 jaar nog veel verbetering gaat komen. Nog een jaartje en dan eindelijk weer een sensor.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• RaRo74
JeroenV_ schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:00:
[...]

Jep, dat heb ik laten doen omdat ik ook redelijk wat irritante remmomenten had met autopilot. Heeft daarbij ook niet geholpen maar dat is een ander topic.

Gisteren was zo'n dag met veel korte buien, motregen etc... dan werkt het gewoon niet goed.
Kijk, als het plotseling als een malle begint te regenen is er geen issue, maar juist zo'n langzaam opbouwend buitje laat de regendruppels op je raam oplopen tot het punt dat je bijna niets meer ziet en dan moet je uiteindelijk zelf maar ingrijpen. Of als je voorganger door een plas heen rijdt en de spray op je voorruit komt, ook zo'n moment dat de automatische wissers gewoon niets doen als het blijkbaar volgens de auto te weinig is, terwijl ik dan amper zicht meer heb. En dat inderdaad allemaal om een sensor uit te sparen |:(
Dat lijkt me inderdaad super vervelend.

Iemand al geëxperimenteerd met producten zoals Rain-X op het stukje glas voor de camera?

Of, geen oplossing voor het probleem, maar heel de ruit voorzien van een Rain-X coating of iets dergelijks?
Op de ramen van de Tesla hoef ik het niet te gebruiken maar bij de oldtimers scheelt het toch wel aanzienlijk.

Inspired schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
[...]

De oplossing van Tesla is gewoon minder dan een fatsoenlijke sensor. Kun je proberen goed te praten maar de grote meerderheid heeft toch echt klachten. Als het goed regent doet hij het prima overigens. Bij miezer en zwaar bewolkt weer heeft hij het vaak lastig. Ik geloof ook niet dat er na 7 jaar nog veel verbetering gaat komen. Nog een jaartje en dan eindelijk weer een sensor.
5 minuten gezocht hier op Tweakers
Audi Q4
Audi Q6
Ioniq 5
EX 30 of hier

• gjcvro
Fire69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:15:
[...]

Waarom is dat vreemd? Er wordt hier toch ook regelmatig enthousiast gedaan over eventuele mogelijkheden, zoals Carplay en FSD?
Dat je dan een adapter zou moeten aanschaffen is niks anders dan dat je FSD moet aanschaffen, daarvoor is de hardware toch ook al aanwezig?
Dat zijn vaak reacties van mensen die waarderen dat ze iets er bij krijgen. Jij geeft mij meer de indruk dat je EIST dat het ook voor jou beschikbaar wordt geteld. wellicht is mijn indruk van je verkeerd. Er is voor mij een verschil tussen het waarderen dat het komt en "Ik heb een premium auto gekocht dus ik vind dat ik het ook moet krijgen"

• Shiro
  • Laatst online: 23:28

Shiro

Serenity

Iemand ervaring met een alternatieve sneeuwketting merk dan die van Tesla zelf voor de Model Y met de standaard 19 inch wielen? Los van dat die van Tesla vrij prijzig zijn, lees ik hier en daar ook dat de velgen/doppen beschadigd raken bij gebruik.

Ik zie echter weinig bevestigde berichten van alternatieve sneeuwkettingen voor de model Y. Ik zie soms wel hier en daar berichten van andere merken dat qua maat klopt, maar toch niet paste. Zijn we dan echt overgeleverd aan de König XG-12 Pro 252 die Tesla zelf aanbied?

Juniper RWD

Verwijderd schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:44:
[...]
Die (influencers) zijn dezer dagen te druk bezig met proberen een FSD-testrit te bemachtigen, en nadien ( = ná de testrit), zoals het een goede Tesla-fanboyinfluencer betaamt, superlatieven te bedenken om dat ding op een nóg originelere manier dan al die andere influencers, de hemel in te prijzen.
Als je de uitzending van Humberto afgelopen vrijdag hebt gezien snap je wel waarom

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

Als het niet standaard door de auto wordt ondersteund geef ik het ongeveer net zo veel kans op werken als een sneeuwbal in de hel. Heel misschien werkt het bij auto's waar je via de fabrikant ook zo'n stekker kunt kopen.

• Allewijn
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:12:
[...]

Iemand al geëxperimenteerd met producten zoals Rain-X op het stukje glas voor de camera?

Of, geen oplossing voor het probleem, maar heel de ruit voorzien van een Rain-X coating of iets dergelijks?
Op de ramen van de Tesla hoef ik het niet te gebruiken maar bij de oldtimers scheelt het toch wel aanzienlijk.
Yep, hier een Glaco Soft 99 glass kit (beter dan ouderwetse rain-x) en vanaf ~70km/u staan mijn ruitenwissers echt nooit aan. Vliegt van mijn MY af. (Helaas op langzame snelheden niet en dan irriteer ik me ook vaak aan wisgedrag van de Tesla. Wou dat ik de interval zelf automatisch kon houden maar dan wel véél langzamer, want ze wissen gewoon te vaak/snel/drooglopen. Net zoals ik vroeger op elke vag auto al kon.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0A-HbI0daqU1MuHYVN9KKxsxo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hTiRMlYK9QJc93eXRAIryUEg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Allewijn op 07-12-2025 11:35 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
Wisserzondag!

LFP-laad-maandag, AP-binnenwegendinsdag, automatischgrootlichtwoensdag..

Verwijderd

pdidi schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:32:
[...]
Als je de uitzending van Humberto afgelopen vrijdag hebt gezien snap je wel waarom
Uit dat fragment haal ik niet “waarom” (ik weet overigens evenmin waarom wát).
Verwijderd schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:40:
[...]

Uit dat fragment haal ik niet “waarom” (ik weet overigens evenmin waarom wát).
Ik reageerde op jouw post waar je stelt dat Tesla Fanboys FSD de hemel in prijzen. Het fragment laat zien waarom dat nodig is. Het zou donkere mensen niet herkennen. Het is gevaarlijk vanwege crash in 2016. Met LiDAR kun je tenminste wel in de mist rijden. Het schiet in de stress van een fiets op fietsenrack. Etcetera. Ow ja: Ben van den Burg begint alvast met de RDW verdacht maken als ze het wel goedkeuren

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 07-12-2025 11:59 ]

• RaRo74
Shiro schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:32:
Iemand ervaring met een alternatieve sneeuwketting merk dan die van Tesla zelf voor de Model Y met de standaard 19 inch wielen? Los van dat die van Tesla vrij prijzig zijn, lees ik hier en daar ook dat de velgen/doppen beschadigd raken bij gebruik.

Ik zie echter weinig bevestigde berichten van alternatieve sneeuwkettingen voor de model Y. Ik zie soms wel hier en daar berichten van andere merken dat qua maat klopt, maar toch niet paste. Zijn we dan echt overgeleverd aan de König XG-12 Pro 252 die Tesla zelf aanbied?
https://www.amazon.nl/dp/...67311_302_E_DDE_dt_1&th=1

Goedkoopste setje wat ik heb kunnen vinden om iets bij te hebben. Sinds jaar en dag gaan kettingen enkele weken per jaar mee als dood gewicht en blijven nieuw in de verpakking.
Komt nog eens bij dat Tesla zonder kettingen fantastisch is in de sneeuw zelfs met RWD.
Ziet er dus niet uit dat ik ze ooit ga gebruiken maar sleep ze telkens weer mee.

Als ik deze set zou gaan gebruiken dat doe ik er wel iets van bescherming tussen om de velgen of doppen niet te beschadigen. Oude al beschadigde doppen zijn daar perfect voor.

• Fire69
gjcvro schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:30:
[...]

Dat zijn vaak reacties van mensen die waarderen dat ze iets er bij krijgen. Jij geeft mij meer de indruk dat je EIST dat het ook voor jou beschikbaar wordt geteld. wellicht is mijn indruk van je verkeerd. Er is voor mij een verschil tussen het waarderen dat het komt en "Ik heb een premium auto gekocht dus ik vind dat ik het ook moet krijgen"
EISEN? Tuurlijk niet, hoe kan ik nu iets eisen? Maar ik zou het wel ECHT appreciëren moesten ze het beschikbaar maken. ;) Ja, Tesla werkt met glijdende releases, maar voor een nieuw gereleased model zitten we voor sommige features wel heel snel achter.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:31

duderuud

Sliden is koel

Allewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:34:
[...]

Yep, hier een Glaco Soft 99 glass kit (beter dan ouderwetse rain-x) en vanaf ~70km/u staan mijn ruitenwissers echt nooit aan. Vliegt van mijn MY af. (Helaas op langzame snelheden niet en dan irriteer ik me ook vaak aan wisgedrag van de Tesla. Wou dat ik de interval zelf automatisch kon houden maar dan wel véél langzamer, want ze wissen gewoon te vaak/snel/drooglopen. Net zoals ik vroeger op elke vag auto al kon.)

[Afbeelding]
Gisteren mijn auto in een glascoating gezet (lak delen) en ook behandeld met Glaco (al het glas). Staat nog uit te harden maar vanavond maar eens zien hoe goed dat spul werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxWtMKO_SjKAFDX5lBuiatJx8ek=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UdAzQ33uGS07cWv910I7cslB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFCu74aFwZ2F0eqNuS4w5GMmgGs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TdLvUUThHSimx5omsoKnPztq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1R27SHBpV9CynY2T4WUiMZ06ds=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4GHibfZmNUJJIQJ7I8E4TsMJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnGU4A8JGO9kXFm8NEmfS_9gstw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nY9vh5KLt5CmmnH3t1pHiM4r.png?f=user_large

Motor-Forum.nl

• Tommie12
Inspired schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:05:
[...]

Heb echt zin om binnen een 2-tal jaren wanneer mijn Tesla einde lease is een testrit te boeken, de showroom in te stappen, te vragen of er nu al een regensensor in zit, en bij een negatief antwoord te zeggen… spijtig, dan gaan we bij de chinezen of de duitsers shoppen.

Die hebben hun software nu ook orde.

• turkeyhakan
  • Laatst online: 19:41
duderuud schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:14:
[...]

Gisteren mijn auto in een glascoating gezet (lak delen) en ook behandeld met Glaco (al het glas). Staat nog uit te harden maar vanavond maar eens zien hoe goed dat spul werkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie garage!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Garage van een vriend van me. Inclusief vloerverwarming, het was een heerlijke 15 graden ;)

Motor-Forum.nl

• gjcvro
duderuud schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:33:
Garage van een vriend van me. Inclusief vloerverwarming, het was een heerlijke 15 graden ;)
Ja, dat zag er wel uit als een redelijke voorziening. 8)

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-03 22:27
Nu we toch in de wisserhoek zitten. Haha. Heeft de Juniper zoiets als een single wipe (rofl) optie. Dat gebruik ik namelijk ontzettend vaak in onze huidige auto. Gewoon ff een tikkie naar beneden. Done, ruit schoon.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:09
Tommie12 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:15:
[...]

Heb echt zin om binnen een 2-tal jaren wanneer mijn Tesla einde lease is een testrit te boeken, de showroom in te stappen, te vragen of er nu al een regensensor in zit, en bij een negatief antwoord te zeggen… spijtig, dan gaan we bij de chinezen of de duitsers shoppen.

Die hebben hun software nu ook orde.
Tja. Duitsers en software, trek je portemonnee alvast maar om alle vinkjes in je software pakket te krijgen. Vrees dat je Chinees gaat rijden.

Maar snap je punt, voor de getinte spiegels heb je hetzelfde probleem door het uitblijven van sensoren.

• Fire69
aschja schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:53:
Nu we toch in de wisserhoek zitten. Haha. Heeft de Juniper zoiets als een single wipe (rofl) optie. Dat gebruik ik namelijk ontzettend vaak in onze huidige auto. Gewoon ff een tikkie naar beneden. Done, ruit schoon.
Ja hoor, gewoon eens op het knopje op het stuur duwen.

• Allewijn
  • Niet online
duderuud schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf! Ga je geen spijt van krijgen.
Mijn MY in 2024 ook direct in een keramische coating met grafeen gezet toen ik hem nieuw kocht. Angelwax Nebula. Elke dag plezier van.
En omdat ik thuis mijn eigen osmose water maak (100L buffervat), heb ik sinds die coating mijn MY nog nóóit af hoeven drogen. De keramische coating is zo hydrofoob en droogt zo volledig mineraal/zout/streep loos op.

Jij glas ipv keramisch gekozen?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymAoc1QEHrmzZY3g-8eNRmo-9tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmqlwPGzKEIy5IvTNX3noS2v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 07-12-2025 13:05 ]

• Shiro

Shiro

Serenity

RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:01:
[...]

Goedkoopste setje wat ik heb kunnen vinden om iets bij te hebben. Sinds jaar en dag gaan kettingen enkele weken per jaar mee als dood gewicht en blijven nieuw in de verpakking.
Komt nog eens bij dat Tesla zonder kettingen fantastisch is in de sneeuw zelfs met RWD.
Ziet er dus niet uit dat ik ze ooit ga gebruiken maar sleep ze telkens weer mee.

Als ik deze set zou gaan gebruiken dat doe ik er wel iets van bescherming tussen om de velgen of doppen niet te beschadigen. Oude al beschadigde doppen zijn daar perfect voor.
Dat is wel heel aantrekkelijk qua prijs. Was het je ook gelukt om het om te doen op de banden? Niet dat jij/ik op moment suprème daar op de berg sta en het er niet op kan :D. Of ik denk te moeilijk, maar er zijn best wel wat berichten van mensen op verschillende fora die zeggen dat ze ondanks dat ze 255/45/19 hebben gekocht het niet op past van andere merken.

Ik denk zelf eigenlijk ook niet dat ik het nodig ga hebben, ik heb nog nooit kettingen gebruikt in de 5 keren dat ik ben gegaan en inderdaad gaan ze elke keer mee als dood gewicht, vandaar dat ik ook niet het hoofdprijs voor wil betalen.

Juniper RWD

RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:01:
[...]

Eens hoor, de goedgekeurde zijn belachelijk duur (heb ze bij Amazon voor 199 euro gekocht), maar je kunt ze makkelijk via Marktplaats weer verkopen voor bijna nieuwprijs. Zou wel nog even de Tesla disclaimer er bij vermelden die, zoals Tesla wel vaker doet, heel ruim te interpreteren zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHbPGMvuXG4pxbxYI5YZdaiOU8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sIF4E09msGNYBpPLPiHEc8sQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 07-12-2025 13:20 ]

• RaRo74
Shiro schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is wel heel aantrekkelijk qua prijs. Was het je ook gelukt om het om te doen op de banden? Niet dat jij/ik op moment suprème daar op de berg sta en het er niet op kan :D. Of ik denk te moeilijk, maar er zijn best wel wat berichten van mensen op verschillende fora die zeggen dat ze ondanks dat ze 255/45/19 hebben gekocht het niet op past van andere merken.

Ik denk zelf eigenlijk ook niet dat ik het nodig ga hebben, ik heb nog nooit kettingen gebruikt in de 5 keren dat ik ben gegaan en inderdaad gaan ze elke keer mee als dood gewicht, vandaar dat ik ook niet het hoofdprijs voor wil betalen.
Ha! :) Ja thuis voor de deur in een droge sneeuwvrije omgeving heb ik ze erom gehad en het past echt net.

Kwaliteit genoeg om een heel winterseizoen eronder te hebben? Zeer zeker niet en dat kan niet voor die prijs.

Echt noodgeval kettingen dus :*)
Het zijn gewoon ouderwetse kettingen van een traditioneel Spaans sneeuwkettingen fabriek.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:12:
[...]

Mijn nieuwe Highland zet ik structureel in de ceramic coating, en dan werkt de automatische ruitenwisser aanzienlijk beter is mijn ervaring

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:33:
[...]

Als het niet standaard door de auto wordt ondersteund geef ik het ongeveer net zo veel kans op werken als een sneeuwbal in de hel. Heel misschien werkt het bij auto's waar je via de fabrikant ook zo'n stekker kunt kopen.
Er is een v2l oplossing die werkt voor Tesla (alleen wel erg prijzig) , deze is niet officieel ondersteund.

Zie hier de review van Björn
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency

YouTube: EVniculus V2L adapter tested on e-Golf, i3 and Model S

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gelukszak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:18:
[...]

Heeft u hier ook foto's van?
Zal ik even maken :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:53:
[...]

Die letters zijn toch standaard zwart :? Tenminste bij mij wel :?
Alleen de modellen die nu nieuw geleverd worden met de camera in de bumper. Alle eerdere modellen hebben standaard chrome badges

Maurice- schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:38:
Wisserzondag!

LFP-laad-maandag, AP-binnenwegendinsdag, automatischgrootlichtwoensdag..
En de absolute December topper "Het is dit jaar wel magertjes" Holiday Update (sorry, kon het niet laten. Zal de Max Verstappen spanning zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 07-12-2025 13:36 ]

• Knor66
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-03 19:02
Dat zou toch niet kunnen.
Zelfde camera zou toch perfect zijn voor fsd? Of gaan alle fsd auto’s op de vluchtstrook bij regen en in het donker wachten tot het weer morgen wordt?
Allewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:58:
[...]

Het eerste is normaal. Ik heb het vaak in pikkedonker in de polder. Zodra er weer paar straatlantaarns komen, verdwijnt melding.
Ze zouden de melding qua tekst moeten veranderen. Er is niks geblokkeerd of verblind. Het is gewoon simpelweg te donker voor de camera(s) om voldoende te zien... Niks kapot. Gewoon zoals iedere camera moeite heeft met duisternis.

Je tweede probleem klinkt me niet bekend. Dat hoort niet. Hier motor muisstil. Als ik je een advies mag geven: rij naar een Tesla centre en vraag om proefrit met een gelijke versie. Luister daar en vergelijk. Kom je er veel sneller achter dan tig service requests en monteurs die beoordelen dat het 'normaal' is.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-03 01:09

Dani86

AeroGeek

Fanyt schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:56:
Ik heb de laatste week bijna dagelijks last van het wegvallen van internetverbinding na ongeveer 10 minuten rijden. Hij herstelt zich pas weer nadat ik geparkeerd ben.
Software: V12 (2025.38.8 9c7950c18156)

Iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik betaal namelijk maandelijks om onder andere Spotify te luisteren via de auto.
Had jij hier een oplossing voor? Sinds idd een week of 3 ook hier vaak een wegvallende LTE verbinding. Dit is random, er zit geen patroon in.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• gjcvro
revolution-nl schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:28:
[...]

Er is een v2l oplossing die werkt voor Tesla (alleen wel erg prijzig) , deze is niet officieel ondersteund.

Zie hier de review van Björn
YouTube: EVniculus 5 kW V2L adapter EVs with CCS tested for efficiency

YouTube: EVniculus V2L adapter tested on e-Golf, i3 and Model S
ja, dat is de eerder genoemde oplossing naar de hogevolt accupinnen. ander verhaal.

• der_roedie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-03 12:34
Sinds afgelopen woensdag eigenaar van een nieuw Model Y Standard.

Nou valt mij op dat wanneer ik de balans van de radio helemaal naar achter zet, het volume erg laag is, zo laag dat de passagiers meer horen wanneer de balans meer naar voren staat. Nu weet ik dat de Model Y Standard minder speakers heeft dan een premium versie maar is dit wat andere model Y Standard eigenaren ook ervaren?

• turkeyhakan
der_roedie schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:37:

Nou valt mij op dat wanneer ik de balans van de radio helemaal naar achter zet, het volume erg laag is, zo laag dat de passagiers meer horen wanneer de balans meer naar voren staat. Nu weet ik dat de Model Y Standard minder speakers heeft dan een premium versie maar is dit wat andere model Y Standard eigenaren ook ervaren?
Ik denk dat de Y Standard maar 2 speakers heeft achterin (gokje). In totaal zijn het er 7. Nadruk zal wel voorin liggen :-)

Ter vergelijk: vanaf de Premium LR AWD heb je 15 speakers en 1 subwoofer.

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 07-12-2025 17:28 ]

• RaRo74

Ik ervaar dat in mijn "premium"ook zo.
Het volume achter had wel wat minder begrensd mogen zijn en harder mogen klinken.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:27
turkeyhakan schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:45:
[...]
Ter vergelijk: vanaf de Premium LR heb je 15 speakers en 1 subwoofer.
Dat klopt niet, de Premium LR heeft er 9 en geen subwoofer. Alleen de Premium AWD heeft 15 speakers en een subwoofer (en natuurlijk de performance). Let op; dit is afwijkend van sommige andere landen zoals bijv de US.

• der_roedie
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:46:
[...]

Ik ervaar dat in mijn "premium"ook zo.
Het volume achter had wel wat minder begrensd mogen zijn en harder mogen klinken.
Is het bij jou ook zo zacht dan dat het bijna niet te horen is? Daar klagen mijn tieners over.

• turkeyhakan
Sypheron schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:54:
[...]

Dat klopt niet, de Premium LR heeft er 9 en geen subwoofer. Alleen de Premium AWD heeft 15 speakers en een subwoofer (en natuurlijk de performance). Let op; dit is afwijkend van sommige andere landen zoals bijv de US.
Excuses, voor mij is/was de LR gelinkt aan AWD ;-) Ik doelde inderdaad niet op de LR RWD.

• RaRo74
der_roedie schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:05:
[...]

Is het bij jou ook zo zacht dan dat het bijna niet te horen is? Daar klagen mijn tieners over.
Nee dat niet en muziek is goed te horen maar niet al te hard. Voor gaat veel harder.

Maar dat lijkt me niet goed en dan is er meer aan de hand.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:11
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
[...]

Nee dat niet en muziek is goed te horen maar niet al te hard. Voor gaat veel harder.

Midden achter ontbreken de woofers, die voorin wel zitten waardoor geluid achterin inderdaad stuk leger klinkt.

• Shiro

Shiro

Serenity

RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:15:
[...]

Ha! :) Ja thuis voor de deur in een droge sneeuwvrije omgeving heb ik ze erom gehad en het past echt net.

Kwaliteit genoeg om een heel winterseizoen eronder te hebben? Zeer zeker niet en dat kan niet voor die prijs.

Echt noodgeval kettingen dus :*)
Het zijn gewoon ouderwetse kettingen van een traditioneel Spaans sneeuwkettingen fabriek.
Ja ik geloof wel dat het voor die ene keer dat ik het nodig ga hebben genoeg zal zijn, maar nog even laatste check, je link klopt en je hebt ook bandenmaat 255/45/19? Want dat maat staat niet bij als ondersteund op de label zelf van de RD9 Talla130, wil niet voor nog meer waste zorgen als dit toch weer retour moet :+

Juniper RWD

• der_roedie
RaRo74 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
[...]

Dat idee kreeg ik ook, zal wel eens een service verzoek doen.

• RaRo74
Shiro schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:29:
[...]

Ja ik geloof wel dat het voor die ene keer dat ik het nodig ga hebben genoeg zal zijn, maar nog even laatste check, je link klopt en je hebt ook bandenmaat 255/45/19? Want dat maat staat niet bij als ondersteund op de label zelf van de RD9 Talla130, wil niet voor nog meer waste zorgen als dit toch weer retour moet :+
Ja die bandenmaat heb ik ook. 130 twijfel ik dan over en heb ze niet in de buurt liggen. Zou het dan 135 kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHCloseSGKNveJT2B1JQwY_n11k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q80CpErMZUQuML7uLk30jp7y.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijken of ik nog een foto heb met de kettingen en doos erop.

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ben inmiddels weekje met de model Y aan het rijden. Rijd enorm lekker, ook best onder indruk tov traditionele benzine auto.
Jammer dat de druppel van LM niet support om bij Supercharger op te laden... opzich wel weird, want scheelt helft van het geld...

Drie dingen waar ik geen out of the box oplossing voor gevonden krijg:
- Autopilot kapt elke keer meer als ik van baan wissel en limiteert te snelheid behoorlijk. Als ik Autopilot dan weer aanzet heb ik geen 'reset knop' zoals bij normale adaptive cruise control.
- Bluetooth sound is zo enorm zacht, ik hoor meeste notificaties van m'n telefoon gewoon niet :(
- De speeding chime kan ik alleen per rit uitzetten.... wordt er gek van. Soms zelfs al bij 1 à 2 te hard.

Iemand wel oplossingen gevonden :)?

Als laatste ik ben totaal geen audiofiel, maar heeft tunen van de equalizer zin?

[ Voor 7% gewijzigd door Squishie op 07-12-2025 18:24 ]

• aschja
Squishie schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:23:
Ben inmiddels weekje met de model Y aan het rijden. Rijd enorm lekker, ook best onder indruk tov traditionele benzine auto.
Jammer dat de druppel van LM niet support om bij Supercharger op te laden... opzich wel weird, want scheelt helft van het geld...

- Autopilot kapt elke keer meer als ik van baan wissel en limiteert te snelheid behoorlijk. Als ik Autopilot dan weer aanzet heb ik geen 'reset knop' zoals bij normale adaptive cruise control.
- Bluetooth sound is zo enorm zacht, ik hoor meeste notificaties van m'n telefoon gewoon niet :(
- De speeding chime kan ik alleen per rit uitzetten.... wordt er gek van. Soms zelfs al bij 1 à 2 te hard.

Als laatste ik ben totaal geen audiofiel, maar heeft tunen van de equalizer zin?
De third-party Enhance commander heeft daar wel een oplossing voor. Je kan overwegen om alleen adaptive cruise control te gebruiken. Dan heb je er volgens mij geen last van. Maar ja, het is een veelvoorkomende klacht.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
@Squishie Ik vernoed dat je direct je ervaring post zonder meegelezen of gezocht te hebben in dit topic?

(En welke laaddruppel heb je dan want je kunt er inmiddels best een aantal toevoegen aan de app als betalamethode.)

[ Voor 35% gewijzigd door jongetje op 07-12-2025 19:10 ]

• Alexik
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-01 15:04

Nice, gefeliciteerd met je nieuwe auto. Ik heb ook een een Y standard besteld (nu delivery window 17/12 - 31-12) maar wordt spannend of ik m dit jaar nog krijg.
Vraagje over de levering: Wanneer heb je de bestelling geplaatst? En is het via LM gegaan?

• anti elppa

2 punten (AP en speeding piep) die je hier aanhaalt kan je easy vinden met de zoekfunctie.
- Mbt bluetooth volume, nergens last van bij mijn beide M3's met 4 verschillende telefoons (wel allemaal android). Is gewoon net zo hard als ander volume
- Mbt druppel LM om te laden. Waarom zou je dat doen dan? Bij mij (en iedereen die ik ken met lease tesla) komt de rekening gewoon automatisch bij de LM uit en die betaald. Nog nooit anders gezien in 6,5 jaar dat ik tesla rijd.
En bij mijn prive M3 hangt ie aan mijn creditcard, daar krijg ik dus wel gewoon een rekening van.

• aschja
Hebben jullie de pincode ingesteld?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
aschja schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:33:
Uiteraard. De kans dat er iemand in kan stappen omdat de telefoon toevallig in de buurt is is te groot.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• anti elppa
aschja schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:33:
nope, niet nodig

• der_roedie
Alexik schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:18:
[...]

Nice, gefeliciteerd met je nieuwe auto. Ik heb ook een een Y standard besteld (nu delivery window 17/12 - 31-12) maar wordt spannend of ik m dit jaar nog krijg.
Vraagje over de levering: Wanneer heb je de bestelling geplaatst? En is het via LM gegaan?
Thanks, bevalt uitstekend maar is mijn eerste tesla dus geen vergelijk. Wilde de Premium standaard leasen maar toen ik wilde bestellen, introduceerde tesla ineens de standard waardoor dat niet meer ging. Was even balen maar er waren geen andere auto’s met dezelfde opties en trekvermogen voor deze prijs.

Ik had begin november besteld via de LM en kon 3 december naar Tilburg. Leverdatum stond eerst tussen 6 en 31 december. Kreeg op 28-11 een sms dat ie opgehaald kon worden dus ging ineens enorm snel. Had daarvoor alleen status updates gekregen voor aangepaste leverdatum, geen VIN ofzo gezien voor die SMS. Komt vast wel goed, stonden er nog heul veel in Tilburg.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gelukszak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:18:
[...]

Heeft u hier ook foto's van?
Bij deze 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqQ27dpto3MnDwgPebLEmC-9Zy8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BxK4qcvPv48K8AXysaymD2Tf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MOGEDIP8fmSn4QEZLClGqak6cQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DIL4kbvWBDcSUK4K4kGfHRGq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBrhAXuWcdi32of1-7FDp8CHKsg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dGJVE9ot49MAJWgkL8sPnyty.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9CGEIC5ErGZ3OOkqu9MYi2snbw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Izjzk9kFZQJQkObqLIJWmdWc.jpg?f=user_large

• gjcvro
Zijn het echt vervangelde letters of kapjes die je over de letters heen plakt?
Ik twijfel eigenlijk om de letters helemaal weg te halen, want het zijn eigenlijk best wel ondingen als je de auto wast.

• Alexik
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-01 15:04
der_roedie schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:43:
[...]

Thanks, bevalt uitstekend maar is mijn eerste tesla dus geen vergelijk. Wilde de Premium standaard leasen maar toen ik wilde bestellen, introduceerde tesla ineens de standard waardoor dat niet meer ging. Was even balen maar er waren geen andere auto’s met dezelfde opties en trekvermogen voor deze prijs.

Ik had begin november besteld via de LM en kon 3 december naar Tilburg. Leverdatum stond eerst tussen 6 en 31 december. Kreeg op 28-11 een sms dat ie opgehaald kon worden dus ging ineens enorm snel. Had daarvoor alleen status updates gekregen voor aangepaste leverdatum, geen VIN ofzo gezien voor die SMS. Komt vast wel goed, stonden er nog heul veel in Tilburg.
Klink hoopgevend, haha. Ik heb eigenlijk precies dezelfde route afgelegd en uiteindelijk gekozen voor de Y Standard. Merk je iets van 'de harde veering', 'mindere audiokwaliteit' of 'mindere geluidsisolatie door enkel glas'? Ben benieuwd of er trouwens een topic is specifiek voor de Y standard, ivm handige accessoires etc.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gjcvro schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:03:
[...]

Zijn het echt vervangelde letters of kapjes die je over de letters heen plakt?
Ik twijfel eigenlijk om de letters helemaal weg te halen, want het zijn eigenlijk best wel ondingen als je de auto wast.
Dit zijn echt vervangende letters, en deze zijn minder plat dan de orginele. Met autowassen nog irritanter ;)

Op de motorkap heb ik wel een variant die je over het embleem plakt maar die haal ik er weer af af, ziet er lelijk en goedkoop uit.

Twijfel nog of ik de voorkant badgelooos houdt (vind ik ook wel mooi) of een zwart embleem bestel.

• gjcvro
revolution-nl schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:06:
[...]

Dit zijn echt vervangende letters, en deze zijn minder plat dan de orginele. Met autowassen nog irritanter ;)

Op de motorkap heb ik wel een variant die je over het embleem plakt maar die haal ik er weer af af, ziet er lelijk en goedkoop uit.

Twijfel nog of ik de voorkant badgelooos houdt (vind ik ook wel mooi) of een zwart embleem bestel.
Het meest irritante zijn de scherpe punten, daar blijven de vezels van de washand achter haken. Heeft het logo voor ook last van.

• Allewijn
  • Niet online

Mijn bluetooth (Android) volume synced automatisch met het Tesla volume. Dus bijv volume knop op mijn telefoon omhoog klikken, gaat ook het Tesla volume mee. En andersom ook: scrollwiel volume op Tesla stuur draaien, veranderd het Android volume ook synchroon mee. Volume level is net zo goed als interne bronnen.
Je kan dat zelfs instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eicL2flLmHju887Mn-ST0lcT8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shNl6GeQ9ZtcC0vKsNsDO4aw.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
daemonix schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:39:
[...]

Uiteraard. De kans dat er iemand in kan stappen omdat de telefoon toevallig in de buurt is is te groot.
Nee, zelfs als de telefoon aan de andere kant van de muur ligt werkt dat niet. Je moet die in je zak hebben.

• Tommie12

Je hebt normaal zelfs geen druppel nodig om te laden.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:41
Alexik schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:18:
[...]

Ter info. Ik heb 18-nov besteld en de planning is nu dat hij tussen 14 en 20-dec wordt geleverd.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Allewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:01:
[...]

Gaaf! Ga je geen spijt van krijgen.
Mijn MY in 2024 ook direct in een keramische coating met grafeen gezet toen ik hem nieuw kocht. Angelwax Nebula. Elke dag plezier van.
En omdat ik thuis mijn eigen osmose water maak (100L buffervat), heb ik sinds die coating mijn MY nog nóóit af hoeven drogen. De keramische coating is zo hydrofoob en droogt zo volledig mineraal/zout/streep loos op.

Jij glas ipv keramisch gekozen?...

[Afbeelding]
Ik heb alleen onthard water hier thuis en over een week of wat zal ik eens kijken hoe het (hand)wassen gaat :)

Ik heb bewust gekozen voor Gyeon Q2 One Evo (wat een ceramische coating is maar glascoating is een meer bekende term) omdat die set speciaal gemaakt is voor beginners. Dit was mijn eerste keer met een glascoating, vandaar. Aanbrengen is super simpel en je kan het eigenlijk niet fout doen. Aankijken hoe het houdt en de volgende keer misschien een stapje omhoog met bijv. de Gyeon Q2 Mohs Evo).

Begonnen rond 9:30 en klaar rond 19:30. Alleen de wielen moet ik nog coaten, de krik die ik tot mijn beschikking had paste niet onder de auto.

Motor-Forum.nl

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:38:
[...]

Nee, zelfs als de telefoon aan de andere kant van de muur ligt werkt dat niet. Je moet die in je zak hebben.
Totdat je verzekering zegt dat het moet. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Allewijn schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:55:
[...]

Mijn bluetooth (Android) volume synced automatisch met het Tesla volume. Dus bijv volume knop op mijn telefoon omhoog klikken, gaat ook het Tesla volume mee. En andersom ook: scrollwiel volume op Tesla stuur draaien, veranderd het Android volume ook synchroon mee. Volume level is net zo goed als interne bronnen.
Je kan dat zelfs instellen:

[Afbeelding]
Thx das wel goede tip, morgen ff checken alsk in de auto stap. Ik vond het al erg vreemd en totaal niet gewend met enige andere auto (alhoewel die wel allemaal Android auto hebben).
Bepaalde apps amper te horen, maar andere mega hard.
jongetje schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:09:
@Squishie Ik vernoed dat je direct je ervaring post zonder meegelezen of gezocht te hebben in dit topic?

(En welke laaddruppel heb je dan want je kunt er inmiddels best een aantal toevoegen aan de app als betalamethode.)
Ik had een search gedaan, maar wil het noujuist zonder commander of third party stuff oid doen....

Is de druppel van Shell Recharge.... die vertikt het helaas in de app... en brandstof voorschot is niet afdoende komende maanden ivm de hoge Shell kosten (is bijna 2-3x zo duur als Tesla)
Mijn eigen laadpaal is door fout van Eneco al meer dan 2 maanden te laat en moet wssn nog 1 a 2 maanden w8en ivm drukte.
Dusje beetje kosten drukken moet geen kwaad kunnen toch :)?

[ Voor 40% gewijzigd door Squishie op 07-12-2025 23:37 ]

• der_roedie
Alexik schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:04:
[...]

Klink hoopgevend, haha. Ik heb eigenlijk precies dezelfde route afgelegd en uiteindelijk gekozen voor de Y Standard. Merk je iets van 'de harde veering', 'mindere audiokwaliteit' of 'mindere geluidsisolatie door enkel glas'? Ben benieuwd of er trouwens een topic is specifiek voor de Y standard, ivm handige accessoires etc.
Bevalt meer dan prima maar is dan ook mijn eerste EV. Wat betreft vering en geluidsisolatie, ik vind het meer dan prima. Vering is stevig maar dat was mijn vorige auto ook. Geluidsisolatie is prima, op een strak geasfalteerde weg hoor je alleen wat windgeruis.

Audio is achterin erg zacht, zie mijn eerdere vraag daarover ook. Ben dus benieuwd of andere model Y standard eigenaren hetzelfde hebben of dat het een dingetje is in de mijne.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:12
Squishie schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:13:
[...]

Thx das wel goede tip, morgen ff checken alsk in de auto stap. Ik vond het al erg vreemd en totaal niet gewend met enige andere auto (alhoewel die wel allemaal Android auto hebben).
Bepaalde apps amper te horen, maar andere mega hard.

[...]

Ik had een search gedaan, maar wil het noujuist zonder commander of third party stuff oid doen....

Is de druppel van Shell Recharge.... die vertikt het helaas in de app... en brandstof voorschot is niet afdoende komende maanden ivm de hoge Shell kosten (is bijna 2-3x zo duur als Tesla)
Mijn eigen laadpaal is door fout van Eneco al meer dan 2 maanden te laat en moet wssn nog 1 a 2 maanden w8en ivm drukte.
Dusje beetje kosten drukken moet geen kwaad kunnen toch :)?
Laadkosten is een ding van je werkgever, niet van de LM.
Je dient de declaraties in bij de LM en die sturen de factuur gewoon naar je werkgever door, minus eventuele voorschotten.

Het zal de LM weinig interesseren wat duurder of goedkoper is. Je werkgever daarentegen.

• JeroenV_
Dani86 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:15:
[...]
Had jij hier een oplossing voor? Sinds idd een week of 3 ook hier vaak een wegvallende LTE verbinding. Dit is random, er zit geen patroon in.
Geen echte oplossing, maar gewoon al rijdend een reset doen (beide draaiknoppen ingedrukt houden) bracht bij mij zaterdag de verbinding weer terug.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:23
Squishie schreef op zondag 7 december 2025 @ 23:13:
[...]
Als er een manier was zonder de commander, dan was die een stuk minder verkocht...
Dan voeg je toch een creditcard toe aan de Tesla app. Als je toch zelf je brandstof moet betalen/voorschieten dan hoeft het toch niet via je shell druppel. Of je besteld voor eenmalig €1,95 een ANWB laadpas en voegt die toe aan de Tesla app als betaalmiddel.

• anti elppa
jongetje schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:39:
[...]

Als er een manier was zonder de commander, dan was die een stuk minder verkocht...

[...]

Dan voeg je toch een creditcard toe aan de Tesla app. Als je toch zelf je brandstof moet betalen/voorschieten dan hoeft het toch niet via je shell druppel. Of je besteld voor eenmalig €1,95 een ANWB laadpas en voegt die toe aan de Tesla app als betaalmiddel.
idd. Verder wel echt bijzonder dat je zelf je kosten voor moet schieten bij een lease auto. Laatste keer dat ik dat gehoord heb is 20 jaar terug. En dat was dan een bedrijfje van 1,5 paardenkop die zelf de auto's kocht

[ Voor 5% gewijzigd door anti elppa op 08-12-2025 08:01 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

1. Is expected behaviour. Tenminste: ik neem aan dat je niet FSD (Full Self Driving) hebt. Bij de standaard 'AP' (Het is eigenlijk meer Auto Steer dan iets anders), doet het niets meer dan alleen sturen op de baan waar je op bent, afstand houden etc. Zodra je van baan wisselt, moet je de AP (of TACC) er weer handmatig opzetten. Volgens mij kan je het eea nog wel oplossen met Commander overigens, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. AP is dus leuk voor baanplakken of N wegen, maar verder houdt het wel een beetje op (mijn mening). Gebruik het derhalve dan ook nooit; enkel TACC (en zelfs dat is niet in alle situaties bruikbaar op het moment, zoals 60 wegen waar geen middenlijn is).
2. Zie hierboven
3. Tsja; dat is helaas een gevolg van EU wetgeving en alleen bij auto's pre 2023 (?) echt nog uit te zetten in zijn geheel. Daarna: vergeet het maar

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 08-12-2025 08:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

anti elppa schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:00:
[...]

idd. Verder wel echt bijzonder dat je zelf je kosten voor moet schieten bij een lease auto. Laatste keer dat ik dat gehoord heb is 20 jaar terug. En dat was dan een bedrijfje van 1,5 paardenkop die zelf de auto's kocht
Werkgever is zeer relaxt, ik zal het wssn zelf verkeerd hebben gedaan met al die passen etc.
Is ook mijn eerste elektrische auto.
Ik weet wel, geen Eneco meer voor mij in de toekomst..... 3-4 maanden voor een paal, de auto was er in 2 :p....
Notna schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:07:
[...]

1. Is expected behaviour. Tenminste: ik neem aan dat je niet FSD (Full Self Driving) hebt. Bij de standaard 'AP' (Het is eigenlijk meer Auto Steer dan iets anders), doet het niets meer dan alleen sturen op de baan waar je op bent, afstand houden etc. Zodra je van baan wisselt, moet je de AP (of TACC) er weer handmatig opzetten. Volgens mij kan je het eea nog wel oplossen met Commander overigens, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. AP is dus leuk voor baanplakken of N wegen, maar verder houdt het wel een beetje op (mijn mening). Gebruik het derhalve dan ook nooit; enkel TACC (en zelfs dat is niet in alle situaties bruikbaar op het moment, zoals 60 wegen waar geen middenlijn is).
2. Zie hierboven
3. Tsja; dat is helaas een gevolg van EU wetgeving en alleen bij auto's pre 2023 (?) echt nog uit te zetten in zijn geheel. Daarna: vergeet het maar
:) alright. Ja ik heb geen FSD. Ik kon me amper voorstellen dat anno 2025 default autopilot geen fatsoenlijke ACC met laneassist zou zijn - seems I was wrong.
Over 3 weet ik niet zeker of dat per se vanaf 2023 is, bij een nieuwe EV6 uit 2025 kan het gewoon nog uitgezet worden. Denk eerder Tesla ding ofzo om je naar FSD te pushen.

[ Voor 53% gewijzigd door Squishie op 08-12-2025 08:28 ]

Pagina: 1 ... 169 ... 220 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: