Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 394 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.700.119 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:45
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:56:
[...]

Routeplanning op basis van bezetting kan niet goed werken, het varieert met de tijd. Het volstaat eigenlijk om de bezettingsgraad (en aantal laders) van alle nabije laders op het punt waar je ongeveer wil laden te kunnen zien, zodat je zelf kan beslissen waar je het best kan stoppen.

De bezetting bij aankomst kan ook Tesla niet voorspellen. Zeker niet nu de chargers van Tesla ook door andere merken gebruikt worden.
Als die na het plannen toch vol raakt dan zal de Tesla een andere SuC gaan plannen automatisch.
Mijn E-tron ziet het voor zover ik weet wel bij het plannen van de route maar geen idee of hij het gaandeweg aanpast eigenlijk. Nog nooit bij een volle lader aangekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
[...]
Routeplanning op basis van bezetting kan niet goed werken, het varieert met de tijd. [...]
Je kan het zien aan hoeveel mensen er naartoe navigeren. Als je weet dat er 20 aankomen bij een supercharger en er zijn maar 20 plekken en je weet dat 1 supercharger eerder er wel plek is bij aankomst kan je de route er op aanpassen.
[...]
Het volstaat eigenlijk om de bezettingsgraad (en aantal laders) van alle nabije laders op het punt waar je ongeveer wil laden te kunnen zien, zodat je zelf kan beslissen waar je het best kan stoppen.
[...]
Dat volstaat dus alleen als je nu moet laden, maar heeft weinig nut op lange reizen. Enaat dan nu juist zijn wanneer je die snelladers het hardst nodig hebt.
[...]

De bezetting bij aankomst kan ook Tesla niet voorspellen. Zeker niet nu de chargers van Tesla ook door andere merken gebruikt worden.
Het wordt accuraat maar er zijn nog steeds scenarios waarin het heel handig is om te weten hoe laat er hoeveel autos gepland staan om aan te komen. Zie bij het scenario dat ik eerder in deze post beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Vandaag door de Ardèche gereden, ongeveer 60km door bergweggetjes en kleine dorpjes. Het is hier heet dus de airco op maximaal. Ik schrok echter behoorlijk van het verbruik. Gemiddeld 239 wu/km! En het is niet zo dat we alleen maar bergop reden. Is dit normaal? Ons normale verbruik in Nederland ligt op 107. Betreft M3 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
Kan het zijn bij het laden dat je scherm in de auto iets knipperd heel langzaam. Viel mij ineens op. Rij een Tesla model y rwd sinds afgelopen vrijdag. Ik heb er een blauwe laadkabel bij gekregen. Maar het lijkt erop met die kabel dat je niet kan drukken op laadkabel aansluiting zodat het laadpunt open gaat of dat je hem kan ontgrendelen.. herkennen jullie dit ook..

[ Voor 48% gewijzigd door Jeffrey140 op 28-07-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:28
Caelorum schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Je kan het zien aan hoeveel mensen er naartoe navigeren. Als je weet dat er 20 aankomen bij een supercharger en er zijn maar 20 plekken en je weet dat 1 supercharger eerder er wel plek is bij aankomst kan je de route er op aanpassen.

[...]

Dat volstaat dus alleen als je nu moet laden, maar heeft weinig nut op lange reizen. Enaat dan nu juist zijn wanneer je die snelladers het hardst nodig hebt.

[...]

Het wordt accuraat maar er zijn nog steeds scenarios waarin het heel handig is om te weten hoe laat er hoeveel autos gepland staan om aan te komen. Zie bij het scenario dat ik eerder in deze post beschreef.
Allemaal onnodig complex en sowieso weinig nauwkeurig. Alleen enigszins nuttig in een Tesla-only world. En die is steeds verder weg. Iedereen kan tegenwoordig bij Tesla laden en elders zijn er nog veel meer alternatieven. Als je dan Tesla-only navigeert heb je minder opties en ook nog eens de illusie dat je de bezetting van de laders kan voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Laatst online: 12-09 16:10
Gumball schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:12:
Vandaag door de Ardèche gereden, ongeveer 60km door bergweggetjes en kleine dorpjes. Het is hier heet dus de airco op maximaal. Ik schrok echter behoorlijk van het verbruik. Gemiddeld 239 wu/km! En het is niet zo dat we alleen maar bergop reden. Is dit normaal? Ons normale verbruik in Nederland ligt op 107. Betreft M3 2024
Niks verkeerd mee, dan rij je in NL waarschijnlijk snelweg met krap aan 100 km/h op de teller of rustig door de stad wat of ringwegen. 107 ik zit in NL op 169 gemiddeld met veel snelweg en wat harder. Met airco maximaal en korte stukjes met klimmen dan moet die wel wat harder werken, als je lange rit maakt en alles is op temperatuur dan zakt het verbruik. Als ik korte ritten heb en hij moet veel koelen ga je zo boven de 200 wu/km en later in de rit zakt dit weer terug naar daaronder.

[ Voor 18% gewijzigd door Alexander1984 op 28-07-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Jeffrey140 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:41:
Kan het zijn bij het laden dat je scherm in de auto iets knipperd heel langzaam. Viel mij ineens op. Rij een Tesla model y rwd sinds afgelopen vrijdag. Ik heb er een blauwe laadkabel bij gekregen. Maar het lijkt erop met die kabel dat je niet kan drukken op laadkabel aansluiting zodat het laadpunt open gaat of dat je hem kan ontgrendelen.. herkennen jullie dit ook..
De blauwe Mennekes kabel heeft geen ontgrendel knop.

Scherm knippert bij mijn M3H niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey140
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-08-2024
mjvdzwet schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:58:
[...]

De blauwe Mennekes kabel heeft geen ontgrendel knop.

Scherm knippert bij mijn M3H niet.
Dank helder zat al te kijken.😅 scherm had denk ik met de automatische helderheid te maken want nu is het weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 12:02
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Dat lijkt sowieso niet te kloppen? Vanaf mei gelden deze tarieven. Om de prijzen naar beneden te krijgen hebben ze dus bepaalde abonnementen zoals Tesla dat ook heeft.

[Afbeelding]
Ik betaal hier 22 cent per kWu, 29 als ik geen lid/telsa bezitter was. De prijs met abonnement bij Ionity is dus hoger dan de prijs zonder bij Tesla. Om nog maar te zwijgen over hoe bizar duur Ionity is zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
MoonRaven schreef op zondag 28 juli 2024 @ 21:32:
[...]

Ik betaal hier 22 cent per kWu, 29 als ik geen lid/telsa bezitter was. De prijs met abonnement bij Ionity is dus hoger dan de prijs zonder bij Tesla. Om nog maar te zwijgen over hoe bizar duur Ionity is zonder abonnement.
Je zult "hier" wat preciezer moeten definiëren. Er zullen wellicht uitzonderingen zijn. Maar op veel plaatsen in Europa liggen de prijzen van Ionity (met abonnement) in de buurt van de prijzen van Tesla laders in de omgeving (ook met abonnement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Hoeveel laders er beschikbaar zijn zie ik bij elke aanbieder van laders. Daarvoor heb je al lang geen Tesla meer nodig. Dat er bij een Ionity standplaats maar 6 laders staan interesseert me weinig, ik kijk naar de de bezettingsgraad en er zijn bijna altijd voldoende alternatieven (ja, eventueel ook Tesla) waarvan je de bezettingsgraad ook ziet.
Dan heeft jouw BMW (die tijd je toch?) dat goed voor elkaar. Dat is volgens mij echter geen gemeengoed.

2 jaar geleden met de Ioniq 5 meegemaakt. Super vroeg vertrokken om voor 7 uur voorbij Parijs te laden bij Ionity. 4 palen, maar bij aankomst bleek er een stuk. Wij hadden gelukkig nog net op tijd gewisseld naar een wel werkende paal, daarna begon de laadfile al.

Zou best kunnen dat het inmiddels beter werkt en ik gewoon pech heb gehad, maar wel opvallend dat ik bij Ionity, Fastned en Allego (en ook regelmatig bij de kleinere lokale netwerkjes) pech heb gehad, maar nooit bij Tesla.

Ik weet niet of er cijfers over uptime worden gepubliceerd in Europa. In de VS wel en daar steken de Superchargers met kop en schouders uit boven de rest. Ik vind die betrouwbaarheid belangrijk, want ik heb geen zin in ergens aankomen, constateren dat het niet werkt en dan met samengeknepen billetjes naar een volgende lader rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 16:35:
[...]

BMW en Mercedes bijvoorbeeld bieden Plug and Charge aan via het wereldwijde Hubject eroaming netwerk. Daar zouden meer dan 2000 aanbieders van laadpalen bij aangesloten zijn. Heb het zelf niet geactiveerd (is gratis overigens), dus kan er verder weinig over zeggen. Maar bvb Ionity en LastMileSolutions, maar ook Shell zie ik, zijn bij de aangesloten aanbieders.
Maar dat lijkt dan op een gesloten systeem zoals de Tesla's dat ook met de Tesla's hebben? Ben meer op zoek naar netwerken zoals Fastned die het met elke auto hebben die via CCS laden kan en die unieke code doorgeeft. Want Shell kan ik 't niet instellen (los van welke auto dan ook) en bij Ionity ook niet. Kan ook niks bij shell vinden dat dit een optie is, idem ionity.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gemiddeld 107. Ik vraag me soms af in welk universum sommige mensen rijden. Tuurlijk, je hebt nog geen winter gezien, maar toch. Van de week een keer maximaal zuinig geprobeerd te rijden tijdens perfecte omstandigheden: 23 graden, amper wind, 100km waarvan 95km snelweg met overal 102 op de AP, maximaal anticiperen, uitrollen, defensief rijden. Dan haal ik rond de 115 wh/km gemiddeld met de SR+ LFP. En wil ik mezelf continu in de vangrail prakken uit ellende. :+

All jokes aside: kan prima normaal zijn. Boven de 30 graden is soms net zo killing als onder de 5 graden. Als je niet voorkoelt en met 60 graden interieur wegrijdt, de airco op 18 graden zet, volgeladen auto hebt (?), op onregelmatige wijze meer omhoog dan omlaag rijdt én niet overal goed regenereert (want LFP op 100% accu ofzo), dan kan het verbruik flink tegenvallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Oekol schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:19:
[...]

Maar dat lijkt dan op een gesloten systeem zoals de Tesla's dat ook met de Tesla's hebben? Ben meer op zoek naar netwerken zoals Fastned die het met elke auto hebben die via CCS laden kan en die unieke code doorgeeft. Want Shell kan ik 't niet instellen (los van welke auto dan ook) en bij Ionity ook niet. Kan ook niks bij shell vinden dat dit een optie is, idem ionity.
Nee het is een netwerksysteem gebaseerd op open standaarden. Wel moeten er gegevens uitgewisseld worden tussen de exploitant van de laadpaal en de aanbieder van het abonnement (waarmee de wagen gekoppeld werd), het is dus vergelijkbaar met een systeem van laadpassen uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:38:
[...]

Nee het is een netwerksysteem gebaseerd op open standaarden. Wel moeten er gegevens uitgewisseld worden tussen de exploitant van de laadpaal en de aanbieder van het abonnement (waarmee de wagen gekoppeld werd), het is dus vergelijkbaar met een systeem van laadpassen uiteindelijk.
Het automerk moet er bij aansluiten, dat is tesla niet dus daarmee geen optie. Moet weer omslachtig, geef gewoon de optie zoals Fastned en het wordt allemaal veel makkelijker. Nu is het makkelijk als je automerk hier tussen staat of zolas bij Tesla is 't makkelijk als je bij de SuCs laad of Fastned. Achja..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5e6SyBMx0mutjvHlzYf8WVcK980=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZHaIIkJTnIEaw4CJP2lWESv.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:45:
[...]
Allemaal onnodig complex en sowieso weinig nauwkeurig. Alleen enigszins nuttig in een Tesla-only world. En die is steeds verder weg. Iedereen kan tegenwoordig bij Tesla laden en elders zijn er nog veel meer alternatieven. Als je dan Tesla-only navigeert heb je minder opties en ook nog eens de illusie dat je de bezetting van de laders kan voorspellen.
Alles is beter dan niets. In de praktijk betekend het vooralsnog dat ik nooit bij een volle supercharger aankom.

Ohja en superchargers staan sowieso nog minstens 9 van de 10 keer alleen Tesla's te laden.

Overigens heb ik eerder al gezegd dat de superchargers geen uniek selling point meer zijn he. Je hoeft mij dus niet te overtuigen. Het enige waar ze nog iets van een lead hebben is in het feit dat ze dus wel al die data van de bezetting van de superchargers hebben incl verwachte bezetting op basis van historische gegevens en realtime gegevens van de autos onderweg en de ladende autos.
Het zou de andere aanbieders (en Tesla) overigens sieren die data (betaald) ook beschikbaar te stellen zodat andere merken er ook mee kunnen integreren en van profiteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 29-07-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Airco vreet veel energie als het buiten 30+ graden is. Zeker als je binnendoor weggetjes rijdt waardoor je langer onderweg bent (dus lange tijd airco aan).

Hier een voorbeeld van mijn MY LR 1.5 week geleden; (gemiddelde in NL is 150-170 wu/km)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwoHz2noN24ThBm-7AKMeIGqN3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BCrWjGXdAmexM05a0amysHKP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 13:05
Scientific schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:45:
[...]

Nee hoor, In de praktijk blijkt het best aardig te kloppen en toch wel nuttige info bij lange ritten. Heb het zelf ervaren in Frankrijk 1.5 week geleden. En wat ik ook gemerkt heb is dat er in buitenland zelden een non -tesla bij SuC komt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:14
Zijn er mensen die ervaring hebben met de autoverzekering 'InsureMyTesla' ?
Heeft het een toegevoegde waarde of kan ik beter een gewone auto verzekering nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:33
GekkeRipper schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:32:
[...]

En wat is er achter gedaan? Bij mij is het trillen nog niet volledig weg, maar ruim in orde. Dit na 14k km op de banden gereden te hebben en enkele duizenden km geleden zijn alle 4 de wielen gebalanceerd. Op slecht wegdek trilt de boel nog wel. Ik vrees een eigenschap van de model 3 performance. Gelukkig woon ik in Nederland met biljartlakens als wegen.

Hoeveel km heb jij op de banden?
Achter waarschijnlijk alleen gebalanceerd en uitgelijnd. Ik had pas circa 6000km op de banden staan. Zal wel een eigenschap zijn inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik het wel erg vind vanaf 130 en sneller. Al mag je dat niet in Nederland. En de keren dat ik naar Duitsland ga is ook op 1 hand te tellen :).
Maar dan nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scientific
Armo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:15:
[...]

Nee hoor, In de praktijk blijkt het best aardig te kloppen en toch wel nuttige info bij lange ritten. Heb het zelf ervaren in Frankrijk 1.5 week geleden. En wat ik ook gemerkt heb is dat er in buitenland zelden een non -tesla bij SuC komt laden.
Als ik zie dat een plaats 3/8 laders bezet heeft op 10-15min rijden weet ik ook dat er laders vrij zullen zijn. Zelfs bij 6/8 is de kans erg groot en bij 7/8 weet je nog altijd dat er waarschijnlijk geen wachtrij zal staan als je aankomt. Dat volstaat ruimschoots om in te schatten waar je het best stopt om te laden. Vergeet niet dat er veel meer keuze aan laders is als je je niet tot Tesla beperkt.

Dat er weinig niet-Tesla’s bij een SuC komen laden (niettegenstaande ze bij de goedkoopste opties zijn) komt vooral omdat ze meestal op onhandige plaatsen liggen.

Mensen met een Tesla leven een beetje in een Tesla-bubbel, met een Tesla-navigatie die hen automatisch naar de Tesla-laders leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Het punt is dat ik dus niet wil rond zoeken naar een lader. Als ik een land dit naar Frankrijk maak, dan wil ik dat de navigatie me gewoon naar een lader stuurt en dat ik (enigszins) garantie heb dat als ik daar aankom ik ook kan laden. Het systeem dat Tesla heeft kan dat. Ik heb geen zin om al rijdend (of te moeten stoppen) om te moeten zoeken naar een lader als degene die toevallig gekozen is vol zou zijn.

Ik wil best geloven dat bijv. Een Scenic E-Tech dat ook zou kunnen als Google de juiste gegevens zou krijgen van alle laadstations. Maar momenteel krijgen ze dat niet.
Tesla ook niet en dat zal ongetwijfeld nog 1 van de laatste redenen zijn waarom ze je nooit naar zo'n Fastned gestuurd wordt (naast dat ze er zelf niet aan verdienen dan).

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 29-07-2024 08:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Armo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:11:
[...]

Airco vreet veel energie als het buiten 30+ graden is. Zeker als je binnendoor weggetjes rijdt waardoor je langer onderweg bent (dus lange tijd airco aan).

Hier een voorbeeld van mijn MY LR 1.5 week geleden; (gemiddelde in NL is 150-170 wu/km)

[Afbeelding]
Als die airco een dik uur vol aan de bak moet, en je rijdt maar 23km in 1uur 15min, dan is het verbruik per km idd nogal hoog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
Caelorum schreef op maandag 29 juli 2024 @ 08:07:
Het punt is dat ik dus niet wil rond zoeken naar een lader. Als ik een land dit naar Frankrijk maak, dan wil ik dat de navigatie me gewoon naar een lader stuurt en dat ik (enigszins) garantie heb dat als ik daar aankom ik ook kan laden. Het systeem dat Tesla heeft kan dat. Ik heb geen zin om al rijdend (of te moeten stoppen) om te moeten zoeken naar een lader als degene die toevallig gekozen is vol zou zijn.

Ik wil best geloven dat bijv. Een Scenic E-Tech dat ook zou kunnen als Google de juiste gegevens zou krijgen van alle laadstations. Maar momenteel krijgen ze dat niet.
Tesla ook niet en dat zal ongetwijfeld nog 1 van de laatste redenen zijn waarom ze je nooit naar zo'n Fastned gestuurd wordt (naast dat ze er zelf niet aan verdienen dan).
Waarom zou je moeten zoeken? De navigatie geeft je een voorstel waar ze automatisch naar toe navigeert, maar laat je ook andere opties zien. Je bent niet gebonden aan de (beschikbaarheid van) laders van één merk…

Meer keuze is meer laders is meer opties om drukke locaties te mijden.

Overigens is wachten op 99% van de locaties/tijdstippen geenszins een probleem. Laat staan dat je daadwerkelijk nut hebt aan informatie over “hoeveel auto’s naar een lader navigeren”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:19
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Overigens is wachten op 99% van de locaties/tijdstippen geenszins een probleem.
Is mijn ervaring ook, behalve op drukke vakantiedagen. Heb wel wat wachttijden gehad tijdens wintersport (als half nederland onderweg is). En nu ook in Italie, waar er op sommige stukken geen alternatieven zijn voor een bepaalde oplader. En sta je zo “ouderwets” weer in de laadfile. Maar dat zijn uitzonderingen tijdens piekdagen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:01:
[...]

Waarom zou je moeten zoeken? De navigatie geeft je een voorstel waar ze automatisch naar toe navigeert, maar laat je ook andere opties zien. Je bent niet gebonden aan de (beschikbaarheid van) laders van één merk…

Meer keuze is meer laders is meer opties om drukke locaties te mijden.

Overigens is wachten op 99% van de locaties/tijdstippen geenszins een probleem. Laat staan dat je daadwerkelijk nut hebt aan informatie over “hoeveel auto’s naar een lader navigeren”.
Je weet heus dat de navigatie van Tesla alleen de SuCs weer geeft. Daarvoor lees je al lang genoeg mee in dit topic. 3rd party chargers moet je via de bliksemschicht toevoegen en is 'onhandig'. Overigens zie ik je telkens benoemen dat: 'Dat (...) SuC (..) meestal op onhandige plaatsen liggen.'

Persoonlijk ben ik er blij mee dat ze op de plaatsen liggen waar ze liggen. Weet je waarom? Wanneer wij een SuC gebuiken ben ik met mijn twee jonge kinderen, vrouw en op vakantie.

Twee redenen waarom ik graag even de snelweg af draai zodat we ergens rustig de benen kunnen strekken en de kinderen kunnen rennen en spelen. Langs de snelweg of bij een tankstation heb je doorgaans niet echt een lekker stuk groen (zonder dat mensen eventueel daar de honden uitlaten of dat mannen even snel plassen langs de kant).

Wij leggen op die plekken waar we laden een picknick kleedje neer en donderjagen met de kinderen. Heerlijke rust en dat voor die paar minuten omrijden. Als tijd mij echt zo aan het hart zou gaan, ga ik denk ik niet op vakantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavahy
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 24-08 09:53
Ik volg dit topic al even omdat we sinds 1 maand privé een Model Y hebben.
De andere auto is via het werk en is een BMW iX1. Met de BMW zijn we al naar Italië gereden en zij werken oa samen met Ionity. Dat vonden we trouwens top. Nooit moeten aanschuiven en dat in een vakantieperiode.

Wat wij echt ontzettend gemakkelijk en gebruiksvriendelijk vinden aan de navigatie van de BMW, dat is dat je manueel kan instellen met welke netwerkaanbieders de wagen rekening moet houden om te (snel)laden. Je kan dat instellen in de auto, maar ook via de app. Zie lijstje hieronder op foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhMoYN5wcAYgeTORw4rupwNo2j4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k4S4qrPiHILRrUAYVvujZ7l3.png?f=fotoalbum_large

Op de navigatie verschijnen dan al die geselecteerde laadplaatsen en als je erop klikt, zie je hoeveel laadpalen er zijn en ook hoeveel er op dat moment bezet zijn.
Hetzelfde zie je trouwens ook in de app van BMW. Dat zit echt wel héél goed in elkaar vind ik.

Met de Model Y hebben we nog geen verre ritten gedaan, maar ik vrees dat hij ons enkel naar SuperChargers zal sturen. Ook al zijn er misschien voldoende en is dat goedkoop, toch voelt dat ergens aan als een "beperking". Ik zou het op prijs stellen dat ik zelf kan aangeven met welke laadpunten de auto rekening moet houden tijdens de rit. De prijs doet er ook wel toe, maar voor die paar keer per jaar iets meer betalen, daar ga ik ook niet dood van gaan ;)
In de Tesla-app kun je eigenlijk niet zo heel veel gaan instellen heb ik de indruk. In de auto zelf heb ik ook al wat gezocht, maar ook daar vind ik niet direct een lijst met "voorkeuraanbieders".
Of komt dit nog met een update van Tesla?

Als je dan een extra app moet gaan gebruiken, dan is dat eigenlijk wel wat omslachtig en zelfs wat beschamend voor Tesla.

Los van dat laden, is het uiteraard wel een zalige auto :-)

[ Voor 7% gewijzigd door mavahy op 29-07-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Als je de Y een maand hebt, heb je dan geen gratis 20K SuC km?

Ik heb mn 3 ook een maand en nu 4 superchargers gebruikt. Gisteren bij Zevenaar. Volgens de reviews in Google maps de slechtste van Nederland. Geloof ik meteen en jammer dat je niet 3km verderop naar Duiven wordt gestuurd, waar het veel beter (nieuwer, schoner, wel snel) schijnt te zijn.

Ik ga over een paar weken naar Oostenrijk. Wordt mn eerste ervaring met SuCs op een lange rit. Ik vertrouw op Tesla navigatie en zie het wel. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door kwaazaar op 29-07-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:30
kwaazaar schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:20:
Als je de Y een maand hebt, heb je dan geen gratis 20K SuC km?

Ik heb mn 3 ook een maand en nu 4 superchargers gebruikt. Gisteren bij Zevenaar. Volgens de reviews in Google maps de slechtste van Nederland. Geloof ik meteen en jammer dat je niet 3km verderop naar Duiven wordt gestuurd, waar het veel beter (nieuwer, schoner, wel snel) schijnt te zijn.

Ik ga over een paar weken naar Oostenrijk. Wordt mn eerste ervaring met SuCs op een lange rit. Ik vertrouw op Tesla navigatie en zie het wel. _/-\o_
Dat gebeurt mij ook altijd, laden in Zevenaar op die achenebbisj kruising bij een tankstation zonder faciliteiten. Duiven is sneller (V4 beschikbaar) en betere faciliteiten (Toekan) - ik rij dan inderdaad gewoon door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
Scientific schreef op maandag 29 juli 2024 @ 07:31:
[...]
Mensen met een Tesla leven een beetje in een Tesla-bubbel, met een Tesla-navigatie die hen automatisch naar de Tesla-laders leidt.
Heerlijk O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
mavahy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:09:
De andere auto is via het werk en is een BMW iX1. Met de BMW zijn we al naar Italië gereden en zij werken oa samen met Ionity. Dat vonden we trouwens top. Nooit moeten aanschuiven en dat in een vakantieperiode.

Wat wij echt ontzettend gemakkelijk en gebruiksvriendelijk vinden aan de navigatie van de BMW, dat is dat je manueel kan instellen met welke netwerkaanbieders de wagen rekening moet houden om te (snel)laden. Je kan dat instellen in de auto, maar ook via de app. Zie lijstje hieronder op foto:

[Afbeelding]

Op de navigatie verschijnen dan al die geselecteerde laadplaatsen en als je erop klikt, zie je hoeveel laadpalen er zijn en ook hoeveel er op dat moment bezet zijn.
Hetzelfde zie je trouwens ook in de app van BMW. Dat zit echt wel héél goed in elkaar vind ik.

Met de Model Y hebben we nog geen verre ritten gedaan, maar ik vrees dat hij ons enkel naar SuperChargers zal sturen. Ook al zijn er misschien voldoende en is dat goedkoop, toch voelt dat ergens aan als een "beperking". Ik zou het op prijs stellen dat ik zelf kan aangeven met welke laadpunten de auto rekening moet houden tijdens de rit. De prijs doet er ook wel toe, maar voor die paar keer per jaar iets meer betalen, daar ga ik ook niet dood van gaan ;)
In de Tesla-app kun je eigenlijk niet zo heel veel gaan instellen heb ik de indruk. In de auto zelf heb ik ook al wat gezocht, maar ook daar vind ik niet direct een lijst met "voorkeuraanbieders".

Als je dan een extra app moet gaan gebruiken, dan is dat eigenlijk wel wat omslachtig en zelfs wat beschamend voor Tesla.

Dat heeft BMW dan inderdaad erg goed voor elkaar. Kan niet bij Tesla. Ik verwacht zelf niet dat dit in de afzienbare toekomst met een update wordt toegevoegd. Het druist in tegen het verdienmodel van Tesla.

Je kunt alleen naar andere opladers navigeren met het bliksemschichticoontje. Niet als onderdeel van de reisplanning zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 09:27
Oekol schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:55:
[...]
Wij leggen op die plekken waar we laden een picknick kleedje neer en donderjagen met de kinderen. Heerlijke rust en dat voor die paar minuten omrijden. Als tijd mij echt zo aan het hart zou gaan, ga ik denk ik niet op vakantie.
Wij doen bijna alles hetzelfde, alleen dat donderjagen niet. Wat is het?

Overigens kan je bij zo beetje ieder groot snelweg tankstation laden tegenwoordig. Daarom heb ik bv ook een shell recharge pass. Als we alleen voor toilet en koffie even stopen dan wil ik daar wel eens laden, al is het maar 5 tot 10 minuten, scheel het weer bij de volgende SuC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
tinusterror schreef op maandag 29 juli 2024 @ 06:39:
[...]

Achter waarschijnlijk alleen gebalanceerd en uitgelijnd. Ik had pas circa 6000km op de banden staan. Zal wel een eigenschap zijn inderdaad. Al moet ik zeggen dat ik het wel erg vind vanaf 130 en sneller. Al mag je dat niet in Nederland. En de keren dat ik naar Duitsland ga is ook op 1 hand te tellen :).
Maar dan nog...
Na 6000km zouden ook vlakke banden voldoende rond moeten zijn geworden om goed te kunnen balanceren. Dus als het trillen dan nog niet weg is, op glad asfalt, dan is er iets anders mis.

Ik heb een keer een Tesla monteur hierover gesproken en die gaf aan dat de Model Y performance nóg gevoeliger is voor imperfecties in het wegdek dan de Model 3 Performance (niet highland).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 23:29

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

@de_Woesh, Kom je uit Vlaanderen? Donderjagen is wat wild spelen, met een vriendelijke knipoog. Als mijn moeder vroeger het zat was zei ze altijd dat het donderjagen moest ophouden.

[ Voor 10% gewijzigd door peerke 1960 op 29-07-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
peerke 1960 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:31:
@de_Woesh, Kom je uit Vlaanderen? Donderjagen is wat wild spelen, met een vriendelijke knipoog. Als mijn moeder vroeger het zat was zei ze altijd dat het donderjagen moest ophouden.
Nee, niet uit vlaanderen, maar geen term die wij hier thuis gebruiken.
Maar dank voor de uitleg.

Om weer ff ontotpic te gaan: ik ben nu op een vakantie park in zweden en wat is die wifi ontvangst van de Tesla slecht zeg.

Ik moet in de auto met mijn telefoon met het parkwifi netwerk verbinden om dan een hotspot voor de auto te maken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als ik zie dat een plaats 3/8 laders bezet heeft op 10-15min rijden weet ik ook dat er laders vrij zullen zijn. Zelfs bij 6/8 is de kans erg groot en bij 7/8 weet je nog altijd dat er waarschijnlijk geen wachtrij zal staan als je aankomt. Dat volstaat ruimschoots om in te schatten waar je het best stopt om te laden. Vergeet niet dat er veel meer keuze aan laders is als je je niet tot Tesla beperkt.

Dat er weinig niet-Tesla’s bij een SuC komen laden (niettegenstaande ze bij de goedkoopste opties zijn) komt vooral omdat ze meestal op onhandige plaatsen liggen.

Na een paar minder goede ervaringen buiten het netwerk en goede ervaringen bij Tesla ben ik inderdaad teruggekeerd naar de Tesla bubbel, maar blijf wel open voor betere opties die ik bv in Ierland wel nodig zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Jmtpes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 00:54:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de autoverzekering 'InsureMyTesla' ?
Heeft het een toegevoegde waarde of kan ik beter een gewone auto verzekering nemen?
Was ten tijde van aankoop (begin 2023) van mijn 2022 Model 3 RWD de goedkoopste optie voor mij met +- 9 schadevrije jaren. Heb ze gelukkig niet nodig gehad, want het beeindigen en afronden, en ieder ander contact dat ik met ze "moest" hebben tussendoor was extreem traag.
Het is een whitelabel verzekeraar via via via via via via, waardoor het gewoon onduidelijk is hoe en wat je in conctact moet komen met ze voor een eenvoudige vraag over bijvoorbeeld facturering. (Het beantwoorden van een eenvoudige vraag via email kostte ze +- 30 dagen.)

Ik betaalde daar inclusief pechhulp en de hele bende erop en eraan een euro of.. €90 per maand geloof ik.

Zit nu via Independer mij Mintley met +- hetzelfde pakket incl pechhulp voor +- €75 per maand.

Beiden all-risk, en voor mij belangrijk: Onbeperkte kilometrage, want ik maak +- 50k km's per jaar.

Ik zou voor diezelfde verzekering nu €105 per maand betalen bij insuremytesla (of €95 als je de "gratis maand" eraf haalt).
Via Independer nu afsluiten €75 (+ een paar euro voor de pechhulp).

Daar is tot zover de ervaring qua contact een stuk beter, IsureMyTesla had de schadevrije jaren verzuimd in ROYdata te zetten.. dat werd gemeld en met terugwerkende kracht verrekend toen insuremytesla dat 1,5 maand later eindelijk rechtgezet had.

TL:DR: Ik raad ze niet aan, sloom, niet de goedkoopste, en vage verzekeringsstructuur met klantenservice die overwegend in het engels kan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[Afbeelding]

Als je perse andere fastchargers wilt gebruiken omdat je dan wat meer vrijheid kan ervaren, dan kan je iets als ABRP gebruiken.

Ik heb er nu twee langere reizen mee gedaan (zuid Duitsland en Italie) en heb alleen bij Superchargers geladen. Ging prima en heb het zeker niet als beperking ervaren.

[ Voor 89% gewijzigd door CrashOne op 29-07-2024 12:05 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
The_Woesh schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:39:
[...]

Nee, niet uit vlaanderen, maar geen term die wij hier thuis gebruiken.
Maar dank voor de uitleg.

Om weer ff ontotpic te gaan: ik ben nu op een vakantie park in zweden en wat is die wifi ontvangst van de Tesla slecht zeg.

Ik moet in de auto met mijn telefoon met het parkwifi netwerk verbinden om dan een hotspot voor de auto te maken. |:(
Huh ik wist niet dat je je mobiel met wifi kan verbinden en dan als hotspot op te zetten?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
SirLct schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:13:
[...]

Huh ik wist niet dat je je mobiel met wifi kan verbinden en dan als hotspot op te zetten?
Volgens mij kan dat ook niet O-)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:01:
[...]

Was ten tijde van aankoop (begin 2023) van mijn 2022 Model 3 RWD de goedkoopste optie voor mij met +- 9 schadevrije jaren. Heb ze gelukkig niet nodig gehad, want het beeindigen en afronden, en ieder ander contact dat ik met ze "moest" hebben tussendoor was extreem traag.
Het is een whitelabel verzekeraar via via via via via via, waardoor het gewoon onduidelijk is hoe en wat je in conctact moet komen met ze voor een eenvoudige vraag over bijvoorbeeld facturering. (Het beantwoorden van een eenvoudige vraag via email kostte ze +- 30 dagen.)

Ik betaalde daar inclusief pechhulp en de hele bende erop en eraan een euro of.. €90 per maand geloof ik.

Zit nu via Independer mij Mintley met +- hetzelfde pakket incl pechhulp voor +- €75 per maand.

Beiden all-risk, en voor mij belangrijk: Onbeperkte kilometrage, want ik maak +- 50k km's per jaar.

Ik zou voor diezelfde verzekering nu €105 per maand betalen bij insuremytesla (of €95 als je de "gratis maand" eraf haalt).
Via Independer nu afsluiten €75 (+ een paar euro voor de pechhulp).

Daar is tot zover de ervaring qua contact een stuk beter, IsureMyTesla had de schadevrije jaren verzuimd in ROYdata te zetten.. dat werd gemeld en met terugwerkende kracht verrekend toen insuremytesla dat 1,5 maand later eindelijk rechtgezet had.

TL:DR: Ik raad ze niet aan, sloom, niet de goedkoopste, en vage verzekeringsstructuur met klantenservice die overwegend in het engels kan reageren.
Ik zat ook al te kijken. Ze zijn in mijn geval iets duurder , maar als het geen toegevoegde waarde hebben dan pass ik wel.
Ik zoek wel een andere verzekeraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Vanmorgen is me iets stom overkomen. Ik deed mijn Steam deck zonder hoes in de midden console van de auto (MY 2024) om hem mee te nemen. Het klepje ging automatisch dicht zoals die altijd dicht ging, maar het viel me op dat de shoulder button van de Steam Deck iets te ver uitstak, want deze werd door het klepje geraakt en ingedrukt. Echter, nu krijg ik de middenconsole niet meer open. Ik vermoed dat uiteindelijk het klepje volledig langs de shoulder button op is gegaan, en dat deze weer naar boven is gekomen. Nu zit deze shoulder button echter rechtstreeks achter de rand van de klepje, waardoor deze met geen mogelijkheid open te krijgen is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik moet namelijk mijn Steam Deck weghalen om het klepje open te kunnen krijgen, maar om bij de Steam Deck te kunnen zal het klepje open moeten. Is er ook een mogelijkheid om op een andere manier bij de contents van de middenconsole te komen? Of heeft iemand anders goede ideeën?

Een filmpje om het probleem visueel te tonen: YouTube: MY 2024 - Midden Console Vast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:11
[...]

adjego schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Volgens mij kan dat ook niet O-)
Ligt aan je telefoon, het is de feature die ik het meest mis sinds ik van Samsung S series naar een iPhone ben overgestapt. Maar kan dus met bepaalde merken zeker! En is ideaal voor het doorverbinden met de Tesla als die ergens heel matig bereik had.

[ Voor 14% gewijzigd door Telesto op 29-07-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 16:50
Musho schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:01:
Vanmorgen is me iets stom overkomen. Ik deed mijn Steam deck zonder hoes in de midden console van de auto (MY 2024) om hem mee te nemen. Het klepje ging automatisch dicht zoals die altijd dicht ging, maar het viel me op dat de shoulder button van de Steam Deck iets te ver uitstak, want deze werd door het klepje geraakt en ingedrukt. Echter, nu krijg ik de middenconsole niet meer open. Ik vermoed dat uiteindelijk het klepje volledig langs de shoulder button op is gegaan, en dat deze weer naar boven is gekomen. Nu zit deze shoulder button echter rechtstreeks achter de rand van de klepje, waardoor deze met geen mogelijkheid open te krijgen is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Ik moet namelijk mijn Steam Deck weghalen om het klepje open te kunnen krijgen, maar om bij de Steam Deck te kunnen zal het klepje open moeten. Is er ook een mogelijkheid om op een andere manier bij de contents van de middenconsole te komen? Of heeft iemand anders goede ideeën?

Een filmpje om het probleem visueel te tonen: YouTube: MY 2024 - Midden Console Vast
Hier staat een omschrijving hoe je de console kunt demonteren. Maar dat is wel veel schroeven en ik weet niet of je dit zelf wilt doen. Als ik jou was zou ik een service verzoek inschieten.

https://service.tesla.com...8A-B1CC-684BB2B2822B.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
[...]

Kan al jaren met de samsung galaxy toestellen. Erg handig, zeker voor netwerken met lastige authenticatie zoals je vaak hebt in hotels of vliegveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:47

Sebazzz

3dp

[...]

Routeplanning op basis van bezetting kan niet goed werken, het varieert met de tijd. Het volstaat eigenlijk om de bezettingsgraad (en aantal laders) van alle nabije laders op het punt waar je ongeveer wil laden te kunnen zien, zodat je zelf kan beslissen waar je het best kan stoppen.

Niet met 100% zekerheid maar wel met grote zekerheid.

Namelijk:

- Je weet historisch hoeveel niet-Tesla's of "ongeplande" Tesla's bij de SuCa laden. Dit kan je extrapoleren naar de toekomst.
- Je weet hoeveel Tesla's ongeveer op dit moment gepland zijn om te laden daar
- Je houdt X aantal SuCa's als marge voor ongeplande reizigers

Dat is goed genoeg voor de routeplanning.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
Tijs_a schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Hier staat een omschrijving hoe je de console kunt demonteren. Maar dat is wel veel schroeven en ik weet niet of je dit zelf wilt doen. Als ik jou was zou ik een service verzoek inschieten.

https://service.tesla.com...8A-B1CC-684BB2B2822B.html
Bedankt voor je pointer! Gelukkig is het niet meer nodig. Heb met mijn pink in het kleine beetje ruim wat nog beschikbaar was de klep ietsjes (zal misschien max één mm geweest zijn) op weten te tillen, en kwam daardoor met een klein beetje moeite over de button heen. Midden console werkt gelukkig nog steeds naar behoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-09 15:55
[...]

Je weet heus dat de navigatie van Tesla alleen de SuCs weer geeft. Daarvoor lees je al lang genoeg mee in dit topic. 3rd party chargers moet je via de bliksemschicht toevoegen en is 'onhandig'. Overigens zie ik je telkens benoemen dat: 'Dat (...) SuC (..) meestal op onhandige plaatsen liggen.'

Persoonlijk ben ik er blij mee dat ze op de plaatsen liggen waar ze liggen. Weet je waarom? Wanneer wij een SuC gebuiken ben ik met mijn twee jonge kinderen, vrouw en op vakantie.

Twee redenen waarom ik graag even de snelweg af draai zodat we ergens rustig de benen kunnen strekken en de kinderen kunnen rennen en spelen. Langs de snelweg of bij een tankstation heb je doorgaans niet echt een lekker stuk groen (zonder dat mensen eventueel daar de honden uitlaten of dat mannen even snel plassen langs de kant).

Dan heb je denk ik heel erg geluk gehad of veel lopen zoeken in navigatie. Bij mij is het gros van de Tesla laders afgelegen EN treurig.

Van mijn laatste ~20 SuC sessies bijv.:

Slecht / parkeerplaats / raar afgelegen - waar je dus niet kunt doen wat jij aangeeft
  • Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Wertheim - nieuwe locatie daarboven
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
Wel goed vond ik bijv. - een beetje zoals jij ze zegt:
  • Oberhonnefeld (alhoewel het ook alleen een parkeerplaats is)
  • Melide - echt top top!
  • Pfaffenhofen - echt leuk hotel ook, maar staan dan ook allerlei soorten palen, dus geen Tesla feat.
  • Troisdorf - mooi bij de golfbaan
Mwoah
  • Antwerpen
Dus het is wel even puur geluk hebben op basis van "gewoon invoeren", of allemaal uitzoekwerk (en dan kun je net zo goed de aanpak van @Scientific volgen en heeft Tesla geen voordeel)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 29-07-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
JohanB schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:46:
[...]

Dan heb je denk ik heel erg geluk gehad of veel lopen zoeken in navigatie. Bij mij is het gros van de Tesla laders afgelegen EN treurig.

Slecht / parkeerplaats / raar afgelegen - waar je dus niet kunt doen wat jij aangeeft
  • Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
  • Pfaffenhofen - echt leuk hotel ook, maar staan dan ook allerlei soorten palen, dus geen Tesla feat.
Mwoah
  • Antwerpen
Dus het is wel even puur geluk hebben op basis van "gewoon invoeren", of allemaal uitzoekwerk (en dan kun je net zo goed de aanpak van @Scientific volgen en heeft Tesla geen voordeel)
Pratteln: uitstappen en bocht om lopen. Daar kom je direct de voorkant van een zeer fraai Marriott Courtyard hotel tegen. Binnen stappen en in de erg luxe lobby voor een paar Franc een prachtige koffie drinken aan de leuke bar met zeer vriendelijk personeel.
Dan nog even gaan zitten op een toilet die zo netjes is dat je je lunch er bijna af zou durven eten en daarna is je Tesla weer voldoende vol....

Verder... Die SuC lijkt wel gratis. Is bij mij nu al 2x niks afgeschreven daar :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

[...]

• Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
Mwoah
  • Antwerpen
Zaltbommel??? Ligt bij een Toekan. Of je moet de koffie niet lekker vinden aldaar. Twee minuten rijden van de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Allewijn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Pratteln: uitstappen en bocht om lopen. Daar kom je direct de voorkant van een zeer fraai Marriott Courtyard hotel tegen. Binnen stappen en in de erg luxe lobby voor een paar Franc een prachtige koffie drinken aan de leuke bar met zeer vriendelijk personeel.
Dan nog even gaan zitten op een toilet die zo netjes is dat je je lunch er bijna af zou durven eten en daarna is je Tesla weer voldoende vol....

Verder... Die SuC lijkt wel gratis. Is bij mij nu al 2x niks afgeschreven daar :7
Ja misschien gaat het dan om standaarden verschillen. Ik vind het maar een beroerd hotel…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:40

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

[...]

• Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
Mwoah
  • Antwerpen
Middelburg ligt bij vd Valk en een woonboulevard. Hier is zelfs een speeltuin? Je kan gewoon op de navigatie de beoordelingen en foto's zien bij een SuC (dat noem ik geen uitzoek werk).

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Kom op boys en girls, ik kom nog uit de tijd dat je bij een tankstation of in de bosjes moest pissen of de toiletten verschrikkelijk meurden. De koffie kreeg je uit zo’n poederkoffieautomaat in een plastic bekertje met stuifkoe. Nu kan ik schoon toiletteren, havermelk koffie krijgen, gemaakt van versekoffiebonen. En dat bij heel veel Suc’s. Wat een luxe!!

[ Voor 32% gewijzigd door peerke 1960 op 29-07-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
peerke 1960 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:34:
Kom op boys en girls, ik kom nog uit de tijd dat je bij een tankstation of in de bosjes moest pissen of de toiletten verschrikkelijk meurden. De koffie kreeg je uit zo’n poederkoffieautomaat in een plastic bekertje met stuifkoe. Nu kan ik schoon toiletteren, havermelk koffie krijgen, gemaakt van versekoffiebonen. Wat een luxe!!
Ja maar toen bleef je ook geen half uur gedwongen hangen daar.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
JohanB schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Ja misschien gaat het dan om standaarden verschillen. Ik vind het maar een beroerd hotel…
Nou inderdaad. Was echt behelpen in die erbarmelijke lobby. Echt niet op niveau van een Tesla rijder.
Bah. Nare plek om wat te drinken en 15 minuutjes te wachten met laden.
Op de eerste etage was het ook afgrijselijk voor mijn zoontje. Hij moest daar gratis tafeltennis en tafelvoetbal spelen en heeft geleerd hoe hij moet diabolo-en met materiaal dat daar voor kids stond.
Echt armoe...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQsYsfTTXrygKqdD_rOtoOzmBVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWP01EWIK2j79bu7N5kxQnp8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Allewijn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Nou inderdaad. Was echt behelpen in die erbarmelijke lobby. Echt niet op niveau van een Tesla rijder.
Bah. Nare plek om wat te drinken en 15 minuutjes te wachten met laden.
Op de eerste etage was het ook afgrijselijk voor mijn zoontje. Hij moest daar gratis tafeltennis en tafelvoetbal spelen en heeft geleerd hoe hij moet diabolo-en met materiaal dat daar voor kids stond.
Echt armoe...

[Afbeelding]
Eigenlijk geen zin om op in te gaan want een onduidelijke en irrelevante persoonlijke aanval. De rendering ziet er OK uit, benieuwd of dat inmiddels zo is. Dit was er alleen allemaal niet toen, want volledig in verbouwing. En wat je dan overhoudt is een heel saai donker parkeerplaatsje ergens. Met een hotel wat medium OK was met nauwelijks ontbijt. (geen idee of ik andere standaaard moet hebben als "Tesla rijder" maar die suggestie laat ik maar even links liggen)

Dat jouw ervaring anders is, dat kan natuurlijk. Wertheim zou er inmiddels ook beter uit kunnen zien, die was toen ook in aanbouw. Doet niet af aan de realiteit dat je daar gewoon langs gestuurd wordt/werd en het dus toen met mijn ervaring slecht was

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 29-07-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54

Kun je niet met een haak of een stuk ijzerdraad proberen door de opening wat extra druk te zetten of weg te trekken

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
JohanB schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:59:
[...]

Eigenlijk geen zin om op in te gaan want een onduidelijke en irrelevante persoonlijke aanval. De rendering ziet er OK uit, benieuwd of dat inmiddels zo is. Dit was er alleen allemaal niet toen, want volledig in verbouwing. En wat je dan overhoudt is een heel saai donker parkeerplaatsje ergens. Met een hotel wat medium OK was met nauwelijks ontbijt. (geen idee of ik andere standaaard moet hebben als "Tesla rijder" maar die suggestie laat ik maar even links liggen)

Dat jouw ervaring anders is, dat kan natuurlijk. Wertheim zou er inmiddels ook beter uit kunnen zien, die was toen ook in aanbouw. Doet niet af aan de realiteit dat je daar gewoon langs gestuurd wordt/werd en het dus toen met mijn ervaring slecht was
Hier een eigen foto van mei 2024 (vrouw en kind even weg geblurred).
Dus ziet er in het echt nét zo fraai uit!
Ik bedoel net zo belabberd en Tesla onwaardig tijdelijk verblijf.... :+

Ik val je niet persoonlijk aan.
Ik geef wel even met wat sarcasme aan dat dit natuurlijk gewoon meer dan prima is qua luxe voor 15minuutjes. Jammer dat jouw ervaring met deze SuC plek (en vele andere plekken gezien jouw lijstje) anders is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSvXiZBsmlD6vUwuUcjuUK7fFPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMbfhcSOPDd9jQCI5zE9nW8o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08:00
Er is gelukkig zo weinig op de auto zelf aan te merken dat het al 3 dagen over plekken om de auto op te laden gaat hier.

Intussen zijn er zoveel laadpunten dat er voor ieder wat wils is lijkt me dus waar maken jullie je druk om :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:37
Is deze hier al gepost?: Is Tesla Preparing to Add Lossless (HiFi) Support to Apple Music?

https://www.notateslaapp....her-hi-fi-option-to-tesla

[ Voor 21% gewijzigd door turkeyhakan op 29-07-2024 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 15:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

turkeyhakan schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:09:
Is deze hier al gepost?: Is Tesla Preparing to Add Lossless (HiFi) Support to Apple Music?

https://www.notateslaapp....her-hi-fi-option-to-tesla
Nice! Maar zou het vooral fijn vinden als de app verder ook ge-update wordt met fatsoenlijke ondersteuning voor het spelen van grotere afspeellijsten. Nu is de shuffle beperkt tot de eerste pagina en zonder shuffle loopt die ook niet door naar de volgende pagina, maar begint die vrolijk vooraan de pagina waar die begonnen is... :/

Grillmeister

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 11:48

[Afbeelding]

Nu voor het eerst op vakantie met de Y en geloof me alleen de Supercharger is top, eigenlijk zijn alle stops op een plek die nut heeft, toilet of wat te eten heb er 2 onderweg gehad bij een Hypermarche en twee bin een hotel, dus dan heb je ook weer nette toiletten. Maakt je reis heerlijk comfortabele en nooit het geval gehad dat ik een heel eind moest omrijden. Landen België en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
De Tesla 3 is de afgelopen maand in prijs verhoogd met 1500 euro ivm verhoogde invoerrechten etc. Ik wilde dit jaar nog een model 3 halen maar ik had echt niet verwacht dat Tesla de prijs van de model 3 zal verhogen.

Denken jullie dat de Tesla 3 nog dit jaar in prijs wordt verlaagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leiden071
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Jmtpes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:08:
De Tesla 3 is de afgelopen maand in prijs verhoogd met 1500 euro ivm verhoogde invoerrechten etc. Ik wilde dit jaar nog een model 3 halen maar ik had echt niet verwacht dat Tesla de prijs van de model 3 zal verhogen.

Eerder verhoogd naar mijn mening. Ik denk dat de model 3 sterk in prijs was verlaagd van waar het is begonnen vanwege de Aziatische concurrentie. Sinds die concurrentie een hoop extra belasting moet betalen per 1 juli is Tesla gelijk weer gaan verhogen. De concurrentie is een stuk zwakker nu. Las laatst ook dat er weinig winst gemaakt werd op de auto’s.. Weet niet of Tesla daadwerkelijk extra belastingen betaald net als de Aziaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Leiden071 op 29-07-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
Jmtpes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:08:

Wij hebben onze 3 in Maart gekocht. Toen was ie 500 Euro duurder als nu en betaalden we voor de stealth grey lak 2000 Euro terwijl dat nu nog maar 1300 Euro kost.
Het blijft uiteindelijk een gok, wat wel zeker lijkt te zijn is de aankoopsubsidie die eind van dit jaar vervalt.
De 1500 Euro prijsstijging van onlangs dekt volgens mij niet de gestegen invoerrechten dus leveren ze al in op de winstmarge. Volgens mij geen slecht moment om een M3 te kopen, vooral als je em graag wilt hebben :) .

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
japie514 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Wij hebben onze 3 in Maart gekocht. Toen was ie 500 Euro duurder als nu en betaalden we voor de stealth grey lak 2000 Euro terwijl dat nu nog maar 1300 Euro kost.
Het blijft uiteindelijk een gok, wat wel zeker lijkt te zijn is de aankoopsubsidie die eind van dit jaar vervalt.
De 1500 Euro prijsstijging van onlangs dekt volgens mij niet de gestegen invoerrechten dus leveren ze al in op de winstmarge. Volgens mij geen slecht moment om een M3 te kopen, vooral als je em graag wilt hebben :) .
Persoonlijk vind ik stealth grey ook echt een mooie kleur. Als ik deze kleur neem dan lijkt de prijsverhoging iets minder hoog (800 ipv 1500) :)

Ik vind het echt moeilijk, de Tesla Y is natuurlijk nu ook tijdelijk afgeprijsd.

Ga ik voor wat ik echt leuk vind (model 3) of bang voor je bucks (Tesla Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Jmtpes op 29-07-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-08 17:39
Jmtpes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:08:
[...]

Persoonlijk vind ik stealth grey ook echt een mooie kleur. Als ik deze kleur neem dan lijkt de prijsverhoging iets minder hoog (800 ipv 1500) :)

Ik vind het echt moeilijk, de Tesla Y is natuurlijk nu ook tijdelijk afgeprijsd.

Ga ik voor wat ik echt leuk vind (model 3) of bang voor je bucks (Tesla Y)
Vergeet niet dat in juni bij model 3 ook 20k gratis supercharing was.

En ga je voor richtingaanwijzers of zonder?
Meer range of minder range?
Hogere of lagere efficiency?
Toekomstige lagere of hogere wegenbelasting?

Ik kan ook niet kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door grippa op 29-07-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:26
Jmtpes schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:08:
[...]
Hoe bedoel je tijdelijk afgeprijsd? De prijs is toch niet veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
this schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Hoe bedoel je tijdelijk afgeprijsd? De prijs is toch niet veranderd?
:*) https://www.tesla.com/nl_nl/modely/design#overview
€ 2.950 Tesla bonus bovenop de € 2.950 SEPP-subsidie
Beschikbaar voor in aanmerking komende vooraf- en zelfgeconfigureerde voertuigen geleverd vóór 30 september 2024. Zie voorwaarden.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
grippa schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Vergeet niet dat in juni bij model 3 ook 20k gratis supercharing was.

En ga je voor richtingaanwijzers of zonder?
Meer range of minder range?
Hogere of lagere efficiency?
Toekomstige lagere of hogere wegenbelasting?

Ik kan ook niet kiezen.
De 3 past beter bij mij qua grootte en efficiency.
Zonder richting aanwijzer vind ik prima, ik was gelijk na een 15min gewend tijdens de proefrit.

Y is groot en alles past erin. Toekomst proof als mn kinderen groot worden. Alleen het achterraampje is best klein en de auto is net iets te breed voor mij.
Maar qua prijs veel aantrekkelijker (43k) excl Sepp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
[...]

• Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
Mwoah
  • Antwerpen
Denk geluk. Heb alleen de eerste stop "Noyelles Godault" uitgezocht vanwege de speeltuin er bij in de shopping mall. Dit was letterlijk ook de verste SuC rijden van de snelweg af. De rest niet uitgezocht waarvan 1 bij Parijs met V2 laders treurig was. Die slaan we absoluut over dit jaar. Maar dat komt wel goed, heb ff in de auto en via ABRP gekeken en er zijn weer nieuwe SuCs bijgevoegd. Al pak ik heel misschien Fastned voor Parijs langs de snelweg.

Rest was best een schot in de roos. Benavente vonden de kinderen leuk omdat er allemaal vrachtwagens werden gewassen, restaurant vonden papa en mama top. Geen gras in de omgeving maar dat was bij deze stop prima. De stop daarna in Portugal had geweldige vergezichten, was de paar min omrijden ook echt wel waard. Zat ook wat verderop een luxe hotel waar we heerlijk koel gezeten hebben en van de toiletten gebruik hebben gemaakt.

Maar zoals gezegd wij gebruiken het netwerk op vakantie en dan hebben we echt geen haast. Zolang die kinderen blij zijn, zijn wij dat ook. Anders duren die ritjes tussen de SuCs heel lang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:41
Oekol schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Denk geluk. Heb alleen de eerste stop "Noyelles Godault" uitgezocht vanwege de speeltuin er bij in de shopping mall. Dit was letterlijk ook de verste SuC rijden van de snelweg af. De rest niet uitgezocht waarvan 1 bij Parijs met V2 laders treurig was. Die slaan we absoluut over dit jaar. Maar dat komt wel goed, heb ff in de auto en via ABRP gekeken en er zijn weer nieuwe SuCs bijgevoegd. Al pak ik heel misschien Fastned voor Parijs langs de snelweg.

Rest was best een schot in de roos. Benavente vonden de kinderen leuk omdat er allemaal vrachtwagens werden gewassen, restaurant vonden papa en mama top. Geen gras in de omgeving maar dat was bij deze stop prima. De stop daarna in Portugal had geweldige vergezichten, was de paar min omrijden ook echt wel waard. Zat ook wat verderop een luxe hotel waar we heerlijk koel gezeten hebben en van de toiletten gebruik hebben gemaakt.

Maar zoals gezegd wij gebruiken het netwerk op vakantie en dan hebben we echt geen haast. Zolang die kinderen blij zijn, zijn wij dat ook. Anders duren die ritjes tussen de SuCs heel lang :+
die eerste is inderdaad erg fijn, mijn standaard stop richting Parijs. Nu in het Oosten ook een mooie gevonden: YouTube: Supercharger Vendenheim (nördlich von Strasbourg) + Shopping Promena... (niet mijn filmpje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Geplaatst in verkeerde topic. Kun je een reactie niet verwijderen?

[ Voor 84% gewijzigd door broekieman op 29-07-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
tspawn schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:20:
[...]

Nu voor het eerst op vakantie met de Y en geloof me alleen de Supercharger is top, eigenlijk zijn alle stops op een plek die nut heeft, toilet of wat te eten heb er 2 onderweg gehad bij een Hypermarche en twee bin een hotel, dus dan heb je ook weer nette toiletten. Maakt je reis heerlijk comfortabele en nooit het geval gehad dat ik een heel eind moest omrijden. Landen België en Frankrijk.
Mijn ervaring in Frankrijk is dat al die superchargers binnen 3 minuten lopen van een McDonalds zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:30
[...]

• Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
Mwoah
  • Antwerpen
Kleinostheim ligt bij een McD voor de nodige WC-stop (beetje ver van de snelweg, en had file op de weg er naar toe helaas) maar ook bij een supermarkt - prima even boodschappen gedaan voor de lunch - prima plekje! Ik zou die juist een +1 geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
Heinemancp schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:03:
[...]

Kleinostheim ligt bij een McD voor de nodige WC-stop (beetje ver van de snelweg, en had file op de weg er naar toe helaas) maar ook bij een supermarkt - prima even boodschappen gedaan voor de lunch - prima plekje! Ik zou die juist een +1 geven.
Ik denk dat we inmiddels wel kunnen stellen. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Dat gezegd hebbende, reageerde ik op deze post over lekker picknicken bij de SuCs. Je kunt natuurlijk op de drukke parkeerplaats op een industrie terrein bij Kleinostheim gaan picknicken in heerlijke rust, maar dat lijkt me niet helemaal de juiste voorstelling van de werkelijkheid.
[...]

Ja, er zijn een paar top plekjes als je goed zoekt, maar het gros is gewoon een treurig bedrijven terrein bij een MacD. En ik persoonlijk hoef daar niet helemaal de snelweg voor af

[ Voor 12% gewijzigd door JohanB op 30-07-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
In plaats van alleen wat rimpels in het stuur, heb ik nu een gat zitten op de plek waar ik 'm altijd vast heb (links op 10 uur).

Ook werkt de 12 volt uitgang niet meer en gaat het klepje van de middenconsole niet meer dicht. Moet nog een maand met de auto maar een voor een gaan er nu dingen stuk de laatste weken :?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uberprutser schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:01:
In plaats van alleen wat rimpels in het stuur, heb ik nu een gat zitten op de plek waar ik 'm altijd vast heb (links op 10 uur).

Ook werkt de 12 volt uitgang niet meer en gaat het klepje van de middenconsole niet meer dicht. Moet nog een maand met de auto maar een voor een gaan er nu dingen stuk de laatste weken :?
En hoe oud is die auto?
Welk model?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oekol
[...]

• Middelburg
  • Rijswijk
  • Kleinostheim
  • Ellwangen
  • Brennero
  • Affi
  • Pratteln
  • Gensingen
  • Erfstadt
  • Urmond
  • Zaltbommel
  • Eching
  • Leonberg
  • Woringen
  • Melide - echt top top!
Mwoah
  • Antwerpen
Zonder de intentie dat dit topic ineens een 'rate my supercharger' wordt toch even in de geschiedenis gekeken van de vakantie.

Zoals gezegd vond ik Noyelles Godault leuk en had ik die ook zelf bewust uitgezocht. Overigens voor de aanhanger ook een goede plek:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bbhu85C.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fjZMBtc.png

Daarna gingen we naar Rungis, naast de snelweg (letterlijk), maar echt een ruk plek. Hele tijd vol en met V2 laders sloom.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5bfTQ48.jpeg

Saintes, France (echt suuuuper plek met kinderen!) mega veel groen, zit een restaurant bij waar je van de toiletten gebruik kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wHm3jVL.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oWsUO5N.jpeg

Labouheyre, France
Ligt naast een snelweg dus je bent er binnen 2 minuten. Daarnaast veel beschutting voor de zon en grote supermarkt naast

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wimyLm7.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TyHYvhR.png

Burgos, Spain
Ligt ook dicht bij snelweg, de afslag was alleen even random en 180 graden draaien ineens.
Mooi hotel bij en leuke plek om te wandelen. Beschutting in de zon is er ook zat. Wij hebben ons picknickkleed neergelegd om half elf in de ochtend en zijn gaan relaxen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WmZrel8.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M1taE7n.jpeg

Benavente, Spain
Denk dat we hier op de A52 reden en dus 7 minuten omrijden was. Als ik het nu op google maps zie.
De stop was het in ieder geval waard. Echt zo'n truck stop met heerlijke 'texas grill' restaurant. Buiten werden vrachtwagens gewassen en dan vonden de jongste mega interessant.
Overigens zie ik nu ook dat er Ionity op de map weergegeven wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wCIqUA5.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lDdptni.png

Ribeira de Pena, Vila Real District, Portugal
Ligt naast Pena Park Hotel, de vergezichten waren prachtig!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N4F1Qjy.png

5 minuten lopen zit er een park: 'Pena Adventure' leek wel tof te zijn. Echt groepen werk. WC's waren daar overigens echt smerig. Maar bij het hotel uiteraard super schoon. Meer voor dagje uit niet voor de korte stop, maar je kon er wel prima wandelen ook. Niet te lang, maar dan moest je alweer terug naar de auto ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vdT9XIV.png

Dit jaar overnachten we ergens anders en dus ben ik zeer benieuwd wat de stops ons dit jaar brengen gaan. Als ik hem uitreken via ABRP of de app zie ik dat hij denkt dat we o.a. gaan stoppen bij Noyelles-Godault (24 stalls), Vélizy 2 (16 stalls, bij een shopping mall), Blois (16 stalls vorig jaar op de terugweg aangedaan, klein beetje groen verder saai industrieterrein met wel horeca), Portiers-Sud (28 stalls), wat op de foto hieronder mooi opgezet lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CKJtIT5.png

Zie wel eens foto's van snelladers in het algemeen in het 'Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa' topic langskomen, kan stiekem wel van genieten hoe mooi sommige locaties zijn qua omgeving. Gros is helaas functioneel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:18:
[...]

En hoe oud is die auto?
Welk model?
M3P, 2019

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:31
Nu we toch een beetje supercharger offtopic aan het gaan zijn. 1,5 week geleden had ik voor het eerst dat ik bij Akersloot niet boven de 36kw uitkwam qua snelheid. De wagen/app gaf netjes aan dat het 'druk was' op het net bij aankomst, maar er stonden maar een autootje of 3/4 te laden (op een zonnige vrijdagmiddag)

Opzich geen ramp want ik had de stroom niet hard nodig op het moment (ik kon prima thuis komen, maar graag met wat meer procent), maar kan me voorstellen dat als je wel op een volle batterij zit te wachten, dit een bummer is.

[ Voor 9% gewijzigd door LigeTRy op 30-07-2024 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CosmicTX
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 12:48
LigeTRy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:41:
Nu we toch een beetje supercharger offtopic aan het gaan zijn. 1,5 week geleden had ik voor het eerst dat ik bij Akersloot niet boven de 36kw uitkwam qua snelheid. De wagen/app gaf netjes aan dat het 'druk was' op het net bij aankomst, maar er stonden maar een autootje of 3/4 te laden (op een zonnige vrijdagmiddag)

Opzich geen ramp want ik had de stroom niet hard nodig op het moment (ik kon prima thuis komen, maar graag met wat meer procent), maar kan me voorstellen dat als je wel op een volle batterij zit te wachten, dit een bummer is.
Wat helpt is een andere lader pakken. Heb dat soms ook wel eens. Als je een andere lader pakt schiet de snelheid weer omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gmorx
  • Laatst online: 07:08

Geweld!.. en als geweld niet helpt?.. Méér geweld gebruiken.. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 20:16

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Ineens zijn de instellingen van onze My RWD 2023 voor stuur en stoel voor mijn vrouw en mij niet meer in orde. De stoel stond te ver naar achteren, dat is bij te stellen. Maar het vervelende is dat het verstellen van het stuur niet meer goed werkt. Omhoog en omlaag werkt wel, maar naar je toe of van je af werkt niet. Ook niet voor Easy Entry. Ik hoor enkel een heel zacht bonkje en verder niets. Ik heb 2 maal een reset gedaan, dat helpt niet.

In het service menu staan geen gerelateerde foutmeldingen.

We gaan zaterdagochtend vroeg met vakantie en het is erg vervelend geen prettige instelling te hebben.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gmorx schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Geweld!.. en als geweld niet helpt?.. Méér geweld gebruiken.. 😉
Force it until it breaks. If it breaks it needed replacement anyway. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 21:05
LigeTRy schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:41:

Max 35kW is meestal een fout in de paal, of in de communicatie tussen paal en auto. Even een andere paal proberen, dat heeft bij mij tot nu toe altijd geholpen. Als ik inplug kijk ik altijd of hij goed doorpakt met laden, niks zo vervelend als je er na de koffie achter komt dat er nauwelijks wat bijgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DaCoTa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Max 35kW is meestal een fout in de paal, of in de communicatie tussen paal en auto. Even een andere paal proberen, dat heeft bij mij tot nu toe altijd geholpen. Als ik inplug kijk ik altijd of hij goed doorpakt met laden, niks zo vervelend als je er na de koffie achter komt dat er nauwelijks wat bijgeladen is.
Precies. Ik heb die fout nu 3x gehad bij verschillende laadstations, wel altijd nummer 3 merkwaardig genoeg.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]
Dat is natuurlijk niet zo vreemd omdat die bubbel zonder extra maandelijkse kosten voor Tesla rijders beschikbaar is en ook nog eens financieel voordeel biedt. Als ik het goed begrijp is de Ionity bubbel voor BMW rijders maar 1 jaar gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 20:16

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Wreckerrm schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:17:
Ineens zijn de instellingen van onze My RWD 2023 voor stuur en stoel voor mijn vrouw en mij niet meer in orde. De stoel stond te ver naar achteren, dat is bij te stellen. Maar het vervelende is dat het verstellen van het stuur niet meer goed werkt. Omhoog en omlaag werkt wel, maar naar je toe of van je af werkt niet. Ook niet voor Easy Entry. Ik hoor enkel een heel zacht bonkje en verder niets. Ik heb 2 maal een reset gedaan, dat helpt niet.

In het service menu staan geen gerelateerde foutmeldingen.

We gaan zaterdagochtend vroeg met vakantie en het is erg vervelend geen prettige instelling te hebben.

Ter info:

Ik heb het net opgelost met een kalibratie van spiegels, bestuurdersstoel en stuurinrichting. De eerste keer eindigde het foutief. De 2e keer wel goed. Vermoedelijk is kalibratie na een update niet goed gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Wreckerrm schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:17:
Ja, twee keer gebeurd in totaal dat ie opeens de spiegels, stoel en stuur op een totaal andere positie plaatste. Verstellen, opslaan en dooooor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scientific
pdidi schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:53:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo vreemd omdat die bubbel zonder extra maandelijkse kosten voor Tesla rijders beschikbaar is en ook nog eens financieel voordeel biedt. Als ik het goed begrijp is de Ionity bubbel voor BMW rijders maar 1 jaar gratis?
Laden is voor niemand gratis. Je moet gewoon kijken wat het kost per kWh. En ik zit niet in een Ionity bubble, ik laad in functie van beschikbaarheid, convenience en kosten. De BMW navigatie heeft ook geen voorkeur voor een provider (tenzij je dat zelf instelt) en de dekking van beschikbare providers is bijna 100% in mijn ervaring.

Door concurrentie (en wetgeving over transparantie) zal het steeds makkelijker worden om op steeds meer plaatsen gemakkelijk en goedkoop te laden, Tesla is niet meer de enige met een interessant aanbod.

Maar van Tesla blijf ik in principe weg, omdat ik Musk geen enkele Euro van mijn zuurverdiende centen gun.

[ Voor 10% gewijzigd door Scientific op 30-07-2024 11:08 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Scientific schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Maar van Tesla blijf ik in principe weg, omdat ik Musk geen enkele Euro van mijn zuurverdiende centen gun.
Ok, misschien had je je eerdere posts hier mee moeten beginnen; dat had wat meer context gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Scientific schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:04:
[...]

Laden is voor niemand gratis. Je moet gewoon kijken wat het kost per kWh. En ik zit niet in een Ionity bubble, ik laad in functie van beschikbaarheid, convenience en kosten. De BMW navigatie heeft ook geen voorkeur voor een provider (tenzij je dat zelf instelt) en de dekking van beschikbare providers is bijna 100% in mijn ervaring.

Door concurrentie (en wetgeving over transparantie) zal het steeds makkelijker worden om op steeds meer plaatsen gemakkelijk en goedkoop te laden, Tesla is niet meer de enige met een interessant aanbod.
Met onze leasewagen laden we gewoon in het buitenland op kosten van de baas bij Ionity of Fastned, mag je toch vrij wel zien als zijnde 'gratis'. :9

Maar wel een drama toen we naar Frankrijk en Denemarken gingen, regelmatig trage laders of te weinig laders. Dit jaar dus (bijna) alleen nog maar SuC's als we naar Kroatie gaan. :>
Volgens mij is dit niet de eerste keer dat je dit meldt, toch wel leuk dat je hem zoveel van je aandacht schenkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:26
Heeft de model Y nu dubbele beglazing bij de achterdeuren? Ik kan het online niet zo direct terugvinden. Het zou er op gezeten hebben vanuit sommige fabrieken, maar dan achteraf weer weggehaald. Verwarrende info allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
this schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:12:
Heeft de model Y nu dubbele beglazing bij de achterdeuren? Ik kan het online niet zo direct terugvinden. Het zou er op gezeten hebben vanuit sommige fabrieken, maar dan achteraf weer weggehaald. Verwarrende info allemaal.
Jazeker :*)

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:12
Ik zit weleens te kijken om mijn huidige EV in te ruilen tegen een model 3 met LFP accu. Nu zie ik ook regelmatig geïmporteerde auto's te koop staan. Normaal zou ik nooit een geïmporteerde overwegen ivm teller fraude, maar het lijkt me met Tesla onmogelijk dat ermee geknoeid is. Klopt die aanname? Of moet je er nog steeds met een grote boog omheen lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fisherman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:14:
Ik zit weleens te kijken om mijn huidige EV in te ruilen tegen een model 3 met LFP accu. Nu zie ik ook regelmatig geïmporteerde auto's te koop staan. Normaal zou ik nooit een geïmporteerde overwegen ivm teller fraude, maar het lijkt me met Tesla onmogelijk dat ermee geknoeid is. Klopt die aanname? Of moet je er nog steeds met een grote boog omheen lopen?
Ik denk dat de kans op tellerfraude met een belgische auto kleiner is dan in NL door de carpass (als je die mee krijgt).
Welke extra systemen heeft Nederland om tellerfraude tegen te gaan?

Verder geen idee of het Tesla systeem an sich vrij waterdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:04
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat de kans op tellerfraude met een belgische auto kleiner is dan in NL door de carpass (als je die mee krijgt).

Want de Nederlandse "Nationale Auto Pas" is om welke reden minder betrouwbaar dan de belgische Carpass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Bij alle reparaties en onderhoud waarbij de auto in de werkplaats komt moet de tellerstand geregistreerd worden. Daarnaast bij de APK.

Catch... niet Bovag erkende bedrijven hoeven dit niet te doen (bij APK uiteraard wel).

Zie ook Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT).

[ Voor 3% gewijzigd door mjvdzwet op 30-07-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alexander1984
  • Laatst online: 12-09 16:10
fisherman schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:14:
Is dit überhaupt mogelijk bij een Tesla om de km stand aan te passen, lijkt me niet toch?
Pagina: 1 ... 394 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: