Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
De kogel is door de kerk, toch maar 10k bijgelegd voor de aanschaf van een Juniper RWD! Nog geen laadpaal aan huis, maar die komt in september wel ergens.

Ik heb het topic al doorgespit voor 'must have' accessoires. Toch benieuwd naar jullie ervaringen:

Vloermatten. Wat zijn nu de beste die we in NL kunnen krijgen? Online lees ik overal de Kagu all-weather 3D floor mats, maar ik kan ze in NL niet vinden.

Mudflaps, wel of niet nodig? Zo ja, welke?

Beschermend folie / PPF, geeft zo'n ultra dun laagje nu echt bescherming en ziet de auto er ook optisch veel anders uit? Doe je dit dan voor de hele auto of alleen op bepaalde plekken?

screen protector. Wel of niet?

overig zijn er nog andere must haves? Inzetbakjes of andere zaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:18
goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:49:
De kogel is door de kerk, toch maar 10k bijgelegd voor de aanschaf van een Juniper RWD! Nog geen laadpaal aan huis, maar die komt in september wel ergens.

Ik heb het topic al doorgespit voor 'must have' accessoires. Toch benieuwd naar jullie ervaringen:

Vloermatten. Wat zijn nu de beste die we in NL kunnen krijgen? Online lees ik overal de Kagu all-weather 3D floor mats, maar ik kan ze in NL niet vinden.

Beschermend folie / PPF, geeft zo'n ultra dun laagje nu echt bescherming en ziet de auto er ook optisch veel anders uit? Doe je dit dan voor de hele auto of alleen op bepaalde plekken?

nice!!

ik kan alleen maar wat over screen protector zeggen. Onzinnig gebeuren. Ik heb 2 model 3's, 1 is 6 jaar oud, en zit nog geen krasje op het scherm. Tenzij je je auto als een soort bouw bus gaat gebruiken is het gewoon weg gegooid geld

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
anti elppa schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

nice!!

ik kan alleen maar wat over screen protector zeggen. Onzinnig gebeuren. Ik heb 2 model 3's, 1 is 6 jaar oud, en zit nog geen krasje op het scherm. Tenzij je je auto als een soort bouw bus gaat gebruiken is het gewoon weg gegooid geld
Thanks. Ik heb een videobedrijf en neem nog wel eens een statief mee. Moet er dan alleen voor zorgen dat die niet vol naar voren klapt tegen het scherm aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
Grappig, dat er ook eens wat over een LFP pakket gepublished wordt, meestal zijn het de LR modellen. Beetje afhankelijk van het verbruik over die periode heb je het dan over 1000-1200 cycli (255000*250-300Wh/mi) dus theoretisch is er nog wel wat leven te gaan in dat pakket :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 20:05

Must haves wat mij betreft:
- Spatlappen voor
- PPF folie op de achterdeuren ivm steenslag vanaf voorwielen.
- Opbergbakjes middentunnel.
- En wanneer je kinderen hebt: Hoezen voor over de achterzijde van voorstoelen. Zoiets: https://nl.aliexpress.com...XiOp2Vhohs6RoChTIQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin

De enige échte musthave is imho de Enhance Commander met 1-2 knopjes erbij. Super handig om bijvoorbeeld je automatische ruitenwissers permanent uit te zetten, of je LED strip te laten knipperen bij een dodehoekdetectie, stoelen naar een preset te gooien, met 1 druk op de knop alle interieurverlichting aan/uit te doen, je dashboardkastje te openen zonder op een scherm te rommelen.

Screenprotector ben ik er nog geen eentje van tegengekomen die de weerspiegeling niet factoren erger maakte. De af-fabriek ontspiegeling is best goed. Heb er van Spigen de matte en de glimmende geprobeerd, beiden reflecteerden beduidend meer licht dan zonder protector. Zó hinderlijk dat ik ze er binnen 5 km rijden weer vanaf getrokken heb. De matte "dempt" scherpe reflecties wel wat, maar reflecteert in zijn geheel gewoon meer licht. Het werd er niet beter van in elk geval. Ik zit de afgelopen 150.000km / 4 jaar in het kamp "als ik hem sloop, zie ik dan wel" er zijn ook plenty tweedehands schermen te koop voor een schijntje.

PPF geeft zéker bescherming, maarja, ga je 2-5000 euro uitgeven om je hele auto te bedekken? Voor 2-5000 euro kun je ook een boel krasjes laten herstellen, en de vraag is, maakt het tegen de tijd dat je hem verkoopt uit voor de waarde? Ik zou het in m'n zak houden. Een matte variant zou ik nog wel mooi vinden, maar het is "onbetaalbaar". Voor €1000,- voor een hele auto zou ik het overwegen, maar blijkbaar heeft de markt er véél meer voor over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Tesla waarschuwt in de handleiding om géén screenprotector te gebruiken:
CAUTION
Do not apply a screen protector on the touchscreen. Doing so can result in unintended inputs to the touchscreen (phantom inputs), delayed response or unresponsiveness to touches, electrostatic discharge which can damage the touchscreen, etc. Any damage caused by installing a screen protector is not covered by the warranty.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
goldmemberf1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Nog even hierop terugkomend: vond dit linkje nog https://www.autoweek.nl/a...-vaak-nieuw-setje-banden/

Toch wel opvallend hoe ver de model 3 boven de rest uitsteekt qua nieuwe bandenset. Als we het dan over weinig onderhoud hebben, valt dat toch even tegen...
Dit lijstje zegt helemaal niks imho, het heeft niets te maken met hoe vaak een specifieke auto banden komt halen, puur met hoeveel van het betreffende model ze voorbij zien komen, en dat zal dan ook nog wel een bias hebben omdat "niemand" banden gaat halen bij Tesla zelf, en dus voor die zaken bij een kwikfit uitkomen, waar ik zou verwachten dat véél andere merken dat opvangen bij de dealer tijdens het beurtje.

Als je even verder in het lijstje duikt, en er wat getallen bij zoekt, er rijden:
48.000 Model 3's, waarvan de piek rondom 2019-20 in de poule is gekomen, dus die zijn aan banden toe
37.000 Citroën Berlingo's
42.000 Model Y's, maar de meesten daarvan zullen nog wel niet aan banden toe zijn.
26.130 Mercedes CLA
61.524 Volvo XC40

Ik vind het een niets-zeggend lijstje dat niet corrigeert voor allerlei factoren en dus netto eigenlijk niks zegt anders dan van welke auto er de meeste mensen hun banden laten wisselen bij Kwik-Fit..

Edit, en het gaat ook nog eens over de Britse tak van Kwik-fit, dus er is nog wat minder te checken aan hoe of wat. Een echt kwaliteitsartikel van Autoweek. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 15-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50
Ik heb zo'n swivel mechanisme achter mijn scherm geplaatst, waardoor ik het scherm wat meer naar mijn kant kan draaien. Ik vond dat ik soms erg slecht zicht had door de zon, zo is dat stukken minder.
Ik heb er ook een matte beschermlaag op gezet, maar volgens mij maakt dat niet zo heel veel uit.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Sexy buttons/knob mis ik nog als toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
SpikeHome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Sexy buttons/knob mis ik nog als toevoeging.
Zit even te kijken: waarvoor gebruik jij die (en waar geplaatst)?
Als ik het goed begrijp heb je dus zowel de commander als de buttons / knob nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je dus zowel de commander als de buttons / knob nodig?
commander en buttons, knob is optie heb ik wel ook.
heb ze op de armsteun zitten maar achter op stuur mogelijk, je ziet ze bij mij niet.
mijn vrouw is er blij mee kan altijd dashboard open maken zonder voice of in het hoofdscherm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[...]

Ik heb een knopje rechtsonder op de achterkant van mijn scherm voor het dashboardkastje. Kan ik op de tast op klikken.

De knob heb ik 3 maanden in de auto gehad, in die tijd 0x gebruikt, en het animo was zo laag met verkoop dat ik m gratis aan iemand heb weggegeven. De mééste dingen zijn gewoon prima te doen via het scherm imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:32
[...]

Tesla Model 3 & Y Accessoires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Mar.tin schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb een knopje rechtsonder op de achterkant van mijn scherm voor het dashboardkastje. Kan ik op de tast op klikken.

De knob heb ik 3 maanden in de auto gehad, in die tijd 0x gebruikt, en het animo was zo laag met verkoop dat ik m gratis aan iemand heb weggegeven. De mééste dingen zijn gewoon prima te doen via het scherm imho.
Wie gebruikt überhaupt dat mini vakje... Het middenconsole is ruim genoeg voor allerlei spullen. En als je wat meeneemt voor deze autorit gooi ik het in de deurvakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De model 3 is hier nu 2 jaar oud en ik overweeg een service beurt.

Via de app een aanvraag ingediend en de volgende offerte ontvangen.

Hebben jullie dit ook allemaal laten doen voor dit soort prijzen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKHcTYTVwKLZRKUVLjDJmfib2XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNhofBIH1Ct05qZB4EY4kSIg.jpg?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anti elppa
Greatsword schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:47:

[Afbeelding]
Tja, het is imo allemaal totaal niet nodig. Ik heb pas na 4 jaar ruitenwissers en interieur filter vervangen.
Na 5 jaar pas remmen een beurt gegeven incl vervangen remvloeistof (zelf gedaan).

uitlijning checken na 2 jaar, why???? zolang je geen rare slijtage aan je banden hebt, je stuur recht staat, de auto niet naar 1 kant trekt, of schade gereden hebt, lekker afblijven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:58

[Afbeelding]
Interieurfilter is een vervelende klus en kost ook een paar tientjes. Zou ik ze lekker laten doen. Ruitenwisserbladen, even zoeken in dit topic en bij Amazon bestellen en binnen 2 minuten heb je ze er op geklikt. Banden rouleren geen verstand van en wieluitlijning klinkt belangrijk!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Banden roteren is in Europa niet zo gebruikelijk, in de USA wel. Zinloze activiteit.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59

[Afbeelding]
Hoe handig ben je? Ruitenwissers is eenvoudig zelf te doen. https://www.winparts.nl/r...en-voorzijde/p692109.html

Interieurfilter zou ik door Tesla laten doen. Arbeid daarvoor kost niet zoveel en bij zelf doen zou je iets kunnen slopen. Na twee jaar is het hier wel tijd voor. Sommige merken doen het zelfs elk jaar. Gaat om je eigen gezondheid, heeft niks met de verdere techniek te maken.

Remvloeistof is na 2 jaar meestal nog wel goed. Tesla schrijft tegenwoordig een controle na 4 jaar voor geloof ik. Maar het kost weinig zie ik.

Banden roteren is meestal niet nodig.

Uitlijning checken / opnieuw uitlijnen doet eigenlijk geen enkel merk tenzij daar duidelijk aanleiding voor is. Dat is er als je auto naar 1 kant trekt of je stuur scheef staat bij rechtdoor rijden. Of als het loopvlak van je banden niet gelijk verslijt. Kun je dus ook zelf even bekijken.

Voorruit grondig reinigen. Halen ze dan ook de afdekking bij de camera weg? Dan zou ik dat wel laten doen. Dan ziet je autopilot weer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkeRipper op 15-08-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
wootahH schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Wie gebruikt überhaupt dat mini vakje... Het middenconsole is ruim genoeg voor allerlei spullen. En als je wat meeneemt voor deze autorit gooi ik het in de deurvakken
Nauwelijks, maar ik trek er nog wel eens de USB uit om er dashcams af te halen en dan wissel ik hem om met mijn 2e usb. Moet nog steeds eens mijn TeslaUSB installatie aan de gang helpen, dan hoeft dat niet meer.
Heb er ook wat andere kleine dingen liggen, misschien 2-3x per maand open, maar het frustreert me zo veel minder dat ik niet naar een knopje hoef te zoeken en het gewoon op de tast kan doen. :+.
Heb er bijvoorbeeld ook het gereedschapje om mijn wieldoppen eraf te halen in liggen.
Mijn telepeage dongle-ding, mijn duitsland milieusticker, dat soort dingen.
Mijn middenconsoles zijn dynamischer qua in-uit dus daar leg ik dat soort statische dingen liever niet in.
Heb onder de stoelen ook nog 2 tas/bak/dingen voor een klein gereedschapssetje / schroevendraaiers / verlengsnoertje, bandenpomp. Had de bandenpomp onder de achterbak, maar als die vol zit en je wil je banden oppompen is dat onhandig. :)
Deurvakken zijn in principe leeg, op een incidenteel flesje drinken na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin

[Afbeelding]
Je kunt voor deze zaken ook prima naar elke andere autoboer. Ruitenwissers en interieurfilter doe ik zelf, remvloeistof is na 2 jaar nog wat vlot denk ik.

Uitlijning zou ik zelf door een "goede" shop laten doen, maar als je geen issues hebt met overmatige bandenslijtage, lekker laten zitten.

Ik heb zelf ook een winterset velgen, en wissel daarmee (dus eens per seizoen) ook de wielen tussen voor en achter (de wielen die "vorig" seizoen vóór zaten, monteer ik volgend seizoen achter). Tot zover mooi gelijkmatige slijtage op mijn achterwielaangedreven auto's (ik meet ook steeds bij winter-zomer-wissel even de profieldiepte en noteer die), alleen rijd ik ze steeds te kort om een set banden op te slijten :9 (nu maar 41.000km en +-= 12 maanden en binnenkort inruilen, de vorige 90.000km en verkocht, beiden op de éérste set banden).

Voorruit reinigen bij de camera's is ook goed zelf te doen, zijn plenty guides voor, maar zou begrijpen als je dat laat doen.

Het hangt veel af van hoeveel rechterhanden je hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 15-08-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjontrader
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 28-08 11:06

Gefeliciteerd!

Na wat onderzoek heb ik (in de aanloop naar de levering) alvast aangeschaft:
- Spigen centre control organiser
- Spigen screenprotector achter (ivm jonge kids)
- 3W Allweather mats (7 delige set). Direct bij 3W zelf besteld, mogelijk geleverd door een in de EU gevestigde onderneming? Binnen 3 dagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Nu online
GekkeRipper schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:11:
[...]

...
Interieurfilter zou ik door Tesla laten doen. Arbeid daarvoor kost niet zoveel en bij zelf doen zou je iets kunnen slopen. Na twee jaar is het hier wel tijd voor. Sommige merken doen het zelfs elk jaar. Gaat om je eigen gezondheid, heeft niks met de verdere techniek te maken.
...
Het is heel goed zelf te doen; daar hoef je niet superhandig voor te zijn. Recentelijk (enkele dagen geleden) deze ook vervangen. Filters kosten samen 20e totaal (Tesla origineel iets van 60e totaal, excl montage). Bij de filters zit een handleiding (kleurenfoto's) en al het 'gereedschap' wat je nodig hebt. Ook op youtube zijn er vele filmpjes te vinden. Totaal iets van 15-20m bezig geweest. Servicemelding is ook gewoon te sluiten in het 'onderhoud'-menu van de Tesla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavericky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 16:41
Het meest makkelijk is om de handleidingen die hier gelinkt staan te volgen: https://www.tesla.com/nl_nl/support/do-it-yourself-guides

Daar vind je de handleidingen om zelf de ruitenwissers te vervangen, luchtfilter te vervangen, enz.

Ik heb zelf de luchtfilters vervangen bij mijn M3 (2019) maar dat was nog wel een klusje moet ik zeggen; ze zitten op een moeilijk bereikbare plaats.

[ Voor 25% gewijzigd door Mavericky op 15-08-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Nu online
Mavericky schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:03:
Het meest makkelijk is om de handleidingen die hier gelinkt staan te volgen: https://www.tesla.com/nl_nl/support/do-it-yourself-guides

Daar vind je de handleidingen om zelf de ruitenwissers te vervangen, luchtfilter te vervangen, enz.

Ik heb zelf de luchtfilters vervangen bij mijn M3 (2019) maar dat was nog wel een klusje moet ik zeggen; ze zitten op een moeilijk bereikbare plaats.
Dat is een handige site, thanks! Hier specifiek de link naar het interieurfilter voor de model 3: https://service.tesla.com...8C-A2FD-A27B8421A471.html

(dit is dezelfde procedure als beschreven in de montagehandleiding bij het filter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50

[Afbeelding]
Meeste dingen kun je makkelijk zelf. Alleen remvloeistof zou ik zelf niet doen, uitlijnen alleen wanneer nodig.
Roteren banden...beetje overbodig lijkt me.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Laatst online: 11:54
Vandaag mijn M3 RWD 2021 vervangen voor een nieuwe M3 RWD. Wat mij verbaasd.

Bij de oude had ik op 100% batterij een rijbereik van ongeveer 418 km (bij een wltp van 492) (inclusief degradatie van 4 jaar)
De nieuwe geeft op 100% batterij een rijbereik van 397km (bij een wltp van 513km op Nova velgen welke ik nu heb)

Zou dit nog een kalibratie issue zijn en wel rechttrekken, anders snap ik niet zo goed waar dat gat in bereik vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anti elppa
QuestionMarc schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:50:
[...]

Meeste dingen kun je makkelijk zelf. Alleen remvloeistof zou ik zelf niet doen, uitlijnen alleen wanneer nodig.
Roteren banden...beetje overbodig lijkt me.
remvloeistof en remblokken schoonmaken en gangbaar maken moet je idd niet doen als je niet handig bent en het nog nooit eerder gedaan hebt. Is van een heel ander level als interieur filter of ruitenwissers vervangen
Ik heb het ongekend vaak gedaan bij auto's en motors

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PixelPusher schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:03:

Bij de oude had ik op 100% batterij een rijbereik van ongeveer 418 km (bij een wltp van 492) (inclusief degradatie van 4 jaar)
De nieuwe geeft op 100% batterij een rijbereik van 397km (bij een wltp van 513km op Nova velgen welke ik nu heb)

Zou dit nog een kalibratie issue zijn en wel rechttrekken, anders snap ik niet zo goed waar dat gat in bereik vandaan komt.
Rond de jaarwisseling van 2023-2024 heeft Tesla de berekening aangepast. In lijn met wijzigen van de EPA standaard. Dit is enkel doorgevoerd voor nieuwe voertuigen vanaf dat moment. Daarom kan het zijn dat jouw nieuwe Tesla een lager bereik aangeeft.

Jouw vorige M3 hanteert nog de "oude" EPA standaard voor zijn bereik berekening waar jouw nieuwe een strengere EPA aanhoudt en dus lager wordt weergegeven.

In de praktijk heeft jouw nieuwe M3 gewoon een hoger bereik, de auto is alleen iets pessimistischer met zijn bereikweergave ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Caayn op 15-08-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:02
Ik heb bijna een jaar mijn tesla, ik heb vorig jaar wegenwacht erbij genomen, maar ik betwijfel of het eigenlijk nodig was, want tesla heeft volgens mij een roadservice? Is dat correct? Hoe doen jullie dat? (geen lease).

Ik heb 5 jaar terug een spijker in mijn band gehad, toen kon ik tesla wel bellen, maar via de leasemaatschappij is het via de wegenwacht gegaan. Mss toch wel nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:39

RvV

TweakerVincent schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:31:
Ik heb bijna een jaar mijn tesla, ik heb vorig jaar wegenwacht erbij genomen, maar ik betwijfel of het eigenlijk nodig was, want tesla heeft volgens mij een roadservice? Is dat correct? Hoe doen jullie dat? (geen lease).

Ik heb 5 jaar terug een spijker in mijn band gehad, toen kon ik tesla wel bellen, maar via de leasemaatschappij is het via de wegenwacht gegaan. Mss toch wel nodig?
In mei had ik een speedboor in de band hangen, heb ik Tesla gebeld en ben door een lokale sleper naar Tesla afgesleept. Dan moet je daar wel een nieuwe band kopen, maar goed. Je bent al blij als je langs de weg bent opgepikt.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
pdidi schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Zie je die ook niet op de kaart in de Tesla? De lijst laat alleen de goedgekeurde laders zien, de kaart laat er meer zien
Nee, op de kaart hetzelfde als die minimale lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:24
SpikeHome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:26:
[...]

commander en buttons, knob is optie heb ik wel ook.
heb ze op de armsteun zitten maar achter op stuur mogelijk, je ziet ze bij mij niet.
mijn vrouw is er blij mee kan altijd dashboard open maken zonder voice of in het hoofdscherm
Ben ik de enige die het dashboardkastje kan openen door lang te klikken op het linker wieltje op mijn stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 13:38
renem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:54:
[...]

Ben ik de enige die het dashboardkastje kan openen door lang te klikken op het linker wieltje op mijn stuur?
Dat kun je instellen. Bij mij doet dat de optie om van de chill rijstijl naar standard te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Laatst online: 10:02
RvV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:48:
[...]

In mei had ik een speedboor in de band hangen, heb ik Tesla gebeld en ben door een lokale sleper naar Tesla afgesleept. Dan moet je daar wel een nieuwe band kopen, maar goed. Je bent al blij als je langs de weg bent opgepikt.
Top dacht al zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44

Mijn RWD geeft bij 100% vanaf het begin al 438 km aan. Dus ik vind 397 een beetje vreemd wel. Ik heb wel de 18 inch velgen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Anteros schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:59:
[...]

Het is heel goed zelf te doen; daar hoef je niet superhandig voor te zijn. Recentelijk (enkele dagen geleden) deze ook vervangen. Filters kosten samen 20e totaal (Tesla origineel iets van 60e totaal, excl montage). Bij de filters zit een handleiding (kleurenfoto's) en al het 'gereedschap' wat je nodig hebt. Ook op youtube zijn er vele filmpjes te vinden. Totaal iets van 15-20m bezig geweest. Servicemelding is ook gewoon te sluiten in het 'onderhoud'-menu van de Tesla.
Dan ken je mij nog niet ;)

Daarom vroeg ik ook aan de originele vraagsteller hoe handig hij/zij is.

Mijn tijd is me ook geld waard en de auto moest toch al bij Tesla zijn. Dan maar gelijk laten doen. Iedereen kan die afweging voor zichzelf maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:05
GekkeRipper schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Dan ken je mij nog niet ;)

Daarom vroeg ik ook aan de originele vraagsteller hoe handig hij/zij is.

Mijn tijd is me ook geld waard en de auto moest toch al bij Tesla zijn. Dan maar gelijk laten doen. Iedereen kan die afweging voor zichzelf maken.
Mate van handigheid en inzicht is heel belangrijk inderdaad. Wissers wisselen is echt kinderspel totdat je de wisser loslaat zonder wisser eraan en je glas beschadigd.

Ook het wisselen van de filters is ook makkelijk, maar als je filters in verkeerde richting zet dan is het ook niet goed, of clipjes kapot maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39
adjego schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:41:
[...]

Mijn RWD geeft bij 100% vanaf het begin al 438 km aan. Dus ik vind 397 een beetje vreemd wel. Ik heb wel de 18 inch velgen.
Same here, ook 438 bij 100%, ook wel met 18”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Lijkt wel aardig te kloppen denk ik. Wltp van 19 inch is ook +/- 40km lager dan van de 18inch.
Probeer als test eens te switchen in de auto naar 18 inch of die dan 438 is
Bediening > Service > Wielen en banden > Wielen en kies de juiste wielmaat uit de vervolgkeuzelijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13

Dan heeft jouw 2021 model wel minimale degradatie. Als ik het goed herinner heeft een nieuwe 2021 SR+ LFP model (dus zonder enig degradatie) een range van 423km op het scherm staan bij 100% lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 21:39
Nieuwe actie zo lijkt het op de website van tesla: 5k inruilpremie model 3 en 3k model y. Wanneer je erop klikt krijg je alleen nog de voorwaarden van de oude actie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 10:20
Dennisbok schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:37:
Nieuwe actie zo lijkt het op de website van tesla: 5k inruilpremie model 3 en 3k model y. Wanneer je erop klikt krijg je alleen nog de voorwaarden van de oude actie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaEojInfLGeq1yqfeSEYJimNWiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A6FqTWEcvGVe9Nr1U8IBpHug.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:46
Zuur, ga morgen proefrit doen in de model Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interessant. Toch maar eens kijken wat ze voor de auto van mijn vrouw geven.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:00
Masterchiev schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Wat is er dan precies zuur aan? De actie gaat morgen in en voor de oude actie was je al te laat?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice-
Masterchiev schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:03:
[...]

Gewoon voor de Model 3 gaan. Rijdt fijner en is nog zuiniger ook 8) (en wél mooi, maar dat is subjectief O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vahazabe
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:24
Anteros schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Is zeker goed zelf te doen, maar die stekkertje die je los moet halen breken wel zomaar af, en in een model 3 uit 2019 hang je daar onder dat dashboard en zie je eigenlijk niet wat je doet, dus ik heb persoonlijk besloten na twee keer zelf doen het niet meer zelf te doen en het bij een ander onderhoudsdingetje door tesla te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:46
Maurice- schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Gewoon voor de Model 3 gaan. Rijdt fijner en is nog zuiniger ook 8) (en wél mooi, maar dat is subjectief O-) )
Moet nog een proefrit in maken. Maar moet een gezin in met bagage en een koelbox op vakantie.
Twee zoons van 9 en 13 jaar en me vrouw gaat ook mij natuurlijk🤣 twijfel of het wel groot genoeg is een model 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Masterchiev schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:06:
Moet nog een proefrit in maken. Maar moet een gezin in met bagage en een koelbox op vakantie.
Twee zoons van 9 en 13 jaar en me vrouw gaat ook mij natuurlijk🤣 twijfel of het wel groot genoeg is een model 3.
M3 is in mijn optiek dan te klein. Of je moet er een met een trekhaak kopen. 😄

[ Voor 6% gewijzigd door BamSlam_ op 15-08-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Probleem is met name de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

[...]

Ik vond de model 3 verrassend ruim al met al. Mijn zus gaat er met het gezin al jaren mee op vakantie (zowel zomer als wintersport) met een gezin van 5. Kinderen 7-9-12 ish nu.

Ik heb zelf ook besloten voor een model 3 te gaan voor mijn komdende lease, en tot mijn verrassing ga ik er qua kofferbak niet op achteruit (nu een Focus Estate), in elk geval in liters. De vorm en toegang is wel veel minder praktisch. Even de fiets achterin gooien zal 'm wel niet meer worden :P Daarom maar trekhaak erbij.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
demo voertuigen vallen straks ook onder de premie, op zich wel een goede actie (voor met name de model 3 dan...). Nu de referral actie nog ;)

[ Voor 13% gewijzigd door EvolutionX op 15-08-2025 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
[...]

Volgens mij maken wij onszelf de afgelopen jaren wijs dat we allemaal een SUV nodig hebben. En dat terwijl sedans met de jaren ook ontzettend zijn gegroeid.

Ter illustratie, deze BMW was "vroeger" een grote jongen en meet 4,43 meter. Een Model 3 4,72 meter!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNTWo23sYMdXNozXmtF3vvkmlKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwOsiG3JzvB1mYr2ZRL3VIfv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBVH050
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19-09 22:06
Maurice- schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:26:
[...]

Volgens mij maken wij onszelf de afgelopen jaren wijs dat we allemaal een SUV nodig hebben. En dat terwijl sedans met de jaren ook ontzettend zijn gegroeid.

Ter illustratie, deze BMW was "vroeger" een grote jongen en meet 4,43 meter. Een Model 3 4,72 meter!
[Afbeelding]
Hmm, dit was in de jaren 90 de kleinst verkrijgbare sedan van BMW, niet echt een grote jongen toentertijd. Met een stel kinderen en praktischer laadruimte van de Y (uiteindelijk een opgehoogde sedan) zou ik het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:16
Als een 3 een hatchback was had deze (nog) een boel meer verkocht denk ik. Maar dan ten koste van de Y, dus waarom zouden ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
JBVH050 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

Hmm, dit was in de jaren 90 de kleinst verkrijgbare sedan van BMW, niet echt een grote jongen toentertijd. Met een stel kinderen en praktischer laadruimte van de Y (uiteindelijk een opgehoogde sedan) zou ik het wel weten.
Mijn punt is dat hele volksstammen met bepakking in een dergelijke sedan (of neem een Passat B3) probleemloos Europa doorreden terwijl de doorsnee sedan nu al veel groter is. Maar ieder z'n plezier, ik ben nog nooit ruimte te kort gekomen met "een stel kinderen" in de M3. Door de diepe achterbak passen er zelfs 4 grote Samsonites achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Omdat ik geen wifi op de oprit heb, download ik OTA updates via de hotspot van mijn telefoon terwijl ik rijd.

Het rare is dat de eerste 50% er binnen een paar minuten is maar de resterende vaak dagen (uur heen, uur terug rijden) op zich laat wachten.

Een bekend fenomeen of is er iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:21
J-M-T schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:08:
Als een 3 een hatchback was had deze (nog) een boel meer verkocht denk ik. Maar dan ten koste van de Y, dus waarom zouden ze.
Model 3 station 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mca2 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:09:
Omdat ik geen wifi op de oprit heb, download ik OTA updates via de hotspot van mijn telefoon terwijl ik rijd.

Het rare is dat de eerste 50% er binnen een paar minuten is maar de resterende vaak dagen (uur heen, uur terug rijden) op zich laat wachten.

Ik doe het ook via de hotspot maar geen problemen. Hij stopt wel idd maar gaat daarna wel weer verder. Doe het dan wel op 1 rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:45

[Afbeelding]
Ik wil even een lans breken voor het roteren van banden. Ik zou het roteren wèl adviseren als je vóór en achter dezelfde bandenmaat hebt (alleen niet voor €39,-). Bij mijn RWD zijn de achterbanden wat scheef afgesleten doordat de achterwielen door de verlaging niet 100% recht staan. Daarnaast komen bij de RWD aandrijf- én afremkrachten 100% voor rekening van de achterbanden. Doordat ze nu gewisseld zijn kan ik langer doen met de achterbanden (omdat ze nu voorop nog een tijdje 100% recht op het wegdek mee kunnen draaien). Bovendien heb ik straks geen zes jaar oude Hankook's voorop (met droogtescheurtjes?) terwijl ik achter aan m'n derde setje begin (en het maar de vraag is of de Ion Flexclimate van deze generatie überhaupt nog leverbaar is). Maar ik begrijp óók dat ik hierin wellicht wat dwangmatig denk. En dan heb je nog de beperking van zaagtandjes ...

[ Voor 3% gewijzigd door nerovectra op 16-08-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:05
nerovectra schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Ik wil even een lans breken voor het roteren van banden. Ik zou het roteren wèl adviseren als je vóór en achter dezelfde bandenmaat hebt (alleen niet voor €39,-). Bij mijn RWD zijn de achterbanden wat scheef afgesleten doordat de achterwielen door de verlaging niet 100% recht staan. Daarnaast komen bij de RWD aandrijf- én afremkrachten 100% voor rekening van de achterbanden. Doordat ze nu gewisseld zijn kan ik langer doen met de achterbanden (omdat ze nu voorop nog een tijdje 100% recht op het wegdek mee kunnen draaien). Bovendien heb ik straks geen zes jaar oude Hankook's voorop (met droogtescheurtjes?) terwijl ik achter aan m'n derde setje begin (en het maar de vraag is of de Ion Flexclimate van deze generatie überhaupt nog leverbaar is). Maar ik begrijp óók dat ik hierin wellicht wat dwangmatig denk. En dan heb je nog de beperking van zaagtandjes ...
Ook voor de awd modellen geld dat bij normaal rijden( lees rijden in spits) voor 99% alleen de achter motor wat doet en voornamelijk een rwd is. Wisselen banden deed ik ook al bij mijn benzine auto. Voor 39€ is inderdaad echt prijzig. Ik kan bij de bandenboer hier 10 euro per band laten balanceren en dan doen ze het roteren er gratis bij, banden liggen er dan toch al af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
nerovectra schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Misschien had je je auto dan niet moeten verlagen ;)

Als de achterbanden veel harder slijten dan voor, dan leg je voor naar achteren bij het monteren van twee nieuwe banden. Opgelost. Zo doet 99,9% het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Recent een trekhaak (met origineel in te schakelen trailer mode) laten installeren. Werkt perfect en gaan op pad met onze caravan.

Irritante is dat de MY continue andere auto's op de achterbumper ziet 'hangen'.
Van een BYD Seal tot aan een Semi truck 🤣

Waarom wordt er niet een mooi aanhangertje getoond? De software weet notabene dat er iets aangekoppeld is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:52
Allewijn schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:35:
Recent een trekhaak (met origineel in te schakelen trailer mode) laten installeren. Werkt perfect en gaan op pad met onze caravan.

Waarom wordt er niet een mooi aanhangertje getoond? De software weet notabene dat er iets aangekoppeld is...
Jep, dat heeft iedereen zich de afgelopen jaren al afgevraagd (ook ik) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Jep, dat heeft iedereen zich de afgelopen jaren al afgevraagd (ook ik) :+
Nou hė... Dat ze zoiets simpels niet visueel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Inspired schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Ik doe het ook via de hotspot maar geen problemen. Hij stopt wel idd maar gaat daarna wel weer verder. Doe het dan wel op 1 rit.
Hmmm, doe ik dan toch iets fout? iPhone hier en ligt op het opladervak tijdens de download.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anti elppa

van 2019 tot zeker ergens in 2022 was het een net aanhangertje. Geen idee waarom het nu een ander voertuig is wat je op je scherm ziet.
En wel bijzonder dat ze dat niet ondertussen een keer gefixed hebben met een update. Ik stoor me er ondertussen niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

In April werd al gemeld dat ze bezig zijn met de fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
pdidi schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

In April werd al gemeld dat ze bezig zijn met de fix
Met een beetje geluk wordt het nog veel gekker
Tesla plans to use Unreal Engine for driver visualization with crazy upgrade

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Nou hė... Dat ze zoiets simpels niet visueel aanpassen.
Kan me wel wat trailers voorstellen waar het systeem dan wel van in de war raakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmm6pvgmBU0P1GlpwA4TMjKI5sQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DpjOSLkNEeSXTa9iP5CZzaKp.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kd_2VH6o6NHWCTc4vkLguDHdow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGyDnk1YMWyQalyVoYkjz68x.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty3AQ6yeDGGDpuDu57YXjz7pFjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YirEd0mH4f9wtK9ZRkAXwGz.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door pdidi op 16-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:00

Ethirty

Who...me?

Staat op de backlog. Eerst de ruitenwissers :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
GekkeRipper schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Misschien had je je auto dan niet moeten verlagen ;)

Als de achterbanden veel harder slijten dan voor, dan leg je voor naar achteren bij het monteren van twee nieuwe banden. Opgelost. Zo doet 99,9% het.
Niet alles heeft alleen maar voordelen inderdaad 😉. Maar het smoelt naar mijn idee zoveel beter.

Ik zou zéker bij een achterwielaandrijver niet de slechtste banden achterop willen hebben. Bovendien moet je de bandenboer dan actief vertellen wat ie moet doen, want in de basis knikkert men gewoon de nieuwe op de plek waar de versleten banden afkomen, en dóór. Maar dat moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen.

Het o.a. mooie aan Tesla vind ik dat men op het gebied van service in de basis marketingtechnisch geen dealeromzet pusht. Achter vrijwel alle adviezen zit wel degelijk een gedachte, en meestal geen business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Mar.tin schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:05:
Afgelopen vrijdag met mijn moedertje haar nieuwe 3 op wezen halen. En realiseerde me vanmorgen dat er stiekem toch wel een boel gebeurd is in EV land sinds 2019.

De 3 LR AWD van mijn ouders, waar mijn vader de meeste kilometers in rijdt, heeft inmiddels 320.000km op de klok, en had toen hij nieuw was een rated range van 499km (bij 150Wh/km geloof ik, dus 74,85kWh bruikbaar toen hij nieuw was). Kostte net iets meer dan €60k incl BTW.

De Model 3 RWD die mijn moeder ophaalde heeft bij 100% een rated range van 459km, op basis van 140Wh/km, oftewel 64,26kWh bruikbaar, dat is ook een mooie upgrade t.o.v. de oude 60kWh packs. Imho, hooguit nog even wachten op de front bumper camera, maar dan is het echt een gouden "instapper".

Dat alles is ook nog in acht genomen dat inmiddels de EPA verbruikstests, waar deze ranges op gebaseerd zijn strenger geworden zijn, en er bijvoorbeeld tussen de Highland en de pre-highland geen verschil in rated range zat. (Terwijl er real life wel 20% verschil in werkelijk verbruik zat of iets in die geest).

Netto, komt dus een instap model 3, die je voor pakweg €20.000 minder koopt dan je 6 jaar geleden een 3 kocht (ok ok er waren ook SR+ modellen voor €50k), nét zoveel range heeft als een LR model van 6 jaar terug. De RWD LR modellen waren toen een soort unicorn voorzover ik het me herrinner.[Afbeelding]
Zou mooi zijn als dat ook aan de eerste tekens van de VIN te zien zou zijn of het een 62,5kWh betreft (ivm vooraf geconfigureerde auto's). Met de verhoogde inruil twijfel ik toch weer om te upgraden. Dat zou met een iets lager bod nu maar €2k zijn voor QS naar DB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem

Dat doe ik dus ook, heb de auto net een maand maar ik schrok wel toen ik zag dat er 10,9GB was binnen getrokken 😱 Ik bedoel, ik heb geen Unlimited data dus dat was best even schrikken en ik weet niet of ik dit wel zo blijf doen.

Vind het een gemiste kans dat ze dit niet via de ingebouwde simkaart in de auto doen, zoals zoveel auto leveranciers. Ik heb de afgelopen week de halve stad rond gereden om te kijken of ik ergens een openbaar wifi netwerk kan vinden waar ik in het vervolg kan downloaden maar de enige die ik vind hebben een inlogpagina, en dat ondersteunt Tesla niet. Ik vond er 1 maar die had een download van nog geen 1Mb/s, dat schiet ook niet op.

Verder viel het mij op dat na 50% het complete bestand was gedownload en dat daarna de andere 50% voor de installatie was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
renem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Dat doe ik dus ook, heb de auto net een maand maar ik schrok wel toen ik zag dat er 10,9GB was binnen getrokken 😱 Ik bedoel, ik heb geen Unlimited data dus dat was best even schrikken en ik weet niet of ik dit wel zo blijf doen.

Vind het een gemiste kans dat ze dit niet via de ingebouwde simkaart in de auto doen, zoals zoveel auto leveranciers. Ik heb de afgelopen week de halve stad rond gereden om te kijken of ik ergens een openbaar wifi netwerk kan vinden waar ik in het vervolg kan downloaden maar de enige die ik vind hebben een inlogpagina, en dat ondersteunt Tesla niet. Ik vond er 1 maar die had een download van nog geen 1Mb/s, dat schiet ook niet op.

Verder viel het mij op dat na 50% het complete bestand was gedownload en dat daarna de andere 50% voor de installatie was.
Nederlandse SeCs en SuCs hebben toch gratis WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Dat doen ze dus wel, maar je hebt geen geduld blijkbaar. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
daemonix schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:10:
[...]

Dat doen ze dus wel, maar je hebt geen geduld blijkbaar. ;)
Leg uit. Er staat toch duidelijk dat de download wifi nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
Maurice- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:07:
[...]

Nederlandse SeCs en SuCs hebben toch gratis WiFi?
Dus dan moet ik voor iedere update daar naartoe rijden? Ik heb de afgelopen anderhalve week 4 updates gehad. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
[...]

Jep, ik ben ook afhankelijk van mijn mobiele data. Het ergste was dat ik laatst de 2025.26.3 update aan het downloaden was. Ik zat op 85% en opeens verdween die download. En kreeg op het scherm een popup waarop staat dat "uit anonieme gebruikersgegevens is mijn huidige software versie de meest geschikte was voor mijn auto". Dus voor niks gedownload.......Zelfde met de laatste navigatie update. Zat op 90% ofzo en verdween gewoon............voor niks 8-9GB gedownload.........Dat was alweer een aantal weken geleden. Weet ook niet wanneer die update weer tevoorschijn komt. Voor de software update staat weer een nieuwe klaar, de 2025.26.4 update, maar heb bijna geen data meer en moet nog twee weken mee doen tot eind van de maand.................. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
Maurice- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Zou mooi zijn als dat ook aan de eerste tekens van de VIN te zien zou zijn of het een 62,5kWh betreft (ivm vooraf geconfigureerde auto's). Met de verhoogde inruil twijfel ik toch weer om te upgraden. Dat zou met een iets lager bod nu maar €2k zijn voor QS naar DB..
DB zou toch sowieso met 62.5kWh moeten zijn? Alle nieuwe builds na half mei hebben de nieuwe batterij geloof ik. En DB is pas later gekomen dacht ik.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:52
pdidi schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Kan me wel wat trailers voorstellen waar het systeem dan wel van in de war raakt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, dat kan ik me ook, meer probeer dan in ieder geval voor de overige 90% iets goed te doen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
De model 3 wordt nu geleverd met een inruil korting van 5.000eu ipv 4.000. De MY juist 1k minder dan gisteren.

Misschien toch een mini faceliftje in de maak, stalk terug? 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:31:
De model 3 wordt nu geleverd met een inruil korting van 5.000eu ipv 4.000. De MY juist 1k minder dan gisteren.

Misschien toch een mini faceliftje in de maak, stalk terug? 😌
Front bumper camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
shinken82 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Jep, ik ben ook afhankelijk van mijn mobiele data. Het ergste was dat ik laatst de 2025.26.3 update aan het downloaden was. Ik zat op 85% en opeens verdween die download. En kreeg op het scherm een popup waarop staat dat "uit anonieme gebruikersgegevens is mijn huidige software versie de meest geschikte was voor mijn auto". Dus voor niks gedownload.......Zelfde met de laatste navigatie update. Zat op 90% ofzo en verdween gewoon............voor niks 8-9GB gedownload.........Dat was alweer een aantal weken geleden. Weet ook niet wanneer die update weer tevoorschijn komt. Voor de software update staat weer een nieuwe klaar, de 2025.26.4 update, maar heb bijna geen data meer en moet nog twee weken mee doen tot eind van de maand.................. :-(
Als ik @daemonix mag geloven kunnen we onze mobiele data behouden. De auto wordt blijkbaar toch automatisch geupdate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
nerovectra schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:19:
[...]

Niet alles heeft alleen maar voordelen inderdaad 😉. Maar het smoelt naar mijn idee zoveel beter.

Ik zou zéker bij een achterwielaandrijver niet de slechtste banden achterop willen hebben. Bovendien moet je de bandenboer dan actief vertellen wat ie moet doen, want in de basis knikkert men gewoon de nieuwe op de plek waar de versleten banden afkomen, en dóór. Maar dat moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen.

Het o.a. mooie aan Tesla vind ik dat men op het gebied van service in de basis marketingtechnisch geen dealeromzet pusht. Achter vrijwel alle adviezen zit wel degelijk een gedachte, en meestal geen business case.
Natuurlijk is er voordeel van rouleren van banden. Maar het kost best een paar centen. Ik zou het niet doen als losse, periodieke actie.

Overigens als je voorbanden zo slecht zijn dat je ze niet achterop wil hebben, dan moet je ze vervangen. Met mijn manier zorg je ervoor dat op de as waar het minste slijtage is je banden niet uitdrogen van ouderdom. Dus je legt dan prima banden op de achteras. Wel met minder profiel dan nieuw, maar dat is alleen een probleem als er écht veel water op de weg staat. Als je dus rustig aan moet doen. Tevens heb je vóór ook gewoon goede banden nodig.

Overigens moet je in beide situaties de garage inlichten. Enerzijds de opdracht tot rouleren. Anderzijds de opdracht tot as wisselen. Eigenlijk zeg ik ook dat je moet rouleren, maar dan stel je het uit tot / combineer je het met het vervangen van twee versleten banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Ik zat met een soortgelijk probleem: tussen mijn huis en oprit zit de garage. Met een stalen garagedeur, die behoorlijk wat radiogolven tegenhoud. In combinatie met de halvegare zijspiegelantenne van mijn m3 2019 bleek dit funest voor het downloaden van software updates.

In eerste instantie heb ik een dual radio gl.inet travelroutertje vlak achter de garagedeur gehangen. Deze is als wifi cliënt verbonden met mijn Fritz!Box en haalt 500mbit/sec op 5 GHz. De Tesla maakte verbinding met het wifi netwerk van de tweede radio van de gl.inet router. Ook dit werkte niet lekker.

Uiteindelijk heb ik aan de buitenkant van de garage een Cudy AC1200 outdoor unit opgehangen dat via PoE gevoed wordt en via ethernet verbonden is met de gl.inet router.
Met de 2,4 GHz van de Cudy was de verbinding nog steeds erg traag. Maar op 5GHz download mijn Tesla nu de software-updates met 10MB (100mbit) per seconde! Dus uiteindelijk de 2,4GHz van de Cudy uitgeschakeld. En de 5Ghz op minimaal zendvermogen gezet aangezien het een outdoor unit betreft.

Voor 37,90 (GL.inet) en 37,40 (Cudy), allebei bij Amazon, heeft mijn Tesla nu dan een uitstekende wifiverbinding. :henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcWL0_Z51jqqIkp-9pMei83L7vE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DKKO0bgZT3SKRJdLyETpxqeL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9H_PczewfUo2KwTiruK3uFyNsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxDzsBJt46Xs1VNAlzY9JiPR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GIaCAu3GkKf8s936t5vbMyMr6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgb7gyiDIiv1ZnwUdbXtscHx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBIIw_V2tG0_TkS3FFipI2-N2uI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LsXTGsdaKdOm3bwbZarh4lL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0piQ0J1vCMSG_dm20Px9cAZqmwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxCVX5OXZMjPIp7r0cnGBMot.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door BamSlam_ op 16-08-2025 13:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GekkeRipper
Let op: ik ga klagen over geklaag ;)

Wat een geklaag over grote updates. Het is nooit goed zeker? Te weinig updates... Te veel updates... Te grote updates... Verbind je auto dan niet met je hotspot :) Of neem een grotere databundel of onbeperkt. Zoveel extra kost dat niet. Of ga eens bij vrienden of familie op bezoek waar de WiFi buiten wel sterk genoeg is. Zoveel oplossingen zijn er mogelijk zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renem
GekkeRipper schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:09:
Let op: ik ga klagen over geklaag ;)

Wat een geklaag over grote updates. Het is nooit goed zeker? Te weinig updates... Te veel updates... Te grote updates... Verbind je auto dan niet met je hotspot :) Of neem een grotere databundel of onbeperkt. Zoveel extra kost dat niet. Of ga eens bij vrienden of familie op bezoek waar de WiFi buiten wel sterk genoeg is. Zoveel oplossingen zijn er mogelijk zeg...
Wat ik er alleen mee wil zeggen is dat ik al €10 per maand betaal voor premium connectivity, waarom gebruikt Tesla deze data dan niet voor updates (al zit ik nog te wachten op definitieve bevestiging of dat misschien toch wel gebeurt)? Waarom zou ik dan nog extra data of onbeperkt voor mijn mobiel moeten gaan kopen? En voor jou is het misschien makkelijk om naar vrienden of familie te gaan maar die van mij wonen allemaal 100+ km bij me vandaan, iedere persoonlijke situatie is natuurlijk weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
renem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Wat ik er alleen mee wil zeggen is dat ik al €10 per maand betaal voor premium connectivity, waarom gebruikt Tesla deze data dan niet voor updates (al zit ik nog te wachten op definitieve bevestiging of dat misschien toch wel gebeurt)? Waarom zou ik dan nog extra data of onbeperkt voor mijn mobiel moeten gaan kopen? En voor jou is het misschien makkelijk om naar vrienden of familie te gaan maar die van mij wonen allemaal 100+ km bij me vandaan, iedere persoonlijke situatie is natuurlijk weer anders.
Eens mbt als je voor premium connectivity betaalt.

Als je écht lang achterloopt gaat Tesla vanzelf een update via 4G downloaden, heb ik gelezen.

Als je premium hebt dan zet je je hotspot alleen aan voor de updates? Doe dat dan gewoon minder vaak. Zeker de eerste versie(s) van een nieuwe release kun je vaak wel overslaan. Dan heb je als bijkomend voordeel minder kans op bugs. Ik heb gewoon WiFi op de oprit maar dat is ook mijn best practice. Een nieuwe versie biedt vaak weinig interessants sowieso. Er zijn maar een paar updates waarvan ik denk dat ik ze echt niet had willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
renem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Dus dan moet ik voor iedere update daar naartoe rijden? Ik heb de afgelopen anderhalve week 4 updates gehad. 8)7
Het lijkt mij zinvoller te updaten als je toch staat te laden dan dat je de halve stad moet doorrijden om andermans WiFi op te pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Broodro0ster schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

DB zou toch sowieso met 62.5kWh moeten zijn? Alle nieuwe builds na half mei hebben de nieuwe batterij geloof ik. En DB is pas later gekomen dacht ik.
Dat is een goed punt! Wist niet dat het al sinds mei was. Maar het nieuws over de front bumper camera van @pdidi maakt de situatie weer anders, dat kan zomaar een "must have" worden op de occasionmarkt tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
Ironisch dat deze nu exact zo op de auto terecht komt als het 2 jaar geleden eigenlijk al de bedoeling was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gILi_cEX1tR-P45adK-fnRfl-iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cc4DVnTya7ygrEm6cNqF3P3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01

s3n

Die zou ik wel willen retro fitten naar mijn m3h, ben benieuwd of dit gaat lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
GekkeRipper schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Natuurlijk is er voordeel van rouleren van banden. Maar het kost best een paar centen. Ik zou het niet doen als losse, periodieke actie.

Overigens als je voorbanden zo slecht zijn dat je ze niet achterop wil hebben, dan moet je ze vervangen. Met mijn manier zorg je ervoor dat op de as waar het minste slijtage is je banden niet uitdrogen van ouderdom. Dus je legt dan prima banden op de achteras. Wel met minder profiel dan nieuw, maar dat is alleen een probleem als er écht veel water op de weg staat. Als je dus rustig aan moet doen. Tevens heb je vóór ook gewoon goede banden nodig.

Overigens moet je in beide situaties de garage inlichten. Enerzijds de opdracht tot rouleren. Anderzijds de opdracht tot as wisselen. Eigenlijk zeg ik ook dat je moet rouleren, maar dan stel je het uit tot / combineer je het met het vervangen van twee versleten banden.
Off-topic: dan zijn we het dus helemaal eens: er zit een zinvolle gedachte achter wisselen, en als je niet tussentijds wisselt, zorg er dan voor dat het geregeld wordt bij vervanging. Jij houdt je er bewust mee bezig. Ik vrees dat dat voor de overige 95% van de weggebruikers niet geldt. Er zijn zelfs krochten op de interwebz waar beweerd wordt dat het onzin is 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
renem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Omdat de voertuigen allemaal eens in de zoveel weken of maanden wel via Wifi gekoppeld worden. En duurt het te lang? Dan pusht Tesla via 4g, óók als je geen premium connectivity hebt. Het beste van twee werelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
Maurice- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Het lijkt mij zinvoller te updaten als je toch staat te laden dan dat je de halve stad moet doorrijden om andermans WiFi op te pakken..
Bij de dichtstbijzijnde SuC, waar ik regelmatig laad, heb ik geen openbare WIFI kunnen ontdekken. Ik denk dus niet dat ze allemaal gratis WIFI hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Nu online
Ik ben wat met Teslamate aan het spelen geweest en het valt me wel op dat er best veel verschil in het vermogen zit als de accu wat leger is, is dat altijd zo?
Een beetje kan ik me voorstellen maar ik vind dit best veel verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4xZezSmZqxN5jxbLQ0mvGK95Go=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mMCQBo6jRGgSI900x8tjYEOr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
Maurice- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:52:
[...]

Dat is een goed punt! Wist niet dat het al sinds mei was. Maar het nieuws over de front bumper camera van @pdidi maakt de situatie weer anders, dat kan zomaar een "must have" worden op de occasionmarkt tzt.
Ja, dat wordt steeds concreter en concreter, maar wanneer precies weet niemand.
Hetzelfde met de nieuwe batterij voor de LR en P.

Nu hebben we net 5000euro inruil gehad in België en een EV inschrijven is nu nog gratis. Ze zouden ook vrij blijven van verkeersfiscaliteit voor eigenaren die een hebben. In oktober zouden de regels kunnen veranderen, dus ik heb nog snel een P besteld met de bonus.
Hopelijk wordt die nog op tijd geleverd want het is al 2x een maand opgeschoven... Anders wordt het wisselen naar een kleur in stock of toch met de RWD verder karren.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Pagina: 1 ... 114 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: