• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-11 21:50
replica17 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:34:
Heb je nog speciaal op iets gelet bij de velgen?
Niet echt. Ze moesten passen, liefst zonder centreerring, dus asgat moest ook even groot zijn.

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:32
Fromz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:03:
Zojuist kreeg ik ineens een oranje schildpad icoon in beeld met een tekst (beperkt vermogen etc). Auto even op slot gedaan en vervolgens geen last meer. Nog 42% batterij, moet ik mij zorgen gaan maken?
Weet iemand hoe ik alarm kan uitschakelen, in het menu is die optie niet “bewerkbaar”. Sentry staat uit.
Fromz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:01:
[...]

Weet iemand hoe ik alarm kan uitschakelen, in het menu is die optie niet “bewerkbaar”. Sentry staat uit.
Waarom zou je dat willen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-11 21:04
daemonix schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:33:
[...]

Handrem (wat de P stand simuleert) is een noodrem. Niet zo gek dus. https://www.ad.nl/auto/de...n-levens-redden~a42ee7ba/
Ben je zeker dat bij Tesla de P-stand exact hetzelfde doet als een handrem?
Want bij brandstofmotoren zijn de handremknop en de P-stand twee compleet verschillende zaken.

Edit: net even rondgeneusd op het internet en blijkbaar heeft die knop 2 functies. Kort drukken is de P-stand. En pas bij langer indrukken wordt de handrem functionaliteit aangeroepen.
Die P-stand werkt niet tijdens het rijden (of misschien bij lage snelheid wel). Wel kan je de handrem functionaliteit activeren op hogere snelheid, dus enkel bij het langer indrukken van de P-knop.
Best ook, want die knop zit echt wel op een plaats waar de kans groot is dat je die per ongeluk eens induwt.

[ Voor 35% gewijzigd door this op 01-11-2025 19:25 ]

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:32
Omdat ik een storing heb met de frunk sensor, de auto denkt dat deze openstaat en hierdoor gaat mijn alarm al de hele dag af

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Wordt de mobiele connector nog meegeleverd in Belgie bij een nieuwe model Y?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Nou, van de Tesla pechhulp moet je ook helemaal niks verwachten.

Ik had onderweg een lekke band dus netjes een noodmelding gemaakt en foto's toegevoegd. Wordt ik na een twintig minuten opgebeld door een slecht verstaanbaar Engels sprekende medewerker en wordt mij verteld dat dit specifieke geval niet gedekt wordt buiten openingstijden van de service centers. Ik moest maar mijn verzekeraar of een lokale garage bellen voor hulp. Auto is nog geen drie jaar oud.

[ Voor 25% gewijzigd door Caayn op 01-11-2025 20:09 ]

• big_one
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29
replica17 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:41:
Ook wel benieuwd naar de NL situatie in deze.

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:54
Sunri5e schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:01:
[...]

Niet extreem hard.

Maar waarom zou ik mijn geld kwijt zijn? Zij stellen de diagnose dat ik nieuwe velgen moet kopen en dat dan het probleem weg is. Nu heb ik 2800 euro uitgegeven aan nieuwe originele velgen en het probleem is niet weg.
Hoe ga je het geld dan terugkrijgen, wat is je plan?

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:46
Ik heb een accupakket gerelateerde vraag.

Ik weet dat Tesla vele miljarden heeft geïnvesteerd in het maken van haar eigen accu’s.

Maar nu lees ik (onder andere in dit draadje) dat er in Europa accu’s van LG worden gebruikt en in USA accu’s van Panasonic.

Hoe en wat en waarom maakt Tesla dan zelf accupaketten? En zo ja, waar zitten die cellen dan wel in?…

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:32
JdeTuitG schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:03:

Ik weet dat Tesla vele miljarden heeft geïnvesteerd in het maken van haar eigen accu’s.

Maar nu lees ik (onder andere in dit draadje) dat er in Europa accu’s van LG worden gebruikt en in USA accu’s van Panasonic.

Hoe en wat en waarom maakt Tesla dan zelf accupaketten? En zo ja, waar zitten die cellen dan wel in?…
Panasonic, LG en CATL maken de cellen (batterijtjes). Tesla assembleert die tot een pakket met een BMS etc. en vervolgens in de auto.
Tesla is begonnen met het maken van cellen, maar is nog niet klaar voor de volume markt.

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:46
Ok! Dan was ik op verkeerde been gezet door dit filmpje van 4 jaar geleden 🤪

YouTube: Making Batteries

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:09
Inspired schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:16:
De Kwikfit toppers geven aan dat prima kan. Weet niet precies wat het is. Maar met flink wat NM op de achterwielen toch niet super fijn idee. Of stel ik me aan? Tot nu toe blijft druk wel stabiel.

[Afbeelding]

Is lease dus ben wel afhankelijk van ze.
Ik zou toch wel dit ding verwijderen uit de band. Nu is hij niet lek maar dit stukje metaal kan er door de tijd heen wel verder ingedrukt worden. Zodra je hem nu verwijderd zal er geen gat ontstaan waardoor de band leeg gaat lopen, want anders zou dat nu ook al geval zijn.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• adjego
Ik heb een tijd geleden bij het gebruik maken van mijn trekhaak met de onderzijde van de trekhaak de grond geraakt. Dit heeft tot gevolg gehad dat mijn 13-polige haakse adapter was afgebroken. ik was hier ook al een tijd niet zo tevreden over hoe dit bij een Model 3 allemaal aangesloten zit waarbij dus de aansluiting van de trekhaak naar de grond wijst.

Nu zit bij auto's die een wegklapbare trekhaak hebben eigenlijk altijd de aansluiting verwerkt in de trekhaak. Dit bracht me op het idee om ook bij een Tesla Model 3 op deze plek de aansluiting voor de aanhanger te realiseren. Ik heb samen met een vriend die zeer bekwaam is met 3D design het idee uitgewerkt waarbij de aansluiting vanuit de onderzijde van de auto verlengt wordt naar de trekhaak zelf. Er is een 3D model gemaakt die om de trekhaak klemt, en er doorheen, waarbij het een zeer stevig geheel is geworden.

Hieronder wat foto's van het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Hi06WNFK_VmqgjdfddmxUz0uVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTNUpIeKeGDGfxaKXUfisWQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aRjnMVX3IHvHRDR7U_c8Cb6cdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDUFYYXiGUoQfxwFLKfw8DlY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiYI6wYXurPJuX7yf1y8eFiybjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avsZdjKsmrJArCvfGZ8wuv25.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlPDhdRZEWaLQAngV1sUSxTu1y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvqY4FXubjbvgi54XDLWvV31.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqyY2jtX-4_Q30vnWQ6I07KDZt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI1lVFcc0T8pXcpIfWratVUL.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de geinteresseerden staat het ontwerp voor de stekker hier en voor de houder om de trekhaak hier.

De 13-polige aanhangerstekker, en de 13-polige aanhangerstekkerdoos komen bij de Hornbach vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door adjego op 01-11-2025 21:18 ]

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:37
replica17 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:41:
Volgens mij al heel lang niet meer Alleen nog de 6mtr oplaadkabel. Maar er staan op de NL marktplaats veel setjes te koop voor niet heel veel geld. Is eerste wat ik heb aangeschaft na aankoop van mijn Juniper. Altijd handig op vakanties

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
ReconE schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:00:
[...]

Hoe ga je het geld dan terugkrijgen, wat is je plan?
In overleg met ze blijven. En als ze niks willen kunnen ze in het uiterste geval de nieuwe velgen met banden er weer vanaf schroeven en de oude monteren.

• gjcvro
jheerink14 schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:56:
[...]

Volgens mij al heel lang niet meer Alleen nog de 6mtr oplaadkabel. Maar er staan op de NL marktplaats veel setjes te koop voor niet heel veel geld. Is eerste wat ik heb aangeschaft na aankoop van mijn Juniper. Altijd handig op vakanties
Wij gaan op vakantie meestal naar appartementen of vakantiehuisjes, maar ik zie steeds vaker dat er gewoon diverse laders beschikbaar zijn. Dus misschien dat de noodzaak steeds kleiner wordt? Ik heb er nog steeds wel 1 voorin liggen, maar nog nooit gebruikt.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
Caayn schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:45:
Nou, van de Tesla pechhulp moet je ook helemaal niks verwachten.

Ik had onderweg een lekke band dus netjes een noodmelding gemaakt en foto's toegevoegd. Wordt ik na een twintig minuten opgebeld door een slecht verstaanbaar Engels sprekende medewerker en wordt mij verteld dat dit specifieke geval niet gedekt wordt buiten openingstijden van de service centers. Ik moest maar mijn verzekeraar of een lokale garage bellen voor hulp. Auto is nog geen drie jaar oud.
Maar heb je "pech" met de band? Of is het schade (een van buitenaf komend onheil)? Als er al schade is, is het verzekeringswerk en logisch dat Tesla niets doet.

• DKPI
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-11 17:52
Nu ik meestal in het donker onderweg ben word ik toch wel gillend gek van de melding om mijn handen aan het stuur te houden. Ik heb mijn handen altijd in aan het stuur, dan wel niet losjes. En het is ook niet dat ik veel naar het scherm kijk, toch vraagt ie elke 5-10 seconden om druk op het stuur uit te oefenen wanneer het donker is.

Is hier iets aan te doen? Werkt afplakken van de camera in dit opzicht beter? Het betreft een MY Juniper van juni 2025.

• nerovectra
adjego schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:05:
Ik heb een tijd geleden bij het gebruik maken van mijn trekhaak met de onderzijde van de trekhaak de grond geraakt. Dit heeft tot gevolg gehad dat mijn 13-polige haakse adapter was afgebroken. ik was hier ook al een tijd niet zo tevreden over hoe dit bij een Model 3 allemaal aangesloten zit waarbij dus de aansluiting van de trekhaak naar de grond wijst.

Nu zit bij auto's die een wegklapbare trekhaak hebben eigenlijk altijd de aansluiting verwerkt in de trekhaak. Dit bracht me op het idee om ook bij een Tesla Model 3 op deze plek de aansluiting voor de aanhanger te realiseren. Ik heb samen met een vriend die zeer bekwaam is met 3D design het idee uitgewerkt waarbij de aansluiting vanuit de onderzijde van de auto verlengt wordt naar de trekhaak zelf. Er is een 3D model gemaakt die om de trekhaak klemt, en er doorheen, waarbij het een zeer stevig geheel is geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor de geinteresseerden staat het ontwerp voor de stekker hier en voor de houder om de trekhaak hier.

De 13-polige aanhangerstekker, en de 13-polige aanhangerstekkerdoos komen bij de Hornbach vandaan.
Ziet er aardig OEM uit! Gaat het wèl goed met een eventuele hulpkoppeling? En ik zou de volgende keer de verbindingskabel langer maken en met een boogje. Zoals het nu zit, kan water namelijk via de kabel de doorvoerstekker in lopen (eigenlijk moet je, zoals Tesla doet, alle aansluitingen naar beneden laten wijzen zodat water nergens in kan lopen).

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:14
Je zou de (iets langere) kabel met wat 3D-geprinte clips ook netjes door de 'goot' aan de zijkant van de trekhaak kunnen leggen, opspattend/regen water wat langs de kabel lekt komt dan op het laagste punt terecht in plaats van in de stekker onder de auto.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:56
DKPI schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:29:
Nu ik meestal in het donker onderweg ben word ik toch wel gillend gek van de melding om mijn handen aan het stuur te houden. Ik heb mijn handen altijd in aan het stuur, dan wel niet losjes. En het is ook niet dat ik veel naar het scherm kijk, toch vraagt ie elke 5-10 seconden om druk op het stuur uit te oefenen wanneer het donker is.

Is hier iets aan te doen? Werkt afplakken van de camera in dit opzicht beter? Het betreft een MY Juniper van juni 2025.
Ik ben nog niet in het bezit van een jupiner, besteld. Maar kan me voorstellen dat de commander hier iets mee kan.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-11 20:49

De 4680 accu wordt voornamelijk gebruikt voor in Amerika geproduceerde Tesla's. Het zit in de Cybertruck en bepaalde uitvoeringen van de Y en ze zijn idd niet klaar voor massaproductie. Tesla had ook een lopende rechtszaak tegen Matthews International. Zij leverden machines aan Tesla om de 4680 cell accu te produceren. Tesla beschuldigden Matthews van het stelen van bedrijfsgeheimen om de 4680 cell techniek te verkopen aan concurrenten. Het ging vooral over de productie methode van de droge electrodecoating. Tesla heeft de rechtszaak inmiddels verloren.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:11
Vraagje over opladen van een Tesla met LFP batterij: hoe gaan jullie om met best practices?

Ik lees online namelijk dat volgens de laatste studies ook een LFP batterij schade ondervindt aan het opladen tot 100%. In een ideale wereld zou de batterij steeds tussen de 0 en tot 25 procent moeten worden opgeladen, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Dus is de vraag wat de volgende 'best practice' is. Niet teveel mee bezig houden? Pas laden onder de 30%? Laden tot 80% ipv 100%?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:28
goldmemberf1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:42:
Vraagje over opladen van een Tesla met LFP batterij: hoe gaan jullie om met best practices?

Ik lees online namelijk dat volgens de laatste studies ook een LFP batterij schade ondervindt aan het opladen tot 100%. In een ideale wereld zou de batterij steeds tussen de 0 en tot 25 procent moeten worden opgeladen, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Dus is de vraag wat de volgende 'best practice' is. Niet teveel mee bezig houden? Pas laden onder de 30%? Laden tot 80% ipv 100%?
1 keer per week naar 100% en verder niet langdurig onder de 20% wegzetten.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
DKPI schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:29:

Als Autosteer bij mij aan staat rij ik altijd met 1 hand aan het stuur op ongeveer 1/3. Daardoor hangt er altijd gewicht aan 1 kant van het stuur en krijg ik bijna nooit een waarschuwing

• goldmemberf1
Maurice- schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:47:
[...]

1 keer per week naar 100% en verder niet langdurig onder de 20% wegzetten.
Wij gebruiken de auto niet heel veel. Stel je zou hem door de weeks maar leegrijden tot 55%, zou je dan nog steeds naar 100% opladen? Of zou je dan bijv. wachten tot de tweede week als de auto is gezakt tot 20-30%?

• Maurice-
goldmemberf1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:48:
[...]

Wij gebruiken de auto niet heel veel. Stel je zou hem door de weeks maar leegrijden tot 55%, zou je dan nog steeds naar 100% opladen? Of zou je dan bijv. wachten tot de tweede week als de auto is gezakt tot 20-30%?
Ik zou dan inderdaad pas weer laden vanaf 20-30% in jouw geval.

Maar zoals hier vaker besproken, het maakt op de midden-lange termijn allemaal niet zo gek veel uit zolang je 'm niet langdurig op 100% of onder de 20% wegzet.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:24
goldmemberf1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:48:
[...]

Gewoon weer bijladen naar 80%, dan heb je in ieder geval voldoende stroom als je ongepland op pad moet. 100% alleen gebruiken als je direct na het laden een lange rit gaat maken waarbij je die range nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 02-11-2025 13:07 ]

• Spoetnik
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-11 14:19
goldmemberf1 schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:42:

Mijn model Y van 2024 met LFP laad ik altijd op naar 100%. Als ik thuis kom gaat meteen de stekker erin. Dus soms wel 2 keer per dag naar 100%.
Toen ik de auto kocht kon ik bij 100% 393km rijden. En dat kan ik nu nog steeds na ruim 30.000km.
En in de handleiding staat: "Belangrijk voor een lange levensduur van de hoogspanningsbatterij is: LAAT DE AUTO AANGESLOTEN OP HET LAADSTATION als u de auto niet gebruikt".

• goldmemberf1
Spoetnik schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:22:
[...]

Mijn model Y van 2024 met LFP laad ik altijd op naar 100%. Als ik thuis kom gaat meteen de stekker erin. Dus soms wel 2 keer per dag naar 100%.
Toen ik de auto kocht kon ik bij 100% 393km rijden. En dat kan ik nu nog steeds na ruim 30.000km.
En in de handleiding staat: "Belangrijk voor een lange levensduur van de hoogspanningsbatterij is: LAAT DE AUTO AANGESLOTEN OP HET LAADSTATION als u de auto niet gebruikt".
Het klopt dat het in de handleiding staat. Maar volgens mij is die regel juist niet van toepassing op LFP batterijen als je de onderzoeken leest.

Nog wel benieuwd wat er bedoeld wordt met 'langdurig op 100% wegzetten' bedoeld wordt. Is dat meer dan een dag, een week of langer? Plus er zit sowieso wat verbruik in door gebruik van sentry mode.

• adjego
nerovectra schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:30:
[...]

Ziet er aardig OEM uit! Gaat het wèl goed met een eventuele hulpkoppeling? En ik zou de volgende keer de verbindingskabel langer maken en met een boogje. Zoals het nu zit, kan water namelijk via de kabel de doorvoerstekker in lopen (eigenlijk moet je, zoals Tesla doet, alle aansluitingen naar beneden laten wijzen zodat water nergens in kan lopen).
gertk schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:09:
[...]

Je zou de (iets langere) kabel met wat 3D-geprinte clips ook netjes door de 'goot' aan de zijkant van de trekhaak kunnen leggen, opspattend/regen water wat langs de kabel lekt komt dan op het laagste punt terecht in plaats van in de stekker onder de auto.
Ik voorzie doordat ik gebruik heb gemaakt van wartels hier geen problemen mee. Netjes met rubber afgesloten en er komt alleen opspattend water tegen. Lijkt me geen probleem. Maar dat zal de toekomst uit gaan wijzen. Als ik de trekhaak niet gebruik zit hij ook niet op de auto.

• gjcvro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nette oplossing. Helaas gebruik ik het gat in de trekhaak op die plek om de staalkabel van de aanhanger aan vast te maken. Maar het geeft me wel wat om over na te denken. Ik laat zelf eigenlijk altijd de trekhaak zitten, als bumperbeschermer.

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 19:43
Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat die LFP laaddiscussie iedere keer als een boomerang terug dit topic invliegt (en overigens ook op andere fora). Laten jullie het me weten wanneer er duidelijk (wetenschappelijk) bewijs tegen 100% laden is (met significante impact op de realistische levensduur van een EV) zodat we dit onderwerp eens en voor altijd kunnen begraven :9 ?

[ Voor 12% gewijzigd door Neyluzz op 02-11-2025 14:49 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:38

bert pit

asdasd

Inspired schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:36:
[...]

Geen idee. We laten een huis bouwen dus vaak op/rond bouw geweest. Lijkt wel iets van een spijker met een haakse platte kop oid. Winterbanden zitten er nu op dus probleem voor over een paar maand. Maar heb aangegeven dat ik er wel een andere op wil. In de zomer weer naar Spanje en dan wil ik gezeur onderweg zoveel mogelijk voorkomen.
Het lijkt mij een schroef, de kop is er al af en de schroefdraad van de inmiddels half afgesleten schroef is nog zichtbaar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-11 16:19
Edit: gevonden!

[ Voor 95% gewijzigd door sjors123 op 02-11-2025 16:19 ]

• goldmemberf1
Neyluzz schreef op zondag 2 november 2025 @ 14:46:
Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat die LFP laaddiscussie iedere keer als een boomerang terug dit topic invliegt (en overigens ook op andere fora). Laten jullie het me weten wanneer er duidelijk (wetenschappelijk) bewijs tegen 100% laden is (met significante impact op de realistische levensduur van een EV) zodat we dit onderwerp eens en voor altijd kunnen begraven :9 ?
https://insideevs.com/new...-full-charge-study-finds/

Dit was de laatste studie die ik erover kon vinden.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geniaal wat kost het als ik zo setje bij je bestel, heb nu ook een haakse adapter, werkt beter maar nog niet heel tevreden en dit is precies wat ik zoek!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Astu;
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:25

Cybertruck.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:38

bert pit

asdasd

Ze worden ook voor de Powerwall gebruikt. Tesla produceert de Powerwall-accu's voornamelijk in de Gigafactory Nevada, ook wel Giga Nevada genoemd. Deze fabriek is een samenwerking tussen Tesla en Panasonic en is gespecialiseerd in lithium-ion batterijproductie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:31
Zag gisteren in de tesla magazine stukje over degradatie.
Zie hier bijna onderaan.
https://www.teslamagazine.nl/blik-op-week/week-444236140

Filmje die daar ook staat de link.

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11 22:31
Een paar weken geleden hebben wij een Model 3 LR RW besteld. Deze staat voor levering eind Januari. Voorafgaand aan de bestelling heb ik een proefrit gemaakt in een Model 3 en ik was onder de indruk van de verbeteringen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd (heb nu een Model S 85 uit 2014), vooral het inhalen op de snelweg met de ACC ingeschakeld. Je moest wel richting aangeven maar voor de rest deed de auto alles zelf. Ik ging er van uit dat dit de standaard software is maar iemand vertelde mij dat dit de optie van 3800 euro is. Kan iemand aangeven of de auto met standaard software, dus de autopilote, het inhalen zelf doet?

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:49
Dat staat gewoon in de configurator:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKrBQpMHJfPzcp9u9LumRNwpxeg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ywiY3bRCozfCgB5uVTYcoLID.png?f=user_large
Het wisselen van rijstrook is onderdeel van Enhanced Autopilot voor 3800 euro

/post

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:11
CEdS schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:32:
Een paar weken geleden hebben wij een Model 3 LR RW besteld. Deze staat voor levering eind Januari. Voorafgaand aan de bestelling heb ik een proefrit gemaakt in een Model 3 en ik was onder de indruk van de verbeteringen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd (heb nu een Model S 85 uit 2014), vooral het inhalen op de snelweg met de ACC ingeschakeld. Je moest wel richting aangeven maar voor de rest deed de auto alles zelf. Ik ging er van uit dat dit de standaard software is maar iemand vertelde mij dat dit de optie van 3800 euro is. Kan iemand aangeven of de auto met standaard software, dus de autopilote, het inhalen zelf doet?
Is met EAP. Hou er wel rekening mee dat als je zelf wilt inhalen, je eerst AP hiervoor moet uitschakelen. Je kan dan niet de richtingaanwijzer aanzetten en zelf gaan sturen, iets wat heel erg zou gaan kunnen irriteren bij druk verkeer.

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:21

yok

laat maar :-)

[ Voor 37% gewijzigd door yok op 03-11-2025 10:10 ]

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
yok schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:51:
[...]

Het vreemde is dat er zo veel verschillende theorieën zijn. Grok, dat toch goed de Tesla-informatie zou moeten kennen, zegt juist dat de acculading bij LFP zo hoog mogelijk moet zijn, en zo vaak mogelijk tot 100% zou moeten worden geladen om degradatie te voorkomen, zie:

[Afbeelding]
Het probleem is dus, dat als je de kennis niet hebt, en je een samenvatting laat maken door AI, je nog steeds de kennis niet hebt om het antwoord te interpreteren. Wat Grok zegt klopt, jouw conclusie daarbij niet.

Grok zegt dit omdat hij bij minder tot 100% laden uit gaat van een grotere DoD en later starten met laden. Dan kloppen die conclusies. Echter ik laad maar 1x per week tot 100%, alle andere dagen laad ik ook, tot 90%...

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:49
Nieuw probleem helaas: Er staat nu voor de tweede keer een plas water in de kofferbak (diepe gedeelte). Wat ik online kan vinden zijn problemen met afdichting en rubbers. Gisteren even een tuinslang erop gezet, maar ik zag het nergens naar binnenkomen aan de binnenkant, dus dat lijkt het niet te zijn.

Is het mogelijk dat het bij rijden erin komt? Zijn er andere oorzaken mogelijk? Ik heb al ingeschoten bij Tesla service, maar als de rubbers het probleem niet zijn ben ik bang dat het een heen en weer gaat worden naar het service center met weinig resultaat.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
Eisbar schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:29:
Nieuw probleem helaas: Er staat nu voor de tweede keer een plas water in de kofferbak (diepe gedeelte). Wat ik online kan vinden zijn problemen met afdichting en rubbers. Gisteren even een tuinslang erop gezet, maar ik zag het nergens naar binnenkomen aan de binnenkant, dus dat lijkt het niet te zijn.

Is het mogelijk dat het bij rijden erin komt? Zijn er andere oorzaken mogelijk? Ik heb al ingeschoten bij Tesla service, maar als de rubbers het probleem niet zijn ben ik bang dat het een heen en weer gaat worden naar het service center met weinig resultaat.
Ik heb hetzelfde issue, als ik de klep open doe dan is de onderkant van het plastic kap van de klep nattig. Lijkt dan inderdaad van het rubber af te komen.

• pdidi
  • Niet online
Tolga07 schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:49:
[...]

Is met EAP. Hou er wel rekening mee dat als je zelf wilt inhalen, je eerst AP hiervoor moet uitschakelen. Je kan dan niet de richtingaanwijzer aanzetten en zelf gaan sturen, iets wat heel erg zou gaan kunnen irriteren bij druk verkeer.
Opvallende is dat in de net gepubliceerde 2025.38 Owners Manuals alle verwijzingen naar EAP (Enhanced Auto Pilot) zijn verwijderd. En dat er nu in staat dat Auto Lane Change onderdeel is van Autosteer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se-ILjZ5veA6Ld-s00aDa7Crs0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wFhe2Fh2UnGuWGn8tQhyqzAo.png?f=user_large

• Masterchiev
pdidi schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:51:
[...]

Opvallende is dat in de net gepubliceerde 2025.38 Owners Manuals alle verwijzingen naar EAP (Enhance Auto Pilot) zijn verwijderd. En dat er nu in staat dat Auto Lane Change onderdeel is van Autosteer

[Afbeelding]
Zou een voorbode kunnen zijn dat FSD word toegestaan. In US/AU hebben ze geen EAP en valt de auto lane change onder auto steer.

• Oekol
[...]

Opvallende is dat in de net gepubliceerde 2025.38 Owners Manuals alle verwijzingen naar EAP (Enhanced Auto Pilot) zijn verwijderd. En dat er nu in staat dat Auto Lane Change onderdeel is van Autosteer

[Afbeelding]
En autosteer is dan FSD? Want no way dat dat de basis autopilot is toch?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Masterchiev
Oekol schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:58:
[...]

En autosteer is dan FSD? Want no way dat is de basis autopilot is toch?
Zoals ik het lees wel.

• Masterchiev
Overigens is het in de US ook zo. Auto lane change smart summon ect ect zitten in de auto pilot. Europa had alleen EAP.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:22
_eLMo_ schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:04:
[...]

Het probleem is dus, dat als je de kennis niet hebt, en je een samenvatting laat maken door AI, je nog steeds de kennis niet hebt om het antwoord te interpreteren. Wat Grok zegt klopt, jouw conclusie daarbij niet.

Grok zegt dit omdat hij bij minder tot 100% laden uit gaat van een grotere DoD en later starten met laden. Dan kloppen die conclusies. Echter ik laad maar 1x per week tot 100%, alle andere dagen laad ik ook, tot 90%...
Rijd sinds mei 2024 de Highland RWD LFP met 25.000 km tot nu toe en sexy app geeft 0.83% degradatie aan. Ik laad 1 x per 5-6 dagen pas vanaf 10% elke keer naar 100%. Een enkele keer laad ik ook bij 30% als ik de rit terug naar huis niet ga halen op die accu.

• Oekol
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:02:
Overigens is het in de US ook zo. Auto lane change smart summon ect ect zitten in de auto pilot. Europa had alleen EAP.
Toch is het wel gek toch? Tesla spreekt zelf ook van Autopilot, Enhanced AutoPilot en Full Self Driving.
Als je het zo bekijkt valt EAP ineens in de basis, wat sowieso niet het geval gaat zijn want ze willen het natuurlijk commercialiseren.

In de handleiding staat: Automatisch sturen bevat Auto Lane Change (Auto Lane Change) en Navigeren met Autopilot (zie Navigeren met Autopilot).

Automatisch sturen
Automatisch sturen : Net als Traffic-aware cruise control houdt Automatisch sturen een ingestelde snelheid aan (als er geen voertuig vóór u rijdt) of een ingestelde volgafstand (als er wel een voertuig vóór u rijdt). Daarnaast detecteert Automatisch sturen de rijstrookmarkeringen en de aanwezigheid van andere voertuigen en objecten, om Model Y op intelligente wijze op zijn rijstrook te houden (zie Automatisch sturen).

• Masterchiev
Oekol schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:15:
[...]

Toch is het wel gek toch? Tesla spreekt zelf ook van Autopilot, Enhanced AutoPilot en Full Self Driving.
Als je het zo bekijkt valt EAP ineens in de basis, wat sowieso niet het geval gaat zijn want ze willen het natuurlijk commercialiseren.

In de handleiding staat: Automatisch sturen bevat Auto Lane Change (Auto Lane Change) en Navigeren met Autopilot (zie Navigeren met Autopilot).

Automatisch sturen
Automatisch sturen : Net als Traffic-aware cruise control houdt Automatisch sturen een ingestelde snelheid aan (als er geen voertuig vóór u rijdt) of een ingestelde volgafstand (als er wel een voertuig vóór u rijdt). Daarnaast detecteert Automatisch sturen de rijstrookmarkeringen en de aanwezigheid van andere voertuigen en objecten, om Model Y op intelligente wijze op zijn rijstrook te houden (zie Automatisch sturen).
Als FSD komt, krijgt zowel autopilot als de FSD een andere map ( software ). EAP is ontwikkeld voor de Europese markt. Als ik de handleiding bekijk komt dat te vervallen. Denk dat het ook een concurrentie dingetje is. Bij veel andere merken is wat onder EAP valt standaard. Zelfs mijn tweede auto een MG heeft alles wat onder EAP valt standaard inbegrepen.

• Eisbar
megabeat schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:50:
[...]

Ik heb hetzelfde issue, als ik de klep open doe dan is de onderkant van het plastic kap van de klep nattig. Lijkt dan inderdaad van het rubber af te komen.
Als de rubbers lekken dan zou ik het kunnen volgen, maar dat lijkt het dus juist niet te zijn. Alleen het ondervak is nat en niet zo'n beetje ook. Stond 2x een plas water in die weer ergens door wegliep waarna kletsnatte bak achterblijft. Ik zie geen water door de klep rubbers komen, ook niet na testen met de tuinslang, nog geen druppel. Waar komt het dan wel vandaan?

• Masterchiev
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:31:
[...]

Als FSD komt, krijgt zowel autopilot als de FSD een andere map ( software ). EAP is ontwikkeld voor de Europese markt. Als ik de handleiding bekijk komt dat te vervallen. Denk dat het ook een concurrentie dingetje is. Bij veel andere merken is wat onder EAP valt standaard. Zelfs mijn tweede auto een MG heeft alles wat onder EAP valt standaard inbegrepen.
Tesla Zwolle gebeld. ze wisten van niets maar volgens hun is het wel heel merkwaardig. Ze vertelde wel dat het goed mogelijk is dat FSD eraan komt. Afwachten maar.

• Oekol
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:02:
[...]

Tesla Zwolle gebeld. ze wisten van niets maar volgens hun is het wel heel merkwaardig. Ze vertelde wel dat het goed mogelijk is dat FSD eraan komt. Afwachten maar.
Die weten (niet negatief bedoelt) nooit iets vroeg van te voren. Was bij SuC voor proefrit afspraak om 10.00 uur voor collega. Ze waren niet aanwezig. Kwamen kwartier naderhand binnendruppelen. Hadden wel goed nieuws want hadden net meeting gehad dat er dag er na een grote actie kwam met inruilen van auto's etc etc.

Om maar aan te geven: die worden als laatst iets verteld.

• Maurice-
[...]

[Afbeelding]
Zou goed nieuws zijn! Maar grote kans dat het een 1:1 vertaling is van een land waar het wel inbegrepen is. We zitten allemaal al op .38 toch?

Respect dat je de manuals zo goed bijhoudt _/-\o_

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
Eisbar schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:48:
[...]

Als de rubbers lekken dan zou ik het kunnen volgen, maar dat lijkt het dus juist niet te zijn. Alleen het ondervak is nat en niet zo'n beetje ook. Stond 2x een plas water in die weer ergens door wegliep waarna kletsnatte bak achterblijft. Ik zie geen water door de klep rubbers komen, ook niet na testen met de tuinslang, nog geen druppel. Waar komt het dan wel vandaan?
Ja ik vind het ook heel raar, de plastic kap bij mij is nat maar de rubbers niet. Vreemd genoeg na dit weekend geen plas te bekennen. Kan nog voorstellen dat er toch water langs de achterklep loopt dan langs de haak voor de achterklep want die ligt een geul in het midden en dan alles naar binnenstroomt.

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:26:
[...]

Zou goed nieuws zijn! Maar grote kans dat het een 1:1 vertaling is van een land waar het wel inbegrepen is. We zitten allemaal al op .38 toch?

Respect dat je de manuals zo goed bijhoudt _/-\o_
Het zou idd goed kunnen dat iemand bij de documentatie een fuck-up heeft gemaakt. Ik zag ook nog de volgende subtiele maar politiek gevoelige wijziging.
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmq1SDTVBVw7bblwxGRvXNkz3VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOFEuo3e34eBFJJnoZSIlkDY.png?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ6eJr-hCkvQfp-I9PJJZgAoCtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SENhzd5LRR2L6ktbElbX8nLa.png?f=fotoalbum_large

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:02:
Heb je daar een bron van? Want volgens mij is AP overal hetzelfde als bij ons, ie. oude software en geen lane change/summon/...
Wil je de extras, dan moet je FSD nemen (in USA/Canada/Mexico/China), of EAP (rest van de wereld).

• Masterchiev
Fire69 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:23:
[...]

Heb je daar een bron van? Want volgens mij is AP overal hetzelfde als bij ons, ie. oude software en geen lane change/summon/...
Wil je de extras, dan moet je FSD nemen (in USA/Canada/Mexico/China), of EAP (rest van de wereld).
EAP is in de landen die geen FSD hebben. Kijk maar in de handleidingen van de landen die wel en geen FSD hebben. In de landen waar FSD is, vallen de EAP functies onder autopilot wat elke tesla heeft. Daarnaast denk ik dat ze mee concurreren met de markt zoals de XPENG. Die heeft EAP standaard al op de auto zitten.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
Maar wat zou dat dan betekenen voor de eigenaren die EAP aangeschaft hebben of dat nog van plan zijn? Gratis upgrade naar FSD zodra dat beschikbaar is?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hongy schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:07:
[...]

Rijd sinds mei 2024 de Highland RWD LFP met 25.000 km tot nu toe en sexy app geeft 0.83% degradatie aan. Ik laad 1 x per 5-6 dagen pas vanaf 10% elke keer naar 100%. Een enkele keer laad ik ook bij 30% als ik de rit terug naar huis niet ga halen op die accu.
Volgens mij is iedereen het er universeel mee eens, dat diep ontladen (<20%) voor snellere slijtage zorgt. Of dat relevant is binnen jouw beoogde duur van bezit van de auto is een 2e.

Ik ontlaad nooit expliciet, ik denk dat ik een paar keer per jaar onder de 20% kom, vooral wanneer ik op vakantie ben of een roadtrip maak en ik lekker laag bij de supercharger wil aankomen vanwege laadsnelheid. Voor de rest pluggen wij elke dag in, laad de automation op voordelige uurtarieven naar 90% en 1x per 6 dagen naar 100% (en laat de lader dan 4 uur aan staan).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Damian

Insane Obtrusion

Sypheron schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:29:
Maar wat zou dat dan betekenen voor de eigenaren die EAP aangeschaft hebben of dat nog van plan zijn? Gratis upgrade naar FSD zodra dat beschikbaar is?
Zal niet veel veranderen voor hun, anders dan dat de EAP op de FSD stack loopt. Dus ga er van uit dat het dan allemaal een stuk mooier moet werken met minder rare acties van de EAP zoals nu...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-11 14:58

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb nu een maand of 3 mijn MYJ, komende van een 2019 M3. Wat mij (in negatieve zin) opvalt, is dat de auto stuurcorrecties uitvoert als ik over een doorgetrokken streep ga. Ik vind dat bloedirritant (en potentieel gevaarlijk) met name als dat gebeurt als ik in een scherpe bocht, afrit of klaverblad zit.

De M3 deed dat niet, dus ik vrees dat dit 1 van de verplichte ADAS systemen is, die ook niet uit te zetten zijn? Ik kreeg niet de indruk dat dit met de optie Rijstrookoverschrijdingspreventie uit te zetten is (of hooguit voor 1 rit)?

FWIW heb ik daarnaast ook het idee dat ie dit niet in het begin deed, dus wellicht dat het recent in een SW update is meegekomen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 03-11-2025 14:11 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• pdidi
  • Niet online
Sypheron schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:29:
Zoals het in Noord Amerika en Australië ging: Na introductie van FSD kon EAP niet langer gekocht worden. Tesla's met reeds aangeschafte EAP behielden dezelfde functionaliteit (Auto Lane Change en Navigate on Autopilot) maar wel nog steeds op basis van Autopilot (dus niet op basis van FSD). Indien voor deze Tesla's alsnog FSD zou worden aangeschaft, kreeg/krijgt men korting twv de aanschafprijs van EAP

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:36
Oke wacht, ik ben zo'n slimmerik geweest die EAP heeft. En daar had ik al een beetje spijt van omdat het, op automatisch parkeren na, eigenlijk voor geen meter werkt. En nu zou het zo zijn dat alle niet-EAP-betalers die functies ook krijgen? Wat? Dan heb ik nog meer spijt

• Masterchiev
xFeverr schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:00:
Oke wacht, ik ben zo'n slimmerik geweest die EAP heeft. En daar had ik al een beetje spijt van omdat het, op automatisch parkeren na, eigenlijk voor geen meter werkt. En nu zou het zo zijn dat alle niet-EAP-betalers die functies ook krijgen? Wat? Dan heb ik nog meer spijt
Het zou wel echt een aktie zijn die bij tesla past.

Je zal maar op een model S 2014 FSD hebben gekocht…..

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:10
pdidi schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:32:
[...]

Zoals het in Noord Amerika en Australië ging: Na introductie van FSD kon EAP niet langer gekocht worden. Tesla's met reeds aangeschafte EAP behielden dezelfde functionaliteit (Auto Lane Change en Navigate on Autopilot) maar wel nog steeds op basis van Autopilot (dus niet op basis van FSD). Indien voor deze Tesla's alsnog FSD zou worden aangeschaft, kreeg/krijgt men korting twv de aanschafprijs van EAP
Maar waar blijft dan de automatisch inparkeren functie? Wordt die gratis of valt die in Australie/NZ onder FSD met een verplicht abonnement met korting weliswaar?

En kun je de koop/lease ongedaan maken als er functionaliteit uit gehaald wordt of dat je er plotseling voor moet bijbetalen? Want niet meer conform overeenkomst.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:26:
[...]

EAP is in de landen die geen FSD hebben. Kijk maar in de handleidingen van de landen die wel en geen FSD hebben. In de landen waar FSD is, vallen de EAP functies onder autopilot wat elke tesla heeft. Daarnaast denk ik dat ze mee concurreren met de markt zoals de XPENG. Die heeft EAP standaard al op de auto zitten.
Ik vond nergens een bron hiervoor, zelfs als staat het zo in de handleiding (die is wel al vaker foutief geweest hierover) dus ik heb even de vraag gesteld op Reddit. AP heeft voor hun geen extra functionaliteit gekregen. AP is net hetzelfde zoals hier, wil je meer dan moet je FSD nemen. Geen gratis EAP dus (lijkt me vrij logisch, Tesla wil hun FSD pushen).

• shinken82
Eisbar schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:29:

Het kan zijn dat de vloer van de kofferbak niet goed gelast is. SeC kan het voor je gaan afkitten.

Kijk vanaf 2:47:
YouTube: Tesla Model 3 - 18 Month, 21,000 Mile Update - Part 2

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat ik van de week merkte bij een M3 2019 LR is dat volgens mij 'Navigeren met Autopilot' die je van afrit tot afrit 'helpt' niet meer was in te schakelen. Ook niet in 'P' stand. ACC en TACC (TACC= tussen de lijntjes) werken prima, een & twee keer trekken met EAP.
De optie om akkoord te geven lijkt simpelweg 'uitgegrijsd' bij 2025.38.6.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

• pjot1
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:09:
Ik heb nu een maand of 3 mijn MYJ, komende van een 2019 M3. Wat mij (in negatieve zin) opvalt, is dat de auto stuurcorrecties uitvoert als ik over een doorgetrokken streep ga. Ik vind dat bloedirritant (en potentieel gevaarlijk) met name als dat gebeurt als ik in een scherpe bocht, afrit of klaverblad zit.

De M3 deed dat niet, dus ik vrees dat dit 1 van de verplichte ADAS systemen is, die ook niet uit te zetten zijn? Ik kreeg niet de indruk dat dit met de optie Rijstrookoverschrijdingspreventie uit te zetten is (of hooguit voor 1 rit)?

FWIW heb ik daarnaast ook het idee dat ie dit niet in het begin deed, dus wellicht dat het recent in een SW update is meegekomen? :+
Sorry maar hier moet ik even op reageren.

Vind je het zelf netjes om de vluchtstrook mee te nemen op een klaverblad? Naast dat het eigenlijk een beetje asociaal is, is het ook onveilig. Er kan troep liggen op de vluchtstrook, blaadjes, straatvuil, schroeven enzovoorts. Dus ook voor jezelf gewoon niet doen. ;)

En met een spitsstrook behoor je natuurlijk richting aan te geven. Weet niet hoe dat met 3/y is maar met mn s moet ik hem er ook doorheen trekken mits hij op ap staat.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Eisbar
shinken82 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:44:
[...]

Het kan zijn dat de vloer van de kofferbak niet goed gelast is. SeC kan het voor je gaan afkitten.

Kijk vanaf 2:47:
YouTube: Tesla Model 3 - 18 Month, 21,000 Mile Update - Part 2
Ik ben bang dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Water is alleen in de bak en lijkt ook weer ergens weg te kunnen lopen. Zou wel teleurstellend zijn voor een 2021 model. En net buiten de garantieperiode, die is net in september verlopen. De liner er maar even uitgehaald, zo ziet het eruit. Is de plakfolie standaard? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4d6199ORjLb__umrvx7EssbTV_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPPJlLlhC2BWbrsBpXd8d6Dq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzGiyXYW-0ogklPCd6-2C4vwse4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q5MP6eYHjvu6qTbZ1jJrcQL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Eisbar op 03-11-2025 17:56 ]

• pdidi
  • Niet online
Masterchiev schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:31:
[...]

Denk dat het ook een concurrentie dingetje is. Bij veel andere merken is wat onder EAP valt standaard. Zelfs mijn tweede auto een MG heeft alles wat onder EAP valt standaard inbegrepen.
Helemaal nu BMW met de Motorway Assistant als eerste goedkeuring heeft gekregen obv de nieuwe DCAS regulering (het heeft vast meegespeeld dat BMW de voorzitter is van die werkgroep)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dr.nld schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:45:
Wat ik van de week merkte bij een M3 2019 LR is dat volgens mij 'Navigeren met Autopilot' die je van afrit tot afrit 'helpt' niet meer was in te schakelen. Ook niet in 'P' stand. ACC en TACC (TACC= tussen de lijntjes) werken prima, een & twee keer trekken met EAP.
De optie om akkoord te geven lijkt simpelweg 'uitgegrijsd' bij 2025.38.6.
ACC bestaat niet op een Tesla. TACC is Traffic aware cruise control, en AP (vandaag nog gebruikt) is automatisch tussen de lijntjes rijden+TACC.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• shinken82
Eisbar schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:16:
[...]

Ik ben bang dat dit het wel eens zou kunnen zijn. Water is alleen in de bak en lijkt ook weer ergens weg te kunnen lopen. Zou wel teleurstellend zijn voor een 2021 model. En net buiten de garantieperiode, die is net in september verlopen. De liner er maar even uitgehaald, zo ziet het eruit. Is de plakfolie standaard? [Afbeelding]

[Afbeelding]
De folie is normaal, heb ik ook gezien op andere forums met hetzelfde probleem als jij.

• Masterchiev
Sand0rf schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:36:
Dat staat gewoon in de configurator:
[Afbeelding]
Het wisselen van rijstrook is onderdeel van Enhanced Autopilot voor 3800 euro
https://www.notateslaapp....ption-but-data-says-it-is

• Sunri5e
Vorige week hebben we een caravan aangeschaft. Mijn partner en ik hebben allebei een Tesla model Y. Mijn vrouw een RWD uit 2024 en ik een Performance uit 2024. Nu zitten we in de positie dat we de RWD van mijn vrouw door kunnen schijven naar een collega. Mijn vrouw heeft dan een nieuwe Tesla nodig. Echter is twee Tesla model Y's in 1 gezin best wel luxe. We zouden het denk ik ondanks dat we drie jonge kinderen hebben ook af kunnen met de Performance en een Model 3. Echter vinden we het ook wel prettig om zo zorgeloos mogelijk met de caravan naar Italie te kunnen. Is dit goed te doen met de actieradius van de Performance? Of zouden we met een nieuwe LR AWD een stuk makkelijker (met minder stops) naar Italie kunnen rijden?

• JBVH050
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:58
Sunri5e schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:52:
Vorige week hebben we een caravan aangeschaft. Mijn partner en ik hebben allebei een Tesla model Y. Mijn vrouw een RWD uit 2024 en ik een Performance uit 2024. Nu zitten we in de positie dat we de RWD van mijn vrouw door kunnen schijven naar een collega. Mijn vrouw heeft dan een nieuwe Tesla nodig. Echter is twee Tesla model Y's in 1 gezin best wel luxe. We zouden het denk ik ondanks dat we drie jonge kinderen hebben ook af kunnen met de Performance en een Model 3. Echter vinden we het ook wel prettig om zo zorgeloos mogelijk met de caravan naar Italie te kunnen. Is dit goed te doen met de actieradius van de Performance? Of zouden we met een nieuwe LR AWD een stuk makkelijker (met minder stops) naar Italie kunnen rijden?
Volgens de Tesla site rijdt een MY RWD 20km verder dan een Y AWD, weinig verschil. Een M3 RWD rijdt volgens Tesla echter 130 km verder...
Dit kun je natuurlijk prima zelf vergelijken op de site. Koop anders gewoon een nieuwe MY P erbij...

[ Voor 4% gewijzigd door JBVH050 op 03-11-2025 21:34 ]

• Sunri5e
JBVH050 schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:19:
[...]

Volgens de Tesla site rijdt een MY RWD 20km verder dan een Y AWD, weinig verschil. Een M3 RWD rijdt volgens Tesla echter 130 km verder...
Maar een M3 mag ff caravan niet trekken. Dus dan moeten we met de MY Performance uit 2024 gaan. De vraag is of een MY LR AWD uit 2025 (nieuw model) veel verder komt.

• gjcvro
Anders geteld, met caravan us het toch al vaak laden, maakt 1 stop meer dan echt het verschil?

• JBVH050
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:58
Sunri5e schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:34:
[...]

Maar een M3 mag ff caravan niet trekken. Dus dan moeten we met de MY Performance uit 2024 gaan. De vraag is of een MY LR AWD uit 2025 (nieuw model) veel verder komt.
Zie de site, 49 km verder. Mag een M3 met trekhaak jullie caravan niet trekken? Waarom niet? Ah, ik lees net max. 1000kg. Een Y max 1600 kg. Tsja, keuzes.

[ Voor 16% gewijzigd door JBVH050 op 03-11-2025 21:46 ]

• Maurice-
Mijn partner en ik hebben allebei een Tesla model Y. Mijn vrouw een RWD uit 2024 en ik een Performance uit 2024.
Wat leuk, een driehoeksverhouding. Het kan allemaal op het Tweakers forum anno 2025.

• Sunri5e
Maurice- schreef op maandag 3 november 2025 @ 21:48:
[...]

Wat leuk, een driehoeksverhouding. Het kan allemaal op het Tweakers forum anno 2025.
😜

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:32
pjot1 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:57:
[...]

Sorry maar hier moet ik even op reageren.

Vind je het zelf netjes om de vluchtstrook mee te nemen op een klaverblad? Naast dat het eigenlijk een beetje asociaal is, is het ook onveilig. Er kan troep liggen op de vluchtstrook, blaadjes, straatvuil, schroeven enzovoorts. Dus ook voor jezelf gewoon niet doen. ;)

En met een spitsstrook behoor je natuurlijk richting aan te geven. Weet niet hoe dat met 3/y is maar met mn s moet ik hem er ook doorheen trekken mits hij op ap staat.
Da’s geen antwoord op de vraag ouwe moraalridder >:)

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 22:57

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Deel je range door 2,5 en je weet wat je met een caravan van om en nabij de 1500 kg kunt rijden met je Y. Met mijn rwd rij ik een 130 km met caravan (150/160 is de max). Met de long range is het ruim 50 km meer. In de praktijk stop ik met de caravan toch ff om de twee uur. Met een rwd gaat dat goed. Met een longe range net wat beter.
Verder hangt het af of je ver met de caravan wilt rijden. In Nederland en omliggende landen geen enkel probleem ( zeg 4 a 500 km ). Wanneer je verder weg wilt zoals naar Italië ( heb ik nog niet gedaan) zul je de tijd moeten nemen.
Ik weet inmiddels dat ze bij van der Valk lekkere koffie hebben doordat ik daar laad. Mijn caravan nog nooit hoeven af te koppelen omdat ik niemand in de weg zat wanneer ik een aantal stalks in beslag nam met mijn combi.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

De performance uitvoeringen hebben toch helemaal geen mogelijkheid tot trekhaak? De Model 3 in ieder geval niet....

-edit-

3HL niet, Y Juniper wel.

• adjego
Damian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:10:
[...]

De performance uitvoeringen hebben toch helemaal geen mogelijkheid tot trekhaak? De Model 3 in ieder geval niet....

-edit-

3HL niet, Y Juniper wel.
De 3HL ook, maar die mag maar 500 kg trekken.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

adjego schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:12:
[...]

De 3HL ook, maar die mag maar 500 kg trekken.
Bij de performance kan er geen trekhaak op. Bij de modellen daaronder kan er wel een op tot 1000kg.

• adjego
Damian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:13:
[...]

Bij de performance kan er geen trekhaak op. Bij de modellen daaronder kan er wel een op tot 1000kg.
Dit is niet correct. Af fabriek niet maar zoals bij alle andere Model 3 varianten kun je deze gewoon achteraf laten plaatsen. De performance onderbumper heeft zelfs al netjes een afneembaar kapje.

Zie ook https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3 (Geen beperking voor Performance), en zie gegevens van de RDW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekvcWXHiwNlz90WxWyqv0OuzpJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YC9OqQT8sbjw0MgJ2LdwUypa.png?f=fotoalbum_large

https://ovi.rdw.nl/ (HPG-64-H)

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:55
Helaas was er gisteren iemand die de achterkant van mijn wagen van iets te dichtbij wou bekijken... ik hoop dat ze dit mooi hersteld krijgen. het was een bestelwagen dus heeft de koffer ook een mooie duw gehad... 6 maand oud :-( :'(

HAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sglsyzoDxl61wIAqK0HP3pYE5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3m35XvH9RLUOlzc4hxGjtF0M.jpg?f=fotoalbum_large

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:49
Solidsystem87 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:23:
Helaas was er gisteren iemand die de achterkant van mijn wagen van iets te dichtbij wou bekijken... ik hoop dat ze dit mooi hersteld krijgen. het was een bestelwagen dus heeft de koffer ook een mooie duw gehad... 6 maand oud :-( :'(

H[Afbeelding]
Auch, hopelijk heb je netjes een briefje met de gegevens van de veroorzaker.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

adjego schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:18:
[...]

Dit is niet correct. Af fabriek niet maar zoals bij alle andere Model 3 varianten kun je deze gewoon achteraf laten plaatsen. De performance onderbumper heeft zelfs al netjes een afneembaar kapje.

Zie ook https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3 (Geen beperking voor Performance), en zie gegevens van de RDW:

[Afbeelding]

https://ovi.rdw.nl/ (HPG-64-H)
Ah ok. Ik keek naar de opties zoals je deze inderdaad af-fabriek kreeg.

Dat is wel veranderd dan (gelukkig)

Zo kocht ik mijn eerste tesla (privé) heel blij met een trekhaak erop (want vouwwagen) zoals geadverteerd door de dealer. Netjes alles geregeld, betaald en overgeschreven, ben bezig om mijn spullen over te laden naar mijn verse nieuwe auto, zie ik ineens een sticker in de kofferbak met een caravan met een groot rood kruis erdoorheen. Blijkt het dus zo'n fietsdrager knobbeltje te zijn waar nog geen 75 kilo aan mag. Gelukkig deed de dealer er niet moeilijk over en konden we alles terugdraaien. Gast had hem echt te koop staan als zijnde trekhaak. Op kenteken stond ook geen gewicht dus achteraf opzetten was ook geen optie zonder RDW herkeuring.

• adjego
Damian schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:35:
[...]

Ah ok. Ik keek naar de opties zoals je deze inderdaad af-fabriek kreeg.

Dat is wel veranderd dan (gelukkig)

Zo kocht ik mijn eerste tesla (privé) heel blij met een trekhaak erop (want vouwwagen) zoals geadverteerd door de dealer. Netjes alles geregeld, betaald en overgeschreven, ben bezig om mijn spullen over te laden naar mijn verse nieuwe auto, zie ik ineens een sticker in de kofferbak met een caravan met een groot rood kruis erdoorheen. Blijkt het dus zo'n fietsdrager knobbeltje te zijn waar nog geen 75 kilo aan mag. Gelukkig deed de dealer er niet moeilijk over en konden we alles terugdraaien. Gast had hem echt te koop staan als zijnde trekhaak. Op kenteken stond ook geen gewicht dus achteraf opzetten was ook geen optie zonder RDW herkeuring.
Ja sinds de Highline is trekhaak achteraf plaatsen mogelijk. De Highline krijgt standaard al trekgewicht op kenteken ongeacht of er een trekhaak affabriek gekozen wordt. Dit was inderdaad bij het vorige model niet zo en dit trekgewicht kon je ook achteraf niet laten toevoegen. Dit werd voor die modellen door Tesla niet goedgekeurd en dan stopt het ook voor de RDW.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
adjego schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:40:
[...]

Ja sinds de Highline is trekhaak achteraf plaatsen mogelijk. De Highline krijgt standaard al trekgewicht op kenteken ongeacht of er een trekhaak affabriek gekozen wordt. Dit was inderdaad bij het vorige model niet zo en dit trekgewicht kon je ook achteraf niet laten toevoegen. Dit werd voor die modellen door Tesla niet goedgekeurd en dan stopt het ook voor de RDW.
Je doelt op een Volkswagen ? 8)
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: