• jupinator
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:57
Sparco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:16:
Hebben jullie ook zoveel last van veel kleine 'putjes' op je voorruit? Dus geen echte sterretjes, maar eerder allemaal mini putjes steenslag-achtig iets. Is dit eigen aan een model 3? Misschien door de aerodynamische vorm?

Ik heb nu namelijk een 4tal dagen een model 3 in bezit (Gekocht bij Tesla zelf), maar m'n vorige wagen had bij 140 000km minder 'putjes' dan deze bij 55000km. Steenslag op de bumper is trouwens héél beperkt.

Wat zou een nieuwe voorruit me moeten kosten?
Hier ook last van putjes in de voorruit MYJ. Al 1x laten fixen gewoon onder de all risk verzekering. Maar nu zag ik gisteren bij het poetsen dat er ergens anders weer een putje in zit... heb bij de ford van me ouders gekeken en de volkswagen van me vriendin die hebben ook putjes in de voorruit.

Verder heb ik me eerste mini deukje in de frunk/motor klep stomme vallende eikels

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Nadat ik de Model Y weer in heb moeten leveren en nu met mijn 2019 Model 3 weer rij heb ik het idee dat mijn koplampen niet goed ingesteld zijn.

Als ik het lichtbeeld bekijk heb lopen mijn stralen in een punt naar het midden voor de auto.
Verkeersborden en dingen in de berm worden ook niet echt verlicht.
Ik heb al wel met de kalibratie geprobeerd om de boel een klein beetje bij te stellen maar durf hier niet te heftige wijzigingen in aan te brengen.
Of kan ik de rechterkoplamp veel meer naar rechts en omhoog draaien?

Ben waarschijnlijk flink verwend geweest met de grootlichtassistentie van de MY dat het nu lijkt alsof ik geen licht meer heb.

• Sprinkler98
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-12-2025
De achterbumper van mijn (splinternieuwe) Model 3 Highland zit aan de rechterkant, ter hoogte van de aansluiting met de wielkast en de carrosserie erboven, een beetje naar binnen. De overgang tussen bumper en carrosserie/wielkast is dus niet helemaal vlak. Het verschil is klein, maar je voelt een lichte overgang en als je goed kijkt, zie je het ook.

Het gaat enkel om de paar centimeter net vóór de wielkast. Vanaf de wielkast tot aan het einde van de auto is alles wél netjes uitgelijnd. Er is ook geen grote spleet: de bumper sluit overal goed aan, alleen niet volledig ‘effen’ op dat ene stukje.

Ik weet dat Tesla hier niet altijd perfect in is, en verder is deze auto juist opvallend goed qua paneelaansluitingen. Daarom twijfel ik of ik dit moet melden. Ik ben wat bezorgd dat ze, door dit te proberen corrigeren (de bumper iets meer naar buiten te brengen), elders net een grotere afwijking of een panel gap zouden creëren. Ook het risico op krasjes of andere beschadigingen bij zo’n ingreep speelt mee.

Zijn er nog mensen die bij hun Model 3 Highland merken dat de bumper niet overal 100 procent perfect aansluit op de carrosserie, specifiek ter hoogte van de wielkast?

[ Voor 33% gewijzigd door Sprinkler98 op 03-12-2025 10:23 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:47
thetakman schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:36:
Vraagje voor de Model 3 Performance deskundigen ?

Ik heb een mooi setje velgen die ik van de week kan ophalen, deze hebben onder een model 3 (niet performance gezeten) Alle waardes etc zijn goed, het enige wat ik alleen niet kan vinden is of deze passen i.v.m. de 71.6MM centreer lip van een die daarna naar 64mm gaat ?

Ik heb nu foto's opgevraagd van de binnenkant van de verkoper aangezien zelfs de orginele fabrikanten website niks hierover meldt behalve "Past met alle Model 3's" en het lijkt erop alsof deze lip er inderdaad netjes in kan. Zie foto.

Is er iemand die me kan vertellen of dit inderdaad lijkt te kloppen ?

[Afbeelding]
Volgens mij is dat hetzelfde. Alleen zien dat de velg groot genoeg is. Bij een Highland performance passen er maar weinig 18" velgen. 19" is geen probleem.

Ik heb onlangs een set Motec velgen gekocht en die centreer ring is gewoon plastic en uitneembaar. Die kun je dus makkelijk wisselen indien nodig.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-03 16:48

ScreamGT

joejoe

Sparco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:16:
Hebben jullie ook zoveel last van veel kleine 'putjes' op je voorruit? Dus geen echte sterretjes, maar eerder allemaal mini putjes steenslag-achtig iets. Is dit eigen aan een model 3? Misschien door de aerodynamische vorm?

Ik heb nu namelijk een 4tal dagen een model 3 in bezit (Gekocht bij Tesla zelf), maar m'n vorige wagen had bij 140 000km minder 'putjes' dan deze bij 55000km. Steenslag op de bumper is trouwens héél beperkt.

Wat zou een nieuwe voorruit me moeten kosten?
Zeker. Zijn geen sterretjes maar inderdaad mini putjes. Niet zo gek na 80k kilometers en veel snelweg maar ook provinciale weggetjes in o.a. Polen :+

Tof om te zien dat er eindelijk een supercharger station in Poznan is gebouwd. Werd tijd na 3 jaar. Er is een Tesla laadlocatie in het centrum bij een hotel.. maar is slecht bereikbaar en altijd bezet.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-12-2025
Weet iemand of de 20" Helix 2.0 velgen ook los te bestellen zijn? Via de Tesla webshop zie ik ze niet.

En kunnen die velgen (met winterbanden) onder een Juniper MYP? Of moet ik dan echt 21" velgen zoeken.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:22
daemonix schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:38:
[...]

Dit is toch ook helemaal het probleem van Tesla niet? Dit is het probleem van degene waar je de auto hebt gekocht. Afgeven op Tesla vind ik onjuist, waarom zouden zij kosten moeten maken?
Ik zeg nergens dat zij kosten moeten maken. Als ze hem wel ophalen als hij binnen de garantie valt, kunnen ze me ook een prijs aanbieden waarvoor zij hem ophalen als het buiten de garantie valt. Uiteindelijk hebben zij de auto zo ontworpen dat je er niks mee kan als deze offline is. Elke normale auto kan je nog laten rollen en dus afslepen als die niet meer rijdt. Een Tesla kennelijk niet.

Dus ik verwacht dan dat een Tesla iets meer proactief is in hun service. Dat blijkt niet zo te zijn, en daar ben ik teleurgesteld over.

Overigens is de auto zojuist door een transporteur opgehaald en dat ging verbazingwekkend soepel. Dat had ik vooraf niet verwacht. Nu dus wachten op de diagnose en wat het gaat kosten.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-03 22:44
nietbob schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:04:
Weet iemand of de 20" Helix 2.0 velgen ook los te bestellen zijn? Via de Tesla webshop zie ik ze niet.

En kunnen die velgen (met winterbanden) onder een Juniper MYP? Of moet ik dan echt 21" velgen zoeken.
Nee, die zijn niet los te bestellen via Tesla. Toevallig recentelijk zelf ook gevraagd.
Er staan wel andere 'grotere' velgen in de shop, voor het pre-Juniper model. Maar als je die monteert, trekt Tesla zijn handjes volledig af van enige garanties op comfort, range en wat ze nog meer kunnen verzinnen.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Malfunctions schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
[...]

Ik zeg nergens dat zij kosten moeten maken. Als ze hem wel ophalen als hij binnen de garantie valt, kunnen ze me ook een prijs aanbieden waarvoor zij hem ophalen als het buiten de garantie valt. Uiteindelijk hebben zij de auto zo ontworpen dat je er niks mee kan als deze offline is. Elke normale auto kan je nog laten rollen en dus afslepen als die niet meer rijdt. Een Tesla kennelijk niet.

Dus ik verwacht dan dat een Tesla iets meer proactief is in hun service. Dat blijkt niet zo te zijn, en daar ben ik teleurgesteld over.

Overigens is de auto zojuist door een transporteur opgehaald en dat ging verbazingwekkend soepel. Dat had ik vooraf niet verwacht. Nu dus wachten op de diagnose en wat het gaat kosten.
Nogmaals, het is het probleem van de verkoper, niet van Tesla. Ze hebben het druk zat. Een EV kun je niet afslepen, dat is inherent aan het principe. Een EV kun je zonder stroom niet laten rollen. De remmen staan geblokkeerd, de motor vindt het niet fijn, etc.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Malfunctions
daemonix schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:38:
[...]

Nogmaals, het is het probleem van de verkoper, niet van Tesla. Ze hebben het druk zat.
Je hebt je punt gemaakt, we zien het anders, prima.

Hoewel het dikgedrukte deel van je reactie niet per se een goed teken is in mijn beleving.. ;)

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:21
Toch staat FSD zelfs bij dit soort gegoochel aardig zijn mannetje! Begin toch langzaam aan, ook door de filmpjes uit Frankrijk, Duitsland en Italië toch wel erg benieuwd te worden oOo

3960wp SE | Model Y RWD

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:50

me1299

$ondertitel

Fire69 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:13:
[...]

Hier klagen, dat is hun nieuwe feedback portal: http://ts.la/feedback
Hopelijk doen ze er bij genoeg klachten iets aan...

[...]

Inderdaad, modellen met de nieuwe stalk hebben dit 'probleem' :(
Ik had al een Service Request in de app gemaakt, ik heb het formulier die jij linkte ook ingevuld.
Please restore the option to choose between single click and double click activation for Autopilot on the Model Y Juniper.

The current system removes this flexibility and worsens the driving experience. When changing lanes, Autopilot disengages without reverting to standard cruise control, causing sudden regen braking and requiring manual acceleration. The earlier approach, where drivers could select single click for cruise control and double click for full Autopilot, offered better control and a smoother transition.
En ja nieuwe Model 3's hebben/krijgen dit ook en ik sluit niet uit dat dit voor oudere Highland modellen na een software update ook geïntroduceerd gaat worden.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:40
[...]

Hier klagen, dat is hun nieuwe feedback portal: http://ts.la/feedback
Hopelijk doen ze er bij genoeg klachten iets aan...

[...]

Meteen gedaan. Niet alleen gezegd dat het lastig is, maar kan in sommige situaties ook nog gevaarlijk zijn, omdat overig verkeer niet verwacht dat je met het veranderen van baan ook gaat remmen (zo onlogisch als wat...)

• ybos
me1299 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:45:
[...]

Ik had al een Service Request in de app gemaakt, ik heb het formulier die jij linkte ook ingevuld.

[...]

En ja nieuwe Model 3's hebben/krijgen dit ook en ik sluit niet uit dat dit voor oudere Highland modellen na een software update ook geïntroduceerd gaat worden.
Service request is ook een goeie, ga ik vanavond ook even doen.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:07
Iemand ervaring met direct bestellen bij Tesla en inruilen van de huidige auto? Ik heb een Model 3 Performance uit 2022 en kan verder geen gegevens invullen over inruilwaarde, enz. bij het bestellen, alleen dat er een €5000 inruilpremie geldt (daardoor zal de inruil van de auto ook gewoon €5000 lager zijn uiteraard :P ). Moet dat via een locatie van Tesla zelf, of maak je wel gewoon de aanbetaling over en volgt daarna pas correspondentie over de inruil? Als de inruil écht heel laag is dan verkoop ik de auto natuurlijk liever zelf.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
Sprinkler98 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:22:
De achterbumper van mijn (splinternieuwe) Model 3 Highland zit aan de rechterkant, ter hoogte van de aansluiting met de wielkast en de carrosserie erboven, een beetje naar binnen. De overgang tussen bumper en carrosserie/wielkast is dus niet helemaal vlak. Het verschil is klein, maar je voelt een lichte overgang en als je goed kijkt, zie je het ook.

Het gaat enkel om de paar centimeter net vóór de wielkast. Vanaf de wielkast tot aan het einde van de auto is alles wél netjes uitgelijnd. Er is ook geen grote spleet: de bumper sluit overal goed aan, alleen niet volledig ‘effen’ op dat ene stukje.

Ik weet dat Tesla hier niet altijd perfect in is, en verder is deze auto juist opvallend goed qua paneelaansluitingen. Daarom twijfel ik of ik dit moet melden. Ik ben wat bezorgd dat ze, door dit te proberen corrigeren (de bumper iets meer naar buiten te brengen), elders net een grotere afwijking of een panel gap zouden creëren. Ook het risico op krasjes of andere beschadigingen bij zo’n ingreep speelt mee.

Zijn er nog mensen die bij hun Model 3 Highland merken dat de bumper niet overal 100 procent perfect aansluit op de carrosserie, specifiek ter hoogte van de wielkast?
Gewoon melden en foto's maken voor je servicebezoek.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
Divak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:12:
Iemand ervaring met direct bestellen bij Tesla en inruilen van de huidige auto? Ik heb een Model 3 Performance uit 2022 en kan verder geen gegevens invullen over inruilwaarde, enz. bij het bestellen, alleen dat er een €5000 inruilpremie geldt (daardoor zal de inruil van de auto ook gewoon €5000 lager zijn uiteraard :P ). Moet dat via een locatie van Tesla zelf, of maak je wel gewoon de aanbetaling over en volgt daarna pas correspondentie over de inruil? Als de inruil écht heel laag is dan verkoop ik de auto natuurlijk liever zelf.
Ja ervaring mee. Na bestellen krijg je via Tesla chat een link om tig foto's te uploaden voor waardebepaling van je inruiler. Die link werkt alleen goed via Chrome op je mobiel. Succes. :)

• ybos
Divak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:12:
https://www.tesla.com/nl_NL/tradein

;)

Ik kreeg eerst een voorstel van 750 euro, maar na contact te hebben gehad bleek dat een foutje (joh...). Uiteindelijk 7850 voor mn 2019 model 3 gehad met bijna 3 ton op de klok, beschadigde velgen en een klein scheurtje in de voorbumper. Prive verkoop had mogelijk wat meer op kunnen leveren maar ik vond het voldoende, zeker met de 5k inruilbonus.

[ Voor 20% gewijzigd door ybos op 03-12-2025 12:23 ]

Xrypta schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:42:
Toch staat FSD zelfs bij dit soort gegoochel aardig zijn mannetje! Begin toch langzaam aan, ook door de filmpjes uit Frankrijk, Duitsland en Italië toch wel erg benieuwd te worden oOo

[YouTube: We Tried To Crash Into A Self Driving Tesla]
Die 35 minuten durende rit dwars door centrum Parijs laat wel zien dat het voor voetgangers een stuk veiliger zou worden. Echt knap hoe er geanticipeerd wordt of iemand nu wel of niet gaat oversteken of een onverwachte beweging maakt. Op 1 plek dwars door Montmartre moest de bestuurder ingrijpen omdat FSD het gewoon niet aandurfde dwars door de toeristen menigte te gaan (en terecht ook, dat daar überhaupt auto's mogen rijden). Het gekrioel door de smalle straatjes, wegblokkades, drempels: ik doe het niet na.
En leuk om te zien: Er zit dus wel een Mad Max mode in de Europese build, maar zelfs die bleef uitermate beleefd en voorzichtig

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Dat is dan knap waardeloos inderdaad :( . Ik rijd een Highland van begin 2025, daar kan het gelukkig wel.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
ReconE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]

Ja ervaring mee. Na bestellen krijg je via Tesla chat een link om tig foto's te uploaden voor waardebepaling van je inruiler. Die link werkt alleen goed via Chrome op je mobiel. Succes. :)
Als je een Tesla inruilt zijn 4 foto's voldoende.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Beetje stomme vraag hier:
Ik heb gisteren mijn nieuwe M3 opgehaald en heb inmiddels miljoenen instellingen doorlopen.... Maar ik zie nergens op het scherm iets over het bereik staan. Accu percentage zie ik wel.
Is dat een instelling ergens?

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:06

Cordon

Lievelings jankert

Paling1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:15:
Ik heb gisteren mijn nieuwe M3 opgehaald en heb inmiddels miljoenen instellingen doorlopen.... Maar ik zie nergens op het scherm iets over het bereik staan. Accu percentage zie ik wel.
Op je percentage tikken met je vinger, zie je het bereik. :P

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:58
Paling1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:15:
Edit: Dubble antwoord

[ Voor 6% gewijzigd door warsame op 03-12-2025 13:17 ]

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-03 12:50
Malfunctions schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:21:
Nou de monteur is vanmiddag langs geweest maar kwam met heel vervelend nieuws. Er is sprake van een isolatie probleem dus het vervangen van de accu had geen zin. Hij moest afgesleept worden naar Tesla. Tesla service gebeld waar ik te horen kreeg dat het buiten de garantie valt en dat ik zelf maar moet zien hoe ik dat ding bij hun krijg. Aangezien het ding nu gebrickt is en niet eens open gaat maar even gevraagd hoe hij dan in sleepmodus gezet moet worden. "Als je dat aangeeft bij de sleper dan kan die extra apparatuur meenemen".

Om te stellen dat ik teleurgesteld ben in de service van Tesla is een understatement.

Omdat we hem pas 1,5 maand hebben, heb ik de dealer gebeld waar we hem hebben gekocht en die gaat regelen dat hij naar Tesla wordt vervoerd.

Ik kijk niet uit naar de reactie van mijn vrouw als ik dit verhaal moet vertellen straks nadat we heel veel problemen met onze vorige auto hebben gehad.. :X
Hoe oud is de auto als ik mag vragen?

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 14:44
Hallo allen,

Vandaag even de bandjes van wat extra lucht voorzien, ik zag dat bij alle banden deze kleine scheurtjes zaten rondom aan de buitenkant, is dit normaal? De auto + banden heeft pas 5000km gereden.

Hiervoor had ik een oudere model 3 met de Pilotsport banden en daar heb ik het nooit gezien.
Dit zijn de Hankook banden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iatV-ymh0phIcJsDKKyiujkXdWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xE55CwfrEG2JPxCEhdR4JcbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUtDRHTjI3nh5p_Bx5B1jecnr_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v9D1kdp6dAXNwlSItZUFY1U.jpg?f=fotoalbum_large

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:38
PixelPusher schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:32:
Hallo allen,

Vandaag even de bandjes van wat extra lucht voorzien, ik zag dat bij alle banden deze kleine scheurtjes zaten rondom aan de buitenkant, is dit normaal? De auto + banden heeft pas 5000km gereden.

Hiervoor had ik een oudere model 3 met de Pilotsport banden en daar heb ik het nooit gezien.
Dit zijn de Hankook banden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe oud zijn de banden? Dot code van 4 cijfers.

• QuestionMarc
Zulke scheuren zijn niet normaal.

Verwijderd

Danny the dog schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:57:
[...]
Dat gevoel deel ik met je. Service kent bij Tesla een bijzondere definitie. En liegen, de schuld aan anderen geven etc. kunnen ze ook als de beste. Dingen vallen bij hen 'binnen de marge' en de uitdrukking 'zo zijn onze auto's nu eenmaal' wordt ook gebruikt. Ik ben absoluut niet te spreken over hoe Tesla met klanten en de klantervaring omgaat.
Laat ze maar doen. Het wijst zichzelf wel uit. Hier zit er nog iets in mijn achterhoofd van ocharme 20€ (een betalingsverschil n.a.v. terugstorting van banden/velgenaankoop met kredietkaart). Ze draaiden er zich in allerlei bochten voor om te vermijden dat zij die moesten ophoesten. Tja. 20€, ik ga er niet krom van gaan lopen, hoor. Noch zij, eigenlijk. Dat zij handelden met een mindset van “alle kleine beetjes helpen”: ieders goed recht, het zij zo. Laat het dan nog bij een verkoop van 2500€ zijn geweest, en nadat ze voor de auto 65k€ over de toonbank kregen geschoven.
Maar het zullen wel 20 dure €’s zijn die ik bij mijn volgende auto-aankoop in rekening zal brengen.

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-12-2025
Danny the dog schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:17:
[...]

Nee, die zijn niet los te bestellen via Tesla. Toevallig recentelijk zelf ook gevraagd.
Er staan wel andere 'grotere' velgen in de shop, voor het pre-Juniper model. Maar als je die monteert, trekt Tesla zijn handjes volledig af van enige garanties op comfort, range en wat ze nog meer kunnen verzinnen.
Dan kan je volgens Tesla enkel de 21" Arachnid-velgen met winterbanden gebruiken onder de Juniper MYP. Zijn er hier MYP eigenaren met winterbanden op andere velgen?

• Malfunctions
QuestionMarc schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:29:
[...]

Hoe oud is de auto als ik mag vragen?
Het is een 2019 M3LR.

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-03 14:44
megabeat schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]

Hoe oud zijn de banden? Dot code van 4 cijfers.
DOT geeft aan week 30 2024 en de auto is van augustus 2025.
Niet schrikbarend oud maar ik denk dan toch maar even een servicerequest indienen voor de zekerheid.

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:50

me1299

$ondertitel

PixelPusher schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:17:
[...]

DOT geeft aan week 30 2024 en de auto is van augustus 2025.
Niet schrikbarend oud maar ik denk dan toch maar even een servicerequest indienen voor de zekerheid.
Als ze aangeven dat het geen kwaad kan zou ik dat wel graag op zwart/wit willen hebben. Ik denk persoonlijk niet dat deze scheurtjes een probleem gaan opleveren, maar dat is moeilijk te beoordelen op basis van een foto.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:36
ReconE schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:16:
[...]

Waarschijnlijk is de aanbetaling al gedaan van 250 euro. Wat als de definitieve inruil opeens veel lager uitvalt en niet meer interessant is? Ben je ook je 250 euro kwijt?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:22
Jmtpes schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:06:
[...]

Waarschijnlijk is de aanbetaling al gedaan van 250 euro. Wat als de definitieve inruil opeens veel lager uitvalt en niet meer interessant is? Ben je ook je 250 euro kwijt?
Als je eerst bestelt wel. Je kunt ook eerst de inruil aanvragen voordat je een bestelling plaatst (met dezelfde email als je Tesla account). Daar gaan wel wat dagen overheen, dus dan loop je wel het risico dat de korting mogelijk niet meer geldt, zeker gezien deze voor de LR AWD al is komen te vervallen vanwege de levertijd in feb 2026.
Edit: Ah ja de LR AWD was de enige waar de korting voor van toepassing was, dus ga er vanuit dat de korting vanaf nieuwe bestellingen niet meer geld? Hoewel deze nog wel op de website vermeld staat bij de LR AWD

[ Voor 14% gewijzigd door Sypheron op 03-12-2025 16:25 ]

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-03 16:26
emmerx schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:06:
[...]
Hier de ANWB Laadpas toegevoegd aan portemonne in Tesla App uit nieuwsgierigheid naar de integratie.
Eerste SuperCharge-actie daarna werd 2x zo duur i.v.m. opstartkosten en veel hoger kWh-tarief van ANWB ??
Kan nu de ANWB pas in mijn App portemonnee niet meer verwijderen, omdat de app steeds vastloopt ...
Tesla helpdesk weet ervan en kan zo'n betaalmethode handmatig verwijderen, totdat App verbeterd is.
Nieuwe versie van Tesla App heeft dit opgelost :)

Draadloos laden op onze Zon

• Jmtpes
Sypheron schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:22:
[...]

Als je eerst bestelt wel. Je kunt ook eerst de inruil aanvragen voordat je een bestelling plaatst (met dezelfde email als je Tesla account). Daar gaan wel wat dagen overheen, dus dan loop je wel het risico dat de korting mogelijk niet meer geldt, zeker gezien deze voor de LR AWD al is komen te vervallen vanwege de levertijd in feb 2026.
Edit: Ah ja de LR AWD was de enige waar de korting voor van toepassing was, dus ga er vanuit dat de korting vanaf nieuwe bestellingen niet meer geld? Hoewel deze nog wel op de website vermeld staat bij de LR AWD
Het ging mij om de definitieve inruilbedrag na aanleveren van de fotos. Indicatie heb ik al gekregen voor mijn m3h sept 2024 grey stealth.
Ik stel deze vraag omdat er vandaag 2 nieuwe M3h op voorraad stonden met stalks (die inmiddels ook al weg zijn) ik dacht misschien heb ik geluk en komt de komende tijd een M3h met stalks op voorraad.

Als ik zo lees, als je bestelling plaatst dan ben je zowieso je 250 euro kwijt als de deal niet doorgaat vanwege te lage definitieve inruilbedrag.

[ Voor 6% gewijzigd door Jmtpes op 03-12-2025 17:22 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:19
Vraagje , werkt dit bij tesla banden ? Ik dacht is handig om als evt noodoplossing bij een lekke band in de auto te leggen, gewoon een rubberen kruiskoppeling schroeven. Ziet er super simpel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrAf9oXsrEBYNNBIfeMWuD21Eio=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iyR7CuXvAgveQEzBeFE2t8VJ.png?f=fotoalbum_large

• Sypheron
Jmtpes schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:21:
[...]
Als ik zo lees, als je bestelling plaatst dan ben je zowieso je 250 euro kwijt als de deal niet doorgaat vanwege te lage definitieve inruilbedrag.
Voor zover mij bekend klopt dit inderdaad, maar wellicht kun je Tesla even bellen en vragen of daar mogelijk een uitzondering op gemaakt kan worden?

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:22
karel_G_1981 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:37:
Vraagje , werkt dit bij tesla banden ? Ik dacht is handig om als evt noodoplossing bij een lekke band in de auto te leggen, gewoon een rubberen kruiskoppeling schroeven. Ziet er super simpel uit.
[Afbeelding]
Als het zou werken, zal de anwb er ook mee werken. En dat doen ze niet. Zou mijn skelter banden er nog niet eens mee repareren.

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:42
Davidas schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:43:
Zou cool zijn als dit de default routeplanner wordt, met Waze integratie.

[Afbeelding]
Teslanav.com
Zou welkom zijn, probleem met Tesla routeplanner is dat deze erg achterloopt bij daadwerkelijke wegen, Ik wacht al 2 maanden op het navigeren via nieuwe A16 bij Rotterdam, is echt een belangrijke route, behalve Tesla weet er nog niets van. :?

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb vandaag een leverafspraak gemaakt voor mijn nieuwe Tesla voor volgende week. Ik wil nu graag de verzekering regelen maar in de app staat nog geen kenteken. Wanneer kan ik het kenteken verwachten?

Daarnast lever ik volgende week een Andere auto in, hoe uitgebreid gaan ze die inspecteren? De reden dat ik het vraag is niet dat de auto slecht is maar ben meer benieuwd hoe lag ik voor de levering moet uittrekken.

[ Voor 35% gewijzigd door wouter.N op 03-12-2025 20:07 ]

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-03 16:06
nerovectra schreef op zondag 14 september 2025 @ 17:07:
[...]

Ik heb de Hankook Flexclimate Ion's erop liggen vanaf nieuw. Ik hoorde weinig verschil tussen de 20" Ion's en de af-fabriek 19" Hankook zomerbanden toen ik vanuit Tilburg naar de bandenspecialist reedt, dat is an sich een goed teken. Nu na 22.000 km zijn ze niet helemaal trillingsvrij, niet meer helemaal stil, en al half sleets. Dat zegt natuurlijk vrij weinig over hoe goed ze zijn in verhouding tot de concurrentie, want ik kan niet beoordelen hoe vergelijkbare banden van andere merken eraan toe zouden zijn. Hierbij dus mijn ervaringen waar je eigenlijk niets aan hebt 😁
Dus je bent van 19 zomer naar 20 4seizoens gegaan?
Wat zijn je ervaringen tot nu toe naar verbruik/comfort en handling? Ik heb recent een MY RWD gereden met 20 ipv 19 (beide zomerbanden OEM) en het ding stuurde nog beter door de 20’ers. Had ik niet verwacht.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-03 18:21
Aries.Mu schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:04:
[...]

Dus je bent van 19 zomer naar 20 4seizoens gegaan?
Wat zijn je ervaringen tot nu toe naar verbruik/comfort en handling? Ik heb recent een MY RWD gereden met 20 ipv 19 (beide zomerbanden OEM) en het ding stuurde nog beter door de 20’ers. Had ik niet verwacht.
Klopt. Nou, ik vind het onderstel van mijn '24 Y RWD met 20" en iets kortere veren niet zo in balans. Hard op korte oneffenheden, gezapig op lange. Tegenovergesteld aan wat ik voor ogen had eigenlijk. Maar het stuurt echt héél prima. Verbruik en range kan ik niet vergelijken, maar of het aan stroom per kilometer nu zéér weinig of extreem weinig kost, vind ikzelf niet zo relevant. Als een kWh € 1,50 kost, dan wordt dat relevant.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:47

Shiro

Serenity

nerovectra schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:14:
[...]

Klopt. Nou, ik vind het onderstel van mijn '24 Y RWD met 20" en iets kortere veren niet zo in balans. Hard op korte oneffenheden, gezapig op lange. Tegenovergesteld aan wat ik voor ogen had eigenlijk. Maar het stuurt echt héél prima. Verbruik en range kan ik niet vergelijken, maar of het aan stroom per kilometer nu zéér weinig of extreem weinig kost, vind ikzelf niet zo relevant. Als een kWh € 1,50 kost, dan wordt dat relevant.
Hoe zijn je Hankooks ion Flexclimates nu? Hoeveel km heb je nu erop zitten en hoeveel mm profiel heb je nog over? Ik heb onlangs de Flexclimates onder laten zetten, maar als ik je ervaring zie, had ik beter een ander all season kunnen nemen.

Juniper RWD

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:19
Als zelfs de kritische Duitsers enthousiast zijn over fsd , zie de test van autobild:

https://m.bild.de/leben-w...-692edbdd1b3201955317ea9b

[ Voor 9% gewijzigd door karel_G_1981 op 03-12-2025 23:01 ]

• nerovectra
Shiro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:47:
[...]

Hoe zijn je Hankooks ion Flexclimates nu? Hoeveel km heb je nu erop zitten en hoeveel mm profiel heb je nog over? Ik heb onlangs de Flexclimates onder laten zetten, maar als ik je ervaring zie, had ik beter een ander all season kunnen nemen.
Ik heb er nu 25.000 op zitten en ze zijn ongeveer half sleets. De kortere veren helpen daar overigens niet bij. De achterbanden staan daardoor een beetje op de binnenkant waardoor ze aan de binnenkant al onder de 4mm zaten. In het loopvlak nog ruim boven de 5mm. Een goede reden dus om voor-achter te wisselen om de levensduur te optimaliseren. Over de Flexclimates zelf dus geen kwaad woord. Al kan ik niet beoordelen of andere merken beter of slechter gepresteerd zouden hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door nerovectra op 03-12-2025 23:18 ]

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-02 13:10
Sypheron schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:15:
[...]

Voor zover mij bekend klopt dit inderdaad, maar wellicht kun je Tesla even bellen en vragen of daar mogelijk een uitzondering op gemaakt kan worden?
Als je binnen 2 weken na besteldatum annuleert, dan krijg je de 250 terug. Ik heb wel gebeld ervoor.
Ik denk omdat het een online aankoop/bestelling betreft.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

• Jmtpes
jpa1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:45:
[...]

Als je binnen 2 weken na besteldatum annuleert, dan krijg je de 250 terug. Ik heb wel gebeld ervoor.
Ik denk omdat het een online aankoop/bestelling betreft.
Dan ga ik de komende tijd de site goed in de gaten houden voor voorraad autos M3h met stalks

• ybos
Nou, helaas na 1dag mn eerste servicevzoek ingeschoten:
- banden zijn niet rond. Kan nieuwigheid zijn, maar voor de zekerheid wel gemeld dat het vast ligt
- carkit werkt niet. Bluetooth audio werkt prima. Als ik gebeld word kan ik via het scherm opnemen maar het geluid van de beller komt niet over de speakers. Schakelen naar speaker telefoon en ik heb verbinding. Terug naar de auto en geen verbinding.
- automatisch door Tesla aan het verzoek toegevoegd: pre delivery USB inspection. Geen idee wat dat is. :P

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-03 16:54
Hebben jullie trouwens een voorkeur (of afkeur) voor bepaalde service centra?
Ik had zondag een ticket gemaakt en SeC Tilburg gekozen. Woensdagnamiddag nog geen reactie, dus ik had het gewijzigd naar SeC Aartselaar. Binnen 30minuten reactie.
Beide zijn voor mij even ver, maar ik ging er van uit dat er in Tilburg misschien meer expertise zou zijn, omdat dit zowat de hoofdzetel is?

[ Voor 23% gewijzigd door Sparco op 04-12-2025 08:12 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:56
karel_G_1981 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:37:
[Afbeelding]
Denk dat je dit wel een interessante video vindt :) YouTube: Four Repair Kits, One Tire

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 15:03

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb een 6 weken oude MY Premium RWD. De ruitenwissers geven geen water meer. Reservoir is volledig gevuld. Ik had een servicerequest ingeschoten en pas eind januari kon ik een afspraak maken. Aangezien dit een gevaarlijke situatie is heb ik aangestuurd naar eerder. Toen kreeg ik te horen dat het part niet eerder binnen is.

Online zag ik dat in veel gevallen een nieuw part niet nodig is en dat de oplosssing som simpel is: Slang losgeschoten, Pompje vastgelopen of Sproeierkop verstopt. Na veel zeuren gaan ze nu volgende week een inspectie doen. Moest er wel mijn best voor doen.

Beauty is in the eye of the beerholder

karel_G_1981 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:01:
Als zelfs de kritische Duitsers enthousiast zijn over fsd , zie de test van autobild:

https://m.bild.de/leben-w...-692edbdd1b3201955317ea9b
Waarbij dit filmpje in Düsseldorf laat zien waarom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k22O3RclKH-b4aldsOFePrKMA2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/xyPul6ihsRNy961NGt9XnuYu.gif?f=user_large

• Danny the dog
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:26:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er natuurlijk super uit, maar wie gaat er allemaal daadwerkelijk 8 k€ op tafel leggen om niet meer zelf in zijn/haar auto te hoeven sturen?

Ik hoop vooral dat wanneer FSD naar NL komt, dat de standaard autopilot óók verbeterd wordt. Gisteren weer wat frustrerende momenten gehad op de snelweg..

• Shiro
  • Laatst online: 20:47

Shiro

Serenity

nerovectra schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:17:
[...]

Ik heb er nu 25.000 op zitten en ze zijn ongeveer half sleets. De kortere veren helpen daar overigens niet bij. De achterbanden staan daardoor een beetje op de binnenkant waardoor ze aan de binnenkant al onder de 4mm zaten. In het loopvlak nog ruim boven de 5mm. Een goede reden dus om voor-achter te wisselen om de levensduur te optimaliseren. Over de Flexclimates zelf dus geen kwaad woord. Al kan ik niet beoordelen of andere merken beter of slechter gepresteerd zouden hebben.
Wat betekent half sleets? En je achterbanden met 5mm heb je de banden gewisseld van voor naar achter? 5mm is nou niet perse heel slecht, je zou er de bergen nog mee in mogen :D

Juniper RWD

Danny the dog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:39:
[...]

Ziet er natuurlijk super uit, maar wie gaat er allemaal daadwerkelijk 8 k€ op tafel leggen om niet meer zelf in zijn/haar auto te hoeven sturen?

Ik hoop vooral dat wanneer FSD naar NL komt, dat de standaard autopilot óók verbeterd wordt. Gisteren weer wat frustrerende momenten gehad op de snelweg..
Helemaal mee eens hoor. Daarom mooi als er ook abbo zou komen voor 99 euro p/m. En als het EU approval obstakel uit de weg is, kan ik me voorstellen dat basic AP snel zal volgen. Omdat FSD nu nog steeds illegaal is in EU, mag ook basic AP daar niet op gebaseerd zijn

• nerovectra
Shiro schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:49:
[...]

Wat betekent half sleets? En je achterbanden met 5mm heb je de banden gewisseld van voor naar achter? 5mm is nou niet perse heel slecht, je zou er de bergen nog mee in mogen :D
Betekenis: Gedeeltelijk versleten. Oftewel, voor ongeveer de helft op.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Danny the dog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:39:
[...]

Als het persoonsgebonden zou zijn, zou ik het direct doen. Of wanneer het unsupervised toegestaan is. Zou toch geweldig zijn dat je naar Schiphol rijdt en de auto zichzelf weer naar huis? Of de kinderen naar school brengt.. :z

• Fire69
  • Laatst online: 21:45
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:26:
[...]

[Afbeelding]
Super om te zien! :) Hier ook nog zo eentje, nog minder plaats om tussen te manouvreren:
YouTube: Strade STRETTE in Guida Autonoma!!! Tesla FSD in ITALIA!!! ⚡️Lampi d...

In dit topic al vaak gelezen dat FSD nooit zo werken op onze smalle Europese wegen 8)
Fire69 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:14:
[...]

Super om te zien! :) Hier ook nog zo eentje, nog minder plaats om tussen te manouvreren:
YouTube: Strade STRETTE in Guida Autonoma!!! Tesla FSD in ITALIA!!! ⚡️Lampi d...

In dit topic al vaak gelezen dat FSD nooit zo werken op onze smalle Europese wegen 8)
Op het Duitse forum is er wat kritiek dat de Tesla het knipperlicht naar links aangeeft als het een rotonde nadert waarop het links af wil gaan (drie kwart rond en dan bij het verlaten van de rotonde geeft het knipperlicht naar rechts). Ik doe dat zelf ook (hoeft niet, mag wel in NL), maar in Duitsland is dat blijkbaar niet toegestaan. Dat wordt nog interessant voor land specifieke verkeersregels hoe Tesla daar straks mee overweg gaat als je de grens over gaat

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 04-12-2025 10:33 ]

• Sypheron
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:31:
[...]

Op het Duitse forum is er wat kritiek dat de Tesla het knipperlicht naar links aangeeft als het een rotonde nadert waarop het links af wil gaan (drie kwart rond en dan bij het verlaten van de rotonde geeft het knipperlicht naar rechts). Ik doe dat zelf ook (hoeft niet, mag wel in NL), maar in Duitsland is dat blijkbaar niet toegestaan. Dat wordt nog interessant voor land specifieke verkeersregels hoe Tesla daar straks mee overweg gaat als je de grens over gaat
Ik doe dat nu ook, ook in Duitsland :o

• Gyrolion
  • Laatst online: 16:55
Het knipperlichten en rotondes is in Nederland een wilde westen.
Het beste wat men kan doen is, 3/4 rond zn knipper naar links om vervolgens naar rechts te doen.
Maar er zijn er ook bij die hun knipper naar links al aanzetten als ze een rotonde op rijden terwijl ze helemaal niet linksaf gaan maar rechtdoor gaan, dit is in mijn ogen heel verwarrend en niet goed voor de doorstroming.
En daarna heb je nog een bepaalde groep mensen die geen knipperlicht gebruiken.. maar dat is meer aso gedrag.

Mijn part vind ik de Duitse methode prima, gewoon pas je knipperlicht gebruiken als je de rotonde wilt verlaten, dan zijn er niet nog meer extra regels die mensen op een andere manier gaan interpreteren, en dan moet je er altijd maar vanuit gaan dat iemand de rotonde rond blijft rijden.

En wie er 8k gaat neerleggen zodat zijn eigen auto zelf rijdt, ik ben er wel 1 van die het wel gaat doen. Ik heb al EAP dus de overstap naar FSD is niet zo heel groot, en ik vind het een geweldige feature dus ik wil daar aan mee doen, ik heb nog wel mijn vraagtekens of mijn huidige model 3 zonder bumpercamera straks niet in de steeds wordt gelaten.

Weet iemand toevallig of de huidige test auto's model 3's zijn met bumpercamera's? Dat het model 3's zijn dat weet ik wel maar de bumper camera is mij niet duidelijk.

• QuestionMarc
Ik heb een HW3 Model Y dus voor mij is het niet echt relevant, maar ik zou nooit betalen voor FSD als ik zelf ook in de auto moet blijven.
Dat zou namelijk dé killer-feature zijn, als je je auto gewoon ergens onbemand naartoe kunt laten rijden om bijv je kinderen op te halen of jou ergens naartoe te laten brengen.
En het moet dan ook gewoon mogelijk zijn om met alcohol op in de auto naar huis te laten rijden.

• Zillion01
  • Laatst online: 22-02 23:06

Zillion01

Obey your screen!

Ik heb een model 3 RWD sinds 3 weken geleased private via Ayvens. Bevalt goed, moest wel stuurwiel laten uitlijnen, stond iets teveel naar rechts. Schijnt vaker voor te komen.

Ik zie echter geen supercharger laadgeschiedenis in de app. Mijn betaalmethode staat er wel en ook 1150 gratis supercharger km's die blijkbaar niet worden aangesproken.

Is dit normaal bij private lease via Ayvens?

• Danny the dog
QuestionMarc schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:28:
Ik heb een HW3 Model Y dus voor mij is het niet echt relevant, maar ik zou nooit betalen voor FSD als ik zelf ook in de auto moet blijven.
Dat zou namelijk dé killer-feature zijn, als je je auto gewoon ergens onbemand naartoe kunt laten rijden om bijv je kinderen op te halen of jou ergens naartoe te laten brengen.
En het moet dan ook gewoon mogelijk zijn om met alcohol op in de auto naar huis te laten rijden.
Als je je kinderen in een onbemande auto zou laten stappen, zonder er zelf bij te zijn, heb je òf zelf geen kinderen òf moet je nog eens heel goed nadenken over wat je hier zegt.

• Fire69
Gyrolion schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:11:

Weet iemand toevallig of de huidige test auto's model 3's zijn met bumpercamera's? Dat het model 3's zijn dat weet ik wel maar de bumper camera is mij niet duidelijk.
In de US hebben M3's en MY's zonder bumpercamera ook al 14.2.1 gekregen, dus het kan wel.
Het is nog niet zeker of die camera momenteel al echt gebruikt wordt voor FSD.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Danny the dog schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:48:
[...]

Als je je kinderen in een onbemande auto zou laten stappen, zonder er zelf bij te zijn, heb je òf zelf geen kinderen òf moet je nog eens heel goed nadenken over wat je hier zegt.
Hele volksstammen trappen in 14 uur aan een stuk door naar de wintersport. Als ik mocht kiezen (alleen in de auto naar school of met vriendjes mee op wintersport) zou ik het wel weten.

Alle nieuwe dingen zijn eng maar over 10 jaar waarschijnlijk de normaalste zaak.

[ Voor 14% gewijzigd door Maurice- op 04-12-2025 12:17 ]

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-03 11:03
MatteC schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:48:
Ik lees dat het max laadgewicht van een tesla model Y ongeveer 5-600 kg is.

Ik zou morgen ongeveer 1,2 ton tegels moeten vervoeren die ik met de zetels plat zoveel mogelijk kan verdelen over beide assen.

De rit is slechts 15 min…

Wat denken jullie? Doen of niet doen?
Kan de auto dit aan?
Dit laat je toch even bezorgen voor die paar euro wat ze ervoor rekenen? Ipv alle zooi in je auto en gewichten wat er niet voor gemaakt is.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:51
Maurice- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:13:
[...]

Hele volksstammen trappen in 14 uur aan een stuk door naar de wintersport. Als ik mocht kiezen (alleen in de auto naar school of met vriendjes mee op wintersport) zou ik het wel weten.

Alle nieuwe dingen zijn eng maar over 10 jaar waarschijnlijk de normaalste zaak.
Hangt toch af van de leeftijd....

Een 3-jarige laat je niet alleen, nooit, nergens.
Een 12-jarige kan alleen met de fiets naar school, dus ook met een robotaxi.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• QuestionMarc
Tommie12 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:22:
[...]

Hangt toch af van de leeftijd....

Een 3-jarige laat je niet alleen, nooit, nergens.
Een 12-jarige kan alleen met de fiets naar school, dus ook met een robotaxi.
Ik heb het niet over een 3-jarige.
Ik haal mijn kinderen best vaak op van een festival of concert, of er is iets met de trein ofzo, dan zou het toch superhandig zijn als je de auto er naartoe kunt laten rijden en weer naar huis?
Dat kan dan ook een robotaxi zijn trouwens.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:51
QuestionMarc schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:28:
[...]

Ik heb het niet over een 3-jarige.
Ik haal mijn kinderen best vaak op van een festival of concert, of er is iets met de trein ofzo, dan zou het toch superhandig zijn als je de auto er naartoe kunt laten rijden en weer naar huis?
Dat kan dan ook een robotaxi zijn trouwens.
Zeker wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-03 10:54
Alexander1984 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:20:
[...]

Dit laat je toch even bezorgen voor die paar euro wat ze ervoor rekenen? Ipv alle zooi in je auto en gewichten wat er niet voor gemaakt is.
ze rekenden 300€ aan voor het leveren van 1,2 ton aan tegels...
Dat was het me wel waard ;)

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:52
Fire69 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:14:
[...]

Dit artikel gisteren gepubliceerd geeft wat mij betreft wel een interessant inzicht waarom het kan werken (als je die trainingsdata ook gebruikt specifiek voor de regio waar deze ingezet gaat worden, maar zover gaat het artikel zelf niet)

https://www.notateslaapp....s-and-how-it-improves-fsd

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:52
Ik ben sinds deze week eindelijk weer in het bezit van een mooie MY25, komend van een model 3 uit 2020.
Nu heb ik de beta functie van auto pilot aangezet maar de knop op het stuur doet niets, wat moet ik doen om auto pilot aan te krijgen?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

• ACE777
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 26-02 16:12
FDMK schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:22:
Ik ben sinds deze week eindelijk weer in het bezit van een mooie MY25, komend van een model 3 uit 2020.
Nu heb ik de beta functie van auto pilot aangezet maar de knop op het stuur doet niets, wat moet ik doen om auto pilot aan te krijgen?
Even bij de instellingen onder Autopilot aanzetten. Voor mij is Autopilot helaas niet echt bruikbaar. Ik heb het een beetje uitgeprobeerd, maar het systeem gaat soms bijna de bocht uit. Bovendien kan ik, zodra Autopilot geactiveerd is, niet eens de gewone cruisecontrol inschakelen. Daardoor loop ik, wanneer Autopilot niet beschikbaar is, het risico op boetes en moet ik zelfs stoppen om de andere functie handmatig aan te zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door ACE777 op 04-12-2025 13:38 . Reden: taal ]

• megabeat
ACE777 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:37:
[...]

ff bij instellingen onder autopilot aanzetten. Voor mij is autopilot jammer genoeg niet echt bruikbaar, ik probeerde het een beetje uit, maar hij vliegt soms (haast) uit de bocht en als ik het geactiveerd heb kan ik niet eens gewoon cruiscontrol aanzetten... dus als autopilot niet beschikbaar is loop ik risicos op boetes en moet ik parkeren om dat andere aan te zetten...
Autopilot is voor mij alleen bruikbaar op snelwegen, in de stad icm bocht assistentie is het gevaarlijk zelfs.

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-03 14:41
ACE777 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:37:
[...]

Even bij de instellingen onder Autopilot aanzetten. Voor mij is Autopilot helaas niet echt bruikbaar. Ik heb het een beetje uitgeprobeerd, maar het systeem gaat soms bijna de bocht uit. Bovendien kan ik, zodra Autopilot geactiveerd is, niet eens de gewone cruisecontrol inschakelen. Daardoor loop ik, wanneer Autopilot niet beschikbaar is, het risico op boetes en moet ik zelfs stoppen om de andere functie handmatig aan te zetten.
Ik dacht dat je altijd van AP naar TACC kon in de instellingen (dus AP uitzetten) tijdens het rijden, maar andersom inderdaad niet?

• ACE777
megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:38:
[...]

Autopilot is voor mij alleen bruikbaar op snelwegen, in de stad icm bocht assistentie is het gevaarlijk zelfs.
Ja, exact. Wanneer je Autopilot hebt ingeschakeld, heb je geen mogelijkheid meer om een snelheidsbegrenzing te gebruiken (Tesla heeft immers geen speed limiter). Daardoor loop ik bij flitspalen risico, omdat ik in de stad Autopilot niet kan inschakelen en ook geen gewone cruisecontrol kan gebruiken zonder in instellingen te kloten. Best onhandig. In mijn oude Peugeot zette ik hem gewoon op de snelheidslimiet +3 km/u en kon ik zonder stress optrekken bij een stoplicht.

[ Voor 1% gewijzigd door ACE777 op 04-12-2025 13:44 . Reden: 412 ]

• ACE777
Tesio schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:42:
[...]

Ik dacht dat je altijd van AP naar TACC kon in de instellingen (dus AP uitzetten) tijdens het rijden, maar andersom inderdaad niet?
Ah misschien klopt dat wel, maar wel een gedoe alsnog...

• RBruining
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-02 09:05
pdidi schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:44:
[...]

Hier staat hoe die lijst tot stand komt en waarom sommige laders ook weer van de lijst verdwijnen:
[Afbeelding]

En als een lader er eenmaal af is, komt ie er ook niet snel weer op:
[Afbeelding]
Dank voor je reactie, maar dat lijkt me niet van toepassing op de grote merken als Fastned, Ionity, Shell enz want die staan er ook niet meer op. :'(

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Sinds kort ook in het bezit van een Tesla. Wat ik niet kan vinden in de app (iphone) is het verbruik. Is dit enkel vanuit de auto zelf in te zien? Ik kan wel de oplaadstatistieken vinden, maar niet het verbruik van de laatste ritten etc.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-03 17:45

Freek1710

Product Owner
Zillion01 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:36:
Ik heb een model 3 RWD sinds 3 weken geleased private via Ayvens. Bevalt goed, moest wel stuurwiel laten uitlijnen, stond iets teveel naar rechts. Schijnt vaker voor te komen.

Ik zie echter geen supercharger laadgeschiedenis in de app. Mijn betaalmethode staat er wel en ook 1150 gratis supercharger km's die blijkbaar niet worden aangesproken.

Is dit normaal bij private lease via Ayvens?
@Zillion01 zeker! Ik heb precies hetzelfde, was even wennen. Het Supercharger gebruik staat niet in de app en wordt afgeschreven via Ayvens incasso. Dus als het maandbedrag opeens afwijkt, of je krijgt een losse afboeking even opletten! Je kunt op hun portal inloggen om het ook in detail te zien.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• Fire69
megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:38:
[...]

Autopilot is voor mij alleen bruikbaar op snelwegen[...]
Tja, daar is hij ook voor gemaakt ;)
Autosteer is intended for use on controlled-access highways with a fully attentive driver. Do not use Autosteer in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present.
https://www.tesla.com/own...E6-B7ED-EC1E9AEB17B7.html

• megabeat
ACE777 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:42:
[...]

Ja, exact. Wanneer je Autopilot hebt ingeschakeld, heb je geen mogelijkheid meer om een snelheidsbegrenzing te gebruiken (Tesla heeft immers geen speed limiter). Daardoor loop ik bij flitspalen risico, omdat ik in de stad Autopilot niet kan inschakelen en ook geen gewone cruisecontrol kan gebruiken zonder in instellingen te kloten. Best onhandig. In mijn oude Peugeot zette ik hem gewoon op de snelheidslimiet +3 km/u en kon ik zonder stress optrekken bij een stoplicht.
Bij mij vorige auto had ik domme cc + snelheidsbegrenzer en dat laatste stond bij elke rit aan, veel meer dan de cc. Zou voor mij een perfecte toevoeging zijn, maar bijna niemand die hierom vraagt.

• Danny the dog
Lekker makkelijk, als je het dan onmogelijk maakt om het tussentijds aan/uit te zetten. Er zitten wel wat hyaten in de denkwijzes van Tesla helaas.

• daemonix
  • Niet online
megabeat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:59:
[...]

Bij mij vorige auto had ik domme cc + snelheidsbegrenzer en dat laatste stond bij elke rit aan, veel meer dan de cc. Zou voor mij een perfecte toevoeging zijn, maar bijna niemand die hierom vraagt.
Je eigen rechtervoet onder controle houden is toch niet zo'n issue? Nog nooit gebruikt en in noodsituaties (waar je gas moet bijgeven) alleen maar heel, heel vervelend.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:28

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tesio schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:42:
[...]

Bij een 3 kan dat wel, gewoon even het stuur bewegen (door kleine weerstand) en de AP wordt TACC. Bij de nieuwe Y is dat wellicht anders.

En ik kan ook gewoon de snelheidsinstelling van + zoveel km of + zoveel % instellen, en de AP en TACC houden zich daaraan.

• Sypheron
mkrmr schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:37:
[...]
Bij een 3 kan dat wel, gewoon even het stuur bewegen (door kleine weerstand) en de AP wordt TACC. Bij de nieuwe Y is dat wellicht anders.
Volgens mij werkt dit bij de nieuwe 3 (degene met stalks) ook niet meer, naar wat er eerder besproken is in het topic.

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:28

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Sypheron schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:49:
[...]

Volgens mij werkt dit bij de nieuwe 3 (degene met stalks) ook niet meer, naar wat er eerder besproken is in het topic.
Zou kunnen, ik heb een Highland van begin dit jaar, dus nog zonder stengels aan het stuur

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-03 10:39

V-8

Zijn er meer mensen met slecht bereik in de MYJ?

Laatste weken vrij regelmatig geen internet... Niet in de middle of nowhere maar o.a. gewoon op de A2 omgev. Utrecht

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• VinayWaa
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 08:32
V-8 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:55:
Zijn er meer mensen met slecht bereik in de MYJ?

Laatste weken vrij regelmatig geen internet... Niet in de middle of nowhere maar o.a. gewoon op de A2 omgev. Utrecht
Ja ik, ik heb maandag mijn nieuwe MY AWD opgehaald en heb in mijn dorp waar ik altijd gewoon goed bereik heb op wisselende momenten ineens geen internet. Heel vreemd. Er is ook geen lijn op te trekken (verschillende gebieden).

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-03 14:41
@V-8 @VinayWaa even teruglezen, al genoeg over gezegd.

• ACE777
daemonix schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:11:
[...]

Je eigen rechtervoet onder controle houden is toch niet zo'n issue? Nog nooit gebruikt en in noodsituaties (waar je gas moet bijgeven) alleen maar heel, heel vervelend.
Dat het voor jou geen issue is, verandert niets aan het feit dat elke andere moderne auto die ik de laatste tijd heb gereden dit wél gewoon heeft. In andere auto’s rijd ik altijd met een snelheidslimiet aan, die ik dan handmatig aanpas naar de geldende snelheid. Zo heb ik controle doordat ik zelf de snelheid bepaal, maar kan ik alsnog altijd volgas wegrijden zonder erbij na te denken.
ACE777 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:46:
[...]

Dat het voor jou geen issue is, verandert niets aan het feit dat elke andere moderne auto die ik de laatste tijd heb gereden dit wél gewoon heeft. In andere auto’s rijd ik altijd met een snelheidslimiet aan, die ik dan handmatig aanpas naar de geldende snelheid. Zo heb ik controle doordat ik zelf de snelheid bepaal, maar kan ik alsnog altijd volgas wegrijden zonder erbij na te denken.
Ik heb geen enkele ervaring met een snelheidsbegrenzer, maar is dat dan niet gevaarlijk als je een keer vergeet de snelheidslimiet aan te passen en er vervolgens op een snelweg invoegstrook achter komt dat je niet genoeg snelheid kan maken?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:29
pdidi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:04:
[...]

Ik heb geen enkele ervaring met een snelheidsbegrenzer, maar is dat dan niet gevaarlijk als je een keer vergeet de snelheidslimiet aan te passen en er vervolgens op een snelweg invoegstrook achter komt dat je niet genoeg snelheid kan maken?
Meestal gaat de limiet er af als je echt flink gas geeft. Maar het eerste stuk zit je vaak wel te trappen en gebeurt er niks 8)

• daemonix
  • Niet online
ACE777 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:46:
[...]

Volgas wegrijden... Ja, daar hadden ze vroeger wel een filmpje over, iets met ochtendhumeurtje en zo. ;) Maar waarom rij je volgas weg? Geen respect voor de auto, geen respect voor de banden, geen respect voor het overige verkeer?

Nog eentje dan voor iedereen die nog overtuigd is dat het niet zonder LiDAR kan. Rit door Milaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OVSMMV4HIMdtaYSDdK9sU2tZJk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/ZHP0SCVX5FRAjT6WAxNF6DMj.gif?f=user_large

Verwijderd

NRJ020 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:44:
Sinds kort ook in het bezit van een Tesla. Wat ik niet kan vinden in de app (iphone) is het verbruik. Is dit enkel vanuit de auto zelf in te zien? Ik kan wel de oplaadstatistieken vinden, maar niet het verbruik van de laatste ritten etc.
Die kun je vinden in de auto zelf. Of anders, zelfs met meer details, in Teslamate (en allicht nog enkele andere) indien geïnstalleerd.
Pagina: 1 ... 167 ... 223 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: