Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:21
Greatsword schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:34:
Ik gebruik zelf eigenlijk nooit screen protectors omdat ik altijd voorzichtig en zuinig ben op mijn spullen, maar ben even benieuwd of jullie dat wel of niet doen.

Poll: Gebruiken jullie een screen protector?
Ja
Nee
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ja, een matte, erg tevreden mee.

Heb bij mijn vorige (Model 3) de screenprotector zelfs gebarsten omdat ik een keer lange balken vervoerde die tot op de armsteun lagen en deze naar voren schoven tegen het scherm aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adrenaline0182 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Kost Sentry echt zo ontzettend veel accu? Daar schrik ik wel van. Maakt het dus een hele dure functionaliteit…
85-57 is 28%.Dat is dan iets van 15kWh oid. Dinsdag tm vrijdagavond is een 80 uur. Zou dan een 190W zijn. Is op zich niet heel gek maar wel wat hoog voor Sentry tegenwoordit. Al zal er ook nog wel wat andere drain geweest zijn. En misschien wat die 85% bij het ophalen en voordat de auto op de oprit stond. Tegenwoordig zit Sentry op een 150W dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Greatsword schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:34:
Ik gebruik zelf eigenlijk nooit screen protectors omdat ik altijd voorzichtig en zuinig ben op mijn spullen, maar ben even benieuwd of jullie dat wel of niet doen.
Meteen na het ophalen geïnstalleerd. Zodoende wen ik niet aan het scherm zonder (al is het verschil klein).
Op telefoons e.d. gebruik ik nooit een protector, en ben vrij zuinig met mijn spullen, maar ten eerste is een nieuw scherm in de Tesla vrij prijzig en ten tweede, mocht de barst catastrofaal zijn, zou het misschien het besturen van de auto kunnen beïnvloeden.

Daar had ik wel 30 euro voor over.
sweebee schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:55:
Hoe gaat iedereen hier om met het laden van de (LFP) accu thuis? Bij een niet-LFP accu is het eenvoudig, gewoon het limiet op 80% zetten en je kunt hem altijd aan de laadpaal hangen.
Als ik verwacht een wat langere trip te gaan doen, wat zeker niet elke dag is, dan de dag ervoor aan de paal. Anders niet.

Voor de rest heb ik al wat decennia apparaten met een batterij en al die tijd zijn er hele verhalen, strategieën en legendes over hoe het beste deze batterijen te behandelen. Ik trek me er weinig van aan, liever wat meer degradatie dan me druk te maken, schemas op te stellen of moeilijk te doen.
Mocht ik over 5 jaar 15% degradatie hebben ipv 10, jammer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
DaCoTa schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:04:
[...]

Ja, een matte, erg tevreden mee.

Heb bij mijn vorige (Model 3) de screenprotector zelfs gebarsten omdat ik een keer lange balken vervoerde die tot op de armsteun lagen en deze naar voren schoven tegen het scherm aan.
Had je ze niet vastgezet ofzo???? Lekker link :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:21
PdeBie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Had je ze niet vastgezet ofzo???? Lekker link :p
Het waren maar een paar balkjes die over bijna de hele lengte midden door de auto liepen. Denk dat ik met inladen net iets te ver naar voren was geschoven. Ze konden ook niet echt ergens anders heen, zo krap was het. En de bouwmarkt is maar een paar minuten door de bebouwde kom hier vandaan, geen stukken waar je 130 kon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sweebee schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:55:
Hoe gaat iedereen hier om met het laden van de (LFP) accu thuis? Bij een niet-LFP accu is het eenvoudig, gewoon het limiet op 80% zetten en je kunt hem altijd aan de laadpaal hangen.

Nu laad ik hem pas weer op wanneer die onder de 20% komt, vaak is dit elke 10 dagen (dus langer dan een week)

Bij LFP wordt er geadviseerd te laden tot 100% (minimaal 1 keer per week). Voor zover ik weet, is dit vooral voor de calibratie van het BMS, en vindt de LFP accu het ook niet prettig om altijd tot 100% te laden (al heeft die er wel iets minder moeite mee).

Elke keer op 80% zetten en dan 1 keer per week op 100% zetten is echter niet haalbaar. Ik zat er zelf al aan te denken dit met een automatisering in Home Assistant te doen die controleert wanneer er voor het laatst tot 100% is geladen en afhankelijk daarvan het maximale percentage instelt. :P
Iets eerder dan 20% aan de lader en 1x per week tot 100% laden is prima.

Ik laad eigenlijk bijna altijd tot 100%, behalve onderweg of als er onvoldoende tijd voor is. >40% Superchargen. Degradatie vanaf eind december (na 17.500+ km) is volgens een app ~1,5% en auto geeft nog altijd 418 km aan bij 100%.

Kortom, niks om je zorgen om te maken. Ik denk zelfs dat niet tot 100% laden schadelijk kan zijn, omdat de calibratie dan niet is gedaan en dat daardoor de voltages van de cellen kunnen gaan verschillen, wat de capaciteit van de hele batterij kan beperken. Dat is vaak bij fietsaccu's een probleem. LFP is daarvoor extra gevoelig. Ik ben dus niet overtuigd dat het alleen maar voor de voorspelde range is dat je minimaal 1x per week tot 100% moet laden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05
Leuke, zinloze, krachtmeting tussen de Plaids en Performance. Wat een verschil zo in beeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Iets eerder dan 20% aan de lader en 1x per week tot 100% laden is prima.

Ik laad eigenlijk bijna altijd tot 100%, behalve onderweg of als er onvoldoende tijd voor is. >40% Superchargen. Degradatie vanaf eind december (na 17.500+ km) is volgens een app ~1,5% en auto geeft nog altijd 418 km aan bij 100%.

Kortom, niks om je zorgen om te maken. Ik denk zelfs dat niet tot 100% laden schadelijk kan zijn, omdat de calibratie dan niet is gedaan en dat daardoor de voltages van de cellen kunnen gaan verschillen, wat de capaciteit van de hele batterij kan beperken. Dat is vaak bij fietsaccu's een probleem. LFP is daarvoor extra gevoelig. Ik ben dus niet overtuigd dat het alleen maar voor de voorspelde range is dat je minimaal 1x per week tot 100% moet laden.
Balanceren van de cellen gebeurt vzviw automatisch bij stilstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Maurice- schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:32:
Leuke, zinloze, krachtmeting tussen de Plaids en Performance. Wat een verschil zo in beeld!
Dat filmpje met alle generaties BMW M5 was ook leuk, er was zelf een vrij nieuwe waar de kogellagers er uit vielen :)

En stiekem is de E28 M5 toch wel mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Balanceren van de cellen gebeurt vzviw automatisch bij stilstand.
Nee, dat gebeurt eerder bij het laden tot 100%. De auto is dan voor die laatste procent soms tot een kwartier bezig en dan staat er "kalibreren" in beeld. Laadvermogen gaat van 11 kW naar steeds lager en op het eind maar een paar honderd Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:39
Na een paar weken rijden schat tesla mate mijn bereik in op ongeveer 555 km. Dit is 88 procent van de WLPT en ik denk dat dat niet gek is, of moet ik meer verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 06:38
Maurice- schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:32:
En waarom vind je dit zinloos? Komende van een Y Performance naar een 3 Performance vind ik dit een hele interessante video. Idem voor de S en X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40

ScreamGT

joejoe

Tref ik vanochtend zo mijn Y aan...

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HW7C29Pn/kras.jpg

Twee weken terug een dikke rochel op mijn raam, nu een hele dikke en diepe kras linksachter.
Helaas had ik sentry mode niet aan staan, dat zal vanaf nu dus wel het geval zijn. Te kansloos dit.

Melding gemaakt via LP app. Hopelijk willen ze dit überhaupt repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:52
ScreamGT schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:29:

[Afbeelding]

Twee weken terug een dikke rochel op mijn raam, nu een hele dikke en diepe kras linksachter.
Helaas had ik sentry mode niet aan staan, dat zal vanaf nu dus wel het geval zijn. Te kansloos dit.

Kansloos altijd. 7(8)7

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Balen! Met de nieuwe privacy regels en impact op Sentry mode ben ik benieuwd of het uberhaubt gedecteerd zou zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2023 15:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Greatsword schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Balen! Met de nieuwe privacy regels en impact op Sentry mode ben ik benieuwd of het uberhaubt gedecteerd zou zijn.
Er hoeft maar iemand naast mij in zijn auto te stappen en het staat alweer op beeld. Ook als er geen fysiek contact met de auto is.

Dus of de update is er nog niet, of het is alsnog niet helemaal doorgevoerd zoals in je gelinkte artikel is vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
turkeyhakan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:03:
[...]

En waarom vind je dit zinloos? Komende van een Y Performance naar een 3 Performance vind ik dit een hele interessante video. Idem voor de S en X.
Omdat de 0-100 tijden al zover uit elkaar liggen dat je vooraf de uitslag weet. Maakt het niet minder leuk natuurlijk!

Maar goed om nogmaals te lezen dat je een nieuwe P krijgt. Wellicht dat iemand het nog niet wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geraroz
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:20
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Er hoeft maar iemand naast mij in zijn auto te stappen en het staat alweer op beeld. Ook als er geen fysiek contact met de auto is.

Dus of de update is er nog niet, of het is alsnog niet helemaal doorgevoerd zoals in je gelinkte artikel is vermeld.
Ja klopt, op een beetje drukke parkeerplaats heb je genoeg filmpjes als je weer terug komt, dus sentry had deze schade echt wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:56:
[...]

Fijn om te horen, als ik het goed heb begrepen krijg je dan ook een melding in de app toch als er iets gebeurt en als je zelf de auto in stapt zie je ook een notificatie op het scherm.

Wat voor mij alleen nog niet helemaal helder is zijn die tijden en het opslaan, uit het artikel:

"Tesla's slaan de beelden voortaan ook niet meer een uur op, maar standaard slechts een minuut. Eigenaren kunnen die limiet verhogen naar maximaal tien minuten."

Gebeurt dat opslaan automatisch op de USB / SSD? Ik dacht ergens gezien te hebben dat je moet klikken op downloaden of iets om daadwerkelijk de dashcam beelden op te slaan. (Ik ben juist van video surveilance gewend dat continue wordt opgenomen tot de schijf vol zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Greatsword schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Fijn om te horen, als ik het goed heb begrepen krijg je dan ook een melding in de app toch als er iets gebeurt en als je zelf de auto in stapt zie je ook een notificatie op het scherm.

Wat voor mij alleen nog niet helemaal helder is zijn die tijden en het opslaan, uit het artikel:

"Tesla's slaan de beelden voortaan ook niet meer een uur op, maar standaard slechts een minuut. Eigenaren kunnen die limiet verhogen naar maximaal tien minuten."

Gebeurt dat opslaan automatisch op de USB / SSD? Ik dacht ergens gezien te hebben dat je moet klikken op downloaden of iets om daadwerkelijk de dashcam beelden op te slaan. (Ik ben juist van video surveilance gewend dat continue wordt opgenomen tot de schijf vol zit).
Een melding op mijn telefoon heb ik nog niet gehad. Ik vermoed dat dit enkel bij het aanraken van de auto zal zijn. De overige Sentry Mode filmpjes kan ik pas zien/beoordelen als ik instap.

De beelden worden inderdaad opgeslagen op de USB-stick. Bij mijn Model 3 zat er al eentje vanuit Tesla in (128GB). De dashcam beelden zijn iets anders dan Sentry. Die kun je handmatig activeren/opslaan tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

[Afbeelding]

Bijzondere plek om een kras te trekken. Niet per ongeluk iets geraakt met het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
PdeBie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Bijzondere plek om een kras te trekken. Niet per ongeluk iets geraakt met het rijden?
Inderdaad, dusdanig laag dat je denkt aan zelf gereden of een kindje / puber die bijzonder gedrag vertoond.

Ik stond gisteren met de buurvrouw te praten en een kindje fietst langs, fiets parkeerplaats op en kijkt nog eens om naar ons. Om daarna tegen m'n auto aan te fietsen :|

Sentry staat thuis uit maar de botsing was ook niet hard genoeg om op te nemen. Was links voor, niet dat de camera dat ws had opgepikt maar toch.

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 22-07-2023 18:00 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Met de huidige aanbiedingen van de model 3, wordt het wel heel interessant om er een aan te schaffen. We rijden nu een VW Tiguan uit 2017 maar kom op een positief rekenmodel voor de komende 4 jaar om dus die te verkopen en een model 3 te kopen. Restwaarde zal mijn inziens goed zijn (30K+) met de lage verbruikskosten, geen MRB en zelfs €2950,- SEPP subsidie…. te goed om waar te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Kaaschef schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:09:
Met de huidige aanbiedingen van de model 3, wordt het wel heel interessant om er een aan te schaffen. We rijden nu een VW Tiguan uit 2017 maar kom op een positief rekenmodel voor de komende 4 jaar om dus die te verkopen en een model 3 te kopen. Restwaarde zal mijn inziens goed zijn (30K+) met de lage verbruikskosten, geen MRB en zelfs €2950,- SEPP subsidie…. te goed om waar te zijn?
Voor de restwaarde is het wel goed te weten welk model (RWD/LR/P) het betreft, hoeveel km je denkt te gaan rijden in de komende 4 jaar en wat de prijsontwikkeling van nieuwe Model 3's zal zijn.

Maar overstappen vanuit een ICE naar EV is natuurlijk altijd goed ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:23

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Gewoon even een vraagje. Zijn er mensen die nu het kopen uitstellen van een m3. Omdat de mogelijke Highland begin volgend jaar komt..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Niet te goed om waar te zijn, maar gewoon een goede deal! Verkijk je trouwens niet op de restwaarde. Alle Tesla eigenaren die een Model 3 voor 50k+ kochten krijgen er ook niet meer zoveel voor als zij gedacht hadden.

Maar goedkoper lijkt het haast niet te worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Hoezo te goed? Musk wil gewoon heel veel verkopen en neemt kleinere marges voor lief, plus dat ze al relatief goedkoop bouwen. Restwaarde vind ik lastig, nu zijn ze soms nog duur doordat ze nog even interessant zijn in lease geloof ik, en je weet niet wat de nieuwe modellen gaan doen qua specs en prijzen over vier jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Nickrsd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:18:
Gewoon even een vraagje. Zijn er mensen die nu het kopen uitstellen van een m3. Omdat de mogelijke Highland begin volgend jaar komt..?
Je ziet in meerdere landen (o.a. Duitsland) dat de Model Y 3x (als ik het goed heb onthouden bij de YouTube video vanochtend...) zoveel verkoopt als de Model 3. Dat wordt o.a. (dus niet volledig) toegeschreven aan de kans dat veel kopers inderdaad op het nieuwe model wachten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09 18:47
Geen idee naar aantallen. Het heeft mij er in ieder geval niet van weerhouden om er nu een te kopen. Zo’n 4k voordeel op een voorraadmodel en met 3k subsidie was dit voor mij een mooi moment. Er komen altijd wel nieuwere modellen uit. Tenzij het echt iets revolutionairs is zou ik er persoonlijk niet op wachten.

Ik heb overigens ook de MY overwogen. De extra opslagruimte was prettig, maar met een zoon die binnen een paar jaar net als ik 2 meter is, is de MY gewoon geen optie. Je kan achterin je hoofd niet normaal kwijt in dat ding. Beetje design fail naar mijn idee. Aan andere kant, iedereen die <1,90m lang is zal er geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Taro schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:18:
[...]

Voor de restwaarde is het wel goed te weten welk model (RWD/LR/P) het betreft, hoeveel km je denkt te gaan rijden in de komende 4 jaar en wat de prijsontwikkeling van nieuwe Model 3's zal zijn.

Maar overstappen vanuit een ICE naar EV is natuurlijk altijd goed ;)
Ja natuurlijk ,voor de SEPP subsidie moet je voor een RWD model gaan. We rijden 10K km per jaar. Prijsontwikkeling wordt interessant , ik verwacht niet dat de concurrentie (traditionele auto-industrie) flink kan dalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tweakerpip schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Geen idee naar aantallen. Het heeft mij er in ieder geval niet van weerhouden om er nu een te kopen. Zo’n 4k voordeel op een voorraadmodel en met 3k subsidie was dit voor mij een mooi moment. Er komen altijd wel nieuwere modellen uit. Tenzij het echt iets revolutionairs is zou ik er persoonlijk niet op wachten.

Ik heb overigens ook de MY overwogen. De extra opslagruimte was prettig, maar met een zoon die binnen een paar jaar net als ik 2 meter is, is de MY gewoon geen optie. Je kan achterin je hoofd niet normaal kwijt in dat ding. Beetje design fail naar mijn idee. Aan andere kant, iedereen die <1,90m lang is zal er geen last van hebben.
Uhm. Prima dat je voor de 3 gaat hoor. Maar de Y heeft toch echt meer hoofdruimte.

Komt bij dat je als volwassen persoon echt mega brak zit in de 3. In de Y is de zitpositie vele malen beter.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 22-07-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
[...]
Voor zover ik weet heeft de Y eerder meer dan minder hoofdruimte dan de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Kaaschef schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:30:
[...]
Prijsontwikkeling wordt interessant , ik verwacht niet dat de concurrentie (traditionele auto-industrie) flink kan dalen
Inderdaad. Ik lees de laatste weken steeds meer berichten over een benarde situatie voor o.a. VW, waarbij de schulden van 200 Miljard oplopen tot 400 Miljard, de Chinese markt grotendeels voor ze wegvalt én de CEO heeft aangegeven dat er op de kosten gelet moet worden.

Of het allemaal helemaal correct is weet ik niet, maar VW kan volgens mij niet verder mee dalen in prijs dan het huidige niveau, zonder nog meer verlies op EV's te maken. Voor de Mach-E geldt hetzelfde, die werd al met meer dan 15k verlies per stuk verkocht en de prijzen zijn recent nog wat verder gedaald.

De komende jaren kunnen op EV gebied weleens extra interessant worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Ik ben aan het kamperen en eenofandere ventilator in m’n model 3 slaat zo nu en dan aan. Het zou fijn zijn als dat voorkomen kan worden. Auto is op slot, overheat protection, climate en camp mode zijn uit, wat is ie aan het doen?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Menesis schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:49:
Ik ben aan het kamperen en eenofandere ventilator in m’n model 3 slaat zo nu en dan aan. Het zou fijn zijn als dat voorkomen kan worden. Auto is op slot, overheat protection, climate en camp mode zijn uit, wat is ie aan het doen?
Mogelijk batterij koelen, iets opwarmen, etc.

Kan je helaas niet voorkomen, enige oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InVBTjKqurUhXJYH23VheA5R1yk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NP6kq8nTfKGyFnecqI1quRgq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:40

ScreamGT

joejoe

PdeBie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Omdat het juist een bijzondere plek is heb ik daar ook over nagedacht. Ik ben letterlijk vanuit werk naar huis gereden, en kan 100% herinneren dat die kras er nog niet zat.

En je geeft het zelf al aan, de plek is bijzonder. Als ik iets had geraakt was er meer schade dan alleen deze perfecte kras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik behoorde eerst tot die groep en denk zelfs dat het Q3 of Q4 van dit jaar gaat worden.

Echter de kortingen kon ik niet weerstaan en dit waren de berekening/overwegingen in mijn hoofd.
  • Nu kopen (voorraad model) = 38793 - 2950 (SEPP) - 500 Referal = 35343
  • Highland scenario 1: huidige catalogusprijs van 41990 - 2950 - 500 = 38540
  • Highland scenario 2: prijsverhoging naar 44900 - 2950 - 500 ~ 41550
Ik lees hier en daar wat over meer range, nieuw design en interieur verbeteringen maar meer ook niet.
We hebben het dan over een verschil van tussen de 3100 en 6200 voor grotendeels de looks toch?

Dus ja, blijft dan grotendeels een kwestie van smaak en het er voor over hebben.

Ben wel benieuwd wat je nog krijgt voor een 2023 model van een paar maanden oud met minder dan 5K op de teller zodra de nieuwe uit is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 22-07-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 07:30
[...]

Ik ben 1.92 en meer dan genoeg hoofdruimte over achterin bij de Y? Meer dan bij de 3..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Greatsword schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Ik behoorde eerst tot die groep en denk zelfs dat het Q3 of Q4 van dit jaar gaat worden.

Echter de kortingen kon ik niet weerstaan en dit waren de berekening/overwegingen in mijn hoofd.
Ik lees hier en daar wat over meer range, nieuw design en interieur verbeteringen maar meer ook niet.
We hebben het dan over een verschil van tussen de 3100 en 6200 voor grotendeels de looks toch?

Dus ja, blijft dan grotendeels een kwestie van smaak en het er voor over hebben.

Ben wel benieuwd wat je nog krijgt voor een 2023 model van een paar maanden oud met minder dan 5K op de teller zodra de nieuwe uit is ;)
"De gekochte nieuwe elektrische personenauto staat minimaal 3 jaar op uw naam. Dit is gerekend vanaf de datum van 1e inschrijving en tenaamstelling in het kentekenregister. We controleren regelmatig bij de RDW of de elektrische auto nog op uw naam staat in het kentekenregister. Verkoopt u de auto eerder dan de afgesproken 3 jaar? Dan meldt u dit aan ons en betaalt u (mogelijk) een deel van de subsidie terug."
https://www.rvo.nl/subsid...e-koop-nieuwe#voorwaarden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
[...]

Precies zoals ik er in sta!

Maar… bij Highland scenario 1 en 2 mag je er ook nog €1003 bij optellen voor de afleveringskosten.
Deze zitten namelijk niet inbegrepen bij de catalogusprijs maar wel bij de €38.793 voor de voorraadmodellen 😉 dat maakt het verschil nóg groter!

Daarnaast, als highland pas in q1 2024 beschikbaar wordt krijg je minder sepp, namelijk €2500

[ Voor 3% gewijzigd door Barse87 op 22-07-2023 20:20 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Dus als je een mooie voorraad wagen vind.. gewoon pakken die bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Nickrsd schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:23:
Dus als je een mooie voorraad wagen vind.. gewoon pakken die bak?
Dat is wat ik heb gedaan idd ☺️

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
[...]

Ik zie nu geen voor 38K ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kaaschef schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Ik zie nu geen voor 38K ?
Site/referral link in de gaten blijven houden, komen steeds bij maar zijn snel weer weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-monkey4
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 10:09
Ik heb eergisteren een model 3 RWD zwart met witte exterieur besteld, i.c.m. voorraad korting, referral en mogelijk SEPP. Ik was in eerste instantie op het nieuwe model aan het wachten maar kon deze configuratie voor deze prijs niet laten lopen.

In de app zie ik staan een levertijd tussen 28 juli en 11 augustus. Hoe betrouwbaar is deze datum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Crazy-monkey4 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:56:
Ik heb eergisteren een model 3 RWD zwart met witte exterieur besteld, i.c.m. voorraad korting, referral en mogelijk SEPP. Ik was in eerste instantie op het nieuwe model aan het wachten maar kon deze configuratie voor deze prijs niet laten lopen.

In de app zie ik staan een levertijd tussen 28 juli en 11 augustus. Hoe betrouwbaar is deze datum?
Als het een voorraadmodel betreft, dan redelijk betrouwbaar. Kijk vooral even in Het grote Tesla Levering topic, dat topic is hiervoor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Crazy-monkey4 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 20:56:

Lees onze ervaringen van de afgelopen weken zou ik zeggen.

Het grote Tesla Levering topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:42

[Afbeelding]

Oh dit is zo balen 😤
Als je zelf schade veroorzaakt, kan je tenminste gewoon kwaad zijn op jezelf.
Vandalisme, voor de lol of uit afgunst, is zo laag en degoutant..
Het is ook jammer met de nieuwe sentry mode (lichten die aan gaan?) dat mensen met slechte bedoelingen nu perfect weten of sentry uit of aan staat.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58
BJF005 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Het is ook jammer met de nieuwe sentry mode (lichten die aan gaan?) dat mensen met slechte bedoelingen nu perfect weten of sentry uit of aan staat.
Die snap ik niet.. Het geeft nu pulserend licht. Voor die bewuste update ging het licht ook al aan.

Mensen konden dus altijd al weten of het aanstond of niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:42
Oekol schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Die snap ik niet.. Het geeft nu pulserend licht. Voor die bewuste update ging het licht ook al aan.

Mensen konden dus altijd al weten of het aanstond of niet.
Aha ok, dat wist ik niet.
Ik dacht dat de lichten pas na die bewuste update aangingen. 😊

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
BJF005 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:20:
[...]

Oh dit is zo balen 😤
Als je zelf schade veroorzaakt, kan je tenminste gewoon kwaad zijn op jezelf.
Vandalisme, voor de lol of uit afgunst, is zo laag en degoutant..
Sentry Mode is ook echt zo’n functie van Amerikanen voor Amerikanen met een eigen driveway. Met de modus aan staat je Tesla op het parkeerterrein te flitsen voor iedere schim dat voorbij komt. Zet je de modus uit dan neemt het pas op ná de daad.

Ik wil een permanente bewaking. Een opname hoeft niet voor iedere poep en scheet, maar wel wanneer iemand je auto staat te vandaliseren. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
Zucht, midden in Italië zie in dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxE5uY9mqETip9ScdaZ5pRdEpXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbe9M1WvhPE0HfsALUDrUjbm.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk Niet er helemaal doorheen. Iemand tips om hoe hier mee omgaan? Geen zin om naar een Italiaanse garage te gaan waar gebrekkig Engels wordt gesproken, maar 130 rijden op de snelweg vind ik ook weer geen prettig idee.

Geen idee sinds wanneer die erin zit trouwens, zag het toevallig. Zitten in een road-trip, nu zo’n 2000km onderweg, en zat er thuis zeker niet in (hele auto gecontroleerd op van alles voordat we gingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Djerro123 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:08:
[Afbeelding]

Hopelijk Niet er helemaal doorheen. Iemand tips om hoe hier mee omgaan? Geen zin om naar een Italiaanse garage te gaan waar gebrekkig Engels wordt gesproken, maar 130 rijden op de snelweg vind ik ook weer geen prettig idee.

Geen idee sinds wanneer die erin zit trouwens, zag het toevallig. Zitten in een road-trip, nu zo’n 2000km onderweg, en zat er thuis zeker niet in (hele auto gecontroleerd op van alles voordat we gingen).
Dat wordt een nieuwe band. Je kan Tesla bellen als je nog onder de 80k km zit, die sturen je dan waarschijnlijk naar een bandencentrale.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 20:24

Sjod

Ik ben goed luisterend

[Afbeelding]

Tesla heeft een samenwerking met euromaster. Ik zou naar de dichtstbijzijnde euromaster rijden. En als deze niet dichtbij is, zou ik met gebrekkig Engels een nieuwe band halen. Ik zou er niet meer mee rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 17:31
Je hoeft toch geen enkele taal te spreken om te laten zien dat die band vervangen moet worden. Ik zou er geen meter meer mee rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Ik zou het zeker laten repareren (als dat mogelijk is) of vervangen. Zelfs met alleen gebaren weten ze waarschijnlijk wel wat ze moeten doen. Even googlen op "riparazione pneumatici" + de plaats waar je bent en dan degene uitzoeken met de hoogste beoordeling...

Als je Wegenwacht Internationaal hebt kun je ook de ANWB inschakelen. Tesla kan ook, maar lijkt me sowieso geen garantiegeval dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Ik zou het zeker laten repareren (als dat mogelijk is) of vervangen. Zelfs met alleen gebaren weten ze waarschijnlijk wel wat ze moeten doen. Even googlen op "riparazione pneumatici" + de plaats waar je bent en dan degene uitzoeken met de hoogste beoordeling...

Als je Wegenwacht Internationaal hebt kun je ook de ANWB inschakelen. Tesla kan ook, maar lijkt me sowieso geen garantiegeval dit.
Geen garantiegeval maar valt wel onder hun pechhulp toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:44
DonnieDoezoe schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:21:
Je hoeft toch geen enkele taal te spreken om te laten zien dat die band vervangen moet worden. Ik zou er geen meter meer mee rijden.
Nee, maar moeten wel een Tesla snappen. Krikpunten etc…

Over het algemeen vind ik de service op auto’s meer dan prima in Italie. Zal dus niet echt een issue zijn vermoed ik.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Restwaarde 30k+ (na 5jaar..?) wanneer je nu na subsidie de auto voor ~35000€ kan kopen?

Restwaarde zal eerder tegen of rond de helft zijn van 30k

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
ScreamGT schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:44:
[...]

Omdat het juist een bijzondere plek is heb ik daar ook over nagedacht. Ik ben letterlijk vanuit werk naar huis gereden, en kan 100% herinneren dat die kras er nog niet zat.

En je geeft het zelf al aan, de plek is bijzonder. Als ik iets had geraakt was er meer schade dan alleen deze perfecte kras.
Dat is 99% zeker kras van handvat/rem van een kinderfiets. (Vaker gezien toen ik nog in garages werkte)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
[Afbeelding]

Omdat deze in de wang lijkt te zitten is het potentieel gevaarlijk. Je zou geluk hebben als die geheel in het rubber zit zonder dat er koordlagen bloot liggen.

Makkelijkste is even wegenwacht bellen. (Je wilt niet dat een italiaan je batterij opkrikt)

(Tot 80k km Tesla bellen tijdens kantooruren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 14:44
Wolly schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Geen garantiegeval maar valt wel onder hun pechhulp toch?
Banden vallen inderdaad onder Roadside Assistance. Kosten voor de band zijn wel voor jezelf, maar afslepen tot zo'n 75km is wel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roundlet
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 19:20
[...]

Kost Sentry echt zo ontzettend veel accu? Daar schrik ik wel van. Maakt het dus een hele dure functionaliteit…
Sentry staat nu aan. En ja stond aan vanuit de fabriek. En ja dat kost dus zoveel energie.... vind het wel raar. Kijk bijv naar eufy. Dat met bepaalde technology het voor elkaar krijgt om weken dan wel niet maanden op een accie van 5000mah te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:01:
[...]
Ik wil een permanente bewaking. Een opname hoeft niet voor iedere poep en scheet, maar wel wanneer iemand je auto staat te vandaliseren. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? :?
Ik neem aan dat een vandaal eerst naar je auto toe moet lopen, dan je auto iets aandoet en weer wegloopt.

Wanneer zou sentry mode dan moeten beginnen met opnemen? Want wat is het verschil tussen deze vandaal en iemand die in de buurt z'n auton geparkeerd heeft en vervolgens gewoon langs je auto loopt?
Dus sowieso moeten alle personen in de buurt van je auto opgenomen worden. Dan is de vraag hoezeer een kras maken te voelen is door de auto, en of daar nog iets mee gedaan kan worden qua opname (tonen).

Ik denk dat het lastiger is dan je denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
[...]
Zoek maar in dit topic, maar ja. Je kan beter het geld in een fatsoenlijke verzekering stoppen. Is stukken goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
roundlet schreef op zondag 23 juli 2023 @ 05:49:
[...]
Sentry staat nu aan. En ja stond aan vanuit de fabriek. En ja dat kost dus zoveel energie.... vind het wel raar. Kijk bijv naar eufy. Dat met bepaalde technology het voor elkaar krijgt om weken dan wel niet maanden op een accie van 5000mah te kunnen werken.
Ja dat is leuk, maar Tesla moet het met de computer doen die ze erin hebben + 5 camera's en met een beetje pech zelfs nog verwarming van een aantal van die camera's. En vergeet ook niet dat het hoofddoel niet sentry mode is en ze dus ook niet geoptimaliseerd zijn daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Caelorum schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:48:
[...]

Ja dat is leuk, maar Tesla moet het met de computer doen die ze erin hebben + 5 camera's en met een beetje pech zelfs nog verwarming van een aantal van die camera's. En vergeet ook niet dat het hoofddoel niet sentry mode is en ze dus ook niet geoptimaliseerd zijn daarvoor.
Dat is het probleem met veel dingen bij tesla, een computer die alles op moet lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 11:43
Stef87 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:20:
[...]

Restwaarde 30k+ (na 5jaar..?) wanneer je nu na subsidie de auto voor ~35000€ kan kopen?

Restwaarde zal eerder tegen of rond de helft zijn van 30k
Dit vind ik een nogal vreemde redenatie. Om een voorbeeld te geven: Voor mijn vrouw hebben we 3 jaar geleden een Toyota Aygo gekocht voor 3500 euro. Was heel goed onderhouden (volledig bij de dealer) en had er slechts 60k op de teller staan. Nu staan er 111 op en de Aygo is er niet bepaald mooier van geworden. Krijg nu tweedehands (geen grap) 500 euro meer voor deze auto dan hij überhaupt gekost heeft. De vergelijking gaat niet volledig op, maar het is echt niet perse zo dat als jij je Tesla gaat verkopen dat iemand daar handmatig de mogelijke subsidies van gaat aftrekken. Gaat vooral om prijsontwikkeling van de markt. Occasions zijn op dit moment booming, dat zou over 3 jaar wel weer het geval kunnen zijn. Zeker als de elektrische automarkt wat stabiliseert en een Model 3 bijvoorbeeld juist wat duurder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01
datadevil schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:09:
[...]

Dat is het probleem met veel dingen bij tesla, een computer die alles op moet lossen.
De laatste opmerking is belangrijk. Tesla’s hebben een FSD computer met bijbehorende camera’s aan boord, waarvan iemand bij Tesla ergens in 2020(?) op het idee kwam dat die ook prima als beveiligings systeem gebruikt kon worden. In de basis is daardoor de computerkracht idioot groot voor sentry mode en daarom zuipt het veel stroom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Adrenaline0182 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:13:
[...]

Dit vind ik een nogal vreemde redenatie. Om een voorbeeld te geven: Voor mijn vrouw hebben we 3 jaar geleden een Toyota Aygo gekocht voor 3500 euro. Was heel goed onderhouden (volledig bij de dealer) en had er slechts 60k op de teller staan. Nu staan er 111 op en de Aygo is er niet bepaald mooier van geworden. Krijg nu tweedehands (geen grap) 500 euro meer voor deze auto dan hij überhaupt gekost heeft. De vergelijking gaat niet volledig op, maar het is echt niet perse zo dat als jij je Tesla gaat verkopen dat iemand daar handmatig de mogelijke subsidies van gaat aftrekken. Gaat vooral om prijsontwikkeling van de markt. Occasions zijn op dit moment booming, dat zou over 3 jaar wel weer het geval kunnen zijn. Zeker als de elektrische automarkt wat stabiliseert en een Model 3 bijvoorbeeld juist wat duurder wordt.
Die vergelijking gaat inderdaad niet op. Een (bijna) volledig afgeschreven auto vergelijken met een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 11:43
Inspired schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:48:
[...]

Die vergelijking gaat inderdaad niet op. Een (bijna) volledig afgeschreven auto vergelijken met een nieuwe.
Suggereren dat een Model 3 over 3 jaar 15k waard is, is nog veel gekker. Daar koop je een tweedehands Ford Fiesta voor. Maargoed, time will tell :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Fly-guy schreef op zondag 23 juli 2023 @ 06:48:
[...]

Ik neem aan dat een vandaal eerst naar je auto toe moet lopen, dan je auto iets aandoet en weer wegloopt.

Wanneer zou sentry mode dan moeten beginnen met opnemen? Want wat is het verschil tussen deze vandaal en iemand die in de buurt z'n auton geparkeerd heeft en vervolgens gewoon langs je auto loopt?
Dus sowieso moeten alle personen in de buurt van je auto opgenomen worden. Dan is de vraag hoezeer een kras maken te voelen is door de auto, en of daar nog iets mee gedaan kan worden qua opname (tonen).

Ik denk dat het lastiger is dan je denkt.
Sentry Mode moet sowieso opnemen, maar dient het niet op te slaan als de auto bepaalt dat er geen dreiging is geweest. Dat kan best slimmer dan dat het nu is? Genoeg AI-achtige tools die daar vast wel wat mee kunnen. En ongetwijfeld lastiger dan simpel opnemen, maar privacy voor anderen is ook wat waard.

Ik mis de verfijning een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 12:30
Caelorum schreef op zondag 23 juli 2023 @ 07:39:
[...]

Zoek maar in dit topic, maar ja. Je kan beter het geld in een fatsoenlijke verzekering stoppen. Is stukken goedkoper.
En een stuk beter voor het milieu. Je verbruikt zo’n 40-50 km per dag met sentry.. (300 W, 24 h)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 23-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
STIMPPYYY schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:50:
[...]

Nee, maar moeten wel een Tesla snappen. Krikpunten etc…
Daarom heb ik ook 4 van die pads in de auto liggen, met handgebaren erbij komt dat dan vast wel goed.
Over het algemeen vind ik de service op auto’s meer dan prima in Italie. Zal dus niet echt een issue zijn vermoed ik.
Uiteindelijk betreft het maar het wisselen van een band, dat zal inderdaad niet zo'n issue zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
Inspired schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:31:
[...]

Uhm. Prima dat je voor de 3 gaat hoor. Maar de Y heeft toch echt meer hoofdruimte.

Komt bij dat je als volwassen persoon echt mega brak zit in de 3. In de Y is de zitpositie vele malen beter.
Ik heb in beide auto’s gezeten vorige week. In de Y kan ik met m’n hoofd de hoofdsteun niet gebruiken en rust mijn hoofd op de dwarsbalk van het plafond. Dat was echt niks.
In de 3 kon ik gewoon zitten met m’n hoofd tegen de hoofdsteun. Het plaatsen van de hoofdsteun achter die balk lijkt echt een design fail.

Qua beenruimte is het uiteraard een ander verhaal. Daar wint de Y.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakerpip op 23-07-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
tweakerpip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Ik heb in beide auto’s gezeten vorige week. In de Y kan ik met m’n hoofd de hoofdsteun niet gebruiken en rust mijn hoofd op de dwarsbalk van het plafond. Dat was echt niks.
In de 3 kon ik gewoon zitten met m’n hoofd tegen de hoofdsteun. Het plaatsen van de hoofdsteun achter die balk lijkt echt een design fail.

Qua beenruimte is het uiteraard een ander verhaal. Daar wint de Y.
Ik volg 'm niet helemaal, de Y heeft toch exact dezelfde stoelen als de 3? En de Y heeft juist geen dwarsbalk?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Taro schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:32:
[...]

Voor zover ik weet heeft de Y eerder meer dan minder hoofdruimte dan de 3.
Ja en Nee. Als je gebruik wil maken van de hoofdsteun (wat voor comfort maar vooral veiligheid toch wel prettig is, dan zit die dwarsbalk waar het grazen dak ophoudt in de weg. Die dwarsbalk hebben ze gek genoeg een aantal cm verder naar voren geplaatst dan de hoofdsteun. Hierdoor raakt m’n hoofd de dwarsbalk een paar cm voordat hij de hoofdsteun bereikt. Ik heb dus alleen meer hoofdruimte wanneer ik rechtop zit en de hoofdsteun niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Ik volg 'm niet helemaal, de Y heeft toch exact dezelfde stoelen als de 3? En de Y heeft juist geen dwarsbalk?
Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de achterbank. Waar het glazen dak ophoudt bij de Y zit een dikke dwarsbalk in het plafond. Als ik zit in de Y op de achterbank en ik ga achteruit zitten met m’n bovenlijf en m’n hoofd dan komt mijn hoofd eerst de dwarsbalk tegen nog voordat ik de hoofdsteun bereik… Ik kan het ook niet anders maken dan dat. De 3 heeft dit probleem niet omdat het glazen dak doorloopt helemaal naar achteren.
Dit heeft dan weer andere nadelen, vooral wat betreft de opening van de kofferbak, maar ik kan in ieder geval m’n hoofd kwijt in de 3. In de Y lukt dat dus niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
tweakerpip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:41:
[...]

Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de achterbank. Waar het glazen dak ophoudt bij de Y zit een dikke dwarsbalk in het plafond. Als ik zit in de Y op de achterbank en ik ga achteruit zitten met m’n bovenlijf en m’n hoofd dan komt mijn hoofd eerst de dwarsbalk tegen nog voordat ik de hoofdsteun bereik… Ik kan het ook niet anders maken dan dat. De 3 heeft dit probleem niet omdat het glazen dak doorloopt helemaal naar achteren.
Dit heeft dan weer andere nadelen, vooral wat betreft de opening van de kofferbak, maar ik kan in ieder geval m’n hoofd kwijt in de 3. In de Y lukt dat dus niet…
Ah, duidelijk. Ook geen verschil met het verstellen van de achterbank leuning? Die kan in 3 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Ah, duidelijk. Ook geen verschil met het verstellen van de achterbank leuning? Die kan in 3 standen.
Ah, dat zou het goed kunnen zijn. Dat wist ik namelijk niet. Zou best kunnen zijn dat de achterbank naar achteren stond. Als ie verder naar voren kon dan was dit probleem er zeker niet. Zou dus best kunnen dat mijn verhaal daardoor helemaal nergens meer op slaat. En dat het probleem dat ik ervaarde simpel op te lossen is met het verstellen van de rugleuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:46
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Huh, sinds wanneer kan je de achterbank van de Y verstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:56
[...]

Over 5 jaar is de wereld een grondig andere plek dan vandaag. Momenteel zijn we in een aanloopfase wat de (tweedehands) prijzen op een ander niveau houdt dan als er méér gebouwd worden, de tweedehands markt volwassener is. Er is tweedehands relatief tot ICE behoorlijk weinig te koop. (+-11.000 BEV met een kmstand > 2500km op autoscout in NL tegenover 169.000 "al het andere")

Voorbeeld: Een 2019 LR kocht je een jaar geleden tweedehands, vrijwel zonder uitzondering +- 45-50k, nu zie ik ze regelmatig onder de 27-28K weg gaan. Een groot deel daarvan heeft te maken met de aflopende bijtelling, maar ook dat de prijzen van EV's gewoon omlaag aan het komen zijn.

Ik verwacht voor onze zakelijk 2019 LR dat een restwaarde van 15-20K niet onrealistisch is over een jaar. Dat is ook wel ongeveer wat we geschat hadden dat er zou gebeuren.

Rekenen met een restwaarde van 30k over 5 jaar, voelt gezien de forse ontwikkeling richting EV in de markt, het sterk groeiende marktaandeel, en de stevig doorontwikkelende techniek, als een utopie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
-Muncky- schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Sinds introductie dacht ik.

Betreffende mijn voorband met schroef erin; bedacht me dat ik pech hulp Europa had aangevinkt bij mijn autoverzekering, dus net met Eurocross gebeld. Omdat het nu zondag is stelde ze voor om morgenochtend iemand te sturen om de auto op te halen, en dan kunnen ze morgenochtend ook een banden specialist uitzoeken die dit kan fixen/vervangen. Ik heb aangegeven dat ik eventueel ook zelf erheen kan rijden mits niet te ver, dus morgenochtend bellen ze mij op en als ik dan nog steeds comfortabel ben met zelf rijden, dan geven ze gewoon het adres van de garage die een nieuwe band op voorraad heeft.

Al met al prima voor nu dus. Dank allen voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:04
Mar.tin schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Over 5 jaar is de wereld een grondig andere plek dan vandaag. Momenteel zijn we in een aanloopfase wat de (tweedehands) prijzen op een ander niveau houdt dan als er méér gebouwd worden, de tweedehands markt volwassener is. Er is tweedehands relatief tot ICE behoorlijk weinig te koop. (+-11.000 BEV met een kmstand > 2500km op autoscout in NL tegenover 169.000 "al het andere")

Voorbeeld: Een 2019 LR kocht je een jaar geleden tweedehands, vrijwel zonder uitzondering +- 45-50k, nu zie ik ze regelmatig onder de 27-28K weg gaan. Een groot deel daarvan heeft te maken met de aflopende bijtelling, maar ook dat de prijzen van EV's gewoon omlaag aan het komen zijn.

Ik verwacht voor onze zakelijk 2019 LR dat een restwaarde van 15-20K niet onrealistisch is over een jaar. Dat is ook wel ongeveer wat we geschat hadden dat er zou gebeuren.

Rekenen met een restwaarde van 30k over 5 jaar, voelt gezien de forse ontwikkeling richting EV in de markt, het sterk groeiende marktaandeel, en de stevig doorontwikkelende techniek, als een utopie.
15k voor een 5 jaar oude M3 lijkt me niet heel waarschijnlijk in de huidige markt, maar goed, wie weet idd wat de prijsontwikkelingen doen de komende jaren. :)

Nu betaal je voor een M3 uit 2019 met max 150k km's minimaal 25k. Daarbij verwachtte ik in 2019 bij de aanschaf van mijn 2012 Lexus CT als woon-werk auto met 105k km's ook een flinke afschrijving gezien de EV ontwikkelingen, maar die heb ik onlangs verkocht met 155k km's voor 11k, dat is bijna 1000 euro meer als aanschaf destijds bij Louwman...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adrenaline0182 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:09:
[...]

Suggereren dat een Model 3 over 3 jaar 15k waard is, is nog veel gekker. Daar koop je een tweedehands Ford Fiesta voor. Maargoed, time will tell :P
Dat beweer ik nergens. Het ging om een restwaarde van 30k+ na 5 jaar. Dat is imho wel heel rooskleurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-Muncky- schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Het is overigens alleen de hoek van de leuning. Niet de hele achterbank zoals bv een Twingo dat kon/kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44
Mar.tin schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Weet je wie dit volgens mij niet zo goed beraamd hebben als jullie? De leasemaatschappijen :+ Die rekenden zich volgens mij nog tot eind vorig jaar rijk en zullen niet zo blij geweest zijn met al het gestunt met prijzen van Tesla het afgelopen half jaar.

Het is ze ook lastig te ontkennen, destijds had ik een zoek opdracht aanstaan om prijsverloop een beetje in de gaten te houden. Die stond op 160000 km (uit lease) en Model 3, er kwamen er wel langs maar meestal tegen een hogere vraagprijs dan een nieuwe. De meest schokkende was wel een SR+ Model 3 uit 2019 met 196k kilometer en daar werd dus gewoon 45K voor gevraagd (stond wel een hele tijd lang te kopen overigens).

Wij hebben nu waarschijnlijk veel betaald. Ben benieuwd wat ie over 3-4 jaar nog waard is. Maar ik moet ook bekennen dat het me niet zo veel uit maakt, voor dat bedrag hebben we dan wel maandenlang tegen zeer lage running costs een 500+PK comfortabele auto mogen rijden met alle voordelen die in dit topic al voorbij zijn gekomen.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 14:49
EvolutionX schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:33:
[...]

15k voor een 5 jaar oude M3 lijkt me niet heel waarschijnlijk in de huidige markt, maar goed, wie weet idd wat de prijsontwikkelingen doen de komende jaren. :)

Nu betaal je voor een M3 uit 2019 met max 150k km's minimaal 25k. Daarbij verwachtte ik in 2019 bij de aanschaf van mijn 2012 Lexus CT als woon-werk auto met 105k km's ook een flinke afschrijving gezien de EV ontwikkelingen, maar die heb ik onlangs verkocht met 155k km's voor 11k, dat is bijna 1000 euro meer als aanschaf destijds bij Louwman...
De Model S en Model X uit 2018 zijn onderhand ook al 2/3 tot 3/4 van hun initiële aanschafwaarde verloren toch, dus ik vind het zeker niet raar als de model 3 over 5 jaar ook minder dan 15k gaat zijn. Wat ook nog meespeelt is welke particulier het aandurft om een model 3 te kopen voor meer dan 15k waarvan de garantie op de aandrijflijn en accu bijna verlopen is. Ik niet in ieder geval. Huidige ICE luxe wagens zoals BMWs MBs en Audis verliezen ook makkelijk 3/4 van hun waarde in 4 of 5 jaar.

De restwaardes van EVs zijn de afgelopen jaren zo hoog geweest in verband met de bijtelling, als die normaliseren en de volle mep wegenbelasting op EVs er ook komt dan verwacht ik dezelfde afschrijving als ICE. Maarja met het wispelturige gedrag van de overheid op dit vlak kan het van jaar tot jaar heel anders uitpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door cyntax op 23-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
Inspired schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:37:
[...]
Het is overigens alleen de hoek van de leuning. Niet de hele achterbank zoals bv een Twingo dat kon/kan.
Wat is nu precies het deel van de model Y dat verstelbaar is? De hoek van de leuning toch? Dat zou dan inderdaad betekenen dat het probleem dat ik ervaarde een non-issue is. Als de hoek stijler had gekund dan had ik gewoon ruim kunnen zitten met m’n hoofd achterin de Y zonder het dak te raken waar het dakraam opgehouden is.

[ Voor 47% gewijzigd door tweakerpip op 23-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
cyntax schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:18:
[...]

De Model S en Model X uit 2018 zijn onderhand ook al 2/3 tot 3/4 van hun initiële aanschafwaarde verloren toch, dus ik vind het zeker niet raar als de model 3 over 5 jaar ook minder dan 15k gaat zijn. Wat ook nog meespeelt is welke particulier het aandurft om een model 3 te kopen voor meer dan 15k waarvan de garantie op de aandrijflijn en accu bijna verlopen is. Ik niet in ieder geval. Huidige ICE luxe wagens zoals BMWs MBs en Audis verliezen ook makkelijk 3/4 van hun waarde in 4 of 5 jaar.

De restwaardes van EVs zijn de afgelopen jaren zo hoog geweest in verband met de bijtelling, als die normaliseren en de volle mep wegenbelasting op EVs er ook komt dan verwacht ik dezelfde afschrijving als ICE. Maarja met het wispelturige gedrag van de overheid op dit vlak kan het van jaar tot jaar heel anders uitpakken.
De reparatie van accupakketten en elektromotoren zullen qua ontwikkeling ook in een sneltreinvaart gaan als de instroom zo blijft. Anders is er straks ook geen bestaansrecht meer voor garages.

Daarnaast is het ook geen gegeven dat prijzen blijven dalen. Nu ook Volvo heeft toegegeven de helft van de winst te hebben ingeleverd door verkoop van EV's (en het betrof slechts 16% van het totaal) kun je wel stellen dat de traditionele merken het onmogelijk kunnen bijbenen. Dan is er uiteindelijk (behalve idealisme) weinig reden om de prijzen te blijven drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
[...]

Vreemde redenatie..? Natuurlijk…🤷🏼‍♂️

Een oud barrel van 3500€ zal natuurlijk allang afgeschreven zijn, je maakt een raar vergelijk.

Je bril is wel erg gekleurd 8)

*edit* de model 2 is er over 5jaar én binnenkort is er de nieuwe 3 welke nog goedkoper te produceren is.

Rekent Tesla uiteindelijk de prijsverlagingen door dan zakt restwaarde nog meer. Kijk maar eens naar de prijzen van 2019 modellen zonder bijtelling voordeel.

De model 3 is 10 a 14.000€ goedkoper nu, afhankelijk van wat je mee wilt tellen in de prijs (en stukken beter!)

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 23-07-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
cyntax schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:18:
[...]

Je hebt denk ik gelijk dat het zeker mogelijk is. Het is heel lastig te voorspellen. De inruilwaarde over 5 jaar zal vooral afhangen van wat een nieuwe vergelijkbare auto dan kost. Ik heb zojuist een model 3 nieuw gekocht voor 41k met 3k subsidie er nog vanaf, dus voor 38k. De inruilwaarde zal totaal niet afhangen van wat ik er nu voor betaald heb. Wanneer een nieuwe model 3 over 5 jaar 25k kost dan geloof ik zo dat de inruilwaarde waar ik rekening mee kan houden niet hoger is dan 15k. Het is lastig te voorspellen omdat we niet weten wat de prijzen van nieuwe auto’s doen over 5 jaar. Als een soortgelijke auto nog steeds 35-40k kost over 5 jaar dan is 25k weer niet realistisch. Erg onzeker allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakerpip op 23-07-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tweakerpip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Als een soortgelijke auto nog steeds 35-40k kost over 5 jaar dan is 25k weer niet realistisch. Erg onzeker allemaal.
Met 5 jaar kan je zo 60-70% afschrijven, dan is die 25k inderdaad niet realistisch. Daarnaast heb je te maken met de Tesla factor, vooralsnog dalen de nieuw prijzen met de jaren en stijgt de kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
tweakerpip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Wat is nu precies het deel van de model Y dat verstelbaar is? De hoek van de leuning toch? Dat zou dan inderdaad betekenen dat het probleem dat ik ervaarde een non-issue is. Als de hoek stijler had gekund dan had ik gewoon ruim kunnen zitten met m’n hoofd achterin de Y zonder het dak te raken waar het dakraam opgehouden is.
Ja, de hoek van de leuning inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
tweakerpip schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Ik ben 1m95.

Respectievelijk van links naar rechts:
- Normale houding met leuning naar achter (relaxte zit)
- Normale houding met leuning naar voor (relaxte zit)
- Hoofd naar achter rustend (tegen de hoek van de leuning in, niet comfortabel) met leuning naar voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwk-2fIU4tGLyFMEWW_fB8VGNHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wfKXy70ACUTuOe1xKMxS2vq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Erio8pDptAzfwJTPua3UJ3WRUJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuBEf0f8VC9bnAqZYb5EWojC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS_3Z5kIb-_SraAzh4-dz_8Tc8I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFrA23hWqNnjEKjllOIYPuvs.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zou prima een uur of 3-4 achterin kunnen zitten met leuning naar voor. Hele dag / 8 uur niet, maar dan kun je prima een keer wisselen met voorpassagier.

Voorbeeld van verstelling:

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 23-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Ik ben 1m95.

Respectievelijk van links naar rechts:
- Normale houding met leuning naar achter (relaxte zit)
- Normale houding met leuning naar voor (relaxte zit)
- Hoofd naar achter rustend (tegen de hoek van de leuning in, niet comfortabel) met leuning naar voor

<knip>

Ik zou prima een uur of 3-4 achterin kunnen zitten met leuning naar voor. Hele dag / 8 uur niet, maar dan kun je prima een keer wisselen met voorpassagier.
Dank voor de heldere post met plaatjes! Dit illustreert inderdaad precies wat ik ervaarde wat betreft hoofdruimte bij de Y. Ik ben zelf 1,98. Ik weet niet zeker in welke positie de rugleuning stond. Die hoofdsteunen zelf kunnen toch ook nog wel in hoogte versteld worden? Nu geven ze nauwelijks ondersteuning qua comfort en bij een aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickrsd

Nickrsd

Zijn jullie die nu overgaan tot het kopen van een model3 particulier of nog juist zakelijk?

Ik overweeg mijn bmw320d 2014 weg te doen voor het rijden van een tesla3 rdw.

Heb thuis als zonnepanelen.. dus weinig houdt me tegen denk.. voordeliger kan niet denk??
Ik ben alleen een twijfelaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Nickrsd schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:42:
Zijn jullie die nu overgaan tot het kopen van een model3 particulier of nog juist zakelijk?

Heb thuis als zonnepanelen.. dus weinig houdt me tegen denk.. voordeliger kan niet denk??
Ik heb particulier gekocht, kwam van een Ford focus wagon en dit was mijn eerste nieuwe auto die ik kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Mooie upgrade toch, ik zeg doen!

Hier hopelijk volgende week binnen, ook particulier ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Ik ben begin dit jaar van een lease M3P naar koop MYLR (mobiliteitsbudget) overgestapt en om die reden wat keuzes gemaakt om de auto zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. In Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic heb ik daarvan een en ander op een rij gezet.

Met de eerdere 4% & 8% bijtelling was zakelijk nog super interessant, maar met de huidige bijtelling is zelf kopen interessanter als je alles eromheen goed weet te regelen.

Zonnepanelen zijn leuk, maar heb je natuurlijk in de winter weinig aan. Salderen wordt minder, maar door slim om te gaan met (afbetaalde) panelen, dynamische tarieven, km-vergoeding, goedkope verzekering, etc. is het zelfs mogelijk om geld toe te krijgen per kilometer incl. afschrijving.

Op basis van je bericht valt de afweging niet direct te maken, maar het is zeker interessant om verder uit te zoeken :)

Pagina: 1 ... 60 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: