bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:48:
[...]
Hier wat verbruikscijfers met de Model Y RWD.
Vandaag met een dakkoffer en een surfplank ernaast op pad gegaan. Eerste stuk was Haarlem naar Lokeren Supercharger. 212 km, 41 kWh verbruikt, volgens boordcomputer 192 Wh/km. Dit was deels 100 km/h en deels 120 km/h. Dat laatste in NL op de stukken waar de 120/130 limiet gold en in België (behalve Ring Antwerpen).
Volgens de Energie app zat op de stukken waar het 100 km/h het verbruik ergens tussen 150-160 Wh/km. Waar ik 120 km/h reed ging dat naar 210-220 Wh/km. Dit met een licht windje in de rug. Gemeten door te kijken naar gemiddeld verbruik over de laatste 10 km en dan na een stuk van 10 km op een bepaalde snelheid kijken wat het aangaf. Niet heel precies dus, maar klopt wel aardig met het gemiddelde over de rit denk ik.
Stuk van Lokeren naar Franse grens was rustig, dus kon bijna de hele tijd 122 km/h op de Autopilot aanhouden. Alleen niet een klein stukje bij Gent. Dit kwam gemiddeld uit op 238 Wh/km. Wind was gaan liggen, maar ik vermoed dat ook de Belgische wegen voor een iets hoger verbruik zorgen.
Zonder dakdrager is mijn verbruik op 120 km/h in Nederland tussen 190 en 200 Wh/km schat ik. Dus met deze spullen op het dak 20-25% meer rekenen.
De Model 3 zal hier mogelijk wat onder zitten en jouw dakkoffer kan weer anders zijn en de fietsen zullen weer wat meer/ander effect hebben op de aerodynamica en het weer is misschien anders en je rijstijl zal anders zijn en... en...
Kortom, ik zou het een beetje in de gaten houden via de Energie app, of via de card linksonder. En het maakt dus best veel verschil of je 100 rijdt of 120/130. Mocht je op hogere snelheid tekort komen, dan kun je dus heel wat extra kilometers maken door een stuk wat minder snel te rijden.
Nog even een extra rit van dag 2:
Supercharger bij Le Mans naar Poitier Sud. 212 km gereden, 1h54m, Vgem 111,6 km/h. Dit was merendeels 130 km/h aanhouden op Autopilot maar met paar stukjes wat langzamer, verkeer en een hoop tolpoorten kwam het gemiddeld hierop uit. Verbruik: 216 Wh/km. MY RWD met dus een dakkoffer op het dak en een surfplank ernaast.
Heb ook via de Energie app weer gekeken en op stukken van 50 km 130 km/h aan een stuk zat het gemiddelde soms onder 220 Wh/km, soms richting 240 Wh/km. Denk afhankelijk van route, wind, etc. De overige trajecten hadden ook wat RN of D wegen, dus minder representatief voor de kruissnelheid op de snelweg.
Stukken van twee uur 130 km/h rijden tussen superchargers is dus geen enkel probleem met deze dakbelading. Laden gaat vrij snel en zelfs tot 90% valt het wachten erg mee (misschien 5-10 minuten meer dan we minimaal nodig hebben).
We zijn donderdag en vrijdag gaan rijden om drukte te voorkomen en dat heeft tot nu toe gewerkt. Morgen is een rode zaterdag, dus veel drukte naar het zuiden, maar tot nu toe konden wij overal wel doorrijden. Bij de Superchargers wel wat druk, maar nog nergens hoeven wachten.
Anyway, mijn zorgen over de dakdrager zijn wel weg. In elk geval voor de zomer. In de winter kan het wat krap worden.
Ik heb het referentieverbruik in ABRP op 192 Wh/km gezet (ipv normaal 167) en dan plant ie erg nauwkeurig met deze spullen op het dak. YMMV.