Masterchiev schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:29:
Heey allen,
Ik ben aan het oriënteren naar een nieuwe model y.
( ben benieuwd of er nog een aktie komt want de huidige vervalt om 00:00 vanavond ).
Wat ik mij afvroeg is het verschil tussen de SR en de LR.
Ik heb woon werk van 150km per dag.
Daarnaast moet de auto bijv volgende zomer 2600km afleggen naar zuid Italië. Dit is 1x per jaar de vakantie.
Is de ervaring met deze getallen dat een SR voldoende is of toch de LR?
Begreep ook dat de SR een LFP accu heeft en de LR een NMC accu. De LR is gek genoeg ook lichter.
Zit er een kwalitatief verschil tussen beide accu’s? Bijv op 200.000km?
Ik koop de auto particulier dus ik wil voor de aankomende 7 jaar gebakken zitten.
Bedankt voor het lezen en evt antwoorden 🙏
Heel veel van je vragen, zijn al 100x over beantwoord

. lees / zoek ook eens het topic door met als zoekerm "verschil" Doch:
Het verschil tussen de SR en de LR AWD (want de LR RWD heeft alleen een groter accupakket)
Belangrijkste verschillen:
Range, interieur, Premium audio (incl subwoofer).
Lange reizen is echt om het even in een RWD of een LR model, geloof dat het misschien een kwartier/20 minuten scheelt op 1000km.
Ik rij heel europa door in mijn RWD Y en daarvoor in mijn RWD 3, echt geen centje pijn. Tenzij je heel graag een grote caravan mee wil slepen, dan is misschien de extra accucapaciteit van de LR wel lekker.
De LFP accu's gaan in theorie langer mee, met een verwachte levensduur van pakweg 3-6000 cycles tot 80% gezondheid, tegenover +- 1500 voor de NMC accu's.
Dus uitgaande van een vrij hoog 200Wh/km verbruik heb je het dan theoretisch over 960.000-1.920.000km voor de LFP (64kWh) en 600.000km voor de NMC (80kWh) accu's. Doch speelt voor beiden tijd ook gewoon een rol.
De accuchemie van een LFP is gewoon zwaarder per kWh. Een LFP doet maar 130-150Wh/kg, en een NMC richting de 200Wh/kg.
Voordeel aan de LFP is dat je hem wat harder kan "mishandelen" en in principe gewoon tot 100% kan laden, waardoor de nuttige range op een dag hoger is dan die van de LR pakketten waar 80% voor aangeraden wordt.
Met beiden denk ik dat je over 7 jaar prima zit. De 2019 LR AWD van mijn ouders zit na 6 jaar eigendom op 321.000km, 85% accugezondheid, en doet het gewoon nog top.