Aries.Mu schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:55:
[...]
Wij hebben hetzelfde getik (9k). Stoorde mij er niet aan, maar is wel hoorbaar…
Had je verder nog klachten?
Ik vind de onze zweverig rijden boven 135-140/u.
Het is merkbaar beter als er gewicht in de frunk ligt…
Update!
Maandag naar SEC Aartselaar geweest: dik tevreden moet ik zeggen. Heb bewust voor deze gekozen omdat Drogenbos hun aanpak (ik ben diplomatisch nu) mij niet ligt.
Aartselaar is voor mij 40min rijden (enkel), maar de moeite waard.
Ook bij ons waren de laterale links reeds aan vervanging toe.
Een bekende productiefout op de BYD MY van MJ 2024.
Een paar punten die ik graag met jullie deel, na een uitgebreide testrit met de technician die de werken bij ons heeft uitgevoerd.
- de nieuwe laterale links zijn idem aan die van Juniper, dus (veel) zachtere bushings; instant merkbaar! Samen met de Reber Koni een duidelijk verschil met vroeger
- de Reber Koni (samen met andere aftermarket ophangingen) zien ze wekelijks (for obvious reasons) MAAR er is sinds 6 maanden een nieuwe interne controleafdeling die alle SEC met vergrootglas bekijkt. Concreet: daarvoor zou ik voor de nieuwe laterale links (want in hun service bulletin staat fabricage-error dus onder garantie - kosteloos - vervangen) niets hoeven te betalen, nu - na onderhandelen - enkel onderdelen betaald. Ik had dit verwacht, dus verder ook niet moeilijk over gedaan.
- Veel klanten (vooral de Antwerpse taxi's) vervangen EN ophanging EN monteren M3 18" wielen + 235/55/18 all seasons (vaak de Hankooks)
- MY is relatief probleemloze auto; bekende issues zijn laterale links, bovenste draagarmen (maar is vorig jaar revisie van geweest en die houden het wel vol) en pre-2023 veel klachten over rammeltjes en piepjes.
- Juniper is technisch verbeterd door optimalisatie kleine onderdelen en rubbers zachter gemaakt; dempers zijn niet FSD (zoals de Koni's) en ook niet veel zachter.
Elke keer als er nu op een pre-Juniper iets vervangen wordt, lopen de part numbers gewoon gelijk. Rubbers, schokbrekers,... allemaal uitwisselbaar.
Ik vergeet nog wat zaken vermoed ik, maar wou deze delen.
En om lekker bescheiden te blijven vond hij onze MY qua demping en veercomfort nog iets harder dan een Juniper, maar wel leuker om te sturen EN vooral een groot merkbaar verschil met OEM.
De Juniper is vooral nog rustiger geworden door betere isolatie, iets andere ramen en nog wat kleine zaken.
Met de nieuwe laterale links is de eerste "harde klap" bij putten ed wel helemaal weg. Dat hadden de Koni's nodig om wakker te schieten (FSD tech), maar nu zoeft hij erover.
Ik ga alvast overstappen naar 18" om het af te maken (+ die banden zijn ook 30% goedkoper + veel meer bereik en nog extra comfort) en hopelijk nog jaren zorgeloos rijden.
Voor ons alvast geen reden om +10k uit te geven voor Juniper.