Dat komt omdat de meeste mensen de Owners Manual niet lezen. Tesla heeft er nou eenmaal voor gekozen om TACC als onderdeel van Autopilot te definiëren. Dus zou handig zijn als iedereen dat in zijn communicatie gebruikt in plaats van eigen interpretaties te gebruikenthis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:42:
[...]
Ja lastig doen met semantiek kan iedereen. Maar de meeste mensen zien Autopilot en TACC als 2 aparte dingen.
Dan is het ook wel zo handig om dat zo te gebruiken in je communicatie.
Okay, ik zal het in de gaten houden, maar het lijkt ogenschijnlijk random in die zin dat er voor mij geen aanwijsbare, specifieke oorzaak te achterhalen valt (op de locaties waar het gebeurt)this schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Het is niet echt zo random, je kan het bijna altijd reproduceren op exact dezelfde plaats.
Bij mij is het trouwens erger geworden de laatste maanden. Er zijn steeds meer plaatsen waar ik dit voor heb.
Kwalijke evolutie. Niets zo vervelend als op je gemak te cruisen en opeens in de remmen te gaan waar er ogenschijnlijk geen reden voor lijkt te zijn.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Tesla zou dan beter luisteren naar de termen die rondgaan in de community. Want nu is het een serieuze minderheid die de correcte semantiek willen behouden, wat het verwarrend maakt.pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:36:
[...]
Dat komt omdat de meeste mensen de Owners Manual niet lezen. Tesla heeft er nou eenmaal voor gekozen om TACC als onderdeel van Autopilot te definiëren. Dus zou handig zijn als iedereen dat in zijn communicatie gebruikt in plaats van eigen interpretaties te gebruiken
Klopt: Auto steer gaat niet 'opnieuw aan'. Het blijft aan (omdat het automatisch naar de rijstrook stuurt) of het gaat uit omdat je het handmatig doet of er iets mis gaat. Uit = uit, net zoals bij wagens zonder EAP.GekkeRipper schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:05:
[...]
Dus met EAP gaat Auto steer niet opnieuw aan als er iets mis gaat? Ook al rijd je dan weer netjes in het midden van een baan? Je moet Auto steer dan zelf weer inschakelen?
Met het grote verschil dat bij Juniper dan ook altijd TACC uitgaat, terwijl bij de Model 3 en oude Model y je de keuze hebt dat TACC aanblijft (2 keer trekken instellen )xFeverr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Klopt: Auto steer gaat niet 'opnieuw aan'. Het blijft aan (omdat het automatisch naar de rijstrook stuurt) of het gaat uit omdat je het handmatig doet of er iets mis gaat. Uit = uit, net zoals bij wagens zonder EAP.
Ik weet niet welke community je bedoeld, maar dan moet ook Wikipedia aangepast gaan wordenthis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:53:
[...]
Tesla zou dan beter luisteren naar de termen die rondgaan in de community. Want nu is het een serieuze minderheid die de correcte semantiek willen behouden, wat het verwarrend maakt.
Automatische piloten worden toegepast in zelfrijdende auto's, maar ook cruisecontrol is een vorm van een eenvoudige automatische piloot.
Dus als je bij een Juniper met Autosteer 'er uit stuurt', dan vertraagt de auto?pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:11:
[...]
Met het grote verschil dat bij Juniper dan ook altijd TACC uitgaat, terwijl bij de Model 3 en oude Model y je de keuze hebt dat TACC aanblijft (2 keer trekken instellen )

Dat maakt enhance ook totaal kut met rijstrookwissels, precies waar ik nu helemaal gewend aan ben haha.
Note to self: de Model 3 niet inruilen voordat FSD in Europa beschikbaar komt.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Haha ok, dat snap ik. Moet je ook niet speciaal voor naartoe gaan rijden, het gaat hier om de spitsstrook en die is nogal eens gesloten.Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:31:
[...]
Dan moet ik er speciaal een keer voor naar toe rijden, want kom doorgaans nooit op de A1.
Ik heb het natuurlijk over de community die over Tesla spreekt. Niet over de hele wereld, dus wikipedia hoeft helemaal niet aangepast te worden.pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Ik weet niet welke community je bedoeld, maar dan moet ook Wikipedia aangepast gaan worden
Automatische piloten worden toegepast in zelfrijdende auto's, maar ook cruisecontrol is een vorm van een eenvoudige automatische piloot.
Wat is daar erg aan?renem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:29:
[...]
Moet je voor de aardigheid eens op de meest rechter rijbaan op de A1 tussen Eemnes en Muiden gaan rijden. Ik weet niet of je dat overleefd 😱
Heb Autopilot nou een keer hier geprobeerd, in de wijk waar een rondweg zit met tig rotondes, ja dat durft ie niet aan
Nou, de mijne bleef daar echt niet netjes rijden, die wilde de auto op deze plekken continu naar de 2e rijbaan sturen.Cordon schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:13:
[...]
Wat is daar erg aan?Als de spitsstrook open is blijft die daar netjes rijden, je hebt alleen heel veel invoegers. Als die dicht is blijft die ook netjes binnen de lijnen, je komt uiteindelijk bij Muiden op de 5e baan van rechts uit
Heb Autopilot nou een keer hier geprobeerd, in de wijk waar een rondweg zit met tig rotondes, ja dat durft ie niet aanHij remt wel af en wilt de bocht maken van de rotonde en daarna is het: Doe het maar zelf. Haha.
:strip_exif()/f/image/voPM813hky7fYcNG9wvSyzGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu twijfel ik even of ik daar reed.. Ik ga het van de week weer eens proberenrenem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:59:
[...]
Nou, de mijne bleef daar echt niet netjes rijden, die wilde de auto op deze plekken continu naar de 2e rijbaan sturen.[Afbeelding]
Dat is dan ook een bezopen constructie die in Nederland bedacht is. Je mag niet over de doorgetrokken streep. Je mag niet over de doorgetrokken streep aan de rechterkant. Je moet over de doorgetrokken streep aan de rechterkant als de spitsstrook open is. Consistentie is ver te zoeken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het slaat inderdaad ook nergens op, ik heb Rijkswaterstaat er via Instagram ook al eens op gewezen dat veel automobilisten niet rechts gaan rijden zolang er doorgetrokken strepen staan en dat het beter zou zijn om daar onderbroken strepen van te maken. Hun antwoord:daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:04:
Dat is dan ook een bezopen constructie die in Nederland bedacht is. Je mag niet over de doorgetrokken streep. Je mag niet over de doorgetrokken streep aan de rechterkant. Je moet over de doorgetrokken streep aan de rechterkant als de spitsstrook open is. Consistentie is ver te zoeken.
"Een vluchtstrook is altijd aangegeven met een doorgetrokken streep, René. Ook als het als spitsstrook fungeert. Ervaring leert dat bij een onderbroken streep mensen sneller de fout in gaan, zelfs bij een rood kruis. De groene pijl zou ook duidelijk moeten zijn qua signalering."
Hoezo niet? Het zijn gewoon twee aparte functies. Dat TACC een onderdeel is van Autosteer is leuk. Ik kan TACC en Autosteer apart aanzetten. Als Autosteer eraf gaat, dan gaat hij bij mij over naar TACC.pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:19:
[...]
Je kunt Autosteer niet gebruiken zonder TACC.
Beide zijn functies van Autopilot. Nogmaals, zie ook de manual; https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 04-08-2025 16:48 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Jullie praten allemaal zo lekker langs elkaar
Het is niet meer én én als ik het goed begrijp. In de oude modellen is dat in te stellen of je AutoSteer al na een keer trekken krijgt. Dan krijg je in ieder geval ook dit gedrag dat hij gaat remmen als je hem er uit trekt.Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Hoezo niet? Het zijn gewoon twee aparte functies. Dat TACC een onderdeel is van Autosteer is leuk. Ik kan TACC en Autosteer apart aanzetten. Als Autosteer eraf gaat, dan gaat hij bij mij over naar TACC.
Beide zijn functies van Autopilot. Nogmaals, zie ook de manual; https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
JaRichh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:46:
[...]
Dus als je bij een Juniper met Autosteer 'er uit stuurt', dan vertraagt de auto?
We praten idd langs elkaar heen. In je link staat juist dat TACC geen onderdeel is van Autosteer:Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Hoezo niet? Het zijn gewoon twee aparte functies. Dat TACC een onderdeel is van Autosteer is leuk. Ik kan TACC en Autosteer apart aanzetten. Als Autosteer eraf gaat, dan gaat hij bij mij over naar TACC.
Whenever Autosteer is active, Traffic-Aware Cruise Control is active as well.
Dus als Autosteer bij jou er af gaat, blijft TACC actief. @This zal dit wellicht semantisch geneuzel noemen, maar is toch echt wel een wezenlijk verschil. Je hebt dus 2 varianten van (basic) Autopilot:
TACC
TACC + Autosteer
[ Voor 17% gewijzigd door pdidi op 04-08-2025 19:06 ]
In de nieuwe MY niet. Dan is het 'of' geworden.Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:46:
[...]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja. I know. Rare keuze.Oekol schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:54:
[...]
In de nieuwe MY niet. Dan is het 'of' geworden.
Windgeruis herken ik, alleen aan de bestuurderszijde bij mij rond de 100km/u aanwezig. Al een beetje gevoeld of ik ergens wind voel maar dat is niet het geval. Ik hoor graag de uitkomst mocht je service request inschietenSchwarz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:19:
Weer terug van vakantie met de Y RWD (2024).
Goed bevallen en bijna geen merkbaar verschil op lange afstanden tov de vorige Y LR qua laadstops. Wat dat betreft voor mij bevestigd dat een LR enkel meerwaarde heeft op het gebied van acceleratie.
Wel een aantal "storende" geluiden. Iemand een idee wat de oorzaken kunnen zijn van de volgende geluiden?
Dit om een wat gerichtere service request te kunnen inschieten.
- Windgeruis/gefluit bij 120kmh bij bovenzijde voorruit aan passagierszijde
- Rammeltje in bestuurdersdeur
- Soms wanneer de airco blaast een tikkend geluid. Beetje het geluid van knetterkauwgom
Waarom blijf je dan jouw standpunt verkondigen als je het weet en we het over de Juniper hebben.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb bij mijn Model 3 2023 zo'n rubber voor rond het dakraam besteld. Bij Green drive besteld , maar als China je ding is kun je het daar ook direct bestellen. Dit vult de spleet op tussen de verschillende ruiten. Dat had bij mij het windgeruis rond de overgang van de voorruit naar het dak opgelost.DKPI schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:20:
[...]
Windgeruis herken ik, alleen aan de bestuurderszijde bij mij rond de 100km/u aanwezig. Al een beetje gevoeld of ik ergens wind voel maar dat is niet het geval. Ik hoor graag de uitkomst mocht je service request inschieten
Ik heb ook wel eens geratel van een fan gehad. Er zat blad bij dit hebben ze gereinigd grotendeels onder coulance. Enkele weken later weer feest. Toen heb ik het maar gelaten. Even later was het geluid weer weg. Mijn conclusie, soms waaien de blaadjes vanzelf weer weg.
Dat is jammer. Een bewuste keuze van Tesla ongetwijfeld, maar wel jammer. Mijn vorige auto (Ford Focus) deed dat prettiger. Handmatig overrulen door door de weerstand te sturen zonder te knipperen? Lane centering ging uit en niet meer automatisch aan. Wel vooraf knipperen? Lane centering ging direct tijdelijk uit. Zodra je knipperlicht uit was én je enkele tellen weer netjes in het midden van de baan reed ging lane centering (= autosteer) weer automatisch aan. Heerlijk. ACC bleef altijd aan bij voorgaande situaties.xFeverr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:04:
[...]
Klopt: Auto steer gaat niet 'opnieuw aan'. Het blijft aan (omdat het automatisch naar de rijstrook stuurt) of het gaat uit omdat je het handmatig doet of er iets mis gaat. Uit = uit, net zoals bij wagens zonder EAP.
Verkeerstekens (groene pijl boven de spitsstrook) gaan boven verkeersregels (doorgetrokken streep).daemonix schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:04:
https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01
Ondat ik gelijk heb.Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:28:
[...]
Waarom blijf je dan jouw standpunt verkondigen als je het weet en we het over de Juniper hebben.
Juist in de Juniper zie je goed dat het twee aparte functies zijn. Je moet voor 1 kiezen en bij autosteer val je niet terug op TACC bij inhalen bv. Het is of TACC of Autosteer.
[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 04-08-2025 22:12 ]
In de basis heb je gelijk. Maar je verwoordt het op een manier waarop mensen dit kunnen interpreteren alsof je geen TACC hebt wanneer je Autosteer kiest. Omdat je continue zegt;Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:01:
[...]
Ondat ik gelijk heb.. Maar maakt verder niet uit.
Juist in de Juniper zie je goed dat het twee aparte functies zijn. Je moet voor 1 kiezen en bij autosteer val je niet terug op TACC bij inhalen bv. Het is of TACC of Autosteer.
“Het is óf TACC óf Autosteer”
En dat is dus niet waar en wat ik / wij bedoelen. Zet je Autosteer aan, dan staat TACC óók automatisch aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2025 22:19 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Het gaat niet om de wetten, het gaat om het gebrek aan consistentie. We weten hier allemaal wat er moet en niet moet, dat is het punt niet. Er is simpelweg niet goed over nagedacht en wat de consequenties zijn. Heb je het al eens geprobeerd uit te leggen aan een buitenlander die hier met de auto komt rijden? Waarom denk je dat die allemaal niet op de spitsstrook rijden?WhoDoYaThinkIAm schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:35:
[...]
Verkeerstekens (groene pijl boven de spitsstrook) gaan boven verkeersregels (doorgetrokken streep).
https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01
Je hebt gelijk. Heb 4 dagen terug ook versie 2025.26.4 gehad (in één keer bijgewerkt van v2025.20.6) en daarna was het weer terugMackeessie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:34:
Wat betreft het ontbreken van plaatsnamen in de navigatie kaart, ik heb nu softwareversie 2025.26.4 en navigatiekaarten 2025 en ik zie overal op het navigatiescherm plaatsnamen staan om me heen. Rechtsonder zie ik mijn locatie. Dus het lijkt weer normaal te zijn.
:strip_exif()/f/image/1XGhFnBokVsLV8Pg33gDCB6a.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan nu weer wat makkelijker m'n routes verkennen in het verre buitenland.
Klopt! Kreeg 'm afgelopen vrijdag en was weer helemaal blij. Nu kunnen we echt op vakantie gaan. Blij dat de updates een beetje doorlopen.Mackeessie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:34:
Wat betreft het ontbreken van plaatsnamen in de navigatie kaart, ik heb nu softwareversie 2025.26.4 en navigatiekaarten 2025 en ik zie overal op het navigatiescherm plaatsnamen staan om me heen. Rechtsonder zie ik mijn locatie. Dus het lijkt weer normaal te zijn.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dogmatisch denken.renem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Het slaat inderdaad ook nergens op, ik heb Rijkswaterstaat er via Instagram ook al eens op gewezen dat veel automobilisten niet rechts gaan rijden zolang er doorgetrokken strepen staan en dat het beter zou zijn om daar onderbroken strepen van te maken. Hun antwoord:
"Een vluchtstrook is altijd aangegeven met een doorgetrokken streep, René. Ook als het als spitsstrook fungeert. Ervaring leert dat bij een onderbroken streep mensen sneller de fout in gaan, zelfs bij een rood kruis. De groene pijl zou ook duidelijk moeten zijn qua signalering."
Is er ooit iemand van Rijkswaterstaat in Frankrijk geweest?
Overigens is die groene pijl is helemaal niet onduidelijk qua signalering, dat betekent dat je daar mag rijden. Helaas betekent de doorgetrokken streep dat je niet van rijbaan mag wisselen. Behalve in Nederland en alleen maar onder bepaalde omstandigheden. Want als die doorgetrokken streep niet lans de vluchtstrook ligt dan mag je er weer niet overheen. Koekoek.

Signatures zijn voor boomers.
pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:36:
[...]
Dat komt omdat de meeste mensen de Owners Manual niet lezen.
"Mary “Missy” Cummings, an engineering professor at George Mason University, told jurors in Miami federal court that the Tesla owner’s manual, which contains critical warnings about how the system works, is difficult for drivers to access"
Uit: https://eu.detroitnews.co...rt-testifies/85258848007/
Niet enkel in Nederland, ook in België hebben we zo'n situaties. En wellicht in nog andere landen.Maasluip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Overigens is die groene pijl is helemaal niet onduidelijk qua signalering, dat betekent dat je daar mag rijden. Helaas betekent de doorgetrokken streep dat je niet van rijbaan mag wisselen. Behalve in Nederland en alleen maar onder bepaalde omstandigheden. Want als die doorgetrokken streep niet lans de vluchtstrook ligt dan mag je er weer niet overheen. Koekoek.
[ Voor 28% gewijzigd door this op 05-08-2025 09:17 ]
Er zit notabene een Manuals button in je "app-window"?ChopinChopin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:03:
[...]
![]()
"Mary “Missy” Cummings, an engineering professor at George Mason University, told jurors in Miami federal court that the Tesla owner’s manual, which contains critical warnings about how the system works, is difficult for drivers to access"
Uit: https://eu.detroitnews.co...rt-testifies/85258848007/
Nu je het zegt, de toegang (access) tot de manual is helemaal niet lastig. Het is juist lastig om te beoordelen (assess)! De discussie gisteren in dit forum over TACC en Autopilot is daar een voorbeeld van.Rivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:26:
[...]
Er zit notabene een Manuals button in je "app-window"?
Klopt. De verwarring ontstaat omdat mensen de termen Autopilot, TACC en Autosteer door elkaar heen gebruiken.ChopinChopin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:34:
[...]
Nu je het zegt, de toegang (access) tot de manual is helemaal niet lastig. Het is juist lastig om te beoordelen (assess)! De discussie gisteren in dit forum over TACC en Autopilot is daar een voorbeeld van.
Autopilot is de overkoepelende benaming waar twee losse functionaliteiten onder vallen:
- TACC
- Autosteer
Ik dacht juist dat de hele controversie was dat TACC niet meer zonder autosteer te gebruiken was.Rivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Klopt. De verwarring ontstaat omdat mensen de termen Autopilot, TACC en Autosteer door elkaar heen gebruiken.
Autopilot is de overkoepelende benaming waar twee losse functionaliteiten onder vallen:Waarbij bij de Juniper (!) de Autosteer functionaliteit niet zónder TACC te gebruiken is. Maar TACC wel zónder Autosteer gebruikt kan worden.
- TACC
- Autosteer
Autosteer is nog nooit zonder TACC te gebruiken geweest namelijk.
Er is geen 2x klikken optie meer in Juniper toch?
Mijn model 3 SR+ heb ik in december 2019 van het haven terrein afgereden en sindsdien met veel plezier onderweg. De teller staat nu slechts op 140k en muz van setje draagarmen en nieuwe koplampen (ivm vocht) absoluut probleemloos. ( beide garantie )
Ivm ruimte en vaker gaan rijden van lange afstanden kijk ik nu naar een Y van rond de 30-33000 euro. ( incl btw particulier) Maar ik twijfel enorm tussen de LR (bouwjaar 2022 +/- 80-90k op de teller ) of een Berlin met blade LFP van 2023.
Die laatste spreekt me aan ivm de laadcurve en de LFP accu ivm degradatie. Maar de accelaratie staat me tegen.
Mijn model 3 heeft namelijk nog maar 44 kWh netto beschikbaar en dat is dus zo'n 86 procent SOH ondanks altijd netjes 20-80 laden en incidenteel naar 100% ( en dan niet lang laten staan )
SUC gebruik is slechts 12 procent van het totaal dus ook niet veel.
Zijn er gebruikers die met ScanMyTesla cijfers hebben van LR 2022/2023 of een Berlin met blade LFP ? Dat zou me kunnen helpen met mijn keuze stress ( aka luxe probleem )
Ivm ruimte en vaker gaan rijden van lange afstanden kijk ik nu naar een Y van rond de 30-33000 euro. ( incl btw particulier) Maar ik twijfel enorm tussen de LR (bouwjaar 2022 +/- 80-90k op de teller ) of een Berlin met blade LFP van 2023.
Die laatste spreekt me aan ivm de laadcurve en de LFP accu ivm degradatie. Maar de accelaratie staat me tegen.
Mijn model 3 heeft namelijk nog maar 44 kWh netto beschikbaar en dat is dus zo'n 86 procent SOH ondanks altijd netjes 20-80 laden en incidenteel naar 100% ( en dan niet lang laten staan )
Zijn er gebruikers die met ScanMyTesla cijfers hebben van LR 2022/2023 of een Berlin met blade LFP ? Dat zou me kunnen helpen met mijn keuze stress ( aka luxe probleem )
Jawel, TACC is gewoon zónder Autosteer te gebruiken.Mar.tin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
Ik dacht juist dat de hele controversie was dat TACC niet meer zonder autosteer te gebruiken was.
Autosteer is nog nooit zonder TACC te gebruiken geweest namelijk.![]()
Er is geen 2x klikken optie meer in Juniper toch?
Je hebt binnen Autopilot twee knoppen. TACC en Autosteer.
Selecteer je TACC, dan heb je énkel TACC. Selecteer je Autosteer, dan heb je Autosteer én TACC.
En inderdaad, géén 1x of 2x klikken optie in de Juniper.
Even foto van internet geplukt waar je het ziet:
/f/image/icjGdyI9LH8khXc6gS2CwypA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/69UxU4yZKW505MyZMmsDoPV5.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2025 10:57 ]
Tesla heeft momenteel ook een inruilactie +€4000 op wat ze je bieden. Kan wel interresant zijn.jjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:48:
Mijn model 3 SR+ heb ik in december 2019 van het haven terrein afgereden en sindsdien met veel plezier onderweg. De teller staat nu slechts op 140k en muz van setje draagarmen en nieuwe koplampen (ivm vocht) absoluut probleemloos. ( beide garantie )
Ik heb een oct 2024 blade Y uit Berlijn. Die hebben behoorlijk buffer bovenop de rated range.
Rated range is voor mijn auto volgens de energy app 136,1Wh/km. met 393km rated op 100%. Dat is 53,487 kWh. En is ongewijzigd sinds ophalen.
Buffer <0 % is 2,6kWh (grofweg 5%).
Full pack when new was 60,5kWh, bij aflevering (19-09-2024) (of nouja, 20 km ná aflevering toen ik de dongle erin ramde) was daar "nog maar" 59,4kWh van over.
Inmiddels met bijna 40.000km op de klok, en bijna een jaar verder was mijn nominal full pack vanmorgen nog 58,1kWh.
Minus buffer dus 55.5kwh useable, en dus nog 2kWh degradatie voordat de rated range gaat aftellen vermoed ik.
CheckRivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:53:
[...]
Jawel, TACC is gewoon zónder Autosteer te gebruiken.
Je hebt binnen Autopilot twee knoppen. TACC en Autosteer.
Selecteer je TACC, dan heb je énkel TACC. Selecteer je Autosteer, dan heb je Autosteer én TACC.
En inderdaad, géén 1x of 2x klikken optie in de Juniper.
Even foto van internet geplukt waar je het ziet:
[Afbeelding]
Wat ze effectief gedaan hebben is dus de 1-2x klikken keuze verwijderd, want de TACC / Autosteer (Beta) optie, die je alleen kan wisselen in P volgens mij, is er in alle 3's en Y's die ik tot nu toe heb gereden (2019, 2022 2024, en een Highland en een Juniper).
Er is inderdaad dus nog steeds TACC, maar dan heb je effectief geen autosteer meer, tot je P'd en dan wisselt, of andersom, geen TACC en alleen autosteer.
Suffe keuze imho want er zijn plenty plekken waar ik wél TACC wil maar zéker geen autosteer. (bebouwde kom bijvoorbeeld, wil ik wél 50 rijden, maar sturen doe ik wel lekker zelf, dank u). En omgekeerd ook plenty plekken waar ik lekker op autosteer wil rijden
Maar je hebt wél TACC als je Autosteer kiest hè.Mar.tin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:
[...]
Check
Wat ze effectief gedaan hebben is dus de 1-2x klikken keuze verwijderd, want de TACC / Autosteer (Beta) optie, die je alleen kan wisselen in P volgens mij, is er in alle 3's en Y's die ik tot nu toe heb gereden (2019, 2022 2024, en een Highland en een Juniper).
Er is inderdaad dus nog steeds TACC, maar dan heb je effectief geen autosteer meer, tot je P'd en dan wisselt, of andersom, geen TACC en alleen autosteer.
Suffe keuze imho want er zijn plenty plekken waar ik wél TACC wil maar zéker geen autosteer. (bebouwde kom bijvoorbeeld, wil ik wél 50 rijden, maar sturen doe ik wel lekker zelf, dank u).
Maar eens met jouw laatste comment. In de bebouwde kom wil ik ook gewoon TACC gebruiken zonder Autosteer.. en dan is het dus in de Juniper onhandig dat je dit enkel kunt wisselen in de P-stand. Dan zou het makkelijker zijn om dit on-the-fly aan te passen. Ga er niet telkens voor langs de kant parkeren om het te switchen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2025 11:05 ]
Je kunt het ook niet willen snappen natuurlijk en/of je kent de verkeersregels onvoldoende. Nog maar eentje dan (lid 2 onder a dus): https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01Maasluip schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Dogmatisch denken.
Is er ooit iemand van Rijkswaterstaat in Frankrijk geweest?
De manier waarop je denkt vind ik leuk.Rivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Maar je hebt wél TACC als je Autosteer kiest hè.
Maar Autosteer is altijd mét TACC erbij in.
Dus, ja, je hebt dan TACC, maar OOK autosteer. En zonder parkeren, geen keuze voor enkel TACC.
En dat is juist het probleem. Autosteer is op veel plekken top, maar net zoveel plekken ook gewoon 3x ruk.
En om nou tussen de snelweg en bebouwde kom telkens in P te gaan, gauw de instelling te wisselen en weer te gaan rijden... lijkt me geen ideale oplossing.
Die was er, dat was de 2-pull activationRivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Dan zou het makkelijker zijn om dit on-the-fly aan te passen.
Vandaar het genoemde trucje, 2 profielen die hetzelfde zijn muv deze instelling.Mar.tin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:10:
[...]
De manier waarop je denkt vind ik leuk.
Maar Autosteer is altijd mét TACC erbij in.
Dus, ja, je hebt dan TACC, maar OOK autosteer. En zonder parkeren, geen keuze voor enkel TACC.
En dat is juist het probleem. Autosteer is op veel plekken top, maar net zoveel plekken ook gewoon 3x ruk.
En om nou tussen de snelweg en bebouwde kom telkens in P te gaan, gauw de instelling te wisselen en weer te gaan rijden... lijkt me geen ideale oplossing.
Je kunt profiel niet kopiëren toch? Je moet dan in het andere profiel alles weer opnieuw instellen.gjcvro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:11:
[...]
Vandaar het genoemde trucje, 2 profielen die hetzelfde zijn muv deze instelling.
Dank voor deze cijfers, daar ga ik eens mee stoeien. OBD stekker inpluggen is dat nu bij de nieuwere makkelijker dan de oude? Ik heb een adaptor kabel moeten installeren in de auto. Dat ga ik niet doen bij een proefritMar.tin schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Tesla heeft momenteel ook een inruilactie +€4000 op wat ze je bieden. Kan wel interresant zijn.
Ik heb een oct 2024 blade Y uit Berlijn. Die hebben behoorlijk buffer bovenop de rated range.
Rated range is voor mijn auto volgens de energy app 136,1Wh/km. met 393km rated op 100%. Dat is 53,487 kWh. En is ongewijzigd sinds ophalen.
Buffer <0 % is 2,6kWh (grofweg 5%).
Full pack when new was 60,5kWh, bij aflevering (19-09-2024) (of nouja, 20 km ná aflevering toen ik de dongle erin ramde) was daar "nog maar" 59,4kWh van over.
Inmiddels met bijna 40.000km op de klok, en bijna een jaar verder was mijn nominal full pack vanmorgen nog 58,1kWh.
Minus buffer dus 55.5kwh useable, en dus nog 2kWh degradatie voordat de rated range gaat aftellen vermoed ik.

De inruil premie van 4k is een sigaar uit eigen doos. De inruilwaarde van mijn model 3 is in 2 maanden met 3600 euro gezakt. Effectief voordeel van deze actie is dus 400 euro

Ik zou willen stellen, lastigerjjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:25:
[...]
Dank voor deze cijfers, daar ga ik eens mee stoeien. OBD stekker inpluggen is dat nu bij de nieuwere makkelijker dan de oude? Ik heb een adaptor kabel moeten installeren in de auto. Dat ga ik niet doen bij een proefritMaar wil wel graag de auto uitlezen voordat ik koop.
De inruil premie van 4k is een sigaar uit eigen doos. De inruilwaarde van mijn model 3 is in 2 maanden met 3600 euro gezakt. Effectief voordeel van deze actie is dus 400 euro
Beiden met 3 minuten pulken toegankelijk overigens hoor zonder schade, dus prima te doen, ook op een proefritje. Het omslagpunt is grofweg het moment dat ze blades zijn gaan gebruiken denk ik want vanaf dat moment zijn ze structural packs gaan installeren.
De "OG" stekkeradapter is midden onder de middenconsole dus ook te hergebruiken. Anders heb je een andere kabel nodig. Het internet is verrassend genoeg nogal schaars met informatie erover..
https://service.tesla.com...B6-87B7-8A7CFE6939D3.html
Dit paneel moet eraf. En dan vind je zo'n zelfde kabel als je nu achter uit je middenconsole hebt waar je een adapter tussen kan rammen.
Voor m'n moedertje is het top. Die krijgt nog €9k voor haar 40kWh Leaf + 4k inruilpremie, dat is wel soort van het verschil tussen leuren op MP / Autoscout en gewoon een prima prijs in de huidige markt.
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 05-08-2025 11:39 ]
Ik weet het niet zo goed met die inruil actie. Ik heb zelf een terugval van 2600 EUR tov maart, maar heb inmiddels ook 10k km meer gereden en een snelle check bij ikwilvanmijnautoaf (ok, de makkelijke weg, maar toch aardig ter indicatie) leert dat de basis inruil van Tesla (dus excl de inruilpremie van 4k) toch redelijk on par is met deze partij. Prive verkoop zal best wat meer opleveren, maar ik kan op basis van mijn geval toch niet zeggen dat er black friday achtige taferelen plaatsvinden.
Natuurlijk ken IK die regel. Maar dat is een heel specifieke Nederlandse regel. Ondanks dat je de regels van het land waarin je rijdt moet weten weet ik zeker at 99% van de buitenlanders die regels niet volledig kent en zal hoogstens de anderen volgen in de zin van "hee, blijkbaar mag dit ook" of "iedereen doet dit, dan ik ook".WhoDoYaThinkIAm schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
Je kunt het ook niet willen snappen natuurlijk en/of je kent de verkeersregels onvoldoende. Nog maar eentje dan (lid 2 onder a dus): https://wetten.overheid.n...z=2024-07-01&g=2024-07-01
Signatures zijn voor boomers.
Wat voor model/jaar heb je? Kan dat niet ook een flink deel afschrijving zijn? Mijn m3 2019 werd in December op 21.5 aangeboden, en nu in juli met 13k km meer (83 naar 96) 20k, exclusief de huidige extra premie.jjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:25:
[...]
Dank voor deze cijfers, daar ga ik eens mee stoeien. OBD stekker inpluggen is dat nu bij de nieuwere makkelijker dan de oude? Ik heb een adaptor kabel moeten installeren in de auto. Dat ga ik niet doen bij een proefritMaar wil wel graag de auto uitlezen voordat ik koop.
Volgens mij kan dat wel, ik heb eerst een eigen profiel gemaakt, en vervolgens voor mijn vrouw een kopie daar van gemaakt, zodat ze hem zelf nog wat kon finetunen. Tenminste, zo kan ik het me herinneren, is ook al weer 8 maanden geledenRivanov schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:18:
[...]
Je kunt profiel niet kopiëren toch? Je moet dan in het andere profiel alles weer opnieuw instellen.
model 3 SR+ dec 2019 13k inruilwaardeComilion schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Wat voor model/jaar heb je? Kan dat niet ook een flink deel afschrijving zijn? Mijn m3 2019 werd in December op 21.5 aangeboden, en nu in juli met 13k km meer (83 naar 96) 20k, exclusief de huidige extra premie.
En dan wel wat kilometers extra vergeleken met wat ik meldde denk ik? Enkel 7k voor LR<>SR+ lijkt me vrij heftig haha
nee wellicht 2000 km erbij want zat niet veel tijd tussen. AKA sigaar uit eigen doos
Ik reken nu op 15k particuliere verkoop. Ding ziet eruit als nieuw, hand gewassen en geen krasje erop dus daar komt wel iemand voor denk ik.
Ik reken nu op 15k particuliere verkoop. Ding ziet eruit als nieuw, hand gewassen en geen krasje erop dus daar komt wel iemand voor denk ik.
Kreeg een bod van 14.550 initieel, LR AWD uit 2029. Geaccepteerd door de 4k bonus op de inruilwaarde. daarna wederom foto's aanleveren en wat details via een externe website, toen werd het bod 16.050, een meevallerComilion schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
En dan wel wat kilometers extra vergeleken met wat ik meldde denk ik? Enkel 7k voor LR<>SR+ lijkt me vrij heftig haha
Wellicht gaat dat bij jou ook zo.
Tesla doet het overkomen alsof je in een oud gebakje aan het rond rijden bent.
Is al een poosje zo zichtbaar in de app... Of is het een teken dat ie gewassen wil worden ?
Is al een poosje zo zichtbaar in de app... Of is het een teken dat ie gewassen wil worden ?

Dat was ooit een bug in de app, maar die zou opgelost moeten zijn.jjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:29:
[Afbeelding]
Knip
[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 05-08-2025 15:47 . Reden: Geen namen - weg op verzoek ]
Misschien handiger om je in een SeC face to face te laten adviseren? Dan krijg je een andere band door is mijn ervaring.
Het noemen van namen is overigens not done hier.
[ Voor 44% gewijzigd door twain4me op 06-08-2025 08:43 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]
Zo vandaag langs de service geweest met de Y. Volgens de monteur is dit een "known issue" en als constatering staat er: "squeaking sound coming from the contact between front aeroshield and lateral links. Small adjusment performend to resolve the problem".Fishbeast schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:36:
[...]
Dit hoor ik ook wel eens (MY AWD 2023) als ik door de straat rij en wat ongelijk wegdek meepak waardoor de ophanging 'getriggered' wordt.
Wat ik vervelender vind is deze piep:
[Video]
Herkenbaar voor iemand? Het lijkt er op dat hij dit alleen doet onder de ~40km/h.
Op de weg terug hoorde ik idd geen kuiken of vogeltje meer in de auto 🙈
Mijn Model 3 is toe aan 2 nieuwe banden en over 3 weken vertrek ik op vakantie. De dealer heeft voor die tijd geen tijd meer, dus wil ik naar een normale bandenboer en ze toch laten vervangen.
Nu kan ik voordelig Continental Premium Contact 6, 235/45/R18 98Y krijgen en kwa grip zit het volgens mij wel prima, maar hoe doen deze banden het kwa geluid en range onder een Model 3?
Iemand hier ervaring mee? En iemand ervaring met welke banden het anders goed doen onder de model 3? Ik wil geen prijsvechters onder de auto, maar wel een beetje een goede deal.
Momenteel liggen er Michelin Pilot Sport banden onder, die Tesla volgens mij aan raad. Die bevallen goed, maar hebben wel met een flink prijskaartje..:)
Nu kan ik voordelig Continental Premium Contact 6, 235/45/R18 98Y krijgen en kwa grip zit het volgens mij wel prima, maar hoe doen deze banden het kwa geluid en range onder een Model 3?
Iemand hier ervaring mee? En iemand ervaring met welke banden het anders goed doen onder de model 3? Ik wil geen prijsvechters onder de auto, maar wel een beetje een goede deal.
Momenteel liggen er Michelin Pilot Sport banden onder, die Tesla volgens mij aan raad. Die bevallen goed, maar hebben wel met een flink prijskaartje..:)
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Heb de Conti's ook gehad, maar vond ze echt meer lawaai maken. Heb nu de standaard Hankooks er weer onder, en die bevallen echt prima. Zijn in mijn oren de stilst, al heb ik de Michelin niet gehad zelfharrr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:46:
Mijn Model 3 is toe aan 2 nieuwe banden en over 3 weken vertrek ik op vakantie. De dealer heeft voor die tijd geen tijd meer, dus wil ik naar een normale bandenboer en ze toch laten vervangen.
Die Hankooks zijn hier in de buurt (omgeving Rotterdam) ook prima te krijgen en goed betaalbaar.
Gewoon naar www.bandenthuis.nl gaan joh. Goede ervaringen mee!harrr schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:46:
Ik heb Hankook K135XL 235/45R18 98W nu. Perfect.
Grip A
Brandstofverbruik B
Extern rolgeluid 69
€ 605,- totaal incl. btw voor 4 banden incl. montage inclusief inname oude banden.
[ Voor 9% gewijzigd door radeoxx op 05-08-2025 16:59 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Bandenthuis komt niet in het noorden (Groningen). Maar ik zie dat bandenconcurrent.nl die banden met montage bij een garage in de buurt ook kan leveren voor € 299 per 2 banden incl. verwijderingsbijdrage en montage.radeoxx schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Gewoon naar www.bandenthuis.nl gaan joh. Goede ervaringen mee!
Ik heb Hankook K135XL 235/45R18 98W nu. Perfect.
Grip A
Brandstofverbruik B
Extern rolgeluid 69
€ 605,- totaal incl. btw voor 4 banden incl. montage inclusief inname oude banden.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik vind het bij banden altijd lastig dat een bepaald type verschillende versies kan hebben. Dat maakt vergelijken altijd lastig want deze verschillende versies/subtypen kunnen ander eigenschappen hebben.
Sinds januari 2025 ben ik in het bezit van een model y. Sinds kort kraakt het bestuurdersportier bij het nemen van drempels. Vooral als ik schuin een oprit pak naar bijvoorbeeld een parkeerplaats. Lijkt alsof het geluid bij de deurrubbers vandaan komt en bij het raam in het rubbers. Meer mensen met deze ervaring en die een oplossing hebben?
Ik moet binnenkort ook mijn banden laten vervangen, maar ik zie er behoorlijk tegenop. Nog geen jaar geleden heb ik mijn velgen laten poedercoaten (super zuinig mee en schadevrij), en ik weet uit ervaring dat men vaak slordig omgaat met het (de)monteren van velgen. Het zijn helaas vaak prutsers die schade veroorzaken.
En ik zit er ook niet op te wachten om in een welles-nietesdiscussie te belanden waarbij zij natuurlijk ontkennen iets te hebben veroorzaakt. Dus dat wordt ter plekke foto's maken, zodat ik bewijs heb mocht er toch krassen en/of schade ontstaan.
En ik zit er ook niet op te wachten om in een welles-nietesdiscussie te belanden waarbij zij natuurlijk ontkennen iets te hebben veroorzaakt. Dus dat wordt ter plekke foto's maken, zodat ik bewijs heb mocht er toch krassen en/of schade ontstaan.
[ Voor 32% gewijzigd door DeJurist op 05-08-2025 18:21 ]
Ik heb nog geen banden nodig maar was uit nieuwsgierigheid toch even aan't zoeken naar de prijzen in BE.
Iemand een idee waarom deze Hankook banden waar specifiek Tesla bij de kenmerken staat 200€/band duurder zijn dan mijn originele Hankooks?
Tesla: https://www.bandenleader....e/255-45-r19-104w-1681758
Huidige: https://www.bandenleader....e/255-45-r19-104w-1777200
Iemand een idee waarom deze Hankook banden waar specifiek Tesla bij de kenmerken staat 200€/band duurder zijn dan mijn originele Hankooks?
Marketing en de hoop dat je klakkeloos deze aanschaft
T2 = Tesla.Fire69 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:47:
Ik heb nog geen banden nodig maar was uit nieuwsgierigheid toch even aan't zoeken naar de prijzen in BE.
Die andere zullen een T0 of T1 zijn. T2 is de laatste Tesla-spec dus.
Het is niet zo eenvoudig om banden te vinden die EN foam hebben EN goede grip EN slijtvast EN betaalbaar.
Als alternatief is een Ion FlexClimate 180€/band, heeft alle eigenschappen hierboven EN 4seizoenen…
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Ah, die T-markering is iets specifiek van Tesla, goed om weten.Aries.Mu schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
T2 = Tesla.
Het is niet zo eenvoudig om banden te vinden die EN foam hebben EN goede grip EN slijtvast EN betaalbaar.
Als alternatief is een Ion FlexClimate 180€/band, heeft alle eigenschappen hierboven EN 4seizoenen…
Bedankt voor de info
Prachtig! 😂😎jjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:29:
[Afbeelding]
En de FlexClimates bevallen prima. Ik heb ze er nu 10.000 km onder, geen verschil in stroomgebruik en geluidsproductie tov de originele Hancooks die er bij aflevering onder zaten.Aries.Mu schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
T2 = Tesla.
Ze zijn zelfs ietsje goedkoper. Jij zoekt naar de 19'' versie en ik had de 18´ versie, dat maakt behoorlijk veel uit.Fire69 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:47:
https://www.bandenleader....5D%253D36%2526load%253D98
Ja het lijkt soms of het langs elkaar schuurt, glas en deurrubber. Heeft volgens mij met vocht op het glas/ rubber te maken. M3H trouwens.clj22 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:16:
Sinds januari 2025 ben ik in het bezit van een model y. Sinds kort kraakt het bestuurdersportier bij het nemen van drempels. Vooral als ik schuin een oprit pak naar bijvoorbeeld een parkeerplaats. Lijkt alsof het geluid bij de deurrubbers vandaan komt en bij het raam in het rubbers. Meer mensen met deze ervaring en die een oplossing hebben?
Sowieso veel kraakjes en zetten tijdens koud rijden en opwarming/afkoelen naar bijv 20gr
Heb dit ook gehad en meerdere keren bij Tesla geweest met wisselend resultaat. Lossen ze 1 probleem op krijg je er een ander voor terug, dat niveau.Heinemancp schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Ja het lijkt soms of het langs elkaar schuurt, glas en deurrubber. Heeft volgens mij met vocht op het glas/ rubber te maken. M3H trouwens.
Sowieso veel kraakjes en zetten tijdens koud rijden en opwarming/afkoelen naar bijv 20gr
Uiteindelijk was de beste oplossing het rubber invetten met wd40. Daar waar het raam en rubber contact maken. Helaas heb ik dan af en toe vette ruiten. Maar dat gekraak/getik werd ik echt gek van. Is nu helemaal weg.
Ik weet niet of een droogsmeermiddel (PTFE) ook zou werken.
Anders zou ik voor een "rubberstick" gaan. Dit is meestal op vaseline gebaseerd, beter voor de rubbers.
Anders zou ik voor een "rubberstick" gaan. Dit is meestal op vaseline gebaseerd, beter voor de rubbers.
Carwash modus eventjes aanzetten. Zo denkt de auto dat je gewassen wordt.jjonkie schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:29:
[Afbeelding]
De RDW heeft de WLTP gegevens gepubliceerd van de nieuwe LG M53 Long Range Battery. Tussen haakjes de huidige/vorige WLTP:
Model 3 LR RWD: 702 (702)
Model 3 LR AWD: 660 (629)
Model 3 Performance: 571 (528)
Model Y LR AWD: 600 (586)
Opvallend is dat de Model 3 LR RWD dezelfde WLTP heeft
zie topicwarning
[ Voor 146% gewijzigd door We Are Borg op 06-08-2025 14:17 ]
Een Roof Canopy wordt wellicht een optie voor toekomstige Y's!
[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 06-08-2025 11:12 ]
Het wel of niet krijgen kun je helaas niet beïnvloeden. Geavanceerd geeft je wellicht iets meer kans op eerdere release.Antekw schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:11:
Heeft iemand de 2025.26.4 Update al binnengetrokken op een Model Y?
Update: had ook even de search kunnen gebruiken...![]()
Voor diegene die de update al binnen heeft hebben jullie de software updates op standaard of geavanceerd staan?
26.4 zul je niet meer krijgen, die is teruggetrokken vanwege bugs. Ik heb die ook niet gekregen terwijl ik normaal in de eerste 3% van de vlootrelease zit, het is dus willekeur.
[ Voor 9% gewijzigd door Maurice- op 06-08-2025 11:17 ]
Het niet krijgen van updates kun je wel beïnvloeden, het wel krijgen van updates kun je niet beïnvloeden.Maurice- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Het wel of niet krijgen kun je helaas niet beïnvloeden. Geavanceerd geeft je wellicht iets meer kans op eerdere release.
26.4 zul je niet meer krijgen, die is teruggetrokken vanwege bugs. Ik heb die ook niet gekregen terwijl ik normaal in de eerste 3% van de vlootrelease zit, het is dus willekeur.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Bij mij staat er nu 2025.26.4 op hoor.Maurice- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
[...]
Het wel of niet krijgen kun je helaas niet beïnvloeden. Geavanceerd geeft je wellicht iets meer kans op eerdere release.
Nog geen rare dingen gezien, hoewel nu ik er over nadenk: Spotify deed een beetje raar.
Op de fiets vervuil je niets!
Die is 1 augustus teruggetrokken bij 60% vloot, dus veel rijders zullen deze inderdaad al hebben.QuestionMarc schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Bij mij staat er nu 2025.26.4 op hoor.
Nog geen rare dingen gezien, hoewel nu ik er over nadenk: Spotify deed een beetje raar.
Scherpbert pit schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Het niet krijgen van updates kun je wel beïnvloeden, het wel krijgen van updates kun je niet beïnvloeden.

En bizar dat de Performance het meeste range er bij krijgt, terwijl ik zou verwachten dat een zuinigere auto zoals de LR meer kilometers kan afleggen met dezelfde extra capaciteit.pdidi schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:45:
De RDW heeft de WLTP gegevens gepubliceerd van de nieuwe LG M53 Long Range Battery. Tussen haakjes de huidige/vorige WLTP:
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Hoe weet je dat de update is teruggetrokken? Als ik TeslaFi mag geloven wordt er nog volop geïnstalleerd. Vaak wordt een gedownloade update ook ongedaan gemaakt bij het terugtrekken.Maurice- schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
[...]26.4 zul je niet meer krijgen, die is teruggetrokken vanwege bugs. Ik heb die ook niet gekregen terwijl ik normaal in de eerste 3% van de vlootrelease zit, het is dus willekeur.
turkeyhakan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Hoe weet je dat de update is teruggetrokken? Als ik TeslaFi mag geloven wordt er nog volop geïnstalleerd. Vaak wordt een gedownloade update ook ongedaan gemaakt bij het terugtrekken.
:strip_exif()/f/image/BZMPN4r0fHzcN7sjyDpxGkC6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie deze op TeslaFi. Degene die pending waren lijken inderdaad nog geïnstalleerd te kunnen worden.
Ik denk dat er bij de Performance sowieso al iets niet helemaal naar wens is gegaan tijdens de WLTP met de oude accu.Broodro0ster schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:21:
[...]
En bizar dat de Performance het meeste range er bij krijgt, terwijl ik zou verwachten dat een zuinigere auto zoals de LR meer kilometers kan afleggen met dezelfde extra capaciteit.
Ik heb er 1 en het ding is gewoon echt heel erg zuinig. Stukken zuiniger dan mijn M3Lr uit 2019. In de winter helemaal.
Zou me dus niets verbazen dat daar dat grote verschil vandaan komt
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Nog tips voor als je alleen grip EN betaalbaar zoekt?Aries.Mu schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
T2 = Tesla.
De load index is ook nog zoiets, want daarnaast heb je ook nog versterkte banden. Dan kun je toch ook een load index categorie hoger nemen?
Sowieso, het verbruik van de 3LR AWD uit 2019 is met gemak vrij fors te noemen, mijn Y RWD is 10-20Wh/km zuiniger als ik met mijn ouders mee op rijd zo nu en dan. En dat is in de zomer / herfst.anti elppa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:13:
[...]
Ik denk dat er bij de Performance sowieso al iets niet helemaal naar wens is gegaan tijdens de WLTP met de oude accu.
Ik heb er 1 en het ding is gewoon echt heel erg zuinig. Stukken zuiniger dan mijn M3Lr uit 2019. In de winter helemaal.
Zou me dus niets verbazen dat daar dat grote verschil vandaan komt
Ik heb ook 2025.26.4 en heb geen problemen. Een Engelse Youtuber heeft met deze versie veel problemen, Phantombrakes die hij daarvoor niet had etc. Ik lees in de reacties dat meer Engelsen dat hebben. Kan een probleem zijn met rechts gestuurde Tesla's.turkeyhakan schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
[...]
Hoe weet je dat de update is teruggetrokken? Als ik TeslaFi mag geloven wordt er nog volop geïnstalleerd. Vaak wordt een gedownloade update ook ongedaan gemaakt bij het terugtrekken.
Ik mocht weer gewoon 120 km/h rijden overdag op de A2. Isniegoenie. Ook weer veel stuurbewegingen nodig op AP. Was voorheen beter, nodeloos te vermelden dat ik ook 2025.26.4 heb.Mackeessie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Ik heb ook 2025.26.4 en heb geen problemen. Een Engelse Youtuber heeft met deze versie veel problemen, Phantombrakes die hij daarvoor niet had etc. Ik lees in de reacties dat meer Engelsen dat hebben. Kan een probleem zijn met rechts gestuurde Tesla's.
Fors? De 2019 Model 3 was een zeer zuinige auto voor die tijd. Nog steeds zijn er genoeg auto’s die er niet aan kunnen tippen. Bij 15+ graden kun je er nog steeds heel zuinig mee rijden. Verder is het ook appels en peren. LR AWD vs RWD en WP vs geen WP. Ik merk niet veel verschil tussen de 3 en de Y.Mar.tin schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:50:
[...]
Sowieso, het verbruik van de 3LR AWD uit 2019 is met gemak vrij fors te noemen, mijn Y RWD is 10-20Wh/km zuiniger als ik met mijn ouders mee op rijd zo nu en dan. En dat is in de zomer / herfst.
Mijn woordkeuze was iets ongelukkig, maar in context van huidige nieuwe 3's en Y's is de 2019 LR AWD niet zo zuinigInspired schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:38:
[...]
Fors? De 2019 Model 3 was een zeer zuinige auto voor die tijd. Nog steeds zijn er genoeg auto’s die er niet aan kunnen tippen. Bij 15+ graden kun je er nog steeds heel zuinig mee rijden. Verder is het ook appels en peren. LR AWD vs RWD en WP vs geen WP. Ik merk niet veel verschil tussen de 3 en de Y.
Het is vergeleken met allerlei andere betonblokken die rondrijden nog steeds zuinig, ik lees van mensen die super gelukkig zijn dat ze "maar" 220Wh/km verbruiken gemiddeld in wagens die spreekwoordelijk de helft zo groot zijn.
Ik ben met zelfde (conservatieve) rijgedrag van een RWD 2022 3 naar een 2024 RWD Y 8Wh/km onzuiniger geworden. (122Wh/km over 80.000km, naar nu 129,9Wh/km over 35.000km), versus 150Wh/km voor de 3 LR AWD 2019 van mijn ouders over 320.000km.
Dit zijn clickbaits wat mij betreft :-)Mackeessie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Ik heb ook 2025.26.4 en heb geen problemen. Een Engelse Youtuber heeft met deze versie veel problemen, Phantombrakes die hij daarvoor niet had etc. Ik lees in de reacties dat meer Engelsen dat hebben. Kan een probleem zijn met rechts gestuurde Tesla's.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.