Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdidi schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:57:
[...]

Impressive. Wel slordig dat ze de aantallen verkeerd om hebben benoemd. Het zijn 25 handbagage koffers (47 liter) en 20 kleine koffers (9,7 liter)
Ja, heb verder ook liever een test met vier grote koffers en de bank gewoon niet plat. Dit is leuk maar niet iets dat iemand ooit gaat doen. 4 personen en 4 grote koffers in de auto komt veel vaker voor. In de huidige Y past dat niet. In mijn oude (kleine) V60 paste het wel gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 08-09-2025 13:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
Inspired schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:30:
[...]

Ja, heb verder ook liever een test met vier grote koffers en de bank gewoon niet plat. Dit is leuk maar niet iets dat iemand ooit gaat doen. 4 personen en 4 grote koffers in de auto komt veel vaker voor. In de huidige Y past dat niet. In mijn oude (kleine) V60 paste het wel gewoon.
Hoe groot zijn die koffers ?
Ik zou denken dat het altijd moet passen als je het zo indeelt:
- 1 rechtop in de subtrunk
- 2 in de rest van de kofferbak (klep van subtrunk eruit en de hoedenplank eruit)
- 1 op achterbank tussen de 2 personen die er zitten.

Een bagage test kan je onmogelijk perfect uitvoeren. Sommige gebruiken koffers, andere gebruiken sporttassen. Kratten, booodschappentassen, losse grote spullen (bv. wandelwagen). Zoveel mogelijkheden...
Wat ik heel fijn vind aan de ruimte in de MY (los van dat het gewoon veel is): elk "vak" is zo ruim dat je het ook echt goed kan indelen en het vak helemaal kan gebruiken. Bv. de subtrunk vol duwen met vacuümzakken. De zijvakken met wat losse spullen, toilettassen, schoenen en/of wielen van wandelwagen. Frunk met spullen voor onderweg. En dan is de achterbank ook nog is heel ruim met een fijne vlakke vloer.

[ Voor 31% gewijzigd door Plenkske op 08-09-2025 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:56

V-8

Pollux89 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:20:
Vraag voor de mensen die onlangs een MY in ontvangst hebben mogen nemen. Wordt er een laadkabel standaard meegeleverd, en zo ja hoeveel meter is die?
Ja, die wordt meegeleverd. Een blauwe kabel (Mennekes, 3x32A), lengte volgens mij 6 meter.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:24

Shiro

Serenity

Inspired schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:30:
[...]

In mijn Model 3 kon ik 2 grote achter in de kofferbak kwijt en omdat we niet heel lang zijn 1 achter de passagiersstoel als je de passagiersstoel wat naar voren doet en ook nog iets van 4 kleine handbagage koffers. Het was wat krap, maar paste wel prima.

Ik ga ervan uit dat 4 grote en 4 kleine koffers in een Model Y zouden moeten passen. Wanneer ik met mijn gezin naar familie in Azië reis, nemen we vaak veel bagage mee. Dan is het wel zo prettig als alles in de auto past voor de rit naar de luchthaven.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
flupp schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:31:
[...]

Ook overwogen om jouw trekhaak te gebruiken om er de box voor de ski’s op te zetten (wat weliswaar niet lukt als je op skireis ook wil fietsen 😇) ? Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook minder verbruikt.
Jawel. Maar ik heb een skibox en een trekhaakbox heb ik niet en die zijn best aan de prijs.
En een trekhaakbox waar vijf paar skies op kunnen heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

koentjuh1987 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:19:
[...]
als je de auto in de avond aansluit en de dag erop weer nodig hebt dan is een 1 fase aansluiting meer dan prima.
Eens, ik rijd 55-60dkm per jaar en laad ook maar op 1 fase.

Wel 1x32A / 7.4 kW met loadbalancing, hoofzekering is 1x35A en dit gaat perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 13:49
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:49:
[...]

Gewoon een collectie reis/sporttassen, die prop je in elke vorm die nodig is, welke auto je ook hebt. Met vliegreizen wellicht niet handig, dan is een harde schaal wel prettig.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Wij hebben een aantal jaar geleden voor ieder gezinslid (5 totaal) IKEA Knalla tassen gehaald en die werken perfect.
Ik moet atijd inderlijk huilen als ik mensen met 100 boodschappen en andere plastic tasjes zie rommelen en slepen, terwijl een, in mijn ogen, betere en prettigere oplossing maar 10 euro weg is.
die prop je in elke vorm die nodig is,
Hier had ik een tijd terug, volgens mij ook op dit forum, nog een interessante discussie over: Diegene twijfelde tussen een Enyaq en een MY, maar neigde meer naar de Enyaq vanwege het 'hogere bruikbare bagageruimte'. De meting van de hoeveelheid bruikbare liters waren door zijn bron gedaan mbv harde koffers, waardoor je heel veel mist. Denk aan de zijvakken en dubbele bodem achterin.
Onze bagage voor de zomervakantie past met gemak in een MY, en dan heb ik nog een 40L koelkast achterin staan ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
Fishbeast schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:49:
Onze bagage voor de zomervakantie past met gemak in een MY, en dan heb ik nog een 40L koelkast achterin staan ook :)
Tsja, onze bagage voor de zomervakantie past achterin een MX5, en bij andere mensen zelfs in een fietstas, dus dat is een lastig criterium.. Feit is wel dat we onze tassen in de MX5 kunnen proppen (want die heeft pas echt een rare vorm achterin) maar net zo makkelijk kunnen gebruiken in de model 3. Verbaas me wel nog steeds over de ruimte onder de bodem, daar stop je ontzettend veel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1310
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:00
Broodro0ster schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Deze ochtend is RCC America aangekomen in Zeebrugge en ik zag deze middag een update van mijn kilometerstand in de API, dus hij is af de boot.
Mijn auto is inmiddels ingeschreven, verzekerd en volledig betaald. Alles is klaar om hem volgende week vrijdag op te halen.

The Ben komt zondag nog aan in Zeebrugge en daar zitten mogelijks nog auto's op. Maar die gaan ook zo snel mogelijk uitgeleverd worden.

Glovis Symphony komt 6 september aan in Casablanca. Daar wordt gespeculeerd dat daar ook Model 3's opzitten en die zou rond 10-11 september aankomen in Zeebrugge. RCC America heeft ook een tussenstop in Casablanca gemaakt. Dat is mogelijks de laatste boot voor dit kwartaal.

Dus hopelijk kunnen ze er dan eentje op zij houden voor jou. Ik heb al van mensen gelezen op de fora dat ze geen VIN gekregen hebben en opgeschoven zijn naar volgend kwartaal. Fingers crossed dus.
Al heb je misschien wel kans op een stalk en front camera als het volgend kwartaal wordt.
Ze hebben een nieuw VIN gekoppeld. Deze lijkt echter ouder dan de originele. 584xxx (oude Was 593)

Krijg ik dan niet de nieuwe batterij? Kan ik dan weigeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
JP1310 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:20:
[...]

Ze hebben een nieuw VIN gekoppeld. Deze lijkt echter ouder dan de originele. 584xxx (oude Was 593)

Er is nog een speciaal leveringen topic:
Het grote Tesla Levering topic #2

Wellicht kun je daar wat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:23
JP1310 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:20:
[...]

Dat is de oude batterij voor zover ik weet. Vanaf 590 is er een RWD LR gemeld met nieuwe batterij. En 593 voor de M3P.

Wat had je alweer besteld? Je kan altijd vragen naar een andere

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Plenkske schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:57:
[...]

Hoe groot zijn die koffers ?
Ik zou denken dat het altijd moet passen als je het zo indeelt:
- 1 rechtop in de subtrunk
- 2 in de rest van de kofferbak (klep van subtrunk eruit en de hoedenplank eruit)
- 1 op achterbank tussen de 2 personen die er zitten.

Een bagage test kan je onmogelijk perfect uitvoeren. Sommige gebruiken koffers, andere gebruiken sporttassen. Kratten, booodschappentassen, losse grote spullen (bv. wandelwagen). Zoveel mogelijkheden...
Wat ik heel fijn vind aan de ruimte in de MY (los van dat het gewoon veel is): elk "vak" is zo ruim dat je het ook echt goed kan indelen en het vak helemaal kan gebruiken. Bv. de subtrunk vol duwen met vacuümzakken. De zijvakken met wat losse spullen, toilettassen, schoenen en/of wielen van wandelwagen. Frunk met spullen voor onderweg. En dan is de achterbank ook nog is heel ruim met een fijne vlakke vloer.
Ja, had hem nu achter de passagiersstoel op de grond. Niet ideaal maar naar vliegveld kan het wel. In het midden past hij er niet achter. Het zijn "standaard" Samsonite koffers van 75 cm hoog. (52 x 75 x 31 CM) Het is wel gelukt hoor maar viel me eigenlijk toch tegen. Zijn ook onhandige dingen natuurlijk. Met zomervakantie (gaan we met de auto) is het prima. Dan heb je niet van die ondingen mee.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:38
Deze ochtend is RCC America aangekomen in Zeebrugge en ik zag deze middag een update van mijn kilometerstand in de API, dus hij is af de boot.
Ben even benieuwd, kun je de api al uitlezen terwijl je de auto nog niet hebt? Is het zo dat als je het VIN number hebt je de api al uit kan lezen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1310
Broodro0ster schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:01:
[...]

Dat is de oude batterij voor zover ik weet. Vanaf 590 is er een RWD LR gemeld met nieuwe batterij. En 593 voor de M3P.

Wat had je alweer besteld? Je kan altijd vragen naar een andere
M3 SR RWD.

Zou het in de praktijk allemaal veel uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 16:12

Zillion01

Obey your screen!

Model 3 RWD wit heeft nu een levertijd van november 2025.. alle andere kleuren september 2025. Wellicht zijn die van november dan met de battery en camera upgrades. Dus ik ga toch maar ff wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
icepick schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:07:
[...]

Ben even benieuwd, kun je de api al uitlezen terwijl je de auto nog niet hebt? Is het zo dat als je het VIN number hebt je de api al uit kan lezen ofzo?
https://tesla-status.mrproper.dev/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
nDirect090 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:27:
[...]

Ja wellicht een domme vraag maar kan ik het meten of zien of iets 2,5mm2 is? Het idee is om ook even te kijken hoe dik de kabels zijn die van de meterkast naar de stopcontact gaan en de van de stekker naar de lasdoos/grondkabel. Als die ook allemaal 2.5mm2 zijn, of iig als het alleen de stekker naar de lasdoos is, kan ik die gewoon vervangen. (En uiteraard moeten we gaan zien welke verbruikers op diezelfde groep dan zouden zitten)

Ik hoef zozeer niet fase3 te hebben, fase1 is voor mij voldoende. Vandaag even 8ampere gedaan, en daarop blijft alles eigenlijk koud tot licht warm.

Overigens, kruipruimte is er. maar wel helemaal volgebouwd met leidingen.. dus zaten sowieso te denken om een ander gat te ergens te maken zodat we er weer bij kunnen. Of er ruimte in de meterkast is durf ik niet te zeggen, ik ben echt een leek op dat gebied.
Meterkast -> stopcontact is (99%) zeker dat dat 2,5mm2 is, dat is nl de normale maat in een huisinstallatie. Wat er in de stekker zit, is waarschijnlijk maar 1,5 als je al een redelijk snoer hebt, 3x2,5 komt niet zo vaak voor en dan staat het er meestal wel op. Verder zou ik dan inderdaad even kijken of iemand ter plekke kan komen kijken, altijd beter dan alle advies die je online kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
waarom heb ik er moeite meer om zomaar even in te loggen bij een random website met mijn Tesla account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:44:
[...]

waarom heb ik er moeite meer om zomaar even in te loggen bij een random website met mijn Tesla account?
Is dacht ik gemaakt door een tweaker, kijk even in het leveringen topic.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:57

Cordon

Lievelings jankert

nDirect090 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:18:
[...]

Zijn dat wel mensen die weten wat ze doen? 😅 en moesten ze bij jou ook graven/spitten etc, want ik heb begrepen dat daar de kosten zitten en niet zo zeer bij het installeren of het materiaal zelf
Ja hoor! Zitten er genoeg bij die goed verstand er van hebben, plus je ziet ook hun reviews en kan wat rondzoeken online of er wat meer ervaringen met hun zijn. Ik had dan 2 zzp'ers die net samen wat gestart waren nadat ze een paar jaar voor een bedrijf gewerkt hadden. Ondertussen hebben ze al meer aangesloten bij de buren. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Broodro0ster
JP1310 schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:27:
[...]

M3 SR RWD.

Zou het in de praktijk allemaal veel uitmaken?
50km meer WLTP range (zo'n 35-40km real life) en een stuk sneller laden. Ik heb daarnet even van 50-70% geladen met mijn 5M. Ik post straks de grafieken, maar is een stuk beter als met de LG 5L batterij en zelfs beter als Panasonic uit de US.
10-80% zal wellicht in 22-25min kunnen i.p.v. 35min zoals voorheen. Kwa power maakt het niet uit voor een LR RWD denk ik. Ik zou persoonlijk wel pushen voor de nieuwe batterij. Ook naar restwaarde is dat voordeliger.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Broodro0ster
Hier een teaser van een 48-70% laadsessie met mijn M3P met de nieuwe LG 5M batterij. Een volledige 10-80% komt er wellicht woensdag aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaoabjksI39dBnPMdE3I-NC7E7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0O1PuJq5lt5pRT95O5enKcn8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtizeD9Ch1ikE0nrEU9d3vpNdAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BXNy4loHgNYtGSp3QbMMhnq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsXjhSm_KVMcolqwgntnGEOENQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dECqJxR9zKU2tAljTTdye6vY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGMuOEyDigifQMFAklvZ0-45EyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQzEf18PWqtt5Q17rHo7eJbe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Broodro0ster
En een power curve.

LG 5L: 93% SOC en 55°C
LG 5M: 93% SOC en 37°C (18°C verschil)

Ik heb gezien dat het beschikbaar vermogen op 69% bij 45°C even hoog is als bij 97% aan 37°C. Dus met een warme batterij van 50°C en 100% SOC, zouden we eens in de buurt van 450kW kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNMTF2HhbrBCWX2I3k4gNZZcVuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eirmxNHIQJSvTF1PZTW39P0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Damian

Insane Obtrusion

V-8 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:54:
[...]

Als PV veel opwekt is de spanning gerust 245V.
245V x 32A = 7.84kW.
Doe dat even hier -> Thuisladen van je EV deel 2

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Snap ik (deels), maar is m.i. ook wel Tesla-specifiek, omdat niet alle EV's toestaan om met meer dan het officiële laadvermogen te laden. Mijn vorige (Stellantis) EV deed echt niet meer dan 7.4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
gjcvro schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:04:
[...]dus dat is een lastig criterium..
Klopt als een bus! :Y)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Ik kreeg vandaag een melding in de Tesla app over Tesla Multipass.

De keycard kun je dus ook gaan gebruiken bij laadpalen. Ben wel benieuwd bij welke laadpalen dit allemaal te gebruiken is.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

V-8 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:33:
[...]

Snap ik (deels), maar is m.i. ook wel Tesla-specifiek, omdat niet alle EV's toestaan om met meer dan het officiële laadvermogen te laden. Mijn vorige (Stellantis) EV deed echt niet meer dan 7.4kW.
Toch heb ik een groot gedeelte van soortgelijke comments naar dat topic gezet. Het is teveel in de materie om nog over Tesla te gaan, en gaat meer over de algemene installatie dingen. Je kan je post daar terug vinden (en een aantal andere ook)
adjego schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:12:
Ik kreeg vandaag een melding in de Tesla app over Tesla Multipass.

De keycard kun je dus ook gaan gebruiken bij laadpalen. Ben wel benieuwd bij welke laadpalen dit allemaal te gebruiken is.
Dit kreeg ik net ook gepushed. Gelijk geactiveerd. Dusver nog nooit van een niet-Tesla lader gebruik hoeven te maken in NL, maar activeren kost je niets en kan wél handig zijn bij nood :)

Let wel: ik denk dat het bespreken van deze mogelijkheid beter past in het algemene topic of zelfs in het laadpassen topic:|

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Het grote Tesla topic - deel 3

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 09-09-2025 11:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Eerste Model Y Performance heeft een kenteken. Kunnen de proefritten wschl binnenkort gaan beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Interessant hoor, ondanks de Musk-aversie en de andere negativitteit die je over verkoopcijfers leest zijn de performance auto's echt interessant als je daar naar op zoek bentWat is een vergelijkbaar performance model voor €58,5k voor de Model 3 of €62,5k voor de Y met ~500pk en 0-100 in 3,1 sec?

Dan moet je naar Chinese alternatieven welke duurder zijn en 'gewoon' uit zichzelf snel zijn, en niet direct 'performance' label hebben. De Europese merken zijn qua status allemaal een klasse hoger, maar het enige wat daarbij vergelijkbaar is, is misschien de i4 en i5 M60? Maar die zijn respectievelijk 1,5 en 2x zo duur, voor iets luxere inrichting en 25% langzamer in de 0-100. Is de afwerking of het logo van de BMW €30-60k extra waard? Ik zou niet zo snel iets anders weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:48
Divak schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:46:
Interessant hoor, ondanks de Musk-aversie en de andere negativitteit die je over verkoopcijfers leest zijn de performance auto's echt interessant als je daar naar op zoek bentWat is een vergelijkbaar performance model voor €58,5k voor de Model 3 of €62,5k voor de Y met ~500pk en 0-100 in 3,1 sec?

Dan moet je naar Chinese alternatieven welke duurder zijn en 'gewoon' uit zichzelf snel zijn, en niet direct 'performance' label hebben. De Europese merken zijn qua status allemaal een klasse hoger, maar het enige wat daarbij vergelijkbaar is, is misschien de i4 en i5 M60? Maar die zijn respectievelijk 1,5 en 2x zo duur, voor iets luxere inrichting en 25% langzamer in de 0-100. Is de afwerking of het logo van €30-60k extra waard? Ik zou niet zo snel iets anders weten.
mwa die BMW's zijn echt wel stukkie langzamer op de 0-100 en al helemaal kwa topsnelheid. Verder vraag ik me af hoe ze het op een circuit doen of op een lekker bochtig stuk weg. Die dingen wegen gewoon 400kg meer dan een M3P highland.

Ik heb vorig jaar heel even naar een I4M50 gekeken, maar was er snel van genezen. Mij de extra euro's echt totaal niet waard. Zeker met de highland interieur kwaliteit, die gewoon ongekend goed is.

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Broodro0ster schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:19:
[...]

50km meer WLTP range (zo'n 35-40km real life) en een stuk sneller laden. Ik heb daarnet even van 50-70% geladen met mijn 5M. Ik post straks de grafieken, maar is een stuk beter als met de LG 5L batterij en zelfs beter als Panasonic uit de US.
10-80% zal wellicht in 22-25min kunnen i.p.v. 35min zoals voorheen. Kwa power maakt het niet uit voor een LR RWD denk ik. Ik zou persoonlijk wel pushen voor de nieuwe batterij. Ook naar restwaarde is dat voordeliger.
Ik begrijp dat je bij een niet Tesla fast charger bent geweest? Is het daar niet zo dat de geadverteerde max charge van 300Kw alleen voor 800V geldt en dat de max voor 400V maar de helft is? Ik meen ook dat dat de reden is dat de Tesla's nooit erg goede laadcurves bij FastNed laten zien

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 09-09-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
V-8 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:33:
[...]

Zou inderdaad Tesla specifiek kunnen zijn. Zo weet ik dat een X 17kW AC aankan.
S misschien ook wel?
3 en Y heb ik er nog niet op kunnen betrappen en zullen wel hard gelimiteerd zijn op 11.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
pdidi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:15:
[...]

Ik begrijp dat je bij een niet Tesla fast charger bent geweest? Is het daar niet zo dat de geadverteerde max charge van 300Kw alleen voor 800V geldt en dat de max voor 400V maar de helft is? Ik meen ook dat dat de reden is dat de Tesla's nooit erg goede laadcurves bij FastNed laten zien
Op die 300kW 800V laadpalen haal ik nog 196kW laadvermogen. Ik had ergens eens gelezen dat dit ongeveer de theoretische maxima zou moeten zijn dat Tesla kan halen op zo'n laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
pdidi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:15:
[...]

Het was een 300kW charger, maar dat is inderdaad op 800V. Die laders leveren maximaal 500 ampere waardoor je op 400V maximaal 200kW kunt halen. V3 en V4 Superchargers doen 625A, dus max 250kW op 400V.

Maar in mijn test speelt het geen rol want we komen niet eens in de buurt dan 200kW. Het is pas op lage SOC dat je over de 200kW zult gaan en daarna gaat het alleen maar bergaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Is zo'n performance nog te verzekeren (en dan bedoel ik tegen een redelijk bedrag) Ik kwam met de M3 RWD LR al verschillende maatschappijen tegen die gewoon nee zeiden, en een paar die de premie zo idioot hoog gooide dat je zelf al wel naar iets anders ging kijken.

Prijzen uiteenlopend van 60 tot 200 euro per maand zijn toch echt wel bijzonder ver uit elkaar volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:01

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

gjcvro schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:13:
Is zo'n performance nog te verzekeren (en dan bedel ik tegen een redelijk bedrag) Ik kwam met de M3 RWD LR al verschillende maatschappijen tegen die gewoon nee zeiden, en een paar die de premie zo idioot hoog gooide dat je zelf al wel naar iets anders ging kijken.

Prijzen uiteenlopend van 60 tot 200 euro per maand zijn toch echt wel bijzonder ver uit elkaar volgens mij.
Je moet inderdaad wat langer zoeken en de prijzen zijn hoger tot absurd (>250 pm) heb ik gemerkt. Ik had een MY LR verzekerd bij Promovendum, maar die wilden een M3P niet verzekeren vanwege het vermogen.

Uiteindelijk uitgekomen bij ABN Amro die niet moeilijk deden, en met 12 schadevrije jaren, hogere leeftijd O-) en een "goede" postcode uitgekomen op 75 euro per maand voor casco met drie jaar nieuwwaarde dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009

Cordon

Lievelings jankert

Is zo'n performance nog te verzekeren (en dan bedel ik tegen een redelijk bedrag) Ik kwam met de M3 RWD LR al verschillende maatschappijen tegen die gewoon nee zeiden, en een paar die de premie zo idioot hoog gooide dat je zelf al wel naar iets anders ging kijken.

Wij, met 2 schade vrije jaren, komen voor een M3 RWD uit op 100 euro per maand bij DECK verzekeringen. En die doen echt totaal niet moeilijk en dat zullen ze ook niet doem bij een Performance denk ik. Je moet alleen 3 verzekeringen bij ze afnemen voor je iets kan afsluiten. (Maar dat was uiteindelijk goedkoper ook nog) :+

#eindespam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:15
Is zo'n performance nog te verzekeren (en dan bedoel ik tegen een redelijk bedrag) Ik kwam met de M3 RWD LR al verschillende maatschappijen tegen die gewoon nee zeiden, en een paar die de premie zo idioot hoog gooide dat je zelf al wel naar iets anders ging kijken.

Gebeuren er zo veel accidenten met tesla's? Of waarom zijn deze zo duur in verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
Cordon schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
[...]

Wij, met 2 schade vrije jaren, komen voor een M3 RWD uit op 100 euro per maand bij DECK verzekeringen. En die doen echt totaal niet moeilijk en dat zullen ze ook niet doem bij een Performance denk ik. Je moet alleen 3 verzekeringen bij ze afnemen voor je iets kan afsluiten. (Maar dat was uiteindelijk goedkoper ook nog) :+

#eindespam :P
Het was specifiek voor de performance bedoeld. Of die bij veel verzekeringsmaatschappijen in een (bijna)niet te verzekeren klasse valt, zeker omdat de "normalere" RWD ook al lastig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
anti elppa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:00:
[...]

mwa die BMW's zijn echt wel stukkie langzamer op de 0-100 en al helemaal kwa topsnelheid. Verder vraag ik me af hoe ze het op een circuit doen of op een lekker bochtig stuk weg. Die dingen wegen gewoon 400kg meer dan een M3P highland.

Ik heb vorig jaar heel even naar een I4M50 gekeken, maar was er snel van genezen. Mij de extra euro's echt totaal niet waard. Zeker met de highland interieur kwaliteit, die gewoon ongekend goed is.
Ik durf toch denken dat de BMW's op eer circuit iets beter gaan onwille van de remmen.
Alle filmpjes met een Tesla op de ring tonen ofwel remproblemen, ofwel hebben ze er een andere set onder geduwd.

Ach.. er zijn een pak BMW fans die nooit in een Tesla gaan kruipen, en als je ziet wat er op de ring rondt rijdt, dan zijn de electrische auto's ver te zoeken.

De prestaties van een performance of een M50 kan je op de openbare weg toch helemaal niet gebruiken.
Dan is de 'badge' belangrijker dan de cijfers.
Aan mij zijn die versies niet besteed.
Als het 180 haalt en de 100 aan tikt in een seconde of 6-7 vind ik het meer dan goed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
this schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:30:
[...]

Gebeuren er zo veel accidenten met tesla's? Of waarom zijn deze zo duur in verzekering?
Geen idee, het was gewoon opvallend dat de tesla een auto was waarbij shoppen voor de verzekering echt noodzakelijk is. Bij alle andere auto's heb je het over een paar euro verschil, bij tesla kwam ik driedubbele prijzen tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Voor het invoegen is extra vermogen altijd leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 13:36
this schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat het komt door de hoge prijzen voor herstelling?

Ik checkte net even mijn verzekeringspapieren (bij Belfius - BE), ik betaal voor een MYJ AWD ~1200€/jaar.
Maar bij vermogen staat 22kW :') Ik zal ze maar niet laten weten dat het niet correct is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster

Ik woon in België, dus misschien is het anders. Maar ik betaal nu 8euro/maand meer voor mijn M3P dan voor mijn 2023 RWD die 122euro/maand was. Ik had ook schrik dat het een fortuin zou kosten met 630pk op papier, maar het valt dus wel mee.

De auto is all-risk verzekerd en met Engelse franchise. Bij een schadegeval boven de 700euro door eigen fout of met onbekende dader, hoef ik zelf niks te betalen. En aan dat bedrag zit je snel tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Helemaal waar dat er enorm verschil in zit, lijkt mij een soort policy van bepaalde verzekeraars tegen het merk/model. Ik betaal allrisk €177/maand voor een 2022 Model 3 Performance met 10 schadevrije jaren. Als ik de online vergelijker nu inzet vind ik bij de ABN inderdaad prijzen rond de €100/maand, maar omdat ik ook andere voertuigen in het pakket heb waar de verzekeraar dezelfde schadevrije jaren voor rekent vind ik het wel prima. Maar het klopt zeker dat je relatief een hoop extra betaalt voor het extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
[...]

Het was een 300kW charger, maar dat is inderdaad op 800V. Die laders leveren maximaal 500 ampere waardoor je op 400V maximaal 200kW kunt halen. V3 en V4 Superchargers doen 625A, dus max 250kW op 400V.

Maar in mijn test speelt het geen rol want we komen niet eens in de buurt dan 200kW. Het is pas op lage SOC dat je over de 200kW zult gaan en daarna gaat het alleen maar bergaf.
Helder. Overigens zie ik bij FastNed de volgende laadcurve voor een M3H LR RWD met LG 5L batterij, met max 190kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmeqnQEc2xie_xnBESfMF9t56Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LY2E6ffG51P1kBx88bZDIlPx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
pdidi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:19:
[...]

Helder. Overigens zie ik bij FastNed de volgende laadcurve voor een M3H LR RWD met LG 5L batterij, met max 190kW:
[Afbeelding]
Bijzonder. De LG 5L doet maximaal nog 100-105kW bij 50% en +- 86kW bij 60%. Geen idee hoe ze aan de die curve komen, maar het lijkt niet te kloppen.

Dit is een realistische curve: https://evkx.net/models/t..._range_rwd/chargingcurve/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
SL65 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:
Voor het invoegen is extra vermogen altijd leuk ;)
Dat is me nog nooit mislukt met de Y LR AWD.... en die doet er de eeuwigheid van 5s over om tot 100 te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:04
Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:32:
[...]

Dat is me nog nooit mislukt met de Y LR AWD.... en die doet er de eeuwigheid van 5s over om tot 100 te geraken.
Haha behelpen hier met een 3 RWD die doet er nog iets langer over.

Iets anders, zie dat de low power mode optie er nu aan komt in de updates. Alleen dit doet toch niks extra’s vergeleken met wat je nu al kan instellen (geen overheat, sentry uit en usb voeding uit)? Of mis ik iets?

[ Voor 26% gewijzigd door SL65 op 09-09-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
SL65 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Ja, echt hé, en waarschijnlijk nog sneller dan een BMW 340i of zo...
In elk geval de eerste 0,5s kan geen enkele ICE (met turbo..) volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 13:36
SL65 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[...]

Iets anders, zie dat de low power mode optie er nu aan komt in de updates. Alleen dit doet toch niks extra’s vergeleken met wat je nu al kan instellen (geen overheat, sentry uit en usb voeding uit)? Of mis ik iets?
Nee, doet niks anders, gewoon alles in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:59
weet iemand waarom in de app in sentry mode bij de live camera het beeld van de achter- en zijcamera's is gespiegeld in het rasterview (waar je 4 camera's tegelijk ziet) tov als je een enkele specifieke camera bekijkt?
Heb een model Y '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

https://www.notateslaapp....nching-charging-multipass

of

nieuws: Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederlan...

Mensen dit hier al kunnen activeren? Ben wel benieuwd naar de kosten die ze gaan rekenen op bijvoorbeeld een FastNed locatie of een Ionity in Deutschland...

[ Voor 39% gewijzigd door Damian op 09-09-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:53
Damian schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:40:

of

nieuws: Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederlan...

Mensen dit hier al kunnen activeren? Ben wel benieuwd naar de kosten die ze gaan rekenen op bijvoorbeeld een FastNed locatie of een Ionity in Deutschland...
Ik kreeg hierover bericht in de tesla app. Meteen geactiveerd maar nog niet gebruikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
SuC in Houten officieel geopend - zag 't gisteren al op supercharge.info toe ik ff ging neuzen. Nu officieel via X account:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:11
Damian schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:40:

of

Je krijgt de ad hoc prijs te zien in de auto:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1310
Broodro0ster schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:19:
[...]

Er is nu ook een kenteken gekoppeld dus ik kon controleren. 584xxx heeft bij mij iig ook de H6MR batterij.

Das dus top! Nu verder genieten van vakantie en de 20e delivery.

Thnx voor jouw reacties steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:34
JP1310 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:09:
[...]

Er is nu ook een kenteken gekoppeld dus ik kon controleren. 584xxx heeft bij mij iig ook de H6MR batterij.

Welke uitvoering/kleur/opties heb je besteld? Mooi nieuws in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Bij de sleutels zie ik 2 met bib-data.fr staan. Ik ben me nergens van bewust waar dit vandaan komt. Ik heb zover ik weet alleen zelf 2 telefoons (staan niet op de foto) en de commander toegevoegd.

Weet iemand wat dit is en of ik dit beter kan verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrzCfmWgRy2viWETGRNcScr36UY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TUO8cvUbVMtDwsQ674Srwyt9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0x0000007B
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:22:
Bij de sleutels zie ik 2 met bib-data.fr staan. Ik ben me nergens van bewust waar dit vandaan komt. Ik heb zover ik weet alleen zelf 2 telefoons (staan niet op de foto) en de commander toegevoegd.

Weet iemand wat dit is en of ik dit beter kan verwijderen?

[Afbeelding]
Ik zie het URL in wat issues op deze Github repo: https://github.com/teslamotors/fleet-telemetry
Issues:
https://github.com/teslamotors/fleet-telemetry/issues/173
https://github.com/teslamotors/fleet-telemetry/issues/172

en wat meer info van de tesla developer portal:
https://developer.tesla.com/docs/fleet-api/fleet-telemetry

Ben er niet verder ingedoken, maar misschien heb je hier iets aan indien je het verder wil uitzoeken (heb je een app geïnstalleerd om meer data uit je tesla te halen?)

[ Voor 5% gewijzigd door 0x0000007B op 09-09-2025 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1310
JayJavier schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 21:09:
[...]

Welke uitvoering/kleur/opties heb je besteld? Mooi nieuws in ieder geval!
M3 Ultra Red, SR RWD. Thnx

• Heinemancp
  • Laatst online: 18:07
Sinds gisteren via spotify een "license error", dag later nog steeds. Ook op ander account en ook na uit-/ inloggen. Mijn spotify app geeft wel aan dat het nummer afspeelt in de auto, maar de auto wil het niet. Heb ook al ticket aangemaakt bij Tesla. Iemand ervaring?

online lees ik wel eea maar dat zijn allemaal oudere FWs en oplossing "in-/uitloggen en resetten" werkt dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDX0jrITXb3wHtK7P9Tr7ljdXwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpEU7rlwg9XsGS6FsAacdG77.jpg?f=fotoalbum_large

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:57
Vanmorgen toen ik buiten kwam was de auto lekker voorverwarmd, maar de achterruit zat nog helemaal vol water/condens. Ik heb de achterruitverwarming meer dan 20 minuten aangehad, maar zelfs de lijntjes van de verwarming werden nog niet zichtbaar.. de verwarming werkt dus niet meer.

Na wat googlen heb ik een geprobeerd om in service mode te zoeken, maar daar kom ik er verder ook niet uit helaas. Zit er gewoon een 'normale' fuse-box' in een elektrische auto om eens te kijken of een zekering is doorgebrand?

Of iemand anders een idee waar ik nog zou kunnen kijken/zoeken? Ik kan wel weer een verzoek inschieten, maar ik ben in 6 maanden tijd als meer dan 20u met mijn auto bij de garage geweest, dus doe het liever enkel als het écht niet anders kan (en ja, dit is een nieuwe MY van december 2024.. dus ben wel wat teleurgesteld over de kwaliteit tot nu toe...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:28:
Vanmorgen toen ik buiten kwam was de auto lekker voorverwarmd, maar de achterruit zat nog helemaal vol water/condens. Ik heb de achterruitverwarming meer dan 20 minuten aangehad, maar zelfs de lijntjes van de verwarming werden nog niet zichtbaar.. de verwarming werkt dus niet meer.

Na wat googlen heb ik een geprobeerd om in service mode te zoeken, maar daar kom ik er verder ook niet uit helaas. Zit er gewoon een 'normale' fuse-box' in een elektrische auto om eens te kijken of een zekering is doorgebrand?

Of iemand anders een idee waar ik nog zou kunnen kijken/zoeken? Ik kan wel weer een verzoek inschieten, maar ik ben in 6 maanden tijd als meer dan 20u met mijn auto bij de garage geweest, dus doe het liever enkel als het écht niet anders kan (en ja, dit is een nieuwe MY van december 2024.. dus ben wel wat teleurgesteld over de kwaliteit tot nu toe...).
Heb je de auto alleen voorverwarmd of ook laten ontdooien? De achterruit verwarming gaat bij de huidige temperaturen helaas alleen aan in ontdooi stand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
Gisteren besteld. Model Y RWD Deep Blue Metallic, zwart interieur, trekhaak en dakdragers.

• Krijnemans
pdidi schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:38:
[...]

Heb je de auto alleen voorverwarmd of ook laten ontdooien? De achterruit verwarming gaat bij de huidige temperaturen helaas alleen aan in ontdooi stand.
Voorverwarmd. Denk dat het niet koud genoeg was om te ontdooien (doet automatisch ontdooien als het nodig is, denk ik?). En daarna in de auto nog zelf aangezet, dat zou toch altijd moeten werken?

Edit: de buitenspiegels werden trouwens wél verwarmd toen ik de achterruitverwarming zelf aanzette in de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Krijnemans op 10-09-2025 08:58 ]

• Antekw
  • Nu online
Heinemancp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:24:
Sinds gisteren via spotify een "license error", dag later nog steeds. Ook op ander account en ook na uit-/ inloggen. Mijn spotify app geeft wel aan dat het nummer afspeelt in de auto, maar de auto wil het niet. Heb ook al ticket aangemaakt bij Tesla. Iemand ervaring?

online lees ik wel eea maar dat zijn allemaal oudere FWs en oplossing "in-/uitloggen en resetten" werkt dus niet.

[Afbeelding]
ik heb dit gisteren ook ervaren, na een nieuwe rit was het weg. Ik zie ook constant de melding dat er op een ander apparaat wordt afgespeeld. Bijzonder idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:08
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:28:

Achterruitverwarming is niet bedoeld om druppels aan de buitenzijde van de ruit te verwijderen. Met deze verwarming wordt condens aan de binnenkant van de ruit verwijderd. Dit in tegenstelling tot de spiegelverwarming.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heinemancp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:24:

[Afbeelding]
De reset (2 knopjes op het stuur) doet wonderen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

WhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:25:
[...]

Achterruitverwarming is niet bedoeld om druppels aan de buitenzijde van de ruit te verwijderen. Met deze verwarming wordt condens aan de binnenkant van de ruit verwijderd. Dit in tegenstelling tot de spiegelverwarming.
Ik zet de achteruitverwarming op dagen zoals vandaag gewoon aan en dat haalt prima de condens/vocht op de buitenkant van de achterruit weg hoor.

• Tommie12
[...]

Maar als het aan staat en je rijdt een beetje, dan gaat die condens wel snel weg.

• Krijnemans
[...]

Tja, dat kan zijn.. maar ik heb het altijd bij al mijn auto's gedaan. En het werkte altijd. Bij mijn MY afgelopen winter ook trouwens. Alleen nu opeens niet meer :-( De reden dat ik het nu gebruik is overigens omdat er geen ruitenwisser zit. Anders was het natuurlijk snel weggeveegd!
Damian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:32:
[...]

Ik zet de achteruitverwarming op dagen zoals vandaag gewoon aan en dat haalt prima de condens/vocht op de buitenkant van de achterruit weg hoor.
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:32:
[...]

Maar als het aan staat en je rijdt een beetje, dan gaat die condens wel snel weg.
Dit dus O-)

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:41
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:45:
[...]

Tja, dat kan zijn.. maar ik heb het altijd bij al mijn auto's gedaan. En het werkte altijd. Bij mijn MY afgelopen winter ook trouwens. Alleen nu opeens niet meer :-( De reden dat ik het nu gebruik is overigens omdat er geen ruitenwisser zit. Anders was het natuurlijk snel weggeveegd!

[...]

[...]

Dit dus O-)
Ik heb nooit begrepen waarom er een binnenspiegel in de Y zit, je ziet praktsch niets 😁. Wat mij betreft hadden ze de achterruitverwarming ook weg mogen laten in ruil voor een lagere prijs 😎. Dat is trouwens sarcastisch bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
nerovectra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:19:
[...]

Ik heb nooit begrepen waarom er een binnenspiegel in de Y zit, je ziet praktsch niets 😁. Wat mij betreft hadden ze de achterruitverwarming ook weg mogen laten in ruil voor een lagere prijs 😎. Dat is trouwens sarcastisch bedoeld.
Zouden ze daarom al geen achterruitenwisser gemonteerd hebben? De 3 heeft die ook niet, maar dat zou nog te berklaren zijn dat het en sedan is. maar dan nog snap ik niet waarom er geen wisser zit. Elke keer als het regent denk ik weer "waarom niet", bij elke andere auto gebruik ik hem toch echt regelmatig om de ruit schoon te maken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Divak
De 3 en Y hebben inderdaad geen achter ruitenwisser tegen de condens, maar ik heb zelf echt een top oplossing gevonden, gewoon aftermarket te koop en niet moeilijk om te gebruiken. Scheelt ook een paar kW aan climate controle/achterruit verwarming in de ochtend. En met een beetje handigheid werkt het ook gewoon voor de zijruiten, echt perfect en binnen een minuut ben ik alle condens kwijt. Ik heb de mijne in de winkel gekocht en ziet er ongeveer zo uit, maar je zult hem vast wel zonder te veel zoeken op meerdere plekken kunnen vinden.

• Tommie12
Divak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:01:
De 3 en Y hebben inderdaad geen achter ruitenwisser tegen de condens, maar ik heb zelf echt een top oplossing gevonden, gewoon aftermarket te koop en niet moeilijk om te gebruiken. Scheelt ook een paar kW aan climate controle/achterruit verwarming in de ochtend. En met een beetje handigheid werkt het ook gewoon voor de zijruiten, echt perfect en binnen een minuut ben ik alle condens kwijt. Ik heb de mijne in de winkel gekocht en ziet er ongeveer zo uit, maar je zult hem vast wel zonder te veel zoeken op meerdere plekken kunnen vinden.
Ja, dat noemen ze vooruitgang.
In de jaren 80 (misschien wel vroeger, maar daar was ik me niet bewust van) waren er al auto's met een achterruitewisser en dat was zowat standaard op een combi/break/hatchback.
Super makkelijk, je stapt in en tikt op het knopje en je hebt een propere ruit.

In een auto waar ik nog nooit een ijskrabber gebruikt heb vind ik het gewoon idioot dat ze die ruitenwisser er uit gespaard hebben.

• Krijnemans
Haha ja ik snap ook wel dat het een luxeprobleem is :+ Maar het feit is gewoon dat mijn achterruitverwarming blijkbaar niet werkt en als het vriest vind ik dat wel wat minder.. zeker als je er met de voorverwarming gewoon vanuit moet kunnen gaat dat het werkt :)
nerovectra schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:19:
[...]

't Is heel beperkt inderdaad! Maar nét een randje auto of wat koplampen zien maakt het wel enorm veel gemakkelijker. Gelukkig lukt het ook wel zonder 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 23:28
Tommie12 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:12:
[...]

Ja, dat noemen ze vooruitgang.
In de jaren 80 (misschien wel vroeger, maar daar was ik me niet bewust van) waren er al auto's met een achterruitewisser en dat was zowat standaard op een combi/break/hatchback.
Super makkelijk, je stapt in en tikt op het knopje en je hebt een propere ruit.

In een auto waar ik nog nooit een ijskrabber gebruikt heb vind ik het gewoon idioot dat ze die ruitenwisser er uit gespaard hebben.
Nou sorry, Tesla's zien er best strak uit, zo'n lelijke zwarte sliert op m'n achterruit hoef ik gewoon echt niet. Bij mijn zakelijke Skoda Octavia was het ook een optie, ook niet gedaan, gewoon even gas op die lolly en het is zo weg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Krijnemans schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:14:
[...]
Maar het feit is gewoon dat mijn achterruitverwarming blijkbaar niet werkt en als het vriest vind ik dat wel wat minder..
Als het niet werkt dan moet je een serviceverzoek indienen, het hoort gewoon te functioneren.

• pdidi
  • Niet online
Scheelt ook een paar kW aan climate controle/achterruit verwarming in de ochtend.
Kwartiertje alleen achterruitverwarming aan kost +/- 0,05kW. Gewoon jammer dat Tesla dat niet mogelijk maakt in de app

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 10-09-2025 12:12 ]

• Krijnemans
jongetje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:35:
[...]

Als het niet werkt dan moet je een serviceverzoek indienen, het hoort gewoon te functioneren.
Tuurlijk. Maar gezien de uren die ik al in de garage heb doorgebracht met de auto, vroeg ik mij af of er een methode is om snel zelf te zien wat er defect is. Als het een zekering zou zijn, dan kan ik dat wellicht zelf uitwisselen. Maar ik kan in service mode helaas (nog) niet vinden wat er mis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:41
gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:29:
[...]

Zouden ze daarom al geen achterruitenwisser gemonteerd hebben? De 3 heeft die ook niet, maar dat zou nog te berklaren zijn dat het en sedan is. maar dan nog snap ik niet waarom er geen wisser zit. Elke keer als het regent denk ik weer "waarom niet", bij elke andere auto gebruik ik hem toch echt regelmatig om de ruit schoon te maken.
Nu ik 't zo lees, de turbulentie aan de achterzijde van de auto heeft veel impact op de luchtweerstand. Een wisser op de vlakke achterruit gaat dus ten koste van de te adverteren EPA en WLTP. En dus nuttig voor het vermarkten van de auto. Ik maakte er een grapje over, maar ik mis de wisser geen moment. De verwarming moet natuurlijk wèl werken.

• gjcvro
Sorry, maar het knopje indrukken bij de andere auto's is toch een stuk eenvoudiger. Tevens wens ik je veel succes met je wissertje op snelwegtempo, want ook dan komt er nevel op de ruit terecht, dus je oplossing werkt alleen in heel specifieke gevallen, en is daarom een achteruitgang tov de normale ruitenwisser. Andere oplossing die vele andere gebruiken is gewoon niet in je spiegels kijken, dan maakt het ook niet uit of je ruit nou schoon is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa
Romius schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:22:
[...]

Nou sorry, Tesla's zien er best strak uit, zo'n lelijke zwarte sliert op m'n achterruit hoef ik gewoon echt niet. Bij mijn zakelijke Skoda Octavia was het ook een optie, ook niet gedaan, gewoon even gas op die lolly en het is zo weg ;)
dit. Ik hoef zo'n lelijk ding ook niet. Gebruikte het op alle auto's voor ik tesla ben gaan rijden ook niet. Sowieso zijn mijn beide model 3's zo extreem getint dat ik toch niets zie door de achterruit. Ik rijd volledig op zijspiegels en camera's

• anti elppa
gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:38:
[...]

Sorry, maar het knopje indrukken bij de andere auto's is toch een stuk eenvoudiger. Tevens wens ik je veel succes met je wissertje op snelwegtempo, want ook dan komt er nevel op de ruit terecht, dus je oplossing werkt alleen in heel specifieke gevallen, en is daarom een achteruitgang tov de normale ruitenwisser. Andere oplossing die vele andere gebruiken is gewoon niet in je spiegels kijken, dan maakt het ook niet uit of je ruit nou schoon is of niet.
ehhhh bij mijn beide model 3's nog nooit nevel op de achterruit gehad tijdens rijden. Ook niet met 200km/h op een betonnen autobahn. Die nevel had ik vroeger bij station cars met een rechte achterkant.
Dus again, totaal nutteloos een wisser. Wellicht dat het bij een Y anders is.

En mbt het knopje, je kan achterruit verwarming gewoon op je startscherm zetten als snelkoppeling mocht je dat handig vinden (ik niet, want zie door de blindering toch al niets naar achter)

[ Voor 10% gewijzigd door anti elppa op 10-09-2025 12:51 ]

• gjcvro
anti elppa schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:50:
[...]

ehhhh bij mijn beide model 3's nog nooit nevel op de achterruit gehad tijdens rijden. Ook niet met 200km/h op een betonnen autobahn. Die nevel had ik vroeger bij station cars met een rechte achterkant.
Dus again, totaal nutteloos een wisser. Wellicht dat het bij een Y anders is.

En mbt het knopje, je kan achterruit verwarming gewoon op je startscherm zetten als snelkoppeling mocht je dat handig vinden (ik niet, want zie door de blindering toch al niets naar achter)
Ja, als ze zo geblindeerd zijn dat je niets ziet zie je ook geen nevel 8) .
Verder heeft de discussie weinig zin, De 3/Y heeft het niet, en IK mis het wel, als iemand anders het niet mist is dat zijn geluk, maar kom niet om mij te overtuigen dat ik het niet mis, dan zit je in de verkeerde hoek.

• anti elppa
gjcvro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:55:
[...]

Ja, als ze zo geblindeerd zijn dat je niets ziet zie je ook geen nevel 8) .
Verder heeft de discussie weinig zin, De 3/Y heeft het niet, en IK mis het wel, als iemand anders het niet mist is dat zijn geluk, maar kom niet om mij te overtuigen dat ik het niet mis, dan zit je in de verkeerde hoek.
nee of je het mist of niet, dat is voor iedereen anders.

maar nevel zit er echt niet. Ik kan dat prima zien of het er zit. En zit er echt niet. Ben nu 6 jaar onderweg in model 3's, 200k km gereden, en echt nooit meegemaakt. Maar, wellicht bij de Y wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 22:14
anti elppa schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:59:
[...]

nee of je het mist of niet, dat is voor iedereen anders.

maar nevel zit er echt niet. Ik kan dat prima zien of het er zit. En zit er echt niet. Ben nu 6 jaar onderweg in model 3's, 200k km gereden, en echt nooit meegemaakt. Maar, wellicht bij de Y wel.
Ook bij de Model Y niet. Door de stroomlijn heb je een wisser achter niet nodig tijdens het rijden op een natte weg. Voor het verwijderen van condens zou het wel handig zijn, maar met weinig moeite kan je dat ook met een handwisser doen. Kost moeite, ik weet het, maar een wisser kost stroomlijn en kan weer kapotgaan en lekkage veroorzaken. ( Is mijn ervaring met vorige auto's die er wel een hadden en ook nodig hadden tijdens het rijden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
Mackeessie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:39:
[...]

Ook bij de Model Y niet. Door de stroomlijn heb je een wisser achter niet nodig tijdens het rijden op een natte weg. Voor het verwijderen van condens zou het wel handig zijn, maar met weinig moeite kan je dat ook met een handwisser doen. Kost moeite, ik weet het, maar een wisser kost stroomlijn en kan weer kapotgaan en lekkage veroorzaken. ( Is mijn ervaring met vorige auto's die er wel een hadden en ook nodig hadden tijdens het rijden)
Condens is bij mij al weg voor ik instap door preheat in de tijd van het jaar dat dat nodig is. Mocht ik dat vergeten zijn dan is handmatig de achterruit verwarming (en spiegels) aanzetten ook prima. Kost max 5min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Laatst online: 16:41
ik had nog wel dat er druppels op mijn ruit (aan de buitenkant) bleven maar heb er nu rain-x op en dat werkt super

[ Voor 9% gewijzigd door datadevil op 10-09-2025 14:29 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fishbeast
[...]

Kan zijn, maar vanochtend werkte deze functie bij mij wel om de condens aan de buitenkant van het raam te verwijderen. En ik kan mij ook niet herinneren dat dit ooit anders is geweest...

• saviour
  • Niet online
Antekw schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:00:
ik heb dit gisteren ook ervaren, na een nieuwe rit was het weg. Ik zie ook constant de melding dat er op een ander apparaat wordt afgespeeld. Bijzonder idd.
Dat laatste los ik altijd op door de app op mijn telefoon te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
JP1310 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:09:
[...]

Oh sorry, ik heb niet goed gelezen. Ik dacht dat er LR RWD stond.
De gewone RWD met LFP batterij heeft als sinds mei de nieuwe CATL 6M batterij. Ik geloof ergens vanaf VIN 515 IRC.

Veel plezier met de wagen! Die accu is trouwens top om snel te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
Aries.Mu schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Wij hebben hetzelfde getik (9k). Stoorde mij er niet aan, maar is wel hoorbaar…
Had je verder nog klachten?
Ik vind de onze zweverig rijden boven 135-140/u.
Het is merkbaar beter als er gewicht in de frunk ligt…
Update!
Maandag naar SEC Aartselaar geweest: dik tevreden moet ik zeggen. Heb bewust voor deze gekozen omdat Drogenbos hun aanpak (ik ben diplomatisch nu) mij niet ligt.
Aartselaar is voor mij 40min rijden (enkel), maar de moeite waard.
Ook bij ons waren de laterale links reeds aan vervanging toe.
Een bekende productiefout op de BYD MY van MJ 2024.

Een paar punten die ik graag met jullie deel, na een uitgebreide testrit met de technician die de werken bij ons heeft uitgevoerd.
- de nieuwe laterale links zijn idem aan die van Juniper, dus (veel) zachtere bushings; instant merkbaar! Samen met de Reber Koni een duidelijk verschil met vroeger
- de Reber Koni (samen met andere aftermarket ophangingen) zien ze wekelijks (for obvious reasons) MAAR er is sinds 6 maanden een nieuwe interne controleafdeling die alle SEC met vergrootglas bekijkt. Concreet: daarvoor zou ik voor de nieuwe laterale links (want in hun service bulletin staat fabricage-error dus onder garantie - kosteloos - vervangen) niets hoeven te betalen, nu - na onderhandelen - enkel onderdelen betaald. Ik had dit verwacht, dus verder ook niet moeilijk over gedaan.

- Veel klanten (vooral de Antwerpse taxi's) vervangen EN ophanging EN monteren M3 18" wielen + 235/55/18 all seasons (vaak de Hankooks)
- MY is relatief probleemloze auto; bekende issues zijn laterale links, bovenste draagarmen (maar is vorig jaar revisie van geweest en die houden het wel vol) en pre-2023 veel klachten over rammeltjes en piepjes.
- Juniper is technisch verbeterd door optimalisatie kleine onderdelen en rubbers zachter gemaakt; dempers zijn niet FSD (zoals de Koni's) en ook niet veel zachter.
Elke keer als er nu op een pre-Juniper iets vervangen wordt, lopen de part numbers gewoon gelijk. Rubbers, schokbrekers,... allemaal uitwisselbaar.

Ik vergeet nog wat zaken vermoed ik, maar wou deze delen.

En om lekker bescheiden te blijven vond hij onze MY qua demping en veercomfort nog iets harder dan een Juniper, maar wel leuker om te sturen EN vooral een groot merkbaar verschil met OEM.
De Juniper is vooral nog rustiger geworden door betere isolatie, iets andere ramen en nog wat kleine zaken.
Met de nieuwe laterale links is de eerste "harde klap" bij putten ed wel helemaal weg. Dat hadden de Koni's nodig om wakker te schieten (FSD tech), maar nu zoeft hij erover.

Ik ga alvast overstappen naar 18" om het af te maken (+ die banden zijn ook 30% goedkoper + veel meer bereik en nog extra comfort) en hopelijk nog jaren zorgeloos rijden.
Voor ons alvast geen reden om +10k uit te geven voor Juniper.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• V-8

V-8

Aries.Mu schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:46:
[...]
Ik ga alvast overstappen naar 18" om het af te maken: veel meer bereik
Hoeveel extra bereik denk je in de praktijk te halen t.o.v. 19''?

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
V-8 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:49:
[...]

Hoeveel extra bereik denk je in de praktijk te halen t.o.v. 19''?
10% is haalbaar vermoed/lees ik, de stap zal groter zijn dan van 19 naar 20 of 21, banden worden ook 235 ipv 255/275 breed.

Puur financieel is het ook intressant.
Ik kan onze OEM-set voor meer verkopen (met zomerbanden) dan wat een M3 set kost met nieuwe Hankook FlexClimates.

[ Voor 20% gewijzigd door Aries.Mu op 10-09-2025 15:05 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• Broodro0ster
Giga Berlin is ook gestart met LG 5M accu's te gebruiken in de MY LR *O*
Wel nog niet in de RWD LR.

• roach82
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 08:30
TLHA schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Is dit bij jou opgelost nu?
De laatste tijd gebeurt het weer vaker dat de achterklep terug naar boven springt, zonder dat er iets in de weg zit.
Nee niet officiëel dat ik weet... Het ironische is wel dat het probleem zich sinds dat mijn auto bij het service center is geweest zich pas 1x weer heeft voorgedaan, waar dit eerder 60-70% van de tijd was..

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:01

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Verdomme, vorige week in een parkeergarage (waar ik al jaren kom) niet opgelet en onder een betonnen balk geparkeerd omdat "m'n" vaste plekje bezet was. Je raadt het al, bam, kofferbakklep tegen de balk.

Niet veel schade, maar een lelijk klein deukje in de rand van de kofferklep, grrrr. Gelukkig geen lakschade.

Dus nu wel een goed excuus om een spoilerlipje te kopen.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Pagina: 1 ... 124 ... 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: