• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-02 07:53
Ronwiel schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:48:
Vandaag tweede proefrit gemaakt in een M3. En wederom een top ervaring. Sta nu op het punt om de knoop door te hakken. Maar er kwam toch één klein issue aan het licht tijdens de rit.

Uit het stuur lijkt een 'high pitched noise' te komen. Na een snelle search op Reddit bleek het gelinkt aan de brightness van het scherm. En inderdaad, het geluid ging weg toen ik het scherm op 100% zette. Maar het lijkt mij niet dat dat een goede oplossing is als het donker is in de avond. In het topic werd ook melding gemaakt van iemand bij wie het met een nieuw stuur was opgelost. Iemand anders zei dat de coil whine na verloop van tijd mogelijk minder wordt.

Voor iemand herkenbaar? Zou een fix, indien probleem aanwezig is, bij aankoopafspraken af te stemmen zijn?

https://www.reddit.com/r/...ering_wheel_high_pitched/

[...]

Ik moet ook wel zo realistisch zijn dat je het alleen hoort als je stilstaat, de muziek uitstaat. En het met name op 50% brightness dat het meest opvalt. Richting de 0% en 100% is het nagenoeg afwezig. Dus misschien moet ik ook weer niet te moeilijk doen.
niet herkenbaar, en dus ook nog nooit gehoord. Zelfs net nog ff geprobeerd hier op de oprit. Niets te horen

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

anti elppa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

niet herkenbaar, en dus ook nog nooit gehoord. Zelfs net nog ff geprobeerd hier op de oprit. Niets te horen
Hoeft ook niet bij elke auto zo te zijn natuurlijk. Al lijkt het me ook een non-issue. Bij versnellen hoor je ook een “whine”. En bij rijden sowieso geluid.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04:01
Inspired schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:20:
[...]

Hoeft ook niet bij elke auto zo te zijn natuurlijk. Al lijkt het me ook een non-issue. Bij versnellen hoor je ook een “whine”. En bij rijden sowieso geluid.
Non-issue kun je natuurlijk alleen voor jezelf bepalen, bij de een kan de hele auto rammelen en het geen probleem zijn, de andere wordt al gek bij het kleinste piepje en kraakje.

Vooral dit soort aparte geluiden kunnen je best op de zenuwen gaan werken. Ik zou vooral opletten of het bij andere auto's ook zo hoorbaar is, want het kan natuurlijk ook wijzen op b.v. en slechte connectie.

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@gjcvro Je hebt helemaal gelijk.

Feit dat ik er online over lees en dat het bij een nieuwe demo ook is lijkt te wijzen op een standaard euvel dat niet echt te verhelpen is. Aan de andere kant je hoort het niet als; de airco aanstaat, je rijdt, als er muziek aanstaat of het scherm op 90%+ brightness of onder de 30% zit. Dus.

Toen ik er net in ging zitten en met de instellingen en stoel bezig was viel het me overigens niets een op. Pas later toen ik even parkeerde in een woonwijk viel het me op.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12
Sinds een paar maanden hebben we een Model 3 rwd, rood met witte bekleding — en ja, dat gaat verrassend goed met kids icm water wipes 😄

Op vakantie in Frankrijk, afdaling uit de Ardèche… en toen ineens dit: 999+ km bereik en -24 Wh/km verbruik! Nog nooit zoiets gezien. Super relaxed gereden, beetje laden bij onze overnachtingsadressen, af en toe een Supercharger meepakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y55HiGbaxhasjPEl3IO4RMjxchg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKj8uWsv0XNYoppFaZa9NMMI.png?f=fotoalbum_large

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:26:
[...]

Non-issue kun je natuurlijk alleen voor jezelf bepalen, bij de een kan de hele auto rammelen en het geen probleem zijn, de andere wordt al gek bij het kleinste piepje en kraakje.

Vooral dit soort aparte geluiden kunnen je best op de zenuwen gaan werken. Ik zou vooral opletten of het bij andere auto's ook zo hoorbaar is, want het kan natuurlijk ook wijzen op b.v. en slechte connectie.
Natuurlijk is het wel een non-issue als het in geen enkele normale omstandigheid hoorbaar is. Wie zit nou in stilte, zonder ventilatie in z'n auto?! Je wordt na 2 minuten al licht in je hoofd als de ventilatie niet aanstaat.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
Iemand hier die zijn MY Performance heeft ingeruild voor een Juniper? Heb hier wat vragen over (handigst in PM denk ik). :)

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
anti elppa schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 09:33:
[...]

Thanks voor de check. Ik neem aan ook een M3 Highland? Of Y Juniper?

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-02 07:53
Ronwiel schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Thanks voor de check. Ik neem aan ook een M3 Highland? Of Y Juniper?
M3 highland, maar heb ook nog ff in mijn M3LR 2019 geluisterd

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

• gjcvro
Maurice- schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:53:
[...]

Natuurlijk is het wel een non-issue als het in geen enkele normale omstandigheid hoorbaar is. Wie zit nou in stilte, zonder ventilatie in z'n auto?! Je wordt na 2 minuten al licht in je hoofd als de ventilatie niet aanstaat.
Daar gaan we het duidelijk niet over eens worden, jij kunt gewoon niet voor een ander beslissen of het een issue is of niet.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
goldmemberf1 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:08:
Iemand hier die zijn MY Performance heeft ingeruild voor een Juniper? Heb hier wat vragen over (handigst in PM denk ik). :)
Waarom pm?
Iedereen kan er hier toch van opsteken?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 15:08

Damian

Insane Obtrusion

Heb uit betrouwbare bron begrepen dat de RDW niet heel erg overtuigd is over hoe FSD het doet in NL. dus nog maar even afwachten hoe het gaat lopen…

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
Damian schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:14:
Heb uit betrouwbare bron begrepen dat de RDW niet heel erg overtuigd was over hoe FSD het deed in NL. dus nog maar even afwachten hoe het gaat lopen…
Hoe flinterdun de uitzending van Zembla ook was, die kwam denk ik toch op het slechtst denkbare moment.

• gjcvro
Maurice- schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 18:40:
[...]

Hoe flinterdun de uitzending van Zembla ook was, die kwam denk ik toch op het slechtst denkbare moment.
Ja, jaren nadat het relevant was, net voordat er weer iets goed te keuren valt. hoe toevallig.

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:05
SpikeHome schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

Waarom pm?
Iedereen kan er hier toch van opsteken?
Jazeker, kan me alleen voorstellen dat niet iedereen alles wil delen wb financiën en inruil voorstellen. Maar als iemand het hier wil delen ben ik zeker benieuwd!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:09
Heb uit betrouwbare bron begrepen dat de RDW niet heel erg overtuigd is over hoe FSD het doet in NL. dus nog maar even afwachten hoe het gaat lopen…
Ik heb een week lang in een Y gereden met FSD en ik ben blij dat ik het niet heb. Het werkt in mijn ogen niet heel goed en zelfs auto lane change had soms issues.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:27
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Ik heb een week lang in een Y gereden met FSD en ik ben blij dat ik het niet heb. Het werkt in mijn ogen niet heel goed en zelfs auto lane change had soms issues.
Het gaat niet om de FSD die we hier nu al hebben maar de ‘échte’ FSD zoals in de VS. De huidige FSD hier in NL is gewoon autopilot met lane changes, stoplichten en een heel beperkte summon (FSD == EAP ook hier).

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
jojost1 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 20:00:
[...]

Het gaat niet om de FSD die we hier nu al hebben maar de ‘échte’ FSD zoals in de VS. De huidige FSD hier in NL is gewoon autopilot met lane changes, stoplichten en een heel beperkte summon (FSD == EAP ook hier).
Het "probleem" is natuurlijk dat het wel als het volledige plaatje/belofte al sinds 2016 verkocht wordt en je dan met de Model S/X uit die serie mooi in de aap gelogeerd bent. Je hebt dus veel geld betaald voor een adaptive cruise control met semi automatisch rijbaanwisseling (die is namelijk echt heel traag en foutgevoelig). En als de "echte" FSD nu uitkomt werkt slechts de helft aan functionaliteit ivm verouderde/ontbrekende hardware op je wagen van 8-10 jaar oud. (en zo was het niet verkocht).

• gjcvro
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Juist omdat iedereen hier van die half werkende zut af wil zitten de meeste te hopen dat de "echte" eindelijk naar nederland komt.

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-02 13:12
Wat betekent die code 2806?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlX3DB4ZjcaE1tQ0bpRaxM3zHG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuNNMbIJI4C8M7SVqTAU9T2Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 11:09
Waarschijnlijk de toegangscode voor de wc daar

• turkeyhakan
Qoon3x schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Waarschijnlijk de toegangscode voor de wc daar
Of als er een slagboom staat..

• turkeyhakan
gjcvro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:05:
[...]

Juist omdat iedereen hier van die half werkende zut af wil zitten de meeste te hopen dat de "echte" eindelijk naar nederland komt.
Ik vraag mij dan echt af waarom sommige basisfuncties (auto lane change bijv.) gewoon niet verbeterd zijn in de tussentijd. Echt heel jammer. Terwijl het in de VS wel natuurlijker werkt. Uiteraard zal het met verschil in software/regelgeving te maken hebben, maar het werkt nu toch ook al?

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:58

Shiro

Serenity

Komt de model Y default met vloermatten tegenwoordig en de hoedenplank, krijg je die ook standaard tegenwoordig?

Weet nog wel hoe het in 2020 was waar je zelfs je eigen vloermatten moest kopen.

Nu ik toch vraag, granny charger en Mennekes Type 2 kabel komen ook nog steeds standaard mee?

[ Voor 19% gewijzigd door Shiro op 02-08-2025 23:22 ]

Juniper RWD

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Ik vraag mij dan echt af waarom sommige basisfuncties (auto lane change bijv.) gewoon niet verbeterd zijn in de tussentijd. Echt heel jammer. Terwijl het in de VS wel natuurlijker werkt. Uiteraard zal het met verschil in software/regelgeving te maken hebben, maar het werkt nu toch ook al?
Je gaat toch niet op een oude software stack verder ontwikkelen als de nieuwe alles al (en veel beter) doet?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-02 15:29
turkeyhakan schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:07:
[...]

Omdat een rijbaanwissel een System Initiated Manouvre is, en SIM's niet zijn toegestaan binnen het level 2 framework van UNECE.

Anders gezegd; het mag niet van de regeltjes.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01:54
Shiro schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:13:
Komt de model Y default met vloermatten tegenwoordig en de hoedenplank, krijg je die ook standaard tegenwoordig?

Weet nog wel hoe het in 2020 was waar je zelfs je eigen vloermatten moest kopen.

Nu ik toch vraag, granny charger en Mennekes Type 2 kabel komen ook nog steeds standaard mee?
Geen granny charger meer, wel een Mennekes Type 2 kabel.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-01 19:42
Mvd1981 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 03:41:
[...]

Geen granny charger meer, wel een Mennekes Type 2 kabel.
En ook vloermatten en natuurlijk een hoedenplank, die je ook goed kan opbergen nu. De granny inderdaad niet maar staan er bosjes op Marktplaats voor niet al te veel geld.

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 10:31
daemonix schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:49:
[...]

Je gaat toch niet op een oude software stack verder ontwikkelen als de nieuwe alles al (en veel beter) doet?
Je kan toch alles op nieuwe stack zetten, met wat beperkingen voor Europa zodat het aan de regels kan voldoen?

• daemonix
  • Niet online
Ingmar7 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Je kan toch alles op nieuwe stack zetten, met wat beperkingen voor Europa zodat het aan de regels kan voldoen?
Dat is een keuze die niet is gemaakt. Alles kan, maar het is aan het bedrijf om de strategie te kiezen. Misschien is het wel niet zo eenvoudig als jij denkt (want AI waar je dan een compleet Europees model op bouwen). Het is niet een software keuze met eenvoudige toggles,

• Richh
Ingmar7 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

De beperking is dat je binnen level 2 geen system initiated manoeuvres mag maken. Zon Manouvre is bijvoorbeeld het nemen van een rotonde, een rijstrook wisselen, een afslag nemen etc.

Hetgeen wat FSD doet is met een AI model keuzes maken. Die keuzes zijn ook soms iets wat geclassificeerd zou worden als een manoeuvre. Dat mag dus niet.
Precies de techniek die FSD mogelijk maakt, is wettelijk niet toegestaan.

Tesla zou dan voor elke Manouvre, de bestuurder moeten laten overnemen. Dit zal echter te kort van tevoren zijn om het gebruiksvriendelijk te maken. Dat kan dus niet.

Het enige wat nu mogelijk is binnen het kader van UNECE, is unsupervised, waarbij de fabrikant verantwoordelijk is. Dat is niet het niveau waarop FSD nu kan werken in de EU en ook niet hoe Tesla zijn datamodel goed kan trainen. Maar als UNECE niet buigt hebben we eerder unsupervised FSD dan supervised FSD hier.

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-02 10:31
Richh schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:57:
[...]

De beperking is dat je binnen level 2 geen system initiated manoeuvres mag maken. Zon Manouvre is bijvoorbeeld het nemen van een rotonde, een rijstrook wisselen, een afslag nemen etc.

Hetgeen wat FSD doet is met een AI model keuzes maken. Die keuzes zijn ook soms iets wat geclassificeerd zou worden als een manoeuvre. Dat mag dus niet.
Precies de techniek die FSD mogelijk maakt, is wettelijk niet toegestaan.

Tesla zou dan voor elke Manouvre, de bestuurder moeten laten overnemen. Dit zal echter te kort van tevoren zijn om het gebruiksvriendelijk te maken. Dat kan dus niet.

Het enige wat nu mogelijk is binnen het kader van UNECE, is unsupervised, waarbij de fabrikant verantwoordelijk is. Dat is niet het niveau waarop FSD nu kan werken in de EU en ook niet hoe Tesla zijn datamodel goed kan trainen. Maar als UNECE niet buigt hebben we eerder unsupervised FSD dan supervised FSD hier.
Thanks voor de heldere uitleg!

• Richh
Ingmar7 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Thanks voor de heldere uitleg!
Wat er wel aan zit te komen, is dat in de loop van september SIMs op de snelweg worden toegestaan. Of Tesla dan met een FSD op snelwegen only gaat komen, is echter nog niet duidelijk, maar dat zou tzt misschien kunnen. Het ligt er een beetje aan hoe koppig Tesla wil zijn en of ze die effort willen nemen.

Ander alternatief is dat lidstaten zelf voor een uitzondering kunnen zorgen, article 39 procedure. Dat is ook hoe Ford Blue Cruise is toegestaan terwijl het binnen UNECE niet kan. Tesla is daar mee bezig met de RDW, maar de specifieke status laat geen van beide partijen iets over los helaas. We weten ook niet wat hun kaders, eisen of verwachtingen zijn en in hoeverre Tesla daarin wil meewerken oid.
Daarom is dit super interessant :)

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:50
jheerink14 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 06:55:
[...]

En ook vloermatten en natuurlijk een hoedenplank, die je ook goed kan opbergen nu. De granny inderdaad niet maar staan er bosjes op Marktplaats voor niet al te veel geld.
En vind persoonlijk de matten die standaard geleverd worden in de Juniper van prima kwaliteit. Las vooraf dat de matten erg slecht zijn en een third-party mat bijna een must is. Maar vooralsnog zijn ze prima.
Weet niet hoe snel ze slijten na langere tijd natuurlijk, heb de Tesla pas twee weken. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Rivanov schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

En vind persoonlijk de matten die standaard geleverd worden in de Juniper van prima kwaliteit. Las vooraf dat de matten erg slecht zijn en een third-party mat bijna een must is. Maar vooralsnog zijn ze prima.
Weet niet hoe snel ze slijten na langere tijd natuurlijk, heb de Tesla pas twee weken. ;)
Ik weet niet of de Juniper matten een hakstuk hebben bij de pedalen. De M3H heeft dat niet. Ik heb deze zelf maar geprint, want na 2 weken zag je de mat snel slijten bij de pedalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmW2gR4vBPqo55gS8powev_Qva4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdnp1ckBJbPqDjutcodeuFhQ.jpg?f=fotoalbum_large

• daemonix
  • Niet online
Pedalen? Gebruik jij die dan? :P

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 14:14
Yup. Ik zie het voornamelijk bij de koppeling

Memories of yesterday, will grow, but never die

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:40
Rivanov schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Ik vind die originele matten ook prima. Ik vind die rubber all weather matten niet gezellig.

In mijn model 3 liggen de originele matten als 2 jaar en daar is niks aan te zien.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Kekboi
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-01 21:25
Ik heb een vraagje voor de Model Y Juniper berijders in deze thread. Gezien er geen double pull/single pull optie meer is, en je dus moet kiezen voor autopilot (met autosteer) of TACC (zonder autosteer), hoe rijden jullie? Naar verluid vliegt de cruise control er dus ook af als je al begint te seinen, en dus begint je auto ook direct te remmen. Gebruiken jullie daarom nog überhaupt autopilot? En zo ja, geef je dan gewoon van tevoren handmatig gas bij het inhalen?

Het wegnemen van de keuze tussen alleen cruise control of autopilot tijdens het rijden lijkt me waanzinnig slecht design. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar hoe mensen hiermee dus daadwerkelijk rijden (of hoe Tesla dacht dat men ermee zou moeten rijden).

• Xipe22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-02 15:27
Kekboi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:50:
Ik heb een vraagje voor de Model Y Juniper berijders in deze thread. Gezien er geen double pull/single pull optie meer is, en je dus moet kiezen voor autopilot (met autosteer) of TACC (zonder autosteer), hoe rijden jullie? Naar verluid vliegt de cruise control er dus ook af als je al begint te seinen, en dus begint je auto ook direct te remmen. Gebruiken jullie daarom nog überhaupt autopilot? En zo ja, geef je dan gewoon van tevoren handmatig gas bij het inhalen?

Het wegnemen van de keuze tussen alleen cruise control of autopilot tijdens het rijden lijkt me waanzinnig slecht design. Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar hoe mensen hiermee dus daadwerkelijk rijden (of hoe Tesla dacht dat men ermee zou moeten rijden).
Het is inderdaad best irritant. Ik gebruik de workaround door 2 profielen te gebruiken. eentje met autopilot aan en eentje met cruise control. Geen idee hoe Tesla dit bedacht heeft, maar hopelijk fixen ze het nog :)

• Shiro

Shiro

Serenity

Xipe22 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

Het is inderdaad best irritant. Ik gebruik de workaround door 2 profielen te gebruiken. eentje met autopilot aan en eentje met cruise control. Geen idee hoe Tesla dit bedacht heeft, maar hopelijk fixen ze het nog :)
Dat viel mij ook al op tijdens mijn proefrit, je zou denken dat ze beetje zelfde idee kunnen implementeren, dubbelclick is autopilot aan en enkele klik is alleen cruise control ofzo?

Nog een andere vraag, mudflaps voor Juniper, over de vorige Y zie ik dat men zegt dat zonder mudflap de zijkant achter nogal beschadigd door opvliegende stenen van de voorwielen, zou dat ook voor de Juniper zo zijn of is het nog wat te vroeg om daar een conclusie over te trekken? En is het wellicht minder nodig hier in Nederland?

Juniper RWD

Shiro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Dat viel mij ook al op tijdens mijn proefrit, je zou denken dat ze beetje zelfde idee kunnen implementeren, dubbelclick is autopilot aan en enkele klik is alleen cruise control ofzo?

Nog een andere vraag, mudflaps voor Juniper, over de vorige Y zie ik dat men zegt dat zonder mudflap de zijkant achter nogal beschadigd door opvliegende stenen van de voorwielen, zou dat ook voor de Juniper zo zijn of is het nog wat te vroeg om daar een conclusie over te trekken? En is het wellicht minder nodig hier in Nederland?
Zo werkte het eerst wel maar is uitgezet door Tesla. S3XY buttons zou ik dan sowieso aanschaffen.

• Kekboi
Xipe22 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:48:
[...]

Werkt dat een beetje fatsoenlijk op de snelweg? Moet je dan niet 3 keer op je scherm tikken om naar cruise control te switchen -> autopilot uit en aan zetten zodat het cruise control is die geactiveerd is -> inhalen -> 3 keer tikken en terugswitchen naar autopilot -> twee keer weer op de knop drukken om cruise control uit te zetten en autopilot weer aan. Wellicht dat ik iets over het hoofd zie hier, maar is dat niet onwijs onpraktisch? Een collega vertelde me dat hij gewoon puur cruise control maar gebruikt nu, maar het lijkt me zonde om niet gebruik te kunnen maken van de autosteer functionaliteit.

• Rivanov

Ik gebruik de Commander. En gebruik de Autosteer. Vergt wat oefening in het begin, maar als je het eenmaal “snapt” werkt het goed. Op moment dat ik van rijbaan wissel, zorg je dat het gaspedaal minimaal ingedrukt wordt. Zo zorg je ervoor dat hij niet regeneratief gaat afremmen. Op het moment dat je van baan gewisseld bent, gaat AP na 2 seconden er weer op incl. TACC.

Ideaal? Nee. Hopelijk brengt Tesla de “oude” functie terug. Werkbaar? Zeker. Maar je moet dus wel de Commander aanschaffen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Xipe22
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-02 15:27
Kekboi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:57:
[...]

Werkt dat een beetje fatsoenlijk op de snelweg? Moet je dan niet 3 keer op je scherm tikken om naar cruise control te switchen -> autopilot uit en aan zetten zodat het cruise control is die geactiveerd is -> inhalen -> 3 keer tikken en terugswitchen naar autopilot -> twee keer weer op de knop drukken om cruise control uit te zetten en autopilot weer aan. Wellicht dat ik iets over het hoofd zie hier, maar is dat niet onwijs onpraktisch? Een collega vertelde me dat hij gewoon puur cruise control maar gebruikt nu, maar het lijkt me zonde om niet gebruik te kunnen maken van de autosteer functionaliteit.
Dat doe je natuurlijk niet per inhaalactie.. afhankelijk van de verkeerssituatie kies ik een profiel voor langere tijd. En ja ik mis mijn vorige auto die cruise control aanhield en uit zichzelf weer zelfstandig ging sturen bij het herkennen van de rijbaan. Maar goed iedere auto heeft zijn voor- en nadelen ten opzichte van je vorige. Hopelijk fixen ze dit in een volgende update.

• Shiro

Shiro

Serenity

Inspired schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Zo werkte het eerst wel maar is uitgezet door Tesla. S3XY buttons zou ik dan sowieso aanschaffen.
Is daar nog een reden voor? Klinkt als een prima optie… en ik zal ff kijken naar de S3X buttons, ben er nog niet gelijk fan van, maar misschien wat reviews van bekijken.

Juniper RWD

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29
Inspired schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Zeker? Ik had mijn Juniper in Maart al, en het was toen al gewoon zoals het nu is.
Naar verluid vliegt de cruise control er dus ook af als je al begint te seinen, en dus begint je auto ook direct te remmen.
Dat is niet zo, hij stopt er pas mee als je hem er uit stuurt.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Fire69 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 00:06:
[...]

Zeker? Ik had mijn Juniper in Maart al, en het was toen al gewoon zoals het nu is.
Op de Model Y niet-Juniper was dat nog zo. En ook op de Model 3 inclusief de Highland. De Y Juniper is de eerste die het niet meer mogelijk maakt om te kunnen kiezen tussen TACC en AP en vanuit AP terug te vallen op TACC

• Rivanov

Nee hoor. Als je je richtingaanwijzer aanzet maar je blijft gewoon stug rechtdoor rijden, blijft de Autosteer en TACC gewoon actief. Pas wanneer je een stuurbeweging gaat maken naar de andere rijbaan, worden Autosteer en TACC uitgeschakeld.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-02 06:34
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:38:
[...]

Nee hoor. Als je je richtingaanwijzer aanzet maar je blijft gewoon stug rechtdoor rijden, blijft de Autosteer en TACC gewoon actief. Pas wanneer je een stuurbeweging gaat maken naar de andere rijbaan, worden Autosteer en TACC uitgeschakeld.
TACC schakelt uit in Juniper als je een baanwissel doet? Serieus?

• Rivanov
this schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:43:
[...]

TACC schakelt uit in Juniper als je een baanwissel doet? Serieus?
Al 1000000000x gemeld.
TACC wordt uigeschakeld áls je ook Autosteer gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2025 07:47 ]

• Rivanov
Hoe zijn de ervaringen bij jullie die al langer Tesla rijden m.b.t. het schoonmaken van het stuur.
Ik ben namelijk enkel auto's gewend met een echt lederen stuurwiel die na verloop van tijd gaan blinken door de viezigheid. Ik maakte die altijd met een speciale cleaner weer netjes mat. Vooral m'n BMW had hier erg veel last van, maar dat is ook een BMW "kwaal" door het leder dat zij gebruiken voor de stuurwielen.

Maar aangezien de Tesla geen echt leder heeft maar syntethisch, was ik benieuwd hoe de stuurtjes na verloop van tijd eruit gaan zien. Blijven die zo netjes mat als wanneer ze nieuw zijn? Of gaan deze op een gegeven moment ook blinken en moet je deze schoonmaken.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-02 12:31

V-8

Idd, Autopilot valt mij enorm tegen. Mijn Kia Niro van 2021 reed veel prettiger op de adaptieve cruisecontrol met lane keeping.
Ik had gedacht dat een Tesla hier nog beter in zou zijn, maar het valt me erg tegen.
Kekboi schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:57:
[...]
Een collega vertelde me dat hij gewoon puur cruise control maar gebruikt nu
Ik ook!

[ Voor 8% gewijzigd door V-8 op 04-08-2025 08:02 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• Rivanov
Ik vind Autosteer persoonlijk erg fijn. Met name op provinciale wegen en snelwegen. Vanochtend weer heerlijk relaxed vanuit het Zuiden van Brabant naar Utrecht gereden met AP.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37

DarkSide

theres no place like ::1

Als AP het doet is het echt wel fijn.
Deze vakantie dus naar Tjechie en Hongarije. En dan rijdt je lange stukken snelweg.
De AP maakt dat wel heel relaxed. Lekker 130 cruisen zonder te sturen.

Heb een m3 met s3xy commander. Dus de AP gaat er bij baanwissel ook weer vanzelf op. Dat maakt wel het verschil tov mijn vorige m3 zonder commander.

Maar ook wel een paar "tesla acties" gehad. Dus toch plots remmen omdat hij een auto de snelweg opziet komen (die geen gevaar is). Of toch naast een vrachtwaren rijden en halverwege de inhaal actie dan "schrikt" en remt.
Of waar de kaart Database nog denkt dat je er langzamer mag rijden.

Die punten vind ik echt wel irritant.
Verder rijdt het idd wel super relaxed.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat ik ook bijzonder vind van de cruise control/ autopilot is als je een route in de navigatie hebt en niet de afslag neemt die de navigatie aangeeft hij met bochtenassistentie gaat remmen omdat hij verwacht hij moet vertragen.

Ook als je een afslag neemt op de snelweg of bij inhalen duurt het vrij lang voordat hij zijn snelheid weer oppakt.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:01:
[...]

Idd, Autopilot valt mij enorm tegen. Mijn Kia Niro van 2021 reed veel prettiger op de adaptieve cruisecontrol met lane keeping.
Ik had gedacht dat een Tesla hier nog beter in zou zijn, maar het valt me erg tegen.

[...]

Ik ook!
Ik rij alleen met autosteer. Ik vind de situaties waarin hij raar reageert zeer voorspelbaar en bijna alleen voorkomen op provinciale (2-baans) wegen. Ook deze zomer een flink stuk gereden en vond het werkelijk heerlijk om de autobahn zo af te rijden.

Mijn vrouw daarentegen vindt het vreselijk en rijdt alleen met cc. Gelukkig is het per profiel instelbaar ;)

• V-8

V-8

LtMarx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:54:
[...]

Ik rij alleen met autosteer. Ik vind de situaties waarin hij raar reageert zeer voorspelbaar en bijna alleen voorkomen op provinciale (2-baans) wegen. Ook deze zomer een flink stuk gereden en vond het werkelijk heerlijk om de autobahn zo af te rijden.

Mijn vrouw daarentegen vindt het vreselijk en rijdt alleen met cc. Gelukkig is het per profiel instelbaar ;)
En hoe doe je dat met CC op de snelweg? Als je van baan wisselt? (je voet weer op het gaspedaal doen o.i.d?)

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01:31
Goedemorgen allemaal! Lang aan het twijfelen geweest over de volgende lease auto en toch weer uitgekomen bij de Model Y. Ik twijfel alleen nog over de uitvoering. Na bestuderen van de specs lijkt het erop dat de voornaamste verschillen tussen de RWD en RWD LR uiteraard de range is en de laadsnelheid (170 vs 250kw). De AWD heeft een betere audio systeem, meer vermogen en een luxere afwerking van de deuren. Mis ik nog iets? Qua lease is de rwd vs rwd lr en awd steeds 100€ duurder per maand. Ik opteer nu voor de lr aangezien ik geen oprit heb. Maar twijfel wel. Waarop hebben jullie de keuze gebaseerd? Ben benieuwd

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:28:
[...]

En hoe doe je dat met CC op de snelweg? Als je van baan wisselt? (je voet weer op het gaspedaal doen o.i.d?)
Gaspedaal stukje indrukken, autosteer uit, eventueel bijgassen, baan wisselen, autosteer aan :)

• V-8

V-8

Tdem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Gaspedaal stukje indrukken, autosteer uit, eventueel bijgassen, baan wisselen, autosteer aan :)
klinkt als zeer fijn rijden... not...
Dat is toch belachelijk? Bij mijn vorige auto, die Kia Niro uit 2021, hoefde dat allemaal niet...

Ben echt wel teleurgesteld door Tesla in de AP-functionaliteit, ik heb liever een goedwerkende CC met lane keeping dan deze onzin.

Hij gooit de ingestelde snelheid ook regelmatig zelf terug van bv. 110 / 115 naar 100 op de snelweg, gaat hij opeens flink op de rem.

• Rivanov
V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Dat is toch belachelijk? Bij mijn vorige auto, die Kia Niro uit 2021, hoefde dat allemaal niet...

Ben echt wel teleurgesteld door Tesla in de AP-functionaliteit, ik heb liever een goedwerkende CC met lane keeping dan deze onzin.

Hij gooit de ingestelde snelheid ook regelmatig zelf terug van bv. 110 / 115 naar 100 op de snelweg, gaat hij opeens flink op de rem.
Heb je 'm op Snelheidslimiet staan i.p.v. Huidige snelheid?

• V-8

V-8

Pollux89 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:29:
Goedemorgen allemaal! Lang aan het twijfelen geweest over de volgende lease auto en toch weer uitgekomen bij de Model Y. Ik twijfel alleen nog over de uitvoering. Na bestuderen van de specs lijkt het erop dat de voornaamste verschillen tussen de RWD en RWD LR uiteraard de range is en de laadsnelheid (170 vs 250kw). De AWD heeft een betere audio systeem, meer vermogen en een luxere afwerking van de deuren. Mis ik nog iets? Qua lease is de rwd vs rwd lr en awd steeds 100€ duurder per maand. Ik opteer nu voor de lr aangezien ik geen oprit heb. Maar twijfel wel. Waarop hebben jullie de keuze gebaseerd? Ben benieuwd
Ik heb de SR, rijd 50-55dkm per jaar en heb in 2,5 maanden tijd slechts 1x een snellader gepakt.
Heb geen eigen oprit, wel kabelgoot waardoor ik vaak wel thuis kan opladen.

• Rivanov
Ik heb voor de LR RWD gekozen i.p.v. de normale RWD zodat ik de 20" velgen kon nemen. :)

• V-8

V-8

Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:37:
[...]

Heb je 'm op Snelheidslimiet staan i.p.v. Huidige snelheid?
Nee..

En het gebeurt op random momenten, terwijl ik gewoon alleen aan het sturen ben zonder knopjes o.i.d. in te drukken.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Nee..

En het gebeurt op random momenten, terwijl ik gewoon alleen aan het sturen ben zonder knopjes o.i.d. in te drukken.
Dit gebeurt in onze Y ook regelmatig op provinciale wegen en snelwegen, met dezelfde instelling als jij gebruikt. Erg irritant en onvoorspelbaar.

• Tdem
  • Niet online
V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

(...)
Wat omslachtig is het wel ja. Lijkt bijna wel om mensen te pushen naar Enhanced Autopilot. ;(

• Rivanov
Tdem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Wat omslachtig is het wel ja. Lijkt bijna wel om mensen te pushen naar Enhanced Autopilot. ;(
Volgens mij doet dit zich ook voor bij EAP.
De Commander gebruikt volgens mij het EAP "trucje" voor de non-EAP users. Maar kan het verkeerd hebben.

• V-8

V-8

saviour schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:17:
[...]
Dit gebeurt in onze Y ook regelmatig op provinciale wegen en snelwegen, met dezelfde instelling als jij gebruikt. Erg irritant en onvoorspelbaar.
Ja echt enorm irritant, je zou het eigenlijk phantom braking kunnen noemen. Gebeurt bij mij zeker wekelijks.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoeveel kilometer ga je maken (zowel per rit, maximaal, als jaarlijks) ?
Heb zelf een RWD, de bijtelling komt iedere maand terug, dus betaal je best veel voor een LR of AWD.
Maar ik heb dan ook een oprit, dus ben gegarandeerd van een laadplek als ik (zo goed als leeg) thuiskom.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-02 10:22
Ik zie met de huidige vrij royale instapranges geen enkele reden om voor een LR model te gaan. De RWD pakketten zijn ook beesten qua snelladen, en trekken véél langer hogere vermogens dan de (RWD)LR pakketten, waardoor het netto voordeel op lange ritten nihil is, daarnaast heb ik zelf tenminste, écht elke 2-3 uur rijden wel zin in even stilstaan en de benen strekken, en ben ik dan doorgaans nog niet door mijn (RWD) pakket heen, tenzij ik echt jakker in bijvoorbeeld duitsland, maar dan is het ook wel lekker ieder uur / 1,5 uur even stoppen.

(Ter voorbeeld, ik ben 2 weken terug voor de grap eens met 78% aan een supercharger gaan staan, en zat met 3,5 minuut laden op 90%, en pakte ook nog bijna een minuut 171kW vermogen de accu in, dat wil ik een LR pakket nog wel eens zien nadoen).

Afgelopen week naar Europapark geweest (600km rijden) met vrienden met kids en een ICE. Het was nogal druk op de weg, hebben daardoor zowel héén als terug er ruim 10 uur over gereden incl stops.
Terugweg 2x aangestekkerd met nog 65, en 56% in de accu. 56% > 100% in 20 minuten, 65>100% in 18 minuten, in beide gevallen auto verplaatst omdat we nog niet uitgeplast / stopt / gesnackt waren.

De héénweg 1 laadstop gemaakt, gecombineerd met lunch, 8>100% in 38 minuten, en wederom, daarna nog even elders gestaan omdat de pauze nog niet voorbij was, 8>40% 171kW, in pakweg 6 minuten.

In dagelijks gebruik, weinig verschil denk ik, zéker als je ook gewoon in de buurt openbaar kan laden in de buurt van thuis, wat denk ik in een groot deel van NL wel kan inmiddels. (En het deel waar dat achterloopt zal het aandeel opritten groter zijn vermoed ik).

Ik zou zélf geen €1200,- per jaar uitgeven aan vlotter snelladen tenzij je het echt wekelijks nodig hebt, en dan nog is het verschil zoals gezegd echt minimaal, ik heb het laatst ergens in een post uitgerekend dat het iets van 1 minuut scheelde per snellaadsessie.

Je hebt hooguit nog het iets betere interieur en geluid, tja, dat kan je alleen zelf beslissen wat dat je waard is :). Ik denk zelf dat ze met het instapmodel een hele sterke wagen neerzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 04-08-2025 11:00 ]

• Rivanov
ZeRoC00L schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:51:
[...]

Hoeveel kilometer ga je maken (zowel per rit, maximaal, als jaarlijks) ?
Heb zelf een RWD, de bijtelling komt iedere maand terug, dus betaal je best veel voor een LR of AWD.
Maar ik heb dan ook een oprit, dus ben gegarandeerd van een laadplek als ik (zo goed als leeg) thuiskom.
Heb ook een oprit met eigen laadunit. Dus daar was het mij ook niet om te doen.
Echt enkel voor de optionele 20" velgen. ;)

• lubbertkramer
  • Laatst online: 30-01 18:12
Tdem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:17:
[...]

Waarom zou dit dan pushen naar EAP ten aanzien van de standaard AP? (als je geen commander gebruikt)

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 04-08-2025 10:58 ]

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-02 13:06
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Heb ook een oprit met eigen laadunit. Dus daar was het mij ook niet om te doen.
Echt enkel voor de optionele 20" velgen. ;)
Was het dan niet voordeliger geweest een setje 20inch velgen te kopen? En evt die 19 inch te houden voor winterbanden. Dan druk je ook de bijtelling.

• Rivanov
mvoit schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Was het dan niet voordeliger geweest een setje 20inch velgen te kopen? En evt die 19 inch te houden voor winterbanden. Dan druk je ook de bijtelling.
Nah, geen zin in dat "gedoe". En vind de Helix velgen gewoon mooi.

Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Volgens mij doet dit zich ook voor bij EAP.
De Commander gebruikt volgens mij het EAP "trucje" voor de non-EAP users. Maar kan het verkeerd hebben.
Bij EAP blijft Autosteer toch aan tijdens Auto Lane Change?

• Rivanov
pdidi schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Bij EAP blijft Autosteer toch aan tijdens Auto Lane Change?
Dat zou kunnen! Dat weet ik dus niet 100% zeker. :)

• Tdem
  • Niet online
lubbertkramer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:58:
[...]

Waarom zou dit dan pushen naar EAP ten aanzien van de standaard AP? (als je geen commander gebruikt)
Met EAP blijft bij het wisselen van rijbanen de cruise control wel aanstaan. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

• xFeverr
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Dat zou kunnen! Dat weet ik dus niet 100% zeker. :)
Ik wel, want ik heb EAP. Ja, AP blijft aan staan want die is op dat moment bezig met het automatisch sturen naar de rijstrook waar je naartoe knippert. Als het lukt tenminste…

De commander doet gewoon het signaaltje afgeven dat het stuurwielknopje ook doet. Dus de auto denkt dat jij op de stuurwielknop drukt, terwijl de commander dat dus doet. Dat is heel wat anders dan de auto lane change met EAP

• xFeverr
Tdem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Met EAP blijft bij het wisselen van rijbanen de cruise control wel aanstaan. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
De autopilot blijft aan staan, want die doet zelf van rijstrook wisselen. Als het hem lukt. Als het niet lukt, of als je zelf het stuur gaat bewegen, dan valt autopilot uit.

Bij de Y Juniper zal dan ook de cruise control uit gaan. Bij de andere modellen blijft cruise wel aanstaan.

• Rivanov
xFeverr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

Ik wel, want ik heb EAP. Ja, AP blijft aan staan want die is op dat moment bezig met het automatisch sturen naar de rijstrook waar je naartoe knippert. Als het lukt tenminste…

De commander doet gewoon het signaaltje afgeven dat het stuurwielknopje ook doet. Dus de auto denkt dat jij op de stuurwielknop drukt, terwijl de commander dat dus doet. Dat is heel wat anders dan de auto lane change met EAP
Duidelijk! Dank voor de opheldering. :)

• Kekboi
Rivanov schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:04:
[...]

Ik gebruik de Commander. En gebruik de Autosteer. Vergt wat oefening in het begin, maar als je het eenmaal “snapt” werkt het goed. Op moment dat ik van rijbaan wissel, zorg je dat het gaspedaal minimaal ingedrukt wordt. Zo zorg je ervoor dat hij niet regeneratief gaat afremmen. Op het moment dat je van baan gewisseld bent, gaat AP na 2 seconden er weer op incl. TACC.

Ideaal? Nee. Hopelijk brengt Tesla de “oude” functie terug. Werkbaar? Zeker. Maar je moet dus wel de Commander aanschaffen.
Zorgt de commander dan voor het automatisch inschakelen van autopilot? Dus als ik het goed begrijp is het dus het handigst om zelf even pedaal in te drukken bij een baanwisseling en vervolgens gewoon op de autopilot knop te drukken als je eenmaal gewisseld bent (ik ben niet van plan om de Commander aan te schaffen). Is inderdaad niet ideaal, maar zal vast wennen. Gelukkig zijn dit dingen die in software gefixt kunnen worden, of Tesla dat ook daadwerkelijk gaat doen moeten we nog maar zien natuurlijk ;)

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Ik zie met de huidige vrij royale instapranges geen enkele reden om voor een LR model te gaan. De RWD pakketten zijn ook beesten qua snelladen, en trekken véél langer hogere vermogens dan de (RWD)LR pakketten, waardoor het netto voordeel op lange ritten nihil is, daarnaast heb ik zelf tenminste, écht elke 2-3 uur rijden wel zin in even stilstaan en de benen strekken, en ben ik dan doorgaans nog niet door mijn (RWD) pakket heen, tenzij ik echt jakker in bijvoorbeeld duitsland, maar dan is het ook wel lekker ieder uur / 1,5 uur even stoppen.

(Ter voorbeeld, ik ben 2 weken terug voor de grap eens met 78% aan een supercharger gaan staan, en zat met 3,5 minuut laden op 90%, en pakte ook nog bijna een minuut 171kW vermogen de accu in, dat wil ik een LR pakket nog wel eens zien nadoen).

Afgelopen week naar Europapark geweest (600km rijden) met vrienden met kids en een ICE. Het was nogal druk op de weg, hebben daardoor zowel héén als terug er ruim 10 uur over gereden incl stops.
Terugweg 2x aangestekkerd met nog 65, en 56% in de accu. 56% > 100% in 20 minuten, 65>100% in 18 minuten, in beide gevallen auto verplaatst omdat we nog niet uitgeplast / stopt / gesnackt waren.

De héénweg 1 laadstop gemaakt, gecombineerd met lunch, 8>100% in 38 minuten, en wederom, daarna nog even elders gestaan omdat de pauze nog niet voorbij was, 8>40% 171kW, in pakweg 6 minuten.

In dagelijks gebruik, weinig verschil denk ik, zéker als je ook gewoon in de buurt openbaar kan laden in de buurt van thuis, wat denk ik in een groot deel van NL wel kan inmiddels. (En het deel waar dat achterloopt zal het aandeel opritten groter zijn vermoed ik).

Ik zou zélf geen €1200,- per jaar uitgeven aan vlotter snelladen tenzij je het echt wekelijks nodig hebt, en dan nog is het verschil zoals gezegd echt minimaal, ik heb het laatst ergens in een post uitgerekend dat het iets van 1 minuut scheelde per snellaadsessie.

Je hebt hooguit nog het iets betere interieur en geluid, tja, dat kan je alleen zelf beslissen wat dat je waard is :). Ik denk zelf dat ze met het instapmodel een hele sterke wagen neerzetten.
Off topic... wat vond je van Voltron?
Minuscuul klein beetje aan Tesla gelinkt ;)

• Mar.tin
mjvdzwet schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Off topic... wat vond je van Voltron?
Minuscuul klein beetje aan Tesla gelinkt ;)
offtopic:
EP is geweldig, afgelopen winter ook geweest, en komende winter nog 4 dagen heen :)

Ook fijn is dat ze er inmiddels bij alle hotels (snel)laders hebben staan, ook al kosten die een godsvermogen. (€0,61 / kWh afgerekend bij de AC palen bij Hotel Kronasar). Maar het is wel gemak, ook al zit er een Supercharger vlak onder de snelweg door op 5 minuten rijden van t park.

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik krijg binnenkort en Tesla MY Juniper ben een beetje aan het kijken wat ik al kan voorbereiden voor de laadpaal die ook door de werkgever aangelegd gaat worden.

Welke laadpaal dat precies wordt en of ik dat via EVCC en mijn Home Assistant installatie kan gaan aansturen kan ik later pas beoordelen.

Ik las dat je via de Tesla ook laden kan aansturen, maximale snelheid 6A of hoger, en zelfs laadschema's kan instellen.
Klopt dat?

Dat lijkt me voor mijn siuatie al bijna voldoende.
Weet iemand of je die Tesla API ook vanuit Home Assistant kan aansturen?
@Mar.tin jij hebt de oude Y met BYD denk ik? De Juniper heeft dacht ik CATL. Die is qua laden wel wat minder.

@Henkiejoo er zijn veel mogelijkheden. Zou even afwachten, of navragen, welke paal je krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Inspired op 04-08-2025 12:37 ]

• this
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:46:
[...]

Al 1000000000x gemeld.
TACC wordt uigeschakeld áls je ook Autosteer gebruikt.
Daar ben ik me van bewust, ik lees hier ook mee ;) . Het is de manier waarop je het verwoordde dat het lijkt alsof TACC uitschakelt als je van rijvak verandert. Terwijl het enkel autosteer is die uitschakelt.
Er is namelijk geen TACC in dat geval, aangezien je enkel ofwel TACC ofwel autopilot kan kiezen.

• Rivanov
this schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Daar ben ik me van bewust, ik lees hier ook mee ;) . Het is de manier waarop je het verwoordde dat het lijkt alsof TACC uitschakelt als je van rijvak verandert. Terwijl het enkel autosteer is die uitschakelt.
Er is namelijk geen TACC in dat geval, aangezien je enkel ofwel TACC ofwel autopilot kan kiezen.
Jawel, want TACC wordt automatisch ingeschakeld als je Autosteer gebruikt. Je kunt geen Autosteer gebruiken zónder TACC.

• this
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Jawel, want TACC wordt automatisch ingeschakeld als je Autosteer gebruikt. Je kunt geen Autosteer gebruiken zónder TACC.
Ja lastig doen met semantiek kan iedereen. Maar de meeste mensen zien Autopilot en TACC als 2 aparte dingen.
Dan is het ook wel zo handig om dat zo te gebruiken in je communicatie.

• this
V-8 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:38:
[...]

Nee..

Het is niet echt zo random, je kan het bijna altijd reproduceren op exact dezelfde plaats.
Bij mij is het trouwens erger geworden de laatste maanden. Er zijn steeds meer plaatsen waar ik dit voor heb.
Kwalijke evolutie :-( . Niets zo vervelend als op je gemak te cruisen en opeens in de remmen te gaan waar er ogenschijnlijk geen reden voor lijkt te zijn.

• Rivanov
this schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

Ja lastig doen met semantiek kan iedereen. Maar de meeste mensen zien Autopilot en TACC als 2 aparte dingen.
Dan is het ook wel zo handig om dat zo te gebruiken in je communicatie.
Naja, strikt genomen is Autopilot de overkoepelende benaming voor twee functies:
- Enkel TACC
- Autosteer (Beta)

Waarbij TACC dus óók actief is wanneer je Autosteer inschakelt.

Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:46:
[...]

Naja, strikt genomen is Autopilot de overkoepelende benaming voor twee functies:
- Enkel TACC
- Autosteer (Beta)

Waarbij TACC dus óók actief is wanneer je Autosteer inschakelt.
Maar het zijn twee losse functies. Zo ziet Tesla het zelf ook.

https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html

• Mar.tin
Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:36:
@Mar.tin jij hebt de oude Y met BYD denk ik? De Juniper heeft dacht ik CATL. Die is qua laden wel wat minder.
Klopt, maar ook de CATL pakketten doen qua laadsnelheid niet écht serieus onder voor de LR's wmb. Tenminste ik had nooit problemen met het CATL pakket in mijn 2022 3 RWD. :).

Vrijdag met m'n moedertje een 3 RWD ophalen, zal daar ook eens een laadtestje mee doen, daar zal namelijk wel een 63kWh CATL onder hangen vermoed ik zo.

Edit: Het verschilt méér dan ik dacht.

Even een paar oude laadsessie uit Tessie van mijn '22 3 RWD met CATL opgeprikt.

10>100% in 41 minuten
5>100% in 48 46 minuten (V2 Supercharger)
0>100% in 55 50 minuten (V2 Supercharger)
8>72% in 20 minuten
32>82% in 17 minuten
17>70% in 19 minuten

Met mijn RWD Y met BYD pack minder materiaal om uit te putten maar:

65>100% in 18 12 minuten, schijnbaar een paar minuten op 100% gestaan
56 > 100% in 20 16 minuten, wederom een paar minuten op 100% gehangen
8>100% in 38 31 minuten, 100% een tijdje aan gehangen, dit is wel fors sneller dan de CATL packs.
5>45% in 9 minuten
4>54% in 11 minuten
10>66% in 13 minuten
30>95% in 21 minuten

Tezamen met het hele TACC geauwehoer wellicht een goede reden om maar niet in te ruilen :+. Kreeg een inruilaanbod van €32k van tesla + €4000 inruilbonus. Maar dan zou er €12k bij moeten voor een nieuwe Y incl trekhaak, nog wel een boel.

[ Voor 47% gewijzigd door Mar.tin op 04-08-2025 13:46 ]

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
xFeverr schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

De autopilot blijft aan staan, want die doet zelf van rijstrook wisselen. Als het hem lukt. Als het niet lukt, of als je zelf het stuur gaat bewegen, dan valt autopilot uit.

Bij de Y Juniper zal dan ook de cruise control uit gaan. Bij de andere modellen blijft cruise wel aanstaan.
Dus met EAP gaat Auto steer niet opnieuw aan als er iets mis gaat? Ook al rijd je dan weer netjes in het midden van een baan? Je moet Auto steer dan zelf weer inschakelen?

• Schwarz
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-01 15:07
Weer terug van vakantie met de Y RWD (2024).
Goed bevallen en bijna geen merkbaar verschil op lange afstanden tov de vorige Y LR qua laadstops. Wat dat betreft voor mij bevestigd dat een LR enkel meerwaarde heeft op het gebied van acceleratie.

Wel een aantal "storende" geluiden. Iemand een idee wat de oorzaken kunnen zijn van de volgende geluiden?
Dit om een wat gerichtere service request te kunnen inschieten.
- Windgeruis/gefluit bij 120kmh bij bovenzijde voorruit aan passagierszijde
- Rammeltje in bestuurdersdeur
- Soms wanneer de airco blaast een tikkend geluid. Beetje het geluid van knetterkauwgom :?
Inspired schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

Maar het zijn twee losse functies. Zo ziet Tesla het zelf ook.

https://www.tesla.com/own...8E-A752-2AD9B0CC2FD6.html
Je kunt Autosteer niet gebruiken zonder TACC.

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:07
this schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Het is niet echt zo random, je kan het bijna altijd reproduceren op exact dezelfde plaats.
Bij mij is het trouwens erger geworden de laatste maanden. Er zijn steeds meer plaatsen waar ik dit voor heb.
Kwalijke evolutie :-( . Niets zo vervelend als op je gemak te cruisen en opeens in de remmen te gaan waar er ogenschijnlijk geen reden voor lijkt te zijn.
Bij mij gaat die bijna altijd naar 110 of 90, terwijl dat helemaal geen snelheden zijn die in Nederland veel gebruikt worden, misschien bij werkzaamheden. Het gebeurt zowel met "Snelheidslimiet" als met "Huidige Snelheid". Vaak kan ik daarna de snelheid ook niet meer verhogen als ik het wieltje omhoog draai, ik moet dan eerst naar beneden draaien en dan weer omhoog.

Ik mis een normale Cruise Control, zonder dat gerem voor andere auto's, ik zit nu constant gas bij te geven, dat lijkt me niet de bedoeling van een cruise control.

Ik erger me ook aan hoe traag de auto weer teruggaat naar de ingestelde snelheid.

Ik rijd nu een maand in de ME Highland AWD maar wmb is die autopilot 1 grote buggy zooi. Op automatisch sturen durf ik hem al helemaal niet in te stellen want dat ging gelijk al een paar keer goed mis.

Maar voor de rest kan ik heel enthousiast zijn over deze auto 🤪

[ Voor 3% gewijzigd door renem op 04-08-2025 13:24 ]

• Rivanov
renem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Bij mij gaat die bijna altijd naar 110 of 90, terwijl dat helemaal geen snelheden zijn die in Nederland veel gebruikt worden, misschien bij werkzaamheden. Het gebeurt zowel met "Snelheidslimiet" als met "Huidige Snelheid". Vaak kan ik daarna de snelheid ook niet meer verhogen als ik het wieltje omhoog draai, ik moet dan eerst naar beneden draaien en dan weer omhoog.

Ik mis een normale Cruise Control, zonder dat gerem voor andere auto's, ik zit nu constant gas bij te geven, dat lijkt me niet de bedoeling van een cruise control.

Ik erger me ook aan hoe traag de auto weer teruggaat naar de ingestelde snelheid.

Ik rijd nu een maand in de ME Highland AWD maar wmb is die autopilot 1 grote buggy zooi. Op automatisch sturen durf ik hem al helemaal niet in te stellen want dat ging gelijk al een paar keer goed mis.

Maar voor de rest kan ik heel enthousiast zijn over deze auto 🤪
In de bebouwde kom durf ik het ook niet te gebruiken. Dqar heeft het al een keer voor een hachelijke situatie gezorgd. Ook de TACC is daar ook al eens vol in de ankers gevlogen als er een fietspad naast de rijbaan lag en er een fietser voorbijkwam.

Maar op N-wegen en snelwegen is het een, voor mij, prima werkende functionaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 04-08-2025 13:28 ]

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:07
Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:26:
[...]

In de bebouwde kom durf ik het ook niet te gebruiken. DAar heeft het al een keer voor een hachelijke situatie gezorgd. Maar op N-wegen en snelwegen is het een, voor mij, prima werkende functionaliteit.
Moet je voor de aardigheid eens op de meest rechter rijbaan op de A1 tussen Eemnes en Muiden gaan rijden. Ik weet niet of je dat overleefd 😱

• Rivanov
renem schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:29:
[...]

Moet je voor de aardigheid eens op de meest rechter rijbaan op de A1 tussen Eemnes en Muiden gaan rijden. Ik weet niet of je dat overleefd 😱
Dan moet ik er speciaal een keer voor naar toe rijden, want kom doorgaans nooit op de A1. :+

Pagina: 1 ... 109 ... 202 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: