Ik heb het bij Budget Blindering in Rhoon laten doen bij mijn vorige en nieuwe M3, vorige folie heeft er 5 jaar perfect op gezeten. 300 euro afgerekend de laatste keer.nDirect090 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:07:
[...]
Toevallig aanbevelingen waar je hebt laten doen en aan welke prijs (range) ik ong zou moeten denken?
Ja, scheelt me € 5.000 totaal t.o.v. wat Tesla terug zou geven voor mijn KIA Sportage PHEV 2022. Als ze dus met een inruilvoorstel komen van € 0 dan ga ik daar al mee akkoordSirLct schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:08:
[...]
Goed idee trouwens, ik had ook voor de gein de autotje van mn vrouw aangemeld maar kreeg helft van marktwaarde bij tesla. Mss moet ik ook zoiets doen als wat je doet.
Ik zie op voorraadmodellen nog wel een inruilpremie geld zoals bijv. https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview en https://www.tesla.com/nl_...=new&redirect=no#overview
Ik weet niet waar je woont/werkt maar ik kan Luna Glass Tinting van harte aanbevelen. Hebben meerdere auto's van mij gedaan, ook al aantal mensen naartoe gestuurd en ook de MY als die geleverd wordt gaat daarheen. https://lunaglasstinting.nl/nDirect090 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:07:
[...]
Toevallig aanbevelingen waar je hebt laten doen en aan welke prijs (range) ik ong zou moeten denken?
Ik heb 5 jaar geleden de berekening gemaakt voor de model3, scheelde toen bijna 10k.JayJavier schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:07:
Twijfel tussen de RWD SR en de AWD LR. Er zit een behoorlijk prijsverschil in en ik weet niet of de range zoveel verschillend is. Zeker omdat je de AWD maar tot 80% daily laad.
Wat is jullie ervaring qua range met de nieuwe Juniper?
Voor mijn dagelijkse verkeer maakt het geen verschil, alleen op vakantie. Uitgaande dat het 1 laadsessie van 30minuten scheelt op de heen en de terug weg, is dat 1 uur per vakantie. Stel ik ga 3x per jaar op vakantie is dat dus 3 uur per jaar. Ik kocht de auto voor 3jaar dus dat is 9 uur over de levensduur van de auto.
Laten we zeggen dat het door je het jaar heen misschien ook nog wat scheelt en verdubbelen het kom ik op 18uur. Als we dan kijken wat die besparing in tijd per uur kost 10k/18 = 555,- per uur...
Dat was voor mij een no-brainer en dus de M SR+ gekocht. We zijn naar Italie, Frankijk, Duitsland, Noorwegen & Zweden geweest zonder ooit een moment spijt te hebben gehad.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
@-Jaap-io reken je er dan ook even de tijd bij die tanken je anders gekost had? 5 minuten naast de auto staan in weer en wind tegen nu inpluggen en wegwezen?
Ik gok dat dat dat uurtje extra laden per jaar wel compenseert
Ik gok dat dat dat uurtje extra laden per jaar wel compenseert
Signatures zijn voor boomers.
Wie van de caravan bezitters kan me uitleggen hoe je het best voor vertrek via de Tesla een lange route kan plannen. Via ABRP kan je het refentie gebruik instellen. De Tesla zelf heeft niet zoiets?
Gewoon niet doen.djiedjee schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:15:
Wie van de caravan bezitters kan me uitleggen hoe je het best voor vertrek via de Tesla een lange route kan plannen. Via ABRP kan je het refentie gebruik instellen. De Tesla zelf heeft niet zoiets?
Ik dacht ook altijd dat je een plan moet hebben van vertrek tot aankomst.
No battle plan survives contact with the ennemy.
Kijk gewoon telkens 1 stop vooruit. Terwijl je staat te laden kijk je naar de faciliteiten, afstand, files etc. En dan nog kan je kijken naar alternatieven.
Vandaag kan je niet inschatten wat er morgen 600km verder gebeurt..
Sony A7 iv en wat recycled glas
dit jaar voor het eerst met een caravan op pad geweest en gewoon de navi aangezet en gaan. Meestal maak ik wel een soort schatting met ABRP om te kijken hoe lang ik ongeveer onderweg ben. De ervaringen, zonder caravan dan wel, leert wel dat ik nooit in de buurt kom van de tijd die ABRP opgeeft, voor vakantie ritten tel ik er altijd een uur bij opdjiedjee schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:15:
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
In mijn model Y heb ik regelmatig de achterbank plat om spullen te vervoeren. Heel vaak gaat de auto dan piepen omdat hij denkt dat er iemand achterin zit. Heel vervelend en ik krijg de piep niet weg. Nu heb ik op Ali van die gordel dummyclickers gekocht maar is er geen andere oplossing?
Zou dit niet opgelost zijn bij een update door aanwezigheidsregistratie via de binnencamera?ColeJ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:30:
In mijn model Y heb ik regelmatig de achterbank plat om spullen te vervoeren. Heel vaak gaat de auto dan piepen omdat hij denkt dat er iemand achterin zit. Heel vervelend en ik krijg de piep niet weg. Nu heb ik op Ali van die gordel dummyclickers gekocht maar is er geen andere oplossing?
Ik heb regelmatig de leuning plat, niet de bank want die is al plat, maar krijg nooit gepiep omdat de leuning op de bank drukt.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Mijn kinderen hoeven alleen maar naar de lege zitting naast ze te kijken.RaRo74 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:35:
[...]
Zou dit niet opgelost zijn bij een update door aanwezigheidsregistratie via de binnencamera?
Ik heb regelmatig de leuning plat, niet de bank want die is al plat, maar krijg nooit gepiep omdat de leuning op de bank drukt.
Ze zetten de hand nog wel eens in een lege stoel en dan begint het gepiep onherroepelijk.
Net contact gehad met Tesla. Inruilbonus blijft bij mij actief ook al wordt de auto niet in september geleverd. Zowel mondeling vanuit SC als vanuit Tilburg op de mail gehad. Scheelt toch weer €3K. Gaan we even net wat lekkerder het weekend inJayJavier schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:05:
[...]
Ga ik ook vanuit. Heb ze even een mailtje gestuurd. Vervelende is alleen dat de levering dus sowieso is uitgesteld. Wat heb ik gedaan?
- Mijn huidige auto verkocht aan een autogarage (kreeg er meer voor terug dan bij Tesla)
- In die deal heb ik naast euro's een auto erbij gekregen die geen waarde heeft maar nog 5 maanden APK
- Die auto zonder waarde inruilen bij Tesla
- Resultaat: meer geld terug voor eigen auto + inruilpremie
Vervelende alleen is dat de levering dus sowieso later is en ik dadelijk zonder auto zit, haha.
Dat is inderdaad niet zo duur. Jammer dat het niet de zwarte velgen zijn voor de gemini's.Inspired schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:14:
Kreeg zojuist een e-mail van Tesla dat wintersetjes in de aanbieding zijn. Heb er niks aan maar misschien voor anderen hier. Voor mijn Y zou het € 2.690 zijn voor een set 21 inch met winterbanden. Voorheen was het dacht ik 4k? Kan interessant zijn.
19 inch ook flink goedkoper zo te zien; https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y
Daarom zijn ze ook in de aanbieding, ze willen van oude voorraad af.this schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:35:
[...]
Dat is inderdaad niet zo duur. Jammer dat het niet de zwarte velgen zijn voor de gemini's.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Inmiddels contact gehad. Het UNECE certificaat. is niet voldoende. Het MOET echt een CCV certificaat hebben wil je ook tegen diefstal/inbraak verzekerd zijn bij Allianz.Vendetta_X schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:41:
[...]
Benieuwd naar de reactie. Zit ook bij Allianz, maar moet om deze reden mogelijk switchen.
De desbetreffende persoon raadde mij zelfs aan om te kijken bij andere verzekeraars, omdat het om terugkerende kosten gaat. Waardoor het soms dus goedkoper is alsnog bij een verzekeraar te zitten met hogere premie dan bij Allianz + te voldoen aan CCV eisen.
Zodoende nu afgesloten bij a.s.r. Die hebben deze eisen niet voor auto's met een catalogus waarde onder de 75k. Wel zag ik dat mijn Performance is verzekerd onder de naam 'Long Range'.. Geen idee of dit problemen geeft, maar volgens mij kennen bepaalde verzekeraars niet altijd het Performance model
Ik dacht dat je op dat rode bolletje kon klikken van de waarschuwing om de stoel te wijzigen naar een kinderstoel of zoiets. Dan zou de waarschuwing weg moeten gaan.ColeJ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:30:
WijsneusRaRo74 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:35:
[...]
Ik heb regelmatig de leuning plat, niet de bank want die is al plat
Ik heb van alles geprobeerd maar kom dat helaas niet tegen. Ben een tijdje terug van Antwerpen naar huis gereden (Noord-Holland) met continu dat gepiepfisherman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik dacht dat je op dat rode bolletje kon klikken van de waarschuwing om de stoel te wijzigen naar een kinderstoel of zoiets. Dan zou de waarschuwing weg moeten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 05-09-2025 13:23 ]
Of even ingedrukt houden? Was dat niet de oplossing?fisherman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik dacht dat je op dat rode bolletje kon klikken van de waarschuwing om de stoel te wijzigen naar een kinderstoel of zoiets. Dan zou de waarschuwing weg moeten gaan.
Van de week nog 4 dikke balken hout achterin gehad en zonder iets in te drukken geen gepiep gehad terwijl de balken op de inklapte rugleuning lagen.
Ik ga mijn originele zwarte set verkopen (met of zomerbanden, overeen te komen) :-)this schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:35:
[...]
Dat is inderdaad niet zo duur. Jammer dat het niet de zwarte velgen zijn voor de gemini's.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Volgens mij wel. Is bedoeld voor kinderzitjes volgens mij.RaRo74 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:27:
[...]
Of even ingedrukt houden? Was dat niet de oplossing?
Van de week nog 4 dikke balken hout achterin gehad en zonder iets in te drukken geen gepiep gehad terwijl de balken op de inklapte rugleuning lagen.
Ja dat zou het moeten zijn:RaRo74 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:27:
[...]
Of even ingedrukt houden? Was dat niet de oplossing?
https://www.tesla.com/own...9C-98A6-AD09BA7EED61.htmlYou can temporarily disable a seat belt reminder associated with a rear seating position. This is useful when you are carrying an object in a rear seat that triggers the seat belt reminder alert. To disable the reminder, touch the associated seat on the seat belt reminder popup message that displays on the touchscreen when a seat belt reminder is active. When a reminder is disabled, the seat belt reminder icon is replaced by a child seat icon, until the reminder is re-enabled by touching the seat on the popup message.
Waarom zeggen ze dat de 19inch alleen voor MY tot 2024 zijn? Is de Juniper zodanig anders dat gemini niet past?Inspired schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:14:
Kreeg zojuist een e-mail van Tesla dat wintersetjes in de aanbieding zijn. Heb er niks aan maar misschien voor anderen hier. Voor mijn Y zou het € 2.690 zijn voor een set 21 inch met winterbanden. Voorheen was het dacht ik 4k? Kan interessant zijn.
19 inch ook flink goedkoper zo te zien; https://shop.tesla.com/nl...winterbanden-voor-model-y
Life is too short to drive boring cars
Thanks, ik ga dit proberen.SL65 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:49:
[...]
Ja dat zou het moeten zijn:
[...]
https://www.tesla.com/own...9C-98A6-AD09BA7EED61.html
I hope not, want anders past de winterset die ik bewaar van mijn 24' Y niet op mijn nieuwe Juniper deze winterSirLct schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:50:
[...]
Waarom zeggen ze dat de 19inch alleen voor MY tot 2024 zijn? Is de Juniper zodanig anders dat gemini niet past?
Vermoedelijk is het omdat ze niet geleverd zijn onder de Junipers.
[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 05-09-2025 14:07 ]
Ik vind dat nog best wel duur voor 'standaard' velgen. Op een goede 3rd party bandensite kun je voor dat bedrag ook een mooi setje incl. banden uitkiezen voor een meer unieke look.
Volgens mij werkt dat van die zetel aanpassing voor een kinderstoel hier niet.
Kreeg dat met geen mogelijkheid uitgezet en een tijdje geleden hier ook gevraagd.
Toen was het advies (zoals Tesla ook aangeeft), om de gordel effectief in te steken langs de autostoel.
Kreeg dat met geen mogelijkheid uitgezet en een tijdje geleden hier ook gevraagd.
Toen was het advies (zoals Tesla ook aangeeft), om de gordel effectief in te steken langs de autostoel.
Kom eens met een config dan? Goede winterbanden, monteren, balanceren, TPMS sensoren en 4 LM velgen. Voor 1690. Ben benieuwd.Divak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:25:
Ik vind dat nog best wel duur voor 'standaard' velgen. Op een goede 3rd party bandensite kun je voor dat bedrag ook een mooi setje incl. banden uitkiezen voor een meer unieke look.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Inruilpremie is eraf voor nieuwe voertuigen. Model y
Alleen nog vooraf geconfigureerde voertuigen. Valt me op dat er ineens heel veel model y in voorraad staan met een paar duizend km. Vermoedelijk proefrit modellen. Komt er een nieuwe update?
Alleen nog vooraf geconfigureerde voertuigen. Valt me op dat er ineens heel veel model y in voorraad staan met een paar duizend km. Vermoedelijk proefrit modellen. Komt er een nieuwe update?
Hallo,
Na een proefrit sta ik op het punt om een Model Y RWD in blauw te bestellen.
Maar ik zie ineens dat Thule geen dakdragers heeft voor deze auto.
Ik ga een trekhaak mee bestellen voor de fietsen e.d. maar ik moet dakrails hebben voor mn skibox.
De originele dragers van Tesla zijn aan de prijzige kant. Welke dakdragers gebruiken jullie ??
Ik ga een trekhaak mee bestellen voor de fietsen e.d. maar ik moet dakrails hebben voor mn skibox.
De originele dragers van Tesla zijn aan de prijzige kant. Welke dakdragers gebruiken jullie ??
[ Voor 9% gewijzigd door LastSamurai op 05-09-2025 16:41 ]
Ik kreeg het onlangs ook met geen mogelijkheid uit. Volgens mij las ik dat dit wel in de VS werkt, maar niet in Europa i.v.m. veiligheidsvoorschriften.sonina schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:29:
Volgens mij werkt dat van die zetel aanpassing voor een kinderstoel hier niet.
Vandaag ben ik voor het eerst bij een service center geweest. Best een leuke ervaring. De service is prima en je kunt er goed vertoeven. Alleen is de hele aankleding van de service lounge beduidend minder mooi dan je tegenwoordig bij dealers en andere garages ziet.
Ik wilde de MY laten nakijken omdat de garantie van 80K km bijna verloopt. Ook kraakte de kofferbak en had ik last van windgeruis bij het bestuurdersportier.
Dat laatste zou opgelost zijn, maar heb ik nog niet gecontroleerd. Het kraken van de kofferbak is een heel stuk minder maar nog niet verdwenen. Het zal wellicht horen bij de bouwkwaliteit van de auto. Uit de controle kwamen geen bijzonderheden. Alleen dat het interieurfilter vervangen moet worden en dat de achterbanden bijna aan vervanging zijn.
De banden wil ik graag vervangen door all seasons. Ik lees positieve dingen over de Hankook Ion Flexclimate SUV banden. Het liefst zou ik 265/40/R20 monteren, maar die maat lijkt er niet te zijn. 265/45 is er wel. Sommige gebruiken die ook maar dat houdt niet veel over. Wellicht ga ik voor de 275/40. Dat schijn comfortabeler te zijn én de velg beter te beschermen.
Heeft iemand hier ervaring met die maat? En klopt het dat de TPMS niet standaard vervangen hoeven te worden? De auto is van vorig jaar.
In de showroom stonden trouwens ook de MYP en M3P. Die zien er wel tof uit hoor. Als de kinderen een stuk groter zijn en hun eigen weg gaan, stappen we misschien wel over op een M3.
[ Voor 5% gewijzigd door saviour op 05-09-2025 17:21 ]
Ook overwogen om jouw trekhaak te gebruiken om er de box voor de ski’s op te zetten (wat weliswaar niet lukt als je op skireis ook wil fietsen 😇) ? Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook minder verbruikt.LastSamurai schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:40:
…
maar ik moet dakrails hebben voor mn skibox.
Model 3 LR (model 2023)
Ik zou dat niet adviseren. Als je breder gaat, moet je ook een lagere serie monteren. 275 zal dan dus een 35 serie moeten worden om ervoor te zorgen dat je "telematica" goed blijft werken. Daarmee zal de auto zeker niet comfortabeler worden. 255/40 op een smallere 9 of 8,5J velg is dan een betere optie.saviour schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:19:
[...]
De banden wil ik graag vervangen door all seasons. Ik lees positieve dingen over de Hankook Ion Flexclimate SUV banden. Het liefst zou ik 265/40/R20 monteren, maar die maat lijkt er niet te zijn. 265/45 is er wel. Sommige gebruiken die ook maar dat houdt niet veel over. Wellicht ga ik voor de 275/40. Dat schijn comfortabeler te zijn én de velg beter te beschermen.
Alleen de Y LR AWD komt nog in aanmerking zie ik staan als zijnde nieuw. Jammer dat de Performance niet in aanmerking komt.Masterchiev schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:20:
Inruilpremie is eraf voor nieuwe voertuigen. Model y
M3P 24'
Bedoel je een afwijking van de snelheidsmeter met "telematica"? Die heb ik nu ook al (2 km/u). Volgens een calculator is het verschil tussen deze twee maten 1,3%. Of het snelheidsverschil op de meter 2 of 3 is maakt mij niet uit zo lang ik het maar weet. Of zie ik dan iets over het hoofd?nerovectra schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:51:
[...]
Ik zou dat niet adviseren. Als je breder gaat, moet je ook een lagere serie monteren. 275 zal dan dus een 35 serie moeten worden om ervoor te zorgen dat je "telematica" goed blijft werken. Daarmee zal de auto zeker niet comfortabeler worden. 255/40 op een smallere 9 of 8,5J velg is dan een betere optie.
Andere velgen monteren is natuurlijk een mooie optie, maar ook flink duurder.
[ Voor 6% gewijzigd door saviour op 05-09-2025 21:19 ]
De originele 2dehands gezocht en gevonden.LastSamurai schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:40:
Hallo,
Het is toch nogal een aparte bevestiging onder het glas dus dat gaf me toch een iets beter gevoel.
Bedoel je niet 2690? Voor 1690 is het een goede deal ja, voor 2690 kun je bijna alles uitzoeken wat je wenst.Inspired schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:02:
[...]
Kom eens met een config dan? Goede winterbanden, monteren, balanceren, TPMS sensoren en 4 LM velgen. Voor 1690. Ben benieuwd.
Nee 1690, heb de mail ook gehad (en op de link geklikt).Divak schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:18:
[...]
Bedoel je niet 2690? Voor 1690 is het een goede deal ja, voor 2690 kun je bijna alles uitzoeken wat je wenst.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Deze avond mijn M3P opgehaald. Hij was tot 100% geladen toen ik hem ging halen. Bij thuiskomst op 93% mijn S3XY Commander verbonden en even de batterij info opgevraagd via ScanMyTesla. Hierbij de screenshots voor de geïnteresseerden:
/f/image/HpvGoNFmgWIjNrCpzvGEZP8U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HpvGoNFmgWIjNrCpzvGEZP8U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DkWRGQVv1zrIL1vMgeMmjzo1.png?f=fotoalbum_large)
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Welke variant?icepick schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:22:
[Afbeelding]
Maandag de bestelling gedaan.. dit gaat nog wel even duren zo te zien.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hmm zou kleur kunnen zijn of..... toch die betere stoelen ook naar 't basis model? Niks over gelezen maar wat zou dat relaxt zijn zeg.icepick schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:23:
[...]
De meest standaard versie in quicksilver.
Hmm alle kleuren staan nu op oktober zie ik. Zal wel gewoon normaal zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 06-09-2025 09:26 ]
Volgende week krijg ik mijn Model Y SR. Voor zover ik weet wordt die op zomerbanden geleverd. Omdat ik volgend jaar op wintersport ga, wil ik sowieso een set winter- of all-seasonbanden.
Heeft iemand ervaring met het direct verkopen van de (nieuwe) zomerbanden en meteen all seasons zoals Michelin CrossClimate 2 laten monteren? Bij voorkeur niet via Marktplaats, maar via een bandenspecialist die de inruil en montage in één keer regelt. Levert dat nog iets op en is het de moeite waard?
Als dat nauwelijks wat oplevert, overweeg ik van november t/m maart op all seasons te rijden en de rest van het jaar op zomerbanden. Vind het alleen een gedoe om telkens te wisselen en ook nog voor opslag te betalen.
Ik neig naar all seasons omdat de CrossClimate 2 als winterband goed scoort, de winters in Nederland steeds milder zijn en goede winterbanden ongeveer net zo duur zijn als all seasons.
Heeft iemand ervaring met het direct verkopen van de (nieuwe) zomerbanden en meteen all seasons zoals Michelin CrossClimate 2 laten monteren? Bij voorkeur niet via Marktplaats, maar via een bandenspecialist die de inruil en montage in één keer regelt. Levert dat nog iets op en is het de moeite waard?
Als dat nauwelijks wat oplevert, overweeg ik van november t/m maart op all seasons te rijden en de rest van het jaar op zomerbanden. Vind het alleen een gedoe om telkens te wisselen en ook nog voor opslag te betalen.
Ik neig naar all seasons omdat de CrossClimate 2 als winterband goed scoort, de winters in Nederland steeds milder zijn en goede winterbanden ongeveer net zo duur zijn als all seasons.
SR+ MiC
Is dat de nieuwe LG accu die ook in de RWD LR zit/komt?Broodro0ster schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:06:
Deze avond mijn M3P opgehaald. Hij was tot 100% geladen toen ik hem ging halen. Bij thuiskomst op 93% mijn S3XY Commander verbonden en even de batterij info opgevraagd via ScanMyTesla. Hierbij de screenshots voor de geïnteresseerden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Correct. Dit is de LG 5M accu.TLer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:08:
[...]
Is dat de nieuwe LG accu die ook in de RWD LR zit/komt?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik zou 2-3 bandencentrales in je buurt bellen en vragen wat er kan.Shiro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:49:
Volgende week krijg ik mijn Model Y SR. Voor zover ik weet wordt die op zomerbanden geleverd. Omdat ik volgend jaar op wintersport ga, wil ik sowieso een set winter- of all-seasonbanden.
Maar zelfs al rij je van Tesla naar de bandenboer, nieuw zijn die banden niet meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 06-09-2025 11:44 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Hi Tweakers, heb wat vraagjes over mijn nieuwe Tesla. Had al evne gekeken via zoekfunctie op dit forum maar niet alles kunnen vinden, hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Tesla Model 3 Performance 2019 gekocht waar ik een aantal vragen over heb. Al vrij snel viel mij op dat er geen parking piepjes beschikbaar waren en de melding “Parking Assistant unavailable" melding kwam. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat er 1 ultrasoon sensor onbereikbaar was. Even wat onderzoek gedaan en vervangen leek mij niet zo’n lastig proces dus was ik van plan dit zelf te doen. Nadat ik de onbereikbare parking sensor eruit had, kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk bij de connector van de kabel zat en niet bij de sensor zelf aangezien er blauw spul op de connector zit (misschien waterschade?). In Tesla service mode kan ik terugzien dat de melding er al was voordat ik de auto kocht, denken jullie dat dit iets is wat het bedrijf waar ik de auto gekocht heb zou moeten oplossen of is dit eigen risico?
Nadat ik de auto een paar dagen had, ben ik naar een wasbox gegaan om de auto schoon te maken. Ik heb toen gebruikgemaakt van de wasstraatfunctie op de Tesla maar helaas kwam er daarna een melding naar boven van de oplaadklep. Daarna heeft de oplaadklep het ook een paar dagen niet meer gedaan (en is deze handmatig geopend). Nu lijkt de oplaadklep wel weer open te gaan via app/auto/opladerknop maar niet via druk op de oplaadklep. Online ziet het ernaar uit dat dan de hele oplaadklep vervangen moet worden maar dat is misschien een beetje zonde.
Als ik op RDW kijk heb ik nog de terugroepactie van de camerakabel openstaan (referentiecode SB-21-17-008). Is het handig om tegelijk te doen of pas wanneer ik een probleem daarmee heb? Ook zie ik staan op dat hij alleen vervangen wordt wanneer schade te erg is, maar op forum zie ik staan dat mensen hem altijd vervangen krijgen ongeacht schade.
Wat raden jullie aan voor pechhulp, ik zat al te kijken naar weer een abonnement bij bijvoorbeeld de ANWB maar twijfel of dit echt veel waarde toevoegt (voor zover ik zie wordt bijvoorbeeld een lege accu niet gedekt). Ook heb ik gekeken naar een thuiskomer maar omdat ik 20” banden heb is dit al gelijk een forse band en gewicht wat niet ten goede komt voor de actieradius. Ook heb ik gekeken naar een draagbare autobandpomp zodat wanneer er een lekke band is, ik naar de garage nog kan rijden zolang de band niet te snel leeg loopt. Wat raden jullie aan voor een pechhulp oplossing, is dit overbodig(er?) voor elektrische auto’s?
Ik heb al een Tesla service request ingediend voor laadklep (op dat moment deed die helemaal niks meer) en parking sensor (maar dit is waarschijnlijk kabel/connector probleem) maar na 1,5 week nog steeds niks terug gehoord.
/f/image/RWGwvirMIDlOCBIBXN7yafdY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xiYnuFOMfneSMiU9vblqBtp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ongeveer 2 weken geleden een Tesla Model 3 Performance 2019 gekocht waar ik een aantal vragen over heb. Al vrij snel viel mij op dat er geen parking piepjes beschikbaar waren en de melding “Parking Assistant unavailable" melding kwam. Bij nader onderzoek kwam ik er achter dat er 1 ultrasoon sensor onbereikbaar was. Even wat onderzoek gedaan en vervangen leek mij niet zo’n lastig proces dus was ik van plan dit zelf te doen. Nadat ik de onbereikbare parking sensor eruit had, kwam ik er achter dat het probleem waarschijnlijk bij de connector van de kabel zat en niet bij de sensor zelf aangezien er blauw spul op de connector zit (misschien waterschade?). In Tesla service mode kan ik terugzien dat de melding er al was voordat ik de auto kocht, denken jullie dat dit iets is wat het bedrijf waar ik de auto gekocht heb zou moeten oplossen of is dit eigen risico?
Nadat ik de auto een paar dagen had, ben ik naar een wasbox gegaan om de auto schoon te maken. Ik heb toen gebruikgemaakt van de wasstraatfunctie op de Tesla maar helaas kwam er daarna een melding naar boven van de oplaadklep. Daarna heeft de oplaadklep het ook een paar dagen niet meer gedaan (en is deze handmatig geopend). Nu lijkt de oplaadklep wel weer open te gaan via app/auto/opladerknop maar niet via druk op de oplaadklep. Online ziet het ernaar uit dat dan de hele oplaadklep vervangen moet worden maar dat is misschien een beetje zonde.
Als ik op RDW kijk heb ik nog de terugroepactie van de camerakabel openstaan (referentiecode SB-21-17-008). Is het handig om tegelijk te doen of pas wanneer ik een probleem daarmee heb? Ook zie ik staan op dat hij alleen vervangen wordt wanneer schade te erg is, maar op forum zie ik staan dat mensen hem altijd vervangen krijgen ongeacht schade.
Wat raden jullie aan voor pechhulp, ik zat al te kijken naar weer een abonnement bij bijvoorbeeld de ANWB maar twijfel of dit echt veel waarde toevoegt (voor zover ik zie wordt bijvoorbeeld een lege accu niet gedekt). Ook heb ik gekeken naar een thuiskomer maar omdat ik 20” banden heb is dit al gelijk een forse band en gewicht wat niet ten goede komt voor de actieradius. Ook heb ik gekeken naar een draagbare autobandpomp zodat wanneer er een lekke band is, ik naar de garage nog kan rijden zolang de band niet te snel leeg loopt. Wat raden jullie aan voor een pechhulp oplossing, is dit overbodig(er?) voor elektrische auto’s?
Ik heb al een Tesla service request ingediend voor laadklep (op dat moment deed die helemaal niks meer) en parking sensor (maar dit is waarschijnlijk kabel/connector probleem) maar na 1,5 week nog steeds niks terug gehoord.
/f/image/RWGwvirMIDlOCBIBXN7yafdY.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xiYnuFOMfneSMiU9vblqBtp0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j3c1s868pEnTs6AZXbXWHZom.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Melchuzz op 06-09-2025 11:47 . Reden: introductie + foto's ]
Voor mij zou het kleinste omtrekverschil al te veel zijn. Buiten het feit van teller afwijking (waarvan het maar de vraag is of niet méér systemen in de auto in de war gaan raken), "ziet het er niet uit", méér ballonbanden.saviour schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:03:
[...]
Bedoel je een afwijking van de snelheidsmeter met "telematica"? Die heb ik nu ook al (2 km/u). Volgens een calculator is het verschil tussen deze twee maten 1,3%. Of het snelheidsverschil op de meter 2 of 3 is maakt mij niet uit zo lang ik het maar weet. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Andere velgen monteren is natuurlijk een mooie optie, maar ook flink duurder.
Andere velgen hoeft wellicht niet zo duur te zijn, al heb ik geen idee hoeveel originele 20" Tesla velgen opleveren op Marktplaats. Er zijn vast liefhebbers voor een upgrade van 19" naar 20" en daar nieuwe all seasons op willen kopen. Bijvoorbeeld.
Er zijn weinig bandenspecialisten die graag banden en/of OEM velgen inruilen. Vermoedelijk is zelf verkopen minder ongunstig.Shiro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:49:
Als je niet weinig rijdt, zou ik een winterset gebruiken. Zeker in combinatie met wintersport en de 1900kg die het apparaat weegt, de beste optie. Als je weinig rijdt en na zes jaar zowel de zomer als winterbanden moet vervangen vanwege droogtescheurtjes, dan kan all season de beste keuze zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door nerovectra op 06-09-2025 12:04 ]
Weet er bij kans iemand of de Tow Hitch Kit uitwisselbaar is tussen de Juniper en de 24’ Y?
Ik overweeg om hem te demonteren van mijn ‘24 en straks op de nieuwe te schroeven, scheelt toch weer €1350
Ik overweeg om hem te demonteren van mijn ‘24 en straks op de nieuwe te schroeven, scheelt toch weer €1350
Op de Tesla website staat dat de trekhaakpakket Model Y geschikt is voor alle Model Y uitvoeringen.Mar.tin schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:18:
Weet er bij kans iemand of de Tow Hitch Kit uitwisselbaar is tussen de Juniper en de 24’ Y?
Bij de Model 3 is dat niet zo. Er staat:Opmerking: Geschikt voor alle uitvoeringen van Model Y. De upgrade van het trekhaakpakket voor Model Y ondersteunt geen extra uitgang voor een aanhangwagen.
Hetzelfde bij de Model S, maar dan staat er "geproduceerd vanaf 2022".Opmerking: Geschikt voor Model 3 geproduceerd vanaf 2023.
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik ga niet heel veel kilometers maken max 15.000 denk ik. Ik denk dat ik voor de combination ga van zomerbanden die default komen en de all seasons voor november t/m maart.nerovectra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:01:
[...]
Er zijn weinig bandenspecialisten die graag banden en/of OEM velgen inruilen. Vermoedelijk is zelf verkopen minder ongunstig.
Als je niet weinig rijdt, zou ik een winterset gebruiken. Zeker in combinatie met wintersport en de 1900kg die het apparaat weegt, de beste optie. Als je weinig rijdt en na zes jaar zowel de zomer als winterbanden moet vervangen vanwege droogtescheurtjes, dan kan all season de beste keuze zijn.
SR+ MiC
Als je tóch steeds gaat wisselen zou ik hoe dan ook voor winterbanden kiezen boven all seasons, al helemáál omdat je ook op wintersport gaat. Je bespaart niets door voor all seasons te kiezen, behalve op het gebied van veiligheid.Shiro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:22:
[...]
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik ga niet heel veel kilometers maken max 15.000 denk ik. Ik denk dat ik voor de combination ga van zomerbanden die default komen en de all seasons voor november t/m maart.
In Nederland ben je nagenoeg de gehele herfst/winter periode veiliger met all seasons (betere regenafvoer, kortere remweg etc.) dan met echte winterbanden. Goede all seasons (zoals die van Michelin) presteren heel dicht bij winterbanden. Je moet het best extreem maken op wintersport mocht je er niet uitkomen met 3PMSF all seasons. En dan had je beter voor een AWD kunnen gaan dan voor een SR.nerovectra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:45:
[...]Je bespaart niets door voor all seasons te kiezen, behalve op het gebied van veiligheid.
Ik zou voor high performance zomerbanden gaan afgewisseld met goede all seasons.
[ Voor 14% gewijzigd door Radiodurans op 06-09-2025 23:55 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Met nieuwe all seasons binnen NL inderdaad. Op wintersport op niet nieuwe all seasons met een auto van praktisch 2000kg zou ik niet adviseren. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij andere keuzes te maken.Radiodurans schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:51:
[...]
In Nederland ben je nagenoeg de gehele herfst/winter periode veiliger met all seasons (betere regenafvoer, kortere remweg etc.). Goede all seasons (zoals die van Michelin) presenteren heel dicht bij winterbanden.
Ik zou voor high performance zomerbanden gaan afgewisseld met goede all seasons.
Banden zijn extreem belangrijk, dat rubber is het enige dat jouw 2000kg+ gevaarte met belachelijke hoeveelheden kW aan motorkracht op de weg houdt. Ik zou hierop nooit bezuinigen door voor tweedehands of anderzijds goedkopere banden te gaan.nerovectra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:57:
[...]niet nieuwe all seasons[…]

[ Voor 3% gewijzigd door Radiodurans op 07-09-2025 00:34 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
In NLD zijn winterbanden helemaal nergens voor nodig. Op wintersport ging het vroeger ook goed op “zomerbande” (zomer en winterbanden bestonden vroeger niet eens) en kettingen. Enige reden voor mij om all seasons te monteren is de regelgeving en aansprakelijkheid in Duitsland en Oostenrijk. In feite is het betutteling die vooral een verdienmodel is van bandenboeren
Denk er aan als je all season doet dat je rekening houdt wat landen willen waar je doorheen rijdt. Duitsland accepteert alleen winterbanden of all season banden met 3PMSF-symbool er op.Shiro schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:22:
[...]
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik ga niet heel veel kilometers maken max 15.000 denk ik. Ik denk dat ik voor de combination ga van zomerbanden die default komen en de all seasons voor november t/m maart.
karel_G_1981 schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:36:
In NLD zijn winterbanden helemaal nergens voor nodig. Op wintersport ging het vroeger ook goed op “zomerbande” (zomer en winterbanden bestonden vroeger niet eens) en kettingen. Enige reden voor mij om all seasons te monteren is de regelgeving en aansprakelijkheid in Duitsland en Oostenrijk. In feite is het betutteling die vooral een verdienmodel is van bandenboeren
offtopic:
'vroeger was alles beter
'. Juist als je door Duitsland en andere landen in skigebied rijdt wil je goede sloffen onder de auto in plaats van met je zomerbanden weer naar beneden te glijden op 't . Wat in Nederland prima kan wil niet zeggen dat dat veilig is in 't buitenland. Lekker met een auto van 2 ton zomerbanden aanraden....
'vroeger was alles beter

Nou, als je op je zomerbandjes vooraan rijdt in de file, omdat je auto bijna niet op de weg te houden is, en de rest achter je heeft zoiets van rij nou eens door, besef je toch dat er wel degelijk verschil is in banden en dus veiligheid.karel_G_1981 schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:36:
Bedankt voor alle input. Laat ik vooropstellen dat de keuze voor all-season banden, zoals de Michelin CrossClimate 2, in plaats van winterbanden niet is ingegeven door kostenbesparing. De CrossClimate 2 is immers net zo prijzig als een goede winterband. Het gaat mij vooral om de flexibiliteit, de allround veiligheid gedurende zes maanden en de geschiktheid voor ons klimaat. Tegenwoordig is het immers heel normaal dat we eind februari of maart temperaturen van 10 tot 20 graden hebben. Bij zulke omstandigheden presteren winterbanden duidelijk minder, wat voor mij de doorslag geeft om voor all-seasons te kiezen.
Ik heb daarnaast veel reviews bekeken over de CrossClimate 2, waaronder deze, maar ook andere waarin de winterprestaties worden beoordeeld. Steeds weer komen deze banden daar zeer goed uit:
YouTube: Michelin Pilot Sport 4S vs PIlot Sport AllSeason 4 vs CrossClimate 2...
Uiteraard ben ik me ervan bewust dat een all-season altijd een compromis blijft en nooit zo goed zal zijn als een dedicated zomer- of winterband. Toch vind ik het, gezien ons klimaat en die ene week wintersport in Oostenrijk, een gebalanceerde keuze. Bovendien zijn de CrossClimate 2’s voorzien van de 3PMSF-certificering.
Ik heb daarnaast veel reviews bekeken over de CrossClimate 2, waaronder deze, maar ook andere waarin de winterprestaties worden beoordeeld. Steeds weer komen deze banden daar zeer goed uit:
YouTube: Michelin Pilot Sport 4S vs PIlot Sport AllSeason 4 vs CrossClimate 2...
Uiteraard ben ik me ervan bewust dat een all-season altijd een compromis blijft en nooit zo goed zal zijn als een dedicated zomer- of winterband. Toch vind ik het, gezien ons klimaat en die ene week wintersport in Oostenrijk, een gebalanceerde keuze. Bovendien zijn de CrossClimate 2’s voorzien van de 3PMSF-certificering.
SR+ MiC
Ik las dat Tesla altijd aanraadt om de charger aan te houden, echter vind ik het niet een fijn idee om ‘s nachts te laden ivm brandgevaar maar ook baldadigheid. De kont/oplader staat aan de kant van de stoep waar mensen langs lopen.
Dus wat ik nu doe is ‘s ochtends aan de lader. En ‘s nachts voor het slapen weer uit. Kan dit kwaad/is dit slecht(er) voor de batterij?
Dus wat ik nu doe is ‘s ochtends aan de lader. En ‘s nachts voor het slapen weer uit. Kan dit kwaad/is dit slecht(er) voor de batterij?
Volgens dit artikel wel opletten dat de snelheidsindex voldoende is, anders ben je in België tussen 30 april en 1 oktober in overtreding met je allseason banden. Voor de oude Model Y RWD bv. moet dan de snelheidsindex V zijnShiro schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:40:
Bedankt voor alle input. Laat ik vooropstellen dat de keuze voor all-season banden, zoals de Michelin CrossClimate 2, in plaats van winterbanden niet is ingegeven door kostenbesparing. De CrossClimate 2 is immers net zo prijzig als een goede winterband. Het gaat mij vooral om de flexibiliteit, de allround veiligheid gedurende zes maanden en de geschiktheid voor ons klimaat. Tegenwoordig is het immers heel normaal dat we eind februari of maart temperaturen van 10 tot 20 graden hebben. Bij zulke omstandigheden presteren winterbanden duidelijk minder, wat voor mij de doorslag geeft om voor all-seasons te kiezen.
Zonder meer info van wat voor type batterij en hoe vaak je gaat laden, is het lastig om wat zinnigs over te zeggen, met wat je wel geeft qua info, kan ik alleen maar zeggen, dat het niks uitmaakt zolang je tussen 20 en 80% zit als het om NMC batterij gaat. Voor LFP mag je tot 100 laden en is het aan te raden dat zo af en toe zelfs te doen.nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:34:
Ik las dat Tesla altijd aanraadt om de charger aan te houden, echter vind ik het niet een fijn idee om ‘s nachts te laden ivm brandgevaar maar ook baldadigheid. De kont/oplader staat aan de kant van de stoep waar mensen langs lopen.
Voor de rest zou ik niet weten waarom je het niet vertrouwd om het ‘s nachts te laden, het is niet dat ze de kabel ineens eruit kunnen trekken en doorknippen lijkt mij helemaal niet verstandig
Ja, dat komt wel goed, zie dat V rating t/m 240 mag, dat is meer dan voldoende. Ik meen zelfs dat mijn model 3 Y ratings eronder heeft zitten, maar zie dat ze niet te koop in Y rating zijn voor de model Y.pdidi schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:47:
[...]
Volgens dit artikel wel opletten dat de snelheidsindex voldoende is, anders ben je in België tussen 30 april en 1 oktober in overtreding met je allseason banden. Voor de oude Model Y RWD bv. moet dan de snelheidsindex V zijn
[ Voor 24% gewijzigd door Shiro op 07-09-2025 10:53 ]
SR+ MiC
Ik denk dat brandgevaar verwaarloosbaar is, maar ik snap dat je anderen zo min mogelijk tot last wil zijn. Volgens mij adviseert Tesla de lader aangesloten te laten omdat er dan (althans formeel) geen mogelijkheid is dat de SOC te laag wordt. Met name in Canada bestaat het risico dat de accu zo koud is bij een lage SOC dat de accu niet meer kan preconditionen en daardoor te koud is om lading aan te pakken.nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:34:
Het hangt van de batterij soort af hoe het zit met (de lage kans op) brandgevaar. Bij LFP kun je rustig vergeten dat er brandgevaar zou zijn, dat is er niet.nerovectra schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat brandgevaar verwaarloosbaar is, maar ik snap dat je anderen zo min mogelijk tot last wil zijn. Volgens mij adviseert Tesla de lader aangesloten te laten omdat er dan (althans formeel) geen mogelijkheid is dat de SOC te laag wordt. Met name in Canada bestaat het risico dat de accu zo koud is bij een lage SOC dat de accu niet meer kan preconditionen en daardoor te koud is om lading aan te pakken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Qua veiligheid kan je sentrymode ook gewoon aan laten mocht je het niet vertrouwen. Dat verbruik is verwaarloosbaar en de auto hangt toch aan de lader.
Enig idee waarom de private lease optie van de Model Y niet meer beschikbaar is op de site van Tesla?
Ik verwacht dat er een update komt. De voorraad modellen van de rwd Jupiner zijn ineens in een hogere getalen aanwezig met een kleine x aantal km.Zillion01 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:17:
Enig idee waarom de private lease optie van de Model Y niet meer beschikbaar is op de site van Tesla?
De SR RWD en LR RWD hebben verlate levertijden. Ik rond deze week inruilvoorstel af voor de SR RWD dus ben benieuwd of daar ook evt updates zijn.
Voor de LR modellen is bekend dat er een “nieuwe” battery pack, de 5M, komt.
Voor de LR modellen is bekend dat er een “nieuwe” battery pack, de 5M, komt.
Volgens mij kun je binnen X dagen een melding maken als er defecten zijn. Dit ziet er niet heel best uit. Wellicht kunnen ze je nog helpen; in ieder geval direct service afspraak inschieten.ray1979 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:50:
Iemand zoiets wel eens gezien. Zie het nu (auto woensdag opgehaald) pas nu hij vol in de zon staat. Lak imperfectie die meedraait als je vanuit andere hoek bekijkt. Model Y Stealth Gray. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er een beetje uit als krassen door een eroverheen schrapende persluchtslang. Ik verwacht dat dit prima weg te polijsten is. Als 't je in Tilburg opgevallen was, hadden ze 't waarschijnlijk à la minute kunnen regelen zoals bij de birdshitstains op mijn konynenhok destijds.ray1979 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:50:
Iemand zoiets wel eens gezien. Zie het nu (auto woensdag opgehaald) pas nu hij vol in de zon staat. Lak imperfectie die meedraait als je vanuit andere hoek bekijkt. Model Y Stealth Gray. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor een update zou er kunnen komen? Zijn er ergens signalen of hints dat jullie weten?Masterchiev schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:42:
[...]
Ik verwacht dat er een update komt. De voorraad modellen van de rwd Jupiner zijn ineens in een hogere getalen aanwezig met een kleine x aantal km.
Nee maar het is wel een opvallend verschijnsel.Pollux89 schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:31:
[...]
Wat voor een update zou er kunnen komen? Zijn er ergens signalen of hints dat jullie weten?
Ik zou me kunnen indenken dat er nieuwe voorstoelen inkomen van de Y L en de Y P. Geventileerde draadloos laad modules.
Plus het feit dat we bijna q4 naderen en tesla er bij gebaat is die positief af te sluiten voor de aandeelhouders.
Polijst hologrammen.ray1979 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:50:
[Afbeelding]
waarschijnlijk zaten er lichte krassen op de frunk en heeft een onbekwame medewerker deze eruit gepolijst,
dit is overigens makkelijk te verwijderen door een ervaren auto poetser.
bijna elke nieuw afgeleverde Tesla heeft dit, en is enkel te zien in volle zon waardoor het niet opvalt tijdens afleveren
Heb een m3p met een NCA batterij. Limiet heb ik dus op 80% staan en ik probeer niet lager dan 20% te komen. Ik zat zelf dus te denken gewoon iedere keer op te laden nadat ik heb gereden, zodat die steeds op 80 of iets minder blijft staan. Dus dat zijn dan veel kleine laadbeurten.Shiro schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:49:
[...]
Zonder meer info van wat voor type batterij en hoe vaak je gaat laden, is het lastig om wat zinnigs over te zeggen, met wat je wel geeft qua info, kan ik alleen maar zeggen, dat het niks uitmaakt zolang je tussen 20 en 80% zit als het om NMC batterij gaat. Voor LFP mag je tot 100 laden en is het aan te raden dat zo af en toe zelfs te doen.
Voor de rest zou ik niet weten waarom je het niet vertrouwd om het ‘s nachts te laden, het is niet dat ze de kabel ineens eruit kunnen trekken en doorknippen lijkt mij helemaal niet verstandig
[...]
M.b.t. ‘s nachts laden, ze kunnen bij mij wel de stekker eruit trekken aan de kant van het stopcontact. Ik laad hem op via de normale stekker en niet via laadpaal. En evt de laadklep slopen, want dat valt wel op als die zo open staat. Misschien ver gezocht maar helaas zijn hier ook al 2x de achterruit wissers van de andere auto afgetrokken/gesloopt. Loopt nog weleens jonge lui langs na een feestje.
Ahja oke. Het is niet zozeer andere tot last zijn, hij staat gewoon inde tuin maar die grenst wel aan de stoep. En in de nacht lopen er nog wel eens wat lui rond die wat op hebben. En een open laadklep met een stekker valt op.nerovectra schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:54:
[...]
Ik denk dat brandgevaar verwaarloosbaar is, maar ik snap dat je anderen zo min mogelijk tot last wil zijn. Volgens mij adviseert Tesla de lader aangesloten te laten omdat er dan (althans formeel) geen mogelijkheid is dat de SOC te laag wordt. Met name in Canada bestaat het risico dat de accu zo koud is bij een lage SOC dat de accu niet meer kan preconditionen en daardoor te koud is om lading aan te pakken.
En aanvullend over brandgevaar, is ook omdat de huidige aansluiting niet helemaal oke is denk. Er zit bv een stopcontact in de keuken, hier zit een stekker in die onder de grond naar de schuur gaat. In de schuur wordt deze opgesplitst en hier zit vervolgens mijn verlengsnoer in die weer naar de tesla stekker gaat.
De verlengsnoer zijn we van plan om er tussen uit te halen. Door gewoon een stekkerdoos aan de buitenkant van de schuur te maken. Maar het is nu even behelpen tot dat gemaakt is.
Ik heb de tesla overigens wel op 10ampere gelimiteerd. En de stekkers/dozen zijn ietsjes warmer maar niet heet oid.
Thx, zo ziet het er idd uit (had er nog nooit van gehoord). Scheelt toch weer als je zelf al een idee hebt voordat onze service vrienden met een suggestie komen.schumi1986 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:06:
[...]
Polijst hologrammen.
waarschijnlijk zaten er lichte krassen op de frunk en heeft een onbekwame medewerker deze eruit gepolijst,
dit is overigens makkelijk te verwijderen door een ervaren auto poetser.
bijna elke nieuw afgeleverde Tesla heeft dit, en is enkel te zien in volle zon waardoor het niet opvalt tijdens afleveren
Staat de auto dan met achter- of de voorkant naar de stoep?nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:51:
[...]
Ahja oke. Het is niet zozeer andere tot last zijn, hij staat gewoon inde tuin maar die grenst wel aan de stoep. En in de nacht lopen er nog wel eens wat lui rond die wat op hebben. En een open laadklep met een stekker valt op.
Beter achteruit inparkeren als dat kan, dan staat de neus naar de stoep.
Dat is absoluut niet ideaal.. Ik heb in het verleden een Renault Fluence gehad en die op een standaard stopcontact met 10 Ampere geladen, met een zwaar gedimensioneerd verlengsnoer, na een aantal maanden was de (rubber) stekker van het verlengsnoer wat vervormd, bleek dat het stopcontact het begeven had... Was intern behoorlijk verschroeid.En aanvullend over brandgevaar, is ook omdat de huidige aansluiting niet helemaal oke is denk. Er zit bv een stopcontact in de keuken, hier zit een stekker in die onder de grond naar de schuur gaat. In de schuur wordt deze opgesplitst en hier zit vervolgens mijn verlengsnoer in die weer naar de tesla stekker gaat.
Maak dan een Wall connector of ander geschikt laadpunt aan de schuur, met een vaste kabel naar de meterkast op een eigen groep. Laadpunt met een vaste kabel scheelt een hoop gedoe en is een heel stuk veiliger.De verlengsnoer zijn we van plan om er tussen uit te halen. Door gewoon een stekkerdoos aan de buitenkant van de schuur te maken. Maar het is nu even behelpen tot dat gemaakt is.
Zijn er veel Tesla's die tijdens en door het opladen ontbranden?nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:34:
Iets bekend over aantallen in Nederland?
nD maakt zich geen zorgen om de Tesla, maar eerder over de tijdelijke energievoorziening naar de auto toe. Desalniettemin wellicht wel interessant of iemand cijfers heeft of zelf ooit een Tesla door brand verloren heeft.RaRo74 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:06:
[...]
Zijn er veel Tesla's die tijdens en door het opladen ontbranden?
Dat is niet af te leiden uit zijn eerste berichtnerovectra schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:14:
[...]
nD maakt zich geen zorgen om de Tesla, maar eerder over de tijdelijke energievoorziening naar de auto toe. Desalniettemin wellicht wel interessant of iemand cijfers heeft of zelf ooit een Tesla door brand verloren heeft.
Pas later komt die aanvulling.nDirect090 schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:34:
Vanuit de media heb ik er namelijk nooit eerder over gehoord.
Wel een keer iets gezien van een Tesla die stond laden en betrokken was bij een overslaande brand vanuit een ICE.
Maar dat telt niet mee
Nee, een gemiddelde ICE of hybride ontbrandt vaker spontaan.RaRo74 schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:06:
[...]
Zijn er veel Tesla's die tijdens en door het opladen ontbranden?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Klopt inderdaad, excuus als dat onduidelijk was. Ik heb geen zorgen over de Tesla en brand. Meer over de aansluiting/voorziening vanuit het huis naar de auto toenerovectra schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:14:
[...]
nD maakt zich geen zorgen om de Tesla, maar eerder over de tijdelijke energievoorziening naar de auto toe. Desalniettemin wellicht wel interessant of iemand cijfers heeft of zelf ooit een Tesla door brand verloren heeft.
Even aangepast voor je.Taro schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:54:
[...]
Nee, een gemiddelde ICE of hybride ontbrandt veel vaker spontaan.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Moet iemand nog wat koffers vervoeren? 
Tesla China has released a video to show how much cargo space inside. Can you imagine it can hold that much luggage? pic.twitter.com/BPTVCoqgQp
— Ray (@ray4tesla) 8 september 2025
Dat is best... veel.
Ze zouden daar iets als een caravan uit moeten vinden ofzo
FreeReef.nl
Impressive. Wel slordig dat ze de aantallen verkeerd om hebben benoemd. Het zijn 25 handbagage koffers (47 liter) en 20 kleine koffers (9,7 liter)
Dat is het voordeel van China, een set koffers in de ideale maatvoering van jouw auto laten produceren, is best betaalbaar.
Het was vandaag weer raa. Rij op de A12 van Utrecht richting Gouda en ik ben net voorbij Harmelen en dan valt het internet weg tot voorbij Gouda. Dit gebeurd me nu al 3 weken en durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat ik vanavond als ik weer terug rij de verbinding er weer uit vliegt.
Ik snap die koffer-behoefte niet zo. Ik ben ook wel eens aan het neuzen geweest voor de Model Y, maar de meeste van die harde schalen koffers nemen bij opslag ook weer veel ruimte in. Waarom zou je dan geen op maat gemaakte tassen doen?nerovectra schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:07:
[...]
Dat is het voordeel van China, een set koffers in de ideale maatvoering van jouw auto laten produceren, is best betaalbaar.
(Ja, ik snap dat sommige koffers in elkaar kunnen, maar dan neem het alsnog de ruimte van de grootste koffer in).
Gewoon een collectie reis/sporttassen, die prop je in elke vorm die nodig is, welke auto je ook hebt. Met vliegreizen wellicht niet handig, dan is een harde schaal wel prettig.Eddos schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:31:
[...]
Ik snap die koffer-behoefte niet zo. Ik ben ook wel eens aan het neuzen geweest voor de Model Y, maar de meeste van die harde schalen koffers nemen bij opslag ook weer veel ruimte in. Waarom zou je dan geen op maat gemaakte tassen doen?
(Ja, ik snap dat sommige koffers in elkaar kunnen, maar dan neem het alsnog de ruimte van de grootste koffer in).
Omdat je op deze manier als fabrikant invloed hebt op de perceptie van de interieurruimte van je modellen. Hoeveel het werkelijke nut voor jou als klant is, is voor veel fabrikanten niet relevant. Het beeld dat de klant heeft van het ruimte aanbod is dat wèl. Voor de fabrikant dan hè.Eddos schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:31:
[...]
Ik snap die koffer-behoefte niet zo. Ik ben ook wel eens aan het neuzen geweest voor de Model Y, maar de meeste van die harde schalen koffers nemen bij opslag ook weer veel ruimte in. Waarom zou je dan geen op maat gemaakte tassen doen?
Onlangs ging het hier over het gepiep van de achterbanken zonder dat er iemand op zit. Bv door neergeklapte banken of kinderstoeltje.
Dan werd er gezegd dat je op dat rode icoontje van de foutmelding kon drukken om dit om te zetten naar een childseat.
Afgelopen weekend heb ik het uitgetest maar er gebeurde helemaal niets bij mij.
Ik heb zowel zitten klikken op het rode icoontje dat aan de zijkant van het scherm kwam, zo onder de verlichtingsymbolen, als op de rode icoontjes in de foutmelding kwam linksonderaan.
Zit het nog op een andere plaats? Of wat zou ik verkeerd doen?
Dan werd er gezegd dat je op dat rode icoontje van de foutmelding kon drukken om dit om te zetten naar een childseat.
Ik heb zowel zitten klikken op het rode icoontje dat aan de zijkant van het scherm kwam, zo onder de verlichtingsymbolen, als op de rode icoontjes in de foutmelding kwam linksonderaan.
Vraag voor de mensen die onlangs een MY in ontvangst hebben mogen nemen. Wordt er een laadkabel standaard meegeleverd, en zo ja hoeveel meter is die?
[ Voor 50% gewijzigd door Pollux89 op 08-09-2025 13:29 ]
https://www.tesla.com/own...9C-98A6-AD09BA7EED61.htmlthis schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:08:
Onlangs ging het hier over het gepiep van de achterbanken zonder dat er iemand op zit. Bv door neergeklapte banken of kinderstoeltje.
Ik heb dat vorige week ook gelezen, in de Actuele nederlandse handleiding van de Y lees ik:
In regio's waar veiligheidsgordelsignalen verplicht zijn voor zitplaatsen achterin, kunnen deze niet worden uitgeschakeld. Om de signalen uit te schakelen voor een niet-bezette stoel waarop een voorwerp is gedetecteerd, moet u de gordel vastmaken of het voorwerp verwijderen.
De handleiding waar deze post naar hint lijkt de amerikaanse versie te zijnSL65 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:49:
[...]
Ja dat zou het moeten zijn:
[...]
https://www.tesla.com/own...9C-98A6-AD09BA7EED61.html
[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 08-09-2025 13:29 ]
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.