Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Sinds 2025.14.X is de gevoeligheid van het forward collision warning systeem aangepast en zelfs met de recente 2025.32.3.1 is het nog steeds overdreven actief. Had gehoopt dat het ondertussen weer aangepast zou zijn zodat het minder hyper sensitief is.

Het is leuk dat de auto beter wordt met updates maar soms is het ook een achteruitgang dat niet wordt hersteld. Bij iedere rit zet ik nu de forward collision warning handmatig uit (deze instelling wordt helaas niet onthouden) omdat anders de auto bij bijna ieder stoplicht/oversteek plaatst gaat piepen. Ik rij verre van sportief :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:58
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:34:
[...]

Die range van 500km is wel bij 100kmp/h. Een beetje brandstof auto is een stuk zuiniger dan 1/15 bij 100 kmp/h.

Eigenlijk is de benzine nog nooit zo goedkoop geweest. Gezien de inflatie van de afgelopen jaren had deze al lang op 4 euro moeten staan.
Ik ken weinig brandstofauto's die zo'n verbruik hebben bij 100 km/u met dezelfde prestaties als bijv. een Model 3 of Model Y. Maak er 400km range van; dan ben je nog steeds goedkoper uit. Ik rijd nu een half jaar een KIA Sportage PHEV (voorheen Model 3) en ga nu weer terug naar Model Y. Verbruik bij 110km/u was 1 op 15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 15:17
Caayn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:46:
[...]
Bij veel piepjes heb ik het idee dat Tesla het bewust zo irritant mogelijk maakt. Zelfs met kinderzitjes die door middel van isofix vastzitten en geen gordels nodig hebben piept de Tesla.

Gordels dichtdoen, ook al doen ze helemaal niks, lost het op.
Niet de enige dus die het gevoel heeft dat het wel heel gevoelig afgesteld is. Op lange ritten valt er achterin nog wel eens een in slaap, hoeft maar net iets te verliggen en de voet op de middelste plek te zetten om het piepen te triggeren. De eerste keer had ik even geen idee wat er nou begon te piepen, tot het iets afzetten om te verliggen de melding wat langer triggerde.
Hoe zit het trouwens met de knopjes op de deuren achterin, zijn die geblokkeerd tijdens het rijden? Ik zet nu zekerheidshalve het kinderslot er maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
R-R-L schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:17:
[...]

Niet de enige dus die het gevoel heeft dat het wel heel gevoelig afgesteld is. Op lange ritten valt er achterin nog wel eens een in slaap, hoeft maar net iets te verliggen en de voet op de middelste plek te zetten om het piepen te triggeren. De eerste keer had ik even geen idee wat er nou begon te piepen, tot het iets afzetten om te verliggen de melding wat langer triggerde.
Hoe zit het trouwens met de knopjes op de deuren achterin, zijn die geblokkeerd tijdens het rijden? Ik zet nu zekerheidshalve het kinderslot er maar op.
Durf ik niet te zeggen. Wel dat er hier al nieuwsgierige vingertjes op de deurbedieningsknoppen hebben gedrukt tijdens het rijden, maar ik had het kinderslot er al op zitten. Ik ga er vanuit dat je zonder kinderslot, tijdens het rijden, de deuren gewoon open kan doen maar dat weet ik niet zeker.

Iemand die het heeft uitgetest :P ?

Van buitenaf kan je in ieder geval de deuren niet zomaar openen zodra je een bepaalde snelheid hebt bereikt. Dit kan je herkennen aan het slotje midden bovenin het scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door Caayn op 16-09-2025 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:29
De passagiersdeur kun je in ieder geval niet openen tijdens het rijden. Ik vermoed dat dit voor alle deuren geldt.

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:47
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:45:
[...]

Tsja, met mijn vorige auto (BMW 5 G31) had ik daar geen last van. Ik ga bestellen.
Meestal piept het ook maar een xx aantal minuten en dan stopt het.
Bij tesla stopt het wel voorin weet ik, maar achter schijnbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 16:28

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Mevius schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:30:
De passagiersdeur kun je in ieder geval niet openen tijdens het rijden. Ik vermoed dat dit voor alle deuren geldt.
En ook niet als er een fietser aankomt bijvoorbeeld als je zelf niet meer rijdt: https://www.notateslaapp....n/2024.44.4/release-notes . In ieder geval voor de Highland, maar neem aan ook voor de Juniper en wellicht ook inmiddels op 'oudere' modellen.
Caayn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:57:
Sinds 2025.14.X is de gevoeligheid van het forward collision warning systeem aangepast en zelfs met de recente 2025.32.3.1 is het nog steeds overdreven actief. Had gehoopt dat het ondertussen weer aangepast zou zijn zodat het minder hyper sensitief is.

Het is leuk dat de auto beter wordt met updates maar soms is het ook een achteruitgang dat niet wordt hersteld. Bij iedere rit zet ik nu de forward collision warning handmatig uit (deze instelling wordt helaas niet onthouden) omdat anders de auto bij bijna ieder stoplicht/oversteek plaatst gaat piepen. Ik rij verre van sportief :/
Niet dat ik je niet geloof, maar heb je een voorbeeld? Liefst met een video, zodat we goed kunnen zien of het afwijkend gedrag is of niet. Wellicht is de camera kalibratie niet op orde of iets. Zelf merk ik dat die inderdaad actief waarschuwt, maar niet per se hinderlijk.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:42:
[...]

Niet dat ik je niet geloof, maar heb je een voorbeeld? Liefst met een video, zodat we goed kunnen zien of het afwijkend gedrag is of niet. Wellicht is de camera kalibratie niet op orde of iets. Zelf merk ik dat die inderdaad actief waarschuwt, maar niet per se hinderlijk.
Ik zal eens een video proberen te maken.

Cameras heb ik al opnieuw laten kalibreren. Puntje van detail is dat ik vrij weinig alleen in de auto rij. Ik merk dat de overvloed aan piepjes extra irritant is voor bijrijders omdat het vrij luide (zelfs met Joe mode ingeschakeld) en (voor hun meer) onverwachte piepjes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parelhoen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:36
Zillion01 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:17:
Enig idee waarom de private lease optie van de Model Y niet meer beschikbaar is op de site van Tesla?
Die zijn inmiddels weer beschikbaar…en helaas veel duurder. Ik keek eerder naar de model Y LR RWD, die was 737/maand 15000km 60 maanden en die is nu 872/maand. Ouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
cacofant schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:52:
Ik heb sinds een paar weken een irritant gerammel zitten aan de rechterkant van de auto. Vanmorgen kwam ik erachter dat het komt uit de bak aan de rechterkant waar de gordel uit komt. Dat plastic gedeelte zit losser. Als ik dat dat vergelijk met de bestuurderskant (zit vast).

Zou ik dit kunnen aanmelden bij Tesla service? Auto is net twee jaar oud namelijk.
Tuurlijk, wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:54
ColeJ schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:32:
Gister weer een rit van 120km met banken plat en spullen erop. Weer dat verschrikkelijke gepiep de hele rit. Volgens Tesla inderdaad:

[...]

Onbegrijpelijk dat een merk als Tesla hier niet iets op verzint - of eigenlijk: al op heeft bedacht.
Dit heb ik jaaaaren geleden ook eens gehad met model 3 2019, tijdens vervoeren van wat houten planken. Wat een terror rit was dat. Speelde dus toen al, idd jammer dat ze dit niet oplossen. Kwestie van de sensor wat minder scherp afstellen zou je zeggen..

Heeft iemand trouwens nog wel eens last van dat het alarm af gaat door een vlieg, in de MY Juniper uitvoering?

En gaat het alarm nog af als je de (telefoon)sleutel meeneemt terwijl er nog mensen in de auto zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
Sjongejonge. Ik ben momenteel op vakantie en heb in zo'n twee weken tijd meer dan 2000km gereden. We zijn met de autopilot weer 10 stappen terug voor mijn gevoel. Nog nooit zoveel rare afremacties en noodremacties gehad. Zit nu via mobiel en ga het niet allemaal uittikken maar 100-wegen in Tsjechië met middenstrepen continu ingrepen omdat ie meent tegen tegenliggers aan te rijden. In Duitsland tijdelijke gele belijning gaat ie ook continu de mist in en blijft ie tussen wit en geel in rijden in plaats van geel en geel. Rare gas eraf dingen op de snelweg waarmee je dan zeg 20km/uur afremt en dan weer gas erop.

Wat een drama. Nou zal ik niet ontkennen dat ik EAP soms aanzet op wegen die niet volgens het boekje snelwegen zijn maar dan nog: dat ging altijd prima en nu is het volledig ***.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:16:
Sjongejonge. Ik ben momenteel op vakantie en heb in zo'n twee weken tijd meer dan 2000km gereden. We zijn met de autopilot weer 10 stappen terug voor mijn gevoel. Nog nooit zoveel rare afremacties en noodremacties gehad. Zit nu via mobiel en ga het niet allemaal uittikken maar 100-wegen in Tsjechië met middenstrepen continu ingrepen omdat ie meent tegen tegenliggers aan te rijden. In Duitsland tijdelijke gele belijning gaat ie ook continu de mist in en blijft ie tussen wit en geel in rijden in plaats van geel en geel. Rare gas eraf dingen op de snelweg waarmee je dan zeg 20km/uur afremt en dan weer gas erop.

Wat een drama. Nou zal ik niet ontkennen dat ik EAP soms aanzet op wegen die niet volgens het boekje snelwegen zijn maar dan nog: dat ging altijd prima en nu is het volledig ***.
Je weet dat je in Duitsland bij wegversmallingen niet mag inhalen? Je auto is met spiegels te breed, in Nederland tellen de spiegels niet mee, in Duitsland wel. We hebben in augustus Frankrijk doorkruist zonder gezeur, ook bij wegversmallingen werkte AP goed maar borden worden niet goed gelezen en genegeerd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:08
daemonix schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:23:
[...]

Je weet dat je in Duitsland bij wegversmallingen niet mag inhalen? Je auto is met spiegels te breed, in Nederland tellen de spiegels niet mee, in Duitsland wel. We hebben in augustus Frankrijk doorkruist zonder gezeur, ook bij wegversmallingen werkte AP goed maar borden worden niet goed gelezen en genegeerd.
Dat hangt maar net van de borden af. De auto is met spiegels net onder de 2.10 breed dus bij alle wegwerkzaamheden die ik ben tegengekomen mocht ik prima inhalen. Allemaal 2.10m of 2.20m.

Overigens heeft dat verder niets te maken met de issues die ik had van het niet goed herkennen van de tijdelijke belijning.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 16-09-2025 19:31 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01

Shiro

Serenity

Nou, ik heb een all weather matten set aangeschaft van 3W. Deze set
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750233003&width=1260

Ik heb ze bijna allemaal netjes kunnen plaatsen, maar ik zit dus met #5
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750669914&width=1260

Waar gaat dat? Ik ben best wel handig en zie vaak dit soort dingen vrij snel, vind ik van mijzelf :+ maar in dit geval weet ik werkelijk niet waar ik #5 kwijt kan. Op het plaatje lijkt het gewoon op de achterbank te zitten? Is er nog ergens een geheime compartiment die ik nog moet ontdekken in mijn Juniper?

SR+ MiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
Dat is deze toch? Vak onder je normale achterbak zeg maar .
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS6TWQdJT14ifhkQT9CvdHGo_ZTJvoGZXpZ0rC2tyCD3A&s=10

Edit: nee dat is 8. Vreemd…
Je hebt dus twee delen inderdaad zoals shinken aangeeft. Wat een opbergruimte heeft zo’n ding zeg.
Afbeeldingslocatie: https://shop.teslarati.com/cdn/shop/products/tesla-model-y-lower-trunk-liner-set-3d-maxpider.jpg?v=1748799111&width=1200

[ Voor 44% gewijzigd door SL65 op 16-09-2025 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:36
Shiro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:22:
Nou, ik heb een all weather matten set aangeschaft van 3W. Deze set
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750233003&width=1260

Ik heb ze bijna allemaal netjes kunnen plaatsen, maar ik zit dus met #5
https://3wliners.com/cdn/...p?v=1750669914&width=1260

Waar gaat dat? Ik ben best wel handig en zie vaak dit soort dingen vrij snel, vind ik van mijzelf :+ maar in dit geval weet ik werkelijk niet waar ik #5 kwijt kan. Op het plaatje lijkt het gewoon op de achterbank te zitten? Is er nog ergens een geheime compartiment die ik nog moet ontdekken in mijn Juniper?
De opbergruimte onder de plank bestaat uit twee delen. De diepe ruimte en de minder diepe ruimte (direct achter de achterbank). Die mat is voor de laatste. Op de foto met al die tassen, daar moet je hem plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ1hwIF4lMXJ7A_nBkJuXXnLJHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hGSc4uY0Sm8f1a6GGvTNwwbw.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door shinken82 op 16-09-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tesio
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:39
Verwachten jullie nu aan het einde van het kwartaal nog kortingen i.v.m. targets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvoit schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:09:
[...]

Dit heb ik jaaaaren geleden ook eens gehad met model 3 2019, tijdens vervoeren van wat houten planken. Wat een terror rit was dat. Speelde dus toen al, idd jammer dat ze dit niet oplossen. Kwestie van de sensor wat minder scherp afstellen zou je zeggen..

Heeft iemand trouwens nog wel eens last van dat het alarm af gaat door een vlieg, in de MY Juniper uitvoering?

En gaat het alarm nog af als je de (telefoon)sleutel meeneemt terwijl er nog mensen in de auto zitten?
De nieuwe Tesla’s hebben geen interieursensor meer. Dus een vlieg maakt niet meer uit. Dat laatste denk ik ook niet dan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tesio schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:39:
Verwachten jullie nu aan het einde van het kwartaal nog kortingen i.v.m. targets?
Wat korting op voorraad wellicht of zo’n inruil”bonus”. Dat laatste kost ze alleen geld bij hele oude auto’s.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Inspired schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:26:
[...]

Wat korting op voorraad wellicht of zo’n inruil”bonus”. Dat laatste kost ze alleen geld bij hele oude auto’s.
Dat is precies wat ik gedaan heb dus. Een auto ingeruild waar ik, schrik niet, nog € 50 voor teruggekregen heb. Maar wel € 3.000 inruilpremie. Inruil is al goedgekeurd maar moet de MY nog wel ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Tesio schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:39:
Ik denk dit kwartaal niet meer. Ze hebben de inruilpremie actie gehad voor de MY (is nog wel actief voor de M3) maar ze kunnen levering dit kwartaal niet garanderen c.q. zal toch pas volgende kwartaal worden qua uitlevering waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:01

Shiro

Serenity

shinken82 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:54:
[...]

De opbergruimte onder de plank bestaat uit twee delen. De diepe ruimte en de minder diepe ruimte (direct achter de achterbank). Die mat is voor de laatste. Op de foto met al die tassen, daar moet je hem plaatsen.

[Afbeelding]
Thanks, wist niet dat daar nog een ruimte zat, aardig wat videos van de model Y gezien, maar kan me niet herinneren dat ze dat ooit eens hebben laten zien. Ik zal morgen wel even goed kijken bij mijn eigen Juniper.

SR+ MiC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelst1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Na een hoop wikken en wegen is mijn vader redelijk overtuigd dat hij de nieuwe Model Y wil kopen, maar begrijp ik nou goed dat het wel of niet krijgen van het inruilvoordeel een grote gok is? Er staat dat deze korting alleen wordt toegekend als de auto uiterlijk 30 sept wordt geleverd, maar daar hebben wij toch totaal geen invloed op? De indicatie voor de levering is "sept-okt", dus daar hebben we ook niks aan (en zelfs als er alleen "september" stond had ik het niet vertrouwd).

Kan iemand bevestigen dat mijn redenatie klopt, of zie ik iets over het hoofd? Mocht het kloppen, dan is het in mijn optiek echt een hele vreemde voorwaarde. Een uiterlijke besteldatum lijkt me logisch, maar ik ga toch ook geen TV bestellen als de korting afhangt van de snelheid van PostNL?
Pagina: 1 ... 126 127 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: