Is las ergens “ Tesla Enables Front Bumper Camera Retrofit for Model 3 with HW4, Model S, and X”. Iemand die hier meer vanaf weet? Is dit nuttig?
Misschien kun je de link plaatsen waar je dit gelezen hebt?Bulldog schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:00:
Is las ergens “ Tesla Enables Front Bumper Camera Retrofit for Model 3 with HW4, Model S, and X”. Iemand die hier meer vanaf weet? Is dit nuttig?
Maar hier: https://www.notateslaapp....a-hw4-model-s-and-model-x staat er ook iets over. (Nog?) niet officieel via tesla zelf te krijgen/koop. Wellicht komt het nog wie zal het zeggen.
Meerwaarde lijkt mij beperkt, mogelijk als FSD beschikbaar komt in de eu, maar daarvan is nog onbekend wanneer (en of) dit komt.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Voor de toekomstbestendigheid (en restwaarde) zou dat wel goed nieuws zijn. Zou dat samen met de retrofit richtingaanwijzer gelijk nemen.ZeRoC00L schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:38:
[...]
Misschien kun je de link plaatsen waar je dit gelezen hebt?
Maar hier: https://www.notateslaapp....a-hw4-model-s-and-model-x staat er ook iets over. (Nog?) niet officieel via tesla zelf te krijgen/koop. Wellicht komt het nog wie zal het zeggen.
Meerwaarde lijkt mij beperkt, mogelijk als FSD beschikbaar komt in de eu, maar daarvan is nog onbekend wanneer (en of) dit komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Maurice- op 10-09-2025 19:10 ]
Niet. De LR RWD heeft nog geen homologatie met 5M batterij.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Op welke set doel je dan? Heb je een link naar een webshop?Aries.Mu schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:03:
Puur financieel is het ook intressant.
Ik kan onze OEM-set voor meer verkopen (met zomerbanden) dan wat een M3 set kost met nieuwe Hankook FlexClimates.
Sinds een paar weken kan ik geen bericht (iMessage/sms) meer sturen vanuit de MY. Iemand een idee wat ik kan proberen om het te verhelpen? Ik heb al de soft reset gedaan door de 2 knoppen een tijdje in te drukken.
Ik was gewend een voice commando te geven "stuur bericht aan [naam]". Maar nu krijg ik alleen nog "opdracht niet begrepen".
Berichten die binnenkomen worden nog wel getoond. Ik kan ook nog wel "bel [naam]" als commando geven om te bellen.
Iemand een suggestie?
Ik was gewend een voice commando te geven "stuur bericht aan [naam]". Maar nu krijg ik alleen nog "opdracht niet begrepen".
Iemand een suggestie?
Dat zal best, maar dat wil nog niet zeggen de de verwarming daarvoor is bedoeld. En dat is mijn punt als er geklaagd wordt dat het niet goed werkt.Damian schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:32:
[...]
Ik zet de achteruitverwarming op dagen zoals vandaag gewoon aan en dat haalt prima de condens/vocht op de buitenkant van de achterruit weg hoor.
Vergeet de koplampen niet, dat scheel een hoop zicht(baarheid).Divak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:01:
De 3 en Y hebben inderdaad geen achter ruitenwisser tegen de condens, maar ik heb zelf echt een top oplossing gevonden, gewoon aftermarket te koop en niet moeilijk om te gebruiken. Scheelt ook een paar kW aan climate controle/achterruit verwarming in de ochtend. En met een beetje handigheid werkt het ook gewoon voor de zijruiten, echt perfect en binnen een minuut ben ik alle condens kwijt. Ik heb de mijne in de winkel gekocht en ziet er ongeveer zo uit, maar je zult hem vast wel zonder te veel zoeken op meerdere plekken kunnen vinden.
Einde van een tijdperk voor mij
Zojuist mijn Tesla verkocht, voor 2500 meer dan de inruilwaarde volgens Tesla zelf. Nu over naar een ander merk
Pijnlijk is alleen dat mijn referral website nu geen geld meer opbrengt…. 😊
2dehands velgen en nieuwe banden + BLE sensoren +-1000€saviour schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:10:
[...]
Op welke set doel je dan? Heb je een link naar een webshop?
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Waarom stap je over?EvolutionX schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:56:
Einde van een tijdperk voor mijZojuist mijn Tesla verkocht, voor 2500 meer dan de inruilwaarde volgens Tesla zelf. Nu over naar een ander merk
Dat is echt spotgoedkoop. 19 of 18 inch?Aries.Mu schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:35:
[...]
2dehands velgen en nieuwe banden + BLE sensoren +-1000€
's middags (na aanmaken service verzoek) was het opgelost.Antekw schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:00:
[...]
ik heb dit gisteren ook ervaren, na een nieuwe rit was het weg. Ik zie ook constant de melding dat er op een ander apparaat wordt afgespeeld. Bijzonder idd.
- Een set 18" M3 OEM velgen vind je echt wel voor 400-500€ als je wat geduld hebt.JayJavier schreef op donderdag 11 september 2025 @ 06:58:
[...]
Dat is echt spotgoedkoop. 19 of 18 inch?
- BLE sensoren koop ik bij Ali (al 4x gedaan en zijn 110% dezelfde als OEM, letterlijk het Tesla logo eraf); 60€
- 235/55/18 Hankooks
- Wil je niet per sé Hankooks, dan zijn Kumho/Maxxis maar €100/stuk. Vooral de Maxxis is erg goed, vorige winter zelf op gereden.
Als iemand mijn set OEM Gemini (zwart) wil overnemen, PM!
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Ik was van plan om de Model Y facelift te kopen, maar ik vind hem in het echt toch tegenvallen qua looks en icm de ontwikkelingen van de afgelopen maanden is mijn enthousiasme flink afgenomen.
Vorige week proefgereden in een Porsche Taycan uit 2022 en ben nu onderhandeling qua prijs.
Erg handig dit, zeker als je in een gebied zit met minder laadmogelijkheden zoals midden Wales waar ik net vandaan kom.Damian schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:40:
https://www.notateslaapp....nching-charging-multipass
of
nieuws: Tesla brengt MultiPass voor laden bij derden eerst alleen in Nederlan....
Mensen dit hier al kunnen activeren? Ben wel benieuwd naar de kosten die ze gaan rekenen op bijvoorbeeld een FastNed locatie of een Ionity in Deutschland...
Ik werd er door een bericht in de app op geattendeerd en heb het meteen geactiveerd, alleen stond er in de app niet dat het alleen in NL zou werken. Frustrerend.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ai, emotionele aankoop?EvolutionX schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:57:
[...]
Ik was van plan om de Model Y facelift te kopen, maar ik vind hem in het echt toch tegenvallen qua looks en icm de ontwikkelingen van de afgelopen maanden is mijn enthousiasme flink afgenomen.
Vorige week proefgereden in een Porsche Taycan uit 2022 en ben nu onderhandeling qua prijs.
Check of alle terugroepacties gebeurd zijn.
Verre van probleemloze auto…
Inverter, motors (lekkages die dan zorgen voor issues met accu-pack),…
En een eeuw achteruitgang in software, Carplay is laggy as hell omdat de CPU nog afstamt van pre-1989 vermoed ik.
Puur als rijderswagen fantastisch, rest (afwerking en materiaalkeuze interieur) = meh
Is (waarschijnlijk) altijd nog beter dan helemaal niet aanwezig ;-)Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:49:
Carplay is laggy as hell
yep kan ik beaamen. Mijn vader heeft een taycan turbo s (sport turismo) uit 2021. Ook best vaak in gereden en mee gereden. Ik vind het 1 bak drama ivm met mijn M3P uit 2024. En kwa software en reactie snelheid scherm etc is mijn M3LR 2019 100x beter.Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:49:
[...]
Ai, emotionele aankoop?
En een eeuw achteruitgang in software, Carplay is laggy as hell omdat de CPU nog afstamt van pre-1989 vermoed ik.
Puur als rijderswagen fantastisch, rest (afwerking en materiaalkeuze interieur) = meh
Verder is dat ding ongekend onzuinig. Probeer er maar eens 230wh/km mee te halen. Dan moet je echt als een bejaarde rijden. In de kou en met wat door rijden zit je zo op de 300wh/km
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
zou ik niet durven zeggen, ik ben enkele maanden geleden overgestap van een Q4 naar M3 en mis geen seconde AA/carplay. Het was ver van stabiel en buiten dat je heel specifieke apps zou nodig hebben (ik dus niet) vind ik heel de tesla ervaring een stuk aangenamer.gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:53:
[...]
Is (waarschijnlijk) altijd nog beter dan helemaal niet aanwezig ;-)
En €1000 onderhoud per 10k km als je geluk hebt. De occasionprijzen doen hunkeren maar als je je erin verdiept (alles wat hierboven staat klopt lees ik van eigenaren) is het eigenlijk gewoon een heel slecht idee.Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:49:
[...]
Ai, emotionele aankoop?
En hoe zou dit dan voor de M3's uit 2019 zijn die het FSD pakket hebben. Daar is lang geleden eens iets genoemd over een retrofit maar daar is het nu ook stil over.Maurice- schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:08:
[...]
Voor de toekomstbestendigheid (en restwaarde) zou dat wel goed nieuws zijn. Zou dat samen met de retrofit richtingaanwijzer gelijk nemen.
Volgens mij is het geen geheim dat FSD HW4 zonder bumpercamera al nooit echt goed gaat werken, laat staan de versies ervoor. Ze richten zich nu op AI5 (en Elon heeft het al over AI6)..Daniel. schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:15:
[...]
En hoe zou dit dan voor de M3's uit 2019 zijn die het FSD pakket hebben. Daar is lang geleden eens iets genoemd over een retrofit maar daar is het nu ook stil over.
wat ik mis aan Google Auto is het aantal apps, ik moet nu om mijn luisterboek te starten (Storytel) de telefoon pakken om dan via BT te streamen, dat kan niet meer via het scherm, dat kon voorheen wel. Als mijn boek eenmaal gestart is geen probleem, pauzeren en terug spoelen kan via het scherm. Maar als ik van Spotify/radio naar mijn luisterboek wil moet via de telefoon. Verder mis ik het niet.gjcvro schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:53:
[...]
Is (waarschijnlijk) altijd nog beter dan helemaal niet aanwezig ;-)
PSN ID: Svennie-NL
Inderdaad erg belangrijk om veel punten te controleren. Een relatie van me was ook afgestapt van Model 3 naar Porsche Taycan en had alleen maar problemen. Ze hebben zelfs een monteur uit Duitsland laten overvliegen en zelf die kon de problemen niet oplossen (was de voormotor die problemen gaf).EvolutionX schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:57:
[...]
Uiteindelijk wilde Porsche de auto dan wel terugnemen minus de afschrijving van ruim € 15k. Er was 1.400km met de auto gereden en vanaf dag 1 problemen.
Mijn advies: laat je goed informeren, ook bij de niet-dealer/niet-handelaar. VAG en elektrisch is een ramp.
Op dit moment wordt de bumpercamera waarschijnlijk nog niet gebruikt door FSD, getuige dit informatieve RoboTaxi filmpjeMaurice- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:17:
[...]
Volgens mij is het geen geheim dat FSD HW4 zonder bumpercamera al nooit echt goed gaat werken, laat staan de versies ervoor. Ze richten zich nu op AI5 (en Elon heeft het al over AI6)..
Ik wil het ook activeren in de Tesla app.bert pit schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:42:
[...]
Erg handig dit, zeker als je in een gebied zit met minder laadmogelijkheden zoals midden Wales waar ik net vandaan kom.
Ik werd er door een bericht in de app op geattendeerd en heb het meteen geactiveerd, alleen stond er in de app niet dat het alleen in NL zou werken. Frustrerend.
Maar zou dit, waarbij je het moet koppelen door je tesla card bij de nfc reader van je telefoon te houden, onthouden blijven nádat je je Tesla ooit verkoopt?
Kortom, als ik bij verkoop vergeet dit handmatig weer ongedaan te maken, blijft de gekozen Tesla Keycard dan bij een volgende eigenaar, als hij bij niet-Tesla palen de kaart er tegen houdt, afschrijven van mijn rekening?
Dat is nml ook het geval bij Fastned Autocharge.
Die had ik aan mijn Tesla gekoppeld. Daardoor zit het mac adres gekoppeld aan mijn fastned account en dus aan mijn rekening.
Als je de Tesla verkoopt en je vergeet dit uit te zetten, dan start bij een nieuwe eigenaar, zodra die een Fastned lader inprikt, direct het laden en wordt het van mijn rekening afgeschreven...
Stel dat je dat handmatig na verkoop vergeet te ontkoppelen....
Aah top! Heb je met die velgen en 235/55 banden ook betere bescherming van de velg dan met de standaard Induction 20 inch velgen?Aries.Mu schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:35:
2dehands velgen en nieuwe banden + BLE sensoren +-1000€
Volgens de pics die ik op Reddit vind welsaviour schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:52:
[...]
Aah top! Heb je met die velgen en 235/55 banden ook betere bescherming van de velg dan met de standaard Induction 20 inch velgen?
Erger dan alle OEM velgen op de Y kan het haast niet
Maar dat werkt volgens hetzelfde systeem als superchargen: via je creditcard. Dus bij verkoop je creditcard ontkoppelen en klaar.Allewijn schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:47:
[...]
Ik wil het ook activeren in de Tesla app.
Maar zou dit, waarbij je het moet koppelen door je tesla card bij de nfc reader van je telefoon te houden, onthouden blijven nádat je je Tesla ooit verkoopt?
Kortom, als ik bij verkoop vergeet dit handmatig weer ongedaan te maken, blijft de gekozen Tesla Keycard dan bij een volgende eigenaar, als hij bij niet-Tesla palen de kaart er tegen houdt, afschrijven van mijn rekening?
Dat is nml ook het geval bij Fastned Autocharge.
Die had ik aan mijn Tesla gekoppeld. Daardoor zit het mac adres gekoppeld aan mijn fastned account en dus aan mijn rekening.
Als je de Tesla verkoopt en je vergeet dit uit te zetten, dan start bij een nieuwe eigenaar, zodra die een Fastned lader inprikt, direct het laden en wordt het van mijn rekening afgeschreven...
Stel dat je dat handmatig na verkoop vergeet te ontkoppelen....
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Hij zal er ongetwijfeld ook véél beter van gaan rijden. Maar mijn ogen hebben al moeite met 19" 😬Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:00:
[...]
Volgens de pics die ik op Reddit vind wel
Erger dan alle OEM velgen op de Y kan het haast niet
:strip_exif()/f/image/0g5d2MKolo62ljBZEbsYaCuk.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is verder toch een lelijke auto, dan denk ik liever aan range en comfort 😂😂😂nerovectra schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:15:
[...]
Hij zal er ongetwijfeld ook véél beter van gaan rijden. Maar mijn ogen hebben al moeite met 19" 😬
[Afbeelding]
[quote]JayJavier schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:49:
[...]
Inderdaad erg belangrijk om veel punten te controleren. Een relatie van me was ook afgestapt van Model 3 naar Porsche Taycan en had alleen maar problemen. Ze hebben zelfs een monteur uit Duitsland laten overvliegen en zelf die kon de problemen niet oplossen (was de voormotor die problemen gaf).
Uiteindelijk wilde Porsche de auto dan wel terugnemen minus de afschrijving van ruim € 15k. Er was 1.400km met de auto gereden en vanaf dag 1 problemen.
Mijn advies: laat je goed informeren, ook bij de niet-dealer/niet-handelaar. VAG en elektrisch is een ramp.
[/quote
Hier 142.000 km Taycan probleemloos in de familie. Zo kan het ook. Maar zou nooit van een Taycan naar een m3 gaan, totaal andere wereld
[...]
Inderdaad erg belangrijk om veel punten te controleren. Een relatie van me was ook afgestapt van Model 3 naar Porsche Taycan en had alleen maar problemen. Ze hebben zelfs een monteur uit Duitsland laten overvliegen en zelf die kon de problemen niet oplossen (was de voormotor die problemen gaf).
[/quote
Hier 142.000 km Taycan probleemloos in de familie. Zo kan het ook. Maar zou nooit van een Taycan naar een m3 gaan, totaal andere wereld
Het zijn ook twee totaal verschillende auto’s en totaal verschillende prijsklassen. Overigens fijn om te horen dat je zoveel kilometers probleemloos hebt gemaakt. Hoop dat de volgende 142k kilometers ook gaan bevallen!Aldusso schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:39:
[quote]JayJavier schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:49:
[...]
[/quote
Niet mijn km's helaas. Ik kom van de Mach-E naar de JuniperJayJavier schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:41:
[...]
Het zijn ook twee totaal verschillende auto’s en totaal verschillende prijsklassen. Overigens fijn om te horen dat je zoveel kilometers probleemloos hebt gemaakt. Hoop dat de volgende 142k kilometers ook gaan bevallen!
Ah super. Hoe bevalt de Juniper tov de Mach-E?Aldusso schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:43:
[...]
Niet mijn km's helaas. Ik kom van de Mach-E naar de Juniper
Vandaag inruil afgerond. Bestelling geplaatst op 3 september, 11 september (vandaag) inruil afgerond en levering staat in de app 2 oktober - 26 november. Voor mij mag die zo snel mogelijk komen, privé aanschaf zonder lease en zonder leverrestricties.
MY SR RWD White Pearl / Zwart interieur / Geen trekhaak
MY SR RWD White Pearl / Zwart interieur / Geen trekhaak
19” of 19”?nerovectra schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:15:
[...]
Hij zal er ongetwijfeld ook véél beter van gaan rijden. Maar mijn ogen hebben al moeite met 19" 😬
[Afbeelding]
Hier normale maat op TNA velgen.
:strip_exif()/f/image/UzYG1PVT0Esdat8jGXS2qo0B.jpg?f=fotoalbum_large)
De inches doen het niet imho, het is de uitvulling van de wielkast.
Hier 255/50R19 ipv 255/45R19 standaard. Op Gemini’s (mijn winterset).
:strip_exif()/f/image/UCDlNItkLJuKT5TyBoN75091.jpg?f=fotoalbum_large)
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik zou dan persoonlijk de M3 TNA nemen, die zijn 8.5" breed, daar kan je dan 235/50/19 op monteren. Efficienter, velg beter beschermd EN meer comfort._eLMo_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:09:
[...]
19” of 19”?
Hier normale maat op TNA velgen.
[Afbeelding]
De inches doen het niet imho, het is de uitvulling van de wielkast.
Hier 255/50R19 ipv 255/45R19 standaard. Op Gemini’s (mijn winterset).
[Afbeelding]
ICM de 15/15 verlaging bij ons zou dit wel mooi zijn, maar 2k voor enkel de velgen? Duur :-)
Ik draai meerdere keren per maand lekker langs de stoeprand, en 0 schade, hahaha. Dus deze zijn ook al prima beschermd.Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:01:
[...]
Ik zou dan persoonlijk de M3 TNA nemen, die zijn 8.5" breed, daar kan je dan 235/50/19 op monteren. Efficienter, velg beter beschermd EN meer comfort.
ICM de 15/15 verlaging bij ons zou dit wel mooi zijn, maar 2k voor enkel de velgen? Duur :-)
Toen ik ze kocht in 2022 waren ze nog maar 1700 inc BTW.
Ze lijken idd wel iets smaller dan OEM, zou je wat pics kunnen maken langs de zijkant? De OEM wielen laten echt niets toe, instant hartzeer_eLMo_ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:06:
[...]
Ik draai meerdere keren per maand lekker langs de stoeprand, en 0 schade, hahaha. Dus deze zijn ook al prima beschermd.
Toen ik ze kocht in 2022 waren ze nog maar 1700 inc BTW.
Juniper velgen zijn ook 9.5", maar duidelijk minder breed, hebben ze toch wat van geleerd bij Tesla.
Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:09:
[...]
Ze lijken idd wel iets smaller dan OEM, zou je wat pics kunnen maken langs de zijkant? De OEM wielen laten echt niets toe, instant hartzeer![]()
Juniper velgen zijn ook 9.5", maar duidelijk minder breed, hebben ze toch wat van geleerd bij Tesla.
:strip_exif()/f/image/Ssf3ckeh6b0Zw504yVj1CNvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel mooi! Thx
Op een MYP (dus 15/15 verlaagd) geeft het dit:
https://tff-forum.de/t/ve...rz-mit-tna-und-eap/268971
Vind alleen geen pics van een witte MYP met dezelfde velgen, om een referentie te hebben voor de onze.
Maar dan nog, 2K, pfoe
[ Voor 26% gewijzigd door Aries.Mu op 11-09-2025 20:17 ]
Persoonlijk vind ik dit ook zeker mooie velgen. Alleen is de vergelijking die hij laat zien met de uberturbines niet helemaal eerlijk qua belichting, met die laagstaande zon lijken die banden bruin ipv mooi zwartAries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:11:
[...]
Heel mooi! Thx
Op een MYP (dus 15/15 verlaagd) geeft het dit:
https://tff-forum.de/t/ve...rz-mit-tna-und-eap/268971
Vind alleen geen pics van een witte MYP met dezelfde velgen, om een referentie te hebben voor de onze.
Maar dan nog, 2K, pfoe
@Aries.Mu toen ik ze kocht was de winterset van Tesla €3200. En dan kreeg je Gemini’s.
Dit was €1.700 + €340 sensoren + €950 banden = €2.990.
En dan dus mooiere velgen en eigen keuze banden (Bridgestone LM005).
Ik heb een RWD, dus de winterbanden liggen op de Gemini’s en de zomerbanden op de TNA’s.
Dit was €1.700 + €340 sensoren + €950 banden = €2.990.
En dan dus mooiere velgen en eigen keuze banden (Bridgestone LM005).
Ik heb een RWD, dus de winterbanden liggen op de Gemini’s en de zomerbanden op de TNA’s.
[ Voor 17% gewijzigd door _eLMo_ op 11-09-2025 21:15 ]
Ik heb 255/40 op 9x20 liggen. Valt er zéker beter omheen dan bij de OEM velgen, maar het is nog steeds goed oppassen. 1900kg drukt ook extra hard het wangetje van de band in.Aries.Mu schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:01:
[...]
Ik zou dan persoonlijk de M3 TNA nemen, die zijn 8.5" breed, daar kan je dan 235/50/19 op monteren. Efficienter, velg beter beschermd EN meer comfort.
:strip_exif()/f/image/ReviAk90ZX5l5Q28eCDpV74K.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren eventjes de MYJ SR zonder voorverwarmen van de batterij snelgeladen bij Fastned. SoC ± 8%, laadsnelheid verbaasde mij enorm! (182kW).
Ik dacht dat de max. snelheid 175kW was, maar zelfs zonder voorverwarmen zat ik dus op die 182kW. Meer mensen met deze ervaring?
Ik dacht dat de max. snelheid 175kW was, maar zelfs zonder voorverwarmen zat ik dus op die 182kW. Meer mensen met deze ervaring?
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Yup, dat viel me ook al op bij de auto van een vriend, die nota bene op 60% stond.V-8 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:22:
Gisteren eventjes de MYJ SR zonder voorverwarmen van de batterij snelgeladen bij Fastned. SoC ± 8%, laadsnelheid verbaasde mij enorm! (182kW).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Vraagje van een toekomstig model Y 2025 rijder.. klopt het dat de model Y achterin een ouderwetse sigarettenaansteker ingang heeft? En schakelt deze uit als je de auto parkeert?
Er zou maximaal 170 kW de batterij in gaan, alles wat extra aangegeven wordt zou voor verwarming zijn. Maar 12 kW aan verwarming is wel veel.
Signatures zijn voor boomers.
MYP?nerovectra schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:29:
[...]
Ik heb 255/40 op 9x20 liggen. Valt er zéker beter omheen dan bij de OEM velgen, maar het is nog steeds goed oppassen. 1900kg drukt ook extra hard het wangetje van de band in.
[Afbeelding]
Mooie velgen, lijken op Rial Lugano waar ze bij Reber gek van lopen…
De MYJ RWD SR (standaard met de nieuwe CATL 6M LFP batterij) heeft volgens de Tesla site Max. 175 kWMaasluip schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:39:
Er zou maximaal 170 kW de batterij in gaan, alles wat extra aangegeven wordt zou voor verwarming zijn. Maar 12 kW aan verwarming is wel veel.
Nee, 't ziet er wellicht indrukwekkend uit, maar is het niet. RWD SR met Eibach en 20" soort van Tesla replica's.Aries.Mu schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:48:
[...]
MYP?
Mooie velgen, lijken op Rial Lugano waar ze bij Reber gek van lopen…
Alles ervoor doen zodat de Intel MCU geen upgrade hoeft te krijgen en alleen maar het FSD stuk als het zo ver is. In ieder geval mooi dat ze het nog zo nog toevoegen. Ik heb zelf geen ervaring met de Ryzen maar vind de Intel nou niet bepaald traag. Misschien als ik het een keer ervaar wel maar voor nu bevalt het mij prima.
Ja, die zit er.icepick schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:39:
Vraagje van een toekomstig model Y 2025 rijder.. klopt het dat de model Y achterin een ouderwetse sigarettenaansteker ingang heeft? En schakelt deze uit als je de auto parkeert?
Je hebt de mogelijkheid deze 24/7 aan te laten! (''Accessoirevoeding aanlaten'')
jaaa, dit was een feature die precies op tijd voor onze vakantie geintroduceerd werd, want zodoende bleef onze koelkast lekker fris tijdens onze overnachtingen op de heen- en terugreis.V-8 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:36:
[...]
Ja, die zit er.
Je hebt de mogelijkheid deze 24/7 aan te laten! (''Accessoirevoeding aanlaten'')
Voorgaande jaren trok ik de koelkast er altijd uit, best wel gesleep, want hij weegt best wat
Ah heel mooi, in mijn geval wil ik juist dat ie uit gaat bij parkeren.. maar dat is dus de default als ik het goed begrijp.V-8 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:36:
[...]
Ja, die zit er.
Klopt!icepick schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:15:
[...]
Ah heel mooi, in mijn geval wil ik juist dat ie uit gaat bij parkeren.. maar dat is dus de default als ik het goed begrijp.
Nee, de nieuwe MY is 175 kW. De oude was wel 170 kW.Maasluip schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:39:

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 12-09-2025 12:34 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Is meneer bronloos weer.daemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:29:
[...]
Yup, dat viel me ook al op bij de auto van een vriend, die nota bene op 60% stond.
https://teslamotorsclub.c...x-6m-charge-curve.344827/
https://x.com/TeslaClubIN/status/1966150420772114451
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mijn ervaringen zijn toch ook dat je een paar minuten rond de 170 haalt ook al start je met een wat hogere soc in (MYJ SR) Of dat bij 60% ook nog gebeurt kan ik wel eens testen.
Als de accu redelijk op temperatuur is van een stuk rijden haal je makkelijk die 175+. Hoogste wat ik gezien heb is 185, als alles meezit.
Edit: hier een screenshotje van Tessie ter illustratie, tussen 30% en 34% 185kw. Je ziet hier ook mooi dat ze de curve nog niet echt hebben geoptimaliseerd want dat dipje rond de 50% zit er blijkbaar nog steeds in. Hij limiteert daar steeds het amperage. Dan loop pack voltage op en daarmee opgenomen vermogen ook weer.
:strip_exif()/f/image/Xuw47xvkiXs6qBMozOPdC1dl.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit2: Nog een uit het archief waar het laden op 56% was gestart. Gewoon even volle snelheid hoor voordat het terugzakt
.
Als de accu redelijk op temperatuur is van een stuk rijden haal je makkelijk die 175+. Hoogste wat ik gezien heb is 185, als alles meezit.
Edit: hier een screenshotje van Tessie ter illustratie, tussen 30% en 34% 185kw. Je ziet hier ook mooi dat ze de curve nog niet echt hebben geoptimaliseerd want dat dipje rond de 50% zit er blijkbaar nog steeds in. Hij limiteert daar steeds het amperage. Dan loop pack voltage op en daarmee opgenomen vermogen ook weer.
:strip_exif()/f/image/Xuw47xvkiXs6qBMozOPdC1dl.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit2: Nog een uit het archief waar het laden op 56% was gestart. Gewoon even volle snelheid hoor voordat het terugzakt
:strip_exif()/f/image/Ax3jbyurA0u4sxaTjgkPl6MG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door MM op 12-09-2025 13:00 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Wat is er eigenwijsje? Er mankeert mij niets aan mijn ogen.Inspired schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:35:
[...]
Is meneer bronloos weer.Op 60% gaat die echt geen 175kW halen. Vanaf 30% is dat wel afgelopen.
https://teslamotorsclub.c...x-6m-charge-curve.344827/
https://x.com/TeslaClubIN/status/1966150420772114451
Wie weet wordt er wel batterij verwarming aangezet...
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 12-09-2025 12:54 ]
Sorry, maar dan nog is het gewoon onmogelijk dat een Model Y bij 60% SOC nog met 170+kW laad...daemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:53:
[...]
Wat is er eigenwijsje? Er mankeert mij niets aan mijn ogen.Wie zegt trouwens dat er een CATL batterij in zit meneer bronloos zonder te weten wat de betreffende auto voor batterij heeft en alles op 1 hoop gooit?
Wie weet wordt er wel batterij verwarming aangezet...
Boven de 100kW is dan al optimistisch.
Batterij verwarming gaat daar echt niet bij helpen, alles boven de ongeveer 20% betekent al een max laadvermogen van 170 voor de LR versie. De SR versie gaat echt niet sneller zijn
Bron: https://www.fastnedchargi...cht/tesla?model=Model%20Y
SR heeft zeker wel een betere curve dan de LR hoor, zie mn post hierboven. En je claim klopt dan dus ook niet.Smobbo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:58:
[...]
Sorry, maar dan nog is het gewoon onmogelijk dat een Model Y bij 60% SOC nog met 170+kW laad...
Batterij verwarming gaat daar echt niet bij helpen, alles boven de ongeveer 20% betekent al een max laadvermogen van 170 voor de LR versie. De SR versie gaat echt niet sneller zijn
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
O, ik zal een screenshot posten van mijn IJ die nog 172 kW doet op 60% wanneer ik weer bij een SuC laadt. Dat doet hij tot 61 tot 62%. Het hangt helemaal af van de soort batterij, en de BYD batterij haalt dat tot die genoemde 61%, daarom is hij op grote trajecten bijna net zo snel als een LR met NMC batterijen. De 250 kW van een LR klinkt leuk maar doet hij niet lang.Smobbo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:58:
[...]
Sorry, maar dan nog is het gewoon onmogelijk dat een Model Y bij 60% SOC nog met 170+kW laad...
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 12-09-2025 13:05 ]
Die enkele keren dat ik snellaad tik ik de 179 aan.Oekol schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:31:
[...]
Nee, de nieuwe MY is 175 kW. De oude was wel 170 kW.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gaRX0sUgjjF6rFV61ticJBxn.jpg?f=fotoalbum_large)
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Er zijn de afgelopen dagen Model 3's geregistreerd met de nieuwe LG 5M accu. De Long Range RWD wordt geregistreerd met 750 km WLTP (18") en de Long Range AWD met 660 (19"). Flinke toename weer, hopelijk komt deze accu ook snel naar de Model Y.
Vandaag toevallig de eerste Model Y AWD met de nieuwe accu op kenteken gezet. 600km WLTPTjenok schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:45:
Er zijn de afgelopen dagen Model 3's geregistreerd met de nieuwe LG 5M accu. De Long Range RWD wordt geregistreerd met 750 km WLTP (18") en de Long Range AWD met 660 (19"). Flinke toename weer, hopelijk komt deze accu ook snel naar de Model Y.
Dat is niet bijster veel meer dan mijn huidige MY AWD van 2023 met een WLPT van 565 km (19 inch Gemini wielen)...pdidi schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:02:
[...]
Vandaag toevallig de eerste Model Y AWD met de nieuwe accu op kenteken gezet. 600km WLTP
MY LR QuickSilver 2023 :-)
Op de Tesla website staat die op 586km als ik 't net goed zag, voordat ik 't weer snel wegklikte. Niet een mega verbetering maar wel de 600 door zullen we maar zeggen?pdidi schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:02:
[...]
Vandaag toevallig de eerste Model Y AWD met de nieuwe accu op kenteken gezet. 600km WLTP
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Lijkt indedraad niet een hele grote vooruitgang van 586 naar 600km wltp. Los van de laadcurve uiteraard. Ik ben benieuwd hoeveel het zal doen bij de LR RWD.Oekol schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:14:
[...]
Op de Tesla website staat die op 586km als ik 't net goed zag, voordat ik 't weer snel wegklikte. Niet een mega verbetering maar wel de 600 door zullen we maar zeggen?
De nieuwe AWD is alleen met 20" velgen WLTP gecertificeerd. De huidige AWD met 20" heeft WLTP 568kmOekol schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:14:
[...]
Op de Tesla website staat die op 586km als ik 't net goed zag, voordat ik 't weer snel wegklikte. Niet een mega verbetering maar wel de 600 door zullen we maar zeggen?
Klopt, de BYD MY zijn “laadmonsters”. Van 3 naar 100% op 35min, elke keer opnieuw… Bij een V4 32mindaemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:04:
[...]
O, ik zal een screenshot posten van mijn IJ die nog 172 kW doet op 60% wanneer ik weer bij een SuC laadt. Dat doet hij tot 61 tot 62%. Het hangt helemaal af van de soort batterij, en de BYD batterij haalt dat tot die genoemde 61%, daarom is hij op grote trajecten bijna net zo snel als een LR met NMC batterijen. De 250 kW van een LR klinkt leuk maar doet hij niet lang.
Piek is 174, maar 170-172 haalt hij idd tot +-60%
Nieuwe werkgever, nieuwe auto van een 2019 SR+ -> 2024 RWD (Highland) heb ik nu een 2023 RWD.
Heel erg grappig om de verschillende versies te ervaren.
Waar ik weer heel blij van wordt in de 2023, deze auto staat heerlijk op scherp t.o.v. de Highland door de scherpere gas reactie, en van het onderstel wordt ik (net zoals bij de 2019) weer heel erg blij
, dit geeft echt een stuk meer rijplezier. Ik moet overigens zeggen dat ik tijdens de afgelopen vakantie door Schotland en Engeland met de Highland het onderstel voor het eerst wel kon waarderen met de slechte wegen. Voor Nederland doe dat oude onderstel maar
Minder in de 2023, de ergonomie ( met de stalks en ontbreken van auto-shift ) en de stoelventilatie.
Geluidsniveau in de cabine is wel iets hoger. Maar vind ik persoonlijk niet storend. Het bereik zo goed als gelijk.
Waar ik weer heel blij van wordt in de 2023, deze auto staat heerlijk op scherp t.o.v. de Highland door de scherpere gas reactie, en van het onderstel wordt ik (net zoals bij de 2019) weer heel erg blij
Minder in de 2023, de ergonomie ( met de stalks en ontbreken van auto-shift ) en de stoelventilatie.
Geluidsniveau in de cabine is wel iets hoger. Maar vind ik persoonlijk niet storend. Het bereik zo goed als gelijk.
[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 13-09-2025 09:59 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik ben op zoek naar nieuwe zomer (of all-season) banden voor mijn Model 3 RWD 2023 (niet highland). Iemand ervaring met vooral stille banden? Momenteel de OEM banden er nog op (Michelin), maar slechte ervaringen mee met het foam wat los laat in de banden.
Hankook Ion?sweebee schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:31:
Ik ben op zoek naar nieuwe zomer (of all-season) banden voor mijn Model 3 RWD 2023 (niet highland). Iemand ervaring met vooral stille banden? Momenteel de OEM banden er nog op (Michelin), maar slechte ervaringen mee met het foam wat los laat in de banden.
https://wren.co/join/Devian
Goodyear F1 Assymetric 6. De beste band van dit moment voor alledaags gebruik. Presteert net wat beter dan de pilot sports van Michelin. Ook erg stil. Net iets minder zijn de Vredestein Ultrac pro en de Continental sportcontact 7. De Vredestein is wel een iets goedkoper dan die andere merken dacht ik.sweebee schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:31:
Ik rijd zelf met de Vredestein rond. Biedt in ieder geval een stuk meer grip dan Hankook wat er hiervoor op lag.
Ik heb zelf goede ervaringen met de Continental All season 2 onder een M3P, dus in maatje 20". Een aangenamer afrolgeluid dan de OEM Pirelli. Grip ook verrassend goed. Alleen bij echt hoge temperaturen en flink sturen merk je dat de all season band zachter is en minder grip geeft.sweebee schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:31:
Slijt een all season band op een M3P niet dermate hard in de zomer, dat je hem al snel niet meer kan gebruiken als toegestane winterband (min. 4mm profiel)?GekkeRipper schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:39:
[...]
Ik heb zelf goede ervaringen met de Continental All season 2 onder een M3P, dus in maatje 20". Een aangenamer afrolgeluid dan de OEM Pirelli. Grip ook verrassend goed. Alleen bij echt hoge temperaturen en flink sturen merk je dat de all season band zachter is en minder grip geeft.
Zeker. Niet alleen op een performance trouwens. Een goede all season is zeker goed bruikbaar in de winter, maar ik zou er om meerdere redenen niet op doorijden in de zomer. Onder de 4mm is het geen winterband meer.pdidi schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:20:
[...]
Slijt een all season band op een M3P niet dermate hard in de zomer, dat je hem al snel niet meer kan gebruiken als toegestane winterband (min. 4mm profiel)?
Geen idee. Ik rijd weinig km en de auto is alweer weg. Maar het ligt vooral aan je rechtervoet en of je veel lange stukken rijdt of juist veel korte ritten. Ik koos een all season omdat ik in de winter de auto nodig heb binnen Nederland. Dan doet ie het ook nog wel goed genoeg onder de 4mm, stukken beter dan een nieuwe zomerband. Interessant voor een reviewkanaal om eens te testen. All season met 2mm profiel vs nieuwe zomerbanden in de sneeuw.pdidi schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:20:
[...]
Slijt een all season band op een M3P niet dermate hard in de zomer, dat je hem al snel niet meer kan gebruiken als toegestane winterband (min. 4mm profiel)?
Op mijn highland liggen originele Bridgestone banden. Zeer stil en als ik vergelijk met mijn vorige achterwiel aangedreven auto's waar continental op lag zeer goeie grip in de regen. Heel tevreden van. Er staat een EV symbool op maar weet niet wat er specifiek zou zijn voor EVs?sweebee schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:31:
Als ik nieuwe nodig heb zou ik dezelfde terug nemen.
Dit zegt copilot. Hankook zou nog stiller zijn blijkbaar.Jarus20 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:36:
[...]
Op mijn highland liggen originele Bridgestone banden. Zeer stil en als ik vergelijk met mijn vorige achterwiel aangedreven auto's waar continental op lag zeer goeie grip in de regen. Heel tevreden van. Er staat een EV symbool op maar weet niet wat er specifiek zou zijn voor EVs?
Als ik nieuwe nodig heb zou ik dezelfde terug nemen.
:strip_exif()/f/image/108tqKJhiu9RCI8msStxes4u.jpg?f=fotoalbum_large)
Algemeen stellen dat een merk beter is dan andere is wel erg makkelijk.
Bridgestone zal heel erg afhangen welke band je precies hebt, ik heb lang geleden bridgestone gehad, en was heel blij dat er Michelins onder kwam, veel minder geluid en veel meer grip. Had ze eerst alleen op de voorwielen, toen kon ik ineens driften met een voorwiel aangedreven auto, de achterkant zwaaide gewoon de rotonde rond alsof het ijs was. Tegenwoordig staat er ook bij de band bij wat je een beetje kunt verwachte vwb grip en geluid.
Bridgestone zal heel erg afhangen welke band je precies hebt, ik heb lang geleden bridgestone gehad, en was heel blij dat er Michelins onder kwam, veel minder geluid en veel meer grip. Had ze eerst alleen op de voorwielen, toen kon ik ineens driften met een voorwiel aangedreven auto, de achterkant zwaaide gewoon de rotonde rond alsof het ijs was. Tegenwoordig staat er ook bij de band bij wat je een beetje kunt verwachte vwb grip en geluid.
Die 4mm komt ook niet uit nederland. Dat is puur voor oa Duitsland. Als je in duitsland aangehouden word in de winter (in winterse omstandigheden) met minder dan 4mm op je band krijg je een dikke prent, bij een ongeluk ben je helemaal de sjaak.GekkeRipper schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:21:
[...]
Geen idee. Ik rijd weinig km en de auto is alweer weg. Maar het ligt vooral aan je rechtervoet en of je veel lange stukken rijdt of juist veel korte ritten. Ik koos een all season omdat ik in de winter de auto nodig heb binnen Nederland. Dan doet ie het ook nog wel goed genoeg onder de 4mm, stukken beter dan een nieuwe zomerband. Interessant voor een reviewkanaal om eens te testen. All season met 2mm profiel vs nieuwe zomerbanden in de sneeuw.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ja, en dat maakt die allseason banden dus relatief duur. Want bij 4mm is het al aan vervanging toe. Hoeveel km heb je er dan mee gereden?anti elppa schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 18:18:
[...]
Die 4mm komt ook niet uit nederland. Dat is puur voor oa Duitsland. Als je in duitsland aangehouden word in de winter (in winterse omstandigheden) met minder dan 4mm op je band krijg je een dikke prent, bij een ongeluk ben je helemaal de sjaak.
Nieuwe (zomer)banden hebben een profieldiepte tussen de 7 mm en 9,5 mm
Winterbanden hebben normaalgesproken een profieldiepte van 9 millimeter.
Dus als je banden vergelijkt, is het goed een inschatting te maken hoeveel km je er ongeveer mee kunt rijden afhankelijk van je doel (zomer / winter - buitenland?). Dat is best lastig en ook afhankelijk van rijgedrag, maar duidelijkheid over hoeveel mm profiel een nieuwe band heeft zou wel helpen.
Gisteren mijn Model Y SR Pearl White opgehaald. Ik kreeg de auto 100% opgeladen mee. Inruil van mijn 2020 SR+ Model 3 ging erg soepel, ze liepen een rondje langs de auto en noteerde de kilometerstand. Wel ongeveer 2000 kilomters gemaakt sinds inruilbod, maar niks over gehoord.
Ik heb een proefrit in gemaakt voordat ik het kocht, maar mijn ervaring tot dusver.
De Model Y deint en rijdt wat zweveriger over de weg dan de model 3, die was echt veel strakker geveerd en gek genoeg vond ik dat fijner, of ik moet er nog aan wennen. Ook voel je merkbaar dat de auto wat minder pit heeft dan de model 3, hoewel op papier 5.9s voor Juniper nou ook niet heel veel langzamer is dan 5.6s, maar ik vind het wel merkbaar.
Geen stalk voor schakelen, dat is toch even wennen… vooral als je aan het parkeren bent, ik ga toch automatisch schakelen van P en R D uitproberen de komende dagen of het goed werkt, ook parkeren op de camera en zonder parkeersensor is nog wel even wennen.
Ik ga ook nog mudflaps aanschaffen, ik heb door 1 regenbui gereden en op een witte auto zie je gelijk waar alle vuil van de voorwielen tegenaan komt. Dan is het niet erg dat de auto daar snel vuil wordt, maar over een lange periode zie ik wel dat je er allemaal putjes in je lak gaat krijgen van steentjes die door de voorwielen tegen de zijkant wordt gegooid.
Fijne aan de Juniper
- Je zit lekker hoog
- Veel fijner in en uitzitten omdat je hoger zit
- Automatische kofferbak klep, hoewel je wel goed moet uitkijken bij parkeergarages
- kids zijn zielsgelukkig met een schermpje achter
- veel opbergruimte, moet wel even wat bakjes kopen om goed gebruik te maken van al dat ruimte
- Op de achterbank kan alleen de middelste plat, goed alternatief voor het ontbreken van een skiluik en scheelt me weer een dakkoffer gebruiken.
Nog een vraagje, de piep als je te snel rijdt, dat kan je uitzetten door op de luidspreker bij de snelheidsbord te drukken, maar klopt het dat je dat ELKE keer moet doen als je begint met rijden?
Ik heb een proefrit in gemaakt voordat ik het kocht, maar mijn ervaring tot dusver.
De Model Y deint en rijdt wat zweveriger over de weg dan de model 3, die was echt veel strakker geveerd en gek genoeg vond ik dat fijner, of ik moet er nog aan wennen. Ook voel je merkbaar dat de auto wat minder pit heeft dan de model 3, hoewel op papier 5.9s voor Juniper nou ook niet heel veel langzamer is dan 5.6s, maar ik vind het wel merkbaar.
Geen stalk voor schakelen, dat is toch even wennen… vooral als je aan het parkeren bent, ik ga toch automatisch schakelen van P en R D uitproberen de komende dagen of het goed werkt, ook parkeren op de camera en zonder parkeersensor is nog wel even wennen.
Ik ga ook nog mudflaps aanschaffen, ik heb door 1 regenbui gereden en op een witte auto zie je gelijk waar alle vuil van de voorwielen tegenaan komt. Dan is het niet erg dat de auto daar snel vuil wordt, maar over een lange periode zie ik wel dat je er allemaal putjes in je lak gaat krijgen van steentjes die door de voorwielen tegen de zijkant wordt gegooid.
Fijne aan de Juniper
- Je zit lekker hoog
- Veel fijner in en uitzitten omdat je hoger zit
- Automatische kofferbak klep, hoewel je wel goed moet uitkijken bij parkeergarages
- kids zijn zielsgelukkig met een schermpje achter
- veel opbergruimte, moet wel even wat bakjes kopen om goed gebruik te maken van al dat ruimte
- Op de achterbank kan alleen de middelste plat, goed alternatief voor het ontbreken van een skiluik en scheelt me weer een dakkoffer gebruiken.
Nog een vraagje, de piep als je te snel rijdt, dat kan je uitzetten door op de luidspreker bij de snelheidsbord te drukken, maar klopt het dat je dat ELKE keer moet doen als je begint met rijden?
[ Voor 3% gewijzigd door Shiro op 13-09-2025 21:03 ]
SR+ MiC
Betreffende je laatste punt, ja dat moet. Is EU wetgeving dus elke nieuwe auto heeft hier last van. Voor het schakelen kan je nog auto shift proberen daarmee bedenkt de auto zelf al of je naar voor of naar achter wilt (niet altijd foutloos, maar kan handig zijn).
Ik heb mijn Model 3 nu bijna twee weken, en loop nog wel tegen wat dingetjes aan. Meeste is wel aan te wennen gelukkig, maar heb wel wat puntjes.
Hoe gaan jullie om met de lane departure warning? Hier in de buurt hebben we heel veel wegen met fiets suggestie stroken aan de zijkanten en de tesla vind het duidelijk niet cool dat ik daar op rij. Daarom zet ik het meestal uit, maar het zijn nogal wat handelingen om dat elke keer te doen. Kan dat handiger?
In het vervolg daarop, op sommige plekken start de strook, inclusief rode verf, en met de cruise control erop piept hij ineens en gaat hij vol in de ankers. Situatie voorbeeld:
/f/image/toZ65zFjN4UnQFindDFRzsWG.png?f=fotoalbum_large)
Van de andere kant kwam alleen een fietser, op het rode deel. Ik moet de situatie nog eens testen zonder verder verkeer.
Sowieso heb ik al wel best veel onverwachtte rem momentjes gehad. Geeft nog niet echt vertrouwen.
Hoe gaan jullie om met de lane departure warning? Hier in de buurt hebben we heel veel wegen met fiets suggestie stroken aan de zijkanten en de tesla vind het duidelijk niet cool dat ik daar op rij. Daarom zet ik het meestal uit, maar het zijn nogal wat handelingen om dat elke keer te doen. Kan dat handiger?
In het vervolg daarop, op sommige plekken start de strook, inclusief rode verf, en met de cruise control erop piept hij ineens en gaat hij vol in de ankers. Situatie voorbeeld:
/f/image/toZ65zFjN4UnQFindDFRzsWG.png?f=fotoalbum_large)
Van de andere kant kwam alleen een fietser, op het rode deel. Ik moet de situatie nog eens testen zonder verder verkeer.
Sowieso heb ik al wel best veel onverwachtte rem momentjes gehad. Geeft nog niet echt vertrouwen.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Merk je verschil in acceleratie tussen de verschillende modellen?revolution-nl schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:58:
Nieuwe werkgever, nieuwe auto van een 2019 SR+ -> 2024 RWD (Highland) heb ik nu een 2023 RWD.
Waar ik weer heel blij van wordt in de 2023, deze auto staat heerlijk op scherp t.o.v. de Highland door de scherpere gas reactie, en van het onderstel wordt ik (net zoals bij de 2019) weer heel erg blij, dit geeft echt een stuk meer rijplezier. Ik moet overigens zeggen dat ik tijdens de afgelopen vakantie door Schotland en Engeland met de Highland het onderstel voor het eerst wel kon waarderen met de slechte wegen. Voor Nederland doe dat oude onderstel maar
![]()
LDW uitzetten moet inderdaad iedere rit opnieuw. Ik wist overigens niet dat dat kon. Hij miept wèl veel minder als je snelheid laag genoeg is (ik meen <60 km/u) of als je auto de tegenligger "gezien" heeft, dus pas uitwijken als de tegenligger je al redelijk genaderd heeft, kan erg helpen.Felyrion schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:12:
Ik heb mijn Model 3 nu bijna twee weken, en loop nog wel tegen wat dingetjes aan. Meeste is wel aan te wennen gelukkig, maar heb wel wat puntjes.
[Afbeelding]
Verder is dit wegtype niet geschikt voor gebruik met cruise control in een Tesla omdat de cruise control in een Tesla minimaal "Traffic Aware" is, en de auto dit wegtype (terecht) als een enkele rijbaan ziet, en daarmee in paniek raakt als er een tegenligger aan komt.
Voor mij voelen TACC en AP altijd een beetje als een paard, dendert soms door waar je zelf snelheid zou matigen, en kan vervolgens volledig in de stress raken van het kleinste onzekerheidje dat ie waarneemt.
Ik heb overigens veel collega's die zakelijk in héél recente auto's rijden. Ik kwam erachter dat 80% daarvan óók op de cruise control rijdt met z'n voet op het gaspedaal, voor als de forward collision warning, TACC of AP schrikt. Tesla loopt hierin in Europa verre van voorop. Ik wist het van tevoren want ik had Tweakers geraadpleegd vóór ik de auto kocht, maar voor veel mensen is dit vaak een verrassing.
Dank voor het delen van de ervaring. Ik vergelijk dit inderdaad met een relatief ouderwetse Ford Focus uit 2021 waar deze plekken gewoon prima gingen op CC, maar wellicht juist om het gebrek van "awereness" van de omgeving. Het maakt de ervaring wel een stuk minder prettig. Ik durf CC eigenlijjk alleen maar aan te zetten op snelwegen en misshien N wegen. Dat terwijl ik mijn vorige auto altijd op alle langere stukken op CC zette, onafhankelijk van wegtype of snelheid. Dat valt me wel tegen.nerovectra schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:45:
[...]
LDW uitzetten moet inderdaad iedere rit opnieuw. Ik wist overigens niet dat dat kon. Hij miept wèl veel minder als je snelheid laag genoeg is (ik meen <60 km/u) of als je auto de tegenligger "gezien" heeft, dus pas uitwijken als de tegenligger je al redelijk genaderd heeft, kan erg helpen.
Verder is dit wegtype niet geschikt voor gebruik met cruise control in een Tesla omdat de cruise control in een Tesla minimaal "Traffic Aware" is, en de auto dit wegtype (terecht) als een enkele rijbaan ziet, en daarmee in paniek raakt als er een tegenligger aan komt.
Voor mij voelen TACC en AP altijd een beetje als een paard, dendert soms door waar je zelf snelheid zou matigen, en kan vervolgens volledig in de stress raken van het kleinste onzekerheidje dat ie waarneemt.
Ik heb overigens veel collega's die zakelijk in héél recente auto's rijden. Ik kwam erachter dat 80% daarvan óók op de cruise control rijdt met z'n voet op het gaspedaal, voor als de forward collision warning, TACC of AP schrikt. Tesla loopt hierin in Europa verre van voorop. Ik wist het van tevoren want ik had Tweakers geraadpleegd vóór ik de auto kocht, maar voor veel mensen is dit vaak een verrassing.
De Tesla is modern, maar soms té modern wat zorgt voor ongewenst gedrag.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Klopt, met ons 2e gebakje (Honda Jazz) kan overal de cruise control aan. Je schrikt je dan alleen wezenloos als je merkt dat ie "vergeet" langzamer te gaan rijden bij traag verkeer vóór je.Felyrion schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:58:
[...]
Dank voor het delen van de ervaring. Ik vergelijk dit inderdaad met een relatief ouderwetse Ford Focus uit 2021 waar deze plekken gewoon prima gingen op CC, maar wellicht juist om het gebrek van "awereness" van de omgeving. Het maakt de ervaring wel een stuk minder prettig. Ik durf CC eigenlijjk alleen maar aan te zetten op snelwegen en misshien N wegen. Dat terwijl ik mijn vorige auto altijd op alle langere stukken op CC zette, onafhankelijk van wegtype of snelheid. Dat valt me wel tegen.
Zelfde ervaring hier en zelfde vorige auto. Een Focus met adaptieve cruise control. De cruise control van de Focus was beter in de meeste situaties. Ook qua souplesse. De cruise control van Tesla is alleen geschikt op wegen met duidelijke rijbaan scheiding. Daar werkt het wel gewoon goed hoor. Het is wel even wennen, maar het is uiteindelijk gewoon prima op xilke wegen.Felyrion schreef op zondag 14 september 2025 @ 02:58:
[...]
Dank voor het delen van de ervaring. Ik vergelijk dit inderdaad met een relatief ouderwetse Ford Focus uit 2021 waar deze plekken gewoon prima gingen op CC, maar wellicht juist om het gebrek van "awereness" van de omgeving. Het maakt de ervaring wel een stuk minder prettig. Ik durf CC eigenlijjk alleen maar aan te zetten op snelwegen en misshien N wegen. Dat terwijl ik mijn vorige auto altijd op alle langere stukken op CC zette, onafhankelijk van wegtype of snelheid. Dat valt me wel tegen.
De lane departure warning is een stuk gevoeliger dan in de Focus. Ik kies er in de Tesla voor om eigenlijk altijd met je rechterwielen over de streep te rijden. Dan heb je geen last van de LDW.
Ik zet de TACC overal aan waar ik wil cruisen, en dat werkt vrijwel goed in 95% van de gevallen.GekkeRipper schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:04:
[...]
Zelfde ervaring hier en zelfde vorige auto. Een Focus met adaptieve cruise control. De cruise control van de Focus was beter in de meeste situaties. Ook qua souplesse. De cruise control van Tesla is alleen geschikt op wegen met duidelijke rijbaan scheiding. Daar werkt het wel gewoon goed hoor. Het is wel even wennen, maar het is uiteindelijk gewoon prima op xilke wegen.
De lane departure warning is een stuk gevoeliger dan in de Focus. Ik kies er in de Tesla voor om eigenlijk altijd met je rechterwielen over de streep te rijden. Dan heb je geen last van de LDW.
Maar in mijn vorige wagen (Volvo XC40 Recharge) moest ik veel minder ingrijpen, bijna niet. Op één van de wegen die ik vaak rij, zit er een knik in de weg en staan geparkeerde auto's. Dus met de vorige wagen, kon ik perfect met ACC deze knik nemen. Met de Tesla krijg ik een rood signaal omdat hij denkt dat ik tegen die auto's ga rammen. Dus ff er voor zet ik TACC af en weer aan als ik voorbij die knik ben.
Wat ik dan wel beter vind is dat hij in bochten vertraagd, de Volvo bleef gewoon aan de cruisesnelheid en soms was dit toch niet zo best... zeker niet in blinde bochten.
Zelfde ervaring hier. Als ik van werk naar huis ga rij ik over een weg met een oversteekplaats voor fietsers. TACC denkt dat ik de fietsers ga raken en gaat vol in de ankers (terwijl dat natuurlijk niet het geval is). En iets verderop (zelfde weg) is er een oversteekplaats voor auto's. Er rijdt bv een auto voor mij, remt en gaat links of rechtsaf, bij een afstand van 15-20m begint de Tesla al behoorlijk te remmen. Levensgevaarlijk als er een auto vlak achter je rijd. In zulke situaties zet ik ook TACC uit en later weer aan.RigolleM schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:46:
[...]
Ik zet de TACC overal aan waar ik wil cruisen, en dat werkt vrijwel goed in 95% van de gevallen.
Maar in mijn vorige wagen (Volvo XC40 Recharge) moest ik veel minder ingrijpen, bijna niet. Op één van de wegen die ik vaak rij, zit er een knik in de weg en staan geparkeerde auto's. Dus met de vorige wagen, kon ik perfect met ACC deze knik nemen. Met de Tesla krijg ik een rood signaal omdat hij denkt dat ik tegen die auto's ga rammen. Dus ff er voor zet ik TACC af en weer aan als ik voorbij die knik ben.
Wat ik dan wel beter vind is dat hij in bochten vertraagd, de Volvo bleef gewoon aan de cruisesnelheid en soms was dit toch niet zo best... zeker niet in blinde bochten.
Bochtassistentie kan fijn zijn, maar remt toch vaak te abrupt en zorgt dus niet voor een soepele rijbeleving. Ik reed hiervoor een BMW en de bochtassistentie was toch veel beter. Jammer dat je dat niet uit kan zetten in de Tesla.
Dat was zo. Nieuwe banden hebben tegenwoordig veel minder profiel. Zomer eerder iets van 6,5mm en winter tussen 7 en 8mm.mv_ak schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:19:
[...]
Nieuwe (zomer)banden hebben een profieldiepte tussen de 7 mm en 9,5 mm
Winterbanden hebben normaalgesproken een profieldiepte van 9 millimeter.
Zomerbanden kwamen hier anders met ruim 7,5mm.fisherman schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:33:
[...]
Dat was zo. Nieuwe banden hebben tegenwoordig veel minder profiel. Zomer eerder iets van 6,5mm en winter tussen 7 en 8mm.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.