• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12 22:46
wimpie schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:13:
Na alle wijzigingen in EAP, AP, TACC, etc. Is er al een limit functie beschikbaar?
Limit in welke zin? Max snelheid? Niet echt, tenzij je het doet via de app met de Parent Mode :)

• Sabre77
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-12 15:59
anti elppa schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:21:
[...]

Dit idd. Heb het ooit gehad bij het invoegen op de snelweg met de motor. Was met een 1000cc, dus 2x knipperen en ik zat ruim over de 250. Zag alleen direct in mijn spiegels een volvo die extreem moeite deed om bij te komen. Direct in de ankers gegaan. stop politie. Vriendelijke lui, ff filmpje kijken in de auto. Meer dan 30km te hard konden ze me niet geven. Had ik nog 10 a 15sec langer het gas open gehouden, dan was ik em wel kwijt geweest ja. Maar om dat in de bebouwde komt bij een stoplicht voor elkaar te krijgen.....dan krijg je nog eerder een artikel 5 idd. Zou dat ook nooit doen. Op een lege snelweg vind ik wat anders.
Binnen de bebouwde kom boven de 80 zit je natuurlijk al snel met een Performance. Bij één verkeerslicht ben je je rijbewijs niet meteen kwijt hoor, dan moet je denk ik wel iets meer gedaan hebben. Des te meer reden om geen Tesla Performance te nemen.. die drie seconden bij het stoplicht zijn het niet waard ;)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:14
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:13:
[...]
Gok: het lijkt mij dat het gewicht van een wiel icm de krachten die spelen bij het draaien van een wiel, meegenomen worden bij de standaard parameters van de remklauwen/schijven waar een dergelijke test op toetst. Het zou mij niets verbazen als de Tesla hier een check op uitvoert (elektronisch) en dat de gemeten waardes dus buiten het bereik vallen (en dus: error).
Ik had zelf ook gedacht dat dit het kon zijn geweest. En wat ik ook niet uitsloot (hoewel ik die mogelijkheid minder waarschijnlijk achtte), was dat er eerst (een aantal keer) enige druk op het remsysteem moest worden gezet om de minimale hoeveelheid lucht eruit te krijgen, en dat het dus enkel toeval was dat pas de derde test lukte. Geen idee of die tweede mogelijkheid hoe dan ook plausibel is, ik ben nu ook weer geen automechanieker 😅

Model 3 LR (model 2023)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:14
Tommie12 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:28:
[...]
Als je dat doet zonder slippende banden en binnen de snelheidslimieten, dan hebben ze toch niks te zeggen.
Zou ik (met EV’s) ook denken. Met ICE’s daarentegen, in België, kun je ook dan echter wel nog “gepakt” worden wanneer je bij hevig optrekken de auto tot tegen zijn maximale toerental trekt. En dan ben je ook al een behoorlijk kabaal aan het maken. Met een EV kunnen ze dat laatste uiteraard nooit hard maken, op dat vlak blijf je nog ruim “onder de radar” 🙂

Model 3 LR (model 2023)

flupp schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
[...]

Zou ik (met EV’s) ook denken. Met ICE’s daarentegen, in België, kun je ook dan echter wel nog “gepakt” worden wanneer je bij hevig optrekken de auto tot tegen zijn maximale toerental trekt. En dan ben je ook al een behoorlijk kabaal aan het maken. Met een EV kunnen ze dat laatste uiteraard nooit hard maken, op dat vlak blijf je nog ruim “onder de radar” 🙂
0-50 in een kleine 3seconden doe ik toch regelmatig hoor, en ja, dan ben ik het kruispunt over terwijl anderen net het zebrapad over zijn.
Nooit last mee gehad..., en ik zie ook niet in dat het gevaarlijk zou zijn of aanstoot zou geven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-12 23:06
flupp schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
[...]

Zou ik (met EV’s) ook denken. Met ICE’s daarentegen, in België, kun je ook dan echter wel nog “gepakt” worden wanneer je bij hevig optrekken de auto tot tegen zijn maximale toerental trekt.
In NL ook, zie hierboven, artikel 5.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Fire69 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:43:
[...]

Limit in welke zin? Max snelheid? Niet echt, tenzij je het doet via de app met de Parent Mode :)
Nee, dat is onbruikbaar. Heb in het verleden al een S gehad, maar de afwezigheid van reguliere speed limit mode is (voor mij) een dealbreaker. Dus een knopje op je stuur die een max snelheid afdwingt.

Divide and conquer.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
wimpie schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:32:
[...]

Nee, dat is onbruikbaar. Heb in het verleden al een S gehad, maar de afwezigheid van reguliere speed limit mode is (voor mij) een dealbreaker. Dus een knopje op je stuur die een max snelheid afdwingt.
Wachten op FSD en dan Speed Offset 0% kiezen

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02:35
ReconE schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:23:
[...]

Op de N65 richting Den Bosch staan de flitspalen na de stoplichten. ;)
En hier in Heemskerk staan ze vaak met een laser na de stoplichten op weg naar de A9...

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:31
Nou, zojuist een dikke steen op mn koplamp en grote krassen, net 2000km op de klok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHxR3YpaDGFYx5ksH7Q_Sx4VTxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjVweYkHp5KAxLLrjUg2mJA4.jpg?f=fotoalbum_large

Toch is de standaard dashcam functie dan wel top. Ik heb de beelden dat er een steen op me af komt en naam transportbedrijf waar de steen van de trailer afkomt (eerst een stofwolk door hobbel in de weg).
Hopen dat ze het een beetje sportief oppakken. Voel me aan de ene kant ook wel wat bezwaard want om nou een nieuwe koplamp te eisen voor een kras :X Maar ja, om niets te doen is ook weer zo wat. (stel dat t lichtbeeld niet goed meer is voor apk ben ik zelf de pineut. Zal zo'n vaart niet lopen maar toch...)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-12 23:06
ybos schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:58:
Nou, zojuist een dikke steen op mn koplamp en grote krassen, net 2000km op de klok.

[Afbeelding]

Toch is de standaard dashcam functie dan wel top. Ik heb de beelden dat er een steen op me af komt en naam transportbedrijf waar de steen van de trailer afkomt (eerst een stofwolk door hobbel in de weg).
Hopen dat ze het een beetje sportief oppakken. Voel me aan de ene kant ook wel wat bezwaard want om nou een nieuwe koplamp te eisen voor een kras :X Maar ja, om niets te doen is ook weer zo wat. (stel dat t lichtbeeld niet goed meer is voor apk ben ik zelf de pineut. Zal zo'n vaart niet lopen maar toch...)
Ziet er niet uit als een klein steentje. Lading niet goed afgedekt?

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:19
Cxxxx71 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:21:
[...]

Als het goed is herkent de Tesla na een paar kilometer rijden dat de velg met sensor naar een andere plek is verhuist.
Hoe kan de auto weten naar waar de sensor is? UWB hebben alleen de recentere Tesla’s.

• this
GeeMoney schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:31:
[...]

In NL hebben we een zogenoemde Artikel 5 die ze uit kunnen delen.
Onverantwoord rijgedrag. Daar valt bijvoorbeeld ook hard optrekken (tot een wheelie aan toe) met een motor, als een idioot weg trekken bij een stoplicht onder etc.
Idd in België hebben we daar ook ‘onverantwoord rijgedrag’ voor. Kost je denk ik zo’n 150€.
Keer hard optrekken en een humeurige agent ziet het en je hebt de boete binnen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Is er een mogelijkheid om te zien dat een route over een tolweg loopt?

Je kunt uiteraard "tolwegen vermijden", maar niet zien dat hij over een tolweg gaat rijden.
Klopt dat?

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:51
duderuud schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:18:
[...]

En een paar kilometer rijden voor de nieuwe waardes worden doorgegeven aan de auto...
Als je banden omwisselt moet je dat wel aan de auto doorgeven dat je dat gedaan hebt (onder Service).
Automatische TPMS herkenning van Tesla werkt heel goed , behalve als bekende wielen willekeurig worden verwisseld.
Lokatiebepaling gaat o.b.v. veldsterkte bij ontvanger (RF433 en BLE) en -verschil in- rotatiesnelheid bij bochten.

[ Voor 12% gewijzigd door emmerx op 15-12-2025 18:11 ]

Draadloos laden op onze Zon

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:32
Mijn LV batterij was vandaag opeens leeg. Geen idee hoe dat kan gebeuren. Kon vanmiddag nog net de auto in maar "starten" lukte niet. Kwartier later kon ik ook de auto niet meer in. Hij zou worden weggesleept maar op advies van de sleepdienst toch eerst een half uurtje gereden om de LV bij te laden. Gaat om een Y uit 2024 dus met zo'n nieuwe li-ion accu denk ik. We houden het in de gaten.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:31
gjcvro schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:09:
[...]

Ziet er niet uit als een klein steentje. Lading niet goed afgedekt?
Stukje gebroken puin van een trailer waar ze betonplaten in vervoeren.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 23:10
LastSamurai schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:26:
[...]

Ik ken iemand die een stoplichtsprintje deed met een onopvallende politieauto achter zich. Over pech hebben gesproken. Die kon bij het volgende stoplicht de auto laten staan en zn rijbewijs inleveren.
Als in: die reed Vmax + 50 kilometers minimaal te hard? Beetje hard optrekken naar Vmax is toch niet zo boeiend lijkt me.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
stijnos1991 schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:13:
Mijn LV batterij was vandaag opeens leeg. Geen idee hoe dat kan gebeuren. Kon vanmiddag nog net de auto in maar "starten" lukte niet. Kwartier later kon ik ook de auto niet meer in. Hij zou worden weggesleept maar op advies van de sleepdienst toch eerst een half uurtje gereden om de LV bij te laden. Gaat om een Y uit 2024 dus met zo'n nieuwe li-ion accu denk ik. We houden het in de gaten.
Beetje raar wel, die li ion moeten juist langer meegaan dan de oude 12 volt accus. Overigens is het advies van half uur te rijden niet nodig voor een Tesla. Er is geen dynamo, de laagvolt haalt energie uit de hoogvolt.

• Oekol
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:21:
[...]

Ik ben zelf naar een Vakgarage geweest, 55 EUR (iets duurder dus tov een non-EV auto. Had ik niet gelijk door, maargoed). Wat wel hilarisch was, want ik had de PIN uitgezet en mijn Bluetooth (telefoon key) uitgezet zodat het pasje gewoon werkt. Komt de beste man naar mij toe dat hij de auto niet inkomt, omdat mijn telefoon gekoppeld zou staan :?

'Ja we hebben dit probleem altijd'

Nou, ik niet :+. Laat maar zien wat je doet

*houdt pas tegen pilaarcamera aan

:+

Dus ik zeg: dat is niet de juiste plek. JAWEL KIJK MAAR, DE CAMERA ZIT DAAR (houdt wederom de pas voor de camera)

* Notna pakt het pasje en houdt het op de juiste plek tegen de pilaar en voila: magisch gaat de auto van het slot.

'Oh'...

Verder een aardige kerel die veel weet hoor, maar je zag wel dat hij met EV's (of specifiek Tesla) weinig van doen had. Hielp ook niet mee dat mijn OS op Engels staat :+
Dat je de pin to drive uitzet snap ik maar Bluetooth hoeft toch niet? Als ik de bandenwissel doe geef ik ze m'n keycard en daar redden ze zich mee. Ook als ik in de buurt zit met m'n telefoon.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Oekol
djiedjee schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:58:
Is er een mogelijkheid om te zien dat een route over een tolweg loopt?

Je kunt uiteraard "tolwegen vermijden", maar niet zien dat hij over een tolweg gaat rijden.
Klopt dat?
Dat zie je door het bedrag of euro teken die bij de route staat.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Oekol schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:28:
[...]

Dat je de pin to drive uitzet snap ik maar Bluetooth hoeft toch niet? Als ik de bandenwissel doe geef ik ze m'n keycard en daar redden ze zich mee. Ook als ik in de buurt zit met m'n telefoon.
Ik weet even niet of er conflicten kunnen zijn als.je zowel je phonekey als je kaart gebruikt maar afgezien van dat; Als ik gebeld word wil ik niet dat die perongeluk naar de auto verbindt :+

Xbox Live ID:Notna8310

• Oekol
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:35:
[...]

Ik weet even niet of er conflicten kunnen zijn als.je zowel je phonekey als je kaart gebruikt maar afgezien van dat; Als ik gebeld word wil ik niet dat die perongeluk naar de auto verbind :+
Werkt prima kan ik je zeggen. Die heb ik wel een keer meegemaakt haha. Toen Bluetooth uitgezet en kwam ik na de bandenwissel de auto niet in. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 15-12-2025 18:36 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht dat het opgelost was, maar blijkbaar toch niet: gister weer even vol in de remmen omdat er auto op de invoegstrook naast mij reed en ik op autopilot. :/

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:32
megabeat schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:22:
[...]

Beetje raar wel, die li ion moeten juist langer meegaan dan de oude 12 volt accus. Overigens is het advies van half uur te rijden niet nodig voor een Tesla. Er is geen dynamo, de laagvolt haalt energie uit de hoogvolt.
Er werd mij verteld dat de 12v alleen tijdens het rijden gaat opladen. Heb een half uurtje gereden en voor de zekerheid nu de lader ingeplugd ondanks de SoC van 80%. Ik zie het morgen wel even of ik weg kan rijden.

• Oekol
Beekforel schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:39:
Ik dacht dat het opgelost was, maar blijkbaar toch niet: gister weer even vol in de remmen omdat er auto op de invoegstrook naast mij reed en ik op autopilot. :/
De auto is gewoon een mak lammetje op AP. Rijdt defensief en de invoegende auto geeft die voorrang en vooral als die met wat vaart aan komt rijden. Dat is zeer schrikken de 1e keer maar daarna weet je 't ook wel.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:47
Oekol schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:02:
[...]

De auto is gewoon een mak lammetje op AP. Rijdt defensief en de invoegende auto geeft die voorrang en vooral als die met wat vaart aan komt rijden. Dat is zeer schrikken de 1e keer maar daarna weet je 't ook wel.
Het kan altjd nog erger (en ook AEB in de Tesla kon het niet redden):

YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer r...

[ Voor 3% gewijzigd door gertk op 15-12-2025 19:14 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Oekol schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:02:
[...]

Ik weet het, maar ik had het al een tijd niet ervaren en dan gaat blijkbaar de scherpte er ook wat vanaf.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:28
Misschien goed om er zelf een stukje PPF op te plakken, zolang deze ook niet gebruikt worden voor ander systemen zal het geen kwaad kunnen(?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyPsXnpk6c2rIF1thlHFkgrcW8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8BOXqnsRGtoXkBNDxPlsN0y.jpg?f=fotoalbum_large

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:44
Maurice- schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:56:
Misschien goed om er zelf een stukje PPF op te plakken, zolang deze ook niet gebruikt worden voor ander systemen zal het geen kwaad kunnen(?).

[Afbeelding]
Of: https://share.temu.com/VnLGkJZ1GxB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLRRhUkoJdGW_sMn_4IiXdSUKxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klS1CsVCZ46FvdyTfoZbDSV9.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:20

[Afbeelding]
PPF kan inderdaad geen kwaad.
Op mijn vorige auto ook steenslag op de camera gehad waardoor het focus dus blijvend verschoven was en dus de camera onbruikbaar was geworden :+ .

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:25
Ik merk dat, vanmorgen nog, mijn eigen autopilot in dat soort aankomende situaties Autopilot even uitzet totdat ik weer voorbij de invoegde auto rechts van mij ben.

Nooit gedacht dat ik autopilot van Autopliot zou zijn 8)7 |:(

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:42
stijnos1991 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:00:
[...]

Er werd mij verteld dat de 12v alleen tijdens het rijden gaat opladen. Heb een half uurtje gereden en voor de zekerheid nu de lader ingeplugd ondanks de SoC van 80%. Ik zie het morgen wel even of ik weg kan rijden.
Voor een verbrandingsmotor geldt dat wel, die draait dan de dynamo aan en laad de laagvolt op. Voor een Tesla, tja die laad vanzelf de laagvolt op ongeveer om de 1 a 2 dagen. Ik had 12 volt issues en toen werd de laagvolt 24/7 opgeladen, verloor gewoon 10% hoogvolt per dag.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

RaRo74 schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:22:
[...]

Ik merk dat, vanmorgen nog, mijn eigen autopilot in dat soort aankomende situaties Autopilot even uitzet totdat ik weer voorbij de invoegde auto rechts van mij ben.

Nooit gedacht dat ik autopilot van Autopliot zou zijn 8)7 |:(
Zo is de cirkel weer rond. Automate the automation. :+

Ik heb nog nooit zoveel met de hand gereden als met mijn superslimme Tesla. Het is weer donker, dus zodra ik de beschaving uit rij op weg naar huis stoppen alle camera’s met functioneren en rij ik weer 2u per dag met permanente waarschuwingen op mijn scherm.

Als dat FSD hier in Europa ooit wordt goedgekeurd, dan hebben we allemaal wel een gratis upgrade verdiend.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:39

sanzut

It's always christmas time

Ik heb vorige week mijn Y opgehaald. Softwareversie v12 (2025.38.200 c348b74a7995), dat is niet de nieuwste versie toch? Hoe kan ik updates checken?
Heb schema al op geavanceerd gezet, hij staat thuis aan de wifi gekoppeld, maar ik zie al die tijd niks nieuws aangeboden worden.
sanzut schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:44:
Ik heb vorige week mijn Y opgehaald. Softwareversie v12 (2025.38.200 c348b74a7995), dat is niet de nieuwste versie toch? Hoe kan ik updates checken?
Heb schema al op geavanceerd gezet, hij staat thuis aan de wifi gekoppeld, maar ik zie al die tijd niks nieuws aangeboden worden.
Gewoon wachten. Je kunt het niet afdwingen. Bij nieuwe auto’s kan het sowieso wel wat langer duren.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-12 23:13
sanzut schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:44:
Ik heb vorige week mijn Y opgehaald. Softwareversie v12 (2025.38.200 c348b74a7995), dat is niet de nieuwste versie toch?
Versienummers eindigend op 00 zijn fabrieksversies. Daar blijf je een week of 2-3 op zitten voordat je in het normale updateregime terechtkomt. Gewoon afwachten, op een dag komt de eerste update vanzelf.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:38
Ik rij echt amper met AP. Rijden met AP voelt echt als rijden als een bejaarde. Ding houdt continu in en reageert ook traag als hij weer kan versnellen. Nu ben ik wel een linkerbaan rijder, dat gaat bijna niet met AP. Er knallen dan continu auto’s tussen waardoor ik weer verder vertraag. Zou mooi zijn als ik het kan gebruiken als ouderwetse cruise control en ik zelf bepaal of we remmen of niet.

• this
Notna schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:35:
[...]

Ik weet even niet of er conflicten kunnen zijn als.je zowel je phonekey als je kaart gebruikt maar afgezien van dat; Als ik gebeld word wil ik niet dat die perongeluk naar de auto verbindt :+
Conflicten zijn er denk ik niet, maar als je bluetooth nog gebruikt en de auto verliest opeens verbinding, gaat die auto op slot. Wat misschien niet handig is als het alarm afgaat bij bandenwissel?
Ik leg gewoon mijn kaart op de middenconsole als ik de auto binnen doe voor bandenwissel, dan maakt de bluetooth verbinding niet meer uit AFAIK.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:30
megabeat schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:44:
[...]

Voor een verbrandingsmotor geldt dat wel, die draait dan de dynamo aan en laad de laagvolt op. Voor een Tesla, tja die laad vanzelf de laagvolt op ongeveer om de 1 a 2 dagen. Ik had 12 volt issues en toen werd de laagvolt 24/7 opgeladen, verloor gewoon 10% hoogvolt per dag.
Ik kan dit bevestigen, Had dat paar weken terug. elke 10 a 15min hoor je de hoogspannings relais schakelen om de 12v accu weer 5min een boost te geven. Kost idd aardig wat % van je soc per dag. Je auto gaat ook niet meer in slaap

[ Voor 5% gewijzigd door anti elppa op 16-12-2025 07:23 ]

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

megabeat schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:22:
[...]

Als je accessoirevoeding permanent aan zet, dan blijft de auto wakker, en wordt de LV continu bijgeladen vanuit de HV. Dat zou moeten helpen en je zou op die manier mobiel moeten kunnen blijven... Natuurlijk verlies je dan 5-8% batterij per dag.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:34
Oekol schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:34:
[...]

Dat zie je door het bedrag of euro teken die bij de route staat.
Ik heb dat nog een keer bekeken en een ritje door de blankenburg tunnel gepland. Ik zie nergens een bedrag of euro-teken staan. Waar zou dat precies te zien moeten zijn?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:45

Damian

Insane Obtrusion

Gaat ook niet verbeteren zolang we in EU nog op dual stack, dus zwaar verouderde AP stack rijden. Pas als we single stack, dus op dezelfde stack als FSD in de US gaan rijden zal je verbetering gaan merken.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53
Ik heb hetzelfde probleem, je link doet niks. Meer mensen hiermee?

Edit: kennelijk moet ik multipass activeren. Irritant, maar prima. Ik ga helemaal niet via tesla betalen…

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 16-12-2025 10:36 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Damian schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:22:
[...]

Gaat ook niet verbeteren zolang we in EU nog op dual stack, dus zwaar verouderde AP stack rijden. Pas als we single stack, dus op dezelfde stack als FSD in de US gaan rijden zal je verbetering gaan merken.
Ja, en dat horen we nu ook al ... een paar jaar?

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:39:
[...]

Yep, helaas wel. Na februari gaat het spannend worden...

Damian schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:40:
[...]

Yep, helaas wel. Na februari gaat het spannend worden...
Of Maart, of April... of met St Juttemis...

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:25

[Afbeelding]
Oh wow, dat ziet er niet al te best uit..

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ja ... bedank Brussel vooral even voor de Tesla Model EU -Flintstone versie zonder Grok en met een zwaar verouderde onveilige AP versie |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:54:
[...]

Ja ... bedank Brussel vooral even voor de Tesla Model 3 EU -Flintstone versie zonder Grok en met een zwaar verouderde onveilige versie |:(
Ach ja, laten we vooral die grote bedrijven rustig hun zin laten doen en geloven dat ze het beste met ons voor hebben...
Ondertussen zijn de AP systemen van de europese fabrikanten een pak beter, dus het kan wel.
Tesla heeft gewoon de prioriteit vol op robotaxi gezet en al de rest op een zijspoor (behalve die 3 developers die mogen spelen met een nieuwe lightshow en een photobooth... en daar zit echt geen hond op te wachten)

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:59:
[...]

Ach ja, laten we vooral die grote bedrijven rustig hun zin laten doen en geloven dat ze het beste met ons voor hebben...
Ondertussen zijn de AP systemen van de europese fabrikanten een pak beter, dus het kan wel.
Tesla heeft gewoon de prioriteit vol op robotaxi gezet en al de rest op een zijspoor (behalve die 3 developers die mogen spelen met een nieuwe lightshow en een photobooth... en daar zit echt geen hond op te wachten)
En dat vind je raar? Tesla word tegenhouden door EU beleid. AP in de US functioneert 100 keer beter dan hier. Daar kan Tesla helemaal niets aan doen. En Tesla heeft niet vol het beleid op robotaxi gezet, maar op autonoom rijden, en of dat nou een Model 3 of een Robotaxi is maakt geen fluit uit.

Enige die hier blaam treft is de EU.

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:41
Bij mijn nieuwe Y werkt het rechter scrollwieltje niet goed. Meer dan de helft van de tijd werkt dubbel klik niet om ACC of Autosteer in te schakelen. Ik heb al verschillende snelheden geprobeerd voor het dubbel klikken, maar dat lijkt niet te helpen. Ik hoor ook geen piepje of iets dergelijks dat aangeeft dat er iets fout gaat. Zou het knopje defect kunnen zijn of niet goed werken? Is er ergens een service menu om dit te testen?

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:59:
[...]

Ik gebruik je eerdere post even als response ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 16-12-2025 11:14 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:36
wouter.N schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:08:
Bij mijn nieuwe Y werkt het rechter scrollwieltje niet goed. Meer dan de helft van de tijd werkt dubbel klik niet om ACC of Autosteer in te schakelen. Ik heb al verschillende snelheden geprobeerd voor het dubbel klikken, maar dat lijkt niet te helpen. Ik hoor ook geen piepje of iets dergelijks dat aangeeft dat er iets fout gaat. Zou het knopje defect kunnen zijn of niet goed werken? Is er ergens een service menu om dit te testen?
Probeer het eens met 1x klikken :)
(Dubbelklik bestaat niet meer op nieuwe Y's. - Er zijn pagina's over volgeschreven in dit topic)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:05
Ik heb het idee dat mijn late '21 Model 3 long range iets teveel verbruikt.
Bij 80km/u en 0 graden omgeving op een rit van 45 minuten bij 80km/u ligt het verbruik rond de 18 Wh/100 km.
Dezelfde rit reed ik later op de dezelfde dag met een Xpeng G3 terug, en die verbruikte rond de 14 Wh/km en
Beiden op winterbanden, mijn model 3 banden op 42 PSI..

Wat zou ik kunnen verwachten van een long range model 3 bij 80 km/u en 0 graden?

[ Voor 0% gewijzigd door Menesis op 16-12-2025 11:55 . Reden: wH niet kWh ]

Mixed Reality dev

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:41
Danny the dog schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:16:
[...]

Probeer het eens met 1x klikken :)
(Dubbelklik bestaat niet meer op nieuwe Y's. - Er zijn pagina's over volgeschreven in dit topic)
Oops bedankt! veel in oude tesla's gereden, ik ga vanmiddag even proberen.
Damian schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:03:
[...]

En dat vind je raar? Tesla word tegenhouden door EU beleid. AP in de US functioneert 100 keer beter dan hier. Daar kan Tesla helemaal niets aan doen. En Tesla heeft niet vol het beleid op robotaxi gezet, maar op autonoom rijden, en of dat nou een Model 3 of een Robotaxi is maakt geen fluit uit.

Nee, het kan perfect binnen de EU regels. BMW en Mercedes hebben ondertussen L4 op de autostrade. Je kan en mag het stuur los laten, maar je moet naar de weg blijven kijken. Dat heeft Tesla in EU niet uitgerold onwillen van PRIORITEITEN.
Ofwel wil je beweren dat Tesla momenteel niet aan de EU regels kan voldoen omdat hun systeem niet voldoende matuur is om ook de EU autos op de FSD stack te updaten?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:30
Menesis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:17:
Bij 80km/u en 0 graden omgeving op een rit van 45 minuten bij 80km/u ligt het verbruik rond de 18 kWh/100 km.
Dezelfde rit reed ik later op de dezelfde dag met een Xpeng G3 terug, en die verbruikte rond de 14 kWh/km en

Wat zou ik kunnen verwachten van een long range model 3 bij 80 km/u en 0 graden?
Als dat een M3 met warmtepomp is is dat op een 80km/h weg idd veel te veel. Zelfs met een PLC heater m3 is het veel

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• pdidi
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:24:
[...]

Nee, het kan perfect binnen de EU regels. BMW en Mercedes hebben ondertussen L4 op de autostrade. Je kan en mag het stuur los laten, maar je moet naar de weg blijven kijken. Dat heeft Tesla in EU niet uitgerold onwillen van PRIORITEITEN.
Ofwel wil je beweren dat Tesla momenteel niet aan de EU regels kan voldoen omdat hun systeem niet voldoende matuur is om ook de EU autos op de FSD stack te updaten?
BMW en Mercedes hebben geen L4, maar L3. En dat is niet zonder reden, want het is op basis van een heel beperkte ODD (alleen op beperkt aantal stukken snelweg in Duitsland) en met heel veel restricties (alleen overdag, bij goed weer, max 95km/u en geen automatisch inhalen) en dat de gebruiker te allen tijde binnen 10 seconden het stuur moet kunnen overnemen. Daarnaast nog onbetaalbaar (zit bij de Mercedes alleen in de EQS, dus als je zo'n auto kunt betalen kun je ook wel een chaufeur betalen)

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 16-12-2025 11:33 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

[...]

BMW en Mercedes hebben een "Eigenes Volk zuerst" uitzondering gekregen op bepaalde snelwegen in Duitsland met 100 mitsen en maren erachter. Je weet denk ik zelf ook prima dat FSD V12 of V13 dat met 2 vingers in de neus ook kan. Maar wel het volledige systeem en anders niet. Ze staan (terecht) achter hun product, en dat kunnen ze gewoon niet als ze er dingen uit moeten slopen om maar aan de EU regeltjes te voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door Damian op 16-12-2025 11:34 ]

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
Menesis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:17:
Bij 80km/u en 0 graden omgeving op een rit van 45 minuten bij 80km/u ligt het verbruik rond de 18 kWh/100 km.
Dezelfde rit reed ik later op de dezelfde dag met een Xpeng G3 terug, en die verbruikte rond de 14 kWh/km en

Lastig te zeggen, want wat was je begin situatie? Als je auto al bij wijze van spreken 3 dagen stil heeft gestaan en alles is afgekoeld verbruik je ook meer. Zelfde geldt voor het verbruik van die xpeng; als die lekker opgewarmd is geweest, is het logisch dat het verbruik zo laag is.
Damian schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:32:
[...]

BMW en Mercedes hebben een "Eigenes Volk zuerst" uitzondering gekregen op bepaalde snelwegen in Duitsland met 100 mitsen en maren erachter. Je weet denk ik zelf ook prima dat FSD V12 of V13 dat met 2 vingers in de neus ook kan. Maar wel het volledige systeem en anders niet. Ze staan (terecht) achter hun product, en dat kunnen ze gewoon niet als ze er dingen uit moeten slopen om maar aan de EU regeltjes te voldoen.
De gewone ACC van een BMW/Merc doet het gewoon een pak beter dan de Autopilot...
De belofte dat ik echt wat kon met EAP is gewoon een grap.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Volgens mij begrijp je de fundamenteel andere aanpak van Tesla niet helemaal. Die aanpak is overigens ook de reden waarom Tesla lichtjaren voorloopt op de concurrentie.

De FSD-aanpak is gebasseeerd op end-to-end neurale netwerken die veel rijtaken zelf laten beslissen. Deze is moeilijk te standaardiseren in de klassieke, regelsgebaseerde certificeringsprocedure. De EU vraagt namelijk om transparantie, voorspelbaarheid en redundantie en dat bots met de "blackbox" structuur van Tesla's neurale netwerk.

Nieuwe technologie is ook lastig voor de bureacraten in Brussel. Daarom worden wij links en rechts ingehaald, wat dat betreft is het enorm triest hoe het momenteel gesteld is met onze innovatie kracht en adoptie.
Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:42:
[...]

De gewone ACC van een BMW/Merc doet het gewoon een pak beter dan de Autopilot...
Ik zal het nog een keer voor je herhalen, de hedendaagse AP stack in Europa, (dus incl. EAP en FSD) word al sinds 2022 niet meer ontwikkeld. 2016 - 2019 vond de grootste ontwikkeling plaats van de AP stack die wij nu gebruiken, 2020-2021 was er nog de omschakeling naar vision en is voor de AP stack de development zo goed als gestaakt.

FSD gebasseerd op het neural network is superieur aan de BMW/Merc technologie

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2025 11:53 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:42:
[...]

Klopt, zelfs de lane keep assist uit mijn oude volkswagen t-roc kon het 100 keer beter.

Maar ik ga niet verder in discussie met je ;) Heeft zo te lezen weinig zin.

revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:43:
[...]

Volgens mij begrijp je de fundamentele andere aanpak van Tesla niet helemaal. Die aanpak is overigens ook de reden waarom Tesla lichtjaren voorloopt op de concurrentie.
Ja, ik begrijp niet dat Tesla simpele dingen niet voor elkaar krijgt, en vooral dat ze beloftes niet nakomen.
Ik heb in 1 jaar Tesla rijden meer fantoomremmingen gehad dan in de 8 jaar voordien. En ik rij al met adaptive cruise control sinds 2015 (ja, dat was toen nog niet zo populair), eerst op een Audi A6, dan een BMW5 en nog een V90. Die laatste 2 hadden ook lane keeping wat makkelijker te gebruiken en veiliger en voorspelbaarder reageerde dan Autopilot.

Maar ja, blijkbaar moet je in dit topic altijd de lof zingen van Tesla en blijven bevestigen dat ze voor lopen en beter zijn dat alles anders... not.

En dat ze lichtjaren voor lopen... let's agree to disagree.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, ik begrijp niet dat Tesla simpele dingen niet voor elkaar krijgt, en vooral dat ze beloftes niet nakomen.
Ik heb in 1 jaar Tesla rijden meer fantoomremmingen gehad dan in de 8 jaar voordien. En ik rij al met adaptive cruise control sinds 2015 (ja, dat was toen nog niet zo populair), eerst op een Audi A6, dan een BMW5 en nog een V90. Die laatste 2 hadden ook lane keeping wat makkelijker te gebruiken en veiliger en voorspelbaarder reageerde dan Autopilot.

Maar ja, blijkbaar moet je in dit topic altijd de lof zingen van Tesla en blijven bevestigen dat ze voor lopen en beter zijn dat alles anders... not.

|:(
Volgens mij lees je niet ... maar je gaat het wel ervaren als de FSD stack ooit vrijgegeven wordt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2025 11:57 ]

Toch wel, maar mijn interesseert het veel minder hoe tech tot stand komt, ik kijk naar wat het doet IN DE AUTO, en dat bevalt met niet meer. Ik erger me er meer en meer aan.
De europese regels iedere keer als excuus gebruiken is me net iets te makkelijk.

• Menesis
JeroenV_ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:41:
[...]

Lastig te zeggen, want wat was je begin situatie? Als je auto al bij wijze van spreken 3 dagen stil heeft gestaan en alles is afgekoeld verbruik je ook meer. Zelfde geldt voor het verbruik van die xpeng; als die lekker opgewarmd is geweest, is het logisch dat het verbruik zo laag is.
Tja beide auto's stonden buiten, ook 's nachts en hingen niet aan de lader, dus beide een "koude start".
Het enige wat ik kan bedenken is dat die Xpeng misschien een lichtere auto is . Die heeft ook duidelijk geen AWD maar alleen voorwielaandrijving.

Heel misschien gaat mijn model3 hier gelijk op AWD over voor de hele rit (?), omdat er ijs op de oprit ligt, dus bij het begin is er altijd wat wheel spin, dus misschien is dat erg nadelig voor het verbuik. (Noorwegen ;) )
Maar ik dacht altijd dat die AWD na 10 min weer uit ging..

Mixed Reality dev

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:57:
[...]

Toch wel, maar mijn interesseert het veel minder hoe tech tot stand komt, ik kijk naar wat het doet IN DE AUTO, en dat bevalt met niet meer. Ik erger me er meer en meer aan.
De europese regels iedere keer als excuus gebruiken is me net iets te makkelijk.
Een simplistische analyse vraagt om een simpele oplossing, ruil je Tesla in een Europese auto.
Verwacht daarna geen warm onthaal wanneer autonoom vervoer hier wél realiteit is. Fijne dag!

• Menesis
Tommie12 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:53:
[...]

Mijn ervaring met fantoomremmingen is dat het altijd op hetzelfde locaties gebeurd. Heb je dat ook?

Ik heb in 4 jaar en 50.000km met veel cruise control slechts één een onverwachte fantoomrem gehad.
Wel komt het steeds op dezelfde punten naar voren wat ik ook heel irritant vind.

Mixed Reality dev

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Menesis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:05:
[...]
Mijn ervaring met fantoomremmingen is dat het altijd op hetzelfde locaties gebeurd. Heb je dat ook?

Ik heb in 4 jaar en 50.000km met veel cruise control slechts één een onverwachte fantoomrem gehad.
Wel komt het steeds op dezelfde punten naar voren wat ik ook heel irritant vind.
Mijn SR+ uit 2019 (HW2.5) heb ik 5 jaar gereden en de laatste jaren eigenlijk nooit meer een phantom break gehad (dat was in het begin wel anders), dat was dan ook gebasseerd op radar en niet op vision.

Met HW4 in de Highland komt het echt regelmatig voor, eigenlijk altijd op B wegen met tegemoetkomend verkeer. De oude AP stack is volgens mij gewoon totaal niet geschikt voor Tesla Vision. Het is daarom ook onbegrijpelijk dat de EU deze onveilige situatie in stand houdt terwijl er een nieuwe (aantoonbaar) veiligere stack voorhanden is.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 16-12-2025 12:12 ]

• pdidi
  • Niet online
Menesis schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:05:
[...]

Je zou eens kunnen controleren in Mapshare of dat er op die locaties een verkeerde maximum snelheid is gedefinieerd. Ik heb intussen in mijn omgeving al diverse locaties gevonden waar mijn Tesla de verkeerde max snelheid laat zien, waar Google wel de juiste max snelheid heeft maar TomTom niet. Via Mapshare kun je daar ook een wijziginsverzoek voor aanmaken

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 16-12-2025 12:15 ]

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:20
Ik begin met toch wat zorgen te maken over de autopilot functie in m'n Model Y Juniper Premium

Ooit reed ik de eerste serie Model 3, de serie van 4% bijtelling, sinds 2019. Maar daar was de autopilot prima van, tenminste voor die tijd. Het begon met veel fantoomremmen maar werd wel steeds beter maar zeker niet perfect.
Met dank aan de hendel aan het stuur kon ik vrij makkelijk schakelen tussen aan-en uit van de autopilot.

Ik lees veel negatieve reacties over de standaard autopilot, moet ik mijn verwachtingen bijstellen en realiseren dat het tegenwoordig slechter is dan voorheen in de nieuwe model Y dan in de eerste Model 3?
Zijn er mensen die ook beide auto's hebben gereden om die dit goed kunnen vergelijken?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Novadecasa schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:13:
Ik lees veel negatieve reacties over de standaard autopilot, moet ik mijn verwachtingen bijstellen en realiseren dat het tegenwoordig slechter is dan voorheen in de nieuwe model Y dan in de eerste Model 3?
Zijn er mensen die ook beide auto's hebben gereden om die dit goed kunnen vergelijken?
revolution-nl in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

140k met de 2019 M3 gereden en 40k totaal in de Highland (twee verschillende) en buiten de visuele gimmicks en de gong bij groenlicht vond ik HW2.5 veel fijner rijden door de radar. Korte volgafstand en weinig tot geen phantom breaks.

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Damian schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:03:
[...]

Ik ben eigenlijk wel blij met de EU als ik hoor dat Tesla actief de overheidsinstanties, die ongelukken met FSD willen onderzoeken, dwars zit.

Influencers kunnen alles er mooi uit laten zien.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Als je verwachtingen heel laag zijn, hoef je niks bij te stellen. Ik vind de AP van een 2024 model Y slechter dan de features die ik in mijn Skoda uit 2019 had.

#team_UTC+1

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ethirty schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:31:
[...]

Ik ben eigenlijk wel blij met de EU als ik hoor dat Tesla actief de overheidsinstanties, die ongelukken met FSD willen onderzoeken, dwars zit.

Influencers kunnen alles er mooi uit laten zien.
Dwars zitten, dat is wel een hele zware term. Er is kritiek op Tesla’s rapportage, maar dat is iets anders dan weigeren om onderzoek toe te staan.

• pdidi
  • Niet online
Even wat luchtigere kost. Voor wie een realistisch NL kenteken wil toevoegen in de Holiday Update:
- Maak deze via https://kenteken.tv/kentekenmaker.php
- Resize de *.png image naar 420 pixels breed (de size wordt 420x94)
- Je kunt deze image meteen gebruiken, maar dan wordt ie een beetje vervormd. Daarom:
- Maak in MS Paint een leeg image aan met size 420x100 en zet achtergrond uit
- Importeer naar canvas het kenteken image en sla op als *.png
- Maak op een USB disk de folder "LicensePlate" en kopieer daar de image
et voila
Helaas geen kenteken aan de voorkant. Ik heb een poging gedaan om dat via een wrap te doen, maar op de 1 of andere manier wordt daar mijn png file niet herkent

[ Voor 13% gewijzigd door pdidi op 16-12-2025 12:57 ]

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik begin met toch wat zorgen te maken over de autopilot functie in m'n Model Y Juniper Premium

Ooit reed ik de eerste serie Model 3, de serie van 4% bijtelling, sinds 2019. Maar daar was de autopilot prima van, tenminste voor die tijd. Het begon met veel fantoomremmen maar werd wel steeds beter maar zeker niet perfect.
Met dank aan de hendel aan het stuur kon ik vrij makkelijk schakelen tussen aan-en uit van de autopilot.

Ik heb vooralsnog autopilot in onze Juniper niet gebruikt. Hij staat standaard op TACC. Want vooralsnog prima werkt. Nog geen last gehad van phantombreaking. Autosteer was in mijn vorige EV best goed, maar gebruikte ik eigenlijk alleen op momenten dat ik iets aan het doen was wat verkeerstechnisch niet legaal is. :F

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

revolution-nl schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:37:
[...]

Dwars zitten, dat is wel een hele zware term. Er is kritiek op Tesla’s rapportage, maar dat is iets anders dan weigeren om onderzoek toe te staan.
Voor wat ik begreep is dat Musk tijdens zijn Doge uitstapje in de onderzoeksinstantie heeft lopen snijden. Dat insinueert op zijn minst een belangenverstrengeling in mijn ogen.

En Gemini vat het ook mooi samen:
The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is actively investigating Tesla's Full Self-Driving (FSD) software for potential traffic safety violations in nearly 3 million vehicles, focusing on incidents where FSD allegedly ran red lights, crossed into oncoming lanes, or failed at railroad crossings, leading to crashes and injuries, with regulators probing if the system's "Supervised" nature allows unsafe maneuvers despite Tesla's warnings that drivers must remain attentive. This is part of a broader federal scrutiny into Tesla's driver-assist features and crash reporting practices.
en
"NHTSA DOGE" refers to recent job cuts at the U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) (vehicle safety regulator) by Elon Musk's Department of Government Efficiency (DOGE), which disproportionately affected staff evaluating self-driving (autonomous) vehicles, raising concerns about oversight of companies like Tesla, as part of broader federal workforce reductions in early 2025.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: