• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 21:09
SL65 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:33:
[...]

Scherp! Goed controleren of je niet favorieten en thuis hebt gewhitelist. Anders eerst even handmatig Sentry aanzetten.
Volgens mij had ik thuis nog niet ingesteld. Maar heel weird, het werkt opeens (zonder ook maar iets gedaan te hebben). 8)7
revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ingesteld dat met een keer drukken AP wordt geactiveerd ipv twee keer.
Ik krijg het vermoeden dat de legacy Model Y met HW4 anders reageert dan met HW3. Ik heb HW4 en de rij hendel omhoog duwen stopt zowel TACC als Autosteer, ook al heb je "Twee keer trekken" aan staan. Iemand met HW4 die dit kan bevestigen en iemand met HW3 die idd anders gedrag ziet?

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 17:52
aan de linkerkant (bestuurderskant) van mijn 2022 model 3 LR RWD hoorde ik de afgelopen dagen behoorlijk wat windgeruis. Nu stormde het maar ik heb het idee dat het erger is dan eerst.
Raam calibratie via het service menu leverde geen verbetering op, zou dit een service issue zijn of moet ik er mee leren leven?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:21

Damian

Insane Obtrusion

datadevil schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:29:
aan de linkerkant (bestuurderskant) van mijn 2022 model 3 LR RWD hoorde ik de afgelopen dagen behoorlijk wat windgeruis. Nu stormde het maar ik heb het idee dat het erger is dan eerst.
Raam calibratie via het service menu leverde geen verbetering op, zou dit een service issue zijn of moet ik er mee leren leven?
Doet die van mij ook tijdens winderige dagen. Zal een bij-effect zijn van de stijlloze ramen.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn auto blijft op software 32.7 hangen, een oude versie uit Juli-September. Volgens Tessie is deze versie eigenlijk voor de vloot bijna volledige uitgefaseerd, servicecall aangemaakt maar Tesla krijgt alleen 32.7 gepushed. Ze hebben wel een synchronisatie geforceerd maar helaas, zal waarschijnlijk toch een kwestie van geduld zijn.

Wellicht iets te maken met het certified occasion refurb proces? Updates stonden bij het afhalen ook op standaard ipv geavanceerd.

Meer mensen die dit issue hebben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:41
Ik vind het rijgeluid sowieso een beetje tegenvallen M3 (2019). Verder erg blij met de nieuwe auto.

Een vraagje, bij de koop gaf de dealer aan dat we een check konden laten uitvoeren door Tesla zelf als we de app eenmaal werkend hadden om te zien of de auto helemaal in orde is. Dat hebben we nu, maar ik kan bij de service-opties nergens een controle/check vinden. Iemand enig idee wat ik aan moet klikken om te krijgen wat ik wil hebben? De vraag staat ook al uit via de klantenservice, maar ik dacht ik probeer het hier ook. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:14
revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:
Mijn auto blijft op software 32.7 hangen, een oude versie uit Juli-September. Volgens Tessie is deze versie eigenlijk voor de vloot bijna volledige uitgefaseerd, servicecall aangemaakt maar Tesla krijgt alleen 32.7 gepushed. Ze hebben wel een synchronisatie geforceerd maar helaas, zal waarschijnlijk toch een kwestie van geduld zijn.

Wellicht iets te maken met het certified occasion refurb proces? Updates stonden bij het afhalen ook op standaard ipv geavanceerd.

Ik heb nog 32.6 van 15 september, ongeveer 33% zit nog op de 32 versie. Bij mij is het vrij normaal dat ik ruim een maand achterloop. Die 32.6 heb ik overigens ook pas 2 weken geleden gekregen.

Dus ik verwacht de v38 pas over week of 2.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:23:

https://www.notateslaapp.com/software-updates/

Hier zie je hoeveel mensen welke software versie draaien. Zoals je ziet draait nog ⅓ op .32. Niet druk maken, update komt vanzelf! De ene keer zit je bij 1 van de eerste andere keer weer 1 van de laatste.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pjot1 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:10:
[...]

https://www.notateslaapp.com/software-updates/

Hier zie je hoeveel mensen welke software versie draaien. Zoals je ziet draait nog ⅓ op .32. Niet druk maken, update komt vanzelf! De ene keer zit je bij 1 van de eerste andere keer weer 1 van de laatste.
Bijzonder, met eerdere Model 3's liep ik altijd redelijk voorop. Met de 2019 SR+ een keer een moment gehad dat deze achter begon te lopen en een zetje moest krijgen vanuit Tesla.

Even geduld hebben dan maar, het is niet te hopen dat mijn auto standaard in de langzamere ring zit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pjot1
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Bijzonder, met eerdere Model 3's liep ik altijd redelijk voorop. Met de 2019 SR+ een keer een moment gehad dat deze achter begon te lopen en een zetje moest krijgen vanuit Tesla.

Even geduld hebben dan maar, het is niet te hopen dat mijn auto standaard in de langzamere ring zit.
Ach, kijk ook elke dag of er updates zijn. ;) Volgens mij kan je eens per 24 uur controleren.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:48
RobbieDG schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:41:
Sinds gisteren is mijn tesla verdwenen in de app en ook op de tesla portal. Bij mijn vrouw werkt de app ook niet meer.

Het is een leaseauto.
Ik zou eerst even checken of je niet bent ontslagen.

En daarna de leasemaatschappij bellen, die hebben wss een foutje gemaakt.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 21:09
Over uitstappen gesproken..als Tesla newbies merken we nog altijd de twijfel: is de auto nu op slot of niet?

Wat mij vooral opvalt:
1. Ik moet behoorlijk ver weglopen om de spiegels in te zien klappen.
2. De indirecte tesla ledbar van de juniper blijft nog minstens 30 seconden of langer nabranden als ik vanaf +- 20 meter afstand naar de auto kijk.

Zijn dit allemaal normale verschijnselen?

• nosuchuser
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:27
RigolleM schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Volgens dit filmpje lukt het zelfs met 3 koffers.
Klopt, die wel. Ik heb koffers die groter zijn, namelijk van het formaat dat je bij intercontinentale vluchten ook mag inchecken. Daarvan passen er geen twee in de kofferbak (net niet).

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:23:
Over uitstappen gesproken..als Tesla newbies merken we nog altijd de twijfel: is de auto nu op slot of niet?

Wat mij vooral opvalt:
1. Ik moet behoorlijk ver weglopen om de spiegels in te zien klappen.
2. De indirecte tesla ledbar van de juniper blijft nog minstens 30 seconden of langer nabranden als ik vanaf +- 20 meter afstand naar de auto kijk.

Zijn dit allemaal normale verschijnselen?
Ik loop al 4+ jaar blind weg bij de auto. Gaat altijd op slot. Zeldzame keer krijg ik vanzelf een pushbericht als ik een deur niet goed dichtgedaan heb ofzo. Niet te druk om maken. :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:24
pdidi schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Zo werkt het in de legacy Model Y niet. Als je de stalk omhoog duwt gaat zowel Autosteer als TACC uit. Ik zou het zelf wel fijn vinden als dat idd niet zo was
Dat is zo. Maarrr, als je de AP uitschakelt door een ruk aan je stuur, dan blijft de TACC er wel op staan.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BigSmurf schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:28:
[...]
Ik loop al 4+ jaar blind weg bij de auto. Gaat altijd op slot. Zeldzame keer krijg ik vanzelf een pushbericht als ik een deur niet goed dichtgedaan heb ofzo. Niet te druk om maken. :)
Precies, en je kunt ook een afsluit geluid instellen zodat je ook auditief een bevestiging krijgt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Daniel. schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:00:
Hoelang duurt het vervangen van zo'n droogmiddelzak.
Ik zit nu al sinds 08.30 bij Tesla en de verwachte tijd zou eerst tot 10.30 zijn en dat is inmiddels meerdere keren uitgesteld en het is nu 12.30 geworden. Duurt zo best lang.
Als deel van de A/C bedoel je? Gaven mij van de week aan dat daar wel 3-4 uur voor staat omdat ze heel veel open moeten maken. Hoeveel tijd heeft het uiteindelijk gekost?

Toen ik vroeg hoe vaak dat moest gaf de engineer aan: Iedere 2 jaar. Ik heb daar nooit een melding van gekregen, toen zag hij ook dat naast bijv. ruitenwissers, banden, luchtfilters, etc. er geen specifiek terugkerend item in stond voor die droogmiddelzak, daar keek hij van op. Dat terugkerende item had ik niet in de 2019 M3P, 2023 MY LR en dus ook niet in de 2019 M3 SR+. Maar blijkbaar moet dat wel iedere 2 jaar gebeuren en kost dat dus grofweg 3-4 uur x +-140 Euro? Toch iets om rekening mee te houden. Hier bij het volgende aandachtspunt ook maar direct meenemen...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13
Taro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:07:
[...]

Als deel van de A/C bedoel je? Gaven mij van de week aan dat daar wel 3-4 uur voor staat omdat ze heel veel open moeten maken. Hoeveel tijd heeft het uiteindelijk gekost?

Toen ik vroeg hoe vaak dat moest gaf de engineer aan: Iedere 2 jaar. Ik heb daar nooit een melding van gekregen, toen zag hij ook dat naast bijv. ruitenwissers, banden, luchtfilters, etc. er geen specifiek terugkerend item in stond voor die droogmiddelzak, daar keek hij van op. Dat terugkerende item had ik niet in de 2019 M3P, 2023 MY LR en dus ook niet in de 2019 M3 SR+. Maar blijkbaar moet dat wel iedere 2 jaar gebeuren en kost dat dus grofweg 3-4 uur x +-140 Euro? Toch iets om rekening mee te houden. Hier bij het volgende aandachtspunt ook maar direct meenemen...
Van de airco ieder 2 jaar daar wist ik niets van. Ik dacht dat dat van de droogmiddelzak voorheen in het service menu zichtbaar was maar je kan het hier vinden. https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-maintenance

Bij airco service staat
Geen periodieke vervanging vereist.2
Onderaan staat dan
2 Bij Tesla's zonder warmtepomp raden wij aan om de droogmiddelzak te vervangen. Bij Model S geproduceerd in de periode 2012-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 2 jaar te vervangen. Bij Model 3 geproduceerd in de periode 2017-2023 zonder warmtepompen raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 6 jaar te vervangen. Bij Model X geproduceerd in de periode 2015-2020 raden wij aan om de droogmiddelzak voor de airconditioning om de 4 jaar te vervangen.
Dus vandaar dat ik hem preventief heb laten vervangen. Ik zat er inclusief APK van 08.30u tot 12.45u.
Filters en ruitenwissers heb ik zelf vervangen.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
Daniel. schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:44:
[...]

Van de airco ieder 2 jaar daar wist ik niets van. Ik dacht dat dat van de droogmiddelzak voorheen in het service menu zichtbaar was maar je kan het hier vinden. https://www.tesla.com/nl_nl/support/vehicle-maintenance

Bij airco service staat

[...]

Onderaan staat dan
[...]

Dus vandaar dat ik hem preventief heb laten vervangen. Ik zat er inclusief APK van 08.30u tot 12.45u.
Ik heb voor de airco service ook 4 uur gezeten. Echter ander klein onderhoud ook alten doen. Bij een ice moet de airco elk 2/3 jaar onderhoud. Alleen dat vacumeren gaat zover ik weet gewoon met een apparaat en de monteur moet af en toe kijken hoe het ervoor staat maar als die dan ander klein onderhoud doet kan hij die tijd 2x schrijven.

Ook had ik een tikje in de achter as wat al eerder benoemd was in dit topic, monteur wist precies wat het was en beetje vet erin en klaar.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:17
Taro schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 00:07:
[...]

Die Tesla mensen roepen vaak maar wat en zijn heel overtuigd van zichzelf als ze het zeggen. Maar vaak klopt het niet. Het lijkt wel hallucinerende AI. Ook lekker naar "de specificaties" verwijzen als ze geen zin hebben om iets op te lossen, of ze garantiekosten willen ontlopen. Ik ken de bedrijfsvoering daar zo onderhand wel helaas.

Wat @Daniel. aanhaalt klopt en dan is het nog een advies en geen must.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
nosuchuser schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:25:
[...]

Klopt, die wel. Ik heb koffers die groter zijn, namelijk van het formaat dat je bij intercontinentale vluchten ook mag inchecken. Daarvan passen er geen twee in de kofferbak (net niet).
Wij hebben de grootste Samsonites en als je de bodemplaat eruit haalt en er 1 schuin in het gat zet past het prima en kan de kinderkoffer er nog bij.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-02 09:17
pdidi schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Ik krijg het vermoeden dat de legacy Model Y met HW4 anders reageert dan met HW3. Ik heb HW4 en de rij hendel omhoog duwen stopt zowel TACC als Autosteer, ook al heb je "Twee keer trekken" aan staan. Iemand met HW4 die dit kan bevestigen en iemand met HW3 die idd anders gedrag ziet?
Dat zou dan op een bepaald moment softwarematig moeten aangepast zijn in HW3, want in de Model 3 die ik had tot 2024 was het gedrag zoals jij het beschrijft.
Ik denk dat er iemand het zich verkeerd herinnert hoe dit systeem werkt.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:41
Ik had mijn Tesla gisteren geparkeerd met sentry. Slechts 1 opgenomen event. Maar liefst 8% drain. (my juniper 2025). Da’s toch niet zoals het hoort?

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
WouterL schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:54:
Ik had mijn Tesla gisteren geparkeerd met sentry. Slechts 1 opgenomen event. Maar liefst 8% drain. (my juniper 2025). Da’s toch niet zoals het hoort?
Met de Model 3 highland gaat er ook wel een paar procent per dag vanaf. De auto gaat niet in de slaapstand en dat kost energie.

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
Heb je niet toevallig ook je accessoirevoeding aan staan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Helder, bij een Model 3 uit 2019 dus iedere 6 jaar. Was dan wel nu geweest, maar nemen we de volgende keer mee.
Same here, alleen moet je die dan eigenlijk nog wel afvinken als het kan. Kan volgens mij via het service menu.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44
Wouter, als je sentry aan hebt staan de camera's 24/7 aan. Hij processed dus alles die tijd en dat kost batterij. Net zoals accessoire voeding aan laten staan. Dat kost ook veel %.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
pdidi schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:18:
[...]

Ik heb hetzelfde gedrag als jij, model 3 hw3. Een klik omhoog stopt zowel TACC als autosteer.

Ik vind dit overigens juist fijn en zou het niet anders willen.

• WouterL
Oekol schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Wouter, als je sentry aan hebt staan de camera's 24/7 aan. Hij processed dus alles die tijd en dat kost batterij. Net zoals accessoire voeding aan laten staan. Dat kost ook veel %.
Dat begrijp ik, maar met 1 recorderd event vond ik het wel flink:-)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Hoelang geparkeerd? Ik verlies ongeveer 7% per dag met Sentry aan. Het aantal events heeft niks met het verbruik te maken. Hij staat constant te filmen en analyzeren, ook als er niks gebeurt.

[edit]
Blijkbaar al beantwoord :P

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 25-10-2025 10:27 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
GekkeRipper schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Die Tesla mensen roepen vaak maar wat en zijn heel overtuigd van zichzelf als ze het zeggen. Maar vaak klopt het niet. Het lijkt wel hallucinerende AI. Ook lekker naar "de specificaties" verwijzen als ze geen zin hebben om iets op te lossen, of ze garantiekosten willen ontlopen. Ik ken de bedrijfsvoering daar zo onderhand wel helaas.

Had hier recent een mooi voorbeeld: Bij de auto van mijn vrouw gingen de kofferbak en 2 rechter deuren vaak niet open. De kofferbak moest je dan via de app openen. Iemand op de oprit langsgeweest, onderzoek gedaan. Gaf aan dat het een storing in 1 van de Bluetooth modules betrof en liet zien dat die oranje was.

Afspraak gemaakt in Duiven om direct een APK te laten doen. Zat er dus dinsdag voor die APK en dat andere probleem. APK was zo gefixed, helaas wel RDW steekproef dus langer moeten wachten. Daarna was dat probleem aan de beurt, maar toen liet de monteur mij zien dat dat oranje kleurtje geen probleem was, maar alleen aangaf of je telefoon dicht genoeg in de buurt is. Met de telefoon iets verder erheen en het werd groen, dus geen kapotte Bluetooth module. De servicemonteur op de oprit was echt heel erg aardig en betrokken, heeft later ook nog even pro-actief contact opgenomen, maar had het dus helaas wel fout. Wel netjes voor de 1e keer maar 36 Euro voor onderzoek hoeven te betalen en de 2e keer in Duiven incl. APK 90 Euro.

De monteur zei dus nu iedere 2 jaar voor die A/C droogzak, maar dat was dan voor de Model S, niet voor de Model 3, dat foutje kan een keer gebeuren.

Ook een keer problemen gehad met de bestuurdersstoel in de Model Y, die bij het oprijden van een rotonde of nemen van een scherpe bocht "klikte". Ben ik 2x voor naar het servicecenter gereden. 1x vet aangebracht, 2e keer de rails vervangen en toen was het even weg. Inmiddels is het probleem weer terug, maar iedere keer als ze even meerijden dan horen/merken ze het oprecht niet en ik wel.

Ach ja, verder zijn we er erg blij mee, bij eerdere/andere merken ook weleens problemen gehad, kan mij er allemaal niet meer zo druk om maken.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Oekol schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:14:
[...]
Wouter, als je sentry aan hebt staan de camera's 24/7 aan. Hij processed dus alles die tijd en dat kost batterij.

Net zoals accessoire voeding aan laten staan. Dat kost ook veel %.
Denk dat veel mensen die de stroom van de baas krijgen sentry wel aan laten staan, maar als je het zelf moet betalen dan hakt het er over al die jaren wel flink in...

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:24
LastSamurai schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

V2L kan sporadisch handig zijn. De auto stofzuigen bijvoorbeeld als je geen oprit hebt. Of soms met kamperen. Of een straatBBQ waar wat verlichting nodig is. Er zijn zat situaties denkbaar waarin het best handig kan zijn.
Maar echt onmisbaar is het denk ik niet. Meer een nice to have.
v2l is meer dan Nice to have. Als langdurig de stroom uitvalt (wat niet echt ondenkbeeldig is gezien de deplorabele staat van ons stroomnet en mogelijke escalatie in de oorlog met Rusland) heb je zo een zeer grote stroombron die je misschien wel een week zelfvoorzienend kan maken met de basisbehoeftes. In deze tijden belangrijk. Volgens mij kun je met een adapter wel v2l gebruiken op de tesla , ben wel benieuwd of het invloed heeft op garantie ,dat is me niet duidelijk.

• nerovectra
  • Laatst online: 19:33
GekkeRipper schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:00:
[...]

Tóch weet ik niet of dit in verhouding tot andere merken nou echt slecht is. Service lijkt voor Tesla nog steeds geen business model. Bij andere merken daarentegen ... bovendien neemt de betreffende monteur nog de moeite om je te helpen. Het is tegenwoordig niet ongebruikelijk dat een servicemedewerker gewoon z'n schouders ophaalt. Maar het kan soms inderdaad nét dat kleine beetje helpen waardoor je er een beter gevoel aan overhoudt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
karel_G_1981 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:32:
[...]

v2l is meer dan Nice to have. Als langdurig de stroom uitvalt (wat niet echt ondenkbeeldig is gezien de problematiek met ons stroomnet en mogelijke escalatie in de oorlog met Rusland) heb je zo een zeer grote stroombron die je misschien wel een week zelfvoorzienend kan maken met de basisbehoeftes. In deze tijden belangrijk. Volgens mij kun je met een adapter wel v2l gebruiken op de tesla , ben wel benieuwd of het invloed heeft op garantie ,dat is me niet duidelijk.
Er is inderdaad een 3rd party V2L adapter voor Tesla, heeft Bjorn recent ook op YouTube een item aan besteed. Maar ik zou er ivm garantie inderdaad wegblijven, want volgens mij simuleert die een negatieve waarde waardoor de auto gaat ontladen ipv laden en dat kan nooit de bedoeling zijn. Tesla zal dat vast wel dicht gaan zetten.

• nerovectra
  • Laatst online: 19:33
[...]

v2l is meer dan Nice to have. Als langdurig de stroom uitvalt (wat niet echt ondenkbeeldig is gezien de deplorabele staat van ons stroomnet en mogelijke escalatie in de oorlog met Rusland) heb je zo een zeer grote stroombron die je misschien wel een week zelfvoorzienend kan maken met de basisbehoeftes. In deze tijden belangrijk. Volgens mij kun je met een adapter wel v2l gebruiken op de tesla , ben wel benieuwd of het invloed heeft op garantie ,dat is me niet duidelijk.
Als de stroom langdurig uitvalt ga je écht wel over op het alléén voeden van het strikt noodzakelijke. Althans ik wèl. Dan ga je dus niet je hele huis voeden vanuit je degradrende autobatterij. Maar ik snap dat het marketingtechnisch zéér interessant is.

Nu ik 't zo teruglees bedoel je ook V2L en niet V2G. Daar kun je eventueel ook een kwalitatief goede 220v adapter of powerstation voor gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door nerovectra op 25-10-2025 10:41 ]

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:14
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door WhoDoYaThinkIAm op 25-10-2025 10:47 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Alleen al voor kamperen is V2L ideaal, in -principe is onze caravan met LFP accu, omvormer, zonnepaneel en starlink autonoom, toch kan je net op een plekje terecht komen in de schaduw of is het gewoon dagenlang te bewolkt.

Ik los dat nu op met een zuivere sinus omvormer die op de 12v van de auto gaat, dat omvormer naar 220v waarbij de accu-lader van de caravan het weer omzet net naar 12 v, waarbij dat voor een aantal gebruikers weer omgevormd moet worden naar 220v 8)7 :+

Ik vind het gebrek aan V2L bij Tesla echt een gemis.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 25-10-2025 10:50 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12
Heel vaag. Zag dat de APK er aan zat te komen dus wilde even kijken in de service/onderhoud scherm van mijn M3 uit 2019. Zag dat de banden gerouleerd moeten worden en dat de droogmiddelzak van de AC moet worden vervangen. Prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buA2U8IxCodUwEuIISkTqiRrtFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvIdDj4zW6IqWHupsqEB2NkY.png?f=fotoalbum_large

Eerst maar even de laatste update installeren. Vijf GB aan mobiele data verder en de boel is geinstalleerd.
Wilde even een afspraak maken, maar nu krijg ik het volgende te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq8ouHb6PUhBg2xjVSB34Ou2gKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ7nQSCHBWPhyjgWmJNATuXW.jpg?f=fotoalbum_large

Droogmiddelzak vervangen is ineens niet meer nodig, en laagspanningsbatterij is erbij gekomen als optie.
Zou het alsnog niet nuttig zijn om de droogmiddelzak te vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Red devil op 25-10-2025 11:00 ]

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:05
Red devil schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:59:
Heel vaag. Zag dat de APK er aan zat te komen dus wilde even kijken in de service/onderhoud scherm van mijn M3 uit 2019. Zag dat de banden gerouleerd moeten worden en dat de droogmiddelzak van de AC moet worden vervangen. Prima.

[Afbeelding]

Eerst maar even de laatste update installeren. Vijf GB aan mobiele data verder en de boel is geinstalleerd.
Wilde even een afspraak maken, maar nu krijg ik het volgende te zien:

[Afbeelding]

Droogmiddelzak vervangen is ineens niet meer nodig, en laagspanningsbatterij is erbij gekomen als optie.
Die vraag heb ik ook gehad. Want ook bij mij verdween deze optie. Maar toch is het nodig. Heb ook contact gehad met Tesla hierover. Kwamen met een vaag verhaal waarom deze uit het menu verdwenen zou zijn. (Door kilometerstand of leeftijd) Van het voorjaar ga ik die ook maar vervangen. :)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
duderuud schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Inruilpremie zou ik sowieso niet gebruiken, de huurkoop deal was te goed om te laten lopen.
[...]
0,99% rente is inderdaad een hele goede deal. Die geldt voor alle Model 3 en Y modellen, behalve de MY Performance. Voor die betaal je 7,15%. :'(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:57
RichieB schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

0,99% rente is inderdaad een hele goede deal. Die geldt voor alle Model 3 en Y modellen, behalve de MY Performance. Voor die betaal je 7,15%. :'(
Dit is niet correct. Voor de Model Y komt alleen de Long Range AWD in aanmerking voor de 0.99%.
De RDW typegoedkeuring van de Model Y Standard bevestigd dat de accu inderdaad dezelfde LFP accu is (CATL 6M/LFPx netto capaciteit 64.5kWh) die voorheen in de MY SR RWD zat en in de M3 SR RWD zit

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 25-10-2025 12:41 ]

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-02 11:27
Model Y standaard Euro versie

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:42
nerovectra schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:34:
[...]
Tóch weet ik niet of dit in verhouding tot andere merken nou echt slecht is. Service lijkt voor Tesla nog steeds geen business model. Bij andere merken daarentegen ... bovendien neemt de betreffende monteur nog de moeite om je te helpen.
Toen ik een tijdje terug een ranger op bezoek kreeg voor mijn huidige Tesla zei die als eerste: maar je had toch een blauwe? :) Dezelfde man was twee jaar eerder geweest om het kabeltje van de camera achter te vervangen.

Ook de paar keer dat ik bij Tesla Wezep geweest ben: met de 2019 model 3 LR RWD draagarmpjes vervangen en bij mijn huidige (zwarte) model S 2020 LR onlangs een camera, laadpoortmechaniek en sensor van de airco vervangen.

Zeker geen negatieve ervaringen gehad met de service. De ranger was eerlijk en deed na uitgebreid testen verslag en gaf aan dat het airco probleem niet ter plaatse opgelost kon worden.

• boudwerter
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-01 20:36
Ik ben aan het overwegen om een Tesla AWD nieuw aan te schaffen. Valt er nog wat te onderhandelen buiten de acties of is hier geen ruimte voor? Benieuwd naar jullie ervaringen.

• Tdem
  • Niet online
boudwerter schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:27:
Ik ben aan het overwegen om een Tesla AWD nieuw aan te schaffen. Valt er nog wat te onderhandelen buiten de acties of is hier geen ruimte voor? Benieuwd naar jullie ervaringen.
Er valt niet te onderhandelen, de prijzen zijn zoals ze zijn. Dat maakt het ook wel weer transparant.

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12
Red devil schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:59:

[edit]

Heb inmiddels afspraak gemaakt, en in de comments gevraagd of ze bij Tesla ook gelijk APK kunnen doen. Lees net dat de service centers het waarschijnlijk niet kunnen, balen. Eigenlijk geen zin om mijn Tesla naar reguliere garage te brengen.... misschien in valet mode. :+

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-02 22:07
Zag vanmiddag een aantal trailers met nieuwe Y-tjes rijden op de A67 Venlo richting Eindhoven :)

Helaas geen witte haha! Nog wat langer wachten dus…

Heb me huidige M3 LR 2019 toch nog niet verkocht dus geen haast :-)

• aschja
We did it! Ik vind het wel een beetje spannend. Huurkoop 0,99%. Nu afwachten of Findio akkoord geeft. Heb nog een private lease wagen namelijk.

Iemand ervaring of ze nog documenten gaan opvragen, want ik heb alleen maar info hoeven invullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIcqHhefk-bh2xneRH1nnG3WluA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YcEkWzYBsxHSvTC7c903VQG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 25-10-2025 22:40 ]

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53

duderuud

Sliden is koel

Je krijgt een mail met een url waar je allerlei financiële documenten moet uploaden.

Motor-Forum.nl

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:08
Vraag mij als je voor de Model y de side storage boxes besteld of je de hoedeplank dan ook nog steeds kan opbergen onderin. Of past dat niet meer?

https://shop.tesla.com/product/model-y-trunk-storage-bins (of Aliexpress alternatief).

Edit:

Dat lijkt geen probleem te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door xares op 26-10-2025 10:43 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Investeer een paar k in een setje 20 inch Überturbine en dan lijkt het nog wat. Ik vraag mij toch af wat de redenen zijn voor het lanceren van deze obvious back to basics Y.

Zou men op deze manier op psychologische wijze de Y premium meer begeerlijk willen maken?

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 26-10-2025 08:05 ]

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:13
Is iemand bekend met dit geluid?

https://drive.google.com/...-MqwCTG/view?usp=drivesdk

Het gebeurt bij heel hard accelereren, eenmalig… dus daarna niet meer te reproduceren. Daarna moet de auto even stilstaan, uit voor een tijdje en dan kan je het wel weer krijgen.

Ik heb een model Y Juniper AWD.

[ Voor 16% gewijzigd door Remko.me op 26-10-2025 08:31 ]

Bekijk mijn site: Remko.me

• boudwerter
Ik ben in de markt voor een nieuwe auto. Ik kom van een BMW 530d en wil elektrisch gaan rijden. Ik heb mijn shortlist verkleind naar een BMW i5 Touring (tweedehands) of een nieuwe Tesla Juniper AWD. Ik heb drie kinderen en geruik de auto voor woon werk en vakantie. Ongeveer 15k kilometers op jaarbasis.
Rationeel neig ik naar de Tesla (langer garantie, praktischer, sneller), (iets) meer WLtp) versus gevoel iets meer de BMW vooral looks en zitpositie. Echter heb ik met mijn huidige BMW wat negatieve ervaringen door hoge reparatie kosten. Iemand hier nog een advies, zijn kosten BMW I5 substantieel hoger dan die van Tesla naar verwachting of is dit vergelijkbaar?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
boudwerter schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:32:
Ik ben in de markt voor een nieuwe auto. Ik kom van een BMW 530d en wil elektrisch gaan rijden. Ik heb mijn shortlist verkleind naar een BMW i5 Touring (tweedehands) of een nieuwe Tesla Juniper AWD. Ik heb drie kinderen en geruik de auto voor woon werk en vakantie. Ongeveer 15k kilometers op jaarbasis.
Rationeel neig ik naar de Tesla (langer garantie, praktischer, sneller), (iets) meer WLtp) versus gevoel iets meer de BMW vooral looks en zitpositie. Echter heb ik met mijn huidige BMW wat negatieve ervaringen door hoge reparatie kosten. Iemand hier nog een advies, zijn kosten BMW I5 substantieel hoger dan die van Tesla naar verwachting of is dit vergelijkbaar?
Met AWD kan je zowel LR als Performance bedoelen, neem aan dat je de LR bedoelt?

Veel mensen hier zullen niet weten welke kosten je voor de I5 maakt. Je zult daarnaast natuurlijk een aantal jaar garantie hebben, hoe lang verwacht je de auto te rijden?

• boudwerter
Ja, LR inderdaad. De auto is voor langere termijn (5 tot 10 jaar), op I5 standaard 2 jaar premium garantie en nog +- 6 jaar garantie op de accu.

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:40

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Wil je premium interieur gevoel en (vaak gespeelde) persoonlijke aandacht bij de dealer en je kan het geld missen: kies dan BMW. Wil je een praktische auto met goede software en makkelijk Europees reizen door SuC netwerk en vind je scheten laten, games en software updates leuk kies dan Tesla. Kan je het geld missen, neem dan een performance voor rij beleving.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• AlphaBlack_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:29
Alles schreeuwt goedkoop, voor maar een beperkte prijsverlaging. Ik pass.

• Maurice-
  • Nu online
AlphaBlack_NL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Alles schreeuwt goedkoop, voor maar een beperkte prijsverlaging. Ik pass.
Als je bij een ID.4 stoel- en stuurverwarming, rijassistent en warmtepomp aanvinkt op de basisversie zit je op €45k. Voor "ons" voelt het wellicht uitgekleed maar vergeleken met de Europese concurrentie nog best een complete auto voor het geld.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:06
Wij kunnen elkaar de hand schudden. Ik kwam van een BMW 5 G31 met ook de nodige reparatiekosten. Ik was er helemaal klaar mee en heb een Tesla Y gekocht. Inmiddels 19k kilometers verder en ik ben zeer blij dat ik die keuze toen heb gemaakt. Ik ga nooit meer terug naar brandstof en al helemaal niet naar BMW.

Ik zou zeker voor de Y gaan en de i5 lekker laten staan. De Y zit qua functionaliteit veel en veel beter in elkaar. Het is al vaak gezegd maar: stoelverwarming, stuurverwarming, stoelventilatie, memory pakket en adaptieve LED verlichting. Allemaal standaard op de Tesla en bij de Duitsers allemaal (dure) opties.

Had ik dingen die in de BMW 5 beter waren? Jazeker wel: ik had geen enkel kraakje en onderweg was er zeker meer rust in de auto. Ik kan niet ontkennen dat mijn Y inmiddels hier en daar kraakt. Daar ga ik binnenkort ook een serviceafspraak voor inplannen.

Eén ding wat ik nooit meer wil en ga horen: goedemiddag ColeJ wilt u koffie? Wij gaan de auto even voor u uitlezen… (dat kost bij BMW al 200 euro).

• WouterL
Ik heb nu voor een tweede keer meegemaakt dat de tesla aan de lader gewoon leegloopt, in dit geval naar 98%. Opnieuw aansluiten heeft geen zin; de auto vindt dat die is opgeladen tot 100%. Is dat iets wat het bms doet? Bug?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:50
revolution-nl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:02:
[...]

Investeer een paar k in een setje 20 inch Überturbine en dan lijkt het nog wat. Ik vraag mij toch af wat de redenen zijn voor het lanceren van deze obvious back to basics Y.

Zou men op deze manier op psychologische wijze de Y premium meer begeerlijk willen maken?
simpel, iedereen schermt met een vanaf prijs, en daar concurreer je nu weer mee. En er zijn ook genoeg mensen die gewoon een auto willen zonder al te veel fratsen. Voor bedrijven is het b.v ook een prima alternatief als "serviceauto" en dan is dit altijd nog luxer dan de gemiddelde Peugeot partner.

• Maurice-
  • Nu online
ColeJ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:54:
[...]

Had ik dingen die in de BMW 5 beter waren? Jazeker wel: ik had geen enkel kraakje en onderweg was er zeker meer rust in de auto. Ik kan niet ontkennen dat mijn Y inmiddels hier en daar kraakt. Daar ga ik binnenkort ook een serviceafspraak voor inplannen.
Dat je toen niets hoorde kwam door de motor en aandrijflijn. Als je hier in de de verschillen BMW I-topics leest zie je dat ze allemaal piepen en kraken (schuifdak, gordels, achterbank etc). Mijn Tesla is zo stil dat ik het schadeformulier in het dashboardkastje hoor schuiven, geen producent kan er iets aan doen dat er in de loop der tijd iets (minimaal) geluid gaat maken.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:06
Maurice- schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Dat je toen niets hoorde kwam door de motor en aandrijflijn. Als je hier in de de verschillen BMW I-topics leest zie je dat ze allemaal piepen en kraken (schuifdak, gordels, achterbank etc). Mijn Tesla is zo stil dat ik het schadeformulier in het dashboardkastje hoor schuiven, geen producent kan er iets aan doen dat er in de loop der tijd iets (minimaal) geluid gaat maken.
Je kunt het meteen onder het tapijt schuiven maar de BMW was gewoon stiller en voelde ook veel meer premium aan. Zeker gezien de gebruikte materialen etc. Tesla is heer en meester in “cutting costs”.

• Maurice-
  • Nu online
ColeJ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Je kunt het meteen onder het tapijt schuiven maar de BMW was gewoon stiller en voelde ook veel meer premium aan. Zeker gezien de gebruikte materialen etc. Tesla is heer en meester in “cutting costs”.
Over de materialen en afwerking zeg ik niets, zelf ook met plezier 15 jaar BMW gereden. Maar interieurgeluiden zijn gewoon EV breed (en dus ook bij BMW, zoals uit ervaringen te lezen van Tweakers) en niet Tesla specifiek.

• Tdem
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:55:
Ik heb nu voor een tweede keer meegemaakt dat de tesla aan de lader gewoon leegloopt, in dit geval naar 98%. Opnieuw aansluiten heeft geen zin; de auto vindt dat die is opgeladen tot 100%. Is dat iets wat het bms doet? Bug?
Als je iets langer wacht, zal de auto weer gaan laden.

• WouterL
Tdem schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:42:
[...]

Als je iets langer wacht, zal de auto weer gaan laden.
Zou je zeggen. Hij hing echter al een halve dag 99% aan de lader.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:51
[...]

Ik ben heel tevreden van mijn Model 3 Highland, maar eerlijk, het blijft toch een verschil op sommige vlakken met de Duitse merken. Ik heb nu 18.000km en hoor meer kraakjes dan in mijn vorige auto met 200.000km. Prijs / kwaliteit is er weinig beters dan Tesla voor EV auto's momenteel vind ik. Zeker wat betreft efficiëntie, multimedia, laadinfrastructuur staat Tesla nog steeds op eenzame hoogte. Maar puur qua degelijkheid, afwerking en kraakjes zie je toch verschil met een 20.000 euro duurdere BMW of Mercedes.

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:37
[...]

Heb duizenden kilometers in een 2024 i4 gereden en tienduizenden kilometers in een 2021 G21 benzine 3 serie, en die laatste is echt een stuk beter in elkaar gezet dan de nieuwere i4. De i4 heeft nu bijvoorbeeld goedkoper voelende knoppen op het stuur (beide niet de optie van galvanische knoppen) en goedkoop aanvoelend plastic op meerdere plekken. Daarnaast überhaupt veel minder fysieke knoppen in het interieur, en een doorlopend scherm (goedkoper).

[ Voor 7% gewijzigd door ZXRY op 26-10-2025 11:57 ]

• Tdem
  • Niet online
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Ik moet wel om je lachen, omdat ik mezelf erin herken toen ik de Tesla net had. Vaak gaat de auto hier pas weer laden als het percentage nog een paar procent lager wordt.

• WouterL
Tdem schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:00:
[...]

Ik moet wel om je lachen, omdat ik mezelf erin herken toen ik de Tesla net had. Vaak gaat de auto hier pas weer laden als het percentage nog een paar procent lager wordt.
Het laadgedrag van mijn Tesla is mij inderdaad nog steeds soms een raadsel. 7(8)7 net zoals het feit dat ie bij een gemiddelde laadsessie drie keer onderbreekt, om weer automatisch verder te laden (“laadapparatuur niet gereed”). Dit doet die ook tijdens bij de fastcharger ook al is dat nog maar 1x gebeurd.

[ Voor 23% gewijzigd door WouterL op 26-10-2025 12:04 ]

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:58
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:55:
Sentrymode toevallig aan?

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:13
Remko.me schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:30:
Is iemand bekend met dit geluid?

https://drive.google.com/...-MqwCTG/view?usp=drivesdk

Het gebeurt bij heel hard accelereren, eenmalig… dus daarna niet meer te reproduceren. Daarna moet de auto even stilstaan, uit voor een tijdje en dan kan je het wel weer krijgen.

Ik heb een model Y Juniper AWD.
Ik kreeg hem vandaag niet gereproduceerd terwijl het afgelopen week wel elke dag 1 keer was (dus 1 keer daarna weg)...
Het is alleen in standaard mode dus niet in chill mode, dus waarschijnlijk alleen als je volledige power vraagt.

Bekijk mijn site: Remko.me

• aschja
[...]

Als ik zie hoeveel piano black rommel er inmiddels in een BMW zit… De luxe zit hem denk ik meer in de afwerking van stoelen. De knopjes. De blingbling van het multimedia etc.

• gjcvro
Jarus20 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:54:
[...]

Ik ben heel tevreden van mijn Model 3 Highland, maar eerlijk, het blijft toch een verschil op sommige vlakken met de Duitse merken. Ik heb nu 18.000km en hoor meer kraakjes dan in mijn vorige auto met 200.000km. Prijs / kwaliteit is er weinig beters dan Tesla voor EV auto's momenteel vind ik. Zeker wat betreft efficiëntie, multimedia, laadinfrastructuur staat Tesla nog steeds op eenzame hoogte. Maar puur qua degelijkheid, afwerking en kraakjes zie je toch verschil met een 20.000 euro duurdere BMW of Mercedes.
voor 20k meer mag je ook wel wat meer verwachten 8)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Ik zie hier bij mijn thuisaccu's hetzelfde, lopen van 100% weg naar 99%, dan bij 97-98% gaan ze pas weer naar 100% laden.

Heeft met meerdere oorzaken te maken: Die 100% is een vertaling van een voltage naar percentage. En 100% is nooit exact 100%, dat kan bijv. ook 99.6% zijn, afgerond naar 100%. En 99% kan 99.45% zijn. Maar die voltages liggen allemaal heel erg dicht bij elkaar.

Wil je dit voorkomen moet je gaan druppelladen en dat kent ook weer nadelen. Daarnaast is er bij langzaam laden sprake van laadverliezen op lage vermogens en tijdens het laden slaapt de auto bijv. niet en zijn er ook andere zaken actief die tot extra verbruik leiden.

Verder is het nooit handig een auto té lang op 100% te laten staan, dat is slecht voor de accu. Dus persoonlijk zou ik mij er niet te druk over maken dat die af en toe even terugzakt naar 97/98%, het is verklaarbaar en die 1-2% verschil die je ziet zijn mogelijk in de praktijk veel kleiner en zal je bij je eerstvolgende rit ook niet merken.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 02:47
Ik was gisteren in Duitsland bij een snellader en toen viel het me op dat iedere keer als ik in de buurt van de auto kwam het laden stopte.

Dan begon die met laden maar moest ik bv nog iets uit de kofferbak halen, stopte het laden weer en kon ik weer opnieuw beginnen met pas aanbieden en aansluiten.

Even later wilde ik wat boodschappen in de auto leggen (maar nog niet vertrekken) en toen ik in de buurt van de auto kwam hoorde ik al dat het laden stopte en mijn laadpoort werd ontgrendeld, op de lader stond toen ook de melding "bedankt voor het gebruik van deze lader". Dit is zeker 4x voorgekomen en heb dit in Nederland nooit zo ervaren.

Is dit normaal gedrag? En zo nee, kun je dat ergens uitzetten?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
WouterL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:03:
[...]

Het laadgedrag van mijn Tesla is mij inderdaad nog steeds soms een raadsel. 7(8)7 net zoals het feit dat ie bij een gemiddelde laadsessie drie keer onderbreekt, om weer automatisch verder te laden (“laadapparatuur niet gereed”). Dit doet die ook tijdens bij de fastcharger ook al is dat nog maar 1x gebeurd.
Dat heb ik hier zowel bij thuisladen als bij een SuC nog nooit gezien, lijkt mij een auto specifiek probleem ipv over de hele populatie.

• WouterL
Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

Dat heb ik hier zowel bij thuisladen als bij een SuC nog nooit gezien, lijkt mij een auto specifiek probleem ipv over de hele populatie.
Hm misschien daarvoor dan toch eens navraag doen bij Tesla. Dit doet die al sinds het begin, met terugkerende meldingen van “laadapparatuur niet gereed”

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:32
Nu de temperaturen zijn gezakt hoor ik tijdens het snelladen enorme klappen die uit de auto komen. Zal waarschijnlijk wel het uitzetten van de accu's zijn door verhoging van de temperatuur. Maar het klinkt niet echt gezond. Is dit een herkenbaar geluid?
M3 '19 lr awd

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
patrickt35 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:32:
Nu de temperaturen zijn gezakt hoor ik tijdens het snelladen enorme klappen die uit de auto komen. Zal waarschijnlijk wel het uitzetten van de accu's zijn door verhoging van de temperatuur. Maar het klinkt niet echt gezond. Is dit een herkenbaar geluid?
M3 '19 lr awd
Is uitzetting idd en de eerste km's als je rijdt hoor je dat nogmaals door het omgekeerde effect. Komt door temperatuurverschillen.

• Profit2U
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Hallo! Ik ben nieuw hier op dit forum, in ieder geval wat betreft Tesla!
Ik heb een vraag en heb eerst de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg geen directe hit.

Recent een tweedehands Model 3 Performance uit 2019 aangschaft.
SOH van de batterij via een Aviloo Flash test: 91.4%.
Kmstand van de M3P: 124.000km

Ik ben erg benieuwd naar 2 dingen:
1. Wordt het bereik in kilometers en/of het percentage van de batterij dynamisch aangepast op basis van je rijgedrag?
2. Wat geeft jullie bereik in kilometers aan bij jullie mede-Tesla-eigenaren als je 80% laadt bij een buitentemperatuur (momenteel) van rond de 10 graden Celcius?

Alvast bedankt! Ben erg benieuwd!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

patrickt35 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:32:
M3 '19 lr awd
Yes, dat is een 2019 kwaaltje, moet je voor de gein eens in de bergen gaan rijden :D

Dit komt door het druk verschil en de breather afstelling, door de pack constructie klopt het metaal van het pakket in een bolling. Kan overigens geen kwaad.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Profit2U schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:38:
Hallo! Ik ben nieuw hier op dit forum, in ieder geval wat betreft Tesla!
Ik heb een vraag en heb eerst de zoekfunctie gebruikt, maar kreeg geen directe hit.

Recent een tweedehands Model 3 Performance uit 2019 aangschaft.
SOH van de batterij via een Aviloo test: 91.4%.
Kmstand van de M3P: 124.000km

Ik ben erg benieuwd naar 2 dingen:
1. Wordt het bereik in kilometers en/of het percentage van de batterij dynamisch aangepast op basis van je rijgedrag?
2. Wat geeft jullie bereik in kilometers aan bij jullie mede-Tesla-eigenaren als je 80% laadt bij een buitentemperatuur (momenteel) van rond de 10 graden Celcius?

Alvast bedankt! Ben erg benieuwd!
1: Aankomst percentage van de accu wordt constant bijgesteld. Als je onderweg bent wordt de km-range bij aankomst op de bestemming ook constant bijgesteld. Maar wat betreft de weergegeven projected range als de auto geen navigatiedoel heeft ingesteld: Er is weleens sprake geweest van aanpassing van de km's op basis van je rijgedrag, maar bij dezelfde SoC staat hier gewoon nog altijd de voorheen ook geschatte afstand.
2: Wat geeft die van jou aan? Maakt het makkelijker te vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 26-10-2025 14:47 ]

• Profit2U
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:41:
[...]

1: Aankomst percentage van de accu wordt constant bijgesteld. Als je onderweg bent wordt de km-range bij aankomst op de bestemming ook constant bijgesteld. Maar wat betreft de weergegeven projected range als de auto geen navigatiedoel heeft ingesteld: Er is weleens sprake geweest van aanpassing van de km's op basis van je rijgedrag, maar bij dezelfde SoC staat hier gewoon nog altijd de voorheen ook geschatte afstand.
2: Wat geeft die van jou aan? Maakt het makkelijker te vergelijken.
Die van mij gaf zojuist 305km aan na tot 80% geladen te zijn...

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:55
Profit2U schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:49:
[...]

305km bij je gom? dus als je erop tikt zie je 80%, tik je weer is 305km?

Als dat zo is, is dat wel erg laag en zeker geen 91% degradatie wat die test meld.

standaard stond daar net geen 500km bij 100%. Als ik mijn LR uit 2019 tot 100% laad staat er tegenwoordig (123k km) 443km. Is ongeveer dus ongeveer 88 a 89% over

[ Voor 18% gewijzigd door anti elppa op 26-10-2025 15:21 ]

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:53
Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:38:
[...]

Is uitzetting idd en de eerste km's als je rijdt hoor je dat nogmaals door het omgekeerde effect. Komt door temperatuurverschillen.
Zijn toch een soort drukkleppen die open "ploppen" :?

• ybos
[...]

Beste is je niet teveel focussen op de die km's...
Het is zo gigantisch afhankelijk van je rijstijl dat je vaak bedrogen uitkomt.
Gewoon op % zetten. Ik hou zelf 3km per % aan, als het kritiek begint te worden red je dat makkelijk en weet je of je de bestemming wel of niet gaat halen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ybos schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:26:
[...]

Zijn toch een soort drukkleppen die open "ploppen" :?
Naar mijn weten is het o.a. de metalen behuizing die om de accu heen zit die door de hogere temperatuur uitzet en later weer krimpt als je een tijdje aan het rijden bent.

Aanvullend zullen het wat andere componenten zijn die meedoen, cellen zelf die uitzetten, etc.. Maar naar mijn weten geen drukkleppen.

Accu's hebben bijv. wel drukkleppen, maar als die open gaan zou ik vooral heel erg hard wegrennen want dan is er een chemisch proces op gang gekomen waar je liever niet meer bij bent.

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 26-10-2025 15:33 ]

• ybos
Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Naar mijn weten is het o.a. de metalen behuizing die om de accu heen zit die door de hogere temperatuur uitzet en later weer krimpt als je een tijdje aan het rijden bent.

Aanvullend zullen het wat andere componenten zijn die meedoen, cellen zelf die uitzetten, etc.. Maar naar mijn weten geen drukkleppen.

Accu's hebben bijv. wel drukkleppen, maar als die open gaan zou ik vooral heel erg hard wegrennen want dan is er een chemisch proces op gang gekomen waar je liever niet meer bij bent.
There is a service bulletin where they replace the breather valves on the Model 3, assuming your car falls within a date range. This is supposed to fix the problem. You may want to check on that. At the same time they may also perform some other small service bulletins.

Volgens mij hebben ze dat bij mij ook gedaan maar weet niet of ik dat terug kan vinden. Zal eens loeren.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
ybos schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

There is a service bulletin where they replace the breather valves on the Model 3, assuming your car falls within a date range. This is supposed to fix the problem. You may want to check on that. At the same time they may also perform some other small service bulletins.

Volgens mij hebben ze dat bij mij ook gedaan maar weet niet of ik dat terug kan vinden. Zal eens loeren.
Ah, ok, wist ik niet.

Heb dit bij de Model Y 2023 ook nog weleens, maar wel veel minder dan bij de Model 3 2019 destijds. Weet nog wel dat ik mij de eerste keer ook echt kapot schrok en dacht dat het helemaal mis ging.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:37
gjcvro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Precies dit, ik ben ook in de markt voor een elektrische auto, en wat betreft uiterlijk zou ik het liefste een BMW i4 kopen, maar door het enorme prijsverschil vind ik dat gewoon weg te duur voor het aantal uur dat ik gebruik maak van een auto. Ook Tesla heeft nu erg aantrekkelijke huurkoop percentage van 0,99% op bepaalde modellen wat het erg interessant maakt op dit moment. Nu alleen nog even hopen dat we met een nieuw kabinet nog wel groene subsidies krijgen zoals de wegenbelasting wat laag houden en ik ben goedkoper per maand uit door thuis laden en minder wegenbelasting dan mijn oude BMW 3 serie die ik nu rij :+.

Weten jullie of er bij het kopen van een nieuwe Tesla ook nog ruimte is voor onderhandeling en doen ze ook aan inruil of moet ik mijn huidige auto dan zelf verkopen? Alvast bedankt voor de reacties.

P.S. ik ga sowieso nog even langs de Tesla showroom in Groningen, maar dacht als iemand deze informatie al heeft dan is dat fijn om beslagen ten ijs te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 26-10-2025 15:59 ]

• gjcvro
SirMemeAlot schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Precies dit, ik ben ook in de markt voor een elektrische auto, en wat betreft uiterlijk zou ik het liefste een BMW i4 kopen, maar door het enorme prijsverschil vind ik dat gewoon weg te duur voor het aantal uur dat ik gebruik maak van een auto. Ook Tesla heeft nu erg aantrekkelijke huurkoop percentage van 0,99% op bepaalde modellen wat het erg interessant maakt op dit moment. Nu alleen nog even hopen dat we met een nieuw kabinet nog wel groene subsidies krijgen zoals de wegenbelasting wat laag houden en ik ben goedkoper per maand uit door thuis laden en minder wegenbelasting dan mijn oude BMW 3 serie die ik nu rij :+.

Weten jullie of er bij het kopen van een nieuwe Tesla ook nog ruimte is voor onderhandeling en doen ze ook aan inruil of moet ik mijn huidige auto dan zelf verkopen? Alvast bedankt voor de reacties.

P.S. ik ga sowieso nog even langs de Tesla showroom in Groningen, maar dacht als iemand deze informatie al heeft dan is dat fijn om beslagen ten ijs te komen.
Ja, je kunt inruilen, en momenteel is er volgens mij nog een extra inruilpremie van 5k. Alleen de inruilprijzen zijn niet extreem hoog. Verder is er geen ruimte voor onderhandelingen, het is meer een webshop dan een dealer met verkopers.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik krijg onderstaande Pop-Up op mijn telefoon als ik mijn laadkabel inplug:
Laadkabel zit niet goed vast.
Stel de aansluiting af om het opladen te verbeteren.
Wat kan ik hier aan afstellen?
Ik gebruik thuis een Ratio kabel die nu 4 maandjes oud is en als deze niet gebrukt wordt lig deze in de garage.

Of kan het zijn dat ik deze melding krijg omdat mijn laagspanningsbatterij vervangen moet worden?
(Dit staat aankomende dinsdag op de planning).

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:51
gjcvro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Klopt. Ik zag dat bij de nieuwe Mercedes CLA EV zelfs de functionaliteiten in de app een optie zijn. 🙈

Vandaar, zeer tevreden met de Tesla. Alles zit er op en aan en werkt ook gewoon handig en intuïtief. Behalve de ruitenwissers misschien. 🙂

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dat zou een 100% range zijn van 381km Geen idee wat de rated range nieuw was bij dit model maar volgens mij was dit 499km ish

Als dat de weergave is rechtsboven bij het accusymbool (deze is statisch op basis van de capaciteit en niet je rijgedrag) dan zit je eerder op een SOH van 80%.

Ik zou mij er niet druk om maken trouwens. Hoe is die 91% aangetoond?

Je zou Tessie even kunnen koppelen dan kan je binnen de Trial periode je batterij gezondheid uitlezen.

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 26-10-2025 17:15 ]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09
Mijn Battery Health op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJQ3MnsSlXg-PptLRUaJ0AQ2h_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7DUbssZdAePqZjxwvs3v2JI.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:32
revolution-nl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:39:
[...]

Yes, dat is een 2019 kwaaltje, moet je voor de gein eens in de bergen gaan rijden :D

Dit komt door het druk verschil en de breather afstelling, door de pack constructie klopt het metaal van het pakket in een bolling. Kan overigens geen kwaad.
Grok zegt dat het deels is op te lossen door de breather-ventielen te laten vervangen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

patrickt35 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:22:
[...]

Grok zegt dat het deels is op te lossen door de breather-ventielen te laten vervangen.
Klopt mijn ervaring is dat het inderdaad iets minder wordt, maar opgelost is het bij mijn 2019 nooit geweest.

Pagina: 1 ... 146 ... 209 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: