Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:58
GekkeRipper schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:46:
[...]

Dit klinkt gevaarlijk. Tesla pechhulp inschakelen. Aansturen op afslepen want remmen die niet werken is levensgevaarlijk.
Ik ben gelukkig weer veilig thuis. Maar zoiets basics qua onderhoud dat mis kan gaan is echt een no-go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
ReconE schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Vervelend, heb je een nieuwe service aanvraag gedaan?
Nee, de oude staat vol met berichten en foto’s maar ze reageren niet in het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Barse87 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Dat is vervelend, zou er een melding van maken. Ze zullen het ongetwijfeld oplossen.
*knip* Ben daar 3x geweest voor service en altijd zijn de problemen keurig opgelost. Altijd kwam dezelfde medewerker naar mij toe om een samenvatting te geven van hun werkzaamheden etc…
Heb je geluk gehad wellicht. Deze medewerker keek mij niet eens aan terwijl ik buiten op mijn auto aan het wachten was. Niet eens hallo :-)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-10 08:24
Daros schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:50:
[...]

Heb je fsd? Bij mij was het de summon standby mode die aanstond.
Ik heb wel onlangs automatisch sturen geactiveerd (beta). Maar dat heeft toch geen invloed op geparkeerde toestand?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:06
turkeyhakan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Ik ben gelukkig weer veilig thuis. Maar zoiets basics qua onderhoud dat mis kan gaan is echt een no-go.
Laten afslepen of anderszins vervoeren naar de garage vanuit thuis dan. Niet vanwege hun gepruts risico gaan lopen op je eigen veiligheid en die van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
wootahH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:08:
[...]
.... Je merkt wel dat t steeds drukker wordt, er staan nu ook zo'n 30% niet tesla's wat natuurlijk ook niet helpt, en het brengt de planning van de Tesla vrije laders / navigatie ook een beetje in de war lijkt mij.
Plus Audi's die dan dwars over de vakken staan wegens de lader bij de A stijl en dan met zn tweeën 6 plekken bezet houden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:06
Richh schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Op dit moment zijn er geen geruchten rond een goedkopere Model 3. Ja, er is wel eens wat gezegd over een 'model 2' of een hatchback oid - maar Musk heeft bij de laatste aandeelhoudersvergadering aangeven dat het goedkopere model wat nog dit jaar moet komen "gewoon een Model Y is".
Als dat volgens de Mexicaanse spec is mis je dan wel stoelverwarming, dat is imho echt een gemis.

Verder kan je je auto altijd nog inruilen :P ik heb mijn Model 3 inmiddels 1.5 jaar geleden gekocht, ja als ik hem inruil krijg ik er natuurlijk niet de aanschaf voor terug maar ik heb er ook 40k kilometers mee gereden in de tussentijd :)

Mocht FSD naar Europa komen, en dan alleen naar HW4... Dan zou ik mijn 3 wel op zo'n goedkoper model willen inruilen. Maar anders kan ik nog wel even wachten haha.
GekkeRipper schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Spijt krijg je van wachten ;)

Die goedkopere model Y gaat ook een boel opties missen zo te zien. Dat moet je maar net willen. En de beloftes van Musk moet je altijd flink uitstellen in de tijd.

Ik zou een occasion 3 of Y kopen met garantie en dan áls die goedkopere Y of 3 er is verder kijken. Je kunt altijd inruilen he.
Is ook zo, jullie hebben gelijk. Inruilen nooit bij stilgestaan maar dat is zeker nog interessant mocht zo’n goedkoper model tegen die tijd interessant zijn.

Daarnaast hebben ze het ook alleen over de Y, ik dacht oprecht dat de geruchten eerst over een goedkopere 3 gingen maar daar is sinds het interview amper/niets meer wat over gezegd.

Dus lang verhaal kort, als ze al de deadline van een goedkopere Y behalen komt die ergens Q4 op de markt in de VS. Mogelijk later in EU, dan heb je nog het dingetje met behalen van deadlines/uitspraken van Musk. Dus zit je wellicht al gauw op +- jaar wachten op de Y. Als der al een goedkopere 3 zou komen, is het dus nog later.

Nee jullie hebben me wel overtuigd, ik ga lekker opzoek naar een model3 occasion en tegen die tijd dat er een goedkope 3 zou komen. Zien we het dan wel weer of inruilen het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-10 15:24
[...]

Los dat dit niet zomaar moet kunnen, maar geeft de auto nog iets van meldingen, oa. In service menu? Nogal bizar als dit soort problemen na een beurt komen 8)7

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:12
harrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 07:12:
Beste mede Tesla eigenaren, ik leg jullie graag iets raars voor wat ik ervaar bij mijn M3 uit oktober 2020 (facelift).

Toen ik hem kocht verbruikte de auto in idle ongeveer 1% per nacht.dat was april dit jaar. Inmiddels is het opgelopen tot 3% per nacht en 1-2% op mijn werk op de parkeerplaats.

Ik snap niet waar het vandaan komt en hoop dat iemand me er mee kan helpen.

Wat ik al heb geprobeerd/gedaan:

Sentry mode uit/gepauzeerd
Cabin Overheat Protection uit
Harde reset gedaan via Beveiliging -> Uitschakelen
Soft reset gedaan door de beide scroll wieltjes in te drukken.

Vannacht hebben mijn vrouw en ik beide de app hard afgesloten om de auto niet uit slaapstand te kunnen halen.

Het lijkt allemaal niet te helpen. Vannacht weer 1,34 kWh verbruikt zonder reden...
Staat accessoire voeding nog aan?
Kun je op de tablet uitzetten onder laden en dan helemaal onderaan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray1979
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-10 13:23
goldmemberf1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:37:
Hoe zien jullie de huidige deal op de Tesla Model Y (4.000eu inruilwaarde)? Is dat een once in a lifetime of kan ik rustig afwachten wat er nog meer komt?
Wij zitten met zelfde vraag. Onze 2019 M3 SR+ met 135k op de teller zou nu voor 11.9 + 4k ingeruild kunnen worden. Lijkt mooi moment om voor meer range, trekhaak (hebben we nu niet) en meer ruimte van de MY te gaan. Gezien de druk op de verkopen lijkt t niet onrealistisch dat er nog wel acties gaan komen, maar denk toch dat voor ons het moment nu daar is. En ik kan bovendien bij andere merken echt niks naar mn smaak (+binnen budget) vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:42
Officiële frunk verlichting van Tesla. Vooralsnog alleen verkrijgbaar in de VS. Hopelijk snel ook in NL.

https://www.arenaev.com/t...del_y_frunk-news-4949.php

Edit:

Kennelijk 3 dagen geleden al gepost hiero…

turkeyhakan schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:00

[ Voor 25% gewijzigd door Flatwhite op 27-07-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr
RaRo74 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Daar heb ik enkel mijn SEXY knob op aangesloten, die geschakeld staat met de commander. Zou die voor een hoog idle verbruik kunnen zorgen?

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:12
harrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Daar heb ik enkel mijn SEXY knob op aangesloten, die geschakeld staat met de commander. Zou die voor een hoog idle verbruik kunnen zorgen?
Ja helaas.
Zet maar eens uit en kijk dan nog maar eens of je teveel sluipverbruik hebt.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
harrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Het is niet zo dat alleen de accessoires dan verbruiken. De Tesla zelf verbruikt ook aanzienlijk stroom als je die optie inschakelt ook al zijn er geen accesoires aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Xrypta schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Los dat dit niet zomaar moet kunnen, maar geeft de auto nog iets van meldingen, oa. In service menu? Nogal bizar als dit soort problemen na een beurt komen 8)7
Ik heb er zelf nog niet naar kunnen kijken *knip* Morgen maar even bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 31-07-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Flatwhite schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:25:
Officiële frunk verlichting van Tesla. Vooralsnog alleen verkrijgbaar in de VS. Hopelijk snel ook in NL.

https://www.arenaev.com/t...del_y_frunk-news-4949.php
Klopt, zie ook Notateslaapp: turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10 13:42

MethinX

't is wat!

RaRo74 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Thnx dit was het voor mij! Had nu toevallig ook probleem dat ie niet meer in slaapstand ging.

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:12
[...]
Mooi zo dat je weer thuis bent. Kun je mij helpen begrijpen waarvoor je onderhoud nodig had; gaf de auto aan dat er iets aan die remmen moest gebeuren?
Ik rijd een tweedehands model 3 uit 2019 en daar heb ik van die tweedehands dingen gehad: 12v accu vervangen (door auto gemeld), airco onderhoud (door auto gemeld, misschien niet nodig, maar kostte weinig), windgeruis (zelf gehoord, gratis opgelost), losse wieldop gratis vervangen. Alles netjes opgelost. Remmen nog geen onderhoud aan gehad.
Ikzelf zou het oude service ticket niet gebruiken om de nieuwe problemen te melden. Dat zou ik gewoon in een nieuw ticket melden, houd het clean. Dan kunnen ze gemakkelijk een servicebeurt of mobiele monteur voor je regelen. Misschien erbij typen dat de problemen bij het vorige servicebezoek zijn ontstaan, en dat je niet wenst te betalen voor het oplossen van deze zooi.
Ze reageren idd pas op werkdagen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:51
GekkeRipper schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb de oude 3 met de nieuwe Y vergeleken. De Y is gewoon een SUV met bijbehorend karakter. Ik herken het jezelf wagenziek rijden. Toch heb ik de Y besteld omdat we de ruimte nodig hebben. Een lage auto is altijd comfortabeler. Dus als je de ruimte niet nodig hebt zou ik de 3 bestellen.
Ik heb nu nog geen ervaring met Juniper, maar het onderstel van de laatste Y voor de Juniper schijnt ook al een stuk comfortabeler te zijn dan de eerste Y's.
En de Y heeft hélemaal geen SUV karakter. Allereerst al doordat het een EV is en het zwaartepunt zeer laag ligt. En Tesla heeft dan ook nog eens een harder onderstel dan de meeste concurrerende EV's, en al helemaal harder dan gelijk welke ICE SUV.

De Y rijdt wel anders dan de 3. Maar als je daardoor wagenziek wordt, ligt het denk ik toch eerder aan de chauffeur.
Want anders zou je in de gemiddelde ICE stationwagen al wagenziek moeten worden, die wiebelt evenveel of meer dan de Y.

Of de Juniper moet echt wereldschokkend anders rijden dan de generatie ervoor.

[ Voor 11% gewijzigd door this op 27-07-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:01
Gevoel van wagenziekte herken ik in ieder geval totaal niet in de Juniper. Dit terwijl mijn vrouw hier ook aardig gevoelig voor is, om die reden had ik in al mijn vorige leaseauto’s ook altijd een panoramadak dat open kon. Zo had ze altijd frisse lucht. :) Maar heb haar nog geen moment hierover gehoord sinds we de Juniper hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 27-07-2025 18:14 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rivanov schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:08:
Gevoel van wagenziekte herken ik in ieder geval totaal niet in de Juniper. Dit terwijl mijn vrouw hier ook aardig gevoelig voor is, om die reden had ik in al mijn vorige leaseauto’s ook altijd een panoramadak dat open kon. Zo had ze altijd frisse lucht. :) Maar heb haar nog geen moment hierover gehoord sinds we de Juniper hebben.
Ook niet in de 2024 Model Y. En weeig weggedrag? Hoezo? Ook bij 214 km/h nog geen probleem en stabiel.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:43
this schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Ik heb nu nog geen ervaring met Juniper, maar het onderstel van de laatste Y voor de Juniper schijnt ook al een stuk comfortabeler te zijn dan de eerste Y's.
En de Y heeft hélemaal geen SUV karakter. Allereerst al doordat het een EV is en het zwaartepunt zeer laag ligt. En Tesla heeft dan ook nog eens een harder onderstel dan de meeste concurrerende EV's, en al helemaal harder dan gelijk welke ICE SUV.

De Y rijdt wel anders dan de 3. Maar als je daardoor wagenziek wordt, ligt het denk ik toch eerder aan de chauffeur.
Want anders zou je in de gemiddelde ICE stationwagen al wagenziek moeten worden, die wiebelt evenveel of meer dan de Y.

Wagenziekte is iets heel persoonlijks. Ik heb zelfs 2 dezelfde auto’s gehad waarvan ik in 1 wel wagenziek werd en in de ander niet. Ik vermoedde dat de geur ook meespeelde. Het is echt iets geks.
Ik kan sowieso niet in touring cars en niet op een 3e zitrij in welke auto dan ook.
Je kan dus niet simpelweg zeggen omdat jij of wie dan ook niet wagenziek wordt in de Juniper, niemand dat wordt of dat je dan dus juist ook wagenziek moet worden in ICE stations etc.

@daemonix het is vergeleken met een 911 of een M3P natuurlijk wel een auto die veel meer “zwabbert”. Hij staat hoger op zijn poten en is niet zo straf afgeveerd als een lage performance auto welke het gewicht nog lager gecentreerd heeft. Dat is een gevoel wat je als het goed is dus als feedback terug krijgt uit de auto.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 27-07-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-10 08:37
Model 3 experts, ik heb jullie hulp nodig.
Na lang wikken en wegen denk ik toch dat ik de 20k op zak houd en mezelf een maximum budget van 20k veroorloof voor een nieuwe gezinsauto (lees: vrouw + 1 kind en daar blijft het bij).

Ik wil graag elektrisch en nu staan op de shortlist: Kia E-Niro, Skoda Enyaq en de Tesla Model 3. Van die laatste heb ik inmiddels een proefrit gemaakt van een model uit 2021, dus met warmtepomp, LFP batterij, wireless charging, akoestisch glas voor etc. Al met al een fijnere auto dan de modellen uit 2019.

Nu vielen me bij de proefrit een aantal zaken op en ik vroeg me af of jullie Model 3-rijders deze zaken herkennen:

Groene aanslag bij de ramen
Is dit een typisch Tesla kwaaltje of zegt dit iets over de oud-eigenaar? Ik herken dit namelijk totaal niet van mijn BMW 1-serie, die toch ook zeker niet wekelijks naar de wasstraat gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu2RXoPfwfWVi2TPeTQzuWBiDMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ozz1cBUqrKHhwHyC5tULglbL.jpg?f=fotoalbum_large

Flinke krassen op het dashboardkastje
Is dit onderdeel inderdaad zo gevoelig voor krassen? Vind het geen ramp, maar erg fraai is het ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cYjY75Mz1-YZxzBBeiFlINUGQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqYs56SoSNNMSPzO7NUJdwO4.jpg?f=fotoalbum_large

Luchtbel / speling in het leer vh stuurwiel
Wederom niet erg fraai. Valt hier nog iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnXDMcKtijEliPzKg-Z7SaJfjwU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/e5BLKGldTbHT0YPsU23dnTCM.gif?f=fotoalbum_large

De prijs voor deze model 3 RWD uit 2021 is 21k met 130k op de teller. Nog zo'n 30k garantie dus, in mijn geval 3 jaar. Wat zeggen jullie, lekker verder kijken of wel interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:50
Nou ik ben in mijn model 3 nog geen enekele keer misselijk geweest na 100.000 kilometer maar in de Juniper voelde ik het al na 3 bochten opkomen haha :X
Dus ik denk dat het in mijn geval niet aan de bestuurder ligt, maar de auto gaf me echt een weeïg gevoel.

Ik heb altijd auto's met vrij straffe onderstellen gehad (waaronder een 2021 M3). Ongetwijfeld dat ik aan het rijgedrag van de Y ook wel snel gewend zou raken maar ik kies nu liever voor een Highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:50
goldmemberf1 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:35:
Na lang wikken en wegen denk ik toch dat ik de 20k op zak houd en mezelf een maximum budget van 20k veroorloof voor een nieuwe gezinsauto (lees: vrouw + 1 kind en daar blijft het bij).

Ik wil graag elektrisch en nu staan op de shortlist: Kia E-Niro, Skoda Enyaq en de Tesla Model 3. Van die laatste heb ik inmiddels een proefrit gemaakt van een model uit 2021, dus met warmtepomp, LFP batterij, wireless charging, akoestisch glas voor etc. Al met al een fijnere auto dan de modellen uit 2019.

Nu vielen me bij de proefrit een aantal zaken op en ik vroeg me af of jullie Model 3-rijders deze zaken herkennen:

Is dit een typisch Tesla kwaaltje of zegt dit iets over de oud-eigenaar? Ik herken dit namelijk totaal niet van mijn BMW 1-serie, die toch ook zeker niet wekelijks naar de wasstraat gaat.
[Afbeelding]

Is dit onderdeel inderdaad zo gevoelig voor krassen? Vind het geen ramp, maar erg fraai is het ook niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De prijs voor deze model 3 RWD uit 2021 is 21k met 130k op de teller. Nog zo'n 30k garantie dus, in mijn geval 3 jaar. Wat zeggen jullie, lekker verder kijken of wel interessant?
Groen komt doordat de auto dagelijks naast een haag of onder bomen geparkeerd geweest is vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhoDoYaThinkIAm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
Nog 30k garantie, maar alleen op de accu; de garantie op de rest van de auto is 80k of 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Nog 30k garantie, maar alleen op de accu; de garantie op de rest van de auto is 80k of 4 jaar.
Op de accu en de aandrijfunit. De rest niet meer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
WhoDoYaThinkIAm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:05:
[...]

Dat had ik begrepen inderdaad, al is dat veruit het belangrijkste garantie onderdeel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
PixelPusher schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:41:
Nou ik ben in mijn model 3 nog geen enekele keer misselijk geweest na 100.000 kilometer maar in de Juniper voelde ik het al na 3 bochten opkomen haha :X
Dus ik denk dat het in mijn geval niet aan de bestuurder ligt, maar de auto gaf me echt een weeïg gevoel.

Ik heb altijd auto's met vrij straffe onderstellen gehad (waaronder een 2021 M3). Ongetwijfeld dat ik aan het rijgedrag van de Y ook wel snel gewend zou raken maar ik kies nu liever voor een Highland.
Werd eerst ook misselijk door harde optrekken. Met de chillmodus aan valt dat gelukkig mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-10 00:43

Fremske

and change the world

Ik ben al een tijdje aan het overwegen om de overstap naar een model 3 of Y te maken. Nu zie ik Tesla regelmatig met acties voorbijkomen. Eentje die ik heel sterk vond was de laatste batch (blauwe) Ys die eind vorig jaar voor ongeveer 38k verkocht werden met alle kortingen er vanaf.

Nu heeft Tesla een 4k inruil bonus, wat vinden jullie kenners hiervan? Is dit een zeer goede deal of verwachten jullie betere acties?

Ieder advies is welkom!

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat de acties wel eens minder kunnen worden vanaf q4. Hangt er wellicht vanaf of de goedkopere modellen ook ‘hier’ gelanceerd gaan worden.
Om te voorkomen dat ze teveel in elkaars vaarwater komen lijkt het mij dat ze niet teveel meer kunnen stunten met de ‘normale’ modellen.

Maar niemand die het weet, blijft gissen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
ReconE schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Mooi zo dat je weer thuis bent. Kun je mij helpen begrijpen waarvoor je onderhoud nodig had; gaf de auto aan dat er iets aan die remmen moest gebeuren?
Ik rijd een tweedehands model 3 uit 2019 en daar heb ik van die tweedehands dingen gehad: 12v accu vervangen (door auto gemeld), airco onderhoud (door auto gemeld, misschien niet nodig, maar kostte weinig), windgeruis (zelf gehoord, gratis opgelost), losse wieldop gratis vervangen. Alles netjes opgelost. Remmen nog geen onderhoud aan gehad.
Ikzelf zou het oude service ticket niet gebruiken om de nieuwe problemen te melden. Dat zou ik gewoon in een nieuw ticket melden, houd het clean. Dan kunnen ze gemakkelijk een servicebeurt of mobiele monteur voor je regelen. Misschien erbij typen dat de problemen bij het vorige servicebezoek zijn ontstaan, en dat je niet wenst te betalen voor het oplossen van deze zooi.
Ze reageren idd pas op werkdagen.
Succes!
Zodra de auto twee jaar oud is dient het interieurfilter vervangen te worden, remvloeistof controle, remmen reinigen en smeren (liefst eigenlijk al eerder) en volgens mij wordt de werking van het aircosysteem gecontroleerd. Maar ik zag niet alles terug in de app met uitgevoerde acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:57
wootahH schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:08:
[...]

Vandaag voor het eerst in 6 jaar( in Frankrijk ) in de rij mogen staan om tot 80% te mogen laden, dat is ook nog aanpoten als je met de kids naar de wc wil. Ik was gelukkig 4e ofzo en met 20 chargers gaat er dus elke minuut wel een weg dus het viel mee. Je merkt wel dat t steeds drukker wordt, er staan nu ook zo'n 30% niet tesla's wat natuurlijk ook niet helpt, en het brengt de planning van de Tesla vrije laders / navigatie ook een beetje in de war lijkt mij.
Grote kans dat deze locatie dan binnenkort weer Tesla only wordt. Vreemd merk kan Tesla idd niet meenemen in de voorspelling van aanrijdende laadkandidaten. En wég met die auto's zónder automatische en/of handmatige preconditioning van de accu 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:57
turkeyhakan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:56:
[...]

Zodra de auto twee jaar oud is dient het interieurfilter vervangen te worden, remvloeistof controle, remmen reinigen en smeren (liefst eigenlijk al eerder) en volgens mij wordt de werking van het aircosysteem gecontroleerd. Maar ik zag niet alles terug in de app met uitgevoerde acties.
Ik snap dat dit geen goed gevoel geeft. Aan de andere kant, in iedere garage gaat wel eens iets mis. Ik ga er dan ook vanuit dat ze het netjes corrigeren. Al klinken de klachten niet direct als iets wat het gevolg is van het reinigen van de remmen oid. Maar het zou ook wel héél toevallig zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:07
Sinds kort is het mogelijk om de laadsessie te annuleren door de linkerportier 3 seconden in gedrukt te houden.

Dit kan erg handig zijn, maar op vakantie met kinderen kan dit erg vervelend zijn en voor zorgen dat de laadsessie wordt geannuleerd.
Erg vervelend, weet iemand ook of je dit uit kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
Ramon_1984 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:17:
Sinds kort is het mogelijk om de laadsessie te annuleren door de linkerportier 3 seconden in gedrukt te houden.

Dit kan erg handig zijn, maar op vakantie met kinderen kan dit erg vervelend zijn en voor zorgen dat de laadsessie wordt geannuleerd.
Kinderen kun je helaas niet uitzetten. Ook het ontgrendelen van de laadkabel met de deurhendel niet, zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrr

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De groene aanslag had ik ook bij de koop van mijn M3. Na een keer goed die rand te hebben gewassen met een auto shampoo ging het er gewoon af en kwam het ook niet meer terug (nu 3 maanden geleden). Denk dat de auto bij een boom geparkeerd stond idd. Ik snap een garage niet dat ze dat niet even schoonmaken.

Ja de dashboard kastjes zijn allemaal heel snel bekrast, ook als je die bij Tesla laat vervangen, onlangs een offerte voor opgevraagd, is ongeveer 400 euro. Maar ik heb het niet gedaan, het viel me op dat enkel als de zon uit een bepaalde hoek erop valt je het ziet en anders niet.

Let even op de dorpels. Daar wil wel eens lak vanaf komen door steenslag en dergelijke. Ze zitten slecht in de lak. Kijk verder of de draagarmen al eens vervangen zijn. Eventueel kun je een accu check laten doen als er geen rapport bij zit.

Wel grappig dat je precies dezelfde autos als ons bekeken hebt. De Enyaq lijkt me naast de Model 3 een interessante keus. De E Niro was voor ons echt een stuk minder dan de model 3. De Enyaq hebben we uiteindelijk niet in gereden. Ik werd verliefd op de M3 vanwege de tech en het grote aanbod en de community vond ik toch wel een pre, samen met het supercharger netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
GekkeRipper schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Kinderen kun je helaas niet uitzetten. Ook het ontgrendelen van de laadkabel met de deurhendel niet, zover ik weet.
Dat is erg jammer, wellicht komt dat in een update.
Voor nu de kinderen maar goed in de gaten houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
this schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:43:
[...]

Ik heb dan weer geen ervaring met de oude Y. Maar het blijft gewoon een opgehoogde 3. Het zwaartepunt ligt dus ook hoger. Bij remmen duikt de auto verder naar voren. Bij optrekken helt ie verder achterover. Dan heb je ook nog meer rol in de bochten. Zo is natuur. Bij een korte proefrit rijd je wat lomper dan normaal, dan vallen zulke dingen meer op. Halverwege de rit normaal gaan rijden en dat beviel prima. Maar sportief rijden is de (nieuwe) Y niet voor bedoeld merkte ik.

Ook een Porsche Cayenne en een BMW X5 vind ik als een boot rijden hoor. En dat zijn dan sportieve SUVs. Ik houd niet van dat deinen. Snap niet dat de halve wereld het liefste een SUV heeft. Te veel nadelen en nauwelijks voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:01

In dit geval je telefoonverbinding verbreken met je auto. Dan doe the auto niets als de hendel 3sec ingedrukt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:54

Drie seconden je deurklink vasthouden. Dat doe je niet zo snel hoor. Ik gebruik 't nu bij elke laadsessie ook bij fastned of supercharger. Het is echt ff vasthouden. Normaal auto open doen heb je de klink allang los.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
harrr schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:40:
[...]

De groene aanslag had ik ook bij de koop van mijn M3. Na een keer goed die rand te hebben gewassen met een auto shampoo ging het er gewoon af en kwam het ook niet meer terug (nu 3 maanden geleden). Denk dat de auto bij een boom geparkeerd stond idd. Ik snap een garage niet dat ze dat niet even schoonmaken.

Ja de dashboard kastjes zijn allemaal heel snel bekrast, ook als je die bij Tesla laat vervangen, onlangs een offerte voor opgevraagd, is ongeveer 400 euro. Maar ik heb het niet gedaan, het viel me op dat enkel als de zon uit een bepaalde hoek erop valt je het ziet en anders niet.

Let even op de dorpels. Daar wil wel eens lak vanaf komen door steenslag en dergelijke. Ze zitten slecht in de lak. Kijk verder of de draagarmen al eens vervangen zijn. Eventueel kun je een accu check laten doen als er geen rapport bij zit.

Wel grappig dat je precies dezelfde autos als ons bekeken hebt. De Enyaq lijkt me naast de Model 3 een interessante keus. De E Niro was voor ons echt een stuk minder dan de model 3. De Enyaq hebben we uiteindelijk niet in gereden. Ik werd verliefd op de M3 vanwege de tech en het grote aanbod en de community vond ik toch wel een pre, samen met het supercharger netwerk.
Wat vond je minder aan de Niro? Die lijkt juist namelijk wat ruimer op de achterbank :) (misschien pm ivm offtopic).

De SOH is volgens verkoper 89% en de originele draagarmen zitten er nog op. Volgens de verkoper zou dit probleem niet meer spelen bij de 21 'facelift'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oekol schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Drie seconden je deurklink vasthouden. Dat doe je niet zo snel hoor. Ik gebruik 't nu bij elke laadsessie ook bij fastned of supercharger. Het is echt ff vasthouden. Normaal auto open doen heb je de klink allang los.
Nou mijn dochter wel, en dat is echt vervelend. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36

Als de auto op slot is, werkt het niet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
Oekol schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:53:
[...]

Dat dacht ik ook. Inmiddels weet ik dat het blijkbaar normaal is om de klink 3 seconden vast te houden. Het is me zelf overigens ook 1 keer overkomen, toen ik nog stond te praten terwijl ik de auto vast open maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Ik heb sinds gisteren Tesla Y Juniper ontvangen.
Enig wat ik mij aanstoort is dat de bestuurder deur moeilijk sluit. Moet nogal wat kracht opzetten om volledig toe te krijgen. Is dat normaal?

Wat mij ook opviel is dat auto nogal wiebelig is op zijdelings beweging, bijvoorbeeld als je drempel schuin oversteekt of op snelweg lijkt of ik last heb van sterke wind terwijl er geen wind is en merk ik dan die wiebelig weer.

Voor de rest ben ik wel tevreden, zeker qua verbruik voor een suv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Laatst online: 16:31
Fremske schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:28:
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om de overstap naar een model 3 of Y te maken. Nu zie ik Tesla regelmatig met acties voorbijkomen. Eentje die ik heel sterk vond was de laatste batch (blauwe) Ys die eind vorig jaar voor ongeveer 38k verkocht werden met alle kortingen er vanaf.

Nu heeft Tesla een 4k inruil bonus, wat vinden jullie kenners hiervan? Is dit een zeer goede deal of verwachten jullie betere acties?

Ieder advies is welkom!
Ik heb gebruik gemaakt van de actie. Zes jaar oude model 3 LR RWD ingeruild met 146k op de teller. Uiteindelijk ging het vrij soepel, al moet je alle informatie wel 2x verstrekken (via de tesla app en een aparte website). Inruilwaarde viel alleszins mee, initieel bod van 12,5k ging naar bijna 16k, met de 4k korting dus 20k. Heb een nieuwe model Y LR RWD gekocht in het zwart, volgens de app kan ik ‘m ergens deze week ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
royalt123 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 01:04:
Ik heb sinds gisteren Tesla Y Juniper ontvangen.
Enig wat ik mij aanstoort is dat de bestuurder deur moeilijk sluit. Moet nogal wat kracht opzetten om volledig toe te krijgen. Is dat normaal?

Wat mij ook opviel is dat auto nogal wiebelig is op zijdelings beweging, bijvoorbeeld als je drempel schuin oversteekt of op snelweg lijkt of ik last heb van sterke wind terwijl er geen wind is en merk ik dan die wiebelig weer.

Voor de rest ben ik wel tevreden, zeker qua verbruik voor een suv.
Bij mijn Juniper is dit bij de deur van de bijrijder (rechts voor). Deze moet wat harder dichtgeduwd worden dan alle andere deuren. Ik wijt het nog even aan de nieuwigheid van de rubbers.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Ander vraagje:

Bij mijn weten hadden alle pre-highland Tesla Model 3's RWDs het 'normale' audio systeem, dus zonder de woofer achterin en met een aantal gedeactiveerde speakers. Dit staat in het menu dan als: 'premium luidsprekers, geen externe versterker'

Nu staat er bij mijn geteste model enkel 'premium'. Ik heb eerlijk gezegd niet opgelet welke speakers aanstonden, maar voor een 2021 rwd zou dit helemaal niet moeten kunnen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrr
RaRo74 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Ja helaas.
Zet maar eens uit en kijk dan nog maar eens of je teveel sluipverbruik hebt.
@GekkeRipper @RaRo74 Gisteren de auto weggezet met 80% en vanmorgen nog steeds 80%. De oplossing zat dus in de accesoiresvoeding. Dank beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:24

[Afbeelding]
Met een verfafbrander kan je prima even langs het kastje gaan, trekt het allemaal weer een heel stuk bij. even oefenen op een onzichtbaar plekje voor tijd + afstand van het plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-10 00:43

Fremske

and change the world

@Mvd1981 dank voor je reactie.
Was er nog onderhandeling ruimte voor de inruil?
Ik dacht dat je die niet had bij Tesla en dat zij vooraf het inruil bod bepalen?

Andere vraag.
Hoe is de restwaarde van Tesla?
Ik ben aan het overwegen of ik voor een occassion moet gaan of een nieuwe. Echter valt mij op dat een 2de hands M3 vanaf 2023 net zo duur is zowat als een nieuwe.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim.w
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-10 14:38
goldmemberf1 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Wat vond je minder aan de Niro? Die lijkt juist namelijk wat ruimer op de achterbank :) (misschien pm ivm offtopic).

De SOH is volgens verkoper 89% en de originele draagarmen zitten er nog op. Volgens de verkoper zou dit probleem niet meer spelen bij de 21 'facelift'?
Toevallig 2 jaar een Model 3 gereden en omdat de bestelde Y Juniper nog niet geleverd was met een E Niro deze zomer op vakantie geweest richting Italië. Ik heb m'n vriendin regelmatig horen klagen over de ruimte achterin t.o.v. de Model 3. Beenruimte is redelijk gelijk maar vooral wat betreft hoofdruimte is hij echt krapper.
Wat me persoonlijk tegenviel was hoe weinig bagageruimte er in de E Niro er is. In onze Model 3 kon je een stuk meer kwijt. Nu moesten we ook een deel van de achterbank gebruiken voor bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-10 16:08
jongetje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Je kunt de koop niet ontbinden als er een ongeluk mee is gebeurd... Dan wil ik ook graag de koop ontbinden van mijn telefoon die van het balkon is gevallen.
De schade is door Tesla veroorzaakt dus volgens mij heb je best wel een gegronde rede om de koop te ontbinden.
GekkeRipper schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Het gaat om de auto van @SaturnV he. Schade veroorzaakt door Tesla en dit is hoe ze het oplossen. Man man man.
Daarom gaf ik ook aan dat ik het na zoveel tijd anders had gespeeld. @SaturnV De auto is nog nooit in je bezit geweest toch? Voor aflevering was hij toch al beschadigd geraakt?

Edit: Ow dit is bij regulier onderhoud gebeurd |:( Pff.... SaturnV in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"

[ Voor 43% gewijzigd door adjego op 28-07-2025 10:34 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-10 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb nu een tweetal weken mijn MYJ in bezit (komende vanaf een 2019 M3). Beiden AWD/LR.

Eerste indruk is dat er een wereld van verschil zit qua bouwkwaliteit en isolatie. Ik verbaas mij wel over de verschillen in software. Omdat de M3 ook nog steeds maandelijks updates kreeg, ging ik ervan uit dat het grotendeels dezelfde codebase is, maar op punten waar ik het niet verwacht, zitten er toch verschillen.

Zoals het feit dat ik de auto niet meer kan laten kruipen. Ik was gewend de auto in D of R te zetten, en dan de rem los te laten om zo de auto uit te parkeren. Nu moet ik gasgeven om datzelfde te bereiken. Gelukkig lijkt het pedaal in het begin niet zo gevoelig te zijn, en zelfs in Standard mode lukt het prima om netjes weg te rijden, maar het is toch een stukje gemak dat ik mis.

Gerelateerd is inderdaad de respons in Chill/Standard. De M3 vond ik echt niet lekker rijden in Standard, met de MYJ gaat dat echter prima.

Een ander ding wat me opvalt, ik dacht dat de LR accu tegenwoordig een langere range had dan voorheen, maar hij geeft nog steeds 380 KM range aan als ie tot 80% is opgeladen. Daar had ik dus liever 500 KM gezien :+

[ Voor 6% gewijzigd door SeatRider op 28-07-2025 11:02 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@SeatRider Dit zijn nu mijn stats van mijn LR RWD. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wPbDp9F7uJFDkTIfQ1uE0Vo9Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OynslGG3xVbxANtj5oMDNg00.png?f=fotoalbum_large

Heb de auto nu 3 x opgeladen sinds vrijdag 18 juli. Alle drie de laadsessies tot 80%.

1 x openbaar
2 x thuis

(je ziet 4 charges staan, maar één was een test charge van 1 minuut)

[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Rivanov schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:07:

[Afbeelding]

Heb de auto nu 3 x opgeladen sinds vrijdag 18 juli. Alle drie de laadsessies tot 80%.

1 x openbaar
2 x thuis

Max range 580 KM is dan bij 100%, dus 80% zou 420 KM range moeten opleveren. Vind het verschil met de M3 dan niet wereldschokkend.

De MYJ LR heeft geen LFP toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:15:
[...]

Max range 580 KM is dan bij 100%, dus 80% zou 420 KM range moeten opleveren. Vind het verschil met de M3 dan niet wereldschokkend.

De MYJ LR heeft geen LFP toch?
Zoals ik het interpreteer is de range bij 80% battery, 524km.
Of lees ik het verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P_8ShK_X1JWzmww3vMblmr9dhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vrrWZirUt3ZN7k7SS3aQNuw.png?f=fotoalbum_large

Volgens ChatGPT zou de LR een LFP batterij moeten bevatten.
Kan ik dit zelf ergens checken? Zie hierover in TeslaMate niets terug in ieder geval.
🔋 Heeft jouw Model Y Long Range RWD een LFP-accu?
Ja, hoogstwaarschijnlijk wel.

Tesla is bij de nieuwste Model Y Juniper RWD én Long Range RWD overgestapt op LFP-accu's (Lithium Iron Phosphate), zeker bij de modellen geproduceerd in Giga Berlin vanaf juni/juli 2024.

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-10 15:58
Rivanov schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Of lees ik het verkeerd.

[Afbeelding]

Kan ik dit zelf ergens checken? Zie hierover in TeslaMate niets terug in ieder geval.

[...]
Daar klopt helemaal niks van. In de LR zit gewoon een nmc. Daarom is de LR ook zelfs iets lichter dan de RWD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
WouterL schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Daar klopt helemaal niks van. In de LR zit gewoon een nmc. Daarom is de LR ook zelfs iets lichter dan de RWD.
Duidelijk. :)

/edit: Lees het nu inderdaad ook op NotATeslaApp.com
Tesla uses LFP batteries in its standard range vehicles, while their longer-range or performance siblings use NMC battery composition.

[ Voor 42% gewijzigd door Rivanov op 28-07-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-10 16:08
Rivanov schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Of lees ik het verkeerd.

[Afbeelding]

[...]
Nee dat is anders bedoeld, in diezelfde grafiek kun je namelijk ook hele lage SOC hebben met ongeveer diezelfde range als weergave.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Fremske schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:46:
@Mvd1981 dank voor je reactie.
Was er nog onderhandeling ruimte voor de inruil?
Ik dacht dat je die niet had bij Tesla en dat zij vooraf het inruil bod bepalen?

Andere vraag.
Hoe is de restwaarde van Tesla?
Ik ben aan het overwegen of ik voor een occassion moet gaan of een nieuwe. Echter valt mij op dat een 2de hands M3 vanaf 2023 net zo duur is zowat als een nieuwe.
Eerlijk gezegd heb ik er niet over onderhandeld, heb er ook geen zin in of tijd voor. De auto is in een goede staat, maar bijna €20k had ik denk ik nergens anders gekregen. Een jaar of anderhalf geleden heb ik ook wel eens geprobeerd de auto in te ruilen, toen kreeg ik er max €17k voor bij verschillende opkopers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 17:24
SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:59:
Zoals het feit dat ik de auto niet meer kan laten kruipen. Ik was gewend de auto in D of R te zetten, en dan de rem los te laten om zo de auto uit te parkeren. Nu moet ik gasgeven om datzelfde te bereiken. Gelukkig lijkt het pedaal in het begin niet zo gevoelig te zijn, en zelfs in Standard mode lukt het prima om netjes weg te rijden, maar het is toch een stukje gemak dat ik mis.
Die optie is inderdaad uit alle auto’s gehaald die na een bepaalde datum zijn afgeleverd. Dat was dus al aan de hand op mijn niet-juniper MY en ook op de niet-highland M3. Jouw M3 was dus van voor die datum waardoor je die optie wel nog had.

Overigens zou je gaspedaal sowieso minder gevoelig moeten zijn als er obstakels voor of achter zijn, zodat je makkelijker kunt manouvreren. Als je die optie niet hebt uitgezet tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jheerink14
  • Laatst online: 21:37
Rivanov schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:07:

[Afbeelding]

1 x openbaar
2 x thuis

Mijn LR AWD Juniper heeft bijna zelfde stats, Iets meer km maar de range is zo goed als gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pka3BlXd_pJAEJBx5vPPJmKmaDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GphganU8J6NmnWBIbfypigW7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

xFeverr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:06:
[...]

Die optie is inderdaad uit alle auto’s gehaald die na een bepaalde datum zijn afgeleverd. Dat was dus al aan de hand op mijn niet-juniper MY en ook op de niet-highland M3. Jouw M3 was dus van voor die datum waardoor je die optie wel nog had.

Overigens zou je gaspedaal sowieso minder gevoelig moeten zijn als er obstakels voor of achter zijn, zodat je makkelijker kunt manouvreren. Als je die optie niet hebt uitgezet tenminste.
Welke optie? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Kruipen. Ik had daarom dat specifieke deel van je reactie ge-quote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

xFeverr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:27:
[...]

Kruipen. Ik had daarom dat specifieke deel van je reactie ge-quote
Maar ik heb dus geen "kruipen" optie meer. Alleen nog 2 niveaus van regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:55

Dit was bij mijn Model Y '23 onder garantie vervangen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 16:54

V-8

Gister een service-ticket aangemaakt, als je accelereert is linksachter een kraak hoorbaar. Als je vertraagt, is dezelfde kraak hoorbaar. Ik vermoed iets met de vering o.i.d.

Balen, betreft een nieuwe MYJ van 2,5 maand oud met 10dkm op de klok.

Iemand ook al zoiets gehad?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr
  • Laatst online: 25-10 07:18

hmr

Inmiddels is mijn Y-tje bijna 3,5 jaar oud met 52k op de teller. Ik zit na te denken over een nieuwe auto. Hebben jullie tips qua inruil/verkoop? Wordt waarschijnlijk geen Tesla meer, vind de S/X te duur en mis af en toe wat luxe. Maar sluit niets uit. Die nieuwe Y misschien toch een keer proefrijden, al ga ik dat ook doen met een XC90 en een GLE. Misschien dan ook wel weer appels met peren. Lastig!

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hmr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:49:
Inmiddels is mijn Y-tje bijna 3,5 jaar oud met 52k op de teller. Ik zit na te denken over een nieuwe auto. Hebben jullie tips qua inruil/verkoop? Wordt waarschijnlijk geen Tesla meer, vind de S/X te duur en mis af en toe wat luxe. Maar sluit niets uit. Die nieuwe Y misschien toch een keer proefrijden, al ga ik dat ook doen met een XC90 en een GLE. Misschien dan ook wel weer appels met peren. Lastig!
Er komt binnenkort een refresh van de S/X (zie Tesla.com (US website, daar is die al verkrijgbaar). Persoonlijk vind ik de Model S en X echt super, je moet er maar van houden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Maar ik heb dus geen "kruipen" optie meer. Alleen nog 2 niveaus van regeneratie.
Obstacle Aware Acceleration onder het kopje Autopilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Laatst online: 25-10 07:18

hmr

turkeyhakan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Er komt binnenkort een refresh van de S/X (zie Tesla.com (US website, daar is die al verkrijgbaar). Persoonlijk vind ik de Model S en X echt super, je moet er maar van houden :-)
Ow. Wist niet dat die zouden worden geupgrade :D DIk, zal wel duur zijn in NL.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
hmr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Ow. Wist niet dat die zouden worden geupgrade :D DIk, zal wel duur zijn in NL.
Niet veel noemenswaardige veranderingen hoor, LED verlichting in het interieur, camera aan de voorkant, nieuwe velgen en kleuren. Volgens mij is dat het ongeveer :-)

https://www.tesla.com/models/design#overview

https://www.tesla.com/modelx/design#overview

[ Voor 22% gewijzigd door turkeyhakan op 28-07-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-10 07:32
V-8 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:46:
Gister een service-ticket aangemaakt, als je accelereert is linksachter een kraak hoorbaar. Als je vertraagt, is dezelfde kraak hoorbaar. Ik vermoed iets met de vering o.i.d.

Balen, betreft een nieuwe MYJ van 2,5 maand oud met 10dkm op de klok.

Iemand ook al zoiets gehad?
Is het niet je stoel? Die kraakte bij mij ook al na 2 maand bij accelereren en vertragen.
Ik kon het geluid reproduceren door mezelf bij stilstand achterin de stoel te duwen, alsof ik hard optrok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
SeatRider schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Ja dat zeg ik toch ook :+ die optie is er uit gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
turkeyhakan schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Obstacle Aware Acceleration onder het kopje Autopilot.
Dat is iets anders. Kruipen was het nabootsen van een automaat icm een verbrandingsmotor. Die gaan namelijk al vooruit (“kruipen”) als je de rem loslaat. Dat gedrag kon je dus eerst ook krijgen op je Tesla (en de oudere modellen hebben dat ook nog), maar daarmee kun je dus niet one pedal drive doen, want je komt niet meer volledig tot stilstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
xFeverr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Dat is iets anders. Kruipen was het nabootsen van een automaat icm een verbrandingsmotor. Die gaan namelijk al vooruit (“kruipen”) als je de rem loslaat. Dat gedrag kon je dus eerst ook krijgen op je Tesla (en de oudere modellen hebben dat ook nog), maar daarmee kun je dus niet one pedal drive doen, want je komt niet meer volledig tot stilstand
Dat weet ik, maar met je laatste zin doel jij niet op kruipen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10 16:54

V-8

cptingreenfield schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:29:
[...]

Is het niet je stoel? Die kraakte bij mij ook al na 2 maand bij accelereren en vertragen.
Ik kon het geluid reproduceren door mezelf bij stilstand achterin de stoel te duwen, alsof ik hard optrok.
Dat denk ik niet, het komt echt van buiten, ik hoor het pas echt goed als ik met het raam open rijd..
Desalnietteplus bedankt voor het idee!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickvanderveen
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-10 15:39
Goedemiddag Tesla vrienden,
Het zal wel weer “off topic” zijn maar kan iemand mij adviseren waar ik mijn nieuw bestelde Model Y Juniper Long Range kan onderbrengen qua verzekering met 3 jaar nieuwwaarde dekking?
Rondbellen levert op dat men Tesla’s niet wil verzekeren óf alleen tegen dagwaarde. De nieuwe Y wordt volgende week vrijdag geleverd… is het dan zo’n besmette wagen?
Zelfs bij Tesla zelf kan het niet meer…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano2504
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07 22:48

dano2504

hallo

Voordat je een Tesla overweegt aan te schaven kijk deze bijdrage van Zembla eens.
YouTube: Dit is hoe Tesla Europese regels omzeilde met Autopilot | Zembla

slaapkamer/slaapkamer/zolderkamer/gamekamer: Buitenunit: 4MXM68A 6,8kW Binnenunit: FTXM25R 2,5kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW Binnenunit: FTXM20R 2,0kW. Woonkamer: Daikin Perfera wandmodel FTXM50R + RXM50R 5,0kW.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rivanov
dano2504 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:21:
Voordat je een Tesla overweegt aan te schaven kijk deze bijdrage van Zembla eens.
Ik hou ‘m graag kras- en schaafvrij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-10 20:35
Mickvanderveen schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:05:
Het zal wel weer “off topic” zijn maar kan iemand mij adviseren waar ik mijn nieuw bestelde Model Y Juniper Long Range kan onderbrengen qua verzekering met 3 jaar nieuwwaarde dekking?
Rondbellen levert op dat men Tesla’s niet wil verzekeren óf alleen tegen dagwaarde. De nieuwe Y wordt volgende week vrijdag geleverd… is het dan zo’n besmette wagen?
Mijn mei 2024 lease auto zou me lukken om via independer all risk te verzekeren als ik kenteken ervan in geef. heb wel al 21 schadevrije jaren opgebouwd en geeft premies all risk van 59 tot 80 eur trouwens voor de goedkoopste 4 verzekeraars. Wel in Noord Brabant.

[ Voor 14% gewijzigd door Hongy op 28-07-2025 18:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Ja dat stuk van Zembla snijd geen hout.

Daarnaast FSD betekent dat je zelf ALTIJD moet opletten.

Volgens nieuwe testen is tesla 1 van de veiligere auto’s ook
Met mijn vorige VAG auto’s had ik met acc al rare zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-10 14:59

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

en lees ook de commentaren op deze uitzending (onderaan) . Hoor en wederhoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
En gebruik de zoekfunctie, dit is al lang geleden voorbij gekomen en gekraakt wegens irrelevant. Het was in 2020 misschien relevant, nu niet meer. En zoals al opgemerkt TACC, AP en FSD zijn level 2 systemen waarbij je altijd het stuur moet vast hebben en zelf opletten.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:24
Unive kan dat voor mijn M3H prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke henk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:46
Ik dacht laat ik eens kijken of ik mijn Model Y van 2022 ga in ruilen voor een nieuwe versie.
Het gaat hier om een AWD Long range met 85K op de teller. Inlcusief de premie krijg ik er 30K voor terug wat niet tegenvalt. Echter ik moet wel voor 15 augustus bestellen en de nieuwe versie moet voor 30 augustus geleverd worden.

Dus dat betekent dat eigenlijk de standaard achterwiel aangedreven Model Y in aanmerking komt want de beide andere versies kunnen pas in September geleverd worden. Model 3 is geen optie.

Vraag me dan wel af of dat interessant is. Bereik is hetzelfde als wat ik nu heb heb nu nog steeds 500+ bij volle lading. Heb nu AWD en premium audio... ... We gaan er maar nog eens een nachtje overslapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisbok
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
Gekke henk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:18:
Ik dacht laat ik eens kijken of ik mijn Model Y van 2022 ga in ruilen voor een nieuwe versie.
Het gaat hier om een AWD Long range met 85K op de teller. Inlcusief de premie krijg ik er 30K voor terug wat niet tegenvalt. Echter ik moet wel voor 15 augustus bestellen en de nieuwe versie moet voor 30 augustus geleverd worden.

Dus dat betekent dat eigenlijk de standaard achterwiel aangedreven Model Y in aanmerking komt want de beide andere versies kunnen pas in September geleverd worden. Model 3 is geen optie.

Vraag me dan wel af of dat interessant is. Bereik is hetzelfde als wat ik nu heb heb nu nog steeds 500+ bij volle lading. Heb nu AWD en premium audio... ... We gaan er maar nog eens een nachtje overslapen...
Same here al rij ik nu de rwd uit 2022. Tijdens de proefrit mistte ik persoonlijk de subwoofer heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhire
  • Laatst online: 19-10 17:14
Mvd1981 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 01:09:
[...]

Ik heb gebruik gemaakt van de actie. Zes jaar oude model 3 LR RWD ingeruild met 146k op de teller. Uiteindelijk ging het vrij soepel, al moet je alle informatie wel 2x verstrekken (via de tesla app en een aparte website). Inruilwaarde viel alleszins mee, initieel bod van 12,5k ging naar bijna 16k, met de 4k korting dus 20k. Heb een nieuwe model Y LR RWD gekocht in het zwart, volgens de app kan ik ‘m ergens deze week ophalen.
Als ik het goed begreep kreeg je een eerste bod van 12.5k, en is die daarna verhoogd na inleveren van de fotos etc naar 16k?

Heb het voorstel gekregen na invoeren van gegevens en wat foto's in de Tesla app, nu kreeg ik een mail van een achterliggende partij waar ik nogmaals alles mocht invullen en wacht nu hun reactie af, zogenaamd een AI driven bod wat daar uitkomt.

Als ik je goed begrijp kan die dus nog wat hoger uitkomen met een beetje geluk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:46
[...] Echter ik moet wel voor 15 augustus bestellen en de nieuwe versie moet voor 30 augustus geleverd worden.
Mij is verteld (en daarna nog zwart op wit) dat alleen die besteldatum hard is, de levering mag ook later plaatsvinden. Dit omdat ze nu voor geen enkel model meer kunnen garanderen dat de levering nog in augustus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:36

Als de levering vertraagd is door tesla, is het geen probleem.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:47
Echter ik moet wel voor 15 augustus bestellen en de nieuwe versie moet voor 30 augustus geleverd worden.
Broodro0ster schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Als de levering vertraagd is door tesla, is het geen probleem.
jojost1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:18:
[...]

Mij is verteld (en daarna nog zwart op wit) dat alleen die besteldatum hard is, de levering mag ook later plaatsvinden. Dit omdat ze nu voor geen enkel model meer kunnen garanderen dat de levering nog in augustus is.
Ik zou het voor bestellen met Tesla checken en per mail laten bevestigen. Mij werd verteld dat de inruilpremie nog toegepast wordt als de Tesla na augustus wordt geleverd, omdat ik had besteld toen de leverdatum op de website van Tesla nog op augustus stond. Vertraging in dit geval zou dan aan tesla toe te rekenen zijn. Maar als jij nu besteld en er staat levering aug/sep , dan is het geen vertraging van Tesla als de auto in september wordt geleverd en kunnen ze de inruilpremie niet toepassen. Ik zou het dus voor de zekerheid checken en zwart op wit vast laten leggen voor jouw scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
NeoPhire schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:00:
[...]

Als ik het goed begreep kreeg je een eerste bod van 12.5k, en is die daarna verhoogd na inleveren van de fotos etc naar 16k?

Heb het voorstel gekregen na invoeren van gegevens en wat foto's in de Tesla app, nu kreeg ik een mail van een achterliggende partij waar ik nogmaals alles mocht invullen en wacht nu hun reactie af, zogenaamd een AI driven bod wat daar uitkomt.

Als ik je goed begrijp kan die dus nog wat hoger uitkomen met een beetje geluk?
Correct. Ik had het formulier voor de inruil ook wel redelijk conservatief ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derk J
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:10
Ben verzekerd bij ABN AMro, maar nieuwwaarde verzekering kan geloof ik maar twee jaar.
Wel met een Highland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:50
Ben benieuwd, gisteravond een model 3 rood/nova velgen besteld.
In de app stond gelijk de levering op Juli. Zag dat er nog 1 van deze configuratie in de inventorylijst staat dus vermoed dat het deze is.

Er is nog geen VIN toegekend en wacht ook nog op een definitief trade-in voorstel.

Echter ben ik vandaag vertrokken voor vakantie dus kan deze auto niet ophalen. Mocht deze tijdens mijn vakantie vervallen en een nieuwe bestelling niet op tijd binnen zijn voor 30/8 en de inruilpremie vevalt dan mogen ze hem houden. Dan probeer ik het bij de volgende actie wel weer ;)

[ Voor 8% gewijzigd door PixelPusher op 28-07-2025 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:00

Cordon

Lievelings jankert

Wij zitten bij Deck en hebben 3 jaar de nieuwwaarde verzekerd (€2 p/m extra), een voorwaarde is wel dat je een pakket van 3 verzekeringen bij ze moet afnemen. Je kan met ze appen en ze denken met je mee.

Was een no-brainer, auto + woon + aansprakelijkheid was bij hun goedkoper dan ergens anders de auto los verzekeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hoe veilig is de Telefoonsleutel eigenlijk?

Ik heb als ik thuis ben dat er in de app blijft staan dat telefoonsleutel verbonden is.
Als ik zonder telefoon naar de auto ga krijg ik hem niet open.

Is het dan wel mogelijk om met een bluetooth versterker/extender de auto wel te ontgrendelen?
Of zit er in de app iets ingebouwd dat de telefoon ook in beweging moet zijn om de Tesla te openen?

Ik ga er enigszins vanuit dat Tesla hier wel over nagedacht heeft.

Ik kan natuurlijk Pin to drive aanzetten, maar als ik mijn scherm niet iedere dag poets wordt dat ook makkelijk te raden.
En als hij nog steeds te openen is kunnen ze toch nog spullen stelen die in de auto liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:45:
Hoe veilig is de Telefoonsleutel eigenlijk?

Ik heb als ik thuis ben dat er in de app blijft staan dat telefoonsleutel verbonden is.
Als ik zonder telefoon naar de auto ga krijg ik hem niet open.

Is het dan wel mogelijk om met een bluetooth versterker/extender de auto wel te ontgrendelen?
Of zit er in de app iets ingebouwd dat de telefoon ook in beweging moet zijn om de Tesla te openen?

Ik ga er enigszins vanuit dat Tesla hier wel over nagedacht heeft.

Ik kan natuurlijk Pin to drive aanzetten, maar als ik mijn scherm niet iedere dag poets wordt dat ook makkelijk te raden.
En als hij nog steeds te openen is kunnen ze toch nog spullen stelen die in de auto liggen.
Het pin scherm staat iedere keer op een andere plek.
Dus vingerafdrukken zijn geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58
PIN to drive geeft mij wel meer peace of mind.

Uiteraard wordt de positie van de pin pad telkens veranderd.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Pagina: 1 ... 106 ... 147 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: