Ik rij momenteel in een 2020 Model 3 SR+ met LFP (MiC), dus een van de eerste generaties Tesla’s met een LFP-accu. Inmiddels ben ik ook wel verleid door de €4.000 extra inruilwaarde. Ik zie dat de Model Y SR nu ook geleverd wordt met een LFP-batterij, specifiek de CATL64.
Wat ik minder prettig vind aan de LFP in mijn Model 3 is de inconsistente regenerative breaking, vooral bij koud weer, ik heb dan ook geen vergelijkings materiaal maar onder de 0 graden heb je echt soms van die free glide momenten dat je echt 0 regenerative breaking hebt, plus omdat de LFP accupack groter is, dat het opwarmen ervan langer duurt en de chargecurve bij koud weer toen ook minder goed was. Is dat nog verbeterd met heatpump en nieuwere generatie van LFP batterijen?
Verder kon je destijds alleen bij aankoop een trekhaak meebestellen via Tesla, of achteraf via een third party laten monteren. Maar ik zie nu dat Tesla zelf een trekhaakpakket voor de Model Y aanbiedt:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y
Betekent dit dat ik de auto zonder trekhaak kan bestellen (bijvoorbeeld met een cataloguswaarde van €46.000), daarover bijtelling betaal, en daarna de trekhaak laat plaatsen, zonder dat dit de bijtelling verhoogt? Oftewel: is dit “oude trucje” om opties achteraf toe te voegen nog steeds fiscaal interessant?
Tot slot: heeft iemand recent nog succes gehad met het omwisselen van de standaard zomerbanden voor all-season banden? Voorheen was dat volgens mij nooit een optie via Tesla zelf. Is daarin iets veranderd de afgelopen jaren?