Pollux89 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:29:
Goedemorgen allemaal! Lang aan het twijfelen geweest over de volgende lease auto en toch weer uitgekomen bij de Model Y. Ik twijfel alleen nog over de uitvoering. Na bestuderen van de specs lijkt het erop dat de voornaamste verschillen tussen de RWD en RWD LR uiteraard de range is en de laadsnelheid (170 vs 250kw). De AWD heeft een betere audio systeem, meer vermogen en een luxere afwerking van de deuren. Mis ik nog iets? Qua lease is de rwd vs rwd lr en awd steeds 100€ duurder per maand. Ik opteer nu voor de lr aangezien ik geen oprit heb. Maar twijfel wel. Waarop hebben jullie de keuze gebaseerd? Ben benieuwd
Ik zie met de huidige vrij royale instapranges geen enkele reden om voor een LR model te gaan. De RWD pakketten zijn ook beesten qua snelladen, en trekken véél langer hogere vermogens dan de (RWD)LR pakketten, waardoor het netto voordeel op lange ritten nihil is, daarnaast heb ik zelf tenminste, écht elke 2-3 uur rijden wel zin in even stilstaan en de benen strekken, en ben ik dan doorgaans nog niet door mijn (RWD) pakket heen, tenzij ik echt jakker in bijvoorbeeld duitsland, maar dan is het ook wel lekker ieder uur / 1,5 uur even stoppen.
(Ter voorbeeld, ik ben 2 weken terug voor de grap eens met 78% aan een supercharger gaan staan, en zat met 3,5 minuut laden op 90%, en pakte ook nog bijna een minuut 171kW vermogen de accu in, dat wil ik een LR pakket nog wel eens zien nadoen).
Afgelopen week naar Europapark geweest (600km rijden) met vrienden met kids en een ICE. Het was nogal druk op de weg, hebben daardoor zowel héén als terug er ruim 10 uur over gereden incl stops.
Terugweg 2x aangestekkerd met nog 65, en 56% in de accu. 56% > 100% in 20 minuten, 65>100% in 18 minuten, in beide gevallen auto verplaatst omdat we nog niet uitgeplast / stopt / gesnackt waren.
De héénweg 1 laadstop gemaakt, gecombineerd met lunch, 8>100% in 38 minuten, en wederom, daarna nog even elders gestaan omdat de pauze nog niet voorbij was, 8>40% 171kW, in pakweg 6 minuten.
In dagelijks gebruik, weinig verschil denk ik, zéker als je ook gewoon in de buurt openbaar kan laden in de buurt van thuis, wat denk ik in een groot deel van NL wel kan inmiddels. (En het deel waar dat achterloopt zal het aandeel opritten groter zijn vermoed ik).
Ik zou zélf geen €1200,- per jaar uitgeven aan vlotter snelladen tenzij je het echt wekelijks nodig hebt, en dan nog is het verschil zoals gezegd echt minimaal, ik heb het laatst ergens in een post uitgerekend dat het iets van 1 minuut scheelde per snellaadsessie.
Je hebt hooguit nog het iets betere interieur en geluid, tja, dat kan je alleen zelf beslissen wat dat je waard is

. Ik denk zelf dat ze met het instapmodel een hele sterke wagen neerzetten.
[
Voor 17% gewijzigd door
Mar.tin op 04-08-2025 11:00
]