• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:37
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:54:
[...]

LFP model was vanaf 2021 dacht ik te zien. Maar corrigeer me als ik 't misheb ;)
In december 2020 zijn een hele hoop Model 3 LFP geleverd. Daarvan komen er nu veel uit de lease. Je mist dan wel een warmtepomp, die kwam pas begin 2021.
Ik heb m'n oude net ingeleverd, 5 jaar in gereden zonder ook maar één probleem. De SoH was nog 96% bij 105000 km, ondanks dat ik altijd tot 100% geladen heb en heel regelmatig tot bijna 0% leeggereden.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Flail schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:08:
[...]

In december 2020 zijn een hele hoop Model 3 LFP geleverd. Daarvan komen er nu veel uit de lease. Je mist dan wel een warmtepomp, die kwam pas begin 2021.
Ik heb m'n oude net ingeleverd, 5 jaar in gereden zonder ook maar één probleem. De SoH was nog 96% bij 105000 km, ondanks dat ik altijd tot 100% geladen heb en heel regelmatig tot bijna 0% leeggereden.
Oké, goed om te weten!
Maar dan ben ik toch benieuwd. wat was dan het facelift-jaar? iets met betere waterafvoer, en dubbel glas? En hoe boeiend is die facelift in de praktijk (comfort, maar ook onderhoudsgevoeligheid)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:51
Tdem schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Het is wel zonde van de materialen en het geld. Ik snap ook niet dat Tesla niet gewoon 5G-modems gebruikt. Maar word er niet enorm boos van gelukkig. 😁
Je slaat de spijker op zijn kop, het is inderdaad onbegrijpelijk en zonde dat er geen 5G modem inzit.
En ik ben ook niet perse "boos" het is meer een principiële kwestie. Je koopt een product voor
de lange termijn. Het is alsof je een nieuwbouw huis koopt waar glasvezel wordt aangelegd maar
dan vervolgens aansluit op ADSL met het argument "internet werkt toch?" Het probleem is dat Tesla de keuze maakt voor 4G modem wat een negatieve impact heeft op de functionaliteit en restwaarde van de Tesla. Zeker omdat 5G modem anno 2025 gewoon de norm is voor elk nieuw, premium product.

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:03
Het raam bij de bestuurder kant van mijn m3 van iets meer dan twee jaar oud blijft toch meer geluid doorlaten dan normaal. Ik heb hem nu voor service aangemeld en de offerte geeft zo’n 200 euro aan voor werk. Kan het zijn dat dit toch nog onder garantie valt of moet ik het waarschijnlijk zelf betalen?

• Bas_db
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07-11 18:01
Hi allen!
Volgende week haal ik m'n nieuwe M3 op. Helaas is het nog een ''oude'' versie en zit er geen front camera en richtingaanwijzerhendel op. Zijn er mensen met ervaringen met de knopjes op het stuur om richting aan te geven? Went het snel of is het echt de moeite waard het erop te laten monteren?

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11 14:47
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:56:
Nog nooit gereden met een elektrische auto, maar voor mij lijkt het toch interessant te worden. Ik heb véél overschot van mijn zonnepanelen (en in 2027 gaat mijn gunstige modelcontract gewijzigd worden vanwege einde salderingsregeling). Ik werk vaak thuis, dus zou de auto nagenoeg altijd thuis, en zelfs een flink deel op de zon kunnen opladen (in de zomer/lente kan ik mooi de piekmomenten afromen). 1 a 2 keer per week moet ik toch een flinke rit maken voor m'n werk van 125 (250km) retour.
Het liefst zou ik dan retour willen halen en pas thuis weer opladen.

Mijn conclusie is dat je dan heel snel bij een Tesla uit komt omdat deze simpelweg een hogere actieradius te bieden hebben, en tweedehands relatief gezien best betaalbaar zijn t.o.v. andere elektrische auto's met een dergelijke actieradius. Verder heb ik een gezin met drie jonge kinderen. (Een BMW i3 gaat dan niet lukken met een achterbank met maar twee gordels, om maar een voorbeeld te noemen).

De auto zou een privé aanschaf zijn, en gezien ik niet vreselijk vermogend ben kijk ik dan naar een tweedehands model 3. Voorkeur gaat uit naar een variant vanaf 2021, omdat daar wat belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd. Daarnaast wil ik er toch een tijd mee door kunnen rijden (liefst zo lang mogelijk).

Enkele vragen:
  1. Ben ik met deze gedachtegang hiermee op de goede weg, of zijn er alternatieven te overwgen?
  2. Worden tweedehands Model 3's uit 2021+ nog goedkoper komend jaar? of is het nu tijd om toe te slaan?
  3. Wat is de daadwerkelijke actieradius (Is 250-275km op een dag haalbaar in de winter zeg maar)? Ook rekeninghoudend met een gedegradeerde accu na x jaar rijden bijvoorbeeld.
Jij hebt vast ook de huurkoop optie van 0.99% rente overwogen?? wel alleen op de MY AWD

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:20
Flail schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:08:
[...]

Is de warmtepomp bij de RWD dan later gekomen? Ik had een november 2020 M3 LR met warmtepomp.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50
Bas_db schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:48:
Hi allen!
Volgende week haal ik m'n nieuwe M3 op. Helaas is het nog een ''oude'' versie en zit er geen front camera en richtingaanwijzerhendel op. Zijn er mensen met ervaringen met de knopjes op het stuur om richting aan te geven? Went het snel of is het echt de moeite waard het erop te laten monteren?
Wanneer heb je besteld dan? Vanaf serienummer 654 is het in ieder geval het 2026 model (productie tweede week september).

Bij veel rijders went het, bij mij niet. Ook afhankelijk van je woon-werkroute denk ik. Voordat ik op de snelweg ben, ben ik 6 rotondes gepasseerd en daarop blijft het gewoon onhandig, zeker als je tijdig richting wil aangeven en meer dan een kwart rond gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Maurice- op 07-11-2025 08:23 ]

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 14:28

Cordon

Lievelings jankert

Hi allen!
Heb die ook en het went wel, eerlijk. Maar dat verschilt per persoon. Ik moet, als ik naar de snelweg wil een rotonde of 9/10 over (Amersfoort Vathorst, rotonde heaven). Het is wennen, maar uiteindelijk krijg je muscle memory. :P

• verkeerslicht
  • Niet online
warsame schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:54:
[...]

Jij hebt vast ook de huurkoop optie van 0.99% rente overwogen?? wel alleen op de MY AWD
Nee eigenlijk niet ;) Zoals je ziet ben ik niet echt een kenner op dit gebied.
Kost dat niet meer geld dan direct kopen? gezien de rente? En kan dat ook tweedehands?
Waar kan ik hier meer info over vinden?

edit: In eerste instantie vind ik tweedehands aanlokkelijk vanwege de gunstige prijzen, en omdat ik het dan volledig uit eigen kas kan betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door verkeerslicht op 07-11-2025 08:27 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05:38
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:27:
[...]

Nee eigenlijk niet ;) Zoals je ziet ben ik niet echt een kenner op dit gebied.
Kost dat niet meer geld dan direct kopen? gezien de rente? En kan dat ook tweedehands?
Waar kan ik hier meer info over vinden?

edit: In eerste instantie vind ik tweedehands aanlokkelijk vanwege de gunstige prijzen, en omdat ik het dan volledig uit eigen kas kan betalen.
Onder aan de streep is huurkoop 0,99% goedkoper voor 5 jaar. Alleen de inflatie is al hoger per jaar… op de gehele looptijd kost het 1400€ meer. Maar het is wel gewoon een lening met bkr registratie.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:07:
[...]

Als dit de eerste keer is dat je in een EV rijdt, zou ik het regeneratief remmen op beperkt zetten en eventueel ook de acceleratie op chill.
Zeker als je vrouw en kinderen meeneemt, anders kun je het wel vergeten dat ze het leuk vinden. Veel mensen worden namelijk misselijk als er mee gereden wordt als een brandstofauto.
Je kunt toch met je "gas"pedaal prima regelen hoe hard de auto regeneratief remt. Gewoon even een ritje wennen en dan wil je toch niet anders meer. Je moet gewoon even van het idee af van het uitrollen van een brandstof auto.

• verkeerslicht
  • Niet online
Masterchiev schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:31:
[...]

Onder aan de streep is huurkoop 0,99% goedkoper voor 5 jaar. Alleen de inflatie is al hoger per jaar… op de gehele looptijd kost het 1400€ meer. Maar het is wel gewoon een lening met bkr registratie.
Hoe bedoel je dit met inflatie?
Maar het is inderdaad wel goedkoper als ik er even over nadenk, want als ik mijn geld op m'n spaarrekening laat staan (of zelfs op raisin zet), dan compenseert dat de rentekosten, en krijg je er nog geld bij ook.
Vraag is even of dit tweedehands kan. Want ik wil me toch aan m'n budget houden.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• bartlauwers
  • Laatst online: 23:48
Mar.tin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:02:
[...]

Hij is ruim, vooral de openingen zijn hier en daar wat krap. We noemen het in het gezin ook wel eens een brievenbus. :).
Precies dit. Nu (al zes jaar) een Model 3 2019 maar vanwege terug van twee naar één auto wordt binnenkort een Model Y Standard de vervanger, ook drie jonge kinderen. Er kan echt wel veel in hoor, in de Model 3, maar toen ik een keer een echt niet zo heel grote stoel mee wilde nemen paste die toentertijd wel met gemak in de Fiesta van m’n vriendin maar met geen mogelijkheid in de Model 3. Begrijp me niet verkeerd hoor, hij is echt ruim en vergeet ook zeker de frunk (FRont trUNK) niet (bij de Y nog groter) maar een auto met een hatchback is veel makkelijker vol te laden, en sommige dingen passen er simpelweg niet in.
@verkeerslicht
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:16:

[...]

Oké, goed om te weten!
Maar dan ben ik toch benieuwd. wat was dan het facelift-jaar? iets met betere waterafvoer, en dubbel glas? En hoe boeiend is die facelift in de praktijk (comfort, maar ook onderhoudsgevoeligheid)
Tesla doet niet echt aan een facelift (behalve de Highland update van de Model 3 in 2024 en de Y Juniper begin dit jaar). Ze voeren doorlopend updates uit aan bestaande modellen: bijv eerst een iets kleinere Frunk bij de Model 3, wat later kwam de warmtepomp er in(waar die ruimte voor nodig was, maar kleinere frunk betekent niet noodzakelijkerwijs dat je de warmtepomp hebt), dan weer de elektrische achterklep, andere/grotere accu, HW 2.5-3-4, verwarmd stuur toegevoegd, etc. En kan ook door elkaar lopen zelfs dus bouwjaar of bouwmaand zegt niet altijd iets over een bepaalde optie. Ik denk dat het belangrijk is goed uit te zoeken wat je wil en waar je dan op moet letten, en dan zo’n auto vinden. 😉
Let ook nog op of de bovenste draagarmen voor al eens vervangen zijn: een notoir kraakgeluid wat onder garantie hersteld zou kunnen zijn, maar niet altijd is(bijv lage km’s of zuinige berijders)
Succes met de zoektocht en hopelijk schrik ik je hier niet teveel mee af. Maar het is te doen, en zeker aan te raden, zo’n Model 3! Rijdt fantastisch.

[ Voor 46% gewijzigd door bartlauwers op 07-11-2025 08:55 . Reden: Toevoeging extra info ]

Current: Tesla M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD /n In bestelling: Tesla MY Standard Wit

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50

ScreamGT

joejoe

Ik heb een issue met mijn Y RWD 2023.

Sinds een week liggen de wintersloffen er onder en reageert de auto qua gas of regen response nergens op tijdens het “sportief” nemen van een bocht. Ik hoef niet eens heel erg gek te doen of de auto laat het gas response volledig wegvallen en regen schakelt ook uit. Pas na enkele seconden kan ik weer gas geven. Dit geeft echt een gevoel van wegvallen van totale controle over de auto. Het voelt alsof je aan het glijden bent over de weg…

Vooral op sommige stukken van de snelweg waar je een bocht normaliter vrij sportief nemen kan zonder ingrijpen is dit nu dus wel het geval.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Masterchiev
verkeerslicht schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:37:
[...]

Hoe bedoel je dit met inflatie?
Maar het is inderdaad wel goedkoper als ik er even over nadenk, want als ik mijn geld op m'n spaarrekening laat staan (of zelfs op raisin zet), dan compenseert dat de rentekosten, en krijg je er nog geld bij ook.
Vraag is even of dit tweedehands kan. Want ik wil me toch aan m'n budget houden.
Nee dat gaat niet volgens mij alleen nieuwe modellen.

Me inflatie bedoel ik:
Vandaag is 1000€ - 1000€ waard.
Met 5% inflatie bijvoorbeeld volgend jaar is diezelfde 1000€ nog 950€ waard vergeleken met nu.
Als de tesla prijzen met de inflatie meestijgen wat door de jaren heen gebeurt betaal jij over 5 jaar nog steeds het bedrag wat er met jou is afgesproken. Dat is een voordeel van huurkoop.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11 18:13
ScreamGT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:45:

Sinds een week liggen de wintersloffen er onder en reageert de auto qua gas of regen response nergens op tijdens het “sportief” nemen van een bocht. Ik hoef niet eens heel erg gek te doen of de auto laat het gas response volledig wegvallen en regen schakelt ook uit. Pas na enkele seconden kan ik weer gas geven. Dit geeft echt een gevoel van wegvallen van totale controle over de auto. Het voelt alsof je aan het glijden bent over de weg…

Vooral op sommige stukken van de snelweg waar je een bocht normaliter vrij sportief nemen kan zonder ingrijpen is dit nu dus wel het geval.
Je banden bieden te weinig grip voor hoeveel vermogen je erop zet. Simpel.

Tijdens het wegnemen van het vermogen door de auto zal er ook een knipperene ESP "lampje" te zien zijn.

Het is nog te warm voor winterbanden op dit moment. Sowieso bieden die minder grip dan zomerbanden op droog en nat wegdek. Tenzij het heel erg koud is.

Welk merk banden heb je? Helemaal nieuw? Kijk het dan eens een paar honderd km aan. Zet ook je bandenspanning weer op 2.9 koud.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:34
ScreamGT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:45:

Winterbanden en sportief rijden lijkt me ook niet de beste combinatie. Je hebt gewoon geen grip waardoor de auto het vermogen wegneemt.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:50

ScreamGT

joejoe

GekkeRipper schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:53:
[...]

Je banden bieden te weinig grip voor hoeveel vermogen je erop zet. Simpel.

Tijdens het wegnemen van het vermogen door de auto zal er ook een knipperene ESP "lampje" te zien zijn.

Het is nog te warm voor winterbanden op dit moment. Sowieso bieden die minder grip dan zomerbanden op droog en nat wegdek. Tenzij het heel erg koud is.

Welk merk banden heb je? Helemaal nieuw? Kijk het dan eens een paar honderd km aan. Zet ook je bandenspanning weer op 2.9 koud.
Zal eens kijken wat 2.9 doet. Staan nu op 3.2

En ik snap dat winterbanden niet bedoeld zijn voor sportief rijden haha. Maar de mate waarop er wordt ingegrepen is wel heul extreem. Zelfs bij het nemen van een afrit met een flauwe bocht grijpt de auto in.

Kijk later welk merk banden het is. Weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@ScreamGT is de banden reset gedaan? Als de auto niet weet dat er een andere set banden onder ligt zal hij de bandenmaat (per wiel) niet opnieuw inleren en veel sneller ingrijpen (tot dit na een langere tijd langzaam corrigeert).

Even checken in onderhoudshistorie op het scherm of “bandenwissel” ofzo is uitgevoerd.

En anders kan je het straffeloos nogmaals doen in het onderhoudsscherm.

Het is wel vroeg voor winterbanden ja, ik wissel meestal 1 december en tussen 1 maart en 1 april afhankelijk van de winter.

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 07-11-2025 09:05 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:56:
Nog nooit gereden met een elektrische auto, maar voor mij lijkt het toch interessant te worden. Ik heb véél overschot van mijn zonnepanelen (en in 2027 gaat mijn gunstige modelcontract gewijzigd worden vanwege einde salderingsregeling).
Beetje OT, maar dit kan al vanaf 2026 gaan veranderen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11 09:23
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:50:
[...]

Dank voor de tip. Kia heeft een zo te zien paar modellen die best gunstig zijn tweedehands, vergelijkbaar met de model 3 of zelfs iets gunstiger. Die ga ik in de overweging meenemen. Bagageruimte lijkt wel een fractie minder te zijn. En een tesla vind ik dan wel weer mooier om te zien. Maar praktisch is ook wat waard :)
Wij hebben hier een Tesla en een Hyundai, als ik weer moet kiezen (en dat heb ik net gedaan want ik heb de nieuwe 3 besteld RWD LR wltp 750 km) zou ik absoluut weer voor een Tesla gaan. De software in een KIA/Hyundai is zooooo verschrikkelijk ruk! In mijn beleving is de software 90% verantwoordelijk voor het prettig rijden in een EV en dat is wat Tesla zeer goed onder de knie heeft, buiten dat de auto's ook erg prettig rijden. Nooit gezeur of je laadpunt haalt, de routes kloppen altijd, goede updates, je kan je routes helemaal aanpassen etc. Daarnaast is Tesla's laadinfrastructuur in Europa super goed en zeer goed betaalbaar. Wij zijn bijvoorbeeld al diverse keren naar Portugal gereden zonder problemen qua laadstress ;-)
Succes met je keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door CEdS op 07-11-2025 09:19 ]

• Bas_db
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07-11 18:01
Maurice- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:21:
[...]

Wanneer heb je besteld dan? Vanaf serienummer 654 is het in ieder geval het 2026 model (productie tweede week september).

Bij veel rijders went het, bij mij niet. Ook afhankelijk van je woon-werkroute denk ik. Voordat ik op de snelweg ben, ben ik 6 rotondes gepasseerd en daarop blijft het gewoon onhandig, zeker als je tijdig richting wil aangeven en meer dan een kwart rond gaat.
Idd serienummer 654, besteld op 30 maart, maar leverrestrictie zat erop en is pas verwijderd in september.
Volgens de API is het idd het 2026 model, maar kreeg m'n kenteken en heb toen dmv het typegoedkeuringsnummer gecheckt en daar bleek het het juni 2025 model te zijn. Daar zit wel de nieuwe accu in, maar niet de hendel en front camera. Weet niet hoe accuraat het is, maar moet er rekening mee houden dat ik ''teleurgesteld'' wordt volgende week.

Vervelend met al die rotondes en heb denk ik hetzelfde. Naar m'n werk toe passeer ik ook een stuk of 5 rotondes en dat lijkt me ook erg vervelend.. Hoopte dat het zou wennen en dat je er bedreven in zou worden.

• Masterchiev
Bas_db schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:20:
[...]

Idd serienummer 654, besteld op 30 maart, maar leverrestrictie zat erop en is pas verwijderd in september.
Volgens de API is het idd het 2026 model, maar kreeg m'n kenteken en heb toen dmv het typegoedkeuringsnummer gecheckt en daar bleek het het juni 2025 model te zijn. Daar zit wel de nieuwe accu in, maar niet de hendel en front camera. Weet niet hoe accuraat het is, maar moet er rekening mee houden dat ik ''teleurgesteld'' wordt volgende week.

Vervelend met al die rotondes en heb denk ik hetzelfde. Naar m'n werk toe passeer ik ook een stuk of 5 rotondes en dat lijkt me ook erg vervelend.. Hoopte dat het zou wennen en dat je er bedreven in zou worden.
Moment van bestellen is het moment dat je het model kiest. Kans is vrij groot bij LM met leverresticties dat je tesla de kans geeft “oude modellen” op te maken. Waarschijnlijk heb je dan een ouder type nummer.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Masterchiev schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:27:
[...]

Moment van bestellen is het moment dat je het model kiest. Kans is vrij groot bij LM met leverresticties dat je tesla de kans geeft “oude modellen” op te maken. Waarschijnlijk heb je dan een ouder type nummer.
Nee hoor, het is niet alsof Tesla de 'oude' spullen laat liggen omdat Jantje uit Lutjebroek (no offence) in maart een Tesla model 3 heeft besteld.
Het moment van productie bepaald welk type je krijgt.

Dit moment is gewoon net ongelukkig, er zijn nog wat oude(re) onderweg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Masterchiev
ZeRoC00L schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:31:
[...]

Nee hoor, het is niet alsof Tesla de 'oude' spullen laat liggen omdat Jantje uit Lutjebroek (no offence) in maart een Tesla model 3 heeft besteld.
Het moment van productie bepaald welk type je krijgt.

Dit moment is gewoon net ongelukkig, er zijn nog wat oude(re) onderweg.
De tesla medewerker zegt wat anders. Je bent immers akkoord gegaan met het model wat in maart op de website staat. Je wist toen dat er geen stalks in zaten. Dat er updates worden doorgevoerd is mooi meegenomen maar het is geen gegeven.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:39
Gisteren in de ochtend de model Y opgehaald. Tijdens het monteren van de mud flaps kwam ik erachter dat de onderkant van de auto een beschadiging heeft. Niet gezien tijdens het ophalen in Tilburg natuurlijk.

Nu een service verzoek aangemaakt met foto's, is dat de beste weg om dit te melden?
Iemand ervaring mee met schade melden binnen 24uur na ophalen?

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-11 17:16
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:03:
@ScreamGT
Het is wel vroeg voor winterbanden ja, ik wissel meestal 1 december en tussen 1 maart en 1 april afhankelijk van de winter.
Ja, met een ICE wisselde ik soms al in Oktober/November maar met een EV zo laat mogelijk de winterbanden eronder en zo vroeg mogelijk eraf. Begin December eronder en eind Februari er weer af.
Niet alleen voor de grip maar ook voor het geluid (EV is stiller dus je hoort de banden meer) en voor de actieradius.

• MagicLegend
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-11 15:25

MagicLegend

The One and Only

Masterchiev schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:27:
[...]

Toen ik er naar vroeg werd me verteld dat LM's expliciet geen voorraadmodellen en altijd de nieuwste modellen krijgen, waarschijnlijk om gedoe te voorkomen. Ik heb dezelfde VIN-reeks als Bas, ben ook heel benieuwd wat ik maandag ga ophalen. Op basis van de parts catalog zit er weldegelijk een stalk in mijn VIN :)

En als die er niet in zit dan maken we een Black Friday uitje naar enhauto.com voor stalks ;) Ik wil sowieso een commander en een rechter stalk, dus dan kan de linker stalk er ook nog wel bij. De batterij was het enige wat ik echt belangrijk vond, de rest is bonus.

[ Voor 16% gewijzigd door MagicLegend op 07-11-2025 10:03 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:10
Gisteren voor het eerst even met de Tesla in de grensstreek / Duitsland geweest.
Het viel me op dat zowel Spotify als de gewone radio daar 'niks' meer deden.

Tegelijkertijd gaf de mobiele ontvangstindicator (heet dat zo?) een 'E' aan... Edge / 2G ?
Mijn telefoon had gewoon vol 4G ontvangst (Vodafone, 5G handmatig uitgeschakeld).

Op de weg terug naar en door Nederland kon ik opeens wel weer Spotify aan zetten, al functioneerde dat heel traag. De radio bleef 'hangen' op het station dat op stond. Het was niet mogelijk één van de favoriete stations te kiezen en de normale zenderlijst was onzichtbaar. Dit zelfs nog toen ik al thuis op de oprit stond en er weer wifi ontvangst was.

Zelfs ná een soft reset (2 scrol wieltjes inhouden totdat het scherm zwart wordt) bleef dit probleem met de radio zich voordoen. Er stond wel een software update gepland, maar die was nog niet actief. Vanmorgen deed de radio het weer, de update was doorgevoerd.

Vragen:
  • Herkent iemand dit probleem met de radio?
  • Is de radio afhankelijk van internet? (is het niet gewoon een DAB antenne?)
  • Kan Premium Connectivity in NL niet meer per jaar betaald worden voor € 99/jaar in plaats van € 9,99/maand?
Tesla Model Y Juniper - SR 'Premium' - Nog in de gratis Premium Connectivity proefperiode.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:10
De mensen die eerder aangaven weinig tot geen last te hebben van steenslag aan de zijkanten, hebben jullie mudflaps?

Ik twijfel nog steeds of ik ze moet nemen. Ik hoor ook wat negatieve verhalen, zoals dat ze de grond raken bij het nemen van drempels (ik heb een m3 performance, dus die ligt sowieso al ietsjes lager).

En daarnaast dat het juist de lak beschadigd doordat er vuil tussen de mudflap en de carrosserie gaat ophopen/de spatlap gewoon tegen je lak aan zit te karren.

Anderzijds worden de panelen achter het wiel nu ook best vies, vooral met dit weer.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:08
nDirect090 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:28:
De mensen die eerder aangaven weinig tot geen last te hebben van steenslag aan de zijkanten, hebben jullie mudflaps?

Ik twijfel nog steeds of ik ze moet nemen. Ik hoor ook wat negatieve verhalen, zoals dat ze de grond raken bij het nemen van drempels (ik heb een m3 performance, dus die ligt sowieso al ietsjes lager).

En daarnaast dat het juist de lak beschadigd doordat er vuil tussen de mudflap en de carrosserie gaat ophopen/de spatlap gewoon tegen je lak aan zit te karren.

Anderzijds worden de panelen achter het wiel nu ook best vies, vooral met dit weer.
Ik heb MY met mudflaps. Inderdaad wel al een paar keer geschraapt, maar dat waren geen normale drempels. Bij een lage M3 zal je waarschijnlijk meer kans hierop hebben.
De lak kunnen ze niet beschadigen want ze zitten op de plastic trim rond de wielkas.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 17:40
LastSamurai schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:47:
[...]

Ja, met een ICE wisselde ik soms al in Oktober/November maar met een EV zo laat mogelijk de winterbanden eronder en zo vroeg mogelijk eraf. Begin December eronder en eind Februari er weer af.
Niet alleen voor de grip maar ook voor het geluid (EV is stiller dus je hoort de banden meer) en voor de actieradius.
Ik rijd mijn winterrubber eigenlijk alleen maar "voor de zekerheid" in Duitsland omdat het daar "moet" (tussen aanhalingstekens omdat de wet zegt dat je "geschikt materieel moet hebben voor de weersomstandigheden".

Eind deze maand weer naar Duitsland met m'n Y. en pas de woensdag ervoor mijn winterrubber eronder. En dat gaat er dan vlak na een vakantie Denemarken in Februari weer af. Winterrubber is met +-4mm profiel al niet meer geschikt als winterrubber, dus hoe minder km's ik daarop kan maken hoe beter :) Heb van de velgen waar het winterrubber omheenzit ook nog een nieuwe set zomerbanden liggen die "op" moeten :+.

Overigens blijf ik onder de indruk hoe zuinig mijn Juniper is met 10c buiten vanmorgen, alsnog 107Wh/km op weg naar werk (wel met een kwartiertje aan de stekker voorverwarmen.

327km van 100 > 40%.

Als ik foto's van een jaar geleden zelfde periode terugkijk van mijn "oude" Y, dan zat ik eigenlijk steevast 10-15Wh/km hoger op dezelfde rit bij grofweg dezelfde temperaturen.

Disclaimer: Dit is met mijn rijstijl: Op autosteer achter de snelste vrachtwagen traject Apeldoorn > Nieuwegein, dus ik vergelijk vooral met mezelf.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:07:
[...]

Dank! Dat stelt me wel gerust. Dan is de 60kWh inderdaad the way to go.
[...]

Haha :P
De eerste Model 3 met 60kWh werd geleverd 24 november 2021 (kenteken N465KZ). Probleem met Tesla is dat ze tot op vandaag gedurende een aantal maanden zowel uitlopende als nieuwe batterijen leveren, de zg. accu loterij. Als je zeker wilt weten welke accu er in zit, moet je via ovi.rdw.nl het kenteken checken. Als er bij Variant E6LR staat heb je de 60kWh accu

• Fire69
Mar.tin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]
Disclaimer: Dit is met mijn rijstijl: Op autosteer achter de snelste vrachtwagen traject Apeldoorn > Nieuwegein, dus ik vergelijk vooral met mezelf.
Bedankt dat je dat er even bij vermeld.
Ik zit nu op 10k km en gemiddeld verbruik staat op 165Wh/km. Ik panikeerde even toen ik jouw 107Wh zag :D

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nDirect090 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:28:

Ik heb ze (OEM) op een Model Y, alleen voor. Elke keer als ik achteruit de oprit op draai iets te strak, over de hoge stoeprand) schaven ze over de grond. Bij drempels zeeer zelden. Ze zijn er voor gemaakt, de onderkant is flexibel en de bovenkant hard.
Ze blijven uitstekend zitten en lak heeft nergens last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpTsowEIf-g71Ko-SNMfpYCjWlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzKmI4nbvGKFsCZNGIRiAElj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuHHqaZvtAUYrpXziVuzKWB5RTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8PYsO8bW1KAbGtj7hQnZW4I.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:25
MagicLegend schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:02:
[...]

Toen ik er naar vroeg werd me verteld dat LM's expliciet geen voorraadmodellen en altijd de nieuwste modellen krijgen, waarschijnlijk om gedoe te voorkomen. Ik heb dezelfde VIN-reeks als Bas, ben ook heel benieuwd wat ik maandag ga ophalen. Op basis van de parts catalog zit er weldegelijk een stalk in mijn VIN :)

En als die er niet in zit dan maken we een Black Friday uitje naar enhauto.com voor stalks ;) Ik wil sowieso een commander en een rechter stalk, dus dan kan de linker stalk er ook nog wel bij. De batterij was het enige wat ik echt belangrijk vond, de rest is bonus.
Stomme vraag want dat heb ik gemist: wat is er veranderd aan de batterij :?

• Mar.tin
Fire69 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:14:
[...]

Bedankt dat je dat er even bij vermeld.
Ik zit nu op 10k km en gemiddeld verbruik staat op 165Wh/km. Ik panikeerde even toen ik jouw 107Wh zag :D
Ik nu na anderhalve maand / 7000km op 124Wh/km gemiddeld. Voornamelijk omhooggeholpen door 600km 130 rijden in FR en afgelopen weekeind heen en weer naar de Gigafactory, en dus +- 1200km DE (waarvan een goed gedeelte "stevig doorrijden". Hij gaat tot de 205 op de teller in de auto. :+

Gemiddelde van oktober was 118.8Wh/km over 3935km, gemiddelde November tot zover was vanmorgen 137,8Wh/km over 2107km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho7MHuCxAM4xmlqHBDH79D9RBZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWZWZbRwtPlPaBiZgPGM1rEF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 07-11-2025 12:12 ]

• Mar.tin
ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:42:
[...]

De LR / P modellen krijgen een nieuwe 85kwh bruto accu. https://tff-forum.de/t/wi...3clg-5m-m53-85kwhcolor-11

• ybos
Ah, ik dacht dat het om de SR ging (icm nieuwe accu). Ik heb geen LR/P besteld dus voor mij niet van toepassing.
Evengoed bedankt voor je snelle respons!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:03:
@ScreamGT is de banden reset gedaan? Als de auto niet weet dat er een andere set banden onder ligt zal hij de bandenmaat (per wiel) niet opnieuw inleren en veel sneller ingrijpen (tot dit na een langere tijd langzaam corrigeert).

Even checken in onderhoudshistorie op het scherm of “bandenwissel” ofzo is uitgevoerd.

En anders kan je het straffeloos nogmaals doen in het onderhoudsscherm.

Inderdaad dat was ik vergeten te vertellen en is bij Tesla wel belangrijk. Dus reset en juiste type band kiezen. Want het ESP reageert dus anders afhankelijk van die instelling.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hi allen!
Dat is persoonlijk bij de een went het snel , de ander went er nooit aan. Bij mij wende het snel en ik wil niet meer anders. Had in 2024 een Highland, afgelopen maanden even een 2023 gereden met stalks, en nu weer een Highland.

Ik ben zo blij dat ik de stalks weer kwijt ben, zoveel comfortabeler _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maurice-
ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:50:
[...]

Ah, ik dacht dat het om de SR ging (icm nieuwe accu). Ik heb geen LR/P besteld dus voor mij niet van toepassing.
Is ook zo. LFPx met 64,5kWh en een paar kilo lichter.

En zoals gebruikelijk was @pdidi weer de eerste die het had gespot.

[ Voor 18% gewijzigd door Maurice- op 07-11-2025 12:22 ]

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
Danny the dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:09:
Gisteren voor het eerst even met de Tesla in de grensstreek / Duitsland geweest.
Het viel me op dat zowel Spotify als de gewone radio daar 'niks' meer deden.

Tegelijkertijd gaf de mobiele ontvangstindicator (heet dat zo?) een 'E' aan... Edge / 2G ?
Mijn telefoon had gewoon vol 4G ontvangst (Vodafone, 5G handmatig uitgeschakeld).

Op de weg terug naar en door Nederland kon ik opeens wel weer Spotify aan zetten, al functioneerde dat heel traag. De radio bleef 'hangen' op het station dat op stond. Het was niet mogelijk één van de favoriete stations te kiezen en de normale zenderlijst was onzichtbaar. Dit zelfs nog toen ik al thuis op de oprit stond en er weer wifi ontvangst was.

Zelfs ná een soft reset (2 scrol wieltjes inhouden totdat het scherm zwart wordt) bleef dit probleem met de radio zich voordoen. Er stond wel een software update gepland, maar die was nog niet actief. Vanmorgen deed de radio het weer, de update was doorgevoerd.

Vragen:
  • Herkent iemand dit probleem met de radio?
  • Is de radio afhankelijk van internet? (is het niet gewoon een DAB antenne?)
  • Kan Premium Connectivity in NL niet meer per jaar betaald worden voor € 99/jaar in plaats van € 9,99/maand?
Tesla Model Y Juniper - SR 'Premium' - Nog in de gratis Premium Connectivity proefperiode.
Ik herken dat de dataverbinding wegvalt en heel lang de tijd nodig heeft (veel langer dan mijn mobiele telefoon) om zich weer te herstellen. DAB zou niet afhankelijk moeten zijn van internet, maar wellicht speelt er wat anders: de radiozendmasten in NL zijn zo geplaatst dat FM/DAB echt maar net tot de grens komt. Premium connectivity zou hier sowieso los van moeten staan.

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:42:
[...]

Onze Duitse buren hebben daar een mooi wiki-artikel voor: https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641

De M3 RWD heeft sinds Q4 een iets grotere accu gekregen, een CATL 6M "LFPx" 64.5kWh. Als je je kenteken opzoekt kun je vinden onder "D.2 Variant" welk type accu je hebt. In mijn geval dus de H6MR, wat je op de wiki terugvind als die CATL 6M batterij.

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-11 15:57

yok

Hi allen!
Hier ook iemand die binnen een weekje eraan gewend was, vooral bij rotondes. Het is echt easy daarna. Wil ook niet meer zonder, ik houd van de cleane look zonder stalk.

• MagicLegend

MagicLegend

The One and Only

ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:50:
[...]

Dat is dus wel van toepassing op de SR RWD :)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 13:27
ZappaTheCat schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:18:
[...]

Heb ooit ergens gelezen dat dit door 'Smart shuffle' komt. Dat kun je in de auto of in de web versie niet uitzetten. Maar wel in te smartphone app: op mijn Iphone onder Instellingen en privacy - Afspelen - Smart Shuffle toevoegen (helemaal onderaan). Dus even inloggen op het account dat je in de auto gebruikt en de setting uitzetten. Should work, could work.
Ik heb dit gisterenavond getest en het lijkt inderdaad te werken!
Wat wel weer raar is, is dat de volgorde dan toch weer in 'geschuffelde' vorm vast lijkt te staan. Iedere keer als ik de playlist start, start hetzelfde nummer opnieuw en daarna ook weer hetzelfde nummer als daarvoor etc.
De hele lijst doet nu wel mee, dat is een vooruitgang.

Op de fiets vervuil je niets!

• ybos
MagicLegend schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:06:
[...]

Onze Duitse buren hebben daar een mooi wiki-artikel voor: https://tff-forum.de/t/wi...model-y-cybertruck/107641

De M3 RWD heeft sinds Q4 een iets grotere accu gekregen, een CATL 6M "LFPx" 64.5kWh. Als je je kenteken opzoekt kun je vinden onder "D.2 Variant" welk type accu je hebt. In mijn geval dus de H6MR, wat je op de wiki terugvind als die CATL 6M batterij.
Nice, dan ga ik er in range flink op vooruit tov mn huidige (ik meen) 52kWh accu (2019 M3 SR+)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:29:
[...]

Nice, dan ga ik er in range flink op vooruit tov mn huidige (ik meen) 52kWh accu (2019 M3 SR+)
Dat verschil is echt behoorlijk, zeker in de winter doordat de Highland niet alleen meer capaciteit heeft maar vele malen efficiënter is als de 2019.

Ik vond de switch van de 2019 naar de Highland betreft range zeker in de winter echt een verademing.
Het zou mij overigens niets verbazen als een standard RWD Highland in de winter meer range heeft als een 2019-2020 Long Range.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 07-11-2025 13:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• hansvanhengel
  • Laatst online: 07-11 14:15
Mar.tin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik rijd mijn winterrubber eigenlijk alleen maar "voor de zekerheid" in Duitsland omdat het daar "moet" (tussen aanhalingstekens omdat de wet zegt dat je "geschikt materieel moet hebben voor de weersomstandigheden".

Eind deze maand weer naar Duitsland met m'n Y. en pas de woensdag ervoor mijn winterrubber eronder. En dat gaat er dan vlak na een vakantie Denemarken in Februari weer af. Winterrubber is met +-4mm profiel al niet meer geschikt als winterrubber, dus hoe minder km's ik daarop kan maken hoe beter :) Heb van de velgen waar het winterrubber omheenzit ook nog een nieuwe set zomerbanden liggen die "op" moeten :+.

Overigens blijf ik onder de indruk hoe zuinig mijn Juniper is met 10c buiten vanmorgen, alsnog 107Wh/km op weg naar werk (wel met een kwartiertje aan de stekker voorverwarmen.

327km van 100 > 40%.

Als ik foto's van een jaar geleden zelfde periode terugkijk van mijn "oude" Y, dan zat ik eigenlijk steevast 10-15Wh/km hoger op dezelfde rit bij grofweg dezelfde temperaturen.

Een iewat late reactie, maar hoe?! Ik begrijp dat vrachtwagen plakken enorm helpt, maar hier kom ik echt niet aan. Welke versie heb je, als ik vragen mag? Wellicht de RWD versie, die net wat lichter is? Wij rijden een AWD, dat scheelt natuurlijk ook al iets, toch iets minder efficiënt.

• ybos
revolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:32:
[...]

De verschil is echt behoorlijk, zeker in de winter doordat de highland niet alleen meer capaciteit heeft maar vele malen efficiënter is als de 2019.

Ik vond de switch van de 2019 naar de Highland betreft range zeker in de winter echt een verademing.
Ben ik blij mee. Eigenlijk bijna nooit last van "range-issues" maar met de aanhanger is wat extra afstand wel lekker. Nu red ik een 130-140km. Als daar eens een km of 30-40 bijkomt geeft zeker wat lucht :Y

• Fire69
Mar.tin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:47:
[...]

Ik nu na anderhalve maand / 7000km op 124Wh/km gemiddeld. Voornamelijk omhooggeholpen door 600km 130 rijden in FR en afgelopen weekeind heen en weer naar de Gigafactory, en dus +- 1200km DE (waarvan een goed gedeelte "stevig doorrijden". Hij gaat tot de 205 op de teller in de auto. :+

Gemiddelde van oktober was 118.8Wh/km over 3935km, gemiddelde November tot zover was vanmorgen 137,8Wh/km over 2107km.

[Afbeelding]
hansvanhengel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:33:
[...]

Een iewat late reactie, maar hoe?! Ik begrijp dat vrachtwagen plakken enorm helpt, maar hier kom ik echt niet aan. Welke versie heb je, als ik vragen mag? Wellicht de RWD versie, die net wat lichter is? Wij rijden een AWD, dat scheelt natuurlijk ook al iets, toch iets minder efficiënt.
Goeie vraag inderdaad. Wat is jouw gemiddel verbruik? Ik heb ook een AWD.
@Mar.tin, welke versie heb jij?

• Maurice-
revolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:32:
[...]

Dat verschil is echt behoorlijk, zeker in de winter doordat de Highland niet alleen meer capaciteit heeft maar vele malen efficiënter is als de 2019.

Het zou mij overigens niets verbazen als een standard RWD Highland in de winter meer range heeft als een 2019-2020 Long Range.
Er zijn natuurlijk veel variabelen maar mijn M3H RWD is minder efficiënt dan mijn vorige M3RWD '23. Beide na 20k km.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ybos schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:36:
[...]

Ben ik blij mee. Eigenlijk bijna nooit last van "range-issues" maar met de aanhanger is wat extra afstand wel lekker. Nu red ik een 130-140km. Als daar eens een km of 30-40 bijkomt geeft zeker wat lucht :Y
Met de caravan erachter heb ik met de Highland 40-50km meer range dan met de 2019SR+, en dan krijg jij nog 4kWh extra :P
Maurice- schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:39:
[...]

Er zijn natuurlijk veel variabelen maar mijn M3H RWD is minder efficiënt dan mijn vorige M3RWD '23. Beide na 20k km.
Verschil tussen de 2023 en 2024 Highland is inderdaad klein qua efficiëntie, toen ik vorige maand onze Highland op haalde in Tilburg ging vrouwlief terug in de 2023 RWD. Zelfde traject gereden bij elkaar, de Higland was een fractie zuiniger maar dat scheelde echt heel weinig. Beide op 18 inch overigens

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 07-11-2025 13:44 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-11 14:15
revolution-nl schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:39:
[...]

Met de caravan erachter heb ik met de Highland 40-50km meer range dan met de 2019SR+, en dan krijg jij nog 4kWh extra :P

[...]

Verschil tussen de 2023 en 2024 Highland is inderdaad klein qua efficiëntie, toen ik vorige maand onze Highland op haalde in Tilburg ging vrouwlief terug in de 2023 RWD. Zelfde traject gereden bij elkaar, de Higland was een fractie zuiniger maar dat scheelde echt heel weinig. Beide op 18 inch overigens
Range valt me reuze mee van m’n 2025 rwd . Haal geregeld meer dan 450 km voordat ik met 5-10% bij de supercharger kom. Heb dan geen zware voet natuurlijk en temps zijn nog mild . Maar je komt echt heel ver als je wilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTRsPVmpahxtiCH1298-aJduUIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sgk8uxUTJQ81ul3Ds4AhgmpD.jpg?f=fotoalbum_large

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:34
ScreamGT schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:01:
[...]

Zal eens kijken wat 2.9 doet. Staan nu op 3.2

En ik snap dat winterbanden niet bedoeld zijn voor sportief rijden haha. Maar de mate waarop er wordt ingegrepen is wel heul extreem. Zelfs bij het nemen van een afrit met een flauwe bocht grijpt de auto in.

Kijk later welk merk banden het is. Weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Het merk is ook zeker van belang. Het rare is: met mijn Michelin Primacy (zomer)banden mag ik niet op wintersport maar met HonkyTonky Winterpro mag dat wel. Ik hoef niet uit te leggen met welke ik meer grip heb.

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:33:
[...]

ook @Fire69

De RWD versie inderdaad, bandjes op 3,2 bar, en mijn locatie in het land (midden) helpt ook fors mee merk ik als ik elders rijd, redelijk vlak, weinig ongunstige wind etc.

Bij kou probeer ik voor te verwarmen aan de paal. Ik doe er ook wel een (klein beetje) mijn best voor zeg maar. Tel daarbij op dat ik een set HALOBLK wieldoppen erop heb zitten (en dus de 19" velgen).

Mijn oude Y, zelfde rijgedrag, tussen 19-09-2024 en 27-09-2025 op 42.240km 132.8Wh/km.
01-01-2025 - 27-09-2025 - 129.5Wh/km over 30.703km

Mijn oude 2022 Model 3 RWD, zat ik tussen
01-01-2024 en 19-09-2024 op 121 Wh/km over pakweg 29.000km.
03-01-2023 - 31-12-2024 122Wh/km op 52.793 km. (dit is inclusief een trip Noordkaap à 7500km in 9 dagen)

Ter contrast, mijn vader, met een Model 3 LR AWD uit 2019 zit nu over 333.000km op 149Wh/km. Die rijdt eigenlijk overal en altijd 100-103 op de snelweg.

Dit zijn allemaal getallen op basis van beweging, en dus niet aan de paal.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 07-11-2025 14:27 ]

• Fire69
Mar.tin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:25:
[...]

Bij kou probeer ik voor te verwarmen aan de paal. Ik doe er ook wel een (klein beetje) mijn best voor zeg maar. Tel daarbij op dat ik een set HALOBLK wieldoppen erop heb zitten (en dus de 19" velgen).
Ik rijd zonder wieldoppen. Ik vraag me wel af hoeveel verschil dat zou maken, maar heb geen zin om het te testen :P .
En ook nog de mudflaps voor/achter.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
ColeJ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:19:
[...]

Het merk is ook zeker van belang. Het rare is: met mijn Michelin Primacy (zomer)banden mag ik niet op wintersport maar met HonkyTonky Winterpro mag dat wel. Ik hoef niet uit te leggen met welke ik meer grip heb.
Daar zou ook gewoon een keurmerk voor moeten komen, waardoor slechte en vaak ook hele goedkope banden verboden worden. Mensen brengen zichzelf en vooral anderen ermee in gevaar.

Overigens lijkt het me zo dat bij een auto die zelf kan remmen de in te schatten (rem)afstand ook uitgaat van een band met een bepaalde remafstand bij een bepaalde snelheid. Als je dan van die goedkope rommel eronder hebt liggen, dan werkt dat natuurlijk niet.

• nDirect090
_eLMo_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Ik heb ze (OEM) op een Model Y, alleen voor. Elke keer als ik achteruit de oprit op draai iets te strak, over de hoge stoeprand) schaven ze over de grond. Bij drempels zeeer zelden. Ze zijn er voor gemaakt, de onderkant is flexibel en de bovenkant hard.
Ze blijven uitstekend zitten en lak heeft nergens last van.
[Afbeelding][Afbeelding]
Op een Y zou ik het ook direct doen inderdaad, daar zitten ze tegen die plastic wielkast randen zoals je al aangaf. Bij de model3 zitten ze helaas op/tegen het lak, vandaar mijn bezorgdheid eigenlijk. Op de foto's te zien heb je der wel goed aangedaan :P

• nDirect090
Fire69 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:34:
[...]

Ik heb MY met mudflaps. Inderdaad wel al een paar keer geschraapt, maar dat waren geen normale drempels. Bij een lage M3 zal je waarschijnlijk meer kans hierop hebben.
De lak kunnen ze niet beschadigen want ze zitten op de plastic trim rond de wielkas.
Op een 3 zitten de mudflaps helaas wel op het lak :(

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:30
Ik rijd eigenlijk nooit boetes. Houd mij altijd aan de juiste snelheid. Maar nu ik de model Y juniper heb, heb ik binnen 2 weken al een boete gereden. 4km te hard. Ik heb er echt een hekel aan dat ik geen cruisecontrol of snelheidlimiet kan gebruiken, je rijdt nu op 50 wegen heel snel te hard, autopilot werkt slecht op 30/50/60 wegen... zijn er hier goede tips? Want verwacht dat het anders niet bij 1 boete blijft, snelheid is best lastig stabiel te houden zo. In mijn oude benzine wagen met 1 knopje crouse control ingesteld, mis het stiekem wel. Herder heel blij met de auto, maar dit is echt een groot irritatiepunt

• Danny the dog
GarageGoblin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:41:
Ik rijdt eigenlijk nooit boetes. Houdt mij altijd aan de juiste snelheid. Maar nu ik de model Y juniper heb, heb ik binnen 2 weken al een boete gereden. 4km te hard. Ik heb er echt een hekel aan dat ik geen cruisecontrol of snelheidlimiet kan gebruiken, je rijdt nu op 50 wegen heel snel te hard, autopilot werkt slecht op 30/50/60 wegen... zijn er hier goede tips? Want verwacht dat het anders niet bij 1 boete blijft, snelheid is best lastig stabiel te houden zo. In mijn oude benzine wagen met 1 knopje crouse control ingesteld, mis het stiekem wel. Herder heel blij met de auto, maar dit is echt een groot irritatiepunt
Het beste kun je autopilot dan uitschakelen. Dan gebruik je alleen de adaptieve cruise control.
Heb het zelf ook gedaan, vond de autopilot maar slecht werken. Dan maar geen lane assist…

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-11 17:59
Danny the dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:48:
[...]

Het beste kun je autopilot dan uitschakelen. Dan gebruik je alleen de adaptieve cruise control.
Heb het zelf ook gedaan, vond de autopilot maar slecht werken. Dan maar geen lane assist…
Heb 'm ook op adaptieve cruise control staan, en dat nog niet veranderd sinds ik de niuewe Y en een kleine 6k km verder ben. Vooral omdat je niet meer tussen die 2 kan switchen tijdens het rijden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik rijdt eigenlijk nooit boetes. Houdt mij altijd aan de juiste snelheid. Maar nu ik de model Y juniper heb, heb ik binnen 2 weken al een boete gereden. 4km te hard. Ik heb er echt een hekel aan dat ik geen cruisecontrol of snelheidlimiet kan gebruiken, je rijdt nu op 50 wegen heel snel te hard, autopilot werkt slecht op 30/50/60 wegen... zijn er hier goede tips? Want verwacht dat het anders niet bij 1 boete blijft, snelheid is best lastig stabiel te houden zo. In mijn oude benzine wagen met 1 knopje crouse control ingesteld, mis het stiekem wel. Herder heel blij met de auto, maar dit is echt een groot irritatiepunt
TACC gebruiken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 00:14
Hi allen!
Na 2,5 maand ben ik er vrijwel helemaal aan gewend, zozeer dat ik het zelfs grotendeels ben gaan waarderen. Alleen de richtingaanwijzer aanzetten bij het verlaten van een rotonde; dat wordt wel langzaam meer routine, maar vaak moet ik wel kijken naar mijn stuur ter controle en dat wil je eigenlijk niet.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:34
CEdS schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:16:
[...]

Wij hebben hier een Tesla en een Hyundai, als ik weer moet kiezen (en dat heb ik net gedaan want ik heb de nieuwe 3 besteld RWD LR wltp 750 km) zou ik absoluut weer voor een Tesla gaan. De software in een KIA/Hyundai is zooooo verschrikkelijk ruk! In mijn beleving is de software 90% verantwoordelijk voor het prettig rijden in een EV en dat is wat Tesla zeer goed onder de knie heeft, buiten dat de auto's ook erg prettig rijden. Nooit gezeur of je laadpunt haalt, de routes kloppen altijd, goede updates, je kan je routes helemaal aanpassen etc. Daarnaast is Tesla's laadinfrastructuur in Europa super goed en zeer goed betaalbaar. Wij zijn bijvoorbeeld al diverse keren naar Portugal gereden zonder problemen qua laadstress ;-)
Succes met je keuze.
't is ook maar net wat je boeiend vind natuurlijk. Kia is in basis een rpima auto zonder overbodige franje, meer zoals een traditionele auto, de app werkt redelijk (en zelfs nu op een samsung watch, hoor je dat tesla?) Ik rij liever de 3, de vrouw liever de e-Niro.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:10
Ik herken het. Sinds ik mn M3h heb, heb ik al 4 snelheid boetes gekregen. Ik rij al in chill mode maar 1 of ander reden trekt het nog steeds te snel voor mij

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flitsmeister, Waze gebruiken. Met automatische activering. Ik houd mij zelden aan de snelheid en heb toch zelden boetes.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Zoals gezegd tacc gebruiken. Maar bedenk ook dat de tellerafwijking veel kleiner is dan bij een brandstofauto. Houd Google maps er maar eens naast.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Danny the dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:48:
[...]

Blijft ACC wel ingeschakeld bij wisselen van rijbaan?

• Danny the dog
aschja schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:05:
[...]
Blijft ACC wel ingeschakeld bij wisselen van rijbaan?
Yes! (Wel knipperlicht gebruiken bij baanwissel)

• GarageGoblin
Maar dat vind ik ook echt zonde. De hoofdreden om een tesla te kopen was voor mij de automatische functies. Ik vind auto pilot geweldig op de autobaan. Baal er echt van dat ik moet kiezen tussen die 2. Geweldige auto, maar dit gedeelte is ruk

• GarageGoblin
Ik denk dat ik de tip opvolg om Flitsmeister te gebruiken (neemt dan nog steeds niet de ergernis weg, maar scheelt boetes) en dan hopen dat ze het snel aanpassen. Zie meer gebruikers hierover online klagen, ik begrijp de hele keuze niet vanuit Tesla.

[ Voor 72% gewijzigd door GarageGoblin op 07-11-2025 20:28 ]

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:25
Mocht er iemand nog interesse hebben in de "Classic" Juniper SR RWD, er staat er nu ééntje in Pearl White in de voorraad:
https://www.tesla.com/nl_...y/new/my?PaymentType=cash

• gjcvro
GarageGoblin schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:21:
[...]

Maar dat vind ik ook echt zonde. De hoofdreden om een tesla te kopen was voor mij de automatische functies. Ik vind auto pilot geweldig op de autobaan. Baal er echt van dat ik moet kiezen tussen die 2. Geweldige auto, maar dit gedeelte is ruk
Volgens mij was de truc 2 profielen te maken..

• Danny the dog
gjcvro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:18:
[...]

Is het niet ook zo dat als je 1x klikt op het rechter wieltje dat autopilot aan gaat en als je dubbel klikt alleen de cruise control? Ik Google het net en dit komt naar boven…. Ik heb het zelf niet getest.

Jammer dat je autopilot niet aan/uit kunt zetten via de instelbare voorkeur onder het linker scrol wieltje.

[ Voor 12% gewijzigd door Danny the dog op 07-11-2025 21:31 ]

• gjcvro
Danny the dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:29:
[...]

Is het niet ook zo dat als je 1x klikt op het rechter wieltje dat autopilot aan gaat en als je dubbel klikt alleen de cruise control? Ik Google het net en dit komt naar boven…. Ik heb het zelf niet getest.

Jammer dat je autopilot niet aan/uit kunt zetten via de instelbare voorkeur onder het linker scrol wieltje.
Nope, niet bij de juniper.

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Danny the dog schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:14:
[...]

Yes! (Wel knipperlicht gebruiken bij baanwissel)
Het is toch van de zotte dat Autopilot dat niet doet?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
gjcvro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 21:18:
[...]

Je kunt toch alleen in de P stand wisselen van profiel?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08

bert pit

asdasd

daemonix schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:32:
[...]

Het is erg afhankelijk van hoe je met de lak bent omgegaan de eerste 6 maanden. Al veel gewassen? => lak slecht.
Op drie keer na is hij altijd met de hogedrukspuit en handmatig gewassen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:42
jongetje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:22:
[...]

Dat dacht ik ook tot ik het onlangs probeerde. Je kan gewoon tijdens het rijden switchen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:08

bert pit

asdasd

LastSamurai schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:51:
Aparte vraag misschien... Ik heb zojuist een serviceafspraak gemaakt voor het onderbouwen van een trekhaak. Eind November. Ik heb wel een oprit maar geen overkapping oid.
Er staat dat je bij regen of hagel moet zorgen dat er in een garage of op een beschutte plek gewerkt kan worden maar dat is nou juist waar dealerorganisaties garages voor hebben bedacht.

Hoe ging dat bij jullie ?
Ik heb één keer de ranger op bezoek gehad op mijn werkadres en heb er eigenlijk geen rekening mee gehouden. Het was koud en droog maar hij had er geen problemen mee om de werkzaamheden op de parkeerplaats de doen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• gjcvro
jongetje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:22:
[...]

Geen idee, ik herhaal alleen wat eerder als workaround werd gegeven, ik heb zelf een M3, dus heb er verder geen belang bij om het uit te testen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bert pit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:36:
[...]

Je mag hem eigenlijk de eerste maanden niet wassen. Hogedruk spuit is ook niet goed voor een nog zachte lak. De lak moet uitharden.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48
bert pit schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:36:
[...]

Bij nieuwe autos met watergedragen lak moet je hem de eerste 6 maanden na productie alleen wassen als er vogelpoep op zit om de lak uit te laten harden. Anders blijft de lak zacht.

• this
pjot1 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:35:
[...]

Maar bedenk ook dat de tellerafwijking veel kleiner is dan bij een brandstofauto.
De tellerafwijking heeft niets te maken met het type aandrijving. Dat is gewoon auto/merk-afhankelijk van hoeveel afwijking ze er in geprogrammeerd hebben.

• pjot1
  • Niet online
this schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:11:
[...]

De tellerafwijking heeft niets te maken met het type aandrijving. Dat is gewoon auto/merk-afhankelijk van hoeveel afwijking ze er in geprogrammeerd hebben.
Wel als je (steeds) een bekeuring krijgt. ;)

• this
pjot1 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 00:17:
[...]

Wel als je (steeds) een bekeuring krijgt. ;)
Hoe dat?

• pjot1
  • Niet online
Simpel praktijkvoorbeeld, als ik met de auto van mn werk 107/108 rij dan rij ik op de gps 102/103. Met mijn Tesla is dat 105/106. Dat kan net het verschil zijn tussen wel of geen boete.

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: