Waar in Spanje en waar stop je onderweg zo'n beetje? We zijn net terug van ons appartement in zuid-oost Spanje, ongeveer 2200km vanuit Almelo. Ik zou het graag een keer willen doen met de ModelY, maar in 2 dagen leek me te optimistisch...Inspired schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:50:
[...]
Tijdens het eerste jaar van COVID "verplicht" met de auto naar vakantieadres in Spanje gereden met de Tesla ipv vliegen. (± 2k enkele rit) Dit is ons zo goed bevallen dat we het zijn blijven doen. Kids zijn nu 8 & 10. We rijden het in twee dagen en tot nu toe is dat prima te doen. Ik rij dan overigens niet op vr - zo om kans op vrije laders zo groot mogelijk te maken aangezien we in de zomervakantie moeten. Vind het ook een heel groot voordeel dat ik mijn eigen auto daar dan heb. Juist in Spanje met elke dag minimaal 30 graden is het heerlijk om lekker in een koele auto in te stappen ipv een huur ICE. De twee reisdagen die we uit zouden sparen met vliegen wegen eigenlijk niet op tegen de andere voordelen van met de eigen auto gaan. Met de Tesla op pad blijft ook gewoon leuk eigenlijk.Ook leuk om in de afgelopen jaren te zien hoeveel SuCs er zijn geplaatst. Daarnaast sparen we nog wat geld uit om andere dingen mee te doen in de vakantie en is het ook nog eens iets duurzamer.
Afgelopen twee jaar in Finestrat. Dit jaar nog ietsje verder. We overnachten bij Supercharger in Narbonne. Eerste dag is dan wat langer zodat we op dag twee rond 16 uur aankomen.The_MAN schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:45:
[...]
Waar in Spanje en waar stop je onderweg zo'n beetje? We zijn net terug van ons appartement in zuid-oost Spanje, ongeveer 2200km vanuit Almelo. Ik zou het graag een keer willen doen met de ModelY, maar in 2 dagen leek me te optimistisch...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Bedankt! Vanuit Finestrat zouden wij nog 169km verder moeten, valt mee, komen we 17.30 aan. Dag 1 zo'n 12 uur rijden + laden? Alleen Superchargers onderweg?Inspired schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:48:
[...]
Afgelopen twee jaar in Finestrat. Dit jaar nog ietsje verder. We overnachten bij Supercharger in Narbonne. Eerste dag is dan wat langer zodat we op dag twee rond 16 uur aankomen.
Ja. Met de 3 LR een 14 uur in totaal. De 3 kan wel sneller laden dan de Y, dus moet nog ff zien hoe het met de Y gaat. Ik pak idd alleen SuCs. Beetje buiten het seizoen moet het helemaal prima kunnen.The_MAN schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:51:
[...]
Bedankt! Vanuit Finestrat zouden wij nog 169km verder moeten, valt mee, komen we 17.30 aan. Dag 1 zo'n 12 uur rijden + laden? Alleen Superchargers onderweg?
Voor dat geld heb je dus een heel basale ID.4, met een stuk kleiner bereik en langzamer laden waardoor die auto amper bruikbaar is voor lange trips. Hij is namelijk ook veel minder zuinig op hogere snelheid. Bij 130 km/h misschien net iets meer dan 200 km op 100% en dus ~150 km etappes (10-80%). In de winter nog een stuk minder. En daarna weer bijna een uur laden.Silversurfer1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:26:
[...]
Weet niet. De id4 zit nu onder de 40k met subsidie zelfs 37k. Andere evs gaan ook zakken. BYD Atto 42k. Ze zullen wel moeten vrees ik. Als ik vrienden spreek zien ze het verschil tussen evs niet echt. Dus moet het op prijs.
Ken zo'n verhaal van iemand die een basic Enyaq heeft (zonder de snellaadoptie) en na de eerste wintersport compleet is afgehaakt. En bedankt, VAG...
En de BYD is gewoon een hele klasse kleiner. Meer zoals de Niro EV. Het feit dat die in de goedkoopste uitvoering maar 5000 lager geprijsd is dan een Model Y RWD vind ik juist getuigen van de scherpe prijs die Tesla neerzet.
Maar goed: de trend van de gemiddelde EVprijzen is de komende jaren globaal gezien naar beneden. Deels echter doordat er goedkopere modellen geïntroduceerd zullen worden zoals de Tesla Model 2.
En Tesla hoeft niet de hele EV markt te hebben. Ze mikken op 20 miljoen auto's in 2030, wat ongeveer 20% van de totale markt zou zijn.
Ik heb via de leasemaatschappij ook een MCR in bestelling, morgen maar eens langs Tesla Eindhoven om hem te bekijken. Ik ben er nog niet over uit of ik het paars wel mooi vind, ik hoopte echt op de renderkleur.
Omdat ik geen wit of zwart wil, blijven als alternatieven de blauwe en zilveren uitvoering nog over. Grijs/zilver zie je echter ook overal en is niet echt onderscheidend. Is blauw ook al te leveren, of is dat net als MCR een kleur die nog gepresenteerd moet worden? Ik zag 'm tijdens mijn proefrit 2 maanden geleden niet staan...
Omdat ik geen wit of zwart wil, blijven als alternatieven de blauwe en zilveren uitvoering nog over. Grijs/zilver zie je echter ook overal en is niet echt onderscheidend. Is blauw ook al te leveren, of is dat net als MCR een kleur die nog gepresenteerd moet worden? Ik zag 'm tijdens mijn proefrit 2 maanden geleden niet staan...
Je moet niet in 2019 blijven hangen…Jeroenneman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:53:
[...]
Misschien zien ze het verschil niet direct, maar zodra ze de uitnodiging krijgen om naar de dealer te gaan voor een simpele software upgrade zullen ze het verschil snel merken
https://www.volkswagen.nl/features/over-the-air-updates
Lees het ID.x topic hier op Tweakers eens. Ook anno 2023 zijn OTA update echt niet bij iedere fabrikant hetzelfde. Bij VW is het nog steeds billetjes knijpen of de update slaagt, en bij grotere updates is het steevast langs de dealer.Tweak_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:42:
[...]
Je moet niet in 2019 blijven hangen…
https://www.volkswagen.nl/features/over-the-air-updates
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Gerelateerd: AutoWeek test de ID.5 tegen de MY RWD in een videootje.bilgy_no1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Voor dat geld heb je dus een heel basale ID.4, met een stuk kleiner bereik en langzamer laden waardoor die auto amper bruikbaar is voor lange trips. Hij is namelijk ook veel minder zuinig op hogere snelheid.
Ik heb al een aantal nieuwe blauwe Y’s voorbij zien komen, staat ‘m heel erg goed vind ik! Als ik nog een MCR in bestelling zou hebben had ik ‘m denk ik omgezet naar blauw. Ik heb de MCR nog niet live gezien maar het paars van de foto’s itt de renders vind ik niet heel aantrekkelijk. In het vorige topic had iemand een plaatje geplaatst van een oude station in burgundy, dat is idd de impressie die ik krijg.coelho schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:33:
Is blauw ook al te leveren, of is dat net als MCR een kleur die nog gepresenteerd moet worden? Ik zag 'm tijdens mijn proefrit 2 maanden geleden niet staan...
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Bij VW betekent OTA inmiddels Over the Autohaus.Jeroenneman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:45:
[...]
Lees het ID.x topic hier op Tweakers eens. Ook anno 2023 zijn OTA update echt niet bij iedere fabrikant hetzelfde. Bij VW is het nog steeds billetjes knijpen of de update slaagt, en bij grotere updates is het steevast langs de dealer.
Bij een grote update zou een percentage gewoon niet meer willen herstarten, en dan is het afslepen en naar de garage….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mijn Tesla update mislukte ook, waardoor opeens alles gereset was. Inclusief verbruik sinds aanschaf.Jeroenneman schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:45:
[...]
Lees het ID.x topic hier op Tweakers eens. Ook anno 2023 zijn OTA update echt niet bij iedere fabrikant hetzelfde. Bij VW is het nog steeds billetjes knijpen of de update slaagt, en bij grotere updates is het steevast langs de dealer.
In 2020 voor het laatst echt noemenswaardige updates gehad.
Laatste tijd vallen er functies juist weg of worden slechter door updates.
In het begin vond ik het geweldig, tegenwoordig zou ik wel terug willen naar eerdere versies.
Toen ik als bijrijder nog gewoon een spelletje op het scherm kon doen, of toen 80 wegen nog als 80 wegen herkend werden bijvoorbeeld 😉
Ik zie op internet dat de VW update 3.0 niet goed gaat en er nu duizenden, misschien wel 10.000 VW's ID modellen naar de dealer moeten voor die update, dat kan een tijdje duren.Tommie12 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:48:
[...]
Bij VW betekent OTA inmiddels Over the Autohaus.
Bij een grote update zou een percentage gewoon niet meer willen herstarten, en dan is het afslepen en naar de garage….
Ik vind dat er bij de laatste updates toch handige zaken zitten.Tweak_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Mijn Tesla update mislukte ook, waardoor opeens alles gereset was. Inclusief verbruik sinds aanschaf.
In het begin vond ik het geweldig, tegenwoordig zou ik wel terug willen naar eerdere versies.
Toen ik als bijrijder nog gewoon een spelletje op het scherm kon doen, of toen 80 wegen nog als 80 wegen herkend werden bijvoorbeeld 😉
En de VW update bevat ook vele foutjes, en dan moet je weer naar de dealer...
Geen auto is perfect helaas.
Ik vind 10k minder (ruim 20 procent) best veel. Zeker voor het type auto, best een aardige unit.bilgy_no1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Voor dat geld heb je dus een heel basale ID.4, met een stuk kleiner bereik en langzamer laden waardoor die auto amper bruikbaar is voor lange trips. Hij is namelijk ook veel minder zuinig op hogere snelheid. Bij 130 km/h misschien net iets meer dan 200 km op 100% en dus ~150 km etappes (10-80%). In de winter nog een stuk minder. En daarna weer bijna een uur laden.
Ken zo'n verhaal van iemand die een basic Enyaq heeft (zonder de snellaadoptie) en na de eerste wintersport compleet is afgehaakt. En bedankt, VAG...
En de BYD is gewoon een hele klasse kleiner. Meer zoals de Niro EV. Het feit dat die in de goedkoopste uitvoering maar 5000 lager geprijsd is dan een Model Y RWD vind ik juist getuigen van de scherpe prijs die Tesla neerzet.
Maar goed: de trend van de gemiddelde EVprijzen is de komende jaren globaal gezien naar beneden. Deels echter doordat er goedkopere modellen geïntroduceerd zullen worden zoals de Tesla Model 2.
En Tesla hoeft niet de hele EV markt te hebben. Ze mikken op 20 miljoen auto's in 2030, wat ongeveer 20% van de totale markt zou zijn.
Stel je neemt die 720 aan snelladen, dan heb je een auto waar menig ander mens jaloers op is. Meest basale functies die je echt nodig hebt zijn i.m.o. CC en Airco. Dat zit erop en de rest is leuk meegenomen (dan nog zit er best het eea op zoals Navi en Led lampen)
Dit zijn uitzonderingen natuurlijk (specifieke update die een klein deel raakt) . Overigens is er bij mij in 4 jaar nog nooit een update mis gegaanTweak_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:49:
[...]
Mijn Tesla update mislukte ook, waardoor opeens alles gereset was. Inclusief verbruik sinds aanschaf.
En waar hebben we het over, een keer opnieuw wat instellen. Wel even de zaken in het juiste perspectief plaatsen.
Op de prijs na komt hij er toch best ok uit?TCMR schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Gerelateerd: AutoWeek test de ID.5 tegen de MY RWD in een videootje.
165Wh per km voor een grote, hoge auto als de ID5 met temperaturen tussen de 2 en 10 graden is toch gewoon heel netjes?
Mijn 2019 model 3 redt dat van zijn leven niet. Afgelopen weekend met 19 graden en 103 op AP zit ik op 171wH/km
:strip_exif()/f/image/lfltZSFMqipHQrpUy6EKBMYh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel met de 19” wielen, maar de 18” wieldoppen mag je eigenlijk niet vergelijken met de wielen van anderen.
Standaard Y wieldoppen ogen al een stuk beter imo.
[ Voor 10% gewijzigd door Tweak_ers op 07-05-2023 14:34 ]
Ik had gehoopt op de metallic rode kleur die bijvoorbeeld Mazda ook heeft, wellicht een slagje donkerder. Maar zeker geen aubergine.Radiodurans schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:47:
[...]
Ik heb al een aantal nieuwe blauwe Y’s voorbij zien komen, staat ‘m heel erg goed vind ik! Als ik nog een MCR in bestelling zou hebben had ik ‘m denk ik omgezet naar blauw. Ik heb de MCR nog niet live gezien maar het paars van de foto’s itt de renders vind ik niet heel aantrekkelijk. In het vorige topic had iemand een plaatje geplaatst van een oude station in burgundy, dat is idd de impressie die ik krijg.
Ik ga eens op zoek naar blauw, die lijkt me ook wel de moeite...
Verbruik vind ik het meest jammere, krijg ik nooit meer terug. Moet toch weer minimaal een jaar wachten tot er een representatief getal staat.STIMPPYYY schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:20:
[...]
Ik vind 10k minder (ruim 20 procent) best veel. Zeker voor het type auto, best een aardige unit.
Stel je neemt die 720 aan snelladen, dan heb je een auto waar menig ander mens jaloers op is. Meest basale functies die je echt nodig hebt zijn i.m.o. CC en Airco. Dat zit erop en de rest is leuk meegenomen (dan nog zit er best het eea op zoals Navi en Led lampen)
[...]
Dit zijn uitzonderingen natuurlijk (specifieke update die een klein deel raakt) . Overigens is er bij mij in 4 jaar nog nooit een update mis gegaan
En waar hebben we het over, een keer opnieuw wat instellen. Wel even de zaken in het juiste perspectief plaatsen.
Rond die tijd is de upgrade op dit forum al best bij een aantal misgegaan. Dan hebben we alleen dit forum nog maar, dus het is groter dan je denkt, denk ik 😉
Maar idd, ik hoef niet afgesleept te worden.
Als je die verbruiiscijfers een beetje doorrekent komt ik met de LR niet meer boven de 400km met 100% lading.Tweak_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:26:
[...]
Op de prijs na komt hij er toch best ok uit?
165Wh per km voor een grote, hoge auto als de ID5 met temperaturen tussen de 2 en 10 graden is toch gewoon heel netjes?
Mijn 2019 model 3 redt dat van zijn leven niet. Afgelopen weekend met 19 graden en 103 op AP zit ik op 171wH/km
[Afbeelding]
Wel met de 19” wielen, maar de 18” wieldoppen mag je eigenlijk niet vergelijken met de wielen van anderen.
Dan houd ik nog zo’n 270km bereik over op vakantieritten tussen laad sessies.
Ben heel benieuwd waar de Y RWD rijders over een jaar of 2 nog op zitten.
Als ik dit lees, lijkt het nog steeds een kwestie van geluk/ongeluk hebben:
Het kan natuurlijk ook een BMS dingetje zijn, maar ik kan de verhalen van @Stef87 ook nog herinneren.Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Y rwd van Q1-2023 met 8.000 op de teller waarvan circa 50% SC geeft bereik nu sinds gisteren 389 km aan bij 100% volle accu. Ik heb de afgelopen 2 dagen volledig vol geladen en laten slapen. Is dit normaal?
Ps: ik twijfel over het slapen omdat de auto 10 meter van mijn bed staat.
[...]
Helaas heeft dat niet geholpen. Een service request ingeschoten. Nu afwachten...
[ Voor 3% gewijzigd door Tweak_ers op 07-05-2023 14:44 ]
Vriend van mij heeft een ID4 en komt niet onder de 210Wh/km en snelladen in de winter is een drama doordat de accu niet opgewarmd wordt.Tweak_ers schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:26:
[...]
Op de prijs na komt hij er toch best ok uit?
[Afbeelding]
Mijn Model 3 LR 2019 haalt nu, standaard velgen zonder deksels, 150 Wh/km bij 103 km op de snelweg. Net op neer naar Amsterdam geweest 60 km op en neer 143Wh/km. Banden Michelin Crossclimate 2.
Ik ben me aan het oriënteren op een (eerste) EV en in het bijzonder een Tesla m3 RWD, maar ik merk dat een EV kopen en rijden wat anders is geworden dan ik gewend ben toen ik mijn huidige auto 11 jaar geleden kocht.
Toen kocht ik een auto (na wat afdingen plus opties selecteren), deed mijn onderhoud/apk daar, reed langs met pech/klachten etc.
Nu lijkt dat (bij Tesla) toch iets anders te zijn.
Jaarlijkse beurten zijn blijkbaar verleden tijd, Tesla noemt in de handleiding tijden/km's waarop X of Y gedaan moet worden (banden, airco.remmen, etc).
Heb ik het goed dat ik dat dan in de Tesla app kan regelen? En omdat het dichtsbijzijnste service center nu niet echt super dichtbij zit, gaat het dan om klaar terwijl u wacht of is er vervangend vervoer (inbegrepen)?
En in het geval van pech, hoe bevalt de pechhulp van Tesla (volgens mij is dat aanwezig) of is een abo bij de anwb alsnog een goed idee?
Daaraan gerelateerd, Tesla "skeptici" hebben het vaak over de (slechte) afwerking en betrouwbaarheid, in hoeverre is dat werkelijk een issue hedentendage en hoe gaat Tesla met eventueel gevonden/ontstane afwijkingen om? Garantie is een ding, maar deze ook echt krijgen een ander soms.
Als laatste toch nog een range anxiety dingetje, als rustige rijder, hoe realistisch is het om te verwachten dat ik in een standaard model 3 RWD in de meeste gevallen 250-275km in 1 ruk kan rijden (vooral snelweg). Uiteraard die zeldzame blizzard bij -11 met windkracht 10 even buiten beschouwing gelaten. (Zie veel getallen op het internet, maar ofwel voor de "oude" 3 of voor de LR/P).
En hoe accuraat is de batterij/range meter in de auto? (Dat ik niet stil sta terwijl de auto nog bv 10km/3% range aangeeft oid).
Zelf vind ik bijladen onderweg niet zo'n issue, maar mijn wederhelft zal het even waarderen als ze dat zo min mogelijk hoeft te doen.
Nogal beginner vragen, maar als EV leek zie ik even door de bomen het bos niet meer....
Toen kocht ik een auto (na wat afdingen plus opties selecteren), deed mijn onderhoud/apk daar, reed langs met pech/klachten etc.
Jaarlijkse beurten zijn blijkbaar verleden tijd, Tesla noemt in de handleiding tijden/km's waarop X of Y gedaan moet worden (banden, airco.remmen, etc).
Heb ik het goed dat ik dat dan in de Tesla app kan regelen? En omdat het dichtsbijzijnste service center nu niet echt super dichtbij zit, gaat het dan om klaar terwijl u wacht of is er vervangend vervoer (inbegrepen)?
En in het geval van pech, hoe bevalt de pechhulp van Tesla (volgens mij is dat aanwezig) of is een abo bij de anwb alsnog een goed idee?
Daaraan gerelateerd, Tesla "skeptici" hebben het vaak over de (slechte) afwerking en betrouwbaarheid, in hoeverre is dat werkelijk een issue hedentendage en hoe gaat Tesla met eventueel gevonden/ontstane afwijkingen om? Garantie is een ding, maar deze ook echt krijgen een ander soms.
Als laatste toch nog een range anxiety dingetje, als rustige rijder, hoe realistisch is het om te verwachten dat ik in een standaard model 3 RWD in de meeste gevallen 250-275km in 1 ruk kan rijden (vooral snelweg). Uiteraard die zeldzame blizzard bij -11 met windkracht 10 even buiten beschouwing gelaten. (Zie veel getallen op het internet, maar ofwel voor de "oude" 3 of voor de LR/P).
En hoe accuraat is de batterij/range meter in de auto? (Dat ik niet stil sta terwijl de auto nog bv 10km/3% range aangeeft oid).
Zelf vind ik bijladen onderweg niet zo'n issue, maar mijn wederhelft zal het even waarderen als ze dat zo min mogelijk hoeft te doen.
Nogal beginner vragen, maar als EV leek zie ik even door de bomen het bos niet meer....
Ja, het nieuwe auto kopen is heel anders geworden, Volvo / Polestar zet daar ook op in. Dat is gewoon wennen.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:24:
Ik ben me aan het oriënteren op een (eerste) EV en in het bijzonder een Tesla m3 RWD, maar ik merk dat een EV kopen en rijden wat anders is geworden dan ik gewend ben toen ik mijn huidige auto 11 jaar geleden kocht.
Voor wat betreft het onderhoud; wel fijn toch? Geen kleine/grote beurt meer waar je gerust 1000,- of meer op stuk kan gaan slaan. Nu een keer in de zoveel tijd cabine filters en remmen en dat is het! Beide kun je op wachten, online inplannen bij de meest dichtbij gelegen al zie je tegenwoordig ook meer autobedrijven onderhoud voor Tesla's bieden. Bandenwissel ben ik bijvoorbeeld nog niet één keer bij Tesla wezen doen. Je bent niet beperkt aan hen als servicepunt
Pech; gelukkig nooit van de dienst gebruik hoeven maken maar naar wat ik heb gehoord is dit wel aardig geregeld. Persoonlijk ben ik net bij de ANWB weg omdat het goedkoper en meer dekkend was pechhulp bij de autoverzekering te nemen

Over garantie, afwerking en/of reparatie service; een heet hangijzer; mensen klagen er vaak over dat bij reparaties je lang moet wachten, ik heb een keer met de lease een schade op de achterbumper gereden en dat was binnen een week gefixt. Ik denk Dat het langer kan duren als het gaat om vervangen van body-parts. Afwerking is niet echt meer een issue sinds pak-m-beet eind 2020 misschien niet zo strak als premium Duits maar over het algeheel hebben mensen niet meer zo veel te klagen als in 2017. Garantie; gewoon goed, althans als je het mij vraagt; 4 jaar of 80k kilometers fabrieksgarantie waar doorgaans niet moeilijk wordt gedaan zolang de auto standaard is (bijvoorbeeld draagarmrubbers, een piepje of kraakje, meestal dingen waar je geen weken op hoeft te wachten). En 8 jaar of 160k/192k kilometers garantie op batterij en aandrijflijn kun je volgens mij niet anders dan goed noemen.
De huidige Model 3 daar is 250-275 zeer realistisch en zelfs erg behouden voor te noemen; ik reed met onze lease SR+ over 80k kilometers redelijk sportief rijdend gemiddeld 170Wh/km. Bij de huidige batterij van 60kWh is dat dus 350km realistisch
Percentage van de batterij is erg accuraat, kilometers niet zo bij Tesla, ik zou m gewoon op batterijpercentage zetten. Wanneer je navigatie gebruikt dan is de berekende eindpercentage bijna altijd spot-on of zelfs wat behouden. Range-anxiety is een ding voor mensen die nog niet eerder met een EV hebben gereden. Zodra je het een maand hebt gedaan en wellicht een keer hebt snelgeladen, en misschien wel iedere ochtend met een volle batterij weg kunt rijden wil je niet meer terug en ben je dus ook range-anxiety vergeten. Mijn wederhelft vindt het niet erg om een kop koffie te pakken en de benen te strekken na 200km rijden en zo niet zet je even een youtube videotje aan of werk je mail bij. Het wordt deel van de reis en zo vaak komt het ook niet voor.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dat zal afhangen van wat je gewend bent en wat je verwacht. Ik kwam zelf uit een 14 jaar oude Toyota Yaris en had geen enorme verwachting en vind de afwerking eigenlijk wel prima. Her en der zijn de naden tussen de panelen wat aan de ruime kant maar dat is nu niet iets wat echt enorm opvalt. Het interieur is qua afwerking netjes en heb eigenlijk nog nergens iets kunnen ontdekken.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:24:
Ik heb mijn M3 RWD (helemaal standaard) nu 1,5 maand en heb er 7.500km mee gereden. Een redelijk groot deel daarvan met ongeveer 500 - 600km op een dag. Het bereik is me tot nu toe meegevallen. Bij een temperatuur van 8 a 15 graden en ongeveer 105 a 110 km/h uur op de snelweg op de auto pilot heb ik een verbruik van 138 - 148 Wh per km. Daarmee haal je van 100 naar 0% dus zo’n 385km. Je zult niet snel naar 0% rijden dus zeg van 100 - 20% dan heb je een range van 300km. Bij koude dagen zal dat wat minder zijn, bij warme dagen iets meer.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:24:
Het enige waar ik wel enigszins tegenaan liep bij die dagen dat ik 500 - 600km rijd is dat je wat tijd moet inplannen voor het laden. Ik zit op dat soort dagen voortdurend in de auto met heel korte stops en kan dus niet tussendoor opladen. Ik moet dan dus echt rekening houden dat ik tussendoor ongeveer 20 min. bij een snellader sta. Vind ik dat vervelend? Nee, zeker niet. Even de benen strekken, emails beantwoorden, naar het toilet of een espresso en tegen de tijd dat ik bij de auto ben is deze meestal bijna klaar met laden. Maar duurt wel 15 minuten langer dan met mijn benzine auto.
Ook moet ik dit soort dagen van te voren plannen in de zin van zorgen dat mijn auto 100% opgeladen is voor ik wegga. Met een benzine auto kon ik altijd even snel tanken.
Tegenover dit lichte ongemak staat dat het veel rustiger autorijden is. Ook veel stiller waardoor ik veel minder moe thuiskom. En het blijft heerlijk om af en toe bij een stoplicht iedereen het nakijken te geven met de rappe acceleratie.
Service heb ik goede ervaring mee, een keer de draagarmen onder garantie laten vervangen bij Tesla Purmerend, kon ik op wachten. End of warranty check ( auto is bijna 4 jaar oud) gewoon bij mij aan huis, via Tesla mobiele service, prima. Verder na bijna 4 jaar geen gekke dingen, zelf de luchtfilters vervangen, kan ook via de mobiele service.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:24:
De range meter klopt prima. Ik was ook in het begin wat angstig als hij aangaf dat ik met 10 % zou aankomen, maar dat klopt prima. En als je het niet gaat halen omdat je bv te hard rijdt, geeft hij dat aan met het advies om een lagere snelheid aan te houden. Nu totaal geen stress meer op dat gebied. En mijn vrouw vindt zo nu en dan stoppen om te laden bij een langere reis heerlijk. Ze krijgt nu een kopje koffie onderweg en dat vindt ze heerlijk...
@bokkow @NMA @Mackeessie
Dank voor de antwoorden, zijn vaak dingen die na aankoop logisch worden of geheel niet meer meespelen, maar voor die tijd toch in het achterhoofd zitten.
Qua range/opladen, de langere ritten zijn vaak in de nacht/vroege ochtend (want geen OV op die tijden), waardoor niet hoeven te stoppen toch juist dan aantrekkelijk is.
Goed om te horen dat service op zich prima is, binnenkort toch maar eens een proefrit aanvragen...
Dank voor de antwoorden, zijn vaak dingen die na aankoop logisch worden of geheel niet meer meespelen, maar voor die tijd toch in het achterhoofd zitten.
Qua range/opladen, de langere ritten zijn vaak in de nacht/vroege ochtend (want geen OV op die tijden), waardoor niet hoeven te stoppen toch juist dan aantrekkelijk is.
Goed om te horen dat service op zich prima is, binnenkort toch maar eens een proefrit aanvragen...
Voor wat betreft de range zou ik me geen zorgen maken... als je even terugzoekt kun je wat reiservaringen vinden waaronder twee recente van mijzelf richting zuid Frankrijk. Lang verhaal kort, 970 km afgelegd van daar richting huis startend met een volle lading , 1e stop 85% vol geladen, 2e stop 100% vol geladen en met 15 % thuis aangekomenFly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:24:
Overigens heb ik enkele dagen terug firmware 2023.12.5 geïnstalleerd en ik merk nu dat de weergave van mijn omgeving een stuk duidelijker is en stabieler. Herkenning van verkeer aan de voorkant is beter en ook tegemoet komend verkeerd wordt goed weergegeven...
Praktisch gezien; als je in de nacht of vroege ochtend met een volle batterij wegrijdt en je hebt er 300km op zitten ben je gemiddeld zo'n 3 uur onderweg en is een ruststop rond ontbijt of lunch niet onprettig te noemenFly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:04:
@bokkow @NMA @Mackeessie
Het gaat om heen en weer, 125km per rit, als het OV niet rijdt en ik opgehaald wordt (na een nachtdienst met vroege eindtijd. Gebeurt niet vaak, maar is ook niet echt zeldzaam).bokkow schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Praktisch gezien; als je in de nacht of vroege ochtend met een volle batterij wegrijdt en je hebt er 300km op zitten ben je gemiddeld zo'n 3 uur onderweg en is een ruststop rond ontbijt of lunch niet onprettig te noemen
In dat geval zijn we dus na de 250km weer thuis, maar rij deze afstanden ook wel eens overdag, dan is ergens even rusten/opladen natuurlijk alleen maar lekker.
Dan is die 250km geen probleem. Hooguit bij vorst dat je niet 130, maar 100-110 gaat rijden ofzo.Fly-guy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:15:
[...]
Het gaat om heen en weer, 125km per rit, als het OV niet rijdt en ik opgehaald wordt (na een nachtdienst met vroege eindtijd. Gebeurt niet vaak, maar is ook niet echt zeldzaam).
In dat geval zijn we dus na de 250km weer thuis, maar rij deze afstanden ook wel eens overdag, dan is ergens even rusten/opladen natuurlijk alleen maar lekker.
Voordeel is dat degene die je op gaat halen (wederhelft?) de auto lekker kan voor verwarmen voordat ze er mega vroeg uit moet om je op te halen
Dat laatste is inderdaad een zeer grote plus (maar natuurlijk niet beperkt tot Tesla), maakt het net iets minder erg om vroeg de weg op te gaan...Smobbo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Dan is die 250km geen probleem. Hooguit bij vorst dat je niet 130, maar 100-110 gaat rijden ofzo.
Voordeel is dat degene die je op gaat halen (wederhelft?) de auto lekker kan voor verwarmen voordat ze er mega vroeg uit moet om je op te halen![]()
Morgen D-Day en dan staat D voor delivery.
Komen we er net achter dat we geen Type-2 kabel hebben besteld 😐
De Tesla wallconnector hangt gelukkig al wel.
We hebben ‘m privé gekocht dus geen Lease Maatschappij die ons de kabel levert.
Iemand een tip voor dit soort kabels?
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Die krijg je toch gewoon met de auto geleverd? Bij mijn 2023 M3 RWD zat een type 2 kabel en een granny charger.nils7 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:40:
[ Voor 6% gewijzigd door NMA op 07-05-2023 16:45 ]
Goeie tip inderdaad. De prijs van pechhulp bij de autoverzekering is volledig afhankelijk van de auto namelijk. Bij ANWB is het gewoon prijs X. Voor mijn Toyota uit 2005 zou ik bij de verzekering iets van 15 euro per maand betalen voor pechhulp. Voor de Tesla 1 euro. Nieuwe auto's en zeker EV's hebben niet zo snel pechbokkow schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Pech; gelukkig nooit van de dienst gebruik hoeven maken maar naar wat ik heb gehoord is dit wel aardig geregeld. Persoonlijk ben ik net bij de ANWB weg omdat het goedkoper en meer dekkend was pechhulp bij de autoverzekering te nemen
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Die ligt morgen gewoon in je auto.nils7 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:40:
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Daarentegen valt het revven behoorlijk tegen, als je 't vergelijkt met vroeger ...NMA schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:54:
...
Tegenover dit lichte ongemak staat dat het veel rustiger autorijden is. Ook veel stiller waardoor ik veel minder moe thuiskom. En het blijft heerlijk om af en toe bij een stoplicht iedereen het nakijken te geven met de rappe acceleratie.
Model 3 LR (model 2023)
@Fly-guy De pechhulp bij Tesla is niet iets waar je van op aan kunt. Zelf heb ik ondervonden dat zij bijvoorbeeld in het weekend niets anders willen doen dan je auto naar een service center slepen, er komt dus geen technicus naar je toe om de situatie te onderzoeken.
Leuk voor erbij maar je hebt er weinig aan op een zaterdagmiddag met je auto vol boodschappen
Leuk voor erbij maar je hebt er weinig aan op een zaterdagmiddag met je auto vol boodschappen
In het slechtste geval kom je 30-50km te kort, dat is 5 min snelladen en je bent ook thuis.Smobbo schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:33:
[...]
Dan is die 250km geen probleem. Hooguit bij vorst dat je niet 130, maar 100-110 gaat rijden ofzo.
Voordeel is dat degene die je op gaat halen (wederhelft?) de auto lekker kan voor verwarmen voordat ze er mega vroeg uit moet om je op te halen![]()
Bestelling gaat via bedrijf, wacht nog op goedkeuring vandaar mijn vraag, vroeg me bv ook af of de byd versie dan niet mogelijk een ander acceleratie cijfer of andere oplaadsnelheden zou krijgen.Inspired schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:23:
[...]
Kans lijkt mij nihil idd. De auto's uit Berlijn zijn nu ook al niet voordeliger dan dezelfde config uit China. Dus dan (eventuele) voordeel steken ze nu ook gewoon zelf in hun zak.
Verder krijg je bij Tesla gewoon netjes de prijsverlaging mee als de auto nog niet op naam gezet is. Dus op zich is het ook niet zo'n issue. Met de huidige lage prijzen zou ik eerder sneller bestellen dan wachten. Prijsverhoging krijg je niet.
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Ik vind die nieuwe kleur best gaaf. Rood/paars, helaas was het niet mogelijk op de rwd, anders had ik die besteld. Nu de standaard grijs, word ook een bijzondere kleur aangezien het eruit gaat 🤭
De kabels (type 2 en granny) lagen netjes in de achterbak bij de levering van mijn MY RWD in januari 2023.nils7 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:40:
Jawel... een heel verhaal. Ik zal je de details besparen.
Maar op maandag een drop-inn in Eindhoven kunnen regelen. Een M3 als leenauto meegekregen.
Omdat ik nogal last heb van mijn rug viel het niet mee om in en uit de M3 te komen. Daarom dinsdag gevraagd of er wellicht een hoger model beschikbaar was. Ik mocht de M3 tegen een MY komen omruilen.
Sta ik daar, is mijn MY net gereed gemeld. Monteur erbij met een hele uitleg. Alles gemeten, probleem zou opgelost zijn.
Neem ik mijn MY mee, heb ik weer hetzelfde probleem....
Ik terug naar Tesla. Monteur er bij, monteur gaat proefrijden.... en valt stil met de auto...
Ik ben donderdag nog wel gebeld dat ze een procedure aan het volgen zijn maar dat de auto niet voor het weekend klaar zou zijn. Op mijn vraag wat er ging gebeuren als deze procedure niet zou helpen had men geen antwoord...
In ieder geval heb ik aangegeven dat ik de auto liever langer kwijt ben en dat deze goed hersteld wordt, dan dat ik er snel over kan beschikken maar een onbetrouwbare auto heb.
De leen MY is prima, alleen jammer dat ook hier alleen de Chill modus te gebruiken is (MY P).
Ik ben op zoek naar een extra afdekplaatje voor het trekhaak gat in de achterbumper. Ik wil de originele namelijk origineel houden, maar ook een versie maken met minder clipjes... Rot ding zit veel te strak vast. Het lukt me alleen nergens om zo'n losse te vinden... Iemand van jullie wel succes?
Gewoon via Tesla zelf?Nosch schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:00:
Ik ben op zoek naar een extra afdekplaatje voor het trekhaak gat in de achterbumper. Ik wil de originele namelijk origineel houden, maar ook een versie maken met minder clipjes... Rot ding zit veel te strak vast. Het lukt me alleen nergens om zo'n losse te vinden... Iemand van jullie wel succes?
Er zit bewegend beeld in beetje op 't begin en dan lijkt 't weer meer rood. Bijzondere kleur.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ja deze Blade batterij ligt al in de BYD Atto. Cijfers niet zo heel goed. 88 kw snelladen. 7,3 0-100. 60 kwh 420 km bereik. Topsnelheid 160.izzet3838 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:13:
[...]
Bestelling gaat via bedrijf, wacht nog op goedkeuring vandaar mijn vraag, vroeg me bv ook af of de byd versie dan niet mogelijk een ander acceleratie cijfer of andere oplaadsnelheden zou krijgen.
Hopelijk is dat bij de Tesla versie anders.. ik snap dat de 170kW enkel de piek is bij de RWD versie maar dit hakt m’n dan ook in tweeën .. hopelijk blijft de curve wel langer…Silversurfer1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:30:
[...]
Ja deze Blade batterij ligt al in de BYD Atto. Cijfers niet zo heel goed. 88 kw snelladen. 7,3 0-100. 60 kwh 420 km bereik. Topsnelheid 160.
Meh.. dit soort berichten als je wacht op de MY zijn minder prettig. * njiwedu0b gaat weer verder toebehoren op Ali zoeken..
Gelukkig is de levertijd geen 12-24 maanden waarin nog van alles kan gebeuren...njiwedu0b schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Hopelijk is dat bij de Tesla versie anders.. ik snap dat de 170kW enkel de piek is bij de RWD versie maar dit hakt m’n dan ook in tweeën .. hopelijk blijft de curve wel langer…
Meh.. dit soort berichten als je wacht op de MY zijn minder prettig. * njiwedu0b gaat weer verder toebehoren op Ali zoeken..
Zie de topicwaarschuwing ivm auto's vergelijken, het is nu wel genoeg geweest.
[ Voor 90% gewijzigd door Taro op 07-05-2023 22:42 ]
Ik ben op zoek naar accessoires voor m'n toekomstige Y. Specifiek een soort afval bakjes voor achter en voor. Hoe doen jullie dat?
YouTube “Tesla MY accessoires” oid, komt er genoeg boven wat te bestellen is via bijvoorbeeld Amazone.Russel88 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:16:
Ik ben op zoek naar accessoires voor m'n toekomstige Y. Specifiek een soort afval bakjes voor achter en voor. Hoe doen jullie dat?
Of gewoon google: https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8
Nope, nog niet. Ik sprak Tesla support over een ander onderwerp en vroeg hier ook naar. Ze konden zien dat mijn camera’s nog niet volledig gekalibreerd waren (na ong 600km) en vroegen geduld te hebben. Autopilot gaat dan wel weer zonder problemen. Ik wacht nog maar even af.Gaat niet door schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:19:
[...]
Vandaag mijn MY RWD ontvangen, maar ook geen park assist. Werkt het inmiddels bij jou?
Snelladen is ook afhankelijk van BMS en andere hardware, range van de stroomlijn van de auto, topsnelheid & acceleratie van de motoren, etc. Op de Tesla VS website is de range een paar mijl minder, verder zijn de specs volgens mij redelijk gelijk. Ik zou niet teveel naar een zelfde soort batterij in een ander merk en type auto kijken om te gaan vergelijken.njiwedu0b schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Hopelijk is dat bij de Tesla versie anders.. ik snap dat de 170kW enkel de piek is bij de RWD versie maar dit hakt m’n dan ook in tweeën .. hopelijk blijft de curve wel langer…
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik moest vandaag in Gent zijn en ben speciaal langs Tesla langs gereden om de kleur te checken.Oekol schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:57:
[Embed: 🍒MIDNIGHT CHERRY RED🍒 - Neue #tesla #modely Farbe inkl. CARPORN [Deutsch 4K] | Vision E Drive Nr.241]
Er zit bewegend beeld in beetje op 't begin en dan lijkt 't weer meer rood. Bijzondere kleur.
Jammer genoeg stond de enige MCR binnen dus niet heel goed te zien (foto's door de vitrine gemaakt
:strip_exif()/f/image/jgqSXfjZSdCPKpIqOZgjSEu9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EWDENE2KcBQz72McOJk7wVwp.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het licht op de zijkant vind ik het een supermooie kleur. De voorkant vind ik dan weer net iets te donker jammer genoeg (hoewel ik het zeker geen paars zou noemen). Maar mijn vrouw vond het dan weer wel mooi.
Autopilot werkt hier ook zonder problemen. Ik zit nu op ongeveer 750 km.Viper085 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Nope, nog niet. Ik sprak Tesla support over een ander onderwerp en vroeg hier ook naar. Ze konden zien dat mijn camera’s nog niet volledig gekalibreerd waren (na ong 600km) en vroegen geduld te hebben. Autopilot gaat dan wel weer zonder problemen. Ik wacht nog maar even af.
Als je wisselt tussen 19/20inch in het menu, scheelde dat ook rated km’s.Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Y rwd van Q1-2023 met 8.000 op de teller waarvan circa 50% SC geeft bereik nu sinds gisteren 389 km aan bij 100% volle accu. Ik heb de afgelopen 2 dagen volledig vol geladen en laten slapen. Is dit normaal?
[...]
Helaas heeft dat niet geholpen. Een service request ingeschoten. Nu afwachten...
Verder is tot nu toe rond de -10% capaciteit heel normaal bij Tesla tijden de eerste paar duizend km. Bij de een duurt het wat langer dan de ander.
(Referentiepunt: wij zaten vrij snel rond -11.3% na enkele weken. 1-2j later “stabiel” rond -13.x %) een 40-50km rated range (na wissel vanaf procenten) minder is normaal.
Garantie heb je pas bij/op -30% capaciteit (ja: ook als je al snel 10% mist.. Been there done that)
*edit*
Mocht je niet regelmatig laag wegzetten en dan vol laden, maar alleen 50-60-50-60 oid heb je kans dat je BMS een beetje uit balans is (gaat vanzelf weg of beter worden)
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 07-05-2023 23:16 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Niet in de shop. Zou ik bij een SC langs moeten? Hebben die meer dan in de online shop?
Niet zo blind staren op 170kW.njiwedu0b schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Het is kwa snelheid verwaarloosbaar. Ik haal af en toe de 240kW met de LR, toch scheelt het slechts een paar minuten met een oude V2 paal (mits de andere pair niet bezet is).
Ik roep het al vaker: het grote voordeel van V3 is dat de stalls niet meer gedeeld worden, waardoor hij niet inzakt naar 70kW. Maar dat piekje op 240kW of bij jou 170kW, haal je maar zo kort, dat het slechts minuten scheelt op zo’n hele sessie.
Hier een MY RWD van december. 11.000+ km gereden, waarvan meer dan 40% geladen met Superchargers. Vandaag tot 100% geladen en bereik bij 100% is nog steeds 418 km. Volgens de S3XY app is er 1,2% degradatie (FWIW).Hollanda schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:02:
Dit met 19" wielen.
Dat vind ik wel stevig hoor, zoveel procent verlies binnen enkele weken. Klopt wel dat de degradatie in het begin sneller gaat en dan afvlakt, maar dit vind ik wel heel steil.Stef87 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:15:
[...]
Als je wisselt tussen 19/20inch in het menu, scheelde dat ook rated km’s.
Verder is tot nu toe rond de -10% capaciteit heel normaal bij Tesla tijden de eerste paar duizend km. Bij de een duurt het wat langer dan de ander.
(Referentiepunt: wij zaten vrij snel rond -11.3% na enkele weken. 1-2j later “stabiel” rond -13.x %) een 40-50km rated range (na wissel vanaf procenten) minder is normaal.
Garantie heb je pas bij/op -30% capaciteit (ja: ook als je al snel 10% mist.. Been there done that)
*edit*
Mocht je niet regelmatig laag wegzetten en dan vol laden, maar alleen 50-60-50-60 oid heb je kans dat je BMS een beetje uit balans is (gaat vanzelf weg of beter worden)
Ik zou 5-10% degradatie na 50.000 km normaal vinden. Niet al na minder dan 10.000 km. Studies die ik heb gezien komen nog op 90% gemiddeld uit na ong 150.000 km of (100.000 mijl), maar de spreiding lijkt ook groot.
[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 08-05-2023 00:31 ]
Tja, ik vond dat ook niet normaal. Nog minder normaal vond ik dat Tesla je niet eens de SoH of degradatie wilt vertellen (“geheim”!) al ben je de eigenaar, haha.bilgy_no1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:20:
[...]
Dat vind ik wel stevig hoor, zoveel procent verlies binnen enkele weken. Klopt wel dat de degradatie in het begin sneller gaat en dan afvlakt, maar dit vind ik wel heel steil.
Ik zou 5-10% degradatie na 50.000 km normaal vinden. Niet al na minder dan 10.000 km. Studies die ik heb gezien komen nog op 90% gemiddeld uit na ong 150.000 km of (100.000 mijl), maar de spreiding lijkt ook groot.
Tesla vind in ieder geval van wel dat -10% binnen enkele weken normaal was, dat is in deze wat er toe doet.
(Been there, done that.. Zie zoekmachine hier op tweakers)
De garantie dekt alleen een gerepareerde batterij bij -30% capaciteit (en dan kunnen ze ook eentje terug stoppen met 71% SoH, ofwel -29% capaciteit) dus heb je na 1 week -20% maar alles werkt verder zonder foutmeldingen nog prima? Dikke pech als je iets anders had verwacht.
*edit*
Met ScanMyTesla tool (dongle) kan je zelf je BMS uitlezen en SoH bekijken die de auto rapporteert
[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 08-05-2023 01:44 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Over welke auto’s gingen die studies?bilgy_no1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:20:
[...]
Dat vind ik wel stevig hoor, zoveel procent verlies binnen enkele weken. Klopt wel dat de degradatie in het begin sneller gaat en dan afvlakt, maar dit vind ik wel heel steil.
Ik ben ik 2019 van de ervaringen met de S/X uitgegaan.
Maar vergeet niet dat je vaker oplaadt bij een kleiner accupakket.
Dus mocht snelladen inderdaad van invloed zijn op de range, dan is de kans met kleinere accu’s groter dat je tegen degradaties aanloopt.
LFP is weer redelijk nieuw en daarom ben ik benieuwd of die het beter gaat doen!
Ja de piek is minder belangrijk, het gaat om de gehele laad curve echter als het klopt dat die piek van 170kW naar 88kW gaat en ie dezelfde curve zou gaan hebben wordt het meer een VAG laadcurve waar ik nu mee te maken heb met de e-Golf.Tweak_ers schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:13:
[...]
Niet zo blind staren op 170kW.
Het is kwa snelheid verwaarloosbaar. Ik haal af en toe de 240kW met de LR, toch scheelt het slechts een paar minuten met een oude V2 paal (mits de andere pair niet bezet is).
Ik roep het al vaker: het grote voordeel van V3 is dat de stalls niet meer gedeeld worden, waardoor hij niet inzakt naar 70kW. Maar dat piekje op 240kW of bij jou 170kW, haal je maar zo kort, dat het slechts minuten scheelt op zo’n hele sessie.
Kortom; nog even geduld en dan zouden we kunnen vergelijken als de uitspraak van mijn LM klopt dat mijn MY uit Berlijn zou komen..
Habilgy_no1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 00:20:
[...]
Mijn deg:
- net opgehaald, 1000km op de teller (demo auto): 5%
- 10,000km na de eerste vakantie rit: 8%
- 20,000km: 9%
- 30,000km: 10%
- 40,000km: 10.5%
- 50,000km: 10.8%
- 60,000km: 11%
In totaal 15,000km aan vakantie ritten, dus volop gesupercharged ca kwart van de tijd.
Je ziet mij niet piekeren, ik weet wel dat ie de 30% deg niet gaat halen dus ik moet toch met deze batterij verder. Ik denk dat ik de auto tot 2ton ga rijden, dus waarschijnlijk rond de 15% straks , vind prima zo. Iets met "wil ik het anders? ja, kan ik het veranderen: nee, accepteer het dan"
Life is too short to drive boring cars
Dat is toch een stuk meer dan bij mij. Ik heb nu 28.508km op de teller staan met een degradatie van 3.4%. Ik supercharge zelf ook erg veel en dit is een LFP batterij die in het begin sneller zou moeten gaan.SirLct schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
[...]
Ha
Mijn deg:
- net opgehaald, 1000km op de teller (demo auto): 5%
- 10,000km na de eerste vakantie rit: 8%
- 20,000km: 9%
- 30,000km: 10%
- 40,000km: 10.5%
- 50,000km: 10.8%
- 60,000km: 11%
In totaal 15,000km aan vakantie ritten, dus volop gesupercharged ca kwart van de tijd.
Je ziet mij niet piekeren, ik weet wel dat ie de 30% deg niet gaat halen dus ik moet toch met deze batterij verder. Ik denk dat ik de auto tot 2ton ga rijden, dus waarschijnlijk rond de 15% straks , vind prima zo. Iets met "wil ik het anders? ja, kan ik het veranderen: nee, accepteer het dan"
Maar goed, de curve is voor iedereen anders. Op zich vind ik 15% ook niet zo erg na 2ton, tegen die tijd ben je waarschijnlijk toch al aan een andere auto.
Park assist is sowieso compleet nutteloos zonder parkeersensoren. Het werkt gewoon echt niet. Mijn camera's liepen ook vast laatst en door een onhandige plaatsing van een laadpaal reed ik er bijna tegen aan (ik kon hem niet zien). Maar met mijn driving-skills kon ik gelukkig op 1cm van de paal stoppen.Viper085 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Nope, nog niet. Ik sprak Tesla support over een ander onderwerp en vroeg hier ook naar. Ze konden zien dat mijn camera’s nog niet volledig gekalibreerd waren (na ong 600km) en vroegen geduld te hebben. Autopilot gaat dan wel weer zonder problemen. Ik wacht nog maar even af.
Tesla loopt op nagenoeg elk vlak voor en ik zou ook gelijk een Performance kopen als radar en parkeersensoren er weer inzitten. Maar nu voelt het gewoon echt heel slecht. (ik rij nu mijn RWD als lease)
Mag ik vragen hoe je dat meet?MoonRaven schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:11:
[...]
Dat is toch een stuk meer dan bij mij. Ik heb nu 28.508km op de teller staan met een degradatie van 3.4%. Ik supercharge zelf ook erg veel en dit is een LFP batterij die in het begin sneller zou moeten gaan.
Maar goed, de curve is voor iedereen anders. Op zich vind ik 15% ook niet zo erg na 2ton, tegen die tijd ben je waarschijnlijk toch al aan een andere auto.
Ik laad mijn auto eigenlijk nooit tot 100%, maar begrijp ik het correct dat je met 100% in de batterij gaat kijken welke range die aan geeft?
Ik heb nu 2000km op de teller en met 80% lading toont de auto 421km. MY LR MIC.
Dat zou 526 km zijn met 100%.
Ben ik hiermee een beetje juist?
Ik gebruik Tessie, die geeft erg veel statistieken die Tesla wel heeft, maar niet toont. Een daarvan is de Usable Capacity, dus het kijkt naar hoeveel procent van de batterij nog beschikbaar is tegenover hoeveel dat bij het begin was. In plaats van Tessie kan je natuurlijk ook Teslamate o.i.d. gebruiken.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:15:
[...]
Mag ik vragen hoe je dat meet?
Ik laad mijn auto eigenlijk nooit tot 100%, maar begrijp ik het correct dat je met 100% in de batterij gaat kijken welke range die aan geeft?
Ik heb nu 2000km op de teller en met 80% lading toont de auto 421km. MY LR MIC.
Dat zou 526 km zijn met 100%.
Ben ik hiermee een beetje juist?
Ja, maar om daar nu 4-5€ per maand voor uit te geven...MoonRaven schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:20:
[...]
Ik gebruik Tessie, die geeft erg veel statistieken die Tesla wel heeft, maar niet toont. Een daarvan is de Usable Capacity, dus het kijkt naar hoeveel procent van de batterij nog beschikbaar is tegenover hoeveel dat bij het begin was. In plaats van Tessie kan je natuurlijk ook Teslamate o.i.d. gebruiken.
Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik gebruik Tessie ook erg veel om dingen in te zien zonder de auto wakker te maken (lokatie, of de ramen dicht zijn, etc), er kunnen ook bepaalde automatiseringen in worden gedaan, je kan alerts krijgen (bijvoorbeeld als je begint met rijden) en ik kan ook precies zien welke routes ik heb gereden (en het eventueel als zakelijk markeren). Tijdens mijn trial heb ik wat verbeterpunten aangegeven en heb ik gevraagd of er een kortingscode was voor de levenslange licentie en die heb ik uiteindelijk gebruikt.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Ja, maar om daar nu 4-5€ per maand voor uit te geven...
Idd, mijn auto is een bedrijfsauto, en daardoor kan ik in de Tesla app zelfs geen ritten zien, enkel actuele locatie.MoonRaven schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:32:
[...]
Dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik gebruik Tessie ook erg veel om dingen in te zien zonder de auto wakker te maken (lokatie, of de ramen dicht zijn, etc), er kunnen ook bepaalde automatiseringen in worden gedaan, je kan alerts krijgen (bijvoorbeeld als je begint met rijden) en ik kan ook precies zien welke routes ik heb gereden (en het eventueel als zakelijk markeren). Tijdens mijn trial heb ik wat verbeterpunten aangegeven en heb ik gevraagd of er een kortingscode was voor de levenslange licentie en die heb ik uiteindelijk gebruikt.
Dus... dan gaat het verbruik me niet direct veel interesseren.
Wat de LM dan in de gaten houdt... geen idee.
Met een brandstofauto kunnen ze ook zien waar je gaat tanken, nu weten ze waarschijnlijk waar ik ga laden.
Goedemorgen,
Even jullie advies nodig. Ik kan in Duitsland van een particulier een Tesla Y kopen. Prijs lijkt heel goed te zijn. Wat zijn jullie ervaringen met koop van een particulier? En waar moet ik extra op letten?
Even jullie advies nodig. Ik kan in Duitsland van een particulier een Tesla Y kopen. Prijs lijkt heel goed te zijn. Wat zijn jullie ervaringen met koop van een particulier? En waar moet ik extra op letten?
Ik had eerder aangegeven dat er een trukje is om een geblokkeerde TACC snelheid (dat je niet meer omhoog kan scrollen) kan omzeilen door naar beneden te scrollen en dan weer naar boven.
Afgelopen weekend heb ik deze situatie een 5tal keer gehad. En 1 keer daarvan lukte het niet. Dus blijkbaar werkt het niet in iedere situatie.
Het is wel de eerste keer dat het niet werkte, ik gebruik dit trukje al maanden en al die keren werkte het wel.
Afgelopen weekend heb ik deze situatie een 5tal keer gehad. En 1 keer daarvan lukte het niet. Dus blijkbaar werkt het niet in iedere situatie.
Het is wel de eerste keer dat het niet werkte, ik gebruik dit trukje al maanden en al die keren werkte het wel.
Fwiw, uit mijn Tessie:
Eerste berijder van een 2020 LFP SR+ (55kWh, eerste generatie!) degradatie na 82500km: 51kWh usable capacity, 52,5kWh nominal (3% deg)
Tweede eigenaar van een 2021 P (82kWh, LG? Panasonic) degradatie na 30000km: 74kWh usable capacity, 78,8kWh nominal (6% deg)
Och, wat @SirLct zegt; je kunt er niet zo veel aan doen, anders dan laad advies opvolgen. Als je geen maandagochtend model hebt (meer dan 30% degradatie) is het simpelweg een eigenschap van ieder BEV. En dat overtreft in mijn geval ruim de verwachte tijd die ik er mee wil gaan rijden. Las hier en daar van mensen met 300000 kilometer en ook om en nabij 10-15% degradatie; dat is toch gewoon prima? Ben benieuwd of er ooit een markt ontstaat voor vervang/upgrade batterijen
Eerste berijder van een 2020 LFP SR+ (55kWh, eerste generatie!) degradatie na 82500km: 51kWh usable capacity, 52,5kWh nominal (3% deg)
Tweede eigenaar van een 2021 P (82kWh, LG? Panasonic) degradatie na 30000km: 74kWh usable capacity, 78,8kWh nominal (6% deg)
Och, wat @SirLct zegt; je kunt er niet zo veel aan doen, anders dan laad advies opvolgen. Als je geen maandagochtend model hebt (meer dan 30% degradatie) is het simpelweg een eigenschap van ieder BEV. En dat overtreft in mijn geval ruim de verwachte tijd die ik er mee wil gaan rijden. Las hier en daar van mensen met 300000 kilometer en ook om en nabij 10-15% degradatie; dat is toch gewoon prima? Ben benieuwd of er ooit een markt ontstaat voor vervang/upgrade batterijen
Natuurlijk komt dat er, als er nood aan is.bokkow schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:05:
Ben benieuwd of er ooit een markt ontstaat voor vervang/upgrade batterijen
Het aantal auto's is er wereldwijd wel voldoende voor.
De vraag zal zijn hoe veel auto's er net na de garantietermijn nood zullen hebben aan die upgrade.
Als het draait rond 15% bij 300k, dan zal die markt klein blijven, want de meeste auto's halen dat niet op 15 jaar.
Ik denk dat de bedrijven die batterijen gaan hergebruiken voor stationaire opslag meer kansen hebben.
Dat laatste denk ik ook zeker inderdaad, dat zie je nu ook al wel gebeuren.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:10:
[...]
Natuurlijk komt dat er, als er nood aan is.
Het aantal auto's is er wereldwijd wel voldoende voor.
De vraag zal zijn hoe veel auto's er net na de garantietermijn nood zullen hebben aan die upgrade.
Als het draait rond 15% bij 300k, dan zal die markt klein blijven, want de meeste auto's halen dat niet op 15 jaar.
Ik denk dat de bedrijven die batterijen gaan hergebruiken voor stationaire opslag meer kansen hebben.
Maar ook met in het achterhoofd het artikel op Tweakers over solid state batterijen. Stel je zou binnen hetzelfde gewicht en formaat een dubbele capaciteit kunnen stoppen met zelfde C-rating (ooit), dan zou dat best tof zijn. Welliswaar zal tegen die tijd overige technologie en daarmee efficientie weer zover zijn opgeschoven dat het niet meer interessant is zulke batterijen in oude auto's te stoppen
Gewoon harder gaan rijden, en hem dan erop zetten?this schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:02:
Ik had eerder aangegeven dat er een trukje is om een geblokkeerde TACC snelheid (dat je niet meer omhoog kan scrollen) kan omzeilen door naar beneden te scrollen en dan weer naar boven.
Je kunt natuurlijk Teslamate ook zelf hosten. Ik heb het draaien in een docker container.Tommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:25:
[...]
Ja, maar om daar nu 4-5€ per maand voor uit te geven...
Ik denk dat iedereen dit probeert, maar het werkt jammer genoeg niet.Blasterxp schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Gewoon harder gaan rijden, en hem dan erop zetten?
Want als je TACC opeens naar 80 zakt terwijl je 100 doet, ga je normaal sowieso wel zelf terug naar 100 gaan en de TACC weer proberen op te zetten.
Er zijn zover ik weet geen 'trucjes' om automatische snelheidsbeperkingen te overrulen (je kunt wel het gaspedaal intrappen btw). Dit staat gewoon vast. Er zijn wel stukken waarin AP of TACC besluit ineens de maximum-snelheid te hanteren welke je inderdaad vervolgens weer kan opvoeren.
De hele wispelturigheid van het systeem is gewoon ruk. Die bemoeienis zorgt alleen maar voor irritaties en onnodige spontane rem-acties etc...
Ik heb liever nog
-AP == maximum snelheid, nooit hoger (+ingestelde marge)
-TACC == doe wat je wilt, ik blijf van de snelheid af
De hele wispelturigheid van het systeem is gewoon ruk. Die bemoeienis zorgt alleen maar voor irritaties en onnodige spontane rem-acties etc...
Ik heb liever nog
-AP == maximum snelheid, nooit hoger (+ingestelde marge)
-TACC == doe wat je wilt, ik blijf van de snelheid af
[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 08-05-2023 12:30 ]
Dan kom ik weer uit bij de volgende quote: Range Anxiety is mostly present among ICE drivers.bokkow schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:20:
[...]
Dat laatste denk ik ook zeker inderdaad, dat zie je nu ook al wel gebeuren.
Maar ook met in het achterhoofd het artikel op Tweakers over solid state batterijen. Stel je zou binnen hetzelfde gewicht en formaat een dubbele capaciteit kunnen stoppen met zelfde C-rating (ooit), dan zou dat best tof zijn. Welliswaar zal tegen die tijd overige technologie en daarmee efficientie weer zover zijn opgeschoven dat het niet meer interessant is zulke batterijen in oude auto's te stoppen
Laat ons eerlijk zijn, als een auto op een volle lading 350-400km kan, en je kan laden van 10-80% in 25-30 min, en er zijn laadpalen genoeg, ga je dan nog willen bijbetalen (en het extra gewicht mee sleuren) om 600 of 700km actieradius te hebben?
Extra batterijcapaciteit gaat altijd meer kosten, en het aantal mensen dat er echt van kan genieten is beperkt.
Er zijn zeker auto's op de markt die net aan de grens zitten van bruikbaarheid voor langere afstanden, maar ook die zijn goed bruikbaar als je die auto's niet als vakantie of trekauto's gaat gebruiken.
En ja, auto's die caravans kunnen trekken zullen duurder worden... (ik kan het alleen maar toejuichen om minder caravans door Belgie te zien trekken)
Toevallig zei ik dit zelf ook 3 pagina's terugTommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:44:
[...]
Dan kom ik weer uit bij de volgende quote: Range Anxiety is mostly present among ICE drivers.

bokkow schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:51:
[...]
...Range-anxiety is een ding voor mensen die nog niet eerder met een EV hebben gereden...
Valide punten die ik zelf stiekem ook vaak zeg als iemand over range anxiety begintTommie12 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:44:
Laat ons eerlijk zijn, als een auto op een volle lading 350-400km kan, en je kan laden van 10-80% in 25-30 min, en er zijn laadpalen genoeg, ga je dan nog willen bijbetalen (en het extra gewicht mee sleuren) om 600 of 700km actieradius te hebben?
Extra batterijcapaciteit gaat altijd meer kosten, en het aantal mensen dat er echt van kan genieten is beperkt.
Er zijn zeker auto's op de markt die net aan de grens zitten van bruikbaarheid voor langere afstanden, maar ook die zijn goed bruikbaar als je die auto's niet als vakantie of trekauto's gaat gebruiken.
En ja, auto's die caravans kunnen trekken zullen duurder worden... (ik kan het alleen maar toejuichen om minder caravans door Belgie te zien trekken)

Laten we het dan anders zeggen: zelfde capaciteit maar in de helft van het volume en gewicht
[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 08-05-2023 12:57 ]
Dit had ik ook direct na mijn bandenwissel. Ik gebeld met de garage, maar daar gaven ze uiteraard aan dat de profieldikte prima was. Toen in de menu's gedoken om een reset te doen van de winterbanden/zomerbanden sensors en bleek dat er een menuoptie was waarbij ik kon aangeven of ik op zomerbanden of winterbanden/all-seasons reed. Toen ik dat juist instelde heb ik de melding nooit meer teruggehad.Sjod schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:38:
Ik heb sins vorige week nieuwe achterbanden. En krijg nu vaak de melding dat het profiel niet goed is ?.
Het profiel is echter prima 😀. In de handleiding zie ik dat niet alle banden ondersteund worden (staat niet bij welke wel en niet) en dat daardoor de melding kan komen. Weet iemand of dit uit te zetten is?
Look behind you! A three headed monkey!
Nou hier is ie dan.
QS met wit interieur
:strip_exif()/f/image/YDTAl86TX67CI5fd7l9U6qx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles aan het uitvogelen nu.
Een lang gekoesterde wens van ons samen om een Tesla te hebben.
Ik heb er 4 jaar gewerkt en vrouwlief werkt er nog (al 7 jaar inmiddels).
De WiFi wil thuis alleen niet.
Heb een Deco TPLink en dat doet het niet.
Ik heb 3 streepjes maar zodra ik op “verbind” druk na het ingeven van het wachtwoord dan verkleint het naar 1 streepje.
En gebeurt er niks.
Er komt wel een pop up met “verbonden” maar dan krijg ik geen WiFi icoontje in het scherm en als ik dan het netwerk aan klik moet ik me opnieuw aanmelden.
Hetzelfde probleem hebben we ook met de standaard ziggo WiFi router (die ik zelf eigenlijk niet gebruik).
Beetje jammer
want er moet nog een software update gedraaid worden.
QS met wit interieur
:strip_exif()/f/image/YDTAl86TX67CI5fd7l9U6qx9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 3 streepjes maar zodra ik op “verbind” druk na het ingeven van het wachtwoord dan verkleint het naar 1 streepje.
En gebeurt er niks.
Er komt wel een pop up met “verbonden” maar dan krijg ik geen WiFi icoontje in het scherm en als ik dan het netwerk aan klik moet ik me opnieuw aanmelden.
Hetzelfde probleem hebben we ook met de standaard ziggo WiFi router (die ik zelf eigenlijk niet gebruik).
Beetje jammer
[ Voor 8% gewijzigd door nils7 op 08-05-2023 14:10 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Kun het niet (tijdelijk) een hotspot met je telefoon opzetten? Kun je in ieder geval de update doen en daarna uitzoeken hoe de wifi aan de praat te krijgen.nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:08:
Nou hier is ie dan.
QS met wit interieur
[Afbeelding]
Beetje jammerwant er moet nog een software update gedraaid worden.
Ja dat is wel mogelijk.Fly-guy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:12:
[...]
Kun het niet (tijdelijk) een hotspot met je telefoon opzetten? Kun je in ieder geval de update doen en daarna uitzoeken hoe de wifi aan de praat te krijgen.
Sowieso begon de Update melding bij delivery al dus we hebben hem voor vannacht ingepland.
Gefeliciteerd! Made in Berlin, dus. Geinig dat je zelf bij Tesla gewerkt hebt. En dus ondanks dat in een Tesla wil rijdennils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:08:
QS met wit interieur
Ik kreeg de indruk dat de auto wel een redelijk sterk signaal nodig heeft. Ik kon ook onze WiFi-netwerken zien, maar connecten kon ik ook niet. Antenne zit in buitenspiegel passagierskant. Heb uiteindelijk een mini-routertje in m'n laadpaal gemonteerd.De WiFi wil thuis alleen niet.
De droom om Tesla te rijden was er al voordat ik er ging werken.TCMR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:13:
[...]
Gefeliciteerd! Made in Berlin, dus. Geinig dat je zelf bij Tesla gewerkt hebt. En dus ondanks dat in een Tesla wil rijden
[...]
Ik kreeg de indruk dat de auto wel een redelijk sterk signaal nodig heeft. Ik kon ook onze WiFi-netwerken zien, maar connecten kon ik ook niet. Antenne zit in buitenspiegel passagierskant. Heb uiteindelijk een mini-routertje in m'n laadpaal gemonteerd.
Ik heb nooit in sales/service gewerkt gelukkig (m'n vrouw wel) dus een deel van groei pijnen (zeggen we dat zo netjes) is me bespaard gebleven.
Daarnaast ken ik zat Tesla rijders die nooit issues hebben gehad.
En ja wij hadden ook een "in spec" panel gap.
Maar de Model Y is op dit moment gewoon de beste elektrische auto, voor dat geld, wat er verkrijgbaar is (en dat zeg ik inmiddels als NIO medewerker).
Ja de WiFi routers hangen in de meterkast wat denk ik 3,5 meter van de passagiersspiegel is.
Helaas te weinig ruimte om die spiegel aan die kant te krijgen.
Allereerst gefeliciteerd! Wat is QuickSilver toch vet (persoonlijk vind ik dit veel mooier dan Midnight Cherry Red). Wel jammer dat je de auto nooit mee naar de zaak kunt nemennils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:19:
[...]
De droom om Tesla te rijden was er al voordat ik er ging werken.
Ik heb nooit in sales/service gewerkt gelukkig (m'n vrouw wel) dus een deel van groei pijnen (zeggen we dat zo netjes) is me bespaard gebleven.
Daarnaast ken ik zat Tesla rijders die nooit issues hebben gehad.
En ja wij hadden ook een "in spec" panel gap.
Maar de Model Y is op dit moment gewoon de beste elektrische auto, voor dat geld, wat er verkrijgbaar is (en dat zeg ik inmiddels als NIO medewerker).
Ja de WiFi routers hangen in de meterkast wat denk ik 3,5 meter van de passagiersspiegel is.
Helaas te weinig ruimte om die spiegel aan die kant te krijgen.
Dat wifi probleem zal vanzelf wel goed komen als je het voor nu even handmatig opslaat. Misschien wisselen naar 2,4Ghz only netwerk als je de mogelijkheid hebt. Maar ik denk dat ie vanzelf verbinding zal kunnen maken als je het wachtwoord al hebt ingevoerd, mijn auto kon aan de overkant van de straat nog verbinding maken toen ie er maar lang genoeg stond (+/- 20 meter)
Benieuwd of de M3 volgend jaar ook in QS te bestellen is met de facelift.nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:08:
Nou hier is ie dan.
QS met wit interieur
[Afbeelding]
En gebeurt er niks.
Mwoah ik neem m nu mee naar de “concurrent”. 🤣bokkow schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:26:
[...]
Allereerst gefeliciteerd! Wat is QuickSilver toch vet (persoonlijk vind ik dit veel mooier dan Midnight Cherry Red). Wel jammer dat je de auto nooit mee naar de zaak kunt nemen
Maar qua locatie heeft Tesla ook een kantoor precies naast dat van ons dus het voelt toch nog een beetje zo :-)
M’n vrouw en ik kunnen gewoon carpoolen naar het werk.
Maar wellicht is er een manier?
We gaan graag naar Disneyland Parijs. (Eind volgende week is de planning)
En had die net snel even ingevuld als bestemming, uiteraard laden bij Lille.
Maar daarna zou ik met 11% m’n bestemming halen.
Das wat minder.
Uiteraard zit er sinds enkele maanden een Supercharger bijna naast Disneyland.
En ken ik deze route al goed genoeg want ik bereidde me al jaren voor op de dag dat we deze rit elektrisch zouden doen.
Maar dit is een bekende route voor ons.
Zou toch lekkerder zijn dat ie met 20% resterend op de eindbestemming plant.
Kan ABRP dat niet?nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
[...]
Mwoah ik neem m nu mee naar de “concurrent”. 🤣
Maar qua locatie heeft Tesla ook een kantoor precies naast dat van ons dus het voelt toch nog een beetje zo :-)
Das wat minder.
En ken ik deze route al goed genoeg want ik bereidde me al jaren voor op de dag dat we deze rit elektrisch zouden doen.
Dat zijn de voordelen, ook wel bijzonder dat NIO direct naast Tesla een kantoor heeft genomen. Staan er ook verrekijkers op de vensterbanken?nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
[...]
Mwoah ik neem m nu mee naar de “concurrent”. 🤣
A Better Route Plannernils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
Is er een manier om aan te geven dat je je eindbestemming met een bepaald aantal % wil behalen?
Ik had ff snel gegoogled en vond een reactie online van een jaar geleden dat het niet kon.
Ik kreeg het zo snel ook niet gevonden helaas.
Das wat minder.
Nog afgezien van ABRP daarvoor gebruiken: zodra je staat te laden, geeft de auto aan wanneer je verder kan met je rit én wat het aankomstpercentage is bij X bestemming (of dat nou een SuC is of je eindbestemming)nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:41:
[...]
Dus dan laad je gewoon wat langer als je meer marge wilt
1. Doorladen naar 90% zodat ik met ~25% in Antwerpen aankwam voor een laatste lading om door naar huis te gaan
2. Laden totdat de Tesla zei dat ik kon en met 11% in Antwerpen aankomen.
Hoewel ik nummer 2 prima trek, trekt mijn vrouw dat niet en ik had tóch de tijd voordat we moeten rijden naar de trein
TL;DR; kijk wat ABRP voor je in petto heeft, houd dat in je achterhoofd en laat je verder door de navi van Tesla zelf sturen. Of nog beter: zet gewoon de SuC's waar je wil laden er in als extra stops. Kan je zelfs nog voorverwarmen voor supercharging

Ja ABRP kende ik al wel.
Maar had eigenlijk stiekem gehoopt dat het erin zou zitten.
Lange routes plannen via Superchargers is geen probleem.
Dan check ik gewoon wat ie aangeeft en als ik meer nodig heb dan laad ik iets langer.
De WiFi is wel een issue want de met de hotspot op de telefoon hebben we hetzelfde probleem.
Voordeel is wel dat vrouwlief direct op Teams zit met degene die mee kan kijken in de auto en het probleem kan zien :-)
[edit]
En dan meteen het antwoord:
De fabrieks firmware stond er nog op.
De update was al gedownload maar moest nog wel geïnstalleerd worden.
En dan zou de WiFi beter moeten werken.
[edit numero 2]
En de wifi werkt
(na de update)
Maar had eigenlijk stiekem gehoopt dat het erin zou zitten.
Lange routes plannen via Superchargers is geen probleem.
Dan check ik gewoon wat ie aangeeft en als ik meer nodig heb dan laad ik iets langer.
De WiFi is wel een issue want de met de hotspot op de telefoon hebben we hetzelfde probleem.
Voordeel is wel dat vrouwlief direct op Teams zit met degene die mee kan kijken in de auto en het probleem kan zien :-)
[edit]
En dan meteen het antwoord:
De fabrieks firmware stond er nog op.
De update was al gedownload maar moest nog wel geïnstalleerd worden.
En dan zou de WiFi beter moeten werken.
[edit numero 2]
En de wifi werkt
[ Voor 21% gewijzigd door nils7 op 08-05-2023 16:23 ]
Vanmiddag een testrit gemaakt met de model3 RWD in Zwolle (Wezep).
Allereerst prima en uiterst vriendelijk geholpen met allerlei vragen.
Bij het instappen viel meteen op hoe spartaans/kaal de auto van binnen is. Misschien een kwestie van wennen en ook het gevolg van alle informatie/bediening op het touchscreen, maar duidelijk anders dan ik gewend ben. Geeft uiteraard wel lekker veel ruimte.
Maar het dashboard was snel vergeten op het moment dat ik wegreed. Het was mijn eerste ervaring in een elektrische auto en in snap dat mensen niet meer anders willen. Ik hoef het de eigenaren niet uit te leggen uiteraard, maar niet alleen de versnelling, maar ook de rust maakt het rijden heerlijk. Dat is toch wel iets anders in mijn Suzuki Swift (al blijft dat ook een prima karretje).
Stukje snelweg, N weg, bebouwde kom en buitenweggetjes gedaan en het is bijna een andere manier van rijden. En dat in de "goedkoopste" versie, kan me voorstellen dat een andere model3 of een Y nog meer toevoegt.
Grote kans dat binnenkort de knop ingedrukt gaat worden, hoogstwaarschijnlijk een blauwe (met trekhaak) om binnen het subsidie bedrag te blijven, het is immers al duur genoeg
.
Allereerst prima en uiterst vriendelijk geholpen met allerlei vragen.
Bij het instappen viel meteen op hoe spartaans/kaal de auto van binnen is. Misschien een kwestie van wennen en ook het gevolg van alle informatie/bediening op het touchscreen, maar duidelijk anders dan ik gewend ben. Geeft uiteraard wel lekker veel ruimte.
Maar het dashboard was snel vergeten op het moment dat ik wegreed. Het was mijn eerste ervaring in een elektrische auto en in snap dat mensen niet meer anders willen. Ik hoef het de eigenaren niet uit te leggen uiteraard, maar niet alleen de versnelling, maar ook de rust maakt het rijden heerlijk. Dat is toch wel iets anders in mijn Suzuki Swift (al blijft dat ook een prima karretje).
Stukje snelweg, N weg, bebouwde kom en buitenweggetjes gedaan en het is bijna een andere manier van rijden. En dat in de "goedkoopste" versie, kan me voorstellen dat een andere model3 of een Y nog meer toevoegt.
Grote kans dat binnenkort de knop ingedrukt gaat worden, hoogstwaarschijnlijk een blauwe (met trekhaak) om binnen het subsidie bedrag te blijven, het is immers al duur genoeg
Zoals hierboven ook genoemd: Zorg ervoor dat de 2.4 GHz band beschikbaar is, 5 & 6 GHz werken helaas niet.nils7 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:08:
En gebeurt er niks.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik zat voor de gein even te Marktplaatsen (en schrikken dat nieuwe model Y en 3 bij Tesla goedkoper zijn nieuw dan gebruikt op MP) en kwam ik dit tegen. Kan er niet goed meer info over vinden (maar dat kan aan mn vakantie-wifi liggen)
Bijzonder samengesteld. Stiekem wel cool qua plastic maar hoog Ali gehalte voor RGB en het 2e scherm?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Bijzonder samengesteld. Stiekem wel cool qua plastic maar hoog Ali gehalte voor RGB en het 2e scherm?
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hi, Ik heb een model Y en van de zomer wil ik met de skibox op vakantie. Welke roof rack raden jullie aan? Hiervoor had ik een model S en heb ik de originele roof racks gekocht (moet ik nog verkopen). Wat mij op viel is dat ze snel beschadigde maar wel stevig waren. Heb echter geen zin om nog een keer EUR 500,--- neer te leggen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen...
Ik kwam deze tegen:
https://www.tesery.com/pr...rs?variant=40979662373015
Ik kwam deze tegen:
https://www.tesery.com/pr...rs?variant=40979662373015
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.