• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:06
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:02:
Nog eentje dan voor iedereen die nog overtuigd is dat het niet zonder LiDAR kan. Rit door Milaan
[Afbeelding]
Zonder mistlicht aan te leggen? 🤪

Model 3 LR (model 2023)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:18
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
[...]

Op het Duitse forum is er wat kritiek dat de Tesla het knipperlicht naar links aangeeft als het een rotonde nadert waarop het links af wil gaan (drie kwart rond en dan bij het verlaten van de rotonde geeft het knipperlicht naar rechts). Ik doe dat zelf ook (hoeft niet, mag wel in NL), maar in Duitsland is dat blijkbaar niet toegestaan. Dat wordt nog interessant voor land specifieke verkeersregels hoe Tesla daar straks mee overweg gaat als je de grens over gaat
In Nederland is dat zelfs verplicht

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:11:
[...]

Je eigen rechtervoet onder controle houden is toch niet zo'n issue? Nog nooit gebruikt en in noodsituaties (waar je gas moet bijgeven) alleen maar heel, heel vervelend.
Ik heb er geen moeite mee om snelheid te houden, alleen er wordt geacht dat je moet rijden op de snelheids limiet of sneller, voorheen kon ik alleen al horen aan toeren hoeveel ik reed, nu is dat lastiger en doot het koppel ga je al echt te snel. En ja natuurlijk kan je ook even je snelheid bekijken maar met een begrenzer van 53 dan hoeft dat niet meer. En een begrenzer gaat er gewoon af als je pedaal verder dan ongeveer 50% indrukt, dus hoe dan ook heb je altijd power als je het nodig hebt zonder iets te doen.

Dus kortom niet meer naar je snelheid kijken won ik ermee, Ja ik weet een kleine moeite en ik kan prima zonder begrenzer, maar is weer een zorg minder( behalve danhet instellen van de begrenzer.

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:24
megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb er geen moeite mee om snelheid te houden, alleen er wordt geacht dat je moet rijden op de snelheids limiet of sneller, voorheen kon ik alleen al horen aan toeren hoeveel ik reed, nu is dat lastiger en doot het koppel ga je al echt te snel. En ja natuurlijk kan je ook even je snelheid bekijken maar met een begrenzer van 53 dan hoeft dat niet meer. En een begrenzer gaat er gewoon af als je pedaal verder dan ongeveer 50% indrukt, dus hoe dan ook heb je altijd power als je het nodig hebt zonder iets te doen.

Dus kortom niet meer naar je snelheid kijken won ik ermee, Ja ik weet een kleine moeite en ik kan prima zonder begrenzer, maar is weer een zorg minder( behalve danhet instellen van de begrenzer.
Je kunt toch aan geven dat als je sneller rijdt dan de snelheidslimiet, aangegeven op de snelheidsborden, je een waarschuwing krijgt. Je kunt instellen hoeveel km je sneller mag rijden voordat hij een signaal geeft. En de nieuwere auto's doen dat standaard.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
karel_G_1981 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:10:
[...]

Nee, dat is het niet. Alleen als je er direct weer af gaat bij de eerste mogelijkheid. Dan knipper je na rechts bij het benaderen van de rotonde. Bij rechtdoor doe je niets (tot je afslaat). Bij het oprijden knipper je naar links als je driekwart of rond wil, maar die moet uit op de rotonde. Pas bij het verlaten van de rotonde knipper je weer naar rechts. De wetgever geeft veel vrijheid omdat er veel verschillende situaties zijn, maar verplicht is het zeker niet.

Bron. https://www.cbr.nl/nl/voo...en-van-verkeersdeelneming

"
Het geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.

Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts. Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden. Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes). Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.

Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven richting.
"

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:10:
[...]

Nee

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Mackeessie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:24:
[...]

Je kunt toch aan geven dat als je sneller rijdt dan de snelheidslimiet, aangegeven op de snelheidsborden, je een waarschuwing krijgt. Je kunt instellen hoeveel km je sneller mag rijden voordat hij een signaal geeft. En de nieuwere auto's doen dat standaard.
Ja klopt, de begrenzer voorkomt dat allemaal, geen signalen en/of snelheidscorrectie nodig. Je rijd altijd de max. Nogmaals even kijken naar de snelheid is geen moeite, maar als je een Tesla (of elke moderne auto) koopt dan wil je juist beetje ontzorgd worden en elke QoL is er dan een extra.

Alternatief is TACC aanzetten, maar dat werkt dus niet altijd lekker in de stad.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
Weet iemand of je een officiële klacht kan indienen tegen een service team met een incompetente monteur die je auto slechter aflevert dan ervoor? Ik kom net de auto ophalen na 2x al voor een servicebeurt te zijn geweest. Eerste keer 6 uur gewacht voor niks. 2e keer 4 dagen moeten wachten en de auto is gewoon verkloot.

Die kerel heeft letterlijk de auto smerig achter gelaten, bescherming losgemaakt en in de auto geflikkerd met allemaal zooi erop en de aansluiting van speakers verkloot.

Edit: iemand ervaring met de juridische kant hiervan?

[ Voor 27% gewijzigd door bestbeforeee op 04-12-2025 20:01 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier kijk ik wel erg naar uit. Gaat toch ineens in een flinke sneltreinvaart.
Helaas vrees ik wel dat mijn 2024 MY met helaas hw3 het straks niet gaat kunnen... Ik zou er best wat centen voor over hebben. Lijkt me heerlijk ontspannen elke dag 110km aan woon-werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S-EGWd5fHNXuoEJu8HVpCf9p4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A9lP14Zxo7pJQQcM3AQLUeI0.jpg?f=fotoalbum_large

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:00:
Helaas vrees ik wel dat mijn 2024 MY met helaas hw3 het straks niet gaat kunnen... Ik zou er best wat centen voor over hebben. Lijkt me heerlijk ontspannen elke dag 110km aan woon-werk.

[Afbeelding]
Van de week in de nieuwe Y gereden met alle toeters en bellen qua software. Zat er van te kijken dat ie geheel autonoom voor een verkeerslicht stopte, zonder dat een auto voor mij stond. Gewoon netjes voor de streep 😄

Voor de rest vond ik de nieuwe niet bijzonder genoeg om over te stappen 🙈

Wat ik wel erg nice vond en wellicht iets is wat gewoon niet goed is bij mijn Y; de deuren klappen bij de nieuwe Y onwijs goed/rustig dicht. Terwijl ik vaak meerdere pogingen moet doen om men deur dicht te krijgen of ik moet hem direct flink smijten wat niet de voorkeur heeft.

Ofwel ben benieuwd naar andere ervaringen met het dichtklappen van de deuren, voordat ik een service bericht aanmaak 😄

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:30
bestbeforeee schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:37:
Weet iemand of je een officiële klacht kan indienen tegen een service team met een incompetente monteur die je auto slechter aflevert dan ervoor? Ik kom net de auto ophalen na 2x al voor een servicebeurt te zijn geweest. Eerste keer 6 uur gewacht voor niks. 2e keer 4 dagen moeten wachten en de auto is gewoon verkloot.

Die kerel heeft letterlijk de auto smerig achter gelaten, bescherming losgemaakt en in de auto geflikkerd met allemaal zooi erop en de aansluiting van speakers verkloot.

Edit: iemand ervaring met de juridische kant hiervan?
Klacht indienen kan natuurlijk altijd.

Vraag eerst waar je die klacht in kunt dienen. Bel bijvoorbeeld de vestiging en vraag hun mail adres. Persoonlijk zou ik ook Tesla NL in CC zetten.

Belangrijk is natuurlijk dat je aan kunt tonen wat er aan de hand is. Foto’s zijn dan belangrijk. Liefst ook van de ‘voor’ situatie.

Communicatie / bevestiging op schrift (mail, tesla app screenshot) is ook altijd beter.

Juridisch gezien moet je de tegenpartij altijd eerst de kans bieden binnen een redelijke termijn je klacht te herstellen. Dus bijvoorbeeld 14 dagen.

Ik weet, het is een heel gedoe.

Heb je rechtsbijstand? Dan zou je hen alvast kunnen informeren en een dossier aanmaken. Mocht je er dan niet met Tesla uitkomen, kun je met hen doorpakken. En als je auto geleased is, informeer dan de leasemaatschappij. Dan ben je juridisch niet de eigenaar en moeten zij dit doorpakken.

Als je een beetje mazzel hebt, zegt de vestiging ‘sorry sorry, we spreken de monteur er op aan, kom maar dan fixen we het voor je’.
Als het echt een shitty vestiging is, dan wens ik je veel succes met bovenstaand advies….

[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 04-12-2025 20:27 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Allewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:00:

[Afbeelding]
Dat bericht van TeslaInsider klopt niet, nog steeds geen FSD demo's in NL. Zie https://www.tesla.com/nl_NL/campaign/future-holidays

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
Danny the dog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:25:
[...]

Klacht indienen kan natuurlijk altijd.

Vraag eerst waar je die klacht in kunt dienen. Bel bijvoorbeeld de vestiging en vraag hun mail adres. Persoonlijk zou ik ook Tesla NL in CC zetten.

Belangrijk is natuurlijk dat je aan kunt tonen wat er aan de hand is. Foto’s zijn dan belangrijk. Liefst ook van de ‘voor’ situatie.

Communicatie / bevestiging op schrift (mail, tesla app screenshot) is ook altijd beter.

Juridisch gezien moet je de tegenpartij altijd eerst de kans bieden binnen een redelijke termijn je klacht te herstellen. Dus bijvoorbeeld 14 dagen.

Ik weet, het is een heel gedoe.

Heb je rechtsbijstand? Dan zou je hen alvast kunnen informeren en een dossier aanmaken. Mocht je er dan niet met Tesla uitkomen, kun je met hen doorpakken. En als je auto geleased is, informeer dan de leasemaatschappij. Dan ben je juridisch niet de eigenaar en moeten zij dit doorpakken.

Als je een beetje mazzel hebt, zegt de vestiging ‘sorry sorry, we spreken de monteur er op aan, kom maar dan fixen we het voor je’.
Als het echt een shitty vestiging is, dan wens ik je veel succes met bovenstaand advies….
Thanks voor jouw uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd. De auto is particulier gekocht. Alles valt ook nog eens onder garantie en ik heb genoeg bewijs, foto’s en beeldopnames. Rechtsbijstand ga ik morgen bellen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:35
beyazz06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:10:
[...]
Van de week in de nieuwe Y gereden met alle toeters en bellen qua software. Zat er van te kijken dat ie geheel autonoom voor een verkeerslicht stopte, zonder dat een auto voor mij stond. Gewoon netjes voor de streep 😄
Nou wil ik niet vervelend zijn, maar dat doet FSD al jaren. Mijn vorige Model 3 had het ook (op de huidige heb ik slechts EAP). Dat was ongeveer het enige nut van FSD boven EAP.

Edit:
Niet dat ik daar nou voor betaald heb, maar ik heb destijds de model 3 overgenomen van een collega en die had FSD er in 2019 op besteld.

Ik hoop alleen dat ALS dit inderdaad volgend jaar goed gaat komen, EAP ook echt automatisch van baan kan wisselen, want die baanwissel met aantikken van richtingaanwijzer is ongeveer de enige reden dat ik nu EAP heb. Ik zou het bijzonder jammer vinden dat ik 2,5 jaar met FSD heb rondgereden zonder dat het wat nuttigs kon afgezien van stoppen voor een verkeerslicht en dan nu ik EAP heb het ineens een feest gaat worden :+

[ Voor 35% gewijzigd door Korvaag op 04-12-2025 21:08 ]

UNOX: The worst operating system

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:30
bestbeforeee schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:57:
[...]

Thanks voor jouw uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd. De auto is particulier gekocht. Alles valt ook nog eens onder garantie en ik heb genoeg bewijs, foto’s en beeldopnames. Rechtsbijstand ga ik morgen bellen.
Graag gedaan. Helaas al vaker wat aan de hand gehad. En ik kan ook echt slecht tegen ‘onrecht’.

Ik had het hier ook al eens gepost, maar ik heb een soortgelijke situatie met Tesla. Ook een beroerd service niveau door een vestiging en dat met een hagelnieuwe auto.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: