Zal spannend worden. Tesla is wel 8,5% goedkoper.Inspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Ja, in Azie moet de Y L gaan concurreren met de X9. Dan weet ik wel wat mensen gaan kiezen..
Ik heb 2 weken terug via Grab (de Indonesische Uber) even in een Denza D9 (van BYD) gezeten. Dat is pas een mooie reiswagen voor 7 of 6 personen.Inspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:56:
[...]
Ja, in Azie moet de Y L gaan concurreren met de X9. Dan weet ik wel wat mensen gaan kiezen..
In Azie zijn auto's zoals de Toyota Alphard heel populair bij de elite. Dit soort auto's moeten daarmee concurreren. Ze kosten ook nog eens maar de helft van een Toyota Alphard die ruim een ton in Euro's kost minimaal.
Maar goed, alsnog hebben die weinig bagageruimte. Lengte zit ook slechts 5 meter.
Het zou mooi zijn als VW de verlengde multivan volledig elektrisch zou maken.
Dat is wel een bruikbare auto waar je met 6 personen gewoon kunt zitten en genoeg bagageruimte hebt.
Ik ben benieuwd hoeveel vraag er is naar auto's waar 6 man in kunnen. Wij hadden een Renault Grand Espace waar ons gezin met 4 kinderen prima in paste.Uitstekende reisauto, maar toen de kinderen het huis uit waren bleek er bij verkoop weinig belangstelling voor te zijn. De markt was er niet meer voor volgens de dealer.
Oekol schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Die is absoluut 16" geworden. Gedeeld op officiële account van Tesla op X
Dan kan je die natuurlijk niet vinden. Wel gekoelde draadloze oplaadpads tot 50W en:
[X]
Ik sprak over de vraag of het scherm van de 3 groter is geworden, dat is het niet.Oekol schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Die is absoluut 16" geworden. Gedeeld op officiële account van Tesla op X
Dan kan je die natuurlijk niet vinden. Wel gekoelde draadloze oplaadpads tot 50W en:
[X]
Die markt is heel klein en het zijn ook vaak best dure auto's. Veel duurder dan grote auto's vroeger waren, zoals alle auto's duurder geworden zijn. Ook dat zorgt ervoor dat 7 persoons auto's bijna niet gekocht worden.Mackeessie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:06:
Ik ben benieuwd hoeveel vraag er is naar auto's waar 6 man in kunnen. Wij hadden een Renault Grand Espace waar ons gezin met 4 kinderen prima in paste.Uitstekende reisauto, maar toen de kinderen het huis uit waren bleek er bij verkoop weinig belangstelling voor te zijn. De markt was er niet meer voor volgens de dealer.
Die multivan van mijn broer was 80k. Behoorlijk wat spaargeld dus.
Een ICE variant zal dik over een ton zijn en een BEV waarschijnlijk door de accu daar tussen in.
Maar goed, die verlengde Y is natuurlijk een net niet auto. Daar kun je sporadisch een keer meer dan 5 personen in vervoeren. Geen idee of die middelste stoelen naar achteren kunnen. Dan zou het een leuke auto zijn om je te laten rijden door een chauffeur.
Daar is nog best wat markt voor.
Voor een paar honderd euro kun je je de hele dag laten rijden door een chauffeur. Ik ken wel mensen die dat doen. Die werken dan in de auto tijdens het rijden. Maar als die dat ook niet heeft, dan is die daarvoor ook al niet bruikbaar. Je moet dan wel bijna kunnen liggen namelijk.
Hé, dat is interessant. Ik heb daarvoor een serviceverzoek staan en mag hem volgende week donderdag binnen brengen in Rotterdam om dit probleem te verhelpen. Ik werd er gek van, maar ik wist steeds niet waar het geratel vandaan kwam. En ik moet ook nog weleens over de Belgische snelwegen rijden, dan is het geratel al helemaal aanwezig.Zerobase schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:43:
[...] Ik moest recent toch bij het Tesla SeC zijn voor een garantieclaim (ratelend geluid binnenspiegel: klik).
Toen ik twee weken geleden op de bijrijderstoel zat kon ik eindelijk eens goed op onderzoek uitgaan. Je moest me zien zitten. Maar ik wou gewoon weten waar het vandaan kwam, voor hetzelfde geld was het iets van mezelf dat in het dashboardkastje rammelt ofzo. Maar nee, het kwam inderdaad vanuit het gedeelte bij de binnenspiegel.
Eerste serviceverzoek ingedient. Ben benieuwd, is toch wel even anders dan ik gewend ben. Maar als dit een veelvoorkomend probleem is, dan zullen ze het zeker vinden en oplossen.
[ Voor 3% gewijzigd door xFeverr op 19-08-2025 20:42 ]
Dat klinkt ook als best veel. Mijn MY RWD stond op begin 416,417 of 418 op dacht ik. Nu nog 406 bij 100%. Met 111k op de teller.turkeyhakan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat ik tegenwoordig op 100% nog maar 464 km zie. Toen de auto nieuw was, was dit 502 km :-) Nu 55k km gereden. Wel heel veel snelladen, maar het voelt zo apart dat je steeds minder ver komt. Ik hoor jullie al zeggen, zet hem nou op %...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je Nominaal Verbruik tussentijds door Tesla is aangepast is dat wel een sigaar uit eigen doos, want dan had je eigenlijk in het begin een hogere waardeOekol schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Dat klinkt ook als best veel. Mijn MY RWD stond op begin 416,417 of 418 op dacht ik. Nu nog 406 bij 100%. Met 111k op de teller.
Jij hebt waarschijnlijk een andere accutechniek, wellicht dat dat het verschil maakt.Oekol schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Dat klinkt ook als best veel. Mijn MY RWD stond op begin 416,417 of 418 op dacht ik. Nu nog 406 bij 100%. Met 111k op de teller.
Mijn zoon van 8 is er nochthans gek op.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:31:
[...]
Mooi, maar maak dat eens op niveau van wat jongere kinderen.
Ik denk aan :
- afbeeldingen van autos in minstens 5 kleuren en ook van de rest.
- een beloning iedere keer er 5 gevonden worden met een leuk muziekje of vuurwerk of zo
Nu is het iets voor 12+, en die zitten toch op hun eigen telefoon te prutsen.
Mijn Model Y RWD stond aan het begin op 418km en staat nu na 71K op 414km. Vorige week zijn we nog naar het Zwarte Woud geweest en pas gestopt na 380 km bij de Tesla Supercharger. Ik had nog range over dus die 400km zit er nog wel inOekol schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:06:
[...]
Ik doe alleen superchargen met vakantie en heel sporadisch in Nederland, maar die zijn op 1 hand te tellen denk ik.
Kan ja na gaan hoe gek hij zou worden als het nog wat grafischer wordt.
Hij kan natuurlijk al lezen, dat maakt een verschil.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben een battery test aan het draaien op mijn Y RWD 2024 en concludeer dat de SOC meter onderwater "maar" tot -4,5% gaat, tenminste, daar staat ie al een +- 30 minuten op.
Als de auto daadwerkelijk tot 2,5V per cel gaat is er vanaf 310V nog wel een beetje te gaan, (262,5V).
:strip_exif()/f/image/9OuvjNWXpopRWaa0UQOYjG13.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Een uur later is de accu aan het "rusten" volgens ScanMyTesla ineens -4,02% SOC en nog 0,38kWh Remaining.
Voltage 308V, waar hij eerder onder load met 302V gestopt was met ontladen.
Als ie zo weer gaat laden zou top zijn.
Als de auto daadwerkelijk tot 2,5V per cel gaat is er vanaf 310V nog wel een beetje te gaan, (262,5V).
:strip_exif()/f/image/9OuvjNWXpopRWaa0UQOYjG13.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: Een uur later is de accu aan het "rusten" volgens ScanMyTesla ineens -4,02% SOC en nog 0,38kWh Remaining.
[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 20-08-2025 09:42 ]
Ik zit er ook wel eens naar te kijken. Dan heb ik een SOC van 5% en zit hij nog op 337V. Mkay... Hoe groot moet die buffer aan de onderkant dan wel niet zijn. Volgens mij doet hij enorm veel moeite om de werkelijke capaciteit te downplayen.
Soms komt hij tijdens het laden bij 99% en staat dan nog bijna een uur met 3kw te laden zonder dat er range of capaciteit bij komt. Waar gaat die energie dan naartoe? Achteraf krijg je in Tessie of Teslamate alleen maar te zien dat je een beroerde efficiency hebt gehad tijdens het laden. Jaja, dat zal wel...
Soms komt hij tijdens het laden bij 99% en staat dan nog bijna een uur met 3kw te laden zonder dat er range of capaciteit bij komt. Waar gaat die energie dan naartoe? Achteraf krijg je in Tessie of Teslamate alleen maar te zien dat je een beroerde efficiency hebt gehad tijdens het laden. Jaja, dat zal wel...
/f/image/TvrV8KeuzkU4z1D5LQybIFzA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door RvV op 20-08-2025 08:37 ]
Y'24
Rijdend updates downloaden heb ik het zelfde, echter als ik een andere telefoon (zonder Tesla app) in de auto leg via en via hotspot download dan is die na een uur of 1 a 2 wel klaar met downloaden. Lijkt wel of die een soort check doet op 50% wat die liever stilstaand doet met wifi.mca2 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:09:
Omdat ik geen wifi op de oprit heb, download ik OTA updates via de hotspot van mijn telefoon terwijl ik rijd.
Het rare is dat de eerste 50% er binnen een paar minuten is maar de resterende vaak dagen (uur heen, uur terug rijden) op zich laat wachten.
Een bekend fenomeen of is er iets aan te doen?
Kan ook zijn dat die 99% niet klopt en dat het BMS dat op dat moment aan het calibreren is.RvV schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:30:
Ik zit er ook wel eens naar te kijken. Dan heb ik een SOC van 5% en zit hij nog op 337V. Mkay... Hoe groot moet die buffer aan de onderkant dan wel niet zijn. Volgens mij doet hij enorm veel moeite om de werkelijke capaciteit te downplayen.
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ja, dat kan ook. Het is alleen wel bij iedere laadbeurt het geval. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik hem heb zien caliberen in het afgelopen jaar. Misschien is dat wel het probleem, dat de calibratie niet werkt ofzo.Inspired schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:53:
[...]
Kan ook zijn dat die 99% niet klopt en dat het BMS dat op dat moment aan het calibreren is.
Y'24
LFP? Die hebben een vrij vlakke voltagecurve. Die van mij zat tot -2% SOC ofzo nog op 333V, nét als bijna heel de heenreis naar werk, pas de laatste +- 30 minuten ontladen met 4kW daalde het onder de 330V.RvV schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:30:
[Afbeelding]
Hij lijkt op 302V gestopt te zijn met ontladen en is nu aan het "rusten". Zal wel een lange werkdag worden vandaag
Ik herken het voor de CATL pakketten wel, nog even balanceren / kalibreren op het einde van de sessie, onderwater komt er wel stroom in de accu, hij rekent het alleen nergens mee. Meestal kwam er nog wel een 1kWh bij (boven de nominal full pack), en dan laadde die hem naar "101%" altijd leuk om dat te zien staan.RvV schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:57:
[...]
Ja, dat kan ook. Het is alleen wel bij iedere laadbeurt het geval. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik hem heb zien caliberen in het afgelopen jaar. Misschien is dat wel het probleem, dat de calibratie niet werkt ofzo.Is er nog iets wat het "caliberen" triggert?
Ik wordt ook gek van, ik dacht eerst dat het uit het dashboard kwam.. tot een week of 2 geleden ik het ook door had waarvandaan het komt. nu laat ik de auto zelf rijden en houd de spiegel maar vastxFeverr schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:42:
[...]
Hé, dat is interessant. Ik heb daarvoor een serviceverzoek staan en mag hem volgende week donderdag binnen brengen in Rotterdam om dit probleem te verhelpen. Ik werd er gek van, maar ik wist steeds niet waar het geratel vandaan kwam. En ik moet ook nog weleens over de Belgische snelwegen rijden, dan is het geratel al helemaal aanwezig.
Toen ik twee weken geleden op de bijrijderstoel zat kon ik eindelijk eens goed op onderzoek uitgaan. Je moest me zien zitten. Maar ik wou gewoon weten waar het vandaan kwam, voor hetzelfde geld was het iets van mezelf dat in het dashboardkastje rammelt ofzo. Maar nee, het kwam inderdaad vanuit het gedeelte bij de binnenspiegel.
Eerste serviceverzoek ingedient. Ben benieuwd, is toch wel even anders dan ik gewend ben. Maar als dit een veelvoorkomend probleem is, dan zullen ze het zeker vinden en oplossen.
Was bij mij een hele eenvoudige fiks, beetje tape op de juiste plek en het is sindsdien weg.Axel Moonshine schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Ik wordt ook gek van, ik dacht eerst dat het uit het dashboard kwam.. tot een week of 2 geleden ik het ook door had waarvandaan het komt. nu laat ik de auto zelf rijden en houd de spiegel maar vast. ook maar eens een servicebeurt inschieten. MYLR juli 2024.
https://www.reddit.com/r/...view_mirror_rattle_fixed/
Ik doe precies hetzelfde als jij maar heb na 60K nog 398 km op de teller ipv 418 bij aflevering. MY-RWD van aug 23. Dat is wel een verschilletje zeg. Mijn (thuis)laadgedrag is best wel volgens de tips en adviezen uit dit forum. Al klinkt een degradatie van 4,8% na 2 jaar ook best aannemelijk.Sabre77 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:20:
[...]
Mijn Model Y RWD stond aan het begin op 418km en staat nu na 71K op 414km. Vorige week zijn we nog naar het Zwarte Woud geweest en pas gestopt na 380 km bij de Tesla Supercharger. Ik had nog range over dus die 400km zit er nog wel in![]()
Ik doe alleen superchargen met vakantie en heel sporadisch in Nederland, maar die zijn op 1 hand te tellen denk ik.
Laat dat waarschijnlijk maar weg, LFP inderdaad.turkeyhakan schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 05:36:
[...]
Jij hebt waarschijnlijk een andere accutechniek, wellicht dat dat het verschil maakt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hoe hard reed je dan? Dat red ik wel met 100 km/u en achter vrachtwagens hangen. Anders eigenlijk niet. Red een 350 wel relatief makkelijk maar rijdt altijd te snel weg en stevig door om dat soort aantallen te halen.Sabre77 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:20:
[...]
Mijn Model Y RWD stond aan het begin op 418km en staat nu na 71K op 414km. Vorige week zijn we nog naar het Zwarte Woud geweest en pas gestopt na 380 km bij de Tesla Supercharger. Ik had nog range over dus die 400km zit er nog wel in![]()
Ik haal rond 300km bij Belgische snelheden (dus +- 120 "gemiddeld"). Zeker niet verkeerd.Oekol schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Hoe hard reed je dan? Dat red ik wel met 100 km/u en achter vrachtwagens hangen. Anders eigenlijk niet. Red een 350 wel relatief makkelijk maar rijdt altijd te snel weg en stevig door om dat soort aantallen te halen.
35min opladen naar 100% en opnieuw 300km bereik.
Kan me dan wel inbeelden dat jullie in NL een pak verder gaan.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Ik rijdt vrijwel altijd 110, lekker vlot door 't verkeer heen of iets harder als 't uitnodigd. Kom niet heel veel verder dan jij hoor. Maar heb 't ook niet nodig. Heb nog nooit 400km+ gehaald wellicht een keer 370. Het is gewoon niet mijn ding om zo langzaam te rijden (<100km) om iets te behalen en ik koel de auto standaard voor of verwarm 'm standaard in de winter.Aries.Mu schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Ik haal rond 300km bij Belgische snelheden (dus +- 120 "gemiddeld"). Zeker niet verkeerd.
35min opladen naar 100% en opnieuw 300km bereik.
Kan me dan wel inbeelden dat jullie in NL een pak verder gaan.
De Energy Buffer is toch altijd 4,5%? Dat begrijp ik tenminste uit de Akkuwiki FAQMar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:26:
Ik ben een battery test aan het draaien op mijn Y RWD 2024 en concludeer dat de SOC meter onderwater "maar" tot -4,5% gaat, tenminste, daar staat ie al een +- 30 minuten op.
[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 20-08-2025 10:13 ]
Iedereen weet voor zichzelf op zijn/haar route wat de situaties zijn wanneer TACC/Autosteer onverwachte dingen doet. Ik ken bijvoorbeeld 2 punten waarbij de tesla zomaar van 100 km/h naar 80 km/h gaat of een truck de teveel op de linkerlijn rijd en daardoor de tesla remt. Maar als we met zijn allen dit in 1 topic kunnen rapporteren aan elkaar met plaatjes of google maps hebben we een database op welke andere momenten het ook gebeurt.RF1000 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Update2. Afgelopen wederom op de A13 naar Den Haag maar nu op de meeste linkerbaan en autopilot aan. Nu geen phantom brake! Opvallend. Zal het dan toch (het begin van) de uitvoegstrook zijn die er voor zorgt dat ie een beetje in de remmen gaat?
Wat file gehad in NL, maar in Duitsland gewoon 110-120 km/h. Ik denk dat ik redelijk goede omstandigheden had hier.. na het laden moet ik 250 km tot de volgende laadstop (omdat ik met 60% batterij op bestemming wilde zijn). die deed ik in 1 uur 53 minuten. Uiteindelijk stond het verbruik toen op 185wh/km met stukken boven de 150 km/h.Oekol schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:39:
[...]
Hoe hard reed je dan? Dat red ik wel met 100 km/u en achter vrachtwagens hangen. Anders eigenlijk niet. Red een 350 wel relatief makkelijk maar rijdt altijd te snel weg en stevig door om dat soort aantallen te halen.
Vorige keer richting Nurnberg gereden.. toen gestopt na 349 km bij Montabaur. dat is ongeveer 350km.. had ik nog 15%.
Ik laad eigenlijk alleen maar op indien echt nodig, dus thuis gaat de auto niet eerder aan de lader dan < 20%. dan laad ik hem vaak op met stroom van de zonnepanelen dus staat hij vaak te laden met 5A op 3 fase. dan laad ik hem vol tot 100% maar daar staat ie dan ook nooit lang op stil dus eigenlijk volladen en dan binnen 4-8 uur wordt er al mee gereden.joeri_berg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Ik doe precies hetzelfde als jij maar heb na 60K nog 398 km op de teller ipv 418 bij aflevering. MY-RWD van aug 23. Dat is wel een verschilletje zeg. Mijn (thuis)laadgedrag is best wel volgens de tips en adviezen uit dit forum. Al klinkt een degradatie van 4,8% na 2 jaar ook best aannemelijk.
Dat kan goed (2,59kWh) maar op basis van het discharge total is er daarna nog een (dikke) kWh gedischarged.pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:10:
[...]
De Energy Buffer is toch altijd 4,5%? Dat begrijp ik tenminste uit de Akkuwiki FAQ
Inmiddels al een uur of 2 aan het "rusten". Kom maar op met het opladen
In China is het nu mogelijk om een richtingaanwijzer te laten plaatsen in de "oude" Highland
https://shop.tesla.cn/product/model-3-turn-stalk-retrofit

:strip_exif()/f/image/Yoj8ZhJfNynNQ1o0frsw0Sxi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door Maurice- op 20-08-2025 10:51 ]
Wachten tot dit naar Nederland komt. Zullen de gasten bij Enhauto niet blij mee zijn.Maurice- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:50:
In China is het nu mogelijk om een richtingaanwijzer te laten plaatsen in de "oude" Highland![]()
[Afbeelding]
Ter info:Maurice- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:50:
In China is het nu mogelijk om een richtingaanwijzer te laten plaatsen in de "oude" Highland![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/XbhrkLLEw4auZ48gAnxxiZV7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/8fUJqpi37n2VleRswLFKpWzy.png?f=user_large)
Er zit dus ook een andere stuur bij? Of is dat gewoon een gekke vertaling?
[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 20-08-2025 11:11 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
ik vermoed dat de vertaling niet helemaal klopt en ze eigenlijk de knoppen op het stuur vervangen. Zou niet weten waarom je het hele stuur moet vervangen, de knoppen zijn gewoon modulair namelijk.
Redelijk specifiek.Mar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
ik vermoed dat de vertaling niet helemaal klopt en ze eigenlijk de knoppen op het stuur vervangen. Zou niet weten waarom je het hele stuur moet vervangen, de knoppen zijn gewoon modulair namelijk.
Deze aankoopprijs dekt alleen de accessoires en arbeidskosten die gepaard gaan met de modificatie. Het originele stuurwiel van de auto en bijbehorende accessoires dienen naar Tesla te worden gestuurd om de kosten van het nieuw gemonteerde stuurwiel te dekken.
Bij deze service worden het originele stuurwiel en de bijbehorende accessoires vervangen. Het originele stuurwiel en de bijbehorende accessoires worden door het servicecentrum verwijderd en gerecycled.
Mijn Chinees is niet zo goedMar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
Hij is nét begonnen met laden. De accu was moe denk ik. Grappig genoeg geeft de Tesla App nu al 1% aan, waar ScanMyTesla nog op -2,88% zit. Als hij ergens voor 18:30 klaar is zou fijn zijnMar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:26:
[Afbeelding]
Voltage is alweer 333V op -1,75%
Edit: Inmiddels is er gelijkheid, 5,1% ScanMytesla en 5% Tesla app
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 20-08-2025 12:24 ]
Misschien een domme vraag, maar waarom doe je dit? Het onladen van een batterij naar 0% is nog slechter dan hem regelmatig naar 100% te laden.
Op de fiets vervuil je niets!
@QuestionMarc Dit is zo te zien de battery health test van Tesla. Waarschijnlijk wil @Mar.tin weten wat daar uit komt.
Heel eerlijk? Omdat ie met een week of 2 ingeruild (via Tesla) wordt voor een nieuwe, en ik benieuwd ben wat er uit de "officiële" test komt qua getal voor ik er geen gelegenheid meer toe heb. Het is een LFP pakket, dus zó slecht is het allemaal niet. Daarnaast ontlaadt de auto niet verder dan 302 volt. Dat is 2,87V per cel, waar de 0% van een LFP cel volgens verschillende bronnen rondom de 2,5V ligt.QuestionMarc schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:42:
Misschien een domme vraag, maar waarom doe je dit? Het onladen van een batterij naar 0% is nog slechter dan hem regelmatig naar 100% te laden.
Vanaf vrijdag rijd ik tijdelijk in een andere (E-Niro) geleende auto omdat ik geen zin heb in gezeur betreffende de inruil en het aantal km's dat er nog gemaakt zou worden. Dus het is ook soort-van mijn laatste mogelijkheid om het nog even te weten te komen.
[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 20-08-2025 11:51 ]
Heb je een BYD of CATL accu? Wat is je huidige Nominaal Verbruik (check deze post om die te bepalen)?joeri_berg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:30:
[...]
Ik doe precies hetzelfde als jij maar heb na 60K nog 398 km op de teller ipv 418 bij aflevering. MY-RWD van aug 23. Dat is wel een verschilletje zeg. Mijn (thuis)laadgedrag is best wel volgens de tips en adviezen uit dit forum. Al klinkt een degradatie van 4,8% na 2 jaar ook best aannemelijk.
Op basis van de 100% km getallen gok ik een CATL. (maar ben ook benieuwd naar nom verbruik)pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:24:
[...]
Heb je een BYD of CATL accu? Wat is je huidige Nominaal Verbruik (check deze post om die te bepalen)?
[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 20-08-2025 12:26 ]
142 Wh / km , geen idee voor de batterij. het is een Model Y RWD uit Augustus 2023.Mar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
Op basis van de 100% km getallen gok ik een CATL. (maar ben ook benieuwd naar nom verbruik)
Wat is het 7e teken in je VIN?Sabre77 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
142 Wh / km , geen idee voor de batterij. het is een Model Y RWD uit Augustus 2023.
Ik heb daar toevallig vandaag contact over gehad met Tesla. Zij geven toe dat de auto de maximum snelheid soms onterecht aanpast o.b.v. kaart- of gps data. Het is volgens hen onder de aandacht, maar niet gemakkelijk of snel opgelost. Er zit niets anders op dan wachten op de juiste software update(s).Hongy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Iedereen weet voor zichzelf op zijn/haar route wat de situaties zijn wanneer TACC/Autosteer onverwachte dingen doet.
Verder laat ik over twee weken een algehele controle doen omdat de grens van 80.000 km voor garantie eruit komt. En kijken ze meteen naar het kraken van de kofferbakklep en het windgesuis bij de bestuurdersportier. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.
Dit zijn wel echt hele grote aannames voor “iedereen”:Hongy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Iedereen weet voor zichzelf op zijn/haar route wat de situaties zijn wanneer TACC/Autosteer onverwachte dingen doet. Ik ken bijvoorbeeld 2 punten waarbij de tesla zomaar van 100 km/h naar 80 km/h gaat of een truck de teveel op de linkerlijn rijd en daardoor de tesla remt. Maar als we met zijn allen dit in 1 topic kunnen rapporteren aan elkaar met plaatjes of google maps hebben we een database op welke andere momenten het ook gebeurt.
1. Dat mensen een soort vaste route zouden hebben
2. Dat ze gaan proberen uit te zoeken wat de redenen zijn voor de phantom brakes op die route
3. Ze die zo vaak rijden en de updates zo beperkt zijn dat dit generaliseerbaar is
Ik denk dat er maar een handjevol mensen is die aan alle criteria voldoen
[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 20-08-2025 13:14 ]
650 km bereik bij gemiddeld iets meer dan 125km/u is wel echt exceptioneel. Een 115 kWh batterij ookSabre77 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Wat file gehad in NL, maar in Duitsland gewoon 110-120 km/h. Ik denk dat ik redelijk goede omstandigheden had hier.. na het laden moet ik 250 km tot de volgende laadstop (omdat ik met 60% batterij op bestemming wilde zijn). die deed ik in 1 uur 53 minuten. Uiteindelijk stond het verbruik toen op 185wh/km met stukken boven de 150 km/h.
Vorige keer richting Nurnberg gereden.. toen gestopt na 349 km bij Montabaur. dat is ongeveer 350km.. had ik nog 15%.Daar reed ik in NL ongeveer 105 en dan in Duitsland 120.
Ongetwijfeld maar het alternatief van Enhauto heeft nog steeds meer opties. Het retrofit/nieuwe pookje van Tesla lijkt puur en alleen voor de richtingaanwijzer te zijn. Ruitenwissers, verlichting en andere functies die we gewent zijn keren niet terug en zal je dus nog steeds een oplossing van een derde partij (zoals Enhauto) nodig hebben.rbnw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Wachten tot dit naar Nederland komt. Zullen de gasten bij Enhauto niet blij mee zijn.
Dat schrijf ik niet , maar goed.JohanB schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
650 km bereik bij gemiddeld iets meer dan 125km/u is wel echt exceptioneel. Een 115 kWh batterij ook
Trip naar Zwarte Woud
Huis -> eerste laadplek 380 km ( wat file in NL en op de 61 gewoon normaal gereden. Laden en wat eten.
van eerste laadstop naar tweede laadstop (45 minuten voor eindbestemming) heb ik 245 km gereden in 1 uur en 53 minuten met 18.5 kWh per 100 km verbruik. Daarna weer opgeladen en heeft mijn vrouw naar de eindbestemming gereden.
Op de route door de Drechttunnel gaat mijn auto altijd naar 100, ook al heb ik 110 op de TACC. Dit doet hij ook op de Brienenoord.JohanB schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:13:
[...]
Dit zijn wel echt hele grote aannames voor “iedereen”:
1. Dat mensen een soort vaste route zouden hebben
2. Dat ze gaan proberen uit te zoeken wat de redenen zijn voor de phantom brakes op die route
3. Ze die zo vaak rijden en de updates zo beperkt zijn dat dit generaliseerbaar is
Ik denk dat er maar een handjevol mensen is die aan alle criteria voldoen
Op de fiets vervuil je niets!
Ik zou wel graag hebben dat ze die knoppen behouden, vooral voor de richtingaanwijzers, maar dat is ook al niet meer bij de MYJ.. ik gebruik nu beiden met de S3XY-stalk, rechtdoor gebruik ik de knoppen, tijdens het draaien (rotonde) gebruik ik de stalk.Mar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
Hopelijk komt de gear selector ook, voor de MYJ!Maurice- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:50:
[Afbeelding]
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Heb je erin gereden? Ik vond het erg snel wennen.V-8 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Hopelijk komt de gear selector ook, voor de MYJ!
Met de richtingaanwijzer ben ik wel erg blij, dat dan weer wel...
Goed nieuws, hopelijk komt het snel uit.Maurice- schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:50:
[Afbeelding]
Nog even wachten op @joeri_berg om te kijken of hij ook nog 142 Wh/km heeft. Om te weten welke batterij je hebt, ga je naar ovi.rdw.nl, vul je je kenteken in en kijk je bij Variant. Als je een CATL batterij hebt dan heb je variant Y6LR, als je een BYD batterij hebt dan heb je Variant code Y7CRSabre77 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:52:
[...]
142 Wh / km , geen idee voor de batterij. het is een Model Y RWD uit Augustus 2023.
Ik ken zulke punten wel. Ook grappig om daar te observeren hoe Teslas die voor me rijden ook even remmen.Hongy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Iedereen weet voor zichzelf op zijn/haar route wat de situaties zijn wanneer TACC/Autosteer onverwachte dingen doet. Ik ken bijvoorbeeld 2 punten waarbij de tesla zomaar van 100 km/h naar 80 km/h gaat of een truck de teveel op de linkerlijn rijd en daardoor de tesla remt. Maar als we met zijn allen dit in 1 topic kunnen rapporteren aan elkaar met plaatjes of google maps hebben we een database op welke andere momenten het ook gebeurt.
Er is één heel bizar punt, waar een 80km weg overgaat in een 100km snelweg. Daar gaat de cruisecontrol ineens OMHOOG, in een bocht nog voor ik op de snelweg zit.
Dit zie ik verder nergens anders en gebeurd ook nergens anders en is een hele rare fout. Ik heb ook niet aanstaan dat de CC de snelheidlimiet zou moeten volgen.
Wat ik me afvraag is waar je dit soort fouten kunt melden, want het is al jaren hetzelfde.
Daarnaast vraag ik me af snelheidslimiten (en daaruitvolgende fouten) uit een overheidsdatabase komt en of andere autos hetzelfde probleem ondervinden. Bijv als de auto denkt dat je 50km/u mag als het een 80km/u weg is.
[ Voor 13% gewijzigd door Menesis op 20-08-2025 15:02 ]
Mixed Reality dev
Y6LR dus CATL.pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Nog even wachten op @joeri_berg om te kijken of hij ook nog 142 Wh/km heeft. Om te weten welke batterij je hebt, ga je naar ovi.rdw.nl, vul je je kenteken in en kijk je bij Variant. Als je een CATL batterij hebt dan heb je variant Y6LR, als je een BYD batterij hebt dan heb je Variant code Y7CR
Zie mijn handtekening ;-)djiedjee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:20:
[...]
Heb je erin gereden? Ik vond het erg snel wennen.
Met de richtingaanwijzer ben ik wel erg blij, dat dan weer wel...
Zwarte hemelbekledinglocatielocatie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Model Y L is te bestellen nu in China, 25500 Yuan = 3040 euro duurder dan de AWD versie. Dus in Europa waarschijnlijk rond 57000 euro. Iets grotere batterij dan de AWD versie, evenveel range. Dit wordt toch een aardige concurrent van de EV9 wanneer die naar Europa komt (al aan het testen in Duitsland)
Hopelijk wordt dit ooit ook voor de gewone Model 3 en Y een optie.
Vrouwlief was even weg met de auto maar net even opgezocht.pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Nog even wachten op @joeri_berg om te kijken of hij ook nog 142 Wh/km heeft. Om te weten welke batterij je hebt, ga je naar ovi.rdw.nl, vul je je kenteken in en kijk je bij Variant. Als je een CATL batterij hebt dan heb je variant Y6LR, als je een BYD batterij hebt dan heb je Variant code Y7CR
Ik heb een BYD batterij (Y7CR) en nominaal verbruik is 142,3 Wh/km
(Model Y RWD - 2023 / 60k km.)
Edit - voor de goede orde dus 398 km als weergegeven range, komende van 418 km
[ Voor 6% gewijzigd door joeri_berg op 20-08-2025 16:18 ]
Bijzonder, ze lijken dus voor het 2024 model iets gewijzigd te hebben in het nominale verbruik.joeri_berg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Vrouwlief was even weg met de auto maar net even opgezocht.
Mijn BYD Y doet 393km vanaf nieuw op 100%, met 136,1Wh/km als nominaal verbruik. Wellicht om die éérste 5% degradatie weg te bufferen oid.
Alleen in de VS is er GROK op dit moment.Mickvanderveen schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:10:
Hebben jullie al Grok bij de laatste update ontvangen? Vind de “spraakcomputer” nu maar erg beperkt t.o.v. m’n vorige wagen, maar dan lees ik dit: not relevant in the Netherlands… [Afbeelding]
Ah, dat verklaart wel wat. Met die BYD accu is wat vreemds aan de hand (geweest). Even uit mijn hoofd (misschien dat andere oudgedienden kunnen corrigeren): Initieel in 2022 kregen de Model Y's de CATL 6L accu met 418 km range. In 2023 werd ook de BYD accu ingebouwd, initieel ook met 418 km range. Ergens in 2024 (zie deze post) kregen dezelfde Model Y's met die BYD accu en CATL accu standaard 393 km (zoals bij mij en Martin het geval is). Waarom Tesla dat wijzigde is speculeren (toch gewijzigde accu, dicht zetten van de reserve), maar het bijzondere is nu dat voor mijn (en die Martin's) BYD accu het nominaal verbruik is aangepast naar 136,1 Wh/km. Daardoor lijkt het voor ons alsof we bijna/geen degradatie hebben, want de range staat hierdoor nog steeds op 392/393joeri_berg schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:16:
[...]
Vrouwlief was even weg met de auto maar net even opgezocht.
@Sabre77 heeft een CATL 6L batterij. Die was bij levering voor de Model Y "geknepen" tot 60kWh, terwijl die in de Model 3 62kWh was. Check deze wiki op TFF. Het lijkt er dus sterk op dat Tesla deze inmiddels niet meer knijpt en dat de CATL rijders er dus 2 kWh "gratis" bij hebben gekregen.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 20-08-2025 17:50 ]
Mijn auto is inmiddels al bijna een uur "nog minder dan een uur" op de accutest, aan het "rusten". Ben benieuwd, en wil wel graag naar huispdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Ah, dat verklaart wel wat. Met die BYD accu is wat vreemds aan de hand (geweest). Even uit mijn hoofd (misschien dat andere oudgedienden kunnen corrigeren): Initieel in 2022 kregen de Model Y's de CATL 6L accu met 418 km range. In 2023 werd ook de BYD accu ingebouwd, initieel ook met 418 km range. Ergens in 2024 (zie deze post) kregen dezelfde Model Y's met die BYD accu en CATL accu standaard 393 km (zoals bij mij en Martin het geval is). Waarom Tesla dat wijzigde is speculeren (toch gewijzigde accu, dicht zetten van de reserve), maar het bijzondere is nu dat voor mijn (en die Martin's) BYD accu het nominaal verbruik is aangepast naar 136,1 Wh/km. Daardoor lijkt het voor ons alsof we bijna/geen degradatie hebben, want de range staat hierdoor nog steeds op 392/393
@Sabre77 heeft een CATL 6L batterij. Die was bij levering voor de Model Y "geknepen" tot 60kWh, terwijl die in de Model 3 62kWh was. Check deze wiki op TFF. Het lijkt er dus sterk op dat Tesla deze inmiddels niet meer knijpt en dat de CATL rijders er dus 2 kWh "gratis" bij hebben gekregen.
Ik ben wel benieuwd naar de degradatiecijfers van de 23 BYD's die geleverd werden met 418km. @joeri_berg heeft het over 398 / 418, wat incl buffer +- 59,3kWh zou zijn, alleen zou een nieuwe accu dan 62,1kWh geweest moeten zijn (uitgaande van 2,6kWh buffer)
398/418 = 95.2% SOH iig.
[ Voor 8% gewijzigd door Mar.tin op 20-08-2025 18:15 ]
Puur uit interesse. Wat is er fijn of “goed” aan zwarte hemelbekleding? Ik heb de laatste tijd in verschillende auto’s gezeten vanwege keuze nieuwe leaseauto en vond juist het lichte in de MY een pluspuntZXRY schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:01:
[...]
Zwarte hemelbekleding![]()
Hopelijk wordt dit ooit ook voor de gewone Model 3 en Y een optie.
Ik vind het zelf een stuk sjieker en meer bij de tijd staan in ieder geval.Pollux89 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Puur uit interesse. Wat is er fijn of “goed” aan zwarte hemelbekleding? Ik heb de laatste tijd in verschillende auto’s gezeten vanwege keuze nieuwe leaseauto en vond juist het lichte in de MY een pluspunt
Die lui waren ook zo traag als wat. Bijna jaar lang van alles beloven en maar blijven focussen op die knob. Veel mensen waaronder ik hebben jaar terug gewoon een chinees setje besteld. Nog steeds erg blij mee, want enhauto kwam pas dit voorjaar met de oplossing. Dat ze hierdoor nu geraakt worden hebben ze gewoon aan zichzelf te danken. Hadden ze maar een 12 maanden eerder moeten zijnrbnw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:06:
[...]
Wachten tot dit naar Nederland komt. Zullen de gasten bij Enhauto niet blij mee zijn.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Ik denk ook dat het altijd de balans is van aftermarket dingen maken. Als het goed genoeg is gaat de fabrikant het wel zelf doen. Je ziet het bij iPhone ook, veel jailbreak "tweaks" uit de olden days zijn inmiddels gewoon standaard op iOS.anti elppa schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:21:
[...]
Die lui waren ook zo traag als wat. Bijna jaar lang van alles beloven en maar blijven focussen op die knob. Veel mensen waaronder ik hebben jaar terug gewoon een chinees setje besteld. Nog steeds erg blij mee, want enhauto kwam pas dit voorjaar met de oplossing. Dat ze hierdoor nu geraakt worden hebben ze gewoon aan zichzelf te danken. Hadden ze maar een 12 maanden eerder moeten zijn
De commander is in elk geval prima voor de meeste dingen. De autopilot re-engage en de auto-snelheidswarning uitzetten is top.
Vind het zelf sjiek staan, maar nog belangrijker, het geeft mij een gevoel van ‘ingesloten’ te zitten in de auto. Ben daar zelf heel erg fan van, en juist niet zo’n fan van de ruimtelijkheid van veel EV’s. Ik heb het liefst een cockpit-gevoel in een auto, een middenconsole voorin is in ieder geval een must (ik zou daarom dus nooit bijv. eenPollux89 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Puur uit interesse. Wat is er fijn of “goed” aan zwarte hemelbekleding? Ik heb de laatste tijd in verschillende auto’s gezeten vanwege keuze nieuwe leaseauto en vond juist het lichte in de MY een pluspunt
ID3) aanschaffen. Het is dus puur een subjectief iets.
Het gebrek aan een zwarte hemelbekleding is geen dealbreaker voor mij, maar ik zou absoluut daar voor bijbetalen als dat kon bij Tesla.
Hoeveel hemel heb je nou in een Tesla? 90% is glas.ZXRY schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:48:
[...]
Vind het zelf sjiek staan, maar nog belangrijker, het geeft mij een gevoel van ‘ingesloten’ te zitten in de auto. Ben daar zelf heel erg fan van, en juist niet zo’n fan van de ruimtelijkheid van veel EV’s. Ik heb het liefst een cockpit-gevoel in een auto, een middenconsole voorin is in ieder geval een must (ik zou daarom dus nooit bijv. een
ID3) aanschaffen. Het is dus puur een subjectief iets.
Het gebrek aan een zwarte hemelbekleding is geen dealbreaker voor mij, maar ik zou absoluut daar voor bijbetalen als dat kon bij Tesla.
Gamen in Tesla Juniper: Heeft iemand praktijk ervaring ermee?
De kinderen wensen achteraan het klein scherm te gebruiken voor films en spelen.
Voor de games zou ik graag 2 controllers aansluiten in de hoop dat ze niet voortdurend zeuren om aan beurt te komen.
Het is mij niet 100% duidelijk wat wel of niet mogelijk is.
1) Hoeveel controllers kunnen aangesloten worden via BT? (tegelijkertijd met 1 of 2 smartphones)
(neem bvb PS5 Dualsense of juist niet...)
Handleiding Tesla handleiding en sommige Youtube video's of berichten schijnen te zeggen dat er maar 2 BT devices tegelijkertijd aangesloten kunnen worden (dus bvb smartphone en één controller) en dat de oplossing van (bvb) Jowua komt die een USB hub aansluit in de glovebox waar dongles wireless verbinden met Jowua eigen controllers (uitsluitend...) Jowua controller en USB-A Hub
2) Zijn de USB-C aansluitingen achteraan "charging only" en kunnen dus niet gebruikt worden om de controllers bedraad aan te sluiten?
3) Last, but not least : Zijn de beschikbare "games" de moeite waard? Ik begrijp dat Tesla een gesloten systeem is en dat maar een beperkt aantal games overgedragen is door Tesla zelf. Sommige andere games kunnen via de browser gespeeld worden. Is deze achteraan ook ter beschikking en zijn dan de bijkomende games aantrekkelijker?
Dank aan de game specialisten voor het delen van hun ervaring.
De kinderen wensen achteraan het klein scherm te gebruiken voor films en spelen.
Voor de games zou ik graag 2 controllers aansluiten in de hoop dat ze niet voortdurend zeuren om aan beurt te komen.
1) Hoeveel controllers kunnen aangesloten worden via BT? (tegelijkertijd met 1 of 2 smartphones)
Handleiding Tesla handleiding en sommige Youtube video's of berichten schijnen te zeggen dat er maar 2 BT devices tegelijkertijd aangesloten kunnen worden (dus bvb smartphone en één controller) en dat de oplossing van (bvb) Jowua komt die een USB hub aansluit in de glovebox waar dongles wireless verbinden met Jowua eigen controllers (uitsluitend...) Jowua controller en USB-A Hub
2) Zijn de USB-C aansluitingen achteraan "charging only" en kunnen dus niet gebruikt worden om de controllers bedraad aan te sluiten?
3) Last, but not least : Zijn de beschikbare "games" de moeite waard? Ik begrijp dat Tesla een gesloten systeem is en dat maar een beperkt aantal games overgedragen is door Tesla zelf. Sommige andere games kunnen via de browser gespeeld worden. Is deze achteraan ook ter beschikking en zijn dan de bijkomende games aantrekkelijker?
Bleek dat ik heel lang geleden "handtekeningen tonen" uitgezet had....

Oh, dan valt het niet mee idd. Wist niet eens dat dat kon!djiedjee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:36:
[...]
Bleek dat ik heel lang geleden "handtekeningen tonen" uitgezet had....
Als ik rijd kijk ik recht vooruit, en zie ik wel degelijk een goed deel van de grijze hemelbekledingWhoDoYaThinkIAm schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Hoeveel hemel heb je nou in een Tesla? 90% is glas.
Niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik denk dat je meer "winst" haalt uit (bijvoorbeeld) een (tweedehands) Nintendo Switch, daar zitten al 2 controllers aan vast, paar leuke samenspel games erop en gaan. Doet het ook op andere plekken dan op de achterbank.vheckee schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:25:
Gamen in Tesla Juniper: Heeft iemand praktijk ervaring ermee?
Ik blader wel eens door de games heen, en meer dan "grappig" zou ik het niet noemen.
Voor hetzelfde geld dat je uit moet geven aan accesoires om eea werkend te krijgen heb je een veel leukere game-ervaring naar mijn nederige mening.
Vind ik ook, zwart geeft me een claustrofobisch gevoel, al is het met zo'n serre boven je hoofd toch maar een randje rondom. Al mogen ze van mij dat glazen dak ook weg halen. Ik vind dat het meer nadelen heeft dan voordelen (warmte in de zomer), en nee, ik wil daar geen Ali dakhemel in prutsen...Pollux89 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
En? Is het resultaat bekend?Mar.tin schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:11:
[...]
Mijn auto is inmiddels al bijna een uur "nog minder dan een uur" op de accutest, aan het "rusten". Ben benieuwd, en wil wel graag naar huis
Ik ben wel benieuwd naar de degradatiecijfers van de 23 BYD's die geleverd werden met 418km. @joeri_berg heeft het over 398 / 418, wat incl buffer +- 59,3kWh zou zijn, alleen zou een nieuwe accu dan 62,1kWh geweest moeten zijn (uitgaande van 2,6kWh buffer)
398/418 = 95.2% SOH iig.
Ben aan het zien om een model.Y te bestellen.
Alleen gaat de auto regelmatig wat langer stilstaan.
Is het dan beter om voor een LFP batterij (RWD) te gaan of eerder voor een NMC (RWD LR / AWD / toekomstige performance)? De NMC zou ik dan tussen 60-80% geladen kunnen houden zonder probleem, kan een LFP tegen even stilstaan aan 100%? Hij zou idealiter eenmaal per week tot 100% geladen moeten worden.
Is het dan beter om voor een LFP batterij (RWD) te gaan of eerder voor een NMC (RWD LR / AWD / toekomstige performance)? De NMC zou ik dan tussen 60-80% geladen kunnen houden zonder probleem, kan een LFP tegen even stilstaan aan 100%? Hij zou idealiter eenmaal per week tot 100% geladen moeten worden.
Als je auto een tijdje stil staat, gewoon de batterij rond de 50%, ook voor de LFP.lookoutordie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:11:
Ben aan het zien om een model.Y te bestellen.
Dat die ééns per week naar 100% zou moeten is enkel voor de calibratie.
Als je auto die hele tijd aan de laadpaal staat, gewoon 50% aan houden, en op de dag van terugkeer laad je op naar 100%.
Maar dat 'stil' staan, spreken we over elke week een dag of 3, of soms 3 weken, of een paar maanden?
Zal voornamelijk in het weekend gebruikt worden voor een lange trip en door de week voor lokaal kleine afstanden. Zeker geen maanden stilstaan. Aangezien we 2 EV's hebben zal er wat afgewisseld worden. Calibratie is niet nodig eenmaal per week en dient gewoon voor de cijfertjes correct te hebben? Heeft niets met degradatie te maken?Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:18:
[...]
Als je auto een tijdje stil staat, gewoon de batterij rond de 50%, ook voor de LFP.
Dat die ééns per week naar 100% zou moeten is enkel voor de calibratie.
Als je auto die hele tijd aan de laadpaal staat, gewoon 50% aan houden, en op de dag van terugkeer laad je op naar 100%.
Maar dat 'stil' staan, spreken we over elke week een dag of 3, of soms 3 weken, of een paar maanden?
Gewoon lelijk. Het oogt goedkoop en het wordt ook snel smudgy. Met zwart heb ik daar nooit last van gehad.Pollux89 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:10:
[...]
Overigens verschilt het inderdaad wel per auto hoe prettig het is voor je claustrofobie inderdaad en dat is niet eens echt afhankelijk van het formaat. In een Polestar 2 bijvoorbeeld vond ik het vreselijk, die auto was gevoelsmatig al krap en het zwarte rondom maakte het helemaal opgesloten.
Dan kan je prima elke vrijdag laden naar 100% toch.lookoutordie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Zal voornamelijk in het weekend gebruikt worden voor een lange trip en door de week voor lokaal kleine afstanden. Zeker geen maanden stilstaan. Aangezien we 2 EV's hebben zal er wat afgewisseld worden. Calibratie is niet nodig eenmaal per week en dient gewoon voor de cijfertjes correct te hebben? Heeft niets met degradatie te maken?
Gewoon vermijden om de auto te laten staan met 20% en minder, en ook zo weinig mogelijk op 100%.
Je ziet op zwart (en zeker op verours of alcantara) gewoon elk stofje.BigSmurf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:43:
[...]
Gewoon lelijk. Het oogt goedkoop en het wordt ook snel smudgy. Met zwart heb ik daar nooit last van gehad.
Overigens verschilt het inderdaad wel per auto hoe prettig het is voor je claustrofobie inderdaad en dat is niet eens echt afhankelijk van het formaat. In een Polestar 2 bijvoorbeeld vond ik het vreselijk, die auto was gevoelsmatig al krap en het zwarte rondom maakte het helemaal opgesloten.
Mijn dakhemel is niet smudgy, nooit geweest. Ik kom daar ook niet aan.
In mijn vorige auto had ik blijkbaar een zwarte hemelbekleding en nu in de Tesla een lichte.. moest zelfs gaan zien welk kleur het was, zoveel verschil maakt het voor mij uit 
Een panoramisch dak maakt toch het verschil, had ik in mijn vorige wagen ook.
Een panoramisch dak maakt toch het verschil, had ik in mijn vorige wagen ook.
[ Voor 18% gewijzigd door RigolleM op 21-08-2025 11:16 ]
De dakhemel an sich niet, maar de A-stijlen en zonnekleppen hou je niet tig jaar en kilometers schoon.Tommie12 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:05:
[...]
Je ziet op zwart (en zeker op verours of alcantara) gewoon elk stofje.
Mijn dakhemel is niet smudgy, nooit geweest. Ik kom daar ook niet aan.
Ach, het is ook smaak. Net zoals dat ik bij beige of cognackleurig leer altijd een klein beetje maagzuur krijg.
Ik las hier meermaals gepost dat een LFP beter zo min mogelijk laadcycli beter is om degradatie tegen te gaan en NMC de ABC laadcycli moet laden tot 80%. Dus mijn LFP laad ik pas bij 10% volledig op naar 100% en rijd ik gelijk weg.lookoutordie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:24:
[...]
Zal voornamelijk in het weekend gebruikt worden voor een lange trip en door de week voor lokaal kleine afstanden. Zeker geen maanden stilstaan. Aangezien we 2 EV's hebben zal er wat afgewisseld worden. Calibratie is niet nodig eenmaal per week en dient gewoon voor de cijfertjes correct te hebben? Heeft niets met degradatie te maken?
Hoe maak je die dan vuil? Zelfs in onze 15-jarige auto is die nog proper.BigSmurf schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
De dakhemel an sich niet, maar de A-stijlen en zonnekleppen hou je niet tig jaar en kilometers schoon.
Daar kom je toch nooit aan?
Laadcyclus is hoeveel keer je 100% bijgeladen hebt, ongeacht in hoeveel sessies.Hongy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Ik las hier meermaals gepost dat een LFP beter zo min mogelijk laadcycli beter is om degradatie tegen te gaan en NMC de ABC laadcycli moet laden tot 80%. Dus mijn LFP laad ik pas bij 10% volledig op naar 100% en rijd ik gelijk weg.
Maar volgens mij is het net de LFP die beter tegen verschillende laadsessies kan.
LFP kan veel meer laadcycli aan dan een NMC. Er is echt geen reden om te wachten tot je op 10% zit om te gaan laden.Hongy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Ik las hier meermaals gepost dat een LFP beter zo min mogelijk laadcycli beter is om degradatie tegen te gaan en NMC de ABC laadcycli moet laden tot 80%. Dus mijn LFP laad ik pas bij 10% volledig op naar 100% en rijd ik gelijk weg.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt. Maar LFP kan ook prima tegen korte oplaadsessies als het over degradatie gaat. Enkel de SoC bepaling wordt dan tijdelijk iets minder accuraat tot je weer een keer naar 100% oplaadt.Hongy schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
LFP wordt toch ook gebruikt voor energieopslag zoals thuisbatterijen? Dan heb je ook regelmatig korte laadsessies.
De zonneklep gebruik ik heel vaak. Keertje wat smeer aan je vingers, een vriendin met makeup of iets wat tussen je boterham zat en voilà. Maar goed, het wordt wat off-topic zo.this schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Hoe maak je die dan vuil? Zelfs in onze 15-jarige auto is die nog proper.
Daar kom je toch nooit aan?
[ Voor 3% gewijzigd door BigSmurf op 21-08-2025 13:38 ]
Dat zou wel verklaren waarom ie nog steeds op 412 of 413 ofzo staat bij een volle accu na 71.000 km.pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Ah, dat verklaart wel wat. Met die BYD accu is wat vreemds aan de hand (geweest). Even uit mijn hoofd (misschien dat andere oudgedienden kunnen corrigeren): Initieel in 2022 kregen de Model Y's de CATL 6L accu met 418 km range. In 2023 werd ook de BYD accu ingebouwd, initieel ook met 418 km range. Ergens in 2024 (zie deze post) kregen dezelfde Model Y's met die BYD accu en CATL accu standaard 393 km (zoals bij mij en Martin het geval is). Waarom Tesla dat wijzigde is speculeren (toch gewijzigde accu, dicht zetten van de reserve), maar het bijzondere is nu dat voor mijn (en die Martin's) BYD accu het nominaal verbruik is aangepast naar 136,1 Wh/km. Daardoor lijkt het voor ons alsof we bijna/geen degradatie hebben, want de range staat hierdoor nog steeds op 392/393
2 kWh is toch een mooie 12-14 km bereik
Ik zit op 142,3 Wh/km nominaal. CATL LFP batterij. Zou betekenen dat ik van t accupakket 57,8 kWh gebruiken kan. Was dat niet altijd al met de LFP CATL? 60 kWh bruto accupakket en iets van 57,5 kWh netto te gebruiken?pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
:strip_exif()/f/image/XInzbD097W5iGXryiliNDt4h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Oekol op 21-08-2025 14:56 ]
Volgens mij is er vanaf een bepaalde software versie het eea. veranderd (volgens mij de versie waarin de auto automatisch degradatie mee neemt in zijn bereik berekening). Toen nam hier het geprojecteerde max bereik ineens aanzienlijk af tav. de originele 418km. Aantal versies terug is deze ineens weer op 'niveau'.pdidi schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:33:
[...]
Onderstaand mijn RWD CATL met nu 34dkm;
/f/image/rQJuq4rVIRyKrCEhG6lqteUc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3RMs8QL3Q02KDPm133wWdc2W.png?f=fotoalbum_large)
3960wp SE | Model Y RWD
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.