Broodro0ster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:10:
Gisteren de Tesla Model 3 Performance opgehaald voor een overnight testrit. Op weg naar huis vond m'n vriendin (en ik ook) al snel dat de ophanging in de normale stand een stuk comfortabeler is die van de RWD 2023. In de sport stand is ze erg stug, stugger dan die van de 2023 RWD en niet geschikt voor de slechte Belgische wegen. De auto rijdt wel ontzettend strak dan, maar de weg moet goed liggen.
's avonds er op uit alleen op uit getrokken om hem even te pushen en te vergelijken met mijn 2023 RWD. Ik ben iemand die graag wel sportief rijdt en eens goed doorknal op een oprit van de snelweg als de kustveilig is.
- Dit ding stuurt enorm scherp. De grip op de voorkant is beter als op mijn RWD ondanks het extra gewicht van de front motor. Daar zullen de Pirelli P Zero banden wel iets mee te maken hebben.
- Op stukjes waar ik met mijn RWD de achterkant lichtjes voel gaan en daar plezier uit haal, gebeurd dit niet met de 2025 Performance. Die kleeft gewoon aan de baan. Hem los krijgen lukt, maar je moet je een stuk harder gaan en pushen. Dit heeft wellicht opnieuw de goede Pirelli banden te maken die 275mm breed zijn achteraan, maar ook front motor die de auto recht houdt.
- In sommige situaties voel je de voorkant erg hard trekken en heb je last van torque steer, dat heb je uiteraard nooit met een RWD.
- De remmen zijn 100x beter dan op mijn RWD. Misschien fikken ze wel op de Nordschleife aan 250kmh, maar voor sportief rijden op de weg zijn ze meer dan voldoende. Je voelt dat echt veel meer bite hebben dan de de remmen op mijn RWD.
- Snelladen is trager dan bij mijn RWD. Voor 33-70% hing ik 17 minuten aan de lader. Met mijn RWD duurt dat 12-13min. Ja, het is 60 vs 80kWh, maar de RWD is een pak zuiniger dan de performance waardoor je in de praktijk ongeveer even ver rijdt met een volle batterij. De laadcurve van LFP batterij loopt veel langer door. Mijn RWD doet 110kW aan 60%. Deze Performance deed 80-85kW aan 60%. Veel ga ik niet snelladen, dus op zich geen probleem om tijdens de jaarlijkse vakantie 10min langer still te staan.
Met slip start aan is het allemaal een tikkeltje beter en in track mode kun je hem wellicht helemaal naar jouw hand zetten, maar dat kan ik niet testen op de demo wagen en het is ook niet echt geschikt voor de openbare weg.
Ik vind mijn RWD erg leuk rijden, maar de tractie controle grijpt erg snel in en soms wenste ik wat meer power. Ik had gehoopt dat de Performance al deze punten oploste, maar die heeft zoveel grip dat je echt al gek moet doen om hem speels te krijgen. En hij rijdt vrij analtisch vind ik. Vooral als de voorste motor komt helpen. Ik stond op het punt mijn RWD in te ruilen voor de Performance gezien alle lovende reviews, maar ik moet nog er nog even over slapen.