In de EU moeten nieuwe auto's aan regels voor Lane Support Systems voldoen. Die regels houden helaas geen rekening met de fietssuggestiestrook in NL/BE. Om te begrijpen hoe Tesla eea heeft geïmplementeerd kun je in de Owners Manual lezen. Er 2 verschillende systemen die kunnen ingrijpen: Lane Departure Avoidance en Emergency Lane Departure Avoidance.Felyrion schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 23:12:
Ik heb mijn Model 3 nu bijna twee weken, en loop nog wel tegen wat dingetjes aan. Meeste is wel aan te wennen gelukkig, maar heb wel wat puntjes.
Hoe gaan jullie om met de lane departure warning? Hier in de buurt hebben we heel veel wegen met fiets suggestie stroken aan de zijkanten en de tesla vind het duidelijk niet cool dat ik daar op rij. Daarom zet ik het meestal uit, maar het zijn nogal wat handelingen om dat elke keer te doen. Kan dat handiger?
In het vervolg daarop, op sommige plekken start de strook, inclusief rode verf, en met de cruise control erop piept hij ineens en gaat hij vol in de ankers. Situatie voorbeeld:
[Afbeelding]
Van de andere kant kwam alleen een fietser, op het rode deel. Ik moet de situatie nog eens testen zonder verder verkeer.
Sowieso heb ik al wel best veel onverwachtte rem momentjes gehad. Geeft nog niet echt vertrouwen.
Lane Departure Avoidance kun je uitzetten (per rit) of instellen dat die alleen het stuur laat trillen ipv stuur correcties uit te voeren. In de Owners Manual wordt ook uitgelegd dat het gedrag anders is als TACC aan staat (dan wordt gecontroleerd of je je handen aan het stuur hebt).
Emergency Lane Departure Avoidance kun je niet uitzetten en zal altijd een stuuringreep uitvoeren. Bv. als je bij een afrit op de vluchtstrook dreigt te komen. Tip: als de belijning op het scherm rood wordt dan is het de Emergency Lane Departure die ingrijpt.