Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ziet er normaal uit, rond de 40 a 50 soc verlies al snel tot 15 procent vermogen. Tot 60kmu is er geen verschil maar daarboven wel. Hogere soc is hogere spanning en meer vermogen.Idanue schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:45:
Ik ben wat met Teslamate aan het spelen geweest en het valt me wel op dat er best veel verschil in het vermogen zit als de accu wat leger is, is dat altijd zo?
Een beetje kan ik me voorstellen maar ik vind dit best veel verschil.
[Afbeelding]
Ah ok, bedankt voor de uitleg.megabeat schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:10:
[...]
Ziet er normaal uit, rond de 40 a 50 soc verlies al snel tot 15 procent vermogen. Tot 60kmu is er geen verschil maar daarboven wel. Hogere soc is hogere spanning en meer vermogen.
(En nu moet ik morgen tot 100% laden om te kijken wat hij dan doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Idanue op 16-08-2025 17:32 ]
Ik zou verwachten dat tussen 90 en 100% er bijna geen verschil meetbaar zou mogen zijn. Met name bij hele lag soc(10%) is het vermogen als snel 25% minder.Idanue schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:24:
[...]
Ah ok, bedankt voor de uitleg.
(En nu moet ik morgen tot 100% laden om te kijken wat hij dan doet.)
Ja laatst met 3% naar de supercharger gereden en het was net of ik in mijn oude Ioniq aan het rijden was.megabeat schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:45:
[...]
Ik zou verwachten dat tussen 90 en 100% er bijna geen verschil meetbaar zou mogen zijn. Met name bij hele lag soc(10%) is het vermogen als snel 25% minder.

Tesla rekent (voor mijn Y) 5km’s af per geladen kWh.
Dat hakken ze af voor de komma. Dus je sessie eindigen met x,99kWh geladen levert bijna een extra gratis kWh op
Voorbeeld:
10,9kWh = 50km
10,01kWh= 50km
Gaat natuurlijk om niks, maar vond het grappig om te zien.
1000km is dus ongeveer 200kWh (of 400kWh als je steeds op 1,9kWh ontstekkerd
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 61% gewijzigd door Mar.tin op 17-08-2025 19:04 ]
LR pakket? Heel normaal, door de vrij lineaire voltagecurve van dat pakket daalt het beschikbare vermogen naarmate de SOC lager wordt, vrijwel lineair. Grappig genoeg is dit met de LFP "standard range" pakketten niet tot nauwelijks het geval, ookal ligt de maximum discharge daarvan maar rond de 225kW, dus dat is sowieso fors lager dan een AWD model.Idanue schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:45:
Ik ben wat met Teslamate aan het spelen geweest en het valt me wel op dat er best veel verschil in het vermogen zit als de accu wat leger is, is dat altijd zo?
Een beetje kan ik me voorstellen maar ik vind dit best veel verschil.
[Afbeelding]
Heb hem bij zowel mijn CATL 3 als mijn BYD Y, pas rondom de 0% onder die 225kW zien dalen in ScanMyTesla
Ik vermoed dat het te maken heeft met het (verwachte) voltage onder load van het pakket, die is voor de LFP's vrij consistent.
Is dat zo? In een test van Bjorn Nyland lijkt dat wel mee te vallen. Zie hier de spreadsheet.Mar.tin schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 18:57:
[...]
LR pakket? Heel normaal, door de vrij lineaire voltagecurve van dat pakket daalt het beschikbare vermogen naarmate de SOC lager wordt, vrijwel lineair.
Ik merk dit zelf ook niet echt in mijn model 3 LR AWD, pas vanaf 20% ongeveer merk ik wel een verschil.
De exacte kW cijfers weet ik niet, maar qua acceleratietijden 0-100 lijkt het weinig impact te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door CyrielCC op 17-08-2025 20:16 ]
Je hebt op een zeker moment vrij rap meer vermogen nodig om significant impact te maken op de 0-100 tijden.CyrielCC schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:15:
[...]
Is dat zo? In een test van Bjorn Nyland lijkt dat wel mee te vallen. Zie hier de spreadsheet.
Ik merk dit zelf ook niet echt in mijn model 3 LR AWD, pas vanaf 20% ongeveer merk ik wel een verschil.
De exacte kW cijfers weet ik niet, maar qua acceleratietijden 0-100 lijkt het weinig impact te hebben.
Getuige ook dat de Plaid die 2162kg weegt 760kW nodig heeft om in 1,9s 0-100 te doen.
De oude Y performance doet met 393kW (getallen die ik online kan vinden, wellicht dat werkelijk piekvermogen iets afwijkt) en 2050kg 3,7s 0-100
Ik kan me voorstellen dat er ook met 75-100kW minder vermogen nog plenty is voor een mooie 0-100 tijd. Ik merk de afname van vermogen altijd vooral fors op vakantie in DE in mijn vaders 3 LR AWD boven de 100km/u op de autobahn als je wil accelereren overigens
Ah ja je hebt gelijk, ik zie in dat filmpje van Bjorn ook een afname in kW van ongeveer 400kW bij 90% naar 320kW bij 20% terwijl de 0-100 tijden nagenoeg gelijk blijven.Mar.tin schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:57:
[...]
Je hebt op een zeker moment vrij rap meer vermogen nodig om significant impact te maken op de 0-100 tijden.
Getuige ook dat de Plaid die 2162kg weegt 760kW nodig heeft om in 1,9s 0-100 te doen.
De oude Y performance doet met 393kW (getallen die ik online kan vinden, wellicht dat werkelijk piekvermogen iets afwijkt) en 2050kg 3,7s 0-100
Ik kan me voorstellen dat er ook met 75-100kW minder vermogen nog plenty is voor een mooie 0-100 tijd. Ik merk de afname van vermogen altijd vooral fors op vakantie in DE in mijn vaders 3 LR AWD boven de 100km/u op de autobahn als je wil accelereren overigens.
Mooi, maar maak dat eens op niveau van wat jongere kinderen.BaSsDruM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:52:
Voor degene die nog een vakantie heen- of terugrit met 't gezin voor de boeg hebben: ik heb met (grote) hulp van AI www.teslabingo.com gemaakt. Te spelen in de Tesla browser, afvinken wat je onderweg ziet (kentekens van andere landen, automerken, Tesla in alle kleuren etc). Zelf iig veel plezier mee met 't gezin, vanavond grote test hier richting Kroatië
Ik denk aan :
- afbeeldingen van autos in minstens 5 kleuren en ook van de rest.
- een beloning iedere keer er 5 gevonden worden met een leuk muziekje of vuurwerk of zo
Nu is het iets voor 12+, en die zitten toch op hun eigen telefoon te prutsen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zit 1000km over de geadviseerde wissel-grens heen van 10K km. Heb gevraagd of ze dan meteen naar de banden wilden kijken en eventueel meteen roteren (E 82,-) als dat nodig was. Conclusie was dat beide banden nog dezelfde hoeveelheid profiel hadden en dat wisselen daarom niet nodig was (MYJ AWD LR).
Tip: Trek met de momentsleutel de wielbouten/moeren na een paar duizend km eens na. Bij mij waren er toch een paar die niet meer op het juiste moment (175nm) vastzaten na 10K km.
Dat 'wielen roteren' is een amerikaanse traditie, waarvan niemand nog snapt waarom eigenlijk.Zerobase schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:43:
Wat betreft wielen roteren: Ik moest recent toch bij het Tesla SeC zijn voor een garantieclaim (ratelend geluid binnenspiegel: klik).
Zit 1000km over de geadviseerde wissel-grens heen van 10K km. Heb gevraagd of ze dan meteen naar de banden wilden kijken en eventueel meteen roteren (E 82,-) als dat nodig was. Conclusie was dat beide banden nog dezelfde hoeveelheid profiel hadden en dat wisselen daarom niet nodig was (MYJ AWD LR).
Tip: Trek met de momentsleutel de wielbouten/moeren na een paar duizend km eens na. Bij mij waren er toch een paar die niet meer op het juiste moment (175nm) vastzaten na 10K km.
Hoogstwaarschijnlijk gewoon een dom verdienmodel om de mensen in de werkplaats te krijgen.
In Europa doet niemand dat. Je vervangt banden wel per paar als ze versleten zijn.
Ik niet. 4dezelfde banden (model/type/leeftijd/slijtage) is technisch gezien beter/veiliger.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:51:
[...]
Dat 'wielen roteren' is een amerikaanse traditie, waarvan niemand nog snapt waarom eigenlijk.
Hoogstwaarschijnlijk gewoon een dom verdienmodel om de mensen in de werkplaats te krijgen.
In Europa doet niemand dat. Je vervangt banden wel per paar als ze versleten zijn.
Roteren kan je zelf, kost niets buiten 1 goede krik van 100€ die 50jaar meegaat.
Hoe vaak ik compleet uitgedroogde banden tegenkom omdat die altijd blijven zitten en nooit roteren, gewoon gevaarlijk.
Bovendien heb je dan altijd 4 nieuwe banden ipv een mengelmoes van modellen en types.
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Mogelijk dat het in regio's met hoge zonintensiteit en wanneer je altijd opzelfde manier parkeert het zinvol is.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:51:
[...]
Dat 'wielen roteren' is een amerikaanse traditie, waarvan niemand nog snapt waarom eigenlijk.
Je bent uniek!Aries.Mu schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Ik niet. 4dezelfde banden (model/type/leeftijd/slijtage) is technisch gezien beter/veiliger.
Roteren kan je zelf, kost niets buiten 1 goede krik van 100€ die 50jaar meegaat.
Hoe vaak ik compleet uitgedroogde banden tegenkom omdat die altijd blijven zitten en nooit roteren, gewoon gevaarlijk.
Bovendien heb je dan altijd 4 nieuwe banden ipv een mengelmoes van modellen en types.
Als je een beetje rijdt met een auto, dan verslijten banden wel voor ze uitdrogen...
En een mengelmoes hoeft dat niet te worden. Gewoon voor en achter 2 keer dezelfde band is prima hoor.
Sinds de meeste banden een draairichting hebben kan je ze niet links-rechts wisselen.Schwarz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:14:
[...]
Mogelijk dat het in regio's met hoge zonintensiteit en wanneer je altijd opzelfde manier parkeert het zinvol is.
Precies, als je genoeg banden verslijt (wat ook sneller gaat als je niet wisselt) én het type nog leverbaar is als je moet vervangen, én je niet vroegtijdig hoeft te vervangen vanwege geluidsproductie of droogtescheurtjes, dan kun je achteraf zeggen dat het onzin was. De bandenfitter dankt je voor de extra omzet in alle andere gevallen 😉. Kortom, wisselen heeft geen nadelen (mits de wisselaar een net tarief rekent), maar niet iedereen ziet de voordelen. En dat hoeft natuurlijk ook niet.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:15:
[...]
Je bent uniek!
Als je een beetje rijdt met een auto, dan verslijten banden wel voor ze uitdrogen...
En een mengelmoes hoeft dat niet te worden. Gewoon voor en achter 2 keer dezelfde band is prima hoor.
Aries.Mu schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
Ik niet. 4dezelfde banden (model/type/leeftijd/slijtage) is technisch gezien beter/veiliger.
Een mengelmoesje wordt het vooral bij de occasion special zodra er de goedkoopste van de goedkoopste uitverkoopbagger ondergesmeten wordt. De ergste zijn als ze maar 1 band vervangen
Heb t nu al een keer of 4 bij vrienden / familie gezien die een occasion kochten met wat meer km's op de klok. Telkens echt troep eronder waarvan ik me afvraag waarom we dat toestaan hier op de markt. Op droog wegdek met voldoende profiel met écht geen overmatige snelheid rechtsafslaan bij een verkeerslicht en dan voel je de grip onder je voorwielen verdwijnen.
Afgelopen 2 Tesla's is het bij mij telkens wel voor 4 banden tegelijkertijd tijd geweest voor nieuw rubber.
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 18-08-2025 10:32 ]
Bedoel je dat de minimale profieldiepten vóór en achter ongeveer gelijktijdig op "versleten" uitkwamen?Mar.tin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:23:
[...]
offtopic:
Een mengelmoesje wordt het vooral bij de occasion special zodra er de goedkoopste van de goedkoopste uitverkoopbagger ondergesmeten wordt. De ergste zijn als ze maar 1 band vervangen.
Heb t nu al een keer of 4 bij vrienden / familie gezien die een occasion kochten met wat meer km's op de klok. Telkens echt troep eronder waarvan ik me afvraag waarom we dat toestaan hier op de markt. Op droog wegdek met voldoende profiel met écht geen overmatige snelheid rechtsafslaan bij een verkeerslicht en dan voel je de grip onder je voorwielen verdwijnen.
Afgelopen 2 Tesla's is het bij mij telkens wel voor 4 banden tegelijkertijd tijd geweest voor nieuw rubber.
Ja, ondanks dat we weten dat we "door die getallen heen" moeten kijken, lukt het vaak tóch niet. Daarom is marketing ook zo effectief 😬. Maar is die 38 km verkoren gegaan door wat je Tesla verwacht dat niet meer in je pack aanwezig is? Of zit hier ook nog de EPA correctie tussen?turkeyhakan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat ik tegenwoordig op 100% nog maar 464 km zie. Toen de auto nieuw was, was dit 502 km :-) Nu 55k km gereden. Wel heel veel snelladen, maar het voelt zo apart dat je steeds minder ver komt. Ik hoor jullie al zeggen, zet hem nou op %...
Yes, met als notitie dat ik vrij veel rustige snelwegkm's maak (+- 45-50k per jaar). En bij wisselen van en naar de winterset altijd de wielen die éérst voor gemonteerd zaten, achter monteer en andersom. Dan nog blijft t allemaal redelijk gelijkmatig slijten, en de grootste bijdrage daaraan is denk ik veel snelweg.nerovectra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:34:
[...]
Bedoel je dat de minimale profieldiepten vóór en achter ongeveer gelijktijdig op "versleten" uitkwamen?
Goede vraag! Ik moet zeggen dat ik ook wel echt minder ver kom dan voorheen. Het gaat maar om 38 km wat in de praktijk rond de 25 km is.nerovectra schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Ja, ondanks dat we weten dat we "door die getallen heen" moeten kijken, lukt het vaak tóch niet. Daarom is marketing ook zo effectief 😬. Maar is die 38 km verkoren gegaan door wat je Tesla verwacht dat niet meer in je pack aanwezig is? Of zit hier ook nog de EPA correctie tussen?
Over bijna 9k km ben ik van 448 naar 434 gegaan. Teller staat nu op 134k km.turkeyhakan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat ik tegenwoordig op 100% nog maar 464 km zie. Toen de auto nieuw was, was dit 502 km :-) Nu 55k km gereden. Wel heel veel snelladen, maar het voelt zo apart dat je steeds minder ver komt. Ik hoor jullie al zeggen, zet hem nou op %...
Ik heb er verder geen last van, we maken nooit hele lange ritten en het meeste van de stroom die in de auto gaat komt uit de zonnepanelen dus elke km is "gratis".
Ik ben met mijn M3 Highland van 2024 na 55k km met 100% van 434km naar 429km gegaan. Ook voornamelijk snelladen.turkeyhakan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Nee, absoluut niet. De reparateur moet vaak ook allerlei binnen werk loshalen, en dan mag hij het handschoenenkastje niet openen?Belecthor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:17:
Mijn auto heeft schade en wordt grotendeels gespoten binnenkort. Zetten jullie de auto in valet mode als je de auto inlevert bij de reparateur?
Als je je spuiter niet vertrouwd: zoek een andere spuiter?
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Het viel mij ook op dat mijn MY '24 RWD met BYD batterij en 19" banden nu een rated consumption heeft van 136.1 Wh/km . Was dat voorheen niet 142.5 Wh/km? Zo staat het tenminste ook nog in de TFF wiki. Als Tesla deze "constante" naar beneden aanpast, dan is het vaststellen van accu degradatie wel een dingetjeMar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Mijn "oude" Y heeft nog 157Wh/km WLTP verbruik, en 455km range volgens de WLTP = 71kWh uit een 60kWh accu. En heeft een rated consumption van 136,1Wh/km, lager dan de nieuwe 3
Nee, zo bijzonder zijn die Tesla's ook niet. Ik denk dat ze eerder (als ze al zoiets doen) eens een Ferrari in de toeren jagen dan dat ze met een Model Y Performance op stap gaan. En als ze dat wel graag willen, prima, de olie hoeft niet meer warm gereden te worden tegenwoordig.Belecthor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:17:
Mijn auto heeft schade en wordt grotendeels gespoten binnenkort. Zetten jullie de auto in valet mode als je de auto inlevert bij de reparateur?
Het is bij mij vanaf afhalen (sept 2024) niet anders geweest in elk geval. We hebben dezelfde auto in ieder geval, zelfde accu. Destijds was de energy app nog anders en de weergave minder duidelijk wat de rated range was. Zal eens zoeken of ik een plaatje kan vinden.pdidi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Het viel mij ook op dat mijn MY '24 RWD met BYD batterij en 19" banden nu een rated consumption heeft van 136.1 Wh/km . Was dat voorheen niet 142.5 Wh/km? Zo staat het tenminste ook nog in de TFF wiki. Als Tesla deze "constante" naar beneden aanpast, dan is het vaststellen van accu degradatie wel een dingetje
In het verleden (2020?) is het wel eens geweest dat ze met een update de aansturing van de motoren efficiënter maakten en dus meer range eruit wisten te halen. https://driveteslacanada....increase-to-2021-model-3/
De range was bij aflevering 393km en nu 392km met 26k op de teller. Dan lijkt het net alsof er maar 0,2% degradatie is geweest. Maar als de EPA Rated Consumption constante is aangepast (die wordt gebruikt om die range te berekenen) dan klopt die 0,2% degradatie niet. Hoeveel range geeft Tesla bij jou nog aan?Mar.tin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Het is bij mij vanaf afhalen (sept 2024) niet anders geweest in elk geval. We hebben dezelfde auto in ieder geval, zelfde accu. Destijds was de energy app nog anders en de weergave minder duidelijk wat de rated range was. Zal eens zoeken of ik een plaatje kan vinden.
In het verleden (2020?) is het wel eens geweest dat ze met een update de aansturing van de motoren efficiënter maakten en dus meer range eruit wisten te halen. https://driveteslacanada....increase-to-2021-model-3/
393km, dat zou 0% degradatie zijn. Maar er zit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel buffer in die BYD packs.pdidi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
De range was bij aflevering 393km en nu 392km met 26k op de teller. Dan lijkt het net alsof er maar 0,2% degradatie is geweest. Maar als de EPA Rated Consumption constante is aangepast (die wordt gebruikt om die range te berekenen) dan klopt die 0,2% degradatie niet. Hoeveel range geeft Tesla bij jou nog aan?
Als je uitgaat van die 136,1Wh/km * 393km = 53,4kWh.
ScanMyTesla geeft mij:
Full Pack when New: 60,7kWh
Energy buffer: 2,67kWh
Nominal full pack: 58,1kWh (nu na pakweg 40.000km).
Toen ik hem ophaalde 19-09-2024 stond er 9km op de klok, en was de Nominal Full Pack 59,4kWh. (ik heb de dongle er met afhalen in staan knutselen
Nieuw was er dus al pakweg 2% degradatie, en inmiddels is er 4,3% degradatie. Getallen die ik verwacht van een LFP pakket. (+- 5% in het eerste jaar).
Er is dus alleen nog behoorlijk buffer tot aan die 53,4kWh + 2,6kWh (buffer) = 56kWh voordat de rated range "echt" af gaat tellen volgens mij.
Als mijn display op 0% is, geeft ScanMyTesla nog +- 5% SOC aan. Gewoonlijk wordt in de SOC de buffer (2,6kWh) niet meegerekend. Dus deze 5% lijkt gewoon verborgen te blijven. Beetje zonde, want 5% is gewoon nog 20km range.
Het enige is dus dat dat van buitenaf niet zichtbaar is. Ik zou eigenlijk even een battery testje moeten draaien, ben wel nieuwschierig wat daar uit komt.
142,5Wh/km*393km=56kWhMar.tin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
393km, dat zou 0% degradatie zijn. Maar er zit heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel buffer in die BYD packs.
Als je uitgaat van die 136,1Wh/km * 393km = 53,4kWh.
ScanMyTesla geeft mij:
Full Pack when New: 60,7kWh
Energy buffer: 2,67kWh
Nominal full pack: 58,1kWh (nu na pakweg 40.000km).
Toen ik hem ophaalde 19-09-2024 stond er 9km op de klok, en was de Nominal Full Pack 59,4kWh. (ik heb de dongle er met afhalen in staan knutselen) Ze vonden het wel geestig dat ik direct panelen los begon te trekken van mijn nieuwe auto.
Nieuw was er dus al pakweg 2% degradatie, en inmiddels is er 4,3% degradatie. Getallen die ik verwacht van een LFP pakket. (+- 5% in het eerste jaar).
Er is dus alleen nog behoorlijk buffer tot aan die 53,4kWh + 2,6kWh (buffer) = 56kWh voordat de rated range "echt" af gaat tellen volgens mij.
Als mijn display op 0% is, geeft ScanMyTesla nog +- 5% SOC aan. Gewoonlijk wordt in de SOC de buffer (2,6kWh) niet meegerekend. Dus deze 5% lijkt gewoon verborgen te blijven. Beetje zonde, want 5% is gewoon nog 20km range.
Het enige is dus dat dat van buitenaf niet zichtbaar is. Ik zou eigenlijk even een battery testje moeten draaien, ben wel nieuwschierig wat daar uit komt.
Overigens begrijp ik dat je Full Pack when New met een grote korrel zout moet nemen. Die waarde heeft SMT ooit zelf bepaald. Ik denk niet dat je bij nieuwe aflevering al 2% degradatie hebt
We hadden echter wel iets irritants: 's nachts werden we wakker door gezoem van de auto (paar minuten) waarschijnlijk een ventilator. En dat terwijl het in de nacht niet heel warm was (koelde af naar 14 graden) en de Cabine Overheat Protection uit stond. Ook had ik 1 nacht dat er 'getik' uit de auto kwam. Kortom, geen geluiden die je op een hele stille camping wil hebben. Ik ben bang dat ook de buren er ook last van gehad hebben. Herkennen jullie dit en is het te voorkomen?
Model 3 | 2024 Highland
Misschien je telefoonsleutel die te dicht in de buurt was die de auto activeerde? Of Sentry Mode die aan stond waardoor incidenteel de auto dingen ging koelen.pewill schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:31:
Afgelopen weken ben ik op vakantie geweest met mijn M3. De Model 3 is een heerlijke reisauto en ruim genoeg om alles mee te nemen. We hebben op prachtige stille campings gestaan met onze tent, auto moest er vaak naast staan.
We hadden echter wel iets irritants: 's nachts werden we wakker door gezoem van de auto (paar minuten) waarschijnlijk een ventilator. En dat terwijl het in de nacht niet heel warm was (koelde af naar 14 graden) en de Cabine Overheat Protection uit stond. Ook had ik 1 nacht dat er 'getik' uit de auto kwam. Kortom, geen geluiden die je op een hele stille camping wil hebben. Ik ben bang dat ook de buren er ook last van gehad hebben. Herkennen jullie dit en is het te voorkomen?
Ja, een matte, kijkt fijner IMO. En ik heb er idd een barst (kleintje) inzitten door een houten balk die naar voren schoof bij remmen.goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
screen protector. Wel of niet?
[...]
Sentry mode stond uit en de auto stond op 4 meter van onze mobiels die op vliegtuigstand stonden.Mar.tin schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:39:
[...]
Misschien je telefoonsleutel die te dicht in de buurt was die de auto activeerde? Of Sentry Mode die aan stond waardoor incidenteel de auto dingen ging koelen.
Model 3 | 2024 Highland
Was de Tesla wel in slaapstand? Misschien Accessoire Voeding optie aan laten staan?pewill schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:56:
[...]
Sentry mode stond uit en de auto stond op 4 meter van onze mobiels die op vliegtuigstand stonden.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 18-08-2025 13:22 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Welke auto heb je?turkeyhakan schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 10:32:
Mijn Y LR AWD heeft op 100% nog 496km en dat was 524km toen hij nieuw was.
Er staan nu 69k op de teller.
Het zou ook wel eens de koelpomp kunnen zijn dus, die bezig is de batterij te koelen.Inspired schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:33:
Ook als de auto in slaapstand zit wil hij wel eens wakker worden en wat geluid maken. Normaal merk je dit niet omdat je er niet naast slaapt. Zie ook; https://www.tesla.com/own...E6-8B19-9FDABE018787.html
Model 3 | 2024 Highland
Ik heb geen Teslafi of zo om dit te checken. En de Accessoire Voeding twijfel ik nu over, die deed ik wel steeds weer bewust uit maar kan aan hebben gestaan. Kan je met Scan my Tesla ook het met terugwerkende kracht controleren?pdidi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
Was de Tesla wel in slaapstand? Misschien Accessoire Voeding optie aan laten staan?
Model 3 | 2024 Highland
Roteren zal totaal niet helpen tegen uitdrogen.Aries.Mu schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:12:
[...]
En die mengelmoes valt wel mee, banden vervang je iig per twee, dus twee verschillende types maximaal.
Signatures zijn voor boomers.
Om te kijken of de Tesla in slaapstand is hoef je alleen maar in de app te kijken. Er staat dan ook bij hoe lang die al in slaapstand is (dan kun je terugrekenen of dat met het tijdstip overeenkomt dat je iets hoorde).pewill schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Ik heb geen Teslafi of zo om dit te checken. En de Accessoire Voeding twijfel ik nu over, die deed ik wel steeds weer bewust uit maar kan aan hebben gestaan. Kan je met Scan my Tesla ook het met terugwerkende kracht controleren?
In het kader van bovenstaande ben ik benieuwd of jouw Rated Consumption nog steeds 148,5Wh/km isTommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Welke auto heb je?
Ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan bepalen...pdidi schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:45:
[...]
In het kader van bovenstaande ben ik benieuwd of jouw Rated Consumption nog steeds 148,5Wh/km is
Eén van de laatste 3 Performance uit 2023.Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:50:
[...]
Welke auto heb je?
Als je de Energie app opent, op het tabblad Verbruik. Linksboven staat je verbruik met daaronder de afwijking tov geschat (rated) verbruik. Als je die van elkaar aftrekt (of optelt als je juist zuiniger hebt gereden) krijg je de Rated Consumption (Nominaal Verbruik). In mijn geval bv. als ik onzuiniger heb gereden. Dan is het dus 170,9-34,8=136,1Wh/km:Tommie12 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:56:
[...]
Ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan bepalen...
/f/image/TVv1IYHBzkjCUA0JGXc3k09I.png?f=fotoalbum_large)
Of als ik zuiniger hebt gereden zoals hieronder dan 126,2+9,9=136,1Wh/km
/f/image/rkKqbnUf3qLdtmVfFPwM6hCc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door pdidi op 18-08-2025 16:58 ]
[ Voor 99% gewijzigd door goldmemberf1 op 18-08-2025 17:57 ]
Voor de 4k inruilpremie ben je te laat als je nu nog een bestelling wil plaatsen, dit is nu 3k geworden.goldmemberf1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:56:
Ik heb mijn inruilbod binnen voor de 4.000 extra inruil premie op de Juniper en het is wel een héél laag bod. Weet iemand wat er gebeurt als ik op 'afwijzen' druk? Is dan de hele deal van tafel of gaat Tesla nog onderhandelen?
Na het inruilbod bellen ze je nog wel of je het bod interessant vindt, maar onderhandelen gaan ze niet doen.
Nee, ik heb de aanvraag gedaan toen de 4k inruilpremie nog gold, dus die zou gewoon van toepassing moeten zijn (ik heb toen ook de aanbetaling gedaan).EvolutionX schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:32:
[...]
Voor de 4k inruilpremie ben je te laat als je nu nog een bestelling wil plaatsen, dit is nu 3k geworden.
Na het inruilbod bellen ze je nog wel of je het bod interessant vindt, maar onderhandelen gaan ze niet doen.
Ik ben niet gebeld, slechts via de app een update gekregen om 18u...
Mij is verteld dat je gewoon kunt afwijzen en een nieuw inruilvoorstel kunt doen (lees: andere auto).goldmemberf1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:43:
[...]
Nee, ik heb de aanvraag gedaan toen de 4k inruilpremie nog gold, dus die zou gewoon van toepassing moeten zijn (ik heb toen ook de aanbetaling gedaan).
Ik ben niet gebeld, slechts via de app een update gekregen om 18u...
Was bij mij ook niet goed. Toen heb ik contact opgenomen met de sales advisor van de vestiging. Die heeft intern gekeken of er iets verkeerd was gegaan. En inderdaad er was een beoordeling niet goed gedaan. Dit is netjes hersteld. Ik zou dus even contact opnemen met sales van de vestiging.goldmemberf1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:56:
Ik heb mijn inruilbod binnen voor de 4.000 extra inruil premie op de Juniper en het is wel een héél laag bod. Weet iemand wat er gebeurt als ik op 'afwijzen' druk? Is dan de hele deal van tafel of gaat Tesla nog onderhandelen?
Interessant. Op het totaal stelt mijn inruil trouwens geen moer voor, maar precies genoeg waardoor de extra inruilkorting nu een sigaar uit eigen doos wordt (als ik 'em privé verkoop haal ik de inruilkorting er onderhand uit).GekkeRipper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
Was bij mij ook niet goed. Toen heb ik contact opgenomen met de sales advisor van de vestiging. Die heeft intern gekeken of er iets verkeerd was gegaan. En inderdaad er was een beoordeling niet goed gedaan. Dit is netjes hersteld. Ik zou dus even contact opnemen met sales van de vestiging.
ff snel een oud wrak oppikken en die inruilen zou nog voordeliger zijnnubcaek schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:48:
[...]
Mij is verteld dat je gewoon kunt afwijzen en een nieuw inruilvoorstel kunt doen (lees: andere auto).
Ik ruil een nette Model 3 in, gaven een prima prijs aldus de ANWB koerslijst.goldmemberf1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:38:
[...]
Interessant. Op het totaal stelt mijn inruil trouwens geen moer voor, maar precies genoeg waardoor de extra inruilkorting nu een sigaar uit eigen doos wordt (als ik 'em privé verkoop haal ik de inruilkorting er onderhand uit).
Wat wil jij dan inruilen? Particulier verkopen lijkt vaak interessant, maar er is geen particulier die de vraagprijs betaalt.
Een BMW 118i uit 2011. Ze bieden deze auto aan voor de handel, maar op de handel levert 'ie 4x zoveel op als nu wordt geboden (ik heb een aantal weken terug een inruilvoorstel ontvangen van een garage).GekkeRipper schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:24:
[...]
Ik ruil een nette Model 3 in, gaven een prima prijs aldus de ANWB koerslijst.
Wat wil jij dan inruilen? Particulier verkopen lijkt vaak interessant, maar er is geen particulier die de vraagprijs betaalt.
Wellicht dat jouw model 3 nog als certified occasion wordt aangeboden door Tesla zelf..
:strip_exif()/f/image/NHlmRAUymf6OmA1graQ14Fw0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xIkQ2cNKNEnHpUckYLxNZxvw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QUK37qLoJ1lJjcH37cOKIPId.jpg?f=fotoalbum_large)
De Model Y L is te bestellen nu in China, 25500 Yuan = 3040 euro duurder dan de AWD versie. Dus in Europa waarschijnlijk rond 57000 euro. Iets grotere batterij dan de AWD versie, evenveel range. Dit wordt toch een aardige concurrent van de EV9 wanneer die naar Europa komt (al aan het testen in Duitsland)
[ Voor 35% gewijzigd door locatielocatie op 19-08-2025 09:04 ]
Jammer dat de Y L alleen als 6 zitter leverbaar is tot nog toe. Het gros van de EV9's is volgens mij de 7zitter. Verder is een Tesla natuurlijk op veel vlakken superieur aan een Kia (ben niet bevooroordeeld hoorlocatielocatie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Model Y L is te bestellen nu in China, 25500 Yuan = 3040 euro duurder dan de AWD versie. Dus in Europa waarschijnlijk rond 57000 euro. Iets grotere batterij dan de AWD versie, evenveel range. Dit wordt toch een aardige concurrent van de EV9 wanneer die naar Europa komt (al aan het testen in Duitsland)
Was die andere garage ook een dealer? Dealers bieden altijd al weinig als het niet hun eigen merk is. En als de auto dan ook nog eens oud is met veel km, dan valt het al helemaal tegen. Ze knallen 'm op een handelsplatform en wachten maar erg kort tot een bod. Dat bod wordt het dan voor jou.goldmemberf1 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:32:
[...]
Een BMW 118i uit 2011. Ze bieden deze auto aan voor de handel, maar op de handel levert 'ie 4x zoveel op als nu wordt geboden (ik heb een aantal weken terug een inruilvoorstel ontvangen van een garage).
Wellicht dat jouw model 3 nog als certified occasion wordt aangeboden door Tesla zelf..
Zie de opgerekte Y niet als concurrent voor de EV9. Probleem blijft het aflopende dak bij de Y. Verder is de EV9 ook superieur aan de Tesla. Tesla is blijven hangen in 2019 qua snelladen en ook zaken als V2G is nog zeer onduidelijk bij Tesla. Ik zou 100% voor een EV9 gaan tov de YL.GekkeRipper schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:10:
[...]
Jammer dat de Y L alleen als 6 zitter leverbaar is tot nog toe. Het gros van de EV9's is volgens mij de 7zitter. Verder is een Tesla natuurlijk op veel vlakken superieur aan een Kia (ben niet bevooroordeeld hoor)
Als je een vierkante doos prefereert.Inspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Zie de opgerekte Y niet als concurrent voor de EV9. Probleem blijft het aflopende dak bij de Y. Verder is de EV9 ook superieur aan de Tesla. Tesla is blijven hangen in 2019 qua snelladen en ook zaken als V2G is nog zeer onduidelijk bij Tesla. Ik zou 100% voor een EV9 gaan tov de YL.
Mijn god, wat vind ik die EV9 spuuglelijk.
De Model Y is ook geen schoonheid, maar die heeft nog een "mooie" aflopende lijn waardoor het er wat dynamisch uitziet.
[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 19-08-2025 09:23 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Als je zes/zeven mensen kwijt moet kunnen is dat de consequentie. De YL is het dan ook niet.Rivanov schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Als je een vierkante doos prefereert.
Mijn god, wat vind ik die EV9 spuuglelijk.
Die aflopende dak lijn is nou net wat de auto geen geschikt model maakt voor zes/zeven zitter.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 19-08-2025 09:24 ]
Ik weet niet of ik iemand ooit achterin zou willen laten zitten, in het geval van een ernstig ongeval is dat echt een hele gevaarlijke plek.locatielocatie schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar de zitruimte voor Nederlanders helemaal achterin. Chinezen zijn toch iets kleiner.Inspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:17:
[...]
Zie de opgerekte Y niet als concurrent voor de EV9. Probleem blijft het aflopende dak bij de Y. Verder is de EV9 ook superieur aan de Tesla. Tesla is blijven hangen in 2019 qua snelladen en ook zaken als V2G is nog zeer onduidelijk bij Tesla. Ik zou 100% voor een EV9 gaan tov de YL.
De zaken die je noemt vind ik onbelangrijk. Snelladen, dat doe ik nauwelijks. En of het dan 20 minuten of 30 minuten duurt merk ik niet eens. In de praktijk is het gerommel in de marge dat 400V vs 800V.
Betreft V2G, leuke toekomstmuziek maar naar mijn idee de komende jaren nog kansloos. Het mag nog bijna nergens. Het kost je je batterijlevensduur. Wat ga je betaald krijgen voor de geleverde stroom? Ik zie daar nog zo veel beren op de weg in een notoir trage sector, dat wordt helemaal niks op de middellange termijn.
Pas bij een proefrit zou ik een echte mening kunnen vormen. Maar ik neig naar de Tesla wegens bijvoorbeeld infotainment, superchargers, rijbeleving, prijs/prestatieverhouding en het gebrek aan verplichte dealer bezoekjes.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
:strip_exif()/f/image/OOtrf9goMFf037o6jZONu876.jpg?f=fotoalbum_large)
https://x.com/TeslaNewswi...redesign.286747%2Fpage-64
[ Voor 27% gewijzigd door J-M-T op 19-08-2025 09:40 ]
Je kan dus enkel naar links met de stalkJ-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:38:
En de stalk komt ook weer terug op de 3.
[Afbeelding]
Hij is 4,4cm hoger, dus maar afwachten hoe het achterin toeven is. Deze Chinese mevrouw past er iig inInspired schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:23:
[...]
Als je zes/zeven mensen kwijt moet kunnen is dat de consequentie. De YL is het dan ook niet.
Die aflopende dak lijn is nou net wat de auto geen geschikt model maakt voor zes/zeven zitter.
/f/image/rrmNJI0tfa9VKUsb6ACXGkoz.png?f=fotoalbum_large)
Het is duidelijk dat ze "iets" moeten om demand een beetje op te pompen, blijkbaar met name in china. In de VS hebben ze momenteel weinig issues denk ik met het einde van de 7500$ tax incentive in zicht. In de EU lijken ze re-de-lijk succesvol met de extra inruilkortingen etc als je ziet dat de levertijden duidelijk langer zijn dan een paar weken geleden.J-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe dit kwartaal voor ze gaat verlopen, Musk lijkt een beetje stiller geworden met zijn bizarre uitingen (tenminste de uitingen die het nieuws halen), iets dat ze zéker goed doet denk ik.
Daarnaast zou voortgang op FSD vlak in de EU ze enorm helpen in verkopen denk ik. Als dat goed werkt kon het nog wel eens een grote aanslinger worden voor verkopen, zéker als het op abbobasis kan net als in de VS.
Mijn bovenste nekwervels breken spontaan af als ik die hoofdsteunen zie. Hoe krom wil je in een auto zitten.Rivanov schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:30:
Hoofdsteunen ook aangepast en nu verstelbaar zo lijkt het.
[Afbeelding]
Wat ik zo jammer vind is dat ze de grootlicht functionaliteit niet toevoegen aan de stalk.. en ook de ruitenwisserknop. Versnelling begrijp ik en vind ik niet zo erg.J-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]
Uiteindelijk is het allemaal gerommel in de marge. Superchargers mag iedereen komen, nadeel in een Tesla is daarbij dat hij alleen maar Supercharger meeneemt in de planning. Ik gebruik nu dus ABRP. Infotainment kan prima (of nog beter) via Carplay. Verder nu altijd al Waze ipv ingebouwde naviatie. Bezoek aan de delear? Zou graag weer terug willen. Ik moet twee keer per jaar sowieso banden wisselen. Nu moet ik naar een Kwikfit.GekkeRipper schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ben benieuwd naar de zitruimte voor Nederlanders helemaal achterin. Chinezen zijn toch iets kleiner.
De zaken die je noemt vind ik onbelangrijk. Snelladen, dat doe ik nauwelijks. En of het dan 20 minuten of 30 minuten duurt merk ik niet eens. In de praktijk is het gerommel in de marge dat 400V vs 800V.
Betreft V2G, leuke toekomstmuziek maar naar mijn idee de komende jaren nog kansloos. Het mag nog bijna nergens. Het kost je je batterijlevensduur. Wat ga je betaald krijgen voor de geleverde stroom? Ik zie daar nog zo veel beren op de weg in een notoir trage sector, dat wordt helemaal niks op de middellange termijn.
Pas bij een proefrit zou ik een echte mening kunnen vormen. Maar ik neig naar de Tesla wegens bijvoorbeeld infotainment, superchargers, rijbeleving, prijs/prestatieverhouding en het gebrek aan verplichte dealer bezoekjes.
Ja, en met name ook TACC + Autosteer functie.turkeyhakan schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Wat ik zo jammer vind is dat ze de grootlicht functionaliteit niet toevoegen aan de stalk.. en ook de ruitenwisserknop. Versnelling begrijp ik en vind ik niet zo erg.
Het grote voordeel van een 6 zitter is dat kinderen naar achteren kunnen zonder dat de middelste bank plat/naar voren hoeftGekkeRipper schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:10:
[...]
Jammer dat de Y L alleen als 6 zitter leverbaar is tot nog toe. Het gros van de EV9's is volgens mij de 7zitter. Verder is een Tesla natuurlijk op veel vlakken superieur aan een Kia (ben niet bevooroordeeld hoor)
/f/image/C2JDIBIIzwyIrku54u4hL8UE.png?f=fotoalbum_large)
Vind je? Ik moet juist m'n hoofd extreem naar achteren kantelen om deze tegen de huidige hoofdsteun aan te laten leunen.BigSmurf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
Mijn bovenste nekwervels breken spontaan af als ik die hoofdsteunen zie. Hoe krom wil je in een auto zitten.
De auto trekt vanzelf naar rechts...
Die L versie lijkt interessant, maar mij lijkt de kofferruimte dan wel héél beperkt.
Toen mijn 4 kinderen jonger waren reed ik een VW Sharan/Ford Galaxy met 7 plaatsen.
Om op vakantie te gaan was de configuratie: 2+3+1. Dan kon ik de linkerachterzetel opvouwen of verwijderen en bleef er nog een enorme kofferruimte over. Daar nog een dakbox bij en dat lukte.
Met 6 personen op vakantie met de Y zou alsnog een aanhanger betekenen vrees ik.
Dit dus. Een 6 persoons uitvoering vind ik vrij nutteloos. Gelukkig heb ik geen vier kinderen dus een normale Y is prima voor ons.Tommie12 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
De auto trekt vanzelf naar rechts...![]()
Die L versie lijkt interessant, maar mij lijkt de kofferruimte dan wel héél beperkt.
Toen mijn 4 kinderen jonger waren reed ik een VW Sharan/Ford Galaxy met 7 plaatsen.
Om op vakantie te gaan was de configuratie: 2+3+1. Dan kon ik de linkerachterzetel opvouwen of verwijderen en bleef er nog een enorme kofferruimte over. Daar nog een dakbox bij en dat lukte.
Met 6 personen op vakantie met de Y zou alsnog een aanhanger betekenen vrees ik.
De stoel is al behoorlijk gemaakt voor de moderne westerse zitzak (lees: banaanvorm voor den kromme rug) en dan zetten ze de hoofdsteun ook nog eens nóg verder naar voren. Ik heb niet per se een kaarsrechte houding, maar de M3 zit al op het randje van wat ik comfortabel vind. Los van dat het verder geen verkeerde stoelen zijn, maar ze mogen van mij minder hoepel.Rivanov schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:53:
[...]
Vind je? Ik moet juist m'n hoofd extreem naar achteren kantelen om deze tegen de huidige hoofdsteun aan te laten leunen.
Van een render kun je niet veel zeggen maar het scherm lijkt ook groter? Die in de YL is in ieder geval gegroeid volgens de berichten.J-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:38:
[Afbeelding]
Dat weet ik wel zeker. Ik heb voor de gein even de afmetingen vergeleken. De gewone Y is 3 cm korter, 4 cm breder en 14 (!) cm lager dan de Galaxy 15 jaar geleden was. En dan heb je het over het hoogste punt van de Y, dus je hebt óók nog de aflopende daklijn, plus het feit dat je 6 zitplaatsen hebt en geen 7, dus dat je niet die 7e zitplaats kunt verwijderen voor meer ruimte.Tommie12 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Er zijn vast use cases te bedenken, maar als je een elektrische auto zoekt voor je gezin waar 4 kinderen in passen, dan is de keuze tussen deze Y en een EV9 toch eigenlijk geen keuze?
Het voorste scherm is 15,4” gebleven volgens de Tesla site in China.Maurice- schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
Van een render kun je niet veel zeggen maar het scherm lijkt ook groter? Die in de YL is in ieder geval gegroeid volgens de berichten.
Weet niet welke maten jij precies vergelijkt, maar de Model Y L is 16cm langer, 10cm breder en 10cm lager dan de Galaxy uit 2010. Of kijk een naar een verkeerde Galaxy?BigSmurf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Ik heb voor de gein even de afmetingen vergeleken. De gewone Y is 3 cm korter, 4 cm breder en 14 (!) cm lager dan de Galaxy 15 jaar geleden was. En dan heb je het over het hoogste punt van de Y, dus je hebt óók nog de aflopende daklijn, plus het feit dat je 6 zitplaatsen hebt en geen 7, dus dat je niet die 7e zitplaats kunt verwijderen voor meer ruimte.
Er zijn vast use cases te bedenken, maar als je een elektrische auto zoekt voor je gezin waar 4 kinderen in passen, dan is de keuze tussen deze Y en een EV9 toch eigenlijk geen keuze?
Er staat 16" toch?J-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Het voorste scherm is 15,4” gebleven volgens de Tesla site in China.
/f/image/4X53UYQqbQTNaqDt9kR7W6W3.png?f=fotoalbum_large)
De Galaxy had een veel kortere neus, de bestuurder zat echt wel kort bij de vooras/bumper.pdidi schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Weet niet welke maten jij precies vergelijkt, maar de Model Y L is 16cm langer, 10cm breder en 10cm lager dan de Galaxy uit 2010. Of kijk een naar een verkeerde Galaxy?
En doordat er 3 personen op rij2 en slechts 1 persoon op rij 3 zit in de Galaxy/Sharan blijft er toch nog een heel grote baggageruimte over.
Daar konden we 2 van die jumbo reiskoffers naast elkaar rechtop zetten, en nog een grote koelbox er achter.
[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 19-08-2025 10:50 ]
Verschillende bronnen, verschillende maten. Blijkbaar stond waar ik zocht de lengte van de gewone Y, niet van de Y L. Breedte is bij auto's toch altijd exclusief spiegels?pdidi schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Weet niet welke maten jij precies vergelijkt, maar de Model Y L is 16cm langer, 10cm breder en 10cm lager dan de Galaxy uit 2010. Of kijk een naar een verkeerde Galaxy?
Enfin, het blijft lastig vergelijken, ook omdat inderdaad de neus van de Y weer veel groter is. Je zou eigenlijk exacte binnenmaten moeten vergelijken. No way dat die Y L de ruimte biedt van zo'n ouderwetse 7-zits MPV.
Die is absoluut 16" geworden. Gedeeld op officiële account van Tesla op XJ-M-T schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Het voorste scherm is 15,4” gebleven volgens de Tesla site in China.
Dan kan je die natuurlijk niet vinden. Wel gekoelde draadloze oplaadpads tot 50W en:
The Tesla Model Y L features air-cooled wireless phone charging up to 50W.
— Nic Cruz Patane (@niccruzpatane) 19 augustus 2025
The screen is also larger, it is now 16 inches (vs 15.4) and features more squared off bezels. pic.twitter.com/uxUP9CbMyj
[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 19-08-2025 11:02 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Galaxy 2015-present vs Model YJ:BigSmurf schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:31:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Ik heb voor de gein even de afmetingen vergeleken. De gewone Y is 3 cm korter, 4 cm breder en 14 (!) cm lager dan de Galaxy 15 jaar geleden was. En dan heb je het over het hoogste punt van de Y, dus je hebt óók nog de aflopende daklijn, plus het feit dat je 6 zitplaatsen hebt en geen 7, dus dat je niet die 7e zitplaats kunt verwijderen voor meer ruimte.
/f/image/GoepHdDqiQPJH6DgajBbG881.png?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk niet maar die voorstoelen spreken me wel enorm aan, mss retrofitdedominee schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:54:
Verwachten jullie de nieuwe voorstoelen, gekoelde draadloze laders etc ook spoedig in de reguliere Model Y?
Klopt, het is gewoon een hele kleine auto voor zoveel mensen, ook in de verlengde versie.Tommie12 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
Er is eigenlijk geen enkele elektrische auto waar je comfortabel met 6 personen mee op vakantie kunt en ook nog eens geen dakkoffer of aanhanger hoeft te gebruiken om je bagage mee te nemen.
Ook op de 3e zitrij zijn alle EV's die er een hebben momenteel echt niet geschikt voor volwassenen en niet gelijkwaardig aan de zitrij ervoor.
Nu zijn er ook weinig mensen die zo'n auto nodig hebben, dus zal het lastig worden voor fabrikanten om die te kunnen verkopen. Althans in Europa. In Azie is voor zo'n auto's wel heel veel vraag naar, maar die versies komen waarschijnlijk nooit onze kant uit.
Ja, in Azie moet de Y L gaan concurreren met de X9. Dan weet ik wel wat mensen gaan kiezen..fisherman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Klopt, het is gewoon een hele kleine auto voor zoveel mensen, ook in de verlengde versie.
Er is eigenlijk geen enkele elektrische auto waar je comfortabel met 6 personen mee op vakantie kunt en ook nog eens geen dakkoffer of aanhanger hoeft te gebruiken om je bagage mee te nemen.
Ook op de 3e zitrij zijn alle EV's die er een hebben momenteel echt niet geschikt voor volwassenen en niet gelijkwaardig aan de zitrij ervoor.
Nu zijn er ook weinig mensen die zo'n auto nodig hebben, dus zal het lastig worden voor fabrikanten om die te kunnen verkopen. Althans in Europa. In Azie is voor zo'n auto's wel heel veel vraag naar, maar die versies komen waarschijnlijk nooit onze kant uit.
Ik kan nu al ruiken dat er een grote korting komt in Q4 en dat in Q1 de tesla model y zijn eerste upgrade krijgt.
Lijkt me meer de upselling techniek om mensen naar de duurdere versies te duwenMasterchiev schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:22:
Bizar dat er zoveel extra op zit ten opzichte van de normale Y die eigenlijk onlangs is uitgekomen.
Ik kan nu al ruiken dat er een grote korting komt in Q4 en dat in Q1 de tesla model y zijn eerste upgrade krijgt.
Maar we gaan het zien.
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.