Zonder mistlicht aan te leggen? 🤪pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:02:
Nog eentje dan voor iedereen die nog overtuigd is dat het niet zonder LiDAR kan. Rit door Milaan
[Afbeelding]
In Nederland is dat zelfs verplichtpdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
[...]
Op het Duitse forum is er wat kritiek dat de Tesla het knipperlicht naar links aangeeft als het een rotonde nadert waarop het links af wil gaan (drie kwart rond en dan bij het verlaten van de rotonde geeft het knipperlicht naar rechts). Ik doe dat zelf ook (hoeft niet, mag wel in NL), maar in Duitsland is dat blijkbaar niet toegestaan. Dat wordt nog interessant voor land specifieke verkeersregels hoe Tesla daar straks mee overweg gaat als je de grens over gaat
Ik heb er geen moeite mee om snelheid te houden, alleen er wordt geacht dat je moet rijden op de snelheids limiet of sneller, voorheen kon ik alleen al horen aan toeren hoeveel ik reed, nu is dat lastiger en doot het koppel ga je al echt te snel. En ja natuurlijk kan je ook even je snelheid bekijken maar met een begrenzer van 53 dan hoeft dat niet meer. En een begrenzer gaat er gewoon af als je pedaal verder dan ongeveer 50% indrukt, dus hoe dan ook heb je altijd power als je het nodig hebt zonder iets te doen.daemonix schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:11:
[...]
Je eigen rechtervoet onder controle houden is toch niet zo'n issue? Nog nooit gebruikt en in noodsituaties (waar je gas moet bijgeven) alleen maar heel, heel vervelend.
Dus kortom niet meer naar je snelheid kijken won ik ermee, Ja ik weet een kleine moeite en ik kan prima zonder begrenzer, maar is weer een zorg minder( behalve danhet instellen van de begrenzer.
Je kunt toch aan geven dat als je sneller rijdt dan de snelheidslimiet, aangegeven op de snelheidsborden, je een waarschuwing krijgt. Je kunt instellen hoeveel km je sneller mag rijden voordat hij een signaal geeft. En de nieuwere auto's doen dat standaard.megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:17:
[...]
Ik heb er geen moeite mee om snelheid te houden, alleen er wordt geacht dat je moet rijden op de snelheids limiet of sneller, voorheen kon ik alleen al horen aan toeren hoeveel ik reed, nu is dat lastiger en doot het koppel ga je al echt te snel. En ja natuurlijk kan je ook even je snelheid bekijken maar met een begrenzer van 53 dan hoeft dat niet meer. En een begrenzer gaat er gewoon af als je pedaal verder dan ongeveer 50% indrukt, dus hoe dan ook heb je altijd power als je het nodig hebt zonder iets te doen.
Dus kortom niet meer naar je snelheid kijken won ik ermee, Ja ik weet een kleine moeite en ik kan prima zonder begrenzer, maar is weer een zorg minder( behalve danhet instellen van de begrenzer.
Nee, dat is het niet. Alleen als je er direct weer af gaat bij de eerste mogelijkheid. Dan knipper je na rechts bij het benaderen van de rotonde. Bij rechtdoor doe je niets (tot je afslaat). Bij het oprijden knipper je naar links als je driekwart of rond wil, maar die moet uit op de rotonde. Pas bij het verlaten van de rotonde knipper je weer naar rechts. De wetgever geeft veel vrijheid omdat er veel verschillende situaties zijn, maar verplicht is het zeker niet.karel_G_1981 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:10:
[...]
In Nederland is dat zelfs verplicht
Bron. https://www.cbr.nl/nl/voo...en-van-verkeersdeelneming
"
Het geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.
Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts. Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden. Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes). Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven richting.
"
Neekarel_G_1981 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:10:
[...]
In Nederland is dat zelfs verplicht
Ja klopt, de begrenzer voorkomt dat allemaal, geen signalen en/of snelheidscorrectie nodig. Je rijd altijd de max. Nogmaals even kijken naar de snelheid is geen moeite, maar als je een Tesla (of elke moderne auto) koopt dan wil je juist beetje ontzorgd worden en elke QoL is er dan een extra.Mackeessie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:24:
[...]
Je kunt toch aan geven dat als je sneller rijdt dan de snelheidslimiet, aangegeven op de snelheidsborden, je een waarschuwing krijgt. Je kunt instellen hoeveel km je sneller mag rijden voordat hij een signaal geeft. En de nieuwere auto's doen dat standaard.
Alternatief is TACC aanzetten, maar dat werkt dus niet altijd lekker in de stad.
Weet iemand of je een officiële klacht kan indienen tegen een service team met een incompetente monteur die je auto slechter aflevert dan ervoor? Ik kom net de auto ophalen na 2x al voor een servicebeurt te zijn geweest. Eerste keer 6 uur gewacht voor niks. 2e keer 4 dagen moeten wachten en de auto is gewoon verkloot.
Die kerel heeft letterlijk de auto smerig achter gelaten, bescherming losgemaakt en in de auto geflikkerd met allemaal zooi erop en de aansluiting van speakers verkloot.
Edit: iemand ervaring met de juridische kant hiervan?
Die kerel heeft letterlijk de auto smerig achter gelaten, bescherming losgemaakt en in de auto geflikkerd met allemaal zooi erop en de aansluiting van speakers verkloot.
[ Voor 27% gewijzigd door bestbeforeee op 04-12-2025 20:01 ]
Van de week in de nieuwe Y gereden met alle toeters en bellen qua software. Zat er van te kijken dat ie geheel autonoom voor een verkeerslicht stopte, zonder dat een auto voor mij stond. Gewoon netjes voor de streep 😄Allewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:00:
Hier kijk ik wel erg naar uit. Gaat toch ineens in een flinke sneltreinvaart.
Helaas vrees ik wel dat mijn 2024 MY met helaas hw3 het straks niet gaat kunnen... Ik zou er best wat centen voor over hebben. Lijkt me heerlijk ontspannen elke dag 110km aan woon-werk.
[Afbeelding]
Voor de rest vond ik de nieuwe niet bijzonder genoeg om over te stappen 🙈
Wat ik wel erg nice vond en wellicht iets is wat gewoon niet goed is bij mijn Y; de deuren klappen bij de nieuwe Y onwijs goed/rustig dicht. Terwijl ik vaak meerdere pogingen moet doen om men deur dicht te krijgen of ik moet hem direct flink smijten wat niet de voorkeur heeft.
Ofwel ben benieuwd naar andere ervaringen met het dichtklappen van de deuren, voordat ik een service bericht aanmaak 😄
Klacht indienen kan natuurlijk altijd.bestbeforeee schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:37:
Weet iemand of je een officiële klacht kan indienen tegen een service team met een incompetente monteur die je auto slechter aflevert dan ervoor? Ik kom net de auto ophalen na 2x al voor een servicebeurt te zijn geweest. Eerste keer 6 uur gewacht voor niks. 2e keer 4 dagen moeten wachten en de auto is gewoon verkloot.
Vraag eerst waar je die klacht in kunt dienen. Bel bijvoorbeeld de vestiging en vraag hun mail adres. Persoonlijk zou ik ook Tesla NL in CC zetten.
Belangrijk is natuurlijk dat je aan kunt tonen wat er aan de hand is. Foto’s zijn dan belangrijk. Liefst ook van de ‘voor’ situatie.
Communicatie / bevestiging op schrift (mail, tesla app screenshot) is ook altijd beter.
Juridisch gezien moet je de tegenpartij altijd eerst de kans bieden binnen een redelijke termijn je klacht te herstellen. Dus bijvoorbeeld 14 dagen.
Ik weet, het is een heel gedoe.
Heb je rechtsbijstand? Dan zou je hen alvast kunnen informeren en een dossier aanmaken. Mocht je er dan niet met Tesla uitkomen, kun je met hen doorpakken. En als je auto geleased is, informeer dan de leasemaatschappij. Dan ben je juridisch niet de eigenaar en moeten zij dit doorpakken.
Als je een beetje mazzel hebt, zegt de vestiging ‘sorry sorry, we spreken de monteur er op aan, kom maar dan fixen we het voor je’.
Als het echt een shitty vestiging is, dan wens ik je veel succes met bovenstaand advies….
[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 04-12-2025 20:27 ]
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Dat bericht van TeslaInsider klopt niet, nog steeds geen FSD demo's in NL. Zie https://www.tesla.com/nl_NL/campaign/future-holidaysAllewijn schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:00:
Hier kijk ik wel erg naar uit. Gaat toch ineens in een flinke sneltreinvaart.
Helaas vrees ik wel dat mijn 2024 MY met helaas hw3 het straks niet gaat kunnen... Ik zou er best wat centen voor over hebben. Lijkt me heerlijk ontspannen elke dag 110km aan woon-werk.
[Afbeelding]
Thanks voor jouw uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd. De auto is particulier gekocht. Alles valt ook nog eens onder garantie en ik heb genoeg bewijs, foto’s en beeldopnames. Rechtsbijstand ga ik morgen bellen.Danny the dog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:25:
[...]
Klacht indienen kan natuurlijk altijd.
Vraag eerst waar je die klacht in kunt dienen. Bel bijvoorbeeld de vestiging en vraag hun mail adres. Persoonlijk zou ik ook Tesla NL in CC zetten.
Belangrijk is natuurlijk dat je aan kunt tonen wat er aan de hand is. Foto’s zijn dan belangrijk. Liefst ook van de ‘voor’ situatie.
Communicatie / bevestiging op schrift (mail, tesla app screenshot) is ook altijd beter.
Juridisch gezien moet je de tegenpartij altijd eerst de kans bieden binnen een redelijke termijn je klacht te herstellen. Dus bijvoorbeeld 14 dagen.
Ik weet, het is een heel gedoe.
Heb je rechtsbijstand? Dan zou je hen alvast kunnen informeren en een dossier aanmaken. Mocht je er dan niet met Tesla uitkomen, kun je met hen doorpakken. En als je auto geleased is, informeer dan de leasemaatschappij. Dan ben je juridisch niet de eigenaar en moeten zij dit doorpakken.
Als je een beetje mazzel hebt, zegt de vestiging ‘sorry sorry, we spreken de monteur er op aan, kom maar dan fixen we het voor je’.
Als het echt een shitty vestiging is, dan wens ik je veel succes met bovenstaand advies….
Nou wil ik niet vervelend zijn, maar dat doet FSD al jaren. Mijn vorige Model 3 had het ook (op de huidige heb ik slechts EAP). Dat was ongeveer het enige nut van FSD boven EAP.beyazz06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:10:
[...]
Van de week in de nieuwe Y gereden met alle toeters en bellen qua software. Zat er van te kijken dat ie geheel autonoom voor een verkeerslicht stopte, zonder dat een auto voor mij stond. Gewoon netjes voor de streep 😄
Edit:
Niet dat ik daar nou voor betaald heb, maar ik heb destijds de model 3 overgenomen van een collega en die had FSD er in 2019 op besteld.
Ik hoop alleen dat ALS dit inderdaad volgend jaar goed gaat komen, EAP ook echt automatisch van baan kan wisselen, want die baanwissel met aantikken van richtingaanwijzer is ongeveer de enige reden dat ik nu EAP heb. Ik zou het bijzonder jammer vinden dat ik 2,5 jaar met FSD heb rondgereden zonder dat het wat nuttigs kon afgezien van stoppen voor een verkeerslicht en dan nu ik EAP heb het ineens een feest gaat worden
[ Voor 35% gewijzigd door Korvaag op 04-12-2025 21:08 ]
UNOX: The worst operating system
Graag gedaan. Helaas al vaker wat aan de hand gehad. En ik kan ook echt slecht tegen ‘onrecht’.bestbeforeee schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:57:
[...]
Thanks voor jouw uitgebreide antwoord, wordt gewaardeerd. De auto is particulier gekocht. Alles valt ook nog eens onder garantie en ik heb genoeg bewijs, foto’s en beeldopnames. Rechtsbijstand ga ik morgen bellen.
Ik had het hier ook al eens gepost, maar ik heb een soortgelijke situatie met Tesla. Ook een beroerd service niveau door een vestiging en dat met een hagelnieuwe auto.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Helemaal mee eens, een piepje kun je missen maar als je het ingesteld hebt op de max weet je zeker dat je relaxed kunt rijden. Waarom wordt dat niet geïmplementeerd? Had het eerder in een andere auto, werkte prima - 50 -55 -60 etc. En met een klik op het slimme pookje uit te schakelen, en sowieso wat voor noodscenario is er dat je plotseling vol gas moet geven? Dan rem je toch?megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:34:
[...]
Ja klopt, de begrenzer voorkomt dat allemaal, geen signalen en/of snelheidscorrectie nodig. Je rijd altijd de max. Nogmaals even kijken naar de snelheid is geen moeite, maar als je een Tesla (of elke moderne auto) koopt dan wil je juist beetje ontzorgd worden en elke QoL is er dan een extra.
Alternatief is TACC aanzetten, maar dat werkt dus niet altijd lekker in de stad.
Ja je bent de eerste die zo zo denkt. Ik wil ook relaxed rijden, de rest van de dag is best druk dan in het verkeer wil ik juist overzicht houden en het liefst zo min mogelijk doen.mv_ak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:42:
[...]
Helemaal mee eens, een piepje kun je missen maar als je het ingesteld hebt op de max weet je zeker dat je relaxed kunt rijden. Waarom wordt dat niet geïmplementeerd? Had het eerder in een andere auto, werkte prima - 50 -55 -60 etc. En met een klik op het slimme pookje uit te schakelen, en sowieso wat voor noodscenario is er dat je plotseling vol gas moet geven? Dan rem je toch?
Tesla heeft al een algemene snelheids limiet, maar die kan je niet overrulen makkelijk. Dus die logica is er al. Ik zou graag een vinkje willen bij tacc inschakelen waardoor ik zelf moet rijden, dan geldt de snelheidslimiet bij inschakelen tacc, de manier van inzetten snelheidslimiet is hetzelfde en de fijnmazigheid van limiet instellen is dan hetzelfde bij tacc.
Wow, mooie aanbieding. Bijna alle nutteloze accessoires eruit gehaald. Bijna jammer dat ik net een Premium RWD heb opgehaald. Leren bekleding, sfeerverlichting, scherm achterin, elektrisch verstelbaar stuur... Allemaal zaken die ik echt makkelijk zou kunnen missen...
De Model Y standard lijkt toch een stuk kaler.
[ Voor 31% gewijzigd door Paling1 op 05-12-2025 08:16 ]
Alsof een 20s clip van een ritje door redelijke mist in de stad iets zegt. Wat doet die bij mist op de autostrade? En wat op sneeuw?pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:02:
Nog eentje dan voor iedereen die nog overtuigd is dat het niet zonder LiDAR kan. Rit door Milaan
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ligt aan de use case c.q. situatie. Voor 3K meer heb je een grotere auto en niet de lage achterklep. De grootte kost dan je wel weer wat aan rijcomfort.Paling1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:14:
Wow, mooie aanbieding. Bijna alle nutteloze accessoires eruit gehaald. Bijna jammer dat ik net een Premium RWD heb opgehaald. Leren bekleding, sfeerverlichting, scherm achterin, elektrisch verstelbaar stuur... Allemaal zaken die ik echt makkelijk zou kunnen missen...
Toen ik een trekhaak liet monteren heb ik gelijk gevraagd of ze naar de deur wilde kijken want ik had ook wat jij omschreef. Deur sloot slecht en vaak meerdere pogingen nodig. Ik ergerde me er echt kapot aan.. Bleek heel makkelijk te zijn, anders afgesteld door Tesla en nergens meer last vanbeyazz06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:10:
[...]
Van de week in de nieuwe Y gereden met alle toeters en bellen qua software. Zat er van te kijken dat ie geheel autonoom voor een verkeerslicht stopte, zonder dat een auto voor mij stond. Gewoon netjes voor de streep 😄
Wat ik wel erg nice vond en wellicht iets is wat gewoon niet goed is bij mijn Y; de deuren klappen bij de nieuwe Y onwijs goed/rustig dicht. Terwijl ik vaak meerdere pogingen moet doen om men deur dicht te krijgen of ik moet hem direct flink smijten wat niet de voorkeur heeft.
Ofwel ben benieuwd naar andere ervaringen met het dichtklappen van de deuren, voordat ik een service bericht aanmaak 😄
Mooi aanbieding? Hij is slechts 3k goedkoper dan voor de recente prijsverhoging van de premium en dan heb je ook nog niets eens de mogelijkheid om fatsoenlijke velgen en een leuke lakkleur te kiezen.Paling1 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:14:
Wil je de premium dan zit je direct gebonden aan een + van 9k en een groot accu pakket wat vaak niet nodig is. Ongetwijfeld goed voor de marge van Tesla.
Buiten wat je van de back to basic Tesla's vind, ten opzichte van de concurrentie wel een sterke aanbieding en zal het ongetwijfeld een groep aanspreken die goedkoop rijden belangrijker vinden dan andere zaken.
[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 05-12-2025 09:37 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gewoon servicebezoek plannen voor die deuren. Edit: vermoedelijk komt een mobiele monteur er voor langs thuis of op je werk.beyazz06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:10:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door ReconE op 05-12-2025 09:51 ]
U vraagt, wij draaien (bron):Tommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:25:
[...]
Alsof een 20s clip van een ritje door redelijke mist in de stad iets zegt. Wat doet die bij mist op de autostrade? En wat op sneeuw?
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 05-12-2025 09:30 ]
Sneeuw: OK, lijkt niet slecht, al heeft hij op het einde toch echt wat tijd nodig om te beslissen of hij van de grote weg af draait de wijk in.
Maar dikke mist op autostrade...
Waar gaat dit nu weer over? Heb ik ineens geen respect voor het overige verkeer? Omdat ik niet als een bejaarde optrek en juist snel doorrij, waardoor er méér mensen door het stoplicht kunnen, zou ik geen respect hebben? Je mist volledig het punt: meeste moderne auto’s hebben dit wel gewoon...daemonix schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:32:
[...]
Volgas wegrijden... Ja, daar hadden ze vroeger wel een filmpje over, iets met ochtendhumeurtje en zo.Maar waarom rij je volgas weg? Geen respect voor de auto, geen respect voor de banden, geen respect voor het overige verkeer?
Ligt zeker aan de usecase. Als je inderdaad een grotere auto nodig hebt dan is die model Y waarschijnlijk interessanter. Maar het lijkt wel alsof de MY standard een stuk meer uitgekleed is tov de premium modellen dan de M3.Tesio schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:25:
[...]
Ligt aan de use case c.q. situatie. Voor 3K meer heb je een grotere auto en niet de lage achterklep. De grootte kost dan je wel weer wat aan rijcomfort.
Lakkleur en velgen vind ik zelf maar matig interessant. Tuurlijk is een leuk kleurtje fijner, maar extra betalen ervoor is dan weer iets wat ik niet zomaar zou doen. Lage bijtelling is veel leuker.revolution-nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]
Mooi aanbieding? Hij is slechts 3k goedkoper dan voor de recente prijsverhoging van de premium en dan heb je ook nog niets eens de mogelijkheid om fatsoenlijke velgen en een leuke lakkleur te kiezen.
Wil je de premium dan zit je direct gebonden aan een + van 9k en een groot accu pakket wat vaak niet nodig is. Ongetwijfeld goed voor de marge van Tesla.
Buiten wat je van de back to basic Tesla's vind, ten opzichte van de concurrentie wel een sterke aanbieding en zal het ongetwijfeld een groep aanspreken die goedkoop rijden belangrijker vinden dan andere zaken.
En inderdaad ten opzichte van de concurrentie is dit echt een knaller van een aanbieding.
Ik kom zelf van een e-Corsa af. Die koop je nu in een klein beetje leuke uitvoering voor ±36 á 37k. En tov van een Corsa is de M3 echt oneindig veel beter...
Ik denk overigens dat er over een paar maanden wel weer een pemium RWD in de prijslijsten gaat komen. Een gat van €9.000 tussen 2 modellen is wel vrij groot.
Met een snelheidsbegrenzer hoef je alleen maar even te kijken naar het scherm wanneer de snelheid wijzigt. Dat is één korte blik en klaar.pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:04:
[...]
Ik heb geen enkele ervaring met een snelheidsbegrenzer, maar is dat dan niet gevaarlijk als je een keer vergeet de snelheidslimiet aan te passen en er vervolgens op een snelweg invoegstrook achter komt dat je niet genoeg snelheid kan maken?
Zónder begrenzer moet je juist constant je snelheid blijven checken om niet te hard of te zacht te rijden, dus dan zit je veel vaker naar je teller te kijken. Met begrenzer heb je veel meer aandacht voor de weg.
Bij mij gaat het zo: rijd ik op een 80 weg, dan zet ik ’m met het scrollwieltje op 83. Als ik onderweg ben naar de snelweg, draai ik dat wieltje alvast naar iets van 103. Tegen de tijd dat ik de oprit op ga, staat hij al goed en kan ik gewoon normaal invoegen. En zodra ik eraf ga pas ik ’m weer aan.
Dus voor mij is het niet gevaarlijk, het zorgt juist voor minder gedoe en meer focus op de weg
Met een quickscroll kun je op en neer plussen in snelheid met stappen van 5 km/h, wist je dat? Ben je nog efficiënterACE777 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:50:
[...]
Met een snelheidsbegrenzer hoef je alleen maar even te kijken naar het scherm wanneer de snelheid wijzigt. Dat is één korte blik en klaar.
Zónder begrenzer moet je juist constant je snelheid blijven checken om niet te hard of te zacht te rijden, dus dan zit je veel vaker naar je teller te kijken. Met begrenzer heb je veel meer aandacht voor de weg.
Bij mij gaat het zo: rijd ik op een 80 weg, dan zet ik ’m met het scrollwieltje op 83. Als ik onderweg ben naar de snelweg, draai ik dat wieltje alvast naar iets van 103. Tegen de tijd dat ik de oprit op ga, staat hij al goed en kan ik gewoon normaal invoegen. En zodra ik eraf ga pas ik ’m weer aan.
Dus voor mij is het niet gevaarlijk, het zorgt juist voor minder gedoe en meer focus op de weg
Het is hiermee wel meteen een grotere concurrent voor al die kale Europese elektrische auto's.revolution-nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]
Mooi aanbieding? Hij is slechts 3k goedkoper dan voor de recente prijsverhoging van de premium en dan heb je ook nog niets eens de mogelijkheid om fatsoenlijke velgen en een leuke lakkleur te kiezen.
En zo spannend zijn die kleuren van Tesla ook weer niet: Blauw, rood, wit en zwart. En velgen kun je achteraf vervangen voor elke velg die je wilt, dat hoeft echt niet fabriek af.
Je kunt ook nog steeds gewoon zelf sturenTommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:36:
[...]
Sneeuw: OK, lijkt niet slecht, al heeft hij op het einde toch echt wat tijd nodig om te beslissen of hij van de grote weg af draait de wijk in.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 05-12-2025 10:15 ]
Hou ga jezelf dan om met rijden in dikke mist...het blijft in mijn optiek een (uitgebreid) hulpsysteem waarbij je als rijder zelf verantwoordelijk bent en blijft...Tommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:36:
[...]
Nieuwe M3 Std range ziet er top uit. Maar geen (automatisch) dimbare buitenspiegels? Dat kan wel voor ergernis zorgen op de snelweg. Weet iemand of je dit nog kunt upgraden of oplossen op een andere manier?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
Model 3 standard, werkelijk een fantastische pricing van Tesla. Onder de 37k voor zoveel auto is heel strak. Ik wacht tot private lease beschikbaar is, dan ga ik upgraden van m'n 2019 M3
[ Voor 26% gewijzigd door ryanator op 05-12-2025 10:50 ]
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar in mijn MY24 heb ik het dimmen uitgezet, omdat de spiegels binnen en buiten van zichzelf al behoorlijk gedimd zijn. Bij nog meer dimmen zie ik veels te weinigradeoxx schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:46:
Nieuwe M3 Std range ziet er top uit. Maar geen (automatisch) dimbare buitenspiegels? Dat kan wel voor ergernis zorgen op de snelweg. Weet iemand of je dit nog kunt upgraden of oplossen op een andere manier?
In dikke mist heb ik ooit al de beslissing moeten nemen om gewoon niet te rijden... ik zag de voorkant van de auto amper.Pandabeer35 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:26:
[...]
Hou ga jezelf dan om met rijden in dikke mist...het blijft in mijn optiek een (uitgebreid) hulpsysteem waarbij je als rijder zelf verantwoordelijk bent en blijft...
FSD (de echte) is geen hulpsysteem meer, dat moet 100% autonoom en zonder chauffeur kunnen rijden.
Maar ik ben misschien 'damaged by experience'. Mijn laatste rit door de regen met autopilot met mijn Y ging echt slecht, slechter dan wat ik ooit meegemaakt heb met vorige auto's. Verschillende keren een harde remming, sturen buiten de lijnen etc.
Maar ik begrijp dan ook niet dat we niet een deel van de FSD stack krijgen om dat te verbeteren.
Ook FSD Unsupervised komt sneller dan je denkt, iig in US. Dat wordt versie 14.3 die begin volgend jaar gaat komen. Hier uitgelegd wat het verschil gaat maken (TL;DR Reasoning laag wordt toegevoegd: moving from pure imitation to a genuine physical understanding of the world around it)Tommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:01:
[...]
FSD (de echte) is geen hulpsysteem meer, dat moet 100% autonoom en zonder chauffeur kunnen rijden.
Je kunt het beste bellen met het algemene Tesla-nummer en daar je klacht melden. Dan kunnen ze officieel een klacht aanmaken.bestbeforeee schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:37:
Ik had zelf een paar maanden geleden ook gedoe na onderhoud: een vette handafdruk op de hemelbekleding en een kras daar. De servicegarage ontkende dat het bij hen was gebeurd en wilde niets doen. Daarna heb ik het bij de Tesla-klantenservice neergelegd. Die medewerker gaf me volledig gelijk en vroeg me om de situatie per mail toe te lichten. Daarna… stilte. Zelfs nadat ik mijn mails opnieuw had doorgestuurd, nooit meer iets gehoord. Echt heel slecht.
Ik ben benieuwd of je rechtsbijstand hier iets voor je kan betekenen.
Als je niet vol gas wegrijdt dan rij je als een bejaarde? Heb je trouwens wel eens van TACC gehoord, dat werkt gewoon hetzelfde als die op de max toegestane snelheid instelt en trekt niet als een bejaarde maar ook niet als een nep Max op.ACE777 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:46:
[...]
Waar gaat dit nu weer over? Heb ik ineens geen respect voor het overige verkeer? Omdat ik niet als een bejaarde optrek en juist snel doorrij, waardoor er méér mensen door het stoplicht kunnen, zou ik geen respect hebben? Je mist volledig het punt: meeste moderne auto’s hebben dit wel gewoon...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Zeg dat tegen de kopers uit 2016 met FSD en nu hooguit op HW2.5 en die 10k betaald hebben en dus al 10 jaar wachten of de auto inmiddels verkocht hebbenpdidi schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:12:
[...]
Ook FSD Unsupervised komt sneller dan je denkt, iig in US. Dat wordt versie 14.3 die begin volgend jaar gaat komen. Hier uitgelegd wat het verschil gaat maken (TL;DR Reasoning laag wordt toegevoegd: moving from pure imitation to a genuine physical understanding of the world around it)
Beloftes en tijdlijnen zijn niet echt het sterkste punt van Musk.
Zou wel mooi zijn als het eindelijk beschikbaar komt al zou ik het zelf niet continu willen dus een keuze per maand ofzo zou denk ik ideaal zijn. De trajecten die we in NL over het algemeen afleggen maken het ook niet zodanig dat je vanwege moeheid of rust de besturing uit handen wilt geven. Sterker nog, ik rij veel liever zelf, zeker op binnenwegen
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 05-12-2025 11:35 ]
Ik heb net een setje extra 19" velgen besteld met Hankook ION I'cept SUV winterbanden; ik rapporteer binnen enkele weken terug met wat feedback :-)
Verder: probleemloze wagen die elke dag "start" en ons never nooit in de steek laat, mag ook eens gezegd worden.
Verder: probleemloze wagen die elke dag "start" en ons never nooit in de steek laat, mag ook eens gezegd worden.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24
Hoi, ik kreeg de volgende 'aanbieding' van mijn lokale garage, waar ik verder al vele jaren naar tevredenheid zaken mee heb gedaan (vooral auto's vóór m'n MY):
Dit onderhoud van de airco kom ik (volgens mij) niet tegen in de handleiding van m'n MY. Is dit nuttig? Niet nodig maar wel prettig? Totaal niet nuttig?Beste relatie,
Een goed werkende airco houdt zowel u als uw auto fris. Daarom is het belangrijk dat u de airco regelmatig laat controleren en bijvullen. Het is inmiddels 2 jaar geleden dat dit voor het laatst is gebeurd bij uw TESLA met kenteken XXXXXX. Hoogste tijd weer dus.
Veiligheid voor alles
Uw airco zorgt in de zomer voor een prettig klimaat in de auto en in de winter voor onbeslagen ruiten. Onmisbaar als u graag veilig op weg wilt. Bovendien geeft een airco nare geurtjes als hij niet op tijd wordt gereinigd. Niet fijn voor u en uw passagiers.
Complete airco-onderhoudsbeurt vanaf € 129,00
Onze airco-onderhoudsbeurt bestaat uit het legen van het systeem, vacumeren, een lektest en druktest, diagnose stellen, bijvullen met koudemiddel en tot slot de afgifte van een nieuw certificaat.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Hangt wat mij betreft vooral af van wat ze bedoelen met "airco onderhoud". Is dat even een interieurfiltertje wisselen? Of ook even netjes alles nalopen, even de radiator voor en in de auto reinigen, drukken controleren etc? Het wisselt nogal sterk imho tussen garages.Radiodurans schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:59:
Hoi, ik kreeg de volgende 'aanbieding' van mijn lokale garage, waar ik verder al vele jaren naar tevredenheid zaken mee heb gedaan (vooral auto's vóór m'n MY):
[...]
Dit onderhoud van de airco kom ik (volgens mij) niet tegen in de handleiding van m'n MY. Is dit nuttig? Niet nodig maar wel prettig? Totaal niet nuttig?
Maar het leest als een generiek: nieuw filtertje en "airco onderhoud" is klaar!
Edit: Onderste regels niet gelezen, lekker handig. Er is geen enkele noodzaak om een goed werkend aircosysteem leeg te pompen en weer te vullen naar mijn mening. Zeker omdat het systeem van warmtepomptesla eigenlijk maar een heel klein loopje zonder externe radiatoren, dus de kans op lekkage is nabij 0. (alle radiatoren zijn lage druk gewoon gevuld met glycol, de warmtepomp pompt heen en weer tussen 2 warmtewisselaars).
Edit 2 voor wie in deze rustige decembermaand nog een uurtje in de techniek wil duiken, heel informatief: YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System
[ Voor 29% gewijzigd door Mar.tin op 05-12-2025 12:48 ]
De laatste alinea suggereert dit wel.Mar.tin schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:12:
[...]
Of ook even netjes alles nalopen, even de radiator voor en in de auto reinigen, drukken controleren etc?
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
De 'Airco' in een Tesla is geen airco zoals die gebruikt wordt in een traditionele auto.
Deze wordt nl gebruikt om de auto te koelen en te verwarmen, en deze wordt elektrisch aangestuurd ipv mechanisch.
Een 'normale' garage zou ik daar niet aan laten zitten hoor. Die komen niet verder dan een filtertje.
Deze wordt nl gebruikt om de auto te koelen en te verwarmen, en deze wordt elektrisch aangestuurd ipv mechanisch.
Een 'normale' garage zou ik daar niet aan laten zitten hoor. Die komen niet verder dan een filtertje.
Ik was halverwege mijn edit maken weggelopen van mijn bureau, lekker handig
Edit: never mindQuestionMarc schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:27:
De 'Airco' in een Tesla is geen airco zoals die gebruikt wordt in een traditionele auto.
[ Voor 29% gewijzigd door RF1000 op 05-12-2025 18:57 ]
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar al mijn vorige auto's hadden precies een riem die over de krukaspoelie liep om de compressor rond te draaien.RF1000 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:53:
[...]
In een brandstofauto wordt de compressor ook gewoon aangedreven door een elektromotor hoor. Dacht je dat deze aan de krukas verbonden was?
Y'24
Voor de MY, wie o wie kan een goede hoes voor de hond in de achterbak e/o achterbank aanraden?
Bij ons (M3 2019) verliezen we soms random s'nachts enkele %, 2 weken terug redelijk extreem (15%) en vannacht 5%. Auto staat dan (Wel buiten) zonder sentry o.i.d. aan op de parkeerplaats. Vorige keer met die 15% is die onder de 20% uitgekomen waardoor low power mode aan sprong, en kreeg ik een notificatie dat de Cabin Overheat Protection hierdoor uitgeschakeld stond (Lijkt me raar, het vroor die nacht en het staat bij ons sowieso niet aan) meer mensen van iets soortgelijks last (gehad)?
Hen mij tesle m3 gister avond aan de lader gehangen en de batterij test gestart. Dit zou 14 uur duren en nu staat hij al 3 uur met:
Batterijstatustest
Batterij in rust
Minder dan 1 uur.
Zowel op het scherm als in de app. Is dit normaal, of moet ik iets doen?
Batterijstatustest
Batterij in rust
Minder dan 1 uur.
Zowel op het scherm als in de app. Is dit normaal, of moet ik iets doen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Geen Keep Accessory Power on? of andere instellingen die energie slurpen? Ook handig om even de profielen in de auto af te gaan, staat Sentry toevallig voor een partner oid niet wél aan?Comilion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:37:
Bij ons (M3 2019) verliezen we soms random s'nachts enkele %, 2 weken terug redelijk extreem (15%) en vannacht 5%. Auto staat dan (Wel buiten) zonder sentry o.i.d. aan op de parkeerplaats. Vorige keer met die 15% is die onder de 20% uitgekomen waardoor low power mode aan sprong, en kreeg ik een notificatie dat de Cabin Overheat Protection hierdoor uitgeschakeld stond (Lijkt me raar, het vroor die nacht en het staat bij ons sowieso niet aan) meer mensen van iets soortgelijks last (gehad)?
Kan daarmee die percentages niet verklaren, maar het kan nog zijn dat er op een ander profiel iets wél aan staat.
Ook geen geplande voorverwarmmomenten oid, ook niet in eventueel gekoppelde apps op basis van een locatie, bijvoorbeeld in Tessie oid.
Nee, deze wordt meestal door een riem aangedreven die door de motor wordt aangedreven, net als de dynamo.RF1000 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:53:
[...]
In een brandstofauto wordt de compressor ook gewoon aangedreven door een elektromotor hoor. Dacht je dat deze aan de krukas verbonden was? Verschil is alleen dat deze idd ook warmte opwekt wat niet alleen voor het interieur bestemd is maar ook naar de batterijen gevoerd wordt.
Ben het wel met je eens dat ik daar een normale garage niet aan zou laten zitten klooien
Door middel van een koppeling wordt de compressor dan uit en aangezet.
Elektrisch aangedreven in een puur brandstof auto lijkt me niet voor de hand liggend, want zo'n pomp trekt aardig wat stroom.
Niet dat ik weet, maar zal deze straks nog eens controleren. De percentages lijken me dan inderdaad nog altijd hoog, en lijkt me dan dat het consequenter zou moeten zijn? Dit is nu in het jaar dat ik de auto heb zo ver ik weet de 2e keer. Heb er enkel een ssd in hangen en verder een aftermarket draadloze lader... Partner heeft wel sentry aan staan maar op ons adres (waar de auto beide gevallen stond) staat sentry automatisch uit. Gekoppelde apps gebruiken we niet dus lijkt me ook niet... Energie app in de auto zelf kon ik ook niet echt iets in vinden. Vaag wel hahaMar.tin schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]
Geen Keep Accessory Power on? of andere instellingen die energie slurpen? Ook handig om even de profielen in de auto af te gaan, staat Sentry toevallig voor een partner oid niet wél aan?
Kan daarmee die percentages niet verklaren, maar het kan nog zijn dat er op een ander profiel iets wél aan staat.
Ook geen geplande voorverwarmmomenten oid, ook niet in eventueel gekoppelde apps op basis van een locatie, bijvoorbeeld in Tessie oid.
Met de kou kan een paar % nog wel eens voorkomen dat het puur de auto is die zijn accupercentage opnieuw inschat als de accu afkoelt. (maar ook dat zou geen 15% moeten zijn, eerder 1-5%)Comilion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:58:
[...]
Niet dat ik weet, maar zal deze straks nog eens controleren. De percentages lijken me dan inderdaad nog altijd hoog, en lijkt me dan dat het consequenter zou moeten zijn? Dit is nu in het jaar dat ik de auto heb zo ver ik weet de 2e keer. Heb er enkel een ssd in hangen en verder een aftermarket draadloze lader... Partner heeft wel sentry aan staan maar op ons adres (waar de auto beide gevallen stond) staat sentry automatisch uit. Gekoppelde apps gebruiken we niet dus lijkt me ook niet... Energie app in de auto zelf kon ik ook niet echt iets in vinden. Vaag wel haha
Helaas niet te achterhalen bijna denk ik, maar wellicht een keer (of 2) per ongeluk handmatig de auto laten voorverwarmen? Soms heb je dikke vingers en / of een widget ergens. Heb je de meldingen aan staan als de auto "opgewarmd" is?
Dan hebben we in elk geval eigenlijk alle "normale" dingen uitgesloten vzviw.
Zet de Laagvermogenmodus (aka Energiespaarmodus) eens een nachtje aan (via App -> Opladen). Als ie dan niet meer leegloopt weet je iig dat het iets is wat dan wordt uitgezet. Vergeet ook niet 3rd party apps te controleren (via App ->Menu ->Naam ->Beveiliging ->Apps van derden)Comilion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:58:
[...]
Niet dat ik weet, maar zal deze straks nog eens controleren. De percentages lijken me dan inderdaad nog altijd hoog, en lijkt me dan dat het consequenter zou moeten zijn? Dit is nu in het jaar dat ik de auto heb zo ver ik weet de 2e keer. Heb er enkel een ssd in hangen en verder een aftermarket draadloze lader... Partner heeft wel sentry aan staan maar op ons adres (waar de auto beide gevallen stond) staat sentry automatisch uit. Gekoppelde apps gebruiken we niet dus lijkt me ook niet... Energie app in de auto zelf kon ik ook niet echt iets in vinden. Vaag wel haha
I know, I know. Maar lijkt er wel een beetje op dat Musk de laatste tijd wat voorzichtiger wordt met harde voorspellngen. De harde tijdlijnen uit augustus voor FSD v14 zijn tot nu toe gehaald (wel krap aan)GeeMoney schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:33:
[...]
Zeg dat tegen de kopers uit 2016 met FSD en nu hooguit op HW2.5 en die 10k betaald hebben en dus al 10 jaar wachten of de auto inmiddels verkocht hebben.
Beloftes en tijdlijnen zijn niet echt het sterkste punt van Musk.
Zou wel mooi zijn als het eindelijk beschikbaar komt al zou ik het zelf niet continu willen dus een keuze per maand ofzo zou denk ik ideaal zijn. De trajecten die we in NL over het algemeen afleggen maken het ook niet zodanig dat je vanwege moeheid of rust de besturing uit handen wilt geven. Sterker nog, ik rij veel liever zelf, zeker op binnenwegen
Hoor je de auto ook elke 10 a 15min schakelen? En heb je foutmelding op 12v accu. Want dan verlies je ook makkelijk paar % in een nacht heb ik ondertussen ervaring meeComilion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:37:
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik heb een M3 2019 AWD zonder warmtepomp. 20/21° ingesteld op de verwarming. Na een kwartier/half uur rijden adviseert de energie app om de verwarming op 22° te zetten om een half % batterij te besparen. Wel bijzonder, gratis warmte.
Lijkt ook niet echt te kloppen. Ik volg het advies, maar ja, dan lijkt energieverbruik omhoog te gaan, terwijl ik word gegrilld. Heeft iemand dit ook zo, maar weet dan ook de reden van dit advies van de energie app?
Lijkt ook niet echt te kloppen. Ik volg het advies, maar ja, dan lijkt energieverbruik omhoog te gaan, terwijl ik word gegrilld. Heeft iemand dit ook zo, maar weet dan ook de reden van dit advies van de energie app?
Het hele dimmen heeft ook niet echt de logica zoals bij andere merken. Of meer lijkt niet met een reguliere sensor te werken maar puur op basis van tijdstip, locatie en helderheid buiten te werken. Echte logica heb ik niet kunnen ontdekken maar het lijkt niet te werken zoals je ziet bij andere merken dat het dimt als er volop licht in schijnt.pdidi schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:00:
[...]
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar in mijn MY24 heb ik het dimmen uitgezet, omdat de spiegels binnen en buiten van zichzelf al behoorlijk gedimd zijn. Bij nog meer dimmen zie ik veels te weinig
Ik negeer die adviezen over temperatuur. Dit advies werkt natuurlijk alleen als het buiten 30 graden is. Daarnaast heb ik het liever comfortabel in de auto, dan gebruik ik maar een beetje meer...ReconE schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:42:
Ik heb een M3 2019 AWD zonder warmtepomp. 20/21° ingesteld op de verwarming. Na een kwartier/half uur rijden adviseert de energie app om de verwarming op 22° te zetten om een half % batterij te besparen. Wel bijzonder, gratis warmte.
Dan ook maar (wederom) een positieve ervaring over Tesla Service. Na een afgezegde afspraak aantal weken geleden wegens drukte in Wezep, vandaag een Tesla Ranger over de vloer gehad van het service center Duiven.
In het kort; Wat een fantastisch enthousiaste monteur met overduidelijk plezier in zijn werk!
En ook de Tesla service was weer hele dikke prima. Melding ingeschoten voor een blaasje op mijn stuur, zonder wikken vervangen voor het 'nieuwe' model, bekleding is ook duidelijk anders van structuur dan mijn '23 MY.
Andere zaken ook prima afgewikkeld, en dat alles vanuit huis
Ook hier erg benieuwd naar een dergelijke demo!
In het kort; Wat een fantastisch enthousiaste monteur met overduidelijk plezier in zijn werk!
En ook de Tesla service was weer hele dikke prima. Melding ingeschoten voor een blaasje op mijn stuur, zonder wikken vervangen voor het 'nieuwe' model, bekleding is ook duidelijk anders van structuur dan mijn '23 MY.
Andere zaken ook prima afgewikkeld, en dat alles vanuit huis
Stiekem gepolst of de Ranger wist of Nederland aan de beurt kwam, helaas kon hij hier niks over delen.Fire69 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:40:
Ik had een poging gedaan om me in te schrijven voor een FSD testrit in Rijsel, da's maar een uurtje rijden van hier. Maar blijkbaar is het redelijk populair, volledig volzet
[Afbeelding]
3960wp SE | Model Y RWD
Iemand online nog wat gelezen over de Holiday-update? Zou die nog komen? Las dat voorgaande jaren de update in de eerste week van december was. Vooral benieuwd of de geruchten over CarPlay waar zijn…
Staat ook zo in de handleiding:SL65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
[...]
Het hele dimmen heeft ook niet echt de logica zoals bij andere merken. Of meer lijkt niet met een reguliere sensor te werken maar puur op basis van tijdstip, locatie en helderheid buiten te werken. Echte logica heb ik niet kunnen ontdekken maar het lijkt niet te werken zoals je ziet bij andere merken dat het dimt als er volop licht in schijnt.
Het staat bij mij ook uit, omdat het EN te donker is EN mijn OCD zich gigantisch stoorde aan de rand rondom die niet dimtIn de rijversnelling of de neutrale stand wordt de achteruitkijkspiegel automatisch gedimd bij weinig licht, op basis van de tijd van de dag (bijvoorbeeld bij 's nachts rijden).
Niks gevonden, en ik denk dat we het snel zouden weten als het er is. Tal van influencers die Tesla volgen zouden het snel naar buiten brengen denk ik.Flatwhite schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:45:
Iemand online nog wat gelezen over de Holiday-update? Zou die nog komen? Las dat voorgaande jaren de update in de eerste week van december was. Vooral benieuwd of de geruchten over CarPlay waar zijn…
Blijf het jammer vinden, want een echte sensor is denk ik beter. Zou al enorm helpen als je de buitenspiegels los van de binnenspiegel kan in/uit schakelen.Fire69 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:50:
[...]
Staat ook zo in de handleiding:
[...]
Het staat bij mij ook uit, omdat het EN te donker is EN mijn OCD zich gigantisch stoorde aan de rand rondom die niet dimt
Ik heb bij mijn huidige Model 3 uit 2024 al anders spiegelglazen geplaatst. Anti-glare zonder dat ze donker worden, en ook een grotere kijkhoek.radeoxx schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:46:
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Denk dat deze wel goed gaat verkopen in NL in 2026; aantrekkelijk voor leaserijders met een laag budget of die gewoon goedkoop willen rijden vanwege de gunstige bijtelling tot 30k.revolution-nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]
Je hebt gelijk. Nooit geweten.RvV schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:11:
[...]
Ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat, maar al mijn vorige auto's hadden precies een riem die over de krukaspoelie liep om de compressor rond te draaien.
Vooral dat. Veel ander lijken goedkoper te zijn, maar als je klaar bent met aanvinken in de folder ben je bijna net ze veel kwijt.. Zelf een vol aangeklede renault 5 is dan net zo duur, Ben benieuwd wat de concurrentie gaat doen. Denk dat ik zelf een groot deel van de dingen niet eens zou missen, zeker niet op de achterbank, want die is altijd leeg. Voorheen kon ik de 5k extra voor de LR nog wel verantwoorden, maar 9k is wel een erg grote stap voor wat meer vermogen en range.revolution-nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
[...]
Dan is dat veranderd. Toen ik rijles had werd mij aangegeven dat ik bij het naderen van het rondpunt de pinker naar links MOEST zetten. Zoniet werd ik daar zwaar op afgerekendTLer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:24:
[...]
Nee, dat is het niet. Alleen als je er direct weer af gaat bij de eerste mogelijkheid. Dan knipper je na rechts bij het benaderen van de rotonde. Bij rechtdoor doe je niets (tot je afslaat). Bij het oprijden knipper je naar links als je driekwart of rond wil, maar die moet uit op de rotonde. Pas bij het verlaten van de rotonde knipper je weer naar rechts. De wetgever geeft veel vrijheid omdat er veel verschillende situaties zijn, maar verplicht is het zeker niet.
Bron. https://www.cbr.nl/nl/voo...en-van-verkeersdeelneming
"
Het geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.
Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts. Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden. Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes). Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven richting.
"
België?karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:07:
[...]
Dan is dat veranderd. Toen ik rijles had werd mij aangegeven dat ik bij het naderen van het rondpunt de pinker naar links MOEST zetten. Zoniet werd ik daar zwaar op afgerekend
Nope wachtte op die opmerking sorrie ;-) wel heel lang gewoond 😋 heb in Arnhem afgereden ; verzamelen bij de rijnhal…. altijd leuk met de hellingproef maar daar is me het erin gehamerd dat bij driekwart je richting naar links moest aangeven bij het nadere. Van een rotonde :-) maar goed kan best dat dit veranderd is of mijn rijinstructeur dit heel belangrijk vond 😃😃
[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 05-12-2025 20:20 ]
Ja, maar met pinker en rondpunt was de vraag best terecht..karel_G_1981 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:13:
[...]
Nope wachtte op die opmerking sorrie ;-) wel heel lang gewoond 😋 heb in Arnhem afgereden ; verzamelen bij de rijnhal…. altijd leuk met de hellingproef maar daar is me het erin gehamerd dat bij driekwart je richting naar links moest aangeven bij het nadere. Van een rotonde :-) maar goed kan best dat dit veranderd is of mijn rijinstructeur dit heel belangrijk vond 😃😃
Ik wist dit nog niet! Mijn vorige auto had inderdaad ook auto dimming, dwz als er felle koplampen op schenen, dimden de spiegels extra. Dit kon je dan ook zien gebeuren. Heeft Tesla dit niet? Ik kon in mijn M3 op de binnenspiegel geen knopje voor auto-dimming aan/uit vinden, maar ging er wel vanuit dat hij het had omdat ik tot nu toe nog geen last heb gehad van felle koplampen in de spiegels?SL65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:50:
[...]
Het hele dimmen heeft ook niet echt de logica zoals bij andere merken. Of meer lijkt niet met een reguliere sensor te werken maar puur op basis van tijdstip, locatie en helderheid buiten te werken. Echte logica heb ik niet kunnen ontdekken maar het lijkt niet te werken zoals je ziet bij andere merken dat het dimt als er volop licht in schijnt.
Dat is inderdaad veel te veel verlies voor één nacht. Normaal verlies ik 1 tot 2% per week met mijn NMC model 3.Comilion schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:37:
Sentry mode is killing (vreet continue 250W), dus idd even dubbelchecken dat dit uit staat. Nooit gebruiken als auto niet aan de lader zit, los van incidentele gelegenheden. Idd zoals bovenstaande reacties adviseren, probeer het eens een poosje met Low-power mode altijd aan te zetten. Is het dan over, dan ligt het aan één van de settings.
Andere mogelijkheid is het blauwe sneeuwvlokje bij koudere nachten (in deze periode vrij standaard). Dan kun je in een nacht wel 5-15% accu "verliezen", MAAR: dit is tijdelijk en na een poosje rijden (kan wel even duren!) naarmate de accu wordt verwarmd, moet dit percentage (of iig deels) er weer bij komen. Je ziet het percentage dan letterlijk weer omhoog springen zodra het blauwe sneeuwvlokje verdwijnt.
Nee
Ze dimmen gewoon altijd, afhankelijk van locatie en tijdstip.
Daarom staat het bij mij uit. Als er geen felle koplampen in je spiegels schijnen zijn ze ook gedimd en zijn ze veel te donker waardoor je helemaal niks meer ziet.
[edit]
De FSD demo drives zijn blijkbaar verlengd tot 31 Maart!
https://eletric-vehicles....arch-2026-on-high-demand/
[ Voor 19% gewijzigd door Fire69 op 05-12-2025 23:24 ]
De Holiday update lijst is bekend gemaakt: https://www.notateslaapp....overlay-but-lacks-carplay
Erg karig dit jaar en geen CarPlay voor diegene die daarop aan het wachten is :-)
Erg karig dit jaar en geen CarPlay voor diegene die daarop aan het wachten is :-)
Nog steeds geen grok voor ons 😢, wel verdere grok integratie in het voertuig in de landen waar het wel al is uitgerold , wat een zeer interessante ontwikkeling isturkeyhakan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 04:13:
De Holiday update lijst is bekend gemaakt: https://www.notateslaapp....overlay-but-lacks-carplay
Ik heb de temperatuur altijd op 19C, er staat vaak tegelijkertijd in de energie app dat de temperatuur op 22C zetten iets gaat besparen en de temperatuur een graad omlaag ook.ReconE schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:42:
Dat heeft alles te maken met de toelatingseisen en goedkeuringen, wijken ze teveel af dan moet de hele procedure weer opnieuw doorlopen worden. Ik denk zelfs dat Tesla voor de meeste landen al op het randje balanceert met het over the air update systeem. Begrijp mij niet verkeerd: Ik juich dat systeem alleen maar toe. Geen ander merk is zo snel met de kleine aanpassingen.Tommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:01:
[...]
Maar ik begrijp dan ook niet dat we niet een deel van de FSD stack krijgen om dat te verbeteren.
Men tilt heel zwaar aan die "holiday-update" maar volgens mij al jaren weinig spannends geweest in die update.turkeyhakan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 04:13:
Ik zie in deze update ook weinig spannends. Misschien die 3d map van het laadplein, maar ik zou liever hebben dat hij me echt naar het plein navigeerde. Afgelopen vakantie toch echt wel gehad dat de navi zei dat ik er was, maar dat je daarna nog wel verdomd goed moet zoeken naar waar de palen daadwerkelijk staan.ybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:05:
[...]
Men tilt heel zwaar aan die "holiday-update" maar volgens mij al jaren weinig spannends geweest in die update.
Persoonlijk vind ik de reminder dat je telefoon nog in de auto ligt (oke VAG, jullie waren een jaar of 10 eerder
) en het uit kunnen zetten van de broodrooster wel fijne updates.
VAG geeft altijd een waarschuwing als je met Bluetooth verbonden was.Maurice- schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:42:
Persoonlijk vind ik de reminder dat je telefoon nog in de auto ligt (oke VAG, jullie waren een jaar of 10 eerder)
Tesla doet dit alleen als de telefoon er daadwerkelijk in ligt en dan alleen met de nieuwste modellen (zoals de Y juniper of de laatste versie van de model 3). En dan moetnje telefoon ook nog UWB ondersteunen en dat is ook nog maar op een handjevol dure modellen het geval.
Gelukkig een M3'26 en S25U hier dus komt mooi uit. Regelmatig upgraden loontjongetje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:47:
[...]
VAG geeft altijd een waarschuwing als je met Bluetooth verbonden was.
Tesla doet dit alleen als de telefoon er daadwerkelijk in ligt en dan alleen met de nieuwste modellen (zoals de Y juniper of de laatste versie van de model 3). En dan moetnje telefoon ook nog UWB ondersteunen en dat is ook nog maar op een handjevol dure modellen het geval.
Wat ik mij trouwens even afvraag; De laatste proefrit die ik gemaakt heb was self serve, dat liep dus ook via mijn Tesla app. Heeft hij mijn instellingen qua stuur, spiegels en stoel onthouden al in mijn profiel en past hij die direct aan zodra ik de auto ophaal en met de auto koppel? Of zal ik dat opnieuw moeten instellen? Niet dat dat nou heel veel werk is, maar ben benieuwd of dat al werkt
Knip
[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 06-12-2025 19:20 . Reden: Politiek is een paar deuren verder ]
Verwijderd
Die (influencers) zijn dezer dagen te druk bezig met proberen een FSD-testrit te bemachtigen, en nadien ( = ná de testrit), zoals het een goede Tesla-fanboyinfluencer betaamt, superlatieven te bedenken om dat ding op een nóg originelere manier dan al die andere influencers, de hemel in te prijzen.Tommie12 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:00:
[...]
Niks gevonden, en ik denk dat we het snel zouden weten als het er is. Tal van influencers die Tesla volgen zouden het snel naar buiten brengen denk ik.
Verwijderd
Toen ik was geboren, was er nog niet eens internet. Ik kan best nog wel een tijdje zonder grok, hoor 😋karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:11:
[...]
Nog steeds geen grok voor ons 😢, wel verdere grok integratie in het voertuig in de landen waar het wel al is uitgerold , wat een zeer interessante ontwikkeling is
Verwijderd
Als je beseft dat sommigen de gebruikershandleiding niet eens lezen, is het wel te hoog gegrepen om te stellen dat dit verplichte “lectuur” zou moeten zijn voor Tesla rijders.Mar.tin schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:12:
…
Edit 2 voor wie in deze rustige decembermaand nog een uurtje in de techniek wil duiken, heel informatief: YouTube: Understanding Tesla's Heat Pump System
Los daarvan zouden heel wat autojournalisten hier heel wat van kunnen opsteken. Dan zouden we minder autojournalistieke onzin moeten slikken. Zoals die autojournalist die onlangs, allicht klakkeloos en kritiekloos de persmap citerend, bij de “voordelen” van een 800V batterij-architectuur zette dat de stroomsterktes minder groot zijn (tot daar best wel nog correct). Daardoor: minder warmte-ontwikkeling (ook nog correct). Maar dat daardoor de efficiëntie groter is door minder warmte-“verlies”??? Als je in deze video bedenkt dat er een aantal motoren in een energie-verlies-modus draaien om warmte te verkrijgen, dan weet ik echt niet of die grote 400V-stroomsterktes (in een Tesla, dan wel) echt wel het spreken waard zijn. Aan de range en het verbruik is dit alleszins niet te merken 😋.
Je zit in 't verkeerde topic. Dit topic gaat over de Model 3 en Model Y. In plaats daarvan kan het hier: Actualiteit, wetenschap en maatschappij
[ Voor 52% gewijzigd door Notna op 06-12-2025 19:21 . Reden: Quote knip ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het is inderdaad bijzonder jammer, dat wij in vergelijking met Amerika een kreupele Tesla hebben zonder FSD en zonder Grok.karel_G_1981 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:11:
[...]
Nog steeds geen grok voor ons 😢, wel verdere grok integratie in het voertuig in de landen waar het wel al is uitgerold , wat een zeer interessante ontwikkeling is
Hoe dan ook, ik kijk altijd weer uit naar de Holiday update.
Net de Highland nog even getrakteerd op een performance spoiler en zwarte tesla letters, het zwart op het Ultra Red staat hem goed, erg content mee
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 06-12-2025 16:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heeft u hier ook foto's van?revolution-nl schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:59:
[...]
Net de Highland nog even getrakteerd op een performance spoiler en zwarte tesla letters, het zwart op het Ultra Red staat hem goed, erg content mee
Die letters zijn toch standaard zwartrevolution-nl schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:59:
[...]
Het is inderdaad bijzonder jammer, dat wij in vergelijking met Amerika een kreupele Tesla hebben zonder FSD en zonder Grok.
Hoe dan ook, ik kijk altijd weer uit naar de Holiday update.
Het schijnt in de nieuwe software update te zitten , ik ga ervan uit dat het op alle modellen zou moeten kunnen aangezien er ook al 3rd party oplossingen zijn. Vind dit ook wel een belangrijke upgrade , ook ivm je noodstroom oplossingenybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
Is er iemand bekend mee of V2L ook in europa vrijgegeven gaat worden? Laatst ergens gelezen dat in china dit op de nieuwe Y beschikbaar kwam en eigenaren er ook een V2L stekker bij kregen
Zou wel makkelijk zijn zo nu en dan
Hoop dat het ook naar europa komt (en ook naar de 3)
Alleen de performance en Y Long volgens mij.ybos schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:54:
Is er iemand bekend mee of V2L ook in europa vrijgegeven gaat worden? Laatst ergens gelezen dat in china dit op de nieuwe Y beschikbaar kwam en eigenaren er ook een V2L stekker bij kregen
Zou wel makkelijk zijn zo nu en dan
Hoop dat het ook naar europa komt (en ook naar de 3)
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/A9lP14Zxo7pJQQcM3AQLUeI0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iN7HJVr0gwc4v9ajoeb4E1pw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pRBzDjy0Dl5RPfQPLHb9ZfEj.jpg?f=fotoalbum_large)