Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sinds 2025.14.X is de gevoeligheid van het forward collision warning systeem aangepast en zelfs met de recente 2025.32.3.1 is het nog steeds overdreven actief. Had gehoopt dat het ondertussen weer aangepast zou zijn zodat het minder hyper sensitief is.

Het is leuk dat de auto beter wordt met updates maar soms is het ook een achteruitgang dat niet wordt hersteld. Bij iedere rit zet ik nu de forward collision warning handmatig uit (deze instelling wordt helaas niet onthouden) omdat anders de auto bij bijna ieder stoplicht/oversteek plaatst gaat piepen. Ik rij verre van sportief :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-10 13:09
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:34:
[...]

Die range van 500km is wel bij 100kmp/h. Een beetje brandstof auto is een stuk zuiniger dan 1/15 bij 100 kmp/h.

Eigenlijk is de benzine nog nooit zo goedkoop geweest. Gezien de inflatie van de afgelopen jaren had deze al lang op 4 euro moeten staan.
Ik ken weinig brandstofauto's die zo'n verbruik hebben bij 100 km/u met dezelfde prestaties als bijv. een Model 3 of Model Y. Maak er 400km range van; dan ben je nog steeds goedkoper uit. Ik rijd nu een half jaar een KIA Sportage PHEV (voorheen Model 3) en ga nu weer terug naar Model Y. Verbruik bij 110km/u was 1 op 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:06
Caayn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:46:
[...]
Bij veel piepjes heb ik het idee dat Tesla het bewust zo irritant mogelijk maakt. Zelfs met kinderzitjes die door middel van isofix vastzitten en geen gordels nodig hebben piept de Tesla.

Gordels dichtdoen, ook al doen ze helemaal niks, lost het op.
Niet de enige dus die het gevoel heeft dat het wel heel gevoelig afgesteld is. Op lange ritten valt er achterin nog wel eens een in slaap, hoeft maar net iets te verliggen en de voet op de middelste plek te zetten om het piepen te triggeren. De eerste keer had ik even geen idee wat er nou begon te piepen, tot het iets afzetten om te verliggen de melding wat langer triggerde.
Hoe zit het trouwens met de knopjes op de deuren achterin, zijn die geblokkeerd tijdens het rijden? Ik zet nu zekerheidshalve het kinderslot er maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
R-R-L schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:17:
[...]

Niet de enige dus die het gevoel heeft dat het wel heel gevoelig afgesteld is. Op lange ritten valt er achterin nog wel eens een in slaap, hoeft maar net iets te verliggen en de voet op de middelste plek te zetten om het piepen te triggeren. De eerste keer had ik even geen idee wat er nou begon te piepen, tot het iets afzetten om te verliggen de melding wat langer triggerde.
Hoe zit het trouwens met de knopjes op de deuren achterin, zijn die geblokkeerd tijdens het rijden? Ik zet nu zekerheidshalve het kinderslot er maar op.
Durf ik niet te zeggen. Wel dat er hier al nieuwsgierige vingertjes op de deurbedieningsknoppen hebben gedrukt tijdens het rijden, maar ik had het kinderslot er al op zitten. Ik ga er vanuit dat je zonder kinderslot, tijdens het rijden, de deuren gewoon open kan doen maar dat weet ik niet zeker.

Iemand die het heeft uitgetest :P ?

Van buitenaf kan je in ieder geval de deuren niet zomaar openen zodra je een bepaalde snelheid hebt bereikt. Dit kan je herkennen aan het slotje midden bovenin het scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 16-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-10 23:37
De passagiersdeur kun je in ieder geval niet openen tijdens het rijden. Ik vermoed dat dit voor alle deuren geldt.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-10 18:02
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:45:
[...]

Tsja, met mijn vorige auto (BMW 5 G31) had ik daar geen last van. Ik ga bestellen.
Meestal piept het ook maar een xx aantal minuten en dan stopt het.
Bij tesla stopt het wel voorin weet ik, maar achter schijnbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-10 16:36

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mevius schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:30:
De passagiersdeur kun je in ieder geval niet openen tijdens het rijden. Ik vermoed dat dit voor alle deuren geldt.
En ook niet als er een fietser aankomt bijvoorbeeld als je zelf niet meer rijdt: https://www.notateslaapp....n/2024.44.4/release-notes . In ieder geval voor de Highland, maar neem aan ook voor de Juniper en wellicht ook inmiddels op 'oudere' modellen.
Caayn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:57:
Sinds 2025.14.X is de gevoeligheid van het forward collision warning systeem aangepast en zelfs met de recente 2025.32.3.1 is het nog steeds overdreven actief. Had gehoopt dat het ondertussen weer aangepast zou zijn zodat het minder hyper sensitief is.

Het is leuk dat de auto beter wordt met updates maar soms is het ook een achteruitgang dat niet wordt hersteld. Bij iedere rit zet ik nu de forward collision warning handmatig uit (deze instelling wordt helaas niet onthouden) omdat anders de auto bij bijna ieder stoplicht/oversteek plaatst gaat piepen. Ik rij verre van sportief :/
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je een voorbeeld? Liefst met een video, zodat we goed kunnen zien of het afwijkend gedrag is of niet. Wellicht is de camera kalibratie niet op orde of iets. Zelf merk ik dat die inderdaad actief waarschuwt, maar niet per se hinderlijk.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:42:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar heb je een voorbeeld? Liefst met een video, zodat we goed kunnen zien of het afwijkend gedrag is of niet. Wellicht is de camera kalibratie niet op orde of iets. Zelf merk ik dat die inderdaad actief waarschuwt, maar niet per se hinderlijk.
Ik zal eens een video proberen te maken.

Cameras heb ik al opnieuw laten kalibreren. Puntje van detail is dat ik vrij weinig alleen in de auto rij. Ik merk dat de overvloed aan piepjes extra irritant is voor bijrijders omdat het vrij luide (zelfs met Joe mode ingeschakeld) en (voor hun meer) onverwachte piepjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parelhoen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:25
Zillion01 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:17:
Enig idee waarom de private lease optie van de Model Y niet meer beschikbaar is op de site van Tesla?
Die zijn inmiddels weer beschikbaar…en helaas veel duurder. Ik keek eerder naar de model Y LR RWD, die was 737/maand 15000km 60 maanden en die is nu 872/maand. Ouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 13:06
cacofant schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:52:
Ik heb sinds een paar weken een irritant gerammel zitten aan de rechterkant van de auto. Vanmorgen kwam ik erachter dat het komt uit de bak aan de rechterkant waar de gordel uit komt. Dat plastic gedeelte zit losser. Als ik dat dat vergelijk met de bestuurderskant (zit vast).

Zou ik dit kunnen aanmelden bij Tesla service? Auto is net twee jaar oud namelijk.
Tuurlijk, wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-10 17:20
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:32:
Gister weer een rit van 120km met banken plat en spullen erop. Weer dat verschrikkelijke gepiep de hele rit. Volgens Tesla inderdaad:

[...]

Onbegrijpelijk dat een merk als Tesla hier niet iets op verzint - of eigenlijk: al op heeft bedacht.
Dit heb ik jaaaaren geleden ook eens gehad met model 3 2019, tijdens vervoeren van wat houten planken. Wat een terror rit was dat. Speelde dus toen al, idd jammer dat ze dit niet oplossen. Kwestie van de sensor wat minder scherp afstellen zou je zeggen..

Heeft iemand trouwens nog wel eens last van dat het alarm af gaat door een vlieg, in de MY Juniper uitvoering?

En gaat het alarm nog af als je de (telefoon)sleutel meeneemt terwijl er nog mensen in de auto zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Sjongejonge. Ik ben momenteel op vakantie en heb in zo'n twee weken tijd meer dan 2000km gereden. We zijn met de autopilot weer 10 stappen terug voor mijn gevoel. Nog nooit zoveel rare afremacties en noodremacties gehad. Zit nu via mobiel en ga het niet allemaal uittikken maar 100-wegen in Tsjechië met middenstrepen continu ingrepen omdat ie meent tegen tegenliggers aan te rijden. In Duitsland tijdelijke gele belijning gaat ie ook continu de mist in en blijft ie tussen wit en geel in rijden in plaats van geel en geel. Rare gas eraf dingen op de snelweg waarmee je dan zeg 20km/uur afremt en dan weer gas erop.

Wat een drama. Nou zal ik niet ontkennen dat ik EAP soms aanzet op wegen die niet volgens het boekje snelwegen zijn maar dan nog: dat ging altijd prima en nu is het volledig ***.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:16:
Sjongejonge. Ik ben momenteel op vakantie en heb in zo'n twee weken tijd meer dan 2000km gereden. We zijn met de autopilot weer 10 stappen terug voor mijn gevoel. Nog nooit zoveel rare afremacties en noodremacties gehad. Zit nu via mobiel en ga het niet allemaal uittikken maar 100-wegen in Tsjechië met middenstrepen continu ingrepen omdat ie meent tegen tegenliggers aan te rijden. In Duitsland tijdelijke gele belijning gaat ie ook continu de mist in en blijft ie tussen wit en geel in rijden in plaats van geel en geel. Rare gas eraf dingen op de snelweg waarmee je dan zeg 20km/uur afremt en dan weer gas erop.

Wat een drama. Nou zal ik niet ontkennen dat ik EAP soms aanzet op wegen die niet volgens het boekje snelwegen zijn maar dan nog: dat ging altijd prima en nu is het volledig ***.
Je weet dat je in Duitsland bij wegversmallingen niet mag inhalen? Je auto is met spiegels te breed, in Nederland tellen de spiegels niet mee, in Duitsland wel. We hebben in augustus Frankrijk doorkruist zonder gezeur, ook bij wegversmallingen werkte AP goed maar borden worden niet goed gelezen en genegeerd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
daemonix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:23:
[...]

Je weet dat je in Duitsland bij wegversmallingen niet mag inhalen? Je auto is met spiegels te breed, in Nederland tellen de spiegels niet mee, in Duitsland wel. We hebben in augustus Frankrijk doorkruist zonder gezeur, ook bij wegversmallingen werkte AP goed maar borden worden niet goed gelezen en genegeerd.
Dat hangt maar net van de borden af. De auto is met spiegels net onder de 2.10 breed dus bij alle wegwerkzaamheden die ik ben tegengekomen mocht ik prima inhalen. Allemaal 2.10m of 2.20m.

Overigens heeft dat verder niets te maken met de issues die ik had van het niet goed herkennen van de tijdelijke belijning.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 16-09-2025 19:31 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-10 17:38

Shiro

Serenity

Nou, ik heb een all weather matten set aangeschaft van 3W. Deze set
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750233003&width=1260

Ik heb ze bijna allemaal netjes kunnen plaatsen, maar ik zit dus met #5
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750669914&width=1260

Waar gaat dat? Ik ben best wel handig en zie vaak dit soort dingen vrij snel, vind ik van mijzelf :+ maar in dit geval weet ik werkelijk niet waar ik #5 kwijt kan. Op het plaatje lijkt het gewoon op de achterbank te zitten? Is er nog ergens een geheime compartiment die ik nog moet ontdekken in mijn Juniper?

Juniper RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 14:25
Dat is deze toch? Vak onder je normale achterbak zeg maar .
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6TWQdJT14ifhkQT9CvdHGo_ZTJvoGZXpZ0rC2tyCD3A&s=10

Edit: nee dat is 8. Vreemd…
Je hebt dus twee delen inderdaad zoals shinken aangeeft. Wat een opbergruimte heeft zo’n ding zeg.
Afbeeldingslocatie: https://shop.teslarati.com/cdn/shop/products/tesla-model-y-lower-trunk-liner-set-3d-maxpider.jpg?v=1748799111&width=1200

[ Voor 44% gewijzigd door SL65 op 16-09-2025 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:51
Shiro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:22:
Nou, ik heb een all weather matten set aangeschaft van 3W. Deze set
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750233003&width=1260

Ik heb ze bijna allemaal netjes kunnen plaatsen, maar ik zit dus met #5
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750669914&width=1260

Waar gaat dat? Ik ben best wel handig en zie vaak dit soort dingen vrij snel, vind ik van mijzelf :+ maar in dit geval weet ik werkelijk niet waar ik #5 kwijt kan. Op het plaatje lijkt het gewoon op de achterbank te zitten? Is er nog ergens een geheime compartiment die ik nog moet ontdekken in mijn Juniper?
De opbergruimte onder de plank bestaat uit twee delen. De diepe ruimte en de minder diepe ruimte (direct achter de achterbank). Die mat is voor de laatste. Op de foto met al die tassen, daar moet je hem plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ1hwIF4lMXJ7A_nBkJuXXnLJHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hGSc4uY0Sm8f1a6GGvTNwwbw.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door shinken82 op 16-09-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-10 10:39
Verwachten jullie nu aan het einde van het kwartaal nog kortingen i.v.m. targets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvoit schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
[...]

Dit heb ik jaaaaren geleden ook eens gehad met model 3 2019, tijdens vervoeren van wat houten planken. Wat een terror rit was dat. Speelde dus toen al, idd jammer dat ze dit niet oplossen. Kwestie van de sensor wat minder scherp afstellen zou je zeggen..

Heeft iemand trouwens nog wel eens last van dat het alarm af gaat door een vlieg, in de MY Juniper uitvoering?

En gaat het alarm nog af als je de (telefoon)sleutel meeneemt terwijl er nog mensen in de auto zitten?
De nieuwe Tesla’s hebben geen interieursensor meer. Dus een vlieg maakt niet meer uit. Dat laatste denk ik ook niet dan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tesio schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:39:
Verwachten jullie nu aan het einde van het kwartaal nog kortingen i.v.m. targets?
Wat korting op voorraad wellicht of zo’n inruil”bonus”. Dat laatste kost ze alleen geld bij hele oude auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Inspired schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:26:
[...]

Wat korting op voorraad wellicht of zo’n inruil”bonus”. Dat laatste kost ze alleen geld bij hele oude auto’s.
Dat is precies wat ik gedaan heb dus. Een auto ingeruild waar ik, schrik niet, nog € 50 voor teruggekregen heb. Maar wel € 3.000 inruilpremie. Inruil is al goedgekeurd maar moet de MY nog wel ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Tesio schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:39:
Ik denk dit kwartaal niet meer. Ze hebben de inruilpremie actie gehad voor de MY (is nog wel actief voor de M3) maar ze kunnen levering dit kwartaal niet garanderen c.q. zal toch pas volgende kwartaal worden qua uitlevering waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-10 17:38

Shiro

Serenity

shinken82 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:54:
[...]

De opbergruimte onder de plank bestaat uit twee delen. De diepe ruimte en de minder diepe ruimte (direct achter de achterbank). Die mat is voor de laatste. Op de foto met al die tassen, daar moet je hem plaatsen.

[Afbeelding]
Thanks, wist niet dat daar nog een ruimte zat, aardig wat videos van de model Y gezien, maar kan me niet herinneren dat ze dat ooit eens hebben laten zien. Ik zal morgen wel even goed kijken bij mijn eigen Juniper.

Juniper RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-10 22:40
Na een hoop wikken en wegen is mijn vader redelijk overtuigd dat hij de nieuwe Model Y wil kopen, maar begrijp ik nou goed dat het wel of niet krijgen van het inruilvoordeel een grote gok is? Er staat dat deze korting alleen wordt toegekend als de auto uiterlijk 30 sept wordt geleverd, maar daar hebben wij toch totaal geen invloed op? De indicatie voor de levering is "sept-okt", dus daar hebben we ook niks aan (en zelfs als er alleen "september" stond had ik het niet vertrouwd).

Kan iemand bevestigen dat mijn redenatie klopt, of zie ik iets over het hoofd? Mocht het kloppen, dan is het in mijn optiek echt een hele vreemde voorwaarde. Een uiterlijke besteldatum lijkt me logisch, maar ik ga toch ook geen TV bestellen als de korting afhangt van de snelheid van PostNL?
@roelst1 klopt, het is wat vreemd bij Tesla. Ze leven per kwartaal. Dus korting zul je nu alleen nog kunnen krijgen op voorraad modellen. Ook krijg je standaard een laag inruilvoorstel. Dus bij een jongere auto kun je amper van korting spreken.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:00
pr0mo schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:12:
Het was vandaag weer raa. Rij op de A12 van Utrecht richting Gouda en ik ben net voorbij Harmelen en dan valt het internet weg tot voorbij Gouda. Dit gebeurd me nu al 3 weken en durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat ik vanavond als ik weer terug rij de verbinding er weer uit vliegt.
Dit heb ik zondag inderdaad ook gemerkt, wel eerst bereik van Harmelen tot Woerden, daarna geen bereik tot ongeveer Reeuwijk. Gisteren reed ik precies hetzelfde stuk en toen had ik geen problemen. Wellicht opgelost?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
roelst1 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:53:
Na een hoop wikken en wegen is mijn vader redelijk overtuigd dat hij de nieuwe Model Y wil kopen, maar begrijp ik nou goed dat het wel of niet krijgen van het inruilvoordeel een grote gok is? Er staat dat deze korting alleen wordt toegekend als de auto uiterlijk 30 sept wordt geleverd, maar daar hebben wij toch totaal geen invloed op? De indicatie voor de levering is "sept-okt", dus daar hebben we ook niks aan (en zelfs als er alleen "september" stond had ik het niet vertrouwd).

Kan iemand bevestigen dat mijn redenatie klopt, of zie ik iets over het hoofd? Mocht het kloppen, dan is het in mijn optiek echt een hele vreemde voorwaarde. Een uiterlijke besteldatum lijkt me logisch, maar ik ga toch ook geen TV bestellen als de korting afhangt van de snelheid van PostNL?
Gewoon even bellen met Tesla zelf en navraag doen, die kunnen je exact vertellen of het nog gaat lukken of niet of mogelijk een ander alternatief. Tip, laat het wel per e-mail bevestigen.

• roelst1
Inspired schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:58:
@roelst1 klopt, het is wat vreemd bij Tesla. Ze leven per kwartaal. Dus korting zul je nu alleen nog kunnen krijgen op voorraad modellen. Ook krijg je standaard een laag inruilvoorstel. Dus bij een jongere auto kun je amper van korting spreken.
Hij levert een 2007 Mercedes met 650.000km op de teller in, dus 3000 euro is ongeveer zes keer de waarde van de auto.
beyazz06 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:50:
[...]

Gewoon even bellen met Tesla zelf en navraag doen, die kunnen je exact vertellen of het nog gaat lukken of niet of mogelijk een ander alternatief. Tip, laat het wel per e-mail bevestigen.
Dat is het mooie, gisteren met Tesla Den Haag gebeld, maar die had geen consequent antwoord voor me.

• Tesio
roelst1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:40:
[...]

Hij levert een 2007 Mercedes met 650.000km op de teller in, dus 3000 euro is ongeveer zes keer de waarde van de auto.
Hold up. Dus als ik nu een auto voor 500 euries op Marktplaats koop, dan pak ik 2.500 euro "winst"?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:12
Tesio schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:02:
[...]

Hold up. Dus als ik nu een auto voor 500 euries op Marktplaats koop, dan pak ik 2.500 euro "winst"?
Ja, tenzij de tesla niet in September meer geleverd kan worden. Op een model 3 krijg je zelfs 5000 dus 4500 winst ;)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40
nDirect090 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:04:
[...]

Ja, tenzij de tesla niet in September meer geleverd kan worden. Op een model 3 krijg je zelfs 5000 dus 4500 winst ;)
Ik neem aan dat hij in een rijdende staat met geldige APK moet zijn? Anders wordt het wel heel dubieus.

@roelst1 vergis je niet in een wat oudere Merc, die krengen leveren nog wel wat op in de export. Zijn geliefde wagens "elders" namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2025 10:10 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-10 14:39
daemonix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:00:
[...]

Waarom denk je dat je geen rijvaardigheid meer nodig hebt in een Tesla?
Daarom rijden we Tesla toch? Dé auto die zogezegd autonoom ging kunnen rijden. Dan mag je ook wel verwachten dat die auto basic dingen kan zoals deftig aangeven wat er rondom je auto ligt bij het parkeren?

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:06
shinken82 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]
Heeft de 3 die achterste ruimte ook? Nog nooit in me opgekomen om te kijken of daar ook iets is, altijd er vanuit gegaan dat de diepe bak de enige is. Samen met de frunk heb ik me afgelopen zomer verbaasd hoeveel spul er in de auto weg te stouwen is. Doel dat alleen spullen voor onderweg op de achterbank kwamen ruimschoots gered, zelfs nog een stukje kofferbak over.
[...]
Dit heb ik jaaaaren geleden ook eens gehad met model 3 2019, tijdens vervoeren van wat houten planken. Wat een terror rit was dat.
Stopt het piepen niet na een tijdje? Bij andere merken tot nu toe alleen maar meegemaakt dat ze steeds irritanter beginnen te piepen, maar na een tijdje er ook mee ophouden.
[...]
Dat lijkt me wel de bedoeling toch? Je loopt weg met de sleutel, auto gaat op slot en alarm wordt geactiveerd. Om die reden doe ik de deur niet helemaal dicht als de kleine even in de auto blijft, blijven de ramen ook open.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-10 21:40
Tesio schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:02:
[...]
Het is gewoon verkapte korting. Bij Opel hebben/hadden ze toch ook van die 'inruilvoordeel'-weken waar je 2000 euro korting krijgt op alles wat je inruil dat rolt of rijdt, bijvoorbeeld een bowlingbal of rolschaats.

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:40
Divak schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:20:
[...]

Het is gewoon verkapte korting. Bij Opel hebben/hadden ze toch ook van die 'inruilvoordeel'-weken waar je 2000 euro korting krijgt op alles wat je inruil dat rolt of rijdt, bijvoorbeeld een bowlingbal of rolschaats.
Ja is wel slim gedaan, de zakelijke markt kan niet meedoen en omdat het tijdelijk is heb je minder klaagzang over hogere afschrijving wat je wel hebt als de catwaarde omlaag gaat van nieuwe wagens. Hiermee lok je de twijfelaars over de streep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tesio
Divak schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:20:
[...]

Scherp - je hebt gelijk. Ik ben hier niet bekend mee, maar leidt dit dan tot een fiscaal voordeel? Waarom niet gewoon iedereen 3K korting geven i.p.v. zo'n actie? Nu zitten ze met tig bowlingballen, leuk voor de Kerstbingo maar dat duurt nog ff.
megabeat schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:29:
[...]

Ja is wel slim gedaan, de zakelijke markt kan niet meedoen en omdat het tijdelijk is heb je minder klaagzang over hogere afschrijving wat je wel hebt als de catwaarde omlaag gaat van nieuwe wagens. Hiermee lok je de twijfelaars over de streep.
Een "normale" korting leidt toch niet tot een lagere catalogusprijs?

[ Voor 27% gewijzigd door Tesio op 17-09-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
nDirect090 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb op 3 september besteld met inruil en heb zwart op wit dat als de auto door Tesla niet geleverd kan worden voor oktober dat de inruilpremie gewoon behouden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
GeeMoney schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
[...]

Ik neem aan dat hij in een rijdende staat met geldige APK moet zijn? Anders wordt het wel heel dubieus.

@roelst1 vergis je niet in een wat oudere Merc, die krengen leveren nog wel wat op in de export. Zijn geliefde wagens "elders" namelijk.
Er is inderdaad een verplichting dat de auto nog minimaal 3 maanden APK heeft op het moment dat deze ingeruild wordt (dus datum van aflevering Tesla)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
Tesio schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:37:
[...]

Scherp - je hebt gelijk. Ik ben hier niet bekend mee, maar leidt dit dan tot een fiscaal voordeel? Waarom niet gewoon iedereen 3K korting geven i.p.v. zo'n actie? Nu zitten ze met tig bowlingballen, leuk voor de Kerstbingo maar dat duurt nog ff.

[...]

Een "normale" korting leidt toch niet tot een lagere catalogusprijs?
Ik heb het hier over gehad met iemand van sales bij Tesla en de beweegreden is eigenlijk simpel: als je € 3.000 korting geeft dan "voelen" degene die wel de "volle mep" hebben betaald zich wat minder prettig. Nu moet je een auto inruilen om deze korting te krijgen. Het is omslachtig, ook voor hen, maar daardoor blijft de nieuwwaarde op peil.

Catalogusprijs blijft hetzelfde. Ook met de inruilkorting.

[ Voor 3% gewijzigd door JayJavier op 17-09-2025 12:18 ]

JayJavier schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:17:
[...]

Ik heb het hier over gehad met iemand van sales bij Tesla en de beweegreden is eigenlijk simpel: als je € 3.000 korting geeft dan "voelen" degene die wel de "volle mep" hebben betaald zich wat minder prettig. Nu moet je een auto inruilen om deze korting te krijgen. Het is omslachtig, ook voor hen, maar daardoor blijft de nieuwwaarde op peil.

Catalogusprijs blijft hetzelfde. Ook met de inruilkorting.
Mja, leuk verhaal maar het is ook gewoon veel voordeliger voor ze. Ze kunnen spelen met de inruilprijs en zo is het vaak een sigaar uit eigen doos. Toch reclame met 3/4/5k korting maar netto kost ze het ze maximaal de helft. Ook blijven zakelijke leaserijders buiten schot zo. Dat mensen zich minder prettig voelen heeft Tesla echt weinig boodschap aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:20:
[...]

Mja, leuk verhaal maar het is ook gewoon veel voordeliger voor ze. Ze kunnen spelen met de inruilprijs en zo is het vaak een sigaar uit eigen doos.
Dit geldt toch altijd als je je huidige auto inruilt bij de partij waar je een nieuwe auto koopt? Ik vroeg daarom altijd 2 offertes aan, 1 met inruil en 1 zonder inruil. Dat vind ik iig het voordeel van Tesla: over de koopprijs kan niet onderhandeld wordt, itt standaard autodealers. Dat is ook waarom leasemaatschappijen niet graag zaken doen met Tesla, omdat daar geen onderhandse afspraken mee te maken zijn, itt importeurs van `normale` merken

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Ik heb het idee dat de dagrijverlichting voor van mijn MY Juniper niet helemaal goed werkt, de kleine streepjes die ook als knipperlicht fungeren lijken meer lichtopbrengst te hebben dan de gehele lightbar. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik kan het helaas niet goed op de foto krijgen maar het lijkt af te wijken van de beelden die ik tot nu toe van de Juniper heb gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door Roelio86 op 17-09-2025 15:40 ]

pdidi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:49:
[...]

Dit geldt toch altijd als je je huidige auto inruilt bij de partij waar je een nieuwe auto koopt? Ik vroeg daarom altijd 2 offertes aan, 1 met inruil en 1 zonder inruil. Dat vind ik iig het voordeel van Tesla: over de koopprijs kan niet onderhandeld wordt, itt standaard autodealers. Dat is ook waarom leasemaatschappijen niet graag zaken doen met Tesla, omdat daar geen onderhandse afspraken mee te maken zijn, itt importeurs van `normale` merken
Een beetje merk doet koerslijst + bonus. Veel lm’s vinden het met name ook minder omdat ze in het verleden veel geld hebben zien verdampen door de enorme prijsdalingen. 50k+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelst1
JayJavier schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb op 3 september besteld met inruil en heb zwart op wit dat als de auto door Tesla niet geleverd kan worden voor oktober dat de inruilpremie gewoon behouden blijft.
Hoe heb je dat zwart op wit gekregen? Heeft iemand van Tesla dat apart voor je opgeschreven, of stond dat automatisch in je bevesting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:40
Wat halen de M3P Highland rijders hier als verbruik? Ik zat op 140Wh/km op mijn woon-werkverkeer met een 2023 pre Highland Model 3 RWD. Nu verbruik ik 190Wh/km over hetzelfde ritje.
Gemiddelde snelheid is hetzelfde, optrekken uiteraard iets vlotter, maar niet plakgas.

Geen idee hoe ze in die WLTP/EPA tests doen, maar daar is het verschil 35Wh/km tussen de RWD en P.

Kwa range is er dus amper verschil tussen de RWD en P :D De grotere batterij heft het meerverbruik op.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Roelio86 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:52:
Ik heb het idee dat de dagrijverlichting voor van mijn MY Juniper niet helemaal goed werkt, de kleine streepjes die ook als knipperlicht fungeren lijken meer lichtopbrengst te hebben dan de gehele lightbar. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik kan het helaas niet goed op de foto krijgen maar het lijkt af te wijken van de beelden die ik tot nu toe van de Juniper heb gezien.
Grappig! Dat was het eerste wat me opviel toen ik de Juniper voor het eerst zag! Daardoor herken ik hem nu ook in het donker, tov Hyundai of MB EQC. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
Helaas is mijn M3P 2021 vandaag uitgevallen met BMS_a079 en BMS_a074. Hij moest er in december toch uit, dus net de eindstreep niet gehaald. Staat vanaf morgen bij Tesla voor garantie (192.000km of 8 jaar bij M3P, deze stond op 178.000) en wordt (na remote diagnose) een vervangende HV-batterij. Helaas is het druk, dus dat wordt w.s. een tijdje vervangend een Kia Niro EV rijden.

Jammer want heb nooit wat gehad met het ding, behalve een paar lege TPMS sensoren, maar dat vond ik geen naam hebben. Altijd netjes tussen 20 en 80% gehouden, dus de batterijconditie was bovengemiddeld voor de leeftijd... Tot nu dan.

• Alexander1984
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-10 09:23
__fred__ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:32:
Helaas is mijn M3P 2021 vandaag uitgevallen met BMS_a079 en BMS_a074. Hij moest er in december toch uit, dus net de eindstreep niet gehaald. Staat vanaf morgen bij Tesla voor garantie (192.000km of 8 jaar bij M3P, deze stond op 178.000) en wordt (na remote diagnose) een vervangende HV-batterij. Helaas is het druk, dus dat wordt w.s. een tijdje vervangend een Kia Niro EV rijden.

Jammer want heb nooit wat gehad met het ding, behalve een paar lege TPMS sensoren, maar dat vond ik geen naam hebben. Altijd netjes tussen 20 en 80% gehouden, dus de batterijconditie was bovengemiddeld voor de leeftijd... Tot nu dan.
Opzich wel netjes een nieuwe HV batterij, maar je zou zeggen BMS kapot daar wat nieuwe in en weer draaien maar zo simpel zal het wel niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
__fred__ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:32:

Je bent niet de enigste. Heel veel M3P's met Panasonic 3L (2170L) batterij uit 2021/2022 hebben problemen. Op TFF al meer dan 4000 posts geplaatst. Misschien voor jou niet zo relevant (lease neem ik aan), maar Tesla plaatst dan meestal een ander refurbished type batterij voor terug (LG 5L), die kleiner is en die niet meer overeenkomt met je CoC

• JayJavier
roelst1 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:12:
[...]

Hoe heb je dat zwart op wit gekregen? Heeft iemand van Tesla dat apart voor je opgeschreven, of stond dat automatisch in je bevesting?
Ik heb dat via e-mail bevestigd gekregen dat als de auto niet geleverd zou worden voor oktober het gewoon doorloopt. Mits dit natuurlijk niet door mij komt maar door Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Alexander1984 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:48:
[...]

Opzich wel netjes een nieuwe HV batterij, maar je zou zeggen BMS kapot daar wat nieuwe in en weer draaien maar zo simpel zal het wel niet zijn.
Nieuwe is maar zeer de vraag. Er komt doorgaans een refurb in. Dan moet je hopen dat die dezelfde, of meer, range heeft.

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-10 12:11
Roelio86 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:52:
Heb dit gezien bij elke Juniper die ik langs heb zien rijden tot nu toe. Met een camera is het verschil minder duidelijk waardoor ik ook eerst de indruk had dat het een volledig egale light bar moest zijn. Vond het inderdaad wel een beetje jammer dat het niet zo is, ziet er toch net wat minder gelikt uit daardoor. Maar lijkt me niet zozeer een defect (tenzij Tesla gewoon heel veel Junipers met slecht afgestelde light bar zou hebben gemaakt).

• Roelio86
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 19:22
Kekboi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:17:
[...]

Heb dit gezien bij elke Juniper die ik langs heb zien rijden tot nu toe. Met een camera is het verschil minder duidelijk waardoor ik ook eerst de indruk had dat het een volledig egale light bar moest zijn. Vond het inderdaad wel een beetje jammer dat het niet zo is, ziet er toch net wat minder gelikt uit daardoor. Maar lijkt me niet zozeer een defect (tenzij Tesla gewoon heel veel Junipers met slecht afgestelde light bar zou hebben gemaakt).
Check, als het meer voor lijkt te komen dan zal het zo bedoeld zijn. Stoor me er verder niet aan als ik weet dat het zo hoort, maar had het idee dat het wellicht afweek...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-10 11:33
Broodro0ster schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:46:
Wat halen de M3P Highland rijders hier als verbruik? Ik zat op 140Wh/km op mijn woon-werkverkeer met een 2023 pre Highland Model 3 RWD. Nu verbruik ik 190Wh/km over hetzelfde ritje.
Gemiddelde snelheid is hetzelfde, optrekken uiteraard iets vlotter, maar niet plakgas.

Geen idee hoe ze in die WLTP/EPA tests doen, maar daar is het verschil 35Wh/km tussen de RWD en P.

Kwa range is er dus amper verschil tussen de RWD en P :D De grotere batterij heft het meerverbruik op.
Ik zit op 190Wh/km gemiddeld over de afgelopen 17.000km. :)

M3P 24'

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44

ik zit na 19k km op 176wh/km. Maar is natuurlijk net zomer geweest. Zal straks zeker weer oplopen naar 186 - 190wh/km. Ik rijd stevig door. En wat ik hier al eens schreef, de M3P highland is gewoon zuiniger dan mijn M3LR 2019. Ook in de zomer, maar in de winter is het verschil echt groot. Ondanks de 20" wielen en 275 breed achter. Ik vind het echt super netjes

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
nieuws: VS onderzoekt Tesla Model Y-deursloten die niet opengaan bij lage acc...

Zijn bij een MY (en M3 veronderstel ik) de deursloten van buitenaf niet (half) mechanisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
anti elppa schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:49:
[...]

ik zit na 19k km op 176wh/km. Maar is natuurlijk net zomer geweest. Zal straks zeker weer oplopen naar 186 - 190wh/km. Ik rijd stevig door. En wat ik hier al eens schreef, de M3P highland is gewoon zuiniger dan mijn M3LR 2019. Ook in de zomer, maar in de winter is het verschil echt groot. Ondanks de 20" wielen en 275 breed achter. Ik vind het echt super netjes
Dat valt goed mee. Geen idee wat ik anders doe :D
Cruise control staat hier meestal op 125kmh op de snelweg.

Hij rijdt verder wel erg lekker. Alleen die druk op de kont van de RWD mis ik soms wel. De P kan soms gaan ondersturen. Jammer dat je niet de balans kunt aanpassen voor dagelijks gebruik zonder in trackmode te gaan :D

En sinds kort heeft Tesla dus ook logo's gezet op de emerengy release knoppen. Iedereen die eens meerijdt, doet de deur daar nu open i.p.v. via de normale knoppen...

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• anti elppa
Broodro0ster schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:01:
[...]

Dat valt goed mee. Geen idee wat ik anders doe :D
Cruise control staat hier meestal op 125kmh op de snelweg.

Hij rijdt verder wel erg lekker. Alleen die druk op de kont van de RWD mis ik soms wel. De P kan soms gaan ondersturen. Jammer dat je niet de balans kunt aanpassen voor dagelijks gebruik zonder in trackmode te gaan :D

En sinds kort heeft Tesla dus ook logo's gezet op de emerengy release knoppen. Iedereen die eens meerijdt, doet de deur daar nu open i.p.v. via de normale knoppen...
Onderstuur geen last van. En mocht je wel iets voelen aan de voorkant, gewoon lomp het gaspedaal intrappen, dan komt die kont direct mee. Zelfs zonder trackmode

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:40
pdidi schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:03:
[...]

Je bent niet de enigste. Heel veel M3P's met Panasonic 3L (2170L) batterij uit 2021/2022 hebben problemen. Op TFF al meer dan 4000 posts geplaatst. Misschien voor jou niet zo relevant (lease neem ik aan), maar Tesla plaatst dan meestal een ander refurbished type batterij voor terug (LG 5L), die kleiner is en die niet meer overeenkomt met je CoC
Lease idd. Was mijn eerste EV, dus risico bij de leasemaatschappij. Met het prijsbeleid van Tesla en gedrag van Musk geen spijt van. Restwaarde van die M3P is niet best. Privé nu wel een ix3 gekocht en de opvolger van deze wordt ook weer gewoon zakelijk aanschaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JayJavier
__fred__ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 00:44:
[...]

Lease idd. Was mijn eerste EV, dus risico bij de leasemaatschappij. Met het prijsbeleid van Tesla en gedrag van Musk geen spijt van. Restwaarde van die M3P is niet best. Privé nu wel een ix3 gekocht en de opvolger van deze wordt ook weer gewoon zakelijk aanschaf.
Ik vind de afschrijving wel meevallen. Is wellicht iets scherper dan ICE geweest maar ik heb na 6 jaar nog €21.5k teruggekregen voor mijn M3 LR AWD die nieuw € 59k gekost heeft. Ongeveer 63% afschrijving wat neer komt op zo’n 1% per maand. In de regel schrijven auto’s na 5 jaar zo’n 50% af en dat was hier ook ongeveer het geval.

Voor mij reden genoeg geweest om de MY privé nu te bestellen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:17
In het kader: Nieuws dat volgens mij nog niemand opgemerkt heeft.

Volgens mij heeft Tesla stilletjes weer toegestaan dat de ruitenwisser uit kan op AutoPilot.

Ik rijd ivm inruilen van mijn '24 Y RWD nu een paar dagen rond zonder mijn S3XY commander in de wagen, en merk dat ik ineens de ruitenwisser uit kan zetten terwijl ik op AP rijd. Dat kon éérder zéker niet. Dan "stuiterde" de selectie terug naar auto.

Hoe lang het al kan.. geen idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_ui0zI-5HebIF743o6YviMuW40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIJShgkl26kzJhm8MrjPIfx5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2025 08:34 ]

• Mar.tin
JayJavier schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:16:
[...]

Ik vind de afschrijving wel meevallen. Is wellicht iets scherper dan ICE geweest maar ik heb na 6 jaar nog €21.5k teruggekregen voor mijn M3 LR AWD die nieuw € 59k gekost heeft. Ongeveer 63% afschrijving wat neer komt op zo’n 1% per maand. In de regel schrijven auto’s na 5 jaar zo’n 50% af en dat was hier ook ongeveer het geval.

Da's een mooi bedrag. Weinig km's? Want onze zakelijke Blauwe 2019 M3 LR AWD (met 270k km op de klok) leverde via de paar kanalen waar we hem aanboden maar rondom de €8k op. Daar heeft de berijder hem maar privé voor overgenomen :9.
Mijn privé Blauwe 2022 3 RWD (60kWh) leverde in oktober vorig jaar met 95k op de klok nog €25k op via privé verkoop.

Dus 21,5k voor een 6 jaar oude 3 LR AWD vind ik erg netjes :).

• Mar.tin

Verschil in weer tussen die metingen? Een beetje winderig / koeler weer kan een boel verschil maken.

Ennuh, we wachten nog steeds met smart op die 0-100 laadsessie :9.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:21:
In het kader: Nieuws dat volgens mij nog niemand opgemerkt heeft.

Volgens mij heeft Tesla stilletjes weer toegestaan dat de ruitenwisser uit kan op AutoPilot.

Ik rijd ivm inruilen van mijn '24 Y RWD nu een paar dagen rond zonder mijn S3XY commander in de wagen, en merk dat ik ineens de ruitenwisser uit kan zetten terwijl ik op AP rijd. Dat kon éérder zéker niet. Dan "stuiterde" de selectie terug naar auto.

Hoe lang het al kan.. geen idee.

[Afbeelding]
Dat kan al een tijdje ;) Let op: hij zet de ruitenwissers weer op auto zodra je autopilot opnieuw aanzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-10 13:56

SeatRider

Hips don't lie

JayJavier schreef op donderdag 18 september 2025 @ 06:16:
[...]

Ik kreeg ruim 23k terug voor de mijne (ook 2019 LR AWD). Die had wel een hele lage KM stand, maar ook wat parkeerdeukjes. Vond het al met al een nette transactie.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53
Fire69 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:16:
nieuws: VS onderzoekt Tesla Model Y-deursloten die niet opengaan bij lage acc...

Zijn bij een MY (en M3 veronderstel ik) de deursloten van buitenaf niet (half) mechanisch?
Nee, dat denk ik niet.
Enkel aan de binnenkant is er nog een mechanische greep, maar enkel voor de voordeuren is die makkelijk bereikbaar.
Je moet een Tesla best niet in de gracht of kanaal parkeren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mar.tin
Caayn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:03:
[...]
Dat kan al een tijdje ;) Let op: hij zet de ruitenwissers weer op auto zodra je autopilot opnieuw aanzet.
Dat snap ik, maar éérder kon het niet uberhaupt niet uit op AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:24:
[...]

Da's een mooi bedrag. Weinig km's? Want onze zakelijke Blauwe 2019 M3 LR AWD (met 270k km op de klok) leverde via de paar kanalen waar we hem aanboden maar rondom de €8k op. Daar heeft de berijder hem maar privé voor overgenomen :9.
Mijn privé Blauwe 2022 3 RWD (60kWh) leverde in oktober vorig jaar met 95k op de klok nog €25k op via privé verkoop.

Dus 21,5k voor een 6 jaar oude 3 LR AWD vind ik erg netjes :).
Er stond 99.970km op de teller bij verkoop. €8k is weinig maar als je een benzine auto na die periode met 270k op de klok weg doet krijg je er ook in verhouding niets meer voor. Plus dat je waarschijnlijk gigantisch veel kosten aan onderhoud zou hebben gehad.

Je privé auto zal waarschijnlijk rond de €45k gekost hebben. In het begin schrijft altijd alles het meeste af dus zeg even 30%. Dan zit je op €31,5k plus het feit dat er echt veel km op staan voor de leeftijd. Dus een €27/28k had ik wel verwacht hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-10 13:05
Wat is de impact op de range van het verwijderen van de wieldoppen op de Crossflow 19"velgen ?
Ik vind de velgen zonder wieldop eigenlijk mooier maar ze zitten er niet voor niets en ik ben benieuwd wat het met de range doet.

• Mar.tin
JayJavier schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:29:
[...]

Er stond 99.970km op de teller bij verkoop. €8k is weinig maar als je een benzine auto na die periode met 270k op de klok weg doet krijg je er ook in verhouding niets meer voor. Plus dat je waarschijnlijk gigantisch veel kosten aan onderhoud zou hebben gehad.

Je privé auto zal waarschijnlijk rond de €45k gekost hebben. In het begin schrijft altijd alles het meeste af dus zeg even 30%. Dan zit je op €31,5k plus het feit dat er echt veel km op staan voor de leeftijd. Dus een €27/28k had ik wel verwacht hiervoor.
Er heeft niemand gemopperd over die 8k hoor :+. Het was prima verantwoording voor het geval onze belastingsdienst zou komen zeuren we zaten eerst namelijk aan 15k te denken tot we van tesla / andere partijen allemaal biedingen terugkregen van rondom de €8k. :9.
Zakelijk gaat het om peanuts of je t ding voor 15 of 8k verkoopt, en dan is het voor de koper leuk als die zo goedkoop mogelijk weg kan toch? Het was meer ter vergelijk dat €21,5k bijzonder schappelijk klinkt in relatie daartoe. Ook voor verkoop nog even uitgebreid laten nalopen en eea laten vervangen om een nette auto af te leveren :).

Ook mijn 3 RWD mopper ik niet over, ik was prima tevreden met 25k zonder al te veel gezeur aan iemand die er nog steeds met plezier in rijdt. Die heb ik nét op het verkeerde moment gekocht (eind dec '23) voor 44k tweedehands, nieuwprijzen waren toen 54k voor de RWD. Toen half januari zakte de nieuwprijzen naar 44k :+. Ach.

Als de markt er €21500 voor over heeft is dat zo, en dat is top voor jou als verkoper toch? :).

Ik vind het persoonlijk véél geld voor een 6 jaar oude wagen, die hoewel héél capabel, best wel "gemakken" van 2 jaar jongere wagens mist (fors stillere cabine, warmtepomp, betere stoelen, stuurverwarming etc) terwijl de netto range niet persé écht hoger is dan een jonger model met een LFP60 pakket eronder die je voor vrijwel hetzelfde geld op zou moeten kunnen pikken imho.

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2025 10:18 ]

• nerovectra
  • Laatst online: 20:55
Tommie12 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:23:
[...]

Nee, dat denk ik niet.
Enkel aan de binnenkant is er nog een mechanische greep, maar enkel voor de voordeuren is die makkelijk bereikbaar.
Je moet een Tesla best niet in de gracht of kanaal parkeren.
Ik heb in de achterportieren Ali lusjes opgehangen waarmee de noodontgrendeling bediend kan worden zónder het luikje in het partiervak te hoeven openen. Van buiten is idd geen mechanische ontgrendeling als alternatief zónder de ruit te forceren. Bij een tewaterraking zouden de ramen automatisch openen, meen ik ergens opgeslagen te hebben. Dan zou het laagspanningsdeel van de auto niet spanningsloos moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:31:
[...]

Verschil in weer tussen die metingen? Een beetje winderig / koeler weer kan een boel verschil maken.

Ennuh, we wachten nog steeds met smart op die 0-100 laadsessie :9.
Het weer was ongeveer wel hetzelfde.

De laadsessie moest ik nog een keer posten, maar het was een beetje een tegenvaller. Eerst 35min gereden voor een SUC en de auto wou zelf niet preconditionen. Geen idee of dat kwam door de lage SOC. Met de Commander dan maar.
Aangekomen bij de SUC en het stond daar bomvol. Geprobeerd om te laden, maar krijg maar 160-130kW bij 9-15%. Dan maar gestopt en terug naar huis gereden waar 4x 300kW laadpalen aan de Jumbo staan (vergelijkbaar met Fastned) maar op 400V zijn ze gelimiteerd tot 200kW.
Onderweg naar huis begon de auto dan wel vanzelf te preconditionen.

Hierbij de grafiekjes. Toen ik aan 48% begon te laden de week er voor, haalde ik gewoon 150kW bij 50% en 110kW bij 60%. Ik hoorde koeling na 30% ook niet veel meer doen, dus hopelijk doet Tesla nog een update voor de LG 5M accu's eens er meer rond rijden want nu is het een beetje teleurstellend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWSjazVTVGZNkjpbAhxeJG6hjPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4tlbTrDp8Ngm2VRT4z4wwSgf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sB1-WoA1nkDIxukx-baSCeUNxl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbkat0j2sSwDCVkg3Os1WpLd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8XEVZ6rbflerO5GVCXM3T9F-HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5Cpdgg558PWuPAYnhwlwrAr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:50:
[...]

Er heeft niemand gemopperd over die 8k hoor :+. Het was prima verantwoording voor het geval onze belastingsdienst zou komen zeuren. :9. Zakelijk gaat het om peanuts of je t ding voor 15 of 8k verkoopt, en dan is het voor de koper leuk als die zo goedkoop mogelijk weg kan toch? Het was meer ter vergelijk dat €21,5k bijzonder schappelijk klinkt in relatie daartoe.

Ook mijn 3 RWD mopper ik niet over, ik was prima tevreden met 25k zonder al te veel gezeur aan iemand die er nog steeds met plezier in rijdt. Die heb ik nét op het verkeerde moment gekocht (eind dec '23) voor 44k tweedehands, nieuwprijzen waren toen 54k voor de RWD. Toen half januari zakte de nieuwprijzen naar 44k :+. Ach.

Als de markt er €21500 voor over heeft is dat zo, en dat is top voor jou als verkoper toch? :).

Ik vind het persoonlijk véél geld voor een 6 jaar oude wagen, die hoewel héél capabel, best wel "gemakken" van 2 jaar jongere wagens mist (fors stillere cabine, warmtepomp, betere stoelen, stuurverwarming etc) terwijl de netto range niet persé écht hoger is dan een jonger model met een LFP60 pakket eronder die je voor vrijwel hetzelfde geld op zou moeten kunnen pikken imho.
Sorry Martin. Ik was in de veronderstelling dat ik aan het reageren was op het bericht van Fred die aangaf dat de restwaarde slecht was en ook vanwege prijsbeleid Tesla en Elon Musk als persoon.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-10 11:24
JayJavier schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:29:
[...]

Ik kijk dan in de anwb koerslijst en ben benieuwd waar een lease maatschappij naar kijkt wil je de auto model 3 RWD overnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hhgwH43JfrFIzoAb6GDdxcWLNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/swD4CvvnolvPRr0qnXE2Rr4I.png?f=fotoalbum_large

zou dat veilingprijs zijn?

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:59:
[...]

Het weer was ongeveer wel hetzelfde.

De laadsessie moest ik nog een keer posten, maar het was een beetje een tegenvaller. Eerst 35min gereden voor een SUC en de auto wou zelf niet preconditionen. Geen idee of dat kwam door de lage SOC. Met de Commander dan maar.
Aangekomen bij de SUC en het stond daar bomvol. Geprobeerd om te laden, maar krijg maar 160-130kW bij 9-15%. Dan maar gestopt en terug naar huis gereden waar 4x 300kW laadpalen aan de Jumbo staan (vergelijkbaar met Fastned) maar op 400V zijn ze gelimiteerd tot 200kW.
Onderweg naar huis begon de auto dan wel vanzelf te preconditionen.

Hierbij de grafiekjes. Toen ik aan 48% begon te laden de week er voor, haalde ik gewoon 150kW bij 50% en 110kW bij 60%. Ik hoorde koeling na 30% ook niet veel meer doen, dus hopelijk doet Tesla nog een update voor de LG 5M accu's eens er meer rond rijden want nu is het een beetje teleurstellend...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is wel een beetje treurig inderdaad, voelt als gelimiteerd door het laadstation. Hoewel ik heb voor de 2019 3 LR AWD van m'n ouders ook al een tijdje geen propere 250kW voorbij zien komen. (hoewel ik vermoed dat dat door de leeftijd / vervuilde radiator komt).
En mijn eigen auto doet maar 171kW.

Nieuwste 20-80 laadsessie met die zelfde auto +- 100.000km later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NfT-ukVCl6C0nGfr2LIBYgzK6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2edsrs8JE7tD7rHQN3lNjZRL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_7UOq9raXic2dk3USVLM6ckt7M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Q8SepJzHxKry3SDeKfI07jF.jpg?f=fotoalbum_tile
"Oudste" 20-80 laadsessie die ik in tessie heb voor de 2019 LR AWD 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oagkorcMXxe_2F-anwnq0jNyeeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsFXYFXjuLeNf7y8NtVNX5GL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgvB0lWibv09nj5Phd8NZnMSdG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDG9gNO2mVcy7urL3rNaZEzf.jpg?f=fotoalbum_tile
Zal ze bij zin en gelegenheid eens in een degelijk grafiekje smijten.

Wel grappig is dat mijn "instap" Y RWD met BYD pack een 3 jaar oude IONIQ5 long range consistent eruit laadt en range'd op langere stukken.
Afgelopen weekeind heenweg, allebei met 100% vertrokken, na 350km kwam ik met 4% aan en hij met 2% terwijl we samen opgereden hebben. En ik zat weer 94% vol, tegen de tijd dat hij op iets van 85% was ofzo.
Terugweg zelfde verhaal, éérste stopje beiden met +- 30% bij de lader. na een half uur was ik vol, hij pas 85% ofzo. (hij stond steeds wél aan een 300kW lader overigens en niet aan een supercharger). En ik zou daarmee makkelijk thuiskomen, hij wilde nog wel een laadstopje maken :+.

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2025 10:42 ]

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-10 13:05
nerovectra schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:52:
[...]

Ik heb in de achterportieren Ali lusjes opgehangen waarmee de noodontgrendeling bediend kan worden zónder het luikje in het partiervak te hoeven openen. Van buiten is idd geen mechanische ontgrendeling als alternatief zónder de ruit te forceren. Bij een tewaterraking zouden de ramen automatisch openen, meen ik ergens opgeslagen te hebben. Dan zou het laagspanningsdeel van de auto niet spanningsloos moeten kunnen zijn.
Dit onderwerp is bij ons thuis ook ineens actueel na het artikel in de krant.
Welke Ali lusjes heb jij ?

Ik vroeg me trouwens ook af wat het nut van de lifehammer is want volgens mij is gelaagd glas niet te breken met een lifehammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:39:
[...]

Dit is wel een beetje treurig inderdaad, voelt als gelimiteerd door het laadstation. Hoewel ik heb voor de 2019 3 LR AWD van m'n ouders ook al een tijdje geen propere 250kW voorbij zien komen. (hoewel ik vermoed dat dat door de leeftijd / vervuilde radiator komt).
En mijn eigen auto doet maar 171kW.

Nieuwste 20-80 laadsessie met die zelfde auto +- 100.000km later.
[Afbeelding][Afbeelding]
"Oudste" 20-80 laadsessie die ik in tessie heb voor de 2019 LR AWD 3.
[Afbeelding][Afbeelding]
Zal ze bij zin en gelegenheid eens in een degelijk grafiekje smijten.

Wel grappig is dat mijn "instap" Y RWD met BYD pack een 3 jaar oude IONIQ5 long range consistent eruit laadt en range'd op langere stukken.
Afgelopen weekeind heenweg, allebei met 100% vertrokken, na 350km kwam ik met 4% aan en hij met 2% terwijl we samen opgereden hebben. En ik zat weer 94% vol, tegen de tijd dat hij op iets van 85% was ofzo.
Terugweg zelfde verhaal, éérste stopje beiden met +- 30% bij de lader. na een half uur was ik vol, hij pas 85% ofzo. (hij stond steeds wél aan een 300kW lader overigens en niet aan een supercharger). En ik zou daarmee makkelijk thuiskomen, hij wilde nog wel een laadstopje maken :+.
Ik was helaas de enige aan het laadstation. Het is gewoon de curve van de LG batterijen die slecht is.
De BYD LFP batterij is een kanon! Die gaat harder dan de meeste 800V wagens.

Bij mij duurde 11-80% net geen 34min. Met een update zou het moeten lukken in +- 26 minuten, maar geen idee als Tesla dat gaat doen. Ik hoop van wel.

Anderzijds ga ik gelukkig bijna nooit snelladen en als het nodig is, heb ik met 50% voldoende om thuis te geraken.

• Mar.tin
Kon het zo 123 niet vinden of het al gedeeld was:

Tesla Model 3 With Bumper Camera and Stalk Coming Soon, According to New Document

[ Voor 22% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
Broodro0ster schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:03:
[...]

Ik was helaas de enige aan het laadstation. Het is gewoon de curve van de LG batterijen die slecht is.
De BYD LFP batterij is een kanon! Die gaat harder dan de meeste 800V wagens.

Bij mij duurde 11-80% net geen 34min. Met een update zou het moeten lukken in +- 26 minuten, maar geen idee als Tesla dat gaat doen. Ik hoop van wel.

Anderzijds ga ik gelukkig bijna nooit snelladen en als het nodig is, heb ik met 50% voldoende om thuis te geraken.
Het zijn natuurlijk minder kWh's maar mijn BYD doet 0-100% in 37 minuten, 19-74% in 14 minuten. Ik ga dit pakket missen na volgende week. :'( :P

Aan de keerzijde, Tesla doet nog wel eens een update voor de laadsnelheid als ze wat meer data hebben over het pakket en hoe het performed in de echte wereld. Dus er is hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
LastSamurai schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:50:
[...]

Dit onderwerp is bij ons thuis ook ineens actueel na het artikel in de krant.
Welke Ali lusjes heb jij ?

Ik vroeg me trouwens ook af wat het nut van de lifehammer is want volgens mij is gelaagd glas niet te breken met een lifehammer.
https://nl.aliexpress.com/item/1005006683322753.html

Lifehammer heb ik alleen aan het portiervak hangen voor de gordelsnijder. In het uitzonderlijke geval dat het portier niet open kan kun je beter je energie stoppen in het eruit duwen van de zijruiten met een ferme trap met je voeten, bij voorkeur aan de zijde waar je niet zit. Lifehammer schijnt niets te kunnen beginnen tegen een gelaagde ruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
volgens mij nog niet gepost hier. Dit is wel een leuke meevaller voor de mensen die prive een Tesla hebben

autoweek.nl/autonieuws/artikel/wegenbelasting-voor-elektrische-autos-stijgt-minder-hard/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• roolfe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-10 16:20
Weet iemand toevallig of er op de Juniper nu wel of geen constante 12V aanwezig is op de trekhaak voor het voeden van bijvoorbeeld een koelkast in een caravan?
In de handleiding staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp5Dqi5RwfkzGUGrC_rYDinBpyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xG7U0wAAR893iXWSZ366eAVb.png?f=user_large

Een beetje tegenstrijdig wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
anti elppa schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:36:
volgens mij nog niet gepost hier. Dit is wel een leuke meevaller voor de mensen die prive een Tesla hebben

www.autoweek.nl/autonieuw...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Met ingang van 2026 is de korting op de mrb voor EV-rijders niet 25 procent, maar 30 procent.
Hoewel ik niet mopper over 5% extra korting gaat het echt maar om enkele euro's.

Voor mijn huidige Y (1992kg) in Gelderland heb je het op basis van dit jaar over:

2025: €34,25 per maand (€102,75 per kwartaal)
2026-25%: 102,75 per maand (€308,25 per kwartaal)
2026-30%: 95,90 per maand (€287,70 per kwartaal)

Vind de verhoging nog altijd vrij fors ineens, maargoed, ben dan ook ruim 6 jaar gewend geweest geen wegenbelasting te betalen :9.

• Mar.tin
roolfe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:43:
Weet iemand toevallig of er op de Juniper nu wel of geen constante 12V aanwezig is op de trekhaak voor het voeden van bijvoorbeeld een koelkast in een caravan?

[Afbeelding]

Alles na pakweg 2022 is uitgerust met een lithium laagspanningsbatterij dus zal volgens de logica van het plaatje geen constante 12V hebben daar. Misschien te omzeilen met "keep accessory power on", maar dat zou je moeten testen.

Worst-kaas zou je een draadje kunnen trekken vanaf de 12V outlet achterin naar de stekker. En dan de accessory power aan laten staan onder het "opladen" menu. Beperkt de stroomafname wel tot pakweg 10-12A. Als je dat aan een normale 12V stekker maakt, kun je het ook nog eens vrijwel zonder permanente modificaties te doen aan je wagen uitvoeren mocht het een lease zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 18-09-2025 12:12 ]

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 13:52
roolfe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:43:

[Afbeelding]

Bij de Juniper weet ik het niet precies maar mijn Y'24 heeft het niet.

• roolfe
Stylus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:47:
[...]

Bij de Juniper weet ik het niet precies maar mijn Y'24 heeft het niet.
Ik lees op Tesla Motors Club dat een monteur gezegd heeft dat het wel werkt, maar de handleiding trekt het in twijfel.
Bij de '24 is het inderdaad bekend dat het niet werkt, volgens mij omdat de MY 16V boordspanning heeft.

Er is vast wel een ervaringsdeskundige in huis :*)

[ Voor 6% gewijzigd door roolfe op 18-09-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Wel opletten dat het kinderslot dan niet werkt als er aan het koordje wordt getrokken. Ik vermoed ook dat de deur dan geopend kan worden tijdens het rijden

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
@roolfe Ik heb dit voor mijn bestelling nagevraagd bij Tesla. Daar gaven ze aan dat ze gemeten hadden op het showmodel en dat er geen constante stroom op staat.

Voor mij irritant want dat doet de caravan-koelkast het niet onderweg. Dat wordt bij lange ritten dus een koelbox gebruiken waarschijnlijk.

Ik heb wel een video gezien die het tegendeel zou laten zien. In het voorjaar gaan we zien dus.

[ Voor 14% gewijzigd door djiedjee op 18-09-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 13:52
djiedjee schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:09:
@roolfe Ik heb dit voor mijn bestelling nagevraagd bij Tesla. Daar gaven ze aan dat ze gemeten hadden op het showmodel en dat er geen constante stroom op staat.

Voor mij irritant want dat doet de caravan-koelkast het niet onderweg. Dat wordt bij lange ritten dus een koelbox gebruiken waarschijnlijk.
Ik gebruik zelf ook de koelbox in de kofferbak ter overbrugging. Sprak bij de SuC van Hilden (waar je mooi twee trailerplekken naast elkaar hebt) een gast die de koelkast op de boordaccu van de mover heeft lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nerovectra
pdidi schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
[...]

Wel opletten dat het kinderslot dan niet werkt als er aan het koordje wordt getrokken. Ik vermoed ook dat de deur dan geopend kan worden tijdens het rijden
Klopt, met jonge kinderen op de achterbank is 't wellicht verstandig deze lusjes niet in het zicht te plaatsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roolfe
djiedjee schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:09:

Ik heb wel een video gezien die het tegendeel zou laten zien. In het voorjaar gaan we zien dus.
Het kan natuurlijk goed zijn dat het pas werkt als er een stekker op aangesloten is.
Ik zie hier nog een berichtje op Reddit dat het wel schijnt te werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0KQ_djHkagDL7O_zzvheglhQGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gFTSMVWiZNORJnoD6yslNIgz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
roolfe schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:12:
[...]

Het kan natuurlijk goed zijn dat het pas werkt als er een stekker op aangesloten is.
Ik zie hier nog een berichtje op Reddit dat het wel schijnt te werken:

[Afbeelding]
De enige reden die ik kan bedenken dat het op Juniper wél zou werken is dat, doordat ze teruggegaan zijn van een 16V lithium naar een 12V lithium, ze geen DC-DC omvormer meer hoeven te stoppen in de controller voor de trekhaak.

Uit mijn 24' Y RWD komt gewoonlijk namelijk pakweg 15,5V uit de "12V" sockets. Maar uit mijn traileraansluiting komt 12,5V op de verlichtingspolen. (net even gemeten.). Pool 9 en 10 staat geen spanning op in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBLtQNHh49YVJTsXdaHL0Nt8UOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O9FhjS8ETfi0m4wqKx2pP3s.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ze vormen ergens die 15,5 om naar 12,2V. En ik kan me voorstellen dat je daar niet al te zware belasting op wil hebben. En als je in de Juniper nu weer een échter 12V laagvoltageaccu hebt, dan heb je die DC-DC niet meer nodig, en kan je alles direct vanaf de accu voeden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:59:
[...]

De enige reden die ik kan bedenken dat het op Juniper wél zou werken is dat, doordat ze teruggegaan zijn van een 16V lithium naar een 12V lithium, ze geen DC-DC omvormer meer hoeven te stoppen in de controller voor de trekhaak.

Uit mijn 24' Y RWD komt gewoonlijk namelijk pakweg 15,5V uit de "12V" sockets. Maar uit mijn traileraansluiting komt 12,5V op de verlichtingspolen. (net even gemeten.). Pool 9 en 10 staat geen spanning op in elk geval.

[Afbeelding]

Dus ze vormen ergens die 15,5 om naar 12,2V. En ik kan me voorstellen dat je daar niet al te zware belasting op wil hebben. En als je in de Juniper nu weer een échter 12V laagvoltageaccu hebt, dan heb je die DC-DC niet meer nodig, en kan je alles direct vanaf de accu voeden.
Wat is de spanning bij belasting? Onbelast zit ook een loodaccu boven de 14 V. Onbelast met een multimeter meten geeft geen zinvolle waarde.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-10 12:49
Korte vraag voor de experts onder ons.

Vandaag eindelijk dan toch een bestelling geplaatst voor een Model Y LR AWD. Maar het is een vooraf geconfigureerd model en hij heeft geen trekhaak. Nu weet ik dat ik deze achteraf kan installeren, maar ik zie ook veel goedkopere aanbieders online. Waar doe ik nu verstandig aan en wat mis ik softwarematig op het moment dat ik het niet via Tesla doe?

Gezien de prijs van de auto wil ik niet perse moeilijk gaan doen, dan gaat die paar honderd euro niet uitmaken natuurlijk. Maar als het nou echt geen verschil maakt, is het gratis korting.

Alvast bedankt!

• Mar.tin
daemonix schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:06:
[...]

Wat is de spanning bij belasting? Onbelast zit ook een loodaccu boven de 14 V. Onbelast met een multimeter meten geeft geen zinvolle waarde.
Goede vraag, heb even niets om erachter te komen, aanhanger staat het halve land door en heb hier op werk zo 123 ook niet ff iets om in de gaten te rammen.
Mijn voornaamste curieusiteit is dus dat er 12,5V komt uit een auto die op ~16V draait verder.

Tel daarbij op dat ik meet in een verlichtingsgat, en liever niet teveel overstuur heb :+.

Als ik straks onverhoopt toch een kabeltje tegenkom hang ik er wel even 100W aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
hansvanhengel schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:12:
Korte vraag voor de experts onder ons.

Vandaag eindelijk dan toch een bestelling geplaatst voor een Model Y LR AWD. Maar het is een vooraf geconfigureerd model en hij heeft geen trekhaak. Nu weet ik dat ik deze achteraf kan installeren, maar ik zie ook veel goedkopere aanbieders online. Waar doe ik nu verstandig aan en wat mis ik softwarematig op het moment dat ik het niet via Tesla doe?

Gezien de prijs van de auto wil ik niet perse moeilijk gaan doen, dan gaat die paar honderd euro niet uitmaken natuurlijk. Maar als het nou echt geen verschil maakt, is het gratis korting.

Alvast bedankt!
Achteraf monteren is mogelijk, vzviw is inprogrammeren een kleine moeite en zal iedere reputabele trekhaakboer ook wel kunnen, zou het zelf ff navragen bij de betreffende partij.

Persoonlijk is het één van die dingen die ik zelf lekker door Tesla zelf zou laten doen. Die doen "niets anders", en incidenteel doen ze het zelfs op je oprit.

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-10 12:49
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:17:
[...]

Achteraf monteren is mogelijk, vzviw is inprogrammeren een kleine moeite en zal iedere reputabele trekhaakboer ook wel kunnen, zou het zelf ff navragen bij de betreffende partij.

Persoonlijk is het één van die dingen die ik zelf lekker door Tesla zelf zou laten doen. Die doen "niets anders", en incidenteel doen ze het zelfs op je oprit.
Bedankt, daar neig ik nu toch ook naar. Ergens vind ik het risico voor 200 euro een beetje onnodig. Maar ik twijfelde omdat ik ook niet onnodig geld wilde betalen voor niks.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
Stylus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:12:
[...]

Ik gebruik zelf ook de koelbox in de kofferbak ter overbrugging. Sprak bij de SuC van Hilden (waar je mooi twee trailerplekken naast elkaar hebt) een gast die de koelkast op de boordaccu van de mover heeft lopen.
Precies. Een koelbox wilde ik sowieso ook hebben, dus heb alvast in de aanbieding een alpicool TSL35 besteld. Speciaal gemaakt voor de model Y, geinig...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40
Mar.tin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:13:
[...]

Goede vraag, heb even niets om erachter te komen, aanhanger staat het halve land door en heb hier op werk zo 123 ook niet ff iets om in de gaten te rammen.
Mijn voornaamste curieusiteit is dus dat er 12,5V komt uit een auto die op ~16V draait verder.

Tel daarbij op dat ik meet in een verlichtingsgat, en liever niet teveel overstuur heb :+.

Als ik straks onverhoopt toch een kabeltje tegenkom hang ik er wel even 100W aan.
Ze waren volgens mij toch alweer afgestapt van die 16V ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:07

orf

orf schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:47:
Ik ben op vakantie in Italië met een model 3. Gisteren over een grote steen gereden die midden op de weg lag. Dat gaf een flinke dreun. Onder de auto gekeken en ik zie dat er 2 rafelige gaten in de bodemplaat zitten, vlak na de voorlip.

Ik heb geen idee of dit verzekerd is, en als dat het is, dat je het met premieverhogingen alsnog terug betaalt. Ik ga in ieder geval maar een service verzoek doen bij Tesla om te kijken wat er stuk is.

Bij het rijden merk ik gelukkig niks. Toen het gebeurde gaf de computer een waarschuwing over automatisch remmen en regeneren viel uit, waardoor de auto uitrolde als het gas wordt losgelaten. Dat werkte gelukkig gelijk weer nadat ik de auto aan de kant zette.
Even mezelf quoten...

Vandaag bij Tesla geweest voor deze service melding. Het viel me alles mee. Voor €206 is een kunststof bodemplaat vervangen. Verder was er gelukkig niets aan de hand.

Ik vond het wel goed geregeld met service bij Tesla. Aanmelden in de app en na 20 minuten een melding dat de auto al weer klaar was. Via de app even de factuur betalen en weer door. :)
Pagina: 1 ... 127 ... 146 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: