Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
nerovectra schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:42:
[...]

Dikke kans dat TC en de CC niet gebruikt worden omdat vrijwel alle leasemaatschappijen superchargerlaadkosten doorberekenen aan de werkgever. Dus bij mijn weten werkt de supercharger altijd in geval van een lease auto. Bovendien een héél stuk goedkoper voor je werkgever omdat er geen pasleverancier tussen zit die het superchargervoordeel in zijn zak steekt.
Hoe wil Tesla kosten in rekening brengen zonder een gekoppelde betaalmethode in je app??
Tesla delcareert niet rechtstreeks aan werkgever maar daar zit altijd een partij zoals bv Travelcard of MTC tussen

Als ik mijn TC druppel weghaal in de app gaat betaling gewoon via mijn CC ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mc_Smurf op 13-08-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:49
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:39:
Wie heeft de Juniper en oude Model Y al side-by-side gereden? Hoeveel méér zou je in dat geval over hebben voor de nieuwe versie?

Even hardop brainstormend - en mezelf zachtjes overtuigend dat ik niet het laatste model nodig heb:
  • Met de huidige inruilactie is een gebruikte (2023) RWD zo'n 10.000 euro goedkoper.
  • Exterieur / looks: is een smaakkwestie.
  • Ledstrip: kun je vrij goedkoop toevoegen aan een oude Y.
  • Schermpje achter: hang een mount achter de stoel voor een iPad en je hebt hetzelfde
  • Automatisch inklappende achterbank: handig. Maar hoe vaak doe je dat nu echt?
  • Comfort / ophanging: is dat echt een issue op de Nederlandse en Europese wegen? Alle filmpjes die de Juniper-ophanging de hemel in prijzen zijn Amerikaans reviews. En ik weet hoe slecht de wegen daar kunnen zijn. Ook vergelijken de filmpjes de pre-comfort buspension Y's met de Juniper
  • Gekraak / gepiep. Niet kunnen ontdekken in mijn testrit van de 2023 Y, maar misschien komt dat met de loop der jaren?
  • Stille cabine. Gecheckt, maar de RWD 2023 heeft ook al akoestisch glas voor en achter. Dus hoe groot is het verschil echt? Wederom de meeste filmpjes vergelijken de Juniper met oudere Y modellen
  • Betere zonwering in het panoramadak. Fijn, maar met ons klimaat echt nodig?
  • Stoelventilatie. Idem. Zeker aangezien je de Y sowieso kan voorkoelen. En met kinderen kunnen die gaatjes nog wel eens heel irritant zijn
  • HW3 vs HW4. Tja, zolang FSD hier nog geen rol speelt, zie ik niet echt een voordeel buiten de scherpere camera's.
  • Front camera. Handig. Viel me wel op dat het echt een ultra wide angle lens is. Een auto 10 meter verder lijkt wel 100 meter verder te rijden
  • Snellere acceleratie op de RWD (5,9 ipv 6,9). Die voel je wel echt, de Juniper voelt een stuk sneller./li]
Mis ik iets?
Ik heb niet met een Juniper gereden, maar ik kijk er nu zo naar in verhouding tot mijn 9-2024 HW4 RWD:
- design van de Juniper vind ik een stuk gaver dan de mêh van legacy Y
- UWB bluetooth vind ik een grote pré voor de Juniper (oftewel: extra automatische achterklep)
- meer capaciteit in de LFP accu
- iets mindere laadcurve, al heb ik het idee dat die in mijn BYD óók eerder afvlakt nu
- stoelventilatie gaat ten koste van verwarming op de middelste zitplaats achter, met drie dochters is dat essentieel
- Premium audio: ik ben er nog dagelijks stil van
- de bank klapt altijd automatisch neer, in de Juniper óók automatisch op
- voor veel zaken die je van de Juniper noemt, geldt dat je het waarschijnlijk niet zou missen als je het niet zou hebben. Maar dat geldt natuurlijk net zo voor de legacy Y

Misschien maakt dit de keuze juist moeilijker, excuus daarvoor 😉
- ik ga ervan uit dat je met een Juniper over een aantal jaren méér functionele updates krijgt vanwege de recentere hardware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
Mc_Smurf schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Hoe wil Tesla kosten in rekening brengen zonder een gekoppelde betaalmethode in je app??

Als de betreffende auto als lease geregistreerd wordt, gaan een aantal zaken niet meer via de app (bestuurders koppelen e.d.) maar tussen Tesla en leasemaatschappij. Afhankelijk van hoe die zij dit afgesproken en ingeregeld hebben. Superchargen is er daar óók een van. Bij. Veel leasemaatschappijen hoef je in de Tesla app daarvoor geen betaalmethode gekoppeld te hebben. Maar ik rijd privé, dus niet mijn persoonlijke ervaring 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Runescom
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Mikoe schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Ohh oke. Mooi om te horen. Dit was eigenlijk mijn tweede vraag of er mensen zijn met een MY RWD dit dus al wat verre ritten hebben gehad en hoe Dat bevallen is. Hoe laat je hem doordeweeks op altijd tot 100%? Want overal lees je wat anders over de lfp accu's.
Zeker! Ik heb met mijn M3 uit 2020 (55kw lfp) meerdere verre ritten gemaakt naar Zwitserland (5x) en Frankrijk (2x) daarnaast nog Duitsland meerdere keren en altijd zonder problemen verlopen. Nu met de nieuwe MY RWD in Zweden (midden en zuid) verloopt ook zonder problemen. Overal zijn wel laadpunten te vinden.

Give 2 Get

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:56
Wie heeft de Juniper en oude Model Y al side-by-side gereden? Hoeveel méér zou je in dat geval over hebben voor de nieuwe versie?

Even hardop brainstormend - en mezelf zachtjes overtuigend dat ik niet het laatste model nodig heb:
  • Met de huidige inruilactie is een gebruikte (2023) RWD zo'n 10.000 euro goedkoper.
  • Schermpje achter: hang een mount achter de stoel voor een iPad en je hebt hetzelfde
  • Comfort / ophanging: is dat echt een issue op de Nederlandse en Europese wegen? Alle filmpjes die de Juniper-ophanging de hemel in prijzen zijn Amerikaans reviews. En ik weet hoe slecht de wegen daar kunnen zijn. Ook vergelijken de filmpjes de pre-comfort buspension Y's met de Juniper
  • Gekraak / gepiep. Niet kunnen ontdekken in mijn testrit van de 2023 Y, maar misschien komt dat met de loop der jaren?
  • Stille cabine. Gecheckt, maar de RWD 2023 heeft ook al akoestisch glas voor en achter. Dus hoe groot is het verschil echt? Wederom de meeste filmpjes vergelijken de Juniper met oudere Y modellen
  • Stoelventilatie. Idem. Zeker aangezien je de Y sowieso kan voorkoelen. En met kinderen kunnen die gaatjes nog wel eens heel irritant zijn
  • HW3 vs HW4. Tja, zolang FSD hier nog geen rol speelt, zie ik niet echt een voordeel buiten de scherpere camera's.
  • Front camera. Handig. Viel me wel op dat het echt een ultra wide angle lens is. Een auto 10 meter verder lijkt wel 100 meter verder te rijden
  • Snellere acceleratie op de RWD (5,9 ipv 6,9). Die voel je wel echt, de Juniper voelt een stuk sneller./li]
Mis ik iets?
In verband met schermpje achter, is niet helemaal zelfde als een tablet. De kinderen vinden het heel handig dat ze daar de GPS kunnen zien, met hoeveel km nog te rijden en wanneer we aankomen. Ipv dat ze iedere 5min vragen 'is het nog ver?' Ze regelen daar ook waar de airco blaast al kan dat anders manueel neem ik aan? Tablets moet je ook iedere keer wegsteken of meenemen. Die kan je moeilijk in de auto laten hangen als je ergens parkeert.

Niet onoverkomelijk, maar wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
Michael010 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:23:
Hi All,

mijn Tesla model Y juniper staat momenteel in bestelling via lease maatschappij Athlon Carlease, en heb toch wel een brandende vraag (ben ik volledig nieuw met het zakelijk elektrisch rijden).

Ik dat de MTC laadpas die Athlon Carlease gebruikt niet te koppelen is in de Tesla app voor het gebruik van de Superchargers.
Hoe hebben jullie dat opgelost? kan je dan niet laden of alleen als je je eigen rekening gebruikt?

thanks alvast.
Tesla rekent de Supercharger vaak rechtstreeks met de leasemaatschappij af. Maar dit lijkt mij een mooie vraag voor de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57
nerovectra schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Tesla rekent de Supercharger vaak rechtstreeks met de leasemaatschappij af. Maar dit lijkt mij een mooie vraag voor de leasemaatschappij.
Bij Athlon in ieder geval niet, Ayvens wel.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarus20
nerovectra schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:59:
[...]

Ik heb niet met een Juniper gereden, maar ik kijk er nu zo naar in verhouding tot mijn 9-2024 HW4 RWD:
- design van de Juniper vind ik een stuk gaver dan de mêh van legacy Y
- UWB bluetooth vind ik een grote pré voor de Juniper (oftewel: extra automatische achterklep)
- meer capaciteit in de LFP accu
- iets mindere laadcurve, al heb ik het idee dat die in mijn BYD óók eerder afvlakt nu
- stoelventilatie gaat ten koste van verwarming op de middelste zitplaats achter, met drie dochters is dat essentieel
- Premium audio: ik ben er nog dagelijks stil van
- de bank klapt altijd automatisch neer, in de Juniper óók automatisch op
- voor veel zaken die je van de Juniper noemt, geldt dat je het waarschijnlijk niet zou missen als je het niet zou hebben. Maar dat geldt natuurlijk net zo voor de legacy Y

Misschien maakt dit de keuze juist moeilijker, excuus daarvoor 😉
- ik ga ervan uit dat je met een Juniper over een aantal jaren méér functionele updates krijgt vanwege de recentere hardware
Stoelventilatie was ik vergeten. Dat zou ik niet meer kunnen missen met dit weer. Ik was ook bang van de gaatjes met de kinderen, eerste maand mochten ze niks eten in de auto en gaf dat wel wat discussies over de papa die 'geobsedeerd was door zijn auto'. Maar met de vakantie naar Zuid-Frankrijk toch maar overstag gegaan en was geen probleem. Keukenhanddoek op de schoot als er echt gekruimeld werd, maar om gewoon een koekje tussendoor te eten is er eigenlijk geen probleem. Even over de zetel gaan bij het uitstappen en er is niks te zien, en tot nu toe werkt alles nog perfect. Achteraan is het overigens enkel verwarmen, niet koelen bij mij (M3H). Weet niet of de nieuwe Y wel kan koelen achteraan?

Ik heb overigens het wit interieur en ook dat is geen issue met kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
pretpik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Dan heeft Athlon het waarschijnlijk op een akkoordje gegooid met hun pasleverancier(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
Mc_Smurf schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:58:
[...]

Tesla delcareert niet rechtstreeks aan werkgever maar daar zit altijd een partij zoals bv Travelcard of MTC tussen

Wij krijgen rechtstreeks factuur van Tesla van superchargers, betaald via gekoppelde creditcard. Er zit geen andere betaal partij tussen. En is inderdaad veruit het goedkoopste vergeleken met Fastned, ionity, enz.

In Frankrijk supercharger prijzen gezien van 0,26 euro waar andere partijen reclame maakten met uitzonderlijke prijzen aan 0,69 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Jarus20 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:12:
[...]

Stoelventilatie was ik vergeten. Dat zou ik niet meer kunnen missen met dit weer. Ik was ook bang van de gaatjes met de kinderen, eerste maand mochten ze niks eten in de auto en gaf dat wel wat discussies over de papa die 'geobsedeerd was door zijn auto'. Maar met de vakantie naar Zuid-Frankrijk toch maar overstag gegaan en was geen probleem. Keukenhanddoek op de schoot als er echt gekruimeld werd, maar om gewoon een koekje tussendoor te eten is er eigenlijk geen probleem. Even over de zetel gaan bij het uitstappen en er is niks te zien, en tot nu toe werkt alles nog perfect. Achteraan is het overigens enkel verwarmen, niet koelen bij mij (M3H). Weet niet of de nieuwe Y wel kan koelen achteraan?

Ik heb overigens het wit interieur en ook dat is geen issue met kinderen.
Geen koeling achter bij de Y en de middenzetel heeft geen verwarming meer. Maar dat is toch al een soort van loze plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mc_Smurf
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 11:12
Jarus20 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Wij krijgen rechtstreeks factuur van Tesla van superchargers, betaald via gekoppelde creditcard. Er zit geen andere betaal partij tussen.
Zoals je zelf al zegt "gekoppeld aan een betaalmethode" ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 15:46
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:57:
[...]

Mag ik vragen hoeveel je bij moet leggen voor deze upgrade? :)
Ongeveer 7,5k geloof ik (en dat is dan voor een auto met 0km op de teller ipv 25k km, verse banden, je reset de afschrijving, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
jojost1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Ongeveer 7,5k geloof ik (en dat is dan voor een auto met 0km op de teller ipv 25k km, verse banden, je reset de afschrijving, etc)
Dat valt me nog mee...Al zegt de conservatief in mij dat je er juist een hap extra afschrijving hebt bijgekocht (in het eerste jaar schrijft een auto relatief veel af). Maar puur qua bedrag valt het inderdaad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
nerovectra schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:06:
[...]

Was het maar zo'n feest. Er zijn maar een paar leasemaatschappijen die dit ondersteunen, is blijkbaar een behoorlijk gedoe bij Tesla. Ik moet nog steeds alles declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael010
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 12:18
BigSmurf schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Was het maar zo'n feest. Er zijn maar een paar leasemaatschappijen die dit ondersteunen, is blijkbaar een behoorlijk gedoe bij Tesla. Ik moet nog steeds alles declareren.
Als het het goed begrijp dus een eigen Credit Card koppelen en daarna declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Michael010 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:57:
[...]

Als het het goed begrijp dus een eigen Credit Card koppelen en daarna declareren?
Leasemaatschappij of wagenparkbeheerder even bellen wat de procedure is. Ik moest eerst altijd declareren via een Excelsheet met alle facturen als bijlage (drama), later kon ik gewoon de facturen in een portaal dumpen en werd het geregeld (nog steeds irritant, maar beter). Maar inderdaad, wel met eigen gekoppelde creditcard en achteraf dus declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 15:52
[...]

Dit is bij mij inderdaad ook het geval. Ze (werkgever) doen er totaal niet moeilijk over, maar ik vind het gedoe. Hierom mijd ik de supercharger in Nederland, ondanks dat ze over het algemeen de beste prijs per kwh hebben. Maar, blijkbaar heeft de werkgever/leasemaatschappij te weinig prikkel om dit op te lossen.

In het buitenland probeer ik altijd de dichtsbijzinjde supercharger te pakken, vanwege de prijs.

(Nu moet ik eerlijk bekennen dat sinds ik de auto heb (14mnd) de keren dat ik publiek heb geladen nog steeds op 1 hand kan tellen, omdat ik thuis kan laden, dus het is voor mij niet zo'n issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
BigSmurf schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:49:
[...]
Ik kan gelukkig gewoon mijn Travelcard (via Ayvens) toevoegen in de Tesla app. :)
Helaas dan weer niet bij Fastned.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
pretpik schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

Bij Ayvens moet ik ook mijn laaddruppel in de app koppelen. Gaat helemaal nergens automatisch, snap niet hoe jullie daarbij komen. Je moet altijd zelf een laadmethode koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 15:52
jongetje schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:12:
[...]

Bij Ayvens moet ik ook mijn laaddruppel in de app koppelen. Gaat helemaal nergens automatisch, snap niet hoe jullie daarbij komen. Je moet altijd zelf een laadmethode koppelen.
Ik vermoed dat men met 'automatisch' bedoelt dat de laadkosten niet voorgeschoten hoeven te worden en handmatig gedeclareerd hoeven te worden bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
Mc_Smurf schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Zoals je zelf al zegt "gekoppeld aan een betaalmethode" ;)
Yes, Creditcard van de firma gekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 15:46
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Dat valt me nog mee...Al zegt de conservatief in mij dat je er juist een hap extra afschrijving hebt bijgekocht (in het eerste jaar schrijft een auto relatief veel af). Maar puur qua bedrag valt het inderdaad mee.
Ik denk eigenlijk dat de afschrijving in deze 18 maanden meer is dan 7,5k én de nieuwe MY heeft een cataloguswaarde die 2k hoger is dan mijn 2024 MY zelfs :)

EDIT: Waarschijnlijk is het goedkoper om m'n 2024 gewoon te houden hoor, maar het verschil wordt zodanig klein dat ik het wel wil doen. Ook omdat ik me best voor kan stellen dat de restwaarde een stukje hoger is met een nieuw model, je hebt anders toch 'de oude' als je over een paar jaar de auto evt gaat verkopen. De 2k hogere cataloguswaarde ook een leuke bonus.

[ Voor 27% gewijzigd door jojost1 op 13-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVOTWEAKERS
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:03
Waar en welke verzekering hebben jullie voor de Tesla?
(Binnenkort mag ik een nieuwe tesla model y ophalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 16:27
[...]

Mijn LM is Athlon en daar werkt het inderdaad op deze manier. Het is wel even een extra handeling, maar voor mij geldt dit alleen maar na vakanties in het buitenland, dus hooguit een paar keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Heeft er iemand die in een recente Juniper rijdt een ScanMyTesla, Tessie of Enhance screenshotje van de Nominal Full Pack van de RWD's die nu uitgeleverd worden? Zijn die van dezelfde capaciteit als de huidige RWD model 3's (+-65kWh bruto lijkt het).

Ik overweeg stevig om mijn 2024 Y in te ruilen voor een Juniper, maar die iets grotere accu zou me absoluut over de streep trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

EVOTWEAKERS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:49:
Waar en welke verzekering hebben jullie voor de Tesla?
(Binnenkort mag ik een nieuwe tesla model y ophalen)
Heb je eerst even gekeken in dit deel en het vorige deel met de zoekfunctie? Deze vraag komt met regelmaat langs. Ook kan je gewoon prijsvergelijkingssites gebruiken.

Lang verhaal kort: tegenwoordig is het allemaal niet zo moeilijk meer om een Tesla te verzekeren. Kijk vooral even goed naar de voorwaarden mbt schade aan ruiten en verwachtingen van verzekeraars mbt beveiligingsklasse (veelal is het gelijk aan Klasse 3). Ik zit zelf bij Promovendum

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 13-08-2025 11:08 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael010
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 12:18
Empie69 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Mijn LM is Athlon en daar werkt het inderdaad op deze manier. Het is wel even een extra handeling, maar voor mij geldt dit alleen maar na vakanties in het buitenland, dus hooguit een paar keer per jaar.
ik zag dat in de MTC Next app declaraties kan doen door een foto van de bon te maken, ik neem aan dat je dan even een uitdraai maakt van de je CC afschrijving gezien je niet zomaar een bonnetje hebt met laden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 16:27
Michael010 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

ik zag dat in de MTC Next app declaraties kan doen door een foto van de bon te maken, ik neem aan dat je dan even een uitdraai maakt van de je CC afschrijving gezien je niet zomaar een bonnetje hebt met laden :)
Dit regelde ik via de Tesla app op mijn telefoon. Menu-> Opladen->Geschiedenis->Downloaden (Geschiedenis Exporteren)-> Facturen exporteren->Datum selecteren->Opslaan->CSV->Geschiedenis exporteren.
Bestand wordt geopend, vervolgens kun je dit delen.
Hierna CSV converteren naar normaal Excel formaat en totaal bedrag van alle laadsessies toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Empie69 op 13-08-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 14:12
sjnelle schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:18:
Ben aan overwegen een model Y te bestellen. Kom van een Skoda Kodiaq verwend met ruimte dus. Waar ook altijd de dakkoffer meeging. Hapro Traxer 8.6
Past deze ook op de model Y?
Iemand toevallig foto hoe die er op zit?
Ja die past erop. Heb even geen foto bij de hand. Enige probleem is dat de klep niet meer in de hoogste stand kan. Kun je oplossen door de hoogte aan te passen, wel opletten dat je je hoofd niet stoor (ong 1.65 m hoog).
Ik denk dat er niet veel verschil in ruimte zit met de Kodiaq. Misschien is het wel anders ingedeeld (frunk, schuine achterkant etc.) maar effectieve liters zal het niet veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:39

Mis ik iets?
- Premium Audio in de 2024 MY.
- Geen nags over snelheidsoverschreiding
- Kleurkeuze (ben fan van de Midnight Cherry Red, maar da's natuurlijk zeer persoonlijk)
- Full option stalks.
- Minder afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
connos schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:58:
[...]

- Kleurkeuze (ben fan van de Midnight Cherry Red, maar da's natuurlijk zeer persoonlijk)
- Full option stalks.
- Minder afschrijving.
En je hebt nog keuze tussen Autopilot en alleen TACC. Correct?

En die nags van snelheidsoverschrijving, vanaf welk modeljaar is dat?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
[...]

- Full option stalks.
- Minder afschrijving.
Premium audio heb ik nog niet vergeleken maar die Juniper RWD klinkt niet slecht vind ik.

Minder afschrijving: ben benieuwd welke kant dit op gaat. Bij de model 3 zie je wel dat je het oude model spotgoedkoop kan vinden en de gefacelifte Highland slechts een paar duizend euro onder de nieuwprijs (is natuurlijk ook pas 1.5 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:21
radeoxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Die Nags klik je heel simpel weg op je scherm. Eenmalig per rit. En kan soms ook handig zijn. Mijn partner kreeg regelmatig bonnen voor 4-5 km te hard tijden, Dat is nu voorbij want ze realiseert zich door de nag dat ze het doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:05:
Heeft er iemand die in een recente Juniper rijdt een ScanMyTesla, Tessie of Enhance screenshotje van de Nominal Full Pack van de RWD's die nu uitgeleverd worden? Zijn die van dezelfde capaciteit als de huidige RWD model 3's (+-65kWh bruto lijkt het).

Ik overweeg stevig om mijn 2024 Y in te ruilen voor een Juniper, maar die iets grotere accu zou me absoluut over de streep trekken.
De huidige SR RWD Model 3 heeft nog de oude Catl 6L batterij. Pas sinds begin deze week zijn de eerste Catl 6M Model 3 op kenteken gezet. De Juniper SR RWD is altijd al met de Catl 6M geleverd. Zie ook TFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

De huidige SR RWD Model 3 heeft nog de oude Catl 6L batterij. Pas sinds begin deze week zijn de eerste Catl 6M Model 3 op kenteken gezet. De Juniper SR RWD is altijd al met de Catl 6M geleverd. Zie ook TFF
Vorige week vrijdag heeft mijn moeder haar RWD 3 opgehaald en die had al de grotere accu (459km rated range 140Wh/km rated consumption = 64kWh). Dus die heeft dan knettertje geluk gehad begrijp ik :).
Is in elk geval wél het H6MR model volgens het RDW.

Voor de Y is het goed nieuws. Straks tijdens mijn service (krakende achterklep) een uurtje proefrijden in een Juniper, heb er laatst al een rondje in gereden met mijn ouders, maar nu in mijn uppie, dus ook wat meer rust om alles even goed te bekijken.

Ben benieuwd, heb een mooi inruilaanbod van Tesla voor mijn huidige Y, en met de huidige 4K erbovenop lokt het toch wel erg, zéker omdat de accu fors groter is (als er 62kWh bruikbaar is is dat 9kWh méér (393km * 136,1Wh/km rated = 53,4kWh) dan bij de huidige Y met BYD pack, ookal zit er daar onder water ruim 59kWh toen ik hem nieuw ophaalde) Een iets rottere snellaadcurve neem ik dan wel voor lief :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Vorige week vrijdag heeft mijn moeder haar RWD 3 opgehaald en die had al de grotere accu (459km rated range 140Wh/km rated consumption = 64kWh). Dus die heeft dan knettertje geluk gehad begrijp ik :).

Voor de Y is het goed nieuws. Straks tijdens mijn service (krakende achterklep) een uurtje proefrijden in een Juniper, heb er laatst al een rondje in gereden met mijn ouders, maar nu in mijn uppie, dus ook wat meer rust om alles even goed te bekijken.

Ben benieuwd, heb een mooi inruilaanbod van Tesla voor mijn huidige Y, en met de huidige 4K erbovenop lokt het toch wel erg, zéker omdat de accu fors groter is (als er 62kWh bruikbaar is is dat 9kWh méér (393km * 136,1Wh/km rated = 53,4kWh) dan bij de huidige Y met BYD pack, ookal zit er daar onder water ruim 59kWh toen ik hem nieuw ophaalde) Een iets rottere snellaadcurve neem ik dan wel voor lief :).
Stomme vraag misschien, maar wat is het 'BYD pack'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
[...]

Ik denk dat ze toch nog de "oude" Catl 6L heeft, want de nieuwe 6M heeft 138Wh/km rated consumption. Je kunt het makkelijk checken via ovi.rdw.nl. Als er een 6L accu in zit is de Variant code H6LR, voor de 6M accu is het H6MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
[...]

- Full option stalks.
- Minder afschrijving.
Ander puntje: het 'premium interieur'. Wie kan daar iets over zeggen?

De AWD wordt geleverd met een ‘premium’ interieur en de RWD met het ‘standaard’ interieur.
Na wat onderzoek is het enige verschil dat ik kon vinden het gebruik van alcantara in de deurpanelen, tegenover stof in de RWD-versies.

En klopt het dat de pre-Juniper-modellen allemaal alcantara op de deurpanelen hadden, waardoor de Juniper in dat opzicht eigenlijk een ‘downgrade’ is? Of zijn er verder nog zachtere materialen gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Stomme vraag misschien, maar wat is het 'BYD pack'?
De 23 en 24 Y RWD modellen zijn geleverd met accu's van ofwel BYD, ofwel CATL. De laadcurve van de BYD pakketten is fantastisch, die pieken afhankelijk van temperaturen en andere factoren soms wel 35% op 171kW (maximum laadsnelheid) en doen dus in een minuut of 6 35% bijladen.

Daarnaast pakken ze deze piek ook nog mee op hogere percentages, dus als je een keer met 30% aanstekkert krijg je nog steeds een lekkere piek.

Afbeeldingslocatie: https://www.notateslaapp.com/images/news/2023/model-y-charging-curve.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

De 23 en 24 Y RWD modellen zijn geleverd met accu's van ofwel BYD, ofwel CATL. De laadcurve van de BYD pakketten is fantastisch, die pieken afhankelijk van temperaturen en andere factoren soms wel 35% op 171kW (maximum laadsnelheid) en doen dus in een minuut of 6 35% bijladen.

Daarnaast pakken ze deze piek ook nog mee op hogere percentages, dus als je een keer met 30% aanstekkert krijg je nog steeds een lekkere piek.

[Afbeelding]
Nice! In het geval ik toch voor een 23 versie ga, waar kan ik dat zien? Staat dat in het VIN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Ik denk dat ze toch nog de "oude" Catl 5L heeft, want de nieuwe 5M heeft 138Wh/km rated consumption. Je kunt het makkelijk checken via ovi.rdw.nl. Als er een 5L accu in zit is de Variant code H5LR, voor de 5M accu is het H5MR
Ik was je al voor met opzoeken, H6MR. :). Op versie 2025.26.4 afgeleverd, gaf de auto 140Wh/km aan in de energy app in de auto. Ik heb haar S3XY commander op mijn bijrijdersstoel liggen om vanavond even te installeren, dus dan kan ik ook wat méér uitlezen :). Zal er aan proberen te denken om het te delen.

Voor nu heb ik alleen Tessie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo_6ronaThvIghPDO3UPjv3Gl9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgBve85gh2LfbZ4YOYgsmgPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txLxvRryvp2y75sCa7X3JFcK9Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I35YupkchhpqOAejobrMFdPT.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast dus de 459km 100% range, die op de 5L pakketten voorzover ik weet gewoon 438km was.

[ Voor 45% gewijzigd door Mar.tin op 13-08-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Nice! In het geval ik toch voor een 23 versie ga, waar kan ik dat zien? Staat dat in het VIN?
Volgens mij wel, zijn wel guides over te vinden, ff googlen :) Google zegt het 7e karakter van het VIN moet een E zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:35:
[...]

Ik zie toch echt al een kleine 800 6Ms op de RDW site vanaf eind april.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Volgens mij wel, zijn wel guides over te vinden, ff googlen :) Google zegt het 7e karakter van het VIN moet een E zijn.
Check, dat is het idd. Dus een betere laadcurve, maar ten koste van wat range lees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Check, dat is het idd. Dus een betere laadcurve, maar ten koste van wat range lees ik..
Ik geloof dat de CATL pakketten met 410-418 km of iets in die geest rated afgeleverd worden, waar mijn BYD al sinds aflevering 393 aangeeft. Aannemende dat ze met dezelfde 136,1Wh/km rekenen is t verschil in netto capaciteit ergens een +- 3,5kWh.

Om voor mij onduidelijke redenen hebben ze op de BYD pakketten véél méér buffer. Want mijn ScanMyTesla gaf bij aflevering 59,5kWh nominal full pack aan, en inmiddels nog 58,1kWh na een jaar / 40.000km. En 60,5kWh Full pack when new. En dat loopt qua degradatie niet zo heel ver uit de pas met wat ik gewend ben van het CATL pakket in mijn 2022 3 RWD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Ik zie toch echt al een kleine 800 6Ms op de RDW site vanaf eind april.
Inderdaad, helemaal verkeerd gekeken. Opvallend dat die dus al vanaf mei worden geleverd (met de nieuwe WLTP van 520km), terwijl de vorige H6LR ook nog steeds wordt geleverd (met WLTP 513km). Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de configurator nog steeds WLTP 513km laat zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Als je een MY met BYD batterij zoekt, dan moet de Variant code Y7CR zijn. Die kun je vinden via ovi.rdw.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Inderdaad, helemaal verkeerd gekeken. Opvallend dat die dus al vanaf mei worden geleverd (met de nieuwe WLTP van 520km), terwijl de vorige H6LR ook nog steeds wordt geleverd (met WLTP 513km). Dat zal dan ook wel de reden zijn dat de configurator nog steeds WLTP 513km laat zien
Je zou bijna zeggen dat ze de WLTP dan ook wat bescheidener hebben gehouden, want het verschil in range is écht groter dan 7km in real life, laat staan in de WLTP.

Even heel grof: 60/513 = 117Wh/km.
62/117Wh/km = 529km
of zelfs 64/117Wh/km (uitgaande van de benaming / Tessie) = 547km.

Mijn moeder rijdt er zover 105Wh/km gemiddeld mee over de afgelopen pakweg 500km inmiddels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Je zou bijna zeggen dat ze de WLTP dan ook wat bescheidener hebben gehouden, want het verschil in range is écht groter dan 7km in real life, laat staan in de WLTP.

Even heel grof: 60/513 = 117Wh/km.
62/117Wh/km = 529km
of zelfs 64/117Wh/km (uitgaande van de benaming / Tessie) = 547km.

Mijn moeder rijdt er zover 105Wh/km gemiddeld mee over de afgelopen pakweg 500km inmiddels. :)
Ja, dat viel mij ook al op. Volgens WLTP is de 6M onzuiniger. De "oude" 6L heeft 132Wh/km rated consumption, terwijl de nieuwe 6M 138Wh/km rated consumption heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:10:
[...]

Ja, gedurende juli was het 50/50 zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Ja, dat viel mij ook al op. Volgens WLTP is de 6M onzuiniger. De "oude" 6L heeft 132Wh/km rated consumption, terwijl de nieuwe 6M 138Wh/km rated consumption heeft.
Heel bijzonder. Zouden ze "gewoon" omrekenen vanaf de EPA ranges, en omdat die strenger is geworden dat de "winst" in de EU ook tegen valt?

Het lijkt in elk geval akelig dicht op de EPA cijfers.

Mijn "oude" Y heeft nog 157Wh/km WLTP verbruik, en 455km range volgens de WLTP = 71kWh uit een 60kWh accu. En heeft een rated consumption van 136,1Wh/km, lager dan de nieuwe 3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:50
goldmemberf1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar welk type Model Y ga jij inruilen? Welke kleur, aandrijving (RWD of anders), trekhaak en velgen?
Mijn Model Y is zwart, heeft 19-inch velgen en een trekhaak, met 32.000 km op de teller.
Voor exact dezelfde configuratie als ik nu heb, er 7.500 euro bijleggen zou ik wel overwegen. Hoe krijg jij trouwens te horen hoeveel de inruilwaarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:39
radeoxx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
En je hebt nog keuze tussen Autopilot en alleen TACC. Correct?
Klopt.
2024, maar mijn Y van maart 2024 was uit modeljaar 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:30:
[...]

Heel bijzonder. Zouden ze "gewoon" omrekenen vanaf de EPA ranges, en omdat die strenger is geworden dat de "winst" in de EU ook tegen valt?

Het lijkt in elk geval akelig dicht op de EPA cijfers.

Mijn "oude" Y heeft nog 157Wh/km WLTP verbruik, en 455km range volgens de WLTP = 71kWh uit een 60kWh accu. En heeft een rated consumption van 136,1Wh/km, lager dan de nieuwe 3 :+
De WLTP van Model 3H SR RWD (en LR AWD) wordt alleen bepaald met 19" banden, dus voor 18" banden was het altijd al beter. Waarom de nieuwe H6MR volgens WLTP onzuiniger is, is ook voor de batterij guru een raadsel, want beide zijn getest met dezelfde banden (19" Hankook Ion Evo). Daarnaast wordt de CATL 6M batterij niet geleverd in Noord Amerika, waardoor er ook geen echte EPA cijfers zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 13-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:20
warsame schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar welk type Model Y ga jij inruilen? Welke kleur, aandrijving (RWD of anders), trekhaak en velgen?
Mijn Model Y is zwart, heeft 19-inch velgen en een trekhaak, met 32.000 km op de teller.
Voor exact dezelfde configuratie als ik nu heb, er 7.500 euro bijleggen zou ik wel overwegen. Hoe krijg jij trouwens te horen hoeveel de inruilwaarde is?
Misschien dat het nu anders is, maar ik kan je wel uit de droom helpen :P

In mei een inruil bod aangevraagd voor mijn rode MY RDW met trekhaak van eind '22 en zelfs met de 4k korting nu moet er 20k bij voor een vergelijkbare nieuwe. Helaas :X

Je kan een indicatie opvragen bij telsa.

de auto die hij inruilt:
jojost1 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:48:
[...]

Klinkt inderdaad alsof je geen Juniper nodig hebt nee ;)

Maar als je toch nog twijfelt: maak gewoon een testrit. Dan kan je zelf ervaren wat je van het geluid & comfort vindt en bijv ook de gekoelde stoelen en interieur. Ik ga zelf een 2024 MY inruilen voor een Juniper (met de 4k gewoon een goede actie), besloten na een testrit waar ik het verschil in comfort (zeker op klinkers) en geluid (hele tijd) toch een stuk groter vond dan verwacht. Andere zaken zoals koele billetjes is een fijne bonus.

[ Voor 31% gewijzigd door -Jaap-io op 13-08-2025 14:23 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Richh schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Wat er wel aan zit te komen, is dat in de loop van september SIMs op de snelweg worden toegestaan. Of Tesla dan met een FSD op snelwegen only gaat komen, is echter nog niet duidelijk, maar dat zou tzt misschien kunnen. Het ligt er een beetje aan hoe koppig Tesla wil zijn en of ze die effort willen nemen.
Kleine FSD update betreft bovenstaande:

Blijkbaar is men in Noorwegen nu FSD aan het testen obv UN171e. Dat is het regelement wat System Initiated Manouvres gaat toestaan op snelwegen vanaf 25 september. Dat zou betekenen: FSD stack, (bijna) hands-off, auto lane change, afritten nemen etc. :)

Alle geruchten tot dusver gingen over de volledige FSD stack, die zowel binnen steden als daarbuiten en op snelwegen zou moeten werken. Zou het dan toch dat Tesla voor de EU een specifieke FSD-release wil doen die alleen werkt op snelwegen? :9

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:52:
[...]

Kleine FSD update betreft bovenstaande:

[X]

Blijkbaar is men in Noorwegen nu FSD aan het testen obv UN171e. Dat is het regelement wat System Initiated Manouvres gaat toestaan op snelwegen vanaf 25 september. Dat zou betekenen: FSD stack, (bijna) hands-off, auto lane change, afritten nemen etc. :)

Alle geruchten tot dusver gingen over de volledige FSD stack, die zowel binnen steden als daarbuiten en op snelwegen zou moeten werken. Zou het dan toch dat Tesla voor de EU een specifieke FSD-release wil doen die alleen werkt op snelwegen? :9
Noorwegen is geen EU en kent geen Artikel 39. Het lijkt er dus op dat men voor de Artikel 39 route in EU heeft gekozen en in Noorwegen UN171e. Ook Artikel 39 zou kunnen uitdraaien op snelweg only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Noorwegen is geen EU en kent geen Artikel 39. Het lijkt er dus op dat men voor de Artikel 39 route in EU heeft gekozen en in Noorwegen UN171e.
Noorwegen is wel een van de landen die de UNECE regulaties overneemt. Beetje hetzelfde als met Australië (vraag me ook af waar die release blijft eigenlijk) - een uitzonderingsprocedure is niet nodig, want als zo'n overheid het prima vind, kunnen ze er gewoon van afwijken. Echter is zoiets natuurlijk wel uitzonderlijk.

Het is dan ook wel logisch dat de article 39 door een EU-land wordt gedaan, namelijk Nederland met de RDW. En precies wat je zegt, Noorwegen (als die andere grote Tesla-afnemer van het continent Europa) voor UN171e.
Ook Artikel 39 zou kunnen uitdraaien op snelweg only
Als Noorwegen een goedkeuring verleent op basis van UN171e, dan kunnen andere UNECE member states dit toch direct overnemen? Er is dan helemaal geen article 39 uitzonderingsroute voor nodig volgens mij.

Of ik begrijp het verkeerd hoor, de papierfabriek bij de UNECE is een studie op zich :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

Empie69 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:50:
[...]

Hoop niet dat dat nodig is. Heb nu in de Juniper 2 identieke profielen voor TACC en Autosteer (omdat de functie 1x en 2x klikken niet werkt). Ik begin dus nu niet met een vers nieuw profiel, maar kopieer het bestaande profiel zodat alle instellingen (behalve autopilot) identiek blijven.

Ik kan nog proberen om te kiezen voor "Tesla profiel resetten" in de app. Ben ik dan ook alle lokale profielen kwijt?
Volgens mij niet. Als je in de Tesla-app kiest voor "Tesla-profiel resetten", dan wordt je cloudprofiel opnieuw ingesteld, maar lokale bestuurdersprofielen in de auto blijven behouden — tenzij je ze handmatig verwijdert via het touchscreen in de auto. Maar ik heb het nooit geprobeerd.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

[...]

tijdens mijn service (krakende achterklep)
De achterklep van mijn MY (J) kraakt ook, is het rechterachterlicht eigenlijk...
Bij jou de MY vorig model?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:06:
[...]

Als Noorwegen een goedkeuring verleent op basis van UN171e, dan kunnen andere UNECE member states dit toch direct overnemen? Er is dan helemaal geen article 39 uitzonderingsroute voor nodig volgens mij.

Of ik begrijp het verkeerd hoor, de papierfabriek bij de UNECE is een studie op zich :P
Kan me voorstellen dat als de Artikel 39 route mislukt, dat dit plan B kan zijn in EU. Denk alleen dat wij niet vrolijk zullen worden van de restricties die r171e gaat opleggen. Dan mogen we eindelijk met de handjes los op een snelweg, maar wel met max 130km/u. En als de Tesla dan van rijbaan wil gaan wisselen, moeten eerst de handen weer aan het stuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb voor mijn vrouw in mijn app een bestuurder toegevoegd.
Maar zij krijgt nu ook alle meldingen en updates binnen.
Had met de service afdeling een chat en deze is ook zichtbaar.

Is dit ook in te stellen dat er alleen basis instellingen zichtbaar zijn voor een extra bestuurder?

Ik kan alleen de zichtbaarheid van de locatie beperken maar verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:35
Op de Chinese website is de Model 3 Performance zijn range van 623km CLTC naar 647km CLTC gewijzigd deze week. Het lijkt er op dat nieuwe orders in China nu sowieso de LG 5M batterij gaan krijgen.

Op TFF (Duits Tesla forum), las ik dat een medewerker aangaf dat de productielijn van de Model 3 eventjes stil lag in Shangai.

Ik ben benieuwd wanneer deze naar Europa komt. Mijn M3P bestelling is weer een maand achteruit geschoven naar september 2025. Het zou heel nice zijn als die al met de 5M batterij komt, maar ik acht de kans klein.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mar.tin
V-8 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:52:
[...]

De achterklep van mijn MY (J) kraakt ook, is het rechterachterlicht eigenlijk...
Bij jou de MY vorig model?
Yes, vanmiddag bij service geweest, en ze hebben het daadwerkelijk 80-95% opgelost,

De overige 5% heb ik opgelost door een nieuwe achterklep te bestellen.
Krijg er dan direct een hele auto bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Goed om te lezen @Mar.tin . Weet je ook wat ze hebben gedaan om het probleem zo goed als te verhelpen? De achterklep van mijn auto kraakt ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
saviour schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:20:
Goed om te lezen @Mar.tin . Weet je ook wat ze hebben gedaan om het probleem zo goed als te verhelpen? De achterklep van mijn auto kraakt ook.
Iets met de afstelling, maar het was zo’n miniklusje voor de monteur, dat ik met 20 min weer klaar was. Moeite waard om een afspraakje voor te plannen als je binnen garantie zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

De WLTP van Model 3H SR RWD (en LR AWD) wordt alleen bepaald met 19" banden, dus voor 18" banden was het altijd al beter. Waarom de nieuwe H6MR volgens WLTP onzuiniger is, is ook voor de batterij guru een raadsel, want beide zijn getest met dezelfde banden (19" Hankook Ion Evo). Daarnaast wordt de CATL 6M batterij niet geleverd in Noord Amerika, waardoor er ook geen echte EPA cijfers zijn.
In alle gevallen even de kans gehad om m uit te lezen met de Commander:

Binnenkort even uitlezen op 100% want de CATL packs willen nog wel eens 0,5-1kWh extra pakken bij 100%, tenminste dat deed mijn oude 60kWh pakket wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVrosgF9Bitlmwg53t1sIMa3ebY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8T2oITUclVan4Q0evKWf4hNm.png?f=fotoalbum_large

• goldmemberf1
Denken jullie dat er nog betere deals aankomen? Je zou toch verwachten dat Tesla Q4 sterk wil afsluiten, want de verkopen zien er niet super uit.

41k zonder inruil? 1,99% rente deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
goldmemberf1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 07:48:
Denken jullie dat er nog betere deals aankomen? Je zou toch verwachten dat Tesla Q4 sterk wil afsluiten, want de verkopen zien er niet super uit.

Niemand weet dat.

Maar de ervaring uit het verleden is dat er vooral Q2 en Q3 goede deals zijn. Q1 en Q4 niet/nauwelijks.

• Frosty__
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 07:01
Medjai schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Ja, het is opgelost en niet terug gekomen. Hieronder de omschrijving op de factuur, misschien heb je er iets aan in je communicatie met SC Tilburg. Anders misschien SC Utrecht eens bellen, ik ben daar tot dusver goed geholpen.

[Afbeelding]
Top, dankjewel dat is precies waar ik naar op zoek was! Fijn dat 't is opgelost. Ik las ergens op dit forum dat er ook een nieuwe versie vh stoelframe in ontwikkeling was bij Tesla. Wellicht hebben ze die bij jou al toegepast.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:06

Ik had mn M3H gekocht in Q3 2024. Ik kreeg toen een gratis wall connector bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vaak wel deals op voorraad modellen. Verder is het koffiedik kijken. Als je kunt wachten zou ik dat doen. Prijs zal niet omhoog gaan.

• Ted038
  • Laatst online: 19-09 17:54
Jmtpes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:15:
[...]

Ik had mn M3H gekocht in Q3 2024. Ik kreeg toen een gratis wall connector bij.
Ja, idem , die heb ik ook nog thuis liggen in mijn appartement ;) #serieus ( Voor als ik ooit een 2 onder 1 kapper koop ... )

• goldmemberf1
Inspired schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Vaak wel deals op voorraad modellen. Verder is het koffiedik kijken. Als je kunt wachten zou ik dat doen. Prijs zal niet omhoog gaan.
Prijs zal niet omhoog gaan, maar de 4.000eu inruilkorting wel. Ik heb eerlijk gezegd de MY RWD (ook de oude niet) nog niet onder de 40k gezien. De meest scherpe aanbieding was geloof ik 40k + wallconnector een jaar of wat terug.

• goldmemberf1
Ted038 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 09:54:
[...]

Ja, idem , die heb ik ook nog thuis liggen in mijn appartement ;) #serieus ( Voor als ik ooit een 2 onder 1 kapper koop ... )
Verkoop je 'em toevallig? :)

• Ted038
  • Laatst online: 19-09 17:54
Wellicht, maar als ik de prijzen op marktplaats zie dan hou ik deze zelf wel, voor "ooit" etc ( wie weet ... als we morgen juist huis vinden en kunnen kopen etc , we "kijken" dus wel ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 12:05
goldmemberf1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:03:
[...]

Prijs zal niet omhoog gaan, maar de 4.000eu inruilkorting wel. Ik heb eerlijk gezegd de MY RWD (ook de oude niet) nog niet onder de 40k gezien. De meest scherpe aanbieding was geloof ik 40k + wallconnector een jaar of wat terug.
Vorig jaar september is het gelukt ;-) MY RWD was toen 45.990 (incl. afleverkosten), met €2.950 SEPP, €2.950 Tesla subsidie verdubbelaar en €1.000 referral korting toen voor €39.090 een nieuwe kunnen bestellen

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 16:31
Voor degene die nog een vakantie heen- of terugrit met 't gezin voor de boeg hebben: ik heb met (grote) hulp van AI www.teslabingo.com gemaakt. Te spelen in de Tesla browser, afvinken wat je onderweg ziet (kentekens van andere landen, automerken, Tesla in alle kleuren etc). Zelf iig veel plezier mee met 't gezin, vanavond grote test hier richting Kroatië :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:09
BaSsDruM schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:52:
Voor degene die nog een vakantie heen- of terugrit met 't gezin voor de boeg hebben: ik heb met (grote) hulp van AI www.teslabingo.com gemaakt. Te spelen in de Tesla browser, afvinken wat je onderweg ziet (kentekens van andere landen, automerken, Tesla in alle kleuren etc). Zelf iig veel plezier mee met 't gezin, vanavond grote test hier richting Kroatië :)
Tof, staat hier in de favorieten nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
Joostdz schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:32:
[...]

Vorig jaar september is het gelukt ;-) MY RWD was toen 45.990 (incl. afleverkosten), met €2.950 SEPP, €2.950 Tesla subsidie verdubbelaar en €1.000 referral korting toen voor €39.090 een nieuwe kunnen bestellen
"Wij" (BE) hadden nog meer geluk; 39.990 - 1000€ referral - 5k subsidie :-)

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Ik ga dinsdag en zal het proberen!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:35
Geweldig!! :)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02:06
Ted038 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Wellicht, maar als ik de prijzen op marktplaats zie dan hou ik deze zelf wel, voor "ooit" etc ( wie weet ... als we morgen juist huis vinden en kunnen kopen etc , we "kijken" dus wel ;) )
Ik had m vorig jaar verkocht voor 400 of 450 euro op MP. Erbij vermeldt, nieuw in doos met factuur. Binnen een week weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Jmtpes op 14-08-2025 13:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
Bij de categorie "Tesla bingo" mis ik nog wel phantom break en ruitenwisser wist zonder reden. ;w

• goldmemberf1
Tommie12 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:13:
[...]

Mijn Y LR AWD is geleverd in maart 2023 en kwam uit China. Pas later kwamen ze allemaal uit Berlijn.

50k voor banden lijkt me zeker normaal. Als je wil krijg je ze op 30k ook weg hoor.
Nog even hierop terugkomend: vond dit linkje nog https://www.autoweek.nl/a...-vaak-nieuw-setje-banden/

Toch wel opvallend hoe ver de model 3 boven de rest uitsteekt qua nieuwe bandenset. Als we het dan over weinig onderhoud hebben, valt dat toch even tegen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Nog even hierop terugkomend: vond dit linkje nog https://www.autoweek.nl/a...-vaak-nieuw-setje-banden/

Toch wel opvallend hoe ver de model 3 boven de rest uitsteekt qua nieuwe bandenset. Als we het dan over weinig onderhoud hebben, valt dat toch even tegen...
Nee hoor, dat valt niet tegen. Het heeft vooral met rijstijl te maken. Bovendien vraag ik me af hoe betrouwbaar dit lijstje is gezien de methodiek.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zoals ook in de comments staat. Bij veel andere merken ga je de eerste jaren naar de merkdealer voor nieuwe banden. De vraag is dus even of dit echt een goed onderzoek is. Ik rij zeer sportief en kan niet zeggen dat de Tesla's nou meer banden vreten tov de eerdere ICE wagens die ik gereden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
[...]

Wat voor manier is dat nu om te kijken hoe lang banden mee gaan... je weet niet hoe veel die auto's rijden, je weet niet hoe veel er zijn van elk type etc...

Autojournalisten en degelijk onderzoek... het past echt niet in dezelfde zin hoor. Altijd N=1, of gebaseerd op wat comments en een interview van 1 garagist of zo...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pjot1
  • Niet online
Leuk!

Ik zie mijn Tesla er niet tussen staan in de Tesla bingo.... >:)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:29
Heey allen,

Ik ben aan het oriënteren naar een nieuwe model y.
( ben benieuwd of er nog een aktie komt want de huidige vervalt om 00:00 vanavond ).

Wat ik mij afvroeg is het verschil tussen de SR en de LR.
Ik heb woon werk van 150km per dag.
Daarnaast moet de auto bijv volgende zomer 2600km afleggen naar zuid Italië. Dit is 1x per jaar de vakantie.
Is de ervaring met deze getallen dat een SR voldoende is of toch de LR?
Begreep ook dat de SR een LFP accu heeft en de LR een NMC accu. De LR is gek genoeg ook lichter.
Zit er een kwalitatief verschil tussen beide accu’s? Bijv op 200.000km?
Ik koop de auto particulier dus ik wil voor de aankomende 7 jaar gebakken zitten.

Bedankt voor het lezen en evt antwoorden 🙏

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
Notna schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Heb je eerst even gekeken in dit deel en het vorige deel met de zoekfunctie? Deze vraag komt met regelmaat langs. Ook kan je gewoon prijsvergelijkingssites gebruiken.

Lang verhaal kort: tegenwoordig is het allemaal niet zo moeilijk meer om een Tesla te verzekeren. Kijk vooral even goed naar de voorwaarden mbt schade aan ruiten en verwachtingen van verzekeraars mbt beveiligingsklasse (veelal is het gelijk aan Klasse 3). Ik zit zelf bij Promovendum
Niet helemaal met je eens… probeer maar eens de auto van je eigen zaak te verzekeren… dan zijn er inmiddels heel veel verzekeringsbedrijven die de wagen - op naam van je bedrijf - niet meer verzekeren! Alsof particulieren zuiniger zijn op hun auto….
De door jou genoemde verzekering uitgezonderd! Zij zijn ook scherp met hun premie!

• nerovectra
Mickvanderveen schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Niet helemaal met je eens… probeer maar eens de auto van je eigen zaak te verzekeren… dan zijn er inmiddels heel veel verzekeringsbedrijven die de wagen - op naam van je bedrijf - niet meer verzekeren! Alsof particulieren zuiniger zijn op hun auto….
De door jou genoemde verzekering uitgezonderd! Zij zijn ook scherp met hun premie!
Off-topic:
Eigenlijk ja, particulieren zijn zuiniger op hun auto dan werknemers op de auto van hun werkgever. Bovendien geeft een zakelijke dekking die vaak ook op alle bestuurders die 23 jaar of ouder zijn. Dat is een heel ander risicoprofiel dan de particuliere dekking waarvan het risico zeer nauwkeurig ingeschat kan worden.

Promovendum is misschien scherp op de premie, maar gaat ook nog wel eens over het randje met hun marketing uitingen. Bovendien een rare business case: alleen hoger opgeleiden. Of zouden ze verwachten makkelijker een tegen hun aangespannen procedure te kunnen winnen als de eisende partij hoger opgeleid is, oftewel beter voorwaarden zou moeten lezen?

• nerovectra
Masterchiev schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:29:
Heey allen,

( ben benieuwd of er nog een aktie komt want de huidige vervalt om 00:00 vanavond ).

Daarnaast moet de auto bijv volgende zomer 2600km afleggen naar zuid Italië. Dit is 1x per jaar de vakantie.
Begreep ook dat de SR een LFP accu heeft en de LR een NMC accu. De LR is gek genoeg ook lichter.
Ik koop de auto particulier dus ik wil voor de aankomende 7 jaar gebakken zitten.

Ik zou even de termen lr en sr in de zoekbalk invoeren, dan gaat er een wereld voor je open 😉, Spoiler: i.t.t. bij andere andere merken is de duurdere niet in alle gevallen de betere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 09:09
Heey allen,

Ik zou LR nemen als je wat minder vaak wil laden én af en toe flinke stukken wil afleggen…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAQ6RzA7LOru4p9eIPBsWl2og8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VJo8a9x6f9Ash8nYMYr4V2T.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQWM5gV-ehtAMteBp0Sc_N260oE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nJnrnE42wXOjuVv6tDAUmYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
Heey allen,

Heel veel van je vragen, zijn al 100x over beantwoord ;). lees / zoek ook eens het topic door met als zoekerm "verschil" Doch:

Het verschil tussen de SR en de LR AWD (want de LR RWD heeft alleen een groter accupakket)

Belangrijkste verschillen:
Range, interieur, Premium audio (incl subwoofer).

Lange reizen is echt om het even in een RWD of een LR model, geloof dat het misschien een kwartier/20 minuten scheelt op 1000km.
Ik rij heel europa door in mijn RWD Y en daarvoor in mijn RWD 3, echt geen centje pijn. Tenzij je heel graag een grote caravan mee wil slepen, dan is misschien de extra accucapaciteit van de LR wel lekker.

De LFP accu's gaan in theorie langer mee, met een verwachte levensduur van pakweg 3-6000 cycles tot 80% gezondheid, tegenover +- 1500 voor de NMC accu's.

Dus uitgaande van een vrij hoog 200Wh/km verbruik heb je het dan theoretisch over 960.000-1.920.000km voor de LFP (64kWh) en 600.000km voor de NMC (80kWh) accu's. Doch speelt voor beiden tijd ook gewoon een rol.

De accuchemie van een LFP is gewoon zwaarder per kWh. Een LFP doet maar 130-150Wh/kg, en een NMC richting de 200Wh/kg.

Voordeel aan de LFP is dat je hem wat harder kan "mishandelen" en in principe gewoon tot 100% kan laden, waardoor de nuttige range op een dag hoger is dan die van de LR pakketten waar 80% voor aangeraden wordt.

Met beiden denk ik dat je over 7 jaar prima zit. De 2019 LR AWD van mijn ouders zit na 6 jaar eigendom op 321.000km, 85% accugezondheid, en doet het gewoon nog top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:29
Mar.tin schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:05:
[...]

Heel veel van je vragen, zijn al 100x over beantwoord ;). lees / zoek ook eens het topic door met als zoekerm "verschil" Doch:

Het verschil tussen de SR en de LR AWD (want de LR RWD heeft alleen een groter accupakket)

Belangrijkste verschillen:
Range, interieur, Premium audio (incl subwoofer).

Lange reizen is echt om het even in een RWD of een LR model, geloof dat het misschien een kwartier/20 minuten scheelt op 1000km.
Ik rij heel europa door in mijn RWD Y en daarvoor in mijn RWD 3, echt geen centje pijn. Tenzij je heel graag een grote caravan mee wil slepen, dan is misschien de extra accucapaciteit van de LR wel lekker.

De LFP accu's gaan in theorie langer mee, met een verwachte levensduur van pakweg 3-6000 cycles tot 80% gezondheid, tegenover +- 1500 voor de NMC accu's.

Dus uitgaande van een vrij hoog 200Wh/km verbruik heb je het dan theoretisch over 960.000-1.920.000km voor de LFP (64kWh) en 600.000km voor de NMC (80kWh) accu's. Doch speelt voor beiden tijd ook gewoon een rol.

De accuchemie van een LFP is gewoon zwaarder per kWh. Een LFP doet maar 130-150Wh/kg, en een NMC richting de 200Wh/kg.

Voordeel aan de LFP is dat je hem wat harder kan "mishandelen" en in principe gewoon tot 100% kan laden, waardoor de nuttige range op een dag hoger is dan die van de LR pakketten waar 80% voor aangeraden wordt.

Met beiden denk ik dat je over 7 jaar prima zit. De 2019 LR AWD van mijn ouders zit na 6 jaar eigendom op 321.000km, 85% accugezondheid, en doet het gewoon nog top.
Thanks voor je uitgebreide uitleg. Als je het zo uitlegt is het idd nutteloos om de LR te nemen. Super bedankt!! Neem ik zeker mee in de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:05:
…Belangrijkste verschillen:
Range, interieur, Premium audio (incl subwoofer)….
Je mist nog vierwielaandrijving en acceleratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:20
Masterchiev schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Thanks voor je uitgebreide uitleg. Als je het zo uitlegt is het idd nutteloos om de LR te nemen. Super bedankt!! Neem ik zeker mee in de overweging.
wat mar.tin zegt is ook exact mijn ervaring na 6 jaar rwd's (3&Y) met vakanties naar italie, frankrijk, noorwegen en zweden.

Nooit een centje pijn kwa bereik, ook nooit laadfiles ervaren (wel veel files bij tankstations langs de peage gezien afgelopen jaar :+ )

met heel optimistisch rekenen kwam ik op 6 uur tijds besparing in de vakanties per jaar, dat vond ik in de tijd geen 10k waard (verschil RWD AWD-LR)
Dus als je niet op dagelijkse basis tegen de limiet van het bereik aan zit, of een grote zware caravan mee wil nemen zou ik de RWD adviseren :)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Iets wat wij natuurlijk allang wisten is weer eens bewezen!

https://www.notebookcheck...ten-bussen.1087085.0.html

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Pagina: 1 ... 113 ... 128 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: