• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:34
karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:31:
[...]

Het schijnt in de nieuwe software update te zitten , ik ga ervan uit dat het op alle modellen zou moeten kunnen aangezien er ook al 3rd party oplossingen zijn. Vind dit ook wel een belangrijke upgrade , ook ivm je noodstroom oplossingen
De 3rd party oplossingen gebruiken een trucje om de auto zijn snellaadpinnen te activeren, waardoor je "gewoon" 400V DC op die pinnen krijgt en er mee kan doen wat je wil, waaronder er 230V AC van maken.

In de implementatie van de Performance Y komt er gewoon AC 220 uit de laadpoort terug.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:47
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:32:
[...]

Alleen de performance en Y Long volgens mij.
Hier heb ik gisteren nog over zitten nadenken.
Ik vind het eigenlijk wel erg. De meesten hier hebben een model wat tegenwoordig als 'Premium' verkocht wordt. Eigenlijk zouden we dan toch wel mogen verwachten dat zo'n optie voor ons model ook beschikbaar wordt gemaakt?
Een 'Performance' krijgt meer PK, spoilers, etc. maar een 'Premium' zou toch eigenlijk gewoon alle functionaliteit moeten hebben...

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
Is er iemand bekend mee of V2L ook in europa vrijgegeven gaat worden? Laatst ergens gelezen dat in china dit op de nieuwe Y beschikbaar kwam en eigenaren er ook een V2L stekker bij kregen :?
Zou wel makkelijk zijn zo nu en dan :Y
Hoop dat het ook naar europa komt (en ook naar de 3)
Ik hoop ook dat het naar de oudere/Europese Tesla's komt. Dus ook voor mij 2024 MY, want zou goed passen bij mijn 'noodpakket' voor thuis, zolang mijn zonnepanelen nog niet offgrid werken en ik nog geen thuis accu heb...
Ook handig voor onze vakanties met de caravan, voor als we onderweg even koffie willen zetten etc.

Zolang het (nog) niet vanuit Tesla zelf komt, iemand wel eens zo'n adapter can Ali of Amazon geprobeerd?
(Ik bedoel niet zo'n 1000+ euro kostende kast die ook op de DC pinnen gaat, maar de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)

[ Voor 13% gewijzigd door Allewijn op 06-12-2025 22:15 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:44
Fire69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:16:
[...]

Hier heb ik gisteren nog over zitten nadenken.
Ik vind het eigenlijk wel erg. De meesten hier hebben een model wat tegenwoordig als 'Premium' verkocht wordt. Eigenlijk zouden we dan toch wel mogen verwachten dat zo'n optie voor ons model ook beschikbaar wordt gemaakt?
Een 'Performance' krijgt meer PK, spoilers, etc. maar een 'Premium' zou toch eigenlijk gewoon alle functionaliteit moeten hebben...
Dat kan, maar je wist wat de auto kon op het moment dat je hem kocht, waarom verwacht je nu gratis nieuwe features te krijgen? Nieuwe trucjes in de software ala, maar dit is meer.

• gjcvro
Allewijn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:08:
[...]

Ik hoop ook dat het naar de oudere/Europese Tesla's komt. Dus ook voor mij 2024 MY, want zou goed passen bij mijn 'noodpakket' voor thuis, zolang mijn zonnepanelen nog niet offgrid werken en ik nog geen thuis accu heb...
Ook handig voor onze vakanties met de caravan, voor als we onderweg even koffie willen zetten etc.

Zolang het (nog) niet vanuit Tesla zelf komt, iemand wel eens zo'n adapter can Ali of Amazon geprobeerd?
Bjorn heeft er een filmpje over gemaakt..

• Fire69
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:12:
[...]

Dat kan, maar je wist wat de auto kon op het moment dat je hem kocht, waarom verwacht je nu gratis nieuwe features te krijgen? Nieuwe trucjes in de software ala, maar dit is meer.
Als de hardware al aanwezig is (dat weet ik niet zeker), dan is het gewoon een nieuw trucje in de software.
De YL in China werd eerst ook geleverd zonder V2L en kreeg het via een update.

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:38
[...]

(Ik bedoel niet zo'n 1000+ euro kostende kast die ook op de DC pinnen gaat, maar de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)
Als ik trek heb in een koffie, dan haal ik die wel ergens elders dan uit een koffiezet in mijn auto. Het zou nogal een veelvoud duurder kunnen uitdraaien indien het kopje met stroom uit een stroomconverter van zo’n ongekeurd Chinees Ali-ding moet worden gezet.

Model 3 LR (model 2023)

• Allewijn
  • Niet online
flupp schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]

Als ik trek heb in een koffie, dan haal ik die wel ergens elders dan uit een koffiezet in mijn auto. Het zou nogal een veelvoud duurder kunnen uitdraaien indien het kopje met stroom uit een stroomconverter van zo’n ongekeurd Chinees Ali-ding moet worden gezet.
Daarom hoop ik ook dat Tesla zelf met komt met deze functie op de oudere modellen (want het zit in de sw en niet de hw), zoals ze de plug al er bij verkopen voor de Chinese MY L.

• gjcvro
Fire69 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:21:
[...]

Als de hardware al aanwezig is (dat weet ik niet zeker), dan is het gewoon een nieuw trucje in de software.
De YL in China werd eerst ook geleverd zonder V2L en kreeg het via een update.
Het kan natuurlijk, ik vind het alleen vreemd dat je er een punt van maakt.
Sowieso zul je een adapter nodig hebben, die uiteraard wel aangeschaft moet worden.

• gjcvro
[...]
de simpele <100 euro kostende versies van type2 naar schuko)
Ben heel benieuwd welke je dan bedoeld. Het zal iets moeten zijn dat de auto zelf ondersteund, dus gaat naar mijn idee niet werken. Enige wat kan werken is je 12v usb omzetten naar 230 volt met een omvormer, of iets dat werkt op de usb standaard. Uit die aansluiting kun je 60 watt halen, maar daar zet je niet zo veel koffie mee.

• Allewijn
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:44:
[...]

Ben heel benieuwd welke je dan bedoeld. Het zal iets moeten zijn dat de auto zelf ondersteund, dus gaat naar mijn idee niet werken. Enige wat kan werken is je 12v usb omzetten naar 230 volt met een omvormer, of iets dat werkt op de usb standaard. Uit die aansluiting kun je 60 watt halen, maar daar zet je niet zo veel koffie mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUc6pNyvne_lzdqbAh1FzaL7B-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlOM1paNtcd7DerYTAVjPQqO.jpg?f=fotoalbum_large

geschikt voor buitenmodellen zoals Mg, Byd, Tesla, Kia, Hyundai, Hongqi, Xpeng, enz. V2L, voertuigontladingsapparaat-Fd03
https://a.aliexpress.com/_EQEza9K

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:04
Kan iemand mij bevestigen dat dit normaal is (zie foto)? Ik krijg deze meldingen vrijwel altijd wanneer ik savonds in het donker rijd. Alles lijkt wel gewoon goed te werken. Betreft nieuwe Juniper. Of is dit iets waarmee ik terug naar Tesla moet?

Daarnaast ook nog een vraag. Als ik stabiel 100km per uur rijdt, hoor ik de motor achterin (RWD) beetje irritant zoomen. Hetzelfde geluid wat je krijgt als je hard optrekt/remt, maar dan minder hard en stabiel/continu. Het is afhankelijk van hoe ik mijn hoofd plaats, nu ben ik bijna 2 meter en vroeg ik mij dus af of anderen (die groot zijn?) zich hier ook aan kunnen storen. Soms verbloemt de muziek het, maar soms zoomt het er ook wel irritant overheen.

Ben benieuwd naar jullie reacties! Ik wil zeker weten dat alles goed is met de auto voordat ik FSD overweeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-4eZBfa-PkSBIZWhiTAHKDWZfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL0uNLdxVmDOwpFcBUKDFkV1.jpg?f=fotoalbum_large

• Fire69
gjcvro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:39:
[...]

Het kan natuurlijk, ik vind het alleen vreemd dat je er een punt van maakt.
Sowieso zul je een adapter nodig hebben, die uiteraard wel aangeschaft moet worden.
Waarom is dat vreemd? Er wordt hier toch ook regelmatig enthousiast gedaan over eventuele mogelijkheden, zoals Carplay en FSD?
Dat je dan een adapter zou moeten aanschaffen is niks anders dan dat je FSD moet aanschaffen, daarvoor is de hardware toch ook al aanwezig?

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:30
Allewijn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

geschikt voor buitenmodellen zoals Mg, Byd, Tesla, Kia, Hyundai, Hongqi, Xpeng, enz. V2L, voertuigontladingsapparaat-Fd03
https://a.aliexpress.com/_EQEza9K
Dit staat er bij de beoordeling op Ali :?
Werkt NIET. Dood bij aankomst. Ik had twijfels of dit apparaat zou werken. Ik denk dat het oplichterij is.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: