True, als je kijkt naar km range per minuut is de Tesla 10-40% sneller, 40-80% langzamer, 10-80% gelijk.Maasluip schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Mwah, 10-80% voor een M3 LR is 52,5 kWh en dat doe je dan in 32 minuten
10-80% voor een Q8 55 is 74 kWh en dat doe je in 31 minuten.
Ook als je de range er bij pakt dan laad je in feite precies even snel. Maar je laadt wel 40% meer. Vroeger ging je er niet zo prat op dat je auto 40% meer verbruikte dan die van je buurman
Mwah dat ben ik niet met je eens. Qua buitenmaten zit hij er tussenin. Qua bruikbare binnenruimte is de Y groter en de X veel groter (zie banana box test).Inspired schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:16:
[...]
Appels met peren imho. Q8 moet je eerder vergelijken met een X. Die doen niet veel voor elkaar onder denk ik in de 1000km. Net zoals de S en de e-tron GT redelijk gelijk zijn.
Ook daar is de Audi gewoon niet zo efficiënt.
De Audi of een X neem niet je niet vanwege efficiency maar vanwege andere punten.KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Mwah dat ben ik niet met je eens. Qua buitenmaten zit hij er tussenin. Qua bruikbare binnenruimte is de Y groter en de X veel groter (zie banana box test).
Comfort, reiswagens, adaptieve luchtvering, materiaal gebruik, trek gewicht, gevoel, uiterlijk en om iets meer iets "bijzonders" te rijden.
De X is gewoon echt heel fors, tussen de Y en E-tron scheelt het wellicht niet veel of zelfs in het voordeel van de Y maar dat zit hem dan echt in het nette materiaalgebruik en de zeer goede isolatie van de materialen in de E-tron dat dit ook extra ruimte inneemt maar nogmaals, de prioriteiten liggen bij allebei gewoon anders.
Dankzij zijn snelle laden (waar ik overigens maar in ruim 3 jaar tijd sporadisch van gebruik heb hoeven maken) is hij ook gewoon geschikt voor lange afstanden of lange ritten. En als verbruik of efficiency het allerbelangrijkste standpunt is dan reed iedereen een Ioniq
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 03-05-2023 13:53 ]
Ik zal kijken of ik jouw ervaringen kan merken maar dan heb ik wel een beperkt referentiekader; nu lagen er versleten Pirelli's op en achter semi-versleten Vredestein. Op de Scirocco die wij tot op 2 jaar terug hadden, lag als laatste set PS4s daar was ik destijds erg tevreden over maar ja dat is lastig één op één te vergelijken natuurlijk.SirLct schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:48:
[...]
Ja de PS4S is belachelijk duur idd.
Hmm ik zie het idd id test dat de CSC7 beter is, en ik moet zeggen dat mn ervaring was met CSC6, dus wellicht is het verbeterd. Mijn bevindingen toen waren:
- Minder grip op droog, vooral met launch
- Bochten werk is heel neutral maar voelt dan juist minder sporty
En met sporty bedoel ik uitacceleratie en niet zo zeer de turn-in grip, want het blijft een zware bak. Tyrereviews gebruiken vaak Golf segment (in deze test een Audi S3) wat heel anders is qua character tov een M3P. Ook maakt de bandenmaat vaak een verschil.
Maar laat me vooral je bevindingen weten, ik vreet banden en ik maak veel kms, dus ergens dit jaar moet ik toch weer een nieuwe set eronder. Als de conti goed zijn wil ik die best opnieuw proberen.
Maar in de eerste kilometers; zowaar minder rijgeluid dan de suboptimale opstelling van hiervoor, maar dit kan natuurlijk placebo effect zijn.
Ben vooral ook heel blij met de garage die dit heeft gedaan, top service; ze namen tijd voor vragen, eerlijk advies, gebruikten donker balanceerlood en hebben met veel zorg de banden gewisseld zonder enige schade en dat alles voor een scherp tarief. Kan later ook bij ze terecht mocht ik iets aan de schroefset willen aanpassen. Hele andere ervaring dan bij de Euromaster waar ik vorige week voor de laatste keer bandenwissel deed met de lease SR+ en ze weer 2 van de 4 velgen wisten te beschadigen, gelukkig deed de LM niet moeilijk bij inname afgelopen maandag.
Anyway, ik zal mn ervaringen delen over de eerste 5k kilometers!
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ik dacht dat het hier verboden was om merken te vergelijken? Ik lees nu wel heel vaak over die E-tron.GeeMoney schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:51:
[...]
De Audi of een X neem niet je niet vanwege efficiency maar vanwege andere punten.
Comfort, reiswagens, adaptieve luchtvering, materiaal gebruik, trek gewicht, gevoel, uiterlijk en om iets meer iets "bijzonders" te rijden.
De X is gewoon echt heel fors, tussen de Y en E-tron scheelt het wellicht niet veel of zelfs in het voordeel van de Y maar dat zit hem dan echt in het nette materiaalgebruik en de zeer goede isolatie van de materialen in de E-tron dat dit ook extra ruimte inneemt maar nogmaals, de prioriteiten liggen bij allebei gewoon anders.
Dankzij zijn snelle laden (waar ik overigens maar in ruim 3 jaar tijd sporadisch van gebruik heb hoeven maken) is hij ook gewoon geschikt voor lange afstanden of lange ritten. En als verbruik of efficiency het allerbelangrijkste standpunt is dan reed iedereen een Ioniq.
Maar hoeveel km is van 10% naar 80% in de e-tron, vergeleken met de Y/3?Inspired schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:39:
[...]
Van 10% naar 80% kan een e-tron gemiddeld sneller laden dan een Y/3. Helemaal de huidige Y/3 modellen. Oudere modellen doen het iets beter. De e-tron heeft een hele vlakke curve.
Ik ben laatst na 8 minuten weer doorgereden naar de volgende supercharger een half uur verder omdat alles gesloten was (1 mei, dag van de arbeid) en ik echt heel graag koffie wilde.KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:07:
[...]
Maar dat komt dan vooral omdat Bjorn niet wacht tot 80% maar al rond 40 a 50% weer gaat rijden. Maarja de vraag is hoe comfortabel dat is in normaal (vakantie) gebruik.
[...]
En ben ook een keer doorgereden binnen een kwartier omdat ik op een volledig bezette v2 only lokatie kwam en het laden niet boven de 70 kW kwam. Zodra het kon door naar de volgende supercharger met v3's, daar laden in het begin met 225 kW en dat maakte de extra op- en afrij tijd meer dan goed.
Er zijn zeker in Noord Europa zoveel superchargers dat je heel makkelijk kunt spelen met een stop eerder of later, en daarmee dus ook korter of langer.
Dit heb ik laatst dus even 'gemeten'. Ik heb geladen bij Fastnet Bosserhof aan de snelweg, alle plekken waren vrij. Het duurde ~1 minuut vanaf afrit tot de auto aan het laden was en weer ~1 minuut vanaf ontkoppelen tot invoegen snelweg. Heb wel autocharge aanstaan dus dat scheelt wellicht een beetje. Al met al dus max 2 minuten en dat is inderdaad vrij snel in te halen door een snellere lader te hebben. Nu was dit wel best case natuurlijk; laadpunt aan de snelweg, wist waar de palen stonden, geen langzaam verkeer voor me, alle laadpalen vrij, etc.DaCoTa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:22:
[...]en dat maakte de extra op- en afrij tijd meer dan goed.
[ Voor 11% gewijzigd door Card Nox op 03-05-2023 14:32 ]
Ik heb nu bijna een week mijn rode Model 3 en ben er heel blij mee. Had hem bij Tesla in Hasselt in de showroom gezien en was direct verkocht! Ben de mijne daar gaan afhalen vorige week en er stond nog steeds een rode in de showroom moest je hem in het echt willen zien.Simone96 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:55:
Ik ga deze week dan toch eindelijk echt de Model 3 bestellen (zakelijke lease).
Maar ik ben nog steeds niet uit over de kleur, ik twijfelde eerst tussen wit en Midnight Silver Metallic (MSM) en nu is daar ook nog rood bijgekomen. Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor een andere kleur wil gaan dan wit omdat mijn vriend al een witte Model Y heeft besteld.
MSM is erg classy en onopvallend en ik verwacht dat die kleur ook redelijk mee zal vallen qua hoe snel hij er vies uit ziet en of je snel micro scratches/swirls ziet.
Rood is erg sportief en opvallend maar weet niet of dat snel gaat vervelen en weet ook niet hoe de verf kwaliteit is qua het zien van micro sratches/swirls, en of rood gaat vervagen na een paar jaar.
Ik heb echt voor mijn gevoel al honderden filmpjes en foto's gezien van alle kleuren maar ik kom echt nooit een rode Tesla tegen in het echt. Op mijn werk zijn er wel een aantal witte en MSM Tesla's maar allemaal nog met de chrome look wat voor mij persoonlijk toch af doet aan het uiterlijk.
Ik heb hem na aflevering helemaal geïnspecteerd omdat ik zelf een keramische coating heb aangebracht en ik vond slechts enkele kleine haarfijne krasjes. Ik heb zeker geen spijt van mijn kleurkeuze en zeker in zonlicht ziet het er geweldig uit. Hieronder een foto in kunstlicht na aanbrengen coating, als je nog meer info of foto's wil laat maar weten!
:strip_exif()/f/image/Uzq4Q7uZyCmibSwrLM7u4OgA.jpg?f=fotoalbum_large)
Eens, laten we de model Y vs Q8 etron discussie maar stoppen 😉. Het zijn verschillende auto's die nu door de enorme accu en stabiele laadsnelheid van de Q8 vergelijkbaar zijn in bereik en laden op langere ritten.GeeMoney schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:51:
[...]
De Audi of een X neem niet je niet vanwege efficiency maar vanwege andere punten.
Dankzij zijn snelle laden (waar ik overigens maar in ruim 3 jaar tijd sporadisch van gebruik heb hoeven maken) is hij ook gewoon geschikt voor lange afstanden of lange ritten. En als verbruik of efficiency het allerbelangrijkste standpunt is dan reed iedereen een Ioniq.
Ik ben wat praktischer ingesteld dus zal eerder voor de Y kiezen. Maar te zien aan het aantal etrons die er bij ons in de wijk verschijnen denken een hoop mensen er anders over.
Welke coating heb je aangebracht, en welke voorbereiding? Ik mag volgende week mijn blauwe MYRWD ophalen, en zit hier ook over na te denkenLinus_BE schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Ik heb hem na aflevering helemaal geïnspecteerd omdat ik zelf een keramische coating heb aangebracht en ik vond slechts enkele kleine haarfijne krasjes.
[Afbeelding]
Tja, en te zien aan de verkoopscijfers is die andere hoop een heel pak groter...KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:36:
[...]
Eens, laten we de model Y vs Q8 etron discussie maar stoppen 😉. Het zijn verschillende auto's die nu door de enorme accu en stabiele laadsnelheid van de Q8 vergelijkbaar zijn in bereik en laden op langere ritten.
Ik ben wat praktischer ingesteld dus zal eerder voor de Y kiezen. Maar te zien aan het aantal etrons die er bij ons in de wijk verschijnen denken een hoop mensen er anders over.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Cquartz UK als eerste laag, Cquartz Sic als tweede. Had al eerdere goede ervaringen hiermee dus ben daarbij gebleven. Voorbereiding was wassen, decontaminatie met IronX, alles nawrijven met CarPro Eraser en dan coaten. Omdat de lak er heel goed uit zag zonder krasjes of andere defecten heb ik niet gepolierd en kleien was ook niet nodig.Marcopano schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:38:
[...]
Welke coating heb je aangebracht, en welke voorbereiding? Ik mag volgende week mijn blauwe MYRWD ophalen, en zit hier ook over na te denken
Ziet er echt goed uit, bijna alsof het een render is op dat plaatjeLinus_BE schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Had al eerdere goede ervaringen hiermee dus ben daarbij gebleven.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Cquartz UK is prima zelf te doen, gewoon per paneel doen per laag en de tijd in de gaten houden.Radiodurans schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Ziet er echt goed uit, bijna alsof het een render is op dat plaatjeRespect dat je dat zelf kunt, ik laat het binnenkort doen en dat is wel erg duur.
Heb je ze alleen voor of ook achter? In de shop op de Tesla site zie ik alleen een set van twee (voor) spatlappen. Is achter nodig?mioman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:23:
Ervaring met een nieuwe model Y na 3 drie weken rijden ( met veel voorzichtigheid omdat ie nog zo nieuw is). Toch al een paar hele kleine pikjes door steenslag aan de zijkanten net voor de achterwielen. Gelijk maar de spatlappen van Tesla besteld en er op gezet. Een aanrader voor iedereen die een nieuwe Y of 3 besteld of één geleverd krijgt. Zet er gelijk een paar spatlappen op. De zijkanten van de auto blijven ook een stuk schoner zo.
Alleen voor is nodig, achter is vooral vriendelijk voor de auto achter je. Ik had ze samen met een schroevendraaier gewoon meegenomen naar het afhalen in Tilburg. Meteen buiten er op gezet, is nog geen 5 minuten werk. Wel meteen je auto beschermd 👍🏻PeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:29:
[...]
Heb je ze alleen voor of ook achter? In de shop op de Tesla site zie ik alleen een set van twee (voor) spatlappen. Is achter nodig?
Net de Tesla mobiele service langs gehad om einde garantie check te doen op verzoek van de gene die mijn M3 ( sept 2019, 59000 km) gaat overnemen. Ik heb een Model Y LR besteld. Vorige week afspraak gemaakt en vanmiddag kwam hij langs, sympathieke monteur. Geen gekke dingen gevonden, bedrading achter ( terugroepactie ) was bij die van mij al goed, maar hij heeft er een extra draad geleider ingezet. Deur vangers beginnen geluid te maken zei hij en die komen ze volgende week maandag vervangen. Remmen en rem vloeistof waren als nieuw, wel de tip om iets meer te remmen.
Kortom zeer positieve ervaring met de Tesla service. Alles liep via Tesla Purmerend. De nieuwe eigenaar was er ook bij en was zeer onder de indruk van het geheel. Kosten vielen ook mee, €55,-.
Kortom zeer positieve ervaring met de Tesla service. Alles liep via Tesla Purmerend. De nieuwe eigenaar was er ook bij en was zeer onder de indruk van het geheel. Kosten vielen ook mee, €55,-.
Zijn er mensen die bij hun Ali (of Tesland) wieldoppen ook deze dingen meegeleverd kregen met simpelweg een stukje dubbelzijdig tape om het mee op te plakken in het midden van de wieldop? Ik durf het er tot op heden niet op deze manier op te plakken, want dat blijft (bij hogere temperaturen en wasstraat enzo) toch nooit zitten?
:strip_exif()/f/image/w6GtNJIFvR6dRSBv2ZhEd9JG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er uit als VHB tape. Geen kans dat dat loskomt.joblamie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:33:
Zijn er mensen die bij hun Ali (of Tesland) wieldoppen ook deze dingen meegeleverd kregen met simpelweg een stukje dubbelzijdig tape om het mee op te plakken in het midden van de wieldop? Ik durf het er tot op heden niet op deze manier op te plakken, want dat blijft (bij hogere temperaturen en wasstraat enzo) toch nooit zitten?
[Afbeelding]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Waar zie je dan VHB staan? Ik zie gewoon rood zonder VHB motiefjes in.Makkelijk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:34:
[...]
Ziet er uit als VHB tape. Geen kans dat dat loskomt.
Bij mij zat er ook van zo'n rood afpel laagje op de tape, maar de tape zat wel in het volledige rondje, dus iets meer oppervlakte. Zit nog altijd prima na 2000km... Wellicht kun je nog tape toevoegen op het lege deel?joblamie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:33:
[Afbeelding]
OK goed om te weten, dankjewel. Ik zat inderdaad te denken aan extra tape toevoegen rondom of iets extremer; met montage kit ofzo vast makenNosch schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Bij mij zat er ook van zo'n rood afpel laagje op de tape, maar de tape zat wel in het volledige rondje, dus iets meer oppervlakte. Zit nog altijd prima na 2000km... Wellicht kun je nog tape toevoegen op het lege deel?
Hybrifix van Zwaluw is machtig spul... Krijg je nooit meer losjoblamie schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:01:
[...]
OK goed om te weten, dankjewel. Ik zat inderdaad te denken aan extra tape toevoegen rondom of iets extremer; met montage kit ofzo vast maken
Een testrit met een model 3 via Tesla is dit geheel vrijblijvend?
En de autopilot hebben de meeste de enhanced autopilot of FSD? Zit daar nog verschil in. Zou het graag willen testen voor mijn dagelijkse snelweg kilometers lijkt het me ideaal
En de autopilot hebben de meeste de enhanced autopilot of FSD? Zit daar nog verschil in. Zou het graag willen testen voor mijn dagelijkse snelweg kilometers lijkt het me ideaal
Testrit is vrijblijvend, maar best niet crashen, want je zal wel een eigen bijdrag moeten betalen vrees ik.iphonejunky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:06:
Een testrit met een model 3 via Tesla is dit geheel vrijblijvend?
FSD is zinloos in Europa.
EAP doet iets, maar het is heel beperkt (enkel wat hulp bij rijstrookwissel). Ook in de basis zit autosteer wat je mooi binnen je rijstrook houdt en op afstand blijft van de voorganger.
Die tape die er al op zit ook niet.Nosch schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:02:
[...]
Hybrifix van Zwaluw is machtig spul... Krijg je nooit meer los
een kloon dan, prima voor die 10 gram.this schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Waar zie je dan VHB staan? Ik zie gewoon rood zonder VHB motiefjes in.
En hoe zit het met bv Den Haag naar Amsterdam navigeren op autopilot rijdt dit dan vrijwel vanzelf naar de aangegeven locatie?Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:11:
[...]
Testrit is vrijblijvend, maar best niet crashen, want je zal wel een eigen bijdrag moeten betalen vrees ik.
EAP doet iets, maar het is heel beperkt (enkel wat hulp bij rijstrookwissel). Ook in de basis zit autosteer wat je mooi binnen je rijstrook houdt en op afstand blijft van de voorganger.
Nee, maar dat ga je in Europa ook echt niet krijgen. Niet totdat de EU wat dingen ondertekend en versneld mogelijk maakt. Als de laatste plannen doorgaan kan je het pas op zijn vroegst eind 2024 verwachten.iphonejunky schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:14:
[...]
En hoe zit het met bv Den Haag naar Amsterdam navigeren op autopilot rijdt dit dan vrijwel vanzelf naar de aangegeven locatie?
Q8 is toch veel imposanter dan een Y?KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:39:
[...]
Mwah dat ben ik niet met je eens. Qua buitenmaten zit hij er tussenin. Qua bruikbare binnenruimte is de Y groter en de X veel groter (zie banana box test).
Een Audi rijder kiest de auto doorgaans niet op binnenruimte uit.
Die vergelijkingen gaan echt mank op ruimte.
Je gaat een Dacia Lodgy toch ook niet met een Model X vergelijken omdat hij meer bananendozen mee kan nemen dan een Y?
De Y is altijd een budgettaire afweging, een Q8 bijna nooit.
Precies dit!GeeMoney schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:51:
[...]
En als ruimte de afgelopen jaren in het ICE tijdperk het belangrijkste was tegen budget, reed iedereen Dacia.
Eens, heb nu Fsd maar dat is vrijwel waardeloos. Zelfde geldt voor EAP, voegt vrijwel niets toe. Dat van baan wisselen is zo traag dat het alleen op een vrijwel lege weg werkt. Zou liever de gewone autopilot hebben waarbij je zelf van baan wisselt en hij er dan weer op springt. Zelf inparkeren is ook super traag en summon gebruik je 1 keer om aan de buurman te laten zien.Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Nee, maar dat ga je in Europa ook echt niet krijgen. Niet totdat de EU wat dingen ondertekend en versneld mogelijk maakt. Als de laatste plannen doorgaan kan je het pas op zijn vroegst eind 2024 verwachten.
Kortom, lekker laten zitten.
Auto lane change zal toch wel volledig automatisch werken (dus niet enkel wat "hulp")?Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:11:
Ik had eerlijk gezegd wel de verwachting dat ie zelf langzamere auto's kan inhalen, zonder dat ik zelf allerlei handelingen moet doen (kijken, knipperlicht, stuur draaien).
Dat mag niet.mitsumark schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Auto lane change zal toch wel volledig automatisch werken (dus niet enkel wat "hulp")?
Ik had eerlijk gezegd wel de verwachting dat ie zelf langzamere auto's kan inhalen, zonder dat ik zelf allerlei handelingen moet doen (kijken, knipperlicht, stuur draaien).
Weer een deceptie rijker
Zou het "lane change support" moeten heten, laat dat "auto" maar weg.
Scheelt wel weer 3800 euro..
[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 03-05-2023 16:30 ]
Dat heeft zeker met de prijs te maken, hoe waren de verkoopcijfers begin van het Y tijdperk? Toen alleen de LR en P beschikbaar waren?Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Tja, en te zien aan de verkoopscijfers is die andere hoop een heel pak groter...
Of laten we hem anders stellen. Wat als een full option Q8 verkrijgbaar zou zijn voor €46k?
Dan mag je mijn order alvast noteren 😉
Ik wil ook een Ferrari Purosangue voor 60k.Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Of laten we hem anders stellen. Wat als een full option Q8 verkrijgbaar zou zijn voor €46k?
Life is too short to drive boring cars
Tuurlijk speelt dat voor veel mensen mee. Persoonlijk zou ik bij gelijke prijs nog steeds de Y kiezen vanwege meer ruimte, praktischer, betere software, mooier interieur (persoonlijke mening) en Supercharger netwerk.Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Dat heeft zeker met de prijs te maken, hoe waren de verkoopcijfers begin van het Y tijdperk? Toen alleen de LR en P beschikbaar waren?
Vind ik niet... De audi is vooral een stuk conservatiever. Dichter bij wat mensen gewend waren. Ik vind de beleving in een model Y veel indrukwekkender. Maar zoals gezegd, allemaal persoonlijk.
Waarom je hem met een X zou vergelijken snap ik echt niet. Normaal gezien vergelijk je auto's in dezelfde klasse qua formaat. Dan zit de Q8 etron veel dichter bij de Y dan bij de X. Als ik jouw redenering zou moeten volgen vergelijk je dus ook een Audi A1 met een Skoda Octavia? Maar zoals gezegd, laten we de discussie maar stoppen. Ieder z'n voorkeur, en ik geluk dat de Y zoveel goedkoper is 😉.
[ Voor 16% gewijzigd door KrullenO op 03-05-2023 16:44 ]
Nee, dat doet die niet.mitsumark schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Auto lane change zal toch wel volledig automatisch werken (dus niet enkel wat "hulp")?
Je moet zelf beslissen om in te halen, en als er plaats genoeg is, dan zal de auto van strook wisselen.
Om terug te wisselen zal je weer zelf moeten knipperen en de auto zal je van strook wisselen zo lang je maar je handen met lichte druk aan het stuur houdt.
Als je de voorkant van de Y voorziet van ppf, zijn spatlappen dan nog steeds nodig?
Het mijne niet. Dan wil ik nog altijd een Y.Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:24:
[...]
Dat heeft zeker met de prijs te maken, hoe waren de verkoopcijfers begin van het Y tijdperk? Toen alleen de LR en P beschikbaar waren?
Q8 is te lomp, te groot en verbruikt gewoon te veel stroom.
Ik hoef ook die 37 knoppen op het stuur en 85 knoppen in het interieur niet. Ben die knoppen beu, en nog meer die eindeloze optielijsten en het gezever van de klassieke dealers. Ik heb het gehad met die klassieke premium shit (heb BMW5, A6 en V90 gereden, dus ik weet waar ik over spreek).
Wil ik daarmee zeggen dat de Y perfect is... Nee, zet er een iets betere vering, en wat betere zetels in, en ik ben helemaal tevreden.
Spatlappen doen niks voor de voorkant, die werken vooral voor vervuiling van de zijkanten.Russel88 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:35:
Als je de voorkant van de Y voorziet van ppf, zijn spatlappen dan nog steeds nodig?
Ik kan binnenkort mijn MY RWD op gaan halen in Tilburg.
Ik wil alvast een paar zinvolle accessoires aanschaffen en de opbergbakken voor de kofferbak lijken mij wel handig. In de shop moet je kiezen uit twee versies: een versie voor de Full Carpet Trunk Pocket of de Half Carpet Trunk Pocket.
https://shop.tesla.com/nl...gbakken-kofferbak-model-y
Aan de foto's te zien lijkt het een verschil tussen de Model Y zonder of met hoedenplank.
Ik heb de vraag ook gesteld aan Tesla Service en die geeft aan dat beide varianten gewoon passen, maar dat de ene versie voor de helft is bekleed en de andere volledig.....
Ik heb het vermoeden dat dat niet helemaal klopt.....
Iemand hier het verlossende antwoord?
Ik wil alvast een paar zinvolle accessoires aanschaffen en de opbergbakken voor de kofferbak lijken mij wel handig. In de shop moet je kiezen uit twee versies: een versie voor de Full Carpet Trunk Pocket of de Half Carpet Trunk Pocket.
Aan de foto's te zien lijkt het een verschil tussen de Model Y zonder of met hoedenplank.
Ik heb de vraag ook gesteld aan Tesla Service en die geeft aan dat beide varianten gewoon passen, maar dat de ene versie voor de helft is bekleed en de andere volledig.....
In china gefabriceerd is half carpet trunk.PeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:57:
Ik heb de vraag ook gesteld aan Tesla Service en die geeft aan dat beide varianten gewoon passen, maar dat de ene versie voor de helft is bekleed en de andere volledig.....![]()
Auto lane change is knipperlicht aanzetten en de auto het laten uitzoeken. De auto zal niet gaan als er geen ruimte is, dus in zoverre hoef je niet te kijken (je moet het natuurlijk wel), en de auto stuurt zelf.mitsumark schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:21:
[...]
FSD is EAP + verkeerslicht- en stopbordherkenning, dus dan remt en stopt hij ook voor rode verkeerslichten.
De auto zal niet meer zelf *) zonder input van de gebruiker knipperlicht aanzetten en sturen. Vroeger (tot een jaar geleden of zo) nam hij automatisch afritten.
*) Officieel niet, maar ik heb het dus al twee keer gehad. Dat zal een bug zijn.
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb geen idee waar je het over hebt? Probeer plaatjes te vinden maar ik zie geen verschil.
Ik neem even aan dat je hier bedoeld een in China gefabriceerde Model Y heeft een half carpet trunk?
Om het toch nog even complexer te maken, moet je bij Tesland een keuze maken tussen het Model Y voor of na 2021:
https://www.tesland.com/n...e-storage-organizers-set/
Hoe ingewikkeld kan het zijn om eenvoudige accessoire te bestellen...

Je ziet op de foto's toch echt verschil? Half carpet heeft meer plastic en full carpet zit die stof hoger.PeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:57:
Ik heb de vraag ook gesteld aan Tesla Service en die geeft aan dat beide varianten gewoon passen, maar dat de ene versie voor de helft is bekleed en de andere volledig.....![]()
Op de ene foto met full carpet zit het stof daadwerkelijk hoger.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Dat klopt. Dat zie ik uiteraard ook. Als je de auto daadwerkelijk nog niet hebt is het lastig te zien welke bekleding er in de auto zit.Oekol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Je ziet op de foto's toch echt verschil? Half carpet heeft meer plastic en full carpet zit die stof hoger.
Heeft te maken met model en bouwjaar.
Daarom dacht ik hier een antwoord te kunnen krijgen op welke versie te bestellen.
Lijkt mij voor nu verstandig om even te wachten tot ik de auto heb.....

Ik loop wel ff voor je naar m'n auto. MY RWD uit december vorig jaar. Aangezien alle RWDs uit China komen dus half carpet bestellen maar verbaas me dat die bakjes andere maten zouden hebben eerlijk gezegd.PeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:16:
[...]
Dat klopt. Dat zie ik uiteraard ook. Als je de auto daadwerkelijk nog niet hebt is het lastig te zien welke bekleding er in de auto zit.
Heeft te maken met model en bouwjaar.
Daarom dacht ik hier een antwoord te kunnen krijgen op welke versie te bestellen.
Lijkt mij voor nu verstandig om even te wachten tot ik de auto heb.....
:strip_exif()/f/image/k4jmNCrj6wdr6iqzvpBV8riq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 03-05-2023 18:26 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Sorry, telefoon... telegram stijlPeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:49:
[...]
Ik neem even aan dat je hier bedoeld een in China gefabriceerde Model Y heeft een half carpet trunk?
Dat bedoelde ik inderdaad.
Maar kennelijk is het nog ingewikkelder en hebben modeljaren ook nog invloed. Er was hier eind vorig jaar wel een youtube filmpje gedeeld van iemand die 2 china model Y's met een duitse model Y vergeleek en die had weer het hogere tapijtje.
Dank je wel voor de moeite!!Oekol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Ik loop wel ff voor je naar m'n auto. MY RWD uit december vorig jaar. Aangezien alle RWDs uit China komen dus half carpet bestellen maar verbaas me dat die bakjes andere maten zouden hebben eerlijk gezegd.
[Afbeelding]
Top!
Waar Tesla de boel verwarrend maakt is dat zij bij het bestel proces verwijst naar de foto's om het juiste model te kiezen.
Full carpet heeft op de foto de rail voor de hoedenplank:
:strip_exif()/f/image/DfrH5gKkCjnLzr3Ux693yxNf.jpg?f=fotoalbum_large)
Half Carpet heeft die rail voor de hoedenplank niet:
:strip_exif()/f/image/oeLRMOHh5wTZTJMzddac7mIL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien het nieuwe Model Y een hoedenplank heeft, ging ik uit van de Full Carpet versie van de kofferbak opbergbak.
Maar dank je wel voor de duidelijkheid en dat je naar jouw auto bent gelopen!
Thnx!
SuC v2 locaties moeten echt uitgefaseerd worden.. écht een irritatie als je moet voldruppelen met nog geen 70kW. Niet meer van deze tijdDaCoTa schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:22:
[...]
Ik ben laatst na 8 minuten weer doorgereden naar de volgende supercharger een half uur verder omdat alles gesloten was (1 mei, dag van de arbeid) en ik echt heel graag koffie wilde.
En ben ook een keer doorgereden binnen een kwartier omdat ik op een volledig bezette v2 only lokatie kwam en het laden niet boven de 70 kW kwam. Zodra het kon door naar de volgende supercharger met v3's, daar laden in het begin met 225 kW en dat maakte de extra op- en afrij tijd meer dan goed.
Er zijn zeker in Noord Europa zoveel superchargers dat je heel makkelijk kunt spelen met een stop eerder of later, en daarmee dus ook korter of langer.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ach.. Ik vermoed at mijn auto geknepen wordt want ik zie zeer zelden snelheden boven de 70. En dan is het ook nog wel te doen hoor.revolution-nl schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:52:
[...]
SuC v2 locaties moeten echt uitgefaseerd worden.. écht een irritatie als je moet voldruppelen met nog geen 70kW. Niet meer van deze tijd
Waarom zou die geknepen worden? Op onze vakantie rit naar zuidelijk Frankrijk heb ik exact dit gehad. V2 stalls die maar 70kW deden en de V3 stalls netjes 170 kW bij correcte SoC en batterijverwarmingCaelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:54:
[...]
Ach.. Ik vermoed at mijn auto geknepen wordt want ik zie zeer zelden snelheden boven de 70. En dan is het ook nog wel te doen hoor.
@mitsumark ik vind EAP wel super chill tijdens mijn snelweg kilometers en al helemaal tijdens de kilometers naar zuid Frankrijk. Ik ga morgen weer heerlijk chill de auto een hoop zelf laten doen wanneer we terug naar huis rijden
De rest zijn wat meer party tricks idd al moet ik een deel überhaupt nog zien aangezien t nog allemaal niet helemaal werkt ivm het verwijderen van USS...
Geen idee, maar ik heb het zowat bij alle superchargers en alle andere snelladers in Nederland ook.Ninjetsu NL schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:16:
[...]
Waarom zou die geknepen worden? Op onze vakantie rit naar zuidelijk Frankrijk heb ik exact dit gehad. V2 stalls die maar 70kW deden en de V3 stalls netjes 170 kW bij correcte SoC en batterijverwarming[...]
Vaag zeg, en als ik inlog zie ik in de Tesla shop: "Dit product is voor geen enkele auto in uw Tesla-account geschikt", bij beide varianten. Heb toevallig net vanmiddag deze bakken binnengekregen, maar niet van Tesla zelf. Eerlijk gezegd nooit gezien dat er twee varianten waren, dus hoop dat ze passen. Geen puf meer vandaag, ze staan klaar, ik kijk morgen. De deksels had ik al een tijdlang in huis, maar ik had bij het bestellen niet gezien dat je die los van de bakken moest bestellenPeterinDen Haag schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:51:
[...]
Aangezien het nieuwe Model Y een hoedenplank heeft, ging ik uit van de Full Carpet versie van de kofferbak opbergbak.

V2 is afgerekend op 150kW per stall pair.Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:54:
[...]
Ach.. Ik vermoed at mijn auto geknepen wordt want ik zie zeer zelden snelheden boven de 70. En dan is het ook nog wel te doen hoor.
Dus 1A en 1B samen 150kW.
Staat er iemand op 1A en 1B delen ze samen de 150kW, wat in 70kW resulteert. Totdat de ene bijvoorbeeld op 80% is beland en nog maar 50kW laadt, dan pakt de ander 90-95kW.
Ik kom van een Renault Clio en de stap naar een wat duurdere auto is groot <MY>. In het begin was ik erg afwachtend omdat ik heel veel punten las op diverse fora en youtube. Maar heel veel minpunten vind ik echt verwaarloosbaar en minimaal aanwezig. Daarom denk ik dat mijn bevindingen voor toekomstige kopers helpend kunnen zijn.
Bevindingen na 6 weken rijden.
- auto is super stil. Fluittoon hoor ik niet, ook niet zonder kofferbakhoes. Hoes is waardeloos, op zolder gelegd.
- super zuinig! Veel zuiniger dan ik dacht
- rijd heel comfortabel, perfect op de meeste wegen
- cameras zijn fijn
- geen ghost braking of ander gekkigheden meegemaakt.
- TACC werkt perfect.
- parkeersensoren werken goed genoeg, doe 90% op camera. Auto is wel erg groot dus achteruit parkeren vind ik wel lastig bij kinderopvang.
Enigste echte grote minpunt vind ik de onbruikbaarheid van autopilot door de stuurdetectie.
Moet echt serieus iedere 15 seconden op een andere manier het stuur vasthouden anders krijg ik steeds een melding dat hij mijn handen niet detecteert, maar ik heb het stuur gewoon vast.
Hierdoor gebruik ik de functie autopilot niet. Misschien komt hier nog een update voor of zijn er tips. Las wel het een en ander op dit forum maar werkt alle voor mij niet.
Al met al, zeer tevreden met de aankoop. Was echt benieuwd hoe alles zou uitpakken maar geef de auto een 9,3. Misschien best hoog wanneer ik AP niet gebruik, maar ben niet anders gewend.
- auto is super stil. Fluittoon hoor ik niet, ook niet zonder kofferbakhoes. Hoes is waardeloos, op zolder gelegd.
- cameras zijn fijn
- TACC werkt perfect.
- parkeersensoren werken goed genoeg, doe 90% op camera. Auto is wel erg groot dus achteruit parkeren vind ik wel lastig bij kinderopvang.
Enigste echte grote minpunt vind ik de onbruikbaarheid van autopilot door de stuurdetectie.
Moet echt serieus iedere 15 seconden op een andere manier het stuur vasthouden anders krijg ik steeds een melding dat hij mijn handen niet detecteert, maar ik heb het stuur gewoon vast.
Hierdoor gebruik ik de functie autopilot niet. Misschien komt hier nog een update voor of zijn er tips. Las wel het een en ander op dit forum maar werkt alle voor mij niet.
Al met al, zeer tevreden met de aankoop. Was echt benieuwd hoe alles zou uitpakken maar geef de auto een 9,3. Misschien best hoog wanneer ik AP niet gebruik, maar ben niet anders gewend.
Ik kan niet opmaken welke auto het is waarop je ervaring berust, M3 of MY (gok die Y).deryck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:31:
Ik kom van een Renault Clio en de stap naar een wat duurdere auto is groot. In het begin was ik erg afwachtend omdat ik heel veel punten las op diverse fora en youtube. Maar heel veel minpunten vind ik echt verwaarloosbaar en minimaal aanwezig. Daarom denk ik dat mijn bevindingen voor toekomstige kopers helpend kunnen zijn.
- cameras zijn fijn
- TACC werkt perfect.
Jep, de MYnjiwedu0b schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:35:
[...]
Ik kan niet opmaken welke auto het is waarop je ervaring berust, M3 of MY (gok die Y).
Gelukkig zijn er steeds meer locaties met v3. Met name met een Panasonic accu scheelt het veel tijd. Helemaal tov een drukke v2 locatie waar je snelheid moet delen. Bij v3 zit ik van 10% tot 50% op een 200kW gemiddeld denk ik. Dan is 75kW op v2 echt een flink stuk trager. Voor een rit met 1 stop boeit het allemaal niet zo. Maar met 1000km per dag wel.Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:13:
[...]
V2 is afgerekend op 150kW per stall pair.
Staat er iemand op 1A en 1B delen ze samen de 150kW, wat in 70kW resulteert. Totdat de ene bijvoorbeeld op 80% is beland en nog maar 50kW laadt, dan pakt de ander 90-95kW.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het stuur heeft geen capacitief detectie systeem, dus alleen aanraken of knijpen helpt niet. Je moet een lichte draai-input geven, maar ook weer niet teveel omdat hij dan weer uit de Auto Steer schiet.deryck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:31:
Ik kom van een Renault Clio en de stap naar een wat duurdere auto is groot <MY>. In het begin was ik erg afwachtend omdat ik heel veel punten las op diverse fora en youtube. Maar heel veel minpunten vind ik echt verwaarloosbaar en minimaal aanwezig. Daarom denk ik dat mijn bevindingen voor toekomstige kopers helpend kunnen zijn.
- cameras zijn fijn
- TACC werkt perfect.
Ik rijd op lange stukken meestal met mijn handen op schoot en heb het stuur dan vast met duim en wijsvingers van beide handen. Daarmee draai ik hem heel lichtjes tegen de weerstand in. Met de bocht mee of tegen de bocht in maakt niet uit.
Super relaxt... En maar heel weinig gezeur om stuur input...
Misschien moet ik het anders zeggen, ik bedoelde ik snap dat je mee moet opletten en het systeem niet volledig autonoom is. Waar het meer om gaat is relaxter op plaats van bestemming te komen los van constant concentreren bij een normale auto. Ik heb soms de moeite bij lange ritten om super geconcentreerd te blijven dus zo een autopilot zou een welkome functie zijn.Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:11:
[...]
Testrit is vrijblijvend, maar best niet crashen, want je zal wel een eigen bijdrag moeten betalen vrees ik.
Ik heb een Model 3 LR gehad, 2 jaar geleden ben ik naar een andere werkgever gegaan, helaas overgestapt naar een Clio zonder regensensor/lichtsensor/automatische ramen achter.deryck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:31:
- cameras zijn fijn
- TACC werkt perfect.
Nu weer terug naar een Model 3 SR+.
Autopilot is zeker even wennen, maar als je eens in de zoveel tijd aangeeft dat je er nog bent, dan werkt het erg fijn in mijn ogen. Uiteraard is het fijner als het niet nodig is.
Ik rij zelf met enhanced autopilot (kwam met de 2021 SR+) en over het algemeen hoef ik het stuur redelijk vast te houden. Niet te vast dat het autopilot uit zet en niet te los dat het autopilot uit zet. Als ik een baan wil wisselen geef ik richting aan, zorg ik ervoor dat ik licht naar die richting aan geef en wijzigt de auto van baan (alleen met enhanced autopilot voor zover ik weet).
Zelfs zonder enhanced autopilot is de tesla erg fijn. Ook als je alleen maar op de rechterbaan blijft. De hulpsystemen zorgen ervoor dat je veel rustiger kan rijden.Je neemt het over als je van baan wil wisselen, je zet het terug op autopilot en als je terug wil naar rechts, dan doe je dat en ga je terug naar autopilot.
Autopilot is een hulpsysteem en een verdomd goed systeem in mijn ogen. Perfect? Nee, ik heb op bepaalde plekken dat het niet perfect werkt, maar 95% van de tijd werkt het zoals ik verwacht.
Ik ben voornamelijk geïnteresseerd hoe je autopilot over een paar maanden ervaart. Zie je het dan als een positief iets, of een negatief iets? Hou ons zeker op de hoogte van jouw ervaring.
Ik heb EAP. Ik kan deels bevestigen dat het heel beperkt is. Wat het doet is aangeven dat een baanwissel aan te raden is. Je kan dat accepteren of negeren.Tommie12 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:11:
[...]
Een baanwissel kan je altijd doen, je geeft richting aan, je geeft aan dat je er nog bent (met een lichte stuur aanraking, iets minder dan normaal met autopilot) en het gaat naar de richting die je wil.
Ik gebruik het een tijdje nu en ik moet zeggen dat het fijn werkt. Als ik naar links wil, dan geef ik richting aan en doe ik mijn stuur zeer licht naar links. De auto neemt alles over (inclusief of het veilig is). Hetzelfde naar rechts.
Is dat het geld waard? Niet voor wat het levert.
Is FSD nu zinloos? In mijn ogen ja, de extras tegenover EAP zijn zeer beperkt.
Wat ik lees over de verkeerlichtdetectie is erg beperkt. Als een verkeerslicht wordt gedetecteerd, zal de auto stoppen. Ook als het groen is. Europa is er nog niet klaar voor.
Ben benieuwd. Laat even weten! Ook waar je ze hebt aangeschaft.TCMR schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:54:
[...]
Vaag zeg, en als ik inlog zie ik in de Tesla shop: "Dit product is voor geen enkele auto in uw Tesla-account geschikt", bij beide varianten. Heb toevallig net vanmiddag deze bakken binnengekregen, maar niet van Tesla zelf. Eerlijk gezegd nooit gezien dat er twee varianten waren, dus hoop dat ze passen. Geen puf meer vandaag, ze staan klaar, ik kijk morgen. De deksels had ik al een tijdlang in huis, maar ik had bij het bestellen niet gezien dat je die los van de bakken moest bestellen
Ah ja, het gaat over de zijkant, ik zal heel ergens anders te kijkenOekol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:59:
[...]
Je ziet op de foto's toch echt verschil? Half carpet heeft meer plastic en full carpet zit die stof hoger.
Subtiliteit hier is dat de eerste persoon op een paar maximaal laad naar wat de auto kan. De tweede die aansluit krijgt het restant.Tweak_ers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:13:
[...]
V2 is afgerekend op 150kW per stall pair.
Een paar 100 meter voor een stoplicht geeft hij aan dat er een stoplicht komt. Als je niks doet, stopt hij. Als je de rechterstalk even naar beneden drukt geen je clear en rijd de auto door - mits het groen is. Als het licht dan op rood staat, stop hij alsnog. Werkt goed.MoonRaven schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 04:10:
[...]
Wat ik lees over de verkeerlichtdetectie is erg beperkt. Als een verkeerslicht wordt gedetecteerd, zal de auto stoppen. Ook als het groen is. Europa is er nog niet klaar voor.
Grootste manko is de false positives bij de oranje - let op over een paar 100 meter - knipperlichten, de auto denk dan iedere 2 seconde dat er een stoplicht op rood gaat springen. Kan even geen plaatje vinden, zo'n driehoekig verkeerslicht met alleen een oranje knipperende lamp.
Deze dus:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IPJ5P8N3Jfa9vvVHeSxTz69v.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door DaCoTa op 04-05-2023 08:57 ]
Nee hoor, dat is volledig afhankelijk van de maximale laad snelheid van één van de auto’s.DaCoTa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Subtiliteit hier is dat de eerste persoon op een paar maximaal laad naar wat de auto kan. De tweede die aansluit krijgt het restant.
Mijn ervaring is als je er al staat en op 140kW laadt, een ander aanhangt, hij direct naar 70kW terug zakt.
Zou ook raar zijn, want als jij 140kW laadt, is er niets over voor een tweede.
Dat zou betekenen dat jij op 140kW blijft zitten en de tweede die aansluit op 0 zit?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt hoor. Zou ook een lange zit worden voor de tweede die erbij komt.
Zo heb ik het altijd begrepen, maar misschien heb ik het mis idd. Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit op een v2 sta, de meeste plekken waar ik geladen heb waren een mix of alleen v3, en bij de mix zie je dat de meeste mensen het verschil niet weten.Tweak_ers schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:58:
[...]
Nee hoor, dat is volledig afhankelijk van de maximale laad snelheid van één van de auto’s.
Mijn ervaring is als je er al staat en op 140kW laadt, een ander aanhangt, hij direct naar 70kW terug zakt.
Zou ook raar zijn, want als jij 140kW laadt, is er niets over voor een tweede.
Dat zou betekenen dat jij op 140kW blijft zitten en de tweede die aansluit op 0 zit?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt hoor. Zou ook een lange zit worden voor de tweede die erbij komt.
Omdat de Tesla redelijk snel inzakt boven de 60% soc, kan het in de praktijk wel zijn dat je snel boven de 70kW uitkomt bij een V2.DaCoTa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:00:
[...]
Zo heb ik het altijd begrepen, maar misschien heb ik het mis idd. Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit op een v2 sta, de meeste plekken waar ik geladen heb waren een mix of alleen v3, en bij de mix zie je dat de meeste mensen het verschil niet weten.
Overschat je de Y niet wat? Hoe groot denk je dat de Model Y is?KrullenO schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:30:
[...]
Vind ik niet... De audi is vooral een stuk conservatiever. Dichter bij wat mensen gewend waren. Ik vind de beleving in een model Y veel indrukwekkender. Maar zoals gezegd, allemaal persoonlijk.
Waarom je hem met een X zou vergelijken snap ik echt niet. Normaal gezien vergelijk je auto's in dezelfde klasse qua formaat. Dan zit de Q8 etron veel dichter bij de Y dan bij de X. Als ik jouw redenering zou moeten volgen vergelijk je dus ook een Audi A1 met een Skoda Octavia? Maar zoals gezegd, laten we de discussie maar stoppen. Ieder z'n voorkeur, en ik geluk dat de Y zoveel goedkoper is 😉.
Deze is 4m75. 23cm korter dan Q8 en 28cm korter dan de X.
Je moet eerder naar de Q5 kijken als je in dezelfde klasse van de Y wilt blijven.
De Y is gigantisch ruim van binnen en verplettert daardoor alle concurrentie op dat vlak, maar dat maakt niet dat deze auto opeens een klasse hoger zit.
Je kan trouwens ook in verschillende klasses shoppen. Niet iedereen wilt het maximale uit hun budget halen.
En als je dan kijkt naar prijs vs wat je er voor terugkrijgt, is de Y toch wel een topper.
Alleen jammer van de parkeersensoren, ik ga misschien binnenkort een Y kunnen bestellen. En die sensoren zijn toch echt wel een dealbreaker voor mij zolang die vision niet op punt staat.
En het niet herkennen van matrixborden boven de weg of in een tunnel.DaCoTa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Een paar 100 meter voor een stoplicht geeft hij aan dat er een stoplicht komt. Als je niks doet, stopt hij. Als je de rechterstalk even naar beneden drukt geen je clear en rijd de auto door - mits het groen is. Als het licht dan op rood staat, stop hij alsnog. Werkt goed.
Grootste manko is de false positives bij de oranje - let op over een paar 100 meter - knipperlichten, de auto denk dan iedere 2 seconde dat er een stoplicht op rood gaat springen. Kan even geen plaatje vinden, zo'n driehoekig verkeerslicht met alleen een oranje knipperende lamp.
Deze dus:
[Afbeelding]
Überhaupt de werking in een tunnel.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Überhaupt snelheidsbepalingen, die waren (ook met enkel AP) 3 jaar terug beter dan nu. Vooral op N wegen merk je vaak genoeg dat hij opeens 30km aanhoudt ipv 80km/h.carpebios schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:07:
[...]
En het niet herkennen van matrixborden boven de weg of in een tunnel.
Verder gebruiken we best veel snelheidsbeperkingen op de kleine hectometerpaaltjes in NL.
Die herkennen de camera’s ook nog niet.
Matrix borden leken het bij mij wel te doen een tijdje terug
[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 04-05-2023 09:11 ]
Ja, dat is een ander verhaal, die worden half/half herkend. Sowieso baanafsluitingen niet, maar ik vermoed dat dat iets specifiek Europees is wat nog niet ingebouwd is ofzo. Maar stoplichten gaat redelijk goed.carpebios schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:07:
[...]
En het niet herkennen van matrixborden boven de weg of in een tunnel.
Het meest riskante wat ik heb meegemaakt is dat hij een afgekruisde rijbaan als rood stoplicht aanziet en dus midden op de snelweg vol op de rem gaat. En ik reed niet eens op de strook waar het kruis boven hing.DaCoTa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Een paar 100 meter voor een stoplicht geeft hij aan dat er een stoplicht komt. Als je niks doet, stopt hij. Als je de rechterstalk even naar beneden drukt geen je clear en rijd de auto door - mits het groen is. Als het licht dan op rood staat, stop hij alsnog. Werkt goed.
Deze dus:
[Afbeelding]
Toen heb ik het gelijk uit gezet.
Iemand die naar deze event gaan a.s. zaterdag?
https://www.teslaownerscl...arger-meeting-harderwijk/

https://www.teslaownerscl...arger-meeting-harderwijk/

We willen graag de nieuwe Supercharger V4 uittesten, we hebben een Tesla Model X Plaid ter plaatse en we laten twee Tesla Rangers langskomen om assistentie te verlenen.
We kunnen bijvoorbeeld samen je luchtfilters vervangen (als je zelf een setje kan meebrengen, bv. van bij Tesla), praten over lakbescherming en wraps of kennismaken met mensen met een koffiezet-apparaat in hun Y voor extra comfortabele roadtrips. En we hebben ook een ‘Tesla for Kids’ ter plaatse en proberen een korting te regelen voor een bezoek aan een wasstraat in de buurt.
Ook lijkt het ons leuk om een lichtshow te doen met zoveel mogelijk Tesla’s en is er de mogelijkheid om te netwerken met andere Tesla-eigenaars en clubleden bij een bakje koffie. We hopen jullie daar te ontmoeten!
Life is too short to drive boring cars
Gisteren op en neer vanuit Groningen naar de Ziggo Dome met m'n MYLR. Vantevoren opgeladen tot 100% en preconditioned op pad. Rustig aan gereden met de TACC op Vmax+5% (105km/u) en kwam met ruim 60% aan.
Enige dingetje was dat op de A6 er ergens een lijn aan de rechterkant is weggehaald/overgeverfd en er een nieuwe witte lijn naast is aangebracht. De Lane Keeping Assist ging helemaal over de rode omdat de oude lijn werd herkend en ik de hele tijd naar links werd geduwd, bijna naar de baan naast me. Heel irritant en tegensturen zorgde ervoor dat ik 'gestraft' werd met het uitzetten van LKA
Is er dan een knop of handeling die ik kan doen om dat te voorkomen?
Omdat ik met ruim 20% weer thuis zou aankomen op de terugweg even flink doorgetrokken door de polder weer met Vmax+5% dus 137km/u. Je zag het percentage steeds verder afgenemen totdat ik een waarschuwing kreeg dat ik het met deze snelheid niet zou redden tot thuis. Laatste stukje terug naar 130km/u en daarmee prima aangekomen met nog 2%. Superfijn systeem wat dat betreft en ben echt heel blij met deze fantastische range, zelfs op hoge snelheid!
Enige dingetje was dat op de A6 er ergens een lijn aan de rechterkant is weggehaald/overgeverfd en er een nieuwe witte lijn naast is aangebracht. De Lane Keeping Assist ging helemaal over de rode omdat de oude lijn werd herkend en ik de hele tijd naar links werd geduwd, bijna naar de baan naast me. Heel irritant en tegensturen zorgde ervoor dat ik 'gestraft' werd met het uitzetten van LKA

Omdat ik met ruim 20% weer thuis zou aankomen op de terugweg even flink doorgetrokken door de polder weer met Vmax+5% dus 137km/u. Je zag het percentage steeds verder afgenemen totdat ik een waarschuwing kreeg dat ik het met deze snelheid niet zou redden tot thuis. Laatste stukje terug naar 130km/u en daarmee prima aangekomen met nog 2%. Superfijn systeem wat dat betreft en ben echt heel blij met deze fantastische range, zelfs op hoge snelheid!
Wbt AP, ik houd het stuur links onder vast met één hand en dat is genoeg om geen melding te krijgen.deryck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:31:
- cameras zijn fijn
- TACC werkt perfect.
AP met twee handen aan het stuur werkt eigenlijk niet om dat je teveel meestuurt en hij juist wat tegendruk nodig heeft.
Europa of Tesla?MoonRaven schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 04:10:
[...]
Voordat we weer een hele "het komt allemaal door Europa"-rant komen. Uit de meeste Europese regelgeving komt dat dit gewoon mag, als je kunt bewijzen dat het goed werkt.
[ Voor 21% gewijzigd door JohanB op 04-05-2023 09:41 ]
Dat, en we hebben geen enkel idee hoever ze technisch gezien met de FSD stack zijn in Europa, omdat dat nog niet openbaar is. Ze zijn iig al een hele tijd bezig:JohanB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Europa of Tesla?
Voordat we weer een hele "het komt allemaal door Europa"-rant komen. Uit de meeste Europese regelgeving komt dat dit gewoon mag, als je kunt bewijzen dat het goed werkt.
Jammer genoeg maar ook begrijpelijk wordt er op de oude stack weinig ontwikkeling meer gedaan.Introducing: the first appearance of Tesla's Full Self-Driving (Beta) in the United Kingdom, running on an internal build of single-stack.
— Teslascope (@teslascope) 19 december 2022
For over a year now, Tesla has been testing their upcoming suite of autonomy features with the help of dozens of primarily secret employees. pic.twitter.com/vNDzrCgfh4
Je hebt inmiddels al wat antwoorden gehad, dus misschien overbodig: maar ik rij iedere dag 80km woon/werk verkeer en ik denk daarvan 60km op autopilot. Mijn linker elleboog ligt standaard op de rand van de deur en m'n hand op de linkerspijl van het stuur. Geen omkijken meer naar!deryck schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:31:
<knip>
<knip>
Denk dat ik weet om welke 'lijn' het gaat, volgens mij het stukje van Lelystad Noord naar Lelystad.Radiodurans schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:35:
Enige dingetje was dat op de A6 er ergens een lijn aan de rechterkant is weggehaald/overgeverfd en er een nieuwe witte lijn naast is aangebracht. De Lane Keeping Assist ging helemaal over de rode omdat de oude lijn werd herkend en ik de hele tijd naar links werd geduwd, bijna naar de baan naast me. Heel irritant en tegensturen zorgde ervoor dat ik 'gestraft' werd met het uitzetten van LKAIs er dan een knop of handeling die ik kan doen om dat te voorkomen?
https://www.google.nl/map...3F5OnQ!2e0!7i16384!8i8192
Daar rijd ik met enige regelmaat en met een zon die op die lijn schijnt gaat het systeem een beetje trippen inderdaad. In m'n M3 2019 gaat hij er dan wel tussen blijven waardoor je wat dichterbij de linkerbaan komt, maar niet ver genoeg dat het gevaarlijk wordt is mijn ervaring.
Geen idee of er iets aan te doen als bestuurder, denk dat dit softwarematig opgelost moet worden door Tesla.
Maar dat werkt toch enkel als het stuur beweegt en jij wat tegendruk geeft?GloriX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:37:
[...]
Wbt AP, ik houd het stuur links onder vast met één hand en dat is genoeg om geen melding te krijgen.
Als ik op de autostrade rij, gebeurt het dat het stuur héél lang niet beweegt omdat de weg recht is en de auto perfect rechtdoor rijdt.
Dan moet ik zelf bewegen om de AP te laten weten dat ik het stuur nog vast heb.
En doordat dit eigenlijk nog vaak voorkomt, gebruik ik autosteer nooit maar rij ik altijd op TACC.
Mooi! Hoeveel kilometer was dit? En hoe nieuw is je LR?Radiodurans schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:35:
Gisteren op en neer vanuit Groningen naar de Ziggo Dome met m'n MYLR. Vantevoren opgeladen tot 100% en preconditioned op pad. Rustig aan gereden met de TACC op Vmax+5% (105km/u) en kwam met ruim 60% aan.
[knip]
Daar valt het nog mee maar je hebt op een gegeven moment zo'n stuk waar de A6 in twee delen wordt geknipt met links een doorgaand deel en rechts een deel met afslagen. Daar loopt die 'verborgen' lijn meer scheef t.o.v. van de huidige lijnen en ging het dus mis. Uitzetten van de TACC/AP maakt niet uit omdat het dus om de LKA gaat en die zit diep verborgen in de settings. Hopelijk is het iets dat opgepikt wordt door de software. Is dat nog iets wat je kunt forceren? Een soort bug-report?Louw Post schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Denk dat ik weet om welke 'lijn' het gaat, volgens mij het stukje van Lelystad Noord naar Lelystad.
https://www.google.nl/map...3F5OnQ!2e0!7i16384!8i8192
Ruim 350km in totaal waarvan dus ongeveer 40% boven de 130km/u. Mijn MYLR is van de eind maart uitverkoop bonanza.Alamo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:30:
Mooi! Hoeveel kilometer was dit? En hoe nieuw is je LR?
[ Voor 20% gewijzigd door Radiodurans op 04-05-2023 11:31 ]
this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Maar dat werkt toch enkel als het stuur beweegt en jij wat tegendruk geeft?
Als ik op de autostrade rij, gebeurt het dat het stuur héél lang niet beweegt omdat de weg recht is en de auto perfect rechtdoor rijdt.
En doordat dit eigenlijk nog vaak voorkomt, gebruik ik autosteer nooit maar rij ik altijd op TACC.
![]() | ![]() |
= geen extra stuur bewegen
Elke tegendruk is prima zolang het maar niet te licht is of te zwaar. Als je licht druk geeft op een rechte weg, zal de auto dat tegenwerken en is de nag weg.this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Maar dat werkt toch enkel als het stuur beweegt en jij wat tegendruk geeft?[...]
Dus wat @Lagune doet werkt meer dan prima. Al hou ik persoonlijk mijn hand achterlangs onderin en steek ik nooit mijn duim door het midden, dit ivm wat je hand anders kan doen bij een ongeluk.
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 04-05-2023 11:33 ]
Hoi,
Ik weet niet of iemand het al is gezegd had maar laatst kwam ik er achter hoe je de "begrensde" snelheid op 1 rijbaan en 50 wegen een soort van kan omzeilen.
Je kan in ap menu de snelheids marge omhoog zetten naar 30% uit mijn hoofd en als je dan de ap niet op snelheids limiet maar op vast zet dan neemt hij deze waarde ook over ondanks dat je ze niet meer kan aanpassen.
Ik zelf rij vaak op de provinciale wegen zowel 1 als 2 rijbaans en dan merk je op de 1 rijbaans wegen dat 80 met een marge van 5%(max 84 kmh) toch te weinig is. En je mag deze snelheid dan niet over de 84 kmh zetten.
En om nou steeds op deze wegen het aan te moeten passen vind ik ook weer zo'n gedoe. En als je hem op snelheids limiet laat staan is 104 in 80km zone ook weer veel om steeds naar beneden te scrollen.
Dus misschien heeft iemand wat aan deze informatie of heeft iemand anders al is ontdekt hoe je op begrensde wegen toch harder kan?
Ik weet niet of iemand het al is gezegd had maar laatst kwam ik er achter hoe je de "begrensde" snelheid op 1 rijbaan en 50 wegen een soort van kan omzeilen.
Je kan in ap menu de snelheids marge omhoog zetten naar 30% uit mijn hoofd en als je dan de ap niet op snelheids limiet maar op vast zet dan neemt hij deze waarde ook over ondanks dat je ze niet meer kan aanpassen.
Ik zelf rij vaak op de provinciale wegen zowel 1 als 2 rijbaans en dan merk je op de 1 rijbaans wegen dat 80 met een marge van 5%(max 84 kmh) toch te weinig is. En je mag deze snelheid dan niet over de 84 kmh zetten.
En om nou steeds op deze wegen het aan te moeten passen vind ik ook weer zo'n gedoe. En als je hem op snelheids limiet laat staan is 104 in 80km zone ook weer veel om steeds naar beneden te scrollen.
Dus misschien heeft iemand wat aan deze informatie of heeft iemand anders al is ontdekt hoe je op begrensde wegen toch harder kan?
Dat is mij in ieder geval bekend. Ik laat 'm op 5% staan zodat mijn GPS snelheid over het algemeen vlak onder de maximum snelheid blijft. Voordeel is dat je nooit te hard rijd maar prima mee kan met het overige verkeer.wesawes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:23:
Ook ik ben recentelijk, na inmiddels jaren Tesla rijden, tot de conclusie gekomen dat dit de (enige?) juiste manier is om je stuur vast te houden zonder dat Auto Pilot gaat lopen janken erover. Het heeft me dus echt jaren gekost om deze houding te vinden, maar ik rijd er nu heerlijk mee. Hoef geen (bewuste) tegendruk meer te geven!jmderonde schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:15:
[...]
Je hebt inmiddels al wat antwoorden gehad, dus misschien overbodig: maar ik rij iedere dag 80km woon/werk verkeer en ik denk daarvan 60km op autopilot. Mijn linker elleboog ligt standaard op de rand van de deur en m'n hand op de linkerspijl van het stuur. Geen omkijken meer naar!
Dus: Linker hand linksonder op het stuur laten rusten.
[ Voor 5% gewijzigd door joblamie op 04-05-2023 13:32 ]
Bij mij werkt dit, en ik lees hierboven bij meer mensen, goed. Aangezien je altijd het stuur een beetje naar links trekt zal hij altijd zelf corrigeren, maar het is echt maar heel licht.this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Bij sommige M3s waar ik in rij werkt dit wel, anderen niet en moet je echt een beetje trekken. Dat is waarom hier de communicatie soms langs elkaar ook loopt volgens mij.joblamie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:25:
[...]
Ook ik ben recentelijk, na inmiddels jaren Tesla rijden, tot de conclusie gekomen dat dit de (enige?) juiste manier is om je stuur vast te houden zonder dat Auto Pilot gaat lopen janken erover. Het heeft me dus echt jaren gekost om deze houding te vinden, maar ik rijd er nu heerlijk mee. Hoef geen (bewuste) tegendruk meer te geven!
Dus: Linker hand linksonder op het stuur laten rusten.
Ik leg mijn linkerhand onder op het stuur aan de binnenkant en kan zo heel lang recht uit rijden op Autopilot, zonder dat het systeem protesteertthis schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.