Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
In mijn vorige auto reed ik altijd met climate control aan. Daarbij kon ik zelf bepalen of de airco aan of uit stond. Met mijn 2023 M3 kan ik dit, als de climate control op auto staat, niet zelf instellen (airco is altijd aan). Bij lagere buiten temperaturen krijg ik dan snel last van koude handen omdat de airco altijd door de voorste luchtroosters over het stuur blaast. Hoe ik deze ook richt echt prettig vind ik het (bij lage temperaturen) niet. Ik zet de auto stand dan ook nooit aan. Maar hierdoor heb ik dus ook geen zicht op de daadwerkelijke binnentemperatuur.
Wat dat betreft mis ik de climate control van mijn 14 jaar oude Yaris toch wel.
Ja ruim 2k km inderdaad. Ik zou 't zelf in twee dagen doen, maar we gaan met twee kinderen die vrij jong zijn (2 jaar en 6 maanden). Zag m'n vrouw niet zitten en die rijdt niet zo graag dus om mijzelf in bescherming te nemen twee overnachtingen. In de buurt van Tours en San Sebastian. Als het heel goed bevalt terugweg wellicht sneller al gaan we ook nog langs familie in bordeaux regio dus dat zal ook wel een slomer variant worden.Inspired schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:16:
[...]
Ga je die rit in twee of drie dagen doen? Ook iets meer dan 2k km?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Mm ja. Grote kans dat de auto wat anders doet.Oekol schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:36:
Ging de app even checken wat die aanraadt qua stops op de 1e deel van de route van vakantie einde jaar. Dacht dat Tesla altijd conservatief was. Gewoon 1% aankomst bij 1e stop.
[Afbeelding]
Ik heb de luchtstroom altijd helemaal omhoog en maximaal gesplitst staan, nooit last van luchtstromen over handen of in het gezicht.NMA schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:29:
[...]
In mijn vorige auto reed ik altijd met climate control aan. Daarbij kon ik zelf bepalen of de airco aan of uit stond. Met mijn 2023 M3 kan ik dit, als de climate control op auto staat, niet zelf instellen (airco is altijd aan). Bij lagere buiten temperaturen krijg ik dan snel last van koude handen omdat de airco altijd door de voorste luchtroosters over het stuur blaast. Hoe ik deze ook richt echt prettig vind ik het (bij lage temperaturen) niet. Ik zet de auto stand dan ook nooit aan. Maar hierdoor heb ik dus ook geen zicht op de daadwerkelijke binnentemperatuur.
[...]
2k km in 3 dagen met 2 jonge kinderen, respect! Kom net thuis van 700km met 3 kids maar dat is voorlopig wel weer even genoeg hoor 😅.Oekol schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:13:
[...]
Ja ruim 2k km inderdaad. Ik zou 't zelf in twee dagen doen, maar we gaan met twee kinderen die vrij jong zijn (2 jaar en 6 maanden). Zag m'n vrouw niet zitten en die rijdt niet zo graag dus om mijzelf in bescherming te nemen twee overnachtingen. In de buurt van Tours en San Sebastian. Als het heel goed bevalt terugweg wellicht sneller al gaan we ook nog langs familie in bordeaux regio dus dat zal ook wel een slomer variant worden.
Het profiel is echter prima 😀. In de handleiding zie ik dat niet alle banden ondersteund worden (staat niet bij welke wel en niet) en dat daardoor de melding kan komen. Weet iemand of dit uit te zetten is?
Luchtdruk wel OK (2.65+)? En wijkt niet af van de voorbanden?Sjod schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:38:
Ik heb sins vorige week nieuwe achterbanden. En krijg nu vaak de melding dat het profiel niet goed is ?.
Het profiel is echter prima 😀. In de handleiding zie ik dat niet alle banden ondersteund worden (staat niet bij welke wel en niet) en dat daardoor de melding kan komen. Weet iemand of dit uit te zetten is?
TPMS resetten? Is een oudere met oude sensoren?Sjod schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:38:
Ik heb sins vorige week nieuwe achterbanden. En krijg nu vaak de melding dat het profiel niet goed is ?.
Het is geen bandenspannings melding maar echt een profiel melding (profiel versleten)Caelorum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:14:
[...]
Luchtdruk wel OK (2.65+)? En wijkt niet af van de voorbanden?
Spanning is overal 3.0 en tpms gereset. Nooit iemand eerder deze melding gezien ?
Heb je voor en achter verschillende type banden gemonteerd zitten nu?Sjod schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:11:
[...]
Het is geen bandenspannings melding maar echt een profiel melding (profiel versleten)
Spanning is overal 3.0 en tpms gereset. Nooit iemand eerder deze melding gezien ?
Profiel versleten-melding lijkt mij alleen te kunnen komen door een kleinere omloop van de band, ten opzichte van de voorbanden? Ik heb behoorlijk wat permanente AWD auto's gehad en daar speelt dit ook een rol (omdat het slecht is voor je aandrijving als er teveel verschil zit in omloop). Bij een Tesla speelt dat waarschijnlijk niet, maar computer vindt de afwijking misschien niet leuk?
Ik heb 1 band die op 2.6 zit en de rest op 3.1. De auto geeft nu een melding dat het profiel is versleten rechtsachter. Lijkt erop dat het algoritme dat het bepaald dus niet zo goed raad weet als er 1 band afwijkt. Dus vandaar dat ik het vroegSjod schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:11:
[...]
Het is geen bandenspannings melding maar echt een profiel melding (profiel versleten)
Ik herken de melding dus wel, maar ik weet bij mij wel de oorzaak. (reden dat ik nog niet heb opgepompt is omdat echt alle apparaten hier in de omgeving tegelijkertijd stuk gingen en ik er nog geen heb gevonden die beschikbaar was en het deed)
[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 05-05-2023 23:53 ]
@TCMR draait het inderdaad volledig om en claimt dingen die je niet gezegd hebt. Heel raar, lijkt me een troll
Ik snap wel wat je bedoelt. Heb ook veel getwijfeld. Ik ga vaak met fietsendrager naar Ruhrtal en maakt daar zeker wat uit. Ga ook veel heen en weer naar mijn moeder en dat gaat met RWD net aan. Toch blij met de keuze voor RWD omdat het zoveel scheelde en vanwege verbruik. Maar bij het huidige verschil koos ik misschien de LR.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Waar me eerder opviel dat het beeld van de camera's slechter was geworden zag het er na de update weer heel mooi en scherp uit. De enorme kleurverschuiving lijkt ook te zijn opgelost.
Heb het nog niet in het donker gecheckt, maar het zag er vanmiddag echt goed uit. Linker scroll wheel functie heb ik nog niet echt een functie voor gevonden. Dacht zelf aan dashcam beelden opslaan oid. Maar het is me niet duidelijk of hij dan bijv. de laatste minuut opslaat oid.
Zijn inderdaad ander merken. Zal morgen eens kijken welke het zijn.EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:39:
[...]
Heb je voor en achter verschillende type banden gemonteerd zitten nu?
Profiel versleten-melding lijkt mij alleen te kunnen komen door een kleinere omloop van de band, ten opzichte van de voorbanden? Ik heb behoorlijk wat permanente AWD auto's gehad en daar speelt dit ook een rol (omdat het slecht is voor je aandrijving als er teveel verschil zit in omloop). Bij een Tesla speelt dat waarschijnlijk niet, maar computer vindt de afwijking misschien niet leuk?
Ga ik toch de druk een nakijken bij de pomp (kom je daar ook nog eens).Caelorum schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:53:
[...]
Ik heb 1 band die op 2.6 zit en de rest op 3.1. De auto geeft nu een melding dat het profiel is versleten rechtsachter. Lijkt erop dat het algoritme dat het bepaald dus niet zo goed raad weet als er 1 band afwijkt. Dus vandaar dat ik het vroeg
Ik herken de melding dus wel, maar ik weet bij mij wel de oorzaak. (reden dat ik nog niet heb opgepompt is omdat echt alle apparaten hier in de omgeving tegelijkertijd stuk gingen en ik er nog geen heb gevonden die beschikbaar was en het deed)
Dank voor de tip
Ik snap deze punten niet zo goed. Zijn die punten om een LR ipv een SR te nemen? Alle drie zijn toch niet heel relevant voor die keuze? En begrijp al helemaal niet waarom een LR duurzamer zou zijn. Er kunnen toch even makkelijk kinder in de SR als in de LR?EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Een paar voorbeelden:Hoeveel range past bij de wens, of het huishouden, is heel verschillend. Voor iedereen ligt die ondergrens qua bereik dus net ergens anders, afhankelijk van de situatie.
- Niet iedereen heeft een eigen laadvoorziening
- Sommige mensen hebben een gezin met kleine kinderen en ouders/familie die niet om de hoek wonen
- Sommige mensen kiezen duurzaam kamperen met een aanhanger/vouwwagen
In alle bovenstaande gevallen zie ik weinig voordeel van de LR boven de SR
[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 06-05-2023 07:18 ]
Haha tja. Vorig jaar Slovenië geweest (met ICE) met die kleinste. Ik heb het niet als vervelend ervaren, kinderen beetje vermaken en doorrijdden. Vooral niet gestresst rondrijden, niks moet alles mag. Zie het voordeel er wel van in dat je verplicht moet stoppen om te laden, kan je ff met ze spelen om stoom af te blazen. Soms moeten ze er gewoon echt even uit natuurlijk.KrullenO schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:37:
[...]
2k km in 3 dagen met 2 jonge kinderen, respect! Kom net thuis van 700km met 3 kids maar dat is voorlopig wel weer even genoeg hoor 😅.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De LFP batterij gaat twee keer zolang mee en is dus letterlijk duurzamer.JohanB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:14:
[...]
Ik snap deze punten niet zo goed. Zijn die punten om een LR ipv een SR te nemen? Alle drie zijn toch niet heel relevant voor die keuze? En begrijp al helemaal niet waarom een LR duurzamer zou zijn. Er kunnen toch even makkelijk kinder in de SR als in de LR?
Grappig, ik heb exact zelfde stand, omdat het “het minst slecht is” van alle standen, maar ik vind de climate control toch ook echt ruk. De hele tijd koude lucht. Was afgelopen week in Frankrijk, hebben hier best wat over gemopperd met elkaar. Kan me ook niet herinneren dat dit zo was bij de 2019 M3.DaCoTa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Ik heb de luchtstroom altijd helemaal omhoog en maximaal gesplitst staan, nooit last van luchtstromen over handen of in het gezicht.
Tijdens het eerste jaar van COVID "verplicht" met de auto naar vakantieadres in Spanje gereden met de Tesla ipv vliegen. (± 2k enkele rit) Dit is ons zo goed bevallen dat we het zijn blijven doen. Kids zijn nu 8 & 10. We rijden het in twee dagen en tot nu toe is dat prima te doen. Ik rij dan overigens niet op vr - zo om kans op vrije laders zo groot mogelijk te maken aangezien we in de zomervakantie moeten. Vind het ook een heel groot voordeel dat ik mijn eigen auto daar dan heb. Juist in Spanje met elke dag minimaal 30 graden is het heerlijk om lekker in een koele auto in te stappen ipv een huur ICE. De twee reisdagen die we uit zouden sparen met vliegen wegen eigenlijk niet op tegen de andere voordelen van met de eigen auto gaan. Met de Tesla op pad blijft ook gewoon leuk eigenlijk.Oekol schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:10:
[...]
Haha tja. Vorig jaar Slovenië geweest (met ICE) met die kleinste. Ik heb het niet als vervelend ervaren, kinderen beetje vermaken en doorrijdden. Vooral niet gestresst rondrijden, niks moet alles mag. Zie het voordeel er wel van in dat je verplicht moet stoppen om te laden, kan je ff met ze spelen om stoom af te blazen. Soms moeten ze er gewoon echt even uit natuurlijk.
Ben afgelopen jaren geregeld gewoon op een zwarte zaterdag vertrokken (wel pas in de ochtend, dus achter de meute aan), maar geen enkele keer een volle SuC met wachttijden gehad, zowel van en naar zuid Frankrijk of Toscane.Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Ik rij dan overigens niet op vr - zo om kans op vrije laders zo groot mogelijk te maken aangezien we in de zomervakantie moeten.
1x in Italië bij Arezzo waren we de volmaker, maar tegen de tijd dat de volgende kwam was er alweer 1 weg.
Benieuwd nu er zoveel Y's zijn verkocht wat het nu gaat doen, maar aan de andere kant zijn er zoveel SuCs bijgekomen/geüpgraded...
Blijft even afwachten idd. Er zijn nu ook andere merken welkom bij veel locaties. En aantal nieuwe Tesla’s gaat sneller dan extra locaties denk ik. Met name in Spanje is de SuC dekking nog wat mager. Maar goed, daar zijn ook weer minder Tesla’s. We gaan het zien. Maar dit jaar gaan we op dinsdag en woensdag dus volle locaties verwacht ik eigenlijk niet.JPDeckers schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:00:
[...]
Ben afgelopen jaren geregeld gewoon op een zwarte zaterdag vertrokken (wel pas in de ochtend, dus achter de meute aan), maar geen enkele keer een volle SuC met wachttijden gehad, zowel van en naar zuid Frankrijk of Toscane.
1x in Italië bij Arezzo waren we de volmaker, maar tegen de tijd dat de volgende kwam was er alweer 1 weg.
Benieuwd nu er zoveel Y's zijn verkocht wat het nu gaat doen, maar aan de andere kant zijn er zoveel SuCs bijgekomen/geüpgraded...
Een van de extra voordelen vind ik dat je ook nog eens leuke plekjes kunt bezoeken onderweg. Zoveel mooie stadjes en andere dingen te doen in fly-over/drive-past Frankrijk, Duitsland etc.Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:50:
[...]
e twee reisdagen die we uit zouden sparen met vliegen wegen eigenlijk niet op tegen de andere voordelen van met de eigen auto gaan.
Het zal ook te maken hebben met de positie van je stuur, stoel, je lengte en hoe je je stuur vasthoudt.DaCoTa schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:36:
[...]
Ik heb de luchtstroom altijd helemaal omhoog en maximaal gesplitst staan, nooit last van luchtstromen over handen of in het gezicht.
Overigens moet ik zeggen dat als het warm is ik het juist weer wel prettig vind dat de koele lucht recht van voren komt. Dat was bij mijn vorige auto niet het geval.
Nog even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: is de binnentemperatuur nu ergens terug te vinden op het centrale scherm of alleen in de telefoon app?
In de auto is die volgens mij niet af te lezen nee. Maar wat zou je daarmee willen dan?NMA schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 09:38:
[...]
Het zal ook te maken hebben met de positie van je stuur, stoel, je lengte en hoe je je stuur vasthoudt.
Overigens moet ik zeggen dat als het warm is ik het juist weer wel prettig vind dat de koele lucht recht van voren komt. Dat was bij mijn vorige auto niet het geval.
Nog even terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag: is de binnentemperatuur nu ergens terug te vinden op het centrale scherm of alleen in de telefoon app?
Weten hoeveel graden het in de auto is; Ik ben nogal precies.Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:29:
[...]
In de auto is die volgens mij niet af te lezen nee. Maar wat zou je daarmee willen dan?
Het verbaasde mij dat je dit wel op de app kan zien maar niet in de auto.
De kamerthermostaat in de woonkamer toont bij mij ook de huidige temperatuur, ik kijk daar eigenlijk best vaak naar. Waarom zou dat in de auto niet bruikbaar zijn?Caelorum schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:00:
Het is meer wat je ermee wilt bereiken, want afgezien van weten kan je er verder niets mee in de auto.
Is het koud, stel je een hogere temperatuur in. Is het warm, stel je een koudere in.Wolly schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:06:
[...]
De kamerthermostaat in de woonkamer toont bij mij ook de huidige temperatuur, ik kijk daar eigenlijk best vaak naar. Waarom zou dat in de auto niet bruikbaar zijn?
In de woonkamer is het anders. Ruimteverwarming is meestal erg traag. Zo traag dat persoon A hem kan verhogen en 10min later persoon B. Als je daar niet de ingestelde temperatuur ziet en of die hoger staat ingesteld dan de huidige temperatuur dan krijg je hoge energierekeningen. Maar ook daar is eigenlijk alleen van belang dat je kan aflezen dat die verwarmt, niet zozeer wat het verschil is tussen huidig en ingesteld IMO.
Het is handig als je met meer mensen in een ruimte zit.Caelorum schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:11:
[...]
Is het koud, stel je een hogere temperatuur in. Is het warm, stel je een koudere in.
In de woonkamer is het anders. Ruimteverwarming is meestal erg traag. Zo traag dat persoon A hem kan verhogen en 10min later persoon B. Als je daar niet de ingestelde temperatuur ziet en of die hoger staat ingesteld dan de huidige temperatuur dan krijg je hoge energierekeningen. Maar ook daar is eigenlijk alleen van belang dat je kan aflezen dat die verwarmt, niet zozeer wat het verschil is tussen huidig en ingesteld IMO.
Daarnaast is het handig om te weten of je klimaatsysteem eigenlijk wel goed werkt, je kan immers de afwijking tussen de instelling en de daadwerkelijk temperatuur controleren.
Daarnaast is het, zeker in de zomer bij gebruik van de airco om te koelen, prettig om te weten wat het verschil tussen de binnen en buiten temperatuur is.Caelorum schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:00:
Het is meer wat je ermee wilt bereiken, want afgezien van weten kan je er verder niets mee in de auto.
Daarnaast koel/verwarm ik graag in kleine stapjes. Grote overgangen in temperatuur vind ik niet prettig.
Hier een paar foto's:
:strip_exif()/f/image/EqIsvo1p2yRIpwQqEep1R1vG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TizkPq406ynmkBADClXoZjkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5TjQZn6VHnyR0UoqOFyxX8eN.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren twijfelde ik nog omdat ik het op een foto wel erg donker vond. Uit de zon is het inderdaad een donkere kleur, maar ik vind het niet te donker, wel sjiek eigenlijk
Met het juiste licht is het een mooie kleurNuEffeNiet schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:43:
Zojuist bij de Tesla store in Utrecht langsgeweest om de Midnight Cherry Red kleur die ik besteld heb in het echt te bewonderen. Helaas stond de auto nog grotendeels in de schaduw, waardoor het rood vooral erg donker was.
Hier een paar foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren twijfelde ik nog omdat ik het op een foto wel erg donker vond. Uit de zon is het inderdaad een donkere kleur, maar ik vind het niet te donker, wel sjiek eigenlijk. Het stukje van de voorkant in de zon op de 2e foto maakt het een heel andere kleur rood, veel helderder.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Toevallig, heb ik ook met m'n vriendin. Komt in het donker het beste naar voren
Dus 1 overnachting? Waar richten jullie dan op qua plaats? Uurtje of 11 a 12 per dag aan het sturen dan of niet? Denk persoonlijk dat dat ook te doen is, als is het fijner als je elkaar elke SuC kan aflossen. Dat gaat bij ons overdag wel maar als de schemer komt of de klad er in (vanaf uurtje of 6 a 7u sturen reizen) blijf ik als enige over achter 't stuur!Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Tijdens het eerste jaar van COVID "verplicht" met de auto naar vakantieadres in Spanje gereden met de Tesla ipv vliegen. (± 2k enkele rit) Dit is ons zo goed bevallen dat we het zijn blijven doen. Kids zijn nu 8 & 10. We rijden het in twee dagen en tot nu toe is dat prima te doen. Ik rij dan overigens niet op vr - zo om kans op vrije laders zo groot mogelijk te maken aangezien we in de zomervakantie moeten. Vind het ook een heel groot voordeel dat ik mijn eigen auto daar dan heb. Juist in Spanje met elke dag minimaal 30 graden is het heerlijk om lekker in een koele auto in te stappen ipv een huur ICE. De twee reisdagen die we uit zouden sparen met vliegen wegen eigenlijk niet op tegen de andere voordelen van met de eigen auto gaan. Met de Tesla op pad blijft ook gewoon leuk eigenlijk.Ook leuk om in de afgelopen jaren te zien hoeveel SuCs er zijn geplaatst. Daarnaast sparen we nog wat geld uit om andere dingen mee te doen in de vakantie en is het ook nog eens iets duurzamer.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Hm hm, echt een kleur om in het echt te zien. Wel een gave potentie. Maar ben blij met m’n ‘gewone’ roodNuEffeNiet schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:43:
Zojuist bij de Tesla store in Utrecht langsgeweest om de Midnight Cherry Red kleur die ik besteld heb in het echt te bewonderen. Helaas stond de auto nog grotendeels in de schaduw, waardoor het rood vooral erg donker was.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Ja, maar dat laatste is dus precies wat ik zeg. Heb je het warm, zet je hem kouder en andersom. Daar heb je de huidige temperatuur moet voor nodig.NMA schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:35:
[...]
Daarnaast koel/verwarm ik graag in kleine stapjes. Grote overgangen in temperatuur vind ik niet prettig.
Maar OK, zelf zie ik het nut niet. Wel vervelend als het voor jou wel noodzakelijk is.
Het is echt een paarse kleur, niet rood, ook in de zon.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Het is een bijzondere diepe kleur alleen dat paarse trekt mij niet echt, ik had de MCR in de bestelling staan maar ga die nu toch maar on hold zetten en in juni een zwarte voorraad model scoren.
Goed om eens wat meer foto’s te zien. Deze kleur valt voor ons in ieder geval definitief afcyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
Hier ook zojuist na de tip van @NuEffeNiet langs de SC in Utrecht gegaan om de MCR te aanschouwen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het is een bijzondere diepe kleur alleen dat paarse trekt mij niet echt, ik had de MCR in de bestelling staan maar ga die nu toch maar on hold zetten en in juni een zwarte voorraad model scoren.
We doen een overnachting na een 1200km oid. Ik vertrek uit het Oosten van NL en bestemming is half uurtje onder Benidorm. Dan slapen we doorgaans in het Novotel bij de SuC in Narbonne. Dichtbij de tolweg en garantie dat het laden werkt. Tweede dag dan wat minder kilometers zodat we rond 16 uur aankomen. Terug wel meer 50/50. Ik rij eigenlijk alles zelf. Vinden we beide prettiger. De lange stukken tolweg op de AP vind ik ook prima te doen. Drie dagen zou ik dan net teveel vinden, al is allemaal gewenning/mindset.Oekol schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:31:
[...]
Dus 1 overnachting? Waar richten jullie dan op qua plaats? Uurtje of 11 a 12 per dag aan het sturen dan of niet? Denk persoonlijk dat dat ook te doen is, als is het fijner als je elkaar elke SuC kan aflossen. Dat gaat bij ons overdag wel maar als de schemer komt of de klad er in (vanaf uurtje of 6 a 7u sturen reizen) blijf ik als enige over achter 't stuur!
Op zich niet verkeerd maar niet zo mooi om er zoveel aan uit te geven.cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
Hier ook zojuist na de tip van @NuEffeNiet langs de SC in Utrecht gegaan om de MCR te aanschouwen.
Als goed is in dan Sebastian meer de tijd. Is maar een dagje van 6 uur of zo. We zitten daar in hotel bb op aanraden van iemand hier op 't forum omdat ze daar een destination charger hebben.Radiodurans schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:58:
@Oekol ik zou ook wel tijd nemen in de San Sebastián regio, echt prachtig daar. Ik ben nu in Portugal rond Lissabon/Estremadura en ook hier zie ik best veel Tesla’s, vooral nieuwe Y’s. Ook bij alle toeristische sights een rijtje laadpalen. Kan prima dus hier met een EV!
Ik moet aan een aubergine denken. Benieuwd of ik 't in 't echt wel mooi vind. Dit is wennen.NuEffeNiet schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:43:
Hier een paar foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren twijfelde ik nog omdat ik het op een foto wel erg donker vond. Uit de zon is het inderdaad een donkere kleur, maar ik vind het niet te donker, wel sjiek eigenlijk. Het stukje van de voorkant in de zon op de 2e foto maakt het een heel andere kleur rood, veel helderder.
Ja ik rijdt zelf oon 't liefst hoor. Maar soms is 't ook wel chill ff zitten en niksen. Vrouw is vooral bang voor twee die elkaar gaan aansteken en huilen brullen etc. Ze ziet beren op de weg. Vorig jaar was Slovenië ook eng, uiteindelijk doorgedrukt en beste beslissingInspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:44:
[...]
We doen een overnachting na een 1200km oid. Ik vertrek uit het Oosten van NL en bestemming is half uurtje onder Benidorm. Dan slapen we doorgaans in het Novotel bij de SuC in Narbonne. Dichtbij de tolweg en garantie dat het laden werkt. Tweede dag dan wat minder kilometers zodat we rond 16 uur aankomen. Terug wel meer 50/50. Ik rij eigenlijk alles zelf. Vinden we beide prettiger. De lange stukken tolweg op de AP vind ik ook prima te doen. Drie dagen zou ik dan net teveel vinden, al is allemaal gewenning/mindset.
Maar overnachten bij SuC doe ik niet bewust, ik mail met de hotels of B&B qua mogelijkheid en het kon bij beide. Bij de 1e al gereserveerd voor ons en de ander was 't totaal geen probleem. Zal wel loslopen!
Bedankt voor de meer in de zon foto’s. Ik kan er zelf geen paars in zien, wel is de algemene indruk een stuk donkerder dan op de renderings van Tesla. Ik blijf het een mooie kleur vinden.cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
En hoe minder anderen het het geld waard vinden, hoe makkelijker ik hem op de parkeerplaats direct herken,
Iets wat met een witte in de toekomst waarschijnlijk een probleem gaat zijn
🍆cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
De amerikaanse “Ultra Red” is wel mooi.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Wie o wie kan ik blij maken met het verloop naar de blauwe CEE stekker
Ligt hier inmiddels ruim 3 jaar niets te doen en vind het zonde om weg te gooien.
Wie het eerst komt die het eerst maalt
(voor de granny Tesla lader)
:strip_exif()/f/image/Zyh00Hzwx3YwxBjM9YpiQx23.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QzxG6EdsJsWfi7wAyREWcNzh.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij graagybos schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:33:
Aangezien ik heb niet aanbied ter verkoop maar weggeef denk ik dat het hier wel kan
Ligt hier inmiddels ruim 3 jaar niets te doen en vind het zonde om weg te gooien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan kan ik net met wat meer vermogen laden.
Zie persoonlijk bericht.
[ Voor 3% gewijzigd door RaRo74 op 06-05-2023 15:43 ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
Jammer dat we deze 🍆 straks op de weg krijgen.cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
Het donkerrood in de configurator is wel mooi, maar dit ziet er uit als een wrap..
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
In het echt ziet het er anders uit, dan veranderen bijv. de kleuren/tinten als je er omheen loopt, dat geeft een effect dat je niet op een foto vast kunt leggen. Mee eens dat de kleur in de configurator er heel anders uitziet, maar dat vind ik voor alle kleuren in meer of mindere mate gelden.Makkelijk schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Jammer dat we deze 🍆 straks op de weg krijgen.
Het donkerrood in de configurator is wel mooi, maar dit ziet er uit als een wrap..
Dat is normaal, ik behandel dat met speciale Bug spray voordat ik de auto was, maar dat is iets dat niet Tesla specifiek is. Zoek daarom even naar/in het Auto Detailing topic.Hollanda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:43:
Zojuist door de wasstraat na een rit naar noord Portugal en weer naar huis blijken de vliegen te zijn ingewerkt op de lak vd voorbumper. Een blauwe Y uit Q1 2023. Is dit normaal en zo ja hoe op te lossen (en een volgende keer voorkomen)?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Mocht de 1e onverhoopt afhaken dan graagybos schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:33:
Aangezien ik heb niet aanbied ter verkoop maar weggeef denk ik dat het hier wel kan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon de kleur van een kers toch?cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
EnigmA-X schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Een paar voorbeelden:Hoeveel range past bij de wens, of het huishouden, is heel verschillend. Voor iedereen ligt die ondergrens qua bereik dus net ergens anders, afhankelijk van de situatie.
- Niet iedereen heeft een eigen laadvoorziening
- Sommige mensen hebben een gezin met kleine kinderen en ouders/familie die niet om de hoek wonen
- Sommige mensen kiezen duurzaam kamperen met een aanhanger/vouwwagen
15-20% meer bereik op de LR, betekent 15-20% minder laadbeurten op de LR. Als je geen eigen laadpunt hebt, betekent dat je meer tijd kwijt bent.JohanB schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:14:
[...]
Ik snap deze punten niet zo goed. Zijn die punten om een LR ipv een SR te nemen? Alle drie zijn toch niet heel relevant voor die keuze? En begrijp al helemaal niet waarom een LR duurzamer zou zijn. Er kunnen toch even makkelijk kinder in de SR als in de LR?
Het ging om duurzaam kamperen, bijvoorbeeld met een vouwwagen ipv een all-inclusive resort. Voor die eerste is een LR praktischer vanwege het grotere bereik (zeker met een vouwwagen). Voor een all-inclusive resort maakt het niet uit.
Ja, er kunnen even veel kinderen in, maar het ging om de ouders/familie die niet om de hoek wonen. Retourtje schoonouders is voor mij ~350km. Voor sommige mensen is dat niet zo, voor anderen weer wel. Dit kan een reden zijn om voor LR te gaan, omdat je in de winter het met een SR wellicht niet haalt, wat met kleine kinderen net vervelend is.
En ja, het kan allemaal wel. Het ging er alleen om waarom sommige mensen de LR verkiezen boven de SR/RWD. Nou, hierom dus
Ik vind het leuk om meer kleur op de weg te hebben. Ook als het zelf niet zou nemen.Makkelijk schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:51:
[...]
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Heel eerlijk vind ik 'm echt helemaal fantastisch! Wat een waanzinnig diepe kleur.cyntax schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:46:
Gewaagd, gedurfd, echt een statement!
Je. moet het wel aankunnen, want je verdwijnt niet in de veilige "massa" kleuren.
Ik zou bijna.....
Tesla is goed bezig!
Tesla heeft moeite de voorraad S & X te verkopen, bij de 3 & Y is dat echt wel een ander verhaal. Een keer 1500/5000 km gratis weggeven zie ik ze nog wel doen, maar 3 jaar superchargen bij een 3 of Y in de komende maanden verwacht ik niet.deryck schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:50:
Misschien offtopic maar bij de model S en X krijg je nu 3 jaar gratis supercharger kilometers. Ik verwacht dat dit ook terug zal komen bij de 3 en Y als we richting het einde van het kwartaal gaan.
Tesla is goed bezig!
Niet voor zakelijk gebruikderyck schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:50:
Misschien offtopic maar bij de model S en X krijg je nu 3 jaar gratis supercharger kilometers. Ik verwacht dat dit ook terug zal komen bij de 3 en Y als we richting het einde van het kwartaal gaan.
Tesla is goed bezig!

Dit gaan ze niet doen.deryck schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:50:
Tesla is goed bezig!
Ik vind hem best laf en donker, maar ik zit dan ook in een acid yellow KonaPeterinDen Haag schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Heel eerlijk vind ik 'm echt helemaal fantastisch! Wat een waanzinnig diepe kleur.
Je. moet het wel aankunnen, want je verdwijnt niet in de veilige "massa" kleuren.
Ik zou bijna.....
Ik heb de wall charger van Tesla niet aangevinkt. Nog even uitzoeken wat voor mij het beste is. Ik ga er vanuit dat ik een slimme auto koop die zelf gaat bepalen wanneer en hoeveel te laden, dus de laadpal zelf kan dom zijn? Of is Tesla niet zo slim en kan ik beter kijken naar een slimmere paal?
Ik heb voor 13000 kwh aan panelen, en als salderen straks weg is wordt het wel belangrijk om het laden af te stemmen op de zon.
Zo slim is de auto (nog) niet. Is wel op te lossen met HA of andere progsels als we straks niet meer kunnen salderen. Ook met een domme laadpaal aangezien Tesla een prima API heeft.The_Woesh schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:45:
Net de Y in MCR besteld, de kleur spreekt mij wel aan, en ook leuk dat deze kleur nog niet veel te vinden is.
Ik heb de wall charger van Tesla niet aangevinkt. Nog even uitzoeken wat voor mij het beste is. Ik ga er vanuit dat ik een slimme auto koop die zelf gaat bepalen wanneer en hoeveel te laden, dus de laadpal zelf kan dom zijn? Of is Tesla niet zo slim en kan ik beter kijken naar een slimmere paal?
Ik heb voor 13000 kwh aan panelen, en als salderen straks weg is wordt het wel belangrijk om het laden af te stemmen op de zon.
Kijk daarvoor even in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.The_Woesh schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:45:
Net de Y in MCR besteld, de kleur spreekt mij wel aan, en ook leuk dat deze kleur nog niet veel te vinden is.
Misschien even de originele post erbij pakken voordat je dingen beweert die er niet staan.EnigmA-X schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:42:
[...]Het ging er alleen om waarom sommige mensen de LR verkiezen boven de SR/RWD. Nou, hierom dus
De vraag van @TimHypernova was dus: "waarom verkiezen mensen de RWD boven LR?" Je draait het 180 graden om: gaat de vraagsteller uitleggen waarom mensen een LR boven een RWD kiezen (en haalt er terloops nog even een totaal krom, (want blijkbaar alleen van toepassing op de LR), duurzaamheidsargument bij t.o.v. vakantie in een all-inclusive resort

Maar goed, ik was daarom dus al afgehaakt. Kunnen we het weer hebben over Tesla's?
Dat moet dan geen probleem zijn, ik heb hier een domoticz server, zit al op de P1 van de meterkast.Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:55:
[...]
Zo slim is de auto (nog) niet. Is wel op te lossen met HA of andere progsels als we straks niet meer kunnen salderen. Ook met een domme laadpaal aangezien Tesla een prima API heeft.
@Taro : ik zal dat topic eens doornemen.
[ Voor 5% gewijzigd door The_Woesh op 06-05-2023 22:16 ]
Een wrap gaat de dynamiek van dit spuitwerk nooit evenaren, de keur is mega dynamisch en diep. Komt eindenlijk een beetje in de buurt van de bijzondere BMW kleuren. Ik vind het vreemd dat Tesla de kleur op de website in zo een andere tint is gerendered, totaal niet vergelijkbaar met de realiteit. Achteraf had je het natuurlijk uit de naam kunnen herleiden "cherry", maar had het dan purple erachter genoemd ofzoMakkelijk schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Tja, over smaak valt niet te twisten. Je wagen roze wrappen is ook gewaagd, gedruft en echt een statement maar het getuigd niet van smaakPeterinDen Haag schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Heel eerlijk vind ik 'm echt helemaal fantastisch! Wat een waanzinnig diepe kleur.
Ik zou bijna.....
Ik moet binnekort bestellen en vraag het me dus af aangesien ze misschien de prijs ook zouden kunnen wijzigen aangezien de batterij wijzigt.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik denk niet dat die 15 km WLTP reden genoeg is voor twee verschillende prijzen eigenlijk.izzet3838 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:45:
Vraagje, als de rwd in Berlijn gebouwd wordt, hoe lang zou het dan normaal moeten duren voordat de configurator wordt aangepast?
Ik moet binnekort bestellen en vraag het me dus af aangesien ze misschien de prijs ook zouden kunnen wijzigen aangezien de batterij wijzigt.
Wie weet. Geen importkosten, geen transportkosten, en misschien een goedkopere batterij. Aan de andere kant hebben ze de prijzen al flink verlaagd in de verwachting dat ze kosten konden verlagen. En de marges moeten natuurlijk ook op peil blijven.izzet3838 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:45:
Vraagje, als de rwd in Berlijn gebouwd wordt, hoe lang zou het dan normaal moeten duren voordat de configurator wordt aangepast?
Daarnaast moet de prijsopbouw van alle modellen logisch zijn. Als de Y RWD goedkoper wordt dan de 3 blijven ze daarmee zitten. En de 3 heeft deze vernieuwingen niet. (Wellicht bij Highland).
Kans lijkt mij nihil idd. De auto's uit Berlijn zijn nu ook al niet voordeliger dan dezelfde config uit China. Dus dan (eventuele) voordeel steken ze nu ook gewoon zelf in hun zak.izzet3838 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:45:
Verder krijg je bij Tesla gewoon netjes de prijsverlaging mee als de auto nog niet op naam gezet is. Dus op zich is het ook niet zo'n issue. Met de huidige lage prijzen zou ik eerder sneller bestellen dan wachten. Prijsverhoging krijg je niet.
[ Voor 63% gewijzigd door Inspired op 07-05-2023 08:25 ]
De onderdelen om de auto te maken moeten ook geïmporteerd worden in DE, die invoerheffingen betaalt Tesla dus ook in DE (al is het tarief lager voor de onderdelen tov een gehele auto).bilgy_no1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:17:
[...]
Wie weet. Geen importkosten, geen transportkosten, en misschien een goedkopere batterij. Aan de andere kant hebben ze de prijzen al flink verlaagd in de verwachting dat ze kosten konden verlagen. En de marges moeten natuurlijk ook op peil blijven.
Daarnaast moet de prijsopbouw van alle modellen logisch zijn. Als de Y RWD goedkoper wordt dan de 3 blijven ze daarmee zitten. En de 3 heeft deze vernieuwingen niet. (Wellicht bij Highland).
Deze heb ik besteld via: https://www.hautopart.com...jjXNs7NlFPNk3Lc%3D.QSrEkM
Inmiddels is deze geleverd en heb ik hem gemonteerd.
De montage was erg simpel en in 10min klaar, de passagiersstoelbediening heb ik niet aangesloten.
Alles werkt zoals je mag verwachten en het voldoet helemaal aan mij verwachtingen.
Van FedEx die het geleverd heeft heb ik (nog) geen factuur gehad voor inklaring of zo.
Dus dat is nog even afwachten.
En als bonus zat er nog iets extra bij mijn levering van Hansshow: https://www.hautopart.com...os=1&_sid=da8a5d4ae&_ss=r
Ik had hiervoor een kortingscode gevonden boven op een kortingscode van 25%. (ik kreeg wel een foutmelding tijdens het invoeren maar heb toch deze usb-hub ontvangen)
Dit is misschien wel een leuke feature, maar dat tablet staat best wel laag. Dat is toch niet fijn bij series kijken?
Is er ook een andere manier voor de kinderen om bv achter stoel verwarming aan te zetten? Met hun mobiel oid.
Als het primair om stoelverwarming gaat kun je beter voor de s3xy buttons gaan. Een losse iPad zal beter werken dan dit scherm voor series/spelletjes etc.Russel88 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:13:
Gaaf zo’n scherm. M’n jongste dochter zat in de showroom al te schreeuwen dat we de x moesten bestellen ipv de y. Toen ik vroeg waarom, had ze het over de tablet schermen achterin.
Dit is misschien wel een leuke feature, maar dat tablet staat best wel laag. Dat is toch niet fijn bij series kijken?
Is er ook een andere manier voor de kinderen om bv achter stoel verwarming aan te zetten? Met hun mobiel oid.
Via BT of hotspot zo te zien. Niet via de auto.Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:10:
Hoe krijg het extra scherm internet?
Via je hotspot van je telefoon. (helaas niet via de Tesla zelf)Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:10:
Hoe krijg het extra scherm internet?
De plaats is niet super voor series enz. maar het is wat het is.Russel88 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:13:
Gaaf zo’n scherm. M’n jongste dochter zat in de showroom al te schreeuwen dat we de x moesten bestellen ipv de y. Toen ik vroeg waarom, had ze het over de tablet schermen achterin.
Wel makkelijk dat ze zelf op de achterbank de ventilatorsnelheid kunnen regelen en ook hun stoelverwarming per stoel.
En als ze een leuk nummer horen kunnen ze ook het volume aanpassen. (niet altijd wenselijk
Maar het is een mooi scherm.
Weet niet. De id4 zit nu onder de 40k met subsidie zelfs 37k. Andere evs gaan ook zakken. BYD Atto 42k. Ze zullen wel moeten vrees ik. Als ik vrienden spreek zien ze het verschil tussen evs niet echt. Dus moet het op prijs.Inspired schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:23:
[...]
Kans lijkt mij nihil idd. De auto's uit Berlijn zijn nu ook al niet voordeliger dan dezelfde config uit China. Dus dan (eventuele) voordeel steken ze nu ook gewoon zelf in hun zak.
Verder krijg je bij Tesla gewoon netjes de prijsverlaging mee als de auto nog niet op naam gezet is. Dus op zich is het ook niet zo'n issue. Met de huidige lage prijzen zou ik eerder sneller bestellen dan wachten. Prijsverhoging krijg je niet.
Welke ID.4 zit onder de 40k? Ik zie hem minimaal 43k kosten. Maar misschien kijk ik niet goed. Is ook wel een stuk minder qua auto dan de Y RWD.Silversurfer1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
Weet niet. De id4 zit nu onder de 40k met subsidie zelfs 37k. Andere evs gaan ook zakken. BYD Atto 42k. Ze zullen wel moeten vrees ik. Als ik vrienden spreek zien ze het verschil tussen evs niet echt. Dus moet het op prijs.
Ah, keek niet goed idd.
[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 07-05-2023 09:35 ]
37k inderdaad, maar de waslijst aan opties die je eigenlijk nog graag selecteert en de prijzen… 110kw snelladen 720 euro b.v. 😅Inspired schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Welke ID.4 zit onder de 40k? Ik zie hem minimaal 43k kosten. Maar misschien kijk ik niet goed. Is ook wel een stuk minder qua auto dan de Y RWD.
Ah, keek niet goed idd.Ook nog 3k bonus van VAG. Niet slecht idd. Wist niet dat VAG ook zo aan het stunten was.
Dan nog, goede ontwikkeling en zeker interessant!
Mensen aantrekken met de prijs inderdaad... ik heb net even een configuratie gedaan om het qua uitrusting niveau enigzins gelijk te krijgen en dan is de prijs tov een MY hetzelfde of 2/3K meer afhankelijk van wat je hetzelfde gaat vindenInspired schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:30:
[...]
Welke ID.4 zit onder de 40k? Ik zie hem minimaal 43k kosten. Maar misschien kijk ik niet goed. Is ook wel een stuk minder qua auto dan de Y RWD.
Ah, keek niet goed idd.Ook nog 3k bonus van VAG. Niet slecht idd. Wist niet dat VAG ook zo aan het stunten was.

Goed dat ze met de prijzen stunten maar dit is toch een beetje hopen op merkvastheid/onwetendheid
€ 42.940 als je de goedkoopste pakt, minus € 2.950 subsidie kom je dan op € 39.990 uit.
Catalogusprijs dus. Misschien dat een dealer je nog 3k korting wil geven?
Oh, VW korting. Maar er is er geen van € 42.940 beschikbaar. Het zijn alleen voorraadmodellen en de goedkoopste is nog altijd € 41.920 inclusief VW korting.
[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 07-05-2023 10:52 ]
Signatures zijn voor boomers.
Misschien zien ze het verschil niet direct, maar zodra ze de uitnodiging krijgen om naar de dealer te gaan voor een simpele software upgrade zullen ze het verschil snel merkenSilversurfer1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
Weet niet. De id4 zit nu onder de 40k met subsidie zelfs 37k. Andere evs gaan ook zakken. BYD Atto 42k. Ze zullen wel moeten vrees ik. Als ik vrienden spreek zien ze het verschil tussen evs niet echt. Dus moet het op prijs.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ps: ik twijfel over het slapen omdat de auto 10 meter van mijn bed staat.
Helaas heeft dat niet geholpen. Een service request ingeschoten. Nu afwachten...Taro schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:48:
[...]
Dat is normaal, ik behandel dat met speciale Bug spray voordat ik de auto was, maar dat is iets dat niet Tesla specifiek is. Zoek daarom even naar/in het Auto Detailing topic.
[ Voor 6% gewijzigd door Hollanda op 07-05-2023 11:04 ]
Als je met bijv. TeslaMate of soortgelijke tool aan de slag gaat, dan kan je alles volgen, zowel het slapen:Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Y rwd van Q1-2023 met 8.000 op de teller waarvan circa 50% SC geeft bereik nu sinds gisteren 389 km aan bij 100% volle accu. Ik heb de afgelopen 2 dagen volledig vol geladen en laten slapen. Is dit normaal?
/f/image/qpBY8SPygotyLN1bt9MgY9wr.png?f=fotoalbum_large)
Als de projected range:
/f/image/wHJOiJR1EZ6mxIqwVtQEaFUL.png?f=fotoalbum_large)
2 voorbeelden van in mijn geval TeslaMate.
Wat betreft de 100% SoC en 50% SuC: Daar heb ik mij al voldoende over uitgelaten de afgelopen periode
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 07-05-2023 11:12 ]
Ik zou de accu leeg rijden op 3 % en in de service mode een accutest doen. Hoef je niet af te wachten en weet je na ongeveer 18 uur aan de lader precies hetzelfde als het servicecenter.Y rwd van Q1-2023 met 8.000 op de teller waarvan circa 50% SC geeft bereik nu sinds gisteren 389 km aan bij 100% volle accu. Ik heb de afgelopen 2 dagen volledig vol geladen en laten slapen. Is dit normaal?
Nog niks gehoord?Willianv schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:11:
[...]
Nee, nergens foutcodes te vinden…
Ik zal het van de week wel ergens horen wat ze gevonden hebben en hoe ze het denken te gaan oplossen.
[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 07-05-2023 20:25 ]
Een service request ingeschoten omdat je de auto niet schoon krijgt?Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Helaas heeft dat niet geholpen. Een service request ingeschoten. Nu afwachten...
Ik gok omdat de beestjes in de lak getrokken zijn en er niet meer uit te krijgen zijn? Het dunkt mij dat de lak niet dusdanig week mag zijn dat je daags na het terugkomen van een roadtrip constateert dat je lak niet meer is zoals die hoort te zijn...Oekol schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:40:
[...]
Een service request ingeschoten omdat je de auto niet schoon krijgt?
Dat gezegd hebbende, dadelijk mijn auto ook maar eens af gaan spuiten en kijken wat voor kerkhof aan beestjes er overblijft... ik zal eens bij car detailing gaan buurten wat er nodig is om die eventueel te verwijderen
Service gaat er niks mee doen. Het is een 7% degradatie en waarschijnlijk minder omdat het gewoon door het BMS komt. (Nog lang geen 30% dus.) Heb je altijd "netjes" geladen? Dus minstens elke week tot 100%? Veel Superchargen wil het BMS ook wel wat meer van slag maken.Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Y rwd van Q1-2023 met 8.000 op de teller waarvan circa 50% SC geeft bereik nu sinds gisteren 389 km aan bij 100% volle accu. Ik heb de afgelopen 2 dagen volledig vol geladen en laten slapen. Is dit normaal?
[...]
Helaas heeft dat niet geholpen. Een service request ingeschoten. Nu afwachten...
Heb je het met de panty geprobeerd? Als je heen én terug bent gereden met in de tussentijd daar ook nog hoge temperaturen dan zal je wel je best moeten doen met boenenHollanda schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:43:
Zojuist door de wasstraat na een rit naar noord Portugal en weer naar huis blijken de vliegen te zijn ingewerkt op de lak vd voorbumper. Een blauwe Y uit Q1 2023. Is dit normaal en zo ja hoe op te lossen (en een volgende keer voorkomen)?
Ja de vraag is natuurlijk of je dat wil/nodig hebt. Tesla komt standaard met veel opties, maar als je daar niet zo’n interesse hebt maakt dat natuurlijk niet uit.Ninjetsu NL schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:48:
[...]
Mensen aantrekken met de prijs inderdaad... ik heb net even een configuratie gedaan om het qua uitrusting niveau enigzins gelijk te krijgen en dan is de prijs tov een MY hetzelfde of 2/3K meer afhankelijk van wat je hetzelfde gaat vindenMAAR dan heb je wel een WLTP range van 352km...
![]()
Goed dat ze met de prijzen stunten maar dit is toch een beetje hopen op merkvastheid/onwetendheid
Het hangt er dus erg vanaf wat je belangrijk vindt. Lak en velgen zijn bijvoorbeeld weer veel duurder bij Tesla
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.