Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.665 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 22:19
Wat verwachten jullie qua prijsdalingen de komende maanden? Volgens mij zijn er wederom enorm veel Tesla’s onderweg. Ik sta namelijk op het punt om een Y LR te bestellen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
sjakkie123 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:49:
Wat verwachten jullie qua prijsdalingen de komende maanden? Volgens mij zijn er wederom enorm veel Tesla’s onderweg. Ik sta namelijk op het punt om een Y LR te bestellen..
Ik denk dat ALS ik al een glazen bol zou hebben deze nog steeds niet Elon-proof zou zijn :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Als je privé of op een eigen zaak kan bestellen zou ik wachten tot va 15 Juni, en dan kijken of er kortingen komen voor snelle aflevering… als je configuratie er tussen zit natuurlijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:51
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:03:
[...]

Als je privé of op een eigen zaak kan bestellen zou ik wachten tot va 15 Juni, en dan kijken of er kortingen komen voor snelle aflevering… als je configuratie er tussen zit natuurlijk.
Is dat de richting voor kansen ja? Vanwege? Kwartaal cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:57
Einde van het kwartaal is altijd een goed moment inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fasttesla schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:21:
[...]

Ik heb hier een aantal mnd terug over geschreven, bij Tesla zelf gevraagd, die zeggen als hierdoor bv de remschijven kromtrekken omdat deze de warmte niet kwijt kunnen en kromtrekken is dat jou probleem. Wielen passen wel uiteraard, voorbeelden zat. Was toen bezig met wintervelgen en die velgenboeren verkopen het toch wel, maakt hun niks uit. Nogmaals zal best goed gaan maar ik heb het niet gedaan.
Ja. Lijkt me wat raar verhaal. Plus, dan zou het in de handleiding moeten staan en is het gek dat je gewoon de Gemini’s kunt selecteren. Ga er toch niet mee circuit op. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
Hoeveel km mag ik verwachten van de 19" Hankook banden op de MY RWD? Ik zag van de week dat mijn achterbanden al substantieel verder afgesleten zijn dan de voorbanden. Ik heb niet gemeten hoeveel mm maar ik gok dat het 4,5mm is na 13.000KM in de Y RWD vrijwel permanent op Chill. Dus in dit tempo is het na 25 a 30K wel echt op. Of ik moet binnenkort voor/achter wisselen. In mijn vorige (veel lichtere) auto deed ik 150k met 1 setje zomer- en 1 setje winterbanden :X.

Als het zo doorgaat komen er in november CrossClimate 2 banden onder...

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 02-05-2023 21:02 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:35
In Amerika zijn de prijzen net terug 250$ omhoog gegaan, waardoor ze net buiten de subsidie-grens vallen.
Waarom? Wie zal het zeggen... Te veel vraag momenteel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZveenT schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:07:
[...]

Is dat de richting voor kansen ja? Vanwege? Kwartaal cijfers?
Je weet nooit bij Tesla, maar Berlijn blijft stijgen in productie, dus ze moeten die auto’s verkocht krijgen.
En dit is wat we eind maart gezien hebben. Er ging bij sommige modellen wel 3-5000€ af.
Voor wat het waard is, ik denk dat de kansen het grootst zijn bij witte of zwarte LR modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:51
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Je weet nooit bij Tesla, maar Berlijn blijft stijgen in productie, dus ze moeten die auto’s verkocht krijgen.
En dit is wat we eind maart gezien hebben. Er ging bij sommige modellen wel 3-5000€ af.
Voor wat het waard is, ik denk dat de kansen het grootst zijn bij witte of zwarte LR modellen.
Ja ok'e, zie het wel t.z.t.. Moet toch nog bepalen of we het nu echt willen. Een grijze MY P lijkt mij wel. Maar t verstand zegt een LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:02:
Hoeveel km mag ik verwachten van de 19" Hankook banden op de MY RWD? Ik zag van de week dat mijn achterbanden al substantieel verder afgesleten zijn dan de voorbanden. Ik heb niet gemeten hoeveel mm maar ik gok dat het 4,5mm is na 13.000KM in de Y RWD vrijwel permanent op Chill. Dus in dit tempo is het na 25 a 30K wel echt op. Of ik moet binnenkort voor/achter wisselen. In mijn vorige (veel lichtere) auto deed ik 150k met 1 setje zomer- en 1 setje winterbanden :X.

30k met een stel banden op een auto van 2 ton die 300pk heeft. In de jaren 90 zouden ze je gezegd hebben dat dat heel moeilijk haalbaar zou zijn.

Crossclimate is zeker noet verkeerd, maar je moet die wel per 4 plaatsen.
Dus misschien is het een beter idee om je banden nu te roteren, en dan ineens 4 banden tegelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Mijn vermoeden is dat de einde kwartaal dumps wel gaan stoppen. Anders gaat gewoon iedereen wachten tot einde kwartaal en dat werkt voor de verkoop/marge alleen maar averechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tweak_ers schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:16:
[...]

Gaat om deze:

[...]

En toch kun je dat niet altijd aan elkaar verbinden.
Ik ben ook naar Toscane gereden en ondanks dat ik heel veel heb ge-supercharged zie ik een zelfde dip als @Taro, maar dan heel specifiek alleen de dagen dat ik dat in Duitsland doe/deed.

Dus ik ben verder gaan denken, wat doe ik in Duitsland anders dan in Zwitserland, Oostenrijk en Italië? 230 rijden en dan ook heel specifiek veel kW trekken uit een bijna lege accu. Met 7% soc nog een RS6 proberen bij te houden?

Uiteindelijk trekt de Model 3 LR best veel vermogen uit 74kWh. En vooral op lagere socs schijnt dit ook negatief te zijn voor de accu.

Superchargen deed ik op 120-140kW, maar met 7% soc haalt hij volgens mij nog makkelijk 250kW uit de accu met accelereren. Bij hogere socs gaat de discharge rate zo naar 350kW bij accelereren. Vooral op hogere snelheden vraagt dat best wel wat van de auto. Misschien is Tesla iets te ver gegaan hiermee. In veel landen geen probleem, maar Duitse autobahn?

Ik kan niets anders verklaren waarom het zowel op de heenweg al de terugweg vooral in Duitsland zich heeft voorgedaan.
De grootste happen in degradatie waren bij mij op lange autobahn ritten met langdurige hoge snelheden met langdurige periodes boven de 200kmh en tot wel 8x superchargen per dag. Wat, zeker voor een SR+ met 275kW en een accu van 50kW extreem belastend is.

Vorige week weer redelijk lopen boenderen op de autobahn maar volgens abpr geen extra degradatie, heb wel het idee dat de power limiet veel sneller begrenst wordt dus mogelijk toch iets van een software aanpassing.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stef87 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:44:
Gelukkig staat onze Model Y -Performance al meer dan een week op ons te wachten in NL :)

Helaas nog wel zonder NL kenteken in Purmerend. Auto had ik besteld bij Gerrit, van het bedrijf Auto Bleeker. ( Op “maat” besteld en laten importeren, Aanrader!)

[Afbeelding]

Wit, 17k km (zwart interieur) mét parkeersensoren.

De RDW zou bepaalde problemen hebben dus ik hoop (morgen?) of kenteken eindelijk binnen is en ik deze week eindelijk kan rijden!

Ondertussen ook 19inch velgen besteld.De uberturbine 21inch vind ik echt mooi! Maar deze zijn soms niet werkbaar/te kwetsbaar op sommige plekken.

Foto 1 mat gunmetal:

[Afbeelding]

Foto van het type velg (niet 19inch):
[Afbeelding]

Grote voordelen van deze 19inch (9.5J breed):

1. Velgen zijn maar 9.4kg in plaats van ~17.7kg per velg. Dat is totaal -33.2kilo(!) minder aan velgen
2. Acceleratie zou tot een 0.4s sneller kunnen zijn (misschien van @Taro dragy lenen?) bij 0-100, dus dan bijna net zo snel als de 3-performance.
3. Lager onafgeveerd gewicht en bijbehorende voordelen.
4. Ik kan met die 19inch nog in de bagger/kuilen rijden als het moet (dus op parkeerplaatsen Airsoft bijvoorbeeld)
5. Lichtere Banden 255/45R19 is goedkoper en zuiniger (maar breed zat voor acceleratie)
6. Ik kan all Season banden met 3-pmf rating rijden.

Ik wacht met smart op de nieuwe banden van Vredestein, namelijk de Vredestein Quatrac PRO-EV banden, deze komen in de zomer pas uit in de juiste maat.

Link Quatrac PRO-EV info/datasheet:
https://www.vredestein.nl...nl/QUATRAC%20PRO%20EV.pdf

Link reguliere QUATRAC PRO:
https://www.vredestein.nl...1656/nl/QUATRAC%20PRO.pdf

Ofwel, een UHP (ultra high performance) georiënteerde all Seasonband speciaal voor EV’s mét 3-pmf “sneeuwvlok” icoon.

Lekker sturen maar tóch allseason én stil/zuinig. Aan het loopvlak kan je al zien dat dit een meer “zomers” georiënteerde all season band is tbv sportiever gevoel bij het rijden:

[Afbeelding]

Weet iemand toevallig hoe duur orignele Tesla tmps (bandenspanning) sensoren zijn incl. BTW?
Gaaf Stef! Gefeliciteerd! Mooie upgrade, heb je de classic SR nog een beetje kunnen slijten. Toch wel veelzeggend dat je ondanks je maandagochtend model toch weer voor een Tesla bent gegaan ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Bever!

3

Stef87 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:44:

Ik wacht met smart op de nieuwe banden van Vredestein, namelijk de Vredestein Quatrac PRO-EV banden, deze komen in de zomer pas uit in de juiste maat.

Link Quatrac PRO-EV info/datasheet:
https://www.vredestein.nl...nl/QUATRAC%20PRO%20EV.pdf

Link reguliere QUATRAC PRO:
https://www.vredestein.nl...1656/nl/QUATRAC%20PRO.pdf

Ofwel, een UHP (ultra high performance) georiënteerde all Seasonband speciaal voor EV’s mét 3-pmf “sneeuwvlok” icoon.

Lekker sturen maar tóch allseason én stil/zuinig. Aan het loopvlak kan je al zien dat dit een meer “zomers” georiënteerde all season band is tbv sportiever gevoel bij het rijden:
Mooi auto! Ik heb echt dramatische ervaring met Vredestein winterbanden op een M3, ESP is niet compatibel met de wintrac pro. Hopelijk is dat bij die nieuwe serie geen issue... (een gewaarschuwd mens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 16:55
Is het windgeruis in de Y goed verbeterd tov de oude m3 of gewoon nog dezelfde herrie als je 130 rijdt? Kunnen sommige overstappers hier misschien wat op ingaan?

Ik neig voor mn volgende auto nu eerder naar een occasion Etron 55 dan een Y, ivm met de slechte isolatie van mn M3 uit 2019.

[ Voor 28% gewijzigd door r0bb op 02-05-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:38
r0bb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:39:
Is het windgeruis in de Y goed verbeterd tov de oude m3 of gewoon nog dezelfde herrie als je 130 rijdt? Kunnen sommige overstappers hier misschien wat op ingaan?
Het is geen antwoord op je vraag, maar de overstap van seat ateca bj 2019 naar de model Y, was ik aangenaam verrast door de stilte.
Het stille is sowieso eigen aan EV maar ik merkte beter isolatie rolgeluid banden, minder windgeruis en ik heb nu met de Y pas bij 130 echt 'veel' wind geruis, met name rond de buitenspiegels.

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:02:

Hoeveel mm hebben die banden nieuw? Profiel op nieuwe banden is ook steeds minder. 25k met een RWD op chill vind ik niet veel. Denk dat ik nog 3,5mm na 40k op zomer banden heb. Ik rij uitermate sportief, nooit op chill en trek hem lekker door de bochten. Ook nog een LR AWD. Geen Hankooks btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:47
Ik ga deze week dan toch eindelijk echt de Model 3 bestellen (zakelijke lease).
Maar ik ben nog steeds niet uit over de kleur, ik twijfelde eerst tussen wit en Midnight Silver Metallic (MSM) en nu is daar ook nog rood bijgekomen. Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een andere kleur wil gaan dan wit omdat mijn vriend al een witte Model Y heeft besteld.
MSM is erg classy en onopvallend en ik verwacht dat die kleur ook redelijk mee zal vallen qua hoe snel hij er vies uit ziet en of je snel micro scratches/swirls ziet.
Rood is erg sportief en opvallend maar weet niet of dat snel gaat vervelen en weet ook niet hoe de verf kwaliteit is qua het zien van micro sratches/swirls, en of rood gaat vervagen na een paar jaar.

Ik heb echt voor mijn gevoel al honderden filmpjes en foto's gezien van alle kleuren maar ik kom echt nooit een rode Tesla tegen in het echt. Op mijn werk zijn er wel een aantal witte en MSM Tesla's maar allemaal nog met de chrome look wat voor mij persoonlijk toch af doet aan het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20
Staat er geen rode bij de Tesla Service Center in de buurt? woon je in de buurt van Groningen? Oh, laat maar je bent op zoek naar een rode M3

Een rode M3 zie ik niet heel vaak, ik weet er toevallig 1 te staan en ik vind ‘m zeker erg gaaf, maar ik ben biased :9 . Het is dat het prijsverschil zo groot is tussen een standaard witte en een rode, vooral bij het basismodel maakt dit de auto relatief duurder. Vervagen van de rode kleur verwacht ik echt niet, dat is iets van vroeger. Micro-scratches / swirls hangt vooral af van hoeveel kilometers je maakt en hoe vaak je ‘m door de wasstraat trekt.

[ Voor 85% gewijzigd door Radiodurans op 02-05-2023 22:14 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33

Ik neig voor mn volgende auto nu eerder naar een occasion Etron 55 dan een Y, ivm met de slechte isolatie van mn M3 uit 2019.
Ik vond het een redelijk groot verschil. Hoewel mijn proefrit maar 30 minuten was. Sowieso is het 2019 net een koekblik tov de nieuwere modellen, zeker tov de Y.

Ik geloof overigens meteen dat de e-tron nog veel stiller en comfortabeler is. Ik kijk er ook naar. Ga ‘m op z’n minst rijden tzt. Moet wel nog een jaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En vind je het rijbereik en de efficientie van de etron goed genoeg?
130 met de etron houdt die echt niet lang vol. Verbruik gaan dan al snel boven de 300 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 10:07

Laatst een week of 2-3 een M3 uit 2021 gereden en die was beduidend luidruchtiger dan mijn E-tron 55. Maar let wel, de E-tron is zo goed als de stilste EV die je kan krijgen.

@Tommie12 hij heeft dan ook 87kWh bruikbaar.
In de zomermaanden 130km/h op de cruise haal ik zonder problemen 250-275km netto.
Als je max 110 rijdt dan zit je op ruim 320km netto in de zomer.

In de winter 130+ rijden is natuurlijk slopend maar dat geldt voor de Y net zo goed.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2023 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Ik zou zeggen een verschil van dag en nacht. De MY is heerlijk stil. In de M3 irriteerde ik me behoorlijk aan het windgeruis, in de MY heb ik het nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:11:
[...]

130 met de etron houdt die echt niet lang vol. Verbruik gaan dan al snel boven de 300 Wh/km.
Ik heb nog geen proefrit gedaan met de Etron maar die gaat er wel komen. Als ik een constante van 130 aanhield in mn M3 RWD dan liep die ook naar minimaal 220 Wh, de Etron 55 heeft dan nog 92 kWh aan boord en idd miss is de range dan alsnog iets minder, maar het zal niet veel verschillen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:38
r0bb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Ik heb nog geen proefrit gedaan met de Etron maar die gaat er wel komen. Als ik een constante van 130 aanhield in mn M3 RWD dan liep die ook naar minimaal 220 Wh, de Etron 55 heeft dan nog 92 kWh aan boord en idd miss is de range dan alsnog iets minder, maar het zal niet veel verschillen vermoed ik.
De vergelijking is gewoon ook helemaal niet eerlijk.
De Audi Q4 met wat aankleding kost makkelijk 70k, de fat e-tron Audi gaat daar nog los over van prijs.
Look & feel van de fat is premium, een zalige auto, maar de prijs is er ook naar.
Prijs/kwaliteit is voor mij model Y toch de winnaar hoor 😎
Moest ik geld teveel hebben en de e-tron kunnen betalen? Goh, als luxepaardje zou ik dan toch voor de Audi gaan 😁 Helaas, ik kon 55k besteden, geen 85 of meer 🤣

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32

Zeker! Vriend van me heeft en had een M3. Hoorde met 80 op de teller al heel vervelend wind geruis. Dat is bij mijn MY bijna niet aanwezig zeg ik gechargeerd. Was het niet zo dat de M3 geen dubbel glas had bij de ramen of alleen voor wel maar achter niet of zoiets? MY heeft dat voor en achter.

@GeeMoney maar dan valt dat toch best tegen? 30 kWh meer in de batterij dan een MY RWD en dan met 110 op de teller niet eens verder komen dan 320 km. De zomer moet nog komen maar ik haal nu al makkelijk 300km+ verwacht in de zomer toch wel 400+ eerlijk gezegd.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
revolution-nl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Gaaf Stef! Gefeliciteerd! Mooie upgrade, heb je de classic SR nog een beetje kunnen slijten. Toch wel veelzeggend dat je ondanks je maandagochtend model toch weer voor een Tesla bent gegaan ;)
Service en garantie (krijgen) is idd niet altijd top. De visie van Tesla (
en de techniek in alle Tesla EV’s zijn wel top.

De 2019 SR+ blijft nog 1.5-2j, zakelijk gewoon interessant om te laten blijven.. Belastingdienst technisch was vroeg auto weg doen 8k meer belasting betalen aanstaande jaar aangifte (plus mislopen zakelijke voordelen jaar later)

Onze 100% elektrische Skoda Citigo e-iV gaat weg ter overname, zodra de P er staat. (Private lease a 226€ maand)
Mocht een forumlid nog goedkoop 1.5 (of 2.5j) willen rijden, is een prima EV die Skoda.

Zodra de 3 jaar of 5 oud is gaat die weg en komt er terug een Skoda Citigo (voorkeur van mn vrouw)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Oekol schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:32:
[...]
Zeker! Vriend van me heeft en had een M3. Hoorde met 80 op de teller al heel vervelend wind geruis. Dat is bij mijn MY bijna niet aanwezig zeg ik gechargeerd. Was het niet zo dat de M3 geen dubbel glas had bij de ramen of alleen voor wel maar achter niet of zoiets? MY heeft dat voor en achter.
[...]
Een oude model 3 (2020 of ouder) heeft helemaal geen dubbel glas. Ook zit er in de 2019 modellen nog minder geluidsisolatie op de accupack, waardoor je meer van de weg hoort. De isolatie in de deur zal ook nog wel wat minder zijn. Tevens zat in de 2019 modellen geen vloermatten, dus als die er ook niet later in geplaatst zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Bever! schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:27:
[...]

Mooi auto! Ik heb echt dramatische ervaring met Vredestein winterbanden op een M3, ESP is niet compatibel met de wintrac pro. Hopelijk is dat bij die nieuwe serie geen issue... (een gewaarschuwd mens)
Dankjewel!

Helaas nog steeds niet door de RDW heen tbv kenteken, geduld hebben is lastig zo.. :)

Het zijn btw geen winterbanden, dat is bijna bij elk merk een drama.

All seasons zou beter moeten zijn.. :) Als het tegen valt gaan er gewoon zomerbanden onder + evt. Winter

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 02-05-2023 22:40 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:32
FSD komt wat sneller wellicht naar Europa

https://www.notateslaapp....rope-sooner-than-expected

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Ik heb vanmiddag een proefrit gedaan met de Model Y en ben best wel enthousiast geworden!

Enkele dingen die ik niet getest heb, maar achteraf wel wilde weten...
- kun je Whatsapp ook koppelen, zodanig dat je berichten worden voorgelezen en dat je via spraak berichten terug kunt sturen?
- kun je een app als ABRP ook installeren op het infotainment?

Extra leuk was dat de proefrit in de performance was, wat een idioot maar leuk snel ding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Oekol schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:32:
[...]

@GeeMoney maar dan valt dat toch best tegen? 30 kWh meer in de batterij dan een MY RWD en dan met 110 op de teller niet eens verder komen dan 320 km. De zomer moet nog komen maar ik haal nu al makkelijk 300km+ verwacht in de zomer toch wel 400+ eerlijk gezegd.
Ik haal in de zomer met mijn 21 inch 340-350km netto.
De 320 is dus voorzichtig omdat niet iedereen hetzelfde rijdt :).
De E-tron is natuurlijk wel uit 2018-2019.
De nieuwe Q8 E-tron komt ook weer een stuk verder maar het zijn gewoon totaal andere auto’s (de Y vs E-tron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
BJF005 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:30:
[...]

De Audi Q4 met wat aankleding kost makkelijk 70k, de fat e-tron Audi gaat daar nog los over van prijs.
Look & feel van de fat is premium, een zalige auto, maar de prijs is er ook naar.
Moest ik geld teveel hebben en de e-tron kunnen betalen? Goh, als luxepaardje zou ik dan toch voor de Audi gaan 😁 Helaas, ik kon 55k besteden, geen 85 of meer 🤣
Dat is deels waar, maar ik vergelijk dan ook een occasion Etron 55 uit 2019 a 50K met een nieuwe model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Een oude model 3 (2020 of ouder) heeft helemaal geen dubbel glas. Ook zit er in de 2019 modellen nog minder geluidsisolatie op de accupack, waardoor je meer van de weg hoort. De isolatie in de deur zal ook nog wel wat minder zijn. Tevens zat in de 2019 modellen geen vloermatten, dus als die er ook niet later in geplaatst zijn...
Zaten gewoon vloermatten in hoor :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sanger1981 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:38:
Ik heb vanmiddag een proefrit gedaan met de Model Y en ben best wel enthousiast geworden!

Enkele dingen die ik niet getest heb, maar achteraf wel wilde weten...
- kun je Whatsapp ook koppelen, zodanig dat je berichten worden voorgelezen en dat je via spraak berichten terug kunt sturen?

Extra leuk was dat de proefrit in de performance was, wat een idioot maar leuk snel ding!
Nee en nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:38:
[...]

Ik haal in de zomer met mijn 21 inch 340-350km netto.
De 320 is dus voorzichtig omdat niet iedereen hetzelfde rijdt :).
De E-tron is natuurlijk wel uit 2018-2019.
De nieuwe Q8 E-tron komt ook weer een stuk verder maar het zijn gewoon totaal andere auto’s (de Y vs E-tron).
Omdat de nieuwe een nog grotere batterij heeft, en een heel klein beetje efficienter geworden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BJF005 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:30:
[...]

Bwah… misschien iets minder premium (lees: overbodige knoppen), maar prestaties én binnenruimte én kofferruimte zijn beter bij de Y.

De fat etron is ook niet efficient als het gaat over de verhouding binnenruimte tov buitenafmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
this schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:49:
Weet er iemand of het mogelijk is om de Performance te bestellen zonder die kofferspoiler?
Je kunt de spoiler wel verwijderen, maar de auto niet zonder bestellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
sanger1981 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:38:
Nee, maar wel in de browser openen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51

Ja onze Model Y van december is een stuk stiller dan de 2020 SR+.

En je kan het gewoon even uitproberen tijdens een proefrit he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:13:
[...]

Laatst een week of 2-3 een M3 uit 2021 gereden en die was beduidend luidruchtiger dan mijn E-tron 55. Maar let wel, de E-tron is zo goed als de stilste EV die je kan krijgen.

@Tommie12 hij heeft dan ook 87kWh bruikbaar.
In de zomermaanden 130km/h op de cruise haal ik zonder problemen 250-275km netto.
Als je max 110 rijdt dan zit je op ruim 320km netto in de zomer.

In de winter 130+ rijden is natuurlijk slopend maar dat geldt voor de Y net zo goed.
Mijn eerste langere rit met de Y. Vertrokken met 100%, dan 250 km aan grotendeels CC op 124 km/h. Aangekomen met 35%.
Temperatuur was 8-10 graden.

250km actieradius vind ik toch mager voor zo’n fat etron. Daar knap ik wel op af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Mijn eerste langere rit met de Y. Vertrokken met 100%, dan 250 km aan grotendeels CC op 124 km/h. Aangekomen met 35%.

250km actieradius vind ik toch mager voor zo’n fat etron. Daar knap ik wel op af.
2018 vs 2022.
Vandaag 213km gereden a 23,1kWh/100km en thuis gekomen met 90km netto resterend. Op een 80% lading. Airco aan op 20,5, stoelverwarming op 1 cruise op 112km/h.

De 250 is in de winter (0-4 graden) met 130+ .
Mijn verste rit op een 100% lading is 380km geweest. En snelladen is ook echt snelladen met een E-trom 55.

Nogmaals het zijn compleet andere auto’s. Wellicht ook voor een ander topic ;). Ik stap nog steeds met zeer veel plezier in mijn E-tron.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2023 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08 14:45
Wolly schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Zaten gewoon vloermatten in hoor :?
Nee hoor. Zeker niet bij iedereen, voornamelijk niet bij latere 2019 SR+ exemplaren, waaronder de mijne. Op een gegeven moment (ik denk 2020) is dat weer teruggekeerd.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartlauwers
  • Laatst online: 27-08 14:45
Vandaag wat raars: 2019 SR+ geüpdatet naar 2023.12.1.1 (eindelijk). Thuis aan de lader gehangen: auto zegt maximaal 12A op deze locatie. :? Voorheen altijd keurig op 16A kunnen laden en nu ineens dit. Stekker uit en in gedaan, auto gereset, geen resultaat. Ben benieuwd of het nog uitmaakt dat de auto vannacht slaapt en of ie dan toch met 16 A heeft geladen. Laadpaal (Tesla Wall Charger v2) nog niet gereset of stroom even er vanaf gehad overigens.

M3SR+'19-Wit-Aero-TH-HW2.5-nonFSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nouja er is nog wel TeslAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bartlauwers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Nee hoor. Zeker niet bij iedereen, voornamelijk niet bij latere 2019 SR+ exemplaren, waaronder de mijne. Op een gegeven moment (ik denk 2020) is dat weer teruggekeerd.
Bij mij (en collega's) wel, dus zal verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:47
Radiodurans schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:07:
Staat er geen rode bij de Tesla Service Center in de buurt? woon je in de buurt van Groningen? Oh, laat maar je bent op zoek naar een rode M3

Een rode M3 zie ik niet heel vaak, ik weet er toevallig 1 te staan en ik vind ‘m zeker erg gaaf, maar ik ben biased :9 . Het is dat het prijsverschil zo groot is tussen een standaard witte en een rode, vooral bij het basismodel maakt dit de auto relatief duurder. Vervagen van de rode kleur verwacht ik echt niet, dat is iets van vroeger. Micro-scratches / swirls hangt vooral af van hoeveel kilometers je maakt en hoe vaak je ‘m door de wasstraat trekt.
Dichtstbijzijnde Tesla Center is in Eindhoven en dat is een uur rijden. Kan ik overigens wel een keer doen maar geen idee of ze daar alle kleuren hebben staan.

Het prijsverschil is inderdaad wel een ding, de kleur grijs zou me 28 euro extra per maand kosten en rood 35 euro, maar ja ik moet natuurlijk wel elke dag naar die kleur kijken dus daar is ook iets voor te zeggen.
Ik denk dat als ik de Tesla heb dat ik hem dan in een wasbox ga wassen ipv door de wasstraat want de wasstraat lijkt me geen goed idee voor de Tesla lak na het zien van een aantal filmpjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sanny1987
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Simone96 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:55:
Maar ik ben nog steeds niet uit over de kleur, ik twijfelde eerst tussen wit en Midnight Silver Metallic (MSM) en nu is daar ook nog rood bijgekomen.
...
Rood is erg sportief en opvallend maar weet niet of dat snel gaat vervelen en weet ook niet hoe de verf kwaliteit is qua het zien van micro sratches/swirls, en of rood gaat vervagen na een paar jaar.

Ik heb echt voor mijn gevoel al honderden filmpjes en foto's gezien van alle kleuren maar ik kom echt nooit een rode Tesla tegen in het echt. Op mijn werk zijn er wel een aantal witte en MSM Tesla's maar allemaal nog met de chrome look wat voor mij persoonlijk toch af doet aan het uiterlijk.
Simone96 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:21:
[...]
..
Het prijsverschil is inderdaad wel een ding, de kleur grijs zou me 28 euro extra per maand kosten en rood 35 euro, maar ja ik moet natuurlijk wel elke dag naar die kleur kijken dus daar is ook iets voor te zeggen.
Ik denk dat als ik de Tesla heb dat ik hem dan in een wasbox ga wassen ipv door de wasstraat want de wasstraat lijkt me geen goed idee voor de Tesla lak na het zien van een aantal filmpjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgMXKyZFAV0V6elmKXMkRzEiokM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLuA3OdY7jGm4XSTOtpPm9GP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpnRgtB43miSFqTlv28v-BaBq_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiARkawOoV2w4skOdES271i5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lease een rode model 3 en geniet elke dag van de kleur. Je ziet de kleur weinig en ik vind de combinatie van een rode lak met zwarte accenten, velgen en stoelen erg strak.

Ook vind ik het wel gaaf ooit een rode auto gehad te hebben. Ik dacht ook voor de echt lange termijn de kleur wellicht een keer zat te worden. Een lease van 4 jaar was dan ook perfect voor mij. Nu ik de kleur een paar maanden heb, denk ik dat hij mij ook voor de lange termijn wel echt blijft bevallen.

Als je met je neus op de lak gaat zitten zie je inderdaad wel micro-krasjes, eigenlijk al bij oplevering bij mij. Dat laat ik maar los. Bij normaal gebruik sta ik niet met mijn neus op de lak en zie ik het dus ook niet. Verkleuren van rode lak schijnt iets van vroeger te zijn.

Ik zou degene kiezen die je het mooist vind als je de 28-35 euro per maand kan missen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 11-09 17:17
Devian schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Y Performance.

Heb de hele auto laten wrappen in Xpel Stealth + keramische coating voor minder dan die eur4500...
Waar heb je dat gedaan? Hier is hele auto wrappen in Xpel ook minimaal 4K ex btw.
https://www.jdcustoms.nl/services/xpel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:34

Bob Popcorn

Plop!

Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Je hebt nog een derde over, hij is nog lang niet leeg?

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05
JPDeckers schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Met een envelop testen of alle stops goed zitten.
Zie youtube, voor meer info TMC

Ik heb de vinyl tube liggen, ben nog steeds aan het wachten op een dagje mooi weer om eens te proberen of dat werkt, TMC thread geeft veel positieve berichten daarop (maar: confirmation bias is enorm natuurlijk)
Mocht je dit gaan doen, ben ik erg benieuwd naar je resultaat. Had je nu een MYLR uit Berlijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:58
Heb gisteren mijn MY RWD in ontvangst genomen. Mooie wagen! Heb gelijk de laatste update geïnstalleerd (2023.12.1.1), maar bij het parkeren lijkt Tesla Vision Park Assist (nog) niet actief. Er is niets zichtbaar tijdens het parkeren. Zie ik een optie over het hoofd die ingeschakeld moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 20:56
Bob Popcorn schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 06:42:
[...]

Je hebt nog een derde over, hij is nog lang niet leeg?
Ik gok dat hij bedoeld dat als de eTron met die weersomstandigheden maar een range heeft van 250km, dat hij dan af zou knappen op de eTron

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:57
Simone96 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:21:
[...]Ik denk dat als ik de Tesla heb dat ik hem dan in een wasbox ga wassen ipv door de wasstraat want de wasstraat lijkt me geen goed idee voor de Tesla lak na het zien van een aantal filmpjes.
Maar dan moet je in de wasbox ook overal vanaf blijven en je eigen spullen meenemen want zo'n wasbox is echt niet veel beter dan een wasstraat.

Mbt je kleur, het is opzich veel geld maar zoals je zegt; je kijkt er elke dag naar. Vanwege die reden zou ik wanneer ik wellicht ooit misschien toevallig een Tesla zou hebben graag een wit interieur wil, lijkt me zo strak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 10:47
joblamie schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Ik zou zeggen een verschil van dag en nacht. De MY is heerlijk stil. In de M3 irriteerde ik me behoorlijk aan het windgeruis, in de MY heb ik het nog niet gehoord.
Dus als je rondrijdt, hoor je 100% rolgeluid van de banden? Geen enkele windruis? Dat is wel heel straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Nee, maar voor mij voldoende!

Met een eigen oprit en laadpaal zie ik geen problemen. Hij laadt ook nog eens enorm snel als het echt nodig is.

Zullen zien tzt hoeveel waarde ik hecht aan efficiëntie, stuurgedrag en infotainment. Vind de Y ook super interessant. Gewoon beide gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:46
Taro schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:49:
[...]

Dan eindig je waarschijnlijk met minder kWh's in de accu, omdat LFP accu's meer ruimte innemen per kWh.
Om hier nog even op terug te komen. In de VS is de M3LR weer bestelbaar, nu met Chinese accu. De range is van 358 miles (575km) naar 325 miles (523km) gegaan. Dan zou het kunnen dat er een nieuw LFP pakket is ontwikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Maurice- schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. In de VS is de M3LR weer bestelbaar, nu met Chinese accu. De range is van 358 miles (575km) naar 325 miles (523km) gegaan. Dan zou het kunnen dat er een nieuw LFP pakket is ontwikkeld?
Dat zou een groter LFP pakket kunnen zijn inderdaad, een M3LR LFP dus. Benieuwd hoe ze in de toekomst de eigen 4680 cellen vs LFP gaan positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Card Nox schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:37:
[...]
Maar dan moet je in de wasbox ook overal vanaf blijven en je eigen spullen meenemen want zo'n wasbox is echt niet veel beter dan een wasstraat.
[...]
Dat ligt heel erg aan de wasbox overigens. + als de auto zo vies is als de mijne momenteel is, kan je beter de wasbox pakken om alles goed af te spuiten voordat er een borstel overheen gaat. Een wasstraat gaat never nooit niet dit er nog goed afkrijgen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:57
@Caelorum, sowieso altijd eerst afspuiten voordat je fysiek contact maakt met een iets anders dan water.

Maar zo'n wasbox borstel wil je ook niet op je auto hebben, ik niet in ieder geval.

Maar gaat beetje offtopic; Het grote auto detailing topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Tommie12 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:17:
[...]
Crossclimate is zeker noet verkeerd, maar je moet die wel per 4 plaatsen.
Dus misschien is het een beter idee om je banden nu te roteren, en dan ineens 4 banden tegelijk te vervangen.
Het "vervelende" is dat ik eigenlijk geen zin heb in 2 sets velgen en dus de komende winter over zou willen naar Cross Climate. Als ik daarna 2x extra moet wisselen is het misschien efficienter om de banden zo te houden en de, nog vrijwel niet versleten, voorbanden te verkopen.

1 van de achterbanden is ook al geplugd, dus de resell waarde was al weg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:30
Een all-season band is naar mijn weten altijd een compromis tussen een goede zomerband en een goede winterband. Het is het allebei net niet. Dan liever twee sets velgen met seizoens gerichte banden. Scheelt je ook weer schade door pekel etc. aan je zomervelgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Russel88 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 03:50:
[...]

Waar heb je dat gedaan? Hier is hele auto wrappen in Xpel ook minimaal 4K ex btw.
https://www.jdcustoms.nl/services/xpel/
Dat staat een paar posts onder degene waar je op reageert ;-).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
Tesla raadt all-season af. Je hebt in de zomer veel rolweerstand waardoor de range afneemt en in de winter niet genoeg grip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
PdeBie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:43:
Een all-season band is naar mijn weten altijd een compromis tussen een goede zomerband en een goede winterband. Het is het allebei net niet. Dan liever twee sets velgen met seizoens gerichte banden. Scheelt je ook weer schade door pekel etc. aan je zomervelgen.
Maar winterbanden verliezen steeds meer hun nut hier. Mocht ik voor 2 sets gaan, zou ik eerder voor zomerbanden + all-seasons gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
MoonRaven schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:47:
Tesla raadt all-season af. Je hebt in de zomer veel rolweerstand waardoor de range afneemt en in de winter niet genoeg grip.
In de VS verkopen ze auto's met all-season, dus dat zal toch ergens wel meevallen.
Ik lees goeie dingen over de Michelin Cross Climates. Geen wezelijk verschil met winterbanden qua grip zolang je niet volledig over de sneeuw aan het rijden bent (en dan nog doen ze het schijnbaar erg goed).

Iets meer verbruik is natuurlijk waar, maar over de levensduur van de auto gaat dat voor mij nooit een extra set wielen compenseren. Plus dat ik die wielen sowieso dan niet zelf op ga slaan, dus daar komen ook kosten bij.

Cross Climates doen het schijnbaar ook erg goed met zijknat weer in de zomer. Iets wat ik dan wel weer redelijk vaak tegenkom als in in Duitsland rij.

Het is nog ver weg, maar ik denk dat ik de wielen gewoon zo laat en in november switch naar 4 nieuwe Cross Climates. Als ik dan toch nog zomerbanden wil dan koop ik daarvoor wel weer een tweede setje velgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Makkelijk op 03-05-2023 09:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
All seasons met 3PMSF markering zijn echt beter voor het huidige Nederlandse klimaat. Echte sneeuwdagen komen steeds minder voor en op de koude niet-sneeuw dagen is een all-season beter dan een winterband.
Zomer met een all-season zou ik dan weer niet zo snel doen, maar mijn voorkeur heeft sterk om all-season + zomerbanden te doen in plaats van winterbanden + zomerbanden. Helaas lopen de leasemaatschappijen wat achter op dat vlak en doen ze vaak moeilijk daarover. (wat grappig is, want het hele jaar op de winterbanden of zomerbanden doorrijden vinden ze dan weer geen probleem....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Nu het toch even over banden gaat, zojuist onze auto weggebracht om de banden te wisselen naar een set Continental SportContact 7 (245/35/R20) XL FR. De monteur vroeg me of ik wist dat het niet specifieke EV banden zijn en het daardoor meer geluid kan doorgeven.

Daar ben ik me van bewust maar ik vroeg me wel af, zijn er uberhaupt UHP banden die voor EV's bedoelt zijn? Dan wel; heeft iemand hier ervaring met non-EV banden op de 19/20 wielen?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:53:
All seasons met 3PMSF markering zijn echt beter voor het huidige Nederlandse klimaat. Echte sneeuwdagen komen steeds minder voor en op de koude niet-sneeuw dagen is een all-season beter dan een winterband.
Zomer met een all-season zou ik dan weer niet zo snel doen, maar mijn voorkeur heeft sterk om all-season + zomerbanden te doen in plaats van winterbanden + zomerbanden. Helaas lopen de leasemaatschappijen wat achter op dat vlak en doen ze vaak moeilijk daarover. (wat grappig is, want het hele jaar op de winterbanden of zomerbanden doorrijden vinden ze dan weer geen probleem....)
Bepaalt Tesla welke banden het worden, of doet de lease dat?
Bij het leasebedrijf waar ons bedrijf (BE) mee samenwerkt, is het nu all-seasons geworden voor het hele jaar door mee te rijden sinds vorig jaar. Al weet ik niet of dit voor alle auto's geldt, ik weet dat ze het bij de Volvo's zo doen (grootste groep EV's bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
this schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:33:
[...]
Bepaalt Tesla welke banden het worden, of doet de lease dat?
Bij het leasebedrijf waar ons bedrijf (BE) mee samenwerkt, is het nu all-seasons geworden voor het hele jaar door mee te rijden sinds vorig jaar. Al weet ik niet of dit voor alle auto's geldt, ik weet dat ze het bij de Volvo's zo doen (grootste groep EV's bij ons).
Hier in NL neemt de LM doorgaans gewoon de auto af van Tesla. Zodra dan een bandenwissel plaats moet vinden ga je naar de lokale bandenboer en geef je ze een meldcode en dan regelen ze het verder wel. Als je heel specifiek bepaalde banden wilt hebben kan dat soms ook wel, al kan de LM er moeilijk over doen als ze duur zijn. Daarnaast wil de LM dus geen all-season doen standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:27:
Nu het toch even over banden gaat, zojuist onze auto weggebracht om de banden te wisselen naar een set Continental SportContact 7 (245/35/R20) XL FR. De monteur vroeg me of ik wist dat het niet specifieke EV banden zijn en het daardoor meer geluid kan doorgeven.

Daar ben ik me van bewust maar ik vroeg me wel af, zijn er uberhaupt UHP banden die voor EV's bedoelt zijn? Dan wel; heeft iemand hier ervaring met non-EV banden op de 19/20 wielen?
Ik vond het aanbod in januari erg karig en kwam uit op Nokian Snowproof banden. Geen specifieke EV banden, maar redelijk efficiënt en stil met 70 dB. Dat is een waarde die vergelijkbaar is met de beste banden (zo rond 69 dB).

Geluid is zo subjectief dat ik het moeilijk echt kan afzetten tegen de originele Hankooks, maar die Nokians komen niet heel veel lawaaiiger over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-08 18:50
STIMPPYYY schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Nee, maar voor mij voldoende!

Met een eigen oprit en laadpaal zie ik geen problemen. Hij laadt ook nog eens enorm snel als het echt nodig is.

Zullen zien tzt hoeveel waarde ik hecht aan efficiëntie, stuurgedrag en infotainment. Vind de Y ook super interessant. Gewoon beide gaan rijden.
Dat snelle laden begrijp ik even niet... De etron laadt toch juist erg langzaam? En als je dan ook nog eens 114kWh moet laden voordat hij vol is dan ben je wel even bezig toch?

Zie ook de test van Bjorn:
YouTube: BMW i7 xDrive60 charging battle vs EQS, Tesla and e-tron

Heb jij andere ervaringen? Of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
Oeps

[ Voor 98% gewijzigd door KrullenO op 03-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 11:20
Makkelijk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:52:
[...]
In de VS verkopen ze auto's met all-season, dus dat zal toch ergens wel meevallen.
All-season banden in de VS is eigenlijk 3 seizoenen, zonder de winter :+

In NL zijn moderne echte all-seasons met '3 peak mountain snowflake' symbool m.i. echt de way to go. Vooral een band die meer neigt naar zomer dan naar winterband want daar zit nog wel verschil in bij de all-season banden, zelfs bijv. tussen Michelin Cross Climate 1 en 2.

Winterbanden hebben het grootste deel van de tijd dat je ze er op zet (oktober/november - februari/maart?) en het meer dan 7 graden is juist slechtere prestaties (grip, remweg, rolweerstand, geluid). Je rijdt dus eigenlijk in de 'winter' grotendeels met banden die gevaarlijker zijn dan zelfs zomerbanden voor die paar dagen/weken dat het echt onder de 7 graden is.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Dat snelle laden begrijp ik even niet... De etron laadt toch juist erg langzaam? En als je dan ook nog eens 114kWh moet laden voordat hij vol is dan ben je wel even bezig toch?

Zie ook de test van Bjorn:
YouTube: BMW i7 xDrive60 charging battle vs EQS, Tesla and e-tron

Heb jij andere ervaringen? Of zie ik iets verkeerd?
Is het niet zo dat de Q8 een zeer stabiele laadsnelheid heeft? Waar de overige merken redelijk hard dalen in snelheid naarmate de batterij voller wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrullenO
this schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Is het niet zo dat de Q8 een zeer stabiele laadsnelheid heeft? Waar de overige merken redelijk hard dalen in snelheid naarmate de batterij voller wordt.
Stabiel langzaam is nogsteeds langzaam 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 16:00
Ik kon bij tesla voor de model 3 alleen proefrijden in de Long Range AWD. Graag wil ik ook nog de RWD proberen maar deze hebben ze niet staan. Wel hebben ze de RWD versie van de Y. Is deze vergelijkbaar in rijervaring als de 3 RWD? Op de zithoogte en ruimte na uiteraard. Ik lees dat de y dezelfde basis gebruikt als de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mioman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-01 16:49

mioman

mio p350 miomap v2/igo 2006

Ervaring met een nieuwe model Y na 3 drie weken rijden ( met veel voorzichtigheid omdat ie nog zo nieuw is). Toch al een paar hele kleine pikjes door steenslag aan de zijkanten net voor de achterwielen. Gelijk maar de spatlappen van Tesla besteld en er op gezet. Een aanrader voor iedereen die een nieuwe Y of 3 besteld of één geleverd krijgt. Zet er gelijk een paar spatlappen op. De zijkanten van de auto blijven ook een stuk schoner zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• this
KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Hoe langzaam is dat dan? Want de M3 LR heeft ook een laadsnelheid van 250kW, maar zonder quasi lege batterij en zeer goed voorverwarmen haal je dat niet. En dan nog voor een zeer korte periode.
Als de Q8 die 170kW over de hele lijn kan halen, lijkt mij dat wel veel interessanter.

[ Voor 16% gewijzigd door this op 03-05-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Meilu schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:18:
Ik kon bij tesla voor de model 3 alleen proefrijden in de Long Range AWD. Graag wil ik ook nog de RWD proberen maar deze hebben ze niet staan. Wel hebben ze de RWD versie van de Y. Is deze vergelijkbaar in rijervaring als de 3 RWD? Op de zithoogte en ruimte na uiteraard. Ik lees dat de y dezelfde basis gebruikt als de 3.
Zet de LR in chill mode, dan is het ietsje trager dan de RWD. Als dat je bevalt, gaat de RWD je ook zeker bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
MoonRaven schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:47:
Dat is een “blanket statement” gebaseerd op vroeger die tegenwoordig vaak niet meer klopt.

Michelin Crossclimate 2 is bijvoorbeeld een van de beste banden in de winter (ook vaak beter dan 100% winterbanden!) en doet het in de zomer ook beter dan een hoop zomerbanden.

De rolweerstand is ook nog eens zeer laag (veelal B klasse)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Van 10% naar 80% kan een e-tron gemiddeld sneller laden dan een Y/3. Helemaal de huidige Y/3 modellen. Oudere modellen doen het iets beter. De e-tron heeft een hele vlakke curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:31
Simone96 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:55:
Maar ik ben nog steeds niet uit over de kleur, ik twijfelde eerst tussen wit en Midnight Silver Metallic (MSM) en nu is daar ook nog rood bijgekomen. Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een andere kleur wil gaan dan wit omdat mijn vriend al een witte Model Y heeft besteld.
MSM is erg classy en onopvallend en ik verwacht dat die kleur ook redelijk mee zal vallen qua hoe snel hij er vies uit ziet en of je snel micro scratches/swirls ziet.

Ik heb MSM zonder chrome en heel blij mee. Echt mooie kleur. Ik ben iemand die een auto veels te weinig wast en kom daar met MSM goed mee weg ook.

Tesla rood vind ik niet mooie rood. Heb ook een rode Mazda en dat is echt mooi rood maar op de Tesla vind ik het persoonlijk niet zo geslaagd. Volgens mij hebben ze onlangs een nieuwe rood geïntroduceerd voor bepaalde modellen die meer a la Mazda rood is, maar die bedoel je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stef87 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Dat is een “blanket statement” gebaseerd op vroeger die tegenwoordig vaak niet meer klopt.

Michelin Crossclimate 2 is bijvoorbeeld een van de beste banden in de winter (ook vaak beter dan 100% winterbanden!) en doet het in de zomer ook beter dan een hoop zomerbanden.

Ik zou blij zijn als mijn LM me zou voorstellen om het hele jaar met crossclimates rond te rijden.

In de zomer boeit het me allemaal niet op slijtage na. Als je op een droge weg de limieten gaat opzoeken ben je sowieso fout bezig.
En in de winter wil je op sneeuw niet vast te komen zitten, maar met AWD en redelijke banden zou dat moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 21:25
PdeBie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:43:
Was vroeger zo maar de michelin cross climate 2 is uit verschillende test erg goed uitgekomen.
Ik ga overigens nog steeds trouw met 2 sets zomer + winter maar dat komt omdat het toch al id lease inbegrepen zit. Voor de 2e auto gaan we toch over naar de cc2.
bokkow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:27:

Non-EV banden maar voornamelijk banden zonder de foam maakt wezenlijk meer geluid.
Ik ben net terug van non T0 naar de PS4 met T0 aanmerking, je merk echt gelijk dat het stiller is.
Ben wel benieuwd naar je keuze CSC7. Ik heb ze niet echt als sportief ervaren. Ze zijn meer all-rounder dan de Pzero maar ik vind nog steeds de PS4S de koning voor de M3P.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 13:39
Stef87 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Ik rijd inmiddels 8000km op Crossclimates 2 rond met mijn M3 LR 2019 en het bevalt prima. Grip is goed ook op sneeuw en gebruik valt ook reuze mee. Nu met de huidige temperaturen rond de 153 Wh/km als ik overdag op de snelweg rijd max 103 km/uur. Geluid valt ook mee , is beter dan de oude banden. Ook de auto uit laten lijnen bij de banden wissel, scheelt ook, want de oude banden hadden wel last van zaagtand slijtage. Die zongen echt, deze niet. Ik kan de Crossclimates 2 alleen maar aanraden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
SirLct schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:42:

[...]

Non-EV banden maar voornamelijk banden zonder de foam maakt wezenlijk meer geluid.
Ik ben net terug van non T0 naar de PS4 met T0 aanmerking, je merk echt gelijk dat het stiller is.
Ben wel benieuwd naar je keuze CSC7. Ik heb ze niet echt als sportief ervaren. Ze zijn meer all-rounder dan de Pzero maar ik vind nog steeds de PS4S de koning voor de M3P.
Ik ga het meemaken, ze liggen er inmiddels onder, zo maar eens ophalen.

Ben voor de CSC7 gegaan vanwege twee redenen:
https://www.tyrereviews.c...rt-Auto-UHP-Tyre-Test.htm
en ook niet onbelangrijk; er was 50,- per band verschil met PS4S :/

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Inspired schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Van 10% naar 80% kan een e-tron gemiddeld sneller laden dan een Y/3. Helemaal de huidige Y/3 modellen. Oudere modellen doen het iets beter. De e-tron heeft een hele vlakke curve.
Inderdaad.
M3 LR: https://evkx.net/models/t...long_range/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 97,0 kW
Q8 55: https://evkx.net/models/a..._55_e-tron/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 139,8 kW
Q8 50: https://evkx.net/models/a..._50_e-tron/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 138,9 kW

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 03-05-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Mackeessie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:49:
[...]

Ik rijd inmiddels 8000km op Crossclimates 2 rond met mijn M3 LR 2019 en het bevalt prima. Grip is goed ook op sneeuw en gebruik valt ook reuze mee. Nu met de huidige temperaturen rond de 153 Wh/km als ik overdag op de snelweg rijd max 103 km/uur. Geluid valt ook mee , is beter dan de oude banden. Ook de auto uit laten lijnen bij de banden wissel, scheelt ook, want de oude banden hadden wel last van zaagtand slijtage. Die zongen echt, deze niet. Ik kan de Crossclimates 2 alleen maar aanraden
Ik heb ze ook al 30.000km onder de model 3 uit 2019.. Erg tevreden mee en beter dan verwacht (ook idd erg zuinig, ik vermoed iets zuiniger dan originele banden)

Alleen op natte “witte” wegbelijning (rotonde dwars hard pakken) voel je tractie controle soms iets sneller. Maar prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
bokkow schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:55:
[...]

Ik ga het meemaken, ze liggen er inmiddels onder, zo maar eens ophalen.

Ben voor de CSC7 gegaan vanwege twee redenen:
https://www.tyrereviews.c...rt-Auto-UHP-Tyre-Test.htm
en ook niet onbelangrijk; er was 50,- per band verschil met PS4S :/
Ja de PS4S is belachelijk duur idd.
Hmm ik zie het idd id test dat de CSC7 beter is, en ik moet zeggen dat mn ervaring was met CSC6, dus wellicht is het verbeterd. Mijn bevindingen toen waren:
- Minder grip op droog, vooral met launch
- Bochten werk is heel neutral maar voelt dan juist minder sporty
En met sporty bedoel ik uitacceleratie en niet zo zeer de turn-in grip, want het blijft een zware bak. Tyrereviews gebruiken vaak Golf segment (in deze test een Audi S3) wat heel anders is qua character tov een M3P. Ook maakt de bandenmaat vaak een verschil.

Maar laat me vooral je bevindingen weten, ik vreet banden en ik maak veel kms, dus ergens dit jaar moet ik toch weer een nieuwe set eronder. Als de conti goed zijn wil ik die best opnieuw proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:42
Ah goed om te zien dat het hier net over banden gaat want na ruim 70.000 is het tijd om de achterbandjes te vervangen op mijn m3p. Twijfelde nav tyrereviews of ik moest overstappen op de CSC7 maar de PS4S bevallen dermate goed dat ik daar toch weer voor ga, zeker nadat de eerste set dus ruim 70.000km is mee gegaan en dat op een auto van richting de 2000kg en 500+ pk.

Baal alleen dat voor en achter niet meer gelijk lopen omdat ik slijtage voor had door zeer slechte uitlijning. Voorbanden hebben overigens niet de TO toevoeging en merk echt verschil in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:34
mitsumark schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:25:
[...]

Inderdaad.
M3 LR: https://evkx.net/models/t...long_range/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 97,0 kW
Q8 55: https://evkx.net/models/a..._55_e-tron/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 139,8 kW
Q8 50: https://evkx.net/models/a..._50_e-tron/chargingcurve/ : Average charging speed 10-80% 138,9 kW
Boven de 80% zakt het bij Tesla helemaal in, ik heb op vakantie nog wel eens tot 90% geladen en dan zakt het gewoon naar 40kW.

De Etron schijnt echt lang een hoge snelheid te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Malt007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:52:
Ah goed om te zien dat het hier net over banden gaat want na ruim 70.000 is het tijd om de achterbandjes te vervangen op mijn m3p. Twijfelde nav tyrereviews of ik moest overstappen op de CSC7 maar de PS4S bevallen dermate goed dat ik daar toch weer voor ga, zeker nadat de eerste set dus ruim 70.000km is mee gegaan en dat op een auto van richting de 2000kg en 500+ pk.

Baal alleen dat voor en achter niet meer gelijk lopen omdat ik slijtage voor had door zeer slechte uitlijning. Voorbanden hebben overigens niet de TO toevoeging en merk echt verschil in geluid.
Hahaha, bij mij was het na 30.000 al klaar met de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:53:
[...]

Hahaha, bij mij was het na 30.000 al klaar met de LR.
Ja maar je hebt toch de welbekende slechtste LR ter wereld? Bijzonder dat ie 30,000km haalt, dacht eerder 3,000km :+ Verder zit onder je LR toch geen PS4S. Was het niet de gewone PS4?
Malt007 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:52:

70,000km is wel heel veel hoor. Ik ben al blij als ik meer dan 30,000km haal, ongeacht welke merk. :D
Bij mij is achter overigens eerder klaar tov voorbanden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Inderdaad.
Mwah, 10-80% voor een M3 LR is 52,5 kWh en dat doe je dan in 32 minuten
10-80% voor een Q8 55 is 74 kWh en dat doe je in 31 minuten.

Ook als je de range er bij pakt dan laad je in feite precies even snel. Maar je laadt wel 40% meer. Vroeger ging je er niet zo prat op dat je auto 40% meer verbruikte dan die van je buurman :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
SirLct schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:03:
[...]

Ja maar je hebt toch de welbekende slechtste LR ter wereld? Bijzonder dat ie 30,000km haalt, dacht eerder 3,000km :+ Verder zit onder je LR toch geen PS4S. Was het niet de gewone PS4?

[...]

70,000km is wel heel veel hoor. Ik ben al blij als ik meer dan 30,000km haal, ongeacht welke merk. :D
Bij mij is achter overigens eerder klaar tov voorbanden.
Nee ik heb 19”, dus Hankook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
[...]

Inderdaad.
Ah kijk dat zijn de interessante feiten. Handige database die kende ik nog niet.

Dat stabiel laden heeft een groter effect dan ik dacht inderdaad.

Dus dan hebben de Q8 etron 55 en de model 3/Y beide iets meer dan 30 min nodig om van 10 naar 80 te laden. En vervolgens komen ze (MY vs etron) ook ongeveer even ver met die 80%. Dus de etron compenseert zijn hoge verbruik dus inderdaad enigzins door de laadsnelheid langer hoog te houden.

Ik ging vooral af op de 1000km challenge waarin de Q8 etron vrij traag is (30 min verschil met MY). Maar dat komt dan vooral omdat Bjorn niet wacht tot 80% maar al rond 40 a 50% weer gaat rijden. Maarja de vraag is hoe comfortabel dat is in normaal (vakantie) gebruik.

Neemt natuurlijk niet weg dat het teleurstellend blijft hoe inefficiënt die Audi's zijn tov Tesla.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Ah kijk dat zijn de interessante feiten. Handige database die kende ik nog niet.

Dus dan hebben de Q8 etron 55 en de model 3/Y beide iets meer dan 30 min nodig om van 10 naar 80 te laden. En vervolgens komen ze (MY vs etron) ook ongeveer even ver met die 80%. Dus de etron compenseert zijn hoge verbruik dus inderdaad enigzins door de laadsnelheid langer hoog te houden.

Ik ging vooral af op de 1000km challenge waarin de Q8 etron vrij traag is (30 min verschil met MY). Maar dat komt dan vooral omdat Bjorn niet wacht tot 80% maar al rond 40 a 50% weer gaat rijden. Maarja de vraag is hoe comfortabel dat is in normaal (vakantie) gebruik.

Neemt natuurlijk niet weg dat het teleurstellend blijft hoe inefficiënt die Audi's zijn tov Tesla.
Appels met peren imho. Q8 moet je eerder vergelijken met een X. Die doen niet veel voor elkaar onder denk ik in de 1000km. Net zoals de S en de e-tron GT redelijk gelijk zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirLct
KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:07:
[...]

Mijn tip:
- Zoveel mogelijk ontbijt/lunch/diner matchen met je laadmomenten. Dan is EV rijden eigenlijk erg fijn, want je heb 0 tijdsverlies. En denk in kansen en niet moeilijk moeilijk. Ik heb inmiddels 15,000km vakantieritten cumulatief gereden en ik ben zo veel relaxter aangekomen ik wil niet meer terug.
(Inmiddels heeft bedrijf besloten dat ev rijders ook zn leasecontract kan omzetten met een variant waar je jaarlijks 21 dagen ICE auto kan lenen, die heb ik vriendelijk bedankt)
- Ook ga je voor een kleine plaspauze, hang die ding aan de lader. Je zal echt verbazen hoeveel % bijkomt van je "2 min" wc stop. Want het is dus geen 2 minuten zoals wat ICE rijders denkt ("ik kan mijn benzineauto in 2 minuten tanken + wc + koffie halen" grote BS:+)
- All in all is zuinigere auto altijd beter. En met hoge laadpiek in het begin is het een goede combi voor een quickie. Per saldo zou je voor langere vakantieritten dus sneller zijn met de Tesla vs de Audi in 9 van de 10 gevallen.

Pagina: 1 ... 5 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: