• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:34
turkeyhakan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:48:
[...]

Je doelt op een Volkswagen ? 8)
Wow jij bent scherp 8)7 ik bedoel natuurlijk de “Highland”. :$

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-02 12:06
Sunri5e schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:52:
Vorige week hebben we een caravan aangeschaft. Mijn partner en ik hebben allebei een Tesla model Y. Mijn vrouw een RWD uit 2024 en ik een Performance uit 2024. Nu zitten we in de positie dat we de RWD van mijn vrouw door kunnen schijven naar een collega. Mijn vrouw heeft dan een nieuwe Tesla nodig. Echter is twee Tesla model Y's in 1 gezin best wel luxe. We zouden het denk ik ondanks dat we drie jonge kinderen hebben ook af kunnen met de Performance en een Model 3. Echter vinden we het ook wel prettig om zo zorgeloos mogelijk met de caravan naar Italie te kunnen. Is dit goed te doen met de actieradius van de Performance? Of zouden we met een nieuwe LR AWD een stuk makkelijker (met minder stops) naar Italie kunnen rijden?
Wat laat, maar toch nog even hier op reagerend. Wij hebben heel recent een model Y LR AWD aangeschaft, Juniper model. Mijn broer heeft vrijwel tegelijk een Model Y Performance aangeschaft. Allebei zijn we van plan in de zomer met de caravan op vakantie te gaan.

Lang verhaal kort, wij hebben ons in hetzelfde probleem verdiept. De Performance heeft in de praktijk iets meer verbruik vanwege de banden. Die zijn breder, dus meer rolweerstand. Daarnaast nog een paar hele kleine dingen die net iets anders zijn. In de praktijk gaan we waarschijnlijk geen verschil merken. Praktijk moet natuurlijk nog blijken, maar we zien geen directe reden waarom het verbruik van de Performance hoger zou moeten zijn.

De grootste factor gaat de caravan zelf zijn, hoe breed, hoog en zwaar hij is. Wij gaan zelf rijden met een caravan van ongeveer 1.500kg, maar een vrij lomp breed en hoog model. Ik reken persoonlijk op 200km range als ik vanaf 100% weg rij tot 10% en ongeveer 150km range als ik vanaf 80% naar 10% rij.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansvanhengel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:32:
[...]

Wat laat, maar toch nog even hier op reagerend. Wij hebben heel recent een model Y LR AWD aangeschaft, Juniper model. Mijn broer heeft vrijwel tegelijk een Model Y Performance aangeschaft. Allebei zijn we van plan in de zomer met de caravan op vakantie te gaan.

Lang verhaal kort, wij hebben ons in hetzelfde probleem verdiept. De Performance heeft in de praktijk iets meer verbruik vanwege de banden. Die zijn breder, dus meer rolweerstand. Daarnaast nog een paar hele kleine dingen die net iets anders zijn. In de praktijk gaan we waarschijnlijk geen verschil merken. Praktijk moet natuurlijk nog blijken, maar we zien geen directe reden waarom het verbruik van de Performance hoger zou moeten zijn.

De grootste factor gaat de caravan zelf zijn, hoe breed, hoog en zwaar hij is. Wij gaan zelf rijden met een caravan van ongeveer 1.500kg, maar een vrij lomp breed en hoog model. Ik reken persoonlijk op 200km range als ik vanaf 100% weg rij tot 10% en ongeveer 150km range als ik vanaf 80% naar 10% rij.
Tip op https://caravantrekker.nl/berekening/berekening kan je heel goed zien wat de actieradius gaat zijn, deze is voor onze combinatie Model 3 Highland RWD spot-on met de praktijkervaring die wij hebben. Waarbij de 20-80% bandbreedte bij snelladen voor ons heel erg conservatief. Wij laden liever bij <10% en laden soms ook wat langer door ivm het gezin wat langer de tijd nodig heeft.
Hoofdpunten
Beladen Trigano 1020 kg met 955 kg asdruk
Maximaal trekgewicht is (soms te) krap
B-rijbewijs is voldoende
Geadviseerde kogeldruk 65 kg
Maximaal toegestaan maar 55 kg (?)
Uitstekende prestaties op de vlakke weg
Motor heeft heel veel trekkracht en souplesse
Zeer snelle acceleratie 9.4 sec.
Prima op steile hellingen > 25%
Normverbruik 25.6 kWh/100km
Actieradius 234 km
Gewichtsverhouding 50%
Veilig rijgedrag
Goede combinatie!

Actieradius
Afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Trigano zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 26 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 24.3 en 31.6 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 138 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 231 km
230km heb ik ook daadwerkelijk een keer gehaald :)
Ultra efficiënte combinatie _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door revolution-nl op 04-11-2025 11:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:38
Heinemancp schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:32:
[...]

Auch, hopelijk heb je netjes een briefje met de gegevens van de veroorzaker.
was een aanrijding terwijl wij stilstonden voor een rond punt, papieren zijn dus ingevuld en is een verzekeringskwestie. waar ik me meer zorgen om maak ik hoe de herstelling zal gebeuren. kofferbak en flank hebben flinke duw gehad....

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:35
Solidsystem87 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
[...]

was een aanrijding terwijl wij stilstonden voor een rond punt, papieren zijn dus ingevuld en is een verzekeringskwestie. waar ik me meer zorgen om maak ik hoe de herstelling zal gebeuren. kofferbak en flank hebben flinke duw gehad....
Als het een priveauto is zou ik ook achter de waardevermindering door schadeverleden aangaan.
hansvanhengel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:32:
[...]

Denk dat de impact van de caravan vele malen groter is dan de 21 inch velgen en wat meer vermogen. Met zo'n hoog verbruik heb je het over 2/3/4% meer laden bij een stop.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42
Maurice- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:16:
[...]

Als het een priveauto is zou ik ook achter de waardevermindering door schadeverleden aangaan.
Wordt dat niet vastgelegd in een register of iets dergelijks?
Toen ik mijn M3 tweedehands kocht werd er ook verteld geen schade want dat stond niet in de papieren. Toen ik de USB er in deed zag ik prachtig een filmpje van hoe een Audi e-Tron hem hard tegen de achterkant heeft geramd. Was wel netjes gerepareerd maar had het liever geweten van tevoren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• hansvanhengel
  • Laatst online: 09-02 12:06
Inspired schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:45:
[...]

Denk dat de impact van de caravan vele malen groter is dan de 21 inch velgen en wat meer vermogen. Met zo'n hoog verbruik heb je het over 2/3/4% meer laden bij een stop.
Exact, daarom dat ik ook zeg dat je het verschil in de praktijk niet gaat merken. Daarnaast heeft die van hem ook nog eens de nieuwe batterij die iets meer vermogen heeft, dus wellicht zelfs iets meer range.

• Maurice-
Daniel. schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:50:
[...]

Wordt dat niet vastgelegd in een register of iets dergelijks?
Toen ik mijn M3 tweedehands kocht werd er ook verteld geen schade want dat stond niet in de papieren. Toen ik de USB er in deed zag ik prachtig een filmpje van hoe een Audi e-Tron hem hard tegen de achterkant heeft geramd. Was wel netjes gerepareerd maar had het liever geweten van tevoren.
Heb je dat zelf ook opgevraagd? Grote schades worden inderdaad gedocumenteerd wat voor een behoorlijke waardevermindering kan zorgen (ondanks goed herstel) of bij inruil in het geheel niet geaccepteerd wordt.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:42
Maurice- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:53:
[...]

Heb je dat zelf ook opgevraagd? Grote schades worden inderdaad gedocumenteerd wat voor een behoorlijke waardevermindering kan zorgen (ondanks goed herstel) of bij inruil in het geheel niet geaccepteerd wordt.
Niet zelf opgevraagd maar wel het rapport in mogen zien wat de verkoper had gekregen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hek030 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:08:
[...]

Da’s geen antwoord op de vraag ouwe moraalridder >:)
Nee, dat klopt. Maar waarom moeten we antwoord geven op een vraag welke tegen de wet in gaat? Het systeem zit er niet voor niets op. En dat blijkt maar weer aan de gestelde vraag..... ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23
pjot1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:02:
[...]
Nee, dat klopt. Maar waarom moeten we antwoord geven op een vraag welke tegen de wet in gaat? Het systeem zit er niet voor niets op. En dat blijkt maar weer aan de gestelde vraag..... ;)
Punt is natuurlijk dat het systeem vaak al reageert als je in de buurt van een streep komt en dan vrij lomp naar het midden stuurt.
Ik zet dit iig standaard bij elke rit uit, inderdaad erg irritant.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:25
Alhoewel ik heel gecharmeerd ben van de Huurkoop optie, komt het kopen van een nieuwe auto op dit moment even niet goed uit (tevens levert oude auto altijd weer minder op dan verwacht). Is dit een actie die jullie wel vaker voorbij zien komen of is deze erg uitzonderlijk? Ik kan me namelijk herinneren dat er vorig jaar ook eens een dergelijke actie was.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:29
SirMemeAlot schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:22:
Alhoewel ik heel gecharmeerd ben van de Huurkoop optie, komt het kopen van een nieuwe auto op dit moment even niet goed uit (tevens levert oude auto altijd weer minder op dan verwacht). Is dit een actie die jullie wel vaker voorbij zien komen of is deze erg uitzonderlijk? Ik kan me namelijk herinneren dat er vorig jaar ook eens een dergelijke actie was.
Mijn ervaring is dat de acties met het jaar beter/gunstiger worden :-) Zou mij niet zo veel zorgen maken..

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:45
Japiooo schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:36:
[...]

Punt is natuurlijk dat het systeem vaak al reageert als je in de buurt van een streep komt en dan vrij lomp naar het midden stuurt.
Ik zet dit iig standaard bij elke rit uit, inderdaad erg irritant.
Het gaat bij mij vooral fout als ik buiten het dorp in het veld rijd waar de weggetjes maar net breed genoeg zijn om elkaar te passeren. Dan ga je niet zo hard dus is het goed te counteren, maar op de snelweg moet je gewoon tussen de lijntjes leren rijden. Dat had ik al wel afgeleerd toen ik nog in de Mercedes reed. Die maakte dat vrij lomp duidelijk zodat je het wel liet om buiten de lijntjes te kleuren :+

• Masterchiev
  • Laatst online: 19:10
SirMemeAlot schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:22:
Komt vaker voor. Vooral in Q4.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand ervaring met het vervoeren van lange pakketten in een Model 3? 2 x 208*27*10 cm. Met de bank plat en de bijrijdersstoel zover mogelijk naar voren zou ik denken dat het net wel of net niet kan.

Ik bereid mij liever voor dan dat ik straks sta te kloten bij die Zweedse meubelzaak. :+

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
Beekforel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:39:
Iemand ervaring met het vervoeren van lange pakketten in een Model 3? 2 x 208*27*10 cm. Met de bank plat en de bijrijdersstoel zover mogelijk naar voren zou ik denken dat het net wel of net niet kan.

Ik bereid mij liever voor dan dat ik straks sta te kloten bij die Zweedse meubelzaak. :+
Moet wel lukken denk ik, eventueel beetje schuin omhoog gekanteld.
Afgelopen week 7 pax deur kasten van 229cm vervoerd, de verpakking is zelf 239cm. Dat ging met wat stoeien ook net.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:51
Solidsystem87 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:23:
Helaas was er gisteren iemand die de achterkant van mijn wagen van iets te dichtbij wou bekijken... ik hoop dat ze dit mooi hersteld krijgen. het was een bestelwagen dus heeft de koffer ook een mooie duw gehad... 6 maand oud :-( :'(

H[Afbeelding]
Niks aan de hand jòh. 7.500 Euro verder zie je er niets meer van.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
Beekforel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:39:

Let even goed op dat je je stoel van te voren in je profiel even helemaal naar voren zet! Anders gaat het wringen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

bert pit schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:44:
[...]

Let even goed op dat je je stoel van te voren in je profiel even helemaal naar voren zet! Anders gaat het wringen.
Heb dat al eerder een keer aangepast ivm easy entry en de bank plat, vond dat zo irritant elke keer (niet dat de bank zo vaak plat gaat maar toch).

Jouw reactie en die van @SquareOne bevestigen mijn vermoeden. Morgen of donderdag maar even een ritje maken dan.

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
[...]

Hoop dat je trollt

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:20
pdidi schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:32:
[...]

Zoals het in Noord Amerika en Australië ging: Na introductie van FSD kon EAP niet langer gekocht worden. Tesla's met reeds aangeschafte EAP behielden dezelfde functionaliteit (Auto Lane Change en Navigate on Autopilot) maar wel nog steeds op basis van Autopilot (dus niet op basis van FSD). Indien voor deze Tesla's alsnog FSD zou worden aangeschaft, kreeg/krijgt men korting twv de aanschafprijs van EAP
Heb er nog eens over nagedacht en dat zou wel het irritante oplossen met AP en TACC niet meer op 1 profiel te gebruiken voor een deel. Op de snelweg vallen de nieuwe Tesla's niet terug op TACC met inhalen en dus regenereer je. Met automatisch inhalen zou je daar geen last van hebben.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
Iemand ervaring met het vervangen van (een aantal) speakers van de 2019 Tesla model 3, al dan niet in combinatie met het aansluiten van de 'extra' speakers die wel al af fabriek er in zitten maar niet verbonden zijn? De base audio valt echt behoorlijk tegen.

Ik heb voor de deuren bijv. deze Alpine gevonden maar mijn twijfel zit hem er in of dit meerwaarde heeft in combinatie met de wiring kit en of iemand ervaring heeft met het uitvoeren van zo'n klus.

https://www.tesland.com/n...speakers-alpine-jvc-20cm/
https://www.amazon.nl/-/e...2%80%912020/dp/B0C3J9PVKD

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:12
snip. Zie topicwarning

[ Voor 108% gewijzigd door We Are Borg op 05-11-2025 11:55 ]

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
[...]

He pjot1 spreek voor jezelf!!!!!

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• adjego
andy88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:21:
Iemand ervaring met het vervangen van (een aantal) speakers van de 2019 Tesla model 3, al dan niet in combinatie met het aansluiten van de 'extra' speakers die wel al af fabriek er in zitten maar niet verbonden zijn? De base audio valt echt behoorlijk tegen.

Ik heb voor de deuren bijv. deze Alpine gevonden maar mijn twijfel zit hem er in of dit meerwaarde heeft in combinatie met de wiring kit en of iemand ervaring heeft met het uitvoeren van zo'n klus.

Ik had ook een wiring kit en daardoor kreeg ik een SOS melding op het scherm. Toen bij mijn 2019 model die kabel er weer uitgehaald en de storing was weer weg. De speakers deden het wel, maar die storing wilde ik natuurlijk wel weer weg hebben.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:00
Ted038 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:40:
Krijg vanochtend melding van m3h dat de update ....38.8 te downloaden is.....
Koppel ik, eenmaal op werk, de auto aan wifi ....

Poefff : update weg 8)7
Had ik ook. En toen ik 'm van de wifi afhaalde kwam 'ie weer beschikbaar. Zal er met een paar dagen wel op staan joh.

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:55
adjego schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:47:
[...]

Ik had ook een wiring kit en daardoor kreeg ik een SOS melding op het scherm. Toen bij mijn 2019 model die kabel er weer uitgehaald en de storing was weer weg. De speakers deden het wel, maar die storing wilde ik natuurlijk wel weer weg hebben.
Was de installatie wel een beetje te doen qua werk en niveau? Heb er geen ervaring mee en moest al best veel vloeken bij het vervangen van het interieurfilter.

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:12
Rogar schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:54:
[...]

Had ik ook. En toen ik 'm van de wifi afhaalde kwam 'ie weer beschikbaar. Zal er met een paar dagen wel op staan joh.
inmiddels al aan t downloaden, zie ik nu in tesla app ... :o

• adjego
andy88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:59:
[...]

Was de installatie wel een beetje te doen qua werk en niveau? Heb er geen ervaring mee en moest al best veel vloeken bij het vervangen van het interieurfilter.
Ja dit was wel te doen hoor, kabel door de auto heen leggen. Maar ik had dus die SOS storing en dat was iets wat ik niet wilde dus alles weer verwijderd toendertijd.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:33
Kersverse Model Y eigenaar hier (nieuw).

Mij vallen een aantal zaken op aan de auto:
  • Wanneer de auto 'ontwaakt' bij openen van de deur, hoor je een hard 'klak' geluid van onder de auto komen. Is dit normaal? Klinkt alsof iemand een enorme schakelaar omzet.
  • De auto vibreert/hobbelt in het interieur, niet het stuur. Vermoedelijk ligt dit aan de balancering van de banden. Ik zie het hier meermaals terugkomen. Binnenkort gaan er winterbanden onder, dan hoop ik dat dat weg is.
  • Er zit standaard autopilot op... wat is dat een verschrikking ten opzichte van actieve lane assist met adapatieve cruise control zoals je dat bij andere merken ziet. Op binnendoor weggetjes grijpt dit systeem soms onverwacht in (abrupte stuurbeweging of remmen) en als ik op de snelweg bijv. in wil halen, valt het hele systeem uit en moet ik weer opnieuw de gewenste snelheid instellen. Zijn hier oplossingen voor (in het verschiet..) ?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• turkeyhakan
Danny the dog schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:59:

• Wanneer de auto 'ontwaakt' bij openen van de deur, hoor je een hard 'klak' geluid van onder de auto komen. Is dit normaal? Klinkt alsof iemand een enorme schakelaar omzet.
Mijn eerste hit op Google: https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 20:47
  • Er zit standaard autopilot op... wat is dat een verschrikking ten opzichte van actieve lane assist met adapatieve cruise control zoals je dat bij andere merken ziet. Op binnendoor weggetjes grijpt dit systeem soms onverwacht in (abrupte stuurbeweging of remmen) en als ik op de snelweg bijv. in wil halen, valt het hele systeem uit en moet ik weer opnieuw de gewenste snelheid instellen. Zijn hier oplossingen voor (in het verschiet..) ?
Ja dat remmen is helaas normaal. Het werkt alleen goed op snelwegen (let ook op bij spitsstroken...). Met een enhance commander of buttons kun je de autopilot 'aan' laten staan. Tesla ondersteund dat niet zelf, tenzij je Enhanced autopilot neemt.

• Danny the dog
Ah kijk... het is het vrijschakelen van de remmen.
Thanks! Had ik toch ff net wat meer moeite moeten doen, in plaats van het proberen te vinden in dit topic :+
L-VIS schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:24:
[...]
Ja dat remmen is helaas normaal. Het werkt alleen goed op snelwegen (let ook op bij spitsstroken...). Met een enhance commander of buttons kun je de autopilot 'aan' laten staan. Tesla ondersteund dat niet zelf, tenzij je Enhanced autopilot neemt.
Waarschijnlijk zit hier ook wel een stukje marketing strategie achter... promoten van de duurdere pakketen.
Jammer, want het had zo simpel kunnen zijn. Voorheen reed ik overal met actieve lane assist. Nu moet ik opeens weer zelf autorijden O-)

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

• De auto vibreert/hobbelt in het interieur, niet het stuur. Vermoedelijk ligt dit aan de balancering van de banden. Ik zie het hier meermaals terugkomen. Binnenkort gaan er winterbanden onder, dan hoop ik dat dat weg is.
Geluid hoor ik ook bij mijn model 3 als ik ‘m wakker maak uit de slaapstand. Als sentry mode ingeschakeld is, blijft de auto wakker en hoor je het niet. Scheelt een hoop accu.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:11
Danny the dog schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:39:
[...]

Thanks! Had ik toch ff net wat meer moeite moeten doen, in plaats van het proberen te vinden in dit topic :+
[...]
Dat is het relais van de HV-batterij (twee stuks). Die hoor je ook als de auto in slaapstand gaat na ong. 10 min (dat was vroeger trouwens 20 min :)). De remmen loskomen hoor je zodra je de auto in beweging zet. Kan ook best een 'knal' geven, maar hoort dus.

• Danny the dog
The__Virus schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:10:
[...]

Dat is het relais van de HV-batterij (twee stuks). Die hoor je ook als de auto in slaapstand gaat na ong. 10 min (dat was vroeger trouwens 20 min :)). De remmen loskomen hoor je zodra je de auto in beweging zet. Kan ook best een 'knal' geven, maar hoort dus.
Dat zal het dan zijn. Het leek in mijn oren op het geluid van de remmen zoals turkeyhakan linkte. Maar dit kan natuurlijk ook goed!

Aangezien je wel eens wat leest over 'build quality mistakes' bij Tesla, wou ik gewoon even zeker stellen dat ik niet de enige was die dit geluid hoort ;)

Verder trouwens echt superblij met de auto. Wat een ruimte, luxe en real-life range voor 46k !!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 16:16
Iemand enig idee of de bug met verkeersmeldingen nu is opgelost met update 2025.38.8?

• turkeyhakan
Danny the dog schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:39:
[...]

Je moet het maar net weten hoor :-) Veel plezier met je Y! Een fantastische auto.

• hveck75
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-02 23:49
andy88 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:21:

Ik zou het aan laten sluiten voor 150 euro extra, weet je zeker dat het werkt. Kunnen ze andere speakers ook mooi meenemen met aansluiten.
https://www.tesland.com/e...kqrXAzPs4eGYmEl6l9uaD4h0d
Krijnemans schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:45:
Iemand enig idee of de bug met verkeersmeldingen nu is opgelost met update 2025.38.8?
Ik heb sinds 2025.38.6 geen TA verkeersmeldingen meer gekregen. Zag dit ook op TFF

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-02 09:24
Danny the dog schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:32:
[...]

Dat zal het dan zijn. Het leek in mijn oren op het geluid van de remmen zoals turkeyhakan linkte. Maar dit kan natuurlijk ook goed!

Aangezien je wel eens wat leest over 'build quality mistakes' bij Tesla, wou ik gewoon even zeker stellen dat ik niet de enige was die dit geluid hoort ;)

Verder trouwens echt superblij met de auto. Wat een ruimte, luxe en real-life range voor 46k !!
Ja klopt, een prachtig geluid is het om die relais, of eigenlijk 'contactors', te horen schakelen. Ik kan daar wel van genieten, maar ik heb dan ook ooit iets met elektrotechniek gedaan.

Die autopilot is helaas wat het is. We wachten al jaren op dat het beter zou worden. En het zou er nu echt al bijna zijn. Maar helaas nog niet. Het werkt nu echt alleen goed op snelwegen en autowegen. En zelfs daar is het soms drama.

Soms zijn die 'remacties' of vertragingen overigens 'de bedoeling'. Op knooppunten bijvoorbeeld zakt de snelheid terug en dat gaat vrij abrupt. Ook bij scherpere bochten is dat zo, maar dat komt dan ook in het scherm te staan (bochtassistentie). Niks aan te doen, maar je leert op den duur wel wat meer met het systeem om te gaan.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:13
pdidi schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb sinds 2025.38.6 geen TA verkeersmeldingen meer gekregen. Zag dit ook op TFF
Waar zit deze instelling als ik vragen mag? :D

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Tommie12
  • Laatst online: 18:54
Zondag bij een SuC aangekomen met 4% en voorverwarmd, en toch niet meer dan 150kW krijgen...
Moet wel zeggen dat er continu maar 2-3 van de 12 vrij waren, dus ik vermoed dat het aan de capaciteit van de laadpalen af hing...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:38
Tommie12 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:54:
Zondag bij een SuC aangekomen met 4% en voorverwarmd, en toch niet meer dan 150kW krijgen...
Moet wel zeggen dat er continu maar 2-3 van de 12 vrij waren, dus ik vermoed dat het aan de capaciteit van de laadpalen af hing...
Normaal krijg je hier ook een melding van als het laadplein goed vol zit en er aan verminderde capaciteit geladen wordt.

• Tommie12
Solidsystem87 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:13:
[...]

Normaal krijg je hier ook een melding van als het laadplein goed vol zit en er aan verminderde capaciteit geladen wordt.
Dat heb ik niet gezien...dus vond het laden beetje tegen vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 06-11-2025 09:25 ]

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:18
Waar was het?
In Nederland zijn heel veel Superchargers helaas nog van het oude type, 150kW max dus.

Op de fiets vervuil je niets!

• Tommie12
QuestionMarc schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:28:
[...]

Waar was het?
In Nederland zijn heel veel Superchargers helaas nog van het oude type, 150kW max dus.
Verviers.
Er stonden netjes 12 V4 laders die 250kW kunnen leveren.

Davidas schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:28:
[...]

Waar zit deze instelling als ik vragen mag? :D
Geen instelling, ze hebben de functionaliteit weer voor iedereen uit gezet. Ik denk dat de SeC's overladen werden met service requests om het uit te zetten

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:47
Mijn ervaring: Inpluggen op die ernaast en opeens kom je wel boven die 150kW, ook met v4 vorige week gehad dat ie bleef steken op 90kW terwijl alles warm en op 8% SoC zat. Ernaast inpluggen en knalde gelijk >230kW. Zelfde ook met Fastned dat ie bleeft steken op 80kW, andere plug op zelfde lader en opeens kan ie wel 180kW leveren. Had mijn vorige Model 3 ook overigens dus ik vermoed dat auto en paal het soms gewoon niet eens worden over hoeveel erin gepompt mag worden.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Danny the dog
Je 'teleurstelling' triggert mijn interesse... Want, hoeveel tijd bespaar je daadwerkelijk als je met 250 kW kunt laden in plaats van 150 kW?

Hangt natuurlijk allemaal samen met de laadcurve.
Met wat snel zoekwerk, vind ik dit voorbeeld waaruit blijkt dat tussen 10 - 35% met 250 kW geladen kan worden, daarna vlakt de curve langzaam af naar 150 kW vanaf 46-47%.

Ik heb CoPilot even gevraagd hoeveel tijd ik bespaar als ik van 10 - 35% kan laden met 250 kW in plaats van met 150 kW, bij een 75 kWh batterij. Resultaat: 3 minuten.

Zeg dat het 5 minuten is over de hele laadcyclus, dan valt het verschil eigenlijk mee toch?

(niet bedoeld om een mening te geven over je ervaring, maar enkel uit interesse naar de daadwerkelijke impact van een hoger laadvermogen vs. tijdwinst)

• Tommie12
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
[...]

Je 'teleurstelling' triggert mijn interesse... Want, hoeveel tijd bespaar je daadwerkelijk als je met 250 kW kunt laden in plaats van 150 kW?

Hangt natuurlijk allemaal samen met de laadcurve.
Met wat snel zoekwerk, vind ik dit voorbeeld waaruit blijkt dat tussen 10 - 35% met 250 kW geladen kan worden, daarna vlakt de curve langzaam af naar 150 kW vanaf 46-47%.

Ik heb CoPilot even gevraagd hoeveel tijd ik bespaar als ik van 10 - 35% kan laden met 250 kW in plaats van met 150 kW, bij een 75 kWh batterij. Resultaat: 3 minuten.

Zeg dat het 5 minuten is over de hele laadcyclus, dan valt het verschil eigenlijk mee toch?

(niet bedoeld om een mening te geven over je ervaring, maar enkel uit interesse naar de daadwerkelijke impact van een hoger laadvermogen vs. tijdwinst)
Huh... ik begon te laden aan 70kW en pas na een paar minuten raakte ik boven de 100kW.

Ik moest niet lunchen, hooguit even plassen en had niet meer dan 50% nodig. Normaal is dat dan minder dan 10 minuten, nu duurde het bijna het dubbele.
Ja, absoluut is dat niet veel, maar wel 70% langer.

Tesla is niiet meer de snelst ladende auto, maar als de beloftes dan niet gehaald worden valt het dubbel tegen.

• Sprinkler98
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-12-2025
Hallo iedereen,

Ik heb een Model 3 RWD in bestelling. Een paar kleine vraagjes:

- weten jullie of de wagen met matten wordt geleverd? Ik zou ze anders op voorhand al bestellen, maar wil uiteraard geen 2 sets :-)
- Ik ga de spatlappen voor (origineel Tesla) installeren, gezien de vele verhalen van schade rond de achterdeuren door steentjes. Zouden jullie ook aanraden de Tesla PPF stukjes bijkomend ook te installeren? Worden de randen daarvan op termijn niet vuil? Het is een witte wagen en dan zou het wel opvallen.

Bedankt voor de hulp!

• Maurice-
Sprinkler98 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:11:
Hallo iedereen,

- weten jullie of de wagen met matten wordt geleverd? Ik zou ze anders op voorhand al bestellen, maar wil uiteraard geen 2 sets :-)
- Ik ga de spatlappen voor (origineel Tesla) installeren, gezien de vele verhalen van schade rond de achterdeuren door steentjes. Zouden jullie ook aanraden de Tesla PPF stukjes bijkomend ook te installeren? Worden de randen daarvan op termijn niet vuil? Het is een witte wagen en dan zou het wel opvallen.

Bedankt voor de hulp!
Matten zijn standaard. Ik heb op mijn 2 M3's geen steenslag op de zijkant, spatlappen en PPF daar is mijns inziens niet nodig (Y-issue). Ik ga bij mijn nieuwe M3 wel PPF op de frunkdeksel laten plaatsen (/of wellicht zelf proberen), hier spatten de stukken lak echt binnen de kortste tijd af.

• Danny the dog
Tommie12 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:08:
[...]
Huh... ik begon te laden aan 70kW en pas na een paar minuten raakte ik boven de 100kW.

Ik moest niet lunchen, hooguit even plassen en had niet meer dan 50% nodig. Normaal is dat dan minder dan 10 minuten, nu duurde het bijna het dubbele.
Ja, absoluut is dat niet veel, maar wel 70% langer.

Tesla is niiet meer de snelst ladende auto, maar als de beloftes dan niet gehaald worden valt het dubbel tegen.
Snap volledig dat het ongewenst langer duurde. En zeker als je idd eerst naar de 10% moet komen en dan eigenlijk alleen in het 'high performance' stuk wilt laden. Dan merk je het verschil het hardst ja.

Laden blijft hoe dan ook toch het bijkomend nadeel voor de EV rijder die langere afstanden rijdt. Wie weet wat de toekomst brengt! Misschien wordt de Mr. Fusion reactor uit Back to the Future ooit nog realiteit :P

• Tommie12
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:21:
[...]

Snap volledig dat het ongewenst langer duurde. En zeker als je idd eerst naar de 10% moet komen en dan eigenlijk alleen in het 'high performance' stuk wilt laden. Dan merk je het verschil het hardst ja.

Laden blijft hoe dan ook toch het bijkomend nadeel voor de EV rijder die langere afstanden rijdt. Wie weet wat de toekomst brengt! Misschien wordt de Mr. Fusion reactor uit Back to the Future ooit nog realiteit :P
Nee, ik heb geen probleem met laden.
Ik heb een probleem met fabrikanten en systemen die hun beloftes niet nakomen.

Tesla was altijd de 'voorloper', en dat zijn ze nu echt niet meer. Als daarbij dan komt dat ze niet doen wat ze beloven wordt het vervelend...

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-02 23:02
Hallo iedereen,

Bedankt voor de hulp!
Ik heb stealth Grey als kleur en rij 13mnd / 18500km. Tot zover ik zie heb ik nog geen steenslag gezien.

Trouwens ik heb nog setje spatlappen nieuw van Ali. Mocht je interesse hebben mogen ze voor een leuk prijsje weg 🙂

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:44
Hallo iedereen,

Bedankt voor de hulp!
PPF zou ik bij een witte gewoon niet doen. Ik heb zelf ook een witte. Dat PPF gaat verkleuren en dan krijg je van die gele stukken.
Steenslag hoort er gewoon een beetje bij helaas, dat is niet te voorkomen. Het is een gebruiksvoorwerp.

• Sprinkler98
fisherman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:31:
[...]

PPF zou ik bij een witte gewoon niet doen. Ik heb zelf ook een witte. Dat PPF gaat verkleuren en dan krijg je van die gele stukken.
Steenslag hoort er gewoon een beetje bij helaas, dat is niet te voorkomen. Het is een gebruiksvoorwerp.
Dank je voor het advies. Het is waar wat je zegt, maar ik heb me misschien wat te veel bang laten maken door wat je online leest. Dat Tesla's hier veel gevoeliger voor zijn (en de lakkwaliteit minderwaardiger is).

Ik hoop dat dat allemaal niet (meer) klopt bij de nieuwere modellen. Ik zal hoe dan ook de voorste spatlappen monteren, al is het maar om de witte zijkant wat proper(der) te houden. Het PPF vreesde ik inderdaad al voor dat de randjes vuil zouden worden en het geheel kan 'vergelen'.

Heb jij veel last van steenslag op de witte wagen?

• QuestionMarc
Ik luister altijd Spotify in de auto, en er viel me iets op: als ik een playlist shuffle dan hoor ik steeds dezelfde nummers langs komen, de nummers die achteraan de playlist staan komen bijv nooit langs. Ik lees dat dit in 2023 een probleem was maar is zoiets nog steeds niet opgelost?
Ook is het irritant dat de nummers niet in elkaar over lopen in Spotify.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:13
QuestionMarc schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:06:
Ik luister altijd Spotify in de auto, en er viel me iets op: als ik een playlist shuffle dan hoor ik steeds dezelfde nummers langs komen, de nummers die achteraan de playlist staan komen bijv nooit langs. Ik lees dat dit in 2023 een probleem was maar is zoiets nog steeds niet opgelost?
Dat probleem heb ik al sinds ik de auto heb, begin 2024. Ik shuffle tegenwoordig mijn lijsten via mijn telefoon over bluetooth, is wat meer werk maar dan heb ik dit euvel tenminste niet meer.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:14

djbarney

XBL: DeejayBarney

helaas is dat nog steeds een issue inderdaad, de apps zijn zeker niet de volwaardige apps zoals op telefoon of desktop. zowel spotify als tidal hebben hier in mijn ervaring last van. ik heb hier ondertussen een basic workaround voor die elke zoveel maanden een keer uitgevoerd word voor de playlists die ik in de auto luister.

1. je selecteert alle tracks in je playlist in spotify en drukt ctrl c voor t kopieren van de urls
2. je maakt een nieuwe lege playlist in spotify
3. je gaat naar https://www.random.org/lists/ en plakt daar de urls, druk randomize button
4. de site spuugt dan dezelfde urls in een "echte" random volgorde uit
5. die selecteer je weer allemaal en ctrl c
6. in de lege spotify lijst weer met ctrl v plakken en dan heb je weer een compleet andere volgorde dan je daarvoor had.

omdat ook de shuffle functie van spotify geen geweldige implementatie is, zet ik die dan uit, en dan hoor ik in ieder geval niet constant dezelfde 50 nummers omdat shuffle algoritme vind dat die het belangrijkst zijn.

er zijn uiteraard ook zat andere alternatieven om een playlist ff te randomizen, maar dit werkt voor mij prima en is een werkje van hooguit een minuut :)

• bert pit
Er gaan geruchten dat een te warme stekker de laadsnelheid knijpt. Ik ga verder niet vertellen hoe dat opgelost kan worden, die methode is gevaarlijk lijkt me.

• Tommie12
bert pit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:32:
[...]

Er gaan geruchten dat een te warme stekker de laadsnelheid knijpt. Ik ga verder niet vertellen hoe dat opgelost kan worden, die methode is gevaarlijk lijkt me.
Ik weet wat je bedoelt, en nee, dat gaan we echt niet proberen...

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:44
Sprinkler98 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:53:
[...]

Dank je voor het advies. Het is waar wat je zegt, maar ik heb me misschien wat te veel bang laten maken door wat je online leest. Dat Tesla's hier veel gevoeliger voor zijn (en de lakkwaliteit minderwaardiger is).

Ik hoop dat dat allemaal niet (meer) klopt bij de nieuwere modellen. Ik zal hoe dan ook de voorste spatlappen monteren, al is het maar om de witte zijkant wat proper(der) te houden. Het PPF vreesde ik inderdaad al voor dat de randjes vuil zouden worden en het geheel kan 'vergelen'.

Ik vind het wel meevallen qua steenslag. Natuurlijk heb ik wel wat plekjes, maar ik vind het reuze meevallen. Kan te maken hebben met rijstijl icm enorm veel snelwegkilometers in bepaald weersomstandigheden.
Ik rijd niet enorm veel kilometers per jaar en ook niet heel veel op de snelweg.
In de winter kan het wegdek stuk vriezen en heb je meer kans op steenslag op hogere snelheden door losgekomen stukjes asfalt.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:57
Daarom heb ik ook in plaats van 1 playlist met duizenden nummers, er gewoon meerdere gemaakt met max 250 nummers. Ik wissel gewoon vaker van playlist ;)
Daarbij dan ook nog eens dat trucje wat hierboven beschreven staat met randomizen eroverheen zo af en toe en dan hoor je tenminste wat variatie.

• daemonix
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:00:
[...]

Ik vind het wel meevallen qua steenslag. Natuurlijk heb ik wel wat plekjes, maar ik vind het reuze meevallen. Kan te maken hebben met rijstijl icm enorm veel snelwegkilometers in bepaald weersomstandigheden.
Ik rijd niet enorm veel kilometers per jaar en ook niet heel veel op de snelweg.
In de winter kan het wegdek stuk vriezen en heb je meer kans op steenslag op hogere snelheden door losgekomen stukjes asfalt.
Precies, ik vind dat ook wel meevallen, net als de kwaliteit van de lak (zwart bij mij). Geen rare dingen te zien ondanks dat ik wel door de wasstraat ga met de auto. Ook geen swirls. In het begin was de lak (zwart) slecht, maar tegenwoordig is die net zo goed of slecht als die van andere auto's. De M3P (2019) van een vriend van me leek wel een maanlandschap vergeleken met de Ioniq (ook 2019) van mijn vrouw. Mijn Y is gewoon strak.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• bert pit
Ik vind het niet meevallen qua hoeveelheid steenslag. Mijn blauwe MY LR uit 2023 met 80K km heeft aanzienlijk meer steenslag dan mijn vorige auto's. Zoveel dat het mij zelf opvalt en ik ben niet iemand die daar erg mee bezig is.

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-02 18:03
Sprinkler98 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb een witte uit 2019 met 123k km (vooral veel snelweg) en echt amper steenslag en ook amper krasjes. Auto word ongeveer 1x per maand gewassen. In de wintermaanden door de wasstraat. De witte lak is niet slechter of beter dan alle VAG auto's die ik ervoor gehad heb.

Heb naast de witte ook een blauwe M3P van een jaar oud. 22k km. Daar zie ik al wel wat meer op. Die is duidelijk minder hard, maar absoluut niet schokkend.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:56
Aparte vraag misschien... Ik heb zojuist een serviceafspraak gemaakt voor het onderbouwen van een trekhaak. Eind November. Ik heb wel een oprit maar geen overkapping oid.
Er staat dat je bij regen of hagel moet zorgen dat er in een garage of op een beschutte plek gewerkt kan worden maar dat is nou juist waar dealerorganisaties garages voor hebben bedacht.

Hoe ging dat bij jullie ?

• Danny the dog
LastSamurai schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:51:
Aparte vraag misschien... Ik heb zojuist een serviceafspraak gemaakt voor het onderbouwen van een trekhaak. Eind November. Ik heb wel een oprit maar geen overkapping oid.
Er staat dat je bij regen of hagel moet zorgen dat er in een garage of op een beschutte plek gewerkt kan worden maar dat is nou juist waar dealerorganisaties garages voor hebben bedacht.

Oh serieus, kan dat thuis? Ik heb hiervoor binnenkort een afspraak bij een Tesla service center. Als ik had geweten dat ze zoiets op locatie doen.... O-)

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:56
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:05:
[...]

Oh serieus, kan dat thuis? Ik heb hiervoor binnenkort een afspraak bij een Tesla service center. Als ik had geweten dat ze zoiets op locatie doen.... O-)
Geen keuze. Serviceverzoek ingediend en ik zie dat de locatie mn huis is.

• ZappaTheCat
  • Laatst online: 15:39
Heb ooit ergens gelezen dat dit door 'Smart shuffle' komt. Dat kun je in de auto of in de web versie niet uitzetten. Maar wel in te smartphone app: op mijn Iphone onder Instellingen en privacy - Afspelen - Smart Shuffle toevoegen (helemaal onderaan). Dus even inloggen op het account dat je in de auto gebruikt en de setting uitzetten. Should work, could work.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:05:
[...]

Het wisselt, iedereen hier gaf aan "dat doen ze thuis", maar ik mocht ook gewoon naar het service center rijden en daar een 1,5 uur gaan zitten wachten... Was wel jammer. Gelukkig wel een excuus om ff te gaan rijden. :P

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Moet je ze helemaal overtuigen waarom je een trekhaak wilt? ;)

De rangers die ik aan de deur heb gehad maakte(n) er totaal geen issue van dat ze in de buitenlucht stonden.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Sprinkler98

Ik dacht dat de achterbumper er af moet voor het monteren van de trekhaak? Of zag dat toch op filmpjes. Doen ze dat dan bij de mensen thuis? Of is het veel eenvoudiger te monteren dan ik tot nu toe denk?

Eén van de redenen om er geen te bestellen is de demontage van de achterbumper. Ervaring met mijn eerdere wagens leert dat telkens ze iets dergelijks moeten doen, je minstens een paar krasjes cadeau krijgt. Of een niet meer 100% aansluitende bumper. En dat bij originele garages van een niet nader te noemen premium merk.

• daemonix
  • Niet online
bert pit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:26:
Ik vind het niet meevallen qua hoeveelheid steenslag. Mijn blauwe MY LR uit 2023 met 80K km heeft aanzienlijk meer steenslag dan mijn vorige auto's. Zoveel dat het mij zelf opvalt en ik ben niet iemand die daar erg mee bezig is.
Het is erg afhankelijk van hoe je met de lak bent omgegaan de eerste 6 maanden. Al veel gewassen? => lak slecht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• QuestionMarc
ZappaTheCat schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:18:
[...]

Heb ooit ergens gelezen dat dit door 'Smart shuffle' komt. Dat kun je in de auto of in de web versie niet uitzetten. Maar wel in te smartphone app: op mijn Iphone onder Instellingen en privacy - Afspelen - Smart Shuffle toevoegen (helemaal onderaan). Dus even inloggen op het account dat je in de auto gebruikt en de setting uitzetten. Should work, could work.
Thanks, ik ga dat eens proberen!

• QuestionMarc
Ik heb mij trekhaak ook bij ee SC laten installeren, er moest ook nog een andere computer in want de Model Y’s uit China hadden geen trekhaak module ingebouwd begreep ik.
Ik zou gewoon lekker naar het servicecenter rijden.

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 10:29
Ik ga morgen uurtje proefrijden in een Tesla Y, nog iets waar ik rekening mee moet houden?
Iets wat leuk is om te testen? Als het erop zit, wil ik vooral autopilot en inparkeren bijv. proberen.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-02 13:06
Die trekhaak zat er bij mij op de oprit in minder dan 17 minuten op. De bumper moet inderdaad los, maar hoeft er niet eens helemaal af. Geen afdak of garage aanwezig, maar werd ook helemaal niet om gevraagd, gewoon op de oprit

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-02 16:57
Dennis van der Stelt schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:45:
Ik ga morgen uurtje proefrijden in een Tesla Y, nog iets waar ik rekening mee moet houden?
Iets wat leuk is om te testen? Als het erop zit, wil ik vooral autopilot en inparkeren bijv. proberen.
Autopilot. Inparkeren. Audio flink testen met je favoriete platen. Vrouw en kinders mee als dat toepasselijk is. De ruimtes checken in de trunk en frunk. In het echt is het nog groter. En last, but not least…

Vloeren dat ding… Pedal to the metal! 😈

• Danny the dog
Dennis van der Stelt schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:45:
Als dit de eerste keer is dat je in een EV rijdt, zou ik het regeneratief remmen op beperkt zetten en eventueel ook de acceleratie op chill.
Zeker als je vrouw en kinderen meeneemt, anders kun je het wel vergeten dat ze het leuk vinden. Veel mensen worden namelijk misselijk als er mee gereden wordt als een brandstofauto.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:48
Dit dus!
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:07:
[...]

Als dit de eerste keer is dat je in een EV rijdt, zou ik het regeneratief remmen op beperkt zetten en eventueel ook de acceleratie op chill.
Zeker als je vrouw en kinderen meeneemt, anders kun je het wel vergeten dat ze het leuk vinden. Veel mensen worden namelijk misselijk als er mee gereden wordt als een brandstofauto.

• Promotioneel
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:07
Danny the dog schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:07:
[...]

De mate van regeneratief remmen kan je toch al een tijdje niet meer aanpassen?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nog nooit gereden met een elektrische auto, maar voor mij lijkt het toch interessant te worden. Ik heb véél overschot van mijn zonnepanelen (en in 2027 gaat mijn gunstige modelcontract gewijzigd worden vanwege einde salderingsregeling). Ik werk vaak thuis, dus zou de auto nagenoeg altijd thuis, en zelfs een flink deel op de zon kunnen opladen (in de zomer/lente kan ik mooi de piekmomenten afromen). 1 a 2 keer per week moet ik toch een flinke rit maken voor m'n werk van 125 (250km) retour.
Het liefst zou ik dan retour willen halen en pas thuis weer opladen.

Mijn conclusie is dat je dan heel snel bij een Tesla uit komt omdat deze simpelweg een hogere actieradius te bieden hebben, en tweedehands relatief gezien best betaalbaar zijn t.o.v. andere elektrische auto's met een dergelijke actieradius. Verder heb ik een gezin met drie jonge kinderen. (Een BMW i3 gaat dan niet lukken met een achterbank met maar twee gordels, om maar een voorbeeld te noemen).

De auto zou een privé aanschaf zijn, en gezien ik niet vreselijk vermogend ben kijk ik dan naar een tweedehands model 3. Voorkeur gaat uit naar een variant vanaf 2021, omdat daar wat belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd. Daarnaast wil ik er toch een tijd mee door kunnen rijden (liefst zo lang mogelijk).

Enkele vragen:
  1. Ben ik met deze gedachtegang hiermee op de goede weg, of zijn er alternatieven te overwgen?
  2. Worden tweedehands Model 3's uit 2021+ nog goedkoper komend jaar? of is het nu tijd om toe te slaan?
  3. Wat is de daadwerkelijke actieradius (Is 250-275km op een dag haalbaar in de winter zeg maar)? Ook rekeninghoudend met een gedegradeerde accu na x jaar rijden bijvoorbeeld.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:28
aschja schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:02:
[...]
Audio flink testen met je favoriete platen.
Dus niet je draaitafel vergeten! :) Kun je die via USB aansluiten trouwens?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:20
ZappaTheCat schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:18:
[...]

Maar even direct uitgezet. Baat 't niet schaad 't niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Promotioneel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:41:
[...]

Bij de Juniper kan dit weer worden aangepast. Op NotATeslaApp is daar een uitgebreid artikel over geschreven hoe dat werkt (inclusief blended braking)

• Danny the dog
Promotioneel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:41:
[...]

Zover ik gezien heb kan het. In ieder geval in een 2020 M3 en een 2025 MY.

Dynamiek -> Vertraging -> Beperkt

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:56:
Ben ik met deze gedachtegang hiermee op de goede weg, of zijn er alternatieven te overwgen?
Kia Niro, is alleen iets kleiner, wel erg goede accu en 7 (tot 10?) jaar garantie.
We hebben ze beide M3 is sneller en luxer de Niro is praktischer doordat het een hatchback is.

• Mar.tin
  • Laatst online: 12-02 10:04
Nog nooit gereden met een elektrische auto, maar voor mij lijkt het toch interessant te worden. Ik heb véél overschot van mijn zonnepanelen (en in 2027 gaat mijn gunstige modelcontract gewijzigd worden vanwege einde salderingsregeling). Ik werk vaak thuis, dus zou de auto nagenoeg altijd thuis, en zelfs een flink deel op de zon kunnen opladen (in de zomer/lente kan ik mooi de piekmomenten afromen). 1 a 2 keer per week moet ik toch een flinke rit maken voor m'n werk van 125 (250km) retour.

Mijn conclusie is dat je dan heel snel bij een Tesla uit komt omdat deze simpelweg een hogere actieradius te bieden hebben, en tweedehands relatief gezien best betaalbaar zijn t.o.v. andere elektrische auto's met een dergelijke actieradius. Verder heb ik een gezin met drie jonge kinderen. (Een BMW i3 gaat dan niet lukken met een achterbank met maar twee gordels, om maar een voorbeeld te noemen).

De auto zou een privé aanschaf zijn, en gezien ik niet vreselijk vermogend ben kijk ik dan naar een tweedehands model 3. Voorkeur gaat uit naar een variant vanaf 2021, omdat daar wat belangrijke verbeteringen zijn doorgevoerd. Daarnaast wil ik er toch een tijd mee door kunnen rijden (liefst zo lang mogelijk).

Enkele vragen:
  1. Ben ik met deze gedachtegang hiermee op de goede weg, of zijn er alternatieven te overwgen?
  2. Worden tweedehands Model 3's uit 2021+ nog goedkoper komend jaar? of is het nu tijd om toe te slaan?
  3. Wat is de daadwerkelijke actieradius (Is 250-275km op een dag haalbaar in de winter zeg maar)? Ook rekeninghoudend met een gedegradeerde accu na x jaar rijden bijvoorbeeld.
Persoonlijk zou ik voor een 3 nog 1 jaartje opschuiven en dan het 2022 model met de 60kWh LFP accu uitzoeken. Weinig gelul mee (voor de duidelijkheid, de 3 in zijn algemeenheid is weinig gelul mee), weinig degradatie, prima snellaadsnelheden, en erg zuinig.

Met name het formaat van de openingen van de 3 is een beetje "beperkt" t.o.v. bijvoorbeeld een Niro of een Y, terwijl hij van binnen prima ruim is, en er genoeg zooi mee kan.

Alle tweedehands wagens dalen in prijs naarmate de tijd voortschrijd. Dat dat in 2022 tijdelijk anders was is écht een uitzondering.

De daadwerkelijke range is 90% je rechtervoet en 10% weersomstandigheden. Ik kon mijn 2024 Y RWD bijvoorbeeld in 100-150km jakkeren op de autobahn met een gemiddelde snelheid tussen snelladers van 140km/u (incl 2x 3km 50 wegen) 80 > 0% rijden. Terwijl ik met rustig rijden gemakkelijk de 300-450km aantikte afhankelijk van weer.
En ook op die ene uitzonderlijke dag dat je misschien nét niet die beoogde range haalt om wat-voor-reden-dan ook. Er staat in NL bij letterlijk elk tankstation langs de snelweg wel een snellaadpaal, er zijn 57? superchargerstations, en in bijna elke straat is wel een publiek laadpunt te vinden, net als bij vrijwel ieder (groter) hotel, pretpark, etc.

Maar als je niet overal 130 "jakkert" moet 300km (ook in de winter) prima te doen zijn bij onze 100km/u op de snelwegen.

Vooral belangrijk: Ga er eens in rijden, huur zo'n ding eens een paar dagen, of vraag Tesla om een lange proefrit, al dan niet om de ruimte binnenin te voelen. De nieuwe 3 is ruimtetechnisch bijvoorbeeld helemaal niet écht verschillend van een oudere. Of ga eens een occasion proefrijden ergens, er staan er genoeg te koop :).

• verkeerslicht
  • Niet online
gjcvro schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:07:
[...]

Kia Niro, is alleen iets kleiner, wel erg goede accu en 7 (tot 10?) jaar garantie.
We hebben ze beide M3 is sneller en luxer de Niro is praktischer doordat het een hatchback is.
Dank voor de tip. Kia heeft een zo te zien paar modellen die best gunstig zijn tweedehands, vergelijkbaar met de model 3 of zelfs iets gunstiger. Die ga ik in de overweging meenemen. Bagageruimte lijkt wel een fractie minder te zijn. En een tesla vind ik dan wel weer mooier om te zien. Maar praktisch is ook wat waard :)

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-02 21:18

Shiro

Serenity

Enkele vragen:
Wat is je budget? En waarom de model 3 en niet de model Y?

Daarnaast, hoe jong zijn je kinderen? Als er nog 2 in een kinderstoel met isofix montage moeten kan dat wat proppen zijn op de achterbank voor de gene die midden zit. Daarnaast is het ook lastig om de gordel erin te prikken voor de midden passagier. Een model 3 maakt het dan al helemaal niet makkelijker op. Daarnaast hou rekening met dat qua ruimte een model 3 best aardig is, maar door de sedan vorm de kofferbak niet altijd even optimaal te benutten is.

Juniper RWD

• verkeerslicht
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:38:
[...]

Persoonlijk zou ik voor een 3 nog 1 jaartje opschuiven en dan het 2022 model met de 60kWh LFP accu uitzoeken. Weinig gelul mee (voor de duidelijkheid, de 3 in zijn algemeenheid is weinig gelul mee), weinig degradatie, prima snellaadsnelheden, en erg zuinig.

Met name het formaat van de openingen van de 3 is een beetje "beperkt" t.o.v. bijvoorbeeld een Niro of een Y, terwijl hij van binnen prima ruim is, en er genoeg zooi mee kan.

Alle tweedehands wagens dalen in prijs naarmate de tijd voortschrijd. Dat dat in 2022 tijdelijk anders was is écht een uitzondering.

De daadwerkelijke range is 90% je rechtervoet en 10% weersomstandigheden. Ik kon mijn 2024 Y RWD bijvoorbeeld in 100-150km jakkeren op de autobahn met een gemiddelde snelheid tussen snelladers van 140km/u (incl 2x 3km 50 wegen) 80 > 0% rijden. Terwijl ik met rustig rijden gemakkelijk de 300-450km aantikte afhankelijk van weer.
En ook op die ene uitzonderlijke dag dat je misschien nét niet die beoogde range haalt om wat-voor-reden-dan ook. Er staat in NL bij letterlijk elk tankstation langs de snelweg wel een snellaadpaal, er zijn 57? superchargerstations, en in bijna elke straat is wel een publiek laadpunt te vinden, net als bij vrijwel ieder (groter) hotel, pretpark, etc.

Maar als je niet overal 130 "jakkert" moet 300km (ook in de winter) prima te doen zijn bij onze 100km/u op de snelwegen.

Vooral belangrijk: Ga er eens in rijden, huur zo'n ding eens een paar dagen, of vraag Tesla om een lange proefrit, al dan niet om de ruimte binnenin te voelen. De nieuwe 3 is ruimtetechnisch bijvoorbeeld helemaal niet écht verschillend van een oudere. Of ga eens een occasion proefrijden ergens, er staan er genoeg te koop :).
LFP model was vanaf 2021 dacht ik te zien. Maar corrigeer me als ik 't misheb ;)
Dank voor je ervaringen met de acteradius. 300km in de winter zou perfect zijn. Vraag is alleen of dat ook zo blijft na 5 jaar rijden bijvoorbeeld. Maar goed punt, even een uurtje aan een openbare (snel)lader als het een keer nodig is is ook niet zo vreselijk.

En inderdaad. Even rijden in zo'n auto is wel goed om te proberen. Denk eerlijk gezegd dat ik geen idee heb wat ik meemaak na jaren een Toyota Auris te rijden (wel bijzonder betrouwbare wagen trouwens).

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Mar.tin
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:54:
[...]

LFP model was vanaf 2021 dacht ik te zien. Maar corrigeer me als ik 't misheb ;)
Dank voor je ervaringen met de acteradius. 300km in de winter zou perfect zijn. Vraag is alleen of dat ook zo blijft na 5 jaar rijden bijvoorbeeld. Maar goed punt, even een uurtje aan een openbare (snel)lader als het een keer nodig is is ook niet zo vreselijk.

En inderdaad. Even rijden in zo'n auto is wel goed om te proberen. Denk eerlijk gezegd dat ik geen idee heb wat ik meemaak na jaren een Toyota Auris te rijden (wel bijzonder betrouwbare wagen trouwens).
Ze hebben ook een tijdje een 55kWh LFP verkocht (in 2021) en zijn eind 2021 overgegaan naar de 60kWh, het 60kWh model is naar mijn nederige mening absoluut het model om te hebben. Met een 2022 weet je dat zéker. :).

Even grove som: 60kWh 5 jaar later, HEEL extreem geval (mijn begin 2022 Model 3 RWD 60kWh was eind 2024 met 100k op de klok nog 95% gezond) rekenen we even met 80% resterend. = 48kWh

48kWh / 300 = 160Wh/km. Dat moet met 100km/h wel te halen zijn. En dan heb je het over extreme degradatie imho. Mijn ouders 2019 LR AWD heeft nog 85% health na 333.000km en ruim 6 jaar inmiddels. (sept. 2019) en die rijden er nog steeds heel europa mee door op vakanties. Vorig jaar Italië, afgelopen zomer heel Engeland door.

Een snellader om "even" thuis te komen zal vaak maar 3-5 minuten zijn als je nét te kort komt (of je gaat langzamer rijden zoals ik en komt met 0% op je oprit aan :9)

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 06-11-2025 23:01 ]

• verkeerslicht
  • Niet online
Shiro schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:54:
[...]

Wat is je budget? En waarom de model 3 en niet de model Y?

Daarnaast, hoe jong zijn je kinderen? Als er nog 2 in een kinderstoel met isofix montage moeten kan dat wat proppen zijn op de achterbank voor de gene die midden zit. Daarnaast is het ook lastig om de gordel erin te prikken voor de midden passagier. Een model 3 maakt het dan al helemaal niet makkelijker op. Daarnaast hou rekening met dat qua ruimte een model 3 best aardig is, maar door de sedan vorm de kofferbak niet altijd even optimaal te benutten is.
Budget is niet in beton gegoten, maar het verschil tussen een Y en een 3 scheelt wel een paar duizend euro. Dat zou me wel wat tegenhouden om voor de Y te gaan. Dacht zelf rond de 20k.

Goede punten wat betreft de zitjes. kinderen zijn 7,5,3 jaar. 1 in een stoeltje, 2 op een verhogertje. Is altijd ook al een beetje gedoe in de Auris, maar dat is dan ook niet zo'n brede auto.

Begrijpelijk wat je zegt van de laadruimte. Je kunt niet laden zoals in een station tot aan het plafond. Afgaande op het aantal liters ruimte leek het me toch niet verkeerd. Hoger dan een niro, id.4 e.d.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

• Mar.tin
verkeerslicht schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:01:
Begrijpelijk wat je zegt van de laadruimte. Je kunt niet laden zoals in een station tot aan het plafond. Afgaande op het aantal liters ruimte leek het me toch niet verkeerd. Hoger dan een niro, id.4 e.d.
Hij is ruim, vooral de openingen zijn hier en daar wat krap. We noemen het in het gezin ook wel eens een brievenbus. :).

• verkeerslicht
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:01:
[...]

Ze hebben ook een tijdje een 55kWh LFP verkocht (in 2021) en zijn eind 2021 overgegaan naar de 60kWh, het 60kWh model is naar mijn nederige mening absoluut het model om te hebben. Met een 2022 weet je dat zéker. :).

Even grove som: 60kWh 5 jaar later, HEEL extreem geval (mijn begin 2022 Model 3 RWD 60kWh was eind 2024 met 100k op de klok nog 95% gezond) rekenen we even met 80% resterend. = 48kWh

48kWh / 300 = 160Wh/km. Dat moet met 100km/h wel te halen zijn. En dan heb je het over extreme degradatie imho. Mijn ouders 2019 LR AWD heeft nog 85% health na 333.000km en ruim 6 jaar inmiddels. (sept. 2019) en die rijden er nog steeds heel europa mee door op vakanties. Vorig jaar Italië, afgelopen zomer heel Engeland door.

Een snellader om "even" thuis te komen zal vaak maar 3-5 minuten zijn als je nét te kort komt (of je gaat langzamer rijden zoals ik en komt met 0% op je oprit aan :9)
Dank! Dat stelt me wel gerust. Dan is de 60kWh inderdaad the way to go.
[...]

Hij is ruim, vooral de openingen zijn hier en daar wat krap. We noemen het in het gezin ook wel eens een brievenbus. :).
Haha :P

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Pagina: 1 ... 152 ... 210 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: