• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:09
turkeyhakan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:48:
[...]

Je doelt op een Volkswagen ? 8)
Wow jij bent scherp 8)7 ik bedoel natuurlijk de “Highland”. :$

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:03
Sunri5e schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:52:
Vorige week hebben we een caravan aangeschaft. Mijn partner en ik hebben allebei een Tesla model Y. Mijn vrouw een RWD uit 2024 en ik een Performance uit 2024. Nu zitten we in de positie dat we de RWD van mijn vrouw door kunnen schijven naar een collega. Mijn vrouw heeft dan een nieuwe Tesla nodig. Echter is twee Tesla model Y's in 1 gezin best wel luxe. We zouden het denk ik ondanks dat we drie jonge kinderen hebben ook af kunnen met de Performance en een Model 3. Echter vinden we het ook wel prettig om zo zorgeloos mogelijk met de caravan naar Italie te kunnen. Is dit goed te doen met de actieradius van de Performance? Of zouden we met een nieuwe LR AWD een stuk makkelijker (met minder stops) naar Italie kunnen rijden?
Wat laat, maar toch nog even hier op reagerend. Wij hebben heel recent een model Y LR AWD aangeschaft, Juniper model. Mijn broer heeft vrijwel tegelijk een Model Y Performance aangeschaft. Allebei zijn we van plan in de zomer met de caravan op vakantie te gaan.

Lang verhaal kort, wij hebben ons in hetzelfde probleem verdiept. De Performance heeft in de praktijk iets meer verbruik vanwege de banden. Die zijn breder, dus meer rolweerstand. Daarnaast nog een paar hele kleine dingen die net iets anders zijn. In de praktijk gaan we waarschijnlijk geen verschil merken. Praktijk moet natuurlijk nog blijken, maar we zien geen directe reden waarom het verbruik van de Performance hoger zou moeten zijn.

De grootste factor gaat de caravan zelf zijn, hoe breed, hoog en zwaar hij is. Wij gaan zelf rijden met een caravan van ongeveer 1.500kg, maar een vrij lomp breed en hoog model. Ik reken persoonlijk op 200km range als ik vanaf 100% weg rij tot 10% en ongeveer 150km range als ik vanaf 80% naar 10% rij.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hansvanhengel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:32:
[...]

Wat laat, maar toch nog even hier op reagerend. Wij hebben heel recent een model Y LR AWD aangeschaft, Juniper model. Mijn broer heeft vrijwel tegelijk een Model Y Performance aangeschaft. Allebei zijn we van plan in de zomer met de caravan op vakantie te gaan.

Lang verhaal kort, wij hebben ons in hetzelfde probleem verdiept. De Performance heeft in de praktijk iets meer verbruik vanwege de banden. Die zijn breder, dus meer rolweerstand. Daarnaast nog een paar hele kleine dingen die net iets anders zijn. In de praktijk gaan we waarschijnlijk geen verschil merken. Praktijk moet natuurlijk nog blijken, maar we zien geen directe reden waarom het verbruik van de Performance hoger zou moeten zijn.

De grootste factor gaat de caravan zelf zijn, hoe breed, hoog en zwaar hij is. Wij gaan zelf rijden met een caravan van ongeveer 1.500kg, maar een vrij lomp breed en hoog model. Ik reken persoonlijk op 200km range als ik vanaf 100% weg rij tot 10% en ongeveer 150km range als ik vanaf 80% naar 10% rij.
Tip op https://caravantrekker.nl/berekening/berekening kan je heel goed zien wat de actieradius gaat zijn, deze is voor onze combinatie Model 3 Highland RWD spot-on met de praktijkervaring die wij hebben. Waarbij de 20-80% bandbreedte bij snelladen voor ons heel erg conservatief. Wij laden liever bij <10% en laden soms ook wat langer door ivm het gezin wat langer de tijd nodig heeft.
Hoofdpunten
Beladen Trigano 1020 kg met 955 kg asdruk
Maximaal trekgewicht is (soms te) krap
B-rijbewijs is voldoende
Geadviseerde kogeldruk 65 kg
Maximaal toegestaan maar 55 kg (?)
Uitstekende prestaties op de vlakke weg
Motor heeft heel veel trekkracht en souplesse
Zeer snelle acceleratie 9.4 sec.
Prima op steile hellingen > 25%
Normverbruik 25.6 kWh/100km
Actieradius 234 km
Gewichtsverhouding 50%
Veilig rijgedrag
Goede combinatie!

Actieradius
Afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Trigano zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 26 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 24.3 en 31.6 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 138 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 231 km
230km heb ik ook daadwerkelijk een keer gehaald :)
Ultra efficiënte combinatie _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door revolution-nl op 04-11-2025 11:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:08
Heinemancp schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:32:
[...]

Auch, hopelijk heb je netjes een briefje met de gegevens van de veroorzaker.
was een aanrijding terwijl wij stilstonden voor een rond punt, papieren zijn dus ingevuld en is een verzekeringskwestie. waar ik me meer zorgen om maak ik hoe de herstelling zal gebeuren. kofferbak en flank hebben flinke duw gehad....

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:28
Solidsystem87 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:46:
[...]

was een aanrijding terwijl wij stilstonden voor een rond punt, papieren zijn dus ingevuld en is een verzekeringskwestie. waar ik me meer zorgen om maak ik hoe de herstelling zal gebeuren. kofferbak en flank hebben flinke duw gehad....
Als het een priveauto is zou ik ook achter de waardevermindering door schadeverleden aangaan.
hansvanhengel schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:32:
[...]

Denk dat de impact van de caravan vele malen groter is dan de 21 inch velgen en wat meer vermogen. Met zo'n hoog verbruik heb je het over 2/3/4% meer laden bij een stop.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:55
Maurice- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:16:
[...]

Als het een priveauto is zou ik ook achter de waardevermindering door schadeverleden aangaan.
Wordt dat niet vastgelegd in een register of iets dergelijks?
Toen ik mijn M3 tweedehands kocht werd er ook verteld geen schade want dat stond niet in de papieren. Toen ik de USB er in deed zag ik prachtig een filmpje van hoe een Audi e-Tron hem hard tegen de achterkant heeft geramd. Was wel netjes gerepareerd maar had het liever geweten van tevoren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:03
Inspired schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:45:
[...]

Denk dat de impact van de caravan vele malen groter is dan de 21 inch velgen en wat meer vermogen. Met zo'n hoog verbruik heb je het over 2/3/4% meer laden bij een stop.
Exact, daarom dat ik ook zeg dat je het verschil in de praktijk niet gaat merken. Daarnaast heeft die van hem ook nog eens de nieuwe batterij die iets meer vermogen heeft, dus wellicht zelfs iets meer range.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:28
Daniel. schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:50:
[...]

Wordt dat niet vastgelegd in een register of iets dergelijks?
Toen ik mijn M3 tweedehands kocht werd er ook verteld geen schade want dat stond niet in de papieren. Toen ik de USB er in deed zag ik prachtig een filmpje van hoe een Audi e-Tron hem hard tegen de achterkant heeft geramd. Was wel netjes gerepareerd maar had het liever geweten van tevoren.
Heb je dat zelf ook opgevraagd? Grote schades worden inderdaad gedocumenteerd wat voor een behoorlijke waardevermindering kan zorgen (ondanks goed herstel) of bij inruil in het geheel niet geaccepteerd wordt.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:55
Maurice- schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:53:
[...]

Heb je dat zelf ook opgevraagd? Grote schades worden inderdaad gedocumenteerd wat voor een behoorlijke waardevermindering kan zorgen (ondanks goed herstel) of bij inruil in het geheel niet geaccepteerd wordt.
Niet zelf opgevraagd maar wel het rapport in mogen zien wat de verkoper had gekregen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hek030 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:08:
[...]

Da’s geen antwoord op de vraag ouwe moraalridder >:)
Nee, dat klopt. Maar waarom moeten we antwoord geven op een vraag welke tegen de wet in gaat? Het systeem zit er niet voor niets op. En dat blijkt maar weer aan de gestelde vraag..... ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
pjot1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:02:
[...]
Nee, dat klopt. Maar waarom moeten we antwoord geven op een vraag welke tegen de wet in gaat? Het systeem zit er niet voor niets op. En dat blijkt maar weer aan de gestelde vraag..... ;)
Punt is natuurlijk dat het systeem vaak al reageert als je in de buurt van een streep komt en dan vrij lomp naar het midden stuurt.
Ik zet dit iig standaard bij elke rit uit, inderdaad erg irritant.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: