Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:46
Hertog_Martin schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:51:
Even een kleine waarschuwing:

Vorig jaar een Model Y gekocht, mede aangespoord vanwege 2.99% rente bij Findio.
Vanwege aankoop woning nu echter al aflossen, maar dat is zeer ongunstig tegenwoordig bij Findio. Sinds ze zijn samengegaan met CA Autofinance in 2023 zijn de voorwaarden een stuk slechter.

Voorheen hoefde je bij eerder aflossen in totaal ook minder te betalen, omdat je minder lang geld leent. Nu moet je echter gewoon alle termijnbetalingen van 3 jaar voldoen. Dus 3 jaar aan rente terwijl zij hun geld na 1 jaar al terug hebben.

Oude voorwaarden:

[...]

Nieuwe (sinds eind 2023) voorwaarden:

[...]

Uitstaand saldo is dus alle resterende termijnen zonder reductie.
Even uit de oude doos (want ik heb er kortgeleden ook één afgesloten bij Findio en ging eens zoeken...). Op https://www.findio.nl/vee...ragen/betalen-en-aflossen staat bij de veelgestelde vragen volgens mij toch echt dat het te betalen rentebedrag in zijn totaliteit lager wordt als je eerder een extra bedrag aflost. Dat is toch waar je op doelt? De antwoorden op de veelgestelde vragen klinken mij "in lijn" met wat jij benoemt als de situatie vóór eind 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:18
Ik zit met een vergelijkbare issue met Findio —> CA Autofinance

Vervroegd aflossen volgens CA Autofinance
De voorwaarde van een extra aflossing dient minimaal één maandtermijn te zijn.

Wanneer u extra gaat aflossen, dan zullen uw openstaande saldo en maandtermijn lager worden. De looptijd en een eventuele slottermijn wijzigen niet.
In mijn originele contract van Findio
Artikel 5. Vervroegde aflossing
Kredietnemer heeft te allen tijde het recht volledig of gedeeltelijk vervroegd af
te betalen. Vervroegde aflossing door Kredietnemer heeft alleen invloed op de
duur van de overeenkomst en niet op het termijnbedrag, tenzij Kredietgever dit
uitdrukkelijk met Kredietnemer overeenkomt. Kredietnemer heeft bij
vervroegde aflossing recht op verlaging van de totale kredietkosten,
bestaande uit de interesten gedurende de resterende duur van de
kredietovereenkomst.
Dat zijn dus twee totaal verschillende voorwaarden. Uiteraard kan CA Autofinance niet zomaar de voorwaarden wijzigingen bij het overnemen van de contracten. Maar goed, ik ben nog met ze in conclaaf hierover.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34
Radiodurans schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 01:18:
Ik zit met een vergelijkbare issue met Findio —> CA Autofinance

Vervroegd aflossen volgens CA Autofinance

[...]

In mijn originele contract van Findio

[...]

Dat zijn dus twee totaal verschillende voorwaarden. Uiteraard kan CA Autofinance niet zomaar de voorwaarden wijzigingen bij het overnemen van de contracten. Maar goed, ik ben nog met ze in conclaaf hierover.
tenzij Kredietgever dit
uitdrukkelijk met Kredietnemer overeenkomt.
Nou en dat zijn ze in naam van Findio met je overeengekomen. Zo moeilijk zou 't niet zijn toch?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:17

SeatRider

Hips don't lie

Mickvanderveen schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:05:
Goedemiddag Tesla vrienden,
Het zal wel weer “off topic” zijn maar kan iemand mij adviseren waar ik mijn nieuw bestelde Model Y Juniper Long Range kan onderbrengen qua verzekering met 3 jaar nieuwwaarde dekking?
Rondbellen levert op dat men Tesla’s niet wil verzekeren óf alleen tegen dagwaarde. De nieuwe Y wordt volgende week vrijdag geleverd… is het dan zo’n besmette wagen?
Zelfs bij Tesla zelf kan het niet meer…
Ik ben bij de ABN. 3 jaar nieuwwaarde was een extra optie voor een paar € per maand.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:26
pekelveld schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Even uit de oude doos (want ik heb er kortgeleden ook één afgesloten bij Findio en ging eens zoeken...). Op https://www.findio.nl/vee...ragen/betalen-en-aflossen staat bij de veelgestelde vragen volgens mij toch echt dat het te betalen rentebedrag in zijn totaliteit lager wordt als je eerder een extra bedrag aflost. Dat is toch waar je op doelt? De antwoorden op de veelgestelde vragen klinken mij "in lijn" met wat jij benoemt als de situatie vóór eind 2023.
Bij volledige aflossing heb ik dus alle termijnen moeten voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10 12:25
Nou ik heb toevallig inlossaldo ook opgevraagd ivm hypotheek. Bij mij is het weldegelijk minder dan alle openstaande termijnen..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10 20:54
Hertog_Martin schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:28:
[...]

Bij volledige aflossing heb ik dus alle termijnen moeten voldoen.
Hoe dicht zat je bij het einde? In België is het gangbaar dat je nog de rente op de komende 6 maanden betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:15
Broodro0ster schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Als de levering vertraagd is door tesla, is het geen probleem.
Ik zou het risico er niet op wagen. Hoe weet jij dit zo zeker? Werk je bij Tesla? :-)

Ik heb namelijk verschillende kanten van Tesla gezien en het zou heel vervelend zijn als je straks hoopt op 4k inruilpremie en je die uiteindelijk niet krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:27
Voor diegene die ook TeslaMate gebruiken;

Is het mogelijk om pas vanaf een bepaalde afstand de rit te laten registreren? Heb vanochtend in de parkeergarage op kantoor m'n auto iets verzet (10cm naar voren) en dat registreert hij nu direct als rit.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Laatst online: 28-10 14:37
Broodro0ster schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Als de levering vertraagd is door tesla, is het geen probleem.
Tesla gesproken. Ze geven aan als de levertijd op augustus staat en de levering is vertraagd dan blijft de premie staan. Ecthter als er nu al bekend is dat de auto niet in Augustus geleverd gaat worden dan gaat de 4K premie niet door...

Maar goed ze willen niks op mail zetten dus dan ga ik ook niks bestellen...Ga dat risico niet lopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-10 23:58
turkeyhakan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:49:
[...]

Ik zou het risico er niet op wagen. Hoe weet jij dit zo zeker? Werk je bij Tesla? :-)

Ik heb namelijk verschillende kanten van Tesla gezien en het zou heel vervelend zijn als je straks hoopt op 4k inruilpremie en je die uiteindelijk niet krijgt.
Ik heb een bestelling geplaatst (M3P Quicksilver) en aan elke medewerker stel ik de vraag opnieuw. Al 3x te horen gekregen dat dat mijn premie zal blijven, ook als de auto later geleverd wordt. Mijn delivery window stond op juli toen ik bestelde maar de sales advisor gaf aan het sowieso augustus zou worden. Ondertussen is het window 5 augustus - 5 september.

Als ze toch beslissen om de korting niet te geven, mogen ze de auto houden en neem ik m'n 250euro verlies wel.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Broodro0ster schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Ik heb een bestelling geplaatst (M3P Quicksilver) en aan elke medewerker stel ik de vraag opnieuw. Al 3x te horen gekregen dat dat mijn premie zal blijven, ook als de auto later geleverd wordt. Mijn delivery window stond op juli toen ik bestelde maar de sales advisor gaf aan het sowieso augustus zou worden. Ondertussen is het window 5 augustus - 5 september.

Als ze toch beslissen om de korting niet te geven, mogen ze de auto houden en neem ik m'n 250euro verlies wel.
Dit is Tesla, je hebt geen zekerheid tot je iets op papier hebt staan. Jij bent bereid om €250 verlies te nemen, maar voor de ander kan dit ook betekenen dat die in de tussentijd een andere actie is misgelopen. En €250 is en blijft geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-10 20:29
Gekke henk schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Maar goed ze willen niks op mail zetten dus dan ga ik ook niks bestellen...Ga dat risico niet lopen....
Tesla Eindhoven heeft het voor me gewoon op de mail gezet zwart op wit. En daarna ook op de mail dat ik de 250 euro terug krijg wanneer het laatste inruil-bod afwijkt van de eerste inschatting en het feestje af wil blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 22:48

dano2504

hallo

SpikeHome schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Ja dat stuk van Zembla snijd geen hout.

Daarnaast FSD betekent dat je zelf ALTIJD moet opletten.

Volgens nieuwe testen is tesla 1 van de veiligere auto’s ook
Met mijn vorige VAG auto’s had ik met acc al rare zaken.
Welke tests heb je toevallig een link die ik kan bekijken?

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano2504

dano2504

hallo

peerke 1960 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:30:
[...]

en lees ook de commentaren op deze uitzending (onderaan) . Hoor en wederhoor
Heb ik gedaan maar ik kom geen conctete weerleggingen tegen zeker niet met relevante data.

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-10 12:27
jojost1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Tesla Eindhoven heeft het voor me gewoon op de mail gezet zwart op wit. En daarna ook op de mail dat ik de 250 euro terug krijg wanneer het laatste inruil-bod afwijkt van de eerste inschatting en het feestje af wil blazen.
Goed om weten, bedankt om te delen!

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano2504

dano2504

hallo

daemonix schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:52:
[...]

En gebruik de zoekfunctie, dit is al lang geleden voorbij gekomen en gekraakt wegens irrelevant. Het was in 2020 misschien relevant, nu niet meer. En zoals al opgemerkt TACC, AP en FSD zijn level 2 systemen waarbij je altijd het stuur moet vast hebben en zelf opletten.
Dit stuk van Zembla is.maar net een paar maanden oud.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anti elppa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:04
dano2504 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:13:
[...]

klopt, maar alles wat ze bespreken is op basis van info van jaren geleden en veel van de topics totaal niet meer relevant of correct

Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:52
Cordon schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Wij zitten bij Deck en hebben 3 jaar de nieuwwaarde verzekerd (€2 p/m extra), een voorwaarde is wel dat je een pakket van 3 verzekeringen bij ze moet afnemen. Je kan met ze appen en ze denken met je mee.

Was een no-brainer, auto + woon + aansprakelijkheid was bij hun goedkoper dan ergens anders de auto los verzekeren. :P
Hoe zit het bij schade met Deck?
Kan je dan overal terecht voor reparatie?

Ik zit bij Aon en bij schade heb je beperkte keuze aan aan herstel bedrijven. 6 lokaties ofzo door heel NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:44

Cordon

Lievelings jankert

Jmtpes schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Hoe zit het bij schade met Deck?
Kan je dan overal terecht voor reparatie?

Ik zit bij Aon en bij schade heb je beperkte keuze aan aan herstel bedrijven. 6 lokaties ofzo door heel NL
Als ik in de polisvoorwaarden kijk en het check zie ik echt in de omgeving van Amersfoort (10km) een stuk of 15/20 garages waar ik naartoe zou mogen. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cordon op 29-07-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
Had de 2025.20.8 al gehad en toch werd er weer iets gedownload dus ik hoopte eigenlijk op de 26 variant die hopelijk de navigatie oplost met de plaatsnamen. Niets was minder waar, maar wel hetgeen gevonden wat aangepast was: kaartupdate gehad blijkbaar want kwam overeen nu met deze versie.

Wat ik altijd als eerste doe is inzoomen op ons huis of de zonnepanelen (die er al 5 of 6 jaar op 't dak liggen) zichtbaar zijn. Wederom niet het geval. Vraag me echt af hoe die updates werken. En helaas werken de plaatsnamen nog steeds niet in de navigatie. Hoop straks als we op vakantie gaan wel opgelost.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die data zit toch helemaal niet in de update? Dat is live via premium connectivity. Zie je op Google Maps je panelen wel?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:36:

Wat ik altijd als eerste doe is inzoomen op ons huis of de zonnepanelen (die er al 5 of 6 jaar op 't dak liggen) zichtbaar zijn. Wederom niet het geval. Vraag me echt af hoe die updates werken. En helaas werken de plaatsnamen nog steeds niet in de navigatie. Hoop straks als we op vakantie gaan wel opgelost.
Ik denk dat de satelliet beelden geen onderdeel zijn van de offline kaarten. Dan zou het wel veel groter dan 9Gb zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:25

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:36:
Had de 2025.20.8 al gehad en toch werd er weer iets gedownload dus ik hoopte eigenlijk op de 26 variant die hopelijk de navigatie oplost met de plaatsnamen. Niets was minder waar, maar wel hetgeen gevonden wat aangepast was: kaartupdate gehad blijkbaar want kwam overeen nu met deze versie.

[X]

welke plaatsnamen werken niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
dano2504 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Welke tests heb je toevallig een link die ik kan bekijken?
Kan je zo googelen
Deze bv
https://www.autoweek.nl/a...s-in-crashtest-euro-ncap/
Of deze
https://www.autoblog.nl/n...vert-216-biems-op-7137033

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LtMarx schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Geen enkele. :) Als je de kaart bekijkt of een route volgt en dan wilt weten waar je zit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

De argumentatie staat bij de vorige discussie over de uitzending bij Zembla. Je weet toch hoe de zoekfunctie werkt hopelijk? We gaan toch niet iedere keer dezelfde afgesloten discussie voeren omdat iemand een oud artikel ontdekt? Heb je zelf wel een Tesla?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
LtMarx schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Als je op je map kijkt op je tabblad zie je geen plaastnamen meer, ook al eerder door andere gemeld hier en op reddit. Schijnt een bug te zijn (ook zo genoemd vanuit Tesla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
pdidi schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat de satelliet beelden geen onderdeel zijn van de offline kaarten. Dan zou het wel veel groter dan 9Gb zijn
Dan zou het best veel data gebruiken als je daar meer rondrijdt eigenlijk.
De download was nu bij mij 3,5GB als ik het goed zie op mijn mobiele data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Laatst online: 28-10 14:37
jojost1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Thanks.. Ik had ook naar eindhoven gebeld.. Ik zie dat ze een uur geleden me nog eens gebeld hebben.. Eens kijken of ze nu iets anders zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Morgen ga ik naar TESLAND, waar mijn trekhaak wordt geïnstalleerd.
Afgelopen zaterdag geslaagd voor mijn BE rijbewijs, dus kan ik straks veilig en legaal onze recent gekocht caravan gaan trekken.

Bij Tesland installeren ze een Brink trekhaak en geven ze daar bij aan:

"Wij gebruiken de originele Tesla hardware en software om de trekhaak aan te sluiten en we maken de nodige veranderingen. Indien wij de trekhaak monteren, dan werkt de "towing mode" normaal."

Ik heb een 03-2024 MY, dus met lithium 16v accuutje.
Daar gaat dus, begreep ik, geen continue spanning op pin 9 en/of pin 10 van de 13 polige stekker staan...
Dus volgens mij én geen spanning op simpele dingen in de caravan zoals verlichting, een wc-pompje, etc (PIN 9) én geen spanning op zwaardere dingen zoals de koelkast (PIN 10).

Klopt dat?
Heeft niemand met een lithium accu deze optie bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 19:43
@Allewijn wij hebben gelukkig een caravan met zonnepanelen en accu
Dus koelkast staat altijd aan.
Maar ik snap deerden niet zo goed waarom er geen constant stroom op de stekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Allewijn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:01:
Morgen ga ik naar TESLAND, waar mijn trekhaak wordt geïnstalleerd.
Afgelopen zaterdag geslaagd voor mijn BE rijbewijs, dus kan ik straks veilig en legaal onze recent gekocht caravan gaan trekken.

Bij Tesland installeren ze een Brink trekhaak en geven ze daar bij aan:

"Wij gebruiken de originele Tesla hardware en software om de trekhaak aan te sluiten en we maken de nodige veranderingen. Indien wij de trekhaak monteren, dan werkt de "towing mode" normaal."

Ik heb een 03-2024 MY, dus met lithium 16v accuutje.
Daar gaat dus, begreep ik, geen continue spanning op pin 9 en/of pin 10 van de 13 polige stekker staan...
Dus volgens mij én geen spanning op simpele dingen in de caravan zoals verlichting, een wc-pompje, etc (PIN 9) én geen spanning op zwaardere dingen zoals de koelkast (PIN 10).

Klopt dat?
Heeft niemand met een lithium accu deze optie bruikbaar?
Waarom zou je bij Tesland een trekhaak laten installeren? Liever iets meer geld en gewoon door Tesla laten doen? https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y

Je hoeft er zelfs niet voor te rijden. Vaak kan zo'n trekhaak gewoon thuis bij je gemonteerd worden (door mobile service).

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 29-07-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
turkeyhakan schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Waarom zou je bij Tesland een trekhaak laten installeren? Liever iets meer geld en gewoon door Tesla laten doen? https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y

Je hoeft er zelfs niet voor te rijden. Vaak kan zo'n trekhaak gewoon thuis bij je gemonteerd worden (door mobile service).
Waarom?
Één omdat Tesla (zowel Ranger, als filialen in mijn omgeving) de montage niet meer kunnen doen vóór mijn vertrekdatum met caravan (belangrijkste argument) en twéé omdat het daar 1350 euro kost en dit kostte 1000,-., waarbij de werking identiek is (originele software/trailermode werkend).
Want ook een originele haak heeft geen permanente stroom (ze gebruiken origineel trouwens ook gewoon Oris en Brink).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
SpikeHome schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:13:
@Allewijn wij hebben gelukkig een caravan met zonnepanelen en accu
Dus koelkast staat altijd aan.
Maar ik snap deerden niet zo goed waarom er geen constant stroom op de stekker zit.
Als onze net 2ehands gekochte caravan bevalt na deze eerste kennismaking/zomervakantie, dan ga ik zéker kijken voor wat paneeltjes, accu, een mover, etc! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Allewijn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Want ook een originele haak heeft geen permanente stroom
Was dat niet het enige verschil tussen een af-fabriek trekhaak en eentje die pas achteraf er op is gezet (al dan niet door Tesla)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:52
this schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Was dat niet het enige verschil tussen een af-fabriek trekhaak en eentje die pas achteraf er op is gezet (al dan niet door Tesla)?
Nee een originele heeft dat ook niet.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 18:54
adjego schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Nee een originele heeft dat ook niet.
Het zit hem vooral in nieuwere boordaccu's. Dat zijn geen 12V lood-accu's maar Li-Ion accus met een spanning van 15-16V. En het DC-DC systeem dat tussen LV en HV spanning zit. Nou denk ik dat een caravankoelkast daar best wel tegen kan, maar klanten vinden het vast niet fijn als andere elektronica in de caravan (inclusief een accu) daar een dreun van krijgt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-10 20:12
dreamscape schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:20:
[...]

Het zit hem vooral in nieuwere boordaccu's. Dat zijn geen 12V lood-accu's maar Li-Ion accus met een spanning van 15-16V. En het DC-DC systeem dat tussen LV en HV spanning zit. Nou denk ik dat een caravankoelkast daar best wel tegen kan, maar klanten vinden het vast niet fijn als andere elektronica in de caravan (inclusief een accu) daar een dreun van krijgt.
Tesla is weer terug naar 12.8 volt :*)

Nu zelfs een LFP 12.8v boordaccu.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:23
Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Dan zou het best veel data gebruiken als je daar meer rondrijdt eigenlijk.
De download was nu bij mij 3,5GB als ik het goed zie op mijn mobiele data.
Satellietbeelden worden gestreamd. Dat is ongetwijfeld een reden dat je er premium connectivity voor nodig hebt.

3,5GB aan mapdata en bijbehorende metadata komt wel overeen met wat ik in mijn TomTom moest downloaden voor een deel van Europa. Als ik het me goed herinner na zoveel jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:52
[...]

Heb je het überhaupt zelf gekeken en ook gerelateerd aan de werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
RaRo74 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:25:
[...]

[YouTube: Tesla's New 12.8V Low Voltage LFP Battery]

Grappig. Maar dat lost het probleem dus in zijn geheel niet op.
Dat dingetje is op 12.8v maar 20Ah.
Daar kan een caravan koelkastje gemiddeld volgens mij nog geen 2.5uur op draaien voordat die helemaal leeg is.
Dus ook bij dit nieuwe type zal Tesla de continue spannings pinnen op de 13 polige trekhaak stekker helaas nooit gaan voorzien van spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
Weten jullie waarom als je over de grens rijdt, en de verbinding is even weg omdat hij van netwerk moet wisselen, de kaart op het scherm ook even weg is totdat er weer data is. Je ziet dan alleen de route maar niet meer op de kaart, gewoon in een raster.
Ik dacht dat de kaartgegevens lokaal staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Allewijn schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:12:
[...]

Grappig. Maar dat lost het probleem dus in zijn geheel niet op.
Dat dingetje is op 12.8v maar 20Ah.
Daar kan een caravan koelkastje gemiddeld volgens mij nog geen 2.5uur op draaien voordat die helemaal leeg is.
Dus ook bij dit nieuwe type zal Tesla de continue spannings pinnen op de 13 polige trekhaak stekker helaas nooit gaan voorzien van spanning...
Behalve als de boordaccu continu gevoed kan worden uit de aandrijfaccu.
Dat is wat de optie accessoirevoeding tenslotte ook doet.

Anders even een losse kabel trekken met een druppellading naar je caravanaccu.
Uiteraard met de nodige beveiliging om te voorkomen dat je boordaccu te leeg is om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
RaRo74 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:25:

[YouTube: Tesla's New 12.8V Low Voltage LFP Battery]

Maar die DC-DC converter PCS is nog steeds dezelfde. Ik moet het even nazoeken, maar volgens mij is daarvan de output toch net even een tikkie hoger.

Ik zie in Theory of Operation nog geen 12.8V variant, dus ik weet niet waar hij zijn info vandaan haalt. Ja, het staat op de sticker, maar hij benoemt daadwerkelijk ToO... Curieus.

Even opgezocht. Die zwarte is de LFP. Voltage bij Target SoC is 14.4V. Voltage at 10% SoC is 12.4V.

Niet dat dat allemaal een issue zou zijn voor die constante stroom op trailer socket. Laten we daar eens iets aan gaan doen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 29-07-2025 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
dreamscape schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Maar die DC-DC converter is nog steeds dezelfde. Ik moet het even nazoeken, maar volgens mij is daarvan de output toch net even een tikkie hoger.
Opgeteld heb ik een aantal maanden een 12v koelkast in het ruim aangehad. Tot dusver gaat dat prima op 15.* volt via de accessoirevoeding in de kofferbak.
Langst dat dat deze aaneengesloten heeft gedraaid is 3 weken tijdens een vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
RaRo74 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:50:
[...]

Opgeteld heb ik een aantal maanden een 12v koelkast in het ruim aangehad. Tot dusver gaat dat prima op 15.* volt via de accessoirevoeding in de kofferbak.
Langst dat dat deze aaneengesloten heeft gedraaid is 3 weken tijdens een vakantie.
Zo'n koelkast kan het ook prima hebben. Maar soms zit er wat andere elektronica in een caravan. Plastic paneeltje uit China met tiptoetsjes om led-lampjes te bedienen. Misschien kan dat er niet zomaar tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:39:
[...]

Als je op je map kijkt op je tabblad zie je geen plaastnamen meer, ook al eerder door andere gemeld hier en op reddit. Schijnt een bug te zijn (ook zo genoemd vanuit Tesla).
Bij 2025.14.300 zie ik nog wel de plaatsnamen als je uitzoomed op de map (satellite view).
Maar mijn view is default zover ingezoomd dat ik de namen toch nooit zie. :+

Dat kun je niet standaard aanpassen toch? Hoe ver de map, zonder actieve navigatie, ingezoomed is?

[ Voor 19% gewijzigd door Rivanov op 29-07-2025 17:55 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
dreamscape schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Zo'n koelkast kan het ook prima hebben. Maar soms zit er wat andere elektronica in een caravan. Plastic paneeltje uit China met tiptoetsjes om led-lampjes te bedienen. Misschien kan dat er niet zomaar tegen...
Ook dat kun je op voorhand eenvoudig beschermen met wat extra elektronica. Prima geschikt voor een caravan.
In mijn geval wat Ali China modules in de vorm van scheidingsrelais, over- en onderspanningsbeveiliging en niet te vergeten zekeringen op de juiste plek welke de accu's in een overlandvoertuig beschermen.

Maar goed, ik zou een continuvoeding ergens oppikken, op de juiste plekken afzekeren en met het juiste voltage de caravanaccu opladen zodat het bier ijskoud blijft. Op vakantie tenslotte een essentiële levensbehoefte.

Maar je kan het ook oplossen door een Ecolow of iets dergelijks in je caravan te zetten tijdens het rijden.
Vanaf 649 https://www.ecoflow.nl/pr...elta-2-power-station.html :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:40

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er heeft een vlieg ofzo zijn intrek genomen in onze Tesla. Dag 2 dat het alarm steeds af gaat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:09
Iemand update 2025.26.x al? En zo ja, is de light sync feature wat?

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
Beekforel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:18:
Er heeft een vlieg ofzo zijn intrek genomen in onze Tesla. Dag 2 dat het alarm steeds af gaat. :(
Dan zet je het toch uit? Tesla's worden nauw gestolen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
GekkeRipper schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:39:
[...]

Dan zet je het toch uit? Tesla's worden nauwelijks gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Davidas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:29:
Ja, die heb ik al een aantal dagen, maar geen idee. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-10 12:16
jongetje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:14:
Weten jullie waarom als je over de grens rijdt, en de verbinding is even weg omdat hij van netwerk moet wisselen, de kaart op het scherm ook even weg is totdat er weer data is. Je ziet dan alleen de route maar niet meer op de kaart, gewoon in een raster.
Ik had van de week ook bij de grensovergang naar Duitsland zeker 5/10 minuten niks. Alleen het blauwe lijntje wat wel zeer nauwkeurig is trouwens! Als ik dan uitzoom kwam er wel weer wat delen kaart terug.
Als ik binnen Nederland dan de verbinding kwijt raak dan blijft de kaart wel behouden.. Denk een keuze in de cache functie aan de firmware zijde om binnen de grenzen dan in te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
MisterX schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Ik had van de week ook bij de grensovergang naar Duitsland zeker 5/10 minuten niks. Alleen het blauwe lijntje wat wel zeer nauwkeurig is trouwens! Als ik dan uitzoom kwam er wel weer wat delen kaart terug.
Als ik binnen Nederland dan de verbinding kwijt raak dan blijft de kaart wel behouden.. Denk een keuze in de cache functie aan de firmware zijde om binnen de grenzen dan in te laden?
Zondag viel hier in Nederland ook ineens de kaart weg in de buurt van Gouda. Kwartier later deed LTE het weer en laadde ook de kaart weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
Rivanov schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:54:
[...]

Dat kun je niet standaard aanpassen toch? Hoe ver de map, zonder actieve navigatie, ingezoomed is?
Die view gaat toch altijd terug naar het standaard zoom-niveau?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Fire69 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Die view gaat toch altijd terug naar het standaard zoom-niveau?
Ja, maar die is dus best ver ingezoomd waardoor je de plaatsnamen überhaupt niet ziet. Dat bedoelde ik er mee te zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:09
daemonix schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Zou je het eens willen checken voor me. 😌

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
daemonix schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Zie jij wel al weer plaatsnamen in de navigatie? Of kijk ik voor niks uit naar deze update vlak voor vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
İk had gister een dingetje; dacht even met wat vrienden online een potje COD te spelen. Spel was onwijs laggy, dus ik kijken en zie dat de Tesla tussen de 5 en 9 Mbps aan het downloaden is.

İn de app zag ik echter geen update oid, iemand een idee wat het kan zijn? Zelf vermoed ik een kaart update oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Ja best grappig. Al vraag ik mij af hoe het in de nacht is, misschien dat het dan wat storend kan werken (heb de accent verlichting op rood staan en dat is overdag op donkere stukken al best goed zichtbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
GekkeRipper schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:55:
[...]

Satellietbeelden worden gestreamd. Dat is ongetwijfeld een reden dat je er premium connectivity voor nodig hebt.

3,5GB aan mapdata en bijbehorende metadata komt wel overeen met wat ik in mijn TomTom moest downloaden voor een deel van Europa. Als ik het me goed herinner na zoveel jaren.
Mn Unifi log zegt 25,05 GB gedownload in de sessie waarin de kaart is binnengehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
RF1000 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:03:
[...]

Mn Unifi log zegt 25,05 GB gedownload in de sessie waarin de kaart is binnengehaald.
Daar zit dan wat anders tussen. Als we het over dezelfde versie hebben althans. Ik heb via mijn mobiele hotspot gedaan en ik heb 30GB. Er is 3,5GB gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:07
Oekol schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Daar zit dan wat anders tussen. Als we het over dezelfde versie hebben althans. Ik heb via mijn mobiele hotspot gedaan en ik heb 30GB. Er is 3,5GB gebruikt.
Ik heb deze namiddag ook mijn hotspot gebruikt voor de map-update en was 8,5GB kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaturnV
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-08 12:10
Ik heb de auto in februari dit jaar tweedehands aangeschaft en in maart langs gebracht voor een kleine service beurt. Ik heb dus al met al maar 1 maand met de auto gereden en staat sindsdien nog steeds bij Tesla/herstelbedrijf (4+ maanden) :X
adjego schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:29:
[...]

De schade is door Tesla veroorzaakt dus volgens mij heb je best wel een gegronde rede om de koop te ontbinden.

[...]

Daarom gaf ik ook aan dat ik het na zoveel tijd anders had gespeeld. @SaturnV De auto is nog nooit in je bezit geweest toch? Voor aflevering was hij toch al beschadigd geraakt?

Edit: Ow dit is bij regulier onderhoud gebeurd |:( Pff.... SaturnV in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-10 17:21
SaturnV schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:26:
Ik heb de auto in februari dit jaar tweedehands aangeschaft en in maart langs gebracht voor een kleine service beurt. Ik heb dus al met al maar 1 maand met de auto gereden en staat sindsdien nog steeds bij Tesla/herstelbedrijf (4+ maanden) :X
[...]
Totally bonkers. :( Heb je een leenauto van Tesla meegekregen?
Verder gewoon maar aanzien en wachten totdat de problemen naar jouw wensen zijn opgelost. Een tweedehands inruilen voor een andere gaat Tesla waarschijnlijk niet doen. Ze moeten eerst je auto fixen, maar je weet nooit, misschien sta je sterk in een rechtszaak. Voer voor je rechtsbijstand als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
beyazz06 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:36:
İk had gister een dingetje; dacht even met wat vrienden online een potje COD te spelen. Spel was onwijs laggy, dus ik kijken en zie dat de Tesla tussen de 5 en 9 Mbps aan het downloaden is.

İn de app zag ik echter geen update oid, iemand een idee wat het kan zijn? Zelf vermoed ik een kaart update oid.
Daarom beperk ik de downloadsnelheid van de Tesla in Unifi, zodat ik hier geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Fire69 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:12:
[...]

Ik heb deze namiddag ook mijn hotspot gebruikt voor de map-update en was 8,5GB kwijt.
Nog maar even een keer de youfone app opgestart. 15GB verbruikt en dat was 3,5GB deze maand toen ik begon met de hotspot. Dus ik heb denk ik ook verbruikt wat jij hebt verbruikt. Dat stond er dus a la minute niet in de app. Is wel meer in lijn met wat het altijd was zo rond de 9 GB de vorige keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this

Gewoon de wifi er uit smijten. Je krijgt nog steeds je updates door. Ik heb de mijne nog nooit aan de wifi gehangen thuis en ik loop nog altijd redelijk mee met de rest qua updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
SaturnV schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:26:

[...]
Wat vervelend zeg, sterkte. Persoonlijk zou ik met Tesla in gesprek gaan over een alternatief. Kunnen ze niet iets voor je betekenen met de huidige actie (4k inruilpremie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:05
Gisteren even aangezet, maar einde van de rit meteen weer uit. Wat een irritant gepulseer is dat in het donker zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan

Ik weet niet hoe snel je internetverbinding is, als je "maar" een 100 Mbit/s abonnement hebt dan kan ik mij voorstellen dat dit er aardig in hakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Laatst online: 19:26
this schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Hoe dicht zat je bij het einde? In België is het gangbaar dat je nog de rente op de komende 6 maanden betaalt.
9 van 36 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:05
Net als vorig jaar zomer doen we ook dit jaar weer een leuke ronde Europa met de Model Y '23. Helaas merk ik toch wel een aantal negatieve veranderingen tov vorig jaar.

- Navigatie bepaald wel heel conservatief allerlei extra SuCs die ik zelf écht niet nodig acht. Achter het stuur de hele route weer opnieuw moeten corrigeren is heel irritant.
- Navigatie zoomt na SuC en nieuw vertrek regelmatig niet automatisch in terwijl het juist op die punten bij grote klaverbladen heel chaotisch kan worden welke kant je op moet.
- Accu loopt hier in Spanje met wel 20km per dag leeg op een overdekte parkeerplaats met Sentry uit? Weet iemand hoe dit kan, vorig jaar echt nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r0bb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:45:
Net als vorig jaar zomer doen we ook dit jaar weer een leuke ronde Europa met de Model Y '23. Helaas merk ik toch wel een aantal negatieve veranderingen tov vorig jaar.

- Navigatie bepaald wel heel conservatief allerlei extra SuCs die ik zelf écht niet nodig acht. Achter het stuur de hele route weer opnieuw moeten corrigeren is heel irritant.
- Navigatie zoomt na SuC en nieuw vertrek regelmatig niet automatisch in terwijl het juist op die punten bij grote klaverbladen heel chaotisch kan worden welke kant je op moet.
- Accu loopt hier in Spanje met wel 20km per dag leeg op een overdekte parkeerplaats met Sentry uit? Weet iemand hoe dit kan, vorig jaar echt nooit gezien.
Navigatie is idd best mwoah. Gebruik zelf ABRP en daarnaast Waze. Navigatie eigenlijk nooit echt gebruikt. Veel te beperkt. Drain herken ik niet. Ben nu in Frankrijk. 30 graden overdag en auto af en toe 60+. Geen drain. Slaapt je auto wel? Geen third party apps die hem wakker houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Navigatie is idd best mwoah. Gebruik zelf ABRP en daarnaast Waze. Navigatie eigenlijk nooit echt gebruikt. Veel te beperkt. Drain herken ik niet. Ben nu in Frankrijk. 30 graden overdag en auto af en toe 60+. Geen drain. Slaapt je auto wel? Geen third party apps die hem wakker houden?
Nee geen third party apps. Sentry staat dus uit en bij mijn weten gaat de auto altijd goed in slaap. In het hoofdmenu stond Opnemen wel nog met een rood bolletje, die heb ik gepauzeerd door lang in te houden. Echter stond dat in NL ook altijd aan dus daar verwacht ik niet zoveel van..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
r0bb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Nee geen third party apps. Sentry staat dus uit en bij mijn weten gaat de auto altijd goed in slaap. In het hoofdmenu stond Opnemen wel nog met een rood bolletje, die heb ik gepauzeerd door lang in te houden. Echter stond dat in NL ook altijd aan dus daar verwacht ik niet zoveel van..
Niet de accessoire voeding aangezet toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:07
Cabin overheat protection ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Plenkske schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Cabin overheat protection ?
Dat kan in Spanje best wel impact hebben inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
adjego schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Niet de accessoire voeding aangezet toevallig?
Yes dat kan hem zijn! Aangezet begin reis maar niet verwacht dat die uitmoest als er geen 12V stekker inzat -zojuist uitgezet. Cabin Heat Protection stond ook uit. Ik houd jullie morgen op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:42

Shiro

Serenity

Ik rij momenteel in een 2020 Model 3 SR+ met LFP (MiC), dus een van de eerste generaties Tesla’s met een LFP-accu. Inmiddels ben ik ook wel verleid door de €4.000 extra inruilwaarde. Ik zie dat de Model Y SR nu ook geleverd wordt met een LFP-batterij, specifiek de CATL64.

Wat ik minder prettig vind aan de LFP in mijn Model 3 is de inconsistente regenerative breaking, vooral bij koud weer, ik heb dan ook geen vergelijkings materiaal maar onder de 0 graden heb je echt soms van die free glide momenten dat je echt 0 regenerative breaking hebt, plus omdat de LFP accupack groter is, dat het opwarmen ervan langer duurt en de chargecurve bij koud weer toen ook minder goed was. Is dat nog verbeterd met heatpump en nieuwere generatie van LFP batterijen?

Verder kon je destijds alleen bij aankoop een trekhaak meebestellen via Tesla, of achteraf via een third party laten monteren. Maar ik zie nu dat Tesla zelf een trekhaakpakket voor de Model Y aanbiedt:
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model-y

Betekent dit dat ik de auto zonder trekhaak kan bestellen (bijvoorbeeld met een cataloguswaarde van €46.000), daarover bijtelling betaal, en daarna de trekhaak laat plaatsen, zonder dat dit de bijtelling verhoogt? Oftewel: is dit “oude trucje” om opties achteraf toe te voegen nog steeds fiscaal interessant?

Tot slot: heeft iemand recent nog succes gehad met het omwisselen van de standaard zomerbanden voor all-season banden? Voorheen was dat volgens mij nooit een optie via Tesla zelf. Is daarin iets veranderd de afgelopen jaren?

Juniper RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Shiro
Trekhaak kan inderdaad achteraf, als je bij tesla deze laat installeren (kan thuis dacht ik) activeren ze ook alles in de software. Bij 3rd party moet je dit goed navragen.

All season banden is voor zover ik weet nog steeds geen optie.

En qua remmen, merk ik geen verschil met zomer/winter, ik dacht dat Tesla dit software matig aangepast heeft, zodat er een consistente ervaring is (mijn ervaring met Y vorige model, LFP).

[ Voor 27% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-07-2025 11:52 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:42

Shiro

Serenity

ZeRoC00L schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:50:
@Shiro
Trekhaak kan inderdaad achteraf, als je bij tesla deze laat installeren (kan thuis dacht ik) activeren ze ook alles in de software. Bij 3rd party moet je dit goed navragen.

En qua remmen, merk ik geen verschil met zomer/winter, ik dacht dat Tesla dit software matig aangepast heeft, zodat er een consistente ervaring is (mijn ervaring met Y vorige model, LFP).
Dat is goed om te horen over de trekhaak en vooral de remmen, want als ze dat hebben toegepast op de nieuwere model Y, hebben ze dat zeker weten niet gedaan bij mijn 2020 SR+ LFP, want je merkt duidelijk een verschil qua consistentie met verschillende SoC en temperatuur, met als het echt koud is, dat je dus geen enkele vorm van regenerative breaking hebt, wat echt heel gek aanvoelt, vooral als je zo gewend bent aan one pedal driving.

Juniper RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RA0UL
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-10 08:14
Aries.Mu schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:04:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Om jullie een idee te geven. Dit is 15/15 (Koni Reber en Vogtland comfortveren) verlaagd op een MY RWD. Zou nu gelijk moeten zijn met een P.
Op deze velgen komen winters/4seizoenen en ik heb nu mijn gedachten gezet op M3 Uberturbines in 20”.
Die zijn een stuk minder breed dan de 21” en een 255/40/20 band gaat dan mooi uitkomen.

https://www.reddit.com/r/...ne_rims_on_model_y/?tl=nl

Alternatief om nog zachter te rijden zijn de 18” van een M3, passen ook maar worden niet vermeld op het GVA…
Waar heb je dit laten doen? Ik zie op de site van reber-reifenhaus wel wat installatiepartners staan in Duitsland, maar zijn allemaal redelijk ver weg.

Merk je nu een groot verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
r0bb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Yes dat kan hem zijn! Aangezet begin reis maar niet verwacht dat die uitmoest als er geen 12V stekker inzat -zojuist uitgezet. Cabin Heat Protection stond ook uit. Ik houd jullie morgen op de hoogte.
Hij hoeft alleen maar aan als je als de auto verlaten is, je accessoires wil laden/aan wilt laten. Als je tijdens het rijden iets wil laden kan dat altijd zonder dat deze optie aanstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
adjego schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Hij hoeft alleen maar aan als je als de auto verlaten is, je accessoires wil laden/aan wilt laten. Als je tijdens het rijden iets wil laden kan dat altijd zonder dat deze optie aanstaat.
Jaa klopt en dat is ook precies wat ik nodig had met mn tussenstop en koelbox. Alleen niet verwacht dat met koelkast afgekoppeld deze drain het resultaat zou zijn -tenminste, ik hoop dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:10
jongetje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:14:
Dat had ik ook. Toch wel spannend zo zonder kaart op de ring van Antwerpen waar afslagen elkaar snel opvolgen en duidelijk niet aanwezig is.

Best jammer zo. Je kunt ook niet aangeven dat je andere landen ook offline wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
@Shiro

Dat zal dan wel een kenmerk zijn van de LFP batterij dat je met een quasi volle batterij nog steeds goed kunt recupereren.
Want als het softwarematig was, zouden alle Tesla's het doen. En mijn MY24 LR doet dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
@Shiro

Warm jij voor vertek de boel op? In de winter heb je namelijk wel groot verschil als je 'koud' en vol wegrijdt of dat je een legere batterij hebt. MY '22 RWD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:00
r0bb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Gaan we deze vraag nu elke 2 dagen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
this schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:39:
[...]

Dat zal dan wel een kenmerk zijn van de LFP batterij dat je met een quasi volle batterij nog steeds goed kunt recupereren.
Want als het softwarematig was, zouden alle Tesla's het doen. En mijn MY24 LR doet dit niet.
In NL is er geen optie bij lage regeneratie(koude of volle accu)de schijfremmen te gebruiken via rechter pedaal. In usa is er die optie er wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
xFeverr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Dat had ik ook. Toch wel spannend zo zonder kaart op de ring van Antwerpen waar afslagen elkaar snel opvolgen en duidelijk niet aanwezig is.

Best jammer zo. Je kunt ook niet aangeven dat je andere landen ook offline wilt hebben.
Wat ik ervan begrijp: de offline kaarten worden alleen gebruikt voor de (beperkte) navigatie en zaken als maximum snelheid en wegtype. Niet voor het visueel laten zien op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
megabeat schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:30:
[...]

In NL is er geen optie bij lage regeneratie(koude of volle accu)de schijfremmen te gebruiken via rechter pedaal. In usa is er die optie er wel.
Weet ik, vandaar dat ik vermoed dat het een LFP eigenschap moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
xFeverr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:18:
[...]

Je bent tot aan de Antwerpse ring geraakt zonder internetverbinding? Ik heb altijd al véél eerder terug verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonsays84
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 27-10 17:34
Red devil schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:12:
[...]

Zonet een invoice gekregen. De 5-way-valve valt nog mee, maar waarom moet nu ook de superbottle vervangen worden? Zo wordt het alsnog een duur grapje:

[Afbeelding]
Vreemd sowieso dat ze hier twee corrections gestacked hebben, want de superbottle komt inclusief de 5-way valve. Nu heb je betaald voor de vervanging van de superbottle (inclusief een nieuwe 5-way valve) én de vervanging van de 5-way valve. Hier vind je de parts catalogus:

https://epc.tesla.com/nl-...4a6e8b075?autoscroll=true

Scheelt je toch 125 euro op deze rekening.

Ik las op andere fora dat de actuator soms stuk gaat omdat in de superbottle iets krom trekt en daardoor de valve niet vrij kan bewegen. Dan vervangen ze het liefst de hele bottle. Als je een dual motor hebt kost dat geloof ik 2 uur en 45 minuten, anders maar 1 uur een tien minuten ofzo. Scheelt ook nog veel op de rekening.

M3P | Deep Blue Metallic | Zwart | 20" | FSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:11

Ik vind het zo lastig beoordelen of de navi je onnodig langs superchargers laat rijden. Laatst in dzjermanie ook zèlf overruled en kwam toen bij een relatief drukke supercharger aan met een aantal defecte stalls. Geen bewijs dat ik beter de navi had kunnen volgen, maar wijst wèl iets in die richting. Weet ABRP óók hoe druk het nog gaat worden bij superchargers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:04
Wat betreft het ontbreken van plaatsnamen in de navigatie kaart, ik heb nu softwareversie 2025.26.4 en navigatiekaarten 2025 en ik zie overal op het navigatiescherm plaatsnamen staan om me heen. Rechtsonder zie ik mijn locatie. Dus het lijkt weer normaal te zijn.
Pagina: 1 ... 107 ... 148 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: