Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.699.601 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:47
wesawes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:23:
Hoi,

Ik weet niet of iemand het al is gezegd had maar laatst kwam ik er achter hoe je de "begrensde" snelheid op 1 rijbaan en 50 wegen een soort van kan omzeilen.

...

Dus misschien heeft iemand wat aan deze informatie of heeft iemand anders al is ontdekt hoe je op begrensde wegen toch harder kan?
Op je scrollwieltje naar beneden scrollen (lagere snelheid) en dan kan je terug naar believen omhoog scrollen.
Per toeval eens ontdekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
JohanB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Bij sommige M3s waar ik in rij werkt dit wel, anderen niet en moet je echt een beetje trekken. Dat is waarom hier de communicatie soms langs elkaar ook loopt volgens mij.
Dat zou wel eens de reden kunnen zijn. Goede opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Maar dat werkt toch enkel als het stuur beweegt en jij wat tegendruk geeft?
Als ik op de autostrade rij, gebeurt het dat het stuur héél lang niet beweegt omdat de weg recht is en de auto perfect rechtdoor rijdt.
Dan moet ik zelf bewegen om de AP te laten weten dat ik het stuur nog vast heb.
En doordat dit eigenlijk nog vaak voorkomt, gebruik ik autosteer nooit maar rij ik altijd op TACC.
Je hoeft geen tegendruk te geven als de auto stuurt. Je moet altijd wat tegendruk geven. Het gaat er om om even uit te vinden hoeveel druk het stuur nodig heeft en wat een comfortabele houding daarbij past. Met de 2 onderstaande methoden kan ik lang op de TACC met auto steer rijden zonder dat het vermoeiend is.

1) Ik houd het stuur met mijn linkerhand vast ter hoogte van de linker spaak en laat hem (enigszins zwaar) 'hangen'. Dat is voldoende druk om Tesla ervan te overtuigen dat ik het stuur vast houd zonder echt te sturen.

2) Ik laat mijn rechter- of linkerhand op mijn knie rusten (hielen tegen de stoel aan) en daarmee de onderzijde van het stuur vasthouden. Je moet dan een klein beetje druk geven en dat is voldoende.

Ik vind auto steer prettig maar gebruik het alleen als het rustig is op de snelweg. In Nederland (met name de Randstad) is het vaak te druk en is er te veel verschil in snelheden tussen de auto's onderling waardoor ik vaak van baan moet wisselen. Dan heeft het weinig zin om hem steeds van auto steer af te halen en hem daar weer op terug te zetten. Laatst vroeg op zaterdagochtend vanuit noordoost Drenthe naar Utrecht gereden. De combi TACC met auto steer is dan heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Proefritje gemaakt in de Y RWD vandaag; toevallig ook in zwart en op de normale wielen, precies wat ik op het oog had. Rijd prima in vergelijking met de Kona waar ik nu in rij, wel een beetje ruzie met de richtingaanwijzer en de ruitenwisser :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 03-09 04:52
Als ik in Autopilot 80 rij en in een 50 zone kom dan herkent ie het bord wel maar blijft 80 rijden. Heb ik dan iets verkeerd ingesteld? Andersom is het ook zo en met andere snelheden ook. Bv van 70 naar 100 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Zat dit te kijken over parkeren zonder de sensoren en met tesla vision, ben benieuwd wat mijn partner hier van gaat vinden https://youtu.be/o1g1okoQJE, ziet er vrij beroerd uit nog. Achteruit heb je dus nog wel de camera en vooruit is het min of meer ambachtelijk auto rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Weet iemand hoe je kunt melden bij Tesla dat er een Fastned niet herkent wordt in de navi? Nu weer met een omweg (SuC Eemnes) voorverwarmd terwijl ik even snel wat wil bijladen bij Fastned verderop aan de A1. Hier geeft die gewoon telkens geen mogelijkheid terwijl die bij andere fastned in het menu wel weergeeft. Rete irritant. Laad nu maar met max 75 kWh, maar dat kan ook te maken hebben met m'n slechte plek uit kies kunsten. Gebruik nu dezelfde laadpaal als de auto naast me. Niet over na gedacht.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
datadevil schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:23:
Zat dit te kijken over parkeren zonder de sensoren en met tesla vision, ben benieuwd wat mijn partner hier van gaat vinden https://youtu.be/o1g1okoQJE, ziet er vrij beroerd uit nog. Achteruit heb je dus nog wel de camera en vooruit is het min of meer ambachtelijk auto rijden?
Deze video is niet meer beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37
Apart..zit nu in de VS dus misschien daardoor? Was wel video uit Engeland maar kwam er op neer dat bij tests tesla vision lage voorwerpen en personen niet goed zag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Silversurfer1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:55:
Als ik in Autopilot 80 rij en in een 50 zone kom dan herkent ie het bord wel maar blijft 80 rijden. Heb ik dan iets verkeerd ingesteld? Andersom is het ook zo en met andere snelheden ook. Bv van 70 naar 100 etc.
Is mij ook opgevallen tijdens mijn laatste reis naar Italie. De auto past de snelheid niet automatisch aan.

Wat ik dan doe is even van de AP afhalen, daarna de AP weer inschakelen. Dan pakt de auto wel de nieuwe snelheid.

Benieuwd hoe dit bij anderen werkt of dit zogenaamd by design is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:17
MCR is te bewonderen bij SC Zwolle (neem ik aan aangezien dit de vaste poetser is 😎)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbwUzDQ-VsqUsyTe38MLNSuhagM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72wgpE20rdfggXYiMjOgaZlg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Oekol schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 17:08:
Weet iemand hoe je kunt melden bij Tesla dat er een Fastned niet herkent wordt in de navi? Nu weer met een omweg (SuC Eemnes) voorverwarmd terwijl ik even snel wat wil bijladen bij Fastned verderop aan de A1. Hier geeft die gewoon telkens geen mogelijkheid terwijl die bij andere fastned in het menu wel weergeeft. Rete irritant. Laad nu maar met max 75 kWh, maar dat kan ook te maken hebben met m'n slechte plek uit kies kunsten. Gebruik nu dezelfde laadpaal als de auto naast me. Niet over na gedacht.
For a charging station to be included in Tesla’s navigation system, it must meet these conditions over a 60-day period:

- At least one compatible charging connector
- Frequently used by Tesla drivers at least once every four days
- Average charge success rate is 90% or higher

To detect inoperable chargers quickly and provide the best experience for our customers, stations will be removed from Tesla’s navigation system if any of the following conditions are met over a 14-day period:

- No charge sessions detected
- Average charge success rate falls below 70%

(source)

Blijkbaar viel het station waar jij laadde net buiten deze criteria? Wel zeer irritant overigens, want juist de service van Fastned is super goed en betrouwbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Telesto op 04-05-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Telesto schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:12:
[...]

For a charging station to be included in Tesla’s navigation system, it must meet these conditions over a 60-day period:

- At least one compatible charging connector
- Frequently used by Tesla drivers at least once every four days
- Average charge success rate is 90% or higher

To detect inoperable chargers quickly and provide the best experience for our customers, stations will be removed from Tesla’s navigation system if any of the following conditions are met over a 14-day period:

- No charge sessions detected
- Average charge success rate falls below 70%

(source)

Blijkbaar viel het station waar jij laadde net buiten deze criteria? Wel zeer irritant overigens, want juist de service van Fastned is super goed en betrouwbaar.
Zou je zeggen, gisteren zag ik er nog een tesla laden. Hoop dat die er echt bij komt. Is voor mij fijn station, stekkertje er in en laden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Ik heb echt behoorlijk last van gedreun op de snelweg. Dinsdag gaan ze hopelijk de achterklep beter stellen. Het is voor mij zo hinderlijk dat ik wat spijt van de aankoop heb. Hoop dat het opgelost kan worden. Zou op al het andere gebied geen betere auto kunnen wensen. Het klinkt/voelt op sommige momenten alsof er een raam openstaat, alleen dan nog wat lager gedreun/geklapper. Misschien ook de bandenspanning wat verlagen? Staan hier rondom op 3.1 bar vanuit aflevering. MYLR Berlijn.
Enveloptest al gedaan maar alles lijkt gewoon goed te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:55
Vandaag hebben ze de tuner vervangen van mijn model Y en ik heb weer radio! Was in een 15-20 minuten via de mobility geregeld.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Het lijkt er op dat er binnenkort MY (RWD?) LFP modellen uit Berlijn komen rollen:
https://teslamag.de/news/...k-struktur-akku-byd-58282

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:02
Viper085 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:05:
Heb gisteren mijn MY RWD in ontvangst genomen. Mooie wagen! Heb gelijk de laatste update geïnstalleerd (2023.12.1.1), maar bij het parkeren lijkt Tesla Vision Park Assist (nog) niet actief. Er is niets zichtbaar tijdens het parkeren. Zie ik een optie over het hoofd die ingeschakeld moet worden?
Vandaag mijn MY RWD ontvangen, maar ook geen park assist. Werkt het inmiddels bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-08 09:53
DaMightyWackO schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:07:
Het lijkt er op dat er binnenkort MY (RWD?) LFP modellen uit Berlijn komen rollen:
https://teslamag.de/news/...k-struktur-akku-byd-58282
Lees ik dan goed dat de accu van een Duitse model y RWD minder capaciteit zou krijgen? Hoop dat die van mij waarvan de geplande levering eind mei een Chinese is 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:10
Luc Beek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Lees ik dan goed dat de accu van een Duitse model y RWD minder capaciteit zou krijgen? Hoop dat die van mij waarvan de geplande levering eind mei een Chinese is 😝
Ik heb er vandaag eentje besteld (MY RwD). Hoop eigenlijk op de Duitse versie, structural battery pack (minder gewicht) en Duits onderstel, dat iets comfortabeler is? Of is dit inmiddels achterhaalde info?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
Gaat niet door schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Vandaag mijn MY RWD ontvangen, maar ook geen park assist. Werkt het inmiddels bij jou?
Die is nog niet actief volgens mij, alleen de Visuals. Ook geen summon en dergelijke, begint lang te duren.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
carpebios schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Die is nog niet actief volgens mij, alleen de Visuals. Ook geen summon en dergelijke, begint lang te duren.
Ik bedoel dat ik ook geen visuals heb. Ik dacht dat inmiddels de vision based parking assist nu live was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Gaat niet door schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:35:
[...]

Ik bedoel dat ik ook geen visuals heb. Ik dacht dat inmiddels de vision based parking assist nu live was.
Dat is apart, welke software versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
carpebios schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:37:
[...]

Dat is apart, welke software versie heb je?
2023.12.1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Ik ga er niet heen maar ik ben best benieuwd wat het totaalvermogen nou is wat zo'n locatie kan leveren.
Dus, alle laders tegelijk inprikken en dan het totaalvermogen van alle auto's bij elkaar optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Ik ga er niet heen maar ik ben best benieuwd wat het totaalvermogen nou is wat zo'n locatie kan leveren.
Dus, alle laders tegelijk inprikken en dan het totaalvermogen van alle auto's bij elkaar optellen.
Volgens mij waren het alleen maar v4 stalls toch? Met gewoon v3 cabinets erachter? Het was ook meer leuke marketing. Een v3 stall met een langere kabel komt eigenlijk op hetzelfde neer op dit moment.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Inspired schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:54:
[...]

Volgens mij waren het alleen maar v4 stalls toch? Met gewoon v3 cabinets erachter? Het was ook meer leuke marketing. Een v3 stall met een langere kabel komt eigenlijk op hetzelfde neer op dit moment.
Of t nou V3 of V4 is maakt voor het totale vermogen van de locatie niet uit. Ik ben gewoon benieuwd of er 750 / 1000 of misschien wel 2000KW beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
Luc Beek schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:23:
[...]

Ja de BYD Blade batterij heeft (iets) minder capaciteit maar is lichter, brandveiliger en goedkoper. Denk dat dat laatste de auto goedkoper kan maken of de marge verbetert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ybos schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Of t nou V3 of V4 is maakt voor het totale vermogen van de locatie niet uit. Ik ben gewoon benieuwd of er 750 / 1000 of misschien wel 2000KW beschikbaar is.
Hetzelfde als v3 dus. Overboeking van 1:4, dus bij 16 stalls is er 1MW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterinDen Haag
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 12:11
Inspired schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Hetzelfde als v3 dus. Overboeking van 1:4, dus bij 16 stalls is er 1MW.

[ Voor 31% gewijzigd door PeterinDen Haag op 05-05-2023 07:21 . Reden: Flauw ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-09 16:32
Ik heb na heel veel twijfelen toch gisteravond de knoop doorgehakt en een Midnight Silver M3 RWD besteld in ons leaseportaal. Ik wilde toch graag een andere kleur aangezien mijn vriend al een witte MY heeft besteld en vind rood erg mooi maar toch wel heel erg opvallend en nog duurder dan midnight silver, dus het is midnight silver geworden. Nu hopen dat hij snel geleverd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Krijg hier alweer 2023.12.5 binnen. Kleine fixes blijkbaar. Vreemd dat hierboven met 2023.12.1.1 (die ik nu had) met een RWD geen Vision parkeersensoren lijken te zijn. MYLR heb ik deze al wel vanaf die versie (en nu al 2 updates verder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The__Virus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:41:
Krijg hier alweer 2023.12.5 binnen. Kleine fixes blijkbaar. Vreemd dat hierboven met 2023.12.1.1 (die ik nu had) met een RWD geen Vision parkeersensoren lijken te zijn. MYLR heb ik deze al wel vanaf die versie (en nu al 2 updates verder).
Hoop dat de “rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen” weer wat normaler is. Sinds 12.1.1 ging die mega vaak af. Maar uitgezet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Is er eigenlijk te zien wat de bugfixes zijn die in de patch updates worden gedaan?

Krijg nu 2023.12.5 aangeboden, maar ben wel benieuwd wat dan de "kleine verbeteringen" en bugfixes zijn.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gdzr schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:53:
Is er eigenlijk te zien wat de bugfixes zijn die in de patch updates worden gedaan?

Krijg nu 2023.12.5 aangeboden, maar ben wel benieuwd wat dan de "kleine verbeteringen" en bugfixes zijn.
Nee, er zijn geen uitgebreide release notes met dat soort detail voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
Oekol schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:25:
[...]
Ik loop wel ff voor je naar m'n auto. MY RWD uit december vorig jaar. Aangezien alle RWDs uit China komen dus half carpet bestellen maar verbaas me dat die bakjes andere maten zouden hebben eerlijk gezegd.
Trunkbakkies van ali net geïnstalleerd in MY RWD, MiC dus. Is half carpet, en kon op ali niet kiezen voor half of full carpet (bakkies zijn ook MiC, dus wellicht zijn ze voor MiC auto's bedoeld). Ze zitten prachtig, ik kan er niets op aanmerken. Niet echt supergoedkoop overigens, maar ook wel degelijk gemaakt. Ben toch wel benieuwd waarom er een verschil zou zijn tussen half- en full carpet MY's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dti1bHstfzsvbrRyzRDQjOmRQXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z4mnFTGHGywAZDTaFvlVfKmT.jpg?f=user_large

PS. en wow, je kunt de granny charger dus makkelijk kwijt onder het tweede, ondiepe vloerdeel in de trunk. Bizar wat een ruimte deze auto heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 04-05-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
TCMR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:00:
[...]

Trunkbakkies van ali net geïnstalleerd in MY RWD, MiC dus. Is half carpet, en kon op ali niet kiezen voor half of full carpet (bakkies zijn ook MiC, dus wellicht zijn ze voor MiC auto's bedoeld). Ze zitten prachtig, ik kan er niets op aanmerken. Niet echt supergoedkoop overigens, maar ook wel degelijk gemaakt. Ben toch wel benieuwd waarom er een verschil zou zijn tussen half- en full carpet MY's.

[Afbeelding]

PS. en wow, je kunt de granny charger dus makkelijk kwijt onder het tweede, ondiepe vloerdeel in de trunk. Bizar wat een ruimte deze auto heeft.
Ziet er niet verkeerd uit wat mij betreft. Wat waren de kosten ongeveer?

Wat betreft de tweede ondiepe vloerdeel in de trunk. Bedoel je de trunk dat grote gat en dan het onderste gedeelte waar het iets smaller is dat het daar past? Want daar heb ik niet alleen dat liggen, maar ook schoenen, een kleine compressor etc etc :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Oekol schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Wat waren de kosten ongeveer?
https://nl.aliexpress.com...LyUO&gatewayAdapt=glo2nld

Ik weet zeker dat toen ik deze bestelde, er nog niet zoveel varianten waren. Nu dus "DE USA" en "Common". Blijkbaar toch wel degelijk verschillen, maar ik heb (met mazzel) de juiste besteld. Wel even opletten dat je (als je dat wilt) deksels + bakken bestelt, want niet alles is een set. Is nu ook wel iets duidelijker heb ik het idee.
Wat betreft de tweede ondiepe vloerdeel in de trunk. Bedoel je de trunk dat grote gat en dan het onderste gedeelte waar het iets smaller is dat het daar past?
De tweede klep vanuit achter gezien, dus dichter bij de achterkant van de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
TCMR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:29:
[...]

De tweede klep vanuit achter gezien, dus dichter bij de achterkant van de achterbank.
Ah ja dat heb je ook nog. Daar liggen bij ons oa de ikea poten en tafel van de kinderstoel (die witte) van de ikea. Zitgedeelte in de frunk. Ligt er permanent in dus altijd een stoel als er in een restaurant of picknick plek behoefte aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Ik heb zo’n vloermat die ook de rugleuning van stoelen beschermd maar daarmee is die ruimte helaas niet meer los te openen. Overigens weet ik niet meer zo goed wat die vloermat moet beschermen. Hij zit met klitteband vast en als ik dat los maak is dat enorm schadelijk.

Anyway, vanuit de grote bak kun je inderdaad de granny prima die ruimte in schuiven. En nog een 20m verlengkabel, én de gewone laadkabel 😁

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Op je scrollwieltje naar beneden scrollen (lagere snelheid) en dan kan je terug naar believen omhoog scrollen.
Per toeval eens ontdekt :)
Net getest, werkt niet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Vandaag eindelijk onze 2022 - Model Y performance kunnen ophalen bij Auto Bleeker! Erg blij mee!

Verbruik Y performance vs de 3 2019 sr+

Met de SR+ model 3 uit 2019 samen achter elkaar terug gereden naar huis. (18-22c buiten)

Totaal 161km

Verbruik model 3 SR+ (RWD) 2019: 154 Wh/km
Verbruik model Y awd performance 2022: 161 Wh/km (op nu nog de zware 21 inch wielen!)

ouder “harder” Onderstel 2022 Y performance

Afgelopen ~januari had ik al in de performance versie mét “comfort” onderstel gereden bij Tesla, en nu pas met de “oude” hardere versie:

Man man man… Het oude model Y onderstel is voor iemand zoals mij echt veel leuker…

Als je graag het wegdek goed wilt voelen én strak kan hoeken en gewoon minder het gevoel hebt in een hoge auto te zitten, zeker de moeite waard een jaar oude Model Y te zoeken met het sportievere onderstel (&parkeersensoren, échte performance brembo remmen ipv de LR remmen met een rood “sierkapje” )

De vering is zeker niet knetterhard en het is ook geen stuiterbak, wat mij betreft de juiste balans.

Acceleratie en AWD:

Heel erg leuk. Merkbaar sneller dan onze SR+ uit 2019, maar het scheelt minder dan je zou denken.

De 0-100 voor Y -P = ~3.9s (3.7s is excl 1ft rollout)
De 0-100 voor de 3 = ~5.08s, maar wel geheel op de achterwielen, dat “voelt” anders (hardere duw in je rug dan hetzelfde vermogen op bijv AWD)

Zodra mijn 19inch ultralight wielen binnen zijn én de Vredestein Quatrac pro-EV banden er op zitten, mag ik van @Taro dragy (dragrace 0-100 test apparaat) lenen.

Wie weet kan er van die ~3.9s nog 3.35s worden vemaakt. (Ik gok op ~3.45s )

Range:
Vandaag 20c redelijk aan snelheid gehouden (richting huis rijdend, vriendin zat immers achter mij) zou ik omgerekend 435km hebben kunnen halen bij 100-0%

Retour naar mijn ouders zonder bijladen is nu denk ik altijd wel mogelijk, ook bij 135km/h (2x134km rijden) dus dit is erg fijn!!

Elektrische achterkleppen Y:

Protip voor mensen die voor het eerst in de Y gaan rijden:

De elektrische achterklep in bijvoorbeeld een parkeergarage kan tegen het plafond komen als je niet oplet!! (Kom hem nog net op tijd Tegenhouden, wist al dat het mogelijk was. Halfhoogte openen, dan knopje achter naast slot klep ingedrukt houden= inleren max Hoogte)

*edit*
Hoe zit jullie orignele vloermat vast bij de Y (performance?) die flap zit “los” want linker voetpedaal (enkel op performance) is van metaal en daar plakt de vloermat niet op.

(De als goed is orignele matten lagen in kofferbak, maar in de auto de gladde all Weather matten eruit gehaald, glijden teveel met natte schoenen)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 05-05-2023 10:16 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:43
Stef87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:16:
*edit*
Hoe zit jullie orignele vloermat vast bij de Y (performance?) die flap zit “los” want linker voetpedaal (enkel op performance) is van metaal en daar plakt de vloermat niet op.
Mijn september '22 MYP heeft geen metalen dead-pedal (neem aan dat je die bedoelt), zal door vorige eigenaar erop zijn gezet, zie die ook nergens online.

Heb er wel 1 van Ali liggen (vond die in de 3 nl zo fijn), maar juist om de door jou genoemde reden nog niet erop geplakt. Heb tijdje gezocht naar gewone matten zonder die flap, maar niet kunnen vinden (wel all-weathers zonder flap, maar die heb ik niet nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

Silversurfer1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ja de BYD Blade batterij heeft (iets) minder capaciteit maar is lichter, brandveiliger en goedkoper. Denk dat dat laatste de auto goedkoper kan maken of de marge verbetert.
Ik denk vooral dat ze af willen van het auto transport. Het kost aanzienlijk om een auto op de boot vanuit China bij de klant te krijgen in Europa.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:10
Ik rij sinds 2020 een M3P en ben echt nog heel erg tevreden met de auto. Het is als je dat wil, en wanneer je de beste banden koopt (en blijft kopen) echt een leuke en dynamische auto. Enige pijnpuntje is dat mijn vriendin meermaals alle velgen rondom heeft voorzien van artistieke toevoegingen.

We verwachten nu gezingsuitbreiding en besef dat mijn ragbak nu iets te klein wordt en betreft comfort wel tekort schiet, daarom een MY besteld, de achterwiel aandrijving (met kleine velgen) met het idee dat dit de gezinsauto / auto van vriendin wordt en ik zelf een M3P refresh koop in 2024 wanneer hij beschikbaar komt.

Maar zag deze week een quicksilver Tesla rijden en ik ben om..
Ik ga voor een MYP in quicksilver en zet daar de 19" gemini-velgen onder, het wordt dan de gezinsaruto / mijn auto met redelijk comfort (beetje sleeper idee) en kopen we voor haar een model 2 in 2024/5.

De 19" Gemini-velgen moeten passen op de MYP toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@procyon passen prima. Of Tesla er “problemen” mee heeft blijft wat onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcopano
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-08 17:41
TCMR schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:29:
[...]

https://nl.aliexpress.com...LyUO&gatewayAdapt=glo2nld

Ik weet zeker dat toen ik deze bestelde, er nog niet zoveel varianten waren. Nu dus "DE USA" en "Common". Blijkbaar toch wel degelijk verschillen, maar ik heb (met mazzel) de juiste besteld. Wel even opletten dat je (als je dat wilt) deksels + bakken bestelt, want niet alles is een set. Is nu ook wel iets duidelijker heb ik het idee.

[...]

In de beschrijving staat nu ook het verschil;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmOunAL_P3o5wYpyMJGzyq0MGrA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wkU3gEvoaafqKyINh9ByW5LM.png?f=user_large

Ik vind ze nog wel vrij prijzig voor wat het is overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimHypernova
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-06-2023
Binnenkort moet ik een nieuwe firmawagen kiezen en ik ga normaal gezien gaan voor de Tesla Model Y.
Ik zie hier dat veel mensen de single motor RWD nemen ipv Long Range AWD. Wat is de reden hiervoor ?
Het lijkt me dat de 2de verder en sneller gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:25
Stef87 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:16:
Vandaag eindelijk onze 2022 - Model Y performance kunnen ophalen bij Auto Bleeker! Erg blij mee!

Verbruik Y performance vs de 3 2019 sr+

Met de SR+ model 3 uit 2019 samen achter elkaar terug gereden naar huis. (18-22c buiten)

Totaal 161km

Verbruik model 3 SR+ (RWD) 2019: 154 Wh/km
Verbruik model Y awd performance 2022: 161 Wh/km (op nu nog de zware 21 inch wielen!)

ouder “harder” Onderstel 2022 Y performance

Afgelopen ~januari had ik al in de performance versie mét “comfort” onderstel gereden bij Tesla, en nu pas met de “oude” hardere versie:

Man man man… Het oude model Y onderstel is voor iemand zoals mij echt veel leuker…

Als je graag het wegdek goed wilt voelen én strak kan hoeken en gewoon minder het gevoel hebt in een hoge auto te zitten, zeker de moeite waard een jaar oude Model Y te zoeken met het sportievere onderstel (&parkeersensoren, échte performance brembo remmen ipv de LR remmen met een rood “sierkapje” )

De vering is zeker niet knetterhard en het is ook geen stuiterbak, wat mij betreft de juiste balans.

Acceleratie en AWD:

Heel erg leuk. Merkbaar sneller dan onze SR+ uit 2019, maar het scheelt minder dan je zou denken.

De 0-100 voor Y -P = ~3.9s (3.7s is excl 1ft rollout)
De 0-100 voor de 3 = ~5.08s, maar wel geheel op de achterwielen, dat “voelt” anders (hardere duw in je rig dan hetzelfde vermogen op bijv AWD)

Zodra mijn 19inch ultralight wielen binnen zijn én de Vredestein Quatrac pro-EV banden er op zitten, mag ik van @Taro dragy (dragrace 0-100 test apparaat) lenen.

Wie weet kan er van die ~3.9s nog 3.35s worden vemaakt. (Ik gok op ~3.45s )

Range:
Vandaag 20c redelijk aan snelheid gehouden (richting huis rijdend, vriendin zat immers achter mij) zou ik omgerekend 435km hebben kunnen halen bij 100-0%

Retour naar mijn ouders zonder bijladen is nu denk ik altijd wel mogelijk, ook bij 135km/h (2x134km rijden) dus dit is erg fijn!!

Elektrische achterkleppen Y:

Protip voor mensen die voor het eerst in de Y gaan rijden:

De elektrische achterklep in bijvoorbeeld een parkeergarage kan tegen het plafond komen als je niet oplet!! (Kom hem nog net op tijd Tegenhouden, wist al dat het mogelijk was. Halfhoogte openen, dan knopje achter naast slot klep ingedrukt houden= inleren max Hoogte)

*edit*

(De als goed is orignele matten lagen in kofferbak, maar in de auto de gladde all Weather matten eruit gehaald, glijden teveel met natte schoenen)
Als je 0-100 en 1/4 mile zo snel mogelijk wil doen moet je vooral travis willis zoeken op youtube.
Ik haal met zijn "truucje" met mijn M3P (standard 20 uberturbine) 3.3s zonder rollout!! en 11.5s 1/4 mile.
Ook met dragy getest. Heel bijzonder. Dit is overigens wel voor Pana batterij en hairpin winding motor, dus weet niet of het ook voor je van toepassing is.
Ik weet niet waar je of Taro woont, maar je mag ook mijn dragy lenen (omgeving rdam)
procyon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:00:
Ik rij sinds 2020 een M3P en ben echt nog heel erg tevreden met de auto. Het is als je dat wil, en wanneer je de beste banden koopt (en blijft kopen) echt een leuke en dynamische auto. Enige pijnpuntje is dat mijn vriendin meermaals alle velgen rondom heeft voorzien van artistieke toevoegingen.

We verwachten nu gezingsuitbreiding en besef dat mijn ragbak nu iets te klein wordt en betreft comfort wel tekort schiet, daarom een MY besteld, de achterwiel aandrijving (met kleine velgen) met het idee dat dit de gezinsauto / auto van vriendin wordt en ik zelf een M3P refresh koop in 2024 wanneer hij beschikbaar komt.

Ik ga voor een MYP in quicksilver en zet daar de 19" gemini-velgen onder, het wordt dan de gezinsaruto / mijn auto met redelijk comfort (beetje sleeper idee) en kopen we voor haar een model 2 in 2024/5.

Ik denk wel dat er genoeg mensen zijn die hun 19 gemini wil ruilen voor je 21 uberturbine :D
Maar als je toch andere velgen gaan zetten, waarom niet een lichtere 19 incher, kan je gelijk eentje kiezen waar de velgrand niet too exposed zijn. Of spelen met breedte velgen en breedte banden.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

TimHypernova schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:20:
Binnenkort moet ik een nieuwe firmawagen kiezen en ik ga normaal gezien gaan voor de Tesla Model Y.
Ik zie hier dat veel mensen de single motor RWD nemen ipv Long Range AWD. Wat is de reden hiervoor ?
De LR is wat duurder dan de RWD :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:31
SirLct schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Als je 0-100 en 1/4 mile zo snel mogelijk wil doen moet je vooral travis willis zoeken op youtube.
Uit interesse, krijg geen bruikbare hits?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:24
this schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Maar dat werkt toch enkel als het stuur beweegt en jij wat tegendruk geeft?
Als ik op de autostrade rij, gebeurt het dat het stuur héél lang niet beweegt omdat de weg recht is en de auto perfect rechtdoor rijdt.
Dan moet ik zelf bewegen om de AP te laten weten dat ik het stuur nog vast heb.
En doordat dit eigenlijk nog vaak voorkomt, gebruik ik autosteer nooit maar rij ik altijd op TACC.
Nee hoor, klein beetje torque is voldoende. Daarom is het ook een poosje hip geweest om van die stuurwiel gewichtjes te verkopen, volgens mij kan de auto dit tegenwoordig detecteren.
Afbeeldingslocatie: https://www.tesland.com/media/catalog/product/cache/5fc45810542d8f4ffd7c7083f8c488a2/t/e/tesland_steering_wheel_weight_m3y_1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25

ScreamGT

joejoe

Persoonlijk had ik de LR gekozen. Maar dit past helaas niet in het leasebudget. Ondertussen heb ik de RWD alweer een maand en heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb laatst ook even in een LR gezeten en ja, de acceleratie heeft iets meer sensatie in zich, stukje sneller. Range is ook een stukje meer. Maar gezien het feit dat ik altijd op werk laad en eigenlijk nooit laad stress ondervind, boeit die 100km minder range mij niet.

Alleen tijdens lange trips heb je hier mee te maken. Maar die staan voorlopig niet op de planning. Misschien Polen ergens eind dit jaar. Maar die kan ik ook met de auto van mijn vriendin doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:14
Ik heb ook zojuist een nieuwe leasewagen besteld. Een standaard MY RWD in het wit. Voor mij was die keuze simpelweg omdat het de goedkoopste keuze is. De acceleratie is bij de RWD ook al snel zat voor mij (ik kom van een Ioniq die er 10 seconden over doet van 0-100). En om nou elke maand 65 euro netto extra te betalen voor de range die enkel tijdens de vakantie wel welkom zou zijn vind ik het niet waard.

Ik zie het nu zo, ik bespaar ruim 700 euro per jaar door tijdens de zomervakantie 2 uurtjes extra aan de snellader te staan. Die meerprijs kan ik aan mezelf niet verantwoorden.

Maar als je wel waarde hecht aan de snelle acceleratie of echt veel kilometers maakt wekelijks kan ik mij de keuze voor een AWD prima voorstellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
Vanaf 6 mei te zien bij de lokale SeC. Krijg er net mail van:

https://www.tesla.com/nl_...odel-y-colors?redirect=no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:25

ScreamGT

joejoe

Ik heb trouwens een klein maar vooral irritant probleem. Soms verbind mijn iPhone 11 niet automatisch met de auto. Ik moet dan alsnog naar het telefoon icoon en dan vervolgens handmatig “verbinding maken” selecteren. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
procyon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:00:

Geen idee hoeveel kinderen je hebt, maar 1 kind past met gemak in de M3.

Overigens geen slechte keuze hoor ;), MY is echt huge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
JPDeckers schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:52:
[...]

Mijn september '22 MYP heeft geen metalen dead-pedal (neem aan dat je die bedoelt), zal door vorige eigenaar erop zijn gezet, zie die ook nergens online.

Heb er wel 1 van Ali liggen (vond die in de 3 nl zo fijn), maar juist om de door jou genoemde reden nog niet erop geplakt. Heb tijdje gezocht naar gewone matten zonder die flap, maar niet kunnen vinden (wel all-weathers zonder flap, maar die heb ik niet nodig)
Ahh dan is die misschien niet origineel dat stuk.. Zou een hoop verklaren (bij stoeien met die flap, mijn vinger open flink gehaald aan dat metalen deel. Linkerkant zat die dan ook met iets vast geplakt)

Klopt het wel dat die “flap” uitsteekt en maar een heel
Klein stukje in een hoek een soort klittenband heeft?

(Er staat nergens Tesla op mijn stoffen vloermat, dus wie weet is zowel all weather als stoffen niet origineel?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TCMR
Ik heb de MY RWD voor m'n meisje gekocht, maar had geen budget-beperkingen (andere competitor was bijv. IONIQ 5 Lounge Edition). Toch voor de MY RWD gekozen omdat:

- Ze max 300 km op een dag rijdt, we een eigen laadpaal hebben
- De RWD echt bizar energiezuinig is (daar zijn we toch elektrisch voor aan het rijden, niet?)
- De auto lichter is dan de LR (bij invoering wegenbelasting EV's mogelijk een voordeel)
- Het accupakket kobalt-vrij is (iets meer ethisch-verantwoord), en door LFP-technologie mogelijk op langere termijn robuuster/duurzamer

Alle uitvoeringen van de Y hebben hetzelfde uitrustingsniveau, dus je kiest/verliest daar niets.

Nadelen:
- Je zult misschien vaker moeten laden als je een lange trip doet (alleen vakanties voor ons, en dan doen we het altijd rustig aan, stoppen elke 2 uur)
- RWD komt (nu nog) uit China, heeft dus al een flinke eco-voetafdruk die je moet inlopen om neutraal te worden

En nee, met zo'n grote bak in 6.9 seconden naar de 100, dat zie ik niet als een nadeel, maar daarover zijn de meningen verdeeld ;)

Is "sneller en verder" dan per definitie "beter"? De fixatie van veel mensen (veel niet-EV-rijders) op de range kan ik niet snappen, tenzij je elke dag heel veel kilometers maakt (misschien is dat een EV (nog) niet de beste keuze). Er zijn al generaties EV's geweest met een veel kleinere range, waarbij mensen gewoon wat creatiever omgingen met die beperking. Ik vind vooral het gegeven dat je omgerekend 1-op-52 rijdt wel heel mooi, en dat kreeg daarom extra gewicht in de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
SirLct schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Ik haal met zijn "truucje" met mijn M3P (standard 20 uberturbine) 3.3s zonder rollout!! en 11.5s 1/4 mile.
Ook met dragy getest. Heel bijzonder. Dit is overigens wel voor Pana batterij en hairpin winding motor, dus weet niet of het ook voor je van toepassing is.
Ik weet niet waar je of Taro woont, maar je mag ook mijn dragy lenen (omgeving rdam)

[...]

Ik denk wel dat er genoeg mensen zijn die hun 19 gemini wil ruilen voor je 21 uberturbine :D
Maar als je toch andere velgen gaan zetten, waarom niet een lichtere 19 incher, kan je gelijk eentje kiezen waar de velgrand niet too exposed zijn. Of spelen met breedte velgen en breedte banden.
Heb je een link naar zijn “trucje?” (Ik zoek via YouTube op deze naam + Tesla dragy en kan niets vinden?)

Wat ik van plan was iig was: batterij heet stoken via SuC en tot ~95% laden, dan testen.

Bedankt voor het aanbod. Ik woon zelf in Eindhoven maar komt regelmatig bijv. Ook in Schiedam ivm al mijn familie (ben er zelf opgegroeid ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
STIMPPYYY schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:17:
[...]

Geen idee hoeveel kinderen je hebt, maar 1 kind past met gemak in de M3.

Overigens geen slechte keuze hoor ;), MY is echt huge!
Haha..

Hij is zo groot en ruim dat mijn vriendin moest lachen dat ik ineens zo klein leek geworden in de Y achter het stuur. (Normaal de model 3 al jaren gewend, alles ziet er bijna hetzelfde uit van binnen, dus bij eerste indruk konden we hier om lachen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
Gisteren de Model Y RWD mogen ontvangen en tot nu toe bevalt het prima alleen heb ik een issue met de telefoonverbinding. Als ik een telefoongesprek voer dan kan ik diegene met wie ik aan het bellen ben prima verstaan echter de andere kant geeft aan dat de verbinding steeds weg valt. Issue dit een software issue of is er iets mis met de microfoon in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gaat niet door schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:48:
Gisteren de Model Y RWD mogen ontvangen en tot nu toe bevalt het prima alleen heb ik een issue met de telefoonverbinding. Als ik een telefoongesprek voer dan kan ik diegene met wie ik aan het bellen ben prima verstaan echter de andere kant geeft aan dat de verbinding steeds weg valt. Issue dit een software issue of is er iets mis met de microfoon in de auto?
Waar ligt je telefoon? Klinkt als een bereik issue. Mijn iPhone XR doet het iig prima op de wireless charging plek onder het scherm.

De Model Y heeft dubbel glas, dus kan zijn dat waar je vroeger genoeg bereik had in je broekzak dit nu moeilijker is.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 05-05-2023 10:53 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaat niet door
_eLMo_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Waar ligt je telefoon? Klinkt als een bereik issue. Mijn iPhone XR doet het iig prima op de wireless charging plek onder het scherm.

De Model Y heeft dubbel glas, dus kan zijn dat waar je vroeger genoeg bereik had in je broekzak dit nu moeilijker is.
Mijn iPhone 13 Pro ligt op dezelfde plek (wireless charging plek). Ontvangst gaat wel goed dan zou je toch zeggen dat het bereik geen issue mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Dat is wel raar, misschien is die bug gefixt in de laatste patch ofzo?
Want ik kom het regelmatig tegen dat de snelheid op TACC verlaagd wordt en ik niet meer naar boven kan scrollen.
En tot vorige week ging het nog om eerst omlaag te scrollen en dan weer naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

this schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Dat is wel raar, misschien is die bug gefixt in de laatste patch ofzo?
Want ik kom het regelmatig tegen dat de snelheid op TACC verlaagd wordt en ik niet meer naar boven kan scrollen.
En tot vorige week ging het nog om eerst omlaag te scrollen en dan weer naar boven.
Liep daar van de week ook tegenaan, super irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Gaat niet door schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:12:
[...]

Mijn iPhone 13 Pro ligt op dezelfde plek (wireless charging plek). Ontvangst gaat wel goed dan zou je toch zeggen dat het bereik geen issue mag zijn.
Klinkt als een brakke telefoon met een kabelbreukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversurfer1
TCMR schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb de MY RWD voor m'n meisje gekocht, maar had geen budget-beperkingen (andere competitor was bijv. IONIQ 5 Lounge Edition). Toch voor de MY RWD gekozen omdat:

- Ze max 300 km op een dag rijdt, we een eigen laadpaal hebben
- De RWD echt bizar energiezuinig is (daar zijn we toch elektrisch voor aan het rijden, niet?)
- De auto lichter is dan de LR (bij invoering wegenbelasting EV's mogelijk een voordeel)
- Het accupakket kobalt-vrij is (iets meer ethisch-verantwoord), en door LFP-technologie mogelijk op langere termijn robuuster/duurzamer

Alle uitvoeringen van de Y hebben hetzelfde uitrustingsniveau, dus je kiest/verliest daar niets.

Nadelen:
- Je zult misschien vaker moeten laden als je een lange trip doet (alleen vakanties voor ons, en dan doen we het altijd rustig aan, stoppen elke 2 uur)
- RWD komt (nu nog) uit China, heeft dus al een flinke eco-voetafdruk die je moet inlopen om neutraal te worden

En nee, met zo'n grote bak in 6.9 seconden naar de 100, dat zie ik niet als een nadeel, maar daarover zijn de meningen verdeeld ;)

Is "sneller en verder" dan per definitie "beter"? De fixatie van veel mensen (veel niet-EV-rijders) op de range kan ik niet snappen, tenzij je elke dag heel veel kilometers maakt (misschien is dat een EV (nog) niet de beste keuze). Er zijn al generaties EV's geweest met een veel kleinere range, waarbij mensen gewoon wat creatiever omgingen met die beperking. Ik vind vooral het gegeven dat je omgerekend 1-op-52 rijdt wel heel mooi, en dat kreeg daarom extra gewicht in de afweging.
Plus dat het advies is om de AWD 80-90% op te laden en de RWD 100% en de RDW iets zuiniger is maakt het verschil nog kleiner.

Vraag me af wat het verschil is 50-100 tussen de RWD en AWD want vanaf de lijn is de RWD niet zo snel weg (software matig geknepen om de batterij te beschermen) maar eenmaal op gang is ie wel snel. Wel proef gereden in de AWD maar moet zeggen dat ik daar misselijk in werd met dat snelle optrekken. Leuk voor paar keer maar ik zet mijn RWD al in chill.

Qua veiligheid heeft de AWD wel meer grip. Met name fijn in de sneeuw en de bergen maar daar rij ik weinig of niet in.

En als je veel kilometers maakt op een dag dan is het snellere laden (250 om 170) en het hogere bereik wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
Net getest op versie 2023.12.1.1 en het werkt nog steeds bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
Volgens de Tesla website kan een Model 3 op 3 fase laadpunten laden met maximaal 16A (11kW) per fase. Wat nou bij een 1 fase laadpunt? Is dit dan ook 16A (3,6kW), of kan er dan 32A (7,6kW) geladen worden?

Ik zal er wel overheen lezen, maar kan het nergens vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door orillion op 05-05-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
orillion schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:24:
Volgens de Tesla website kan een Model 3 op 3 fase laadpunten laden met maximaal 16A (11kW) per fase. Wat nou bij een 1 fase laadpunt? Is dit dan ook 16A (3,6kW), of kan er dan 32A (7,6kW) geladen worden?

Ik zal er wel overheen lezen, maar kan het nergens vinden.
1F met 32A en bij 3F 16A per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
[...]
Een paar voorbeelden:
  1. Niet iedereen heeft een eigen laadvoorziening
  2. Sommige mensen hebben een gezin met kleine kinderen en ouders/familie die niet om de hoek wonen
  3. Sommige mensen kiezen duurzaam kamperen met een aanhanger/vouwwagen
Hoeveel range past bij de wens, of het huishouden, is heel verschillend. Voor iedereen ligt die ondergrens qua bereik dus net ergens anders, afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Silversurfer1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:52:
[...]

Plus dat het advies is om de AWD 80-90% op te laden en de RWD 100% en de RDW iets zuiniger is maakt het verschil nog kleiner.

Vraag me af wat het verschil is 50-100 tussen de RWD en AWD want vanaf de lijn is de RWD niet zo snel weg (software matig geknepen om de batterij te beschermen) maar eenmaal op gang is ie wel snel. Wel proef gereden in de AWD maar moet zeggen dat ik daar misselijk in werd met dat snelle optrekken. Leuk voor paar keer maar ik zet mijn RWD al in chill.

Qua veiligheid heeft de AWD wel meer grip. Met name fijn in de sneeuw en de bergen maar daar rij ik weinig of niet in.

En als je veel kilometers maakt op een dag dan is het snellere laden (250 om 170) en het hogere bereik wel fijn.
RWD

0-50 3.3s
50-100 3.58s

LR

0-50 2,34 s (-0,96s)
50-100 2,59s (-0,99s)

Redelijk lineair dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Nog andere mensen hier opgemerkt dat met software 2023.12.1.1 de ruitenwissers onder/tijdens Autopilot weer als een malle reageren ondanks dat het niet regent? Is ons nu al een paar keer gebeurd onder verschillende omstandigheden (MYLR 2022) ;

1. Auto net schoon gewassen en wel, dag later naar werk, autopilot op de A16 aan, zonnetje aan de hemel, ruitenwissers op max...

2. Vandaag wat saharastof of pollen op de auto, autopilot aan, wederom ruitenwissers als een malle, gevolg smerige ramen..

Nou kan ik mijn punt 2 wel 'enigszins' voorstellen maar punt 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Darker schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
[...]
1. Auto net schoon gewassen en wel, dag later naar werk, autopilot op de A16 aan, zonnetje aan de hemel, ruitenwissers op max... [...]
Met een schone voorruit had ik er grappig genoeg altijd meer last van. Nu de vooruit al een jaar niet gewassen is helemaal niet meer :D
Ik vermoed dat er ofwel een waslaag op de vooruit is gekomen of bijv. iets van glansmiddel in de zeep zit die een laagje achterlaten waar de auto op reageert bij zon. Veranderde reflectie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...]
• Sommige mensen kiezen duurzaam kamperen met een aanhanger/vouwwagen
Sorry hoor, maar wat is "duurzaam camperen met een aanhanger/vouwwagen"? Is dat een argument tegen de RWD, en voor de LR? Wij kamperen nog veel duurzamer met een The North Face VE25 van 25 jaar oud. Daar heb je echt geen LR voor nodig.

Oh, en wat kom ik nou weer bij toeval tegen, geniaal.

[ Voor 6% gewijzigd door TCMR op 05-05-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
TCMR schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Sorry hoor, maar wat is "duurzaam camperen met een aanhanger/vouwwagen"? Is dat een argument tegen de RWD, en voor de LR? Wij kamperen nog veel duurzamer met een The North Face VE25 van 25 jaar oud. Daar heb je echt geen LR voor nodig.

Oh, en wat kom ik nou weer bij toeval tegen, geniaal.
Dat betekent simpelweg niet met het vliegtuig, niet in een hotel/bungalow.

Zeker met verslechterde aerodynamica kun je elk beetje range wel gebruiken.

Tent lijkt me cool, zeker voor een nachtje/weekendje weg.
Vraag me wel af of de kofferklep het wel leuk vindt om als tentstok te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 23:19
Inspired schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:29:
[...]
1F met 32A en bij 3F 16A per fase.
Ik ben nog nooit een 32A 1F laadpaal tegengekomen. Tenzij je eigen paal 1F is, zou ik in ieder geval geen 32A kabel meer kopen, zeker niet als hij wat langer is. Is een enorm gevaarte om op te rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmA-X
[...]
Sorry hoor, maar wat is "duurzaam camperen met een aanhanger/vouwwagen"? Is dat een argument tegen de RWD, en voor de LR?
Nee, dat is geen argument tegen de RWD, dat is een argument om voor de LR te kiezen. Als je iets verkiest boven iets anders, hoeft dat niet te betekenen dat je dan actief tegen iets anders stemt. Het is een graadmeter, niet een binair iets.
[...]
Wij kamperen nog veel duurzamer met een The North Face VE25 van 25 jaar oud. Daar heb je echt geen LR voor nodig.
Klopt. Prima argument om dan voor de RWD te gaan. Niet iedereen wil (of kan) met de tent met vakantie. Ook duurzaam op vakantie gaan is een graadmeter en wederom geen binair ding.

Proberen dingen in het uiterste/binaire te trekken lijkt me niet nodig. Het is maar net wat iemand fijn vindt en hoe de gezinssituatie is. Waarschijnlijk anders dan jouw situatie.... en daar is verder niets mis mee. Overigens denk ik ook niet dat het veel zin heeft, omdat niet veel mensen heel veel waarde zullen hechten aan wat jij beter vindt en/of wel/niet begrijpt aan andere mensen.

Zo vragen/veroordelen we jou ook niet waarom je niet gewoon met een kleine tent op de (niet elektrische) fiets gaat, want *dat* is toch duurzaam ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:05
Inspired schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
[...]

RWD

0-50 3.3s
50-100 3.58s

LR

0-50 2,34 s (-0,96s)
50-100 2,59s (-0,99s)

Redelijk lineair dus.
Wel apart met de RWD want voor m'n gevoel is die een heel stuk (merkbaar) vlotter tussen de 50-100 kwa optrekken dan tussen de 0-50.
Voor mij in ieder geval snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaCoTa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Ik ben nog nooit een 32A 1F laadpaal tegengekomen. Tenzij je eigen paal 1F is, zou ik in ieder geval geen 32A kabel meer kopen, zeker niet als hij wat langer is. Is een enorm gevaarte om op te rollen.
Bij mij zit er gewoon een 32A kabel bij. Dus 1x32A kan die ook aan. Al heb ik dat volgens mij in de afgelopen 4 jaar idd nog niet gebruikt. :) Is ook meer voor thuis wellicht een optie als iemand niet op 3F zit en toch sneller wil laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
Tadream schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Wel apart met de RWD want voor m'n gevoel is die een heel stuk (merkbaar) vlotter tussen de 50-100 kwa optrekken dan tussen de 0-50.
Gevoel bedriegt vaak in zo'n situaties.
Vandaar, als je gevoel zegt dat de RWD snel genoeg is, dan is dat gewoon zo ;) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EnigmA-X
Inspired schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:38:
[...]

RWD

0-50 3.3s
50-100 3.58s

LR

0-50 2,34 s (-0,96s)
50-100 2,59s (-0,99s)

Redelijk lineair dus.
Zo lijkt het verschil heel klein, maar ik heb even mijn schoolboeken erbij gepakt (van vroeger) en als je gaat kijken naar afstanden dan lijkt het verschil ineens wel iets meer significant.

De LR haalt de 100km/h in 68,4m afstand.
De RWD haalt de 100km/h in 95,5m afstand.

Wanneer je beide auto's naast elkaar zet ligt de RWD 19,4m achter de LR, zodra de LR de 100km/h aantikt. De RWD rijdt op dat moment 61,4km/h.

De versnelling van de LR vs RDW is 5,6 vs 4,0 m/s^2, dat betekent +39,5% (in het voordeel van de LR).

Ter vergelijk, een middenklasser ICE die "vlot" van 0-100km/h gaat in 9s, heeft een lineaire versnelling van ongeveer 3,1m/s^2.

...verder is het voor mij ook overkill. Die acceleratie is even leuk, totdat je kotsende kleuters op de achterbank hebt .... :X

Alle berekeningen hierboven uitgaande van een lineaire versnelling, dus theoretisch.

[ Voor 8% gewijzigd door EnigmA-X op 05-05-2023 14:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Zo lijkt het verschil heel klein, maar ik heb even mijn schoolboeken erbij gepakt (van vroeger) en als je gaat kijken naar afstanden dan lijkt het verschil ineens wel iets meer significant.

De LR haalt de 100km/h in 68,4m afstand.
De RWD haalt de 100km/h in 95,5m afstand.

Wanneer je beide auto's naast elkaar zet ligt de RWD 19,4m achter de LR, zodra de LR de 100km/h aantikt. De RWD rijdt op dat moment 61,4km/h.

De versnelling van de LR vs RDW is 5,6 vs 4,0 m/s^2, dat betekent +39,5% (in het voordeel van de LR).

...verder is het voor mij ook overkill. Die accelarie is even leuk, totdat je kotsende kleuters op de achterbank hebt .... :X

Alles berekeningen hierboven uitgaande van een lineaire versnelling, dus theoretisch.
Kotsende kleuters?? Gewoon al tijdens de zwangerschap voluit gaan dan raken ze er aan gewend :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:49:
[...]

...verder is het voor mij ook overkill. Die accelarie is even leuk, totdat je kotsende kleuters op de achterbank hebt .... :X
Die meiden van mij (5 en 1 jaar) beginnen juist keihard “wieeee” te roepen met de armen de lucht in als ik op een snelweg oprit het pedaal op de bodem leg. :D

Dan gaan we pas 100~110 km/u maar het optrekken vinden ze geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Laatst online: 21:11
Tadream schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Ik heb het idee dat de versnelling vanaf 50 kmh en dan volgas naar de 100 heftiger is dan van 0 volgas naar de 100, maar dat kan ook helemaal naast zitten. Ik vraag mij ook af hoeveel sneller de AWD is tov de RWD als je allebei 50 zou rijden en dan volgas gaat, en wat is verschil als je allebei 100 rijdt en volgas geeft? Topsnelheid is vreemd genoeg volgens spec allebei hetzelfde, dus ergens heeft het extra vermogen geen meerwaarde meer (boven de 100/120/150? Wie zal het zeggen).

De praktijk is in ieder geval dat je vaker een tussenaccelaratie op standje maximaal zult hebben dan iedere keer vanaf stilstand. En zou me nit verbazen dat dan de verschillen wel wat kleiner worden. Ook met 70 km/h en dan er vol voor gaan vind ik echt lekker met de RWD, als de LR dat nog veel sneller doet zou ik denk ik bang worden. Toch eens vergelijken met een collega die in een LR rijdt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
dimi_v schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:15:
[...]

Ik heb het idee dat de versnelling vanaf 50 kmh en dan volgas naar de 100 heftiger is dan van 0 volgas naar de 100, maar dat kan ook helemaal naast zitten. Ik vraag mij ook af hoeveel sneller de AWD is tov de RWD als je allebei 50 zou rijden en dan volgas gaat, en wat is verschil als je allebei 100 rijdt en volgas geeft? Topsnelheid is vreemd genoeg volgens spec allebei hetzelfde, dus ergens heeft het extra vermogen geen meerwaarde meer (boven de 100/120/150? Wie zal het zeggen).

De praktijk is in ieder geval dat je vaker een tussenaccelaratie op standje maximaal zult hebben dan iedere keer vanaf stilstand. En zou me nit verbazen dat dan de verschillen wel wat kleiner worden. Ook met 70 km/h en dan er vol voor gaan vind ik echt lekker met de RWD, als de LR dat nog veel sneller doet zou ik denk ik bang worden. Toch eens vergelijken met een collega die in een LR rijdt. :+
Lees eens een paar comments boven jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:01:
[...]
Nee, dat is geen argument tegen de RWD, dat is een argument om voor de LR te kiezen.
We hebben het over wat de overweging is om een RWD boven een LR te kiezen, want dat was de vraag. En dan kom jij met: als je duurzaam op vakantie wilt, is de LR de betere keuze.

Laat maar, ik volg je gewoon niet. En als je dan met de voor deze tijd zo typische whataboutism ("waarom ga jij niet met de fiets?") gaat beginnen, dan haak ik af.
Overigens denk ik ook niet dat het veel zin heeft, omdat niet veel mensen heel veel waarde zullen hechten aan wat jij beter vindt en/of wel/niet begrijpt aan andere mensen.
Classy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmA-X
TCMR schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:30:
[...]

We hebben het over wat de overweging is om een RWD boven een LR te kiezen, want dat was de vraag.
Nee, nu draai je het om.

Jouw eigen stelling:
[...]
De fixatie van veel mensen (veel niet-EV-rijders) op de range kan ik niet snappen, tenzij je elke dag heel veel kilometers maakt
[...]
En dan kom jij met: als je duurzaam op vakantie wilt, is de LR de betere keuze.
Alweer: nee.

Ik schreef:
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...]

Een paar voorbeelden:
  1. Niet iedereen heeft een eigen laadvoorziening
  2. Sommige mensen hebben een gezin met kleine kinderen en ouders/familie die niet om de hoek wonen
  3. Sommige mensen kiezen duurzaam kamperen met een aanhanger/vouwwagen
Wanneer je een aanhanger/vouwwagen achter een tesla knoopt, wordt je bereik minder. Laden met een aanhanger is op veel plekken vervelend (afkoppelen), dus kan het een prima praktische keuze zijn om voor meer bereik (dus LR) te kiezen, boven RWD.

Verder staan er nog twee voorbeelden, maar die sla je over.
[...]
Laat maar, ik volg je gewoon niet. En als je dan met de voor deze tijd zo typische whataboutism ("waarom ga jij niet met de fiets?") gaat beginnen, dan haak ik af.

[...]

Classy!
Tja. Jij kan iets maar niet snappen, dat schrijf je zelf. Iemand (ik) reageert daarop met voorbeelden. Ooit heeft iemand mij geleerd dat als je geen antwoorden wilt zien (die je mogelijk niet aanstaan), moet je niet beginnen met het stellen van vragen...

De opmerking over de tent is overigens geen "whataboutism". Je begint namelijk zelf over die tent ;)

[ Voor 7% gewijzigd door EnigmA-X op 05-05-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eadvis
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-03 00:04
Goeiemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum en denk er aan om een Tesla Model Y te bestellen. Nu heb ik gehoord dat de kleur Solid Black geen metallic lak is itt de andere kleuren. Is dit een verkeerde keuze, heb namelijk een voorkeur voor zwart bij een auto.
Bedankt voor jullie reacties alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:25
Sorry, ik ken hem van facebook, maar zijn channel is https://www.youtube.com/@LearningFast/videos
dit is de setup video YouTube: How to make the Tesla Model 3 Performance as FAST as possible
Hij post veel meer op fb group Tesla Model 3 Performance
https://www.facebook.com/...682970415/user/1450239708

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:34
Hmm, LM komt terug met het antwoord dat MY RWD snel geleverd kan gaan worden want hij zou uit Berlijn gaan komen (besteld op 21 april, RN ontvangen, maar nog geen VIN).. beetje dubbel gevoel over gezien dat zou kunnen betekenen dat het nieuwe batterij techniek betreft (voor zo ver ik me had ingelezen via https://www.electrive.com...many-using-byd-batteries/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:58
Eadvis schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:20:
Goeiemiddag,
Ik ben nieuw op dit forum en denk er aan om een Tesla Model Y te bestellen. Nu heb ik gehoord dat de kleur Solid Black geen metallic lak is itt de andere kleuren. Is dit een verkeerde keuze, heb namelijk een voorkeur voor zwart bij een auto.
Bedankt voor jullie reacties alvast.
Ik zou de kleur kiezen die jij het mooiste vind. Je leeft maar 1 keer en ik zou de krassen voor lief nemen. Die ga je op iedere auto krijgen.

Ik weet dat de witte kleur inderdaad wel multicoat is. Ik meen 3-lagen maar weer ik niet zeker. Hoor op youtube ook geluiden dat de multicoat van slechte kwaliteit is.

Als je je door de was straat gaat dan krijg je snel krassen, dit is eigenlijk weer met alle kleuren(ook multicoat)

Ik zou dus zwart kiezen en de auto zelf met de hand wassen.

[ Voor 10% gewijzigd door deryck op 05-05-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deryck
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:58
Silversurfer1 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Is de BYD accupakket (nog) brandveiliger als de RWD met LFP accu?
Ik meen dat de LFP bijna niet in brand kunnen vliegen. Ik vond dat nogal belangrijk bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Met 57,5 kWh bruikbaar en een verbruik vandaag op de terugweg van 141Wh een geprojecteerd range van ~408km. Zo zin in de zomer om te kijken hoe veel je er uit kan krijgen. Reed overigens 110 op de AP. Had even zin om de 'vakantie snelheid' aan te houden voor onze vakantie einde dit jaar naar Portugal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Laatst online: 21:11
this schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:21:
[...]

Lees eens een paar comments boven jou.
Hoeft niet hetzelfde te zijn, de tijd van 50-100 komend vanaf stilstand (dus je hebt al versnelling) kan anders zijn dan wanneer je een 'rollende' start maakt. Wat vaker voorkomt, want ik rij gelukkig meer dan dat ik iedere keer stil sta en tot 100 kan acceleren en weer stil moet gaan staan. En dan kan (hoeft niet, kan) het verschil wel eens minder groot zijn dan bij een dragrace bij het stoplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjod

Ik ben goed luisterend

ScreamGT schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:16:
Ik heb trouwens een klein maar vooral irritant probleem. Soms verbind mijn iPhone 11 niet automatisch met de auto. Ik moet dan alsnog naar het telefoon icoon en dan vervolgens handmatig “verbinding maken” selecteren. Hebben meer mensen hier last van?
Jazeker met een iPhone 12. Sinds een half jaar last van. Daarvoor nooit.

Ik vermoed dat het met profielen op de iPhone te maken heeft. Maar heb nog echt tijd gehad om het goed uit te zoeken.

Daarnaast heb ik misschien daardoor ook andere problemen met de auto zoals.

1. Flitsmeister start niet automatisch.
2. Auto heeft 1 op de x keer niet door dat ik al uitgestapt ben. Auto blijft dus aan en lampen ook. Ook al ben ik meer dan 100 meter verwijderd. Krijg dan na 10 minuten wel een bericht dat de portieren zijn ontgrendeld.

[ Voor 34% gewijzigd door Sjod op 05-05-2023 21:35 . Reden: Nu uitgebreider ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oekol schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:47:
Met 57,5 kWh bruikbaar en een verbruik vandaag op de terugweg van 141Wh een geprojecteerd range van ~408km. Zo zin in de zomer om te kijken hoe veel je er uit kan krijgen. Reed overigens 110 op de AP. Had even zin om de 'vakantie snelheid' aan te houden voor onze vakantie einde dit jaar naar Portugal.
Ga je die rit in twee of drie dagen doen? Ook iets meer dan 2k km?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
njiwedu0b schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:42:
Hmm, LM komt terug met het antwoord dat MY RWD snel geleverd kan gaan worden want hij zou uit Berlijn gaan komen (besteld op 21 april, RN ontvangen, maar nog geen VIN).. beetje dubbel gevoel over gezien dat zou kunnen betekenen dat het nieuwe batterij techniek betreft (voor zo ver ik me had ingelezen via https://www.electrive.com...many-using-byd-batteries/)
Mja. Op zich geen mega groot verschil in WLTP. 440 vs 455. 5kWh minder maar door lager gewicht toch weinig impact op WLTP range. Hoe het in de praktijk is blijft nog ff afwachten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Gisteren de terugreis gehad vanuit Zuid-Frankrijk en ik sta er nog steeds een beetje van te kijken hoe chill t eigenlijk was. Deze keer niet de fout gemaakt door bij V2 chargers proberen te laden en alleen maar V3 SuC uitgezocht.

Uiteindelijk 3 stops gemaakt waarvan twee laadstops. Afstand was 970km en qua snelheid hebben we ons aan de max snelheid gehouden. Dat betekent dus ook gewoon 130 waar t mocht. Bij aankomst thuis nog 15% over van de tweede laadstops en met 100% vertrokken van t vakantieadres. Vooral die laatste sessie was bijzonder zuinig waardoor we qua kms uitkwamen (incl. de 15%) op 430km uit 1 lading.

We hadden t sneller kunnen doen als we qua boterhammen ons beter voorbereid hadden maar de realiteit is dat de kids er toch wel wat langer uit willen en ja, dan laten we de auto gewoon laden en kijken we wat we kunnen.

Al met al het prima naar onze zin gehad en zowel mijn vrouw als ik helemaal tevreden met de MY. Zelfs met een enorme hoeveelheid bagage bleven we onder de hoedenplank, dat vindt mijn OCD wel zo fijn 😅😁
Pagina: 1 ... 7 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: